Zie ookquote:Cape wordt vaak geraadpleegd door weerbureaus en stormchasers om een indicatie te krijgen van de beschikbare onstabiliteit.
De potentiële energie wordt uitgedrukt in de wiskundige term: Joule per kilogram.
Een hoge CAPE wordt door stormchasers vaak gezien als "hoge onstabiliteit". Wanneer chasers praten over een zeer onstabiele atmosfeer stijgen de cape waarden vaak boven de 2000J/KG wat als onderdeel gebruikt kan worden voor sterke stijgstromen en zware cellen als zij ontstaan.
Er zijn verschillende soorten cape, ik zal de 3 voornaamste even in het kort uitleggen, later voeg ik de overige toe!
MUCAPE is eigenlijk de meest gebruikte versie van cape maar zeker niet het effectiefst. Deze waarde geeft de maximaal haalbare potentiele energy van een most unstable parcel in de lucht in de laagste 300MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift wordt naar het LFC. Deze kun je o.a. vinden op de kaartjes van Wetterzentrale
SBCAPE is een indicator van de onstabiliteit in onze troposfeer. Deze waarde geeft de maximaal beschikbare potentiële energie aan voor een parcel dat vanaf de grond tot het LFC wordt gelift.
MLCAPE is eigenlijk het beste om te gebruiken. Deze geeft de waarden weer van de gemiddelde potentiële energie van parcels in de onderste 100MB van onze atmosfeer wanneer deze gelift worden naar het LFC.
Meer specifiek, CAPE geeft de waarde van het energie wat beschikbaar is wanneer een luchtpakketje verticaal opstijgt. OF hoe een luchtpakketje veranderd in zijn omgeving. Onweerscellen hebben hoge cape waardes nodig, hoe hoger de cape waarde hoe meer energie er beschikbaar is om de cel te laten groeien. Cape is vooral belangrijk wanneer de luchtpakketjes hoog genoeg kunnen stijgen zodat ze in de LFC (layer of free convection, letterlijk vertaald: Laag van de vrije convectie).
Om de cape te vinden in een skew-t thermodynamisch diagram zoals degene die hieronder staat. Het is eigenlijk heel simpel, kijk naar de plaatsen op het diagram waar het pakketjes sounding (de dikke gele lijn) verder naar rechts staat (warmer) dan de rode lijn (de omgevings sounding). Het witgekleurde stuk in het diagram is de Cape!
Een cape waarde die hoger is in de onderste helft produceert een sterkere updraft dan dat deze dunner en langwerpiger is. Ook staat cape voor de maximum snelheid van de verticale stijgingen. Dit wordt vaak uitgesproken als MVV=(SQRT(2*CAPE)) De waarden die hieruit komt geeft een indicatie voor de maximale verticale bewegingen van de updraft in m/s. Snellere stijgingen betekenen krachtigere stijgingen, en krachtige stijgingen kunnen grote hagel veroorzaken, supercellen en gevaarlijke tornado's.
Het onderstaande overzicht kan gebruikt worden om te kijken welke onstabiliteit er bij een cape waarde hoort. Maar onthoud wel goed, CAPE is alleen de potentiele energie, Hoge cape waarden kunnen niet gebruikt worden om het weer te voorspellen.
CAPE waarde Atmosfeer
0 Stabiel
0-1000 Licht Onstabiel
1000-2500 Matig Onstabiel
2500-3500 Erg Onstabiel
3500 + Extreem Onstabiel
Er moet goed onthouden worden dat CAPE Potentieel beschikbare energie is, en alleen gebruikt wordt wanneer een luchtpakketje opgetild wordt en de laag van de vrije convectie bereikt. Wanneer cape waardes hoger zijn dan 2500j/kg en er ontstaan onweersbuien ontwikkelen ze in een rap tempo en kunnen het snel zware buien worden. In omgevingen met hoge cape kunnen buien zich zo snel ontwikkelen dat je ze met het blote oog ziet groeien.
(Met dank aan SevereWeather Kevin Broeren)
Ik moet dan richting het land kijken en tegenwoordig hebben we hier een heuse skylinequote:Op zaterdag 3 september 2011 22:46 schreef JDude het volgende:
Op een dijk heb je toch in alle richtingen een redelijk uitzicht?
Dat is lastig inderdaad, of je moet naar de zeedijk bij Othene gaan..quote:Op zaterdag 3 september 2011 22:50 schreef zoem het volgende:
Tijd voor een positieve TT
[edit] Haha zelfde TT als #438, hoe is het mogelijk![]()
Lapo:
[..]
Ik moet dan richting het land kijken en tegenwoordig hebben we hier een heuse skyline
*kuch* lelijk *kuch*
Ze hadden de bewoners van Othene beloofd om de zeedijk daar niet vol te bouwen vanwege het uitzicht. Wat doen ze een paar jaar later? Preciesquote:Op zaterdag 3 september 2011 22:53 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Dat is lastig inderdaad, of je moet naar de zeedijk bij Othene gaan..
17 Juli 2004:quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:18 schreef Dven het volgende:
Wat zijn eigenlijk jullie mooiste weerervaringen?
Die welbekende rolwolk-middag in 2004, de onweersnacht in mei 2009 en verder vooral vakanties in Frankrijk veel langer geleden.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:18 schreef Dven het volgende:
We waren aan het zwemmen bij een plas op een hete augustusdag ('94). In de verte zagen we de donderkopjes al, maar het was nog zonnig. Toen iemand van ons uit het water kwam en de helft van haar (lange) haren omhoog stonden, keken we vreemd op. Op haar beurt lachte ze ons uit, want wij bleken hetzelfde te hebben! Toch een beetje spooky, dus we pakten snel onze spullen om naar huis te gaan. Pas uren later barstte het onweer los en het was erg heftig.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:18 schreef Dven het volgende:
17 juli 2004 heb ik helaasch niet meegemaakt omdat ik toen in Londen zat.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:18 schreef Dven het volgende:
Moet ik het konijnenhok afdekken voor de nacht of niet.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:45 schreef Fredo55 het volgende:
Damn, volgens mij zit ik in de aanvoersrichting. (Tholen,Oost-Zeeland)
Net even buiten geweest, continu weerlicht.
Ik zou het doen, al is het alleen maar voor de zekerheid.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:49 schreef Staal het volgende:
[..]
Moet ik het konijnenhok afdekken voor de nacht of niet.
stevig spul dat er aankomt zo te zien...quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:45 schreef Fredo55 het volgende:
Damn, volgens mij zit ik in de aanvoersrichting. (Tholen,Oost-Zeeland)
Net even buiten geweest, continu weerlicht.
Meestal niet zo'n best teken als de haren overeind gaan staan...quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:39 schreef kermit71 het volgende:
[..]
We waren aan het zwemmen bij een plas op een hete augustusdag ('94). In de verte zagen we de donderkopjes al, maar het was nog zonnig. Toen iemand van ons uit het water kwam en de helft van haar (lange) haren omhoog stonden, keken we vreemd op. Op haar beurt lachte ze ons uit, want wij bleken hetzelfde te hebben! Toch een beetje spooky, dus we pakten snel onze spullen om naar huis te gaan. Pas uren later barstte het onweer los en het was erg heftig.
Dat rode lijntje dat Zeeland in trekt, ik hoop dat ik het mee pak.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:57 schreef Againzender het volgende:
[..]
stevig spul dat er aankomt zo te zien...
Whaha... dan is er sprake van heel veel statische elektriciteit tussen de aarde en de wolk. Je bevindt je dan wel in een positie waar de bliksem mogelijk kan inslaan.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:39 schreef kermit71 het volgende:
[..]
We waren aan het zwemmen bij een plas op een hete augustusdag ('94). In de verte zagen we de donderkopjes al, maar het was nog zonnig. Toen iemand van ons uit het water kwam en de helft van haar (lange) haren omhoog stonden, keken we vreemd op. Op haar beurt lachte ze ons uit, want wij bleken hetzelfde te hebben! Toch een beetje spooky, dus we pakten snel onze spullen om naar huis te gaan. Pas uren later barstte het onweer los en het was erg heftig.
Heb jij ff mazzelquote:Op zondag 4 september 2011 00:09 schreef Drassss het volgende:
Potver, kom net op tijd terug van een nachtelijk fiets tochtje
Hmm... in 94, hete zomer, waren we twee weken met vrienden en 3 zeilboten in Friesland. Wat wij toen hadden was denk ik eind juli. Strakblauwe lucht, lekker op het Heegermeer varen. Twee vrienden vonden het wel leuk om even achter de boot te gaan hangen. Waarom niet, lekker weer; doe maar.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:39 schreef kermit71 het volgende:
[..]
En dat moet nog hier komen.quote:Op zondag 4 september 2011 00:10 schreef Rabieluh het volgende:
jeeeezus echt debiel die wind hier in zeeland, alles kraakt en piept.
Volgens de buienradar begint mijn fietstocht op het moment dat de rode vlek arriveert!quote:Op zondag 4 september 2011 00:09 schreef Drassss het volgende:
Potver, kom net op tijd terug van een nachtelijk fiets tochtje
en Zeeuwen zijn wat gewend... klinkt niet best!quote:Op zondag 4 september 2011 00:10 schreef Rabieluh het volgende:
jeeeezus echt debiel die wind hier in zeeland, alles kraakt en piept.
Nou, ik heb ergere wind meegemaakt. Tijd Hele tijd terug was het enorm hard aan het waaien en was ik met de fiets over de zeedijk. Toen heb ik nog een man van de waterrand weer terug omhoog de dijk opgeholpen, omdat hij richting het water was geblazen. Is zelfs nog op tv geweestquote:Op zondag 4 september 2011 00:12 schreef Againzender het volgende:
[..]
en Zeeuwen zijn wat gewend... klinkt niet best!
Lekkere weerman.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:54 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Ik zou het doen, al is het alleen maar voor de zekerheid.
Als het goed is trekt de bui langzaam richting NO gedurende de nacht. Mischien schampt het Eindhoven. Er zit nog wel veel onweer aan die kant.quote:Op zondag 4 september 2011 00:20 schreef DemonRage het volgende:
Hmmm... zou ik in Eindhoven wat meekrijgen?
flinke echo's komen die kant op lijkt het...quote:Op zondag 4 september 2011 00:20 schreef DemonRage het volgende:
Hmmm... zou ik in Eindhoven wat meekrijgen?
Regio?quote:Op zondag 4 september 2011 00:24 schreef Fredo55 het volgende:
Gedonder te horen, het komt langzaam dichterbij.
Ah, dan zal het zo op de Hoekse Waard ook wel gaan levenquote:
30,4 als maximum.quote:Op zondag 4 september 2011 00:27 schreef marcel-o het volgende:
kzie dat t bij jullie 28! graden is geweest?
Wat doe jij dan daar op dat "onbewoonde" eilandquote:Op zondag 4 september 2011 00:27 schreef marcel-o het volgende:
kzie dat t bij jullie 28! graden is geweest?
hier in Ponta Delgada was t regenachtig en 19 graden![]()
veel plezier met t onweer van zometeen![]()
wel foto's maken/filmen he![]()
kraters bezoekenquote:Op zondag 4 september 2011 00:29 schreef zoem het volgende:
[..]
Wat doe jij dan daar op dat "onbewoonde" eiland![]()
Vanmiddag was het inderdaad zweten ja. Stond met 35C in de TD
Lijkt er toch op dat het zeer lafjes no trekt..quote:Op zondag 4 september 2011 00:30 schreef DemonRage het volgende:
Als dat onweer nou eens meer naar rechts beweegt dan heb ik ook nog wat.
Rightmovers plz!
Die weet ik nog wel ja, heb ik ook nog screenshots van gemaaktquote:Op zondag 4 september 2011 00:34 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Een van de mooiste windverschijnselen was op 28 juni:
[ afbeelding ]
7 jaar ongeluk!quote:Op zondag 4 september 2011 00:36 schreef Fredo55 het volgende:
Spiegel boven is in gruzelementen, raam stond nog open.
Alle ramen weer opengezet, lekker frissssssse luchtquote:Op zondag 4 september 2011 00:45 schreef zoem het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Temperatuur is anders nog niet veel gezakt. Nog steeds rond de 20 graden.
En lawaai dat ze kunnen makenquote:Op zondag 4 september 2011 00:54 schreef Tinos85 het volgende:
De krekels hier buiten gaan nog vrolijk door. Net of ik op vakantie ben joh.
De hond hier ook, maar die rent al naar de zolder als hij zelf een scheet laatquote:Op zondag 4 september 2011 01:08 schreef kermit71 het volgende:
de hond van de buren wordt steeds onrustiger
Kan ik bevestigenquote:Op zondag 4 september 2011 01:09 schreef DemonRage het volgende:
Volgens de radar is het niet ver meer van Eindhoven. Ff opletten dus.
Je doet nu net alsof Limburg het zo slecht heeft....quote:Op zondag 4 september 2011 01:10 schreef Dawnbreaker het volgende:
@limburg nog droog en niets te zien buiten, op de radar lijkt het ook of de twee onweersgebieden precies om limburg heen gaan
[ afbeelding ]
Ik wil spektakelquote:Op zondag 4 september 2011 01:11 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof Limburg het zo slecht heeft....
Het is hier vergeleken met een uur terug weer 2 graden warmerquote:Op zondag 4 september 2011 01:12 schreef Sj0rSz het volgende:
Nog steeds 23 graden hier. Daar begon ik vanochtend om 11 uur mee.
Laat de afkoeling maar komen, hoor.
Ik lieg, volgens AccuWeather is het hier 24 gradenquote:Op zondag 4 september 2011 01:13 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Het is hier vergeleken met een uur terug weer 2 graden warmer
Zo doen we het hier in ieder geval wel.quote:Op zondag 4 september 2011 01:14 schreef Maisnon het volgende:
Wat moet je eigenlijk doen als de stroom uitvalt door zo'n blikseminslagkan je hem dan weer makkelijk aankrijgen door wat schakelaars om te zetten
Als het koper al niet verdampt is...quote:Op zondag 4 september 2011 01:15 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Hoofdschakelaar zal er dan uit klappen. veiligheid.
Gewoon weer omhoog drukken
Dat werd dus een soort wokschotel?quote:Op zondag 4 september 2011 01:16 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Bij ons is de bliksem een keer in de schoten ingeslagen, dikke steekvlam beneden uit de decoder
Ja zoiets iddquote:Op zondag 4 september 2011 01:17 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
[..]
Dat werd dus een soort wokschotel?
hebben we de hele zomer lage temperaturen (voor 'n zomer) gehad. Is 't eindelijk weer es warm - moet 't maar weer snel afkoelen!quote:Op zondag 4 september 2011 01:12 schreef Sj0rSz het volgende:
Nog steeds 23 graden hier. Daar begon ik vanochtend om 11 uur mee.
Laat de afkoeling maar komen, hoor.
Voor 's nachts is een paar graden minder wel prettig.quote:Op zondag 4 september 2011 01:19 schreef Apotheose het volgende:
[..]
hebben we de hele zomer lage temperaturen (voor 'n zomer) gehad. Is 't eindelijk weer es warm - moet 't maar weer snel afkoelen!
Klopt. Die was een kwartier geleden nog hier. Duw die wolken eens terug, wil je?quote:
Same here!quote:
Hier net zo ongeveer boven het huis. Trekt nu allemaal weg richting Rotterdam.quote:
Bij mij staat het gewoon in m'n ondertitel.quote:Op zondag 4 september 2011 01:36 schreef Dawnbreaker het volgende:
zet ff de locatie erbij waar je zit, wel zo makkelijk
Hoi buurman.quote:Op zondag 4 september 2011 01:38 schreef Drugshond het volgende:
Veldhoven --- EHV ik was hier vroeger mod... dus ik zal wel ergens bij horen.
haha vet is die gozer weer aan het streamen, ik zie een cycloon ??, waar moet deze dan wel niet zitten ??quote:Op zondag 4 september 2011 01:37 schreef Dawnbreaker het volgende:
voor de weerfreaks, die Brian van crazymother.tv is weer verslag aan het doen van een tropische storm in america, atm live aan het uitzenden
http://crazymother.tv/
De Mac is dichter bij huis.quote:Op zondag 4 september 2011 01:49 schreef Drugshond het volgende:
I know... fine food zit in de gestelsestraat nr 75-90 of zoiets...
Een van de eerste fast food die open is.
Hier zijn ze net verdwenen (Hoekse Waard)quote:Op zondag 4 september 2011 01:53 schreef Tinos85 het volgende:
Het eerste onweer is gearriveerd in Haarlem
Ik zag vanuit Zandvoort de bliksemflitsen, inderdaad.quote:Op zondag 4 september 2011 01:53 schreef Tinos85 het volgende:
Het eerste onweer is gearriveerd in Haarlem
Hier (Katwijk aan zee) is het al weer over, ik had het idee dat ik iets van een rolwolk zag in de weerkaatsing van het licht. Het ging wat harder waaien en een af toe een stevig buitje, had wat meer verwacht.quote:Op zondag 4 september 2011 01:56 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik zag vanuit Zandvoort de bliksemflitsen, inderdaad.
Hier begint het nu ook hard te waaien ineens en het regent ook weer.
Nog altijd meer dan zo ongeveer de rest van NL!quote:Op zondag 4 september 2011 02:13 schreef SoldMayor het volgende:
Tsjaa Breda...![]()
Er wordt toch altijd geroepen dat Breda niks krijgt... nu is het ook weer net niet,![]()
[ afbeelding ]
Ik denk het niet. Ik zie volop flitsen in het westen op dit momentquote:Op zondag 4 september 2011 01:28 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Mua, het zal langs Twente gaan denk ik
Zoveel stelde het nou ook weer niet voor.quote:Op zondag 4 september 2011 02:18 schreef Frambozenpudding het volgende:
Jups, het eerste fatsoenlijke onweer voor Zeist sinds 28 juni
Whoo goede avondfoto's! Mag ik vragen wat voor een camera je gebruikt?quote:Op zondag 4 september 2011 10:29 schreef meteo-online het volgende:
Gisteren naar Tholen geweest, achteraf een uitstekende beslissing. Schitterende Shelf waargenomen. Terugweg ook langs Breda/Tilburg, de ene CG en CC na de andere vloog ons om de oren bij zeer zware regenval. Heerlijk nachtje was het
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sinds een week of 3 in bezit van een Sony Alpha 450, hieronder de fotoinstellingquote:Op zondag 4 september 2011 11:19 schreef Hobbymaker het volgende:
[..]
Whoo goede avondfoto's! Mag ik vragen wat voor een camera je gebruikt?
Lange sluitertijd, een hoge iso met weinig korreligheid. nice!
Oesterdam?quote:Op zondag 4 september 2011 10:29 schreef meteo-online het volgende:
Gisteren naar Tholen geweest, achteraf een uitstekende beslissing. Schitterende Shelf waargenomen. Terugweg ook langs Breda/Tilburg, de ene CG en CC na de andere vloog ons om de oren bij zeer zware regenval. Heerlijk nachtje was het
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja daar was het, stond ook een keet voor hangjeugd. De ene was nog gekker dan de andere, maar ze waren snel gevlogen toen het noodweer eraan kwamquote:Op zondag 4 september 2011 11:49 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Oesterdam?![]()
Die shelf heb ik helaas niet gezien.
Wel ontzettend veel wind gehad, ramen op zolder stonden nog open zodat de spiegel van de wand werd gerukt en in duizenden stukjes op de vloer lag.
Neerslag viel uiteindelijk wel mee; 20mm.
Nadat er in de buurt de bliksem insloeg heb ik de pc maar uitgezet.
Was een heftig nachtje zo.
Wist niet dat daar een keet stond.quote:Op zondag 4 september 2011 11:50 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Ja daar was het, stond ook een keet voor hangjeugd. De ene was nog gekker dan de andere, maar ze waren snel gevlogen toen het noodweer eraan kwam
Was wel een eind rijden voor ons. Ook was het last minutechase, maar achteraf geen spijt. Dik een uur lang kunnen genieten van de ene CG naar de andere.quote:Op zondag 4 september 2011 11:53 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Wist niet dat daar een keet stond.
Als er noodweer aan komt ga ik vaak naar de Oesterdam met camera, ik baal dat ik gisteravond niet ben geweest gezien jou foto's.
Toffe plaatjes!quote:Op zondag 4 september 2011 10:29 schreef meteo-online het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tof man!quote:Op zondag 4 september 2011 11:44 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Sinds een week of 3 in bezit van een Sony Alpha 450, hieronder de fotoinstelling
[ afbeelding ]
wij hebben die bui zien hangen.quote:Op zondag 4 september 2011 19:20 schreef kermit71 het volgende:
Bizarre bui hier (Zuid-West Utrecht), de lucht werd helemaal groen en er valt een enorme bak met water (geen onweer)
Hier ook. een dubbelequote:
Die bui trok ook over Zeist, alleen was de lucht helemaal geel in plaats van groen. Veel regen, geen onweer inderdaad.quote:Op zondag 4 september 2011 19:20 schreef kermit71 het volgende:
Bizarre bui hier (Zuid-West Utrecht), de lucht werd helemaal groen en er valt een enorme bak met water (geen onweer)
Nou een buitje gaan we toch nog wel krijgen lijkt me, hoewel niks bijzonders.quote:Op zondag 4 september 2011 22:29 schreef Hoerekots het volgende:
Hier in Katwijk is het verdomd zwoel buiten! en windstil
Nu alleen nog verzinnen waar! Scheveningen is dichtbij maar ik denk dat ik liever een keer naar de kop van Noord-Holland ga..quote:
Hier heb je heeel veel strand, en nu de Duitsers weer zo'n beetje weg zijn, lekker rustig!quote:Op maandag 5 september 2011 13:11 schreef Dven het volgende:
[..]
Nu alleen nog verzinnen waar! Scheveningen is dichtbij maar ik denk dat ik liever een keer naar de kop van Noord-Holland ga..
Hemelsbreed 5 km onder Rotterdam redelijk wat wind maar voor de rest helemaal niets..quote:Op maandag 5 september 2011 13:27 schreef Stephan1237 het volgende:
Flink gerommel+boem boem + regen in omgeving rotterdam
Ik denk dat ik daar maar de trein naartoe pak ja! Misschien nog wel stiekem de pont naar Texel..quote:Op maandag 5 september 2011 13:20 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Hier heb je heeel veel strand, en nu de Duitsers weer zo'n beetje weg zijn, lekker rustig!
70 - 80 kn = 130 - 148 km/hquote:WIND:
Hirlamwinden worden aangehouden. Vanmiddag een windkracht 7 langs de westkust. Verder komt TKE dan met vlagen van rond 25 kn boven land en 35 kn langs de westkust. Het windveld van morgen ziet er nog steeds indrukwekkend uit. Hirlam komt met 8-9 bft boven de Noordzee ten westen van ons land. In de warme sector geeft de TKE doorgaans een goede indicatie van de vlagerigheid. Deze neemt in de kustprovincies dan toe tot 40-45 kn, verder landinwaarts 30-35 kn. Op geringe hoogte laat het model de wind ook fors toenemen. Op 3000 vt zien we waardes van rond de 65 kn tevoorschijn komen. Wanneer dan vlak voor of op het koufront sprake is van enige convectie dan neemt de kans op het optreden van zware of zelfs zeer zware windstoten behoorlijk toe. Ivens komt met 70-80 kn bijzonder hoog uit. Dat geeft wel aan dat dit een potentieel gevaarlijke situatie is! In de PEPS kaartjes zien we dat van zo'n 16 Limited Area Models de gemiddelde wind boven zee uitkomt op 40-44 kn. De kans op een 9 bft boven zee is zo'n 80-90%.
Ik woon in Vlaardingen-west en daar was toch wat gedonder+regen. Nu schijnt de zon weerquote:Op maandag 5 september 2011 13:32 schreef Dven het volgende:
[..]
Hemelsbreed 5 km onder Rotterdam redelijk wat wind maar voor de rest helemaal niets..
Volgens mij gaat het hier regenen morgen...quote:Op maandag 5 september 2011 13:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik denk dat ik daar maar de trein naartoe pak ja! Misschien nog wel stiekem de pont naar Texel..
Flinke regenbuien nu in Goor. Onweer lijkt deze kant op te komen, maar verwacht hooguit een enkele donderklapje.quote:Op maandag 5 september 2011 15:10 schreef Infection het volgende:
Stortbuien met harde wind in omgeving Amersfoort al zo'n half uur. Komt ook nog wat onweer aan zo te zien.
Het KNMI heeft nu ook een waarschuwing uitgegeven voor een groot gedeelte van Nederland voor regen en harde wind.
http://knmi.nl/
Regen laat ik me niet zo snel door tegenhouden, wat droge kleding en een handdoek mee en het komt wel goed!quote:Op maandag 5 september 2011 15:21 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hier regenen morgen...
Als het niet droog mag worden dan zit je goedquote:Op maandag 5 september 2011 17:12 schreef RenRen- het volgende:
Volgens BuienPlaza klaart het na morgen pas de 14e weer op, wat klopt hiervan? Beetje belangrijk voor ons om te weten namelijk, we moeten onze nieuwe vijver verven met vloeibaar rubber, dat mag 48 uur niet droog worden, en het zeil heeft ook geen nut als het zo enorm hard waait. Het regent er gewoon onder.
Thanks
Niet nat. Het is laat. Echt.quote:Op maandag 5 september 2011 17:23 schreef Dven het volgende:
[..]
Als het niet droog mag worden dan zit je goed
Maar die verwachting zit er naast volgens mij! Zou in het weekend weer verbeteren
Misschien kracht 9 op Vlieland ofzo.. ik denk dat de windstoten voor meer overlast gaan zorgen. Die kunnen oplopen tot boven de 100 km/uur.quote:Op maandag 5 september 2011 19:43 schreef INViCTuS het volgende:
Hier zowaar nu ook. Ze blazen wel weer gelijk alles op he...er is morgen toch geen storm man...windkracht 9 halen we niet eens.
Idd, volgens wikipedia waaien bij een storm kinderen om, kan je het je voorstellen, het is zo rond 8.25 uur allemaal kinderen op een schoolplein, "weersverwachting voor vandaag: storm" ineens al die kinderen omgewaaitquote:Op maandag 5 september 2011 20:06 schreef INViCTuS het volgende:
Maar ze noemen het gelijk weer de eerste herfststorm en officieel is dat dus helemaal niet het geval :p
Man, da's nog veel te ver weg!quote:
Jij hebt er tenminste zicht opquote:Op maandag 5 september 2011 20:57 schreef SpeedyGJ het volgende:
Pfffffffffff
Dik onweer op Ameland > Holwerd....
Zit je dan toe te kijken vanuit Groningen
Zicht?quote:
Zodan!quote:Op maandag 5 september 2011 21:06 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Zicht?
http://hdtv.webcam.nl/vvv-ameland/
Echt veel is het niet maar flits iig lekker door, meer kan ik niet doen.
Als ik op mijn weerPC inlog, 3.2mm en voor de rest geen regen meer? Alles trekt langsen de wind houd zich helemaal rustig
Voor jou is het seizoen nu ook begonnenquote:Op dinsdag 6 september 2011 02:05 schreef SpeedyGJ het volgende:
Morgen tijdelijke 9bft volgen knmi, ik denk dat dit voornamelijk voor het nw van het land is.
Gisteravond was volgens mij het zwaarste onweer van deze zomer. In Harlingen dan..quote:Op dinsdag 6 september 2011 07:48 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Voor jou is het seizoen nu ook begonnenHad je gisteren nog wat meegepakt van het onweer?
Vandaag mogelijk weer kans voor julliequote:Op dinsdag 6 september 2011 07:50 schreef aloa het volgende:
[..]
Gisteravond was volgens mij het zwaarste onweer van deze zomer. In Harlingen dan..
Dat zou mooi zijnquote:Op dinsdag 6 september 2011 08:09 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Vandaag mogelijk weer kans voor jullie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |