Want er is ergens brand ofzo?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Waar zijn overigens de mods wanneer ze nodig zijn.
Verstandige moeder.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Vind je dat dat gelukt is? Een hoop 'naieve' mensen hebben zo'n goedkope auto gekocht, en die worden daar nu voor 'gestraft'. Als die mensen van tevoren hadden bedacht dat als iets te mooi is om waar te zijn, het dat waarschijnlijk ook is, dan hadden ze die auto wellicht niet gekocht en hadden ze ook nu niet hard geschreeuwd.
Laat ik mijn moeder als voorbeeld nemen. Toen mijn vader nog leefde, was die hele regeling er nog niet zo lang. Mijn ouders hebben daar altijd twijfels bij gehad, want, zo zei mijn moeder 'wat als die regeling wordt afgeschaft?'.
Ze zijn wel naar de Polo gaan kijken, omdat de auto die ze toen hadden 1 op 9 deed, en dat was niet echt zuinig. Die auto was ook redelijk groot. Daarnaast was mijn vader ernstig ziek, hij zou komen te overlijden (al wisten we toen nog niet wanneer dat zou zijn) en dan was hun auto te groot voor mijn moeder alleen vond ze, en dat 1 op 9 was ook niet alles.
Dus, er kwam een kleinere auto. De hele regeling was op zich interessant, maar geen garantie. Dus, was de redenering van mijn moeder, als die regeling weg valt, zit je met een diesel te kijken die per maand een stuk duurder is dan de benzine auto die ze hadden. Dus dat ging 'm niet worden.
Ze heeft na het overlijden van mijn vader hun auto verkocht, en ze heeft een Toyota Yaris terug gekocht, waar ze 3 jaar de belasting voor betaald kreeg (lees: ze kreeg het belastingbedrag x 36 maanden korting op de aanschafprijs van de auto). De Yaris is groot genoeg voor haar, rijdt een stuk zuiniger en ze heeft geen shit nu die regeling dus niet meer door gaat.
Maar de overheid heeft nooit duidelijk gemaakt hoe tijdelijk het zou zijn, waardoor het ook wel weer begrijpelijk is dat mensen zich rijk hebben zitten rekenen. Daarnaast hebben autofabrikanten flink lopen adverteren met de MRB- en BPM- vrijstelling, en ik vraag me af hoe duidelijk het bij de verkoop is geweest dat dit allemaal tijdelijke maatregelen zijn. Daarnaast denk ik dat mensen amper stil zullen hebben gestaan bij de keldering van de inruilwaarde indien de regeling weer zou worden teruggedraaid.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, elk overheidsingrijpen in een markt die rust op vraag en aanbod is verstoring en dus verwerpelijk. De overheid maakte met dit punt echter duidelijk dat het tijdelijk zou zijn.
Ja, die moeten fors meer gaan betalen, dat klopt, maar daar hadden ze van tevoren over na moeten denken. Mijn moeder heeft aan de verkoper bij Volkswagen gewoon gevraagd hoe het zat met die regeling. De reactie was enigzins twijfelend, en voor mijn moeder meer dan reden genoeg om die auto niet te nemen (al vind ze em wel heel erg mooi).quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Maar de overheid heeft nooit duidelijk gemaakt hoe tijdelijk het zou zijn, waardoor het ook wel weer begrijpelijk is dat mensen zich rijk hebben zitten rekenen. Daarnaast hebben autofabrikanten flink lopen adverteren met de MRB- en BPM- vrijstelling, en ik vraag me af hoe duidelijk het bij de verkoop is geweest dat dit allemaal tijdelijke maatregelen zijn. Daarnaast denk ik dat mensen amper stil zullen hebben gestaan bij de keldering van de inruilwaarde indien de regeling weer zou worden teruggedraaid.
Begrijp me niet verkeerd, mensen zijn zelfstandige wezens en verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten, maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen een flinke tegenvaller zal zijn. Nu zal iemand met een Suzuki Alto of een ander boodschappenblik die paar euro wegenbelasting wel kunnen missen, maar mensen die een belastingvrije diesel hebben gaan echt wel fors meer betalen.
Tuurlijk gaan autofabrikanten er mee te koop lopen. En gelijk hebben ze. Zij zien korte termijn winst.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Maar de overheid heeft nooit duidelijk gemaakt hoe tijdelijk het zou zijn, waardoor het ook wel weer begrijpelijk is dat mensen zich rijk hebben zitten rekenen. Daarnaast hebben autofabrikanten flink lopen adverteren met de MRB- en BPM- vrijstelling, en ik vraag me af hoe duidelijk het bij de verkoop is geweest dat dit allemaal tijdelijke maatregelen zijn. Daarnaast denk ik dat mensen amper stil zullen hebben gestaan bij de keldering van de inruilwaarde indien de regeling weer zou worden teruggedraaid.
Begrijp me niet verkeerd, mensen zijn zelfstandige wezens en verantwoordelijk voor hun eigen doen en laten, maar ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen een flinke tegenvaller zal zijn. Nu zal iemand met een Suzuki Alto of een ander boodschappenblik die paar euro wegenbelasting wel kunnen missen, maar mensen die een belastingvrije diesel hebben gaan echt wel fors meer betalen.
Ja inderdaad. Ik heb het dan ook niet van een vreemde. Maar het is nog steeds geen rocket science. Het is een volkomen logische redenering. Ik snap eigenlijk niet zo goed dat andere mensen niet diezelfde redenering hebben gehad. Ik bedoel, als dat niet bij je opkomt als je voor zo'n auto gaat kijken, dan...ja...quote:
Ja, vanuit de fabrikant gezien wel natuurlijk. Natuurlijk pushen die dit soort dingen. Het is gunstig voor hun bedrijfsresultaat, dus die zullen daar inderdaad mee te koop lopen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Tuurlijk gaan autofabrikanten er mee te koop lopen. En gelijk hebben ze. Zij zien korte termijn winst.
En ook lucratief. Die polo bluemotion is, zonder een cent bpm, 16k ofzo? Een deel van de bpm vrijstelling steekt dealer / fabrikant gewoon in eigen zak natuurlijk. Lucratieve handelquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, vanuit de fabrikant gezien wel natuurlijk. Natuurlijk pushen die dit soort dingen. Het is gunstig voor hun bedrijfsresultaat, dus die zullen daar inderdaad mee te koop lopen.
Jij snapt duidelijk niet hoe het in elkaar zit.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
En ook lucratief. Die polo bluemotion is, zonder een cent bpm, 16k ofzo? Een deel van de bpm vrijstelling steekt dealer / fabrikant gewoon in eigen zak natuurlijk. Lucratieve handel
Ik zeg gunstig voor hun bedrijfsresultaat, en jij zegt 'en ook lucratief'. Wat dacht jij dan dat ik bedoelde?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
En ook lucratief. Die polo bluemotion is, zonder een cent bpm, 16k ofzo? Een deel van de bpm vrijstelling steekt dealer / fabrikant gewoon in eigen zak natuurlijk. Lucratieve handel
En dit.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Jij snapt duidelijk niet hoe het in elkaar zit.
De Polo Bluemotion 1.2 TDI is vanaf 16.290 euro. De goedkoopste benzine variant, en dus geen Bluemotion, is idd 10.990 euro. maar verder niet vergelijkbaar, want deze heeft geen BPM/MRB vrijstelling en ook geen 14 procent bijtelling.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:21 schreef CoolGuy het volgende:
16k? De verkoopprijs is gewoon 10.990 euro momenteel (maar das alleen op de voorraadmodellen en geldt volgens mij ook nog eens alleen voor de 1.2 3-pitter,). Maar als je de 'normale' prijs neemt dan is het volgens mij vanaf 12.490 euro ofzo.
Jij hebt helemaal gelijk, ik keek inderdaad naar de benzine versie terwijl we het hier overduidelijk hadden over de diesel uitvoering. Behoorlijk stom van me.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:23 schreef Gunner het volgende:
[..]
De Polo Bluemotion 1.2 TDI is vanaf 16.290 euro. De goedkoopste benzine variant, en dus geen Bluemotion, is idd 10.990 euro. maar verder niet vergelijkbaar, want deze heeft geen BPM/MRB vrijstelling en ook geen 14 procent bijtelling.
Tot 2016 is dit:quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 11:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Uit het stukje tekst dat je hebt gequoot maak ik op dat dat voor de BPM geldt, niet voor de MRB.
Wat daarna gebeurd, dis vanaf 2016 is nu nog helemaal niet van bekend, ook niet met betrekking tot de BPM.quote:Tot en met 31 december 2015 zijn auto's met een uitstoot lager dan 51 g/km ook vrijgesteld van BPM, MRB en fiscale bijtelling.
Wat alleen maar duidelijker maakt hoe groot het verschil in inruilwaarde zal zijn.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij hebt helemaal gelijk, ik keek inderdaad naar de benzine versie terwijl we het hier overduidelijk hadden over de diesel uitvoering. Behoorlijk stom van me.
Geen idee of dat normaal is. Als ik even voor mijn auto kijk in mijn basisuitvoering, dan zie ik op de volgende link: http://www.volkswagen.nl/(...)rtline_D0Lnl,00.htmlquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:36 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wat alleen maar duidelijker maakt hoe groot het verschil in inruilwaarde zal zijn.
Normaal gesproken kent de aanschafprijs van een bepaald model geen verschil van ruim 5.000 euro tussen de benzine- en de dieselvariant. Ik vermoed dat de prijs van de BlueMotion kunstmatig hoog is gehouden vanwege de overige financiele voordelen, maar van dit prijsverschil merkt de consument tijdens het inruilen waarschijnlijk helemaal niets meer. Troost is wel, dat diezelfde consument verhoudingsgewijs goedkoop heeft gereden.
Dit zijn auto's die twee keer zo duur zijn dan de instapmodellen van de Polo. Het verschil tussen benzine en diesel is altijd flink, maar geen 50% lijkt me.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee of dat normaal is. Als ik even voor mijn auto kijk in mijn basisuitvoering, dan zie ik op de volgende link: http://www.volkswagen.nl/(...)rtline_D0Lnl,00.html
dat de prijzen voor de instappers redelijk uit elkaar liggen.
de 1.2 TSI moet 24.490 kosten en de 1.6 tdi kost 29.590. Dat is 5.100 euro verschil.
Kijk ik bijvoorbeeld bij Ford naar de Mondeo, en dan de instappers, dan zie ik dat je daar een 1.6 Ambiente kunt scoren voor 24.995 euro, maar kijk ik naar de goedkoopste diesel, dan zie ik dat die 29.795 moet kosten.
Dat is een verschil van 4800 euro. Dat verschil is dus 300 euro kleiner, maar op dat bedrag boeit dat natuurlijk niet zoveel. Dus volgens mij is dat niet specifiek volkswagen, maar is het prijsverschil tussen benzine en dieseluitvoeringen van een auto gewoon toch behoorlijk fors.
Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Economie is mijn ding dus kom maar op.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Jij snapt duidelijk niet hoe het in elkaar zit.
De instap polo, zonder korting, is qua benzine 12.960, de instap diesel bluemotion is er vanaf 16.640. Dat is nog geen 4000 euro.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 12:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dit zijn auto's die twee keer zo duur zijn dan de instapmodellen van de Polo. Het verschil tussen benzine en diesel is altijd flink, maar geen 50% lijkt me.
Hmm, ik meen me te herinneren dat de prijsverschillen voor het 'milieuvriendelijke dieseltijdperk' tussen benzinemotoren en 'gewone' dieselmotoren kleiner waren, maar dan zal ik mij wel vergissen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De instap polo, zonder korting, is qua benzine 12.960, de instap diesel bluemotion is er vanaf 16.640. Dat is nog geen 4000 euro.
Ik mag een 207 wel verglijken met een polo denk ik. En daarvan kost de instapbezine 13.635 en de diesel kost 19.180. Dat is een verschil van bijna 5000 euro.
De kosten van die Bluemotion diesel zijn dus gewoon normaal. Dat nu het verschil door de korting zo groot is, staat hier natuurlijk helemaal los van.
En op de benzinepolo zit wel bpm dacht ik?quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 13:15 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Hmm, ik meen me te herinneren dat de prijsverschillen voor het 'milieuvriendelijke dieseltijdperk' tussen benzinemotoren en 'gewone' dieselmotoren kleiner waren, maar dan zal ik mij wel vergissen.
Maar zoals ik al eerder aangaf, mag er best onderscheid gemaakt worden in auto's voor dagelijks gebruik en hobby-auto's.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 14:52 schreef Catch_me het volgende:
Nu nog al die zogenaamde oldtimers weer de wegenbelasting in. Wie in een eeuwenoud stinkhok rijdt en dus gebruikt maakt van de openbare weg moet gewoon, net zoals de rest, betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |