Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
dit was @ gouda iigquote:
ah, ik zag ze in Bergschenhoek (nabij Rotterdam)quote:Op zaterdag 10 september 2011 19:34 schreef marcel-o het volgende:
laatse post:
[..]
dit was @ gouda iig
Vlissing is aan de beurt denk ik zoquote:Op zaterdag 10 september 2011 19:33 schreef zoem het volgende:
Ah het begint toch meer te flitsen en te knetteren. Ik heb het idee dat de bui zich nog aan het ontwikkelen is.
De grote pit moet nog komen, dit is het voorwerkquote:Op zaterdag 10 september 2011 19:37 schreef Rabieluh het volgende:
Eerste flits gespot net boven Vlis, ff uit 't raam hangen met de camera gereed.
quote:Op zaterdag 10 september 2011 19:36 schreef Sj0rSz het volgende:
Toppen van 14 km
http://buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogtelb1x1
* Sj0rSz like
Best kans dat ik straks ook rood word.quote:Op zaterdag 10 september 2011 19:41 schreef Sj0rSz het volgende:
Noodweercentrale geeft een heuleboel rode plekjes in Zeeland nu xD
Welke verdere plaatsen?quote:Op zaterdag 10 september 2011 19:43 schreef TakAFCA het volgende:
Het beweegt zich met een snelheid van 76 km/u in noordoostelijke richting. Er is gevaar op hagel, zware regenval en zware stormvlagen. De bliksemactiviteit is gering. Volgende plaatsen bevinden zich op de verdere baan van het het noodweer:
@noodweercentrale en dan Zeeland
Ah oke tnx. Lijkt toch weer langs twente heen te trekkenquote:Op zaterdag 10 september 2011 19:45 schreef TakAFCA het volgende:
[..]
http://alarm.noodweercentrale.nl/zeeland-index.html
Ziet er best vet uitquote:Op zaterdag 10 september 2011 19:44 schreef kepler het volgende:
Zou het nog een beetje fotogeniek zijn? Ik vertrek dadelijk met mn camera (en plastic zak) richting de dijk voor een mooi uitzicht
Jazeker, ik kijk naar buiten en ik zie een soort van shelf.quote:Op zaterdag 10 september 2011 19:44 schreef kepler het volgende:
Zou het nog een beetje fotogeniek zijn? Ik vertrek dadelijk met mn camera (en plastic zak) richting de dijk voor een mooi uitzicht
twitter:LukeSkywarner twitterde op zaterdag 10-09-2011 om 19:39:00Supercell met wallcloud boven Belgie, richting Zeeland/Brabant. Reele tornadokans! Kijk uit daar! #onweer reageer retweet
Jepquote:Op zaterdag 10 september 2011 19:59 schreef Piles het volgende:
[..]
Was dat richting Schouwen? Zijn de wolken die hier net over heen gingen denk ik
Onvoorspelbaar die dingenquote:Op zaterdag 10 september 2011 20:00 schreef kepler het volgende:
Hmm, het lijkt toch net langs Rotterdam te trekken![]()
quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:01 schreef Maver24 het volgende:
laten we hopen vol op rotterdam, kom op,
Misschien dat ik gewoon een stukje oostwaarts fiets. Nu ben ik een keer vlakbij een supercel, dan wil ik hem zien ook (als hij het volhoudt tot hier, zo te zien welquote:
Waar zit je? Hier (midden op Schouwen) gebeurt nog niet veel. Hoor wat gerommel en beetje regen, maar niks spannends.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:04 schreef zoem het volgende:
Het gaat nu echt los. Grote regendruppels, wind, en natuurlijk veel onweer
quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:01 schreef Maver24 het volgende:
laten we hopen vol op rotterdam, kom op,
Onder de Westerscheldetunnel.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:05 schreef Piles het volgende:
[..]
Waar zit je? Hier (midden op Schouwen) gebeurt nog niet veel. Hoor wat gerommel en beetje regen, maar niks spannends.
Compenseert voor wat we allemaal aan het oosten hebben moeten 'geven'quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:05 schreef Rabieluh het volgende:
Wel bizar actief die onweerswolk, zit er vol op te kijken.
Da's een tsunami-alarm.quote:
Tietenquote:Op zaterdag 10 september 2011 20:12 schreef Bienelientjee het volgende:
Hoe heten die bollen die in het wolkendek hangen ook alweer? Zie er volgens mij een paar!
quote:
Ga eens hard blazen dan!quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:17 schreef zoem het volgende:
De bui blijft lang hangen zeg. Ik dacht dat het vlugger over zou trekken.
quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:18 schreef Sj0rSz het volgende:
http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogtelb1x1
Zie ik daar nu een witte vlek?![]()
![]()
![]()
Yupz... dit is een rasechte supercell.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:18 schreef Sj0rSz het volgende:
http://www.buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogtelb1x1
Zie ik daar nu een witte vlek?![]()
![]()
![]()
Geen idee, wit is op buienradar.nl 15 km.. Dus ik gok sowieso op 15+quote:
Zo was het hier (Oud-Beijerland) net ook! Begint nu net te regenen. Snel nog maar even de hond uitlatenquote:
Hier begint het nu te donderen (Vlaardingen)quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:21 schreef Dven het volgende:
[..]
Zo was het hier (Oud-Beijerland) net ook! Begint nu net te regenen. Snel nog maar even de hond uitlaten
Ik zit er net naastquote:Op zaterdag 10 september 2011 20:22 schreef zoem het volgende:
http://www.buienradar.nl/(...)=10&uur=20&minuut=15
Ik zit precies in het midden van die flitsen
twitter:BuienRadarNL twitterde op zaterdag 10-09-2011 om 20:20:56RT @Bersman: #noodweer hagel 6 cm en 20 mm a 10 min http://t.co/4PDlKR2 http://t.co/IicHNxm breskens reageer retweet
ff gemist, maar waar zit jij zoem??quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:32 schreef zoem het volgende:
Foto's volgen straks nog. Heb er ook een filmpje van gemaakt.
twitter:LukeSkywarner twitterde op zaterdag 10-09-2011 om 19:39:00Supercell met wallcloud boven Belgie, richting Zeeland/Brabant. Reele tornadokans! Kijk uit daar! #onweer reageer retweet
Zeeland.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:35 schreef Againzender het volgende:
[..]
ff gemist, maar waar zit jij zoem??
en maar klagen dat het westen nooit wat krijgtquote:KNMI geeft waarschuwing Code Oranje voor zwaar onweer in de provincies Zeeland, Zuid-Holland en Utrecht.
Onder aan de Westerscheldetunnel.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:35 schreef Againzender het volgende:
[..]
ff gemist, maar waar zit jij zoem??
De bui is helemaal ONO gedraaid, terwijl het eerst N/NO ging.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:39 schreef Dven het volgende:
Gigantische activiteit op het zuiden. Flits na flits!
Idd zeg, vanuit Roosendaal ook, maar de bui zelf trekt er nog net langs zo te zien. Het is nog droog.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:45 schreef lvw88 het volgende:
Ongelooflijk wat er in het westen te zien is vanuit regio Breda. de ene lichtflits na de ander achter/boven het wolkencomplex in de verte
Inderdaad, wat een schitterend schouwspel alleen helaas net iets te ver. Gaat Breda (opnieuw) de boot missen?quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:45 schreef lvw88 het volgende:
Ongelooflijk wat er in het westen te zien is vanuit regio Breda. de ene lichtflits na de ander achter/boven het wolkencomplex in de verte
hier ook, maar dat is normaal, heeft niks met een (onweers)bui te maken tochquote:
Ik woon langs de maas tussen Venlo en Roermond en ik heb vrij uitzicht op het westen, ook ik kan de flitsen in Zeeland zien.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:32 schreef DemonRage het volgende:
Hier op 4 hoog en uitzicht op het westen zie ik gewoon flitsen laag aan de horizon... vanuit Eindhoven.
Is die bui nou zo fucking hoog dat ik ook mee kan genieten?
twitter:bliksemdetect twitterde op zaterdag 10-09-2011 om 20:35:08Geregistreerde ontladingen door bliksemdetectie.nlLaatste: 1 uurTotaal: 2266 ontlading(en) #onweer #noodweer reageer retweet
Staat je auto buiten?quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:44 schreef zoem het volgende:
Regen is even gestopt (dat dacht ik net ook, kregen we weer hagel).
Straat staat compleet blank
Oh er begint iets rechtsonder de huidige bui te ontstaan? Kan nog spannend worden zo!quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:48 schreef Melkaz het volgende:
[..]
Inderdaad, wat een schitterend schouwspel alleen helaas net iets te ver. Gaat Breda (opnieuw) de boot missen?
Heb net even buiten gekeken, maar zag niks (zit te laag denk ik)quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:54 schreef DemonRage het volgende:
Bestwel een bliksemschouwspel... gewoon vanuit Eindhoven te zien.
Mja, ik zit tussen huizen en mijn zicht op het westen is enigszins ruk. Dan zou ik even een stukje met de auto moeten rijden waar ik vervolgens wel vrij zicht heb.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:56 schreef DemonRage het volgende:
Ik zit in een flat op 4 hoog, dan zie je toch verrassend veel.
Jij wel een donder gehoord? Ik niet.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:57 schreef Beaudelaire het volgende:
Ook boven Zandvoort regent het nu en een paar weerlichten.
ditquote:Op zaterdag 10 september 2011 20:58 schreef Skwish het volgende:
Hopelijk komt Friesland nog aan de beurt
offtopic: heb je dan nooit last van muggen die je snachts lek steken?quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:02 schreef Ambrosius het volgende:
Over een half uur moet het dan toch gaan regenen hier, vooralsnog staat de deur gewoon open.
Nog niet, maar ik denk dat de kustgebieden flink de pineut zijn.quote:Op zaterdag 10 september 2011 20:59 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Jij wel een donder gehoord? Ik niet.
Psssst ...muggen komen niet op licht af.quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:03 schreef Apotheose het volgende:
[..]
offtopic: heb je dan nooit last van muggen die je snachts lek steken?
30 seconden was lang genoeg hè, maar het gaat al een uur zoquote:
nee maar ze kunnen wel naar binnen vliegen als je een deur open hebtquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:04 schreef StephanL het volgende:
[..]
Psssst ...muggen komen niet op licht af.
Doe eens hier posten danquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:06 schreef zoem het volgende:
Alvast een foto opgestuurd naar de NOS
Tuurlijk, een paard ookquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:06 schreef Apotheose het volgende:
[..]
nee maar ze kunnen wel naar binnen vliegen als je een deur open hebt
Het is echt heel erg aan het donderen en flitsen in Zwijndrecht ... zie ik niet vaak, zoveel flitsen achter elkaar!quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:07 schreef Bienelientjee het volgende:
[..]
Merk er niets van, alleen wat gedonder en flitsjes in de verte...
ik wilde het net zelf neerzettenquote:Op zaterdag 10 september 2011 21:07 schreef Kwaliteit het volgende:
Gaat heftig tekeer in Zwijndrecht
mn vriendin liep ook al te mekkeren..quote:Op zaterdag 10 september 2011 21:04 schreef StephanL het volgende:
[..]
Psssst ...muggen komen niet op licht af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |