quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En bij deze moet ik maar eens kijken of ik 'm in de boekenwinkel kan inzien... Op een of andere manier gaan bij mij bij de combinatie 'Nederland' en 'Bakker´ de haren preventief overeind staan. Maar misschien is dat de uitzondering die de regel bevestigd.
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, is ook niet voor niets dat ik hem ook nog niet heb, ik had dat idee ook. Maar hoor niettemin goede verhalen, dus moet hem ook eens bekijken
quote:
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederlandse bakkers niet echt vermaard zijn voor de hoge kwaliteit van hun producten, maar eerder om schuimbrood, blikappeltaart met geleiafdekking met abrikozensmaak en veel te dure broodjes
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als jij een écht goede bakker in NL weet, dan houd ik mij aanbevolen. Op de Haarlemmerstraat in A'dam weet ik er eentje die best aardig bakt, maar verder kom ik zelfs bij de bakkers die prentenderen goed te zijn, vooral slappe meuk met een afbaksmaakje tegen. En het meest frappante is dat zodra je naar het eerste het beste dorp over de grens (D of B, maakt niet uit) gaat, daar bij de eerste de beste bakker naar binnenloopt, je met een uitstekend brood naar buiten loopt.
maar dit is allemaal een beetje offtopic in een kookboekentopic
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:02 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk nog wel banketbakkers die bv. zelf nog de taartbodems bakken?
Wellicht vind je er nog een, als je heel goed zoekt. Een hoogbejaarde bakker, ergens in een dorp diep in de Drentse bossen ofzo. Maar aangezien de meeste bakkers niet eens meer de moeite doen om hun slagroom zelf te slaan, vrees ik het ergste.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:02 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk nog wel banketbakkers die bv. zelf nog de taartbodems bakken?
Ik rij wekelijks van de Achterhoek naar de Kop van Noord-Holland dus ik hoop dat er wat langs die lijn zit qua banketbakkersquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:14 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wellicht vind je er nog een, als je heel goed zoekt. Een hoogbejaarde bakker, ergens in een dorp diep in de Drentse bossen ofzo. Maar aangezien de meeste bakkers niet eens meer de moeite doen om hun slagroom zelf te slaan, vrees ik het ergste.
Die blijkt hier vlakbij een verkooppunt te hebben (bij een slagerij, dat dan weer wel... Niet bepaald de eerste plek waar ik naar lekker brood ga zoeken). Daar ga ik morgen eens langs.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:30 schreef Erasmo het volgende:
Voor de rest ben ik wel te spreken over het brood van Menno.
Haarlemmerstraat, Vlaams broodhuis??? Die is best aardig ja.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als jij een écht goede bakker in NL weet, dan houd ik mij aanbevolen. Op de Haarlemmerstraat in A'dam weet ik er eentje die best aardig bakt, maar verder kom ik zelfs bij de bakkers die prentenderen goed te zijn, vooral slappe meuk met een afbaksmaakje tegen. En het meest frappante is dat zodra je naar het eerste het beste dorp over de grens (D of B, maakt niet uit) gaat, daar bij de eerste de beste bakker naar binnenloopt, je met een uitstekend brood naar buiten loopt.
maar dit is allemaal een beetje offtopic in een kookboekentopic
Met een lief mailtje en oprechte interesse kan veel gebeuren...quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:09 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar verkoopt alleen aan groothandel en horeca.
Kom ik ook nog wel eens en overstijgt imho niet het niveau van de gemiddelde warme bakker.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:52 schreef golfer het volgende:
We hebben gelukkig in ons dorp nog een bakker die wel heerlijk brood maakt. Wel prijzig.
http://www.vvlp.nl/Filialen/Bloemendaal
De winkels waar je zijn producten kunt kopen staan ook op zijn site.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:09 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar verkoopt alleen aan groothandel en horeca.
In een dorpje boven Alkmaar zit een bakkerij dat nagenoeg alles zelf maakt. De slagroomtaarten zijn daar echt ongelooflijk lekker !quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:30 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik rij wekelijks van de Achterhoek naar de Kop van Noord-Holland dus ik hoop dat er wat langs die lijn zit qua banketbakkers
Voor de rest ben ik wel te spreken over het brood van Menno.
Helaas, de broodverkopende slager blijkt op vakantie te zijn, getuige het A4-tje op de deur... Beetje jammer dat ie het niet op z'n website heeft gezet, dat had een hoop gefiets gescheeld. Dat wordt nog twee weken wachten voordat ik weet hoe die Menno bakt.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Die blijkt hier vlakbij een verkooppunt te hebben (bij een slagerij, dat dan weer wel... Niet bepaald de eerste plek waar ik naar lekker brood ga zoeken). Daar ga ik morgen eens langs.
Meeste bakkers gebruiken idd mixen, alleen water toevoegenquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:10 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Een bakker die alles zelf nog doet is zoals ik het begrepen heb vrijwel nergens meer te vinden. Als ze zelf al deeg maken is het al heel wat tegenwoordig.
Of heb ik het verkeerd?
De site ziet er veelbelovend uit, wel jammer dat ze margarine gebruiken in het brood.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
In Zutphen zit driekant, biologische bakkerij, lunchroom en een aparte taartengallerie. Het brood is redelijk goed, het draaistok lekker (een soort baguette) en hun taarten echt goed, duidelijk veel beter dan wat het gros van de banketbakkers verkoopt.
Www.driekant.nl
Brood wordt steeds minder smaakvol in nld helaas.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:31 schreef ausweiss het volgende:
Ik heb een paar jaar in .BE gewoond.
En daar is het brood al stukken beter dan hier.
Plus ze zijn allemaal op zondag tot een uur of 12 open (is hun beste dag).
Jep, maar dat is vanwege de vegetariers die er veel komen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:28 schreef Erasmo het volgende:
[..]
De site ziet er veelbelovend uit, wel jammer dat ze margarine gebruiken in het brood.
Meeste veggies hebben weinig tegen zuivel dacht ik?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, maar dat is vanwege de vegetariers die er veel komen.
Wel tegen reuzelquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Meeste veggies hebben weinig tegen zuivel dacht ik?
Dit. Ik snap niet waarom bakkers dat niet doen in NL. Fuck die maandag voor ze. Ga lekker open op zondag ochtend. Op zondag ben ik juist bereid om lekkere broodjes bij het ontbijt te doen omdat je de tijd hebt. En ik spreek heel veel mensen die dat ook een goed idee vinden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:31 schreef ausweiss het volgende:
Ik heb een paar jaar in .BE gewoond.
En daar is het brood al stukken beter dan hier.
Plus ze zijn allemaal op zondag tot een uur of 12 open (is hun beste dag).
Die gaan liever klagend failliet denk ik wel eens.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit. Ik snap niet waarom bakkers dat niet doen in NL. Fuck die maandag voor ze. Ga lekker open op zondag ochtend. Op zondag ben ik juist bereid om lekkere broodjes bij het ontbijt te doen omdat je de tijd hebt. En ik spreek heel veel mensen die dat ook een goed idee vinden.
Het koste mij een dag of 1 in Belgie, voordat ik de Nederlandse bakker diep verafschuwde.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:13 schreef Tanin het volgende:
Het kostte me een week of 2 in Wales, voordat ik een diep respect ontwikkelde voor de Nederlandse bakker.
