Even voorstellen.. 
Wij zijn nu ongeveer 2 jaar bezig met zwanger worden, maar helaas nog zonder resultaat. In het begin hebben we het overgewicht van mijn vrouw de schuld gegeven, dus is zij op eigen kracht 50+ kg afgevallen. Vervolgens een tijdje rust aangehouden om het lichaam toch ook de kans te geven wat te herstellen. Na ongeveer een maand of 6 zijn we weer volle bak aan het klussen, maar nog steeds zonder resultaat. Af en toe wel een paar dagen over tijd, maar iedere keer nog zonder resultaat. De keren dat ze over tijd was, was de menstruatie wel extremer dan normaal. Enorme bloedingen met dikke proppen; dat wat het normaliter niet is. Na een paar maanden zijn we naar de huisarts gegaan, daar een verwijzing gekregen en zodoende bij de gynaecoloog terecht gekomen. 
Na een teleurstellend intakegesprek (het "gesprek" duurde ongeveer 10 minuten, waarvan het merendeel bestond uit het lezen van de vragenlijst en het stellen van losse vragen) werden we weggestuurd met de boodschap "als je zwanger bent moet je maar even bellen, en als je niet zwanger bent ook". Onervaren en een beetje afgeschrikt weer op huis aan.
Bij de menstruatie die daarop volgde hebben we weer contact gehad met de gynaecoloog voor de eerste follikelmeting. Aangekomen in het ziekenhuis ging het allemaal vrij snel ("Gaat u daar maar liggen" en hups een inwendig-echo-apparaat naar binnen) en dat had ook z'n weerslag op mijn vrouw. De inwendige echo was absoluut niet prettig en dat bracht ook al gelijk vrees voor de rest van het traject. Gelukkig was de assistent begripvol en probeert het nu eerst uitwendig (wat nu in de meeste gevallen goed gaat) voordat ze het inwendig probeert. 
Na de laatste eisprong is bij vrouwlief bloed geprikt voor de hormoonspiegel en hebben we afgedwongen dat er bij mij een semenonderzoek zou plaatsvinden. Dit laatste omdat ik van mening ben dat het onderzoek bij mij toch wel iets of wat makkelijker gaat dan bij mijn vrouw en als het probleem bij mij ligt vind ik het onzin om iedere keer m'n vrouw te zien janken op een tafel wat misschien voor niets is. 
De onderzoeksresultaten tot zover zijn allemaal goed; mijn sperma is in orde (de gynaecoloog zei zelfs "zelden zulk goed zaad gezien", wat dan wel weer een opstekertje voor mijn ego is 

) en de hormoonspiegel van vrouwlief is ook prima. 
Nu gaan we a.s. dinsdag weer een follikelmeting doen en daarna de samenlevingstest. 
Onze ervaring is wel dat je alles moet vragen over het hoe / wat / waar van een onderzoek. We hebben ons wel ingelezen in welke onderzoeken er allemaal zijn, maar je komt toch veel verschillende verhalen tegen en zodoende weet je nog niet waar je aan toe bent. 
Daarnaast ervaren we weinig (lees: geen) steun vanuit onze omgeving. Mijn ouders kunnen er moeilijk over praten, haar ouders steken hun kop in het zand, mijn broer begon te lachen bij het horen dat we naar de gynaecoloog zijn geweest en haar zus doet heel blasé over de onderzoeken. 
Ik snap ook wel dat het voor mensen moeilijk is om over te praten en we willen zelf ook niet dat het alleen maar daar over gaat, maar het is toch ook wel fijn als je met iemand anders dan alleen je partner hier over kan praten. Al is het maar dat iemand anders tegen je zegt "Vervelend, maar het komt vast goed".
Enfin, we wachten in spanning af zullen maar zeggen. Ik heb er nog steeds goede hoop op, al is dat niet meer dan een gevoel