Dat is zo'n 50 euro per Nederlander. Een gezin van bestaande uit 4 personen heeft dus jaarlijks 200 euro minder te besteden. Nu is dat voor de hogere inkomens niet erg. Maar de lagere inkomens hebben minder te besteden en moeten zuinig aandoen. Een gezin uit de laagste inkomensgroep kan door deze maatregel minder geld sparen voor als de koelkast of de wasmachine kapot gaat.quote:De publieke omroepen hadden in 2010 een kijktijdaandeel van circa 37,6 procent. De uitgaven voor de landelijke omroepen bedroegen 755,5 miljoen euro in 2010.
http://www.verantwoording(...)ultuur_en_Wetenschap
Voor de commerciele zenders is dit nadelig. Immers, commerciele zenders lopen kijkers en dus (reclame)inkomsten mis doordat de publieke zenders door middel van overheidssubsidies hen beconcurreren. En niet zonder succes, want de PO pikt maar liefst 37 procent van het marktaandeel in.quote:De publieke omroepen hadden in 2010 een kijktijdaandeel van circa 37,6 procent.
http://www.verantwoording(...)ultuur_en_Wetenschap
Die laatste post van deel 2:quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 02:40 schreef Martinovibes het volgende:
En nee , ik ben niet de topic starter maar deel 2 was vol!
Ik ben het totaal niet met TS eens .
Zie laatste post deel 2!
Laten we even beginnen:quote:Ha dus jij hebt liever uitfikkende zendmasten( ook dat is waarschijnlijk een resultaat van het privatiseren )
Duur mobiel internet want prijsafspraken
Kabelbedrijven die een monopolie hebben
Een steeds slechter wordend electriciteits netwerk
Niet op tijd rijdende treinen en tegenwoordig in sommige treinstellen niet eens meer een WC
De sociale zekerheid beperken we want ja , dan heb je zelf meer ( jezelf verschuilen achter het prikkelen van mensen )
Gevangenissen outsourcen en dan gaan huilen dat binnen een jaar de hele gevangenis vrij rondloopt want ja , er moest geld naar de aandeelhouders en het management vond die 700K toch ook wel het minimale.
Efficiënter in de zorg , GOED PLAN , als die management lagen eruit gooien en de handen weer aan het bed
Radio en TV volledig commercieel , ik moet er niet aan denken , ik download nu al alles wat lost en vast zit omdat ik de pest aan die reclame heb waar ik niet om gevraagd heb , nee hoor de PO heeft zeker bestaansrecht alleen niet zo links als het nu is hoewel dat aardig is rechtgetrokken met WNL en powned
Hoger onderwijs privatiseren .....aha , de TS wil nog meer imhollandpraktijken , jaja, echt een goede zaak
Snelwegen privatiseren is Tol heffen , is het verschil tussen arm en rijk weer vergroten is belachelijk!
En de kleinere overheid moet vervolgens dubbel zoveel werk doen ? of hebben ze minder werk omdat de heiligmakende privatisering ze werk uit handen neemt
Echt wat een kolder loop je te verkondigen , er zijn de afgelopen 20 jaar zoveel zaken aan het licht gekomen die juist de inefficiëntie van privatisering aantonen.
Die management lagen zijn er momenteel omdat de overheid een gigantische administratie verplicht.quote:"Efficiënter in de zorg , GOED PLAN , als die management lagen eruit gooien en de handen weer aan het bed"
Is dat relevant voor een gezonde democratie, of is het een keuze uit kwaden? Want we hoeven die zender natuurlijk niet 24/7 te laten uitzenden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Informatieve programma's op het gebied van bijv. Kunst, literatuur, muziek, historie, wetenschap etc.. Mensen mogen best nog eens wat opsteken van tv. Ik heb liever dat 'overgebleven zendtijd' wordt opgevuld met dit soort dingen, dan met voetbalwedstrijden, zinloze spelletjes, ingekochte series en tekenfilmpjes. Of reclame.
Het is zeker relevantquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 21:00 schreef sandemann het volgende:
[..]
Is dat relevant voor een gezonde democratie, of is het een keuze uit kwaden? Want we hoeven die zender natuurlijk niet 24/7 te laten uitzenden.
Jouw hele betoog staat en valt bij deze berekening. En helaas klopt dit niet. Wij betalen als gehele maatschappij 750 miljoen mee: je kan niet stellen dat we daardoor per individuele nederlander 50 euro meebetalen aan de PO.quote:Dat is zo'n 50 euro per Nederlander. Een gezin van bestaande uit 4 personen heeft dus jaarlijks 200 euro minder te besteden.
Daar heb je enigszins een punt voor zover het de informatievoorziening betreft, echter bestaat het een groot deel van het aanbod in het publieke bestel uit inhoudsloos amusement. Ik zie niet zo in waarom hier belastinggeld voor vrij gemaakt moet worden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:21 schreef Hexagon het volgende:
Televisie is nog altijd een middel waarmee grote groepen mensen te beinvloeden zijn. Dat legt een grote macht bij degenen die tv-kanalen beheersen.
Als alle tv-kanalen van een land door een kleine groep mensen worden beheerst dan is dat een ongezonde situatie aangezien die mensen dan teveel invloed op de informatievoorziening hebben.
Zodoende wil ik dat er een goede balans is in wie de televisie beheerst. En daarin is het model van de PO zeer sterk.
Op welke programma's doel je nu specifiek? Ik kan me zo gauw geen voorstelling maken bij de omschrijving die je daar geeft.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 21:42 schreef sandemann het volgende:
Btw, die cultuurprogrammaatjes zijn van die typische linkse hobby's: op bezoek bij kansarme groepen, zodat de kijkers iets 'leren' over die groepen en daar meer begrip voor krijgen.
Televisie is inderdaad perfect voor overheidspropaganda.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:21 schreef Hexagon het volgende:
Televisie is nog altijd een middel waarmee grote groepen mensen te beinvloeden zijn. Dat legt een grote macht bij degenen die tv-kanalen beheersen.
Als alle tv-kanalen van een land door een kleine groep mensen worden beheerst dan is dat een ongezonde situatie aangezien die mensen dan teveel invloed op de informatievoorziening hebben.
Zodoende wil ik dat er een goede balans is in wie de televisie beheerst. En daarin is het model van de PO zeer sterk.
Van die typische documentaires waarbij een verslaggever iemand of een groep bezoekt, bijvoorbeeld bejaarden, flatbewoners, gehandicapten, ghettowijkbewoners, krakers, rechtsextremisten etc. Het zijn meestal vrij easy going docu's waarin je een dag, week of maand van die mensen meemaakt, met daarbij allerlei zaken belicht en besproken die spelen in hun leven. Typisch ook programma's waarvan men zou willen dat juist diezelfde groepen ernaar kijken, wat ze natuurlijk nauwelijks doen. Op radio 1 gaan ze nog veel verder dan dat, vandaag geloof ik nog een docu opgenomen op de landsgrens, met allerlei meningen van mensen aan beide kanten van de grens, over die andere kant en de eigen kant. Nou ja, je voelt m wel, heerlijke subsidieprogramma's, gewoon omdat het kan.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 21:50 schreef Ludd het volgende:
[..]