Een Belgische bakker gebruikt precies dezelfde grondstoffen als een Nederlandse bakker. Een Belgisch brood heeft alleen een korter proces waardoor dit brood minder ontwikkeling heeft gehad en vervolgens ook minder volume krijgt en een compactere kruim. Bak dit brood stevig met een dikke korst en je hebt een Belgisch brood.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het koste mij een dag of 1 in Belgie, voordat ik de Nederlandse bakker diep verafschuwde.
Respect!quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:06 schreef Mr-Z het volgende:
Jammer dat er zo negatief over de bakkers wordt gepraat. Het probleem is dat er vraag is naar dat sponzige volume brood. Een bakker MOET daar helaas dus
[..]
Een Belgische bakker gebruikt precies dezelfde grondstoffen als een Nederlandse bakker. Een Belgisch brood heeft alleen een korter proces waardoor dit brood minder ontwikkeling heeft gehad en vervolgens ook minder volume krijgt en een compactere kruim. Bak dit brood stevig met een dikke korst en je hebt een Belgisch brood.
Een Belgisch brood is dus vele malen makkelijker te maken dan een Nederlands brood. Om een Nederlands "bus" brood precies zo vol volume te krijgen, de juiste scheuring en een fijne kruim structuur is ervaring nodig. En tijd! Voordat een Nederlands brood gebakken is ben je al snel 4 uur verder! In de Nederlandse bakkerijen zit zeker evenveel ervaring en vakmanschap als bij een Belgische bakker. Alleen is de vraag in Belgie naar een ander brood.
Afgelopen week heb ik een kast opgeknapt. Dit was een antieke kast ooit door een echte timmerman in elkaar gezet. Nergens een boutje, nergens een schroef, alles in elkaar geklonken en op maat gemaakt. Echt een vakmanschap!!!! Tegenwoordig kopen de mensen meubels uit grote warenhuizen en komen de kasten uit mega fabrieken. Daar doet men niet moeilijk over. Als een bakker gaat "automatiseren" zijn de mensen ineens kritisch en is het allemaal maar niks.
Je moet het ook eens vanuit de bakker bekijken. Als een bakker zoals vroeger het brood met de hand gaat maken, de grondstoffen van vroeger gaat toevoegen krijg je inderdaad het brood "van vroeger". Maar dan moet je dat zelfde brood helaas voor het dubbele van de prijs gaan verkopen omdat je er anders geen cent aan verdient. Dat gaan de mensen niet doen. Vervolgens nemen de mensen het mee naar huis, stoppen het in de vriezer of eten het een dag later, wat krijg je: Bakker, mijn brood is droog en niet meer te eten. De standaard van vroeger is niet meer de standaard van vandaag.
De VRAAG in Nederland is Bus brood met veel volume en wat ook nog eens minimaal 3 dagen mals moet blijven. Daarnaast heeft iedere bakker ook nog wel een assortiment met speciale broden. Als de mensen die hierboven de ambachtelijke bakkers nou niet zo afkraken maar eens met deze bakkers in gesprek gaan dan weet ik zeker dat deze bakker iets wil gaan ontwikkelen wat jullie willen. Dit zal nooit een omzet knaller worden maar dan zijn jullie ook tevreden (je HOEFT natuurlijk zo'n busbrood niet te kopen)
Ik ga vanaf september een leuke uitdaging aan en dat is het runnen van een eigen bakkerij. Het gros zal busbrood worden zoals de klant dat wil. Daarnaast zal er ook zeker een leuk assortiment komen waar wat minder vraag naar is maar wel de moeite en de uitdaging waard is!
Ik vind het jammer dat er veel mensen zo negatief praten want een bakker is en blijft een ambacht. De bakkers staan zich de hele nacht uit te sloven om het brood te maken waarnaar wordt gevraagd. En dat is wel de kracht van de ambachtelijke bakker. Het brood is niet al een dag oud maar ovenvers!
Oh ja en voor mensen die denken dat bakkers alleen maar poeders gebruiken: Dat is dus niet zo... Meestal is het een toevoeging aan het meel/bloem. (bv 5% van het bloemgewicht). In deze poeders zitten wat enzymen voor de malsheid en wat emulgatoren om volume te trekken. Maar verder zit er in wat er ook in "het brood van vroeg zat" zoals melk(poeder), Desem (gedroogd, maar hetzelfde principe), Vet (danwel plantaardig) enz.
Ze zouden een keurmerk moeten oprichten en een site met daarop waar je ze kunt vindenquote:Op zondag 14 augustus 2011 23:23 schreef sk888er het volgende:
In Tilburg heb je bakkerij Amman (is Nederlandse naam geen Turkse) die alles nog zelf maakt, van brood tot de chocolaatjes. Heeft geen website (achter de Besterd voor de mensen die bekend zijn in Tilburg) en is nu dicht vanwege vakantie. Uiteraard duurder dan de gewone bakker maar wel heerlijk![]()
Van hem trouwens ook gehoord dat in elke stad wel een bakker is te vinden die alles nog zelf maakt, je moet alleen wel een beetje zoeken
Volgens mij gaat hier de 90/10 regel ook op. 90% van de mensen (zelfs al gaan ze naar een echte bakker) boeit het niet zo verschrikkelijk veel hoeveel beter het brood bij een bakker is ten opzichte van een supermarkt en 10% wel. Tenzij je in een echt grote stad je bakkersbedrijf voert, kun je niet leven van die 10% dus moet je concessies doen. De truc is niet genoeg concessies te doen om (een groot deel van) die 90% binnen te krijgen, maar niet te veel concessies om je brood echt te laten lijken op supermarktbroodquote:Op zondag 14 augustus 2011 23:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Mr z, het is heel niet wat klanten willen. Voor zulk brood kun je net zo goed terecht bij de ah. Klanten willen lekker, vers brood. Als jij je als bakker niet voldoende onderscheidt van een supermarkt ga je dood als bakker. Een fout die veel bakkers al gemaakt hebben. Wat is je meerwaarde.
Deze dus. Hartog is geweldig in zijn eenvoud.quote:Op maandag 15 augustus 2011 07:46 schreef tjoptjop het volgende:
Net weer even een lekker volkoren gehaald bij Hartog in Amsterdam
Al heeft de website nu wel zo'n yuppige uitstraling gekregen. De winkel en de prijzen zijn nog niet yuppig gelukkigquote:Op maandag 15 augustus 2011 07:53 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Deze dus. Hartog is geweldig in zijn eenvoud.
Waarom zouden mensen die het verschil niet boeit überhaupt bij de bakker binnenlopen?quote:Op maandag 15 augustus 2011 07:41 schreef Cinderella_Man het volgende:
[..]
Volgens mij gaat hier de 90/10 regel ook op. 90% van de mensen (zelfs al gaan ze naar een echte bakker) boeit het niet zo verschrikkelijk veel hoeveel beter het brood bij een bakker is ten opzichte van een supermarkt en 10% wel. Tenzij je in een echt grote stad je bakkersbedrijf voert, kun je niet leven van die 10% dus moet je concessies doen. De truc is niet genoeg concessies te doen om (een groot deel van) die 90% binnen te krijgen, maar niet te veel concessies om je brood echt te laten lijken op supermarktbrood
Je kunt ook streven naar een mooi product en goede kwaliteit. Kijk eens hoe weinig bakkers er al over zijn. De groenteboer waar ik heen ga heeft het te danken aan de kwaliteit van zijn spullen. En ik kan je zeggen dat het een erg drukke winkel is.quote:Op maandag 15 augustus 2011 07:41 schreef Cinderella_Man het volgende:
[..]
Volgens mij gaat hier de 90/10 regel ook op. 90% van de mensen (zelfs al gaan ze naar een echte bakker) boeit het niet zo verschrikkelijk veel hoeveel beter het brood bij een bakker is ten opzichte van een supermarkt en 10% wel. Tenzij je in een echt grote stad je bakkersbedrijf voert, kun je niet leven van die 10% dus moet je concessies doen. De truc is niet genoeg concessies te doen om (een groot deel van) die 90% binnen te krijgen, maar niet te veel concessies om je brood echt te laten lijken op supermarktbrood
Omdat er in de sluitingstijden wet staat dat op zondagochtend bakkers hun winkel niet mogen openen. Supermarkten mogen dat wel.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit. Ik snap niet waarom bakkers dat niet doen in NL. Fuck die maandag voor ze. Ga lekker open op zondag ochtend. Op zondag ben ik juist bereid om lekkere broodjes bij het ontbijt te doen omdat je de tijd hebt. En ik spreek heel veel mensen die dat ook een goed idee vinden.
Hij maalt het zelf, dus het mag ook wel goed zijn. Maar eerlijk is eerlijk, het brood is briljant en ze doen er niet te deftig mee. Ook goeie koeken!quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:41 schreef Miss_sexyhouse het volgende:
Hartog maakt heerlijk brood met ECHT volkorenmeel. Ook de koeken e.d. zijn allemaal volkoren.
Eenvoudig en gewoon goed.
Je zou bijna zeggen dat er een markt zou zijn voor een goede bakker.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik dit topic zo lees is men niet tevreden over wat bakkers zo presteren.
Ik zei al eerder, volgens mij gaan ze liever klagend faillietquote:Op maandag 15 augustus 2011 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Je zou bijna zeggen dat er een markt zou zijn voor een goede bakker.
Nu moeten de bakkers nog ontdekken dat je niet nauwelijks beter brood dan de AH voor een 50 % hogere prijs kunt verkopen terwijl je ook nog eens klote openingstijden aanhoudt. Dat win je toch niet.
hehe, se SP zal voor voor ze op de bres springenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zei al eerder, volgens mij gaan ze liever klagend failliet
Allereerst succes!quote:
Gek dat iedere bakker in frankrijk het wel voor elkaar krijgt, ja dat je in tunesie, algarije, vietnam en laos geweldig stokbrood kan krijgen, maar niet in Nederland.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:39 schreef DrukVout het volgende:
Vorige week een stokbrood bij de AH gehaald. Die avond gegeten. Best aardig (komt niet in de buurt van een Franse maar toch)
Vandaag een bij de bakker gehaald. Wat een rot ding. Wel knapperig. Maar eenmaal een plakje afgesneden was het een taai ding...
Jaah, nog meer keurmerken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ze zouden een keurmerk moeten oprichten en een site met daarop waar je ze kunt vinden
Of gewoon een website met fanatieke bakkers die zelf nog hun brood maken zonder allemaal toevoegingen.quote:
Beter ideequote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Of gewoon een website met fanatieke bakkers die zelf nog hun brood maken zonder allemaal toevoegingen.
Ik ken een bakker die zich laat voorstaan op biologisch, beste ingredienten en nog meer van die onzin, in de bakkerij worden broodverbeteraars gebruikt en koekjes die over datum zijn worden herverpakt en van nieuwe datum voorzien.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Of gewoon een website met fanatieke bakkers die zelf nog hun brood maken zonder allemaal toevoegingen.
Mja daar zeg je zo eens wat, maar ik wil ze kunnen vinden op de 1 of andere manier. En dan zoiets als een viskraampje op de markt he, geen elitair gedoe en chique doen, gewoon mooie producten voor schappelijke prijzen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken een bakker die zich laat voorstaan op biologisch, beste ingredienten en nog meer van die onzin, in de bakkerij worden broodverbeteraars gebruikt en koekjes die over datum zijn worden herverpakt en van nieuwe datum voorzien.
Tja ik ook.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:07 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Mja daar zeg je zo eens wat, maar ik wil ze kunnen vinden op de 1 of andere manier. En dan zoiets als een viskraampje op de markt he, geen elitair gedoe en chique doen, gewoon mooie producten voor schappelijke prijzen.
In de meeste plaatsen heb je niet echt een alternatief.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:16 schreef Nitzer het volgende:(je HOEFT natuurlijk zo'n busbrood niet te kopen
)
Oh ja en voor mensen die denken dat bakkers alleen maar poeders gebruiken: Dat is dus niet zo... Meestal is het een toevoeging aan het meel/bloem. (bv 5% van het bloemgewicht). In deze poeders zitten wat enzymen voor de malsheid en wat emulgatoren om volume te trekken. Maar verder zit er in wat er ook in "het brood van vroeg zat" zoals melk(poeder), Desem (gedroogd, maar hetzelfde principe), Vet (danwel plantaardig) enz.
Goed concept. Moeten we hier ook doen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
In Frankrijk hebben ze een broodwet, brood mag alleen gemaakt worden uit meel, zout, water en gist.
De diamanten ring is echt al heel oud, oudste bakkerij van delft en maaktnog veel zelf. Ze hebben lekkere dingen, echt brood.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:18 schreef kahlie het volgende:
Wij hebben in Delft twee heerlijke keuzes:
Een echte bakkerszaak die al enkele tientallen jaren bestaat. Waar ik het brood nog weleens eet zonder beleg zo lekker is het! Grappige naam wel: De Diamanten Ring.
En er is onlangs een echte franse bakkerszaak gekomen. Ik heb er nog niets gekocht, maar hoorde wel al goede verhalen. Gebak zag er ook heerlijk uit. "Michel", met een frans bord en een franse bakker.
Ik ben ermee gestopt. Soms nog, voor het gemak. Voor de rest is het koude lunch, of iets met brood van de turkse bakker (weet niet wat ze er daar instoppen maar het is iig lekkerquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
De diamanten ring is echt al heel oud, oudste bakkerij van delft en maaktnog veel zelf. Ze hebben lekkere dingen, echt brood.
Overigens wordt er aan NL brood echt wel heel veel toegevoegd. Alleen degene in dit topic die bakker wil worden weet het niet. Broodverbetermiddelen met twee a drie emulgatoren, verschillende enzymen, zowel proteolytisch als amylolytisch doen vanalles. Zonder al die stofjes gaat het dus niet lukken om supermakrtbrood te maken.
Nee, doe mij maar simpel zuurdesem of op zijn italiaans: broodjes die in de ochtend heerlijk zijn, 's middags al oud en droog. Water, bloem, zout en gist, vakmanschap en geduld. Meer is niet nodig. En duits brood vind ik goddelijk. Overigens zit daar ook wel eea in aan emulgatoren, iets andere types dan nederland, dan krijg je die knapperige korst. Enzymen gebruiken ze stukken minder.
Bakkers (de meesten) zijn hun vak vergeten, ze kopen poedertjes en het enige wat ze nog doen is mengen en bakken. jammer. maar de schuldigen zijn wij zelf. Wij kopen net zo lief kloterig supermarktbrood.
Tegen kostprijs stuur ik er wel 1 tje op. Of 10 dan duw ik ze samen, past makkelijk.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik woon in Engeland en ik verlang echt naar Nederlands brood. Het supermarktbrood is hier nog een keer of 100 zo goor als dat in Nederland. Ik las laatst op de BBC website waardoor dat komt, het heet het 'chorleywood'-proces.
Ik ben voor. Dan maar wat meer betalen maar 10x zo gezond.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
In Frankrijk hebben ze een broodwet, brood mag alleen gemaakt worden uit meel, zout, water en gist.
Jij bent mijn held! Vanaf nu mijn favoriete Fok!ker! Jij hebt mijn levensvraag beantwoord (of eigenlijk mijn vermoeden bevestigd)!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik woon in Engeland en ik verlang echt naar Nederlands brood. Het supermarktbrood is hier nog een keer of 100 zo goor als dat in Nederland. Ik las laatst op de BBC website waardoor dat komt, het heet het 'chorleywood'-proces.
Dit proef je. En het is wel ZO ontiegelijk smerig. Geroosterd en met drie dubbele laag beleg kan ik met moeite een sneetje of 2-3 tegelijkertijd wegwerken.quote:The Chorleywood loaf has twice the amount of yeast of a traditional loaf,
Zoeken naar een goede bakker? Er is in de UK een grote opkomst van echt eten, farmers markets en artisane producten.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Inderdaad een interessante ontwikkeling, hoewel het - iig in Wales - op het moment blijft hangen op het punt "Dit is Brits, dit is goed; dit is Spaans, dit is slecht"quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoeken naar een goede bakker? Er is in de UK een grote opkomst van echt eten, farmers markets en artisane producten.
Ga eens bij caroline langsquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:03 schreef Tanin het volgende:
[..]
Inderdaad een interessante ontwikkeling, hoewel het - iig in Wales - op het moment blijft hangen op het punt "Dit is Brits, dit is goed; dit is Spaans, dit is slecht"
Joepie, ik ben iemands favoriete Fokkerquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:00 schreef Tanin het volgende:
[..]
Jij bent mijn held! Vanaf nu mijn favoriete Fok!ker! Jij hebt mijn levensvraag beantwoord (of eigenlijk mijn vermoeden bevestigd)!
[..]
Dit proef je. En het is wel ZO ontiegelijk smerig. Geroosterd en met drie dubbele laag beleg kan ik met moeite een sneetje of 2-3 tegelijkertijd wegwerken.
Heb je toevallig ook een linkje over welke broden wel normaal zijn?
Ik wilde net vragen waar in the UK jij je bevindt, maar de vraag is al beantwoordquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:03 schreef Tanin het volgende:
[..]
Inderdaad een interessante ontwikkeling, hoewel het - iig in Wales - op het moment blijft hangen op het punt "Dit is Brits, dit is goed; dit is Spaans, dit is slecht"
Als het brood daar echt goed is, meldt dat dan ff, leuk om te horen en goede bakkers mogen best geholpen worden.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:14 schreef RabbitHeart het volgende:
Hah, net op die site van de Real Bread Campaign een bakker dicht in de buurt gevonden. Normaal kom ik niet in die winkel want het ligt boven mijn studentenbudget, maar voor lekker brood heb ik wel wat over.
Zal ik doen. Dit ziet er in ieder geval al veelbelovend uitquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als het brood daar echt goed is, meldt dat dan ff, leuk om te horen en goede bakkers mogen best geholpen worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Soort reinheitsgebot dusquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Kamervragen over broodquote:Op woensdag 17 augustus 2011 01:49 schreef ausweiss het volgende:
Ik heb hier nog niemand gehoord over King corn brood.
Destijds is het al fout gegaan.
[ afbeelding ]
Ging over moutcaramel die witbrood donker kleurt en dan is het ineens gezond.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:01 schreef Erasmo het volgende:
De KvW heeft ooit wat gemaakt over brood, ik kan het alleen niet terugvinden op uitzending gemist
En zover ik begrijp, niet alleen brood. Men is daarquote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:10 schreef Drive-r het volgende:
In Engeland (Londen) inderdaad een enorme opkomst van "echte" bakkers. Goed brood is de trend en dus inmiddels vrij makkelijk te krijgen.
Ik wil hem nog even terugkijken ter lering en vermaak, heb al een torrent gevondenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ging over moutcaramel die witbrood donker kleurt en dan is het ineens gezond.
Als je in LDN woont heb je ook iets meer te besteden denk ik. Dan kan je je ook meer bekommeren om kwaliteit dan om kwantiteit.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En zover ik begrijp, niet alleen brood. Men is daar
NL ver vooruit als het om lokaal geproduceerde kwaliteitsproducten gaat, vlees, groente, patisserie, ijs, etc etc
Ik had het niet alleen over London, maar zie dat dit niet duidelijk was.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je in LDN woont heb je ook iets meer te besteden denk ik. Dan kan je je ook meer bekommeren om kwaliteit dan om kwantiteit.
Maar alsnog, een 'brood-reinheitsgebot' moet het toch niet veel duurder maken terwijl het wel de leefkwaliteit verbeterd van mensen die het eten? Brood is immers het meest gegeten voedsel in de westerse wereld.
En hoe is zijn brood?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:24 schreef angelfish het volgende:
Als je in de Achterhoek bent, kan je hier langswippen: http://www.bakkerwijnand.com
Bakker Wijnand in Laren. Hij bakt alles zelf (ook de taartbodems) en maakt producten van graan uit de buurt dat gemalen wordt bij de molen een dorp verderop, eieren van de plaatselijke kippenboer en boter van de plaatselijke kaasboer. Verder heeft ie heel veel vreemde broodjes, die geïnspireerd zijn op de tijd dat ie in Australië en Amerika werkte.
Ik bedoel gewoon brood, een tarwe vloer ofzo. Als dat duidelijk beter is dan andere bakkers rij ik er morgen even langsquote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:00 schreef angelfish het volgende:
Lekkerrrrrr!!! Vooral de krentenwegge.
Ja heb ik ook al een aantal enthousiaste verhalen over gehoord. Schijnt dat ze daar nog echt passie voor het bakken hebben.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:18 schreef kahlie het volgende:
Een echte bakkerszaak die al enkele tientallen jaren bestaat. Waar ik het brood nog weleens eet zonder beleg zo lekker is het! Grappige naam wel: De Diamanten Ring.
En er is onlangs een echte franse bakkerszaak gekomen. Ik heb er nog niets gekocht, maar hoorde wel al goede verhalen. Gebak zag er ook heerlijk uit. "Michel", met een frans bord en een franse bakker.
Ik vind het achterhoeks blond heel erg lekker. Het smaakt en ruikt echt naar brood. Als je toch in het dorp bent moet je ook even boter en kaas van Pas Op halen. Boter kan je ook bij de supermarkt krijgen in het dorp. Voor de kaas moet je naar kaasboerderij Pas Op zelf.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 12:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik bedoel gewoon brood, een tarwe vloer ofzo. Als dat duidelijk beter is dan andere bakkers rij ik er morgen even langs
Klinkt goed. Hebben ze ook karnemelk van die boter?quote:Op woensdag 17 augustus 2011 14:14 schreef angelfish het volgende:
[..]
Ik vind het achterhoeks blond heel erg lekker. Het smaakt en ruikt echt naar brood. Als je toch in het dorp bent moet je ook even boter en kaas van Pas Op halen. Boter kan je ook bij de supermarkt krijgen in het dorp. Voor de kaas moet je naar kaasboerderij Pas Op zelf.
Ik doe daar ook niet zo moeilijk over. Nee, het is niet authentiek, maar het smaakt me wel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:39 schreef DrukVout het volgende:
Vorige week een stokbrood bij de AH gehaald. Die avond gegeten. Best aardig (komt niet in de buurt van een Franse maar toch)
Toch even uit interesse, en niet om 'normale' bakkers af te zeiken: Wat voor een klandizie krijg je voornamelijk in je bakkerij? Zijn dat huisvrouwen, bejaarden of juist jonge mensen?quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:06 schreef Mr-Z het volgende:
Jammer dat er zo negatief over de bakkers wordt gepraat. Het probleem is dat er vraag is naar dat sponzige volume brood. Een bakker MOET daar helaas dus
[..]
De VRAAG in Nederland is Bus brood met veel volume en wat ook nog eens minimaal 3 dagen mals moet blijven. Daarnaast heeft iedere bakker ook nog wel een assortiment met speciale broden. Als de mensen die hierboven de ambachtelijke bakkers nou niet zo afkraken maar eens met deze bakkers in gesprek gaan dan weet ik zeker dat deze bakker iets wil gaan ontwikkelen wat jullie willen. Dit zal nooit een omzet knaller worden maar dan zijn jullie ook tevreden (je HOEFT natuurlijk zo'n busbrood niet te kopen)
Goeie analyse / meningquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Toch even uit interesse, en niet om 'normale' bakkers af te zeiken: Wat voor een klandizie krijg je voornamelijk in je bakkerij? Zijn dat huisvrouwen, bejaarden of juist jonge mensen?
En hoe ziet je business case er uit? Ik kan me namelijk voorstellen (maar ik ben geen bakker, laat staan dat ik een bakkerij heb) dat je met 'sponsbrood' een markt bediend die ook al uitstekend door de supermarkten wordt bediend. Het lijkt me lastig om daar als bakker met een hogere overhead, beperktere openingstijden tegen op te moeten boksen. Zeker aangezien een klant toch al in de supermarkt komt en je hem dus een reden moet geven om speciaal voor jouw bakkerij een kwartier langer over de boodschappen te doen.
Bodems worden over het algemeen gewoon van kapsel gemaakt en ja dat maken de meeste zelf. En 99% vd bakkers heeft een slagroommachine staan. Wat dacht je dan waarmee ze het deden?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:14 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wellicht vind je er nog een, als je heel goed zoekt. Een hoogbejaarde bakker, ergens in een dorp diep in de Drentse bossen ofzo. Maar aangezien de meeste bakkers niet eens meer de moeite doen om hun slagroom zelf te slaan, vrees ik het ergste.
Met een euroshopper slagroomspuit bij 80% van de bakkersquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Bodems worden over het algemeen gewoon van kapsel gemaakt en ja dat maken de meeste zelf. En 99% vd bakkers heeft een slagroommachine staan. Wat dacht je dan waarmee ze het deden?
Ik raad je eens aan een Turkse of Marokkaanse bakkerij van binnen te bekijken en dan vooral hun deegverdeel- en opbolmachines en de walsmachines. Dan kom je er gegarandeerd nooit meerquote:Op woensdag 17 augustus 2011 16:04 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Als algemene tip raad ik turkse en marokkaanse bakkers aan. Lekker brood, vaak ook volkoren als je wilt, goede harde puntjes en goedkoper dan ah ook nog
Nee, dat valt uit elkaar na 5 minuten.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Met een euroshopper slagroomspuit bij 80% van de bakkers
Nee. Ze hebben meestal Sanomat slagroommachines (net zoals bij een restaurant of snackbar). Een kleine groep heeft blaasmachines, die maken het wat luchtiger.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Met een euroshopper slagroomspuit bij 80% van de bakkers
Mwah, ik gok dat je een verkeerd beeld hebt. Er zullen er vast slechte tussenzitten, en dan nog, als het brood lekker is, who cares. Bacterieen gaan wel dood in de oven heur.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik raad je eens aan een Turkse of Marokkaanse bakkerij van binnen te bekijken en dan vooral hun deegverdeel- en opbolmachines en de walsmachines. Dan kom je er gegarandeerd nooit meer
Michel maakt uit de kunst spul. Aardige gozer ook. Maar ja, hij maakt Frans brood met levain. Dat kan je niet vergelijken met NLs brood.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:18 schreef kahlie het volgende:
Tja, als je een bedrijf begint kan je je verbergen in de massa, of proberen een meerwaarde te produceren door een product te leveren wat anderen niet (kunnen) leveren. Hoe meer je in staat bent een product te maken waar een kapitaalkrachtige markt voor is en die niet door anderen bedient wordt hoe beter je businesscase.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Toch even uit interesse, en niet om 'normale' bakkers af te zeiken: Wat voor een klandizie krijg je voornamelijk in je bakkerij? Zijn dat huisvrouwen, bejaarden of juist jonge mensen?
En hoe ziet je business case er uit? Ik kan me namelijk voorstellen (maar ik ben geen bakker, laat staan dat ik een bakkerij heb) dat je met 'sponsbrood' een markt bediend die ook al uitstekend door de supermarkten wordt bediend. Het lijkt me lastig om daar als bakker met een hogere overhead, beperktere openingstijden tegen op te moeten boksen. Zeker aangezien een klant toch al in de supermarkt komt en je hem dus een reden moet geven om speciaal voor jouw bakkerij een kwartier langer over de boodschappen te doen.
Frans stokbrood wordt met levain gemaakt. NLs stokbrood is gewoon normaal witbrooddeeg. Is niet veel aan nee.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gek dat iedere bakker in frankrijk het wel voor elkaar krijgt, ja dat je in tunesie, algarije, vietnam en laos geweldig stokbrood kan krijgen, maar niet in Nederland.
hoeft ook niet. ze moeten gewoon lekker brood maken verdikkie.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Frans stokbrood wordt met levain gemaakt. NLs stokbrood is gewoon normaal witbrooddeeg. Is niet veel aan nee.
Probleem is dat de NLe bakkerijen niet ingericht zijn op de (onvoorspelbare) levain-brood-productie.
En in vrijwel iedere voormalige franse kolonie kunnen ze het wel.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Frans stokbrood wordt met levain gemaakt. NLs stokbrood is gewoon normaal witbrooddeeg. Is niet veel aan nee.
Probleem is dat de NLe bakkerijen niet ingericht zijn op de (onvoorspelbare) levain-brood-productie.
Geloof me, ik kom er regelmatig bedrijfsmatig en die machines zijn zo enorm smerig. Echt niet normaal. Komt door de olie die ze gebruiken om het deeg te walsen en dat blijft plakken in het vilt van die machines. En ze maken ze nooit schoon. Echt de tering wat zijn die dingen smerig. Heb de vliegen eruit zien vliegen om nog maar te zwijgen van de kakkerlakken die uit de mixers vallen als je er een trap tegen geeft.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Mwah, ik gok dat je een verkeerd beeld hebt. Er zullen er vast slechte tussenzitten, en dan nog, als het brood lekker is, who cares. Bacterieen gaan wel dood in de oven heur.
Een reteduur brood zonder USB-aansluiting, zonder flash-ondersteuning en waarmee je niet kunt mulitasken... Ik zou haast zeggen dat ik dat al diverse keren uit mijn eigen oven getoverd heb...quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit is trouwens niet alleen voor brood waar maar voor alles. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen apple en clonenmakers.
Dus, als jij in staat bent de Apple van de broodbakkers te zijn, dan zit je gebakken.
Het een volgt uit het andere, werken met prefermenten, poolish, levains en desems is trouwens helemaal niet zo lastig, ik doe het ook, en vele broodamateurs ook.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:01 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
hoeft ook niet. ze moeten gewoon lekker brood maken verdikkie.
Logisch, daar hebben ze die broodproductiewijze overgenomen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En in vrijwel iedere voormalige franse kolonie kunnen ze het wel.
Zucht....quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:04 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Een reteduur brood zonder USB-aansluiting, zonder flash-ondersteuning en waarmee je niet kunt mulitasken... Ik zou haast zeggen dat ik dat al diverse keren uit mijn eigen oven getoverd heb...
Voor een enkel broodje niet. Voor een bedrijf te runnen is het lastiger.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het een volgt uit het andere, werken met prefermenten, poolish, levains en desems is trouwens helemaal niet zo lastig, ik doe het ook, en vele broodamateurs ook.
Tja, je zou je vak ook eens willen beheersen.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:05 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Logisch, daar hebben ze die broodproductiewijze overgenomen.
In de NLe bakkerij moet procesmatig gewerkt worden, zo zijn ze ingericht. Dat gaat niet met levain, levain is iedere keer weer anders en moet iedere keer langer of korter rijzen. Dat is men hier totaal niet gewenst.
Ik zou het NLe brood juist als apple omschrijven: smakeloos, iedere debiel kan het eten maar een keer een wat lastiger brood maken is onmogelijk.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, als je een bedrijf begint kan je je verbergen in de massa, of proberen een meerwaarde te produceren door een product te leveren wat anderen niet (kunnen) leveren. Hoe meer je in staat bent een product te maken waar een kapitaalkrachtige markt voor is en die niet door anderen bedient wordt hoe beter je businesscase.
Dit is trouwens niet alleen voor brood waar maar voor alles. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen apple en clonenmakers.
Dus, als jij in staat bent de Apple van de broodbakkers te zijn, dan zit je gebakken.
Daarom is het brood smakeloos, gemaakt uit mix met water, en kan je net zo goed naar bakker bart of AH want die hebben dezelfde smakeloze hapquote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:06 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Voor een enkel broodje niet. Voor een bedrijf te runnen is het lastiger.
Het is een kwestie van cultuur. Levain zit niet in onze cultuur, daarom wordt het niet geleerd etc
Het is elke stuiver waard doordat het goed werkt.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik zou het NLe brood juist als apple omschrijven: smakeloos, iedere debiel kan het eten maar een keer een wat lastiger brood maken is onmogelijk.
Jep, preferment gebruiken voor de smaak, toevoegen aan gistdeegquote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:08 schreef MaximusTG het volgende:
Werken met levain is natuurlijk prima mogelijk, ook in een procesmatige bakkerij. Als je alle variabele factoren hetzelfde houdt, en je zorgt dat je cultuur stabiel is, dan zal er niet veel verschil zijn in rijstijd.
Je zou zelfs nog een kleine hoeveelheid normale gist kunnen toevoegen, dan heb je nog betrouwbaardere rijstijden. Maar ook de smaak van een brood dat met levain gemaakt is.
De vraag is: wat wil je? 100 % consistent hetzelfde smakeloze brood. Of een ietjes variërend brood dat soms lekker, soms superlekker is.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:08 schreef MaximusTG het volgende:
Werken met levain is natuurlijk prima mogelijk, ook in een procesmatige bakkerij. Als je alle variabele factoren hetzelfde houdt, en je zorgt dat je cultuur stabiel is, dan zal er niet veel verschil zijn in rijstijd.
Je zou zelfs nog een kleine hoeveelheid normale gist kunnen toevoegen, dan heb je nog betrouwbaardere rijstijden. Maar ook de smaak van een brood dat met levain gemaakt is.
De bakker? Die wil klagen over de supermarkt en met zo min mogelijk moeite iets in elkaar zetten wat optisch op een brood lijktquote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:11 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De vraag is: wat wil je? 100 % consistent hetzelfde smakeloze brood. Of een ietjes variërend brood dat soms lekker, soms superlekker is.
Die mixen is het probleem niet eens, want die bestaan ook gewoon hoofdzakelijk uit bloem, wat emulgatoren en zo. Of je dat nu kant en klaar erin pleurt of zelf. Het is gewoon de NLe broodcultuur. Het slappe, langhoudbare brood, dat is nu eenmaal het dagelijks brood.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarom is het brood smakeloos, gemaakt uit mix met water, en kan je net zo goed naar bakker bart of AH want die hebben dezelfde smakeloze hap
Spreek voor jezelf. Ik wil lekker brood, en het zuurdesem brood van roggemeel wat ik bij mijn Duitse bakker haal blijft dagenlang lekker.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Die mixen is het probleem niet eens, want die bestaan ook gewoon hoofdzakelijk uit bloem, wat emulgatoren en zo. Of je dat nu kant en klaar erin pleurt of zelf. Het is gewoon de NLe broodcultuur. Het slappe, langhoudbare brood, dat is nu eenmaal het dagelijks brood.
Moet ik ook zeggen dat iedereen die zit te bitchen dat het buitenlandse brood veel lekkerder is en op vakantie wel iedere dag naar de bakker gaat de 1e zijn die in NL boos zouden worden als hun brood na 1 dag weggegooid moet worden, niet in de vriezer bewaart kan worden en men iedere dag vers brood moet gaan halen.
Ik hou persoonlijk niet zo van zuurdesem brood, die roggesmaak die erin hangt. Daarin tegen ben ik wel een grote fan van het Franse levain brood. Dat is gewoon echt een stuk lekkerder dan het NLequote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf. Ik wil lekker brood, en het zuurdesem brood van roggemeel wat ik bij mijn Duitse bakker haal blijft dagenlang lekker.
Grappig, vooral als je weet dat de rage van echt brood uit de VS komt, amerikaanse artisan bakkers al jaren de fransen verslaan met hun ongelofelijk smaakvolle en goede brood. Supermarkt wonderbrood is bagger, klopt, maar er zijn tegenwoordig zeer veel goede bakkers in de VS actief die de kunst van de prefermenten, poolish, zuurdesems en levains op een hoger plan trekken.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Amerikaans brood dat is pas vies! van die zoete meuk.
Klopt, maar franse bakkers hebben dan ook meermaals per dag goddelijk lekker brood. Van die stokbroden met een korst van een soort kerstballenglaslaagjes waar je je verhemelte aan open haalt als je het verkeerd eet.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ik hou persoonlijk niet zo van zuurdesem brood, die roggesmaak die erin hangt. Daarin tegen ben ik wel een grote fan van het Franse levain brood. Dat is gewoon echt een stuk lekkerder dan het NLe![]()
Maar dat kan je echt alleen op de dag zelf eten, volgende dag kan het zo hop de vuilnisbak in.
Nou dat is voor mij nieuw, want voor zover ik weet is in zowel de VS als de UK 95% vd broodmarkt in handen van de industrie. Daarintegen is in Belgie en Frankrijk 80% in handen van de ambachtelijke bakkers.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Grappig, vooral als je weet dat de rage van echt brood uit de VS komt, amerikaanse artisan bakkers al jaren de fransen verslaan met hun ongelofelijk smaakvolle en goede brood. Supermarkt wonderbrood is bagger, klopt, maar er zijn tegenwoordig zeer veel goede bakkers in de VS actief die de kunst van de prefermenten, poolish, zuurdesems en levains op een hoger plan trekken.
Er zijn een paar goede in NL.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, maar franse bakkers hebben dan ook meermaals per dag goddelijk lekker brood. Van die stokbroden met een korst van een soort kerstballenglaslaagjes waar je je verhemelte aan open haalt als je het verkeerd eet.
Nog maar te zwijgen van de croissants, de pain complet,
huil
Ik ben in staat in de auto te stappen en naar Normandie te rijden.
Grappig. Die is me dus nog nooit opgevallen, en dat terwijl ik soms naar een semi-acceptabele bakker 100 m verderop ga.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Er zijn een paar goede in NL.
Michel in de Haagsche regio is echt goed. Is ook een Fransman trouwens. http://www.michelfood.nl/nl
Ik heb nog in die straat gewoond, helaas zat hij er toen nog niet. Maar hij maakt echt lekker spul.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:42 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Grappig. Die is me dus nog nooit opgevallen, en dat terwijl ik soms naar een semi-acceptabele bakker 100 m verderop ga.
Thanks voor de tip van Fournil de Sebastien, dat zit bijna op mijn route van/naar werk. Morgen eens even langs gaan!quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Michel in de Haagsche regio is echt goed. Is ook een Fransman trouwens. http://www.michelfood.nl/nl
Ook Galerne in Den Haag is goed (is ook een Fransman trouwens).
De eerder genoemde Van Menno is ook wel ok, al vind ik persoonlijk zijn korst TE hard. Die zit nu in de regio Utrecht.
In Amsterdam zit die Fournil de Sebastian http://www.lefournil.nl/
Ja, met van die lekkere Franse roomboter met zeezout!quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, maar franse bakkers hebben dan ook meermaals per dag goddelijk lekker brood. Van die stokbroden met een korst van een soort kerstballenglaslaagjes waar je je verhemelte aan open haalt als je het verkeerd eet.
Nog maar te zwijgen van de croissants, de pain complet,
huil
Ik ben in staat in de auto te stappen en naar Normandie te rijden.
Ok nu heb ik trek! Kuttopicquote:Op donderdag 18 augustus 2011 11:58 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Ja, met van die lekkere Franse roomboter met zeezout!
Ze hebben het dan ook niet voor niks over "casse-croûte".quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gaat ongeveer gelijk op. Laat zeggen 40% ouderen, 40% Jonge gezinnen, 20% jonger dan 30.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De bakkerij zit langs een supermarkt. De winkel gaat om 8:30 open, tussen de middag dicht en op maandag gesloten. Magere openingstijden dus! De mensen komen van 3 dorpen verderop nog brood bij ons halen, op zaterdag 100 vaste bestellingen aan busbrood buiten de winkel verkoop om. Op een normale zaterdag staan er zo'n 300 tarwebroden, 150 wit, 150 fijn volkoren, 150 grof volkoren, 250 waldkorn broden en ga zo maar verder. Zal ongeveer op zo'n 1100 busbroden komen. En dat buiten de rest van de producten om!!!! Het brood is inderdaad vergelijkbaar met supermarkt brood. Het verschil: Ons brood heeft een langer rijsproces en dus meer ontwikkeling. Wat krijg je daardoor: een ragfijne kruimstuctuur. Misschien is ons brood nog wel meer "spons" brood dan een supermarkt brood!!! Maar waarom zal ik dit gaan veranderen als de klanten dit willen?quote:En hoe ziet je business case er uit? Ik kan me namelijk voorstellen (maar ik ben geen bakker, laat staan dat ik een bakkerij heb) dat je met 'sponsbrood' een markt bediend die ook al uitstekend door de supermarkten wordt bediend. Het lijkt me lastig om daar als bakker met een hogere overhead, beperktere openingstijden tegen op te moeten boksen. Zeker aangezien een klant toch al in de supermarkt komt en je hem dus een reden moet geven om speciaal voor jouw bakkerij een kwartier langer over de boodschappen te doen.
In de VS is ca 35 % vers onverpakt brood.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nou dat is voor mij nieuw, want voor zover ik weet is in zowel de VS als de UK 95% vd broodmarkt in handen van de industrie. Daarintegen is in Belgie en Frankrijk 80% in handen van de ambachtelijke bakkers.
De NLe hebben nog maar 20%.
En mag er een tipje van de sluier omtrent de locatie?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Mr-Z
Ga je straks zondag open met verse broodjes, gebak en croissants?
Nou veel succes met het bakken zonder rijskast, zonder goede oven. Hoop dat je een goed bakkersoog hebt.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:26 schreef DrukVout het volgende:
Hahaha mijn moeder vanochtend aan de lijn. Die was het brood van de supermarkt en de bakker ook spuugzat. Niet te vreten.
Dus ze ging naar een molen om meel te halen. Meteen gevraagd of ze ook wat voor mij wilde meenemen Dit is het geworden:
- Bosbeekmix, een donkerbruin meergranenmix met zaden, een kilo voor 2,45.
- Oma de Reusmix, grof volkoren, 1 kilo voor 2,15
- Sue's berenmix, met zonnebloempitten, gierst en lijnzaad, 1 kilo voor 3,05
Geen idee of het goedkoop is. Maar ik kan geen 6 broden voor 7,65 kopen. Het komt van een Eko/Bio molen vandaan.
Brood bakken is niet eenvoudig, dat is waar, heeft een tijd geduurd voor ik een goed smakelijk brood wist te maken van meel, water, zout, gist, en van meel, water, zout en prefermenten/poolish/desem maar ik bak nu smakelijker brood dan ik doorgaans in NL bij bakkers vindt,quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nou veel succes met het bakken zonder rijskast, zonder goede oven. Hoop dat je een goed bakkersoog hebt.
Misschien in de toekomst, voor de komende 3 jaren liggen de zondagen in dit dorp al vastgelegd door supermarkten.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Mr-Z
Ga je straks zondag open met verse broodjes, gebak en croissants?
Ergens in het zuiden... Meer kan en wil ik er nog niet over zeggen omdat de overname binnenkort pas is.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 20:40 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En mag er een tipje van de sluier omtrent de locatie?
bakkers moeten gewoon wat assertiever zijn. grote supermarkt concerns wel en zo'n kleine lekkere bakker niet? come op!quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 03:32 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Misschien in de toekomst, voor de komende 3 jaren liggen de zondagen in dit dorp al vastgelegd door supermarkten.
de grootste fout die mensen maken is vanuit de klant proberen te denken. je moet geloven in je product. als jij een tof product hebt vinden de klanten die dat zoeken je vanzelf wel. my 2 centsquote:Op donderdag 18 augustus 2011 12:18 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Gaat ongeveer gelijk op. Laat zeggen 40% ouderen, 40% Jonge gezinnen, 20% jonger dan 30.
[..]
De bakkerij zit langs een supermarkt. De winkel gaat om 8:30 open, tussen de middag dicht en op maandag gesloten. Magere openingstijden dus! De mensen komen van 3 dorpen verderop nog brood bij ons halen, op zaterdag 100 vaste bestellingen aan busbrood buiten de winkel verkoop om. Op een normale zaterdag staan er zo'n 300 tarwebroden, 150 wit, 150 fijn volkoren, 150 grof volkoren, 250 waldkorn broden en ga zo maar verder. Zal ongeveer op zo'n 1100 busbroden komen. En dat buiten de rest van de producten om!!!! Het brood is inderdaad vergelijkbaar met supermarkt brood. Het verschil: Ons brood heeft een langer rijsproces en dus meer ontwikkeling. Wat krijg je daardoor: een ragfijne kruimstuctuur. Misschien is ons brood nog wel meer "spons" brood dan een supermarkt brood!!! Maar waarom zal ik dit gaan veranderen als de klanten dit willen?
In Nederland heb je nou eenmaal een brood cultuur die al jaren zo bestaat. Smaken veranderen, ideeen over voedsel veranderen, je hebt hypes, je hebt discussies, maar hoe dan ook: Een nederlander wordt vanaf jongs af aan grootgebracht met "spons" brood. Dat is nu maar zal ook in de toekomst blijven. En JA, een supermarkt brood is heel vergelijkbaar met een bakkersbrood. Maar toch net dat iets krokantere korstje, die iets donkerdere kleur, net dat meer smaak, DAT maakt het verschil. Plus nog een prachtige winkel vol lekkere producten die voor 95% in eigen bakkerij geproduceerd zijn, net zoals dat al 60 jaar geleden gebeurde volgens die recepten.En dus niet met allemaal kant en kaar poedertjes. Oke ik ben het er mee eens dat veel bakkers de verleiding niet hebben kunnen weerstaan, maar juist NU in deze tijd moet je je inderdaad onderscheiden als bakker.
En ja, wij hebben ook de vastere duitse broden, franse stokbroden enz. Daar verkopen we er enkele tientallen van per week, ondanks een grootse reclame campagne. Daar kan ik hier mijn boterham niet mee verdienen.... Dan toch maar sponsbrood. Dat wil niet zeggen dat ik geen vakman ben. Dat is uit economisch oogpunt.
Ben het niet met je eens. Waar het probleem ligt is dat bakkers blijkbaar denken dat mensen speciaal voor hetzelfde brood als uit de supermarkt nog langs komen. Bejaarden misschien.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 19:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de grootste fout die mensen maken is vanuit de klant proberen te denken. je moet geloven in je product. als jij een tof product hebt vinden de klanten die dat zoeken je vanzelf wel. my 2 cents
je locatie klinkt ideaal. mag je ook belegde broodjes verkopen? weet niet of het dicht bij bedrijven ligt en het tussen de middag druk kan zijn, maar hier (druk industrieterrein) loopt het storm tussen de middag bij de bakker.
Volledig mee eensquote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Brood bakken is niet eenvoudig, dat is waar, heeft een tijd geduurd voor ik een goed smakelijk brood wist te maken van meel, water, zout, gist, en van meel, water, zout en prefermenten/poolish/desem maar ik bak nu smakelijker brood dan ik doorgaans in NL bij bakkers vindt,
Het is een leuke en betaalbare hobby
In Duitsland haal ik gewoon brood bij de bakker
Goede reden om eens met de gemeente te gaan praten, oneerlijk concurrentievoordeel voor de supermarkt.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 03:32 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Misschien in de toekomst, voor de komende 3 jaren liggen de zondagen in dit dorp al vastgelegd door supermarkten.
En probeer dit samen te doen met andere bakkers.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 09:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goede reden om eens met de gemeente te gaan praten, oneerlijk concurrentievoordeel voor de supermarkt.
Diewillen helemaal niet op zondag openquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 10:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
En probeer dit samen te doen met andere bakkers.
Je bent ondernemer of je bent het nietquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 10:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Diewillen helemaal niet op zondag open
Zo, net even brood gehaald bij Michel inclusief een Le Monde (van het station) om in de juiste sfeer te blijven...quote:Op woensdag 17 augustus 2011 20:34 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ziet er lekker uitquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zo, net even brood gehaald bij Michel inclusief een Le Monde (van het station) om in de juiste sfeer te blijven...
[ afbeelding ]
Wel grappig dat het kassameisje je met bonjour begroet als je de winkel ingaat, maar er vervolgens niet heel veel mee kan als je vrolijk in het frans allerlei vragen gaat stellen.
Een pain bio van een halve kilo en een wat lichtere bâtard.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 15:53 schreef Rapaille het volgende:
[..]
Ziet er lekker uitWat voor brood is het?
Er zit volgend jaar ook een slager bij. Iedereen kan meedoen. Maar helaas mogen we dan niet 's ochtends open maar pas vanaf 16:00 uur....quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 09:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goede reden om eens met de gemeente te gaan praten, oneerlijk concurrentievoordeel voor de supermarkt.
Wat voor een bakker nergens op slaat natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 17:55 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Er zit volgend jaar ook een slager bij. Iedereen kan meedoen. Maar helaas mogen we dan niet 's ochtends open maar pas vanaf 16:00 uur....
Als je pas vanaf 16:00 open mag, kun je waarschijnlijk beter een ander product van graan, water en gist maken.quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat voor een bakker nergens op slaat natuurlijk.
Off Topic, maar vind het sowiese bespottelijk dat je op zondag wel drank en vette friet mag verkopen, maar geen brood of boekenquote:Op zondag 21 augustus 2011 17:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als je pas vanaf 16:00 open mag, kun je waarschijnlijk beter een ander product van graan, water en gist maken.
'Zondagsrust' is sowieso een bespottelijk-door-geloof-opgelegd-gedrocht. Als jij op zondag dicht wil zijn, be my guest, ga het niet aan mensen opleggen die wel op zondag open willen zijn of iets willen halen.quote:Op zondag 21 augustus 2011 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Off Topic, maar vind het sowiese bespottelijk dat je op zondag wel drank en vette friet mag verkopen, maar geen brood of boeken
Echt wel. Een hele hoop wil dat maar dat wordt al jaren tegengegaan door de gemeente, terwijl jan de Turk-bakker WEL open mocht. Dat is jarenlang zo geweest. Pas geleden ook nog een rechtszaak over geweest. Toen moest die Turk op vrijdag dichtquote:Op zaterdag 20 augustus 2011 10:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Diewillen helemaal niet op zondag open
Mjam!quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zo, net even brood gehaald bij Michel inclusief een Le Monde (van het station) om in de juiste sfeer te blijven...
[ afbeelding ]
Wel grappig dat het kassameisje je met bonjour begroet als je de winkel ingaat, maar er vervolgens niet heel veel mee kan als je vrolijk in het frans allerlei vragen gaat stellen.
Kwam er afgelopen week voorbij en heb er appelkoeken gehaald. Het waren meer een soort mini appeltaartjes maar dat mocht de pret niet drukkenquote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:24 schreef angelfish het volgende:
Als je in de Achterhoek bent, kan je hier langswippen: http://www.bakkerwijnand.com
Bakker Wijnand in Laren. Hij bakt alles zelf (ook de taartbodems) en maakt producten van graan uit de buurt dat gemalen wordt bij de molen een dorp verderop, eieren van de plaatselijke kippenboer en boter van de plaatselijke kaasboer. Verder heeft ie heel veel vreemde broodjes, die geïnspireerd zijn op de tijd dat ie in Australië en Amerika werkte.
Bij ons iig niet.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Hebben de Lidl in NL al bakeoff? Haalde net bij de Lidl hier in D een chiabatta uit de bakeoff voor 69 cent, en hij is beter dan wat de meeste bakkers leveren.
Ja een aantal. Ze hebben hele goede ovens.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Hebben de Lidl in NL al bakeoff? Haalde net bij de Lidl hier in D een chiabatta uit de bakeoff voor 69 cent, en hij is beter dan wat de meeste bakkers leveren.
seriouslyquote:Op vrijdag 2 september 2011 15:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja een aantal. Ze hebben hele goede ovens.
En meer mag ik niet zeggen.
Dat is bij de Aldi ook zo leuk in D, geef aan hoeveel je er wilt en ze rollen er uit, soms moet je even wachten op de volgende ronde, maar die geur van die "verse" broodjesquote:Op vrijdag 2 september 2011 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Nog niet bij alle Aldi's trouwensquote:Op vrijdag 2 september 2011 17:09 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Dat is bij de Aldi ook zo leuk in D, geef aan hoeveel je er wilt en ze rollen er uit, soms moet je even wachten op de volgende ronde, maar die geur van die "verse" broodjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |