Bron: http://boulevard.nieuws.n(...)en_floor_van_der_walquote:Vier jaar cel geëist voor doodrijden Floor van der Wal
(Novum) - Het Openbaar Ministerie heeft donderdag vier jaar cel geëist tegen de man die de cabaretière Floor van der Wal in maart doodreed. Het OM stelt dat de verdachte, de 25-jarige Mohammed S., veel te hard reed en acht doodslag bewezen. Ook vindt justitie dat S. zeven jaar niet achter het stuur mag kruipen.
S. schepte de 26-jarige Van der Wal op de kruising van het Mercatorplein en de Jan Evertsenstraat. Hoe hard S. ten tijde van het ongeval reed, kan niet meer worden vastgesteld. Volgens het OM staat echter vast dat hij veel te hard reed.
De politie schat dat S. tussen de zeventig en negentig kilometer per uur reed. Die inschatting is gebaseerd op de schade aan het voertuig en de afstand die het lichaam van Van der Wal aflegde na de klap. De voorruit van de wagen was aan diggelen en de cabaretière belandde ruim dertig meter verderop.
Het Nederlands Forensisch Instituut kon naar eigen zeggen geen nauwkeurige inschatting maken van de snelheid. In het verleden gebeurden ook ongelukken met een soortgelijke schade waarbij de bestuurder vijftig reed. S., die een 'kalme, rustige chauffeur' zegt te zijn, stelt dat hij wel 'doorreed', maar nergens de verkeersregels overtrad.
Volgens de advocaat van S., Bénédicte Ficq, staat helemaal niet vast dat de 25-jarige te hard reed. Volgens haar kan niet bewezen worden dat S. op de kruising te veel gas gaf, en daarom kan volgens de raadsvrouw doodslag niet worden bewezen. Ficq stelt dat haar cliënt niets verkeerd heeft gedaan, omdat hij zich aan alle verkeersregels heeft gehouden.
S. reed na de aanrijding door en ging naar een café. Hij werd al snel opgespoord omdat hij bij het ongeluk een van zijn kentekenplaten was verloren. Tijdens de zitting zei S. meerdere malen huilend dat het hem speet. "Ik wil nogmaals zeggen dat ik oprecht betreur wat er is gebeurd", richtte S. zich tijdens zijn slotwoord tot de ouders van Van der Wal.
Zij lieten eerder al doorschemeren niet veel waarde te hechten aan zijn berouw. Een maand geleden betuigde S. al spijt in een brief aan de ouders van Van der Wal. "Waar was zijn spijt toen wij in het ziekenhuis zaten? Waar was zijn spijt toen wij afscheid van Floor namen?", vroegen de ouders zich af tijdens de zitting. Familie en vrienden van de cabaretière kwamen in groten getale naar de Amsterdamse rechtbank.
Van der Wal stierf kort na het ongeval in het ziekenhuis. De cabaretière maakte deel uit van het Amsterdamse comedygezelschap Comedytrain. Van der Wal, die kampte met spasmen, won in 2008 de CAP Award in de categorie entertainment. De onderscheiding is bedoeld voor mensen die met hun talent hun lichamelijke beperking overwinnen.
In het artikel staat niets over het verkeerd voorsorteren en het gebruik van alcohol van de bestuurder. Indien dit het geval is, is het helemaal duidelijk... bestuurder van de auto zat volkomen verkeerd en moet gestraft worden. Waar hij sowieso al zwaar voor gestraft mag worden is het doorrijden na een ernstig ongeval... en dan ook nog in een cafe gaan zitten. Raar figuur.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bron: http://boulevard.nieuws.n(...)en_floor_van_der_wal
Vooropgesteld, ik hoop dat deze dader daadwerkelijk een dergelijke straf krijgt en dat vind ik dan nog aan de milde kant. Ik ben benieuwd hoe de rechter hierover oordeelt, in het licht van dit topic, waarin ik een felle discussie heb gevoerd: Kan iemand dit uitleggen?
Ik zie namelijk niet zo gek veel verschillen tussen beide zaken:
- De dader heeft het slachtoffer niet gezien, zegt -ie
- De dader nam zelf bewust een risico: in het ene geval door met drank op te gaan rijden, in het andere geval door via het verkeerde voorsorteervak rechtdoor te rijden
Benieuwd hoe dit uitpakt.
Gebruik van alcohol was hier niet in het spel. Dat had betrekking op het andere topic waarmee ik deze situatie vergeleek.quote:Op donderdag 8 september 2011 15:46 schreef Axel1988 het volgende:
In het artikel staat niets over het verkeerd voorsorteren en het gebruik van alcohol van de bestuurder. Indien dit het geval is, is het helemaal duidelijk... bestuurder van de auto zat volkomen verkeerd en moet gestraft worden. Waar hij sowieso al zwaar voor gestraft mag worden is het doorrijden na een ernstig ongeval... en dan ook nog in een cafe gaan zitten. Raar figuur.
quote:De dader pakte daarom de voorsorteerstrook voor rechts, waar het licht op rood stond, om de auto voor hem rechts in te halen.
quote:De politie schat dat S. tussen de zeventig en negentig kilometer per uur reed. Die inschatting is gebaseerd op de schade aan het voertuig en de afstand die het lichaam van Van der Wal aflegde na de klap. De voorruit van de wagen was aan diggelen en de cabaretière belandde ruim dertig meter verderop.
Van glashard liegen gesproken....quote:Het Nederlands Forensisch Instituut kon naar eigen zeggen geen nauwkeurige inschatting maken van de snelheid. In het verleden gebeurden ook ongelukken met een soortgelijke schade waarbij de bestuurder vijftig reed. S., die een 'kalme, rustige chauffeur' zegt te zijn, stelt dat hij wel 'doorreed', maar nergens de verkeersregels overtrad.
12 maanden daadwerkelijk zitten dus..quote:18 maanden cel voor doodrijden Floor van der Wal
De rechtbank in Amsterdam heeft vandaag de man die cabaretière Floor van der Wal doodreed, veroordeeld tot 18 maanden celstraf, waarvan 6 voorwaardelijk. Ook is de man 5 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd.
De 25-jarige Mohamed S. bekende eerder dat hij de 26-jarige vrouw, die op de fiets zat, in de nacht van 24 op 25 maart met zijn auto heeft geschept en daarna is doorgereden. De comediènne overleed kort na het ongeval in het ziekenhuis aan haar verwondingen.
De rechtbank achtte opzet niet bewezen en sprak S. daarom vrij van doodslag. Ook heeft de rechtbank niet vast kunnen stellen dat de verdachte, die zelf niet aanwezig was op de zitting, met een zeer hoge snelheid de kruising op is gereden.
De straf viel daardoor een stuk lager uit dan het Openbaar Ministerie (OM) had geëist. Het OM wilde dat S. 4 jaar achter de tralies zou verdwijnen en 7 jaar niet meer in een auto mocht rijden.
De familie van Van der Wal is 'zwaar teleurgesteld' over de lager uitgevallen straf, aldus de advocaat. 'Ze hebben het gevoel dat een wegpiraat goed is weggekomen'.
Het OM weet nog niet of het in hoger beroep gaat tegen de uitspraak. Het heeft twee weken de tijd om daarover na te denken. (ANP/Redactie)
Je kunt in Nederland dus beter 1 doodrijden als een waxinelichtjeshouder naar de gouden koets gooien. Weten we dat ook weer.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:21 schreef L_auteur het volgende:
[..]
12 maanden daadwerkelijk zitten dus..
Tamelijk fors voor het aanrijden van iemand die door rood reed lijkt me.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:21 schreef L_auteur het volgende:
[..]
12 maanden daadwerkelijk zitten dus..
Volgens mij was hij degene die door rood reed, niet zij.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Tamelijk fors voor het aanrijden van iemand die door rood reed lijkt me.
Ja alleen is doorrijden bij een dodelijke aanrijding niet echt netjes...quote:Op donderdag 22 september 2011 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Fout. Het was groen, maar de auto voor hem reed niet door. Daar is hij omheen gereden, maar moest daarvoor wel meer snelheid maken.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij was hij degene die door rood reed, niet zij.
quote:Op donderdag 22 september 2011 16:36 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Fout. Het was groen, maar de auto voor hem reed niet door. Daar is hij omheen gereden, maar moest daarvoor wel meer snelheid maken.
quote:Zo is inmiddels gebleken dat de bestuurder van de Volkswagen Golf met een veel te hoge snelheid heeft gereden. Vervolgens is hij via het voorsorteervak voor rechtsaf (in de richting van de Jan van Galenstraat) alsnog rechtdoor gereden. Daarbij kwam hij op de kruising van het Mercatorplein en de Jan Evertsenstraat in aanrijding met het slachtoffer, dat ruim 30 meter verderop terecht kwam.
Hij reed niet door groen.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:43 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Ja prima, maar hij reed door groen, zij door rood. Op een fiets, in Amsterdam, 's avonds.
Ik begrijp ook echt niet hoe iemand het in het hoofd haalt om na zo'n zwaar ongeluk door te rijden?quote:Op donderdag 22 september 2011 16:36 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Ja alleen is doorrijden bij een dodelijke aanrijding niet echt netjes...
Van: http://www.depers.nl/binn(...)voor-doodrijden.htmlquote:De 25-jarige verdachte Mohamed S. bekende eerder dat hij de 26-jarige vrouw, die op de fiets zat, in de nacht van 24 op 25 maart met zijn auto heeft geschept en daarna is doorgereden. S. was op het Amsterdamse Mercatorplein via een voorsorteervak voor rechtsaf, waar het stoplicht op rood stond, rechtdoor gereden. In het vak voor rechtdoor bleef een auto stilstaan bij groen licht. Die wachtte op Van der Wal.
Dat heeft niks met psychische problemen te maken maar alles met een natuurlijke schrikreactie.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:49 schreef eight het volgende:
[..]
Ik begrijp ook echt niet hoe iemand het in het hoofd haalt om na zo'n zwaar ongeluk door te rijden?
Die fietser komt gewoon 30 meter verderop tot stilstand en ipv dat zijn eerste gedachte is om hulp te bieden rijd hij gewoon door!
Als je dat doet heb je toch psychische problemen? Dat zo'n man over een jaar weer vrij rondloop zonder een enkele behandeling gehad te hebben is toch vreselijk?
Heb je ergens een bron dat ze door rood is gereden, ik ben dat namelijk nog niet tegen gekomen.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:51 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Van: http://www.depers.nl/binn(...)voor-doodrijden.html
Dat krijg je er dus van. Die auto daarvoor had gewoon miss van der Wal even duidelijk moeten maken dat ze moest stoppen. Nee, braaf wachten op fietsers die door rood rijden en dan krijg je frustraties van andere weggebruikers met de bekende gevolgen.
quote:Op donderdag 22 september 2011 16:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zo is inmiddels gebleken dat de bestuurder van de Volkswagen Golf met een veel te hoge snelheid heeft gereden.
[..]
Nou moet je niet achterhaalde informatie van media die het niet zo nou nemen met de feiten gaan opvoeren.quote:Ook heeft de rechtbank niet vast kunnen stellen dat de verdachte, die zelf niet aanwezig was op de zitting, met een zeer hoge snelheid de kruising op is gereden.
Maar jouw persoonlijke voorkeur doet er niet toe, het gaat om de feiten.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Volgens mij was hij degene die door rood reed, niet zij.
Als de auto voor rechtdoor groen heeft, heeft een fietser van rechts of links geen groen hè. Zo heel moeilijk is dat toch niet te begrijpen, welquote:Op donderdag 22 september 2011 17:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heb je ergens een bron dat ze door rood is gereden, ik ben dat namelijk nog niet tegen gekomen.
Inderdaad, als ik met 50 (toegestaan) door het dorp rijd lijkt dat voor heel mensen al te hardquote:Op donderdag 22 september 2011 17:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
[..]
Nou moet je niet achterhaalde informatie van media die het niet zo nou nemen met de feiten gaan opvoeren.
Wat een onzin. Die automobilist zit te wachten en zodra het groen wordt steekt de fietser nog gauw over? In die paar secondes dat dit gebeurt kan de automobilist hooguit toeteren of iets roepen naar de fietser, meer niet.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:51 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Van: http://www.depers.nl/binn(...)voor-doodrijden.html
Dat krijg je er dus van. Die auto daarvoor had gewoon miss van der Wal even duidelijk moeten maken dat ze moest stoppen. Nee, braaf wachten op fietsers die door rood rijden en dan krijg je frustraties van andere weggebruikers met de bekende gevolgen.
Misschien is het ook wel te hard. Dat moet je altijd nog zelf beoordelen.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:10 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Inderdaad, als ik met 50 (toegestaan) door het dorp rijd lijkt dat voor heel mensen al te hard.
Ik kan je situaties in Amsterdam laten zien waar dat niet altijd geval is, bijvoorbeeld op het Museumplein.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:09 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Als de auto voor rechtdoor groen heeft, heeft een fietser van rechts of links geen groen hè. Zo heel moeilijk is dat toch niet te begrijpen, wel.
Schrikreactie kan ik me nog voorstellen, maar na enkele minuten keer je toch terug naar de plaats van aanrijding of bel je toch op z'n minst 112 zodat er zsm een ambulance kan komen?quote:Op donderdag 22 september 2011 16:52 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat heeft niks met psychische problemen te maken maar alles met een natuurlijke schrikreactie.
Niet dat dit op een enkele manier valt goed te praten.
Nee die persoon waarop je reageert is echt waar de beste chauffeur van NL die je maar kan voorstellen.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien is het ook wel te hard. Dat moet je altijd nog zelf beoordelen.
En aan uw rechterkant ziet u een heerlijk dönerstekkiequote:Op donderdag 22 september 2011 17:20 schreef raptorix het volgende:
Dit is trouwens het kruispunt:
http://maps.google.com/ma(...)bp=12,78.41,,0,16.54
En bij deze rode brievenbus is ze ongeveer terecht gekomen:
En een traditoneel belhuis!quote:Op donderdag 22 september 2011 17:24 schreef msnk het volgende:
[..]
En aan uw rechterkant ziet u een heerlijk dönerstekkie![]()
![]()
Is het leuk daar, in je eigen wereld? Geeft niks hoorquote:Op donderdag 22 september 2011 17:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee die persoon waarop je reageert is echt waar de beste chauffeur van NL die je maar kan voorstellen.![]()
Vooral met zijn nurnberg icoon verraad hij dat het naar alle waarschijnlijkheid ook zo'n snelheidsduivel is en als het even kan al die bettullenden snelheidbeperkingen ook negeert.
Fietspad wat dwars over de weg zwerft, heel aantal rijbanen en trams. En dan 's nachts door het rood oversteken. God, ze wilde wel echt dood geloof ikquote:Op donderdag 22 september 2011 17:20 schreef raptorix het volgende:
Dit is trouwens het kruispunt:
En bij deze rode brievenbus is ze ongeveer terecht gekomen:
Die Marokkaanse snackbar mag er ook wel zijn vind ikquote:
's nachts is het er wel heel erg rustig, daarom dat dit mij verbaast. Ze moet wel heel erg onoplettend zijn geweest dan.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:29 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Fietspad wat dwars over de weg zwerft, heel aantal rijbanen en trams. En dan 's nachts door het rood oversteken. God, ze wilde wel echt dood geloof ik.
bron: het paroolquote:Diezelfde nacht kon S. worden opgepakt, doordat de auto bij de aanrijding één van de nummerplaten was verloren. Na zijn arrestatie verklaarde S. nog dat zijn auto gestolen was, na een derde verhoor gaf hij zijn rol toe.De advocaat van de verdachte vroeg de rechtbank ook rekening te houden met 'de schaamtecultuur' waarin S. leeft. 'Dat kan verklaren waarom verdachte zich in eerste instantie terughoudend heeft opgesteld.'
Je hebt het over Amsterdam hè. Waar door rood rijdende fietsers eerder de standaard is dan niet. En zo'n beetje elke Amsterdamse automobilist weet dat.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:29 schreef r8v2 het volgende:
Fietspad wat dwars over de weg zwerft, heel aantal rijbanen en trams. En dan 's nachts door het rood oversteken. God, ze wilde wel echt dood geloof ik.
Wordt op deze manier zelfs gelegaliseerd.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:34 schreef eight het volgende:
conclusie: Mocht je iemand vandaag doodrijden bied dan geen hulp want doorrijden wordt je door onze rechters niet aangerekend.
Je hebt een raar soort fetish: het opnemen voor verkeersovertreders. Deed je ook al in dat topic over die drankrijder die een vrouw doodreed in Cuijk.quote:Op donderdag 22 september 2011 16:31 schreef Weltschmerz het volgende:
Vraag ik me ook af. Er gaat bij goed gedrag sowieso nog 1/3 van de straf af dus lente 2012 loopt hij weer vrij rond.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:32 schreef DDDDDaaf het volgende:
Wat is eigenlijk de strafmaat voor het doorrijden na een (dodelijk) ongeval? Als je iemand zo snoeihard aanrijdt, kan je dat nl. nooit en te nimmer ontgaan zijn...
Ja, dat is raar. Je moet sowieso bij degenen zijn die de wetten maken. Niet bij degenen die de wetten toepassen.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:41 schreef eight het volgende:
Vraag ik me ook af. Er gaat bij goed gedrag sowieso nog 1/3 van de straf af dus lente 2012 loopt hij weer vrij rond.
Die gast is dadelijk nog eerder vrij dan de damschreeuwer en dan vinden ze het raar dat mensen met een raketwerper op het gerechtsgebouw gaan schieten.
De mogelijkheid om zwaar te straffen is er wel degelijk. Nederland heeft niet voor niets op papier een van de zwaarste straffen van Europa.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:51 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ja, dat is raar. Je moet sowieso bij degenen zijn die de wetten maken. Niet bij degenen die de wetten toepassen.
Nee zijn fetish is het opnemen voor Marokkanen.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je hebt een raar soort fetish: het opnemen voor verkeersovertreders. Deed je ook al in dat topic over die drankrijder die een vrouw doodreed in Cuijk.
Ze hadden best wel, net als Donner, een noodwetje kunnen aannemen om de straf te verhogen.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:41 schreef eight het volgende:
[..]
Vraag ik me ook af. Er gaat bij goed gedrag sowieso nog 1/3 van de straf af dus lente 2012 loopt hij weer vrij rond.
Die gast is dadelijk nog eerder vrij dan de damschreeuwer en dan vinden ze het raar dat mensen met een raketwerper op het gerechtsgebouw gaan schieten.
ow ja en niet te vergeten dat het slachtoffer tenslotte * maar * een vrouw was, dus niet zó belangrijk.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:33 schreef eight het volgende:
[Diezelfde nacht kon S. worden opgepakt, doordat de auto bij de aanrijding één van de nummerplaten was verloren. Na zijn arrestatie verklaarde S. nog dat zijn auto gestolen was, na een derde verhoor gaf hij zijn rol toe.De advocaat van de verdachte vroeg de rechtbank ook rekening te houden met 'de schaamtecultuur' waarin S. leeft. 'Dat kan verklaren waarom verdachte zich in eerste instantie terughoudend heeft opgesteld.']
bron: het parool
Waar lees je dat danquote:Op donderdag 22 september 2011 19:29 schreef deedeetee het volgende:
[..]
ow ja en niet te vergeten dat het slachtoffer tenslotte * maar * een vrouw was, dus niet zó belangrijk.
Schiet op zeg, wat is dat voor onzin.
Dat komt omdat ze vaak aangevallen worden op basis van insinuaties en dingen die er bij gefantaseerd worden, terwijl de gevolgen vaak dramatisch zijn ongeacht de mate van schuld, en het vooral om gevallen gaat waarmee de krant scoort bij zijn onnadenkende publiek. Ook het OM mag graag meedoen. Als het toevallig goed afloopt hoor je er niks van, als het toevallig fataal afloopt, gaan OM en de pers vol op het orgel.quote:Op donderdag 22 september 2011 17:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je hebt een raar soort fetish: het opnemen voor verkeersovertreders. Deed je ook al in dat topic over die drankrijder die een vrouw doodreed in Cuijk.
Als zij niet door rood had gereden was het niet gebeurd. Dat is een belangrijke factor bij het bepalen van de oorzaak. Andersom kun je dat niet zonder meer zeggen van zijn overtreding. Die regel is er niet om door rood rijders te beschermen.quote:Het is uitermate merkwaardig en dubieus dat je wél weet te melden dat de cabaretière door rood zou hebben gereden, maar dat het je kennelijk ontgaat dat de dader zelf een auto voor hem heeft ingehaald door via het voorsorteervak voor rechts te rijden.
Het is in ieder geval opzettelijk. Maar ik zie de vergelijking niet zo.quote:Ik deel de hierboven genoemde opvatting over de waxinelichthouderwerper. Kennelijk is een waxinelichthouder tegen de gouden koers werpen net zo ernstig als iemand doodrijden in het verkeer.
Krijgen we dat gelul over wetspraak weer. Want ben je toch een domme poster.quote:Mensen die moedwillige verkeersovertredingen begaan (met drank op rijden of rechts inhalen) en vervolgens met minimale straffen wegkomen, of niet eens voor het doodrijden van het slachtoffer worden bestraft. Schandalig en onrechtvaardig vind ik dat, ongeacht wat de 'wetsprekers' in dit topic opsnorren uit de wetboeken.
Dan moet ze niet door rood fietsen. Je zou ook kunnen stellen dat ze zichzelf doodgereden heeft.quote:Een jonge vrouw is doodgereden, de familie en andere nabestaanden hebben levenslang verdriet.
Als het door puur toeval overleefd had was het nog veel minder geweest. Zelfde overtreding, door toeval geen aanrijding om niemand door rood fietst, en je hebt helemaal geen serieuze straf, terwijl het net zo goed wel had kunnen gebeuren.quote:De dader komt weg met netto 8 maanden zitten, want daar komt 12 maanden cel in de praktijk ongeveer op neer. Vermoedelijk ook nog met aftrek van voorarrest. Beschamend.
Je kijkt anders ook niet echt nuchter tegen deze zaak aan. Je neemt het de fietser kwalijk dat zij door rood is gereden maar als Elfletterig dan terecht opmerkt dat Mohammed S. een stilstaande auto moedwillig rechts inhaalt noem je het 'gelul'. Een auto die rechts inhaalt is minstens net zo erg als een fietser die door rood rijd vooral als je bedenkt dat een fietser bij wet extra beschermt is tegen een auto.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze vaak aangevallen worden op basis van insinuaties en dingen die er bij gefantaseerd worden, terwijl de gevolgen vaak dramatisch zijn ongeacht de mate van schuld, en het vooral om gevallen gaat waarmee de krant scoort bij zijn onnadenkende publiek. Ook het OM mag graag meedoen. Als het toevallig goed afloopt hoor je er niks van, als het toevallig fataal afloopt, gaan OM en de pers vol op het orgel.
Dus ik neem het juist niet op voor verkeersovertreders. Het stikt hier van de verkeersovertreders namelijk. Bedenk dat het bij jou ook helemmaal verkeerd kan aflopen omdat je toevallig de pech heb dat het een overtreding was op het verkeerde moment, op de verkeerde plek.
Ik vind het je inleven in het persoonlijk drama dan ook geen excuus om je verstand te laten vertroebelen en de causaliteitsvraag te negeren. Noch vind ik het een excuus om wat je niet weet in te vullen met eigen verzinsels. Evenmin lijkt het mij een aanleiding om allerlei vooroordelen over de chauffeur te etaleren.Ook vind ik de afwezigheid van opzet op boze opzet nogal uitmaken voor de gevraagde vergelding.
[..]
Als zij niet door rood had gereden was het niet gebeurd. Dat is een belangrijke factor bij het bepalen van de oorzaak. Andersom kun je dat niet zonder meer zeggen van zijn overtreding. Die regel is er niet om door rood rijders te beschermen.
[..]
Het is in ieder geval opzettelijk. Maar ik zie de vergelijking niet zo.
[..]
Krijgen we dat gelul over wetspraak weer. Want ben je toch een domme poster.
[..]
Dan moet ze niet door rood fietsen. Je zou ook kunnen stellen dat ze zichzelf doodgereden heeft.
[..]
Als het door puur toeval overleefd had was het nog veel minder geweest. Zelfde overtreding, door toeval geen aanrijding om niemand door rood fietst, en je hebt helemaal geen serieuze straf, terwijl het net zo goed wel had kunnen gebeuren.
Maar goed, je kunt nou eenmaal niet iedereen alles uitleggen, vooral niet aan mensen die liever verontwaardigd zijn omdat ze het niet begrijpen dan een poging doen om het te begrijpen. De journalistiek wil dat ook helemaal niet, en die zijn grotendeels sowieso hun carriere begonnen als de allerluiste studenten op de hbo-opleiding van het allerlaagste niveau. Als ik dat al zou willen dan zou ik er niet eens aan beginnen bij iemand die het over wetspraak heeft.
Nee, ik noemde het domme gelul dom gelul, niet dat.quote:Op donderdag 22 september 2011 21:54 schreef eight het volgende:
[..]
Je kijkt anders ook niet echt nuchter tegen deze zaak aan. Je neemt het de fietser kwalijk dat zij door rood is gereden maar als Elfletterig dan terecht opmerkt dat Mohammed S. een stilstaande auto moedwillig rechts inhaalt noem je het 'gelul'.
Ik had het dan ook niet over erg maar over causaliteit.quote:Een auto die rechts inhaalt is minstens net zo erg als een fietser die door rood rijd vooral als je bedenkt dat een fietser bij wet extra beschermt is tegen een auto.
Volgens mij heb ik niet gepleit voor het uitblijven van straf, ik vind alleen de straf niet zomaar te laag. Alsof het niks is zeg, een paar maanden zitten. Als iedereen die wel eens een overtreding maakt die in combinatie met het negeren van rood licht door een ander gevaarlijk is, een paar maand de cel in moet, dan kun je een kwart van de chauffeurs van de weg halen.quote:Met de opmerking dat zij zichzelf doodgereden heeft sla je al helemaal de plank mis en dat je volledig voorbij gaat aan het feit dat de dader zich niet eens heeft bekommerd om het slachtoffer is voor jou blijkbaar ook geen punt. Beetje sneu hoe jij je laat kennen.
...quote:Op donderdag 22 september 2011 16:54 schreef waht het volgende:
Ach, andere cultuur hè. Als hij een man van z'n sokken had gereden zou hij ongetwijfeld hulp hebben geboden. Vrouwen zijn simpelweg minder waard in de belevenis van Mohammed S., wie zijn wij om daarover te oordelen.
quote:Op donderdag 22 september 2011 16:54 schreef waht het volgende:
Ach, andere cultuur hè. Als hij een man van z'n sokken had gereden zou hij ongetwijfeld hulp hebben geboden. Vrouwen zijn simpelweg minder waard in de belevenis van Mohammed S., wie zijn wij om daarover te oordelen.
Die vrienden van hem zijn ook wel medeplichtig.quote:Na een korte stop aan de overkant van het kruispunt reed hij door. Later stuurde hij twee vrienden naar het Mercatorplein om te kijken hoe het met het slachtoffer ging. 'Ze zeiden: ze overleeft het wel. Ik geloofde dat het allemaal goed zou komen.'
Ah, twijfel. Aan het vermogen en de wil daartoe ontbreekt het nogal eens. Toch is het essentieel om tot een zinnig oordeel te komen, maar dan moet je het stadium van twijfel wel voorbij. Dus is ik snap niet hoe je iets zinnigs zou kunnen zeggen over de strafmaat zonder te weten of ze door rood reed of niet.quote:Op vrijdag 23 september 2011 08:12 schreef raptorix het volgende:
Ik heb nog steeds geen bron gezien dat ze door rood gereden is. Daarnaast twijfel ik uberhaupt of de stoplichten wel aanstonden daar, het zou me niet verbazen als ze in de nachtstand stonden.
Als ze door rood reed, en hij via voorsoorteerstrook zijn ze allebei schuldig, echter als automobilst dien je je defensief op te stellen, zeker in Amsterdam, feit is dat hij eerder op de dag ook al gesignaleerd is met agressief rijgedrag, om nog maar niet te spreken van het feit dat hij het slachtoffer als oud vuil heeft laten liggen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 09:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ah, twijfel. Aan het vermogen en de wil daartoe ontbreekt het nogal eens. Toch is het essentieel om tot een zinnig oordeel te komen, maar dan moet je het stadium van twijfel wel voorbij. Dus is ik snap niet hoe je iets zinnigs zou kunnen zeggen over de strafmaat zonder te weten of ze door rood reed of niet.
Stelletje lamzakken bij elkaar dus, die inzittenden schamen zich zeker ook?quote:Verdachte heeft pas na geruime tijd willen verklaren wie de andere inzittenden van de auto waren. De pogingen om hen als getuige te horen hebben niets opgeleverd. Zij hebben in het geheel niet mee willen werken aan het aan het licht brengen van de waarheid en geen inzicht verschaft in wat er in de door verdachte bestuurde auto is gebeurd. Ten aanzien van die omstandigheid geldt dat die niet aan verdachte kan worden tegengeworpen, nu niet blijkt dat deze getuigen op instigatie van verdachte hun medewerking hebben geweigerd.
Dan nog mag je je niet voor een auto gooien!quote:Op vrijdag 23 september 2011 08:51 schreef jaha het volgende:
Overigens kan het best zo zijn dat de fietster helemaal niet door rood gereden is, maar is afgeslagen. Dat blijkt niet uit het artikel...
Dat lijkt me niet zo relevant. Getuigen zou geen vrije keuze moeten zijn. Maar ja, als zij verklaren dat ze niet zaten op te letten, wat natuurlijk ook best kan, dan is er ook weinig om op af te gaan.quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:36 schreef Ericr het volgende:
[..]
Stelletje lamzakken bij elkaar dus, die inzittenden schamen zich zeker ook?
Nogmaals, ik heb nog geen enkele bron gezien waaruit dat blijkt, niet dat ik zeg dat dit niet zo is, maar geen 1 artikel beweerd dit.quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:44 schreef r8v2 het volgende:
Waarom is het voor mensen zo moeilijk te accepteren dat ze zelf een fout gemaakt heeft? En dat nogal noodlottig is afgelopen? Ik weet zeker dat dit soort ongelukken elke dag BIJNA gebeuren of met "anonieme" slachtoffers en dan hoor je niemand.
Hallo bord voor je hoofd. De auto die voor rechtdoor voorgesorteerd stond had groen. Rifbewoner reed eromheen, maar nog steeds rechtdoor. Als je rechtdoor groen hebt kun je NOOIT of te NIMMER een fietser kruisen die ook groen heeft.quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nogmaals, ik heb nog geen enkele bron gezien waaruit dat blijkt, niet dat ik zeg dat dit niet zo is, maar geen 1 artikel beweerd dit.
Ze kan best 'toestemming' hebben van de auto die vooraan staat in het rechtdoorvak, maar dat wil nog niet zeggen dat voor alle andere rijstroken dat het geval is. Dus moet je als door rood rijdende fietser wel verwachten dat andere rijstroken zullen rijden. Dat het vak voor rechtsaf een rood licht heeft, kan zij niet weten. Voor hetzelfde geld staat dat wel op groen.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:31 schreef Wokkel het volgende:
Door rood rijden door fietser =fout.
Maar blijkbaar had deze fietser van de eerste auto 'toestemming' om dat te doen, dan hoef je niet te verwachten dat iemand met minimaal 50km/hr door een rood verkeerslicht ernaast rijdt. De eerste auto is immers de enige partij met wie je te maken hebt als de rest van de lichten sowieso op rood staan.
Rechtdoor en Rechtsaf kunnen net zo goed gelijk groen hebben, als zij rechtdoor ging, en hij door groen rechtsaf, had hij er net zo goed kunnen raken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:57 schreef r8v2 het volgende:
[..]
Hallo bord voor je hoofd. De auto die voor rechtdoor voorgesorteerd stond had groen. Rifbewoner reed eromheen, maar nog steeds rechtdoor. Als je rechtdoor groen hebt kun je NOOIT of te NIMMER een fietser kruisen die ook groen heeft.
Geeft niks hoor.
Ik heb net de google Maps foto's gezien van de kruising, hier is het inderdaad niet mogelijk om als fietser de stand van de verkeerslichten te zien van kruisend verkeer. Bij kleinere kruisingen is het vaak wel zo, maar hier dus niet het geval.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:38 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ze kan best 'toestemming' hebben van de auto die vooraan staat in het rechtdoorvak, maar dat wil nog niet zeggen dat voor alle andere rijstroken dat het geval is. Dus moet je als door rood rijdende fietser wel verwachten dat andere rijstroken zullen rijden. Dat het vak voor rechtsaf een rood licht heeft, kan zij niet weten. Voor hetzelfde geld staat dat wel op groen.
Hoe kom je erbij dat het slachtoffer op een voorrangweg reed? De verkeerslichten gaan boven bebording.quote:Wat mij betreft was het een ongeluk zoals velen plaatsvinden. Helaas met dodelijke afloop. En het had voorkomen kunnen worden, als zij niet door rood was gereden en / of als hij achter de stilstaande auto was gaan staan. Mogelijk reed hij te hard, maar dat is niet vast te stellen.
Wat blijft staan zijn de volgende feiten: Een ongeluk met dodelijke afloop, waarbij het slachtoffer op een voorrangsweg reed. Het doorrijden na het incident is een misdrijf. En daar mag best zwaar voor gestraft worden.
Echt wat een naar volk heb je erbij zittenquote:Op vrijdag 23 september 2011 10:36 schreef Ericr het volgende:
[..]
Stelletje lamzakken bij elkaar dus, die inzittenden schamen zich zeker ook?
Maar dat was niet zo. Hij reed rechtdoor, terwijl het stoplicht voor rechtdoor groen was. Zij stak de weg recht over aangezien ze (vanuit hem gezien) van links kwam.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Rechtdoor en Rechtsaf kunnen net zo goed gelijk groen hebben, als zij rechtdoor ging, en hij door groen rechtsaf, had hij er net zo goed kunnen raken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |