Ter info, we leven in 2011. De uitstoot van schadelijk stoffen is dramatisch gekelderd sinds 1973. Vandaar ook dat ik eerder meldde dat het milieuvoordeel van het OV tegenwoordig nihil is.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:17 schreef macca728 het volgende:
[..]
ter info
The closures were brought to a halt in the early 1970s when it became apparent that they were not useful. The small amount of money saved by closing railways was outweighed by the congestion and pollution caused by increasing reliance on cars which followed, and also by the general public unrest caused by the cuts. The 1973 oil crisis brought a final end of large scale railway closures, by highlighting the need for an energy efficient - and widespread – public transport network.
Het gaat inderdaad over bezuinigingen, niet over schrappen. De kunst is dat je de prijzen verhoogt en de onrendabele lijnen uitdunt of efficiënter maakt door kleiner materieel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
discussie gaat toch over bezuinigingen in de grote steden ? Elke grote stad in de wereld heeft goedkoop en veel OV, behalve Nederland straks.
Hoe denk je dat Parijs, Londen of New York er uit zien zonder het huidige OV ???
Mensen vergeten dat die enorme bakbeesten vaak voor minder dan 1/4e van de stoel capaciteit met hoge snelheid rond razen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ter info, we leven in 2011. De uitstoot van schadelijk stoffen is dramatisch gekelderd sinds 1973. Vandaar ook dat ik eerder meldde dat het milieuvoordeel van het OV tegenwoordig nihil is.
maar dat wil de minister niet, die wil dat er in de praktijk 2/3 van de buslijnen verdwijnen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad over bezuinigingen, niet over schrappen. De kunst is dat je de prijzen verhoogt en de onrendabele lijnen uitdunt of efficiënter maakt door kleiner materieel.
je kan ook lijnen rendabel maken door de prijzen te verlagen of door simpelweg de routes te herstructureren.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad over bezuinigingen, niet over schrappen. De kunst is dat je de prijzen verhoogt en de onrendabele lijnen uitdunt of efficiënter maakt door kleiner materieel.
quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:16 schreef macca728 het volgende:
[..]
je kan ook lijnen rendabel maken door de prijzen te verlagen of door simpelweg de routes te herstructureren.
jij begrijpt het woord rendabel niet ?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:28 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
![]()
Jij spaart ook zeker harder door minder te werken of niet.
Heb je toegang tot ScienceDirect?quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:36 schreef MrBadGuy het volgende:
Kijk nu wordt het interessant, ik ben benieuwd
Om er vervolgens achter te komen dat de totale verliezen na sluiting van de nevenlijnen alleen groter waren geworden, omdat toen ook de voorheen rendabele lijnen verlies gingen..quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 17:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
???
De Beeching Axe sloot in de jaren '60, als overheidsbesluit, een enorme hoeveelheid onrendabele spoorlijnen en stations die in de rest van Europa al voor de Tweede Wereldoorlog waren verdwenen. Ik zie de relevantie in een topic over privatisering niet zo, en je opmerking over 'drukke lijnen schrappen' begrijp ik helemaal niet.
Door de prijzen te verlagen krijg je aanzienlijk minder geld binnen, terwijl het aantal reizigers nauwelijks stijgt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:16 schreef macca728 het volgende:
je kan ook lijnen rendabel maken door de prijzen te verlagen of door simpelweg de routes te herstructureren.
onzin, ga maar kijken in Zuid Frankrijk waar de bussen en treinen overvol zitten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 02:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Door de prijzen te verlagen krijg je aanzienlijk minder geld binnen, terwijl het aantal reizigers nauwelijks stijgt.
De buitenwijken van die steden hebben helemaal niet zo'n dicht netwerk als dat van Amsterdam. En raad eens? Dat zijn nou net de lijnen waarop flink gaat worden.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 18:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
discussie gaat toch over bezuinigingen in de grote steden ? Elke grote stad in de wereld heeft goedkoop en veel OV, behalve Nederland straks.
Hoe denk je dat Parijs, Londen of New York er uit zien zonder het huidige OV ???
?? welke lijnen bedoel je nu, in de buitenwijken van die steden ?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:44 schreef Nobu het volgende:
[..]
De buitenwijken van die steden hebben helemaal niet zo'n dicht netwerk als dat van Amsterdam. En raad eens? Dat zijn nou net de lijnen waarop flink gaat worden.
Af en toe een maand lang een proef doen met goedkopere prijzen is geen reden voor mensen om hun leefpatroon aan te passen. En of je lege bus met 3 passagiers 18 euro betaald in het uur of je lege bus 6 betaald met 3 man, das nog niks vergeleken met de subsidie erin.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 02:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Door de prijzen te verlagen krijg je aanzienlijk minder geld binnen, terwijl het aantal reizigers nauwelijks stijgt.
Alsof immobiele ouderen nog op een boerderij wonen, echt niet. In veel dorpjes met een aantal voorzieningen, actieve kerk, levendig dorpsleven, supermarkt e.d. wonen veel oudjes gewoon grotendeels zelfstandig en niet zelden alleenstaand. Zij wonen daar juist graag omdat er wat te doen is en ze er veel mensen kennen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 02:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, dat is deels een politiek keus, waarbij ik natuurlijk het liberale smaldeel voor mijn rekening neem.
Toch heb ik twee punten die ik even wil opmerken.Collectieve voorzieningen en subsidie zijn geen synoniemen. Er kan sprake van zijn van collectieve financiering zonder dat er sprake is van subsidie. Een klassiek voorbeeld is de aanleg van de brug waar alle inwoners van stad A en stad B baat bij hebben, maar waar de aanleg van de brug toch niet tot stand komt omdat iedereen naar elkaar kijkt. In zo'n geval kun je tot collectieve financiering over gaan omdat je daarmee free-rider, profiteren van andermans inspanningen zonder daarvoor te betalen, gedrag kunt voorkomen. Van subsidie is pas sprake als gebruikers van de brug de kosten uitsmeren over mensen die geen gebruik maken van de brug.
Een tweede punt is dat OV geen doel op zich moet zijn. Waar het om gaat is het vervoer van mensen en niet zozeer het middel waarmee zij vervoerd worden. Het is echt veel verstandiger om met een lage bezettingsgraad afscheid te nemen van de traditionele bus, je wint er niks mee doordat koppig te gaan subsidiëren maar kunt beter gaan kijken naar methoden waarmee je, gegeven de beperkte vraag, toch vervoer kunt realiseren. En wat nog handiger is, is als je vervoer kan voorkomen, namelijk door vraag en aanbod fysiek dichter bij elkaar te organiseren. Het verhuizen van het oude echtpaar van de boerderij in Oudehaske naar Heerenveen of Joure is in dat opzicht zeer interessant.
in de dorpjes heb je al gen bussen meer, het gaat hier over minimaal halvering van het OV in de grote steden. Waar het vaak nog het snelst gaat met het OV om over parkeermoeilijkheden of kosten nog maar niet te praten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:55 schreef alors het volgende:
[..]
Alsof immobiele ouderen nog op een boerderij wonen, echt niet. In veel dorpjes met een aantal voorzieningen, actieve kerk, levendig dorpsleven, supermarkt e.d. wonen veel oudjes gewoon grotendeels zelfstandig en niet zelden alleenstaand. Zij wonen daar juist graag omdat er wat te doen is en ze er veel mensen kennen.
En dat jij vindt dat OV op zich geen doel moet zijn, mag best. Maar om nou te doen of dat de enige weg is, als de meerderheid vindt dat OV zijn subsidie waard is dan lijkt me dat het prima gerechtvaardigd is om het te subsidiëren.
Een grote middelvinger naar Europa opsteken.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
in de dorpjes heb je al gen bussen meer, het gaat hier over minimaal halvering van het OV in de grote steden. Waar het vaak nog het snelst gaat met het OV om over parkeermoeilijkheden of kosten nog maar niet te praten.
Trouwens in Rotterdam mogen er over 5 jaar uberhaupt geen auto's meer rijden vanwege de zeer slechte lucht daar (Europese voorschriften), hoe willen ze dat oplossen daar ?
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 09:20 schreef macca728 het volgende:
onzin, ga maar kijken in Zuid Frankrijk waar de bussen en treinen overvol zitten.
Waarom ?? omdat ze goedkoop zijn.
Kijk maar naar de metro in Rotterdam, waar het aantal reizigers evenredig is gedaald met de prijsverhogingen in %
In Hasselt België heb (had) je gratis OV. Ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt omdat ik te beroerd was om één halte verder te lopen. Wat me opviel is dat de bus vooral bestond uit jongeren c.q. minderjarigen en bejaarden. De (autorijdende) middenklasse ontbrak praktisch volledig. De bus zat die bewuste zondagavond bomvol. Qua reizigersaantallen absoluut een succes, maar ik kreeg allerminst de indruk dat het aantal automobilisten net zo hard is gedaald als het aantal Ov-reizigers is gestegen. Het zijn vooral de fietsers, wandelaars en de plezierreizigers die zich aangetrokken voelen tot het gratis OV. Is dat nou een succes? Integendeel, er is extra materieel nodig om die ex-fietsers en wandelaars te vervoeren.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:36 schreef Glazenmaker het volgende:
Af en toe een maand lang een proef doen met goedkopere prijzen is geen reden voor mensen om hun leefpatroon aan te passen. En of je lege bus met 3 passagiers 18 euro betaald in het uur of je lege bus 6 betaald met 3 man, das nog niks vergeleken met de subsidie erin.
Open er een apart topic over. Dit heeft niets met dit onderwerp te maken.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:41 schreef Zienswijze het volgende:
We hebben 1 van de hoogste belastingtarieven ter wereld! Met een toptarief van 52% op IB en 19% BTW op "luxe" goederen. Wat doet onze regering met al dat geld?
Het wrange is dat de regering belasting* op autorijden heft, en tegelijkertijd het OV in de grote steden wilt beperken. Nogmaals, wat doet onze regering met al dat geld dat ze binnen krijgt, waardoor men nu zo zwaar moet bezuinigen?
* BPM op aankoop auto, accijns op benzine etc.
Wel zeker. Waarom moet er op het OV bezuinigd worden?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Open er een apart topic over. Dit heeft niets met dit onderwerp te maken.
De overheid heft extra belasting op autorijden (BPM, accijnsheffing op benzine), wat het nog extra wrang maakt. De overheid wilt dus wel het OV privatiseren, maar gunt privatisteert "het auto rijden" niet. De overheid eet dus van 2 walletjes.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 01:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat een paniek gelijk weer, het is niet logisch om een bus te laten rijden in een situatie waarin geen fatsoenlijke bezettingsgraad gehandhaafd kan worden. Veel verstandiger is het om in zo'n geval naar alternatieven te kijken zoals belbus, taxi of vormen van vervoer die daar op lijken.
Een nog andere optie is dat de overheid haar uitgavenpatroon aan andere zaken (de 1 miljoen ambtenaren kosten jaarlijks 37,5 miljard om maar eens een voorbeeld te noemen) eens gaat hierzien.quote:Een andere optie, die vaak over het hoofd wordt gezien, is ergens anders gaan wonen. Zeker voor gebieden met een relatief lage bevolkingsdichtheid, zoals buiten de stad, is OV gewoon geen verstandige optie (OV past juist bij gebieden met een hoge bevolkinsdichtheid en een grote vraag naar personentransport). Een ouder echtpaar kan beter naar de stad of dorpskern verhuizen, want daar zijn voorzieningen vaak veel dichterbij.
Niet alleen het OV, maar ook onderwijs, en nog veel meer. Om de begroting rond te krijgen natuurlijk. Maar de rijksbegroting is weer een onderwerp op zich. Als je dat ter discussie wilt stellen kun je beter een nieuw topic openen. Anders dwalen we van het eigenlijke onderwerp, de zin en het onzin van bezuinigingen in het OV, af.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:43 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wel zeker. Waarom moet er op het OV bezuinigd worden?
Ik ben dus fel tegen het bezuiningen in het OV in de grote steden.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:46 schreef ACT-F het volgende:
Anders dwalen we van het eigenlijke onderwerp, de zin en het onzin van bezuinigingen in het OV, af.
De vraag is of je de stimulans in het OV door middel van beprijzing van een regulier kaartje moet doen. Wat je zou kunnen doen, waar ik overigens een groot voorvechter van ben, is differentiatie van reizigersstromen. Nu zitten de spitsen bomvol, maar tussendoor rijdt het OV praktisch leeg rond wat ernstig nadelig is voor de gemiddelde bezettingsgraad gedurende een dag. Laat het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs om 10:00 beginnen, zodat de overheid een goedkopere deal kan sluiten met OV-bedrijven voor de OV-studentenkaart. Voer een sociale OV-pas in voor 65+'ers en werklozen zodat ze buiten de spitsuren gratis kunnen reizen. De sociale pas zou je kunnen bekostigen door de spitstarieven omhoog te schroeven. De spits wordt hoofdzakelijk door de werkende klasse bevolkt en voor hun is een verhoging geen grote aderlating vergeleken met de sociaal zwakkeren.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 00:48 schreef Zienswijze het volgende:
Ik ben dus fel tegen het bezuiningen in het OV in de grote steden.
- Ouderen krijgen het moeilijker.
- Juist in de grote steden moet je vanwege milieuredenen het OV stimuleren.
- Langere reistijd (langere looptijden naar de haltes, vaker overstappen).
goed plan, maar een paar minpuntenquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 01:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De vraag is of je de stimulans in het OV door middel van beprijzing van een regulier kaartje moet doen. Wat je zou kunnen doen, waar ik overigens een groot voorvechter van ben, is differentiatie van reizigersstromen. Nu zitten de spitsen bomvol, maar tussendoor rijdt het OV praktisch leeg rond wat ernstig nadelig is voor de gemiddelde bezettingsgraad gedurende een dag. Laat het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs om 10:00 beginnen, zodat de overheid een goedkopere deal kan sluiten met OV-bedrijven voor de OV-studentenkaart. Voer een sociale OV-pas in voor 65+'ers en werklozen zodat ze buiten de spitsuren gratis kunnen reizen. De sociale pas zou je kunnen bekostigen door de spitstarieven omhoog te schroeven. De spits wordt hoofdzakelijk door de werkende klasse bevolkt en voor hun is een verhoging geen grote aderlating vergeleken met de sociaal zwakkeren.
Wat een lokaal wanbeleid zegquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 08:14 schreef macca728 het volgende:
goed plan, maar een paar minpunten
Ik wil best eerder beginnen, kan ook bij mijn werkgever, alleen heeft de Stadsregio het besluit gemomen de snelbus van 7.05 te schrappen (met een bezettingsgraad van 95% !!!)
Het is aan de lokale overheid om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. Er gaat duidelijk iets niet jofel in jouw regio. Bussen hebben gemiddeld (uit mijn hoofd) een bezettingsgraad van 25%. Dat ze lijnen schrappen die bv. een bezettingsgraad van 6% hebben vind ik niet meer dan terecht.quote:Dus ik moet nu al later beginnen, in een drukkere bus en ook nog meer betalen ?
Scholen later beginnen ? Prima, alleen de spitsbussen rijden niet meer, savonds sowieso maar 1 bus in het half uur.
Hoe moeten de studenten dan naar school komen ?
Schrap dan alle lijnen na 19.00 uur maar denk ik dan.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:50 schreef ACT-F het volgende:
Wat een lokaal wanbeleid zeg95% betalende passagiers is gewoon dik winstgevend. Welke regio is dat?
Het is aan de lokale overheid om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. Er gaat duidelijk iets niet jofel in jouw regio. Bussen hebben gemiddeld (uit mijn hoofd) een bezettingsgraad van 25%. Dat ze lijnen schrappen die bv. een bezettingsgraad van 6% hebben vind ik niet meer dan terecht.
Een bezettingsgraad meet je over een dagquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:56 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Schrap dan alle lijnen na 19.00 uur maar denk ik dan.
Nee hoor, daarom heb je dan ook kwartier, half uur en uurdiensten.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:57 schreef ACT-F het volgende:
Een bezettingsgraad meet je over een dag
Je kunt lullen als brugman, maar een gemiddelde bezettingsgraad wordt over een dag gemeten. Aan de hand daarvan wordt bepaald of een lijn rendabel is of niet. Iedereen snapt dat iemand die na 19:00 met het OV reist mogelijk daarvoor ook gereisd heeft. Het afkappen van OV na 19:00 zou betekenen dat overdag ook aanzienlijk minder gereisd wordt. Of iets een halfuur- of kwartierdienst moet worden staat los van het rentabiliteitsvraagstuk over het voortbestaan van de hele lijn gedurende een dag.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:00 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Nee hoor, daarom heb je dan ook kwartier, half uur en uurdiensten.
nee niemand snapt er wat van temeer omdat er overdag tussen 12 en 1 bv nog meer bussen rijden dan tussen 7 en 8 terwijl er elke dag 20.000 forensen rijden van Ridderkerk naar Rotterdam (ook met auto erbij).quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 17:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat een lokaal wanbeleid zeg95% betalende passagiers is gewoon dik winstgevend. Welke regio is dat?
[..]
Het is aan de lokale overheid om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. Er gaat duidelijk iets niet jofel in jouw regio. Bussen hebben gemiddeld (uit mijn hoofd) een bezettingsgraad van 25%. Dat ze lijnen schrappen die bv. een bezettingsgraad van 6% hebben vind ik niet meer dan terecht.
Nee natuurlijk niet. Als iedereen die de bus of tram pakt met de auto gaat wordt het helemaal een bende. Dan sta je in Amsterdam volgens mij 24 uur vast.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:18 schreef RobertVH het volgende:
[..]
Minder bussen en trams, betekent dat meer ruimte voor auto's?
Zo werkt het niet.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:07 schreef ACT-F het volgende:
Je kunt lullen als brugman, maar een gemiddelde bezettingsgraad wordt over een dag gemeten. Aan de hand daarvan wordt bepaald of een lijn rendabel is of niet. Iedereen snapt dat iemand die na 19:00 met het OV reist mogelijk daarvoor ook gereisd heeft. Het afkappen van OV na 19:00 zou betekenen dat overdag ook aanzienlijk minder gereisd wordt. Of iets een halfuur- of kwartierdienst moet worden staat los van het rentabiliteitsvraagstuk over het voortbestaan van de hele lijn gedurende een dag.
Bij ons zaten de snelbussen ook stampvol maar toch heeft Connexxion ze geschrapt omdat er volgens Connexxion geen kip in zat.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 18:52 schreef macca728 het volgende:
nee niemand snapt er wat van temeer omdat er overdag tussen 12 en 1 bv nog meer bussen rijden dan tussen 7 en 8 terwijl er elke dag 20.000 forensen rijden van Ridderkerk naar Rotterdam (ook met auto erbij).
Voor de goede orde de bus van 7.05 zat mudjevol altijd en die is er tussen uit gehaald. Lijn 146 tussen Ridderkerk en Rotterdam, de rest van die lijndienst rijdt uiteraard wel maar overdag ook terwijl het een snelbus is.
OMG, wat is dit voor een supercommerciële bureaucratische methodiek? Ik zal wel hopeloos achterlopen, maar dit gebeurde meestal naar eigen inzicht van de chauffeur, al dan niet aangevuld met een extra opzichter. Geen wonder dat er lijnen worden gesloten die eigenlijk wel rendabel/belangrijk zijn.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:22 schreef thumbnail het volgende:
Zo werkt het niet.
Chauffeurs tellen namelijk elke twee weken het aantal passagiers bij meetpunten per rit.
Zo kan het bedrijf precies zien waar en wanneer het druk is en wanneer niet.
Daarom worden lijnen dan ook ingekort of versterkt vanaf bepaalde punten en op bepaalde tijden.
haha echt triest, Qbuzz reageerde met dat ze opdracht hadden gekregen van de Stadsregio (opdrachtgever). Op mijn vraag of ze specifiek die bus hebben willen schrappen kreeg ik geen reactie meer.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 21:25 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Bij ons zaten de snelbussen ook stampvol maar toch heeft Connexxion ze geschrapt omdat er volgens Connexxion geen kip in zat.
Na vele protesten en stampvolle lijnbussen heeft Connexxion uiteindelijk toch maar weer besloten om die snelbussen weer te laten rijden maar dan wel via een andere route om het gezichtsverlies te beperken.
ze kunnen het nu toch zo nameten met de OV chipkaart ? Het aantal incheckmomenten tellen en uitcheckmomenten, mooi overzicht maken en je weet precies welke bezetting je hebt volgens mij.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 22:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
OMG, wat is dit voor een supercommerciële bureaucratische methodiek? Ik zal wel hopeloos achterlopen, maar dit gebeurde meestal naar eigen inzicht van de chauffeur, al dan niet aangevuld met een extra opzichter. Geen wonder dat er lijnen worden gesloten die eigenlijk wel rendabel/belangrijk zijn.
Lijken mij prima plannen om met de bezettingsgraad te spelen.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 01:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De vraag is of je de stimulans in het OV door middel van beprijzing van een regulier kaartje moet doen. Wat je zou kunnen doen, waar ik overigens een groot voorvechter van ben, is differentiatie van reizigersstromen. Nu zitten de spitsen bomvol, maar tussendoor rijdt het OV praktisch leeg rond wat ernstig nadelig is voor de gemiddelde bezettingsgraad gedurende een dag. Laat het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs om 10:00 beginnen, zodat de overheid een goedkopere deal kan sluiten met OV-bedrijven voor de OV-studentenkaart. Voer een sociale OV-pas in voor 65+'ers en werklozen zodat ze buiten de spitsuren gratis kunnen reizen. De sociale pas zou je kunnen bekostigen door de spitstarieven omhoog te schroeven. De spits wordt hoofdzakelijk door de werkende klasse bevolkt en voor hun is een verhoging geen grote aderlating vergeleken met de sociaal zwakkeren.
Dat is tegenwoordig de afschuiftruuk.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 01:00 schreef macca728 het volgende:
haha echt triest, Qbuzz reageerde met dat ze opdracht hadden gekregen van de Stadsregio (opdrachtgever). Op mijn vraag of ze specifiek die bus hebben willen schrappen kreeg ik geen reactie meer.
Dat zou best kunnen maar vroeger had je teltrede bussen die konden meten hoeveel mensen in en uit stapten en dat ging ook altijd fout.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 01:01 schreef macca728 het volgende:
ze kunnen het nu toch zo nameten met de OV chipkaart ? Het aantal incheckmomenten tellen en uitcheckmomenten, mooi overzicht maken en je weet precies welke bezetting je hebt volgens mij.
Maar of ze zo slim zijn ??
Die afroepbusjes komen vaak in de plaats voor een onrendabele bus dus het lijkt me sterk dat beide bussen op 1 route rijden.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 01:11 schreef FredvZ het volgende:
Goed plan.
Zeker in de steden is gewoon teveel overcapaciteit. Zeker bussen rijden al jaren zeker savonds gewoon leeg rond. We gooien met zijn allen al jaren geld over de balk voor die ene bejaarden die net aan de andere kant van de stad zijn boodschappen wil doen.
Ik kan me nog van vroeger herinneren dat de bejaarden uit het bejaarden tehuis perse een bus voor de deur moesten hebben en vervolgens daar geen gebruik van maakte, omdat er ook directe busjes op afroep waren en dan hoefde je niet over te stappen....
En verder zit zo'n stadsbus vaak vol met scholieren en studenten die ook kunnen fietsen.
Ergo, die bus is voornamelijk luxe en we kunnen best met wat minder.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |