Dat is om de simpele reden dat sommige mensen beschikken over het vermogen om kritisch te denken en derhalve de logica van het huidige flitsbeleid aan de kaak stellen. Het is vrij onlogisch om op snelwegen te flitsen (NL snelwegen zijn nagenoeg even veilig als de DLD snelwegen, terwijl de Duitsers op 50% van hun netwerk niet eens een snelheidslimiet hebben), het is ook onlogisch om te flitsen op wegen waar wel structureel te hard wordt gereden maar die niet bekend staan als een black spot. Daarentegen heeft het wel nut om gericht te controleren bij gevaarpunten, maar vreemd genoeg zie je ze daar nooit. Ik ken in mijn woonplaats diverse punten waar het link kan worden; ik ben binnen de bebouwde kom een paar keer op de foto gezet maar nooit op 1 van die punten, wel op de punten waar je makkelijk te hard kunt rijden zonder enige vorm van gevaar.quote:Op maandag 5 september 2011 21:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Mij kan de hoogte van boetes vrij weinig schelen moet ik zeggen, want ik probeer me aan de wet te houden. En hoe hoger de boete, hoe beter ik m'n best doe want ik vind het zonde van m'n geld. Als ik, al dan niet per ongeluk, een keer een overtreding maak en ik word ervoor beboet, dan ga ik niet lopen zeiken over de boete in ieder geval. Ik snap ook nog steeds niet waarom mensen dit doen, je hebt je eigen rijgedrag toch in de hand mag ik hopen.
Wil jij hier beweren dat je constant op je teller let? Als dat zo is, kan ik maar 1 advies geven: haal NU je rijbewijs door de shredder, you're a lethal accident waiting to happen.quote:Op maandag 5 september 2011 21:19 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ook dat heb je zelf in de hand hoor.
Dat jij niet op die punten op de foto bent gezet, wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze er nooit staan, zoals je beweert.quote:Op dinsdag 6 september 2011 08:55 schreef justanick het volgende:
Dat is om de simpele reden dat sommige mensen beschikken over het vermogen om kritisch te denken en derhalve de logica van het huidige flitsbeleid aan de kaak stellen. Het is vrij onlogisch om op snelwegen te flitsen (NL snelwegen zijn nagenoeg even veilig als de DLD snelwegen, terwijl de Duitsers op 50% van hun netwerk niet eens een snelheidslimiet hebben), het is ook onlogisch om te flitsen op wegen waar wel structureel te hard wordt gereden maar die niet bekend staan als een black spot. Daarentegen heeft het wel nut om gericht te controleren bij gevaarpunten, maar vreemd genoeg zie je ze daar nooit. Ik ken in mijn woonplaats diverse punten waar het link kan worden; ik ben binnen de bebouwde kom een paar keer op de foto gezet maar nooit op 1 van die punten, wel op de punten waar je makkelijk te hard kunt rijden zonder enige vorm van gevaar.
Laat ik het dan even sterker zetten: ik heb nog nooit een melding gezien dat ze daar staan. Waarmee de kans dat ze er af en toe c.q. regelmatig staan nihil is. Ze staan wel regelmatig te controleren op een 2x2 weg met een middenberm waar je letterlijk een huis in kunt plaatsen en een vmax van 50. Die iedereen negeert, omdat die idioot laag is (70 is logischer). Ze staan ook regelmatig op een 50-weg zonder zijstraten. Op beide wegen zijn er de afgelopen jaren geen serieuze ongevallen geregistreerd.quote:Op dinsdag 6 september 2011 08:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dat jij niet op die punten op de foto bent gezet, wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze er nooit staan, zoals je beweert.
Jij bent niet bevoegd om te bepalen welke snelheid er waar gereden mag worden. Daar heeft de maatschappij anderen voor in dienst genomen. Jij hebt je gewoon te houden aan de regels, of je die nu logisch vindt of niet, en of jij dat een gevaarlijke plaats vindt of niet. Als je dat niet doet, heb je kans dat je een boete krijgt. Zo simpel is het.quote:Op dinsdag 6 september 2011 09:03 schreef justanick het volgende:
Laat ik het dan even sterker zetten: ik heb nog nooit een melding gezien dat ze daar staan. Waarmee de kans dat ze er af en toe c.q. regelmatig staan nihil is. Ze staan wel regelmatig te controleren op een 2x2 weg met een middenberm waar je letterlijk een huis in kunt plaatsen en een vmax van 50. Die iedereen negeert, omdat die idioot laag is (70 is logischer). Ze staan ook regelmatig op een 50-weg zonder zijstraten. Op beide wegen zijn er de afgelopen jaren geen serieuze ongevallen geregistreerd.
Als het nou echt zo was dat alle 30 en 60 zones werden aangelegd omdat een hogere snelheid gevaarlijk is... Helaas is het in de praktijk oogkleppen op en hele gebieden 30/60 km/u zonder te kijken naar de situatie.quote:Op maandag 5 september 2011 19:08 schreef kwiwi het volgende:
Nou ja, vind ik best hufterig want je weet dat er in die straten/wijken vaak kinderen buiten spelen.
ga een petitie starten.quote:Op dinsdag 6 september 2011 09:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als het nou echt zo was dat alle 30 en 60 zones werden aangelegd omdat een hogere snelheid gevaarlijk is... Helaas is het in de praktijk oogkleppen op en hele gebieden 30/60 km/u zonder te kijken naar de situatie.
En om dan bij overtredingen dit soort belachelijke boetes te willen innen?
Wat jij denkt zal mij werkelijk jeuken eerlijk gezegd. Als je geen weerwoord hebt, houd dan gewoon je waffel!quote:Op dinsdag 6 september 2011 09:59 schreef macca728 het volgende:
ga een petitie starten.
Ik denk eerder dat de meeste automobilisten oogkleppen ophebben en denken dat ze alles mogen.
en daarmee bevestig je mijn vooroordeel.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat jij denkt zal mij werkelijk jeuken eerlijk gezegd. Als je geen weerwoord hebt, houd dan gewoon je waffel!
Ik geef mijn mening op een forum en jij wenst mij de mond te snoeren en als je dan de wind van voren krijgt ligt het aan de ander...quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:04 schreef macca728 het volgende:
en daarmee bevestig je mijn vooroordeel.
precies, gewoon je zoveel mogelijk aan de regels houden en die aso's moeten nu meer boetes betalen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:12 schreef Ferdo het volgende:
Maar feit blijft: of je wel of niet tegen boetes aanloopt heb je in de eerste plaats zélf in de hand. Geklaag over de noodzaak, het geniepige karakter van controles, het al of niet ingericht zijn van de weg op de maximumsnelheid ter plaatse, etc. doet daar geen moer aan af.
Met hun geld word ik geholpen (betere wegen, etc). Vooral doenquote:Op dinsdag 6 september 2011 10:15 schreef macca728 het volgende:
precies, gewoon je zoveel mogelijk aan de regels houden en die aso's moeten nu meer boetes betalen.
Prima maatregel toch ?
De hoeveelheid geld die de overheid aan legale weggebruikers verdient is vele malen meer dan wordt uitgegeven aan de weginfrastructuur. Dus die boetes komen ergens anders op de rijksbegroting terug.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:24 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Met hun geld word ik geholpen (betere wegen, etc). Vooral doen
Zo beschouwd is de doodstraf voor 10 km/u te hard rijden nog goed te praten, want je had het in de eerste plaats zelf in de hand...quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:12 schreef Ferdo het volgende:
Maar feit blijft: of je wel of niet tegen boetes aanloopt heb je in de eerste plaats zélf in de hand. Geklaag over de noodzaak, het geniepige karakter van controles, het al of niet ingericht zijn van de weg op de maximumsnelheid ter plaatse, etc. doet daar geen moer aan af.
Ah, dus als iemand vandaag een wet maakt waarin staat dat jij de rest van je leven niet meer mag eten dan doe je dat ook blind? Er zijn wegen waarbij de vmax onrealistisch laag is. Dat kun je objectief vaststellen door te kijken naar de gemiddelde snelheid van de automobilisten op de weg; is die hoger dan de vmax, dan klopt er iets niet aan de weginrichting of de maximumsnelheid op die weg. Dan kun je dat inzetten als kassalocatie (veel flitsen); je kunt er ook voor zorgen dat je 1 van de 2 genoemde zaken aanpast. In het kader van de verkeersveiligheid is de laatste optie uiteraard verreweg preferabel.quote:Op dinsdag 6 september 2011 09:33 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Jij bent niet bevoegd om te bepalen welke snelheid er waar gereden mag worden. Daar heeft de maatschappij anderen voor in dienst genomen. Jij hebt je gewoon te houden aan de regels, of je die nu logisch vindt of niet, en of jij dat een gevaarlijke plaats vindt of niet. Als je dat niet doet, heb je kans dat je een boete krijgt. Zo simpel is het.
Daar bestaat geen twijfel meer over. D'r zit tegenwoordig echter ook milieu in de afweging. Dus hoewel er zeker plekken zijn waar veilig harder kan worden gereden, wordt dit niet gedaan uit milieu-gerelateerde overwegingen. Dat gaat dus niet over verkeersveiligheid, dat klopt.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:32 schreef justanick het volgende:
[..]
Ah, dus als iemand vandaag een wet maakt waarin staat dat jij de rest van je leven niet meer mag eten dan doe je dat ook blind? Er zijn wegen waarbij de vmax onrealistisch laag is. Dat kun je objectief vaststellen door te kijken naar de gemiddelde snelheid van de automobilisten op de weg; is die hoger dan de vmax, dan klopt er iets niet aan de weginrichting of de maximumsnelheid op die weg. Dan kun je dat inzetten als kassalocatie (veel flitsen); je kunt er ook voor zorgen dat je 1 van de 2 genoemde zaken aanpast. In het kader van de verkeersveiligheid is de laatste optie uiteraard verreweg preferabel.
editquote:Op dinsdag 6 september 2011 10:32 schreef justanick het volgende:
[..]
Ah, dus als iemand vandaag een wet maakt waarin staat dat jij de rest van je leven niet meer mag eten dan doe je dat ook blind? Er zijn wegen waarbij de vmax onrealistisch laag is. Dat kun je objectief vaststellen door te kijken naar de gemiddelde snelheid van de automobilisten op de weg; is die hoger dan de vmax, dan klopt er iets niet aan de weginrichting of de maximumsnelheid op die weg. Dan kun je dat inzetten als kassalocatie (veel flitsen); je kunt er ook voor zorgen dat je 1 van de 2 genoemde zaken aanpast. In het kader van de verkeersveiligheid is de laatste optie uiteraard verreweg preferabel.
Verder zie ik niet in waarom ik geen kritiek mag leveren op het handhavingsbeleid. Een beleid waarbij verkeersveiligheid blijkbaar niet de 1e prioriteit is, anders had het er anders uitgezien.
Hetzelfde geldt ook voor de 80 km/h-zones die momenteel rond de grote steden te vinden zijn.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:35 schreef waht het volgende:
[..]
Daar bestaat geen twijfel meer over. D'r zit tegenwoordig echter ook milieu in de afweging. Dus hoewel er zeker plekken zijn waar veilig harder kan worden gereden, wordt dit niet gedaan uit milieu-gerelateerde overwegingen. Dat gaat dus niet over verkeersveiligheid, dat klopt.
Vind ik ook prima. Het gaat immers om geld van anderen die mijn leven beter/makkelijker maken.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:31 schreef waht het volgende:
De hoeveelheid geld die de overheid aan legale weggebruikers verdient is vele malen meer dan wordt uitgegeven aan de weginfrastructuur. Dus die boetes komen ergens anders op de rijksbegroting terug.
Klopt, maar dan hebben we het vaak over snelwegen rond grote steden (A10 West, bijv). Als er daar objectief kan worden aangetoond dat de luchtkwaliteit baat heeft bij een lagere vmax, kun je die invoeren. Liefst dynamisch (dus afhankelijk van verkeersdrukte), zodat er kan worden gezorgd voor een optimale doorstroming.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:35 schreef waht het volgende:
[..]
Daar bestaat geen twijfel meer over. D'r zit tegenwoordig echter ook milieu in de afweging. Dus hoewel er zeker plekken zijn waar veilig harder kan worden gereden, wordt dit niet gedaan uit milieu-gerelateerde overwegingen. Dat gaat dus niet over verkeersveiligheid, dat klopt.
Eh, nee. Die worden vaak aangelegd omdat er een subsidiepotje is voor wegen die aan de 'duurzaam veilig' criteria voldoen. Komt er op neer dat gemeenten een subsidie kunnen krijgen als ze een weg downgraden van 80 naar 60. De verkeersveiligheid om de betreffende weg lijkt daarvoor overigens volstrekt irrelevant te zijn.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:38 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt ook voor de 80 km/h-zones die momenteel rond de grote steden te vinden zijn.
Alleen heb ik het over snelwegen, niet over interlokale wegen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:41 schreef justanick het volgende:
[..]
