abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_102295315
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:45 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je weet echt steeds mijn gedachten te verwoorden O+ :P
Met als aanvulling dat mijn 7-jarige niet alleen mag kiezen, maar over het algemeen op woensdag ook zelf onder begeleiding kookt tegenwoordig.
Dat denk ik van jou nou ook vaak O+ :D

En dat laatste wil ik ook met Senna gaan doen als ze ouder is. Nu met 2 jaar vind ik haar nog net een tikje jong :P
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_102295430
Ik ben het eens met de kritiek op het softe beleid.

In dialoog gaan met je 2 jarige dochter, die dan de naam Bloem of Vlinder draagt... Het kost mij allemaal een hoop moeite om het te begrijpen.
Dit, dus.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 23 september 2011 @ 12:55:20 #103
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102295539
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat denk ik van jou nou ook vaak O+ :D

En dat laatste wil ik ook met Senna gaan doen als ze ouder is. Nu met 2 jaar vind ik haar nog net een tikje jong :P
Klein beginnen ;)

quote:
15s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:51 schreef Buitendam het volgende:
Ik ben het eens met de kritiek op het softe beleid.

In dialoog gaan met je 2 jarige dochter, die dan de naam Bloem of Vlinder draagt... Het kost mij allemaal een hoop moeite om het te begrijpen.
Gelukkig hoef je je daar ook geen zorgen over te maken ^O^
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_102298955
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:34 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Welke post en wat voor elkaar gekregen?
Dat het kind deze hele discussie op gang brengt door 1 opmerking.
  vrijdag 23 september 2011 @ 16:42:31 #105
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_102302506
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik vertel mijn 2-jarige nu al dat ze even moet wachten tot ik klaar ben met praten en dat ze dan aan de beurt is.
Ja, dat hoefde dat joch dus niet.
Een actieve deelnemer.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 23 september 2011 @ 16:54:21 #106
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102302946
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:42 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Ja, dat hoefde dat joch dus niet.
Maar dat heeft niks te maken met kiezen wat er gegeten wordt, dat zie je zelf toch ook wel hoop ik.
pi_102303724
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:55 schreef Sjeen het volgende:

Gelukkig hoef je je daar ook geen zorgen over te maken ^O^
Ik maak zelf wel uit welk gedrag ik hekel en waar ik me zorgen over maak :)
Dit, dus.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 23 september 2011 @ 17:20:20 #108
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_102303885
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:15 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Ik maak zelf wel uit welk gedrag ik hekel en waar ik me zorgen over maak :)
Prima hoor schat, wat jij wilt...
pi_102304103
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:20 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Prima hoor schat, wat jij wilt...
Braaf, liefje.
Dit, dus.
  vrijdag 23 september 2011 @ 17:38:15 #110
11682 Moonah
Jolie femme
pi_102304441
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 11:56 schreef MeNicole2 het volgende:
Nu zegt ie vaak als ie boos is: Spagaat :( Hij denkt dat dat een scheldwoord is. Dus laat ik hem lekker in die waan :P
En toch hè, MeNicole, geef je imo daarmee (onbewust) de boodschap dat schelden oké is.
Want ook al is 'spagaat' voor ons geen scheldwoord, in Mikaels beleving is het dat wél ...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_102304679
quote:
3s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:38 schreef Moonah het volgende:

[..]

En toch hè, MeNicole, geef je imo daarmee (onbewust) de boodschap dat schelden oké is.
Want ook al is 'spagaat' voor ons geen scheldwoord, in Mikaels beleving is het dat wél ...
Eensch. :)
pi_102304727
De telefoon vloog hier net door de lucht en viel nogal hard op de grond. Voor ik het in de gaten had goide ik er een hardgrondig KUT uit.

hoor nu al een minuut lang kut kut kut kut kut kut.

Ik negeer het maar gewoon.
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:48:21 #113
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_102306741
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 16:54 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Maar dat heeft niks te maken met kiezen wat er gegeten wordt, dat zie je zelf toch ook wel hoop ik.
Ik vind dat een kind van onder de 6 niet te kiezen heeft wat er gegeten moet gaan worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 12:42 schreef miss_sly het volgende:
Maar dat het kind geregeld mocht kiezen wat ze eten, heeft daar toch helemaal niets mee te maken :?
Ik vraag ook geregeld aan mijn vriend wat hij wil eten, en sinds ze dat kan aangeven, ook aan onze dochter. Nou is haar voorkeur nog niet zo groot (altijd nasi :D ), maar wat zou daar nou slecht aan zijn?

Ik vind dat er hier en daar best dingen langskomen waarvan ik denk: dat is niet erg handig, maar er worden ook totaal irrelevante voorbeelden aangehaald :')
Waar ik hier op doelde is dat het kind als klein volwassene werd beschouwd en als een volwassen gezinslid mocht meebeslissen en zo. En dat vind ik fout, en dat die opvoedingsmethode niet goed ging, is ook gebleken in hoe dat joch zich ging gedragen.

[ Bericht 7% gewijzigd door gebrokenglas op 23-09-2011 18:58:10 ]
Een actieve deelnemer.
  vrijdag 23 september 2011 @ 18:49:51 #114
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_102306794
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:47 schreef Sorbootje het volgende:
De telefoon vloog hier net door de lucht en viel nogal hard op de grond. Voor ik het in de gaten had goide ik er een hardgrondig KUT uit.

hoor nu al een minuut lang kut kut kut kut kut kut.

Ik negeer het maar gewoon.
Idd, da's het beste. Je kunt ze moeilijk bestraffen voor het zeggen van een woord wat je net zelf hebt gebezigd. Daar snappen ze - terecht - helemaal niets van. :D
Een actieve deelnemer.
pi_102307575
Er zit nog wel wat tussen bestraffen en laten.
Bij herhaling ga je toch wel eerst zeggen dat het niet kan/mag? :D

Mijn kinderen zijn 20+ en we kunnen het goed met elkaar vinden, doen veel samen, maar ik ben nog steeds geen vriendin van ze. Ik bespreek veel met ze, zij met mij, maar er zijn en blijven onderwerpen die ik wel met vrienden bespreek en niet met mijn kinderen. En ik weet zeker dat het ook vice versa geldt. Omgekeerd voel ik voor mijn kinderen een onvoorwaardelijke liefde die ik voor geen van mijn vrienden voel. Dat is zo anders.
  vrijdag 23 september 2011 @ 19:53:03 #116
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_102308913
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 19:16 schreef -sabine- het volgende:
Er zit nog wel wat tussen bestraffen en laten.
Bij herhaling ga je toch wel eerst zeggen dat het niet kan/mag? :D

Mijn kinderen zijn 20+ en we kunnen het goed met elkaar vinden, doen veel samen, maar ik ben nog steeds geen vriendin van ze. Ik bespreek veel met ze, zij met mij, maar er zijn en blijven onderwerpen die ik wel met vrienden bespreek en niet met mijn kinderen. En ik weet zeker dat het ook vice versa geldt. Omgekeerd voel ik voor mijn kinderen een onvoorwaardelijke liefde die ik voor geen van mijn vrienden voel. Dat is zo anders.
Klopt, er zit een flink verschil in. De band is anders.
En je kinderen heb je opgevoed, gevoed, vanaf dag 1 bijna dag en nacht gezien, zien groeien en zich vormen, ze zijn een deel van jezelf, ze lijken op je... en dat is echt zo anders....

En bij een "kutmama" doet dat juist enorm pijn. Alsof je jezelf uitscheldt.
Tenminste zo denk ik dat het dus voelt. Heb zelf denk ik geen kinderen dus kan er minder goed een beeld bij vormen.

En als je eigen kind een flink misdrijf begaan heeft en in de bak belandt... Weet ik ook nog niet wat ik zou doen. Onvoorwaardelijk mijn kind blijven steunen en elke keer dat het bezoekuur is opzoeken, 3 jaar lang? Ik weet het echt niet.
Een actieve deelnemer.
pi_102310180
Mijn jongste had de eerste dag op de kleuterschool "k****rk*t" opgepikt en zei dat uiteraard die dag een keer tegen mij. Natuurlijk schrik je dan, boos en teleurgesteld en noem maar op. Hoppa, naar bed. Hij deed het thuis niet meer, maar buiten de deur nog wel, als een clown op het schoolplein. Dat vond ik vele malen erger. Die buitenwereld houdt niet onvoorwaardelijk van hem, daar kan hij zich niet zoveel permitteren als hier thuis. Wij hebben het weten te keren door met hem te praten, uit te leggen enz.
Is ook sterk kindafhankelijk denk ik.Bij mijn oudste was een simpel "nooit meer doen" afdoende.
Het is geen crimineel geworden, dus over eventueel bezoeken als ie vastzit, kan ik nix zeggen.
Het is ook geen tuig geworden, ondanks de "softe opvoeding". Ik denk dat het helemaal niet soft is al je ervoor kiest om uit te blijven leggen. Het consequente opvoeden volhouden tot na de puberteit, kost bergen met energie en zeeën van tijd. Ik denk wel dat er heel veel mis kan gaan als ouders om welke reden dan ook, afhaken met in gesprek gaan. Het is wel een karwei dat je af moet maken. Een karwei waarin ook ik veel geleerd heb, nog steeds heb ik er veel aan naar mijn partner toe en naar mijn collega's toe. Ik kan me niet voorstellen hoe ik het anders had moeten/willen doen, dat opvoeden. Ik heb genoeg steken laten vallen hoor, nix perfecte ouder :D
  zondag 25 september 2011 @ 12:58:01 #118
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_102357322
Ik was vroeger helemaal lijp van de Power Rangers, keek het elke dag... dus als ik het eens waagde om mijn ouders uit te schelden (al kwam ik niet veel verder dan 'flapdrol' :') ), dan vroegen ze zich hardop af waar ik zulke taal toch oppikte. Zou het van de Power Rangers zijn? Dan kon ik maar beter niet meer kijken!

Reken maar dat ik meteen het beleefdste meisje van de klas was :P
pi_104201704
Hoe ik zelf zou reageren wanneer mijn klein straks geboren is weet ik niet. Ik denk dat je op zon moment gewoon een impuls krijgt om iets te doen. Ik weet wel dat ik toen ik 5 jaar was (had veel oudere neefjes en nichtjes) mijn moeder heb uitgescholde voor kutwijf. midden in de supermarkt:O
Ikben nooit geslage maar toen heb ik een lel gehad van hier tot tokio. een oud vrouwtje zei ngo zo behandel je je kind toch niet dat is mishandeling. me moeder vet pissig en heeft haar gewoon gezegd oja. en wat nou als ze jou de volgende keer ook zo aanspreekt wanneer ze niet voor je in de rij mag is het dan nog kindermishandeling? vrouwtje heeft nooit niks meer gezegd verschillende keren tegengekomen. Mijn rug was wel echt blauw zohar dhad ze geslaan. toen ze dit savonds zag heeft ze ook sorry gezegd tegen mij en gezegd dat ze dat nooit had mogen doen (ze huilde zelfs:O) hebverder nooit geen slaag gehad maar heb haar ook zeker nooit meer uit duven schelden.
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_104202333
Ik heb een keer toen ik ongeveer zes was mijn moeder uitgescholden voor kankerhoer. Ik wist meteen daarna dat ik fout zat. Mijn moeder gaf me toen een klap op mijn kop die ik me nog steeds kan herinneren. Schelden tegen je ouders kan niet getolereerd worden en een kind met een gezond geweten hoort te weten dat dat niet kan.

Kinderen die hun ouders uitschelden moeten geklapt worden.
pi_104202409
Gewoon een vuistslag in het gezicht. Paar tanden uit d'r smoel. Doen ze het nooit meer, geloof mij maar :Y
pi_104202585
quote:
3s.gif Op vrijdag 23 september 2011 17:38 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vind het ook helemaal niet erg als ie scheld. Als ie maar scheldwoorden gebruikt die hem passen zeg maar.
Als hij op school ruzie heeft met iemand en die scheld hem uit mag ie van mij iets terug zeggen. En als hij dan spagaat wil zeggen prima. Maar woorden als kutwijf of kanker of weet ik veel wil ik niet horen. Ik vind dat er gewoon een onderscheid is tussen schelden met grote woorden of schelden met kinderwoorden!!
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
  donderdag 10 november 2011 @ 15:41:50 #123
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_104204361
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 14:48 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Gewoon een vuistslag in het gezicht. Paar tanden uit d'r smoel. Doen ze het nooit meer, geloof mij maar :Y
_O- _O- en dat in combo met je usernaam :+ _O-
Rayen 2½ jaar!
pi_104207416
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 14:53 schreef MeNicole2 het volgende:

[..]

Ik vind het ook helemaal niet erg als ie scheld. Als ie maar scheldwoorden gebruikt die hem passen zeg maar.
Als hij op school ruzie heeft met iemand en die scheld hem uit mag ie van mij iets terug zeggen. En als hij dan spagaat wil zeggen prima. Maar woorden als kutwijf of kanker of weet ik veel wil ik niet horen. Ik vind dat er gewoon een onderscheid is tussen schelden met grote woorden of schelden met kinderwoorden!!
Dat vind ik dus niet, als voor hem kankerhoer en spagaat even ernstig is ga je vind ik daar dan dus de mist in. zijn er wel echt gradaties in scheldwoorden?

Het is kwetsend hoe dan ook is dat dan niet rede genoeg om te leren dat het niet mag?

Weglopen, of zeggen dat je het niet kan waarderen is immers ook een optie.
Geweld oplossen met geweld is ook niet de oplossing. Zelfde als schelden om het terugschelden

Wat maakt kutwijf erger dan snol? en wie beslist dat? :+
pi_104209345
In het geval van mijn kind beslis ik dat. En weglopen heeft bij kinderen onder elkaar geen zin, of zeggen dat ze dat niet mogen zeggen :') Ze blijven doorgaan. En ja dan vind ik het niet erg als hij iets terug zegt. Als het daarmee dan klaar is!! En ja dat is het vind ik het goed. Hij hoeft niet over zich heen te laten lopen want juf grijpt ook nooit in want die ziet of hoort nooit iets.
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
pi_104211251
Een ander kind uitschelden voor klote jong heeft ook geen zin. :+
pi_104211646
Dan moet je het misschien eens een.keer bespreken met de juf...

Als ik zou horen van de meester/andere ouders dat Amber zou schelden dan heeft ze een heel groot probleem!
No way dat ik dat accepteer.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_104212051
Maar Nicole, het maakt toch geen verschil of hij iemand uitscheldt voor kankerhoer (bijvoorbeeld he) of spagaat, maar hij bedoelt met het laatste hetzelfde? Hij leert dan dat schelden kan, en als hij een paar jaar ouder is, zal hij wel de woorden gebruiken die jij niet goed vindt, maar hij weet niet beter dan dat schelden mag.
pi_104212632
hier moet zoon van mij :') als ie wordt lastig gevallen
1. stop zeggen of zeggen dat ie t niet wil
2. evt weglopen als t niet stopt :Y
3. als ze m achterna komen: melden bij meester/juf
4. als t dan nog doorgaat: melden bij mij >:)
5. en evt mag ie dan terugschoppen voor eigen risico en de straf die er bij hoort aanvaarden (terugschoppen/schelden oid maar dat doet ie niet want "dat mag niet" O+ )

ik zou willen dat mn kinderen gemotiveerd worden door hun eigen geweten... en als dat soft is ^O^ ik denk dat er steviger mensen uitkomen als ze leren nadenken over gebeurtenissen en dan zo bewust mogelijk kiezen voor hun daden....

edit: aansluiten bij de OP: als mijn kind mij zou uitschelden, dan zou ik m vragen waar ie dat vandaan heeft en of ie weer zichzelf wil worden, want zo ken ik m niet en zo is ie niet opgevoed... NUL acceptatie voor schelden hier hoor :N
pi_104215906
Jouw nummer 1 op het lijstje zijn wij Senna ook al aan het leren. En de rest komt in de loop van de jaren wel, denk ik :P
pi_104216329
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:12 schreef miss_sly het volgende:
Jouw nummer 1 op het lijstje zijn wij Senna ook al aan het leren. En de rest komt in de loop van de jaren wel, denk ik :P
Bij ons op school is "Stop, hou op" het zinnetje dat je moet zeggen als je het echt niet meer wil. En dat zinnetje gebruiken we nu thuis ook alledrie, dan weten we allemaal dat het écht klaar is :P
pi_104216550
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:

[..]

Bij ons op school is "Stop, hou op" het zinnetje dat je moet zeggen als je het echt niet meer wil. En dat zinnetje gebruiken we nu thuis ook alledrie, dan weten we allemaal dat het écht klaar is :P
dat zinnetje hebben ze bij ons op school ook en dat wordt hier in huis ook gebruikt.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_104216564
quote:

[..]

Ik heb het gepikt bij mijn zusje: 3 knullen, en die kunnen nogal eens wat ruw zijn of vervelend tegen elkaar. Dus daar moet ook 'stop' gezegd worden als het klaar is. Ik vind dat een goede: je kind leert wel aangeven dat er iets gebeurt dat het niet wil, maar hoeft niet meteen terug te gaan slaan, af te pakken, naar de ouder/meester/whatever, maar heeft een optie om het in ieder geval in eerste instantie zelf op te lossen.
pi_104217260
quote:

[..]

Hier is het ook 'stop hou op'.

Verder hebben we een beetje hetzelfde 'beleid' als bij Cooki. Alleen nu nummer 5 hebben we niet geïntroduceerd ;)
pi_104217349
Het is voor de kinderen ook heel helder als iedereen gewoon dezelfde term gebruikt om aan te geven dat het echt genoeg is.
Mijn dochter zegt bijvoorbeeld als mijn vriend met haar stoeit ook wel eens: neeeheee, niet meer doehoen, maar éigenlijk wil ze dan gewoon dat het doorgaat. Met "stop, hou op" weet iedereen (in onze omgeving en op school) dat het géén spelletje meer is en de persoon écht wil dat het stopt. Die duidelijkheid is voor iedereen prettig.
  donderdag 10 november 2011 @ 20:55:11 #136
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_104218910
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:31 schreef MaLo het volgende:
Het is voor de kinderen ook heel helder als iedereen gewoon dezelfde term gebruikt om aan te geven dat het echt genoeg is.
Mijn dochter zegt bijvoorbeeld als mijn vriend met haar stoeit ook wel eens: neeeheee, niet meer doehoen, maar éigenlijk wil ze dan gewoon dat het doorgaat. Met "stop, hou op" weet iedereen (in onze omgeving en op school) dat het géén spelletje meer is en de persoon écht wil dat het stopt. Die duidelijkheid is voor iedereen prettig.
Als onze kinderen zoiets zeggen, stoppen we altijd. Ook als we merken dat ze liever niet willen dat je stopt. Als ze niet willen dat je stopt, moeten ze het niet zeggen.
't Is toch raar om alleen op "stop, hou op" te reageren en niet op "niet doen".
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_104219551
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 14:53 schreef MeNicole2 het volgende:

Ik vind het ook helemaal niet erg als ie scheld.
Tja.... dan zijn we uitgepraat op dit vlak....
pi_104219629
quote:
11s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:04 schreef Moonah het volgende:

[..]

Tja.... dan zijn we uitgepraat op dit vlak....
wat jij zegt :Y
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_104219718
Ik vraag mij wel af waarom je dat dan als OK ziet? menicole?
pi_104219725
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:55 schreef Grijs het volgende:

[..]

Als onze kinderen zoiets zeggen, stoppen we altijd. Ook als we merken dat ze liever niet willen dat je stopt. Als ze niet willen dat je stopt, moeten ze het niet zeggen.
Eens. :)

Bij ons op school wordt ook de STOPmethode gebruikt. En bij mijn zoon ook.
Stap 1: Stop zeggen.
Als er iemand 'door je stop heen gaat' vertel je dat aan de juf of meester.
Stap 3: juf of meester laat de kinderen het samen oplossen
Stap 4: beide kinderen komen melden of het oplossen al dan niet is gelukt.
Stap 5: zo ja, prima, zo nee, juf of meester helpt bij het oplossen.
ik vind het een prima methode van conflict oplossen. Werkt over het algemeen erg goed.
pi_104219842
Zeep -> mond.
Vieze woordjes uit je mond? Dan moet je mondje maar schoon.
Werkt prima. :Y
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_104219865
Ik vind het altijd zo verhelderend als jij mee post Moonah :Y :)
pi_104219959
Oh! :o Dank je! :)
pi_104219998
MeNicole, het doel van uitschelden is toch iemand bewust kwetsen? Vind je dat oké?
pi_104222763
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:11 schreef Ssserpente het volgende:
MeNicole, het doel van uitschelden is toch iemand bewust kwetsen? Vind je dat oké?
Dat begrijpen kinderen niet. Dat hoef je ze op die leeftijd ook nog helemaal niet uit te leggen. Je moet het een halt toe roepen.
Dit, dus.
pi_104223153
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 20:55 schreef Grijs het volgende:

[..]

Ik denk dat dat maar net is hoe je met elkaar omgaat, hoe zulke dingen "groeien" in je gezin :) . Als voor iedereen maar wel duidelijk is wanneer het echt over is. F stopt zelf ook niet altijd direct als wij Doe nou eens niet zeggen, maar wel bij Stop hou op. Ik beweer niet dat dit een ideale methode is, maar voor ons gezin werkt het prima zo en dat vind ik het belangrijkst.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:07 schreef Moonah het volgende:

[..]

Eens. :)

Bij ons op school wordt ook de STOPmethode gebruikt. En bij mijn zoon ook.
Stap 1: Stop zeggen.
Als er iemand 'door je stop heen gaat' vertel je dat aan de juf of meester.
Stap 3: juf of meester laat de kinderen het samen oplossen
Stap 4: beide kinderen komen melden of het oplossen al dan niet is gelukt.
Stap 5: zo ja, prima, zo nee, juf of meester helpt bij het oplossen.
ik vind het een prima methode van conflict oplossen. Werkt over het algemeen erg goed.
Bij F op school gaat het op exact dezelfde manier. En thuis, als er eens woorden tussen F en vriendinnetjes zijn (wat zelden voorkomt, ze zitten gewoon vaak op één lijn :+ ) lossen we het ook op die manier op. Vervang dan wel juf / meester door moeder / vader :P.

Ik vind het heel goed dat kinderen zelf conflicten leren oplossen; je vader of moeder is er gedurende je leven niet altijd bij om je problemen voor je op te lossen ;)
pi_104223215
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:11 schreef Ssserpente het volgende:
het doel van (uit)schelden kan daarnaast ook zijn : je eigen frustraties/schrik te uiten door afbekken/schreeuwen... :Y
zelfbeheersing is ook een vaardigheid die kinderen aangeleerd zou kunnen worden (zeg ik dat netjes? O+ )

@Moonah: ik heb op een school gewerkt waar we dat ook zo deden;) , op de school van mn zoon gaat t net anders :P

quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 22:00 schreef MaLo het volgende:
Ik vind het heel goed dat kinderen zelf conflicten leren oplossen
ja idd maar wel onder begeleiding van volwassenen, direct of op afstand ;)
  donderdag 10 november 2011 @ 22:48:30 #148
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_104226125
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 22:00 schreef MaLo het volgende:

[..]

Ik denk dat dat maar net is hoe je met elkaar omgaat, hoe zulke dingen "groeien" in je gezin :) . Als voor iedereen maar wel duidelijk is wanneer het echt over is. F stopt zelf ook niet altijd direct als wij Doe nou eens niet zeggen, maar wel bij Stop hou op. Ik beweer niet dat dit een ideale methode is, maar voor ons gezin werkt het prima zo en dat vind ik het belangrijkst.
Ja, ik snap ook wel dat zoiets binnen het gezin prima kan. Alleen ben ik bang dat het buiten het gezin verwarring geeft: kinderen die niet weten dat ze ook na "niet doen" van een ander kind moeten stoppen, terwijl ze bij broertje of zusje wel door kunnen gaan.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_104226841
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 21:55 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Dat begrijpen kinderen niet. Dat hoef je ze op die leeftijd ook nog helemaal niet uit te leggen. Je moet het een halt toe roepen.
Eens. Vanuit de visie dat het niet oké is om iemand te kwetsen. En die uitleg kun je er best bij geven wmb, die doet niets af aan het verbod.
pi_104226926
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 22:01 schreef Cooki het volgende:

[..]

het doel van (uit)schelden kan daarnaast ook zijn : je eigen frustraties/schrik te uiten door afbekken/schreeuwen... :Y
zelfbeheersing is ook een vaardigheid die kinderen aangeleerd zou kunnen worden (zeg ik dat netjes? O+ )

@Moonah: ik heb op een school gewerkt waar we dat ook zo deden;) , op de school van mn zoon gaat t net anders :P

[..]

ja idd maar wel onder begeleiding van volwassenen, direct of op afstand ;)
Ook eens. Schelden omdat je je kleine teen stoot vind ik volkomen terecht en valt wmb dan ook niet onder de categorie uitschelden. Dat laatste dient een ander doel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')