Deze zin snap ik niet helemaal. Dus als iemand niet wil werken dan verkrijgt hij toch het basisinkomen?quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:06 schreef Friek_ het volgende:
• De mens wordt niet meer gereduceerd tot zijn werk. Mensen moeten ook de principiële keuze kunnen maken om besluiten niet te werken. Als zij willen kiezen voor een uiterst sober bestaan zonder werk dan is dat mogelijk door het basisinkomen. Tevens worden werkgevers aangespoord om interessante banen te creëren voor hun werknemers.
Jazeker, het is immers onvoorwaardelijk.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:23 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Deze zin snap ik niet helemaal. Dus als iemand niet wil werken dan verkrijgt hij toch het basisinkomen?
Dan krijgen mensen toch geen prikkels om te werken? Die 880 euro kan je met gemak opsparen, sober leven, om later royaal in Marokko, Brazilie of weet ik veel waar van te kunnen leven.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:23 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Jazeker, het is immers onvoorwaardelijk.
Maar als je wél gaat werken zit je dan zo (met een simpel baantje) aan de 2000 euro. En dat is dan wel weer extra lonend om te werken.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:24 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dan krijgen mensen toch geen prikkels om te werken? Die 880 euro kan je met gemak opsparen, sober leven, om later royaal in Marokko, Brazilie of weet ik veel waar van te kunnen leven.
Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Lijkt mij ook erg lastig. Tenzij je op straat gaat leven en uit de vuilnisbakken eet.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:24 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dan krijgen mensen toch geen prikkels om te werken? Die 880 euro kan je met gemak opsparen, sober leven, om later royaal in Marokko, Brazilie of weet ik veel waar van te kunnen leven.
Bij een traditioneel gezin van 4 personen kom je al op 3520 euro per maand uit (!). Dat is een ruim gezinsinkomen. Voor 1800 euro per maand kan je al heel redelijk in NL leven. Het overige bedrag investeer je in de booming economy van Brazilie. Na een X aantal jaar emigreer je en kan je heel royaal in Brazilie leven, met gegarandeerd zonneschijn en alles erop en eraan.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:26 schreef DaverzNL het volgende:
[..]
Maar als je wél gaat werken zit je dan zo (met een simpel baantje) aan de 2000 euro. En dat is dan wel weer extra lonend om te werken.
Bij een gezin van 4 personen kom je al op 3520 euro per maand uit he. Dat is bovenmodaal.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:29 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Lijkt mij ook erg lastig. Tenzij je op straat gaat leven en uit de vuilnisbakken eet.
Ik denk dat een ruime meerderheid van de bevolking hier niet voor zal kiezen.
Ik ben benieuwd naar de berekening hiervan. Simpelweg stellen dat het feit dat de overheid voor 169 miljard aan diverse uitkeringen uitdeelt, is niet hetzelfde als beweren dat dit 169 miljard kost.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:06 schreef Friek_ het volgende:
Per jaar kost de sociale zekerheid ons 169 miljard euro (CBS 2010), waarbij het CBS schrijft dat dit 'relatief veel' is.
Het is dan ook een illusie dat 'werken' een deugd is.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:24 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het ging toch om een bedrag per volwassene? Dan gaat dit alleen op als de twee kinderen in het gezin volwassen zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:30 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Bij een gezin van 4 personen kom je al op 3520 euro per maand uit he. Dat is bovenmodaal.
Ik weet de precieze berekening niet, maar ik ging for the sake of the argument er vanuit dat het CBS even gelijk heeft. Het gaat mij meer om het gedachte-experiment zelf dan de precieze berekeningen (waarbij ik er even vanuit ga dat het realistisch gezien mogelijk is om de uitgaven op deze wijze te herstructureren, al zit het natuurlijk wel complex in elkaar).quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de berekening hiervan. Simpelweg stellen dat het feit dat de overheid voor 169 miljard aan diverse uitkeringen uitdeelt, is niet hetzelfde als beweren dat dit 169 miljard kost.
TS geeft aan dat het voor elk staatsburger geldt, dus ook voor kinderen:quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:35 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Het ging toch om een bedrag per volwassene?
quote:Het basisinkomen zou is dus een gegarandeerd inkomen voor elk staatsburger
Denk je dat echt? Ik zou juist verwachten dat ook de onderklasse zou zeggen dat dit wel eerlijk is. Zo'n basisinkomen is namelijk zo blind als wat door zijn onvoorwaardelijke karakter.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:33 schreef Scorpie het volgende:
Weet je hoeveel mensen dan vol afgunst gaan roepen dat ook de rijkeren deze inkomenstoelage krijgen? Rellen in de straten, plunderaars die menen dat het geld van hun is, etc etc.
Vandaar elke dag die rellende bejaarden door de straten! DIe zijn boos dat iedereen een AOW krijgt!quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:33 schreef Scorpie het volgende:
Weet je hoeveel mensen dan vol afgunst gaan roepen dat ook de rijkeren deze inkomenstoelage krijgen? Rellen in de straten, plunderaars die menen dat het geld van hun is, etc etc.
Mja, die complexiteit is natuurlijk wel onderdeel van het hele probleem.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:35 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik weet de precieze berekening niet, maar ik ging for the sake of the argument er vanuit dat het CBS even gelijk heeft. Het gaat mij meer om het gedachte-experiment zelf dan de precieze berekeningen (waarbij ik er even vanuit ga dat het realistisch gezien mogelijk is om de uitgaven op deze wijze te herstructureren, al zit het natuurlijk wel complex in elkaar).
Ja, maar deze constructie rammelt aan alle kanten. Welk onopgeleid iemand zal dan bijvoorbeeld de vuilnis ophalen, als je ook met niets doen gegarendeerd 880 euro per maand kan opstrijken?quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:35 schreef boyv het volgende:
[..]
Het is dan ook een illusie dat 'werken' een deugd is.
De motivatie om te werken zal dan tevens niet alleen meer uit geld komen, uitzonderingen daargelaten, maar nu veel meer uit persoonlijke overtuiging. Geld is immers (in principe) niet meer een directe noodzaak.
Dat kan je weer afvangen door een voorwaarde in te stellen, waarin je stelt dat de 'vergoeding' niet betaald word aan mensen met een eigen vermogen dat hetzelfde of meer opbrengt aan rente als de 'vergoeding'.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:33 schreef Scorpie het volgende:
Ja, en dat doen we nu dus al, dat heet het uitkeringssysteem, en dat druist in tegen de ideeen van de TS.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:40 schreef DJ_Scuff het volgende:
[..]
Dat kan je weer afvangen door een voorwaarde in te stellen, waarin je stelt dat de 'vergoeding' niet betaald word aan mensen met een eigen vermogen dat hetzelfde of meer opbrengt aan rente als de 'vergoeding'.
Ik weet niet of het realistisch gezien mogelijk is om ook kinderen te voorzien van zo'n inkomen. Ik denk dat 18 jaar een meer realistische optie is (waarbij kinderen nemen ook meer een bewuste keuze wordt, in de zin dat je daarvoor extra moet werken).quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
TS geeft aan dat het voor elk staatsburger geldt, dus ook voor kinderen:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |