quote:Op woensdag 31 augustus 2011 23:17 schreef mrien het volgende:
Ik zou d'r lekker bij je houden! Ze is nog zo klein, in bed slapen 's avonds komt vanzelf. In draagdoek kan ook erg handig zijn en anders lekker op de bank/bed zitten/liggen/hangen
Succes!
ah, okquote:Op woensdag 31 augustus 2011 23:41 schreef p_iglet het volgende:
Beregd, H asse is net als Joris pas 10 dagen oud!
Joris heeft überhaupt nog niet langer dan 5 minuten in zijn eigen bed gelegen. Daar ligt hij hooguit als ik alleen met beide jongens ben en moet plassen oid (ter bescherming tegen grote trotse broer).
Verder op/naast ons op de bank/bed/arm of in de doek.
Ze zijn pas zo klein, en 9 maanden lang 24 uur per dag knus gedragen. Dan is zo'n ledikantje wat stil, koud, zonder papa/mama is wel heel alleen ineens.
Aan alleen zijn/slapen wennen ze beetje bij beetje vanzelf...
quote:woensdag 31 augustus 2011 22:22 schreef DJMO het volgende:[/b]
[..]
idd![]()
Ik moet alleen wel enorm uitkijken dat Jan niet bovenop Geert gaat zitten, of hem optilt (is gewoon nog te zwaar voor hem natuurlijk). Gisteren ook, Jan komt heel enthousiast aanrennen met z'n bob de bouwer helm terwijl ik Geert op schoot had. Boink. Geert heeft nu dus een klein wondje op z'n voorhoofd, en Jan wil er elke keer kusjes opgeven om sorry te zeggen![]()
m'n kleine leootje
Oh en OT: ik heb geert vandaag voor 't eerst echt hardop zien lachen om, hoe kan het ook anders, Jan
zo geweldig om te zien
Lief van je! Ze zijn ook zo leuk samen. En hoe bijzonder ik de begintijd ook vond, ik vind de routine die we nu hebben heerlijk.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 18:06 schreef Beessie-Jen het volgende:
Ik vind Eline ook echt een snoepie! zo lekker knuffelbaar ziet ze dr uit... heeeerlijk!
en Claudia; had ik al gezegd dat ik jou 2tal ook zo lief vind samen? *smelt* en je meisje lijkt ook echt op Ivan he?mooi!
Mooie curves! Grappig om te zien dat ze inderdaad helemaal niet zo groot is. Ze ziet er op de foto's ook lang uit!quote:Op woensdag 31 augustus 2011 21:24 schreef Sugarsnap het volgende:
[..]
En zo groot is ze helemaal niet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Deze metingen zijn van een maand geleden, maar volgens ons is ze zeker een kilo zwaarder en een aantal cm langer. Helaas kan ik niet naar het weeguurtje, want dan moet ik werken. In oktober hebben we pas weer de volgende afspraak.
quote:Op donderdag 1 september 2011 09:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Lief van je! Ze zijn ook zo leuk samen. En hoe bijzonder ik de begintijd ook vond, ik vind de routine die we nu hebben heerlijk.
Gister gemaakt:
[ afbeelding ]
Ik hoop dat je snel iets meer rust krijgt!Fijn dat je je kneutermomenten met Liene kunt pakken doordat Evie naar de opvang is.
Na 5 maanden is ons meisje nog steeds veel bij ons hoorquote:Op donderdag 1 september 2011 09:11 schreef Beregd het volgende:
[..]
ah, ok
ik dacht al dat wij gek waren dat we haar zoveel bij ons namen...
Eigenlijk slaaapt ze al supergoed in dr bedje, vooral snachts dan, maar savonds tussen 8 en 12 zijn het haar uurtjes...
Donequote:Op donderdag 1 september 2011 07:43 schreef Cyntiaa het volgende:
Mag mijn zoon nog in de OP?![]()
Cas - 20 juli 2011
Och, arme jij! Je brengt het zo komisch, maar het moet best zwaar zijn.quote:Op donderdag 1 september 2011 09:53 schreef Troeta het volgende:
Mex sliep altijd heel goed alleen en nu wil die dat niet meer, dus daar lig ik dan met m'n opvoedmethodes:D
Goed dat ze zelf aangeeft waar ze behoefte aan heeft! Ik vind haar ineens baby-af, geloof ik. Dat blijkt ook wel weer uit de foto's die je net in het fototopic postte. Daar zit en staat gewoon een dreumesje! Ze gaat hard nu.quote:Op donderdag 1 september 2011 09:22 schreef kaatjejannie het volgende:
Die foto Claudia, die laat me bijna rammelen voor een broertje/zusje voor Sofie.
Ik denk dat Sofie haar flessen kleiner gaan worden. Ze kreeg nog 3 keer 180+6 maar dronk alleen de ontbijtfles nog helemaal leeg. Ik had voor gisterenavond al wel poeder klaargezet voor 150+5, maar N had wel 180 water gedaan. Ze heeft ruim 70 laten staan. Ze heeft heerlijk geslapen, en ik hoor haar nu wakker worden.
Gisteren is ze ook voor het eerst echt mee uit eten geweest (eerder nog wel als ze in de kinderwagenbak lag te slapen.
Ze heeft eerst haar eigen eten gegeten (bakje pasta uit de vriezer) en daarna heeft ze zitten smullen van wat tomaat, komkommer en brood. Ze deed het zo goed. Dat biedt perspectieven.
Veel te laat? Je moet eerst nog bevallen.quote:Op donderdag 1 september 2011 09:57 schreef Sandous het volgende:
Mag ik me hier ook aanmelden, veeeulls te laat. maar ben 27 sept. uitgerekend.. heb dagelijks pijnen, krampen en voel me net een bejaarde.. dushh.
wat t wordt weet ik nog niet
Ik heb een kliko gebaard. Alles wat ik Eline voorzet eet ze op. Bij Bram was het ook zo aan het begin van de bijvoeding, maar dat stabiliseerde zich later wel weer. Ik heb nu een slanke peuter, die al een half jaar op hetzelfde gewicht zit, maar wel in lengte groeitquote:Op donderdag 1 september 2011 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mooie curves! Grappig om te zien dat ze inderdaad helemaal niet zo groot is. Ze ziet er op de foto's ook lang uit!
En wat een ruk omhoog in gewicht! Heb je een idee waardoor dat komt?
Ze maakt de laatste weken enorme sprongen. Het is zo leuk om te zien en mee te mogen maken.quote:Op donderdag 1 september 2011 10:05 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Goed dat ze zelf aangeeft waar ze behoefte aan heeft! Ik vind haar ineens baby-af, geloof ik. Dat blijkt ook wel weer uit de foto's die je net in het fototopic postte. Daar zit en staat gewoon een dreumesje! Ze gaat hard nu.
Het lastigste aan uit eten gaan met de kinderen vind ik de slapenstijden. Ivan slaapt van 12-2 of van 1-3 en gaat om 19:00 uur naar bed. Uitgebreid lunchen buiten de deur zit er dus niet in, en dineren kan alleen vroeg en snel.
Dat was ook mijn eerste idee, maar het leek me wat vroeg voor een ruk omhoog door bijvoeding. Maar toch wel dus? Bij Ivan ging dat ook zo (maar dan iets later in de curve) en het zou me niets verbazen als het met Lena ook gebeurt. Ze is net als Eline een kliko (al eet ze niet alles even makkelijk).quote:Op donderdag 1 september 2011 10:18 schreef Sugarsnap het volgende:
[..]
Ik heb een kliko gebaard. Alles wat ik Eline voorzet eet ze op. Bij Bram was het ook zo aan het begin van de bijvoeding, maar dat stabiliseerde zich later wel weer. Ik heb nu een slanke peuter, die al een half jaar op hetzelfde gewicht zit, maar wel in lengte groeit
Nou ja, het duurt niet lang meer voor je je hier mag melden!quote:Op donderdag 1 september 2011 10:08 schreef Sandous het volgende:
Hahah Claudia zo scherp ben ik dus nog, ik kijk nu pas goed naar de topictitelen dacht oja, ik moet in de bevallings/zwangerschaptopic eerst zijn..
pfff
Heb al een koppeling aangevraagd in het FB-topic.quote:Op donderdag 1 september 2011 10:29 schreef Vanyel het volgende:
Topic kwijt
Geen reeks? Stoute mrien!
Ik begin er aan te wennen,haha en het gaat ook wel iets beter hoor gelukkig. Hij word nog wel wakker en moet moet dan echt uit z'n bedje en wil bij ons liggen. Hij speelt gelukkig niet meer, maar hij wil precies in m'n holletje liggen zeg maar en dan met z'n hoofd op m'n bovenarm en dat gaat een beetje zeer doen.quote:Op donderdag 1 september 2011 10:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Och, arme jij! Je brengt het zo komisch, maar het moet best zwaar zijn.
Ja, als er één ding is dat vaststaat, dan is het wel dat je geen flauw benul hebt wat je kind in de (nabije) toekomst doet. Ivan is altijd een goede slaper geweest en gebleven, maar bij zijn leeftijdsgenootjes heb ik veel verschuivingen gezien. Sommige goede slapers werden slechte slapers, maar ook andersom. Doorkomende tanden, vertalingsangst en groeispurten kunnen heel heftig zijn.
Wat ik ook veel impact vond en vind hebben is de toenemende bewustwording. Ik heb het vermoeden dat Lena vaker wakker werd 's nachts toen ze zich bewuster werd van haar omgeving. En bij Ivan gaat dat ook zo in fases: hoe slimmer hij wordt, hoe complexer de angsten.
Heb je een idee wat er bij Mex aan schort? En wat knap dat hij 'daar!' kan zeggen, trouwens!
Goed zo anne ga zo door met staan. En een kusje omdat je zo naar gevallen bentquote:Op donderdag 1 september 2011 17:36 schreef Fannetje het volgende:
Wow FR, wat een mooie curves heeft Ean! Ze doet niet meer onder voor een niet-prematuurtje qua gewicht en lengte!
MJ, beterschap, hopelijk mag je snel weer naar LJ toe! Hoe gaat het nu met haar?
Troeta, vermoeiend zeg, die verlatingsangst. Anne is wel het liefst bij mij, maar gaat niet huilen als ik de kamer verlaat ofzo.
Gisteren is Anne voor het eerst gaan staan aan de salontafel bij een vriendin en vandaag in de box!Helaas hadden we ook een minder leuke primeur, madam kreeg het voor elkaar om met haar ene tandje een tand door de lip te vallen... overal bloed! Nu heeft ze een dikke lip, sneu hoor!
ik maak me totaal geen zorgen meer om ons speklapje. Hij groeit als kool en ik denk zelfs dat er van de "bv-dip" niets te zien zal zijn op z'n curve maandag. Wat mij vooral opvalt qua verschil tussen m'n jongens is dat Jan zo wild mogelijk is en leuk vond, waar Geert 't liefste rustig de kat uit de boom kijkt en dicht tegen me aan wil zijn. Voorbeeld: omhooggooien en weer opvangen. Dat ze héél even los zijn in de lucht boven je hoofd zeg maar. Jan vond het fantastisch en kon er geen genoeg van krijgen als baby, Geert krijgt er de bibbers van en kijkt heel angstig op zo'n moment. Jan was ook geen draagkind, Geert wel, die kan gerust een uur wegpitten in de doek. Als hij maar dicht tegen me aan ligt/hang/zit etc.quote:Op donderdag 1 september 2011 09:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]! Wat lief.
Jij maakt je vast ook geen zorgen meer om de groei van Geert? Hij ziet er heel goed uit. Heerlijke spekdijen heeft hij. En wat is Jan een echt jongetje zeg, een stuiterbal! Hij doet me erg aan mijn broertje denken.
Ivan mag Lena niet tillen of omdraaien. Ik vind het heel schattig, maar ik wil ongelukken voor zijn voor op momenten dat ik niet heel goed oplet. Maar ook hier gaat het wel eens mis, als hij per ongeluk op een been of arm zit of een boek tegen haar aanklapt.
(:quote:Op donderdag 1 september 2011 10:29 schreef Vanyel het volgende:
Topic kwijt
Geen reeks? Stoute mrien!
Ik heb er 2, maar gebruik ze weinig, zeker met Soneal vind ik het verschrikkelijk irritant, want waar je normaal een geluid kunt "wegdraaien" kan dat niet met die dingen in, en dan is het alsof je een krijsende baby via een koptelefoon binnenkrijgt, dan kun je ook niet meer op ander geluid focussen, terwijl dat nog wel kan als je die koptelefoon niet ophebt.quote:Op donderdag 1 september 2011 21:00 schreef Claudia_x het volgende:
Jemig wickie, wat heftig voor die ouders! Heel begrijpelijk ook dat een baby die niet goed kan horen andere behoeftes heeft. Ik vind het enerzijds verdrietig om te lezen, maar anderzijds vind ik het weer een fijn idee dat zo'n baby'tje twee lieve ouders heeft die graag in haar behoeftes tegemoetkomen en er alles aan doen om haar geborgenheid te bieden.
Het doet me ook wel goed om te lezen hoe nuchter je zelf onder je verslechterde gehoor bent, Leandra. Je vindt het niet ernstig beperkend? Heb je een gehoorapparaatje?
ik had ook zoiets huh. Maar het kan dat daardoor de reflux wat beter onder controle te houden is. Dus ik dacht ik probeer het maar een keer. Maar ik begin er niet meer aan tot ze terug moet naar de logo in het z-huisquote:Op vrijdag 2 september 2011 17:05 schreef Juud79 het volgende:
Wow Leandra, wat is ie goed gegroeid zeg!![]()
F_R, waarom geef je nu al Rijstebloem? Ik vind het een raar advies, zeker aangezien ze ook nog eens te vroeg geboren is, dat maakt het helemaal veels te vroeg voor bijvoeding.
Verder gaat het hardstikke goed met hem, ontwikkelt zich supersnel en is lekker vrolijk. Echt een heerlijk ventje!quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:04 schreef Leandra het volgende:
Het zit ook allemaal niet mee hè Mrien
Hoe is het verder met hem?
Klinkt goed! Ik hoop het ook!quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:05 schreef wickie het volgende:
Mrien, heftig zeg zo al op zijn leeftijd. Mette was 1,5 toen ze werd geholpen (ook buisjes en neusamandelen). Maar was ze maar eerder geholpen... (we hebben een jaar lang echt aangemodderd) Wij hebben er een totaal ander kind voor terug gekregen. Weer in haar hummetje. Niet meer 2x per maand ziek. Een kind wat gewoon lekker slaapt zonder pijn. En een kind wat je hoort en wat ineens begon met spraakontwikkeling.
Vooral de neusamandel verwijderen scheelt hier enorm. Dat is ook de reden waarom ze steeds vocht achter haar trommelvliezen had.
Ik hoop dat het voor jullie mannetje ook zoveel gaat helpen
Maandag krijgt hij dat onderzoek, dan ook gelijk bloedprikken. Uitslag week later bij een belafspraak met de kinderartsquote:Op vrijdag 2 september 2011 14:47 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Heeft Jelle die onderzoeken voor taaislijmziekte ook al gehad Mrien? Rot zeg, zo'n ukje dat geopereerd moet worden, hopelijk voelt hij zich er beter van.
Ik was even benieuwd hoe het met het kleine meiske van MJ gaat. Heeft er iemand een update van twitter ofzo?
quote:Het gaat steeds wat beter met Loïs ! Baal alleen ontzettend dat ik niet bij dr kan zijn.
Nog nooit zoveel geslapen overdags, en nu alweer moe
Ja, als ik de centjes in mijn schoot geworpen kreeg, bleef ik ook alle dagen lekker thuis, al heb ik nu het grote geluk dat ze mee kan.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:16 schreef danic het volgende:
Nou juud, sterker nog, ik had nog steeds vakantie.
Maandag mijn eerste werkdag sinds de geboorte van eva. En ik heb er zó géén zin in haha. Het bevalt mij wel met mijn meisje thuis. Maar ja, die centjes hè.
Jeetje, wij waren rond de zelfde tijd uitgerekend maar ik ben al weer bijna 6 weken aan het werkquote:Op vrijdag 2 september 2011 17:16 schreef danic het volgende:
Nou juud, sterker nog, ik had nog steeds vakantie.
Maandag mijn eerste werkdag sinds de geboorte van eva. En ik heb er zó géén zin in haha. Het bevalt mij wel met mijn meisje thuis. Maar ja, die centjes hè.
ze krijgt een stuk fruit, een kapje van het brood en een rijstwafel aangeboden overdag. 's avonds eventueel ook groente van ons avondeten. Maar dat laatste is een beetje afhankelijk van het aanbod van mijn koelkast en van het feit of zij toevallig slaapt of niet.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:45 schreef Vanyel het volgende:
Hee ouders van de ong. 7maandigen, hoeveel bijvoeding krijgt jullie kindje eigenlijk?
Twee keer per dag brood sindskort, 1-2 keer fruit, 1 keer groente, 1 keer rijstwafel/cracker/soepstengel. Sporadisch geef ik haar wat water erbij uit een beker.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:45 schreef Vanyel het volgende:
Hee ouders van de ong. 7maandigen, hoeveel bijvoeding krijgt jullie kindje eigenlijk?
Echt ontzettend fijn dat er niets aan de hand is!quote:Op zaterdag 3 september 2011 08:32 schreef mignonne het volgende:
En Mrien jemig wat heftig zeg. Nouja hopelijk is hij er snel enorm van opgeknapt zodra de ingrepen achter de rug zijn!
Succes met de zweetproef. Wij hebben de uitslagen inmiddels binnen en goddank was er niets aan de hand. Ik hoop voor jullie hetzelfde
De test duurde een uurtje en ze heeft er verder niets van gemerkt.quote:Op zaterdag 3 september 2011 09:06 schreef mrien het volgende:
[..]
Echt ontzettend fijn dat er niets aan de hand is!
Hoe lang heeft de test bij jullie ongeveer geduurd? En vond ze het erg vervelend?
Dottir is ook aan het schuiven. Die kreeg gister om 5 uur haar tweede op het kinderdagverblijf.quote:Op zaterdag 3 september 2011 09:30 schreef Claudia_x het volgende:
Dat klinkt juist als een voorbeeldig schema, Vanyel!
Ik vind het heel fijn om nu met brood aan de slag te kunnen omdat ik hoop dat daardoor een aantal voedingen aan de borst komen te vervallen. We zijn nu zover dat Lena op het kinderdagverblijf nog maar één melkvoeding krijgt.
Met LJ gaat het elke dag iets beter. MJ is ook al weer wat aan het opknappen maar ziekt nog een dagje uit, bang om LJ ziek te makenquote:Op zaterdag 3 september 2011 10:43 schreef Kleurdoos het volgende:
nog nieuws van MJ? (evt op twitter?)
nee hij krijgt, tot grote jalouzie van jan, de stukken groenten en fruit zó in z'n hand. Jan moet met een vork etenquote:Op zaterdag 3 september 2011 21:24 schreef mignonne het volgende:
maar hij krijgt nog geen jus toch? dan is zo'n rijstwafel echt geen punt hoor, daar hoef je echt niet voor naar op zoek naar zoutloze.
Hier geen vaste eetmomenten eigenlijk trouwensmaar ik eet zelf ook wanneer ik honger heb, dat scheelt
Ja, dat is rot, zo moe zijn. Ik ging vrij fit bevallen, de keizersnede hakte er even in, maar daar was ik vrij snel van hersteld wat betreft energie.quote:Op zaterdag 3 september 2011 21:34 schreef Beessie-Jen het volgende:
2 dagen danen zou maar zo kunnen hoor... misschien gaat het de komende dagen wel beter.
En ik vind het op zich niet erg of lastig, maar als ik alleen ben en Evie is dr ook, dan is het gewoon heel erg moeilijk combineren...
(en ik ben dood en doodmoe, maar dat was ik natuurlijk de hele zwangerschap al..)
ja we hebben het gezienquote:Op zondag 4 september 2011 10:40 schreef danic het volgende:
Voor de liefhebbers: vanaf vandaag (nu dus) Oei ik groei op RTL 4.
Van ong. 10.30 - 11.00
Vooral sneu, omdat het voor de 3de keer is dat z'n tante (mijn zus) hem ziet en elke keer zat ie niet goed in z'n vel. Bij mijn moeder is ie ook niet vaak vrolijk geweest. Vind ik wel vervelend voor ze, omdat hij 1 of 2 dagen in de week maar een mindere dag heeft.quote:Op zaterdag 3 september 2011 23:36 schreef DJMO het volgende:
Wel sneu dat Evan het zo slecht trok die warmte
Hebben jullie aan een allergie gedacht?quote:Op zondag 4 september 2011 22:49 schreef cleany het volgende:
met onze kleine ging het het hele weekend weer minder. verkouden, slijmoverschot, veel ononderbroken huilen zonder aanwijsbare reden.
Het gaat vandaag ietsjes beter denk ik, hoewel het gisterochtend ook best goed ging. We zien het morgen wel.quote:Op maandag 5 september 2011 06:36 schreef danic het volgende:
Cleany, dat slijmoverschot hoeft niet perse iets te zijn hoor. Eva heeft het ook en op het cb legden ze uit dat het normaal is. De speekselklieren in de mond gaan zich ontwikkelen, maar die kleintjes hebben nog niet door dat ze het moeten doorslikken en dus kwijlen ze bij het leven.
Maar alles bij elkaar genomen klinkt het niet zo lekker. Ben benieuwd wat ze dinsdag in het ziekenhuis zeggen. Ik zou het zeker wel even aankaarten. Baat het niet, schaad het niet toch?
Boh, vandaag allereerste werkdag en het is vroegDat ben ik helemaal niet gewend. Eva wordt altijd pas tussen 07.30 en 08.30 wakker. Dus dit doet en beetje pijn
tegen de tijd dat hij 18 is wil hij vast niet meer bij jullie in bed.quote:Op maandag 5 september 2011 09:23 schreef farscapevr8 het volgende:
Hi, onze Tygo is 26 dagen nu maar zorgt s nacht voor veel "plezier" .
hij wil na z n 12 uur voeding moeilijk in slaap komen en gaat snel huilen als ie in z n bed gaat. kan het kwaad om hem gewoon bij ons in bed te nemen de eerste uurtjes?
dank, dacht eigenlijk zoiets al maar je weet t nooit zeker. hopen dat we vanacht wat uurtjes slaap kunnen pakkenquote:Op maandag 5 september 2011 09:28 schreef p_iglet het volgende:
[..]
tegen de tijd dat hij 18 is wil hij vast niet meer bij jullie in bed.
Biologisch gezien is het volkomen logisch dat baby's niet alleen willen zijn/slapen.
Weet hij veel dat er echt geen gevaarlijke dingen zijn op zijn kamertje en in zijn eigen bed, en dat die melkvoorziening echt wel weer terug komt.
Natuurlijk gezien betekend als klein hulpeloos baby'tje alleen zijn gevaar, dus huilen totdat je aandacht krijgt.
Kortom zolang je het veilig doet (dus niet half onder een dekbed, of tussen jullie kussens in etc) gewoon bij jullie in bed nemen.
quote:Op maandag 5 september 2011 10:27 schreef Leandra het volgende:
Gelukkig drinkt hij wel goed tussen het bijten door...
Ja, en dan vooral omdat hij nou toch al zo zielig is en ik het net even te belangrijk vind dat hij voldoende binnenkrijgt om m af te koppelen, want dat zou ik anders al gedaan hebben.quote:
Gewoon doen, zorgen dat ie heeft gedronken, dan kan ie fijn slapen onderweg. En ik zou zo min mogelijk aan verder spullen meenemen, zodat je niet hoeft te zeulen met van alles.quote:Op maandag 5 september 2011 14:38 schreef Aventura het volgende:
Mrien, hopelijk een goede uitslag! Bj, wat een slopende nachten zeg. Gelukkig doe je het ergens voor. Hier nog steeds een ventje dat tot 7 uur slaapt. Ideaal.
Volgende week ga ik een bezoekje aan mijn werk brengen. Ik wil de baby graag meenemen, maar ik twijfel een beetje hoe. Ik rijd geen auto. Mijn man zou me kunnen rijden, maar het kan zijn dat hij dan niet kan. Ik wil best met de trein gaan maar vind dat wel eng. Ik wil hem in de bondolino meenemen, dat lijkt me het makkelijkst. Het is 20 minuten met de trein en 10 minuten lopen. Heeft iemand hier ervaring mee?
dank je....hij was wat moeilijk, maar hij heeft ook zo z'n goede momenten:quote:Op maandag 5 september 2011 11:25 schreef ferrari_rood het volgende:
Cleany fijn dat het weer wat beter gaat met Evan
Ean was vanmorgen al om 04:00 wakker ze had echt honger maar sliep daarna door tot 09:30 vanaf woensdag mag ik ook weer vroeg (05:30) dat gaat best wel een beetje pijn doen denk ik.
Ze krijgt geen antibiotica. Ik ben er zelf niet zo'n fan van en de huisarts ook niet. Hou die antibiotica maar voor als het echt hard nodig is dan bouwt ze er tot die tijd ook geen resistentie voor op.quote:Op maandag 5 september 2011 23:30 schreef DJMO het volgende:
en wat betreft eten / antibiotica Migonne? en hoe gaat de BV op dit moment? Ik vermoed dat ze met die pijn in d'r keel ook wel slechter zal drinken of valt wel mee? Beterschap voor je prullie
De verschillen zijn soms enorm Danic, en het zegt helemaal niets; tussen mijn beide jongens zit zelfs 12 weken verschil!quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:17 schreef danic het volgende:
Echt? Joh! Maar dan is er ook nog verschil in borstvoeding en flesvoeding.
Joh, alle baby's zijn anders, maar ik vind het apart om te zien dat het verschil zo groot is. En iedereen roept hier (en ik vind het zelf ook) dat Eva zo groot wordt, maar vergeleken met die van jullie is ze echt klein.
De laatste controle op cb was 24 augustus, ze was toen15 weken volgens mij (nu ruim 17). Toen was ze 62,5 cm en 5910 gram.
Die van ons is echt een RLS-baby, die wacht met babbelen tot niemand anders praatquote:Op dinsdag 6 september 2011 22:25 schreef Juud79 het volgende:
Dat gebrabbel, ik kan dr geen genoeg van krijgen...ik vind dat zooo leuk. Ik ben nogal van het kletsen en manlief ook, onze uk gaat met ons mee 'praten' als we een gesprek voeren.
En ze praat ons na, als we 'awa' zeggen of 'urru', (dat zijn twee geluiden die ze veel maakt) dan zie je haar denken en zegt ze het na.
*Proest*quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die van ons is echt een RLS-baby, die wacht met babbelen tot niemand anders praat
Oma's moeten dat aan de telefoon echt gaan begrijpen, want hij zegt pas wat terug als je stil bent.
Ik zag foto's, jullie hebben het leuk daar!quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:42 schreef MamaPurk het volgende:
Even vanaf mijn vakantie. Ons meisje was gister precies 6 maanden! En ze word zo groot en wijs
Ik vind het ook irritant. Je leest overal dat je het kindje ook de ruimte moet geven om antwoord te geven. Wordt er echt een beetje kriegel van als ze maar doorlullen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:42 schreef Juud79 het volgende:
[..]
*Proest*
Ja, dat doet Lientje ook als ik een 'gesprek' met haar voer.. Veel mensen weten niet dat een baby zo werkt, die lullen maar door en wachten net niet lang genoeg om de baby de tijd te geven om te antwoorden, zo sneu...
ja he...Evan vind het luier verschonen ook steeds leuker...dan gaat ie ook brabbelen. Gisterochtend vond ik hem trouwens 90 graden gedraaid in bed...hij had de grootste lol. Vandaag lag ie weer normaal in z'n slaapzak. Samen met pappa gedoucht, dat was ook genieten.quote:Op dinsdag 6 september 2011 22:25 schreef Juud79 het volgende:
Dat gebrabbel, ik kan dr geen genoeg van krijgen...ik vind dat zooo leuk. Ik ben nogal van het kletsen en manlief ook, onze uk gaat met ons mee 'praten' als we een gesprek voeren.
En ze praat ons na, als we 'awa' zeggen of 'urru', (dat zijn twee geluiden die ze veel maakt) dan zie je haar denken en zegt ze het na.
Rijstebloempap mag vanaf 4 maanden zie de producten van Bambix. Haar kindje is 3 maanden 4 weken en 2 dagen. Dan kan je volgens mij best beginnen aan de pap.quote:Op woensdag 7 september 2011 11:45 schreef Juud79 het volgende:
@Danic, het is gewoon niet aan te raden om nu al met pap te beginnen, het is ook zeker geen vaststaand feit dat het helpt om door te slapen, soms valt dat net zo samen en lijkt het alsof het kind daarop door gaat slapen.
Zeker als je rijstebloem gaat geven, wat ik mag aannemen, dan is er eerder kans op buikpijn en/of verstopping dan op doorslapen. Ik begrijp best dat je moe bent en gaag zou willen doorslapen, maar is het niet beter om vanuit je kind te kijken wat zij zou willen en wat voor haar goed is?
Het zijn nog maar een paar weekjes he, voordat het wel 'mag'.
En het is ook onzin dat elk kindje hetzelfde is en dezelfde problemen heeft.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:17 schreef Juud79 het volgende:
@Tally,
Het staat idd op potjes fruit\groente en op pakken Rijstebloem pap, omdat Nutricia dat erop 'mag' zetten. Nutricia is een commercieel bedrijf, dat graag winst maakt en veel ook.
Het is niet een bedrijf dat jou gaat vertellen dat het eigenlijk beter is om te wachten tot 6 maanden, want dan lopen ze namelijk 2 maanden omzet mis, van de ouders die zich niet verder inlezen en gewoon afgaan op de verpakking.
Want als het erop staat dan zal het wel zo zijn...![]()
Dat is dus onzin.
Wij van WC-Eend....quote:Op woensdag 7 september 2011 11:55 schreef Tally het volgende:
[..]
Rijstebloempap mag vanaf 4 maanden zie de producten van Bambix. Haar kindje is 3 maanden 4 weken en 2 dagen. Dan kan je volgens mij best beginnen aan de pap.
Het CB adviseerde ons (toen mini 3 maanden was zelfs al) dat je begint met rijstebloempap zodat het kindje went aan een andere structuur. En daarna over gaan op fruit of groenten.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:29 schreef danic het volgende:
Juud, zo moe zijn we niet hoor, heb ik ook nooit gezegd. Maar we merken aan verschillende dingen dat eva toe is aan een hapje en schijnbaar is pap het minst anders dan flesvoeding dan andere voeding als fruit of groenten.
quote:Op woensdag 7 september 2011 12:36 schreef Tally het volgende:
[..]
Jij kent je kindje het best, dus doe waar jij je het best bij voelt
Ik zeg ook helemaal niet dat het het beste is. Ik zeg dat het kan en dat het op de verpakking staat.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij van WC-Eend....
Dat het mag, en dat de fabrikant het eropzet wil nog niet zeggen dat het het beste is
MJ, wat fijn dat LJ het zo goed doet![]()
Fannetje, wat gaat Anne hard....![]()
Ik kan er slecht tegen als er door iemand anders (die je kindje niet eens kent) word gesuggereerd dat je niet het beste wil voor je kindje. En niet denkt aan wat zij wilt als je een stapje verder wil of denkt dat je kindje daar aan toe is.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:40 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik denk dat ieder zelf de keuze moet maken wanneer te beginnen met welke voeding dan ook. Ik neem aan dat ieder daarin best een goede, weloverwogen keuze kan maken. Ik krijg er een naar gevoel van dat mensen hier "afgekraakt" worden omdat ze de verpakkingen lezen. Maar dat is mijn mening/gevoel maar.
Ik bedoel precies wat jij zegt.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:45 schreef Tally het volgende:
[..]
Ik kan er slecht tegen als er door iemand anders (die je kindje niet eens kent) word gesuggereerd dat je niet het beste wil voor je kindje. En niet denkt aan wat zij wilt als je een stapje verder wil of denkt dat je kindje daar aan toe is.
Ik heb niet het idee dat mensen afgekraakt worden omdat ze verpakkingen lezen, ik heb wel het idee dat sommige mensen hun keuze verantwoorden met "ja, het staat op de verpakking dat het mag"...quote:Op woensdag 7 september 2011 12:40 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik denk dat ieder zelf de keuze moet maken wanneer te beginnen met welke voeding dan ook. Ik neem aan dat ieder daarin best een goede, weloverwogen keuze kan maken. Ik krijg er een naar gevoel van dat mensen hier "afgekraakt" worden omdat ze de verpakkingen lezen. Maar dat is mijn mening/gevoel maar.
De hele discussie over wel of niet bijvoeden met vier maanden interesseert me niet zo, ieder moet doen wat hij denkt te moeten doen en in het belang van zijn/haar kind is enzo.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:39 schreef __Isis__ het volgende:
Onafhankelijke info op Wij:
Tot vier maanden geef je je kindje alleen borst- of flesvoeding. Vanaf vier maanden kun je een start maken met het geven van bijvoeding. Beter is te wachten tot zes maanden in verband met de ontwikkeling van de darmpjes van je kleine en de kans op ontwikkeling van allergieën.
Je kindje leert nieuwe smaken kennen en ontdekt de structuur van vast voedsel. Pap of een eerste fruithapje is nog eens wat anders dan het drinken van melk: zijn mondje en tong moeten heel andere spierbewegingen maken. Daarnaast levert bijvoeding een belangrijke bijdrage aan de voedingsbehoefte van je kindje.
De eerste hapjes: pap, fruit en maaltijden
Rijstebloem is meestal het eerste stapje om te wennen aan vaste voeding: het is licht verteerbaar en glutenvrij. Vaak wordt begonnen met enkele schepjes rijstebloem toe te voegen aan de fles. Later leert je kindje van een lepeltje te eten en kun je rijstebloem van een bordje geven.
Naast rijstebloem kan ook worden gestart met het geven van fruit of groente. Je kunt fruit en maaltijden zelf bereiden. Je moet dan apart koken voor je kindje, omdat je rekening moet houden met zijn ontwikkeling en behoefte. Je kunt ook bijvoeding uit een potje geven; de kwaliteit van potjesvoeding is minstens zo goed als zelfgemaakte voeding.
[..]
ohjaquote:Op woensdag 7 september 2011 12:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Aan de andere kant kun je vrijwel niemand verwijten dat ze het zo lezen, als blijkt dat zelfs diëtisten het "ja, het staat op de verpakking dat het mag" argument gebruiken om een kind van 5 maanden met serieuze allergie-problemen bijvoeding te adviseren, terwijl juist in die gevallen borstvoeding zo belangrijk is, dan is het vooral heel triest gesteld met de voorlichting.
In dit geval was het een 'het kan want het staat op de verpakking'.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat mensen afgekraakt worden omdat ze verpakkingen lezen, ik heb wel het idee dat sommige mensen hun keuze verantwoorden met "ja, het staat op de verpakking dat het mag"...
Als kunstvoedingsfabrikanten er mee weg zouden kunnen komen op de verpakking te zetten dat hun product het beste is wat je je pasgeboren baby kunt geven dan zouden ze dat ook doen.
Eerlijk gezegd snap ik van iemand in die sector sowieso niet dat ze allerlei potjesmeuk adviseren.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:51 schreef mignonne het volgende:
[..]
ohja
ik las laatst dus in de krant dat haar eigen kind voedselintolleranties heeft![]()
zo bevreemdend. Maar ik ga volgende week naar een andere dietiste, een vanuit het ziekenhuis gespecialiseerd in allergie. Ik heb bij haar aangegeven borstvoeding belangrijk te vinden en dat ik graag nog door wil voeden dus daar zou ze rekening mee houden en zich voorbereiden.
Ohja en ik was zo blij dat er hier in de regio door een lokale bakker een allergeen-vrij brood was ontwikkeld. Zitten dr fucking sesamzaadjes op dat broodik ben geneigd om te bellen of ie die krengen er niet vanaf kan halen
![]()
/rant
BV of flesvoeding?quote:Op woensdag 7 september 2011 12:53 schreef kaatjejannie het volgende:
vriendin van me is verpleegkundige, en die heeft pas bijscholing van een kinderarts gehad, en die vertelde dat het starten met bijvoeden vanaf 4 maanden de voorkeur heeft. Wij zijn met 4,5 maand begonnen omdat Sofie zo slecht poepte op alleen maar melk.
mja ik weet niet, het is een keten van bakkers door de hele regio hier, het ligt ook nog es bij alle lokale AH's. T is best veel brood, ik denk dat het centraal gebakken wordt ergens.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:53 schreef Beessie-Jen het volgende:
gewoon eens bellen of mailen Mignonne; misschien kan je bakker het wel aanpassen?
MJ; wat super dat LJ het goed doet!!! Heel erg fijn om te horen...
en over voeden/ bijvoeden, de onze krijgt weer 6 maanden BV ip; en dan gaan we langzaamaan dingen aanbieden. Ging bij Evie ook prima zo...
De informatie op de website is dus ook niet onafhankelijk, zoals geclaimed werd.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:55 schreef Tally het volgende:
Wij ouders (het boekje) staat niet voor niets vol met reclame van onder andere Nutrilon mignonne
Ik vind het helemaal geen raar argument. Als het onomstotelijk vast zou staan dat het slecht is om je kind dat vanaf 4 maanden te geven dan zou het niet op een verpakking mogen staan.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat mensen afgekraakt worden omdat ze verpakkingen lezen, ik heb wel het idee dat sommige mensen hun keuze verantwoorden met "ja, het staat op de verpakking dat het mag"...
En wat een ieder doet met zijn/haar kind maakt me niet uit, maar dat je de tekst op de verpakking gaat gebruiken als reden/verantwoording van je keuze dan vind ik dat op z'n minst niet handig.
ja, dus jij past je aan, aan de wensen en behoeften van je kind, ipv andersom...quote:Op woensdag 7 september 2011 13:10 schreef Claudia_x het volgende:
Je zult je kind ongetwijfeld wel een handje kunnen helpen met doorslapen. Ik doe het liever niet omdat het idee van bijvoorbeeld een papfles geven voor het slapen gaan me tegenstaat. Lena is het soort kindje dat liever vaak een klein beetje drinkt en ik vind dat wel best. Het voelt tegennatuurlijk om haar vol te stouwen. Ze slaapt dus ook nog steeds niet door maar komt nog voor een late avondvoeding en een nachtvoeding. Ivan was van meet af aan een volstouwer en hij sliep rond deze periode allang van 19:00 uur tot 7:00 uur.
Dat is natuurlijk zo, maar in het stukje dat ik van hen kopieerde adviseren ze juist te wachten tot 6 maanden en worden er verder geen merken o.i.d. genoemd. Vandaar leek het mij redelijk onafhankelijk geschreven.quote:Op woensdag 7 september 2011 12:48 schreef mignonne het volgende:
[..]
Maar Wij is niet bepaald onafhankelijk![]()
Wij is nou juist zo'n informatieplatform dat aan alle kanten gesponsord wordt door diverse producenten die HEEL graag hun afzetmarkt manipuleren. En ik ben echt geen paranoide alu-hoedjes druif ofzo hoor
maar Numico bijvoorbeeld, van oa Nutricia speelt daar heel slim op in door juist dit soort ogenschijnlijk onafhankelijke platforms te nemen en de informatie daarop dusdanig te (laten) herschrijven dat zij er beter van worden. Wij krijgt daar een boel geld voor.
Rapley bedoel je? Zal me daar ook eens over inlezen. Het stomen van een klein hapje lijkt me wel superhandig omdat wij erg laat eten zelf. Wellicht is steeds grover pureren ook een optie om aan textuur te wennen...quote:Op woensdag 7 september 2011 13:19 schreef Claudia_x het volgende:
Aan mij heb je niet veel, Isis, want ik ben ook meer van het kamp 'ze moeten aan texturen wennen'.
Heb ik niet meer... in een vlaag van zwangerschapsopruimwoede nietnadenkenmaareerstdoen weggegooidquote:Op woensdag 7 september 2011 13:19 schreef Beessie-Jen het volgende:
@isis; ik had/ heb gewoon zo'n keukenmachine, met van die messen erin (is dat een blender?) en heb die bij Evie vooral veelvuldig gebruikt voor de fruithapjes...
Je kunt ook broccoli stomen en in stronkjes geven, of tomaat even in gekookt water leggen, ontvellen, pitjes eruit halen en zo geven. Komkommer kan rauw gegeten worden. Wat fruit betreft zijn er fruitsoorten die van zichzelf al vrij zacht (banaan) of sappig (peer, meloen) zijn. Volgens het schema dat ik aanhoud mag je vanaf 6 maanden al rijstwafels en broodkorsten geven, vanaf 7 maanden brood (ga je dat stomen en pureren?quote:Op woensdag 7 september 2011 13:28 schreef __Isis__ het volgende:
[..]
Rapley bedoel je? Zal me daar ook eens over inlezen. Het stomen van een klein hapje lijkt me wel superhandig omdat wij erg laat eten zelf. Wellicht is steeds grover pureren ook een optie om aan textuur te wennen...
Hier gewoon een blender en staafmixer.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:16 schreef __Isis__ het volgende:
[..]
Iemand trouwens ervaring met zo'n stomer/blender voor babyhapjes of valt die in de categorie 'weggegooid geld'?
Maar dan moet wel "iedereen"meewerkenquote:Op woensdag 7 september 2011 13:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt ook broccoli stomen en in stronkjes geven, of tomaat even in gekookt water leggen, ontvellen, pitjes eruit halen en zo geven. Komkommer kan rauw gegeten worden. Wat fruit betreft zijn er fruitsoorten die van zichzelf al vrij zacht (banaan) of sappig (peer, meloen) zijn. Volgens het schema dat ik aanhoud mag je vanaf 6 maanden al rijstwafels en broodkorsten geven, vanaf 7 maanden brood (ga je dat stomen en pureren?) en vanaf 8 maanden deegwaren (rijst, pasta, coucous).
Kortom: de periode dat ze zo klein zijn dat je ze alleen maar prutjes durft te geven duurt niet zo heel lang*, dus je koopt zo'n apparaat voor een beperkte periode terwijl je dat zelf ook kunt doen, stomen en pureren of in een blender stoppen. Als je het veel werk vindt kun je het één keer in de week doen en porties invriezen.
* Ik vond zowel Ivan als Lena rond 6 maanden al niet meer te klein voor stukken eten, maar ik kan me voorstellen dat je gevoel daar anders bij is als je al vanaf 4 maanden begint.
Ik heb zo'n babycook en heb hem altijd gebruikt voor mika. Je hoeft het ook niet tot soep te pureren. Je kan het ook grof pureren. Hoe je het zelf hebben wil.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:16 schreef __Isis__ het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk zo, maar in het stukje dat ik van hen kopieerde adviseren ze juist te wachten tot 6 maanden en worden er verder geen merken o.i.d. genoemd. Vandaar leek het mij redelijk onafhankelijk geschreven.
Anyway, ik denk dat je kindje vanzelf op zijn/haar manier wel aangeeft wanneer het toe is aan een hapje. Is wel weer iets om naar uit te kijken!
Iemand trouwens ervaring met zo'n stomer/blender voor babyhapjes of valt die in de categorie 'weggegooid geld'?
Ja die lijkt me echt heel handig, omdat ie naast stomen en hakken ook ontdooit en verwarmt. Jou goed bevallen dus?quote:Op woensdag 7 september 2011 13:42 schreef vrouwtje-theelepel het volgende:
[..]
Ik heb zo'n babycook en heb hem altijd gebruikt voor mika. Je hoeft het ook niet tot soep te pureren. Je kan het ook grof pureren. Hoe je het zelf hebben wil.
Natuurlijk, maar ik denk niet dat je er vantevoren vanuit hoeft te gaan dat het niet lukt. Over het algemeen zijn de meeste kindjes rond 6 maanden wel klaar voor vast eten. Dat merk je doordat ze bijvoorbeeld steevast alles in hun mond stoppen, ook als het niet eetbaar is.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:41 schreef _Bar_ het volgende:
[..]
Maar dan moet wel "iedereen"meewerkenzelfs je kind. Roy snapte er werkelijk niks van zodra hij een stuk broccoli in zijn handjes kreeg, en belande telkens op de grond.
Wij zijn er heul tevreden over. Je kan er nu ook los een rijst/ pasta koker die je in de kom van de babycook kan zetten bij kopen.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:47 schreef __Isis__ het volgende:
[..]
Ja die lijkt me echt heel handig, omdat ie naast stomen en hakken ook ontdooit en verwarmt. Jou goed bevallen dus?
Nee dat klopt wel.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar ik denk niet dat je er vantevoren vanuit hoeft te gaan dat het niet lukt. Over het algemeen zijn de meeste kindjes rond 6 maanden wel klaar voor vast eten. Dat merk je doordat ze bijvoorbeeld steevast alles in hun mond stoppen, ook als het niet eetbaar is.En ze hebben bovenmatig veel aandacht voor dingen die je zelf eet en drinkt.
Maar goed, rapley'en gaat niet alleen over pure smaken en texturen leren kennen, maar ook over de regie bij je kind leggen. Als er niks naar binnen gaat dan is dat gewoon oké. Niet elk kind zal vanaf 6 maanden al meteen goed eten en dat hoeft in de meeste gevallen ook niet. Al kan ik me wel heel goed voorstellen dat je het proces een handje wilt helpen als je kind het echt niet probeert (vooral in het geval van kunstvoedingskindjes).
Claudia, hier precies hetzelfde. Bram sliep op deze leeftijd door, klokje rond. En Eline komt iig nog voor een nachtvoeding en vaak ook nog een late avondvoeding.quote:Op woensdag 7 september 2011 13:10 schreef Claudia_x het volgende:
Je zult je kind ongetwijfeld wel een handje kunnen helpen met doorslapen. Ik doe het liever niet omdat het idee van bijvoorbeeld een papfles geven voor het slapen gaan me tegenstaat. Lena is het soort kindje dat liever vaak een klein beetje drinkt en ik vind dat wel best. Het voelt tegennatuurlijk om haar vol te stouwen. Ze slaapt dus ook nog steeds niet door maar komt nog voor een late avondvoeding en een nachtvoeding. Ivan was van meet af aan een volstouwer en hij sliep rond deze periode allang van 19:00 uur tot 7:00 uur.
Dank Troeta, want màn wat een discussie heb ik op gang gebracht, pffff. En ik las ergens dat het zou gaan dat ik het ga geven omdat op het pak staat dat het màg, maar dat heb ik nooit gezegd.quote:@danic, het is jouw kind he, niemand bepaalt wat jij haar wel en niet geeft.
Wat snap je niet aan mijn cb?quote:Op woensdag 7 september 2011 15:27 schreef mefke79 het volgende:
Danic, ik snap je cb niet, maar dat terzijde. Je zegt: ze wil 5 flessen overdag. Krijgt ze dan nog echt 6 flessen? En hoeveel doe je daar dan in?
En als je toch met pap wilt beginnen: rijstebloem doet niets in de zin van calorieen toevoegen. Het maakt melk dikker, maar het geeft geen energie. Doorslapen op rijstebloem is dus een toevalskwestie. Krijgt ze nu nog nutritron er bij? Want dan kan het zelfs zijn dat je wel heel dikke pap krijgt, die dus niet meer door een fles wil, maar op een lepel moet en dat wil je weer niet als laatste voeding.
quote:Op woensdag 7 september 2011 19:20 schreef BarbaBientje01 het volgende:
Hoe waren de stats van Anne of heb ik dat gemist![]()
Morgen dusquote:Op woensdag 7 september 2011 10:33 schreef Fannetje het volgende:
Morgen weer naar het CB, dus dan volgen de laatste stats. Ik zet in op 75 cm en 9.2 kg
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |