Jaja, gesproken als een echte kenner van de goudmarkt!quote:Op donderdag 25 augustus 2011 09:12 schreef piepeloi55 het volgende:
Wow DVR nostradamus, dat is wel heel makkelijk scoren.
Ten eerste omdat de daling niet veroorzaakt word door expiratiedag/marginverhogingen, maar omdat goud (tijdelijk?) overbought is na een dergelijke stijging en winstnemingen vanzelfsprekend zijn in een dergelijke markt.
Net zo min als dat ik op die dag voorzag, dat goud binnen twee weken alweer 8% verder zou stijgen, zodat zich een vergelijkbare piek aftekende als in april-mei 2010, toen goud ineens 12,5% steeg, waarvan driekwart meteen daarna weer vervloog. Zoiets verwacht ik nu ook weer, de huidige daling zou dan tot iets onder de 34.800 E/Kg kunnen gaan. Nog even wachten hoe de markt op Bernanke en op de expiratieafloop reageert.quote:Ten tweede omdat je een dip van 2 3 dagen (of meer) met dergelijke percentages niet voorzag. Anders had je natuurlijk niet op 11 augustus bijgekocht en had je, ondanks dat je koopt voor lange termijn, wel even gewacht.
Ik zie je quotes graag tegemoet, want ik kan me niet herinneren ooit eerder kortetermijn voorspellingen gedaan te hebben. Die deed ik overigens alleen maar omdat er steeds meer berichten opduiken in de trant van 'ik weet er niets van, maar vraag me af of ik goud moet kopen' - dat moet natuurlijk, maar deze week was er niet het beste moment voor.quote:Ik kan daarnaast een meervoud van korte termijn quotes van je quoten die zacht uitgedrukt niet eens in de buurt zijn uitgekomen.
Maar wel om te verkopen, zoals mijn moeder gisteren deed en al haar 14-karaats goud aanbood voor een prijs van 22 euro/ gram. Die gaat straks een heerlijke vakantie boeken, haar slaapkamer opknappen plus nog wat leuke spulletjes in huis halen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 14:56 schreef dvr het volgende:
..... 'ik weet er niets van, maar vraag me af of ik goud moet kopen' - dat moet natuurlijk, maar deze week was er niet het beste moment voor.
een liefhebber van Burger King?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:04 schreef voice-over het volgende:
Griekse rente torenhoog door Finse controverse
http://www.z24.nl/economi(...)nse_controverse.html
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft ......
Als ik een ruwe schatting mag maken dan denk ik om en nabij de 100%.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:05 schreef Blandigan het volgende:
[ afbeelding ]
Ik plemp het hier maar neer bij gebrek aan een betere plek.
Drukke baasjes, die US banken. Tot over hun oren in de derivaten. En nou de hamvraag, welk % van die derivaten is gebakken lucht handel ? Wie het weet mag het zeggen.
Gold = Real Money.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:02 schreef Goldman_Sucks het volgende:
[..]
Als ik een ruwe schatting mag maken dan denk ik om en nabij de 100%.
quote:“All the problems that drove the price of gold up are still out there. All Bernanke did today was move the decision to a proper time.”
Wordt misschien bedoeld "De ladder van aluminium"?quote:
Haha, nou, wie weet. Ik zie Mexico er wel voor aan, of China of een ander ZO-Aziatisch land met een gezonde zilverproductie, een geschiedenis van zilvergeld en een teveel aan FIAT-reserves.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 17:22 schreef Blandigan het volgende:
The Leader wishes to inform his readers that a sovereign central bank will soon announce that it is accumulating silver as a reserve asset.
Dank. Gaan deze factoren nog gevolgen krijgen voor de mate waarin jij in zilver blijft zitten? Mijn grootste vrees op dit moment is een Amerikaanse beurscrash, die tot een wereldwijde recessie zou leiden waar de industriële vraag naar zilver dus onder zou lijden. In de Grote Depressie deed zilver het beter dan aandelen, maar het boette toch flink in koopkracht in. De fundamentele driver in de stijging van het afgelopen jaar was enerzijds de industriële vraag, en anderzijds de speculatie die samenhing met het gegeven dat zilver erg schaars aan het worden was. Dat laatste is nog steeds waar, maar die schaarste zal toch vooral een afgeleide zijn van de industriële vraag. Omdat het dit voorjaar al niet gelukt is om de bullion banks te breken, denk ik dat dat in een deflationaire omgeving al helemaal niet zal lukken. Het zal totdat die deflatie toeslaat nog wel wat blijven stijgen, maar daarna verwacht ik dat het pas weer omhoog gaat wanneer er her en der hoge prijsinflatie ontstaat zodat zilver zijn rol als 'poor man's gold' oppakt. Hoe schat jij dat in?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 07:39 schreef Blandigan het volgende:
Voor mensen die er aan zitten te denken in zilver te beleggen, hierbij een interessante studie van BMO company.
- er wordt in rap tempo gewerkt aan uitbreiding van zilverwinning: flinke verwachte toenames vanaf 2013 met een piek in 2015-2016, waarbij bijna 160% zilver wordt gewonnen
- de verwachte vraag is voor een zeer substantieel deel ~50% afhankelijk van de industrie; met een verschuiving van traditionele afnemers in het westen en Japan, naar India en China. Kortom als we een recessie krijgen zal dat grote gevolgen hebben voor de vraag (en prijs)
quote:Op zondag 28 augustus 2011 05:10 schreef dvr het volgende:
Gaan deze factoren nog gevolgen krijgen voor de mate waarin jij in zilver blijft zitten?
Om te beginnen is het denk ik goed om even aan te geven hoe ik in zilver zit.
Zilver is 25% van mijn belegbare bezit. Het overige deel is onroerendgoed beleggingen met een looptijd van minimaal 10 jaar (50%) en nog een deel cash waarmee ik zo goed als zeker mijn huis vervroegd aflos. Van die 25% zilver zit 1/5 in munten, 2/5 in bullion baren, en de rest is papier en zeer speculatief (opties, mijnaandelen, etc).
Die zilveren munten zal ik altijd houden ongeacht de prijs of wereldontwikkelingen, en gaan waarschijnlijk tzt naar mijn kinderen. Bullion houd ik zo lang mogelijk aan maar als ik de omstandigheden fundamenteel zie veranderen kan ik dat deel direct verkopen (24 uur per dag 7 dagen in de week zolang de website draait). Met de papieren zilverpot ben ik dagelijks aan het rommelen.
Mijn grootste vrees op dit moment is een Amerikaanse beurscrash, die tot een wereldwijde recessie zou leiden waar de industriële vraag naar zilver dus onder zou lijden. In de Grote Depressie deed zilver het beter dan aandelen, maar het boette toch flink in koopkracht in. De fundamentele driver in de stijging van het afgelopen jaar was enerzijds de industriële vraag, en anderzijds de speculatie die samenhing met het gegeven dat zilver erg schaars aan het worden was. Dat laatste is nog steeds waar, maar die schaarste zal toch vooral een afgeleide zijn van de industriële vraag. Omdat het dit voorjaar al niet gelukt is om de bullion banks te breken, denk ik dat dat in een deflationaire omgeving al helemaal niet zal lukken. Het zal totdat die deflatie toeslaat nog wel wat blijven stijgen, maar daarna verwacht ik dat het pas weer omhoog gaat wanneer er her en der hoge prijsinflatie ontstaat zodat zilver zijn rol als 'poor man's gold' oppakt. Hoe schat jij dat in?
Mijn inschatting is dat de papieren zilvermarkt een deuk oploopt als we crashen. Maar ik denk ook dat de val van de zilver koers minder groot en minder langdurig is dan aandelen, en dan in het verleden het geval was omdat fysiek zilver dan zijn rol gaat spelen:
- om te beginnen, this time is differentIn die zin dat van de 46 miljard ounces die we ooit boven de grond gehaald hebben en waarvan er in 1929 nog ruim voldoende over waren, er inmiddels nog maar 1 miljard boven de grond zijn. We zijn nu wel met 7 miljard mensen.
- er is een steeds groter worden groep die werkelijk alles wat aan papiergeld binnenkomt omzet in fysiek zilver (vooral munten). Je ziet het ook aan de websites van munthandelaren die steeds vaker nee moeten verkopen of lange leveringstermijnen hanteren, en daarnaast aan berichten zoals deze laatst http://www.goldstackers.c(...)nar-dragon-2012.html waarbij een munt die in 2012 moet uitkomen al uitverkocht is. Al dat fysiek zilver drukt op de voorraad en vormt een steeds groter wordende buffer bij koersschommelingen
- ook zilver is nog maar net bij grote groepen mensen bekend als belegging en er komt nog een grote inhaalslag om al die mensen te voorzien van hun deel van de zilverberg zeker als het vertrouwen in fiat geld blijft dalen
- landen als China en India blijven dollars dumpen en zilver opkopen, en die zouden erg blij zijn met een prijsdaling om nog eens extra in te slaan. Overigens met name ook vanwege de strategischenoodzaak van zilver voor o.a. kruisraketten, zo'n 10 kg per raket (hier is bij mijn weten nog geen enkel alternatief voor)
- zilver blijft met een touwtje aan goud zitten. Zowel omhoog als naar beneden wordt de bandbreedte 15:1 t/m 40:1 angstvallig in de gaten gehouden en als in moeilijke tijden goud omhoog schiet, gaat zilver mee ondanks dat de industrieele factor dan nagenoeg wegvalt.
Dan is dat al de 2e beurs in korte tijd naast de zojuist geopende HkMex http://www.hkmerc.com/en/index.htmlquote:Op zondag 28 augustus 2011 05:17 schreef dvr het volgende:
Leuk nieuws uit China: daar is een nieuwe precious metals beurs (PAGE - Pan Asian Gold Exchange) geopend die nu eens niet door de JP Morgan's van deze wereld bestierd wordt, en waar westerse beleggers goudcontracten kunnen krijgen die in remnimbi (yuan) genoteerd zijn.
Met andere woorden, door de aanschaf van goud krijg je tevens exposure aan de Chinese munt, en dat lijkt me een garantie voor een verschuiving van een flinke hoeveelheid goud naar Azië (d.w.z. wie alleen yuan's wil, koopt daar goud en verkoopt evenveel dollargenoteerd goud in het westen) . Die Chinezen weten het toch handig te spelen...
http://www.cheviot.co.uk/(...)us-meeting-of-minds/
Onmogelijk heb ik nooit gesteld, maar onwaarschijnlijk wel. Feitelijk klopt de redenering en ik heb nog nooit een onderbouwd antwoord gehoord waarom centrale banken zich in een dergelijk beschreven situatie zouden inlaten met dergelijk beleid. Dat kan ook niet, omdat je er dan van uitgaat dat autoriteiten doelbewust aansturen op het verwoesten van de economie. Nogmaals, zodra de gevolgen (en dat moment komt ooit) van monetair beleid leiden tot de oorzaak van dat monetaire beleid en/of die oorzaak zelfs verergeren is dergelijk monetair beleid niet waarschijnlijk. Centrale banken weten min of meer waar dat punt zich begeeft en ook de speelruimte van centrale banken is dus gelimiteerd.quote:Op zondag 28 augustus 2011 05:32 schreef dvr het volgende:
Tot mijn teleurstelling lijkt Piepeloi zijn werkveld even naar IEX te hebben verplaatst, waar ik zijn onmiskenbare 'goud door het putje'-riedel in anonieme gedaante aantrof tussen de reacties op een vermakelijke columnistenstrijd tussen Willem Middelkoop en Corné van Zeijl. Met de nodige bravoure bewijst hij dat hyperinflatie technisch onmogelijk is (terwijl het toch regelmatig voorgekomen is..) en poneert hij de al even gewaagde stelling dat centrale banken alleen het korte eind van de yieldcurve kunnen beinvloeden (terwijl centrale banken toch iedere maturity kunnen kopen die hun hartjes maar begeren).
Die quotes komen nog, ik heb alleen geen tijd/behoefte om je postgeschiedenis uren door te lopen en ik vind het eerlijk gezegd een lage manier om te discussieren en gaan voorbij aan de feitelijke inhoud, die zal ik je dan ook sturen in een PM.quote:Ik heb van Piepeloi nog een hoop quotes tegoed waarin ik kortetermijnvoorspellingen over goud doe die niet uitgekomen zijn. De enige die mij daarvan heugt deed ik een paar berichten hierboven, toen ik zei dat goud in de huidige daling nog wel tot onder de 35.000 E/Kg zou kunnen dalen, terwijl het alweer tot 40.000 is aangetrokken. Het lijkt er steeds meer op dat alleen de optieexpiratie tot de daling geleid had en we de andere verklaringen die gretig door goudhaterz werden aangedragen (overbought, winstneming etc) kunnen vergeten.
Die column heb ik ook gelezen en vond hem wel goed. Niet dat ieder argument tegen goud die hier gebruikt wordt niet ooit op FOK! genoemd is, maar toch. Een fittie tussen een goldbug en een non-believer op zo'n site is natuurlijk altijd smullen!quote:Op zondag 28 augustus 2011 05:32 schreef dvr het volgende:
Tot mijn teleurstelling lijkt Piepeloi zijn werkveld even naar IEX te hebben verplaatst, waar ik zijn onmiskenbare 'goud door het putje'-riedel in anonieme gedaante aantrof tussen de reacties op een vermakelijke columnistenstrijd tussen Willem Middelkoop en Corné van Zeijl. Met de nodige bravoure bewijst hij dat hyperinflatie technisch onmogelijk is (terwijl het toch regelmatig voorgekomen is..) en poneert hij de al even gewaagde stelling dat centrale banken alleen het korte eind van de yieldcurve kunnen beinvloeden (terwijl centrale banken toch iedere maturity kunnen kopen die hun hartjes maar begeren).
http://www.iex.nl/Column/(...)Willem/reacties.aspx
Ik heb van Piepeloi nog een hoop quotes tegoed waarin ik kortetermijnvoorspellingen over goud doe die niet uitgekomen zijn. De enige die mij daarvan heugt deed ik een paar berichten hierboven, toen ik zei dat goud in de huidige daling nog wel tot onder de 35.000 E/Kg zou kunnen dalen, terwijl het alweer tot 40.000 is aangetrokken. Het lijkt er steeds meer op dat alleen de optieexpiratie tot de daling geleid had en we de andere verklaringen die gretig door goudhaterz werden aangedragen (overbought, winstneming etc) kunnen vergeten.
quote:Volgens de voormalige minister van Financiën van Frankrijk is het vertrouwen in beleidsmakers in de afgelopen jaren stevig aangetast. ,,Er is een groeiend besef dat de overtuiging, of de wil, ontbreekt om de beslissingen te nemen die noodzakelijk zijn.''
De wereldeconomie is daardoor in een gevaarlijke fase terechtgekomen, waarschuwde ze. ,,Het kwetsbare herstel dreigt te ontsporen. Daarom moeten we nu in actie komen. We weten wat nodig is om de groei te ondersteunen, schulden te verkleinen en nieuwe financiële crises te voorkomen. Maar we hebben een nieuwe aanpak nodig, gebaseerd op moedige politieke actie die wereldwijd gecoördineerd wordt uitgevoerd.''
Net alsof je dan iets aan goud hebt! Waarom zou de boel in elkaar lazeren? Er zijn véél ernstige crisissen geweest, waarbij het kapitalistische systeem gewoon bleef functioneren.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:51 schreef voice-over het volgende:
Vragen de goudhaters zich wel eens af wat ze met hun miljoenen aan electronische euro's/ dollars moeten als de hele boel in elkaar lazert door domme/ slappe/ bange politici?
Dat denk ik ook. En inderdaad, bij een totale instorting kun je natuurlijk beter fysiek goud thuis hebben liggen dan getallen in de computer van je broker. Alhoewel voedsel, dekens, haardhout e.d. nog beter is. Verder is digitaal goud natuurlijk net zo nutteloos bij een totale instorting.quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:36 schreef tony_clifton- het volgende:
De vraag is eerder waar je aan de huidige goudkoers van uit gaat als je in goud gaat beleggen. Is goud ondertussen niet zo duur dat een aankoop nu enkel nog te verantwoorden valt als je gelooft in een instorting van het systeem? Dan volgt natuurlijk 't geloof in de mogelijkheid daarvan...
In piekjaar 1980 was goud ook 'duur'. Gecorrigeerd voor inflatie is het goud anno 2011 niet duur.quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:56 schreef Blandigan het volgende:
Dat goud te duur is hoor ik nu al 10 jaar....waarschijnlijk ook nog als het 2000, 3000, 5000 dollar zou worden.
Hoe bepaal je dat iets te duur is? Dat doe je toch door te analyseren en niet door een soort onderbuik gevoel?
Dus: hoeveel mensen ken jij in je omgeving/op het werk die in goud zitten. Welke fundamenten die goud deden stijgen zijn fundamenteel beter/slechter geworden. Wat heeft de dollar in de tussentijd gedaan.
Geen enkele doorgewinterde belegger zal goud proberen te waarderen, want er valt eenvoudigweg geen andere waarde aan toe te kennen dan de marktwaarde. Goud heeft immers geen rendement, dus hoe valt het te waarderen? Het is echt zuiver speculatief.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:23 schreef voice-over het volgende:
[..]
In piekjaar 1980 was goud ook 'duur'. Gecorrigeerd voor inflatie is het goud anno 2011 niet duur.
Ruim 40 jaar lang heeft de Amerikaanse overheid de geldpersen laten draaien, sinds 10 jaar blijkt ook nog eens dat Europese politici idioten en zwakkelingen zijn.
De goudprijs is niets anders dan een weerspiegeling van het wantrouwen in de politiek. Doorgewinterde beleggers/ economen die goud op dezelfde wijze waarderen als Philips- of Kon Olie-aandelen snappen de dynamics niet van de wereldeconomie.
Klopt, voor mij is dat de enige factor van betekenis inzake de koop/ verkoop van goud.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:29 schreef LXIV het volgende:
De enige verwachting die je kunt doen is dat het vertrouwen in het monetair stelsel nog verder zal dalen, wat best een positief effect op de goudprijs zal hebben. Maar voor hetzelfde geld doet het dat niet.
Dan kun je nog kiezen om contrair te handelen (nu is dit vertrouwen erg laag, dus ga ik juist goud verkopen) of met de wind meegaan (de trend van vertrouwen is omlaag, ik doe gewoon mee met een strakke stop-loss). Toch weer 2 hele andere benaderingen.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:35 schreef voice-over het volgende:
[..]
Klopt, voor mij is dat de enige factor van betekenis inzake de koop/ verkoop van goud.
Mwoah, niet zoveel, maar dat heeft vooral met andere zaken te maken. Maar ik geloof niet dat het Westerse systeem nu opeens op haar einde gekomen is. Door technische vooruitgang zullen we het over 20 jaar weer beter hebben dan nu. Zo is het eigenlijk honderden jaren al geweest. Niet dat dit een garantie is, maar ik vind het wel het meest waarschijnlijke.quote:Op zondag 28 augustus 2011 13:46 schreef voice-over het volgende:
[..]
Jij hebt dus vertrouwen in de politiek?
Volgens mij zei men dit ook toen goud de $ 1000,- aantikte of niet?quote:Op zondag 28 augustus 2011 12:36 schreef tony_clifton- het volgende:
De vraag is eerder waar je aan de huidige goudkoers van uit gaat als je in goud gaat beleggen. Is goud ondertussen niet zo duur dat een aankoop nu enkel nog te verantwoorden valt als je gelooft in een instorting van het systeem? Dan volgt natuurlijk 't geloof in de mogelijkheid daarvan...
Goud is in mijn ogen iets dat je moet aanhouden als je 't al hebt, maar nu niet bijkopen.
Ik ben zeer pessimistisch. Al die welvaartsgroei, al die extra miljarden mensen die willen meedelen van de ruif, al die honderden miljoenen Chinezen, Indiers, etc. die in grote Duitse auto's willen rijden op een aarde die in oppervlakte en leefruimte niet groeit ..... tekorten aan water, olie, grondstoffen, etc.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mwoah, niet zoveel, maar dat heeft vooral met andere zaken te maken. Maar ik geloof niet dat het Westerse systeem nu opeens op haar einde gekomen is. Door technische vooruitgang zullen we het over 20 jaar weer beter hebben dan nu. Zo is het eigenlijk honderden jaren al geweest. Niet dat dit een garantie is, maar ik vind het wel het meest waarschijnlijke.
Als je nu eens inflatie-gecorrigeerd kijkt naar de stand van de AEX, dan komt die overeen met de AEX in 1990 ofzo? Toen was er nog bijna nergens internet, geen GSM's, allerlei papierwerk met de hand, noem maar op. Als je ziet hoe enorm veel groter de economie ondertussen geworden is, hoeveel kennis er in die tijd verworven is, hoeveel infrastructuur er is bijgebouwd. Zal dat alles geen waarde hebben? Lijkt me onwaarschijnlijk. De potentiele arbeidsproductiviteit is minstens met 100% gestegen.
We krijgen straks koude kernfusie, supergeleiding bij kamertemperatuur, chips met een geheugenopslagcapaciteit van 512 gigabyte, dataverbindingen die 100x sneller zijn dan nu, auto's die enorm veel zuiniger zijn, zonnepanelen met een dubbele efficientie, medicijnen op basis van stamcellen en DNA en noem maar op. Dan ook nog het feit dat andere landen democratischer worden en rationeler hun economie gaan aansturen, dat de bestrijding van ziektes, honger, etc feitelijk gewoon een groot succes is, etc. . Dat gaat zich allemaal vertalen in extra welvaart. Wat dat betreft ben ik een optimist ja, want ik geloof in de vooruitgang.
Dat politici corrupt en egoïstisch zijn verandert daar niks aan. Dat zijn ze altijd al geweest en ondanks dat hebben we toch ook genoeg vooruitgang geboekt. Dat blijft ook zo.
Mijn zorgen zijn wel op het gebied van massa-immigratie en de steeds verder voortgaande individualisering. Maar het effect op de economie hiervan zal wel meevallen.
Misschien verdubbelt goud nog wel 2 keer. Wie weet. Dat maakt het echter nog steeds geen goede belegging.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:20 schreef Goldman_Sucks het volgende:
[..]
Volgens mij zei men dit ook toen goud de $ 1000,- aantikte of niet?
Bevolkingsgroei is een probleem, ben ik met je eens. Maar je kunt best een hogere welvaart hebben en minder belasting van het milieu. Oost-Europa was enorm milieu-vervuilend, voor die paar dingen die ze voortbrachten.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:23 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ik ben zeer pessimistisch. Al die welvaartsgroei, al die extra miljarden mensen die willen meedelen van de ruif, al die honderden miljoenen Chinezen, Indiers, etc. die in grote Duitse auto's willen rijden op een aarde die in oppervlakte en leefruimte niet groeit.
Nee, maar tot nu toe hebben die Chinezen zelf nog maar weinig geinnoveerd. Daarin is zo'n totalitaire staat dan weer slecht: creatief en innoverend zijn, de mensen wordt geleerd de leiders te volgen. Alle ontwikkeling komt bijna uit Europa en Amerika. Nog steeds. Hooguit maken ze het in Azië na, met veel discipline.quote:Ik ben juist helemaal niet optimistisch over de overlevingskansen van de democratie zoals we die nu kennen. Democratie werkt gewoon niet of zeker niet snel genoeg. De Chinezen hoeven met niemand wat te overleggen, als ze een doel stellen dan voeren ze gewoon hun plan uit. In het westen laten we eerst de hele boel kapot gaan voordat er gehandeld wordt.
Alsof aandelen geen hoog casino-gehalte hebben. Remember Nina Brink in 2001 toen WOL vlak voor de beursgang 2x zo veel waard was als het toenmalige KPN.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien verdubbelt goud nog wel 2 keer. Wie weet. Dat maakt het echter nog steeds geen goede belegging.
Net zoals het casino geen goede belegging is, want het betaalt minder dan 100% uit. Nu gaat iemand met 100 euro naar het casino en komt met 200 euro terug. Is hij dan een genie? Nee, hij heeft gewoon geluk gehad.
Ik zal niet zeggen dat je geen geluk kunt hebben met goud, of je nu short of long gaat. Maar het blijft gewoon een pruts-belegging.
Risico van aandelen is zeker ook hoog. Maar daar gaat het dus niet om, het gaat erom of de ene asset op lange termijn een positief of negatief rendement heeft. En hoe volatiel ook, bij aandelen is dat rendement dus wél positief.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:26 schreef voice-over het volgende:
[..]
Alsof aandelen geen hoog casino-gehalte hebben. Remember Nina Brink in 2001 toen WOL vlak voor de beursgang 2x zo veel waard was als het toenmalige KPN.
Dat klopt wel. Maar blijft dat zo?quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:26 schreef LXIV het volgende:
Nee, maar tot nu toe hebben die Chinezen zelf nog maar weinig geinnoveerd. Daarin is zo'n totalitaire staat dan weer slecht: creatief en innoverend zijn, de mensen wordt geleerd de leiders te volgen. Alle ontwikkeling komt bijna uit Europa en Amerika. Nog steeds. Hooguit maken ze het in Azië na, met veel discipline.
Dat denk ik niet. Maar tegen de tijd dat dit anders is, dan is China ook weer anders. Dan willen die mensen daar ook niet meer voor 200 dollar per maand 60 uur per week achter de lopende band staan! Er is altijd evenwicht.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:27 schreef voice-over het volgende:
[..]
Dat klopt wel. Maar blijft dat zo?
Ik weet niet wat voor rendementen jij gewend bent maar om goud, dat de afgelopen 10 jaar 4x over de kop is gegaan, een pruts-belegging te noemen moet je wel een HELE goeie belegger zijn.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien verdubbelt goud nog wel 2 keer. Wie weet. Dat maakt het echter nog steeds geen goede belegging.
Net zoals het casino geen goede belegging is, want het betaalt minder dan 100% uit. Nu gaat iemand met 100 euro naar het casino en komt met 200 euro terug. Is hij dan een genie? Nee, hij heeft gewoon geluk gehad.
Ik zal niet zeggen dat je geen geluk kunt hebben met goud, of je nu short of long gaat. Maar het blijft gewoon een pruts-belegging.
Historisch is het rendement op goud nog altijd lager geweest dan op aandelen. Logisch ook trouwens. Dat er een crisis is gekomen en het vertrouwen in het monetaire systeem is aangetast heeft de prijs van goud opgestuwd. Dat maakt het daarom nog geen goede belegging echter!quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:31 schreef Goldman_Sucks het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor rendementen jij gewend bent maar om goud, dat de afgelopen 10 jaar 4x over de kop is gegaan, een pruts-belegging te noemen moet je wel een HELE goeie belegger zijn.
Tja bedrijven worden gesubsidieerd door overheden, terwijl de prijs van goud wordt onderdrukt. Aandelen krijgen dus financiele steun. Het is geen gelijke strijd. Maar als je ziet wat goud heeft gedaan tot nu toe, dan moet je eens indenken wat er met de goudprijs gebeurt op het moment dat de prijsonderdrukking van goud stopt........quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Historisch is het rendement op goud nog altijd lager geweest dan op aandelen. Logisch ook trouwens. Dat er een crisis is gekomen en het vertrouwen in het monetaire systeem is aangetast heeft de prijs van goud opgestuwd. Dat maakt het daarom nog geen goede belegging echter!
Ja, als ik het van te voren geweten had dan had ik natuurlijk ook calls goud gekocht. Maar dat weet dus niemand.
Het is nu al niet meer zo. China investeert wereldwijd het meest in duurzame technologie en op het gebied van kerntechnologie bijvoorbeeld, zijn ze koploper. Voor de zaken die je kunt kopieren zullen ze het natuurlijk niet laten maar op alle andere fronten zitten de Chinezen echt niet stil. Het zal ons nog vies tegenvallen als we straks veel mogen betalen voor hun kennisvoorsprong omdat we de afgelopen 10 jaar met ongepaste decadentie dachten dat niemand ons arbeidsethos kon overtreffen. We gaan ingehaald worden en vierkant ook.quote:
Dit klopt. De prijs van goud is de afgelopen eeuwen inderdaad onderdrukt en het mechanisme dat dit bewerkstelligt heet rente. Pas als je denkt dat er een dag gaat komen dat er geen rente meer bestaat dan kun je heel misschien verwachten dat goud een opleving gaat krijgen maar zelfs daarvoor heb je geen garantie.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:43 schreef Goldman_Sucks het volgende:
terwijl de prijs van goud wordt onderdrukt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |