abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101894755
Ik ben voor een stichting opzoek naar donateurs, maar hoe vind ik die. Het gaat om een stichting die kinderen waarvan de ouders geen geld hebben om een sinterklaaskado te kopen toch een sinterklaaskado te geven.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.
  dinsdag 13 september 2011 @ 12:29:01 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_101894841
Collecte aan de deur?
Je moeder is een hamster
  dinsdag 13 september 2011 @ 12:29:33 #3
118585 Crutch
pi_101894855
Begin een donatie-actie op FOK! met toestemming van de PR uiteraard.
Je moeder is een hamster
pi_101894872
Liedjes zingen voor de schoorsteen en hopen dat piet dit hoort :)
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_101894873
Hihi, dit klinkt bekend.

Succes met de stichting.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:29 schreef Crutch het volgende:
Collecte aan de deur?
Collecte is niet echt een optie, zo groot is de stichting niet.
pi_101894934
Defineer eerst eens duidelijk wat je doel en je doelgroep is.
pi_101894986
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:32 schreef meneerpeer het volgende:
Defineer eerst eens duidelijk wat je doel en je doelgroep is.
De stichting is voor ouders die zelf geen geld hebben om voor hun kinderen een leuk sinterklaasfeest te maken omdat kadootjes kopen te duur is. Hiervoor wordt geld ingezameld en zo kunnen er kado's worden gekocht voor de kinderen zodat ze toch een leuk sinterklaasfeest hebben.

Het doel is dus geld ontvangen om nieuwe kado's te kopen.
pi_101894993
reclame maken, tv, radio, internet enz
pi_101895004
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:29 schreef Crutch het volgende:
Begin een donatie-actie op FOK! met toestemming van de PR uiteraard.
hoe kom ik in kontakt met de PR van Fok?
  dinsdag 13 september 2011 @ 12:34:56 #10
118585 Crutch
pi_101895013
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:34 schreef MaMaLief het volgende:

[..]

Stuur een mailtje naar pr@fok.nl O-)
Je moeder is een hamster
pi_101895015
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:34 schreef MaMaLief het volgende:

[..]

Check je mail even, ik heb je gemaild. :)
pi_101895058
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:34 schreef RenRen- het volgende:

[..]

De stichting is voor ouders die zelf geen geld hebben om voor hun kinderen een leuk sinterklaasfeest te maken omdat kadootjes kopen te duur is. Hiervoor wordt geld ingezameld en zo kunnen er kado's worden gekocht voor de kinderen zodat ze toch een leuk sinterklaasfeest hebben.

Het doel is dus geld ontvangen om nieuwe kado's te kopen.
En hoeveel gaat er naar overhead, medewerkers etc? Ik zou de insteek maken om ook cadeaus in ontvangst te nemen. Het gaat tenslotte om de kinderen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_101895172
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:35 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Check je mail even, ik heb je gemaild. :)
ik kreeg niet echt een mailtje van maar een dm. en hoe dat werkt geen idee, dus liever een pb dan weet ik hoe ik terug kan reageren naar jou.
pi_101895197
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:36 schreef Chinless het volgende:

[..]

En hoeveel gaat er naar overhead, medewerkers etc? Ik zou de insteek maken om ook cadeaus in ontvangst te nemen. Het gaat tenslotte om de kinderen.
Afaik niets, het zijn allemaal vrijwilligers. :) Kadootjes worden ingekocht, daarna ingepakt door vrijwilligers en rondgereden door Nederland door vrijwilligers. Kadootjes in ontvangst nemen is geen optie omdat het hele idee van de stichting is nieuwe kadootjes. Daar heb ik verder ook niets over te zeggen, het is niet mijn stichting, ik ben er alleen nauw mee betrokken.
pi_101895241
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:41 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Afaik niets, het zijn allemaal vrijwilligers. :) Kadootjes worden ingekocht, daarna ingepakt door vrijwilligers en rondgereden door Nederland door vrijwilligers. Kadootjes in ontvangst nemen is geen optie omdat het hele idee van de stichting is nieuwe kadootjes. Daar heb ik verder ook niets over te zeggen, het is niet mijn stichting, ik ben er alleen nauw mee betrokken.
U is TS :?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_101895261
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Nee, betrokken met het project.
pi_101895317
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:42 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Nee, ik ben TS en ik vermoed dat wij dezelfde stichting een heel warm hart toedragen.
pi_101895367
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:34 schreef Crutch het volgende:

[..]

Stuur een mailtje naar pr@fok.nl O-)
heb een mail gestuurd. nu in afwachting van een antwoord.
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:26:14 #19
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101896745
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 12:41 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Maar als een speelgoedwinkel een stapel speelgoed uit 't magazijn kwijt moet, dan is daar vast wel een kind bij te vinden.. Niet?

Gaat 't om 't idee dat die kinderen ook wel een cadeautje moeten krijgen, en dus om 't gebaar.. Of moeten er 30 gloedjespiksplinternieuwe Playboxii 480's aangerukt worden, want met minder maak je een kind toch niet tevreden?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_101897545
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:26 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Maar als een speelgoedwinkel een stapel speelgoed uit 't magazijn kwijt moet, dan is daar vast wel een kind bij te vinden.. Niet?

Gaat 't om 't idee dat die kinderen ook wel een cadeautje moeten krijgen, en dus om 't gebaar.. Of moeten er 30 gloedjespiksplinternieuwe Playboxii 480's aangerukt worden, want met minder maak je een kind toch niet tevreden?
heb je een stapelspeelgoed dan? in mijn handtekening staat het www van de stichting, dus mocht je een stapelspeelgoed hebben dan kun je misschien even mailen met ze. ;-) en het voorleggen.
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:48:40 #21
118585 Crutch
pi_101897579
quote:
30 gloedjespiksplinternieuwe Playboxii 480's aangerukt worden,
Wat een heerlijk creatief stukje taal, dank je. _O- :D
Je moeder is een hamster
  dinsdag 13 september 2011 @ 13:49:38 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_101897625
Benader (lokale) bedrijven, en uiteraard bedrijven die kunnen bijdragen met speelgoed ipv geld.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_101897686
quote:

[..]

Nee, dat is niet het idee erachter. :) Het gaat erom dat die kinderen iets kunnen krijgen wat ze altijd wilden hebben, maar er was nooit geld voor. Dus voor het ene kind is dat een dekbedovertrek van dora, voor een ander is dat een Knex bouwpakket. Het is heel persoonlijk :) En een ieder krijgt maar 1 kado.
pi_101897810
lijkt me stug dat er daarvoor een stichting moet komen ?
die kids hebben zelf toch ook wel opa's en oma's en tante's en oom's.
die geven vaak de grotere kado's dan de ouders zelf is mijn ervaring.
pi_101897901
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:55 schreef kovenant het volgende:
lijkt me stug dat er daarvoor een stichting moet komen ?
die kids hebben zelf toch ook wel opa's en oma's en tante's en oom's.
die geven vaak de grotere kado's dan de ouders zelf is mijn ervaring.
De stichting is er al, en je schrikt ervan hoeveel kinderen leven in een gezin waar geen geld is voor een kado, en die dus geen kado krijgen met sinterklaas. En het is juist voor die kinderen die niks krijgen.
pi_101898064
ik zou lokale bedrijven benaderen vooral in kleinere dorpen werkt dat vaak goed. Of vragen of je n potje neer kan zetten bij de supermarkt, cafetaria, sportschool, basischool enz.

En vergeet fb, hyves, twitter niet

Goed initiatief trouwens!
pi_101898190
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:03 schreef hugsy33 het volgende:
ik zou lokale bedrijven benaderen vooral in kleinere dorpen werkt dat vaak goed. Of vragen of je n potje neer kan zetten bij de supermarkt, cafetaria, sportschool, basischool enz.

En vergeet fb, hyves, twitter niet

Goed initiatief trouwens!
Mocht jezelf ook reclame willen maken op hyves ofzo het gaat om www.stichtingkadootjes.nl. jij bereikt vast weer andere mensen en het is natuurlijk zaak zoveel mogelijk mensen te bereiken die willen doneren alle kleine beetjes helpen tenslotte.
  dinsdag 13 september 2011 @ 14:29:12 #28
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101898788
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 13:51 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Nee, dat is niet het idee erachter. :) Het gaat erom dat die kinderen iets kunnen krijgen wat ze altijd wilden hebben, maar er was nooit geld voor. Dus voor het ene kind is dat een dekbedovertrek van dora, voor een ander is dat een Knex bouwpakket. Het is heel persoonlijk :) En een ieder krijgt maar 1 kado.
Dus als al die kinderen om de eerder genoemde Playboxii 480 gaan vragen, dan krijgen ze die ook allemaal?

Sinterklaas hoort niet om de kwaliteit van de cadeau's te gaan, maar om het idee... Als je dat gaat ondermijnen door die kinderen precies dat te geven waar ze om vragen; dan verpest je dat. Wat mij bijgebleven is van Sinterklaas van vroeger is echt niet de mooie cadeaus die ik toen kreeg.. Ik zou je van geen enkele Sinterklaas nog kunnen vertellen wat ik gehad heb. Nee, de beste herrineringen bewaar ik aan de 15 minuten voordat we beneden mochten gaan kijken wat er voor ons klaar lag. En ongeacht wat er lag, ik was er al-tijd blij mee. En dat terwijl ik toch al heel wat gewend was aan cadeautjes.. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat kinderen die nooit iets krijgen, omdat hun ouders zich dat niet kunnen veroorloven, alleen blij te maken zijn met dat ene cadeau wat ze willen hebben.

Ik snap best dat jullie/die stichting zulke kinderen ook eens een sinterklaas met (leuke) cadeautjes mee wil laten maken. Alleen dat kan ook op een andere manier dan door ze precies te geven wat ze vragen. Je moet ze niet blij willen maken met een hoepel, een houten speelgoedtrein en een zakje knikkers; maar om ze meteen het nieuwste van 't nieuwste te geven gaat toch ook wel wat ver.

Ook kinderen met rijke ouders krijgen niet altijd precies dat cadeau van Sinterklaas wat ze wilden hebben. Stel je voor zeg, dan had iedereen met een beetje geld na een paar jaar sinterklaas al drie ponies, een zeilboot en 4 lassiehonden in huis.

Ik kan me zo voorstellen dat er nog wel wat speelgoedwinkels zijn die nog een stapeltje incourante voorraad hebben liggen. Van dat speelgoed wat 2 jaar geleden hartstikke hip was, maar wat tegenwoordig eigenlijk niemand meer koopt. En ik kan me ook goed voorstellen dat er speelgoedwinkels zijn die die voorraad best voor nop, of voor een zacht prijsje, aan zo'n stichting willen overdragen. Anders neemt 't immers maar plaats in in 't magazijn.
pi_101899278
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:29 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Dus als al die kinderen om de eerder genoemde Playboxii 480 gaan vragen, dan krijgen ze die ook allemaal?

Sinterklaas hoort niet om de kwaliteit van de cadeau's te gaan, maar om het idee... Als je dat gaat ondermijnen door die kinderen precies dat te geven waar ze om vragen; dan verpest je dat. Wat mij bijgebleven is van Sinterklaas van vroeger is echt niet de mooie cadeaus die ik toen kreeg.. Ik zou je van geen enkele Sinterklaas nog kunnen vertellen wat ik gehad heb. Nee, de beste herrineringen bewaar ik aan de 15 minuten voordat we beneden mochten gaan kijken wat er voor ons klaar lag. En ongeacht wat er lag, ik was er al-tijd blij mee. En dat terwijl ik toch al heel wat gewend was aan cadeautjes.. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat kinderen die nooit iets krijgen, omdat hun ouders zich dat niet kunnen veroorloven, alleen blij te maken zijn met dat ene cadeau wat ze willen hebben.

Ik snap best dat jullie/die stichting zulke kinderen ook eens een sinterklaas met (leuke) cadeautjes mee wil laten maken. Alleen dat kan ook op een andere manier dan door ze precies te geven wat ze vragen. Je moet ze niet blij willen maken met een hoepel, een houten speelgoedtrein en een zakje knikkers; maar om ze meteen het nieuwste van 't nieuwste te geven gaat toch ook wel wat ver.

Ook kinderen met rijke ouders krijgen niet altijd precies dat cadeau van Sinterklaas wat ze wilden hebben. Stel je voor zeg, dan had iedereen met een beetje geld na een paar jaar sinterklaas al drie ponies, een zeilboot en 4 lassiehonden in huis.

Ik kan me zo voorstellen dat er nog wel wat speelgoedwinkels zijn die nog een stapeltje incourante voorraad hebben liggen. Van dat speelgoed wat 2 jaar geleden hartstikke hip was, maar wat tegenwoordig eigenlijk niemand meer koopt. En ik kan me ook goed voorstellen dat er speelgoedwinkels zijn die die voorraad best voor nop, of voor een zacht prijsje, aan zo'n stichting willen overdragen. Anders neemt 't immers maar plaats in in 't magazijn.
Maar zo werkt het hiermee niet, klaar. Zo is het, niet anders. Kun je gaan azijnpissen, maar de stichting is zoals de stichting is.
pi_101899305
@ mutedfaith het gaat in dit tpoic niet over het idee van de stichting maar over hoe ik en andere mensen die deze stichting een warm hart toedragen, aan donaties komen.
  dinsdag 13 september 2011 @ 14:56:11 #31
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101899557
Ga winkels langs. De plaatselijke middenstand heeft hier meestal wel een paar euro voor over.
pi_101900163
En toch is het de insteek om geld binnen te halen. Het gaat om geld met gevoel. Mensen moeten het je gunnen.

Duidelijk naar buiten communiceren dat je alleen maar geld wilt, en hierdoor de schijnen wekken dat het niet hoofdzakelijk om de basisgedachte gaat, werkt in je nadeel.
Lijkt daardoor op belangenverstrengeling/fraude.

Doe je vaag of onduidelijk dan vertrouwen mensen het ook weer niet.

Vraag aan de TS daarom: hoe brengt de stichting zijn gedachte naar buiten?
Wat is het concept?
pi_101900262
Emballage-acties in supers werken ook redelijk goed.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:52:04 #34
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101901209
jammer dat je geen kado's kunt geven. dat idee van de rotary club werkt namelijk altijd erg goed.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:52:06 #35
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101901210
Ik heb net de website eens doorgelezen. Het gaat om cadeau's van maximaal 25 euro per stuk. Dat geeft me toch al een iets beter gevoel bij de stichting dan wanneer 't echt alleen om dure dingen zou gaan. Geeft ook wel een beetje aan dat 't echt alleen voor mensen is die 't echt niet kunnen missen; voor heel veel mensen is 25 euro voor sinterklaas immers best te doen.

TS zou zich er wel op voor moeten bereiden dat ook potentiële donateurs met zulke vragen kunnen komen. Het werkt dan beter als je een beetje kunt uitleggen wat de stichting precies doet en wat de insteek wel is, dan wanneer je zegt: "Zo is 't, niet anders". Zeker niet als 't ook nog eens helemaal niet zo is, maar wel een stuk anders.

Enfin, voor dit soort dingen zou inderdaad een emballage-actie bij een supermarkt, of bijvoorbeeld het veilen van een shirtje met handtekeningen van het eerste team van de plaatselijke voetbal-/hockey-/tafeltennis vereniging een goede manier zijn om geld op te halen.
  dinsdag 13 september 2011 @ 15:54:40 #36
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101901303
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:47 schreef MaMaLief het volgende:
@ mutedfaith het gaat in dit tpoic niet over het idee van de stichting maar over hoe ik en andere mensen die deze stichting een warm hart toedragen, aan donaties komen.
Als je het idee niet kunt verkopen hier op FOK! dan kun je het ook niet aan de deur, en kom je dus ook niet aan donaties. Zie dit dan maar als oefening ;).
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_101901615
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:52 schreef MutedFaith het volgende:
Ik heb net de website eens doorgelezen. Het gaat om cadeau's van maximaal 25 euro per stuk. Dat geeft me toch al een iets beter gevoel bij de stichting dan wanneer 't echt alleen om dure dingen zou gaan. Geeft ook wel een beetje aan dat 't echt alleen voor mensen is die 't echt niet kunnen missen; voor heel veel mensen is 25 euro voor sinterklaas immers best te doen.

TS zou zich er wel op voor moeten bereiden dat ook potentiële donateurs met zulke vragen kunnen komen. Het werkt dan beter als je een beetje kunt uitleggen wat de stichting precies doet en wat de insteek wel is, dan wanneer je zegt: "Zo is 't, niet anders". Zeker niet als 't ook nog eens helemaal niet zo is, maar wel een stuk anders.

Enfin, voor dit soort dingen zou inderdaad een emballage-actie bij een supermarkt, of bijvoorbeeld het veilen van een shirtje met handtekeningen van het eerste team van de plaatselijke voetbal-/hockey-/tafeltennis vereniging een goede manier zijn om geld op te halen.
Ik ben geen organisator, dus voor mij is het wel een 'zo is het, en niet anders', want wat kan ik er nou aan veranderen? Ik weet gewoon het één en ander, kan er verder weinig aan doen. Het is ook het eerste jaar dat het zo grootschalig is :)

En dat is precies het idee, arme mensen die echt niets kunnen missen. Echt echt niets.
pi_101901770
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 15:52 schreef Maanvis het volgende:
jammer dat je geen kado's kunt geven. dat idee van de rotary club werkt namelijk altijd erg goed.
Inderdaad. Ook zou je een verzamelavond kunnen houden, waarbij je nog eens dingen om de avond heen dingen kan organiseren.

Snap overigens dat TS niet op ideeën kan komen. Volgens mij moeten het hapklare brokken zijn. Om sinterklaas heen kun je juist geweldige acties organiseren:
- Een meet en greet
- Een make-over (als zwarte piet bijvoorbeeld), misschien alleen geschminckt, misschien serieuzer waaronder een zonnebankbezoekje.
- Win een sinterklaas en zwarte piet voor 5 december (kan je zelfs 5 keer weggeven)
- Een stoomboot (pak een spiegel, teken er met je vette vingers een boot op en je bent klaar) Beetje waterdamp en...
- Dé mijn-kinderen-luisteren-slecht-confrontatie-met zwarte-piet-en-sinterklaas-opvoedcursus, waarbij een sinterklaas en zwarte piet even voor sinterklaas je kinderen wijzen op het belang van zoet zijn.
- Verkoop pepernoten

En dit is slechts aan één ruk door typen.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:15:14 #39
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101902109
Ik snap TS (en RenRen-) ook wel hoor, het is niet hun stichting; dus aan het doel of de manier waarop dat bereikt gaat worden kunnen ze weinig veranderen..

De stichting wil blijkbaar enkel geld van donateurs, om daarvan vervolgens cadeau's (en cadeaubonnen) te kopen voor de aangemelde kinderen. Kinderen mogen daarbij 2 keuzes opgeven, gekozen uit het boekje van de Intertoys (wat mij doet vermoeden dat ze daar al een deal mee gesloten hebben voor korting oid).

Het is dan de bedoeling dat de ouders zelf de hele Sinterklaassfeer eromheen regelen. De stichting verzorgt enkel de cadeaus, geen hulpsinterklazen, zwarte pieten, of watdanook.

Wellicht op een lokale basisschool vragen of de oudere kinderen (groep 7/8 bijvoorbeeld, waar men toch al niet meer in Sinterklaas gelooft) een sponsorloop of iets anders in die richting willen/kunnen doen voor deze stichting. Kinderen die geld ophalen voor andere kinderen leveren volgens mij nog altijd het meeste geld op.
pi_101902114
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:06 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Inderdaad. Ook zou je een verzamelavond kunnen houden, waarbij je nog eens dingen om de avond heen dingen kan organiseren.

Snap overigens dat TS niet op ideeën kan komen. Volgens mij moeten het hapklare brokken zijn. Om sinterklaas heen kun je juist geweldige acties organiseren:
- Een meet en greet
- Een make-over (als zwarte piet bijvoorbeeld), misschien alleen geschminckt, misschien serieuzer waaronder een zonnebankbezoekje.
- Win een sinterklaas en zwarte piet voor 5 december (kan je zelfs 5 keer weggeven)
- Een stoomboot (pak een spiegel, teken er met je vette vingers een boot op en je bent klaar) Beetje waterdamp en...
- Dé mijn-kinderen-luisteren-slecht-confrontatie-met zwarte-piet-en-sinterklaas-opvoedcursus, waarbij een sinterklaas en zwarte piet even voor sinterklaas je kinderen wijzen op het belang van zoet zijn.
- Verkoop pepernoten

En dit is slechts aan één ruk door typen.
Dit alles kost ook veel geld, en dat is juist niet de bedoeling, alles wordt gerund door vrijwilligers.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:16:27 #41
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_101902149
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 14:29 schreef MutedFaith het volgende:
Fijn. Ben je arm, regelen je ouders een cadeau via een stichting en word je vervolgens door je klasgenootjes uitgelachen dat je iets hebt gekregen wat 2 jaar geleden in was en wat tegenwoordig niemand meer wilt hebben.

Ik denk dat veel van die kinderen (bijna) altijd in zo'n situatie zitten als ze iets krijgen. De kleren zijn tweedehands danwel uit de uitverkoopt. De schoolspullen komen uit de bak met afgeprijsde spullen van vorig jaar. Speelgoed komt uit de eurobak. Is het dan echt teveel gevraagd om ze die ene keer een spiksplinternieuw cadeautje te gunnen? Dat ene stuk speelgoed wat voor de verandering naar wens en niet naar 'leuk, maar zo goedkoop mogelijk' is uitgezocht?

-----

Ik kan er simpelweg niet met mijn hoofd bij dat er mensen zijn die dit initiatief schaamteloos af gaan lopen zeiken. :r
pi_101902335
het is idd NIET mijn stichting maar ik zou graag iets doen om mijn steentje bij te dragen omdat ik vernam dat er erg veel aanmeldingen gekomen waren in de eerste paar dagen dat er kinderen aangemeld konden worden.

Voor veel dingen heb je een vergunning nodig of het kost veel geld, ( als ik nou veel geld had dan kon ik dat ook zo wel doneren) nu ben ik opzoek naar een leuk idee wat niks of weinig geld kost het mag wel tijd kosten want dat heb ik wel om te geven. Ik zoek dus eigenlijk een manier om aan mensen te komen die allemaal 1 euro of 50cent kunnen missen, als er daar 100 mensen van zijn kunnen er al weer een paar kinderen geholpen worden.

Maar het idee van een sponsorloop is misschien wel een idee zal eens met de school van zoonlief overleggen.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:28:43 #43
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101902629
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:16 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Fijn. Ben je arm, regelen je ouders een cadeau via een stichting en word je vervolgens door je klasgenootjes uitgelachen dat je iets hebt gekregen wat 2 jaar geleden in was en wat tegenwoordig niemand meer wilt hebben.

Ik denk dat veel van die kinderen (bijna) altijd in zo'n situatie zitten als ze iets krijgen. De kleren zijn tweedehands danwel uit de uitverkoopt. De schoolspullen komen uit de bak met afgeprijsde spullen van vorig jaar. Speelgoed komt uit de eurobak. Is het dan echt teveel gevraagd om ze die ene keer een spiksplinternieuw cadeautje te gunnen? Dat ene stuk speelgoed wat voor de verandering naar wens en niet naar 'leuk, maar zo goedkoop mogelijk' is uitgezocht?

-----

Ik kan er simpelweg niet met mijn hoofd bij dat er mensen zijn die dit initiatief schaamteloos af gaan lopen zeiken. :r
Kom op zeg, we dragen alleen maar betere alternatieven aan dat betekent niet dat we het afzeiken. En als je tegenwoordig het nieuwste van het nieuwste moet hebben om mee te tellen in de klas dan is het wel errug triest gesteld met de maatschappij. Volgens mij is dat een situatie die in de praktijk niet voorkomt (of iig niet in mijn omgeving en bij mezelf en bij m'n broertje en zusjes)
Een gedicht over Maanvis
pi_101902701
Een wereldvreemde Maanvis in je topic is nooit grappig. :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_101902743
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Kom op zeg, we dragen alleen maar betere alternatieven aan dat betekent niet dat we het afzeiken. En als je tegenwoordig het nieuwste van het nieuwste moet hebben om mee te tellen in de klas dan is het wel errug triest gesteld met de maatschappij. Volgens mij is dat een situatie die in de praktijk niet voorkomt (of iig niet in mijn omgeving en bij mezelf en bij m'n broertje en zusjes)
Het is geen beter alternatief, want het is niet de stichting. Het is gewoon zo dat dit iets anders is dan andere stichtingen die tweedehands speelgoed aannemen of oude partijen inkopen of iets. Ik zeg niet dat de stichtingen die dit wel doen niet goed zijn, maar het is niet deze stichting. Daarom dus tips die hierbij aansluiten :)

Ik zit eraan te denken iets te veilen onder mijn vrienden. Portret of iets, dat kan ook wel iets opleveren...
pi_101902761
Ik stel voor dat de eigenaresse van de stichting put uit haar eigen bronnen,..... in de HR wereld zullen toch wel veel contacten zijn?
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:35:20 #47
351921 CruellaDeVil
pi_101902900
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:28 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Kom op zeg, we dragen alleen maar betere alternatieven aan dat betekent niet dat we het afzeiken.
Nee, jullie lopen enkel de kern van de stichting te bekritiseren, terwijl jullie zelf ook wel weten dat jullie daar niets mee zullen bereiken. Dat staat zo goed als gelijk aan afzeiken. :')

quote:
En als je tegenwoordig het nieuwste van het nieuwste moet hebben om mee te tellen in de klas dan is het wel errug triest gesteld met de maatschappij.
Dat was vroeger toen ik nog op de basisschool zat ook al zo en is nooit anders geweest. Misschien tot de hoogte dat je totaal niet meetelt, maar invloed op hoe kinderen gezien worden door hun klasgenootjes heeft het zeker wel.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:38:44 #48
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101903050
quote:

[..]

-----

Ik wilde vroeger graag een pony. Ik kreeg nooit een pony. Mijn vriendjes op de montessorisschool lachten me uit. Waarom was er geen stichting die me een pony gaf? Sinterklaas hoort niet materialistisch te zijn. En kinderen die andere kinderen pesten omdat ze een cadeautje hebben gekregen wat al twee jaar uit is moeten eens flink aangepakt worden.

Als je trouwens mijn latere reacties leest, dan zie je dat ik me wat heb ingelezen in wat de stichting doet. En dat 't er inderdaad niet op gericht is om maar zo duur mogelijk nieuwe cadeaus voor kinderen te kopen, maar meer voor enigzins bescheiden cadeaus (max. 25 euro zelfs) voor kinderen van ouders die zich echt helemaal niks kunnen veroorloven.

MaMaLief? Mocht je nou eeen buurtsuper (of andere ondernemer) vinden die wel wat spullen wil doneren, maar geen geld.. Dan kun je daarmee nog altijd een bingo in 't plaatselijke bejaardencentrum organiseren. Als er een pak koffie te winnen valt is er altijd wel een blik bejaarden dat daar een paar euro voor neer wil leggen. Vooral als de opbrengst dan ook nog eens naar een goed doel gaat.

Sowieso, loop eens een rondje door de stad (of laat je zoon een rondje door de stad lopen). Ik kan me echt niet voorstellen dat je niet een paar ondernemers kunt vinden die allemaal wel een paar tientjes willen afstaan voor een doel als dit. Zolang je met een goed verhaal aankomt en 't een beetje leuk weet te brengen heb je zo weer een paar cadeaus bij elkaar. En 't kost je weinig meer dan wat tijd en een rondje door de stad lopen.

Ik ga dit weekend eens kijken of ik bij mijn sportvereniging niet wat mensen kan vinden die wat willen doneren.
pi_101903159
Thanks voor de leuek tip om evt een bingo te organiseren dat is een heel leuk idee, ik ben alleen bang dat ik hetzelf moet organiseren zoonlief is moet nog 3 worden namelijk maar dat geeft niet ik doe het met alle liefde. Ik vind het zo mooi dat er mensen een stichting opzetten om kinderen die echt bijna niks hebben een kado te geven.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:43:17 #50
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101903267
En ik vind 't dan weer mooi dat er ook mensen zijn die zich dan nog wat moeite willen doen om zo'n stichting aan wat liquide middelen te helpen.. :)
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:44:22 #51
351921 CruellaDeVil
pi_101903312
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:38 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Ik wilde vroeger graag een pony. Ik kreeg nooit een pony. Mijn vriendjes op de montessorisschool lachten me uit. Waaro mwas er geen stichting die me een pony gaf? Sinterklaas hoort niet materialistisch te zijn. En kinderen die andere kinderen pesten omdat ze een cadeautje hebben gekregen wat al twee jaar uit is moeten eens flink aangepakt worden.

Als je trouwens mijn latere reacties leest, dan zie je dat ik me wat heb ingelezen in wat de stichting doet. En dat 't er inderdaad niet op gericht is om maar zo duur mogelijk nieuwe cadeaus voor kinderen te kopen, maar meer voor enigzins bescheiden cadeaus (max. 25 euro zelfs) voor kinderen van ouders die zich echt helemaal niks kunnen veroorloven.
Maar die kinderen krijgen geen belachelijk duur cadeau zoals een pony! Ze krijgen, mogelijk voor het eerst in jaren of zelf voor het allereerst, voor de verandering een echt nieuw cadeau! Daarnaast, de maximumprijs is ¤25,-. Zoveel is dat echt niet voor een Sinterklaascadeautje.

Ik vind je reactie tegenstrijdig. In de eerste alinea begin je over pony die jij immers ook nooit hebt gekregen en materialisme, terwijl je in de tweede alinea de stichting juist als positief lijkt aan te merken.
pi_101903739
Van de mensen die commentaar geven op dit initiatief, hoeveel van jullie zijn er ook echt in Armoede opgegroeid?

Dan bedoel ik dat er niet elke avond een warme maaltijd was, dat er soms zuinig gedaan moest worden met laatste voorraad uit de kelder omdat geld pas later kwam. Dat je dankbaar was voor 2e hands kleding :).

Heerlijk weer op zijn FOK!'s een idee afkraken. Heb je geen sympathie dan geef je geen geld/steun aan het project.

Veel van jullie hebben waarschijnlijk zoveel gekregen vroeger dat jullie de werkelijk waarde van een cadeau amper meer kennen.
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:54:53 #53
351921 CruellaDeVil
pi_101903776
Kandijfijn: ^O^
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:57:38 #54
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101903885
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef Kandijfijn het volgende:
Van de mensen die commentaar geven op dit initiatief, hoeveel van jullie zijn er ook echt in Armoede opgegroeid?

Dan bedoel ik dat er niet elke avond een warme maaltijd was, dat er soms zuinig gedaan moest worden met laatste voorraad uit de kelder omdat geld pas later kwam. Dat je dankbaar was voor 2e hands kleding :).

Heerlijk weer op zijn FOK!'s een idee afkraken. Heb je geen sympathie dan geef je geen geld/steun aan het project.

Veel van jullie hebben waarschijnlijk zoveel gekregen vroeger dat jullie de werkelijk waarde van een cadeau amper meer kennen.
mijn moeder zei afgelopen vrijdag nog dat wij vroeger blij met alles waren. Zelfs met iets kleins of iets tweedehands. Nu waren we niet echt arm maar m'n ouders moesten wel elk dubbeltje omdraaien. Daarom droeg ik ook dit idee aan. Maar blijkbaar weten jullie het allemaal beter ;).
Een gedicht over Maanvis
  dinsdag 13 september 2011 @ 16:59:14 #55
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101903967
Ik merk de stichting ook aan als positief, juist door de grens van ¤ 25. In mijn eerste reacties vroeg ik namelijk of er gewoon lukraak wensen van kinderen vervuld werden (ergo: Iedereen een xbox 360/playstation 3/Wii/Pony/ofwatdanook), of dat 't meer om 't idee van 'eens een keer een leuk cadeau voor Sinterklaas' ging. In eerste instante gaven TS en RenRen- me het idee dat 't dat eerste was. Pas toen ik zelf de site ging bekijken en me er wat in verdiepte zag ik de grens van ¤ 25. Toen is mijn mening over de stichting ook meer richting positief omgeslagen.

Zulke kinderen maar geven wat ze vragen, zonder grenzen te stellen, werkt alleen maar averrechts en doet afbreuk aan het idee van Sinterklaas. Kinderen, en vooral kinderen die sowieso al weinig hebben, zijn erg snel gelukkig te maken met kleine dingen. Dat ze dan geen tweedehands zooi of hoepels en knikkers krijgen kan ik inkomen, maar het hoeft ook geen honderden euro's te kosten.

Dusja, ik begon negatief inderdaad. Maar door wat leeswerk is mijn mening over de stichting 180 graden bijgedraaid :).

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:53 schreef Kandijfijn het volgende:

De werkelijke waarde van een cadeau is niet in geld uit te drukken. De monetaire waarde van een cadeau zou er dus ook niet toe moeten doen. En kinderen die hun cadeaus daarop wel afrekenen verdienen een ouderwets pak slaag.
pi_101903974
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:57 schreef Maanvis het volgende:

[..]

mijn moeder zei afgelopen vrijdag nog dat wij vroeger blij met alles waren. Zelfs met iets kleins of iets tweedehands. Nu waren we niet echt arm maar m'n ouders moesten wel elk dubbeltje omdraaien. Daarom droeg ik ook dit idee aan. Maar blijkbaar weten jullie het allemaal beter ;).
Het is geen kwestie van beter weten, dat heb ik al een aantal keer aangegeven, het is gewoon hoe deze stichting werkt. Dit hebben ze allemaal al een keer eerder gehoord, dus het is ook onnodig.
pi_101904063
Mutedfaith, inderdaad, zo zit het inderdaad :) Tweedehands is allemaal heel leuk, heb ik vroeger ook veel gehad, en was ik heel blij mee! Maar dit is natuurlijk wel iets heel bijzonders, een kado van sinterklaas nog in de verpakking, helemaal van jezelf, want dit is wat je op je lijstje hebt geschreven. Weet niet, ik word warm en fuzzy van het idee dat kinderen zich zo kunnen voelen door een kleine donatie of iets.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:01:53 #58
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101904100
hou daar nou maar over op renren, je weet best dat dat in het begin van het topique nog niet bekend was.
Een gedicht over Maanvis
pi_101904166
quote:

[..]

Ga JIJ maanvis nu mensen betweterigheid verwijten!?

Het was niet direct een aanval alleen op jou gericht, maar meer een aanval op mensen die de waarde van een cadeau (niet materialistisch) onderschatten, voor kinderen die al zo weinig krijgen.

Maar ik zie gelukkig dat de soep zo heet is als die wordt gegeten. :)
pi_101904197
Ik vind het een lieve aktie, echt wel maar zelf geef ik liever met zorg uitgekozen wenskadootjes dan dat ik geld geef.
Stichtingen welke zulks als doel hebben zijn er zoveel dat ik me daar niet aan waag, ook al is het via FOK!
Ik smijt mezelf net als vorig jaar wel in het kerstpakkettentopic in FHF, aantal pakketten naar wens van de ontvanger opsturen en zeker wéten dat het daar aankomt waar het hoort geeft meer zekerheid dan geld geven.
Ik snap de insteek ook niet zo, wat is er mis met tweedehands speelgoed mits netjes én gewenst. Dat kinderen wensen hebben is prima, zát mensen die aan die wens willen voldoen maar voor gezinnen die het niet zo breed hebben lijkt het mij overdreven dat alles én splinternieuw én de laatste versie moet zijn. En er wordt meer geëist tegenwoordig dan gevraagd.
Dus ik snap de voorgaande discussie heel goed. En echt, ik ga geen geld geven voor de nieuwste i-pod, computerspelletjes of wat dan ook voor kinders wiens ouders het zelf niet kunnen betalen, die moeten hun grut maar leren blij te zijn met mooi en goed speelgoed of computerspelletjes ook als die niet vers uit de doos komen.
Het paard en de bek of zo :X
Maar lief is het wél , de aktie :*
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_101904227
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:15 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Dit alles kost ook veel geld, en dat is juist niet de bedoeling, alles wordt gerund door vrijwilligers.
Hoezo kost dit geld?

Je vraagt gewoon niet om cadeaus, maar om cadeautjes die geld opleveren om cadeaus aan te kunnen schaffen. Benader een beauty salon, een drukkerij en een bekende spreker en focus je op een doelgroep. Nadeel heb je dat je geen cadeaus aanneemt. Anders had je een inleveravond kunnen organiseren, die locale winkeliers weer gebruiken om te netwerken. Bakje koffie, daarna een paar wijntjes en een veiling/bingo. Dan heb je mensen die tegen elkaar opbieden. Als je bijvoorbeeld een veiling/bingo organiseert.

Al die andere dingen, zoals een sinterklaas, kosten geen geld, maar inzet.
Als het zo minimaal moet dan gaat je het sowieso niet lukken. Dan is langs de deuren gaan (wat heel slim kan zijn als iedereen zijn eigen wijk doet) al te veel gevraagd.

Een sponsorloop is leuk, maar levert misschien 2000 euro op. Dan houdt het wel op. En dan is vaak ook nog de hele school betrokken bij de sponsorloop. In een stad hoef je dat bijna niet te doen naar mijn idee. In een dorp kunnen mensen minder snel nee zeggen als iemand aan de deur komt.

Een avond organiseren gericht op winkeliers levert al veel meer op. Alleen al doordat er altijd een paar bij zitten die in de locale krant willen komen of op willen bieden tegen andere winkeliers/concurrenten.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:05:31 #62
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101904257
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:01 schreef RenRen- het volgende:
Mutedfaith, inderdaad, zo zit het inderdaad :) Tweedehands is allemaal heel leuk, heb ik vroeger ook veel gehad, en was ik heel blij mee! Maar dit is natuurlijk wel iets heel bijzonders, een kado van sinterklaas nog in de verpakking, helemaal van jezelf, want dit is wat je op je lijstje hebt geschreven. Weet niet, ik word warm en fuzzy van het idee dat kinderen zich zo kunnen voelen door een kleine donatie of iets.
Zoals ik al zei; ik ga dit weekend eens kijken of ik ook wat mensen zo ver kan krijgen om te doneren. Misschien nog een leuk idee eromheen verzinnen..
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:07:25 #63
335452 cricket
cricket from space
pi_101904333
quote:
Je kunt geld maar een keer uitgeven/weggeven (tenzij je een bank bent :P ) en er zijn heel erg veel 'goede' doelen (waarvan diverse een twijfelachtige structuur en bonuscultuur hebben), dus bij een vraag als 'hoe vind ik donateurs' hoort ook een antwoord waarbij rekening wordt gehouden met kritische vragen over de inhoudelijke richting/doel van de stichting. Diverse van de hier gestelde vragen/gemaakte opmerkingen zijn zonder meer terecht.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:07:54 #64
351921 CruellaDeVil
pi_101904351
quote:

[..]

Ik zie nergens staan dat ze een nieuw cadeautje krijgen omdat met iets tweedehands niet blij zouden zijn. Dat maak je er toch echt zelf van.

Maar wees eens eerlijk, zou jij blijer zijn geweest met een cadeautje dat je zelf uit had gezocht, dan met een cadeautje dat danwel leuk was, maar niet wat je zo graag wilde hebben omdat het tweedehands niet beschikbaar was en nieuw geen optie was?

Daarnaast is Sinterklaas toch net die ene dag dat een kind wat extra's krijgt? Voor de één is dat een ps3 met spellenpakket, maar voor de ander is dat iets simpels als een nieuw stuk speelgoed.
pi_101904430
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:01 schreef Maanvis het volgende:
hou daar nou maar over op renren, je weet best dat dat in het begin van het topique nog niet bekend was.
Het is nu toch wel duidelijk? Klaar opgelost hou op.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:04 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Hoezo kost dit geld?

Je vraagt gewoon niet om cadeaus, maar om cadeautjes die geld opleveren om cadeaus aan te kunnen schaffen. Benader een beauty salon, een drukkerij en een bekende spreker en focus je op een doelgroep. Nadeel heb je dat je geen cadeaus aanneemt. Anders had je een inleveravond kunnen organiseren, die locale winkeliers weer gebruiken om te netwerken. Bakje koffie, daarna een paar wijntjes en een veiling/bingo. Dan heb je mensen die tegen elkaar opbieden. Als je bijvoorbeeld een veiling/bingo organiseert.

Als het zo minimaal moet dan gaat je het sowieso niet lukken. Dan is langs de deuren gaan (wat heel slim kan zijn als iedereen zijn eigen wijk doet) al te veel gevraagd.

Een sponsorloop is leuk, maar levert misschien 2000 euro op. Dan houdt het wel op. En dan is vaak ook nog de hele school betrokken bij de sponsorloop. In een stad hoef je dat bijna niet te doen naar mijn idee. In een dorp kunnen mensen minder snel nee zeggen als iemand aan de deur komt.

Een avond organiseren gericht op winkeliers levert al veel meer op. Alleen al doordat er altijd een paar bij zitten die in de locale krant willen komen of op willen bieden tegen andere winkeliers/concurrenten.
Er zitten inderdaad dingen in die voor niets gedaan kunnen worden. Ik kon me alleen niet voorstellen dat hier, in Rotterdam, zo'n bakker als Klootwijk iets wil doneren als 10 kilo pepernoten om er zakjes van te maken en door te verkopen. En het zonnebankbezoek dacht ik aan, en dat het dan vanuit de stichting zou gaan. Zal het eens bekijken :D
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:05 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Zoals ik al zei; ik ga dit weekend eens kijken of ik ook wat mensen zo ver kan krijgen om te doneren. Misschien nog een leuk idee eromheen verzinnen..
Top O+ Ik heb besloten dat ik ga schilderen en dat schilderij via mijn blog ga veilen. Kan het ook verspreid worden via andere sites, lijkt me wel leuk.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:11:18 #66
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101904456
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:04 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Hoezo kost dit geld?

Dit soort stichtingen moeten het in mijn ogen juist hebben van kleinschalige acties. 2.000 euro betekent alweer 80 cadeaus; en dus 80 blije kinderen.

Een lokale veiling/bingo zal ook geen tienduizenden euro's opbrengen; of je moet al echt heel bijzondere dingen aangeboden krijgen. Een heel ingewikkelde en grootschalige sponsoravond voor winkeliers/ondernemers klinkt leuk, maar is in de praktijk tijd- en geldrovend. Zoiets kan wel; maar dan moet je een invloedrijke lokale ondernemer vinden die zijn netwerk en resources in wil zetten om de zaak te organiseren en de mede-ondernemers i nde buurt te mobiliseren en aan te sporen om deel te nemen.
pi_101904472
Waarom moet het echt nieuw zijn dan? Een kind wat iets krijgt wat het nog niet had krijgt dan toch iets nieuws? Of zie ik dat verkeerd :?
Nieuw speelhgoed imo is speelgoed wat het kind nog niet heeft of graag wil hebben, dan hoeft dat toch niet écht nieuw, regelrecht uit de winkel te zijn?
pi_101904473
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:07 schreef cricket het volgende:

[..]

Je kunt geld maar een keer uitgeven/weggeven (tenzij je een bank bent :P ) en er zijn heel erg veel 'goede' doelen (waarvan diverse een twijfelachtige structuur en bonuscultuur hebben), dus bij een vraag als 'hoe vind ik donateurs' hoort ook een antwoord waarbij rekening wordt gehouden met kritische vragen over de inhoudelijke richting/doel van de stichting. Diverse van de hier gestelde vragen/gemaakte opmerkingen zijn zonder meer terecht.
Zoals ik eerder ook al zei, en je kunt zien als je de site bezoekt, alles wordt op vrijwillige basis gedaan, vanuit de organisatie en alles :)
pi_101904497
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:11 schreef Lottekoekkie het volgende:
Waarom moet het echt nieuw zijn dan? Een kind wat iets krijgt wat het nog niet had krijgt dan toch iets nieuws? Of zie ik dat verkeerd :?
Nieuw speelhgoed imo is speelgoed wat het kind nog niet heeft of graag wil hebben, dan hoeft dat toch niet écht nieuw, regelrecht uit de winkel te zijn?
Maar dat is het idee wel, spiksplinternieuw uit de winkel.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:12:57 #70
351921 CruellaDeVil
pi_101904513
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:07 schreef cricket het volgende:

[..]

Nee. De vraag is waar donateurs te vinden zijn, niet of iedereen hier wilt doneren. Of de gevonden donateurs daadwerkelijk geld doneren kunnen ze zelf wel beslissen en bovendien zullen zij dit topic toch niet lezen. Allerlei 'mankementen' op gaan zitten noemen is dus volstrekte nutteloos. De daarin gestoken tijd had beter gebruikt kunnen worden om de vraag van de TS te beantwoorden.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:13:59 #71
351921 CruellaDeVil
pi_101904550
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:11 schreef Lottekoekkie het volgende:
Omdat die kinderen (zo goed als) nooit iets écht nieuws krijgen. Niet alleen op het gebied van speelgoed, maar ook kleren, schoolspullen, etc.
pi_101904575
Nou, dan bedank ik maar doe daar écht niet aan mee.
Het moet niet gekker worden dat kinderen gewend raken aan alles splinternieuw terwijl andere kinderen na drie keer kijken een kado al zát zijn dus dat zelfde speelgoed splinternieuw naar een ander kindje kan.
Idee op zich is leuk, de insteek vwb de eisen vind ik persoonlijk te erg voor woorden.
pi_101904619
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:14 schreef Lottekoekkie het volgende:
Het moet niet gekker worden dat kinderen gewend raken aan alles splinternieuw terwijl andere kinderen na drie keer kijken een kado al zát zijn dus dat zelfde speelgoed splinternieuw naar een ander kindje kan.
Idee op zich is leuk, de insteek vwb de eisen vind ik persoonlijk te erg voor woorden.
Prima toch, dan doe je het leuk weg aan een ander bestaand doel :) Dat iets ludiek is maakt het niet gelijk slecht.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:18:15 #74
351921 CruellaDeVil
pi_101904727
quote:
Maar lees eens goed wat je zegt! Waarom mag het ene kind zo verwend zijn dat het maar weinig waarde hecht aan de dingen die het krijgt en ze na 3 keer spelen als zat is, terwijl het andere kind niet eens het recht zou mogen hebben om eens een keer iets nieuws te krijgen? Is dat tweede kind dan echt zoveel minder waard dan het eerste, alleen omdat het arm is, dat het niet meer verdient dan het afgedankte cadeautje dat het niet eens zelf uit heeft mogen kiezen?

[ Bericht 3% gewijzigd door CruellaDeVil op 13-09-2011 17:23:19 ]
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:21:13 #75
335452 cricket
cricket from space
pi_101904826
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:11 schreef RenRen- het volgende:
Zoals ik eerder ook al zei, en je kunt zien als je de site bezoekt, alles wordt op vrijwillige basis gedaan, vanuit de organisatie en alles :)
Dat is verder prima, maar dat is vooral een argument voor de mensen die bij de stichting/het doel betrokken zijn. Een heleboel goede doelen hebben dat als argument. Zeker richting december heb je een enorme wildgroei aan dit soort activiteiten. Dat je de inhoudelijke richting niet kunt veranderen als je niet in het bestuur zit snap ik, maar met argumenten als 'dat is nu eenmaal de keuze van de stichting' zoals ook is langsgekomen laat je mensen afhanken die anders misschien wel iets willen bijdragen.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:23:54 #76
335452 cricket
cricket from space
pi_101904919
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:12 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Nee. De vraag is waar donateurs te vinden zijn, niet of iedereen hier wilt doneren. Of de gevonden donateurs daadwerkelijk geld doneren kunnen ze zelf wel beslissen en bovendien zullen zij dit topic toch niet lezen. Allerlei 'mankementen' op gaan zitten noemen is dus volstrekte nutteloos. De daarin gestoken tijd had beter gebruikt kunnen worden om de vraag van de TS te beantwoorden.
Dat is niet nutteloos omdat potentiele donateurs die de acties tegenkomen ook zulke vragen zullen stellen. Als je die goed weet te beantwoorden trekken zij misschien weer andere donateurs aan. Als je ze niet goed weet te beantwoorden kunnen ze anderen juist afraden om te doneren.
pi_101905143
Wáárom moet het splinternieuw zijn? Leg mij dat eens uit dan.
Als het perfect en VOORAL GEWENST speelgoed is, wat maakt het dan uit? Als een kadootje dat is wat het kind graag wil hebben, het is meer dan gelikt haast nieuw én ook nog heel mooi verpakt met mooi papier en mooie strikken?
Ik mijn kennissenkring hebben we kinders in alle maten, de rijkeren, de minder rijken en degenen met heel weinig. Voor de kinders van allemaal maakt het ene moer uit of iets in de originele verpakking zit, ze gillen allemaal net zo hard als het zó gewenste speelgoed krijgen. Kinderen kijken niet naar de sticker waar-het-vandaan-komt en óf het nieuw is. Kinderen zijn blij met het kado en gaan er glunderend mee spelen en genieten.
pi_101905190
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:23 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat is niet nutteloos omdat potentiele donateurs die de acties tegenkomen ook zulke vragen zullen stellen. Als je die goed weet te beantwoorden trekken zij misschien weer andere donateurs aan. Als je ze niet goed weet te beantwoorden kunnen ze anderen juist afraden om te doneren.
Misschien zie ik het dan helemaal verkeerd, en begrijp me niet verkeerd, maar het is toch vrij duidelijk ook voor donateurs? Dan vraagt men, kan ik kadootjes doneren, dan is het antwoord nee. Als ze vragen waarom is het makkelijk uit te leggen dat het uitgangspunt juist is dat deze kinderen uberhaupt nooit kado's krijgen en op deze manier echt iets nieuws kunnen ontvangen. Ik denk dat daar veel begrip voor kan zijn...
pi_101905197
En dan nog wat, als er geld binnenkomt kun je een aantal kindjes dát geven wat ze wensen maar als je gewoon het gewenste speelgoed gebruikt (wel in perfecte staat) kunt scoren kun je véél meer kindjes blij maken dan zo.
pi_101905422
Het blijft sowieso lastig om naar buiten te communiceren, omdat het alle schijn tegen heeft.
Verstandiger was geweest om de optie open te houden dat onder voorwaarden speelgoed gedoneerd kon worden. Zoals nieuw speelgoed en hip genoeg. Dan stel je maar een paar mensen teleur. Daarnaast hadden er 2 doelen gesteld kunnen worden. Waarbij een deel van het niet zo recente speelgoed (maar wel nieuw en in de verpakking) een ander doel kreeg.

Zoals een cadeautje voor langdurig zieken of een iets in Afrika (zoals bijvoorbeeld het schrijfgerei). Waarbij een ziekenhuisbezoek van cliniclowns opgevrolijkt wordt met een surprise,
Als daar beter over was nagedacht dan kreeg je inderdaad niet die bot ogende reactie dat niet alles goed genoeg is.

Daarnaast is het natuurlijk wel een beetje voor te stellen. Sommige kinderen spelen met het speelgoed van de broer of zus en dragen ook nog eens hun oude kleren. Er had echter wel wat creatiever om kunnen worden gesprongen met hoe om te gaan met schenkingen. Nu zit er een naar luchtje aan de hele zaak.

Het punt dat veel mensen willen aandragen is dat voor impulsschenkingen misschien wel ruimte is. Je moet niet gaan mikken op schenkingen via overboekingen. Ik dacht eerst dat het om Humanitas ging. Want die leggen bij een snelle blik ook niet alles helder uit. Je moet dus iets doen waarbij mensen door andere mensen worden aangespoord om geld te geven. Daarnaast moet je naar je gebied kijken. In de stad aan de deur collecteren zal, zoals eerder al aangegeven, minder effectief zijn dan in een dorp.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:43:50 #81
335452 cricket
cricket from space
pi_101905532
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:31 schreef RenRen- het volgende:
Misschien zie ik het dan helemaal verkeerd, en begrijp me niet verkeerd, maar het is toch vrij duidelijk ook voor donateurs?
Duidelijk als in: het kan of het kan niet, dat inderdaad wel. Daar kun je een simpel ja of nee op geven. Maar zeker gezien alle verhalen die over bestedingen van andere goede doelen rondgaan is dat niet genoeg, dat blijkt ook wel uit de reacties in dit topic.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:31 schreef RenRen- het volgende:
Dan vraagt men, kan ik kadootjes doneren, dan is het antwoord nee. Als ze vragen waarom is het makkelijk uit te leggen dat het uitgangspunt juist is dat deze kinderen uberhaupt nooit kado's krijgen en op deze manier echt iets nieuws kunnen ontvangen. Ik denk dat daar veel begrip voor kan zijn...
Voor de mensen die deze uitleg geven is dat een een duidelijke uitleg. Voor de doelgroep niet perse. Met 1 nieuw kado maak je 1 kind heel blij, met 2 tweedehandse voor dezelfde prijs maak je 2 kinderen redelijk blij (voor zover ze dan al niet net zo blij zijn). De doelstelling 'zoveel mogelijk kinderen een leuke sinterklaas geven' lijkt me een veel logischere dan 'zoveel mogelijk maar wel een stuk minder kinderen een geweldige sinterklaas geven'.

Een logischer argument daarvoor kan bijvoorbeeld iets zijn als 'transport is te duur'.
pi_101905567
De stichting die ik graag wil helpen is deze, de reden dat ik deze wil helpen is omdat ik voor de mensen die deze stichting opgericht hebben mijn handen in het vuur kan steken, ik weet dat ze 100% eerlijk zijn, en dat het bij de juiste kinderen terecht komt.

Ik vraag in dit topic niet of iedereen "even " geld wil doneren om 1 kind blij te maken. maar het is natuurlijk wel leuk als er mensen zijn die nav dit topic geld overmaken naar de stichting. En dat hoeft echt geen 25 euro pp te zijn elke euro is er 1, en elke euro is welkom. Ik vind het juist heel mooi dat ze iets nieuws aan de kinderen willen geven juist omdat de doelgroep al zo vaak 2de hands of misschien zelfs wel 5 de hands krijgt. Juist voor die kinderen is het leuk om eens een kado te krijgen wat in een doosje zit. En waar nog geen kindje meegespeeld heeft.

Ik wilde met dit topic ideeen opdoen om aan geld te komen voor deze stichting. Maar jammer genoeg is er ook heel veel commentaar op de stichting.

Als voor elke keer dat dit topic bekeken is er nu 25 cent overgemaakt wordt hadden we vandaag al een leuk stukje bij elkaar gekregen ;-)
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:47:50 #83
335452 cricket
cricket from space
pi_101905661
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:45 schreef MaMaLief het volgende:
Maar jammer genoeg is er ook heel veel commentaar op de stichting.
Dat had je gehad met om het even welk doel de stichting heeft. De vraag 'wat voegt deze stichting toe' lijkt me een hele belangrijke.
pi_101905756
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:47 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat had je gehad met om het even welk doel de stichting heeft. De vraag 'wat voegt deze stichting toe' lijkt me een hele belangrijke.
Deze stichting voegt toe dat er een groep kinderen die anders geen of altijd een 2dehands kado krijgen nu eens een echt nieuw kado krijgen wat ze graag willen hebben!
pi_101905762
Goed bezig TS.
Als je ergens hulp mee nodig hebt, stuur even PM'tje.

Begin lokaal zou ik zeggen.
Beter stap je eerst naar lokale media/SBS6 toe en regel je zwart op wit dat je verhaal gecoverd wordt.

Daarmee kan je ieder bedrijf/instantie/wie dan ook op zijn knieën krijgen voor substantiële bedragen.

Loop daarna eens binnen bij de lokale Schilder, Rabobank, lokale hoofdkantoor van campina etc.
"Op Fok! val je pas op als je normaal bent." -mazaru
pi_101905767
Nou, nog één poging dan. Zoek sowieso contact met een regionale krant. Gratis bekendheid en alle ruimte om alles goed uit te leggen.

Misschien is het mogelijk om een cadeau te 'adopteren'? Ouders krijgen het cadeau en één persoon (die geld heeft gekregen) krijgt een foto van het uitpakken van het cadeau. Of een foto dat het kind met een cadeau aan het spelen is. Moet je even een afweging maken wat de gevolgen kunnen zijn. Misschien dat Limburgers qua privacy een cadeau kunnen adopteren voor iemand in Groningen, en omgekeerd. Wat is er nou mooier dan genieten van je gift? Je wilt toch zien dat er iemand blij van wordt.

Door het uniek te maken leg je een stevige basis voor volgend jaar. Iets hoeft niet meteen dit jaar alle vruchten af te werpen.
  dinsdag 13 september 2011 @ 17:53:19 #87
335452 cricket
cricket from space
pi_101905835
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:50 schreef MaMaLief het volgende:
Deze stichting voegt toe dat er een groep kinderen die anders geen of altijd een 2dehands kado krijgen nu eens een echt nieuw kado krijgen wat ze graag willen hebben!
Dat is wat ze doen, en dat vindt jij een toevoeging, maar wat de vraag impliceert is bijvoorbeeld 'waarom is dat belangrijker dan doneren aan een stichting die zorgt dat kinderen die nooit een kado krijgen op z'n minst een tweedehands kado krijgen'.
pi_101905878
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:53 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat is wat ze doen, en dat vindt jij een toevoeging, maar wat de vraag impliceert is bijvoorbeeld 'waarom is dat belangrijker dan doneren aan een stichting die zorgt dat kinderen die nooit een kado krijgen op z'n minst een tweedehands kado krijgen'.
Daarom: lokaal zoeken, daar stellen ze zich niet dat soort vragen.
"Op Fok! val je pas op als je normaal bent." -mazaru
pi_101905903
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:51 schreef Kabolter het volgende:
Nou, nog één poging dan. Zoek sowieso contact met een regionale krant. Gratis bekendheid en alle ruimte om alles goed uit te leggen.

Misschien is het mogelijk om een cadeau te 'adopteren'? Ouders krijgen het cadeau en één persoon (die geld heeft gekregen) krijgt een foto van het uitpakken van het cadeau. Of een foto dat het kind met een cadeau aan het spelen is. Moet je even een afweging maken wat de gevolgen kunnen zijn. Misschien dat Limburgers qua privacy een cadeau kunnen adopteren voor iemand in Groningen, en omgekeerd. Door het uniek te maken leg je een stevige basis voor volgend jaar. Iets hoeft niet meteen dit jaar alle vruchten af te werpen.
Nee het idee van een kado adopteren is niks, de kindern hoeven niet op de foto zodat iemand die geld gegeven heeft dat kan zien.

En alles is al uniek, omdat juist op deze manier mensen die zelf niet zoveel hebben ook iets kunnen geven. Je kan namelijk ook een paar euro overmaken het hoeven geen grote bedragen te zijn en vele mensen kunnen zo dus veel kindjes erg blij maken en hen een mooie sinterklaas bezorgen.
pi_101906007
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:53 schreef cricket het volgende:

[..]

Het is toch voor elk kind leuk om eens een nieuw kado te krijgen, misschien moeilijk voor te stellen maar er zijn echt kinderen in nederland die nooit iets nieuws krijgen. En er zijn echt gezinnen die hun kinderen niks kunnen geven met sinterklaas. Moeders en vaders die wakker liggen omdat hun kindje zijn schoen wil zetten en er geen geld is om eten te kopen laat staan om iets in een schoen te doen.
pi_101906125
om toch even voorzichtig op dat nieuw vs tweedehands in te gaan.. realiseren beide kampen zich ook dat er wat dit betreft een groot verschil is tussen kinderen van 4, en van 10? Ik krijg een beetje het gevoel dat degenen die de tweedehands cadeau's romantiseren een kind van 4 die een (toevallig) tweedehands blokkendoos krijgt en er erg blij mee is voor zich zien. En degenen die juist pleiten om eens een keertje iets nieuws te geven stiekem denken aan een tienjarige die z'n zoveelste derdehands cadeautje krijgt terwijl de rest van de klas een hippe <insert rage van het moment> cadeau krijgt.

En dat is niet vergelijkbaar. Op die manier blijf je langs elkaar heen praten.
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:04:49 #92
335452 cricket
cricket from space
pi_101906156
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:59 schreef MaMaLief het volgende:
Het is toch voor elk kind leuk om eens een nieuw kado te krijgen, misschien moeilijk voor te stellen maar er zijn echt kinderen in nederland die nooit iets nieuws krijgen. En er zijn echt gezinnen die hun kinderen niks kunnen geven met sinterklaas.
Daar twijfel ik niet aan, maar dit zijn twee totaal verschillende dingen. Iets tweedehands krijgen is niet te vergelijken met niets krijgen. Van niets naar iets (ook al is het tweedehands) is gevoelsmatig een veel groter verschil dan van een beetje naar veel. En dat grotere verschil kost minder en kun je dus vaker doen.
pi_101906160
Hoe lief bedoeld ook, echt, ik waardeer ze inzet enorm.
Maar, realiseer je ook dat áls deze aktie slaagt en het volgend jaar niet lukt er veel teleurgestelde kindjes zijn. Daarbij vind ik het een hele slechte insteek kindjes die al niet veel gewend zijn ineens te overspoelen met nieuw speelgoed. Die ouders kunnen dat nimmer overtroeven met als resultaat een later ontevreden kind (even cru gezegd). Doe je de kinders én de ouders geen plezier mee.
Ik ken de inzamelingsakties en weet dat er een hoop zooi tussen zit, schaamteloos kapotte rommel onder het mom : maar ik gééf toch, ja doei, hou je kapotte zooi maar, maar ook heel veel leuk speelgoed.
Maar ik blijf er bij, geld inzamelen voor alles splinternieuw dupeert veel kinderen (wat ik al zei, nieuw=minder kunnen kopen=minder kinderen blij kunnen maken) en dan wennen kinders aan nieuwe spullen en raken dan gewend met vele gevolgen ook voor de ouders.

(en ik héb niet eens kinders, maar schijn er ooit wel één geweest te zijn ;) )
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:08:10 #94
335452 cricket
cricket from space
pi_101906251
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:03 schreef CafeRoker het volgende:
En dat is niet vergelijkbaar. Op die manier blijf je langs elkaar heen praten.
Het is niet vergelijkbaar omdat het verschillende doelgroepen zijn. En dat is ook het punt; elk goed doel heeft zijn eigen doelgroep. Wat bij de motivatie om te doneren nodig is, is een antwoord op de vraag waarom een bepaalde doelgroep je donatie verdient. Dit doel heeft zijn eigen doelgroep gekozen, maar waarom verdienen zij het specifiek meer dan een willekeurig andere?
pi_101906314
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 17:55 schreef MaMaLief het volgende:

[..]

Nee het idee van een kado adopteren is niks, de kindern hoeven niet op de foto zodat iemand die geld gegeven heeft dat kan zien.

En alles is al uniek, omdat juist op deze manier mensen die zelf niet zoveel hebben ook iets kunnen geven. Je kan namelijk ook een paar euro overmaken het hoeven geen grote bedragen te zijn en vele mensen kunnen zo dus veel kindjes erg blij maken en hen een mooie sinterklaas bezorgen.
Mochten beide dingen even veel opleveren:
- Ik geef iemand liever 5 euro in de hand dan dat ik 50 eurocent moet overboeken.

Je struikelt daarnaast over de vele goede doelen die precies hetzelfde doen. Alleen dat van dat het per se geld moet zijn is uniek aan deze stichting. Andere goede doelen werken ook met nieuwe cadeautjes, maar dan misschien net iets minder hip (die weer het voordeel hebben dat ze dus niet voor de jackpot cadeaus aan moeten schaffen, want op hippe cadeaus zit amper korting in deze topdag voor speelgoedwinkels).

Je moet het dus van de impulsschenkingen hebben. Attendeer winkelend publiek er op dat jij bij de deur staat. Alleen even hoi zeggen met een collectebus in je hand en de naam en doel van de stichting op een stuk karton doet dan al wonderen, verplicht ze niks. Gewoon alleen even vriendelijk begroeten als ze de winkel in komen gelopen. Wel even overleggen natuurlijk met de winkeleigenaar, misschien dat hij dan ook nog wel een deel van de dagopbrengst wil schenken. Geen idee wat je bij de gemeente moet regelen.
pi_101906363
Als dit lieve initiatief een bepaalde doelgroep heeft, waarom dan niet via FHF een balletje opgooien, aangeven wat en voor welke leeftijd gezocht wordt. Vele FOK!kers hebben kinderen in alle leeftijden en zijn imo bereid de vele dozen speelgoed uit te pluizen en ik weet zeker dat zij geen verweerde rommel/kapotte zooi/achterhaalde spelletjes uit de dozen toveren.
Tweedehands hoeft geen rommel te zijn, sterker nog, als je rotzooi weggeeft ben je zelf niet goed wijs ( is op eigen titel deze opmerking :P )
In FHF is al zo enorm veel liefs en moois gebeurd ^O^
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:12:18 #97
335452 cricket
cricket from space
pi_101906382
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:10 schreef Kabolter het volgende:
Geen idee wat je bij de gemeente moet regelen.
Voor collecteren is over het algemeen een vergunning nodig.
pi_101906620
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:12 schreef cricket het volgende:

[..]

Voor collecteren is over het algemeen een vergunning nodig.
Je hebt gelijk. Dacht dat dat misschien makkelijker ging.

Nou, als TS wat wil moet ze snel reserveren.

quote:
Collectevergunning

Wilt u op straat of huis-aan-huis een collecte houden, dan heeft u een gemeentelijke vergunning nodig.

Indien uw organisatie niet op de landelijke lijst van het Centraal Bureau Fondsenwerving staat, kunt u uitsluitend een collecte aanvragen in de zogenaamde 'vrije periode'. Dit zijn de weken waarin geen landelijke collecte wordt gehouden. Per week mag slechts één collecte gehouden worden. U kunt schriftelijk een collectevergunning aanvragen, waarin u aangeeft in welke week en voor welk doel u wilt collecteren. De aanvraag levert u in bij de afdeling Fysieke Leefomgeving in het Stadskantoor.

Collectevergunning

Aan dit product zijn geen kosten verbonden.
(van gemeente Zwolle)
pi_101906804
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:20 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Dacht dat dat misschien makkelijker ging.

Nou, als TS wat wil moet ze snel reserveren.

[..]

(van gemeente Zwolle)
Daarom ben ik dus opzoek naar andere tips en ideeën en wellicht dat er mensen zijn die een kleine bijdrage willen storten op het rekeningnummer van de stichting ;-)

Ik heb nu op mijn lijstje staan, sponsorloop op school, lege flessen ophalen in het dorp, zodra ik de flyer van de stichting heb ga ik die rondmailen naar bekende die een bedrijf hebben de stichting is ANBI, ga de komende weken als ik naar een verjaardag moet met de pet rond ;-)
pi_101906892
ik zag net dat er ook op internet voor ze gecollecteerd wordt dus misschien een idee voor de mensen hier die iets willen geven

[ Bericht 28% gewijzigd door RenRen- op 13-09-2011 19:22:17 (Mag niet) ]
pi_101906975
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:25 schreef MaMaLief het volgende:

[..]

Daarom ben ik dus opzoek naar andere tips en ideeën en wellicht dat er mensen zijn die een kleine bijdrage willen storten op het rekeningnummer van de stichting ;-)

Ik heb nu op mijn lijstje staan, sponsorloop op school, lege flessen ophalen in het dorp, zodra ik de flyer van de stichting heb ga ik die rondmailen naar bekende die een bedrijf hebben de stichting is ANBI, ga de komende weken als ik naar een verjaardag moet met de pet rond ;-)
Misschien doordat ik één brok negativiteit ben vandaag, maar ik krijg inderdaad de indruk dat je stiekem hoopt dat dit topic voldoende is. Of het anders zo kan delegeren dat iemand anders het voor je opknapt. Dat je niks doet voor stichting, of wilt doen voor de stichting hoor je mij niet zeggen. Heb alleen meer het idee dat je hoopt dat andere mensen het oppikken en via Fok! een donatie-topic wordt geregeld. Zoals dat ook al eens is gedaan voor katten.

Voor lege flessen ophalen heb je volgens mij ook een vergunning nodig. Dit is in ieder geval wel bij een aantal gemeentes het geval. Aanvragen vergunning is overigens redelijk simpel, als het om een stichting gaat. Daar gaat misschien 30 minuten werk in zitten. De weken aangeven en het één en ander copy-pasten vanaf de website.
  dinsdag 13 september 2011 @ 18:34:04 #102
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101907017
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:25 schreef MaMaLief het volgende:

[..]

Welke stichting gaat het hier om en wat is het rekeningnummer?
Een gedicht over Maanvis
pi_101907048
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 18:31 schreef Kabolter het volgende:

[..]

Misschien doordat ik één brok negativiteit ben vandaag, maar ik krijg inderdaad de indruk dat je stiekem hoopt dat dit topic voldoende is. Of het anders zo kan delegeren dat iemand anders het voor je opknapt. Dat je niks doet voor stichting, of wilt doen voor de stichting hoor je mij niet zeggen.

Voor lege flessen ophalen heb je volgens mij ook een vergunning nodig. Dit is in ieder geval wel bij een aantal gemeentes het geval. Aanvragen vergunning is overigens redelijk simpel, als het om een stichting gaat. Daar gaat misschien 30 minuten werk in zitten. De weken aangeven en het één en ander copy-pasten vanaf de website.
nee, hoor ik wil zeker iets doen, ik heb dit topic NIET geopend om geld te collecteren hier, ik was en ben opzoek naar ideeen hoe ik een bijdrage bij elkaar kan krijgen voor deze stichting.

Dus ja, jij bent een beetje negatief in mijn ogen dan he? ;-)
pi_101907076
-

[ Bericht 100% gewijzigd door RenRen- op 13-09-2011 19:20:47 (Mag niet ;)) ]
pi_101929630
quote:
Dit dus. Alleen bestaat echte armoede in Nederland niet, immers heeft iedereen recht op uitkeringen etc. Je hebt wel gezinnen die het minder hebben dan anderen maar daar helpt een kado van 25 euro ook niet voor.

Hoe komt de stichting in contact met die kinderen en hoe controleren ze of ze onder de armoedegrens leven?? Vraag je om een inkomstenoverzicht of ga je samenwerken met de voedeselbank of andere instelling?

Wie controleert de stichting?? Wie garandeert mensen dat het geld niet (bijvoorbeeld) voor de helft bij het bestuur blijft hangen??
pi_101929675
quote:
99s.gif Op woensdag 14 september 2011 09:39 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Dit dus. Alleen bestaat echte armoede in Nederland niet, immers heeft iedereen recht op uitkeringen etc. Je hebt wel gezinnen die het minder hebben dan anderen maar daar helpt een kado van 25 euro ook niet voor.

Hoe komt de stichting in contact met die kinderen en hoe controleren ze of ze onder de armoedegrens leven?? Vraag je om een inkomstenoverzicht of ga je samenwerken met de voedeselbank of andere instelling?

Wie controleert de stichting?? Wie garandeert mensen dat het geld niet (bijvoorbeeld) voor de helft bij het bestuur blijft hangen??
Dat het geld niet bij het bestuur blijft hangen kan ik garanderen, ook als er meer geld ter beschikking komt, wordt dat meegenomen naar volgend jaar. De rest weet ik niet, want ik zit niet in het bestuur.
pi_101929809
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2011 16:15 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Het kost inderdaad wel geld, maar door die lokkertjes haal je waarschijnlijk wel meer op. Waarom denk je dat er zoveel acties gedaan worden met dure lokkertjes... :)

Het kost vooral veel inzet.
  woensdag 14 september 2011 @ 10:02:27 #108
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_101930100
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 09:48 schreef L0we het volgende:

[..]

Het kost inderdaad wel geld, maar door die lokkertjes haal je waarschijnlijk wel meer op. Waarom denk je dat er zoveel acties gedaan worden met dure lokkertjes... :)

Het kost vooral veel inzet.
't is nogal een risico om zoiets als goedbedoelende particulier te gaan organiseren.. Als het namelijk niet meer ophaalt dan de 'dure lokkertjes' zit je met een enorme kostenpost voor niets..

Ook leuk trouwens; geef je 1500 euro uit aan de 'lokkertjes', wordt er 1750 euro mee opgehaald voor 't goede doel.. Krijgt de stichting alsnog maar 250 euro, want het zal niet de bedoeling zijn dat een goedwillende vrijwilliger al die kosten gaat dragen. Dan had je beter de mensen die daar iets gegeven hebben allemaal om een euro kunnen vragen, dan had 't je waarschijnlijk netto voor de stichting net zoveel opgeleverd met veel minder gedoe en moeite.

Dus ja; er kan heel veel. En ja, er zijn nogal wat ingewikkelde omwegen en initiatieven te bedenken waarbij je eerst veel geld moet uitgeven om er nog meer voor terug te krijgen. Maar bedenk wel dat 't hier gaat om vrijwilligers die iets voor een stichting willen doen. Niet eens een stichting waar ze 'officieel' echt iets mee te maken hebben. Initiatieven met hoge opstartkosten, of een groot (financieel) risico lijken me dan niet erg zinvol, hoeveel geld je er in potentie ook mee op zou kunnen halen.

Je kunt als vrijwilliger immers niet bij de stichting aan komen kloppen met: "Ja, wij hebben een groot benefietconcert/veiling/evenement/watdanook georganiseerd voor ¤ 2.000, maar hebben maar ¤ 1.500 opgehaald. Kunnen jullie even het tekort voor ons aanvullen?"
pi_101957387
Ik heb inmiddels het een en ander bedacht en vanaf morgen ga ik er aktief mee aan de slag. Heb vandaag rondgebeld en nummers gekregen van mensen die evt iets willen doneren.

Vanavond van de stichting de flyer en de brief ontvangen waarin hun doel precies omschreven staat zodat ik die kan gaan printen, en rond kan mailen. Dus er is een begin hier. Het komt vast allemaal goed.
  donderdag 15 september 2011 @ 01:10:50 #110
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_101964959
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 09:42 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Dat het geld niet bij het bestuur blijft hangen kan ik garanderen, ook als er meer geld ter beschikking komt, wordt dat meegenomen naar volgend jaar. De rest weet ik niet, want ik zit niet in het bestuur.
hoe kun je dat garanderen? volgens wettelijke regels mag een groot deel van het geld opgegeven worden als kosten namelijk.
Een gedicht over Maanvis
pi_101965219
Hoe leuk ook, ik geef er persoonlijk geen cent aan. geef liever door mezelf met zorg uitgekozen kado's dan geld, Geld heeft nogal de neiging om deels te verdwijnen in van alles en nog wat. Al geven jullie de garantie dat dat niet zo is is dat toch voor mij een vraag en geen weet.
pi_101966282
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:25 schreef Lottekoekkie het volgende:
Hoe leuk ook, ik geef er persoonlijk geen cent aan. geef liever door mezelf met zorg uitgekozen kado's dan geld, Geld heeft nogal de neiging om deels te verdwijnen in van alles en nog wat. Al geven jullie de garantie dat dat niet zo is is dat toch voor mij een vraag en geen weet.
misschien kun je anders kontakt opnemen met de stichting en hun vragen of je een kado mag doneren, ik heb dit al aan meer mensen gezegd die liever geen geld willen geven. Of een kadobon geven van een speelgoedwinkel dan weet je ook dat het aan niks anders dan speelgoed uitgeven wordt.

Maar ik snap je punt wel, zal het ook zeker aan de stichting melden dat er zulk reacties komen, ze zijn nog niet zo lang aktief en kunnen dus nog een hoop leren, en ik denk dat dit zeker een aandachtspunt is.
pi_101966295
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:10 schreef Maanvis het volgende:

[..]

hoe kun je dat garanderen? volgens wettelijke regels mag een groot deel van het geld opgegeven worden als kosten namelijk.
De mensen die dit organiseren doen het echt geheel belangenloos er blijft dus echt niks aan de strijkstokhangen dit zal ook in de administratie zichtbaar zijn dat het allemaal op gaat aan kadoos en aan niks anders.

Mocht er meer geld komen dan aanmeldingen dan blijft het overgebleven geld staan tot volgend jaar.
pi_101968180
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2011 01:10 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Klopt, maar dit wordt al jaren gedaan (Alleen niet voor het grote publiek), en alle kosten gaan in de kinderen. Kan op dit punt ook niet anders.
pi_102094150
Hoi MaMaLief, ik vind het prachtig om te zien dat je je zo inzet voor deze kinderen!
Wat ik mis in het concept is een oplossing voor de ouders. Het volgende is niet bedoeld als kritiek maar als een constructieve oplossing voor het probleem, zodat er geen stichtingen hoeven te ontstaan en mensen die wel hun zaken op orde hebben steeds de knip moeten trekken.
Zou het niet nóg fijner zijn als de ouders van deze kinderen volgend jaar zelf de kadootjes kunnen betalen? Je zou deze mensen een cursus budget beheer kunnen aanbieden, ze helpen met hun financieen op orde brengen, prioriteiten leren stellen. Klein voorbeeld: LCD TV verkopen - kleine tv terug kopen en geld over voor kadootjes (iedereen moet consuminderen) 1 pakje shag per maand minder roken = ¤6 p/m. 12 x ¤6 = ¤72 voor kadootjes. Oude kleding en speelgoed op marktplaats en dat geld in een potje doen. Ik vraag het me namelijk sterk af hoe het uberhaupt kan dat mensen zó arm zijn. Je hebt de uitkering, toeslagen, tegemoetkomingen voor internet, brillen, vakanties. Daarnaast heb je het WSPN traject, en schuldhulp verlening.
  zondag 18 september 2011 @ 14:01:20 #116
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102094821
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 13:48 schreef K.A.Bouter het volgende:
Hoi MaMaLief, ik vind het prachtig om te zien dat je je zo inzet voor deze kinderen!
Wat ik mis in het concept is een oplossing voor de ouders. Het volgende is niet bedoeld als kritiek maar als een constructieve oplossing voor het probleem, zodat er geen stichtingen hoeven te ontstaan en mensen die wel hun zaken op orde hebben steeds de knip moeten trekken.
Zou het niet nóg fijner zijn als de ouders van deze kinderen volgend jaar zelf de kadootjes kunnen betalen? Je zou deze mensen een cursus budget beheer kunnen aanbieden, ze helpen met hun financieen op orde brengen, prioriteiten leren stellen. Klein voorbeeld: LCD TV verkopen - kleine tv terug kopen en geld over voor kadootjes (iedereen moet consuminderen) 1 pakje shag per maand minder roken = ¤6 p/m. 12 x ¤6 = ¤72 voor kadootjes. Oude kleding en speelgoed op marktplaats en dat geld in een potje doen. Ik vraag het me namelijk sterk af hoe het uberhaupt kan dat mensen zó arm zijn. Je hebt de uitkering, toeslagen, tegemoetkomingen voor internet, brillen, vakanties. Daarnaast heb je het WSPN traject, en schuldhulp verlening.
ik zou zeggen; ga maar eens een weekje meelopen bij zo'n gezin :). een bijstandsuitkering is goed om van te leven (dus eten en wonen) maar veel meer zit er dan niet in.
maargoed je ziet idd dat er vaak verkeerd met het geld om wordt gegaan waardoor zelfs die basis dingetjes erbij in schieten.
Een gedicht over Maanvis
pi_102095143
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 14:01 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik zou zeggen; ga maar eens een weekje meelopen bij zo'n gezin :). een bijstandsuitkering is goed om van te leven (dus eten en wonen) maar veel meer zit er dan niet in.
maargoed je ziet idd dat er vaak verkeerd met het geld om wordt gegaan waardoor zelfs die basis dingetjes erbij in schieten.
Ik weet dat het krap is, een bijstandsuitkering is dan ook niet bedoeld als vetpot. Het is als bijstand in moeilijke tijden bedoeld. Waarom leeft zo'n gezin van een bijstandsuitkering? Als je een zwangerschap kunt hebben kun je in mijn optiek ook prima werken. En waarom aan kinderen beginnen als je financiele situatie het niet toe laat?
Zoals ik het nu zie, kunnen (sommige) ouders dus maar doen wat ze willen, er is toch wel een stichting die de consequenties op zich neemt. Het lijkt mij beter een probleem bij de bron aan te pakken in plaats van aan symptoom bestrijding te doen.
  zondag 18 september 2011 @ 16:05:56 #118
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_102100225
Ik heb het topic niet gelezen. Maar ik heb op mijn baisschool eens zo'n soort actie gehad. Georganiseerd door een goeddoel ding.
Was alleen niet voor Sinterklaas maar voor kerst.
De kinderen de school mochten een kaartje trekken met de naam van een kind en de leeftijd en geslacht. En kochten dan voor dát een kind een klein cadeautje. En legden het verpakt onder een kerstboom bij ons school.
Later heeft die organisatie alle pakjes opgehaald om ze naar die kinderen te brengen.
  PR/Manusje van alles zondag 18 september 2011 @ 16:11:29 #119
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_102100440
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 13:48 schreef K.A.Bouter het volgende:
dat lijkt mij toch echt iets voor de overheid.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zondag 18 september 2011 @ 16:19:30 #120
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_102100709
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 16:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

valt wel mee, een stichting kan dat ook doen.
Een gedicht over Maanvis
pi_102102241
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2011 16:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Mij niet, iets met eigen verantwoording.
Kun je misschien wat voorbeelden geven wat de overheid hier aan zou moeten doen?

Ik werk dus ik kan consumeren, zei werken niet dus kunnen niet consumeren. Het is vrij simpel. Toen wij het vroeger (ik ben nu 25) krap hadden, heeft mijn moeder besloten extra te gaan werken, en goedkoper boodschappen te gaan doen, met als resultaat dat er voor de kinderen geld was. Tegenwoordig lijkt het zo te gaan: Eerst de ouders alle gemakken (TV, Internet, 1 of 2 auto's, roken, hobby's, iphones ipads en andere gadgets) wat er over blijft is voor de kinderen. Blijft er niet genoeg over is er wel een potje of stichting die het opvangt, met als resultaat dat desbetreffende ouders er niets van leren. Daarnaast kan het als effect hebben dat hardwerkende ouders hun motivatie verliezen, want een stichting of de overheid trekt het wel recht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')