Eh, nee. Die worden vaak aangelegd omdat er een subsidiepotje is voor wegen die aan de 'duurzaam veilig' criteria voldoen. Komt er op neer dat gemeenten een subsidie kunnen krijgen als ze een weg downgraden van 80 naar 60. De verkeersveiligheid om de betreffende weg lijkt daarvoor overigens volstrekt irrelevant te zijn.
Klopt.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:41 schreef justanick het volgende:
Eh, nee. Die worden vaak aangelegd omdat er een subsidiepotje is voor wegen die aan de 'duurzaam veilig' criteria voldoen. Komt er op neer dat gemeenten een subsidie kunnen krijgen als ze een weg downgraden van 80 naar 60. De verkeersveiligheid om de betreffende weg lijkt daarvoor overigens volstrekt irrelevant te zijn.
Dynamische snelheden lijken mij ook een degelijke volgende stap, aangezien het nu toch al enigszins wordt gedaan.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:39 schreef justanick het volgende:
[..]
Klopt, maar dan hebben we het vaak over snelwegen rond grote steden (A10 West, bijv). Als er daar objectief kan worden aangetoond dat de luchtkwaliteit baat heeft bij een lagere vmax, kun je die invoeren. Liefst dynamisch (dus afhankelijk van verkeersdrukte), zodat er kan worden gezorgd voor een optimale doorstroming.
Ik rij veel in de nacht, maar de eerste keer dat 'ze' staan te flitsen (dus een mobiele flitscontrole met bemanning) op een plek waar niet op dat moment tig wegwerkers druk bezig zijn moet ik nog tegenkomen. Als je 's nachts geflitst wordt, dan let je kennelijk niet goed op je omgeving want dan is het gewoon een vaste flitspaal die langs de snelweg altijd goed zichtbaar zijn. En als je als een bestuurder dingen in je omgeving 'mist', dan ben je niet geheel veilig bezig. Zeker in combinatie met een hoge snelheid is dat een zeker gevaar.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:25 schreef _VoiD_ het volgende:
Of dat ze staan te flitsen midden in de nacht op een lege snelweg. Functioneel nut is echt 0,0.
Ah vandaar, zelfs kaarsrechte wegen zonder afslagen gaan van 80 naar 60.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:41 schreef justanick het volgende:
[..]
Eh, nee. Die worden vaak aangelegd omdat er een subsidiepotje is voor wegen die aan de 'duurzaam veilig' criteria voldoen. Komt er op neer dat gemeenten een subsidie kunnen krijgen als ze een weg downgraden van 80 naar 60. De verkeersveiligheid om de betreffende weg lijkt daarvoor overigens volstrekt irrelevant te zijn.
Even voor mijn nieuwsgierigheid....jij weet hoe rijkere mensen geld wegsluizen omdat je hier zelf ervaring mee hebt (en dus bij de rijkeren hoort) of is dit een gevalletje borrelpraat?quote:Op maandag 5 september 2011 21:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat vind ik ook oneerlijk. Ik ben voor een systeem waarbij je naar inkomen beboet wordt. Hoewel ook dat niet feilloos is want rijkere mensen weten hun inkomen toch wel (voor een groot deel) weg te sluizen. Maar het zou al een kleine verbetering zijn.
Waar gaat het hier over ZZP-ers dan?quote:Op dinsdag 6 september 2011 11:42 schreef DS4 het volgende:
Op zich is het wel lachwekkend dat ZZP-ers worden vergeleken met echt rijken... Als je flink je best doet kun je 1.100 uur declarabel zijn. Tegen 250 euro per uur is dat 275.000 en daar moeten kosten nog vanaf.
Zeg 2 ton. Dat vangt een ZZP-er die het echt goed doet. Die ZZP-ers wonen niet in een kapitale villa van 5 mio, laat staan dat ze een bootje hebben van tientallen of honderden mio's. Ook geen 20 ferrari's in de parkeerkelder. Enz. enz.
En dan merk ik voorzichtig even op dat de meeste ZZP-ers gewoon minder verdienen dan 2 ton. En ja er zijn enkelingen die meer dan die 2 ton pakken. Dat noemen we "uitzonderingen".
Gevalletje twee vensters open...quote:Op dinsdag 6 september 2011 11:44 schreef RingBewoner het volgende:
Waar gaat het hier over ZZP-ers dan?
oops.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:42 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Alleen heb ik het over snelwegen, niet over interlokale wegen.
Ach, zolang het betekent dat ik minder of gelijkblijvende belastingen betaal, die anders omhoog zouden gaan, omdat anderen meer en hogere boetes betalen, vind ik het geen probleemquote:Op dinsdag 6 september 2011 15:55 schreef LoggedIn het volgende:
De overheid heeft weer meer geld nodig hoorGa eens een normaal beleid voeren ipv steeds de straffen nog achterlijker maken..
't is maar een hint, maar niet alles hoeft gesubsidieerd te worden / premies en uitkeringen te krijgen. Daarop valt ook heel veel te besparen zodat belastingen niet hoeven te stijgen...quote:Op dinsdag 6 september 2011 15:59 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ach, zolang het betekent dat ik minder of gelijkblijvende belastingen betaal, die anders omhoog zouden gaan, omdat anderen meer en hogere boetes betalen, vind ik het geen probleem
gek joh met 1 baan en allemaal woonerven. Kan je lekker scheuren toch ?quote:Op dinsdag 6 september 2011 21:06 schreef ACT-F het volgende:
30 km-zone in mijn plaats, gewoon op een doorgaande weg nog wel. En ja, de auto links is een flitsauto....
http://maps.google.nl/?ll(...)p=12,175.67,,0,16.37
Het gaat maar om één ding:
Die van onnodig claxonneren vind ik een beetje overdreven persoonlijk. Hoe vaak zie je niet dat mensen toeteren naar bekenden of naar bezoek waar ze vertrekken. Wil je die dan ook allemaal een boete geven van ¤350+¤6 administratiekosten?quote:Verkeersboetes flink omhoog
AMSTERDAM - Volgend jaar gaan verkeersovertreders fors meer betalen voor fout rijgedrag.
Dat meldt RTL Nieuws. Het was al bekend dat de boetes in 2012 hoger zullen zijn, maar nu zijn dan ook de exacte bedragen bekend.
Zo gaat bijvoorbeeld de boete voor het met lichtsignalen waarschuwen van tegenliggers voor snelheidsheidscontroles met 15 euro omhoog naar 85 euro. De boete voor ten onrechte parkeren op een invalidenparkeerplaats gaat van 180 naar 340 euro. En de bekeuring voor bellen in de auto stijgt van 180 euro naar 220 euro.
Ze zijn allemaal overdreven, de boetes waren al hoog genoeg. Die van het claxonneren is gewoon ronduit hilarisch.quote:Op donderdag 24 november 2011 21:12 schreef ArnosL het volgende:
Er zijn meer bedragen bekend:
[ afbeelding ]
[..]
Die van onnodig claxonneren vind ik een beetje overdreven persoonlijk. Hoe vaak zie je niet dat mensen toeteren naar bekenden of naar bezoek waar ze vertrekken. Wil je die dan ook allemaal een boete geven van ¤350+¤6 administratiekosten?
Grote kans dat je daar geen boete voor krijgt trouwens. De politie vond de boetes toch al buiten proportie:quote:Op donderdag 24 november 2011 21:18 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ze zijn allemaal overdreven, de boetes waren al hoog genoeg. Die van het claxonneren is gewoon ronduit hilarisch.
quote:Agent wil hogere boete niet uitdelen
Politieagenten zijn het niet eens met het plan van minister Ivo Opstelten van Justitie om de boetes voor hardrijden en asociaal rijgedraag fors te verhogen. Ze dreigen minder bekeuringen uit te schrijven, omdat ze de boetes te hoog vinden, meldt het AD vandaag.
Volgens de politievakbonden zijn veel agenten boos en verontrust. 'De ernst van de overtreding staat niet meer in verhouding tot de rekening die mensen ervoor moeten betalen,' zegt Gerrit van de Kamp van vakbond ACP. 'Agenten zijn het er niet mee eens en ze weten dat zulke hoge boetes agressie oproepen. Het is vragen om problemen en de collega's willen die bonnen niet meer schrijven.'
Opstelten kondigde vorige week aan de boetes met ingang van 2012 te willen verhogen. Sommige bekeuringen worden dan zo'n 140 euro hoger.
De agenten dreigen uit protest minder bekeuringen uit te schrijven. 'De politiek mag denken dat dit een melkkoe is, maar ze komt dan bedrogen uit', aldus ANPV-voortzitter Walter Welting.
Terecht dat hier tegen wordt geprotesteerd. Die wereldvreemde Opstelten vliegt hier behoorlijk uit de bocht.quote:Op donderdag 24 november 2011 21:22 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Grote kans dat je daar geen boete voor krijgt trouwens. De politie vond de boetes toch al buiten proportie:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |