Ja in elke markt zitten zwakke handjes.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:03 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook, maar feit is wel gezien de vele reacties op fora, nieuwsbronnen e.d. dat er grote paniek heerst van mensen in een goudpositie bij een dergelijke geringe daling. De goudmarkt is dus weldegelijk (zwaar) onderhevig aan speculatie en een perceptieverandering kan zodoende op de loer liggen.
Juist het toetreden van enorm veel beleggers/speculanten maakt goud zo gevaarlijk, iets waar ik eerder op heb geattendeerd.
Ha! Mag ik even uw applaus in ontvangst nemen? Bovenstaande voorspelde ik maandag, terwijl goud en zilver nog naar hun all-time high onderweg waren. Vandaag daalde goud 5,5% en zilver 7,5%. Ik kijk het nog even aan, wacht waarschijnlijk morgen even de berichten van de FED af, en ga dan ofwel bijkopen of een verdere daling uitzitten voordat ik weer toesla. Ik denk niet dat de grote shorters het kunstje dat ze eind april met zilver flikten in de goudmarkt kunnen herhalen, maar misschien weten ze toch misbruik te maken van het sentiment dat nu even in hun voordeel is..quote:Op maandag 22 augustus 2011 07:46 schreef dvr het volgende:
Sowieso verwacht ik deze week (als de aandelenbeurzen niet crashen..) op woensdag/donderdag een dip als het weer optie-expiratiedag is. En omdat een aantal zilverhandelaren al heeft aangekondigt dat er deze week op de Comex waarschijnlijk hogere margeverplichtingen worden ingesteld, kon zilver wel eens wat extra dalen.
Welke percepties sneuvelen er dan?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:21 schreef piepeloi55 het volgende:
Bijna door de 1700 heen. Het moet toch niet veel verder (fors) gaan dalen, anders gaan er wat percepties sneuvelen en ik heb voorheen al gesuggereerd waar dat toe kan leiden.
De perceptie dat goud een ultieme veilige haven is, maar vooral de perceptie dat goud alsmaar stijgt. Dat heeft immers gezorgd voor een enorme toestroom van beleggers (ook al beweren goudbugs en ook jij dat de toestroom een andere reden tot gevolg heeft) met een prijsopdrijvende effect tot gevolg. Als die perceptie word doorbroken, en dat kan zijn door een forse prijsdaling, rest er niets anders dan paniek.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:33 schreef voice-over het volgende:
Welke percepties sneuvelen er dan?
1. Dat de Amerikaanse overheid het tekort niet meer in de hand heeft en pas na de verkiezingen kan worden aangepakt?
2. Dat de Eurozone-overheden niet doortastend genoeg optreden in de landencrisis?
Enerzijds.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:47 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De perceptie dat goud een ultieme veilige haven is, maar vooral de perceptie dat goud alsmaar stijgt. Dat heeft immers gezorgd voor een enorme toestroom van beleggers (ook al beweren goudbugs en ook jij dat de toestroom een andere reden tot gevolg heeft) met een prijsopdrijvende effect tot gevolg. Als die perceptie word doorbroken, en dat kan zijn door een forse prijsdaling, rest er niets anders dan paniek.
Als goldbug zijnde heb je gelijk, maar je moet tevens beseffen dat het grootste gedeelte van de prijs(bewegingen) niet door dergelijke langjarige beleggers-goldbugs bepaald word.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 12:10 schreef Blandigan het volgende:
Iedereen die nu al bang/wanhopig wordt bij een dergelijke daling moet zich serieus afvragen of hij/zij:
0. snapt wat er speelt en kan aangeven wat er fundamenteel veranderd is ten opzichte van het koopmoment
1. om de juiste redenen in PM zit
2. in het juiste produkt belegt
Dat aanbod valt toch wel mee? Ik bedoel de hoeveelheden lijken mij mee te vallen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 12:33 schreef voice-over het volgende:
Gisteren ben ik samen met mijn moeder van 80 naar een juwelier gegaan om haar oude, gouden sieraden te verkopen. Nu kan zij lekker haar slaapkamer opknappen en wat nieuwe spulletjes kopen. Het was een gekkenhuis. We moesten een uur buiten wachten voordat we naar binnen mochten. Al om 8:15 stonden er mensen voor de deur om hun spullen te verkopen.
Ik bedoel maar 1 juwelier in Den Haag en zo zijn er 100.000'en in de hele wereld. Wat een aanbod van goud, wat een prijsdaling dus.
Juist niet imo, goldbugs blijven rustig zitten en weten / verwachten dat het goedkomt, eventueel bijkopende.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 12:49 schreef piepeloi55 het volgende:
Het leukste is dat je veel goldbugs die heilg zijn overtuigd van hun gelijk, meteen ziet panieken bij een (nietszeggende) daling.
Ik denk trouwens dat de meeste die zichzelf als goudbug beschouwen ook die hoorde-van-mijn-buurman-dat-goud-goed-was speculanten zijn als het erop aankomt en pas de afgelopen jaren zijn toegestroomt. Ik zie op diverse fora (vooral amerikaanse) een aantal zeer fanatieke goudbugs en al jarenlange goudbugs paniekeren en zich afvragen of de top (tijdelijke) bereikt is, of inflatie wel gaat komen e.d. Maar ook op dit fora zie je goldbugs rare bewegingen maken, kopen op blow off fases met kennis die al jaren in pacht zit, wringen zich in rare bochten bij kritische vragen/constateringen of weten gewoonweg niet waar ze over praten e.d. Alleen de paniek valt hier wel mee, of is die er wel en willen goldbugs zich niet laten kennen o.a. door de vele kritische discussies?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 12:58 schreef Sokz het volgende:
Juist niet imo, goldbugs blijven rustig zitten en weten / verwachten dat het goedkomt, eventueel bijkopende.
De 'ik-hoorde-van-mijn-buurman-dat-goud-goed-was' speculanten die panikeren bij dergelijke reacties.
Pas als Amerikaanse en Europese politici daadkrachtig de problemen gaan bestrijden, zal mijn perceptie op de goudontwikkeling veranderen. Dan zal ik als de sodemieter wegvluchten uit goud.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 13:06 schreef piepeloi55 het volgende:
De vraag die je je moet stellen is wanneer slaat die perceptie om? Dat weet imo niemand vooraf met zekerheid.
Stel puur theoretisch, goud daalt vanaf nu in vrijwel een keer door naar $1200, er breekt deflatie uit, QE3 komt nooit. Eventuele dergelijke zaken gaan niets met je perceptie doen zeker?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 13:14 schreef voice-over het volgende:
Pas als Amerikaanse en Europese politici daadkrachtig de problemen gaan bestrijden, zal mijn perceptie op de goudontwikkeling veranderen. Dan zal ik als de sodemieter wegvluchten uit goud.
Maar tot aan 6 maanden na de Amerikaanse verkiezingen zie ik dit niet gebeuren.
Nee, want bij een religie verander je ongeacht de feiten niet van geloof.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 13:28 schreef Blandigan het volgende:
Stel, piepeloi gaat vragen beantwoorden, komt zelf met rekenvoorbeelden, zwamt niet oneindig in het rond, en voelt zich niet geroepen om bij elke post te roepen dat ie het wel heeft gezegd of het beter wist, dan overweeg ik om mijn PM te verk.....nee, zelfs dan niet.
QEDquote:Op donderdag 25 augustus 2011 13:30 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Nee, want bij een religie verander je ongeacht de feiten niet van geloof.
Wat heeft dit met religie te maken? Het gaat om doordenken en in staat zijn grote verbanden te zien.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 13:30 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Nee, want bij een religie verander je ongeacht de feiten niet van geloof.
quote:Gold has dropped in “a correction that we have to have,” said Justin Smirk, senior economist at Westpac Institutional Bank, a unit of Australia’s Westpac Banking Corp. “Near term, there’s still a lot of reason for gold to outperform other commodities, because we don’t think that problems are being resolved.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |