Deze zin snap ik niet helemaal. Dus als iemand niet wil werken dan verkrijgt hij toch het basisinkomen?quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:06 schreef Friek_ het volgende:
• De mens wordt niet meer gereduceerd tot zijn werk. Mensen moeten ook de principiële keuze kunnen maken om besluiten niet te werken. Als zij willen kiezen voor een uiterst sober bestaan zonder werk dan is dat mogelijk door het basisinkomen. Tevens worden werkgevers aangespoord om interessante banen te creëren voor hun werknemers.
Jazeker, het is immers onvoorwaardelijk.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:23 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Deze zin snap ik niet helemaal. Dus als iemand niet wil werken dan verkrijgt hij toch het basisinkomen?
Dan krijgen mensen toch geen prikkels om te werken? Die 880 euro kan je met gemak opsparen, sober leven, om later royaal in Marokko, Brazilie of weet ik veel waar van te kunnen leven.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:23 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Jazeker, het is immers onvoorwaardelijk.
Maar als je wél gaat werken zit je dan zo (met een simpel baantje) aan de 2000 euro. En dat is dan wel weer extra lonend om te werken.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:24 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dan krijgen mensen toch geen prikkels om te werken? Die 880 euro kan je met gemak opsparen, sober leven, om later royaal in Marokko, Brazilie of weet ik veel waar van te kunnen leven.
Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Lijkt mij ook erg lastig. Tenzij je op straat gaat leven en uit de vuilnisbakken eet.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:24 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dan krijgen mensen toch geen prikkels om te werken? Die 880 euro kan je met gemak opsparen, sober leven, om later royaal in Marokko, Brazilie of weet ik veel waar van te kunnen leven.
Bij een traditioneel gezin van 4 personen kom je al op 3520 euro per maand uit (!). Dat is een ruim gezinsinkomen. Voor 1800 euro per maand kan je al heel redelijk in NL leven. Het overige bedrag investeer je in de booming economy van Brazilie. Na een X aantal jaar emigreer je en kan je heel royaal in Brazilie leven, met gegarandeerd zonneschijn en alles erop en eraan.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:26 schreef DaverzNL het volgende:
[..]
Maar als je wél gaat werken zit je dan zo (met een simpel baantje) aan de 2000 euro. En dat is dan wel weer extra lonend om te werken.
Bij een gezin van 4 personen kom je al op 3520 euro per maand uit he. Dat is bovenmodaal.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:29 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Lijkt mij ook erg lastig. Tenzij je op straat gaat leven en uit de vuilnisbakken eet.
Ik denk dat een ruime meerderheid van de bevolking hier niet voor zal kiezen.
Ik ben benieuwd naar de berekening hiervan. Simpelweg stellen dat het feit dat de overheid voor 169 miljard aan diverse uitkeringen uitdeelt, is niet hetzelfde als beweren dat dit 169 miljard kost.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:06 schreef Friek_ het volgende:
Per jaar kost de sociale zekerheid ons 169 miljard euro (CBS 2010), waarbij het CBS schrijft dat dit 'relatief veel' is.
Het is dan ook een illusie dat 'werken' een deugd is.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:24 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het ging toch om een bedrag per volwassene? Dan gaat dit alleen op als de twee kinderen in het gezin volwassen zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:30 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bij een gezin van 4 personen kom je al op 3520 euro per maand uit he. Dat is bovenmodaal.
Ik weet de precieze berekening niet, maar ik ging for the sake of the argument er vanuit dat het CBS even gelijk heeft. Het gaat mij meer om het gedachte-experiment zelf dan de precieze berekeningen (waarbij ik er even vanuit ga dat het realistisch gezien mogelijk is om de uitgaven op deze wijze te herstructureren, al zit het natuurlijk wel complex in elkaar).quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de berekening hiervan. Simpelweg stellen dat het feit dat de overheid voor 169 miljard aan diverse uitkeringen uitdeelt, is niet hetzelfde als beweren dat dit 169 miljard kost.
TS geeft aan dat het voor elk staatsburger geldt, dus ook voor kinderen:quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:35 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Het ging toch om een bedrag per volwassene?
quote:Het basisinkomen zou is dus een gegarandeerd inkomen voor elk staatsburger
Denk je dat echt? Ik zou juist verwachten dat ook de onderklasse zou zeggen dat dit wel eerlijk is. Zo'n basisinkomen is namelijk zo blind als wat door zijn onvoorwaardelijke karakter.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:33 schreef Scorpie het volgende:
Weet je hoeveel mensen dan vol afgunst gaan roepen dat ook de rijkeren deze inkomenstoelage krijgen? Rellen in de straten, plunderaars die menen dat het geld van hun is, etc etc.
Vandaar elke dag die rellende bejaarden door de straten! DIe zijn boos dat iedereen een AOW krijgt!quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:33 schreef Scorpie het volgende:
Weet je hoeveel mensen dan vol afgunst gaan roepen dat ook de rijkeren deze inkomenstoelage krijgen? Rellen in de straten, plunderaars die menen dat het geld van hun is, etc etc.
Mja, die complexiteit is natuurlijk wel onderdeel van het hele probleem.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:35 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik weet de precieze berekening niet, maar ik ging for the sake of the argument er vanuit dat het CBS even gelijk heeft. Het gaat mij meer om het gedachte-experiment zelf dan de precieze berekeningen (waarbij ik er even vanuit ga dat het realistisch gezien mogelijk is om de uitgaven op deze wijze te herstructureren, al zit het natuurlijk wel complex in elkaar).
Ja, maar deze constructie rammelt aan alle kanten. Welk onopgeleid iemand zal dan bijvoorbeeld de vuilnis ophalen, als je ook met niets doen gegarendeerd 880 euro per maand kan opstrijken?quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:35 schreef boyv het volgende:
[..]
Het is dan ook een illusie dat 'werken' een deugd is.
De motivatie om te werken zal dan tevens niet alleen meer uit geld komen, uitzonderingen daargelaten, maar nu veel meer uit persoonlijke overtuiging. Geld is immers (in principe) niet meer een directe noodzaak.
Dat kan je weer afvangen door een voorwaarde in te stellen, waarin je stelt dat de 'vergoeding' niet betaald word aan mensen met een eigen vermogen dat hetzelfde of meer opbrengt aan rente als de 'vergoeding'.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:33 schreef Scorpie het volgende:
Ja, en dat doen we nu dus al, dat heet het uitkeringssysteem, en dat druist in tegen de ideeen van de TS.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:40 schreef DJ_Scuff het volgende:
[..]
Dat kan je weer afvangen door een voorwaarde in te stellen, waarin je stelt dat de 'vergoeding' niet betaald word aan mensen met een eigen vermogen dat hetzelfde of meer opbrengt aan rente als de 'vergoeding'.
Ik weet niet of het realistisch gezien mogelijk is om ook kinderen te voorzien van zo'n inkomen. Ik denk dat 18 jaar een meer realistische optie is (waarbij kinderen nemen ook meer een bewuste keuze wordt, in de zin dat je daarvoor extra moet werken).quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
TS geeft aan dat het voor elk staatsburger geldt, dus ook voor kinderen:
[..]
Redenatie vanuit de gedachten dat iedereen vanaf dan helemaal niks meer zal doen om hun eigen omgeving in stand te houden, omdat ze toch al 880 euro krijgen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:39 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja, maar deze constructie rammelt aan alle kanten. Welk onopgeleid iemand zal dan bijvoorbeeld de vuilnis ophalen, als je ook met niets doen gegarendeerd 880 euro per maand kan opstrijken?
Dat werk moet toch gedaan worden?
Je hoort het nu toch al? Mensen die HRA krijgen op miljoenen-villa`s worden nog net niet doodgeknuppeld op straat, ondanks dat ze gebruik maken van eenzelfde regeling als die jij voorstelt.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:37 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Denk je dat echt? Ik zou juist verwachten dat ook de onderklasse zou zeggen dat dit wel eerlijk is. Zo'n basisinkomen is namelijk zo blind als wat door zijn onvoorwaardelijke karakter.
ja en nee, ook mensen die 3 miljoen per jaar verdienen krijgen kinderbijslag....quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, en dat doen we nu dus al, dat heet het uitkeringssysteem, en dat druist in tegen de ideeen van de TS.
Ik prijs deze naïviteit absoluut, maar dit is gewoonweg niet waar.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:41 schreef Friek_ het volgende:
We zijn sociale wezens die iets samen willen bereiken.
Dan kom je op 1760 euro per persoon uit, uitgaande van 2 volwassenen. Maakt de constructie minder interessant, maar zeker nog te doen. Kinderen neem je in Brazilie wel.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:41 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik weet niet of het realistisch gezien mogelijk is om ook kinderen te voorzien van zo'n inkomen. Ik denk dat 18 jaar een meer realistische optie is (waarbij kinderen nemen ook meer een bewuste keuze wordt, in de zin dat je daarvoor extra moet werken).
Ik denk dat elk mens egoistisch is. En dat door egoistisch zijn, sociale dingen tot stand komen.quote:maar ik geloof niet in de egoïstische theorie dat een mens enkel aan zichzelf denkt.
De vraag is of het naïef is. Ik kan de mens niet losdenken van zijn samenleving; we zijn altijd al op elkaar betrokken. Dit zorgt ervoor dat onze levens ook grotendeels draaien om juist de erkenning van anderen en status binnen de maatschappij. Ik denk dat dat grote triggers zijn waarom we iets willen bereiken.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik prijs deze naïviteit absoluut, maar dit is gewoonweg niet waar.
Dat dik verdienen is natuurlijk ook overdreven. Als ik een vuilnisman zou zijn, dan zou het eerste wat ik zou doen stoppen met dat smerige werk en die 880 euro per maand enkel opstrijken. Zullen misschien niet veel mensen zijn, maar het gaat om het principe dat je niet met niets doen je geld kan verdienen. Dat signaal moeten we niet afgeven.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:42 schreef boyv het volgende:
[..]
Voor een vuilnisman is dat 880 euro loonsverhoging. No way dat die gaat stoppen nu ie dik verdient.
Dat signaal geef je sowieso al af door uitkeringen en subsidies te verstrekken.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat dik verdienen is natuurlijk ook overdreven. Als ik een vuilnisman zou zijn, dan zou het eerste wat ik zou doen stoppen met dat smerige werk en die 880 euro per maand enkel opstrijken. Zullen misschien niet veel mensen zijn, maar het gaat om het principe dat je niet met niets doen je geld kan verdienen. Dat signaal moeten we niet afgeven.
Daarom ben ik ook voor een zeer sterk versoberde uitkeringsmachine, nog soberder dan die in de VS bestaatquote:Op vrijdag 2 september 2011 16:51 schreef boyv het volgende:
[..]
Dat signaal geef je sowieso al af door uitkeringen en subsidies te verstrekken.
Dat signaal - profiterende mensen gratis geld geven - geef je nu extra af, doordat iedere staatsburger gegarandeerd 880 euro p/m op zijn bankrekening krijgt gestort.quote:Maar gelukkig doen we het niet voor mensen die ervan proberen te profiteren. Die mensen zulln er altijd blijven en pak je tevens niet aan door het beleid te veranderen, maar door het te handhaven.
Inderdaad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:54 schreef Zienswijze het volgende:
Dat signaal - profiterende mensen gratis geld geven - geef je nu extra af, doordat iedere staatsburger gegarandeerd 880 euro p/m op zijn bankrekening krijgt gestort.
Dat bepalen mensen zelf. Ik kijk bijvoorbeeld niet naar geld. Andere mensen weer wel. Het is dus een subjectieve maatstaf voor het bepalen van je status.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:56 schreef boyv het volgende:
[..]
Inderdaad.
Het zou ook alleen optimaal kunnen werken in een samenleving waar status niet wordt afgemeten aan gemaakt fortuin, maar aan daden. Waar geld in eerste instantie al niet van groot belang is. Men zou zich dan meer kunnen richten op meer essentiële zaken.
Het probleem met de hypotheekrenteaftrek is dat het een vrij perverse aftrekpost is (beetje dubieuze zin ditquote:Op vrijdag 2 september 2011 16:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je hoort het nu toch al? Mensen die HRA krijgen op miljoenen-villa`s worden nog net niet doodgeknuppeld op straat, ondanks dat ze gebruik maken van eenzelfde regeling als die jij voorstelt.
Bronquote:Bijna de helft van de 7,2 miljoen Nederlandse huishoudens financierde in 2008 een eigen woning met een hypotheek. Van de 28 miljard euro aan hypotheekkosten, werd ruim 10 miljard euro via de hypotheekrenteaftrek terugontvangen van de overheid. Bijna de helft van dat bedrag kwam terecht bij de 20 procent huishoudens met de hoogste inkomens.
Dan betreur ik jouw leven en de mensen in jouw omgeving.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik prijs deze naïviteit absoluut, maar dit is gewoonweg niet waar.
Als jij denkt dat iedereen in jouw omgeving het beste met je voor heeft, dan wens ik je in elk geval heel veel sterkte.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:04 schreef dotCommunism het volgende:
[..]
Dan betreur ik jouw leven en de mensen in jouw omgeving.
Immigranten, daarvoor moet een regeling komen die ervoor zorgt dat er geen grote toestroom van gelukszoekers komen. BV door een regeling dat je alleen een staatsburgerschap krijgt als je wat kan toevoegen aan de Nederlandse economie. Vluchtelingen vanwege oorlog / natuurrampen zijn welkom maar zullen uiteindelijk weer terug moeten.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:27 schreef Hexagon het volgende:
Het idee is niet oninteressant. Het maakt mensen veel vrijer in hun carrierepad en kan ook ondernemingszin stimuleren omdat mensen meer hun handen vrij hebben.
Wel zie ik haken en ogen. Wat doe je bijvoorbeeld met immigranten? En is er gevaar dat er te veel niet werkenden komen?
Inderdaad, je moet de voorwaarde voor staatsburgerschap veel economischer inpakken. Je komt er enkel voor in aanmerking als je iets substantieels kan toevoegen aan de samenleving. Niet zozeer het leren van de cultuur, maar het voldoen aan economische minimumeisen en accepteren van liberale grondbeginselen moet centraal staan.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:36 schreef DJ_Scuff het volgende:
[..]
Immigranten, daarvoor moet een regeling komen die ervoor zorgt dat er geen grote toestroom van gelukszoekers komen. BV door een regeling dat je alleen een staatsburgerschap krijgt als je wat kan toevoegen aan de Nederlandse economie. Vluchtelingen vanwege oorlog / natuurrampen zijn welkom maar zullen uiteindelijk weer terug moeten.
Niet werkenden, dat lost zichzelf op, de meeste mensen willen namelijk werken. Er zullen zeker mensen zijn die zodra dit ingevoerd wordt, ontslag nemen en thuis gaan zitten niks doen. Dit levert echter ruimte op voor mensen die al een tijdje thuis zitten en willen werken...
En jij denkt dat economisch succesvolle immigranten ook hiernaartoe willen komen als men zelf wel wat móet toevoegen, maar waarbij de autochtone bevolking de kans krijgt om voor 880 euro per maand thuis op de bank te zitten?quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:47 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Je komt er enkel voor in aanmerking als je iets substantieels kan toevoegen aan de samenleving. Niet zozeer het leren van de cultuur, maar het voldoen aan economische minimumeisen en accepteren van liberale grondbeginselen moet centraal staan.
Je leeft wel in het idee dat men niet zal gaan werken, dat betwijfel ik. De meesten willen juist werken, maar onder de voorwaarde dat het ook echt loont (ook een probleem in ons progressieve belastingstelsel).quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En jij denkt dat economisch succesvolle immigranten ook hiernaartoe willen komen als men zelf wel wat móet toevoegen, maar waarbij de autochtone bevolking de kans krijgt om voor 880 euro per maand thuis op de bank te zitten?
Ik zal de eerste zijn die dan onmiddelijk stopt met studeren, een jaar of 10 vrij sober te leven, (zijn wij studenten wel gewend), het resterende geld te sparen en dan naar Brazilie te verkassen waar je als een koning kunt leven.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:54 schreef Friek_ het volgende:
De meesten willen juist werken, maar onder de voorwaarde dat het ook echt loont (ook een probleem in ons progressieve belastingstelsel).
Het is maar net met wat voor mensen je je omringt he.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als jij denkt dat iedereen in jouw omgeving het beste met je voor heeft, dan wens ik je in elk geval heel veel sterkte.
Wat zij ook kunnen bereiken via staatsburgerschapquote:Op vrijdag 2 september 2011 17:50 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
En jij denkt dat economisch succesvolle immigranten ook hiernaartoe willen komen als men zelf wel wat móet toevoegen, maar waarbij de autochtone bevolking de kans krijgt om voor 880 euro per maand thuis op de bank te zitten?
Oke, maar zoals al bekend is, profiteurs mogen gemist worden, dus ik zie het probleem niet als een profiteur vertrekt met de noorderzon. Het scheelt de overige jaren uitbetaling als hij hier zijn leven zou slijten.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik zal de eerste zijn die dan onmiddelijk stopt met studeren, een jaar of 10 vrij sober te leven, (zijn wij studenten wel gewend), het resterende geld te sparen en dan naar Brazilie te verkassen waar je als een koning kunt leven.
Doordat er meer mensen worden aangetrokken uit omliggende landen door ons stelsel. Net zoals veel jonge ouders nu ook net over de grens gaan wonen ivm allerlei belastingtechnische regelingen, scholing, etc. Het is namelijk erg aantrekkelijk om als arbeider +880e op je rekening te krijgen elke maand, bovenop je loon.quote:Denk dat ik niet de enige student zou zijn. Hoe los je dan de vergrijzingsproblematiek op?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |