Een verhaal van een railcateraarHet is zaterdag ochtend. De wekker begint al te schellen om half 7. Ik moest immers de trein van 7u40 naar Rotterdam hebben. Met een slapende kop ga ik douchen, pak ontbijt, en ga nog even voor de PC zitten. Ik check gelijk de actuele vertrektijden voor Zwijndrecht. Het is inmiddels bijna 7 uur.
Ik moet er over 20 minuten vandoor. Niet eens verbaasd zie ik dat de trein van 7:10 al +15 heeft, en de trein van 7:20 nog optijd. De trein van 7:40 heeft +10..
Klaar wakker dat ik toen was, heb ik mijn tas gepakt, en vertrokken naar het station. Ik ging dan kiezen: De trein van 7:10 met vertraging, of de trein van 7:20. Ik kies voor de laatste. In Dordrecht kijk ik wel verder. De mogelijkheden zijn wat uitgebreider.
Eenmaal op het station blijkt de trein van 7:20 er met -2 te zijn. Echter, het is dan net tijd om de brug te openen: De brug is geopend van 7:16 t/m 7:22. Gegarandeerd vertraagd weg dus. Ondertussen babbel ik even met de HC, die ook uit Zwijndrecht komt, en ik persoonlijk ken.
Ik kom aan om 7:27 in Dordrecht. Ik had verwacht dat de IC van 7:29 naar Den Haag rijdt. Echter, de eerste IC rijdt op zaterdag pas om 7:59, ri Den Haag.
Dan kies ik maar voor de 7:42 richting Amsterdam. De Stoptrein van 7:07 uit Dordrecht vertrok pas om 7:32 daar...
Eindelijk aangekomen te Rotterdam CS was de vertraging +3. Ik had dus nog 5 minuten. Zat tijd.
Mijn IC vertrekt, en ik ben volgens plan in Utrecht. Als ik de vertraagde Stoptrein had genomen naar Rotterdam, had ik de IC gemist. Deze kwam pas om 8:05 aan, toen wij vertrokken met de IC. Alhoewel ik pas 9:21 de trein op moet, ben ik er 8:43 al. Mijn Unitmedewerker van de ochtenddienst zegt "Je bent wel erg vroeg"....
Ik meldt dat ik anders te laat ben. Het was geen probleem, liever te vroeg dan te laat.
Ik krijg mijn wisselgeld, ik tel mijn spullen, pak 2 cola en 1 water extra. 2 Gevulde koeken en Stroopwafels extra. Ik ben er klaar voor.
Samen met mijn collega loop ik naar de trein. Het zijn 4 stellen. Wij beslissen om het derde viertje samen te lopen. Het achterste stel laten wij achterwege. Ik start vooraan, mijn collega achteraan. "Goedemorgen dames en heren! Railcateringservice is weer aanwezig, en heeft Starbucks koffie, thee, wame chocomel, cup a soup [etc]" De verkoop start goed. Beter als gemiddeld in dit stel. Samen hadden wij al 37 euro opgehaald, waar je normaal tussen Utrecht en Amersfoort blij moet zijn met 20-25 euro!
In Amersfoort spurt ik naar het voorste treinstel. Ik heb maar anderhalve minuut, want wij moesten de trein uit Schiphol naar Enschede voorlangs laten kruisen, die iets te laat was.
Maar de HC die bij het tweede stel achteraan stond, had beloofd te wachten tot ik er was. Gelukkig!
De verkoop in het voorste treinstel loopt niet soepel. De eerste bak maar 3 koffie en 2 koeken en een cola. De andere 2 bakken lopen goed. Ik eindig in Zwolle met 16 koffie, 2 cola, een water en 5 koeken. Ik zit nu dus dik over de 50 euro heen. Nu de terugreis nog, om boven de 100 uit te komen.
In Zwolle hebben wij 30 minuten pauze. Hier kunnen wij ons water bijvullen, zelf wat eten, drinken of roken. Wij roken beide niet, dus blijven binnen zitten. Om 10:40 lopen wij weer naar de trein.
Ik krijg nu het één na achterste stel, mijn collega de achterste. Het zijn er totaal drie, dus in Amersfoort met ons 2en het drietje.
De verkoop tot Amersfoort is bagger. Ik haal amper 25 euro op: Er zaten misschien 40 man in het drietje...
De eerste run leverde mij 87 euro op, boven gemiddeld

De tweede run is met overstap te Amersfoort. Wij hebben theoretisch 12 minuten in Utrecht. Praktijk? 9 a 10 minuten. Inclusief naar- en van de unit lopen. Gelukkig waren wij op tijd.
Echter, weer teruggekomen bij onze trein met een nieuwe voorraad, vertrekken wij met +7... De overstap in Amersfoort gaat hierdoor de mist in. Weinig anders te bedenken...
Tot onze verbazing hebben wij de overstap gehaald. De trein uit Schiphol had +9.
In Zwolle hebben wij nog maar +5. Nu zat ik nog maar op 35 euro. Slecht, maar de trein was niet super druk.
Terugreis ging beter, met 55 euro. Totaal dus 90 euro. Prima omzet, opzich.
Maar in Utrecht de wind van voren, omdat de 100 euro niet gehaald is.. Ik tel mijn geld, lever het in, en ga eten halen. 's Avonds heb ik een dienst Zwolle. Tot zover dit bericht.