Natúúrlijk wel! Jij hebt de keuze nu naakt naar buiten te rennen. Gorbatsjov had de keuze niet te hervormen. Ik snap het probleem niet zo.quote:Op zaterdag 17 september 2011 00:14 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Toen hij die keuze moest maken, had hij deze niet meer.
De zwarte markt/schaarste in eigen land hadden hierop natuurlijk geen invloed gehad, communisme werkt, maar niet als je wapens gaat maken?quote:Op zaterdag 17 september 2011 00:44 schreef Drugshond het volgende:
Dit alles heeft toch te maken met de naween van de wapenwedloop die Rusland economisch op zijn knieen heeft gebracht.
Nee. De wapenwedloop heeft Rusland niet op de knieën gebracht.quote:Op zaterdag 17 september 2011 00:44 schreef Drugshond het volgende:
Dit alles heeft toch te maken met de naween van de wapenwedloop die Rusland economisch op zijn knieen heeft gebracht.
Tsja. Valt weinig over te zeggen. Misschien dat als men eind jaren veertig niet zo gespannen had gereageerd in Washington en Londen, dat er dan geen Koude Oorlog was geweest, waarmee de Sovjet-Unie de bevolking onder de duim kon houden. Wie weet. Misschien dat de coup van '91 succesvol was en dat we nog steeds met een communistisch Rusland zaten.quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:11 schreef Picchia het volgende:
Misschien was het regime wel veel eerder in elkaar gestort zonder zulke defensie-uitgaven.
De dominotheorie kwam pas laterquote:Op zaterdag 17 september 2011 01:19 schreef Drugshond het volgende:
Rusland was zeker na WO-II in staat om W-Europa te bezetten. De prijs zou bijzonder hoog zijn geweest maar niet ondenkbaar.
Vanuit de optiek van de Amerikanen zou je W-Europa mogen beschouwen als onderdeel van de dominotheorie.
De dominotheorie is van Ikequote:Op zaterdag 17 september 2011 01:22 schreef Drugshond het volgende:
Na 1945 hadden de Amerikanen het overwicht -> A-bom
In 1949 hadden de Russen ook een A-bom
En de dominotheorie is van 1947 en later.
Vrij korte tijdsspanne.
Ik geloof er niets van. De Sovjet-Unie had met veel moeite Nazi-Duitsland verslagen, had te maken met opstandige bevolking in de Sovjet-Unie zelf en in de nu bezette Oost-Europese bufferstaten, het was oorlogsmoe en daarnaast was er een Westers geallieerd leger dat West-Europa niet zou opgeven. Ze zouden het absoluut niet zéker kunnen. Ze zouden het wél absoluut zeker niet wíllen.quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:19 schreef Drugshond het volgende:
Rusland was zeker na WO-II in staat om W-Europa te bezetten. De prijs zou bijzonder hoog zijn geweest maar niet ondenkbaar.
(1945-1950) Qua tank's en artillerie had Rusland er veel meer. En ook van betere kwaliteit.quote:Ze zouden het absoluut niet zéker kunnen.
Er zijn vele doden gevallen, er zijn vele veldslagen geweest. De Russen zouden uiteindelijk winnen en wonnen ook, maar dat was geen gemakkelijke opgave.quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:34 schreef Drugshond het volgende:
De Sovjet-Unie had met veel moeite Nazi-Duitsland verslagen
Mwah, na Koersk was het doek eigenlijk al gevallen. Rusland boekte daarna vele successen en maakte vrij snel weer het verloren terrein weer goed. Komplete divisies van de Duitsers weren in de pan gehakt tijdens het zomeroffensief. Zo sterk zelfs dat Army Group Centre vrijwel niet eens meer bestond.
Dat was Ruslands Koendoez-missie.quote:Oorlogsmoe.... dacht het niet... Manchuria 1945 om de Jappen eruit de trappen.
Vaak waren dit dezelfde onderdelen die ook in Europa hadden gevochten.
Wat consolideren? De Russische hegemonie over Oost-Europa? Ja.quote:Met de bouw van de muur kon je zeggen dat er sprake was van een consolidatieslag (en minder offensief gericht).
Genoeg tanks om de Sovjet-Unie te verdedigen en Oost-Europa te bezetten, ja.quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:39 schreef Drugshond het volgende:
[..]
(1945-1950) Qua tank's en artillerie had Rusland er veel meer. En ook van betere kwaliteit.
Ike was na Truman President, bovendien slaat de theorie niet op Europaquote:Op zaterdag 17 september 2011 01:35 schreef Drugshond het volgende:
De theorie is van Ike, maar de uitvoering lag toch meer bij Truman.
Uiteraard. Dat was een done deal. Alleen West-Europa, nou, dat had echt niet gekund, zelfs als ze het zouden willen.quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:46 schreef Drugshond het volgende:
Ze hoefden het ook niet.... Na de conferentie van Jalta was O-Europa al min of meer weggegeven.
Stalin was niet onberekenbaar, hij was uiterst berekenbaar. Zelfbehoud, de veiligheid van Rusland en de macht van de Sovjet-Unie waren voor hem, in die volgorde, belangrijk, en zo handelde hij ook. Stalin was absoluut niet onberekenbaar. "We" -West-Europa- hadden aan Stalin geen slechte buur, wat dat betreft.quote:Op zaterdag 17 september 2011 01:57 schreef Drugshond het volgende:
Stalin was gewoon paranoïde, onberekenbaar. Lekkere buur heb je dan.
Dat klopt, (misser hier), had meer te maken om het communisme niet verder te laten gedijen in een x-aantal satelliet landjes.quote:Ike was na Truman President, bovendien slaat de theorie niet op Europa
Dat is nog maar de vraag....quote:"We" -West-Europa- hadden aan Stalin geen slechte buur, wat dat betreft.
Nou, Korea was meer een veroveringsoorlog. De dominotheorie ging uit van, nou ja, het vallen der stenen. Ik denk niet dat het Ike komt? Dat kunnen we opzoeken...quote:Op zaterdag 17 september 2011 02:07 schreef Drugshond het volgende:
Vietnam of Korea......twijfel hier nog.
Als je wisselt van druif krijg je ook koppijn, geen andere fles dus?quote:Op zaterdag 17 september 2011 02:09 schreef Drugshond het volgende:
Hmmzzz, krijg weer koppijn van deze Lidl wijn. Ben blij als die fles straks op is.
quote:Op zaterdag 17 september 2011 02:10 schreef Monidique het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Domino_theory
Mja, nevermind.
De doerak. Maar zeer berekenbaar dus.quote:Op zaterdag 17 september 2011 02:13 schreef Drugshond het volgende:
Stalin joeg alle potentiële tegenstanders de dood in.
Gewoon dorpen zuiveren die vroeger bezet waren door de Duitsers, omdat hij ze niet vertrouwde.
Geopolitiek was hij inderdaad voorspelbaar.quote:Op zaterdag 17 september 2011 02:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
De doerak. Maar zeer berekenbaar dus.
Rusland is altijd al een grote speler geweest. Althans, sinds Peter de Grote.quote:Op zaterdag 17 september 2011 02:19 schreef Drugshond het volgende:
Geopolitiek gezien heeft hij idd Rusland op de kaart gezet.
Tsja, te veel geld heb je nooit, maar... ik heb er geen probleem mee.quote:Op zaterdag 17 september 2011 02:59 schreef remlof het volgende:
Ik heb teveel geld, ik krijg het niet op. Waarschijnlijk heb ik volgend jaar minder maar dan heb ik nog meer dan genoeg, ik heb mazzel.
Maar ik blijf sociaaldemocraat en ik blijf PvdA stemmen want niet iedereen heeft het zo goed als ik.
Wat stem jij?quote:Op zaterdag 17 september 2011 03:02 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tsja, te veel geld heb je nooit, maar... ik heb er geen probleem mee.
Nou, het is geen alledaagse bezigheid. Vorige keer D66. Volgende keer niet meer. Gewoon niet, denk ik.quote:
Dat is een verspiide stem, waarom zou je niet meer D66 stemmen?quote:Op zaterdag 17 september 2011 03:09 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou, het is geen alledaagse bezigheid. Vorige keer D66. Volgende keer niet meer. Gewoon niet, denk ik.
Omdat ik het op een aantal fundamentele punten oneens ben met henquote:Op zaterdag 17 september 2011 03:14 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat is een verspiide stem, waarom zou je niet meer D66 stemmen?
Maar je hoeft het toch niet fundamenteel eens met hen te zijn om een parlement te kiezen?quote:Op zaterdag 17 september 2011 03:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Omdat ik het op een aantal fundamentele punten oneens ben met hen
Dat zie ik dus wel helemaal zitten, maar op de meeste andere punten sta ik dichter bij de PvdA.quote:Op zaterdag 17 september 2011 03:21 schreef Drugshond het volgende:
D66 zie ik wel zitten op het gebied van innovatie... maar hun heil Europa tegen elke prijs zie ik minder zitten.
Ow ja, ik heb nog wel normale vloeitjes ergens.quote:Op zaterdag 17 september 2011 03:50 schreef Drugshond het volgende:
Tuurlijk plakt een vloei...... beter je best doen.
Soms neem ik een krant of een blanco A4... roken zal ik.
Ja leukquote:Op zaterdag 17 september 2011 03:58 schreef Drugshond het volgende:
Origami voor blowers.
[ afbeelding ]
Ja op de A12.quote:Op zaterdag 17 september 2011 04:02 schreef Drugshond het volgende:
ergens in de buurt een 24/7 tankshop open ?
What a crap songquote:Op zaterdag 17 september 2011 04:08 schreef Drugshond het volgende:
Toevalstreffer gisteren...cross search on Amazon.... goeie band.
De clip is nog mooier.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |