Dat denk ik van jou nou ook vaakquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:45 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Je weet echt steeds mijn gedachten te verwoorden![]()
Met als aanvulling dat mijn 7-jarige niet alleen mag kiezen, maar over het algemeen op woensdag ook zelf onder begeleiding kookt tegenwoordig.
Klein beginnenquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat denk ik van jou nou ook vaak![]()
En dat laatste wil ik ook met Senna gaan doen als ze ouder is. Nu met 2 jaar vind ik haar nog net een tikje jong
Gelukkig hoef je je daar ook geen zorgen over te makenquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:51 schreef Buitendam het volgende:
Ik ben het eens met de kritiek op het softe beleid.
In dialoog gaan met je 2 jarige dochter, die dan de naam Bloem of Vlinder draagt... Het kost mij allemaal een hoop moeite om het te begrijpen.
Dat het kind deze hele discussie op gang brengt door 1 opmerking.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:34 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Welke post en wat voor elkaar gekregen?
Ja, dat hoefde dat joch dus niet.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:42 schreef miss_sly het volgende:
Ik vertel mijn 2-jarige nu al dat ze even moet wachten tot ik klaar ben met praten en dat ze dan aan de beurt is.
Maar dat heeft niks te maken met kiezen wat er gegeten wordt, dat zie je zelf toch ook wel hoop ik.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:42 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Ja, dat hoefde dat joch dus niet.
Ik maak zelf wel uit welk gedrag ik hekel en waar ik me zorgen over maakquote:Op vrijdag 23 september 2011 12:55 schreef Sjeen het volgende:
Gelukkig hoef je je daar ook geen zorgen over te maken
Prima hoor schat, wat jij wilt...quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:15 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik maak zelf wel uit welk gedrag ik hekel en waar ik me zorgen over maak
En toch hè, MeNicole, geef je imo daarmee (onbewust) de boodschap dat schelden oké is.quote:Op donderdag 22 september 2011 11:56 schreef MeNicole2 het volgende:
Nu zegt ie vaak als ie boos is: SpagaatHij denkt dat dat een scheldwoord is. Dus laat ik hem lekker in die waan
Eensch.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
En toch hè, MeNicole, geef je imo daarmee (onbewust) de boodschap dat schelden oké is.
Want ook al is 'spagaat' voor ons geen scheldwoord, in Mikaels beleving is het dat wél ...
Ik vind dat een kind van onder de 6 niet te kiezen heeft wat er gegeten moet gaan worden.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Maar dat heeft niks te maken met kiezen wat er gegeten wordt, dat zie je zelf toch ook wel hoop ik.
Waar ik hier op doelde is dat het kind als klein volwassene werd beschouwd en als een volwassen gezinslid mocht meebeslissen en zo. En dat vind ik fout, en dat die opvoedingsmethode niet goed ging, is ook gebleken in hoe dat joch zich ging gedragen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:42 schreef miss_sly het volgende:
Maar dat het kind geregeld mocht kiezen wat ze eten, heeft daar toch helemaal niets mee te maken
Ik vraag ook geregeld aan mijn vriend wat hij wil eten, en sinds ze dat kan aangeven, ook aan onze dochter. Nou is haar voorkeur nog niet zo groot (altijd nasi), maar wat zou daar nou slecht aan zijn?
Ik vind dat er hier en daar best dingen langskomen waarvan ik denk: dat is niet erg handig, maar er worden ook totaal irrelevante voorbeelden aangehaald
Idd, da's het beste. Je kunt ze moeilijk bestraffen voor het zeggen van een woord wat je net zelf hebt gebezigd. Daar snappen ze - terecht - helemaal niets van.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:47 schreef Sorbootje het volgende:
De telefoon vloog hier net door de lucht en viel nogal hard op de grond. Voor ik het in de gaten had goide ik er een hardgrondig KUT uit.
hoor nu al een minuut lang kut kut kut kut kut kut.
Ik negeer het maar gewoon.
Klopt, er zit een flink verschil in. De band is anders.quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:16 schreef -sabine- het volgende:
Er zit nog wel wat tussen bestraffen en laten.
Bij herhaling ga je toch wel eerst zeggen dat het niet kan/mag?
Mijn kinderen zijn 20+ en we kunnen het goed met elkaar vinden, doen veel samen, maar ik ben nog steeds geen vriendin van ze. Ik bespreek veel met ze, zij met mij, maar er zijn en blijven onderwerpen die ik wel met vrienden bespreek en niet met mijn kinderen. En ik weet zeker dat het ook vice versa geldt. Omgekeerd voel ik voor mijn kinderen een onvoorwaardelijke liefde die ik voor geen van mijn vrienden voel. Dat is zo anders.
Ik vind het ook helemaal niet erg als ie scheld. Als ie maar scheldwoorden gebruikt die hem passen zeg maar.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
En toch hè, MeNicole, geef je imo daarmee (onbewust) de boodschap dat schelden oké is.
Want ook al is 'spagaat' voor ons geen scheldwoord, in Mikaels beleving is het dat wél ...
quote:Op donderdag 10 november 2011 14:48 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Gewoon een vuistslag in het gezicht. Paar tanden uit d'r smoel. Doen ze het nooit meer, geloof mij maar
Dat vind ik dus niet, als voor hem kankerhoer en spagaat even ernstig is ga je vind ik daar dan dus de mist in. zijn er wel echt gradaties in scheldwoorden?quote:Op donderdag 10 november 2011 14:53 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Ik vind het ook helemaal niet erg als ie scheld. Als ie maar scheldwoorden gebruikt die hem passen zeg maar.
Als hij op school ruzie heeft met iemand en die scheld hem uit mag ie van mij iets terug zeggen. En als hij dan spagaat wil zeggen prima. Maar woorden als kutwijf of kanker of weet ik veel wil ik niet horen. Ik vind dat er gewoon een onderscheid is tussen schelden met grote woorden of schelden met kinderwoorden!!
Bij ons op school is "Stop, hou op" het zinnetje dat je moet zeggen als je het echt niet meer wil. En dat zinnetje gebruiken we nu thuis ook alledrie, dan weten we allemaal dat het écht klaar isquote:Op donderdag 10 november 2011 20:12 schreef miss_sly het volgende:
Jouw nummer 1 op het lijstje zijn wij Senna ook al aan het leren. En de rest komt in de loop van de jaren wel, denk ik
dat zinnetje hebben ze bij ons op school ook en dat wordt hier in huis ook gebruikt.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Bij ons op school is "Stop, hou op" het zinnetje dat je moet zeggen als je het echt niet meer wil. En dat zinnetje gebruiken we nu thuis ook alledrie, dan weten we allemaal dat het écht klaar is
Ik heb het gepikt bij mijn zusje: 3 knullen, en die kunnen nogal eens wat ruw zijn of vervelend tegen elkaar. Dus daar moet ook 'stop' gezegd worden als het klaar is. Ik vind dat een goede: je kind leert wel aangeven dat er iets gebeurt dat het niet wil, maar hoeft niet meteen terug te gaan slaan, af te pakken, naar de ouder/meester/whatever, maar heeft een optie om het in ieder geval in eerste instantie zelf op te lossen.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Bij ons op school is "Stop, hou op" het zinnetje dat je moet zeggen als je het echt niet meer wil. En dat zinnetje gebruiken we nu thuis ook alledrie, dan weten we allemaal dat het écht klaar is
Hier is het ook 'stop hou op'.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:17 schreef MaLo het volgende:
[..]
Als onze kinderen zoiets zeggen, stoppen we altijd. Ook als we merken dat ze liever niet willen dat je stopt. Als ze niet willen dat je stopt, moeten ze het niet zeggen.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:31 schreef MaLo het volgende:
Het is voor de kinderen ook heel helder als iedereen gewoon dezelfde term gebruikt om aan te geven dat het echt genoeg is.
Mijn dochter zegt bijvoorbeeld als mijn vriend met haar stoeit ook wel eens: neeeheee, niet meer doehoen, maar éigenlijk wil ze dan gewoon dat het doorgaat. Met "stop, hou op" weet iedereen (in onze omgeving en op school) dat het géén spelletje meer is en de persoon écht wil dat het stopt. Die duidelijkheid is voor iedereen prettig.
Tja.... dan zijn we uitgepraat op dit vlak....quote:Op donderdag 10 november 2011 14:53 schreef MeNicole2 het volgende:
Ik vind het ook helemaal niet erg als ie scheld.
wat jij zegtquote:Op donderdag 10 november 2011 21:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Tja.... dan zijn we uitgepraat op dit vlak....
Eens.quote:Op donderdag 10 november 2011 20:55 schreef Grijs het volgende:
[..]
Als onze kinderen zoiets zeggen, stoppen we altijd. Ook als we merken dat ze liever niet willen dat je stopt. Als ze niet willen dat je stopt, moeten ze het niet zeggen.
't Is toch raar om alleen op "stop, hou op" te reageren en niet op "niet doen".
Dat begrijpen kinderen niet. Dat hoef je ze op die leeftijd ook nog helemaal niet uit te leggen. Je moet het een halt toe roepen.quote:Op donderdag 10 november 2011 21:11 schreef Ssserpente het volgende:
MeNicole, het doel van uitschelden is toch iemand bewust kwetsen? Vind je dat oké?
Ik denk dat dat maar net is hoe je met elkaar omgaat, hoe zulke dingen "groeien" in je gezinquote:Op donderdag 10 november 2011 20:55 schreef Grijs het volgende:
[..]
Als onze kinderen zoiets zeggen, stoppen we altijd. Ook als we merken dat ze liever niet willen dat je stopt. Als ze niet willen dat je stopt, moeten ze het niet zeggen.
't Is toch raar om alleen op "stop, hou op" te reageren en niet op "niet doen".
Bij F op school gaat het op exact dezelfde manier. En thuis, als er eens woorden tussen F en vriendinnetjes zijn (wat zelden voorkomt, ze zitten gewoon vaak op één lijnquote:Op donderdag 10 november 2011 21:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
Eens.
Bij ons op school wordt ook de STOPmethode gebruikt. En bij mijn zoon ook.
Stap 1: Stop zeggen.
Als er iemand 'door je stop heen gaat' vertel je dat aan de juf of meester.
Stap 3: juf of meester laat de kinderen het samen oplossen
Stap 4: beide kinderen komen melden of het oplossen al dan niet is gelukt.
Stap 5: zo ja, prima, zo nee, juf of meester helpt bij het oplossen.
ik vind het een prima methode van conflict oplossen. Werkt over het algemeen erg goed.
het doel van (uit)schelden kan daarnaast ook zijn : je eigen frustraties/schrik te uiten door afbekken/schreeuwen...quote:Op donderdag 10 november 2011 21:11 schreef Ssserpente het volgende:
MeNicole, het doel van uitschelden is toch iemand bewust kwetsen? Vind je dat oké?
ja idd maar wel onder begeleiding van volwassenen, direct of op afstandquote:Op donderdag 10 november 2011 22:00 schreef MaLo het volgende:
Ik vind het heel goed dat kinderen zelf conflicten leren oplossen
Ja, ik snap ook wel dat zoiets binnen het gezin prima kan. Alleen ben ik bang dat het buiten het gezin verwarring geeft: kinderen die niet weten dat ze ook na "niet doen" van een ander kind moeten stoppen, terwijl ze bij broertje of zusje wel door kunnen gaan.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:00 schreef MaLo het volgende:
[..]
Ik denk dat dat maar net is hoe je met elkaar omgaat, hoe zulke dingen "groeien" in je gezin. Als voor iedereen maar wel duidelijk is wanneer het echt over is. F stopt zelf ook niet altijd direct als wij Doe nou eens niet zeggen, maar wel bij Stop hou op. Ik beweer niet dat dit een ideale methode is, maar voor ons gezin werkt het prima zo en dat vind ik het belangrijkst.
Eens. Vanuit de visie dat het niet oké is om iemand te kwetsen. En die uitleg kun je er best bij geven wmb, die doet niets af aan het verbod.quote:Op donderdag 10 november 2011 21:55 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat begrijpen kinderen niet. Dat hoef je ze op die leeftijd ook nog helemaal niet uit te leggen. Je moet het een halt toe roepen.
Ook eens. Schelden omdat je je kleine teen stoot vind ik volkomen terecht en valt wmb dan ook niet onder de categorie uitschelden. Dat laatste dient een ander doel.quote:Op donderdag 10 november 2011 22:01 schreef Cooki het volgende:
[..]
het doel van (uit)schelden kan daarnaast ook zijn : je eigen frustraties/schrik te uiten door afbekken/schreeuwen...![]()
zelfbeheersing is ook een vaardigheid die kinderen aangeleerd zou kunnen worden (zeg ik dat netjes?)
@Moonah: ik heb op een school gewerkt waar we dat ook zo deden;) , op de school van mn zoon gaat t net anders
[..]
ja idd maar wel onder begeleiding van volwassenen, direct of op afstand![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |