abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101121402
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:33 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Onder discussieren versta ik gefundeerde meningen uitwisselen, naar elkaar luisteren, op elkaars vragen en antwoorden ingaan, en daar waar je het fout ziet dat toegeven of daar waar anderen het beter zien, complimenten uitdelen.
Dan heb je een basis voor een goed gesprek.

Dat is wat anders dan je eigen plaat afdraaien, moeilijke vragen (hoe gaat de US nou ook al weer van zijn schulden afkomen?) ontwijken, niet ingaan op rekensommetjes die je laten zien dat er geen bubble zit in goud, 10 jaar stijging afdoen als right for the wrong reasons en ga zo maar door.
De US gaat nooit van zijn schulden afkomen, het fiat systeem vereist immer groeiende schulden.
pi_101121462
Gerommel in de emu. Duitsland verzet zich tegen het opkopen door ecb van staatsobligaties. Tha gamez continue *O*
  woensdag 24 augustus 2011 @ 11:41:55 #153
324665 meth77
to do or not to do
pi_101121541
quote:
1s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Gerommel in de emu. Duitsland verzet zich tegen het opkopen door ecb van staatsobligaties. Tha gamez continue *O*
Terecht , het is afhelpen van de bonds bij banken tegen een koopje
pi_101121555
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:33 schreef Blandigan het volgende:
Onder discussieren versta ik gefundeerde meningen uitwisselen, naar elkaar luisteren, op elkaars vragen en antwoorden ingaan, en daar waar je het fout ziet dat toegeven of daar waar anderen het beter zien, complimenten uitdelen.
Dan heb je een basis voor een goed gesprek.

Dat is wat anders dan je eigen plaat afdraaien, moeilijke vragen (hoe gaat de US nou ook al weer van zijn schulden afkomen?) ontwijken, niet ingaan op rekensommetjes die je laten zien dat er geen bubble zit in goud, 10 jaar stijging afdoen als right for the wrong reasons en ga zo maar door.
Ik geef zelden uit eigen beweging mijn mening, maar ga wel vaak in tegen te makkelijk onderbouwde stellingen en meningen. Dat kan overkomen als de eigen plaat af te spelen, maar zoals GoudIsEcht al aangeeft, is het gewoon verschil in visie qua toekomstig beleid. Maar ook te makkelijk/populistisch en onobjectieve geluiden onderuit te halen.

Dat plaatje dat hoort aan te geven dat goud (nog) niet in een bubble zit heb ik al eerder onderuit gehaald, vandaar dat ik er niet op inging maar bij deze alsnog:

Goud is een asset waarvan de totale waarde uitgedrukt in de inflatiegecorrigeerde prijs amper toeneemt op termijn, terwijl de economie als geheel fors boven de inflatie gegroeid is. Dat goud-beleggingen dan procentueel minder uitmaken van de totale assets is niet meer dan logisch en maakt zelfs duidelijk waarom je goud juist niet langdurig(decennia) moet aanhouden. Tevens zijn de meetpunten van 1968 en 1980 dusdanig statistisch gekozen dat het verband vergroot word in het voordeel van de schrijver. Objectiviteit is ver te zoeken.

Een veel betere maatstaaf om goud te waarderen als overgewaardeerd is een 'fair value-berekening' of om goud inflatiegecorrigeerd weer te geven. Ook zijn er een aantal sentiment indicatoren voor de kortere termijn. In beide gevallen is goud fors overgewaardeerd.

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 24-08-2011 11:47:34 ]
pi_101122097
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:42 schreef piepeloi55 het volgende:
Goud is een asset waarvan de totale waarde waarvan de inflatiegecorrigeerde prijs amper toeneemt op termijn, terwijl de economie als geheel fors boven de inflatie gegroeid is. Dat goud-beleggingen dan procentueel minder uitmaken van de totale assets is niet meer dan logisch en maakt zelfs duidelijk waarom je goud juist niet langdurig(decennia) moet aanhouden.
Historisch gezien is dat zo wat ook heel aannemelijk is omdat goud niets minder dan een grondstof is. Wat ik echter wel frappant vind is dat de aanhangers van de goud=geld theorie bij uitstek kiezen voor een schaars edelmetaal als defacto betaalmiddel terwijl juist deze schaarsheid enorm deflatoir werkt. Over de jaren neemt immers de totale goudvoorraad toe door afgravingen maar op het moment dat er minder nieuw goud op de markt wordt gebracht dan de toegenomen bevolkingsgroei is er per saldo sprake van deflatie. Voor de mensen die goud bezitten is dat heel mooi maar voor de rest van de bevolking is dat systeem onhoudbaar omdat goud als belegging exponentieel in waarde toeneemt. Om die reden zal goud ook altijd een commoditie blijven.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101122381
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:58 schreef Arkai het volgende:

[..]

Historisch gezien is dat zo wat ook heel aannemelijk is omdat goud niets minder dan een grondstof is. Wat ik echter wel frappant vind is dat de aanhangers van de goud=geld theorie bij uitstek kiezen voor een schaars edelmetaal als defacto betaalmiddel terwijl juist deze schaarsheid enorm deflatoir werkt. Over de jaren neemt immers de totale goudvoorraad toe door afgravingen maar op het moment dat er minder nieuw goud op de markt wordt gebracht dan de toegenomen bevolkingsgroei is er per saldo sprake van deflatie. Voor de mensen die goud bezitten is dat heel mooi maar voor de rest van de bevolking is dat systeem onhoudbaar omdat goud als belegging exponentieel in waarde toeneemt. Om die reden zal goud ook altijd een commoditie blijven.
Wat vind je er dan frappant aan?
Ben je het niet met mij eens dat we ver boven onze stand leven (schuldenberg) en dat we niet in termen van groei maar in termen van welvaartbehoud moeten gaan leven?
En dat we, juist omdat papier zo creatief kan worden misbruikt, een maatstaf moeten nemen waar je veel minder makkelijk mee kunt rommelen?

Overigens kun je een nieuwe munt op tal van manieren ijken, bijvoorbeeld met een mandje van commodities waar goud (maar ook zilver) deel van uitmaken. Je bent echt niet alleen afhankelijk van die 5 miljard ounce goud die nu boven de grond zit.
pi_101122535
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:42 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik geef zelden uit eigen beweging mijn mening, maar ga wel vaak in tegen te makkelijk onderbouwde stellingen en meningen. Dat kan overkomen als de eigen plaat af te spelen, maar zoals GoudIsEcht al aangeeft, is het gewoon verschil in visie qua toekomstig beleid. Maar ook te makkelijk/populistisch en onobjectieve geluiden onderuit te halen.

Dat plaatje dat hoort aan te geven dat goud (nog) niet in een bubble zit heb ik al eerder onderuit gehaald, vandaar dat ik er niet op inging maar bij deze alsnog:

Goud is een asset waarvan de totale waarde uitgedrukt in de inflatiegecorrigeerde prijs amper toeneemt op termijn, terwijl de economie als geheel fors boven de inflatie gegroeid is. Dat goud-beleggingen dan procentueel minder uitmaken van de totale assets is niet meer dan logisch en maakt zelfs duidelijk waarom je goud juist niet langdurig(decennia) moet aanhouden. Tevens zijn de meetpunten van 1968 en 1980 dusdanig statistisch gekozen dat het verband vergroot word in het voordeel van de schrijver. Objectiviteit is ver te zoeken.

Een veel betere maatstaaf om goud te waarderen als overgewaardeerd is een 'fair value-berekening' of om goud inflatiegecorrigeerd weer te geven. Ook zijn er een aantal sentiment indicatoren voor de kortere termijn. In beide gevallen is goud fors overgewaardeerd.
Niemand in dit forum beweert dat je goud decennia moet aanhouden zonder verder om je heen te kijken.
En ik zal de eerste zijn die zijn zilver verkoopt als we een wereld krijgen met verstandige wereldleiders die de zaken op orde brengen en onze welvaart op een verstandige manier beheren.
Maar momenteel is het dé belegging in crisistijd.

Voor wat betreft je "weerlegging" van de getallen voor de bubble: ga nou eens in op de cijfers en zeg waar deze club (die overigens absoluut geen goudbugs zijn, in tegendeel) het mis heeft.
Of kom met je eigen getallen.
Maar niet een wal aan tekst, dat hebben we nou wel gehad.
pi_101122779
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:08 schreef Blandigan het volgende:
Ben je het niet met mij eens dat we ver boven onze stand leven (schuldenberg) en dat we niet in termen van groei maar in termen van welvaartbehoud moeten gaan leven?
En dat we, juist omdat papier zo creatief kan worden misbruikt, een maatstaf moeten nemen waar je veel minder makkelijk mee kunt rommelen?
Het probleem zit hem niet in de schuldenberg die eigenlijk best meevalt maar bij de verdeling hiervan onder risicodragende partijen. Leven op basis van waardebehoud hebben we al gezien tijdens de goudstandaard en is gewoon een enorme bottleneck voor economische groei. Een samenleving dient enkel ingericht te zijn op groei omdat het anders deflatoir werkt. Maar dan wel onder de voorwaarden van het stabiliteitspact of andere regelgeving om schuldophoping te voorkomen.

quote:
Overigens kun je een nieuwe munt op tal van manieren ijken, bijvoorbeeld met een mandje van commodities waar goud (maar ook zilver) deel van uitmaken. Je bent echt niet alleen afhankelijk van die 5 miljard ounce goud die nu boven de grond zit.
Het gaat om de eindigheid van grondstoffen die zich in de grond bevinden. Een dergelijke munteenheid aanhouden leidt altijd weer tot deflatie. Dan denk je een probleem op te lossen en dan introduceer je een nog groter probleem.
One man's trash, another man's treasure.
pi_101122853
Nogmaals Blandigan, dat plaatje zegt niets over het feit dat goud geen bubble is omdat (al eerder geformuleerd):

Het niet willen lezen van een onderbouwde lap tekst, na er zelf om gevraagd te hebben, zegt wederom weer iets over jouw objectiviteit en niveau van discussie.
pi_101122998
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:22 schreef Arkai het volgende:

[..]

Het probleem zit hem niet in de schuldenberg die eigenlijk best meevalt maar bij de verdeling hiervan onder risicodragende partijen. Leven op basis van waardebehoud hebben we al gezien tijdens de goudstandaard en is gewoon een enorme bottleneck voor economische groei. Een samenleving dient enkel ingericht te zijn op groei omdat het anders deflatoir werkt. Maar dan wel onder de voorwaarden van het stabiliteitspact of andere regelgeving om schuldophoping te voorkomen.

[..]

Het gaat om de eindigheid van grondstoffen die zich in de grond bevinden. Een dergelijke munteenheid aanhouden leidt altijd weer tot deflatie. Dan denk je een probleem op te lossen en dan introduceer je een nog groter probleem.
Tja, als je altijd maar wilt groeien dan zie ik waar je heen wil...maar we leven op een planeet met eindige grenzen. Je zegt het zelf, grondstoffen zijn eindig. Maar ook ruimte, water, lucht.
Tot nu toe hebben we gewoon maar raak geleefd, en problemen voor ons uitgeschoven omdat we er later wel een oplossing voor zouden vinden.

Dat we met minder moeten leren leven in plaats van met meer, is helaas een opvatting die niet past in het denkpatroon van deze generatie en al helemaal niet in die van de politicus die wil worden herkozen.
pi_101123080
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:24 schreef piepeloi55 het volgende:
Nogmaals Blandigan, dat plaatje zegt niets over het feit dat goud geen bubble is omdat (al eerder geformuleerd):

Het niet willen lezen van een onderbouwde lap tekst, na er zelf om gevraagd te hebben, zegt wederom weer iets over jouw objectiviteit en niveau van discussie.
Nee, in tegendeel, jij wilt er niet aan rekenen.
Als goud in een bubble zit moet je dat eenvoudig kunnen aantonen met een rekensom of door rekensommen van anderen onderuit te halen.
Maar dat doe je niet, je blijft vervallen in tekst, eigen redenaties, waarin termen als inflatie en deflatie je om de oren vliegen.

Ik wil geen tekst, ik wil een rekenvoorbeeld.
pi_101123130
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:31 schreef Blandigan het volgende:
Nee, in tegendeel, jij wilt er niet aan rekenen.
Als goud in een bubble zit moet je dat eenvoudig kunnen aantonen met een rekensom of door rekensommen van anderen onderuit te halen.
Maar dat doe je niet, je blijft vervallen in tekst, eigen redenaties, waarin termen als inflatie en deflatie je om de oren vliegen.

Ik wil geen tekst, ik wil een rekenvoorbeeld.
Jawel, dat heb ik al vaker weergegeven middels een 'fair value-berekening' en om goud inflatiegecorrigeerd weer te geven. Overigens heb ik daar niet aangegeven dat goud an sich een bubble is, maar onderdeel van de totale bubble.

Ondertussen ga je voorbij aan het verhaal dat je plaatje (en jijzelf) niet objectief is/zijn.
pi_101123201
Graag een linkje naar een post van jou waar deze berekening instaat.
Ik kan hem niet vinden.
pi_101123277
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 11:58 schreef Arkai het volgende:

[..]

Goud is geen geld.

Goud is waardereserve/spaarmiddel.

Wie zo hard werkt dat hij wat overhoudt kan goudbezitter worden.

Vanwege de aangegeven 'deflationaire krachten' rondom goud zal dat de goudbezitter over tijd met zijn goud dus meer kunnen 'kopen'.

Omdat er dan ook meer te koop is, zal dat anderen niet direct 'schaden'.

Eigenlijk wordt dus degene die nu extra produceert daarvoor in de toekomst nog wat beloond doordat hij zijn relatieve welvaartsniveau kan behouden.
pi_101123372
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 12:33 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Jawel, dat heb ik al vaker weergegeven middels een 'fair value-berekening' en om goud inflatiegecorrigeerd weer te geven. Overigens heb ik daar niet aangegeven dat goud an sich een bubble is, maar onderdeel van de totale bubble.

Ondertussen ga je voorbij aan het verhaal dat je plaatje (en jijzelf) niet objectief is/zijn.
Wat is nou fair value?

De perceptie rondom goud wordt toch enorm bespeeld, en is aan verandering onderhevig.

De rol die mensen het toedichten kan daarmee ook wisselen.

Ga daar maar eens mee rekenen.

En inflatie-gecorrigeerd is aannemen dat het vroeger wel de juiste waardering zou hebben (en bijvoorbeeld vroeger ook niet in een bubbel zat).

Hoe bewijs je dat dan?
  woensdag 24 augustus 2011 @ 16:20:00 #166
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101131529
Lijkt erop dat TPTB idd goud gaan proberen te crashen om het vertrouwen in het systeem te herstellen.

Straks nog een goeroe die gaat vertellen dat hij niet meer in goud zit?
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_101132476
LOL, als de prijzen de hemel in stijgen is het fundamenteel en als er een daling is dan is dat manipulatie. Religie all over...
pi_101133159
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 16:45 schreef piepeloi55 het volgende:
LOL, als de prijzen de hemel in stijgen is het fundamenteel en als er een daling is dan is dat manipulatie. Religie all over...
Alweer blijven gestelde vragen onbeantwoord door Mr. Langspeelplaat.

"Jaja.. .deflatie... religie... bubble... onderbouwing? ... geef onderbouwing? ... religie... gold bugs snappen het niet en ik wel.... deflatie... religie..."

Moet je nou niet eens een keer proberen wat zinnigs te melden, mannetje?
pi_101133662
Je kunt zeggen wat je wilt, maar de paniek bij veel goudbugs slaat nu al toe bij een geringe daling. Geen speculatie my ass.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 17:18:08 #170
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101133727
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 16:45 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik ben geen goldbug en ik heb er al lang geen positie meer in.

Het lijkt alleen alsof mijn complottheorie uitkomt.
pi_101133811
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:16 schreef piepeloi55 het volgende:
Je kunt zeggen wat je wilt, maar de paniek bij veel goudbugs slaat nu al toe bij een geringe daling. Geen speculatie my ass.
Mensen die nu panieken kan je goldbug noemen; die zijn van het verkapte paper bug speculantentype.
pi_101133824
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:18 schreef JimmyJames het volgende:

[..]

Ik ben geen goldbug en ik heb er al lang geen positie meer in.

Het lijkt alleen alsof mijn complottheorie uitkomt.
Wat is de complottheorie?
  woensdag 24 augustus 2011 @ 17:24:30 #173
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101134009
Dat het wel verleidelijk is voor de TPTB (als die idd zo machtig zijn) om goud te crashen aangezien het negatief correleert aan het vertrouwen in het systeem.

Als men de goudprijs flink ziet dalen, zullen menigeen denken dat het kennelijk wel meevalt met de systemische risico's.

Ik zeg niet dat ik hierin geloof. Alleen dat het een leuke complottheorie is.
pi_101134847
Er gaat hier het gerucht dat TPTB goud aan het crashen is? Afgelopen jaar heb ik geleerd dat je niet mag handelen met voorkennis, wat TPTB hier dus wel doet? Iemand die mij even uit de brand kan helpen?

Misschien vraag ik hier nu maar wat klinkklare onzin, maar dat kan komen door mij nog niet al te hoge leeftijd.
pi_101135469
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 17:20 schreef GoudIsEcht het volgende:
Mensen die nu panieken kan je goldbug noemen; die zijn van het verkapte paper bug speculantentype.
Dat kan natuurlijk ook, maar feit is wel gezien de vele reacties op fora, nieuwsbronnen e.d. dat er grote paniek heerst van mensen in een goudpositie bij een dergelijke geringe daling. De goudmarkt is dus weldegelijk (zwaar) onderhevig aan speculatie en een perceptieverandering kan zodoende op de loer liggen.

Juist het toetreden van enorm veel beleggers/speculanten maakt goud zo gevaarlijk, iets waar ik eerder op heb geattendeerd.
pi_101135558
De geruchten over TPTB die de goudprijs willen doen crashen zijn gewoon smoesjes om het 'onverklaarbare' (hoe the F*ck kan goud immers dalen?) voor goldbugs verklaarbaar te maken en slaan nergens op. Weer een kenmerk van een religie, waarbij objectiviteit ver te zoeken is.

Bij forse stijgingen horen forse dalingen en dat zegt niets over een top of bubble.
pi_101135672
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2011 18:03 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk ook, maar feit is wel gezien de vele reacties op fora, nieuwsbronnen e.d. dat er grote paniek heerst van mensen in een goudpositie bij een dergelijke geringe daling. De goudmarkt is dus weldegelijk (zwaar) onderhevig aan speculatie en een perceptieverandering kan zodoende op de loer liggen.

Juist het toetreden van enorm veel beleggers/speculanten maakt goud zo gevaarlijk, iets waar ik eerder op heb geattendeerd.
Ja in elke markt zitten zwakke handjes.

Maar fysiek goud is voor de grote jongens een kleine markt.

En die zie ik niet zomaar draaien.
pi_101139515
Google trends op gold.

Google trends op goud.

Google trends op bullion.

Zo vreemd/plots is de huidige daling (na een forse stijging) niet markttechnisch gezien. Zolang een dergelijke daling maar niet leid tot een perceptieverandering is er niets aan de hand voor goldbugs.
pi_101153490
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 07:46 schreef dvr het volgende:
Sowieso verwacht ik deze week (als de aandelenbeurzen niet crashen.. :P ) op woensdag/donderdag een dip als het weer optie-expiratiedag is. En omdat een aantal zilverhandelaren al heeft aangekondigt dat er deze week op de Comex waarschijnlijk hogere margeverplichtingen worden ingesteld, kon zilver wel eens wat extra dalen.
Ha! Mag ik even uw applaus in ontvangst nemen? Bovenstaande voorspelde ik maandag, terwijl goud en zilver nog naar hun all-time high onderweg waren. Vandaag daalde goud 5,5% en zilver 7,5%. Ik kijk het nog even aan, wacht waarschijnlijk morgen even de berichten van de FED af, en ga dan ofwel bijkopen of een verdere daling uitzitten voordat ik weer toesla. Ik denk niet dat de grote shorters het kunstje dat ze eind april met zilver flikten in de goudmarkt kunnen herhalen, maar misschien weten ze toch misbruik te maken van het sentiment dat nu even in hun voordeel is..

PS: CME (eigenaren van de Comex beurs in NY) heeft zojuist inderdaad een margin-verhoging (27% hoger) afgekondigd. De vorige verhoging, met 22%, zorgde twee weken geleden voor een miniscuul dipje in de goudprijs dat maar 30 minuten aanhield.

[ Bericht 1% gewijzigd door dvr op 25-08-2011 03:55:34 ]
  donderdag 25 augustus 2011 @ 07:52:32 #180
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_101160205
De goudprijs daalt omdat wanhopige beleggers hopen dat de FED morgen aankondigt dat de geldpers weer sneller gaat draaien. Ach ja, schuld op schuld op schuld op schuld .....
pi_101161030
Wow DVR nostradamus, dat is wel heel makkelijk scoren.

Ten eerste omdat de daling niet veroorzaakt word door expiratiedag/marginverhogingen, maar omdat goud (tijdelijk?) overbought is na een dergelijke stijging en winstnemingen vanzelfsprekend zijn in een dergelijke markt. Daarnaast speelt het verhaal van het wel of niet QE3, aantrekkende economie e.d. Ook heeft de zilver en goud-prijs zich eerder met (forsere) marginverhogingen/ expiratiedag niet zo gedragen, zelfs een aantal keren tegenovergesteld.

Ten tweede omdat je een dip van 2 3 dagen (of meer) met dergelijke percentages niet voorzag. Anders had je natuurlijk niet op 11 augustus bijgekocht en had je, ondanks dat je koopt voor lange termijn, wel even gewacht.

Ten derde quote je nu een bericht dat wel, zij het door totaal andere redenen, in een andere vorm en omstandigheden als 'voorspelt', is uitgekomen. Ik kan daarnaast een meervoud van korte termijn quotes van je quoten die zacht uitgedrukt niet eens in de buurt zijn uitgekomen.
pi_101164264
Bijna door de 1700 heen. Het moet toch niet veel verder (fors) gaan dalen, anders gaan er wat percepties sneuvelen en ik heb voorheen al gesuggereerd waar dat toe kan leiden.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 11:33:57 #183
268409 voice-over
pi_101164674
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:21 schreef piepeloi55 het volgende:
Bijna door de 1700 heen. Het moet toch niet veel verder (fors) gaan dalen, anders gaan er wat percepties sneuvelen en ik heb voorheen al gesuggereerd waar dat toe kan leiden.
Welke percepties sneuvelen er dan?
1. Dat de Amerikaanse overheid het tekort niet meer in de hand heeft en pas na de verkiezingen kan worden aangepakt?
2. Dat de Eurozone-overheden niet doortastend genoeg optreden in de landencrisis?
pi_101165077
quote:
19s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:33 schreef voice-over het volgende:
Welke percepties sneuvelen er dan?
1. Dat de Amerikaanse overheid het tekort niet meer in de hand heeft en pas na de verkiezingen kan worden aangepakt?
2. Dat de Eurozone-overheden niet doortastend genoeg optreden in de landencrisis?
De perceptie dat goud een ultieme veilige haven is, maar vooral de perceptie dat goud alsmaar stijgt. Dat heeft immers gezorgd voor een enorme toestroom van beleggers (ook al beweren goudbugs en ook jij dat de toestroom een andere reden tot gevolg heeft) met een prijsopdrijvende effect tot gevolg. Als die perceptie word doorbroken, en dat kan zijn door een forse prijsdaling, rest er niets anders dan paniek.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 12:00:57 #185
268409 voice-over
pi_101165518
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 11:47 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

De perceptie dat goud een ultieme veilige haven is, maar vooral de perceptie dat goud alsmaar stijgt. Dat heeft immers gezorgd voor een enorme toestroom van beleggers (ook al beweren goudbugs en ook jij dat de toestroom een andere reden tot gevolg heeft) met een prijsopdrijvende effect tot gevolg. Als die perceptie word doorbroken, en dat kan zijn door een forse prijsdaling, rest er niets anders dan paniek.
Enerzijds.
Een forse prijsdaling is al tijden voorzien. Ik reken op 20-30% downfall in de komende 6 maanden. Daarna zal goud weer fors stijgen. Zo lang Amerikaanse politici ruzie met elkaar maken en geen enkele stabiele oplossingen aandragen voor de tekorten (geld bijdrukken is geen oplossing) en Europese leiders gegijzeld worden door het electoraat en populisten, zal goud de enige echte veilige haven zijn.

Anderzijds.
Ik heb ook geen glazen bol.
pi_101165886
Iedereen die nu al bang/wanhopig wordt bij een dergelijke daling moet zich serieus afvragen of hij/zij:

0. snapt wat er speelt en kan aangeven wat er fundamenteel veranderd is ten opzichte van het koopmoment
1. om de juiste redenen in PM zit
2. in het juiste produkt belegt
pi_101165977
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:10 schreef Blandigan het volgende:
Iedereen die nu al bang/wanhopig wordt bij een dergelijke daling moet zich serieus afvragen of hij/zij:

0. snapt wat er speelt en kan aangeven wat er fundamenteel veranderd is ten opzichte van het koopmoment
1. om de juiste redenen in PM zit
2. in het juiste produkt belegt
Als goldbug zijnde heb je gelijk, maar je moet tevens beseffen dat het grootste gedeelte van de prijs(bewegingen) niet door dergelijke langjarige beleggers-goldbugs bepaald word.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 12:33:36 #188
268409 voice-over
pi_101166687
Gisteren ben ik samen met mijn moeder van 80 naar een juwelier gegaan om haar oude, gouden sieraden te verkopen. Nu kan zij lekker haar slaapkamer opknappen en wat nieuwe spulletjes kopen. Het was een gekkenhuis. We moesten een uur buiten wachten voordat we naar binnen mochten. Al om 8:15 stonden er mensen voor de deur om hun spullen te verkopen.

Ik bedoel maar 1 juwelier in Den Haag en zo zijn er 100.000'en in de hele wereld. Wat een aanbod van goud, wat een prijsdaling dus. :)
pi_101166809
quote:
19s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:33 schreef voice-over het volgende:
Gisteren ben ik samen met mijn moeder van 80 naar een juwelier gegaan om haar oude, gouden sieraden te verkopen. Nu kan zij lekker haar slaapkamer opknappen en wat nieuwe spulletjes kopen. Het was een gekkenhuis. We moesten een uur buiten wachten voordat we naar binnen mochten. Al om 8:15 stonden er mensen voor de deur om hun spullen te verkopen.

Ik bedoel maar 1 juwelier in Den Haag en zo zijn er 100.000'en in de hele wereld. Wat een aanbod van goud, wat een prijsdaling dus. :)
Dat aanbod valt toch wel mee? Ik bedoel de hoeveelheden lijken mij mee te vallen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_101166941
Volgens mij zit de paniek er toch aardig in bij goud speculanten, al zou goud morgen nog kunnen stijgen als QE3 uitblijft
pi_101167279
Het leukste is dat je veel goldbugs die heilg zijn overtuigd van hun gelijk, meteen ziet panieken bij een (nietszeggende) daling. Of goldbugs die bij een blow off fase opeens bij gaan kopen, terwijl ze de kennis op fors lagere prijzen al jaren in pacht hadden.

Dergelijke daden en gebeurtenissen geven imo aan dat goud niet gedreven word door de (zowiezo niet juiste) toegeschreven eigenschappen, maar puur onderhevig is aan speculatie. Zelfs door de meest fanatieke goldbugs. Als vroeg of laat de perceptie van alsmaar stijgende prijzen, inflatie of 'veilige haven' klapt kan het wel eens hard gaan.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 12:58:40 #192
256829 Sokz
Livin' the life
pi_101167626
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:49 schreef piepeloi55 het volgende:
Het leukste is dat je veel goldbugs die heilg zijn overtuigd van hun gelijk, meteen ziet panieken bij een (nietszeggende) daling.
Juist niet imo, goldbugs blijven rustig zitten en weten / verwachten dat het goedkomt, eventueel bijkopende.
De 'ik-hoorde-van-mijn-buurman-dat-goud-goed-was' speculanten die panikeren bij dergelijke reacties.
pi_101167915
quote:
99s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 12:58 schreef Sokz het volgende:
Juist niet imo, goldbugs blijven rustig zitten en weten / verwachten dat het goedkomt, eventueel bijkopende.
De 'ik-hoorde-van-mijn-buurman-dat-goud-goed-was' speculanten die panikeren bij dergelijke reacties.
Ik denk trouwens dat de meeste die zichzelf als goudbug beschouwen ook die hoorde-van-mijn-buurman-dat-goud-goed-was speculanten zijn als het erop aankomt en pas de afgelopen jaren zijn toegestroomt. Ik zie op diverse fora (vooral amerikaanse) een aantal zeer fanatieke goudbugs en al jarenlange goudbugs paniekeren en zich afvragen of de top (tijdelijke) bereikt is, of inflatie wel gaat komen e.d. Maar ook op dit fora zie je goldbugs rare bewegingen maken, kopen op blow off fases met kennis die al jaren in pacht zit, wringen zich in rare bochten bij kritische vragen/constateringen of weten gewoonweg niet waar ze over praten e.d. Alleen de paniek valt hier wel mee, of is die er wel en willen goldbugs zich niet laten kennen o.a. door de vele kritische discussies?

De hoorde-van-mijn-buurman-dat-goud-goed-was zijn trouwens de meest prijsbepalende speculanten, aangezien een echte goldbug één keer koopt en altijd aanhoud en hoogstens bijkoopt. Bij een perceptieverandering stromen die massaal naar de uitgang en dan is het maar afwachten wat de fanatieke goldbug gaat doen. Mij maak je niet wijs dat die fijn blijven zitten en forse winsten/inleg zien verdampen. De historie wijst daar trouwens ook op, of is this time different (again)?

De vraag die je je moet stellen is wanneer slaat die perceptie om? Dat weet imo niemand vooraf met zekerheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 25-08-2011 13:16:50 ]
  donderdag 25 augustus 2011 @ 13:14:35 #194
268409 voice-over
pi_101168259
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:06 schreef piepeloi55 het volgende:

De vraag die je je moet stellen is wanneer slaat die perceptie om? Dat weet imo niemand vooraf met zekerheid.
Pas als Amerikaanse en Europese politici daadkrachtig de problemen gaan bestrijden, zal mijn perceptie op de goudontwikkeling veranderen. Dan zal ik als de sodemieter wegvluchten uit goud.

Maar tot aan 6 maanden na de Amerikaanse verkiezingen zie ik dit niet gebeuren.
pi_101168476
quote:
19s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:14 schreef voice-over het volgende:
Pas als Amerikaanse en Europese politici daadkrachtig de problemen gaan bestrijden, zal mijn perceptie op de goudontwikkeling veranderen. Dan zal ik als de sodemieter wegvluchten uit goud.

Maar tot aan 6 maanden na de Amerikaanse verkiezingen zie ik dit niet gebeuren.
Stel puur theoretisch, goud daalt vanaf nu in vrijwel een keer door naar $1200, er breekt deflatie uit, QE3 komt nooit. Eventuele dergelijke zaken gaan niets met je perceptie doen zeker? :W
pi_101168698
Stel, piepeloi gaat vragen beantwoorden, komt zelf met rekenvoorbeelden, zwamt niet oneindig in het rond, en voelt zich niet geroepen om bij elke post te roepen dat ie het wel heeft gezegd of het beter wist, dan overweeg ik om mijn PM te verk.....nee, zelfs dan niet.
pi_101168774
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:28 schreef Blandigan het volgende:
Stel, piepeloi gaat vragen beantwoorden, komt zelf met rekenvoorbeelden, zwamt niet oneindig in het rond, en voelt zich niet geroepen om bij elke post te roepen dat ie het wel heeft gezegd of het beter wist, dan overweeg ik om mijn PM te verk.....nee, zelfs dan niet.
Nee, want bij een religie verander je ongeacht de feiten niet van geloof. _O-
pi_101168824
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:30 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

QED
  donderdag 25 augustus 2011 @ 13:33:59 #199
268409 voice-over
pi_101168870
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 13:30 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Wat heeft dit met religie te maken? Het gaat om doordenken en in staat zijn grote verbanden te zien.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 14:38:01 #200
268409 voice-over
pi_101170908
De Finnen wijken niet. Ze willen hun onderpand. De oplossing verkeert in een impasse.

Mijn perceptie over de euro-crisis en de goudprijsontwikkeling verandert dus niet. Integendeel.

quote:
Gold has dropped in “a correction that we have to have,” said Justin Smirk, senior economist at Westpac Institutional Bank, a unit of Australia’s Westpac Banking Corp. “Near term, there’s still a lot of reason for gold to outperform other commodities, because we don’t think that problems are being resolved.”
pi_101171466
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 09:12 schreef piepeloi55 het volgende:
Wow DVR nostradamus, dat is wel heel makkelijk scoren.

Ten eerste omdat de daling niet veroorzaakt word door expiratiedag/marginverhogingen, maar omdat goud (tijdelijk?) overbought is na een dergelijke stijging en winstnemingen vanzelfsprekend zijn in een dergelijke markt.
Jaja, gesproken als een echte kenner van de goudmarkt! :') Laten we het er voorlopig maar op houden dat er dezer dagen meerdere factoren bijeenkwamen.

De reden waarom de markt nu zo panisch doet over marginverhogingen is omdat de gigantische opdoffer die eind april aan zilver uitgedeeld werd, voorafgegaan was door een opvallende reeks snelle marginverhogingen.

quote:
Ten tweede omdat je een dip van 2 3 dagen (of meer) met dergelijke percentages niet voorzag. Anders had je natuurlijk niet op 11 augustus bijgekocht en had je, ondanks dat je koopt voor lange termijn, wel even gewacht.
Net zo min als dat ik op die dag voorzag, dat goud binnen twee weken alweer 8% verder zou stijgen, zodat zich een vergelijkbare piek aftekende als in april-mei 2010, toen goud ineens 12,5% steeg, waarvan driekwart meteen daarna weer vervloog. Zoiets verwacht ik nu ook weer, de huidige daling zou dan tot iets onder de 34.800 E/Kg kunnen gaan. Nog even wachten hoe de markt op Bernanke en op de expiratieafloop reageert.

quote:
Ik kan daarnaast een meervoud van korte termijn quotes van je quoten die zacht uitgedrukt niet eens in de buurt zijn uitgekomen.
Ik zie je quotes graag tegemoet, want ik kan me niet herinneren ooit eerder kortetermijn voorspellingen gedaan te hebben. Die deed ik overigens alleen maar omdat er steeds meer berichten opduiken in de trant van 'ik weet er niets van, maar vraag me af of ik goud moet kopen' - dat moet natuurlijk, maar deze week was er niet het beste moment voor.
  donderdag 25 augustus 2011 @ 15:12:20 #202
268409 voice-over
pi_101172057
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 14:56 schreef dvr het volgende:

..... 'ik weet er niets van, maar vraag me af of ik goud moet kopen' - dat moet natuurlijk, maar deze week was er niet het beste moment voor.
Maar wel om te verkopen, zoals mijn moeder gisteren deed en al haar 14-karaats goud aanbood voor een prijs van 22 euro/ gram. Die gaat straks een heerlijke vakantie boeken, haar slaapkamer opknappen plus nog wat leuke spulletjes in huis halen. :)
  donderdag 25 augustus 2011 @ 17:04:31 #203
268409 voice-over
pi_101176023
Griekse rente torenhoog door Finse controverse
http://www.z24.nl/economi(...)nse_controverse.html

Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft ......
pi_101176711
Sinds we zo gezellig bezig zijn nog een sappig gerucht.

The Leader wishes to inform his readers that a sovereign central bank will soon announce that it is accumulating silver as a reserve asset.
Also he is advising those who have participated so successfully in the latest gold run to shift their entire focus to the silver market.
As to Jes Staley, The Leader will give his reply at the appropriate moment.
You're going home in a body bag, do da, do da.....

Tja, wat moet je hiermee.
Waar gaat dit over?

Begin dit jaar was er sprake van een "Winter" groep die op Yahoo aangaf dat ze de zilvermarkt zouden bespelen en berichten posten met de tijd van de raids, koersdoelen, etc.
Ze werden uiteraard met een grote korrel zout genomen, totdat bleek dat ze vrij nauwkeurig waren.

Dezelfde groep is weer wakker geworden en heeft het bovenstaande gerucht nu geplaatst.

Ik kan zelf ontzettend genieten van dit soort zaken. Of het nou complete flauwekul is of echt waar, het zorgt voor de nodige afleiding en vuurwerk.
En mocht die souvereine staat inderdaad binnenkort de aankondiging doen, dan open ik een biertje.
pi_101177697
The leader van aluminium ?
pi_101183898
quote:
19s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 17:04 schreef voice-over het volgende:
Griekse rente torenhoog door Finse controverse
http://www.z24.nl/economi(...)nse_controverse.html

Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft ......
een liefhebber van Burger King?
What falls down must go up
  donderdag 25 augustus 2011 @ 20:12:07 #207
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_101184837
Er zijn ook gewoon gold- en zilverbugs die denken dat ze iets goeds doen voor de wereld door goud en zilver te kopen :')
pi_101187050
Er is nog een goud margin hike aangekondigd door IB.
Maar dat zou jullie niet moeten deren toch, verstandig als jullie zijn met alleen fysiek goud? :)
pi_101202370
Voor mensen die er aan zitten te denken in zilver te beleggen, hierbij een interessante studie van BMO company.

https://docs.google.com/v(...)thkey=CJ3d5boN&pli=1

Enkele opvallende zaken:
- als je naar de Comex hoeveelheid fysiek zilver kijkt zie je een duidelijke neergang: een indicatie van tekorten op dit moment
- er wordt in rap tempo gewerkt aan uitbreiding van zilverwinning: flinke verwachte toenames vanaf 2013 met een piek in 2015-2016, waarbij bijna 160% zilver wordt gewonnen
- de verwachte vraag is voor een zeer substantieel deel ~50% afhankelijk van de industrie; met een verschuiving van traditionele afnemers in het westen en Japan, naar India en China. Kortom als we een recessie krijgen zal dat grote gevolgen hebben voor de vraag (en prijs)
- verder wordt de prijs voor een belangrijk deel gedreven door een zwakke euro/dollar, inflatieverwachting, de schuldenproblematiek, meer QE verwachtingen en politieke onrust in Afrika en het Midden Oosten
- mijnaandelen zijn over de hele linie goedkoop geprijst en er is veel ruimte voor opwaartse stijging (als je er aan denkt mijnaandelen te kopen bedenk dan dat waarschijnlijk alle aandelen tanken als de beurs onderuit gaat + doe je huiswerk en analyses omdat er grote verschillen in bedrijven/risico profielen zitten)
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 08:22:07 #210
268409 voice-over
pi_101202922
Zilver is een belegging, goud is een vlucht naar welvaartsbehoud. Dat zijn fundamenteel verschillende sentimenten die doorgewinterde beleggers maar niet willen snappen.
pi_101203855

Ik plemp het hier maar neer bij gebrek aan een betere plek.
Drukke baasjes, die US banken. Tot over hun oren in de derivaten. En nou de hamvraag, welk % van die derivaten is gebakken lucht handel ? Wie het weet mag het zeggen.
pi_101209694
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 09:05 schreef Blandigan het volgende:
[ afbeelding ]

Ik plemp het hier maar neer bij gebrek aan een betere plek.
Drukke baasjes, die US banken. Tot over hun oren in de derivaten. En nou de hamvraag, welk % van die derivaten is gebakken lucht handel ? Wie het weet mag het zeggen.
Als ik een ruwe schatting mag maken dan denk ik om en nabij de 100%.
What falls down must go up
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:50:55 #213
268409 voice-over
pi_101225751
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 12:02 schreef Goldman_Sucks het volgende:

[..]

Als ik een ruwe schatting mag maken dan denk ik om en nabij de 100%.
Gold = Real Money. :)
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 07:47:26 #214
268409 voice-over
pi_101246048
De Bernanke-factor:

quote:
“All the problems that drove the price of gold up are still out there. All Bernanke did today was move the decision to a proper time.”
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:21:40 #215
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_101260273
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 17:45 schreef wbeco het volgende:
The leader van aluminium ?
Wordt misschien bedoeld "De ladder van aluminium"?
Die van mij tenminste wel. Lekker licht en reikt hoog. :O
In Gold we trust
pi_101279388
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 17:22 schreef Blandigan het volgende:

The Leader wishes to inform his readers that a sovereign central bank will soon announce that it is accumulating silver as a reserve asset.
Haha, nou, wie weet. Ik zie Mexico er wel voor aan, of China of een ander ZO-Aziatisch land met een gezonde zilverproductie, een geschiedenis van zilvergeld en een teveel aan FIAT-reserves.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 07:39 schreef Blandigan het volgende:
Voor mensen die er aan zitten te denken in zilver te beleggen, hierbij een interessante studie van BMO company.

- er wordt in rap tempo gewerkt aan uitbreiding van zilverwinning: flinke verwachte toenames vanaf 2013 met een piek in 2015-2016, waarbij bijna 160% zilver wordt gewonnen
- de verwachte vraag is voor een zeer substantieel deel ~50% afhankelijk van de industrie; met een verschuiving van traditionele afnemers in het westen en Japan, naar India en China. Kortom als we een recessie krijgen zal dat grote gevolgen hebben voor de vraag (en prijs)
Dank. Gaan deze factoren nog gevolgen krijgen voor de mate waarin jij in zilver blijft zitten? Mijn grootste vrees op dit moment is een Amerikaanse beurscrash, die tot een wereldwijde recessie zou leiden waar de industriële vraag naar zilver dus onder zou lijden. In de Grote Depressie deed zilver het beter dan aandelen, maar het boette toch flink in koopkracht in. De fundamentele driver in de stijging van het afgelopen jaar was enerzijds de industriële vraag, en anderzijds de speculatie die samenhing met het gegeven dat zilver erg schaars aan het worden was. Dat laatste is nog steeds waar, maar die schaarste zal toch vooral een afgeleide zijn van de industriële vraag. Omdat het dit voorjaar al niet gelukt is om de bullion banks te breken, denk ik dat dat in een deflationaire omgeving al helemaal niet zal lukken. Het zal totdat die deflatie toeslaat nog wel wat blijven stijgen, maar daarna verwacht ik dat het pas weer omhoog gaat wanneer er her en der hoge prijsinflatie ontstaat zodat zilver zijn rol als 'poor man's gold' oppakt. Hoe schat jij dat in?
pi_101279450
Leuk nieuws uit China: daar is een nieuwe precious metals beurs (PAGE - Pan Asian Gold Exchange) geopend die nu eens niet door de JP Morgan's van deze wereld bestierd wordt, en waar westerse beleggers goudcontracten kunnen krijgen die in remnimbi (yuan) genoteerd zijn.

Met andere woorden, door de aanschaf van goud krijg je tevens exposure aan de Chinese munt, en dat lijkt me een garantie voor een verschuiving van een flinke hoeveelheid goud naar Azië (d.w.z. wie alleen yuan's wil, koopt daar goud en verkoopt evenveel dollargenoteerd goud in het westen) . Die Chinezen weten het toch handig te spelen...

http://www.cheviot.co.uk/(...)us-meeting-of-minds/
pi_101279565
Tot mijn teleurstelling lijkt Piepeloi zijn werkveld even naar IEX te hebben verplaatst, waar ik zijn onmiskenbare 'goud door het putje'-riedel in anonieme gedaante aantrof tussen de reacties op een vermakelijke columnistenstrijd tussen Willem Middelkoop en Corné van Zeijl. Met de nodige bravoure bewijst hij dat hyperinflatie technisch onmogelijk is (terwijl het toch regelmatig voorgekomen is..) en poneert hij de al even gewaagde stelling dat centrale banken alleen het korte eind van de yieldcurve kunnen beinvloeden (terwijl centrale banken toch iedere maturity kunnen kopen die hun hartjes maar begeren).

http://www.iex.nl/Column/(...)Willem/reacties.aspx

Ik heb van Piepeloi nog een hoop quotes tegoed waarin ik kortetermijnvoorspellingen over goud doe die niet uitgekomen zijn. De enige die mij daarvan heugt deed ik een paar berichten hierboven, toen ik zei dat goud in de huidige daling nog wel tot onder de 35.000 E/Kg zou kunnen dalen, terwijl het alweer tot 40.000 is aangetrokken. Het lijkt er steeds meer op dat alleen de optieexpiratie tot de daling geleid had en we de andere verklaringen die gretig door goudhaterz werden aangedragen (overbought, winstneming etc) kunnen vergeten.
pi_101279871
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 05:10 schreef dvr het volgende:
Gaan deze factoren nog gevolgen krijgen voor de mate waarin jij in zilver blijft zitten?
Om te beginnen is het denk ik goed om even aan te geven hoe ik in zilver zit.
Zilver is 25% van mijn belegbare bezit. Het overige deel is onroerendgoed beleggingen met een looptijd van minimaal 10 jaar (50%) en nog een deel cash waarmee ik zo goed als zeker mijn huis vervroegd aflos. Van die 25% zilver zit 1/5 in munten, 2/5 in bullion baren, en de rest is papier en zeer speculatief (opties, mijnaandelen, etc).
Die zilveren munten zal ik altijd houden ongeacht de prijs of wereldontwikkelingen, en gaan waarschijnlijk tzt naar mijn kinderen. Bullion houd ik zo lang mogelijk aan maar als ik de omstandigheden fundamenteel zie veranderen kan ik dat deel direct verkopen (24 uur per dag 7 dagen in de week zolang de website draait). Met de papieren zilverpot ben ik dagelijks aan het rommelen.

Mijn grootste vrees op dit moment is een Amerikaanse beurscrash, die tot een wereldwijde recessie zou leiden waar de industriële vraag naar zilver dus onder zou lijden. In de Grote Depressie deed zilver het beter dan aandelen, maar het boette toch flink in koopkracht in. De fundamentele driver in de stijging van het afgelopen jaar was enerzijds de industriële vraag, en anderzijds de speculatie die samenhing met het gegeven dat zilver erg schaars aan het worden was. Dat laatste is nog steeds waar, maar die schaarste zal toch vooral een afgeleide zijn van de industriële vraag. Omdat het dit voorjaar al niet gelukt is om de bullion banks te breken, denk ik dat dat in een deflationaire omgeving al helemaal niet zal lukken. Het zal totdat die deflatie toeslaat nog wel wat blijven stijgen, maar daarna verwacht ik dat het pas weer omhoog gaat wanneer er her en der hoge prijsinflatie ontstaat zodat zilver zijn rol als 'poor man's gold' oppakt. Hoe schat jij dat in?
Mijn inschatting is dat de papieren zilvermarkt een deuk oploopt als we crashen. Maar ik denk ook dat de val van de zilver koers minder groot en minder langdurig is dan aandelen, en dan in het verleden het geval was omdat fysiek zilver dan zijn rol gaat spelen:
- om te beginnen, this time is different :) In die zin dat van de 46 miljard ounces die we ooit boven de grond gehaald hebben en waarvan er in 1929 nog ruim voldoende over waren, er inmiddels nog maar 1 miljard boven de grond zijn. We zijn nu wel met 7 miljard mensen.
- er is een steeds groter worden groep die werkelijk alles wat aan papiergeld binnenkomt omzet in fysiek zilver (vooral munten). Je ziet het ook aan de websites van munthandelaren die steeds vaker nee moeten verkopen of lange leveringstermijnen hanteren, en daarnaast aan berichten zoals deze laatst http://www.goldstackers.c(...)nar-dragon-2012.html waarbij een munt die in 2012 moet uitkomen al uitverkocht is. Al dat fysiek zilver drukt op de voorraad en vormt een steeds groter wordende buffer bij koersschommelingen
- ook zilver is nog maar net bij grote groepen mensen bekend als belegging en er komt nog een grote inhaalslag om al die mensen te voorzien van hun deel van de zilverberg zeker als het vertrouwen in fiat geld blijft dalen
- landen als China en India blijven dollars dumpen en zilver opkopen, en die zouden erg blij zijn met een prijsdaling om nog eens extra in te slaan. Overigens met name ook vanwege de strategischenoodzaak van zilver voor o.a. kruisraketten, zo'n 10 kg per raket (hier is bij mijn weten nog geen enkel alternatief voor)
- zilver blijft met een touwtje aan goud zitten. Zowel omhoog als naar beneden wordt de bandbreedte 15:1 t/m 40:1 angstvallig in de gaten gehouden en als in moeilijke tijden goud omhoog schiet, gaat zilver mee ondanks dat de industrieele factor dan nagenoeg wegvalt.

pi_101279890
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 05:17 schreef dvr het volgende:
Leuk nieuws uit China: daar is een nieuwe precious metals beurs (PAGE - Pan Asian Gold Exchange) geopend die nu eens niet door de JP Morgan's van deze wereld bestierd wordt, en waar westerse beleggers goudcontracten kunnen krijgen die in remnimbi (yuan) genoteerd zijn.

Met andere woorden, door de aanschaf van goud krijg je tevens exposure aan de Chinese munt, en dat lijkt me een garantie voor een verschuiving van een flinke hoeveelheid goud naar Azië (d.w.z. wie alleen yuan's wil, koopt daar goud en verkoopt evenveel dollargenoteerd goud in het westen) . Die Chinezen weten het toch handig te spelen...

http://www.cheviot.co.uk/(...)us-meeting-of-minds/
Dan is dat al de 2e beurs in korte tijd naast de zojuist geopende HkMex http://www.hkmerc.com/en/index.html
pi_101280947
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 05:32 schreef dvr het volgende:
Tot mijn teleurstelling lijkt Piepeloi zijn werkveld even naar IEX te hebben verplaatst, waar ik zijn onmiskenbare 'goud door het putje'-riedel in anonieme gedaante aantrof tussen de reacties op een vermakelijke columnistenstrijd tussen Willem Middelkoop en Corné van Zeijl. Met de nodige bravoure bewijst hij dat hyperinflatie technisch onmogelijk is (terwijl het toch regelmatig voorgekomen is..) en poneert hij de al even gewaagde stelling dat centrale banken alleen het korte eind van de yieldcurve kunnen beinvloeden (terwijl centrale banken toch iedere maturity kunnen kopen die hun hartjes maar begeren).
Onmogelijk heb ik nooit gesteld, maar onwaarschijnlijk wel. Feitelijk klopt de redenering en ik heb nog nooit een onderbouwd antwoord gehoord waarom centrale banken zich in een dergelijk beschreven situatie zouden inlaten met dergelijk beleid. Dat kan ook niet, omdat je er dan van uitgaat dat autoriteiten doelbewust aansturen op het verwoesten van de economie. Nogmaals, zodra de gevolgen (en dat moment komt ooit) van monetair beleid leiden tot de oorzaak van dat monetaire beleid en/of die oorzaak zelfs verergeren is dergelijk monetair beleid niet waarschijnlijk. Centrale banken weten min of meer waar dat punt zich begeeft en ook de speelruimte van centrale banken is dus gelimiteerd.

Wat betreft de aanhalingen op hyperinflatie. Het merendeel van de hyperinflaties in het verleden zijn gebeurd omdat overheden schulden in buitenlandse munt zijn aangegaan (argentinie) of zijn opgedwongen (weimar). Andere gevallen van hyperinflatie zijn vooral voorgekomen onder dictoriale machten die geen/amper verantwoording aan het volk dienen af te leggen (of dachten te hoeven afleggen) en zodoende de speelruimte oneindig voor zichzelf kunnen oprekken zonder de schadelijke gevolgen te voelen/merken (althans dat denken ze). Ik heb nog nooit een voorbeeld van hyperinflatie gezien die op schaal min of meer vergelijkbaar is met de huidige problematiek, sterker nog de uitkomst van dergelijke problematiek is altijd deflatoir geweest, zover ik weet. Of its this time different (again)?

Bewezen is dat commoditys hard onderuit gaan tijdens zon deflatoire bust, het is ook niet voor niets dat tijdens de vorige depressie boeren en de mijnindustrie het meeste last hadden van inkomensachteruitgang (tot wel 50% nominaal minder). Tot nog toe is de prijs van goud nog niet 'zelfstandig' tot stand gekomen in dergelijk situaties en dus niet vergelijkbaar. Ik denk echter dat (buiten een panikerige spike) goud zich niet anders zal gedragen dat andere commoditys en zelfs als goud echt nog monetaire eigenschappen heeft (waar ik niet in geloof) dan is dat niet meer dan logisch, omdat geld meer waard word. Waarom zou je dan goud aanhouden inplaats van (contant) cash?

quote:
Ik heb van Piepeloi nog een hoop quotes tegoed waarin ik kortetermijnvoorspellingen over goud doe die niet uitgekomen zijn. De enige die mij daarvan heugt deed ik een paar berichten hierboven, toen ik zei dat goud in de huidige daling nog wel tot onder de 35.000 E/Kg zou kunnen dalen, terwijl het alweer tot 40.000 is aangetrokken. Het lijkt er steeds meer op dat alleen de optieexpiratie tot de daling geleid had en we de andere verklaringen die gretig door goudhaterz werden aangedragen (overbought, winstneming etc) kunnen vergeten.
Die quotes komen nog, ik heb alleen geen tijd/behoefte om je postgeschiedenis uren door te lopen en ik vind het eerlijk gezegd een lage manier om te discussieren en gaan voorbij aan de feitelijke inhoud, die zal ik je dan ook sturen in een PM.

[ Bericht 3% gewijzigd door piepeloi55 op 28-08-2011 10:27:42 ]
  zondag 28 augustus 2011 @ 10:22:08 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_101281031
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 05:32 schreef dvr het volgende:

http://www.iex.nl/Column/(...)Willem/reacties.aspx

Die column heb ik ook gelezen en vond hem wel goed. Niet dat ieder argument tegen goud die hier gebruikt wordt niet ooit op FOK! genoemd is, maar toch. Een fittie tussen een goldbug en een non-believer op zo'n site is natuurlijk altijd smullen!
The End Times are wild
pi_101281391
Ik had de discussie gemist. Leuk om beide verhalen te lezen.

Waar ik in dit soort discussies (aandelen vs goud) moeite mee heb is dat tenzij je in het mandje van alle aandelen had belegd door de eeuwen heen (zijn er veel mensen die dat doen?) het helemaal niet zeker was dat je het beter had gedaan. Je had dan voor HCS kunnen kiezen, of Saab, of aandeel X wat door het putje ging.

Daarnaast geloof ik ook niet in een discussie die 5 eeuwen beslaat. We zijn het er hopelijk over eens dat faktoren zoals bevolkingsgroei, grondstofvoorraden, de technologische vooruitgang (waardoor markten zijn gekoppeld en informatie in sekonden in plaats van in weken doorkomt) etc etc voor heel andere mechanismen zorgen.
Het enige wat gelijk blijft is de menselijke drive/hebzucht.

Ik ben dan ook geen voorstander van of het één of het ander, maar van de juiste keuze op het juiste moment.
pi_101281512
Aandelen door de eeuwen heen is een kul vergelijking. Goud heeft op korte en middelange termijn goede kansen. Klaar.
pi_101281810
Aanvullende op mijn eerdere betoog:

Dat de goudbug op iex niet weet dat centrale banken alleen de korte rente bepalen, geeft blijk dat hij niet weet waar hij over praat. Maar ook DVR en andere goldbugs beweren dat de centrale bank alle rentestanden kunnen bepalen en daartoe ongelimiteerde middelen heeft, iets dat een enorme misperceptie is en imo (alweer) bewezen is in de euroschuldencrisis. Ook centrale banken (en hun desk operations) geven aan dat ze beperkt zijn in de middelen om de lange rente te drukken. Uit de notulen blijkt dat centrale banken weten dat een renteplafond niet houdbaar is op termijn. Een van de meest besproken notule uit 2003 waarin dergelijke zaken duidelijk worden besproken en geconcludeerd.

Uit recentere notulen, maar ook weteschappelijke studies (geen zerohedge berichten e.d.)en de historie blijkt hetzelfde beeld. Wetende dat de lange rente niet duurzaam 'controleerbaar' is versterkt mijn verhaal dat hyperinflatie onwaarschijnlijk is. Een stijgende yield zou immers een direct faillisement veroorzaken van de kort gefinancierde schuldbeladen private sector en natie en de centrale bank zou daarmee zijn doel (het voorkomen van dit soort zaken) voorbijstreven en zelfs verergeren. Tevens zou deze daar direct op worden afgerekend en dat beseffen ze zich maar al te goed!

Men zou zich daar dan ook, logischerwijs, alleen mee inlaten als men aanstuurd op dat soort zaken, iets waar bilderberg-achtige theorien vanuit gaan. Ik acht dat echter niet waarschijnlijk en vind de beargumentatie van de desbetreffende goldbugs niet onderbouwd en zelfs feitelijk weerlegbaar. Objectiviteit is in dergelijke hoek al lang te zoeken, een kenmerk van religie.

[ Bericht 0% gewijzigd door piepeloi55 op 28-08-2011 11:15:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')