quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En bij deze moet ik maar eens kijken of ik 'm in de boekenwinkel kan inzien... Op een of andere manier gaan bij mij bij de combinatie 'Nederland' en 'Bakker´ de haren preventief overeind staan. Maar misschien is dat de uitzondering die de regel bevestigd.
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, is ook niet voor niets dat ik hem ook nog niet heb, ik had dat idee ook. Maar hoor niettemin goede verhalen, dus moet hem ook eens bekijken
quote:
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederlandse bakkers niet echt vermaard zijn voor de hoge kwaliteit van hun producten, maar eerder om schuimbrood, blikappeltaart met geleiafdekking met abrikozensmaak en veel te dure broodjes
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als jij een écht goede bakker in NL weet, dan houd ik mij aanbevolen. Op de Haarlemmerstraat in A'dam weet ik er eentje die best aardig bakt, maar verder kom ik zelfs bij de bakkers die prentenderen goed te zijn, vooral slappe meuk met een afbaksmaakje tegen. En het meest frappante is dat zodra je naar het eerste het beste dorp over de grens (D of B, maakt niet uit) gaat, daar bij de eerste de beste bakker naar binnenloopt, je met een uitstekend brood naar buiten loopt.
maar dit is allemaal een beetje offtopic in een kookboekentopic
quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:02 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk nog wel banketbakkers die bv. zelf nog de taartbodems bakken?
Wellicht vind je er nog een, als je heel goed zoekt. Een hoogbejaarde bakker, ergens in een dorp diep in de Drentse bossen ofzo. Maar aangezien de meeste bakkers niet eens meer de moeite doen om hun slagroom zelf te slaan, vrees ik het ergste.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:02 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Zijn er eigenlijk nog wel banketbakkers die bv. zelf nog de taartbodems bakken?
Ik rij wekelijks van de Achterhoek naar de Kop van Noord-Holland dus ik hoop dat er wat langs die lijn zit qua banketbakkersquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:14 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wellicht vind je er nog een, als je heel goed zoekt. Een hoogbejaarde bakker, ergens in een dorp diep in de Drentse bossen ofzo. Maar aangezien de meeste bakkers niet eens meer de moeite doen om hun slagroom zelf te slaan, vrees ik het ergste.
Die blijkt hier vlakbij een verkooppunt te hebben (bij een slagerij, dat dan weer wel... Niet bepaald de eerste plek waar ik naar lekker brood ga zoeken). Daar ga ik morgen eens langs.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:30 schreef Erasmo het volgende:
Voor de rest ben ik wel te spreken over het brood van Menno.
Haarlemmerstraat, Vlaams broodhuis??? Die is best aardig ja.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 21:03 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als jij een écht goede bakker in NL weet, dan houd ik mij aanbevolen. Op de Haarlemmerstraat in A'dam weet ik er eentje die best aardig bakt, maar verder kom ik zelfs bij de bakkers die prentenderen goed te zijn, vooral slappe meuk met een afbaksmaakje tegen. En het meest frappante is dat zodra je naar het eerste het beste dorp over de grens (D of B, maakt niet uit) gaat, daar bij de eerste de beste bakker naar binnenloopt, je met een uitstekend brood naar buiten loopt.
maar dit is allemaal een beetje offtopic in een kookboekentopic
Met een lief mailtje en oprechte interesse kan veel gebeuren...quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:09 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar verkoopt alleen aan groothandel en horeca.
Kom ik ook nog wel eens en overstijgt imho niet het niveau van de gemiddelde warme bakker.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:52 schreef golfer het volgende:
We hebben gelukkig in ons dorp nog een bakker die wel heerlijk brood maakt. Wel prijzig.
http://www.vvlp.nl/Filialen/Bloemendaal
De winkels waar je zijn producten kunt kopen staan ook op zijn site.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:09 schreef RobinOok het volgende:
Ja, maar verkoopt alleen aan groothandel en horeca.
In een dorpje boven Alkmaar zit een bakkerij dat nagenoeg alles zelf maakt. De slagroomtaarten zijn daar echt ongelooflijk lekker !quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:30 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik rij wekelijks van de Achterhoek naar de Kop van Noord-Holland dus ik hoop dat er wat langs die lijn zit qua banketbakkers
Voor de rest ben ik wel te spreken over het brood van Menno.
Helaas, de broodverkopende slager blijkt op vakantie te zijn, getuige het A4-tje op de deur... Beetje jammer dat ie het niet op z'n website heeft gezet, dat had een hoop gefiets gescheeld. Dat wordt nog twee weken wachten voordat ik weet hoe die Menno bakt.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 23:01 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Die blijkt hier vlakbij een verkooppunt te hebben (bij een slagerij, dat dan weer wel... Niet bepaald de eerste plek waar ik naar lekker brood ga zoeken). Daar ga ik morgen eens langs.
Meeste bakkers gebruiken idd mixen, alleen water toevoegenquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:10 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Een bakker die alles zelf nog doet is zoals ik het begrepen heb vrijwel nergens meer te vinden. Als ze zelf al deeg maken is het al heel wat tegenwoordig.
Of heb ik het verkeerd?
De site ziet er veelbelovend uit, wel jammer dat ze margarine gebruiken in het brood.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
In Zutphen zit driekant, biologische bakkerij, lunchroom en een aparte taartengallerie. Het brood is redelijk goed, het draaistok lekker (een soort baguette) en hun taarten echt goed, duidelijk veel beter dan wat het gros van de banketbakkers verkoopt.
Www.driekant.nl
Brood wordt steeds minder smaakvol in nld helaas.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:31 schreef ausweiss het volgende:
Ik heb een paar jaar in .BE gewoond.
En daar is het brood al stukken beter dan hier.
Plus ze zijn allemaal op zondag tot een uur of 12 open (is hun beste dag).
Jep, maar dat is vanwege de vegetariers die er veel komen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:28 schreef Erasmo het volgende:
[..]
De site ziet er veelbelovend uit, wel jammer dat ze margarine gebruiken in het brood.
Meeste veggies hebben weinig tegen zuivel dacht ik?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, maar dat is vanwege de vegetariers die er veel komen.
Wel tegen reuzelquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Meeste veggies hebben weinig tegen zuivel dacht ik?
Dit. Ik snap niet waarom bakkers dat niet doen in NL. Fuck die maandag voor ze. Ga lekker open op zondag ochtend. Op zondag ben ik juist bereid om lekkere broodjes bij het ontbijt te doen omdat je de tijd hebt. En ik spreek heel veel mensen die dat ook een goed idee vinden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:31 schreef ausweiss het volgende:
Ik heb een paar jaar in .BE gewoond.
En daar is het brood al stukken beter dan hier.
Plus ze zijn allemaal op zondag tot een uur of 12 open (is hun beste dag).
Die gaan liever klagend failliet denk ik wel eens.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit. Ik snap niet waarom bakkers dat niet doen in NL. Fuck die maandag voor ze. Ga lekker open op zondag ochtend. Op zondag ben ik juist bereid om lekkere broodjes bij het ontbijt te doen omdat je de tijd hebt. En ik spreek heel veel mensen die dat ook een goed idee vinden.
Het koste mij een dag of 1 in Belgie, voordat ik de Nederlandse bakker diep verafschuwde.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:13 schreef Tanin het volgende:
Het kostte me een week of 2 in Wales, voordat ik een diep respect ontwikkelde voor de Nederlandse bakker.
Een Belgische bakker gebruikt precies dezelfde grondstoffen als een Nederlandse bakker. Een Belgisch brood heeft alleen een korter proces waardoor dit brood minder ontwikkeling heeft gehad en vervolgens ook minder volume krijgt en een compactere kruim. Bak dit brood stevig met een dikke korst en je hebt een Belgisch brood.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het koste mij een dag of 1 in Belgie, voordat ik de Nederlandse bakker diep verafschuwde.
Respect!quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:06 schreef Mr-Z het volgende:
Jammer dat er zo negatief over de bakkers wordt gepraat. Het probleem is dat er vraag is naar dat sponzige volume brood. Een bakker MOET daar helaas dus
[..]
Een Belgische bakker gebruikt precies dezelfde grondstoffen als een Nederlandse bakker. Een Belgisch brood heeft alleen een korter proces waardoor dit brood minder ontwikkeling heeft gehad en vervolgens ook minder volume krijgt en een compactere kruim. Bak dit brood stevig met een dikke korst en je hebt een Belgisch brood.
Een Belgisch brood is dus vele malen makkelijker te maken dan een Nederlands brood. Om een Nederlands "bus" brood precies zo vol volume te krijgen, de juiste scheuring en een fijne kruim structuur is ervaring nodig. En tijd! Voordat een Nederlands brood gebakken is ben je al snel 4 uur verder! In de Nederlandse bakkerijen zit zeker evenveel ervaring en vakmanschap als bij een Belgische bakker. Alleen is de vraag in Belgie naar een ander brood.
Afgelopen week heb ik een kast opgeknapt. Dit was een antieke kast ooit door een echte timmerman in elkaar gezet. Nergens een boutje, nergens een schroef, alles in elkaar geklonken en op maat gemaakt. Echt een vakmanschap!!!! Tegenwoordig kopen de mensen meubels uit grote warenhuizen en komen de kasten uit mega fabrieken. Daar doet men niet moeilijk over. Als een bakker gaat "automatiseren" zijn de mensen ineens kritisch en is het allemaal maar niks.
Je moet het ook eens vanuit de bakker bekijken. Als een bakker zoals vroeger het brood met de hand gaat maken, de grondstoffen van vroeger gaat toevoegen krijg je inderdaad het brood "van vroeger". Maar dan moet je dat zelfde brood helaas voor het dubbele van de prijs gaan verkopen omdat je er anders geen cent aan verdient. Dat gaan de mensen niet doen. Vervolgens nemen de mensen het mee naar huis, stoppen het in de vriezer of eten het een dag later, wat krijg je: Bakker, mijn brood is droog en niet meer te eten. De standaard van vroeger is niet meer de standaard van vandaag.
De VRAAG in Nederland is Bus brood met veel volume en wat ook nog eens minimaal 3 dagen mals moet blijven. Daarnaast heeft iedere bakker ook nog wel een assortiment met speciale broden. Als de mensen die hierboven de ambachtelijke bakkers nou niet zo afkraken maar eens met deze bakkers in gesprek gaan dan weet ik zeker dat deze bakker iets wil gaan ontwikkelen wat jullie willen. Dit zal nooit een omzet knaller worden maar dan zijn jullie ook tevreden (je HOEFT natuurlijk zo'n busbrood niet te kopen)
Ik ga vanaf september een leuke uitdaging aan en dat is het runnen van een eigen bakkerij. Het gros zal busbrood worden zoals de klant dat wil. Daarnaast zal er ook zeker een leuk assortiment komen waar wat minder vraag naar is maar wel de moeite en de uitdaging waard is!
Ik vind het jammer dat er veel mensen zo negatief praten want een bakker is en blijft een ambacht. De bakkers staan zich de hele nacht uit te sloven om het brood te maken waarnaar wordt gevraagd. En dat is wel de kracht van de ambachtelijke bakker. Het brood is niet al een dag oud maar ovenvers!
Oh ja en voor mensen die denken dat bakkers alleen maar poeders gebruiken: Dat is dus niet zo... Meestal is het een toevoeging aan het meel/bloem. (bv 5% van het bloemgewicht). In deze poeders zitten wat enzymen voor de malsheid en wat emulgatoren om volume te trekken. Maar verder zit er in wat er ook in "het brood van vroeg zat" zoals melk(poeder), Desem (gedroogd, maar hetzelfde principe), Vet (danwel plantaardig) enz.
Ze zouden een keurmerk moeten oprichten en een site met daarop waar je ze kunt vindenquote:Op zondag 14 augustus 2011 23:23 schreef sk888er het volgende:
In Tilburg heb je bakkerij Amman (is Nederlandse naam geen Turkse) die alles nog zelf maakt, van brood tot de chocolaatjes. Heeft geen website (achter de Besterd voor de mensen die bekend zijn in Tilburg) en is nu dicht vanwege vakantie. Uiteraard duurder dan de gewone bakker maar wel heerlijk![]()
Van hem trouwens ook gehoord dat in elke stad wel een bakker is te vinden die alles nog zelf maakt, je moet alleen wel een beetje zoeken
Volgens mij gaat hier de 90/10 regel ook op. 90% van de mensen (zelfs al gaan ze naar een echte bakker) boeit het niet zo verschrikkelijk veel hoeveel beter het brood bij een bakker is ten opzichte van een supermarkt en 10% wel. Tenzij je in een echt grote stad je bakkersbedrijf voert, kun je niet leven van die 10% dus moet je concessies doen. De truc is niet genoeg concessies te doen om (een groot deel van) die 90% binnen te krijgen, maar niet te veel concessies om je brood echt te laten lijken op supermarktbroodquote:Op zondag 14 augustus 2011 23:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Mr z, het is heel niet wat klanten willen. Voor zulk brood kun je net zo goed terecht bij de ah. Klanten willen lekker, vers brood. Als jij je als bakker niet voldoende onderscheidt van een supermarkt ga je dood als bakker. Een fout die veel bakkers al gemaakt hebben. Wat is je meerwaarde.
Deze dus. Hartog is geweldig in zijn eenvoud.quote:Op maandag 15 augustus 2011 07:46 schreef tjoptjop het volgende:
Net weer even een lekker volkoren gehaald bij Hartog in Amsterdam
Al heeft de website nu wel zo'n yuppige uitstraling gekregen. De winkel en de prijzen zijn nog niet yuppig gelukkigquote:Op maandag 15 augustus 2011 07:53 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Deze dus. Hartog is geweldig in zijn eenvoud.
Waarom zouden mensen die het verschil niet boeit überhaupt bij de bakker binnenlopen?quote:Op maandag 15 augustus 2011 07:41 schreef Cinderella_Man het volgende:
[..]
Volgens mij gaat hier de 90/10 regel ook op. 90% van de mensen (zelfs al gaan ze naar een echte bakker) boeit het niet zo verschrikkelijk veel hoeveel beter het brood bij een bakker is ten opzichte van een supermarkt en 10% wel. Tenzij je in een echt grote stad je bakkersbedrijf voert, kun je niet leven van die 10% dus moet je concessies doen. De truc is niet genoeg concessies te doen om (een groot deel van) die 90% binnen te krijgen, maar niet te veel concessies om je brood echt te laten lijken op supermarktbrood
Je kunt ook streven naar een mooi product en goede kwaliteit. Kijk eens hoe weinig bakkers er al over zijn. De groenteboer waar ik heen ga heeft het te danken aan de kwaliteit van zijn spullen. En ik kan je zeggen dat het een erg drukke winkel is.quote:Op maandag 15 augustus 2011 07:41 schreef Cinderella_Man het volgende:
[..]
Volgens mij gaat hier de 90/10 regel ook op. 90% van de mensen (zelfs al gaan ze naar een echte bakker) boeit het niet zo verschrikkelijk veel hoeveel beter het brood bij een bakker is ten opzichte van een supermarkt en 10% wel. Tenzij je in een echt grote stad je bakkersbedrijf voert, kun je niet leven van die 10% dus moet je concessies doen. De truc is niet genoeg concessies te doen om (een groot deel van) die 90% binnen te krijgen, maar niet te veel concessies om je brood echt te laten lijken op supermarktbrood
Omdat er in de sluitingstijden wet staat dat op zondagochtend bakkers hun winkel niet mogen openen. Supermarkten mogen dat wel.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:34 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit. Ik snap niet waarom bakkers dat niet doen in NL. Fuck die maandag voor ze. Ga lekker open op zondag ochtend. Op zondag ben ik juist bereid om lekkere broodjes bij het ontbijt te doen omdat je de tijd hebt. En ik spreek heel veel mensen die dat ook een goed idee vinden.
Hij maalt het zelf, dus het mag ook wel goed zijn. Maar eerlijk is eerlijk, het brood is briljant en ze doen er niet te deftig mee. Ook goeie koeken!quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:41 schreef Miss_sexyhouse het volgende:
Hartog maakt heerlijk brood met ECHT volkorenmeel. Ook de koeken e.d. zijn allemaal volkoren.
Eenvoudig en gewoon goed.
Je zou bijna zeggen dat er een markt zou zijn voor een goede bakker.quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik dit topic zo lees is men niet tevreden over wat bakkers zo presteren.
Ik zei al eerder, volgens mij gaan ze liever klagend faillietquote:Op maandag 15 augustus 2011 18:53 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Je zou bijna zeggen dat er een markt zou zijn voor een goede bakker.
Nu moeten de bakkers nog ontdekken dat je niet nauwelijks beter brood dan de AH voor een 50 % hogere prijs kunt verkopen terwijl je ook nog eens klote openingstijden aanhoudt. Dat win je toch niet.
hehe, se SP zal voor voor ze op de bres springenquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zei al eerder, volgens mij gaan ze liever klagend failliet
Allereerst succes!quote:
Gek dat iedere bakker in frankrijk het wel voor elkaar krijgt, ja dat je in tunesie, algarije, vietnam en laos geweldig stokbrood kan krijgen, maar niet in Nederland.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 20:39 schreef DrukVout het volgende:
Vorige week een stokbrood bij de AH gehaald. Die avond gegeten. Best aardig (komt niet in de buurt van een Franse maar toch)
Vandaag een bij de bakker gehaald. Wat een rot ding. Wel knapperig. Maar eenmaal een plakje afgesneden was het een taai ding...
Jaah, nog meer keurmerken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ze zouden een keurmerk moeten oprichten en een site met daarop waar je ze kunt vinden
Of gewoon een website met fanatieke bakkers die zelf nog hun brood maken zonder allemaal toevoegingen.quote:
Beter ideequote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Of gewoon een website met fanatieke bakkers die zelf nog hun brood maken zonder allemaal toevoegingen.
Ik ken een bakker die zich laat voorstaan op biologisch, beste ingredienten en nog meer van die onzin, in de bakkerij worden broodverbeteraars gebruikt en koekjes die over datum zijn worden herverpakt en van nieuwe datum voorzien.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Of gewoon een website met fanatieke bakkers die zelf nog hun brood maken zonder allemaal toevoegingen.
Mja daar zeg je zo eens wat, maar ik wil ze kunnen vinden op de 1 of andere manier. En dan zoiets als een viskraampje op de markt he, geen elitair gedoe en chique doen, gewoon mooie producten voor schappelijke prijzen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 21:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken een bakker die zich laat voorstaan op biologisch, beste ingredienten en nog meer van die onzin, in de bakkerij worden broodverbeteraars gebruikt en koekjes die over datum zijn worden herverpakt en van nieuwe datum voorzien.
Tja ik ook.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:07 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Mja daar zeg je zo eens wat, maar ik wil ze kunnen vinden op de 1 of andere manier. En dan zoiets als een viskraampje op de markt he, geen elitair gedoe en chique doen, gewoon mooie producten voor schappelijke prijzen.
In de meeste plaatsen heb je niet echt een alternatief.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:16 schreef Nitzer het volgende:(je HOEFT natuurlijk zo'n busbrood niet te kopen
)
Oh ja en voor mensen die denken dat bakkers alleen maar poeders gebruiken: Dat is dus niet zo... Meestal is het een toevoeging aan het meel/bloem. (bv 5% van het bloemgewicht). In deze poeders zitten wat enzymen voor de malsheid en wat emulgatoren om volume te trekken. Maar verder zit er in wat er ook in "het brood van vroeg zat" zoals melk(poeder), Desem (gedroogd, maar hetzelfde principe), Vet (danwel plantaardig) enz.
Goed concept. Moeten we hier ook doen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
In Frankrijk hebben ze een broodwet, brood mag alleen gemaakt worden uit meel, zout, water en gist.
De diamanten ring is echt al heel oud, oudste bakkerij van delft en maaktnog veel zelf. Ze hebben lekkere dingen, echt brood.quote:Op maandag 15 augustus 2011 09:18 schreef kahlie het volgende:
Wij hebben in Delft twee heerlijke keuzes:
Een echte bakkerszaak die al enkele tientallen jaren bestaat. Waar ik het brood nog weleens eet zonder beleg zo lekker is het! Grappige naam wel: De Diamanten Ring.
En er is onlangs een echte franse bakkerszaak gekomen. Ik heb er nog niets gekocht, maar hoorde wel al goede verhalen. Gebak zag er ook heerlijk uit. "Michel", met een frans bord en een franse bakker.
Ik ben ermee gestopt. Soms nog, voor het gemak. Voor de rest is het koude lunch, of iets met brood van de turkse bakker (weet niet wat ze er daar instoppen maar het is iig lekkerquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
De diamanten ring is echt al heel oud, oudste bakkerij van delft en maaktnog veel zelf. Ze hebben lekkere dingen, echt brood.
Overigens wordt er aan NL brood echt wel heel veel toegevoegd. Alleen degene in dit topic die bakker wil worden weet het niet. Broodverbetermiddelen met twee a drie emulgatoren, verschillende enzymen, zowel proteolytisch als amylolytisch doen vanalles. Zonder al die stofjes gaat het dus niet lukken om supermakrtbrood te maken.
Nee, doe mij maar simpel zuurdesem of op zijn italiaans: broodjes die in de ochtend heerlijk zijn, 's middags al oud en droog. Water, bloem, zout en gist, vakmanschap en geduld. Meer is niet nodig. En duits brood vind ik goddelijk. Overigens zit daar ook wel eea in aan emulgatoren, iets andere types dan nederland, dan krijg je die knapperige korst. Enzymen gebruiken ze stukken minder.
Bakkers (de meesten) zijn hun vak vergeten, ze kopen poedertjes en het enige wat ze nog doen is mengen en bakken. jammer. maar de schuldigen zijn wij zelf. Wij kopen net zo lief kloterig supermarktbrood.
Tegen kostprijs stuur ik er wel 1 tje op. Of 10 dan duw ik ze samen, past makkelijk.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik woon in Engeland en ik verlang echt naar Nederlands brood. Het supermarktbrood is hier nog een keer of 100 zo goor als dat in Nederland. Ik las laatst op de BBC website waardoor dat komt, het heet het 'chorleywood'-proces.
Ik ben voor. Dan maar wat meer betalen maar 10x zo gezond.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
In Frankrijk hebben ze een broodwet, brood mag alleen gemaakt worden uit meel, zout, water en gist.
Jij bent mijn held! Vanaf nu mijn favoriete Fok!ker! Jij hebt mijn levensvraag beantwoord (of eigenlijk mijn vermoeden bevestigd)!quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Ik woon in Engeland en ik verlang echt naar Nederlands brood. Het supermarktbrood is hier nog een keer of 100 zo goor als dat in Nederland. Ik las laatst op de BBC website waardoor dat komt, het heet het 'chorleywood'-proces.
Dit proef je. En het is wel ZO ontiegelijk smerig. Geroosterd en met drie dubbele laag beleg kan ik met moeite een sneetje of 2-3 tegelijkertijd wegwerken.quote:The Chorleywood loaf has twice the amount of yeast of a traditional loaf,
Zoeken naar een goede bakker? Er is in de UK een grote opkomst van echt eten, farmers markets en artisane producten.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:49 schreef RabbitHeart het volgende:
Inderdaad een interessante ontwikkeling, hoewel het - iig in Wales - op het moment blijft hangen op het punt "Dit is Brits, dit is goed; dit is Spaans, dit is slecht"quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoeken naar een goede bakker? Er is in de UK een grote opkomst van echt eten, farmers markets en artisane producten.
Ga eens bij caroline langsquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:03 schreef Tanin het volgende:
[..]
Inderdaad een interessante ontwikkeling, hoewel het - iig in Wales - op het moment blijft hangen op het punt "Dit is Brits, dit is goed; dit is Spaans, dit is slecht"
Joepie, ik ben iemands favoriete Fokkerquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:00 schreef Tanin het volgende:
[..]
Jij bent mijn held! Vanaf nu mijn favoriete Fok!ker! Jij hebt mijn levensvraag beantwoord (of eigenlijk mijn vermoeden bevestigd)!
[..]
Dit proef je. En het is wel ZO ontiegelijk smerig. Geroosterd en met drie dubbele laag beleg kan ik met moeite een sneetje of 2-3 tegelijkertijd wegwerken.
Heb je toevallig ook een linkje over welke broden wel normaal zijn?
Ik wilde net vragen waar in the UK jij je bevindt, maar de vraag is al beantwoordquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:03 schreef Tanin het volgende:
[..]
Inderdaad een interessante ontwikkeling, hoewel het - iig in Wales - op het moment blijft hangen op het punt "Dit is Brits, dit is goed; dit is Spaans, dit is slecht"
Als het brood daar echt goed is, meldt dat dan ff, leuk om te horen en goede bakkers mogen best geholpen worden.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:14 schreef RabbitHeart het volgende:
Hah, net op die site van de Real Bread Campaign een bakker dicht in de buurt gevonden. Normaal kom ik niet in die winkel want het ligt boven mijn studentenbudget, maar voor lekker brood heb ik wel wat over.
Zal ik doen. Dit ziet er in ieder geval al veelbelovend uitquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als het brood daar echt goed is, meldt dat dan ff, leuk om te horen en goede bakkers mogen best geholpen worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Soort reinheitsgebot dusquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |