abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101665417
En alweer 2% in de plus. Gebaseerd op?
  woensdag 7 september 2011 @ 11:23:30 #227
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101666825
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 10:26 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
En alweer 2% in de plus. Gebaseerd op?
't mooie weer, goede humeur en andere relevante zaken.
pi_101668596
Gapje sluiten maar ;)
pi_101668677
277-276 is een taaie weerstand.. Kan nog wel een tijdje duren voor we daar doorheen zijn.
  woensdag 7 september 2011 @ 13:06:39 #230
145663 Duiker_21
Daar word ik niet vrolijk van
pi_101669690
no offense, maar geloven jullie nu echt in dat een bepaalde stand "weerstand" biedt? Zo ja, wat is dan de achterliggende reden, behalve een psychologisch?
Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?
pi_101669864
Dat er veel wordt bijgekocht op een bepaalde prijs. Daardoor kan de koers niet door die waarde heen zakken.
pi_101669993
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:13 schreef the85mc het volgende:
Dat er veel wordt bijgekocht op een bepaalde prijs. Daardoor kan de koers niet door die waarde heen zakken.
In deze tijden ben ik van mening dat dit soort kleine weerstanden amper waarde hebben. Er hoeft maar één slecht nieuwsbericht te komen en alles zakt weer als een kaartenhuis in elkaar.
pi_101670131
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:18 schreef Drassss het volgende:

[..]

In deze tijden ben ik van mening dat dit soort kleine weerstanden amper waarde hebben. Er hoeft maar één slecht nieuwsbericht te komen en alles zakt weer als een kaartenhuis in elkaar.
Klopt, maar als je een paar uur geen nieuws hebt is het een weerstand. Kijk maar eens naar 5 sept. Heeft de koers de hele middag rond de 276-277 gestaan. Vandaag tikt ie ook alleen maar de 277 aan. In mijn ogen een weerstand.
pi_101670291
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:22 schreef the85mc het volgende:

[..]

Klopt, maar als je een paar uur geen nieuws hebt is het een weerstand. Kijk maar eens naar 5 sept. Heeft de koers de hele middag rond de 276-277 gestaan. Vandaag tikt ie ook alleen maar de 277 aan. In mijn ogen een weerstand.
Ja, dat bedoel ik dus ook. Je hebt nu een mooi lijntje, maar als straks weer de pleuris uitbreekt is hij echt meteen weer weg :P
  woensdag 7 september 2011 @ 13:30:50 #235
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101670364
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:28 schreef Drassss het volgende:

[..]

Ja, dat bedoel ik dus ook. Je hebt nu een mooi lijntje, maar als straks weer de pleuris uitbreekt is hij echt meteen weer weg :P
Daarom zijn ze ook waardeloos om op te traden. Wat heb je aan een steun als je op het momènt-suprême niet weet of hij houdt (50% kans) of doorzakt (50%) :P
  woensdag 7 september 2011 @ 13:39:20 #236
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101670615
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:06 schreef Duiker_21 het volgende:
no offense, maar geloven jullie nu echt in dat een bepaalde stand "weerstand" biedt? Zo ja, wat is dan de achterliggende reden, behalve een psychologisch?
Nee. De AEX beweegt gewoon mee op de internationale nieuwsgeving en marktbewegingen.
The End Times are wild
pi_101670635
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:06 schreef Duiker_21 het volgende:
no offense, maar geloven jullie nu echt in dat een bepaalde stand "weerstand" biedt?
Nee, ik geloof er helemaal niks van.
Grootste onzin is weerstanden op een AEX niveau als 250 of 300. Op zo'n moment staat de Dow Jones op 12345,67 ofzo terwijl daar de weestand op 13.000 ligt. Denk je echt dat de AEX niet door de 300 gaat omdat er een weerstand zit, maar de Dow Jones zomaar een verschil van een paar procent gaat maken? De AEX correleert zo goed als 100% met de VS.
pi_101670660
-

[ Bericht 100% gewijzigd door WinningMood op 07-09-2011 13:40:57 ]
pi_101670780
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:13 schreef the85mc het volgende:
Je kunt de AEX toch niet kopen? Dat is het resultaat van een berekening met de prijzen van 25 aandelen.

Wie zijn de partijen die bijvoorbeeld bij een AEX van 277 zo veel aandelen Ahold of Unilever kunnen (en willen) kopen dat dit de AEX weer boven de 277 duwt ?

Ik kan me voorstellen dat je de koers van Ahold als individueel aandeel interessant vindt bij een bepaalde waarde, bijvoorbeeld op basis van een fundamentele berekening van het bedrijf Ahold. Dan ga je kopen zodra de koers naar die prijs zakt en 'steun' je automatisch die koers als je een grote partij bent die dat lang kan volhouden. De AEX heeft echter geen fundamentele waarde, dus ik begrijp niet waarom een partij zich daarop baseert bij het nemen van koop- en verkoopbesluiten. Dit soort partijen koopt dan dus het hele mandje van 25 aandelen?
pi_101671585
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:44 schreef jaco het volgende:

[..]

Je kunt de AEX toch niet kopen? Dat is het resultaat van een berekening met de prijzen van 25 aandelen.

Wie zijn de partijen die bijvoorbeeld bij een AEX van 277 zo veel aandelen Ahold of Unilever kunnen (en willen) kopen dat dit de AEX weer boven de 277 duwt ?

Ik kan me voorstellen dat je de koers van Ahold als individueel aandeel interessant vindt bij een bepaalde waarde, bijvoorbeeld op basis van een fundamentele berekening van het bedrijf Ahold. Dan ga je kopen zodra de koers naar die prijs zakt en 'steun' je automatisch die koers als je een grote partij bent die dat lang kan volhouden. De AEX heeft echter geen fundamentele waarde, dus ik begrijp niet waarom een partij zich daarop baseert bij het nemen van koop- en verkoopbesluiten. Dit soort partijen koopt dan dus het hele mandje van 25 aandelen?
Zit wat in. Toch zie je soms dat de hele beurs rood of groen kleurt, met kleine onderlinge verschillen. Misschien kan dat door indextrackers komen? Dan koop je wel het hele mandje ineens.

Ik gebruik het ook niet om in te stappen en dergelijke, maar meer om te kijken wat waarschijnlijk is. Zoals vandaag dat de AEX niet door de 277 zakt vind ik dat handig, er komt vandaag geen groot nieuws meer dus dan acht ik de kans klein dat hij erdoor zakt. Dan ga ik vandaag andere dingen doen dan de beurs in de gaten houden. Dat is waar ik het voor gebruik..

Maar misschien heb ik het fout hoor en dan hoor ik het graag. Ik ben beginnend belegger en je bent nooit te oud om te leren...
  woensdag 7 september 2011 @ 14:14:30 #241
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101671787
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:39 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Grootste onzin is weerstanden op een AEX niveau als 250 of 300. Op zo'n moment staat de Dow Jones op 12345,67 ofzo terwijl daar de weestand op 13.000 ligt. Denk je echt dat de AEX niet door de 300 gaat omdat er een weerstand zit, maar de Dow Jones zomaar een verschil van een paar procent gaat maken? De AEX correleert zo goed als 100% met de VS.
Als er überhaupt 1 vorm van weerstanden zouden bestaan dan zijn het niveaus als 250 of 300 of 13000 .. mensen houden van ronde getallen en op zo'n punt zullen er meer (ver-)koop orders zijn dan anders.
pi_101672216
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 13:39 schreef WinningMood het volgende:

[..]

Op dit moment is de Dow Jones bij een zware steun, ik denk dat je nu vrijwel risicoloos long kan gaan. Op deze plek in de afgelopen maand vonden scherpe rallies plaats.
  woensdag 7 september 2011 @ 14:30:03 #243
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101672330
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 09:09 schreef the85mc het volgende:
alweer 2 punten eraf. Ik volg die overnight stijging van 2% ook niet helemaal..
Wat valt er te volgen? Vind je het wel logisch wanneer de index 4% zakt op een vrij onbelangrijk berichtje? Het is gewoon de volatiliteit van de dag.
The End Times are wild
pi_101673256
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:07 schreef the85mc het volgende:
[..]
Zit wat in. Toch zie je soms dat de hele beurs rood of groen kleurt, met kleine onderlinge verschillen. Misschien kan dat door indextrackers komen? Dan koop je wel het hele mandje ineens.
Trackers zijn bedoeld om de AEX te volgen, niet om die te sturen. De beheerder van de tracker plaatst zijn order voor het mandje voor de nieuwe klanten die in z'n tracker zijn gestapt. Hij gaat daarbij niet wachten tot de AEX 277 of 278 is, maar doet dat gewoon zo snel mogelijk ongeacht de aankoopprijs, omdat het zijn plicht is om dat mandje aan te houden voor al z'n klanten.

Dat een hele beurs rood of groen kleurt, komt door macro-economisch nieuws. Als bijvoorbeeld de werkloosheid hoger is als algemeen gedacht, dan treft dit vrijwel alle bedrijven omdat de gemiddelde consument minder te besteden heeft.

quote:
Maar misschien heb ik het fout hoor en dan hoor ik het graag. Ik ben beginnend belegger en je bent nooit te oud om te leren...
Beginnende beleggers komen vaak als eerste Technische Analyse tegen, omdat er vrij veel columnisten, softwarepakketten, nieuwsbrieven en boekjes met deze methode werken. Je kunt dan ook eindeloos over TA praten en schrijven op een manier die als deskundig overkomt.

De waarde van TA voorspellingen zijn mijns inziens echter 0,00 De economische wetenschap houdt zich er dan ook niet mee bezig. In de Forbes 500 staat een hele groep investeerders, maar geen enkele die met TA zijn fortuin heeft vergaard. Dus zowel in theorie als in de praktijk heeft het zich niet bewezen.

Ik zou er daarom voorzichtig mee zijn. Bestudeer op z'n minst ook eerst fundamentele analyse, asset allocation en macro-economische analyse voordat je serieuze bedragen gaat beleggen.
  woensdag 7 september 2011 @ 15:10:15 #245
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101673549
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 14:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat valt er te volgen? Vind je het wel logisch wanneer de index 4% zakt op een vrij onbelangrijk berichtje? Het is gewoon de volatiliteit van de dag.
Het geeft gewoon aan dat er op dit moment, als je de marketmakers en bots weghaalt, er nauwelijks een markt is.
The more debt, the better
  woensdag 7 september 2011 @ 16:54:47 #246
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101677553
Het valt me op dat de markten duidelijk nog geen ernstige recessie inprijzen (terecht of onterecht). Je kunt dat goed zien aan bijvoorbeeld ASML, wat een toeleverancier is aan een sterk cylische industrie (halfgeleiders).

Tijdens een recessie stellen bedrijven als één van de eerste dingen hun investering in nieuwe PC's uit. Chipmakers stellen daardoor op hun beurt investeringen in nieuwe capaciteit uit en dat werkt meteen door naar toeleveranciers zoals ASML. Het koersverloop daarvan suggereert geen ernstige problemen.

Het valt me ook op dat het koersverloop van bedrijven zoals LVMH en Swatch die het toch moeten hebben van de ultieme "overbodige" uitgaven nog steeds wijzen op geen vuiltje aan de lucht.

Ik ben wel benieuwd of over een jaar zal blijken dat "de markt" inderdaad gelijk had en de economie gewoon goed draait of dat er de komende paar maanden een aantal beleggers opeens ruw wordt wakker geschud uit een mooie droom.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 7 september 2011 @ 17:16:18 #247
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101678611
ASML blijft idd goed liggen en staat ver boven de niveaus die in 2009 werden bereikt.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_101678947
Waar volgen jullie de realtime AEX futures?
  woensdag 7 september 2011 @ 17:24:57 #249
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101678959
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:16 schreef JimmyJames het volgende:
ASML blijft idd goed liggen en staat ver boven de niveaus die in 2009 werden bereikt.
ASML staat rond de top van 2007, net als Swatch. LVMH staat zelfs ruim boven de 2007 top. En vooral de twee laatsten zijn niet significant gedaald tov de meest recente top.
Mijn reisverslagen
pi_101679007
quote:
3s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:54 schreef SeLang het volgende:
Het valt me op dat de markten duidelijk nog geen ernstige recessie inprijzen (terecht of onterecht).
De equity markten zul je bedoelen. Op de obligatiemarkten nemen beleggers nu genoegen met 1,98 % 10-year US Treasury yield. Dit is hoogstwaarschijnlijk lager dan de inflatie de komende 10 jaar. Je zou wel kunnen stellen dat er deflatie verwacht wordt.

Ik las ooit dat de obligatiebeleggers de economie significant beter voorspellen dan aandelenbeleggers, maar ik kan dat zo snel niet terugvinden.
  woensdag 7 september 2011 @ 17:32:52 #251
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101679306
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:26 schreef jaco het volgende:

[..]

De equity markten zul je bedoelen. Op de obligatiemarkten nemen beleggers nu genoegen met 1,98 % 10-year US Treasury yield. Dit is hoogstwaarschijnlijk lager dan de inflatie de komende 10 jaar. Je zou wel kunnen stellen dat er deflatie verwacht wordt.
Terechte correctie op mijn post! De obligatiemarkten prijzen inderdaad wel een diepe recessie (of erger) in.

quote:
Ik las ooit dat de obligatiebeleggers de economie significant beter voorspellen dan aandelenbeleggers, maar ik kan dat zo snel niet terugvinden.
Dat wordt inderdaad vaak beweerd. Met wat ik tot nu toe heb gezien klopt dat ook.

Maar wat natuurlijk wel een probleem is is dat bondmarkten momenteel zo gemanipuleerd worden door de centrale banken dat je je kunt afvragen of die prijzen nog wel informatie bevatten. Door de korte rente op nul vast te pinnen kan de yieldcurve bijvoorbeeld ook niet meer inverteren, wat normaal vaak een goede voorspeller was voor recessies (de 2008 recessie werd ook vooraf gegaan door een vlakke en vervolgens geinverteerde yieldcurve)
Mijn reisverslagen
pi_101680775
Ik ben op dit moment bezig met een consultancy project tijdens mijn exchange en daarvoor ben ik op zoek naar info over de financiering(largest shareholders, leningen, crediteuren, met welke financiereingsmaatschappijen werken ze samen) van Airbus. Iemand een document hierover of iemand die weet waar ik dit kan vinden"?

Thanks!
pi_101681056
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:26 schreef jaco het volgende:
Het lijkt me overigens niet dat de obligatiebeleggers een afgezonderde groep zijn die je los kunt zien van de markt op zich. Uiteindelijk zal een groot deel van de obligatiebeleggers ook gewoon aandeelhouder zijn op gunstigere tijden. Uiteindelijk concurreren de markten met elkaar voor de beste deal. Het zou natuurlijk vreemd zijn als een groep die per definitie beter kan voorspellen ten alle tijden kiest voor één assetklasse, dan kun je net zo goed zeggen dat de beste voorspellers het slechste rendement behalen.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101681852
quote:
3s.gif Op woensdag 7 september 2011 16:54 schreef SeLang het volgende:
Het valt me ook op dat het koersverloop van bedrijven zoals LVMH en Swatch die het toch moeten hebben van de ultieme "overbodige" uitgaven nog steeds wijzen op geen vuiltje aan de lucht.
Juist de luxemerken zijn de laatste jaren goed overeindgebleven, omdat topverdieners in het westen dankzij de bailouts nauwelijks onder de crisis geleden hebben en omdat de nouveau-riches in Azië e.d. nog snel in aantal toenemen. Ik zou ze niet als indicatie gebruiken voor wat er in de economie als geheel gebeurt.
pi_101682097
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:18 schreef Arkai het volgende:

[..]

Het lijkt me overigens niet dat de obligatiebeleggers een afgezonderde groep zijn die je los kunt zien van de markt op zich. Uiteindelijk zal een groot deel van de obligatiebeleggers ook gewoon aandeelhouder zijn op gunstigere tijden. Uiteindelijk concurreren de markten met elkaar voor de beste deal. Het zou natuurlijk vreemd zijn als een groep die per definitie beter kan voorspellen ten alle tijden kiest voor één assetklasse, dan kun je net zo goed zeggen dat de beste voorspellers het slechste rendement behalen.
Volgens mij bestaan er bij de meeste financiele instellingen verschillende afdelingen voor obligaties en aandelen. In de obligatiemarkten gaat bovendien veel meer geld om als in de aandelenmarkten. Het lijkt mij daarom goed mogelijk dat veel financiele instellingen hun beste mensen, computerresources en andere faciliteiten op fixed income zetten.
  woensdag 7 september 2011 @ 18:55:04 #256
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101682458
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:39 schreef dvr het volgende:

[..]

Juist de luxemerken zijn de laatste jaren goed overeindgebleven, omdat topverdieners in het westen dankzij de bailouts nauwelijks onder de crisis geleden hebben en omdat de nouveau-riches in Azië e.d. nog snel in aantal toenemen. Ik zou ze niet als indicatie gebruiken voor wat er in de economie als geheel gebeurt.
Zoveel topverdieners zijn er natuurlijk niet. De meeste omzet komt denk ik gewoon uit de middenklasse. Maar hoe dan ook zou je bij een dreigende recessie de verwachtingen voor overbodige luxe naar beneden bijstellen.
Mijn reisverslagen
  woensdag 7 september 2011 @ 19:03:33 #257
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101682788
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoveel topverdieners zijn er natuurlijk niet. De meeste omzet komt denk ik gewoon uit de middenklasse. Maar hoe dan ook zou je bij een dreigende recessie de verwachtingen voor overbodige luxe naar beneden bijstellen.
Bij luxe-goederen is het over het algemeen zo dat voor elke rijke (zeg eens iemand met $1 milj netto waarde) die een product afneemt er een stuk of 6 mensen uit de middenklasse als het niet meer zijn die de zooi kopen.

Overigens hadden de meeste merken van luxe-producten weinig tot geen last van de recessie.
  woensdag 7 september 2011 @ 19:11:00 #258
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101683121
Ik ben geen topverdiener ofzo. Maar ik heb de afgelopen jaren qua inkomen toch geen cent misgelopen ofzo. Dat is allemaal gelijk gebleven. Volgens mij geldt dat voor 90% van de mensen, tenminste in Nederland.
The End Times are wild
  woensdag 7 september 2011 @ 19:37:17 #259
287467 Dandez92
Pertinente megalomanie
pi_101684409
Waarom leiden stock splits meestal tot een hogere aandelenwaarde? Kan iemand me dat uitleggen?
pi_101684513
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:37 schreef Dandez92 het volgende:
Waarom leiden stock splits meestal tot een hogere aandelenwaarde? Kan iemand me dat uitleggen?
Ik kan me voorstellen dat een stock split leidt tot goedkopere en aantrekkelijkere prijzen van het aandeel. Meer mensen gaan dan het aandeel kopen waardoor de koers stijgt.
's Avonds een man, overdags rustig an
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 7 september 2011 @ 21:22:33 #261
862 Arcee
Look closer
pi_101689509
En de crisis is weer voorbij. w/
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_101690169
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 21:22 schreef Arcee het volgende:
En de crisis is weer voorbij. w/
Crisis?
  woensdag 7 september 2011 @ 21:45:07 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101690697
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:37 schreef Dandez92 het volgende:
Dat doet het niet. Wel is het zo dat de goede aandelen (die stijgen dus) gesplitst worden als hun waarde te hoog wordt. En de slechtste aandelen uiteindelijk een reverse split krijgen.

Voor de verhandelbaarheid maakt het niet zoveel uit. Ik neem tenminste aan dat het niet uitmaakt of je nu 1000 aandelen van 3 euro koopt of 100 van 30.
The End Times are wild
  woensdag 7 september 2011 @ 21:48:35 #264
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101690834
Hier een goede tweet die ik las:
quote:
Pieterkort Pieter Kort
Zo'n onafhankelijke instelling die boetes uitdeelt voor slechte overheidsfinanciën (De Jager) is er volgens mij al: de obligatiemarkt.
hehe.
The End Times are wild
pi_101690875
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:55 schreef SeLang het volgende:

Zaken als L.Vuitton zitten alleen in wereldsteden waar de koopkracht hoog is, lokaal en door de gegoede toeristen die er komen shoppen. De verklaringen voor de goede resultaten in 2010 die ik destijds las, waren dat door de bailouts de werknemers in de financiele sector (en advocatuur e.d.) niet in koopkracht ingeboet hadden. Als ik er nu op Google naar kijk, kom ik ook tegen dat ze hun kosten vooral in euro maken, die flink gekelderd was zodat de winstmarge op hun producten steeg. Voor mindere goden als Swatch zou ik inderdaad terugloop van de verkopen verwachten, maar misschien doen die het weer heel goed in Azië?
  woensdag 7 september 2011 @ 21:55:04 #266
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101691160
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft zijn groeiverwachting voor Ierland naar beneden bijgesteld wegens een zwakke export, veroorzaakt door de verslechterende wereldeconomie. Ook heeft de organisatie bij de Ierse overheid aangedrongen om meer bezittingen te verkopen om de torenhoge staatsschuld terug te dringen.

Waarom doen ze nou zoiets, ging het net een beetje de goede kant op met die Ierse 10 jaarse.

pi_101691325
quote:
10s.gif Op woensdag 7 september 2011 21:48 schreef LXIV het volgende:
Hier een goede tweet die ik las:

[..]

hehe.
Haha, zo waar _O_

Net als dat CDS' meer zeggen dan ratings :P
  woensdag 7 september 2011 @ 22:06:04 #268
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_101691757
Senaat italie keurt bezuinigingen goed.
Griekenland krijgt steun van de EU.

Problemen opgelost?
Paardelul !!!
  woensdag 7 september 2011 @ 22:06:08 #269
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101691762
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 21:58 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Haha, zo waar _O_

Net als dat CDS' meer zeggen dan ratings :P
Daarom vond ik het ook zo'n domme uitspraak van de Jager: "Van de hectiek op de beurzen trek ik me niks aan", om het passieve falen van de EU te verantwoorden.
Ik weet wel dat de beurskoersen (alhoewel soms overtrokken) vaak eerlijker zijn dan de uitspraken van de verantwoordelijken. De koersen liegen niet, omdat zij daar geen belang bij hebben. Bewindslieden liegen wel, omdat zij daar belang bij hebben. Moet de eerste politicus nog tegenkomen die zegt dat het met de euro best wel eens afgelopen kan zijn binnen 5 jaar.
The End Times are wild
  woensdag 7 september 2011 @ 22:07:28 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101691841
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:06 schreef Anno2012 het volgende:

Problemen opgelost?
Allereerst is deze crisis een wilsprobleem. Als men zou willen, doortastend zou zijn, verlies zou durven nemen en niet enkel voor zijn eigen hachie zou opkomen, was de crisis begin 2011 al in de kiem gesmoord.

Nu gaat het allemaal erg langzaam. Iedere halve zool kan een proces aanspannen waardoor er weer extra spanning ontstaat op de markten. Idem met Finland bijv.
The End Times are wild
pi_101692819
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:11 schreef LXIV het volgende:
Ik ben geen topverdiener ofzo. Maar ik heb de afgelopen jaren qua inkomen toch geen cent misgelopen ofzo. Dat is allemaal gelijk gebleven. Volgens mij geldt dat voor 90% van de mensen, tenminste in Nederland.
Diegene die in de grote depressie zijn werk behield (75%) had er qua koopkracht ook geen last van. De gevolgen van een forse crisis zijn zwaar overtrokken, zelfs als de wereldwijde bubble een keer echt barst.
pi_101692882
Wat verwachten we van de opening morgen? Klein plusje?
  woensdag 7 september 2011 @ 22:35:29 #273
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101693217
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:26 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Diegene die in de grote depressie zijn werk behield (75%) had er qua koopkracht ook geen last van. De gevolgen van een forse crisis zijn zwaar overtrokken, zelfs als de wereldwijde bubble een keer echt barst.
Het hangt veelal af van de 'leverage' van een bedrijf. Als het zo gefinancierd is dat het per se 1 miljoen omzet moet draaien, komt het in de problemen wanneer die omzet van 1M5 naar 1M zakt. Maar voor veel bedrijven maakt het niet zoveel uit. Zeker niet na 2008.

Ik hoorde dit weekeinde ook dat juist de kleine bouwbedrijven zich toch wel aardig redden in de crisis. (de hele kleine). Dat zijn gewoon mensen die vanuit de garage werken met een man of twee, drie. Als het slecht gaat dan keren ze zichzelf gewoon minder salaris uit. Veel flexibeler dan de grotere bedrijven met een berg aan vaste kosten. Het zijn vooral de middengrote bedrijven die het niet meer trekken. De grootsten kunnen dan weer kapitaal aantrekken.

Ik heb de hele 'crisis' 2009 in het straatbeeld niks gemerkt in ieder geval!
The End Times are wild
  woensdag 7 september 2011 @ 22:35:59 #274
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101693243
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:27 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Als er niks meer gebeurt wel. (gezien WS nu).
The End Times are wild
pi_101694663
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:27 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Dacht dat Obama morgen zou spreken over het monetaire beleid
pi_101695812
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:06 schreef Anno2012 het volgende:
Goedkeuren is het probleem niet. Realisatie, dat is het probleem.
pi_101698615
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar het is ook logisch dat je niks merkt want het totaal uitstaande krediet in de USA is niet gedaald in 2009 en was hoogstens gestagneerd. In een depressie gaat deze krediet krimpen en dan ga je het wel zien op de straat.
pi_101700602
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:32 schreef SeLang het volgende:
Maar wat natuurlijk wel een probleem is is dat bondmarkten momenteel zo gemanipuleerd worden door de centrale banken dat je je kunt afvragen of die prijzen nog wel informatie bevatten.
Terechte kanttekening. De nederlandse staatsobligaties worden vziw niet "ondersteund" en noteren momenteel 2,35 % voor 10 jaar. Er zijn dus grote kopers die dat een acceptabel rendement vinden voor de komende 10 jaar.

Als die gelijk krijgen, dan nadert het deflatiespook ongemerkt, terwijl de media discussies veelal over inflatie gaan.

Intuitief denken veel beleggers dat geld drukken gelijk staat aan inflatie. Een tweede voorwaarde voor het ontstaan van inflatie is echter dat het gedrukte geld ook gaat rouleren: MV = PQ , waarbij Q (nieuwe artikelen) eventueel ook nog een rol speelt.

Als de centrale bank geld creert door obligaties van banken af te nemen, dan leidt dit niet tot inflatie als dit geld bij de particuliere banken blijft liggen. Ik las dat inderdaad dat het uitlenen door banken (ook onderling) weer vast begint te lopen.
pi_101700712
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:
Je zou de rellen in het Verenigd Koninkrijk als signaal kunnen zien. Dergelijke rellen hebben in Frankrijk ook plaatsgevonden.

In Nederland heb je geen traditie waarin groepen met een economische achterstand zich organiseren en protestmarsen e.d. houden. De armoede blijft onzichtbaar. De voedselbanken meldden echter dat er elk jaar meer mensen om hulp vragen. Ook de stemmen op partijen als PVV en SP zijn naar mijn idee mede een uiting van economische onvrede.
pi_101700724
[sorry dubbele post]

[ Bericht 96% gewijzigd door jaco op 08-09-2011 09:37:31 (dubbel) ]
pi_101701002
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:36 schreef jaco het volgende:
In Nederland heb je geen traditie waarin groepen met een economische achterstand zich organiseren en protestmarsen e.d. houden. De armoede blijft onzichtbaar. De voedselbanken meldden echter dat er elk jaar meer mensen om hulp vragen. Ook de stemmen op partijen als PVV en SP zijn naar mijn idee mede een uiting van economische onvrede.
In Nederland kennen we geen echte armoede. Armoede is hier een relatief begrip en imo zijn veel mensen die schommelen rond of onder bijstandniveau het vaak zelf schuld door verkeerde keuzes te hebben gemaakt of gewoon te lui zijn. Dat geld natuurlijk niet voor zieken, maar die hebben vaak voorheen gewerkt en hebben (fors) meer dan bijstandniveau of kennen gunstigere regelingen als de wajong. Het overgrote deel van die 'zieken' kan trouwens ook werken, zo heb ik in het verleden vaker gewerkt met zwartwerkende WAO-ers bij vakantiebaantjes.

De PVV en SP stemmers die stemmen uit ongenoegen en geen ideologische beweegredenen zijn vooral protest-stemmers die denken ergens recht op te hebben.
  donderdag 8 september 2011 @ 10:24:02 #282
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101701690
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:29 schreef jaco het volgende:

[..]

Terechte kanttekening. De nederlandse staatsobligaties worden vziw niet "ondersteund" en noteren momenteel 2,35 % voor 10 jaar. Er zijn dus grote kopers die dat een acceptabel rendement vinden voor de komende 10 jaar.

Als die gelijk krijgen, dan nadert het deflatiespook ongemerkt, terwijl de media discussies veelal over inflatie gaan.

Intuitief denken veel beleggers dat geld drukken gelijk staat aan inflatie. Een tweede voorwaarde voor het ontstaan van inflatie is echter dat het gedrukte geld ook gaat rouleren: MV = PQ , waarbij Q (nieuwe artikelen) eventueel ook nog een rol speelt.

Als de centrale bank geld creert door obligaties van banken af te nemen, dan leidt dit niet tot inflatie als dit geld bij de particuliere banken blijft liggen. Ik las dat inderdaad dat het uitlenen door banken (ook onderling) weer vast begint te lopen.
Het idee dat centrale banken via QE "geld printen" is ook enigszins misleidend. Geld ontstaat uit krediet dat door commerciele banken wordt verstrekt. Een centrale bank heeft effectieve middelen om dit af te remmen (renteverhogingen etc) maar de middelen om het te versnellen zijn beperkt. Je moet dan namelijk kredietwaardige leners hebben die bereid zijn om te lenen.

En daar zit nu het probleem. Na de grote creditexpansie van de laatste decennia en de daardoor opgebouwde overcapaciteit in de economie is er eerder de neiging om de leverage af te bouwen en met veel overcapaciteit is er weinig incentive om uit te breiden.

Dit is ook een belangrijke reden waarom centrale banken een milde inflatie prefereren boven deflatie: je kunt een paard langzamer laten lopen door de teugels aan te halen, maar als je de teugels laat vieren gaat het paard alleen harder lopen als hij daar zin in heeft en het überhaupt kan. In een deflatoir scenario verlies je dus de grotendeels de mogelijkheid om nog iets te sturen.

Die formule MV = PQ is eigenlijk een beetje flauw want het wekt de suggestie dat je ergens iets kunt sturen. In de situatie die we nu hebben kun je "M" vergroten maar dan gaat "V" gewoon met eenzelfde factor omlaag.
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 september 2011 @ 10:29:03 #283
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101701801
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:36 schreef jaco het volgende:

[..]

Je zou de rellen in het Verenigd Koninkrijk als signaal kunnen zien. Dergelijke rellen hebben in Frankrijk ook plaatsgevonden.

Ik zie die rellen in de UK meer als een teken van moreel verval dan van armoede of iets dat ideologisch is geïnspireerd. Die plunderaars waren grotendeels kinderen uit de middenklasse die een kans zagen op een "gratis" iPhone, sneakers of televisie.
Mijn reisverslagen
pi_101702885
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik zie die rellen in de UK meer als een teken van moreel verval dan van armoede of iets dat ideologisch is geïnspireerd. Die plunderaars waren grotendeels kinderen uit de middenklasse die een kans zagen op een "gratis" iPhone, sneakers of televisie.
Voor het grote deel zal dat ook zeker zo zijn.

Echter, moreel verval heeft ook te maken met het verkeerde voorbeeld krijgen.

Het beeld dat elke dag op tv wordt getoond dat je alleen meetelt in deze wereld als je kunt consumeren en eigenaar bent van een snelle auto, bling bling, dure merkspullen. En dat andere zaken er niet toe doen (tevreden zijn met wat je hebt en naar je stand leven).

Of het beeld (hoeft niet de werkelijkheid te zijn) van een rijke toplaag die ogenschijnlijk zonder er echt voor te hoeven werken en zonder zich aan de wet te hoeven houden, miljoenen per jaar bij elkaar graait en zich alle luxe van de wereld kan veroorloven.
pi_101703105
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 02:15 schreef Radiopiet het volgende:

[..]

Maar het is ook logisch dat je niks merkt want het totaal uitstaande krediet in de USA is niet gedaald in 2009 en was hoogstens gestagneerd. In een depressie gaat deze krediet krimpen en dan ga je het wel zien op de straat.
Je ziet het ook niet op straat. Mensen die op basis van schulden leven zijn er meester in het te verbergen. En jij maar denken dat die nieuwe auto een teken is dat ze het erg goed doen.
pi_101703405
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:51 schreef piepeloi55 het volgende:

In Nederland kennen we geen echte armoede. Armoede is hier een relatief begrip en imo zijn veel mensen die schommelen rond of onder bijstandniveau het vaak zelf schuld door verkeerde keuzes te hebben gemaakt of gewoon te lui zijn.
Ik vraag me af wat jouw definitie van armoede is.
De mijne is in ieder geval dat je in een ontwikkeld en rijk land als Nederland, iedereen een minimum aan middelen moet kunnen geven zoals een goedkoop huurhuis, basislevensmiddelen, geld voor gezondheid, kleding.
Noodgedwongen in een caravan moeten wonen in je 5 jaar oude kloffie en dan elke week naar de voedselbank om je hand op te houden, is in mijn ogen, in Nederland, armoede.
En daar zijn er veel van, elk met hun eigen verhaal en een groot deel buiten hun schuld of buiten hun macht om het te veranderen.
pi_101704321
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:24 schreef SeLang het volgende:

Het idee dat centrale banken via QE "geld printen" is ook enigszins misleidend. Geld ontstaat uit krediet dat door commerciele banken wordt verstrekt. Een centrale bank heeft effectieve middelen om dit af te remmen (renteverhogingen etc) maar de middelen om het te versnellen zijn beperkt. Je moet dan namelijk kredietwaardige leners hebben die bereid zijn om te lenen.
Je veronachtzaamt dan de andere helft van geldcreatie, namelijk dat die in eerste instantie plaatsvindt doordat de centrale bank nieuw aangemaakt geld aan de overheid leent, die het meteen in de economie gooit door er zijn personeel, uitkeringstrekkers en leveranciers mee te betalen. Zeker wanneer al 70% van de nieuwe uitgiften door de CB opgekocht wordt is dat een factor van belang; deden ze dat niet, dan zou die geldstrooierij van de Staat allang gestopt zijn omdat die dan alleen tegen een veel hogere rente aan geld had kunnen komen, en het zich dus niet kon veroorloven.

Ik moet je wel hebben vanmorgen <g>
pi_101704689
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:20 schreef Blandigan het volgende:

Of het beeld (hoeft niet de werkelijkheid te zijn) van een rijke toplaag die ogenschijnlijk zonder er echt voor te hoeven werken en zonder zich aan de wet te hoeven houden, miljoenen per jaar bij elkaar graait en zich alle luxe van de wereld kan veroorloven.
Ik denk dat dat zeker meespeelt en vind het daarom ook geen toeval dat die rellenjuist in Londen plaatsvonden.

Een vriend van me schreef naar aanleiding van Labor Day: "Fear of unions and collective bargaining stem from deep insecurities of the elite: in their suppressed knowledge that they obtain their power, prestige and wealth by birth, chance and tradition, by hook and crook and iron fist; and in their buried realization that they deserve their positions no more than any other reasonably intelligent people". Die tweespalt tussen elite en gewoon volk wordt ook steeds duidelijker. Het volk is nu practisch net zo hoogopgeleid als de elite, en de informatievoorziening is door internet veel democratischer en transparanter dan voorheen, zodat het op allerlei vlak falen van die elite (zoals bv dagelijks op Geenstijl geetaleerd) nu ook aan het daglicht kan komen. Dat zagen we bij de opkomst van Fortuyn al, maar de waardering en het gezag dat die elite ooit genoot begin langzamerhand om te slaan in verontwaardiging en volkswoede.
pi_101706334
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 09:51 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

In Nederland kennen we geen echte armoede. Armoede is hier een relatief begrip en imo zijn veel mensen die schommelen rond of onder bijstandniveau het vaak zelf schuld door verkeerde keuzes te hebben gemaakt of gewoon te lui zijn. Dat geld natuurlijk niet voor zieken, maar die hebben vaak voorheen gewerkt en hebben (fors) meer dan bijstandniveau of kennen gunstigere regelingen als de wajong. Het overgrote deel van die 'zieken' kan trouwens ook werken, zo heb ik in het verleden vaker gewerkt met zwartwerkende WAO-ers bij vakantiebaantjes.

De PVV en SP stemmers die stemmen uit ongenoegen en geen ideologische beweegredenen zijn vooral protest-stemmers die denken ergens recht op te hebben.
Ik ben het totaal oneens met deze lezing. Het beeld dat je schetst, geldt voor een relatief klein deel weerbare mensen die het systeem misbruiken.

Je gaat toch niet bij de voedselbank langs voor producten die over de datum zijn omdat je 'te lui' bent ? Evenmin ga je in de kou zitten als je te lui bent. Heb je wel eens een kapotte CV gehad tussen oktober en april? Mensen die hun eten bij de voedselbank halen of hun gasrekening niet meer betalen, zitten echt klem.
  donderdag 8 september 2011 @ 13:09:01 #290
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101706468
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 12:06 schreef dvr het volgende:

[..]

Je veronachtzaamt dan de andere helft van geldcreatie, namelijk dat die in eerste instantie plaatsvindt doordat de centrale bank nieuw aangemaakt geld aan de overheid leent, die het meteen in de economie gooit door er zijn personeel, uitkeringstrekkers en leveranciers mee te betalen. Zeker wanneer al 70% van de nieuwe uitgiften door de CB opgekocht wordt is dat een factor van belang; deden ze dat niet, dan zou die geldstrooierij van de Staat allang gestopt zijn omdat die dan alleen tegen een veel hogere rente aan geld had kunnen komen, en het zich dus niet kon veroorloven.

Ik moet je wel hebben vanmorgen <g>
Het is dus niet de centrale bank die expansie veroorzaakt maar het is de vraag naar krediet door een eindgebruiker, in jouw voorbeeld de overheid.

De overheid probeert nu door extra schulden te maken het gat te dichten dat de private sector achterlaat. Dat is het hele idee achter die Keynesiaanse stimuleringsplannen. Dat kan werken op korte termijn maar uiteindelijk is die extra staatsschuld ook weer een last voor de private sector (hogere belastingen, defaults, etc). Er zitten daarom ook grenzen aan wat de overheid kan doen om de economie te stimuleren.

Het punt is dus dat een centrale bank weinig kan doen om de deflatoire bust die volgt op een periode van excessieve creditexpansie te voorkomen. Je bent afhankelijk van de private sector en van de overheid, maar die lopen dus ook tegen grenzen op. De centrale bank kan middels QE zogenaamd "geld printen", maar eigenlijk is dat misleidend omdat de echte geld creatie pas plaatsvindt als de overheid en/of de private sector bereid zijn meer schulden aan te gaan.
Mijn reisverslagen
pi_101706842
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 10:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Toch zitten we in een kredietbubbel.

Betekent dat leners veel te veel hebben willen lenen.

En hoe komt dat?

Onder andere omdat er geen goed disciplinerend instrument in de markt aanwezig was.

Goud zou dat kunnen zijn.

Andere zaken als huizen en aandelen ook. Maar als daarvan de prijs steeg riep men tegen elkaar dat het op een 'goede economie' wees.

Terwijl het eigenlijk de centrale bank was die maar overmatig geld bleef verstrekken.

Er is in elk geval erg weinig aan te teugels getrokken.
  donderdag 8 september 2011 @ 13:29:08 #292
324665 meth77
to do or not to do
pi_101707156
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:19 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]Onder andere omdat er geen goed disciplinerend instrument in de markt aanwezig was.

Goud zou dat kunnen zijn.

Andere zaken als huizen en aandelen ook.
Of olie of suiker of varkensbuiken, of graan of koffie
pi_101707969
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 11:37 schreef Blandigan het volgende:
Ik vraag me af wat jouw definitie van armoede is.
De mijne is in ieder geval dat je in een ontwikkeld en rijk land als Nederland, iedereen een minimum aan middelen moet kunnen geven zoals een goedkoop huurhuis, basislevensmiddelen, geld voor gezondheid, kleding.
Noodgedwongen in een caravan moeten wonen in je 5 jaar oude kloffie en dan elke week naar de voedselbank om je hand op te houden, is in mijn ogen, in Nederland, armoede.
En daar zijn er veel van, elk met hun eigen verhaal en een groot deel buiten hun schuld of buiten hun macht om het te veranderen.
Armoede vind ik het niet kunnen voorzien in eerste levensbehoeften, daar is in NL geen sprake van bij een 'normale leefstijl'. Met het huidige sociale stelsel heeft zelfs de grootste lamzak een dak boven zijn hoofd, eten op tafel, gas water en licht, alle benodigde elektrische apparaten en zelfs tv en internet!

Dat je verder weinig te makken hebt vind ik geen armoede, maar gebrek aan luxe.
pi_101708107
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:05 schreef jaco het volgende:
Ik ben het totaal oneens met deze lezing. Het beeld dat je schetst, geldt voor een relatief klein deel weerbare mensen die het systeem misbruiken.

Je gaat toch niet bij de voedselbank langs voor producten die over de datum zijn omdat je 'te lui' bent ? Evenmin ga je in de kou zitten als je te lui bent. Heb je wel eens een kapotte CV gehad tussen oktober en april? Mensen die hun eten bij de voedselbank halen of hun gasrekening niet meer betalen, zitten echt klem.
Wie zegt dat die mensen in de kou moeten zitten of moeten aankloppen bij de voedselbank? De bijstandnorm is zo ingericht om te kunnen voorzien in eerste levensbehoeften + een beetje extra, als iemand daarvan niet rondkomt ligt het echt aan de (keuzes van de) persoon zelf of is er sprake van een zeer uitzonderlijke omstandigheid. Die beelden die de SP en co schets zijn zwaar overdreven en de oorzaak achter zon 'uitzonderlijk geval' leid vaak naar de eigen verantwoordelijkheid.

Nogmaals, armoede bestaat niet in NL. Wat betreft die CV ketel, het overgrote deel van mensen in de bijstand leeft in sociale huurwoning en dan word die CV ketel gewoon gemaakt. Er zijn zelfs diverse potjes om apparatuur te vervangen e.d.
pi_101708191
En binnen een no time van een redelijke plus naar rood.
  donderdag 8 september 2011 @ 14:26:48 #296
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101708985
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 september 2011 @ 14:40:27 #297
78918 SeLang
Black swans matter
pi_101709476
quote:
BinckBank laat sterke groei achter zich

AMSTERDAM (AFN) - BinckBank heeft de tijden van sterke groei in Nederland achter zich gelaten. Bestuurslid Nick Bortot van BinckBank zei donderdag tijdens een presentatie voor investeerders dat de interbroker zich nu richt op de activatie in plaats van de acquisitie van Nederlandse klanten.

,,De grote groeicijfers liggen achter ons. We waren erg gericht op acquisitie van klanten en niet op activatie. We moeten ze helpen om hun eerste handelsactie te activeren'', aldus Bortot.

Bortot zei verder dat er op de Nederlandse markt weinig sprake is van prijsdruk. Dat verschillende concurrenten bij bepaalde transacties goedkoper zijn, is geen bedreiging. ,,We zitten op het psychologische niveau van 10 euro. Hieronder geven retailinvesteerders niet om de prijs.''
"We zitten op het psychologische niveau van 10 euro. Hieronder geven retailinvesteerders niet om de prijs.'' :')
Mijn reisverslagen
  donderdag 8 september 2011 @ 14:41:43 #298
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_101709522
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 14:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

"We zitten op het psychologische niveau van 10 euro. Hieronder geven retailinvesteerders niet om de prijs.'' :')
Met andere woorden: hij heeft zijn klanten niet echt hoog aangeschreven staan...
pi_101709612
quote:
De repeteerplaat staat weer aan zo te zien. :') Same shit, different day.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101710570
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2011 13:09 schreef SeLang het volgende:

Het is dus niet de centrale bank die expansie veroorzaakt maar het is de vraag naar krediet door een eindgebruiker, in jouw voorbeeld de overheid.
Die overheid onderscheidt zich van andere leners doordat hij 1) veel langer als kredietwaardig wordt gezien, 2) in principe een overzadigbare honger naar krediet heeft, 3) de Centrale Bank sterk kan beinvloeden, zoniet aansturen, vooral in de VS, 4) in de plaats kan treden van talloze andere kredietbehoeftigen zoals banken en werklozen, en 5) feitelijk geen rente betaalt aan de CB omdat die als winst in de staatskas terugvloeit.

Om die redenen is het gebrek aan (andere) kredietwaardige afnemers zeker geen garantie dat er in deze crisis geen ongebreidelde geldcreatie kan gaan optreden.

quote:
Er zitten daarom ook grenzen aan wat de overheid kan doen om de economie te stimuleren. [..] Het punt is dus dat een centrale bank weinig kan doen om de deflatoire bust die volgt op een periode van excessieve creditexpansie te voorkomen.
Correct, maar de vraag is juist wat ze doen als dat punt van een deflatoire bust bereikt wordt. Want in zo'n crash zou iedere schuldenaar diverse andere in zijn faillissement meeslepen, totdat in het ergste geval niet alleen alle insolvabele bedrijven in een exponentieel groeiende olievlek van afschrijvingen weggevaagd zijn, maar door de vraaguitval ook de meeste gezonde bedrijven het loodje leggen. Dat is het steentijdscenario en dat zal tegen letterlijk iedere prijs voorkomen worden. De normale grenzen van rationeel economisch / monetair beleid zijn dan onbetekenend; de overheid en CB zullen dan simpelweg alles doen wat technisch tot hun mogelijkheden behoort om het tij te keren. Zo'n breekpunt kan bijvoorbeeld bereikt worden als er nu weer grote banken omvallen of als de euro onverhoopt op ongeordende wijze ontploft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')