Op welke programma's doel je nu specifiek? Ik kan me zo gauw geen voorstelling maken bij de omschrijving die je daar geeft.
De toetredingsdrempel voor een tv-station is erg hoog. Dus een hele soepele markt is het niet.quote:Op woensdag 10 augustus 2011 00:12 schreef sandemann het volgende:
Je beschrijft nu eigenlijk een regiefunctie (van de overheid), wat niet betekent dat de overheid zelf inhoud moet gaan aanbieden. Er zijn toch mededingingsautoriteiten e.d. die pluriformiteit kunnen bewaken?
Bovendien onderschat je m.i. de macht van de consument in een vrije markt. Als enkele bedrijven de media bezitten, dan komen ze simpelweg tegemoet aan de heersende wensen. Machtige mensen laten zich juist beïnvloeden door de massa.
Verder vind ik het hele beïnvloedingsverhaal wat vergezocht. Kun je bronnen noemen?
Dat is geen cultuurprogrammaquote:Op donderdag 11 augustus 2011 21:42 schreef sandemann het volgende:
Btw, die cultuurprogrammaatjes zijn van die typische linkse hobby's: op bezoek bij kansarme groepen, zodat de kijkers iets 'leren' over die groepen en daar meer begrip voor krijgen.
Afgezien van dat 'cultuur'programmas op tijden worden uitgezonden waarop een normaal mens aan het werk is of op school zit omdat de Po Primetime (met boeren, pleinfeesten en nichten) wilt concurreren met de commercielen, tenzij de zender een 'thema-avond' moet inlassen omdat ze anders al helemaal niet meer aan het eisenpakket voldoen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 00:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is geen cultuurprogramma
Maargoed het is zelker ook niet slecht om de tv in te zetten om wat wederzijds begrip in de bevolking te stimuleren
Commerciele omroepen moeten concurreren om de kijkcijfers en daardoor doen ze het veel slechter wat betreft aandacht voor moeilijke kwesties .quote:Op donderdag 11 augustus 2011 23:44 schreef sandemann het volgende:
En dan was er zaterdag zowaar een interessant gesprek op Radio 1, met een econoom die 10 jaar geleden al had gewaarschuwd dat Griekenland niet monetair moest aansluiten bij Europa, maar de politici hadden dat risico overruled vanuit politieke achtergronden etc. Zijn conclusie was dat de hele kredietcrisis was ontstaan door politiek falen. De interviewer ging daar helemaal in mee, maar een béétje scherpe presentator had aan de econoom gevraagd wat zijn economisch constructieve oplossing was om de impact van falende politici te minimaliseren, maar het gesprek bleef daar gewoon hangen. En dat komt natuurlijk doordat die hele PO 1 grote ingekakte, rijke, luie bende is, die helemaal niet hoeft te concurreren. Ze hebben niet eens een concrete doelstelling!
Publieke omroepen hechten ook steeds meer waarde aan kijkcijfers. Als dat een doel op zich wordt is er dus wel degelijk sprake van concurrentievervalsing.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 01:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Commerciele omroepen moeten concurreren om de kijkcijfers en daardoor doen ze het veel slechter wat betreft aandacht voor moeilijke kwesties .
Dat scoort niet want er moet poen binnenkomen en dus is de PO nog steeds diepgaander.
Er is niks vals als PO amusementprogramma's maakt. Het is een onzinidee dat alleen commerciele organisaties zonder subsidie bestaansrecht hebben of het het alleenrecht opquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 09:19 schreef Ludd het volgende:
[..]
Publieke omroepen hechten ook steeds meer waarde aan kijkcijfers. Als dat een doel op zich wordt is er dus wel degelijk sprake van concurrentievervalsing.
Een groot deel wordt natuurlijk wel betaald door de consumenten van die televisie van de PO. Hun grote kijkcijfertrekkers trekken ook gewoon adverteerders en daar zitten zeker ook programma's bij waar ze geld aan over houden zodat dit weer in minder rendabele programma's gestoken kan worden.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 10:24 schreef GSbrder het volgende:
Nee, dat is juist het hele eieren eten, bij de PO betaald niet de consument van televisie, maar de belastingbetaler. Verschilletje hoor.
Wat maakt het jou uit ofdat je nu wat meer geld kwijt bent via de belastingen of via de aankoop van de produkten in de winkel omdat de reclamekosten worden terugverdiend?quote:Nee, dat is juist het hele eieren eten, bij de PO betaald niet de consument van televisie, maar de belastingbetaler. Verschilletje hoor.
Dat suggereerde ik zeker niet; wel dat de diepgang bedroevend is. Dat de CO minder diepgaand is spreekt vanzelf, want op dat gebied wordt de concurrent (PO) gesponsord. Met andere woorden: juist doordat de PO bakken geld heeft om diepgang te leveren, zonder dat sprake is van gezonde druk, is het resultaat héél veel 'diepgang' van gemiddeld zeer geringe diepte, waar de CO kansloos toekijkt.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 10:12 schreef Bluesdude het volgende:
Maar ik reageerde op een suggestie van sandemann dat PO minder diepgaand is dan de commercielen.Het tegendeel is eerder waar.
Het maakt in zoverre wel uit dat je als consument nog de keuze hebt om iets te kopen waar op TV geen reclame voor gemaakt wordt. Het addertje onder het gras is alleen wel dat je eerst TV moet kijken op te weten welke producten je dus niet moet kopen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 10:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat maakt het jou uit ofdat je nu wat meer geld kwijt bent via de belastingen of via de aankoop van de produkten in de winkel omdat de reclamekosten worden terugverdiend?
Nou haal je twee dingen door elkaar: pluriformiteit en kwaliteit. Verder is het zo fout om te denken dat je moet bepalen wat goed is. Daar heb je meteen al een afhankelijkheid te pakken, van 1 centraal wezen nota bene, die de CO niet kennen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 00:35 schreef Hexagon het volgende:
En een autoriteit die de pluriformiteit gaat bewaken werkt niet. Wie bepaalt of het goed is. Een paar ambtenaren? Als je het losse organisaties laat doen weet je zeker dat het pluriform is.
Dan ben ik erg benieuwd naar die macht. Kun je daar een voorbeeld van geven?quote:En een voorbeeld van een mediabaas die via zn media macht uitoefend is bijvoorbeeld onze Rupert Murdoch
Jij hebt het over de mededingingsautoriteit die pluriformiteit moet bewaken. Dan is er dus een organisatie die bepaalt. Ipv een rij verenigingen die ieder een eigen beleid voeren.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 11:35 schreef sandemann het volgende:
Nou haal je twee dingen door elkaar: pluriformiteit en kwaliteit. Verder is het zo fout om te denken dat je moet bepalen wat goed is. Daar heb je meteen al een afhankelijkheid te pakken, van 1 centraal wezen nota bene, die de CO niet kennen.
http://weblogs.nos.nl/lon(...)et-murdoch-imperium/quote:Dan ben ik erg benieuwd naar die macht. Kun je daar een voorbeeld van geven?
Niet bepaald een gezonde zaakquote:Politici van alle partijen proberen ook Murdoch te paaien. Dat is al jaren zo. Een positief stemadvies van The Sun is immers politiek goud waard. Om die reden was Tony Blair bereid om in de aanloop naar zijn premierschap de halve planeet rond te vliegen om een persoonlijk bezoek te brengen aan Murdoch in zijn geboorteland Australië. De slijmpogingen betaalden zich uit. The Sun keerden de Tories de rug toe en koos voor Labour in de aanloop naar de verkiezingen van 1997.
Dus een simpel herverdelingsspelletje? Wij mogen ook boer zoekt vrouw uitbrengen, want het geeft ons de mogelijkheid om minder rendabele programma's te produceren voor de onbegrepen doelgroepen die niet op de CO aan hun behoefte kunnen toekomen? Heel nobel, maar dan accepteer je dus wel concurrentievervalsing in het "rendabele" of succesvolle aanbod.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 10:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een groot deel wordt natuurlijk wel betaald door de consumenten van die televisie van de PO. Hun grote kijkcijfertrekkers trekken ook gewoon adverteerders en daar zitten zeker ook programma's bij waar ze geld aan over houden zodat dit weer in minder rendabele programma's gestoken kan worden.
Als je bronnen aangeeft, dan hebben we het ergens over.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 12:06 schreef Hexagon het volgende:
Murdoch maakte er niet bepaald een geheim van dat hij zaken manipuleerde en politici dusdanig beinvloeden. Ontkennen heeft geen zin, ook al komt het je vermoedelijk niet goed uit.
Het maakt mij een hele boel uit of ik meer geld kwijt ben aan belastingen of aan de AH.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 10:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat maakt het jou uit ofdat je nu wat meer geld kwijt bent via de belastingen of via de aankoop van de produkten in de winkel omdat de reclamekosten worden terugverdiend?
Als het inderdaad zo is dat de produkten meer kosten omdat de reclamebudgetten zo absurd groot zijn. Eerder merkte iemand op dat dat mogelijk gecompenseerd zou worden door de toegenomen efficiëntie t.g.v. schaalvergroting maar ik ben daar nog niet zo van overtuigd (oligopoolie?).
Wat definieer jij hier als consument? Het is niet degeen die televisie kijkt die de CO betaalt (die betaalt enkel voor de doorgave van het signaal, de zender zelf krijgt geen cent van hem), niet direct anyway. Het is de klant in de winkel die dit betaalt. Vaak is dat natuurlijk dezelfde persoon maar dat is niet noodzakelijk het geval.
http://www.express.be/sec(...)iamonster/149322.htmquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 12:15 schreef sandemann het volgende:
[..]
Als je bronnen aangeeft, dan hebben we het ergens over.
Hij zel het zo expliciet niet zeggenquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 12:50 schreef sandemann het volgende:
Ik heb de eerste bron gelezen, maar zie daarin nergens een Murdoch die aangeeft publiek te manipuleren onder invloed van politiek oid.
Aangezien die concurrentie niet bepaald in staat blijkt om kwaliteitsprogramma's te maken vind ik dat geen ramp in dit gevalquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 12:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dus een simpel herverdelingsspelletje? Wij mogen ook boer zoekt vrouw uitbrengen, want het geeft ons de mogelijkheid om minder rendabele programma's te produceren voor de onbegrepen doelgroepen die niet op de CO aan hun behoefte kunnen toekomen? Heel nobel, maar dan accepteer je dus wel concurrentievervalsing in het "rendabele" of succesvolle aanbod.
Ik vind de concurrentie daar wel toe in staat, kan je nagaan waar ze toe in staat waren als de staatstelevisie niet marktaandeel wegsnoepte.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 13:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Aangezien die concurrentie niet bepaald in staat blijkt om kwaliteitsprogramma's te maken vind ik dat geen ramp in dit geval
Vermoedelijk tot nog meer X-factor en Oh, Oh Cherso.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 13:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ik vind de concurrentie daar wel toe in staat, kan je nagaan waar ze toe in staat waren als de staatstelevisie niet marktaandeel wegsnoepte.
Alsof programma's als Loverboys, Paul de Leeuw etc. dat niveau ontstijgen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 14:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Vermoedelijk tot nog meer X-factor en Oh, Oh Cherso.
Je hebt gelijk, in Spuiten en Slikken zit meer seksquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 14:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Vermoedelijk tot nog meer X-factor en Oh, Oh Cherso.
Dan is het slimmer om de STER volledig af te schaffen. Kan gecompenseerd worden door de NPO slimmer in te richten, de amusementsprogramma's en dure sportrechten af te stoten en het aantal radiozenders terug te schroeven.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 10:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een groot deel wordt natuurlijk wel betaald door de consumenten van die televisie van de PO. Hun grote kijkcijfertrekkers trekken ook gewoon adverteerders en daar zitten zeker ook programma's bij waar ze geld aan over houden zodat dit weer in minder rendabele programma's gestoken kan worden.
Dat kan maar dan kies je er dus voor om de PO minder kwaliteitsprogramma's te laten maken.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 16:05 schreef justanick het volgende:
[..]
Dan is het slimmer om de STER volledig af te schaffen. Kan gecompenseerd worden door de NPO slimmer in te richten, de amusementsprogramma's en dure sportrechten af te stoten en het aantal radiozenders terug te schroeven.
Maar goed dan ben ik wel benieuwd welke programma's van de Nederlandse commerciële zenders echt het niveau van de PO flink overstijgen?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 15:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, in Spuiten en Slikken zit meer seks
Talpaquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 18:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar goed dan ben ik wel benieuwd welke programma's van de Nederlandse commerciële zenders echt het niveau van de PO flink overstijgen?
Wel voor de ploegen in de Eredivisiequote:
Tja dat de PO niet vele miljoenen in het voetbal moet steken ben ik het wel mee eens. Maar dan ben ik nog steeds wel benieuwd naar die kwaliteit die jij ziet bij de NL commerciëlen?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 18:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wel voor de ploegen in de Eredivisie
Gaat het om kwaliteit die ze uitzenden of kwaliteit die ze produceren?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 18:35 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja dat de PO niet vele miljoenen in het voetbal moet steken ben ik het wel mee eens. Maar dan ben ik nog steeds wel benieuwd naar die kwaliteit die jij ziet bij de NL commerciëlen?
Over wat ze uiteindelijk uitzenden lijkt me. daar heeft de kijker wat aan.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 18:37 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gaat het om kwaliteit die ze uitzenden of kwaliteit die ze produceren?
Och, ik vermaak me wel met Law & Order, zenden ze volgens mij bij allebei uit.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:00 schreef du_ke het volgende:
[..]
Over wat ze uiteindelijk uitzenden lijkt me. daar heeft de kijker wat aan.
Hmm, tja dat is me wat magerquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:01 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Och, ik vermaak me wel met Law & Order, zenden ze volgens mij bij allebei uit.
HBO en Showtime is eigenlijk het enige dat van de televisie afkomstig is, wat ik kijkquote:
En er dan toch vertrouwen in hebben dat de Nederlandse commerciële zenders dat soort dingen gaan makenquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
HBO en Showtime is eigenlijk het enige dat van de televisie afkomstig is, wat ik kijk
Liever Boardwalk Empire met 23 onderbrekingen dan Boer zoekt Vrouw zonder enig rustmomentquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
En er dan toch vertrouwen in hebben dat de Nederlandse commerciële zenders dat soort dingen gaan maken. Maar dan krijgen we dus Boardwalk Empire of Dexter met 23 reclame onderbrekingen
Ik heb het vorig jaar compleet weten te ontwijkenquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Liever Boardwalk Empire met 23 onderbrekingen dan Boer zoekt Vrouw zonder enig rustmoment
Je hebt er wel voor betaaldquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik heb het vorig jaar compleet weten te ontwijken.
Je bent van mening dat Lingo een kwalitatief hoogstaand product is?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 18:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat kan maar dan kies je er dus voor om de PO minder kwaliteitsprogramma's te laten maken.
De NPO maakt ook geen series van het kaliber Boardwalk Empire of Dexter. Sterker nog, de NPO prefereert de gecensureerde versie van Boardwalk Empire uit te zenden ipv de versie zoals die door de makers bedoeld was.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
En er dan toch vertrouwen in hebben dat de Nederlandse commerciële zenders dat soort dingen gaan maken. Maar dan krijgen we dus Boardwalk Empire of Dexter met 23 reclame onderbrekingen
Dat beweer ik nergens.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:20 schreef justanick het volgende:
[..]
Je bent van mening dat Lingo een kwalitatief hoogstaand product is?
[..]
Maar ze maken wel series als Penoza bijvoorbeeld. Die wint het toch wel van Baantjer.quote:De NPO maakt ook geen series van het kaliber Boardwalk Empire of Dexter. Sterker nog, de NPO prefereert de gecensureerde versie van Boardwalk Empire uit te zenden ipv de versie zoals die door de makers bedoeld was.
Maar je beweert wel dat er in kwaliteitsprogramma's gesneden moet worden, terwijl ik claim dat het wegvallen van de STER kan worden gecompenseerd door het schrappen van de entertainmentprogramma's (da's de bulk van NL1), dure sporten (sportrechten kosten de NPO tientallen miljoenen per jaar), een radiozender (bijv. Radio 2 of 3FM) en kostenbesparingen aan de achterkant.quote:
Maar kan niet op tegen de gemiddelde HBO-serie, waar je het mee probeerde te vergelijkenquote:Maar ze maken wel series als Penoza bijvoorbeeld. Die wint het toch wel van Baantjer.
Daar is de PO in essentie ook niet voor bedoeld. Ik zou er zelfs voor pleiten om de goed lopende prrogrammaconcepten na een of twee seizoenen door te verkopen aan de commercielen en het geld dat dat oplevert te investeren in nieuwe concepten, onderzoeksjournalistiek en cultuur, sport zou je op bepaalde evenementen (die in de mediawet aangegeven worden) gewoon kunnen overlaten aan de commercielen, netzo als dagelijkse kwissen en/of (jeugd)soapsquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:50 schreef justanick het volgende:
Maar kan niet op tegen de gemiddelde HBO-serie, waar je het mee probeerde te vergelijken. Ik zie de NPO geen Boardwalk Empire, Rome, Band of Brothers of Game of Thrones maken.
Dan is het de overheid die bepaald wat cultuur is en wat niet.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 22:25 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Daar is de PO in essentie ook niet voor bedoeld. Ik zou er zelfs voor pleiten om de goed lopende prrogrammaconcepten na een of twee seizoenen door te verkopen aan de commercielen en het geld dat dat oplevert te investeren in nieuwe concepten, onderzoeksjournalistiek en cultuur, sport zou je op bepaalde evenementen (die in de mediawet aangegeven worden) gewoon kunnen overlaten aan de commercielen, netzo als dagelijkse kwissen en/of (jeugd)soaps
.
Omdat de markt dat niet hoort en kan bepalen, en dat ook niet doet als het blijkt dat 'cultuur', 'geschiedenis', 'sport' of 'journalistiek' niet genoeg adverteerders oplevert.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:14 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dan is het de overheid die bepaald wat cultuur is en wat niet.
Waarom zou de markt dat niet kunnen bepalen?
De markt....ik kan die term ondertussen niet meer horen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 00:14 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dan is het de overheid die bepaald wat cultuur is en wat niet.
Waarom zou de markt dat niet kunnen bepalen?
Zo, je moet wel ernstig door je argumenten heen zijn als je moord gaat vergelijken met het al dan niet uitzenden van een documentaire.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 08:44 schreef Kingstown het volgende:
[..]
De markt....ik kan die term ondertussen niet meer horen.
Zullen we de markt ook laten bepalen wat goed en slecht is? Als er behoefte is aan mensen vermoorden, dan moeten we dat faciliteren, want de markt moet dat maar bepalen?
Dat is zeker opeens heel iets anders?![]()
Liever Boardwalk Empire zónder onderbrekingen en BZV naar de commerciëlen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 19:10 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Liever Boardwalk Empire met 23 onderbrekingen dan Boer zoekt Vrouw zonder enig rustmoment
Ik ook niet, aan de andere kant heb je te maken met dat 1 op de 5 nederlanders lid is van een van de PO organisaties en dat deze organisaties op de twee nieuwkomers na qua leden aantal al snel 2-5x zo groot zijn als het ledenbestand van bijvoorbeeld het CDA en daardoor dus een mandaat hebben gekregen om programmas te maken die specifiek op hun eigen achterban gericht zijn ipv dat men hoogstaande onafhankelijke producties maakt waar men miljoenen advertentie geld in kan pompen.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 20:50 schreef justanick het volgende:
Maar kan niet op tegen de gemiddelde HBO-serie, waar je het mee probeerde te vergelijken. Ik zie de NPO geen Boardwalk Empire, Rome, Band of Brothers of Game of Thrones maken.
Die ledenaantallen zeggen bij de meeste omroepen helemaal niets, omdat ze vooral behaald zijn met de programmablaadjes. Als de programmagegevens echt worden vrijgegeven zouden de ledenaantallen bij veel omroepen wel eens hard onderuit kunnen gaan. Dit is, naast de inkomsten die de omroepen uit die blaadjes trekken, overigens ook de reden dat de omroepen zich met hand en tand verzetten tegen het vrijgeven van die gegevens.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 13:27 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Ik ook niet, aan de andere kant heb je te maken met dat 1 op de 5 nederlanders lid is van een van de PO organisaties en dat deze organisaties op de twee nieuwkomers na qua leden aantal al snel 2-5x zo groot zijn als het ledenbestand van bijvoorbeeld het CDA en daardoor dus een mandaat hebben gekregen om programmas te maken die specifiek op hun eigen achterban gericht zijn ipv dat men hoogstaande onafhankelijke producties maakt waar men miljoenen advertentie geld in kan pompen.
Het gaat er niet om hoe ze aan de leden komen maar of ze deze op de been kunnen brengen. De NOS heeft bijvoorbeeld niet eens leden, maar 1/3de van de voetbal kijkers bleef massaal weg toen het op Talpa/RTL werd uitgezonden, vanwege indeling,reclame of Genee en in 2006 was er een netcoordinator die lingo wilde opheffen omdat het op een te oud publiek gericht zou zijn(domme redenatie natuurlijk), toen deed de politiek ook niks.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:30 schreef justanick het volgende:
[..]
Die ledenaantallen zeggen bij de meeste omroepen helemaal niets, omdat ze vooral behaald zijn met de programmablaadjes. Als de programmagegevens echt worden vrijgegeven zouden de ledenaantallen bij veel omroepen wel eens hard onderuit kunnen gaan. Dit is, naast de inkomsten die de omroepen uit die blaadjes trekken, overigens ook de reden dat de omroepen zich met hand en tand verzetten tegen het vrijgeven van die gegevens.
Verder kun je ook vraagtekens zetten bij de manier waarop diverse omroepen leden werven. Het wordt verboden, maar er zijn regelmatig cadeau's weggegeven die meer geld waard waren dan een paar jaar lidmaatschap (!). Tevens is de manier waarop de KRO momenteel leden werft niet bepaald netjes (zeg maar gerust: schandalig demagogisch en niet op enige vorm van feiten gestoeld), dus ook daar kun je nog vraagtekens bij plaatsen.
RTL Z bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 18:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Maar goed dan ben ik wel benieuwd welke programma's van de Nederlandse commerciële zenders echt het niveau van de PO flink overstijgen?
Maar ook hier is niet iedereen tevreden. Ik vind het nieuws van de PO van een dermate laag kleuterniveau dat ik het nauwelijks kijk. Wat boeit het mij het nou dat Feyenoord fans boos op hun bestuur zijn? Waarom moet iedereen daarvoor dokken terwijl slechts een select groepje dit interessant nieuws vindt? Vind jij dat rechtvaardig?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 15:33 schreef sandemann het volgende:
Ik heb gaandeweg deze discussie de volgende stelling gevormd:
De media leveren informatie en entertainment, waarvan alleen het eerste in zekere mate een maatschappelijk belang dient dat moet worden geborgd. Informatie kan weer worden onderverdeeld in nieuws en achtergronden, waarvan het laatste naar wens zo diep kan gaan dat het 'cultuur' betreft.
NIEUWS
Van belang voor een gezonde democratie is kwalitatief nieuws: relevante onderwerpen en objectieve informatie. Zonder PO als afnemer is het onzeker of een ANP kan blijven bestaan. Zoals bij kranten al het geval is, bestaat het risico dat er allerlei smaken van nieuwsaanbod ontstaan. Mogelijk zal een medium zich willen profileren als objectieve middenpartij, maar dat hoeft niet te gebeuren. Daarom is het wenselijk dat een PO tot taak heeft om onafhankelijk nieuws te brengen. Feitelijk is zo'n PO afhankelijk van de heersende politieke partijen, maar objectiever kan het m.i. niet worden.
Mag ik evenquote:Voor binnenlands nieuws lees ik de kranten en bekijk ik het op interet; voor buitenlands nieuws bekijk ik voornl. Amerikaanse zenders. Kwalitatief beter en meer achtergronden.
Dat is idd wat de NPO beweerde. De praktijk lag aanmerkelijk genuanceerder (de kijkcijfers waren nauwelijks lager). Daar komt bij dat de reclame een eis was van de KNVB.quote:Op zondag 14 augustus 2011 01:55 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
Het gaat er niet om hoe ze aan de leden komen maar of ze deze op de been kunnen brengen. De NOS heeft bijvoorbeeld niet eens leden, maar 1/3de van de voetbal kijkers bleef massaal weg toen het op Talpa/RTL werd uitgezonden, vanwege indeling,reclame of Genee
De politiek kan zich dan ook niet inhoudelijk met de programmering bemoeien.quote:en in 2006 was er een netcoordinator die lingo wilde opheffen omdat het op een te oud publiek gericht zou zijn(domme redenatie natuurlijk), toen deed de politiek ook niks.
Ik denk dat je de kracht van het ledensysteem overschat. Het gros van de leden van de omroepen is dat vanwege de programmablaadjes. Het ledenbestand van de publieke omroepen is ook sterk vergrijsd. Wat jij aanhaalt (internet voor programmagegevens) is iets wat vooral de jongere generaties doen; de oudere generaties nemen een abo op een omroepblad (gewoon het blad wat ze het meeste aanspreekt) en werden vroeger daarmee automatisch lid, meestal zonder het te weten. Er zit daarmee gruwelijk veel lucht in de ledenaantallen.quote:Ik denk dat jij de kracht van de verschillende publieke omroepen onderschat, het gaat nl niet om dat prgrammablaadje en als het eral om zou gaat, komt het er meestal op neer dat je er lid van word omdat de opvatting/instelling van deze omroep je bevalt, omdat je deze uitzendschemas via het internet en andere media ook zo uit kunt printen als je echt belangrijk vind wat je op TV wilt gaan kijken.
Oh? Vind ik maar een magere bende. Het is een wat ander genre dan waar de PO zich op richt. Maar niveau? neuh..quote:
In het model dat ik voorstel is er maar 1 omroep (NOS) die zelf geen inhoud bepaalt, maar faciliteert en uitzendt. Nieuws wordt (bijvoorbeeld) door ANP bepaald en achtergronden door politieke partijen.quote:Op zondag 14 augustus 2011 02:16 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Maar ook hier is niet iedereen tevreden. Ik vind het nieuws van de PO van een dermate laag kleuterniveau dat ik het nauwelijks kijk. Wat boeit het mij het nou dat Feyenoord fans boos op hun bestuur zijn? Waarom moet iedereen daarvoor dokken terwijl slechts een select groepje dit interessant nieuws vindt? Vind jij dat rechtvaardig?
Is er een commerciële Amerikaanse zender die algemeen als objectief wordt beschouwd, of zitten ze toch een beetje in het rechtse of linkse kamp?quote:Voor binnenlands nieuws lees ik de kranten en bekijk ik het op interet; voor buitenlands nieuws bekijk ik voornl. Amerikaanse zenders. Kwalitatief beter en meer achtergronden.
Of juist niet: als er een commerciële zender komt met kwalitatief goed nieuws en achtergronden, dan zal maar een deel van de bevolking abonnee worden, waardoor het juist duurder wordt voor de armsten om kwalitatieve informatie te krijgen.quote:In mijn model kan iedereen bepalen waar hij naar wilt kijken, geheel conform zijn eigen interesse. Je betaalt pas als je er ook daadwerkelijk naar kijkt. Wel zo sympathiek jegens de gezinnen die weinig te besteden hebben
Achtergronden door politieke partijen? Ik moet er niet aan denken, dan is het geen informatie maar propaganda.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:02 schreef sandemann het volgende:
In het model dat ik voorstel is er maar 1 omroep (NOS) die zelf geen inhoud bepaalt, maar faciliteert en uitzendt. Nieuws wordt (bijvoorbeeld) door ANP bepaald en achtergronden door politieke partijen.
Wat vind je er precies slecht aan? Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat je principieel weigert een programma van de CO goed te vinden en principieel alles van de NPO geniaal vind, namelijk...quote:Op zondag 14 augustus 2011 10:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh? Vind ik maar een magere bende. Het is een wat ander genre dan waar de PO zich op richt. Maar niveau? neuh..
Een magere bende? Man, de schuldencrisis in Griekenland en Italie werd haarfijn uitgelegd. In de avond komt dan Nieuwsuur ook even langs, waar ze exact hetzelfde proberen uit te leggen, maar dan zeer verkort en in kleutervorm.quote:Op zondag 14 augustus 2011 10:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oh? Vind ik maar een magere bende. Het is een wat ander genre dan waar de PO zich op richt. Maar niveau? neuh..
Grappig... die eenzijdigheid is er vooral andersom en bij Zienswijze, maar dat zie je dan weer niet.quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:24 schreef justanick het volgende:
[..]
Wat vind je er precies slecht aan? Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat je principieel weigert een programma van de CO goed te vinden en principieel alles van de NPO geniaal vind, namelijk...
1 PO zender zou een oplossing kunnen zijn. Ik wil best de middenweg opzoeken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:02 schreef sandemann het volgende:
[..]
In het model dat ik voorstel is er maar 1 omroep (NOS) die zelf geen inhoud bepaalt, maar faciliteert en uitzendt. Nieuws wordt (bijvoorbeeld) door ANP bepaald en achtergronden door politieke partijen.
RTL nieuws is een prima voorbeeld waar kwalitatief waardig nieuws, toegankelijk voor een groot publiek. En als je nieuws van een hoger niveau wilt, kan je RTL Z bekijken.quote:Is er een commerciële Amerikaanse zender die algemeen als objectief wordt beschouwd, of zitten ze toch een beetje in het rechtse of linkse kamp?
[/quuote] Alles is subjectief. Ook de PO. Ook de CO. Dat staat ook in de OP
[quote]Of juist niet: als er een commerciële zender komt met kwalitatief goed nieuws en achtergronden, dan zal maar een deel van de bevolking abonnee worden, waardoor het juist duurder wordt voor de armsten om kwalitatieve informatie te krijgen.
Het ironische is dat in een systeem waarbij men de CO hanteert, er voor iedereen wat wils is. Nu echter niet, omdat de PO niet iedereen kan bedienen, terwijl je er wel verplicvht voor moet betalen.quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:30 schreef Verbal het volgende:
[..]
Grappig... die eenzijdigheid is er vooral andersom en bij Zienswijze, maar dat zie je dan weer niet.
V.
Pas na 3 pogingen kon ik deze zin zonder tranen lezenquote:Op zondag 14 augustus 2011 14:30 schreef Zienswijze het volgende:
RTL nieuws is een prima voorbeeld waar kwalitatief waardig nieuws, toegankelijk voor een groot publiek. En als je nieuws van een hoger niveau wilt, kan je RTL Z bekijken.
Heet ik dan zienswijze?quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:30 schreef Verbal het volgende:
[..]
Grappig... die eenzijdigheid is er vooral andersom en bij Zienswijze, maar dat zie je dan weer niet.
V.
Oh, ik vergat dat commerciele televisie inderdaad eerst begon met nietszeggende diarree en toen de staat pas besloot tv te makenquote:Op zondag 14 augustus 2011 15:27 schreef Arolsen het volgende:
De PO is gewoon nodig omdat de commerciele omroepen alleen maar nietszeggende diarree over ons uitstorten.
Moet zeggen dat ik het niet dagelijks kijk maar een beetje economisch nieuws brengen is nou niet heel erg hoogstaand. Mij boeien achtergronden en eigen programma's als documentaires en series toch wat meer dan.quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:24 schreef justanick het volgende:
[..]
Wat vind je er precies slecht aan? Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat je principieel weigert een programma van de CO goed te vinden en principieel alles van de NPO geniaal vind, namelijk...
RTL Z is hoger dan wat? Dan het gewone RTL nieuws? Dan Hart van Nederland?quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:30 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
RTL nieuws is een prima voorbeeld waar kwalitatief waardig nieuws, toegankelijk voor een groot publiek. En als je nieuws van een hoger niveau wilt, kan je RTL Z bekijken.
Nee, het is inderdaad niet erg hoogstand. Man, de hele wereld draait om de zaken die RTL Z belicht. Zonder goede economie kan jij als socialitische overheid geen geld meer uitgeven om je PO te financieren.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Moet zeggen dat ik het niet dagelijks kijk maar een beetje economisch nieuws brengen is nou niet heel erg hoogstaand. Mij boeien achtergronden en eigen programma's als documentaires en series toch wat meer dan.
Ik zeg ook niet dat het slecht is.
Zeker. RTL Z belicht nieuws waar het hart van elk land op bouwt: de bedrijven, de economie, de beurs waar bedrijven geld kunnen ophalen. Een talkshow op de PO met Brinkman en Marcouch helpt de wereld er niet op vooruit. Een goede eocnomie, gezonde bedrijven en een goed functionerende beurs echter wel.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
RTL Z is hoger dan wat? Dan het gewone RTL nieuws? Dan Hart van Nederland?
Want de economie is het enige waar alles om draait en de rest is onbelangrijk?quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zeker. RTL Z belicht nieuws waar het hart van elk land op bouwt: de bedrijven, de economie, de beurs waar bedrijven geld kunnen ophalen. Een talkshow op de PO met Brinkman en Marcouch helpt de wereld er niet op vooruit. Een goede eocnomie, gezonde bedrijven en een goed functionerende beurs echter wel.
Het bedrijfsleven is inderdaad het belangrijkst. Derest is ook belangrijk, maar "bijzaken".quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want de economie is het enige waar alles om draait en de rest is onbelangrijk?
Fout. De mens is het belangrijkste. Zonder mens geen bedrijfsleven.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:33 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het bedrijfsleven is inderdaad het belangrijkst. Derest is ook belangrijk, maar "bijzaken".
Zonder economie geen mens, omdat de mens dan uitsterft van de honger.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:36 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Fout. De mens is het belangrijkste. Zonder mens geen bedrijfsleven.
De moslims houden de samenleving anders behoorlijk bezig en daarom is het goed dat daar dialoog over kan zijn op het machtige tv platform.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:36 schreef Zienswijze het volgende:
Kijk bijvoorbeeld dit item op RTL Z: Stagnatie economie.
Het gaat over de economische verwachtingen voor de komende jaren, hoe gezond bedrijven zijn, wat onze koopkracht zal zijn. En als gevolg daarvan hoeveel een overheid kan/moet bezuiningen. Dat zijn onderwerpen die ons allemaal, elke burger, raken.
Dit is veel informatiever en interessanter dan een talkshow op de PO waar Tofik Dibi en Hero Brinkman aan het discussieren zijn of moslims nou wel of niet eng zijn. Mogen ze allemaal doen, maar je trekt slechts een select publiek aan, waar ik als niet-kijker, er niet voor wens te betalen.
Wie dan? Jou, de PVV-stemmers en een paar linksen? Leuk, maar val derest er niet mee lastig.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De moslims houden de samenleving anders behoorlijk
Economie = mens en mens = economie.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:36 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Fout. De mens is het belangrijkste. Zonder mens geen bedrijfsleven.
Aha de rest wil graag wereldvreemd blijven en niet weten wat er speelt?quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:44 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Wie dan? Jou, de PVV-stemmers en een paar linksen? Leuk, maar val derest er niet mee lastig.
Of hetgeen er Nederlandse TV kijkt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De moslims houden de samenleving anders behoorlijk bezig en daarom is het goed dat daar dialoog over kan zijn op het machtige tv platform.
Beter bouw je een goede balans in van info over hetgeen er in NL speelt.
Als je wilt weten wat er in ons land speelt, dan moet je je in de crisis en de schuldencrisis verdiepen; dat zijn de zaken waar als gevolg daarvan politiek beleid uit rolt. Niet in een of ander individu die voor een moslimtsunami waarschuwt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Aha de rest wil graag wereldvreemd blijven en niet weten wat er speelt?
TV is inderdaad een machtsmiddel, daarom willen we dat dat medium niet in handen van een stel corrupte politici en een paar organistoren in Hilversom is.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:44 schreef Hexagon het volgende:
TV is een machtsmiddel en dat wil je niet in handen van een paar zakenmannetjes hebben.
Dus iedereen moet zich dag in dag uit bezig houden met de schuldencrisis waar je als individu weinig aan kunt veranderen?quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:47 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Als je wilt weten wat er in ons land speelt, dan moet je je in de crisis en de schuldencrisis verdiepen; dat zijn de zaken waar als gevolg daarvan politiek beleid uit rolt. Niet in een of andere individu die voor een moslimtsunami waarschuwt.
Want daar wordt niet over bericht? Iets met RTL nieuws enzo....quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus iedereen moet zich dag in dag uit bezig houden met de schuldencrisis waar je als individu weinig aan kunt veranderen?
Dus mensen in wijken waar bontkraagjes wonen die vervelend doen. Niet zeiken want de schuldencrisis is het enige dat belangrijk is!
Dat is het ook niet heb ik je al 100 keer uitgelegd.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:48 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
TV is inderdaad een machtsmiddel, daarom willen we dat dat medium niet in handen van een stel corrupte politici en een paar organistoren in Hilversom is.
Ja, en niet iedereen wordt bediend, want je mag geen Nazi-omroep oprichten. Die discussie hebben we al gehad.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is het ook niet heb ik je al 100 keer uitgelegd.
De PO bestaan uit diverse verenigingen van verschillende groepen en denkwijzen die programma's maken
Leuk verhaal maar het slaat nergens op in deze discussie.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:19 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Nee, het is inderdaad niet erg hoogstand. Man, de hele wereld draait om de zaken die RTL Z belicht. Zonder goede economie kan jij als socialitische overheid geen geld meer uitgeven om je PO te financieren.
Je hebt het nog niet helemaal begrepen zo te zienquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zeker. RTL Z belicht nieuws waar het hart van elk land op bouwt: de bedrijven, de economie, de beurs waar bedrijven geld kunnen ophalen. Een talkshow op de PO met Brinkman en Marcouch helpt de wereld er niet op vooruit. Een goede eocnomie, gezonde bedrijven en een goed functionerende beurs echter wel.
Oei, ze plaatsen een ANP berichtjequote:Op zondag 14 augustus 2011 16:36 schreef Zienswijze het volgende:
Kijk bijvoorbeeld dit item op RTL Z: Stagnatie economie.
Het gaat over de economische verwachtingen voor de komende jaren, hoe gezond bedrijven zijn, wat onze koopkracht zal zijn. En als gevolg daarvan hoeveel een overheid kan/moet bezuiningen. Dat zijn onderwerpen die ons allemaal, elke burger, raken.
De talkshows van de PO trekken redelijk wat kijkers (en daarmee adverteerders) en ik vraag me dan ook af of daar uberhaubt geld bij moet of dat ze netto geld opleveren voor de PO wat resulteert in ondermeer de relatief lage bijdrage die de NL PO vraagt vergeleken met veel andere landen..quote:Dit is veel informatiever en interessanter dan een talkshow op de PO waar Tofik Dibi en Hero Brinkman aan het discussieren zijn of moslims nou wel of niet eng zijn. Mogen ze allemaal doen, maar je trekt slechts een select publiek aan, waar ik als niet-kijker, er niet voor wens te betalen.
Ah dus een paar jaar geleden toen er nog geen RTL Z was stierf men hier massaal van de hongerquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Zonder economie geen mens, omdat de mens dan uitsterft van de honger.
Hilversum ligt niet in Italiëquote:Op zondag 14 augustus 2011 16:48 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
TV is inderdaad een machtsmiddel, daarom willen we dat dat medium niet in handen van een stel corrupte politici en een paar organistoren in Hilversom is.
Als er vraag naar is en het voegt wat toe kan er een hoop hoor. Er zijn zelfs twee rechtse omroepen bijgekomen afgelopen jaar. Dit overigens ten koste van een linkse omroep met meer leden..quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:53 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ja, en niet iedereen wordt bediend, want je mag geen Nazi-omroep oprichten. Die discussie hebben we al gehad.
Als er geen andere (private) manier is om hoogwaardige onderzoeksprogramma's of educatieve tv te maken dan via de publieke omroep dan heeft ze wat mij betreft altijd bestaansrecht. Jammerdebammer dat iedereen daar dan aan mee betaalt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:25 schreef du_ke het volgende:
Nederland heeft daarbij gewoon het nadeel van een heel klein taalgebied waardoor dergelijke betaal-TV met eigen producties wel heel lastig zal worden.
Dat kan een keuze zijn. Dan moeten we echter wel meer gaan bijdragen als samenleving aan die PO als we daar toch nog kwalitatief goede programma's vandaan willen hebben.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:31 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Amusement zou echter per direct van de buis moeten bij de publieke kanalen.
Mwah, wat mij betreft blijft er één kanaal over met enkel informatieve / educatieve / opiniërende programma's, wanneer mogelijk gecombineerd met amusement (Keuringsdienst van waarde bijvoorbeeld).quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat kan een keuze zijn. Dan moeten we echter wel meer gaan bijdragen als samenleving aan die PO als we daar toch nog kwalitatief goede programma's vandaan willen hebben.
In de meeste Europese landen kost de PO een stuk meer dus dat kan prima.
Ach, ik vind de huidige situatie niet zo heel slecht eigenlijk. Liever dit dan nog lekker veel meer ruimte voor Oh oh Cherso en de zoveelste talentenjacht.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:37 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Mwah, wat mij betreft blijft er één kanaal over met enkel informatieve / educatieve / opiniërende programma's, wanneer mogelijk gecombineerd met amusement (Keuringsdienst van waarde bijvoorbeeld).
Twee kanalen dan, vind ik ook best. Zolang de TROS maar wordt opgedoekt, en Lingo naar de commerciëlen vertrekt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach, ik vind de huidige situatie niet zo heel slecht eigenlijk. Liever dit dan nog lekker veel meer ruimte voor Oh oh Cherso en de zoveelste talentenjacht.
De NOS belicht de crisis inderdaad niet zo uitgebreid als RTL Z. Als je wilt weten wat er aan de hand is, kan de PO niet je behoefte voldoen, maar ben je genoodzaakt naar de CO uit te wijken. Waarom moet je dan wel voor de PO blijven betalen? Zodat Nieuwsuur allerlei kleuterprogramma's kan maken zodat je kan weten wat er in Syrie gebeurt? Sorry, als ik nieuws over het buitenland wil volgen, kijk ik liever naar Engelse en Amerikaanse zenders, die dan ook echt diep en grondig het buitenlandse nieuws analyseren.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oei, ze plaatsen een ANP berichtje! Dat is me toch wel reuze indrukwekkend en iets dat de NOS nooit zou doen
Onzinargument en niet relevant. Het punt is dat je moet blijven betalen aan de PO.quote:De talkshows van de PO trekken redelijk wat kijkers (en daarmee adverteerders) en ik vraag me dan ook af of daar uberhaubt geld bij moet of dat ze netto geld opleveren voor de PO wat resulteert in ondermeer de relatief lage bijdrage die de NL PO vraagt vergeleken met veel andere landen..
Je blijft je standpunt herhalen dat de entertainmentprogramma's noodzakelijk zijn om de NPO betaalbaar te houden. Ik ben benieuwd hoeveel het in jouw ogen extra zou kosten als je dat soort programma's zou schrappen van de NPO.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:34 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat kan een keuze zijn. Dan moeten we echter wel meer gaan bijdragen als samenleving aan die PO als we daar toch nog kwalitatief goede programma's vandaan willen hebben.
Dat het in de meeste EU-landen meer kost wil niet zeggen dat de NPO ook maar in de buurt van efficient komt.quote:In de meeste Europese landen kost de PO een stuk meer dus dat kan prima.
Terwijl de NPO ondertussen commerciële radiozenders die daadwerkelijk wel iets toevoegen van de markt drukt. Met name het radiolandschap zou vele malen diverser zijn dan wat het nu is als de NPO zich zou beperken tot kerntaken, uitgevoerd op 2 radiokanalen (specifiek: Radio 1 en Radio 4).quote:Ach, ik vind de huidige situatie niet zo heel slecht eigenlijk. Liever dit dan nog lekker veel meer ruimte voor Oh oh Cherso en de zoveelste talentenjacht.
Het punt is dat RTLZ afhankelijk van adverteerders is. Een van de grootste adverteerders in Nederland is Unilever. RTLZ zal dus nooit of te nimmer Unilever krititsch belichten. Zullen ze altijd naar de mond praten. Sterker nog, Unilever betaalt gewoon voor een positief interview.quote:Op zondag 14 augustus 2011 16:21 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Unilever is ook 1 van de grootste adverteerders van de STER. En van een willekeurig tijdschrift. Of eigenlijk van zo ongeveer ieder medium. Dat wordt echter altijd opgevangen voor een redactiestatuut; de redactie van RTL staat dan ook volledig los van het salesapparaat.quote:Op maandag 15 augustus 2011 03:22 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Het punt is dat RTLZ afhankelijk van adverteerders is. Een van de grootste adverteerders in Nederland is Unilever. RTLZ zal dus nooit of te nimmer Unilever krititsch belichten. Zullen ze altijd naar de mond praten. Sterker nog, Unilever betaalt gewoon voor een positief interview.
Dat is alleen haalbaar als de kijkcijferclausule wordt verwijderd. Want van bovenaf wordt namelijk wel geëist dat men zich richt op scoren. Dan ontkom je niet aan amusement.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:31 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Als er geen andere (private) manier is om hoogwaardige onderzoeksprogramma's of educatieve tv te maken dan via de publieke omroep dan heeft ze wat mij betreft altijd bestaansrecht. Jammerdebammer dat iedereen daar dan aan mee betaalt.
Amusement zou echter per direct van de buis moeten bij de publieke kanalen.
Jouw vertrouwen in de commercie is ontroerend.quote:Op maandag 15 augustus 2011 08:26 schreef justanick het volgende:
[..]
Unilever is ook 1 van de grootste adverteerders van de STER. En van een willekeurig tijdschrift. Of eigenlijk van zo ongeveer ieder medium. Dat wordt echter altijd opgevangen voor een redactiestatuut; de redactie van RTL staat dan ook volledig los van het salesapparaat.
Als enkel amusement scoort, ligt het bestaansrecht van de gehele publieke omroep enkel meer onder vuur.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:17 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat is alleen haalbaar als de kijkcijferclausule wordt verwijderd. Want van bovenaf wordt namelijk wel geëist dat men zich richt op scoren. Dan ontkom je niet aan amusement.
V.
Die snap ik niet.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Als enkel amusement scoort, ligt het bestaansrecht van de gehele publieke omroep enkel meer onder vuur.
Ik ben nu erg benieuwd naar concrete voorbeelden waaruit zou blijken dat de nieuwsredactie van RTL Nieuws zijn pootjes heeft laten hangen naar de adverteerders.quote:Op maandag 15 augustus 2011 11:18 schreef Verbal het volgende:
[..]
Jouw vertrouwen in de commercie is ontroerend.
Het gaat mij meer om hoe kritisch en wantrouwend er over de motieven van de Publieken wordt gedaan, en hoe al wat commercieel een waar hosanna krijgtquote:Op maandag 15 augustus 2011 14:12 schreef justanick het volgende:
[..]
Ik ben nu erg benieuwd naar concrete voorbeelden waaruit zou blijken dat de nieuwsredactie van RTL Nieuws zijn pootjes heeft laten hangen naar de adverteerders.
Gelukkig hebben ze beiden een redactiestatuut ;-).quote:Op maandag 15 augustus 2011 16:25 schreef Verbal het volgende:
[..]
Het gaat mij meer om hoe kritisch en wantrouwend er over de motieven van de Publieken wordt gedaan, en hoe al wat commercieel een waar hosanna krijgt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |