FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Volkswagen polo bluemotion rijders
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:08
Bedankt ^O^ Bedankt dat jullie in grote getalen een volkswagen polo bluemotion hebben gekocht ipv 1 of ander B merk op benzine. Het kost jullie vanaf volgend jaar zo'n 1000 euro extra aan wegenbelasting waar Nederland hard behoefte aan heeft! Dat zo'n 20 jaar oude mercedes stinkdiesel gratis blijft in wegenbelasting is voor jullie niet een reden geweest er 1 aan te schaffen. Jullie rijden polo. Naast de extra inkomsten die de overheid straks krijgt, en die de rest van ons dus niet hieven op te hoesten, plus het feit dat ik liever een mooie roetarme polo voor me heb rijden, dat zijn dingen waar ik jullie in dit topic voor wil danken. 1000 maal dank dus _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
ZwartmetSuikerdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:11
:')

Open dan niks.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:12
quote:
8s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:11 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
:')

Open dan niks.
Weer een bullshit topic van een bullshit TS :')
#ANONIEMdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:12
TS :')
minkuukeldinsdag 9 augustus 2011 @ 11:13
Zijn er dan mensen die zo'n konijnenhok gekocht hebben :?
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Weer een bullshit topic van een bullshit TS :')
Jij weet gewoon niet wat karma is :Y)
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:13 schreef minkuukel het volgende:
Zijn er dan mensen die zo'n konijnenhok gekocht hebben :?
Polo bluemotion is goed verkocht. Leuk design ook ^O^
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:14
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:13 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Jij weet gewoon niet wat karma is :Y)
Maak je nou maar niet zo druk over wat ik wel of niet weet volgens jou, je hebt ergere issues waar je tijd aan kunt besteden :Y)
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:17
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maak je nou maar niet zo druk over wat ik wel of niet weet volgens jou, je hebt ergere issues waar je tijd aan kunt besteden :Y)
Nah ik zie jou niet als issue, meer als randverschijnsel wat je vandaag de dag helaas op internet tegenkomt :)
pl4kkiedinsdag 9 augustus 2011 @ 11:17
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:14 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Polo gaymotion is goed verkocht. Lelijk design ook ^O^
Fixed
#ANONIEMdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maak je nou maar niet zo druk over wat ik wel of niet weet volgens jou, je hebt ergere issues waar je tijd aan kunt besteden :Y)
Denk je serieus dat hij te redden valt?
RealBizkit666dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:18
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:08 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Bedankt ^O^ Bedankt dat jullie in grote getalen een volkswagen polo bluemotion hebben gekocht ipv 1 of ander B merk op benzine. Het kost jullie vanaf volgend jaar zo'n 1000 euro extra aan wegenbelasting waar Nederland hard behoefte aan heeft! Dat zo'n 20 jaar oude mercedes stinkdiesel gratis blijft in wegenbelasting is voor jullie niet een reden geweest er 1 aan te schaffen. Jullie rijden polo. Naast de extra inkomsten die de overheid straks krijgt, en die de rest van ons dus niet hieven op te hoesten, plus het feit dat ik liever een mooie roetarme polo voor me heb rijden, dat zijn dingen waar ik jullie in dit topic voor wil danken. 1000 maal dank dus _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
Vanaf volgend jaar? :')

Ik weet niet in welk jaar dat jij leeft, maar 2014 is toch nog wat verder dan 4 en een halve maand... _O-
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:18
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Denk je serieus dat hij te redden valt?
Ow coolguy en zijn trolmaatje. Als je wilt optieven uit dit topic, heel graag ^O^
#ANONIEMdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:21
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Ow coolguy en zijn trolmaatje. Als je wilt optieven uit dit topic, heel graag ^O^
Wat ben je toch ook een sad, sad figuur he. Je opent een kuttopic in een vrij serieus subforum en gaat huilen als de rest jouw gedrag sneu vind :')
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:21
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Nah ik zie jou niet als issue, meer als randverschijnsel wat je vandaag de dag helaas op internet tegenkomt :)
Grappig, dat gevoel heb ik ook bij jou :) maar wat voor auto had je nou ook alweer? was het een volkswagen, een renault of toch eigenlijk wat anders? En had je nou zwarte bumpers of toch niet?
#ANONIEMdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:22
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Grappig, dat gevoel heb ik ook bij jou :) maar wat voor auto had je nou ook alweer? was het een volkswagen, een renault of toch eigenlijk wat anders? En had je nou zwarte bumpers of toch niet?
De "Zwarte Bumper - Tokkie" wordt hij ook wel eens genoemd.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:23
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De "Zwarte Bumper - Tokkie" wordt hij ook wel eens genoemd.
Nou ja, mijn vraag was toch wel redelijk serieus, omdat ik niet weet welke auto hij nou echt heeft. Hij heeft van verschillende merken en types al doen voorkomen alsof hij die auto heeft, dus ja, mijn vraag was toch wel redelijk serieus.
Chuck-N0rr1sdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:24
_O- _O-
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 11:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:18 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Vanaf volgend jaar? :')

Ik weet niet in welk jaar dat jij leeft, maar 2014 is toch nog wat verder dan 4 en een halve maand... _O-
Het lullige van deze maatregel is natuurlijk dat de inruilwaarde van een BlueMotion, of welke belastingvrije auto die dat straks niet meer is dan ook, drastisch naar beneden zal gaan.

Persoonlijk vind ik het compleet achterlijk dat er sowieso auto's vrijgesteld worden van wegenbelasting (iedereen gebruikt tenslotte de wegen), maar dit gaat heel wat mensen flink wat geld kosten.

Hadden ze niet beter kunnen besluiten dat er vanaf nu geen nieuwe belastingvrije auto's meer verkocht kunnen worden, en dat van de huidige generatie 'nieuwe' belastingvrije auto's de vrijstelling komt te vervallen zodra de auto naar een andere eigenaar gaat?
ZwartmetSuikerdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:24 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Het lullige van deze maatregel is natuurlijk dat de inruilwaarde van een BlueMotion, of welke belastingvrije auto die dat straks niet meer is dan ook, drastisch naar beneden zal gaan.

Persoonlijk vind ik het compleet achterlijk dat er sowieso auto's vrijgesteld worden van wegenbelasting (iedereen gebruikt tenslotte de wegen), maar dit gaat heel wat mensen flink wat geld kosten.

Hadden ze niet beter kunnen besluiten dat er vanaf nu geen nieuwe belastingvrije auto's meer verkocht kunnen worden, en dat van de huidige generatie 'nieuwe' belastingvrije auto's de vrijstelling komt te vervallen zodra de auto naar een andere eigenaar gaat?
Ze hadden het nooit in moeten voeren, punt.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:26
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Grappig, dat gevoel heb ik ook bij jou :) maar wat voor auto had je nou ook alweer? was het een volkswagen, een renault of toch eigenlijk wat anders? En had je nou zwarte bumpers of toch niet?
1:1 terugbitchen :') Donder op uit dit topic debiele trol dat je er bent, en neem je maatje mee. Dank ^O^
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 11:29
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:25 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ze hadden het nooit in moeten voeren, punt.
Mee eens, maar dat laat niet onverlet dat dit voor veel mensen -die juist vanuit hun portemonnee dachten- een flinke financiele domper zal zijn.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:30
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

1:1 terugbitchen :') Donder op uit dit topic debiele trol dat je er bent, en neem je maatje mee. Dank ^O^
Het jammere is dat je niet kunt uitkiezen welke users op een topic reageren. Can't stand the heat? stay out of the kitchen. Ík beslis of ik hier reageer. Niet jij.

Maar goed, welke auto heb je nou? En dan welke auto je echt hebt, niet iets wat je verzint :)
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Mee eens, maar dat laat niet onverlet dat dit voor veel mensen -die juist vanuit hun portemonnee dachten- een flinke financiele domper zal zijn.
Dat is absoluut waar, maar dat geldt voor elke auto waar dit een voordeel voor was. Aan de andere kant, als je toch per se heel goedkoop wil autorijden kun je wellicht ook gewoon een kleinere auto kopen, een aygo of een c1 ofzo.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Het jammere is dat je niet kunt uitkiezen welke users op een topic reageren. Can't stand the heat? stay out of the kitchen. Ík beslis of ik hier reageer. Niet jij.

Maar goed, welke auto heb je nou? En dan welke auto je echt hebt, niet iets wat je verzint :)
Je bent een trolmaatje van scorpie en je weet het. :{w
#ANONIEMdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:33
Fk weet zelf niet eens waar hij in rijd :')
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Mee eens, maar dat laat niet onverlet dat dit voor veel mensen -die juist vanuit hun portemonnee dachten- een flinke financiele domper zal zijn.
Ja helemaal fair is het niet maar zo werkt het met belastingen.

Blijft een polo een toffere auto dan een prius though dus daar kunnen polo rijders zich mee troosten ^O^
ZwartmetSuikerdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Mee eens, maar dat laat niet onverlet dat dit voor veel mensen -die juist vanuit hun portemonnee dachten- een flinke financiele domper zal zijn.
Zoals ik al zei, het is altijd een tijdelijke regeling geweest. Het einde zat er dus altijd aan te komen.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:34
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:33 schreef Scorpie het volgende:
Fk weet zelf niet eens waar hij in rijd :')
Leer spellen en ga ontopic of verdwijn.
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 11:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is absoluut waar, maar dat geldt voor elke auto waar dit een voordeel voor was. Aan de andere kant, als je toch per se heel goedkoop wil autorijden kun je wellicht ook gewoon een kleinere auto kopen, een aygo of een c1 ofzo.
Ik geef in mijn eerste post ook aan dat dit niet alleen voor de BlueMotion opgaat, maar voor alle nieuwe belastingvrije auto's. Toch zijn die mensen wel flink genaaid, gezien ze ten eerste flink mogen gaan betalen en ten tweede een lagere inruilprijs kunnen verwachten.
Ik ben absoluut tegen belastingvrije auto's hoor, oldtimers die als hobby-object gereden worden daargelaten.
RealBizkit666dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik geef in mijn eerste post ook aan dat dit niet alleen voor de BlueMotion opgaat, maar voor alle nieuwe belastingvrije auto's. Toch zijn die mensen wel flink genaaid, gezien ze ten eerste flink mogen gaan betalen en ten tweede een lagere inruilprijs kunnen verwachten.
Ik ben absoluut tegen belastingvrije auto's hoor, oldtimers die als hobby-object gereden worden daargelaten.
Er moet gewoon geen enkele uitzondering zijn.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:36
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:34 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, het is altijd een tijdelijke regeling geweest. Het einde zat er dus altijd aan te komen.
Beter zouden ze een regeling toepassen die van te voren volledig duidelijk is en langzaam wordt afgebouwd ipv geen belasting naar het volle pond van dag 1 naar dag 2. Dit soort systemen versoort de markt best wel.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:32 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Je bent een trolmaatje van scorpie en je weet het. :{w
Je gaat niet inhoudelijk in op de vraag die je stelt en je weet het, dus misschien moet je wat meer naar jezelf kijken ipv naar anderen :')
ZwartmetSuikerdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:37
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Beter zouden ze een regeling toepassen die van te voren volledig duidelijk is en langzaam wordt afgebouwd ipv geen belasting naar het volle pond van dag 1 naar dag 2. Dit soort systemen versoort de markt best wel.
Lees dan man :') Van te voren was duidelijk dat de regeling tijdelijk was en dat het zou eindigen. Mensen die erover zeuren hebben zich niet goed ingelezen en moeten derhalve niet zeuren.

Waar zijn overigens de mods wanneer ze nodig zijn.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik geef in mijn eerste post ook aan dat dit niet alleen voor de BlueMotion opgaat, maar voor alle nieuwe belastingvrije auto's. Toch zijn die mensen wel flink genaaid, gezien ze ten eerste flink mogen gaan betalen en ten tweede een lagere inruilprijs kunnen verwachten.
Ik ben absoluut tegen belastingvrije auto's hoor, oldtimers die als hobby-object gereden worden daargelaten.
Ja, daar hadden ze rekening mee kunnen houden natuurlijk. Aannemen dat deze regeling voor altijd blijft bestaan is naïef. Maar dan nog kun je wel nadenken over welke auto je koopt. Je koopt een auto vanwege de lage kosten, maar wil dan wel in een relatief dure auto rijden nog steeds. Als je dan echt goedkoop wil rijden moet je geen auto kopen met als basisprijs rond de 11.000 euro (en die dan eventueel ook nog eens gaan aankleden met opties).
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 11:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:36 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Er moet gewoon geen enkele uitzondering zijn.
Mwah, ik vind dat als iemand een paar honderd kilometers per jaar in een opgepoetste oldtimer wil maken, daar echt niet iedere maand volledige wegenbelasting voor hoeft te betalen. Een aangepast tarief is misschien een optie (max. ¤100,- per jaar ofzo), maar het zou zonde zijn als al die mooie auto's uit het straatbeeld zouden verdwijnen. En dan heb ik het dus niet over afgetrapte geïmporteerde Volvo's of Mercedessen, maar over de auto's die zichtbaar gekoesterd worden.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:41
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Lees dan man :') Van te voren was duidelijk dat de regeling tijdelijk was en dat het zou eindigen. Mensen die erover zeuren hebben zich niet goed ingelezen en moeten derhalve niet zeuren.

Waar zijn overigens de mods wanneer ze nodig zijn.
Blijft overeind dat zoals dit instrument van de overheid zoals het nu gebruikt wordt de markt behoorlijk verstoort en onzeker maakt.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:42
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Blijft overeind dat zoals dit instrument van de overheid zoals het nu gebruikt wordt de markt behoorlijk verstoort en onzeker maakt.
Alleen maar voor mensen die naïef zijn en alles geloven. Diezelfde mensen zouden ook een te dure hypotheek nemen omdat ze niet verder nadenken dan hun neus lang is. Het zijn een beetje hetzelfde soort naïeve mensen die op dat soort dingen af komen.
Dondersdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:48
Whahaha, TS heeft een puch
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 11:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Alleen maar voor mensen die naïef zijn en alles geloven. Diezelfde mensen zouden ook een te dure hypotheek nemen omdat ze niet verder nadenken dan hun neus lang is. Het zijn een beetje hetzelfde soort naïeve mensen die op dat soort dingen af komen.
Het lullige is natuurlijk dat er nooit een expliciete einddatum is genoemd; er is onlangs pas besloten dat de regeling vanaf 2014 niet meer zal gelden.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Alleen maar voor mensen die naïef zijn en alles geloven. Diezelfde mensen zouden ook een te dure hypotheek nemen omdat ze niet verder nadenken dan hun neus lang is. Het zijn een beetje hetzelfde soort naïeve mensen die op dat soort dingen af komen.
Nee. Je laat je gevoelens spreken, maar op fly over niveau verstoort dit de markt.

Bovag:
http://www.autoblog.nl/ar(...)lling-wegenbelasting
“Het huidige beleid met zijn belastingvoordelen voor schone en zuinige auto’s moet opnieuw worden bekeken, zeker nu al meer dan 30 procent van de nieuwverkoop hiervan profiteert. Er komt daardoor minder geld in de schatkist en ook voor de branche en voor autoconsumenten zitten er bezwaren aan het huidige beleid. Met name de marktverstoringen die optreden door de grote bpm- en mrb-kortingen en vrijstellingen bij het halen van lage co2-uitstootgrenzen zijn verstorend voor de concurrentie tussen de verschillende merken en hebben ook een negatieve invloed op de prijzen van gebruikte auto’s. Daarbij moet de overheid zijn belofte nakomen richting de automobilist en bestaande gevallen dus ontzien. Wat BOVAG en RAI Vereniging betreft wordt de MRB-vrijstelling daarom pas in 2014 afgeschaft. Ook moet er opnieuw worden gekeken naar de belastingen op brandstoffen, zeker nu er nieuwe technieken en brandstoffen op de markt komen. Niet de technieken, maar de energie- en milieuprestaties moeten leidend zijn voor de hoogte van de belastingen. BOVAG en RAI kunnen zich wel vinden in tijdelijke stimulering van nieuwe technieken om marktintroductie te helpen en te versnellen. Daarnaast kunnen de bijtellingcategorieën fijnmaziger worden vormgegeven zodat ook daar eerlijker stimulansen van uitgaan om te kiezen voor (zeer) zuinige auto’s”.
RealBizkit666dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:48 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Het lullige is natuurlijk dat er nooit een expliciete einddatum is genoemd; er is onlangs pas besloten dat de regeling vanaf 2014 niet meer zal gelden.
De regeling blijft gewoon gelden, alleen de uitstoot moet nog minder zijn. :)
quote:
Huidige wetgeving t/m 30 juni 2012

Benzineauto vrijgesteld van BPM en mrb (wegenbelasting) bij CO2- uitstoot lager dan 111 g/km.
Dieselauto vrijgesteld van BPM en mrb (wegenbelasting) bij CO2- uitstoot lager dan 96 g/km.
Wetgeving vanaf 1 juli 2012

Wegenbelasting (MRB) vrijstelling blijft tot en met 31 december 2013 van kracht voor diesel- en benzineauto's met een maximale uitstoot van 95 / 110 g/km.
Tot en met 31 december 2015 zijn auto's met een uitstoot lager dan 51 g/km ook vrijgesteld van BPM, MRB en fiscale bijtelling. Denk dus aan de elektrische auto's en bijvoorbeeld de Opel Ampera.
De bijtelling van een lease-auto blijft gelden gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ook al worden de normen tussendoor aangescherpt. Dit is dus interessant voor de leaserijders met bakken in de 14- of 20 procentsklasse.

Geleidelijke aanpassing CO2 grenzen
De CO2 grenzen voor BPM vrijstelling worden verlaagd waardoor steeds minder auto's onder deze regeling zullen vallen. De maximale uitstoot van CO2 om in aanmerking te komen voor BPM vrijstelling (en 14% bijtelling) zijn/worden voor diesel / benzine:

Nu: 95 / 110 g/km
vanaf 1 juli 2012: 91 / 102 g/km
vanaf 2013: 88 / 95 g/km
vanaf 2014: 86 / 89 g/km
vanaf 2015: 83 g/km voor diesel en benzine
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 11:55
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Nee. Je laat je gevoelens spreken, maar op fly over niveau verstoort dit de markt.

Bovag:
http://www.autoblog.nl/ar(...)lling-wegenbelasting
“Het huidige beleid met zijn belastingvoordelen voor schone en zuinige auto’s moet opnieuw worden bekeken, zeker nu al meer dan 30 procent van de nieuwverkoop hiervan profiteert. Er komt daardoor minder geld in de schatkist en ook voor de branche en voor autoconsumenten zitten er bezwaren aan het huidige beleid. Met name de marktverstoringen die optreden door de grote bpm- en mrb-kortingen en vrijstellingen bij het halen van lage co2-uitstootgrenzen zijn verstorend voor de concurrentie tussen de verschillende merken en hebben ook een negatieve invloed op de prijzen van gebruikte auto’s. Daarbij moet de overheid zijn belofte nakomen richting de automobilist en bestaande gevallen dus ontzien. Wat BOVAG en RAI Vereniging betreft wordt de MRB-vrijstelling daarom pas in 2014 afgeschaft. Ook moet er opnieuw worden gekeken naar de belastingen op brandstoffen, zeker nu er nieuwe technieken en brandstoffen op de markt komen. Niet de technieken, maar de energie- en milieuprestaties moeten leidend zijn voor de hoogte van de belastingen. BOVAG en RAI kunnen zich wel vinden in tijdelijke stimulering van nieuwe technieken om marktintroductie te helpen en te versnellen. Daarnaast kunnen de bijtellingcategorieën fijnmaziger worden vormgegeven zodat ook daar eerlijker stimulansen van uitgaan om te kiezen voor (zeer) zuinige auto’s”.
Alsof de particuliere consument daar naar kijkt. Het enige wat die ziet is dat de door hem aangeschafte auto *ineens* (wat dus helemaal niet ineens is) duurder wordt. Die kijkt niet verder dan zijn neus lang is. Zijn auto, die goedkoop was, wordt nu ineens weer duurder, en hij gaat op zn achterste poten staan. Dat hij dit al lang aan had kunnen zien komen is natuurlijk niet belangrijk. Nee, gewoon direct hard schreeuwen en roepen dat het allemaal oneerlijk is.
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 11:56
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:49 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

De regeling blijft gewoon gelden, alleen de uitstoot moet nog minder zijn. :)

[..]

Uit het stukje tekst dat je hebt gequoot maak ik op dat dat voor de BPM geldt, niet voor de MRB.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 11:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Alsof de particuliere consument daar naar kijkt. Het enige wat die ziet is dat de door hem aangeschafte auto *ineens* (wat dus helemaal niet ineens is) duurder wordt. Die kijkt niet verder dan zijn neus lang is. Zijn auto, die goedkoop was, wordt nu ineens weer duurder, en hij gaat op zn achterste poten staan. Dat hij dit al lang aan had kunnen zien komen is natuurlijk niet belangrijk. Nee, gewoon direct hard schreeuwen en roepen dat het allemaal oneerlijk is.
Het is ook geen echt doordacht model nog. Het was oa bedoeld om de nederlandse autoverkopen uit het slob te trekken en dat is wel gelukt. Lange termijn visie wordt nu aan gewerkt
ZwartmetSuikerdinsdag 9 augustus 2011 @ 11:58
De overheid verstoort de markt altijd :') wat is je punt.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:02
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:58 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
De overheid verstoort de markt altijd :') wat is je punt.
Korte termijn politiek verstoort de markt op een lastige manier en is kostbaar en lastig in te schatten voor de marktpartijen. Punt is dat er meer beleid moet komen en minder waan-van-de-dag maatregelen.
ZwartmetSuikerdinsdag 9 augustus 2011 @ 12:04
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:02 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Korte termijn politiek verstoort de markt op een lastige manier en is kostbaar en lastig in te schatten voor de marktpartijen. Punt is dat er meer beleid moet komen en minder waan-van-de-dag maatregelen.
Zoals ik al zei, elk overheidsingrijpen in een markt die rust op vraag en aanbod is verstoring en dus verwerpelijk. De overheid maakte met dit punt echter duidelijk dat het tijdelijk zou zijn.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:06
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, elk overheidsingrijpen in een markt die rust op vraag en aanbod is verstoring en dus verwerpelijk. De overheid maakte met dit punt echter duidelijk dat het tijdelijk zou zijn.
Ja. En door onduidelijkheid te houden over hoe en wat en hoelang vreet het steeds meer aan de markt. Altijd verwerpelijk is kort door de bocht. Btw en wegenbelasting zijn namelijk net zo goed instrumenten van de overheid die invloed hebben op de markt, maar een overheid kost nu eenmaal geld en dat zal betaald moeten worden.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 12:07
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Het is ook geen echt doordacht model nog. Het was oa bedoeld om de nederlandse autoverkopen uit het slob te trekken en dat is wel gelukt. Lange termijn visie wordt nu aan gewerkt
Vind je dat dat gelukt is? Een hoop 'naieve' mensen hebben zo'n goedkope auto gekocht, en die worden daar nu voor 'gestraft'. Als die mensen van tevoren hadden bedacht dat als iets te mooi is om waar te zijn, het dat waarschijnlijk ook is, dan hadden ze die auto wellicht niet gekocht en hadden ze ook nu niet hard geschreeuwd.

Laat ik mijn moeder als voorbeeld nemen. Toen mijn vader nog leefde, was die hele regeling er nog niet zo lang. Mijn ouders hebben daar altijd twijfels bij gehad, want, zo zei mijn moeder 'wat als die regeling wordt afgeschaft?'.

Ze zijn wel naar de Polo gaan kijken, omdat de auto die ze toen hadden 1 op 9 deed, en dat was niet echt zuinig. Die auto was ook redelijk groot. Daarnaast was mijn vader ernstig ziek, hij zou komen te overlijden (al wisten we toen nog niet wanneer dat zou zijn) en dan was hun auto te groot voor mijn moeder alleen vond ze, en dat 1 op 9 was ook niet alles.

Dus, er kwam een kleinere auto. De hele regeling was op zich interessant, maar geen garantie. Dus, was de redenering van mijn moeder, als die regeling weg valt, zit je met een diesel te kijken die per maand een stuk duurder is dan de benzine auto die ze hadden. Dus dat ging 'm niet worden.

Ze heeft na het overlijden van mijn vader hun auto verkocht, en ze heeft een Toyota Yaris terug gekocht, waar ze 3 jaar de belasting voor betaald kreeg (lees: ze kreeg het belastingbedrag x 36 maanden korting op de aanschafprijs van de auto). De Yaris is groot genoeg voor haar, rijdt een stuk zuiniger en ze heeft geen shit nu die regeling dus niet meer door gaat.
Annedinsdag 9 augustus 2011 @ 12:07
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Waar zijn overigens de mods wanneer ze nodig zijn.
Want er is ergens brand ofzo?
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Vind je dat dat gelukt is? Een hoop 'naieve' mensen hebben zo'n goedkope auto gekocht, en die worden daar nu voor 'gestraft'. Als die mensen van tevoren hadden bedacht dat als iets te mooi is om waar te zijn, het dat waarschijnlijk ook is, dan hadden ze die auto wellicht niet gekocht en hadden ze ook nu niet hard geschreeuwd.

Laat ik mijn moeder als voorbeeld nemen. Toen mijn vader nog leefde, was die hele regeling er nog niet zo lang. Mijn ouders hebben daar altijd twijfels bij gehad, want, zo zei mijn moeder 'wat als die regeling wordt afgeschaft?'.

Ze zijn wel naar de Polo gaan kijken, omdat de auto die ze toen hadden 1 op 9 deed, en dat was niet echt zuinig. Die auto was ook redelijk groot. Daarnaast was mijn vader ernstig ziek, hij zou komen te overlijden (al wisten we toen nog niet wanneer dat zou zijn) en dan was hun auto te groot voor mijn moeder alleen vond ze, en dat 1 op 9 was ook niet alles.

Dus, er kwam een kleinere auto. De hele regeling was op zich interessant, maar geen garantie. Dus, was de redenering van mijn moeder, als die regeling weg valt, zit je met een diesel te kijken die per maand een stuk duurder is dan de benzine auto die ze hadden. Dus dat ging 'm niet worden.

Ze heeft na het overlijden van mijn vader hun auto verkocht, en ze heeft een Toyota Yaris terug gekocht, waar ze 3 jaar de belasting voor betaald kreeg (lees: ze kreeg het belastingbedrag x 36 maanden korting op de aanschafprijs van de auto). De Yaris is groot genoeg voor haar, rijdt een stuk zuiniger en ze heeft geen shit nu die regeling dus niet meer door gaat.
Verstandige moeder.
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 12:10
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, elk overheidsingrijpen in een markt die rust op vraag en aanbod is verstoring en dus verwerpelijk. De overheid maakte met dit punt echter duidelijk dat het tijdelijk zou zijn.
Maar de overheid heeft nooit duidelijk gemaakt hoe tijdelijk het zou zijn, waardoor het ook wel weer begrijpelijk is dat mensen zich rijk hebben zitten rekenen. Daarnaast hebben autofabrikanten flink lopen adverteren met de MRB- en BPM- vrijstelling, en ik vraag me af hoe duidelijk het bij de verkoop is geweest dat dit allemaal tijdelijke maatregelen zijn. Daarnaast denk ik dat mensen amper stil zullen hebben gestaan bij de keldering van de inruilwaarde indien de regeling weer zou worden teruggedraaid.

Begrijp me niet verkeerd, mensen zijn zelfstandige wezens en verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten, maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen een flinke tegenvaller zal zijn. Nu zal iemand met een Suzuki Alto of een ander boodschappenblik die paar euro wegenbelasting wel kunnen missen, maar mensen die een belastingvrije diesel hebben gaan echt wel fors meer betalen.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 12:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar de overheid heeft nooit duidelijk gemaakt hoe tijdelijk het zou zijn, waardoor het ook wel weer begrijpelijk is dat mensen zich rijk hebben zitten rekenen. Daarnaast hebben autofabrikanten flink lopen adverteren met de MRB- en BPM- vrijstelling, en ik vraag me af hoe duidelijk het bij de verkoop is geweest dat dit allemaal tijdelijke maatregelen zijn. Daarnaast denk ik dat mensen amper stil zullen hebben gestaan bij de keldering van de inruilwaarde indien de regeling weer zou worden teruggedraaid.

Begrijp me niet verkeerd, mensen zijn zelfstandige wezens en verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten, maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen een flinke tegenvaller zal zijn. Nu zal iemand met een Suzuki Alto of een ander boodschappenblik die paar euro wegenbelasting wel kunnen missen, maar mensen die een belastingvrije diesel hebben gaan echt wel fors meer betalen.
Ja, die moeten fors meer gaan betalen, dat klopt, maar daar hadden ze van tevoren over na moeten denken. Mijn moeder heeft aan de verkoper bij Volkswagen gewoon gevraagd hoe het zat met die regeling. De reactie was enigzins twijfelend, en voor mijn moeder meer dan reden genoeg om die auto niet te nemen (al vind ze em wel heel erg mooi).

Dat is echter geen rocket science. Je vraagt altijd naar de risico's. Als je dat niet doet, of die gewoon weg redeneert, dan ben je gewoon dom bezig.
ZwartmetSuikerdinsdag 9 augustus 2011 @ 12:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Maar de overheid heeft nooit duidelijk gemaakt hoe tijdelijk het zou zijn, waardoor het ook wel weer begrijpelijk is dat mensen zich rijk hebben zitten rekenen. Daarnaast hebben autofabrikanten flink lopen adverteren met de MRB- en BPM- vrijstelling, en ik vraag me af hoe duidelijk het bij de verkoop is geweest dat dit allemaal tijdelijke maatregelen zijn. Daarnaast denk ik dat mensen amper stil zullen hebben gestaan bij de keldering van de inruilwaarde indien de regeling weer zou worden teruggedraaid.

Begrijp me niet verkeerd, mensen zijn zelfstandige wezens en verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten, maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen een flinke tegenvaller zal zijn. Nu zal iemand met een Suzuki Alto of een ander boodschappenblik die paar euro wegenbelasting wel kunnen missen, maar mensen die een belastingvrije diesel hebben gaan echt wel fors meer betalen.
Tuurlijk gaan autofabrikanten er mee te koop lopen. En gelijk hebben ze. Zij zien korte termijn winst.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 12:15
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:09 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Verstandige moeder.
Ja inderdaad. Ik heb het dan ook niet van een vreemde. Maar het is nog steeds geen rocket science. Het is een volkomen logische redenering. Ik snap eigenlijk niet zo goed dat andere mensen niet diezelfde redenering hebben gehad. Ik bedoel, als dat niet bij je opkomt als je voor zo'n auto gaat kijken, dan...ja... :{
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 12:16
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Tuurlijk gaan autofabrikanten er mee te koop lopen. En gelijk hebben ze. Zij zien korte termijn winst.
Ja, vanuit de fabrikant gezien wel natuurlijk. Natuurlijk pushen die dit soort dingen. Het is gunstig voor hun bedrijfsresultaat, dus die zullen daar inderdaad mee te koop lopen.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:18
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, vanuit de fabrikant gezien wel natuurlijk. Natuurlijk pushen die dit soort dingen. Het is gunstig voor hun bedrijfsresultaat, dus die zullen daar inderdaad mee te koop lopen.
En ook lucratief. Die polo bluemotion is, zonder een cent bpm, 16k ofzo? Een deel van de bpm vrijstelling steekt dealer / fabrikant gewoon in eigen zak natuurlijk. Lucratieve handel :)
ZwartmetSuikerdinsdag 9 augustus 2011 @ 12:19
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

En ook lucratief. Die polo bluemotion is, zonder een cent bpm, 16k ofzo? Een deel van de bpm vrijstelling steekt dealer / fabrikant gewoon in eigen zak natuurlijk. Lucratieve handel :)
Jij snapt duidelijk niet hoe het in elkaar zit.
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 12:19
Uiteindelijk zal het aanpassen van de brandstofprijzen en daar de belasting uit betalen de enige echte eerlijke oplossing zijn. Dat is de enige manier om 'de gebruiker' en 'de vervuiler' een eerlijk deel te laten betalen.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 12:21
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

En ook lucratief. Die polo bluemotion is, zonder een cent bpm, 16k ofzo? Een deel van de bpm vrijstelling steekt dealer / fabrikant gewoon in eigen zak natuurlijk. Lucratieve handel :)
Ik zeg gunstig voor hun bedrijfsresultaat, en jij zegt 'en ook lucratief'. Wat dacht jij dan dat ik bedoelde? :{ pushen van auto's met deze regeling = hogere verkoop = meer opbrengst = meer winst = gunstig bedrijfsresultaat / lucratief.

16k? De verkoopprijs is gewoon 10.990 euro momenteel (maar das alleen op de voorraadmodellen en geldt volgens mij ook nog eens alleen voor de 1.2 3-pitter,). Maar als je de 'normale' prijs neemt dan is het volgens mij vanaf 12.490 euro ofzo.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 12:22
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Jij snapt duidelijk niet hoe het in elkaar zit.
En dit.
ZwartmetSuikerdinsdag 9 augustus 2011 @ 12:23
Logisch toch dat dealers gebruik maken van de 'mazen' die de overheid creëert? Geef ze ongelijk.
Gunnerdinsdag 9 augustus 2011 @ 12:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:21 schreef CoolGuy het volgende:
16k? De verkoopprijs is gewoon 10.990 euro momenteel (maar das alleen op de voorraadmodellen en geldt volgens mij ook nog eens alleen voor de 1.2 3-pitter,). Maar als je de 'normale' prijs neemt dan is het volgens mij vanaf 12.490 euro ofzo.
De Polo Bluemotion 1.2 TDI is vanaf 16.290 euro. De goedkoopste benzine variant, en dus geen Bluemotion, is idd 10.990 euro. maar verder niet vergelijkbaar, want deze heeft geen BPM/MRB vrijstelling en ook geen 14 procent bijtelling.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 12:27
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:23 schreef Gunner het volgende:

[..]

De Polo Bluemotion 1.2 TDI is vanaf 16.290 euro. De goedkoopste benzine variant, en dus geen Bluemotion, is idd 10.990 euro. maar verder niet vergelijkbaar, want deze heeft geen BPM/MRB vrijstelling en ook geen 14 procent bijtelling.
Jij hebt helemaal gelijk, ik keek inderdaad naar de benzine versie terwijl we het hier overduidelijk hadden over de diesel uitvoering. Behoorlijk stom van me.
RealBizkit666dinsdag 9 augustus 2011 @ 12:31
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Uit het stukje tekst dat je hebt gequoot maak ik op dat dat voor de BPM geldt, niet voor de MRB.
Tot 2016 is dit:
quote:
Tot en met 31 december 2015 zijn auto's met een uitstoot lager dan 51 g/km ook vrijgesteld van BPM, MRB en fiscale bijtelling.
Wat daarna gebeurd, dis vanaf 2016 is nu nog helemaal niet van bekend, ook niet met betrekking tot de BPM. :)
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 12:36
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Jij hebt helemaal gelijk, ik keek inderdaad naar de benzine versie terwijl we het hier overduidelijk hadden over de diesel uitvoering. Behoorlijk stom van me.
Wat alleen maar duidelijker maakt hoe groot het verschil in inruilwaarde zal zijn.

Normaal gesproken kent de aanschafprijs van een bepaald model geen verschil van ruim 5.000 euro tussen de benzine- en de dieselvariant. Ik vermoed dat de prijs van de BlueMotion kunstmatig hoog is gehouden vanwege de overige financiele voordelen, maar van dit prijsverschil merkt de consument tijdens het inruilen waarschijnlijk helemaal niets meer. Troost is wel, dat diezelfde consument verhoudingsgewijs goedkoop heeft gereden.
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 12:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:36 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Wat alleen maar duidelijker maakt hoe groot het verschil in inruilwaarde zal zijn.

Normaal gesproken kent de aanschafprijs van een bepaald model geen verschil van ruim 5.000 euro tussen de benzine- en de dieselvariant. Ik vermoed dat de prijs van de BlueMotion kunstmatig hoog is gehouden vanwege de overige financiele voordelen, maar van dit prijsverschil merkt de consument tijdens het inruilen waarschijnlijk helemaal niets meer. Troost is wel, dat diezelfde consument verhoudingsgewijs goedkoop heeft gereden.
Geen idee of dat normaal is. Als ik even voor mijn auto kijk in mijn basisuitvoering, dan zie ik op de volgende link: http://www.volkswagen.nl/(...)rtline_D0Lnl,00.html

dat de prijzen voor de instappers redelijk uit elkaar liggen.

de 1.2 TSI moet 24.490 kosten en de 1.6 tdi kost 29.590. Dat is 5.100 euro verschil.

Kijk ik bijvoorbeeld bij Ford naar de Mondeo, en dan de instappers, dan zie ik dat je daar een 1.6 Ambiente kunt scoren voor 24.995 euro, maar kijk ik naar de goedkoopste diesel, dan zie ik dat die 29.795 moet kosten.

Dat is een verschil van 4800 euro. Dat verschil is dus 300 euro kleiner, maar op dat bedrag boeit dat natuurlijk niet zoveel. Dus volgens mij is dat niet specifiek volkswagen, maar is het prijsverschil tussen benzine en dieseluitvoeringen van een auto gewoon toch behoorlijk fors.
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 12:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Geen idee of dat normaal is. Als ik even voor mijn auto kijk in mijn basisuitvoering, dan zie ik op de volgende link: http://www.volkswagen.nl/(...)rtline_D0Lnl,00.html

dat de prijzen voor de instappers redelijk uit elkaar liggen.

de 1.2 TSI moet 24.490 kosten en de 1.6 tdi kost 29.590. Dat is 5.100 euro verschil.

Kijk ik bijvoorbeeld bij Ford naar de Mondeo, en dan de instappers, dan zie ik dat je daar een 1.6 Ambiente kunt scoren voor 24.995 euro, maar kijk ik naar de goedkoopste diesel, dan zie ik dat die 29.795 moet kosten.

Dat is een verschil van 4800 euro. Dat verschil is dus 300 euro kleiner, maar op dat bedrag boeit dat natuurlijk niet zoveel. Dus volgens mij is dat niet specifiek volkswagen, maar is het prijsverschil tussen benzine en dieseluitvoeringen van een auto gewoon toch behoorlijk fors.
Dit zijn auto's die twee keer zo duur zijn dan de instapmodellen van de Polo. Het verschil tussen benzine en diesel is altijd flink, maar geen 50% lijkt me.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:04
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Jij snapt duidelijk niet hoe het in elkaar zit.
Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Economie is mijn ding dus kom maar op.
RealBizkit666dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 12:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dit zijn auto's die twee keer zo duur zijn dan de instapmodellen van de Polo. Het verschil tussen benzine en diesel is altijd flink, maar geen 50% lijkt me.
De instap polo, zonder korting, is qua benzine 12.960, de instap diesel bluemotion is er vanaf 16.640. Dat is nog geen 4000 euro.

Ik mag een 207 wel verglijken met een polo denk ik. En daarvan kost de instapbezine 13.635 en de diesel kost 19.180. Dat is een verschil van bijna 5000 euro.

De kosten van die Bluemotion diesel zijn dus gewoon normaal. Dat nu het verschil door de korting zo groot is, staat hier natuurlijk helemaal los van. :)
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 13:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 13:09 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

De instap polo, zonder korting, is qua benzine 12.960, de instap diesel bluemotion is er vanaf 16.640. Dat is nog geen 4000 euro.

Ik mag een 207 wel verglijken met een polo denk ik. En daarvan kost de instapbezine 13.635 en de diesel kost 19.180. Dat is een verschil van bijna 5000 euro.

De kosten van die Bluemotion diesel zijn dus gewoon normaal. Dat nu het verschil door de korting zo groot is, staat hier natuurlijk helemaal los van. :)
Hmm, ik meen me te herinneren dat de prijsverschillen voor het 'milieuvriendelijke dieseltijdperk' tussen benzinemotoren en 'gewone' dieselmotoren kleiner waren, maar dan zal ik mij wel vergissen.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:23
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 13:15 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Hmm, ik meen me te herinneren dat de prijsverschillen voor het 'milieuvriendelijke dieseltijdperk' tussen benzinemotoren en 'gewone' dieselmotoren kleiner waren, maar dan zal ik mij wel vergissen.
En op de benzinepolo zit wel bpm dacht ik?
Catch_medinsdag 9 augustus 2011 @ 14:52
Nu nog al die zogenaamde oldtimers weer de wegenbelasting in. Wie in een eeuwenoud stinkhok rijdt en dus gebruikt maakt van de openbare weg moet gewoon, net zoals de rest, betalen.
TheSilentEnigmadinsdag 9 augustus 2011 @ 14:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 14:52 schreef Catch_me het volgende:
Nu nog al die zogenaamde oldtimers weer de wegenbelasting in. Wie in een eeuwenoud stinkhok rijdt en dus gebruikt maakt van de openbare weg moet gewoon, net zoals de rest, betalen.
Maar zoals ik al eerder aangaf, mag er best onderscheid gemaakt worden in auto's voor dagelijks gebruik en hobby-auto's.

Ik rijd zelf dagelijks in een oude Benz, en zie niet in waarom ik geen wegenbelasting zou hoeven betalen.

Overigens zullen de woon-werk oldtimers snel uit het straatbeeld verdwijnen, aangezien de regeling alleen geldt voor auto's die voor 1987 gemaakt zijn.
Catch_medinsdag 9 augustus 2011 @ 15:09
De meest voor de hand liggende oplossing is natuurlijk het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting en deze te verwerken in de benzineprijs. Betalen naar wat je gebruikt, de dagelijkse woon-werkverkeer rijder, de hobbyist en de toerist dragen zo allen hun steentje bij.
Metro2005dinsdag 9 augustus 2011 @ 16:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Mee eens, maar dat laat niet onverlet dat dit voor veel mensen -die juist vanuit hun portemonnee dachten- een flinke financiele domper zal zijn.
Leergeld, nooit de overheid vertrouwen. Ik zou sowieso nooit een diesel hebben gekocht met het idee dat deze belastingvrij zou blijven. Dat is net als dat je gelooft dat roodkapje echt bestaan heeft. En wat inderdaad al gezegd is: je raakt zo'n hok aan de straatstenen niet meer kwijt. Niet veel mensen wil een kleine diesel prive rijden als er wegenbelasting over betaald moet worden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:09 schreef Catch_me het volgende:
De meest voor de hand liggende oplossing is natuurlijk het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting en deze te verwerken in de benzineprijs. Betalen naar wat je gebruikt, de dagelijkse woon-werkverkeer rijder, de hobbyist en de toerist dragen zo allen hun steentje bij.
Beetje onverkoopbaar ivm de al enorm hoge benzineprijzen t.o.v. ons omringende landen waar ze ook nog eens nauwelijks of geen wegenbelasting betalen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Metro2005 op 09-08-2011 16:48:08 ]
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 16:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 16:39 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Leergeld, nooit de overheid vertrouwen. Ik zou sowieso nooit een diesel hebben gekocht met het idee dat deze belastingvrij zou blijven. Dat is net als dat je gelooft dat roodkapje echt bestaan heeft. En wat inderdaad al gezegd is: je raakt zo'n hok aan de straatstenen niet meer kwijt. Niet veel mensen wil een kleine diesel prive rijden als er wegenbelasting over betaald moet worden.

[..]

Beetje onverkoopbaar ivm de al enorm hoge benzineprijzen t.o.v. ons omringende landen waar ze ook nog eens nauwelijks of geen wegenbelasting betalen.

Het zou wel eerlijker zijn, zeker gezien het toegenomen aantal buitenlandse kentekens in grote steden.
Metro2005dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:01
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 16:52 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Het zou wel eerlijker zijn, zeker gezien het toegenomen aantal buitenlandse kentekens in grote steden.
O ik zou de laatste zijn die dat erg zou vinden gezien mijn jaarlijkse kilometrage maar ik vind dat we al meer dan genoeg betalen voor autorijden. We betalen naast een forse wegenbelasting namelijk ook bijna het meest ter WERELD voor de brandstof.
Sounddragondinsdag 9 augustus 2011 @ 19:50
Powlow blauwebeweging rijders compenseren mooi voor de slurpers die ik rijd als ik mij niet op de tweewieler voortbeweeg ^O^

De ecohokken gaan het sowieso verliezen van de youngtimers, daar het belastingvoordeel voor die truttenschuddertjes gaat wegvallen, en die zogenaamde 'milieu liefhebbers' uit de kast gaan komen als de belastingontduikers die ze eigenlijk natuurlijk gewoon zijn, en en masse een belastingvrije youngtimer gaan rijden, omdat daar binnen afzienbare tijd weer een verse voorraad van komt, daar ze die regeling weer gaan terugbrengen als alles meezit en de onze Haagsche dievenbende een klein beetje ruggengraat heeft.

My 2 ¤centjes.

:Y)
lipjedinsdag 9 augustus 2011 @ 20:02
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 19:50 schreef Sounddragon het volgende:
Powlow blauwebeweging rijders compenseren mooi voor de slurpers die ik rijd als ik mij niet op de tweewieler voortbeweeg ^O^

De ecohokken gaan het sowieso verliezen van de youngtimers, daar het belastingvoordeel voor die truttenschuddertjes gaat wegvallen, en die zogenaamde 'milieu liefhebbers' uit de kast gaan komen als de belastingontduikers die ze eigenlijk natuurlijk gewoon zijn, en en masse een belastingvrije youngtimer gaan rijden, omdat daar binnen afzienbare tijd weer een verse voorraad van komt, daar ze die regeling weer gaan terugbrengen als alles meezit en de onze Haagsche dievenbende een klein beetje ruggengraat heeft.

My 2 ¤centjes.

:Y)
waar blijft BaraCuda?
Sounddragondinsdag 9 augustus 2011 @ 20:19
Die is wijs, en kijkt wel link uit, voor hij zich in dit wespennest begeeft _O-

Verkeerd ingeschat :D

[ Bericht 30% gewijzigd door Sounddragon op 09-08-2011 20:25:32 ]
BaraCudadinsdag 9 augustus 2011 @ 20:21
Hoi 8-)
Sounddragondinsdag 9 augustus 2011 @ 20:26
Hoi, ecoschurkje :* O+

Doettie het nog goed?
BaraCudadinsdag 9 augustus 2011 @ 20:29
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 20:26 schreef Sounddragon het volgende:
Hoi, ecoschurkje :* O+

Doettie het nog goed?
Uhu O+

Zolang ik heerlijk 140km/h op de snelweg kan doen zonder herrie en lekker zuinig kan rijden en m'n tank vol kan gooien na 900km voor 50 euro hoor je mij niet klagen.

Als de wegenbelasting om de hoek komt zien we wel verder :')
Sounddragondinsdag 9 augustus 2011 @ 20:44
Dan nog, kan het nooit heel overdreven veel zijn voor zo'n licht autootje; storm -> glas water enzo ;)
BaraCudadinsdag 9 augustus 2011 @ 20:47
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 20:44 schreef Sounddragon het volgende:
Dan nog, kan het nooit heel overdreven veel zijn voor zo'n licht autootje; storm -> glas water enzo ;)
Al zetten ze het op 200 euro per 3 maanden. Dan nog is het denk ik 1 van de betere auto's om te rijden.

edit: Als je veel km's maakt.
Sounddragondinsdag 9 augustus 2011 @ 20:54
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 20:47 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Al zetten ze het op 200 euro per 3 maanden. Dan nog is het denk ik 1 van de betere goedkopere auto's om te rijden.

edit: Als je veel km's maakt.
Fixed.

Voor veel km's zou ik altijd gaan voor een wat grotere auto ivbm comfort ;)
Kleine auto -> korte wielbasis -> snellere en kortere veerbewegingen -> minder comfortabel :)

Ik rijd liever naar Italië in een dikke MB of BMW als in een ecobarreltje, dan zet ik de cc wel wat lager :7
BaraCudadinsdag 9 augustus 2011 @ 21:25
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 20:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Fixed.

Voor veel km's zou ik altijd gaan voor een wat grotere auto ivbm comfort ;)
Kleine auto -> korte wielbasis -> snellere en kortere veerbewegingen -> minder comfortabel :)

Ik rijd liever naar Italië in een dikke MB of BMW als in een ecobarreltje, dan zet ik de cc wel wat lager :7
Als ik elke week naar Italië moest zou ik ook een grote auto kopen voor comfort.

Maar voor woon werk verkeer is de nieuwe polio prima te noemen qua comfort.
Ik voel me er niet slechter in dan elke willekeurige grote auto.
Grielendinsdag 9 augustus 2011 @ 21:33
Polo bluemotion rijders _O_

Kijken vol afgunst als ze mijn 1250 kg zware, 2 liter, 4wd, 280gr co2/km, 1 op 10 slurpend scheurend hok met dubbele snelheid, met dubbel zo weinig trillingen, met dubbel zoveel comfort hun truttenschudder zien inhalen op de A6 _O_
BaraCudadinsdag 9 augustus 2011 @ 21:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:33 schreef Grielen het volgende:
Polo bluemotion rijders _O_

Kijken vol afgunst als ze mijn 1250 kg zware, 2 liter, 4wd, 280gr co2/km, 1 op 10 slurpend scheurend hok met dubbele snelheid, met dubbel zo weinig trillingen, met dubbel zoveel comfort hun truttenschudder zien inhalen op de A6 _O_
Dubbele aanschafprijs en zelfde goedkope plastic interieur :')

We hebben het over Subaru toch? :')
Grielendinsdag 9 augustus 2011 @ 21:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:40 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Dubbele aanschafprijs en zelfde goedkope plastic interieur :')

We hebben het over Subaru toch? :')
Dubbele aanschafprijs, goedkope plastic interieur?
Wij hebben het niet over dezelfde Subaru :N
CoolGuydinsdag 9 augustus 2011 @ 21:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:33 schreef Grielen het volgende:
Polo bluemotion rijders _O_

Kijken vol afgunst als ze mijn 1250 kg zware, 2 liter, 4wd, 280gr co2/km, 1 op 10 slurpend scheurend hok met dubbele snelheid, met dubbel zo weinig trillingen, met dubbel zoveel comfort hun truttenschudder zien inhalen op de A6 _O_
Ja die invulling geef jij er aan. Als ik zo'n Subaru voorbij zie rijden lach ik eigenlijk alleen maar een beetje meewarig.
Grielendinsdag 9 augustus 2011 @ 22:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja die invulling geef jij er aan. Als ik zo'n Subaru voorbij zie rijden lach ik eigenlijk alleen maar een beetje meewarig.
Ja maar jij hebt dan ook geen Polo.

acr1hu.jpg
M'n auto is al 17 jaar in dezelfde staat gebleven, heb hem vorige week van top tot teen schoongemaakt, ook op alle plekken waar je normaal nooit komt (ben 3 uur bezig geweest :') ), en geen spoortje roest.

We kijken wel over 17 jaar bij die Polo's. Eigenlijk is mijn auto nog beter voor het milieu dan die nieuwe klik-klak polo's die na 10 jaar richting sloop gaan. Dit hok zal 30 jaar meegaan.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:06 schreef Grielen het volgende:

[..]

Ja maar jij hebt dan ook geen Polo.

[ afbeelding ]
M'n auto is al 17 jaar in dezelfde staat gebleven, heb hem vorige week van top tot teen schoongemaakt, ook op alle plekken waar je normaal nooit komt (ben 3 uur bezig geweest :') ), en geen spoortje roest.

We kijken wel over 17 jaar bij die Polo's. Eigenlijk is mijn auto nog beter voor het milieu dan die nieuwe klik-klak polo's die na 10 jaar richting sloop gaan. Dit hok zal 30 jaar meegaan.
Subaru moet je van houden. Dat doen alleen de eigenaren. Leluke grafbakken.
Sounddragondinsdag 9 augustus 2011 @ 22:11
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:10 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Subaru moet je van houden. Dat doen alleen de eigenaren. Leluke grafbakken.
Het geluid van een soepbaaroe maakt alles goed _O_
Grielendinsdag 9 augustus 2011 @ 22:12
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:10 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Subaru moet je van houden. Dat doen alleen de eigenaren. Leluke grafbakken.
Ik heb nog nooit van m'n leven gezegd dat ie mooi is. Zal nooit gebeuren ook. Maarja, dat ding rijdt zo heerlijk, dat geluid, die snelheid die je niet verwacht van zo'n lomp ding, de 4wd, de wegligging door z'n perfecte symmetrie :9~ :9~
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 22:15
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Het geluid van een soepbaaroe maakt alles goed _O_
Ze hebben leuke motoren maar waarom zo'n lelijke buitenkant. Begrijp het niet.
Grielendinsdag 9 augustus 2011 @ 22:22
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:15 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Ze hebben leuke motoren maar waarom zo'n lelijke buitenkant. Begrijp het niet.
Tja Alfa Romeo's zijn prachtige auto's met beroerde motoren, begrijp het ook niet. Misschien moet ik een Alfa kopen en Turquaz eens vragen een swap voor me te doen.
FkTwkGs2012dinsdag 9 augustus 2011 @ 23:45
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:22 schreef Grielen het volgende:

[..]

Tja Alfa Romeo's zijn prachtige auto's met beroerde motoren, begrijp het ook niet. Misschien moet ik een Alfa kopen en Turquaz eens vragen een swap voor me te doen.
Lol.
Gokhan03woensdag 10 augustus 2011 @ 13:28
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:22 schreef Grielen het volgende:

[..]

Tja Alfa Romeo's zijn prachtige auto's met beroerde motoren, begrijp het ook niet. Misschien moet ik een Alfa kopen en Turquaz eens vragen een swap voor me te doen.
Alfa met een bmw blok :P

Is al eens eerder geflikt met een oude volvo waar ze een blok van een bmw M5 in hebben geflikkerd.
Zoek maar op youtube ernaar :P
FkTwkGs2012woensdag 10 augustus 2011 @ 13:37
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 13:28 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Alfa met een bmw blok :P

Is al eens eerder geflikt met een oude volvo waar ze een blok van een bmw M5 in hebben geflikkerd.
Zoek maar op youtube ernaar :P
Ik zou gelijk ff het onderstel meenEmen en vooral ook het volledige electroliek :s)
NoBody122maandag 15 augustus 2011 @ 03:34
Als het goed is blijven die hybriderijders alsnog relatief goedkoop uit, want zuinig. Toch?
ZwartmetSuikermaandag 15 augustus 2011 @ 08:55
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 03:34 schreef NoBody122 het volgende:
Als het goed is blijven die hybriderijders alsnog relatief goedkoop uit, want zuinig. Toch?
Maar wel zwaar. Iemand met een Aygo is beter af.
Revolution-NLmaandag 15 augustus 2011 @ 21:29
Die 3 cilinder slowmotion koffiemolens zouden verboten moeten worden.

VAG zou een voorbeeld moeten nemen aan de 1.3 Multijet of de 1.6 HDI-e dat zijn tenminste wel fatsoenlijke motoren.

Sowieso is de kwaliteit van VAG ver te zoeken. Een collega heeft twee weken terug zijn 1.4TSI na 60.000km compleet stuk gereden. Het hele blok dient gereviseerd te worden :')
FkTwkGs2012maandag 15 augustus 2011 @ 21:30
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:29 schreef Revolution-NL het volgende:
Die 3 cilinder slowmotion koffiemolens zouden verboten moeten worden.

VAG zou een voorbeeld moeten nemen aan de 1.3 Multijet of de 1.6 HDI-e dat zijn tenminste wel fatsoenlijke motoren.

Sowieso is de kwaliteit van VAG ver te zoeken. Een collega heeft twee weken terug zijn 1.4TSI na 60.000km compleet stuk gereden. Het hele blok dient gereviseerd te worden :')
Goed voor de omzet. Als dit buiten de garantietermijn viel that is :@
Gunnerdinsdag 16 augustus 2011 @ 08:14
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 21:29 schreef Revolution-NL het volgende:
Sowieso is de kwaliteit van VAG ver te zoeken. Een collega heeft twee weken terug zijn 1.4TSI na 60.000km compleet stuk gereden. Het hele blok dient gereviseerd te worden :')
De 1.4 TSI heeft inderdaad wat betrouwbaarheidsproblemen, maar wellicht heeft het ook wat met rijstijl te maken? Wellicht dat de gemiddelde leaserijder dat niet zo nauw neemt. Maar het is me wat te gemakkelijk om dan direct VAG af te serveren wat kwaliteit betreft. Zeker de TDI-motoren zijn al jaren van topkwaliteit.
Guppydinsdag 16 augustus 2011 @ 08:23
Wij hebben ook een Polo Bluemotion en profiteren dus van wegenbelastingvrij rijden. Maar goed, bij aanschaf hebben we er niet op gerekend dat dat voor altijd zou zijn. Maar ook wanneer de wegenbelasting weer terug zou komen (2014 dus) blijft de Polo Bluemotion een heel voordelige auto om te rijden, met ons rijgedrag. Dus tja, het leek ons een logische keuze.
Kriegeldinsdag 16 augustus 2011 @ 11:45
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:22 schreef Grielen het volgende:

[..]

Tja Alfa Romeo's zijn prachtige auto's met beroerde motoren
Ben je helemaal van de zotte geworden? :')
Als er nou juist iets is waar Alfa's niet om bekend staan zijn het wel slechte motoren. Je bedoelt elektronica.
CoolGuydinsdag 16 augustus 2011 @ 11:49
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:45 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Ben je helemaal van de zotte geworden? :')
Als er nou juist iets is waar Alfa's niet om bekend staan zijn het wel slechte motoren.
Volgens mij doet Alfa samen met Fiat, en volgens mij is Fiat zelfs met de Commonrail dieselmotoren gekomen, die nu door veel andere merken ook gebruikt wordt en volgens mij gewoon de nieuwe standaard is.

Volkswagen heeft nog langere tijd vastgehouden aan pompverstuivers maar zijn ook overstag gegaan. Dus volgens mij is er met die motoren niet zoveel mis, maar zijn de klachten bij Alfa ergens anders te vinden idd.

overigens heb ik zelf een Punto gehad, en daar was motorisch niks mis mee, maar voor de rest...electronische problemen te over, tot ik 'm een keer heb terug gegeven aan de wagenparkbeheerder en heb gezegd 'ik rij er niet meer in tot het opgelost is, dus geef me maar een andere auto zolang'.

Maar motorisch deed dat ding het prima.
Revolution-NLdinsdag 16 augustus 2011 @ 11:52
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Volgens mij doet Alfa samen met Fiat, en volgens mij is Fiat zelfs met de Commonrail dieselmotoren gekomen, die nu door veel andere merken ook gebruikt wordt en volgens mij gewoon de nieuwe standaard is.

Volkswagen heeft nog langere tijd vastgehouden aan pompverstuivers maar zijn ook overstag gegaan. Dus volgens mij is er met die motoren niet zoveel mis, maar zijn de klachten bij Alfa ergens anders te vinden idd.

overigens heb ik zelf een Punto gehad, en daar was motorisch niks mis mee, maar voor de rest...electronische problemen te over, tot ik 'm een keer heb terug gegeven aan de wagenparkbeheerder en heb gezegd 'ik rij er niet meer in tot het opgelost is, dus geef me maar een andere auto zolang'.

Maar motorisch deed dat ding het prima.
Ik heb inderdaad dezelde ervaringen. Ik had een Fiat Grande Punto sport 1.9JTD multijet.
Motorisch een geweldige auto (wel dorstig trouwens :P ) electrisch was het een drama, de ene error naar de andere. De meest wazige storingen heb ik met dat ding meegemaakt.
CoolGuydinsdag 16 augustus 2011 @ 12:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:52 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad dezelde ervaringen. Ik had een Fiat Grande Punto sport 1.9JTD multijet.
Motorisch een geweldige auto (wel dorstig trouwens :P ) electrisch was het een drama, de ene error naar de andere. De meest wazige storingen heb ik met dat ding meegemaakt.
Na die 'oude' punto heb ik inderdaad ook nog een Grande Punto gehad. Daar heb ik eigenlijk wat minder gedoe mee gehad. Die oude meldde om de haverklap dat een lamp kapot was, en als je dan ging kijken dan was er niks aan de hand. Controlelampjes die aan gingen, meerdere tegelijkertijd, een automatische versnellingsbak die, als je 'm terug zette van de achteruit naar de 1, gewoon stil bleef staan, etc etc.

Wat dat betreft was de Grande Punto een verademing.
Kriegeldinsdag 16 augustus 2011 @ 12:05
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Volgens mij doet Alfa samen met Fiat, en volgens mij is Fiat zelfs met de Commonrail dieselmotoren gekomen, die nu door veel andere merken ook gebruikt wordt en volgens mij gewoon de nieuwe standaard is.
Klopt ja, de Multi-Jet (of eigenlijk JTD) motoren waren technisch best wel een revolutie te noemen.

Voorheen maakte Alfa zelf prachtige V6en en viercylinders (die laatste nog altijd), zeer gretig van karakter en behoorlijk stootvast, waarbij als enige nadeel een ietwat bovengemiddeld verbruik valt op te tekenen. Maar absoluut niet beroerd, bijna iedere autoliefhebber houdt van een Alfa V6.

Op dit moment zit er in een benzine Giulietta of MiTo Multi-Air techniek, wederom Fiat dus, en dat is echt een fraai staaltje modern turbo-downsizen. Een 1.4 in een Giulietta zet 170 pk op de weg, met 250 nm aan koppel en heeft een fabrieksopgave van 5,8 l/100km in verbruik. Niet bepaald inefficiënt.
CoolGuydinsdag 16 augustus 2011 @ 12:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 12:05 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Klopt ja, de Multi-Jet (of eigenlijk JTD) motoren waren technisch best wel een revolutie te noemen.

Voorheen maakte Alfa zelf prachtige V6en en viercylinders (die laatste nog altijd), zeer gretig van karakter en behoorlijk stootvast, waarbij als enige nadeel een ietwat bovengemiddeld verbruik valt op te tekenen. Maar absoluut niet beroerd, bijna iedere autoliefhebber houdt van een Alfa V6.

Op dit moment zit er in een benzine Giulietta of MiTo Multi-Air techniek, wederom Fiat dus, en dat is echt een fraai staaltje modern turbo-downsizen. Een 1.4 in een Giulietta zet 170 pk op de weg, met 250 nm aan koppel en heeft een fabrieksopgave van 5,8 l/100km in verbruik. Niet bepaald inefficiënt.
Dat heb ik nooit zo gesnapt. Ik bedoel, 170pk, stoer, klinkt tof, veel vermogen, gaaf. Maar, ik rij een 1.6 TDI met 105pk maar dus óók die 250Nm koppel. Terwijl ik 65pk minder heb, terwijl dat voor mijn gevoel toch gelinkt is met elkaar (maar ik ben technisch qua auto's een nitwit dus ik kan het mis hebben :P )
Kriegeldinsdag 16 augustus 2011 @ 12:27
Diesels werken wat dat betreft totaal anders dan benzinemotoren en hebben in de regel veel meer koppel, maar het fijne weet ik er ook niet van. 250 Nm is voor een benzineauto niet weinig.

Ik bedoelde dus trouwens niet zozeer het aantal pk's, maar eerder dat en dan afgezet tegen de cylinderinhoud en het verbruik. Dat is best netjes aangezien het koppel ook nog wat voorstelt. Het is niet zo'n stereotype kleine turbomotor die veel pk's heeft maar wel als een gek toeren moet maken om ze te vinden.
BaraCudadinsdag 16 augustus 2011 @ 19:01
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 11:45 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Ben je helemaal van de zotte geworden? :')
Als er nou juist iets is waar Alfa's niet om bekend staan zijn het wel slechte motoren. Je bedoelt elektronica.
Diesels van Alfa zijn goed. Benzine zijn ze nogal gevoelig :Y
Kijk voor de grap maar eens op een Alfa forum hoeveel benzine blokken vast lopen.

De elektronica is naar mijn idee de laatste jaren juist beter geworden.
ZwartmetSuikerdinsdag 16 augustus 2011 @ 19:14
De 1.7 turbo is best een fijn blok.