Terechte correctie op mijn post! De obligatiemarkten prijzen inderdaad wel een diepe recessie (of erger) in.quote:Op woensdag 7 september 2011 17:26 schreef jaco het volgende:
[..]
De equity markten zul je bedoelen. Op de obligatiemarkten nemen beleggers nu genoegen met 1,98 % 10-year US Treasury yield. Dit is hoogstwaarschijnlijk lager dan de inflatie de komende 10 jaar. Je zou wel kunnen stellen dat er deflatie verwacht wordt.
Dat wordt inderdaad vaak beweerd. Met wat ik tot nu toe heb gezien klopt dat ook.quote:Ik las ooit dat de obligatiebeleggers de economie significant beter voorspellen dan aandelenbeleggers, maar ik kan dat zo snel niet terugvinden.
Het lijkt me overigens niet dat de obligatiebeleggers een afgezonderde groep zijn die je los kunt zien van de markt op zich. Uiteindelijk zal een groot deel van de obligatiebeleggers ook gewoon aandeelhouder zijn op gunstigere tijden. Uiteindelijk concurreren de markten met elkaar voor de beste deal. Het zou natuurlijk vreemd zijn als een groep die per definitie beter kan voorspellen ten alle tijden kiest voor één assetklasse, dan kun je net zo goed zeggen dat de beste voorspellers het slechste rendement behalen.quote:Op woensdag 7 september 2011 17:26 schreef jaco het volgende:
Ik las ooit dat de obligatiebeleggers de economie significant beter voorspellen dan aandelenbeleggers, maar ik kan dat zo snel niet terugvinden.
Juist de luxemerken zijn de laatste jaren goed overeindgebleven, omdat topverdieners in het westen dankzij de bailouts nauwelijks onder de crisis geleden hebben en omdat de nouveau-riches in Azië e.d. nog snel in aantal toenemen. Ik zou ze niet als indicatie gebruiken voor wat er in de economie als geheel gebeurt.quote:Op woensdag 7 september 2011 16:54 schreef SeLang het volgende:
Het valt me ook op dat het koersverloop van bedrijven zoals LVMH en Swatch die het toch moeten hebben van de ultieme "overbodige" uitgaven nog steeds wijzen op geen vuiltje aan de lucht.
Volgens mij bestaan er bij de meeste financiele instellingen verschillende afdelingen voor obligaties en aandelen. In de obligatiemarkten gaat bovendien veel meer geld om als in de aandelenmarkten. Het lijkt mij daarom goed mogelijk dat veel financiele instellingen hun beste mensen, computerresources en andere faciliteiten op fixed income zetten.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:18 schreef Arkai het volgende:
[..]
Het lijkt me overigens niet dat de obligatiebeleggers een afgezonderde groep zijn die je los kunt zien van de markt op zich. Uiteindelijk zal een groot deel van de obligatiebeleggers ook gewoon aandeelhouder zijn op gunstigere tijden. Uiteindelijk concurreren de markten met elkaar voor de beste deal. Het zou natuurlijk vreemd zijn als een groep die per definitie beter kan voorspellen ten alle tijden kiest voor één assetklasse, dan kun je net zo goed zeggen dat de beste voorspellers het slechste rendement behalen.
Zoveel topverdieners zijn er natuurlijk niet. De meeste omzet komt denk ik gewoon uit de middenklasse. Maar hoe dan ook zou je bij een dreigende recessie de verwachtingen voor overbodige luxe naar beneden bijstellen.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:39 schreef dvr het volgende:
[..]
Juist de luxemerken zijn de laatste jaren goed overeindgebleven, omdat topverdieners in het westen dankzij de bailouts nauwelijks onder de crisis geleden hebben en omdat de nouveau-riches in Azië e.d. nog snel in aantal toenemen. Ik zou ze niet als indicatie gebruiken voor wat er in de economie als geheel gebeurt.
Bij luxe-goederen is het over het algemeen zo dat voor elke rijke (zeg eens iemand met $1 milj netto waarde) die een product afneemt er een stuk of 6 mensen uit de middenklasse als het niet meer zijn die de zooi kopen.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Zoveel topverdieners zijn er natuurlijk niet. De meeste omzet komt denk ik gewoon uit de middenklasse. Maar hoe dan ook zou je bij een dreigende recessie de verwachtingen voor overbodige luxe naar beneden bijstellen.
Ik kan me voorstellen dat een stock split leidt tot goedkopere en aantrekkelijkere prijzen van het aandeel. Meer mensen gaan dan het aandeel kopen waardoor de koers stijgt.quote:Op woensdag 7 september 2011 19:37 schreef Dandez92 het volgende:
Waarom leiden stock splits meestal tot een hogere aandelenwaarde? Kan iemand me dat uitleggen?
Dat doet het niet. Wel is het zo dat de goede aandelen (die stijgen dus) gesplitst worden als hun waarde te hoog wordt. En de slechtste aandelen uiteindelijk een reverse split krijgen.quote:Op woensdag 7 september 2011 19:37 schreef Dandez92 het volgende:
Waarom leiden stock splits meestal tot een hogere aandelenwaarde? Kan iemand me dat uitleggen?
hehe.quote:Pieterkort Pieter Kort
Zo'n onafhankelijke instelling die boetes uitdeelt voor slechte overheidsfinanciën (De Jager) is er volgens mij al: de obligatiemarkt.
Zaken als L.Vuitton zitten alleen in wereldsteden waar de koopkracht hoog is, lokaal en door de gegoede toeristen die er komen shoppen. De verklaringen voor de goede resultaten in 2010 die ik destijds las, waren dat door de bailouts de werknemers in de financiele sector (en advocatuur e.d.) niet in koopkracht ingeboet hadden. Als ik er nu op Google naar kijk, kom ik ook tegen dat ze hun kosten vooral in euro maken, die flink gekelderd was zodat de winstmarge op hun producten steeg. Voor mindere goden als Swatch zou ik inderdaad terugloop van de verkopen verwachten, maar misschien doen die het weer heel goed in Azië?quote:Op woensdag 7 september 2011 18:55 schreef SeLang het volgende:
Zoveel topverdieners zijn er natuurlijk niet. De meeste omzet komt denk ik gewoon uit de middenklasse. Maar hoe dan ook zou je bij een dreigende recessie de verwachtingen voor overbodige luxe naar beneden bijstellen.
Haha, zo waarquote:Op woensdag 7 september 2011 21:48 schreef LXIV het volgende:
Hier een goede tweet die ik las:
[..]
hehe.
Daarom vond ik het ook zo'n domme uitspraak van de Jager: "Van de hectiek op de beurzen trek ik me niks aan", om het passieve falen van de EU te verantwoorden.quote:Op woensdag 7 september 2011 21:58 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Haha, zo waar![]()
Net als dat CDS' meer zeggen dan ratings
Allereerst is deze crisis een wilsprobleem. Als men zou willen, doortastend zou zijn, verlies zou durven nemen en niet enkel voor zijn eigen hachie zou opkomen, was de crisis begin 2011 al in de kiem gesmoord.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:06 schreef Anno2012 het volgende:
Senaat italie keurt bezuinigingen goed.
Griekenland krijgt steun van de EU.
Problemen opgelost?
Diegene die in de grote depressie zijn werk behield (75%) had er qua koopkracht ook geen last van. De gevolgen van een forse crisis zijn zwaar overtrokken, zelfs als de wereldwijde bubble een keer echt barst.quote:Op woensdag 7 september 2011 19:11 schreef LXIV het volgende:
Ik ben geen topverdiener ofzo. Maar ik heb de afgelopen jaren qua inkomen toch geen cent misgelopen ofzo. Dat is allemaal gelijk gebleven. Volgens mij geldt dat voor 90% van de mensen, tenminste in Nederland.
Het hangt veelal af van de 'leverage' van een bedrijf. Als het zo gefinancierd is dat het per se 1 miljoen omzet moet draaien, komt het in de problemen wanneer die omzet van 1M5 naar 1M zakt. Maar voor veel bedrijven maakt het niet zoveel uit. Zeker niet na 2008.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:26 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Diegene die in de grote depressie zijn werk behield (75%) had er qua koopkracht ook geen last van. De gevolgen van een forse crisis zijn zwaar overtrokken, zelfs als de wereldwijde bubble een keer echt barst.
Als er niks meer gebeurt wel. (gezien WS nu).quote:Op woensdag 7 september 2011 22:27 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat verwachten we van de opening morgen? Klein plusje?
Dacht dat Obama morgen zou spreken over het monetaire beleidquote:Op woensdag 7 september 2011 22:27 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Wat verwachten we van de opening morgen? Klein plusje?
Goedkeuren is het probleem niet. Realisatie, dat is het probleem.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:06 schreef Anno2012 het volgende:
Senaat italie keurt bezuinigingen goed.
Griekenland krijgt steun van de EU.
Maar het is ook logisch dat je niks merkt want het totaal uitstaande krediet in de USA is niet gedaald in 2009 en was hoogstens gestagneerd. In een depressie gaat deze krediet krimpen en dan ga je het wel zien op de straat.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb de hele 'crisis' 2009 in het straatbeeld niks gemerkt in ieder geval!
Terechte kanttekening. De nederlandse staatsobligaties worden vziw niet "ondersteund" en noteren momenteel 2,35 % voor 10 jaar. Er zijn dus grote kopers die dat een acceptabel rendement vinden voor de komende 10 jaar.quote:Op woensdag 7 september 2011 17:32 schreef SeLang het volgende:
Maar wat natuurlijk wel een probleem is is dat bondmarkten momenteel zo gemanipuleerd worden door de centrale banken dat je je kunt afvragen of die prijzen nog wel informatie bevatten.
Je zou de rellen in het Verenigd Koninkrijk als signaal kunnen zien. Dergelijke rellen hebben in Frankrijk ook plaatsgevonden.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:35 schreef LXIV het volgende:
Ik heb de hele 'crisis' 2009 in het straatbeeld niks gemerkt in ieder geval!
In Nederland kennen we geen echte armoede. Armoede is hier een relatief begrip en imo zijn veel mensen die schommelen rond of onder bijstandniveau het vaak zelf schuld door verkeerde keuzes te hebben gemaakt of gewoon te lui zijn. Dat geld natuurlijk niet voor zieken, maar die hebben vaak voorheen gewerkt en hebben (fors) meer dan bijstandniveau of kennen gunstigere regelingen als de wajong. Het overgrote deel van die 'zieken' kan trouwens ook werken, zo heb ik in het verleden vaker gewerkt met zwartwerkende WAO-ers bij vakantiebaantjes.quote:Op donderdag 8 september 2011 09:36 schreef jaco het volgende:
In Nederland heb je geen traditie waarin groepen met een economische achterstand zich organiseren en protestmarsen e.d. houden. De armoede blijft onzichtbaar. De voedselbanken meldden echter dat er elk jaar meer mensen om hulp vragen. Ook de stemmen op partijen als PVV en SP zijn naar mijn idee mede een uiting van economische onvrede.
Het idee dat centrale banken via QE "geld printen" is ook enigszins misleidend. Geld ontstaat uit krediet dat door commerciele banken wordt verstrekt. Een centrale bank heeft effectieve middelen om dit af te remmen (renteverhogingen etc) maar de middelen om het te versnellen zijn beperkt. Je moet dan namelijk kredietwaardige leners hebben die bereid zijn om te lenen.quote:Op donderdag 8 september 2011 09:29 schreef jaco het volgende:
[..]
Terechte kanttekening. De nederlandse staatsobligaties worden vziw niet "ondersteund" en noteren momenteel 2,35 % voor 10 jaar. Er zijn dus grote kopers die dat een acceptabel rendement vinden voor de komende 10 jaar.
Als die gelijk krijgen, dan nadert het deflatiespook ongemerkt, terwijl de media discussies veelal over inflatie gaan.
Intuitief denken veel beleggers dat geld drukken gelijk staat aan inflatie. Een tweede voorwaarde voor het ontstaan van inflatie is echter dat het gedrukte geld ook gaat rouleren: MV = PQ , waarbij Q (nieuwe artikelen) eventueel ook nog een rol speelt.
Als de centrale bank geld creert door obligaties van banken af te nemen, dan leidt dit niet tot inflatie als dit geld bij de particuliere banken blijft liggen. Ik las dat inderdaad dat het uitlenen door banken (ook onderling) weer vast begint te lopen.
Ik zie die rellen in de UK meer als een teken van moreel verval dan van armoede of iets dat ideologisch is geïnspireerd. Die plunderaars waren grotendeels kinderen uit de middenklasse die een kans zagen op een "gratis" iPhone, sneakers of televisie.quote:Op donderdag 8 september 2011 09:36 schreef jaco het volgende:
[..]
Je zou de rellen in het Verenigd Koninkrijk als signaal kunnen zien. Dergelijke rellen hebben in Frankrijk ook plaatsgevonden.
Voor het grote deel zal dat ook zeker zo zijn.quote:Op donderdag 8 september 2011 10:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zie die rellen in de UK meer als een teken van moreel verval dan van armoede of iets dat ideologisch is geïnspireerd. Die plunderaars waren grotendeels kinderen uit de middenklasse die een kans zagen op een "gratis" iPhone, sneakers of televisie.
Je ziet het ook niet op straat. Mensen die op basis van schulden leven zijn er meester in het te verbergen. En jij maar denken dat die nieuwe auto een teken is dat ze het erg goed doen.quote:Op donderdag 8 september 2011 02:15 schreef Radiopiet het volgende:
[..]
Maar het is ook logisch dat je niks merkt want het totaal uitstaande krediet in de USA is niet gedaald in 2009 en was hoogstens gestagneerd. In een depressie gaat deze krediet krimpen en dan ga je het wel zien op de straat.
Ik vraag me af wat jouw definitie van armoede is.quote:Op donderdag 8 september 2011 09:51 schreef piepeloi55 het volgende:
In Nederland kennen we geen echte armoede. Armoede is hier een relatief begrip en imo zijn veel mensen die schommelen rond of onder bijstandniveau het vaak zelf schuld door verkeerde keuzes te hebben gemaakt of gewoon te lui zijn.
Je veronachtzaamt dan de andere helft van geldcreatie, namelijk dat die in eerste instantie plaatsvindt doordat de centrale bank nieuw aangemaakt geld aan de overheid leent, die het meteen in de economie gooit door er zijn personeel, uitkeringstrekkers en leveranciers mee te betalen. Zeker wanneer al 70% van de nieuwe uitgiften door de CB opgekocht wordt is dat een factor van belang; deden ze dat niet, dan zou die geldstrooierij van de Staat allang gestopt zijn omdat die dan alleen tegen een veel hogere rente aan geld had kunnen komen, en het zich dus niet kon veroorloven.quote:Op donderdag 8 september 2011 10:24 schreef SeLang het volgende:
Het idee dat centrale banken via QE "geld printen" is ook enigszins misleidend. Geld ontstaat uit krediet dat door commerciele banken wordt verstrekt. Een centrale bank heeft effectieve middelen om dit af te remmen (renteverhogingen etc) maar de middelen om het te versnellen zijn beperkt. Je moet dan namelijk kredietwaardige leners hebben die bereid zijn om te lenen.
Ik denk dat dat zeker meespeelt en vind het daarom ook geen toeval dat die rellenjuist in Londen plaatsvonden.quote:Op donderdag 8 september 2011 11:20 schreef Blandigan het volgende:
Of het beeld (hoeft niet de werkelijkheid te zijn) van een rijke toplaag die ogenschijnlijk zonder er echt voor te hoeven werken en zonder zich aan de wet te hoeven houden, miljoenen per jaar bij elkaar graait en zich alle luxe van de wereld kan veroorloven.
Ik ben het totaal oneens met deze lezing. Het beeld dat je schetst, geldt voor een relatief klein deel weerbare mensen die het systeem misbruiken.quote:Op donderdag 8 september 2011 09:51 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
In Nederland kennen we geen echte armoede. Armoede is hier een relatief begrip en imo zijn veel mensen die schommelen rond of onder bijstandniveau het vaak zelf schuld door verkeerde keuzes te hebben gemaakt of gewoon te lui zijn. Dat geld natuurlijk niet voor zieken, maar die hebben vaak voorheen gewerkt en hebben (fors) meer dan bijstandniveau of kennen gunstigere regelingen als de wajong. Het overgrote deel van die 'zieken' kan trouwens ook werken, zo heb ik in het verleden vaker gewerkt met zwartwerkende WAO-ers bij vakantiebaantjes.
De PVV en SP stemmers die stemmen uit ongenoegen en geen ideologische beweegredenen zijn vooral protest-stemmers die denken ergens recht op te hebben.
Het is dus niet de centrale bank die expansie veroorzaakt maar het is de vraag naar krediet door een eindgebruiker, in jouw voorbeeld de overheid.quote:Op donderdag 8 september 2011 12:06 schreef dvr het volgende:
[..]
Je veronachtzaamt dan de andere helft van geldcreatie, namelijk dat die in eerste instantie plaatsvindt doordat de centrale bank nieuw aangemaakt geld aan de overheid leent, die het meteen in de economie gooit door er zijn personeel, uitkeringstrekkers en leveranciers mee te betalen. Zeker wanneer al 70% van de nieuwe uitgiften door de CB opgekocht wordt is dat een factor van belang; deden ze dat niet, dan zou die geldstrooierij van de Staat allang gestopt zijn omdat die dan alleen tegen een veel hogere rente aan geld had kunnen komen, en het zich dus niet kon veroorloven.
Ik moet je wel hebben vanmorgen <g>
Toch zitten we in een kredietbubbel.quote:Op donderdag 8 september 2011 10:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het idee dat centrale banken via QE "geld printen" is ook enigszins misleidend. Geld ontstaat uit krediet dat door commerciele banken wordt verstrekt. Een centrale bank heeft effectieve middelen om dit af te remmen (renteverhogingen etc) maar de middelen om het te versnellen zijn beperkt. Je moet dan namelijk kredietwaardige leners hebben die bereid zijn om te lenen.
Of olie of suiker of varkensbuiken, of graan of koffiequote:Op donderdag 8 september 2011 13:19 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]Onder andere omdat er geen goed disciplinerend instrument in de markt aanwezig was.
Goud zou dat kunnen zijn.
Andere zaken als huizen en aandelen ook.
Armoede vind ik het niet kunnen voorzien in eerste levensbehoeften, daar is in NL geen sprake van bij een 'normale leefstijl'. Met het huidige sociale stelsel heeft zelfs de grootste lamzak een dak boven zijn hoofd, eten op tafel, gas water en licht, alle benodigde elektrische apparaten en zelfs tv en internet!quote:Op donderdag 8 september 2011 11:37 schreef Blandigan het volgende:
Ik vraag me af wat jouw definitie van armoede is.
De mijne is in ieder geval dat je in een ontwikkeld en rijk land als Nederland, iedereen een minimum aan middelen moet kunnen geven zoals een goedkoop huurhuis, basislevensmiddelen, geld voor gezondheid, kleding.
Noodgedwongen in een caravan moeten wonen in je 5 jaar oude kloffie en dan elke week naar de voedselbank om je hand op te houden, is in mijn ogen, in Nederland, armoede.
En daar zijn er veel van, elk met hun eigen verhaal en een groot deel buiten hun schuld of buiten hun macht om het te veranderen.
Wie zegt dat die mensen in de kou moeten zitten of moeten aankloppen bij de voedselbank? De bijstandnorm is zo ingericht om te kunnen voorzien in eerste levensbehoeften + een beetje extra, als iemand daarvan niet rondkomt ligt het echt aan de (keuzes van de) persoon zelf of is er sprake van een zeer uitzonderlijke omstandigheid. Die beelden die de SP en co schets zijn zwaar overdreven en de oorzaak achter zon 'uitzonderlijk geval' leid vaak naar de eigen verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:05 schreef jaco het volgende:
Ik ben het totaal oneens met deze lezing. Het beeld dat je schetst, geldt voor een relatief klein deel weerbare mensen die het systeem misbruiken.
Je gaat toch niet bij de voedselbank langs voor producten die over de datum zijn omdat je 'te lui' bent ? Evenmin ga je in de kou zitten als je te lui bent. Heb je wel eens een kapotte CV gehad tussen oktober en april? Mensen die hun eten bij de voedselbank halen of hun gasrekening niet meer betalen, zitten echt klem.
"We zitten op het psychologische niveau van 10 euro. Hieronder geven retailinvesteerders niet om de prijs.''quote:BinckBank laat sterke groei achter zich
AMSTERDAM (AFN) - BinckBank heeft de tijden van sterke groei in Nederland achter zich gelaten. Bestuurslid Nick Bortot van BinckBank zei donderdag tijdens een presentatie voor investeerders dat de interbroker zich nu richt op de activatie in plaats van de acquisitie van Nederlandse klanten.
,,De grote groeicijfers liggen achter ons. We waren erg gericht op acquisitie van klanten en niet op activatie. We moeten ze helpen om hun eerste handelsactie te activeren'', aldus Bortot.
Bortot zei verder dat er op de Nederlandse markt weinig sprake is van prijsdruk. Dat verschillende concurrenten bij bepaalde transacties goedkoper zijn, is geen bedreiging. ,,We zitten op het psychologische niveau van 10 euro. Hieronder geven retailinvesteerders niet om de prijs.''
Met andere woorden: hij heeft zijn klanten niet echt hoog aangeschreven staan...quote:Op donderdag 8 september 2011 14:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
"We zitten op het psychologische niveau van 10 euro. Hieronder geven retailinvesteerders niet om de prijs.''
De repeteerplaat staat weer aan zo te zien.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:26 schreef SeLang het volgende:
ECB livestream over 4 minuten
http://www.ecb.int/press/(...)bcast_110908.en.html
Die overheid onderscheidt zich van andere leners doordat hij 1) veel langer als kredietwaardig wordt gezien, 2) in principe een overzadigbare honger naar krediet heeft, 3) de Centrale Bank sterk kan beinvloeden, zoniet aansturen, vooral in de VS, 4) in de plaats kan treden van talloze andere kredietbehoeftigen zoals banken en werklozen, en 5) feitelijk geen rente betaalt aan de CB omdat die als winst in de staatskas terugvloeit.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:09 schreef SeLang het volgende:
Het is dus niet de centrale bank die expansie veroorzaakt maar het is de vraag naar krediet door een eindgebruiker, in jouw voorbeeld de overheid.
Correct, maar de vraag is juist wat ze doen als dat punt van een deflatoire bust bereikt wordt. Want in zo'n crash zou iedere schuldenaar diverse andere in zijn faillissement meeslepen, totdat in het ergste geval niet alleen alle insolvabele bedrijven in een exponentieel groeiende olievlek van afschrijvingen weggevaagd zijn, maar door de vraaguitval ook de meeste gezonde bedrijven het loodje leggen. Dat is het steentijdscenario en dat zal tegen letterlijk iedere prijs voorkomen worden. De normale grenzen van rationeel economisch / monetair beleid zijn dan onbetekenend; de overheid en CB zullen dan simpelweg alles doen wat technisch tot hun mogelijkheden behoort om het tij te keren. Zo'n breekpunt kan bijvoorbeeld bereikt worden als er nu weer grote banken omvallen of als de euro onverhoopt op ongeordende wijze ontploft.quote:Er zitten daarom ook grenzen aan wat de overheid kan doen om de economie te stimuleren. [..] Het punt is dus dat een centrale bank weinig kan doen om de deflatoire bust die volgt op een periode van excessieve creditexpansie te voorkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |