abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100927047
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 01:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De vraag is of je de stimulans in het OV door middel van beprijzing van een regulier kaartje moet doen. Wat je zou kunnen doen, waar ik overigens een groot voorvechter van ben, is differentiatie van reizigersstromen. Nu zitten de spitsen bomvol, maar tussendoor rijdt het OV praktisch leeg rond wat ernstig nadelig is voor de gemiddelde bezettingsgraad gedurende een dag. Laat het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs om 10:00 beginnen, zodat de overheid een goedkopere deal kan sluiten met OV-bedrijven voor de OV-studentenkaart. Voer een sociale OV-pas in voor 65+'ers en werklozen zodat ze buiten de spitsuren gratis kunnen reizen. De sociale pas zou je kunnen bekostigen door de spitstarieven omhoog te schroeven. De spits wordt hoofdzakelijk door de werkende klasse bevolkt en voor hun is een verhoging geen grote aderlating vergeleken met de sociaal zwakkeren.
goed plan, maar een paar minpunten

Ik wil best eerder beginnen, kan ook bij mijn werkgever, alleen heeft de Stadsregio het besluit gemomen de snelbus van 7.05 te schrappen (met een bezettingsgraad van 95% !!!)

Dus ik moet nu al later beginnen, in een drukkere bus en ook nog meer betalen ?

Scholen later beginnen ? Prima, alleen de spitsbussen rijden niet meer, savonds sowieso maar 1 bus in het half uur.

Hoe moeten de studenten dan naar school komen ?
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:50:59 #227
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_100945440
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 08:14 schreef macca728 het volgende:

goed plan, maar een paar minpunten

Ik wil best eerder beginnen, kan ook bij mijn werkgever, alleen heeft de Stadsregio het besluit gemomen de snelbus van 7.05 te schrappen (met een bezettingsgraad van 95% !!!)
Wat een lokaal wanbeleid zeg :{ 95% betalende passagiers is gewoon dik winstgevend. Welke regio is dat?

quote:
Dus ik moet nu al later beginnen, in een drukkere bus en ook nog meer betalen ?

Scholen later beginnen ? Prima, alleen de spitsbussen rijden niet meer, savonds sowieso maar 1 bus in het half uur.

Hoe moeten de studenten dan naar school komen ?
Het is aan de lokale overheid om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. Er gaat duidelijk iets niet jofel in jouw regio. Bussen hebben gemiddeld (uit mijn hoofd) een bezettingsgraad van 25%. Dat ze lijnen schrappen die bv. een bezettingsgraad van 6% hebben vind ik niet meer dan terecht.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_100945648
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 17:50 schreef ACT-F het volgende:


Wat een lokaal wanbeleid zeg :{ 95% betalende passagiers is gewoon dik winstgevend. Welke regio is dat?


Het is aan de lokale overheid om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. Er gaat duidelijk iets niet jofel in jouw regio. Bussen hebben gemiddeld (uit mijn hoofd) een bezettingsgraad van 25%. Dat ze lijnen schrappen die bv. een bezettingsgraad van 6% hebben vind ik niet meer dan terecht.
Schrap dan alle lijnen na 19.00 uur maar denk ik dan.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:57:58 #229
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_100945707
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 17:56 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Schrap dan alle lijnen na 19.00 uur maar denk ik dan.
Een bezettingsgraad meet je over een dag :P
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_100945831
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 17:57 schreef ACT-F het volgende:


Een bezettingsgraad meet je over een dag :P
Nee hoor, daarom heb je dan ook kwartier, half uur en uurdiensten.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 18:07:28 #231
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_100946071
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 18:00 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Nee hoor, daarom heb je dan ook kwartier, half uur en uurdiensten.
Je kunt lullen als brugman, maar een gemiddelde bezettingsgraad wordt over een dag gemeten. Aan de hand daarvan wordt bepaald of een lijn rendabel is of niet. Iedereen snapt dat iemand die na 19:00 met het OV reist mogelijk daarvoor ook gereisd heeft. Het afkappen van OV na 19:00 zou betekenen dat overdag ook aanzienlijk minder gereisd wordt. Of iets een halfuur- of kwartierdienst moet worden staat los van het rentabiliteitsvraagstuk over het voortbestaan van de hele lijn gedurende een dag.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_100947538
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 17:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Wat een lokaal wanbeleid zeg :{ 95% betalende passagiers is gewoon dik winstgevend. Welke regio is dat?

[..]

Het is aan de lokale overheid om vraag en aanbod goed op elkaar af te stemmen. Er gaat duidelijk iets niet jofel in jouw regio. Bussen hebben gemiddeld (uit mijn hoofd) een bezettingsgraad van 25%. Dat ze lijnen schrappen die bv. een bezettingsgraad van 6% hebben vind ik niet meer dan terecht.
nee niemand snapt er wat van temeer omdat er overdag tussen 12 en 1 bv nog meer bussen rijden dan tussen 7 en 8 terwijl er elke dag 20.000 forensen rijden van Ridderkerk naar Rotterdam (ook met auto erbij).

Voor de goede orde de bus van 7.05 zat mudjevol altijd en die is er tussen uit gehaald. Lijn 146 tussen Ridderkerk en Rotterdam, de rest van die lijndienst rijdt uiteraard wel maar overdag ook terwijl het een snelbus is.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 19:28:05 #233
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_100948918
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 16:18 schreef RobertVH het volgende:

[..]


Minder bussen en trams, betekent dat meer ruimte voor auto's? :@
Nee natuurlijk niet. Als iedereen die de bus of tram pakt met de auto gaat wordt het helemaal een bende. Dan sta je in Amsterdam volgens mij 24 uur vast.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_100953255
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 18:07 schreef ACT-F het volgende:


Je kunt lullen als brugman, maar een gemiddelde bezettingsgraad wordt over een dag gemeten. Aan de hand daarvan wordt bepaald of een lijn rendabel is of niet. Iedereen snapt dat iemand die na 19:00 met het OV reist mogelijk daarvoor ook gereisd heeft. Het afkappen van OV na 19:00 zou betekenen dat overdag ook aanzienlijk minder gereisd wordt. Of iets een halfuur- of kwartierdienst moet worden staat los van het rentabiliteitsvraagstuk over het voortbestaan van de hele lijn gedurende een dag.
Zo werkt het niet.
Chauffeurs tellen namelijk elke twee weken het aantal passagiers bij meetpunten per rit.
Zo kan het bedrijf precies zien waar en wanneer het druk is en wanneer niet.
Daarom worden lijnen dan ook ingekort of versterkt vanaf bepaalde punten en op bepaalde tijden.
pi_100953346
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 18:52 schreef macca728 het volgende:


nee niemand snapt er wat van temeer omdat er overdag tussen 12 en 1 bv nog meer bussen rijden dan tussen 7 en 8 terwijl er elke dag 20.000 forensen rijden van Ridderkerk naar Rotterdam (ook met auto erbij).

Voor de goede orde de bus van 7.05 zat mudjevol altijd en die is er tussen uit gehaald. Lijn 146 tussen Ridderkerk en Rotterdam, de rest van die lijndienst rijdt uiteraard wel maar overdag ook terwijl het een snelbus is.
Bij ons zaten de snelbussen ook stampvol maar toch heeft Connexxion ze geschrapt omdat er volgens Connexxion geen kip in zat.
Na vele protesten en stampvolle lijnbussen heeft Connexxion uiteindelijk toch maar weer besloten om die snelbussen weer te laten rijden maar dan wel via een andere route om het gezichtsverlies te beperken.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 22:40:33 #236
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_100956318
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 21:22 schreef thumbnail het volgende:

Zo werkt het niet.
Chauffeurs tellen namelijk elke twee weken het aantal passagiers bij meetpunten per rit.
Zo kan het bedrijf precies zien waar en wanneer het druk is en wanneer niet.
Daarom worden lijnen dan ook ingekort of versterkt vanaf bepaalde punten en op bepaalde tijden.
OMG, wat is dit voor een supercommerciėle bureaucratische methodiek? Ik zal wel hopeloos achterlopen, maar dit gebeurde meestal naar eigen inzicht van de chauffeur, al dan niet aangevuld met een extra opzichter. Geen wonder dat er lijnen worden gesloten die eigenlijk wel rendabel/belangrijk zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_100962112
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 21:25 schreef thumbnail het volgende:

[..]

Bij ons zaten de snelbussen ook stampvol maar toch heeft Connexxion ze geschrapt omdat er volgens Connexxion geen kip in zat.
Na vele protesten en stampvolle lijnbussen heeft Connexxion uiteindelijk toch maar weer besloten om die snelbussen weer te laten rijden maar dan wel via een andere route om het gezichtsverlies te beperken.
haha echt triest, Qbuzz reageerde met dat ze opdracht hadden gekregen van de Stadsregio (opdrachtgever). Op mijn vraag of ze specifiek die bus hebben willen schrappen kreeg ik geen reactie meer.
pi_100962150
quote:
15s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 22:40 schreef ACT-F het volgende:

[..]

OMG, wat is dit voor een supercommerciėle bureaucratische methodiek? Ik zal wel hopeloos achterlopen, maar dit gebeurde meestal naar eigen inzicht van de chauffeur, al dan niet aangevuld met een extra opzichter. Geen wonder dat er lijnen worden gesloten die eigenlijk wel rendabel/belangrijk zijn.
ze kunnen het nu toch zo nameten met de OV chipkaart ? Het aantal incheckmomenten tellen en uitcheckmomenten, mooi overzicht maken en je weet precies welke bezetting je hebt volgens mij.

Maar of ze zo slim zijn ??
pi_100962273
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 01:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

De vraag is of je de stimulans in het OV door middel van beprijzing van een regulier kaartje moet doen. Wat je zou kunnen doen, waar ik overigens een groot voorvechter van ben, is differentiatie van reizigersstromen. Nu zitten de spitsen bomvol, maar tussendoor rijdt het OV praktisch leeg rond wat ernstig nadelig is voor de gemiddelde bezettingsgraad gedurende een dag. Laat het beroeps- en wetenschappelijk onderwijs om 10:00 beginnen, zodat de overheid een goedkopere deal kan sluiten met OV-bedrijven voor de OV-studentenkaart. Voer een sociale OV-pas in voor 65+'ers en werklozen zodat ze buiten de spitsuren gratis kunnen reizen. De sociale pas zou je kunnen bekostigen door de spitstarieven omhoog te schroeven. De spits wordt hoofdzakelijk door de werkende klasse bevolkt en voor hun is een verhoging geen grote aderlating vergeleken met de sociaal zwakkeren.
Lijken mij prima plannen om met de bezettingsgraad te spelen.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 01:11:43 #240
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_100962370
Goed plan.
Zeker in de steden is gewoon teveel overcapaciteit. Zeker bussen rijden al jaren zeker savonds gewoon leeg rond. We gooien met zijn allen al jaren geld over de balk voor die ene bejaarden die net aan de andere kant van de stad zijn boodschappen wil doen.
Ik kan me nog van vroeger herinneren dat de bejaarden uit het bejaarden tehuis perse een bus voor de deur moesten hebben en vervolgens daar geen gebruik van maakte, omdat er ook directe busjes op afroep waren en dan hoefde je niet over te stappen....

En verder zit zo'n stadsbus vaak vol met scholieren en studenten die ook kunnen fietsen.

Ergo, die bus is voornamelijk luxe en we kunnen best met wat minder.
So we just called him Fred
pi_100966358
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 01:00 schreef macca728 het volgende:


haha echt triest, Qbuzz reageerde met dat ze opdracht hadden gekregen van de Stadsregio (opdrachtgever). Op mijn vraag of ze specifiek die bus hebben willen schrappen kreeg ik geen reactie meer.
Dat is tegenwoordig de afschuiftruuk.
pi_100966387
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 01:01 schreef macca728 het volgende:


ze kunnen het nu toch zo nameten met de OV chipkaart ? Het aantal incheckmomenten tellen en uitcheckmomenten, mooi overzicht maken en je weet precies welke bezetting je hebt volgens mij.

Maar of ze zo slim zijn ??
Dat zou best kunnen maar vroeger had je teltrede bussen die konden meten hoeveel mensen in en uit stapten en dat ging ook altijd fout.
pi_100966410
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 01:11 schreef FredvZ het volgende:
Goed plan.
Zeker in de steden is gewoon teveel overcapaciteit. Zeker bussen rijden al jaren zeker savonds gewoon leeg rond. We gooien met zijn allen al jaren geld over de balk voor die ene bejaarden die net aan de andere kant van de stad zijn boodschappen wil doen.
Ik kan me nog van vroeger herinneren dat de bejaarden uit het bejaarden tehuis perse een bus voor de deur moesten hebben en vervolgens daar geen gebruik van maakte, omdat er ook directe busjes op afroep waren en dan hoefde je niet over te stappen....

En verder zit zo'n stadsbus vaak vol met scholieren en studenten die ook kunnen fietsen.

Ergo, die bus is voornamelijk luxe en we kunnen best met wat minder.
Die afroepbusjes komen vaak in de plaats voor een onrendabele bus dus het lijkt me sterk dat beide bussen op 1 route rijden.
En de bus is geen taxi en daarom moet je er op kunnen rekenen dat die bus op bepaalde tijden komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')