Daarop reageerde ik met:quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:33 schreef truthortruth het volgende:
Mja, Bert Brussen legt wel de vinger op de zere plek. Op het moment dat mensen collectief troost vinden door die tsunami dan is de islam zo mooi, maar op het moment dat mensen collectief geweld plegen in naam van diezelfde islam dan heeft die islam er niet mee te maken. En dit soort oppertune beeldvorming was ze volgens mij constant mee bezig.
En toen beweerde Speknek:quote:Nee, ze plaatste de beelden in een Indonesisch perspectief. Ze woont in Indonesië, ze is er namelijk journalist, en dus is zij als geen ander in staat om aan ons te laten zien hoe de Islam in dat land óók voor verdeeldheid zorgt. Gek, hè? Of had je verwacht dat alle Indonesiërs alléén maar de hele dag in groepsgebed zitten, of juist dat ze elkaar alléén maar afslachten in naam van de (fundamentalistische) Islam?
De Islam kan volgens haar mooi zijn, en ook lelijk. Die lelijkheid, en dat heeft ze heel duidelijk uitgelegd, komt voor een groot deel voort uit de angst en de corruptie die in het 'democratische' Indonesië nog altijd hoogtij vieren. Overgangsfase, hè? Een volwaardige democratie stamp je niet op een achternamiddag uit de grond![]()
En dan vraag ik me af:quote:Je reageert niet echt op zijn post
Semantischquote:Op maandag 8 augustus 2011 11:29 schreef speknek het volgende:
Dat wanneer de islam positief uitpakt, dit het mooie van religie is, en wanneer het negatief uitpakt, dit door andere dingen dan de religie komt. Jij herhaalt dat alleen maar zonder een semantisch tegenargument te geven.
Gelovigen hebben een schizofrene relatie met hun religie.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.
Maar wie bepaalt dan wanneer iets wel en niet tot die religie behoort? Dat claimen namelijk zowel de 'gekken' als de 'niet gekken'. Neem van mij aan dat in dit geval die gekken op hun beurt de nietgekken gek vinden.quote:Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.
Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus.
Volgens haar dus niet. Haar woorden '[dat] het niets met de islam te maken heeft'.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.
Maar dat is toch het hele punt, ze zei letterlijk dat op het moment dat islam voor geweld zorgt (dat filmpje dus), dat het niet aan de islam ligt maar aan kuddegedrag. Dus ze zei helemaal niet dat het lelijk was van die religie.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
Maar serieus: jij wilt gewoon niet lezen wat er staat. Ik herhaal niks, ik leg alleen uit dat die tweeledigheid (mooi versus lelijk) in de ogen van Step Vaessen onderdeel is van de realiteit in Indonesië. Het is een beetje een schizofreen land. De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.
Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.
En hier doe je dus hetzelfde als Step deed.quote:Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus. Is dat semantisch genoeg? Bovendien heeft Step Vaessen duidelijk uitgelegd dat de politie niet optrad uit angst. En dat heeft inderdaad weinig te maken met de Islam an sich, maar meer met de politieke onderstroom - ook tegen fundamentalisten durft men niet hard op te treden, omdat het thema 'religie' zo hypergevoelig ligt in een land dat als democratie nog maar in de kinderschoenen staat. Bovendien zei Step Vaessen dat ze uiteindelijk heeft besloten, juist op basis van dit filmpje, om in Indonesië te blijven. Omdat ze de beelden wil laten zien. Probeert ze de zaak dan te bagatelliseren? Nee. Ze doet wat ze kan doen, als journalist.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Sowieso is in mijn ogen elke gelovige gek, of in elk geval naïef, maar ik vind het juist mooi dat iemand als Step Vaessen niet oordeelt. Nu heb ik het over gematigd gelovigen, uiteraard. Laat die mensen lekker samen bidden; ik durf mijn hand er ook niet voor in het vuur te steken of ik na een natuurramp als de Tsunami, waarbij ik drie kinderen heb verloren, niet in gebed zou uitbarsten. In mijn ogen heeft dat nauwelijks met religie te maken en veel meer met een menselijk overlevingsmechanisme. Maar met fundamentalisten ligt het anders. Daar moet je (als buitenstaander) haast wel over oordelen - en dat doet Step Vaessen ook.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:07 schreef Modus het volgende:
[..]
Gelovigen hebben een schizofrene relatie met hun religie.
[..]
Maar wie bepaalt dan wanneer iets wel en niet tot die religie behoort? Dat claimen namelijk zowel de 'gekken' als de 'niet gekken'. Neem van mij aan dat in dit geval die gekken op hun beurt de nietgekken gek vinden.
Maar waaruit blijkt dan voor jou dat ze het dus wel ziet? Want dat heb ik dus even gemist en dat is nu precies wat mij stoorde.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:35 schreef Nadine26 het volgende:
Het gaat (in deze discussie tenminste) meer over de blik van de buitenstaander. Veel mensen betichten Step Vaessen van een gemakkelijk soort blindheid. Maar zij ziet het wel. Ik vind het niet vreemd dat zij, als inwoner van Indonesië, ook de schoonheid ziet. En de lelijkheid. En vooral dus de schizofrenie van het land, want in een volwaardige democratie zou iedereen gewoon moeten kunnen zeggen: "Ik geloof niet," en dat kan daar dus niet. Nog niet.
Ja, oké, maar dan wordt het inderdaad een puur semantische kwestie, want dan gaat het om de vraag: "Wat is religie?"quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:07 schreef speknek het volgende:
En jij hebt schijnbaar niet geluisterd naar wat ze zei.
[..]
Volgens haar dus niet. Haar woorden '[dat] het niets met de islam te maken heeft'.
Je kunt net zo goed claimen dat het meditatieve zingen na de tsunami was ingegeven door een traumatische gebeurtenis en de eerste samenkomst van een gemeenschap; heeft niets met de islam te maken.
Het punt is natuurlijk dat het aanvallen van de Ahmadiyya niet anders uit valt te leggen dan religieus geinspireerd. Ja, corruptie, ophitsing, geldingsdrang.. Uiteindelijk kun je elke actie van de mens in meer of mindere mate terugbrengen tot het mannetje dat indruk wil maken op het vrouwtje voor nageslacht. Maar dat is een dooddoener.
Het hele punt is dat ze twee situaties, 1 mooie situatie en 1 afschuwelijke situatie, met beide situaties als overeenkomst de collectiviteit van de islam. Ze de eerste situatie wel aan de islam toekent en de andere niet, zo simpel als dat. En dat is gewoon hypocriet, opportuun of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan er echt niets anders van maken.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:48 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, oké, maar dan wordt het inderdaad een puur semantische kwestie, want dan gaat het om de vraag: "Wat is religie?"
Volgens mij was dat gisteren niet het thema. Step Vaessen bekijkt de wereld vanuit haar positie als journalist/verslaggever. Niet helemáál neutraal, zoals Jelle B-C al opmerkte, maar nog steeds wel als ongelovige buitenstaander. En haar opmerking 'dat het niets met de Islam te maken heeft', kun je dus ook op verschillende manieren interpreteren. Want ja, natuurlijk heeft het met de Islam te maken, waarmee anders? Maar het heeft óók te maken met kuddegedrag, want die fundamentalistische stroming is in wezen natuurlijk niet de basis van de Islam (en ik denk dat zij dát wilde zeggen), het is er een uitwas van, en in een verdeeld en schizofreen land als Indonesië zijn mensen daar gevoelig voor. Als de politie wél hard had opgetreden - en laten we wel wezen: in een democratie zou je dat wel mogen verwachten - hadden ze een ploitiek statement gemaakt en dat durfden ze niet. Dat is mijn interpretatie van haar opmerking dat 'het niets met de Islam te maken heeft'. Het heeft met politiek te maken, en met het feit dat de president zieltjes kan winnen door vooral de andere kant op te kijken als er mensen worden afgeslacht uit naam van de Islam, omdat de Islam in Indonesië nog altijd onaantastbaar is. Dát moet veranderen, en dat wilde Step Vaessen (volgens mij) zeggen.
Ik vond dat het duidelijk bleek uit haar persoonlijke relaas over dat 'Youtube'-filmpje. Haar eerste reactie was: "Ik ga hier weg, nú!" Want ze wilde niet dat haar zoon zou opgroeien in een land waar dit soort gruwelen gewoon geaccepteerd worden. Een collega zei toen tegen haar: "Als je nu vertrekt, laat je Indonesië stikken," (of woorden van gelijke strekking), want het is natuurlijk een feit dat journalisten als Step Vaessen in dat deel van de wereld (zoals ook in Syrië, waar ze ook over sprak) nog werkelijk invloed kunnen uitoefenen. In Caïro bleef het tamelijk rustig op het plein dankzij de camera's van Al Jazeera. Een afslachting voor het oog van de wereld was geen optie. Hetzelfde geldt voor het 'Youtube'-filmpje. In plaats van de benen te nemen, heeft zij toen besloten om het meteen die avond uit te zenden. Mensen de ogen openen, laten zien wat er speelt, en op die manier - al klinkt dat erg idealistisch, maar waarom niet - proberen het land te hervormen. In elk geval is er dan openheid. Misschien heeft de Indonesische president zich ook wel even achter de oren gekrabd toen dat 'Youtube'-filmpje de wereld overging. Dan heb je als journalist een belangrijke functie.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:45 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar waaruit blijkt dan voor jou dat ze het dus wel ziet? Want dat heb ik dus even gemist en dat is nu precies wat mij stoorde.
Ik vind het ook leuk om andere meningen te horen en zeker van mensen op een gebied dat voor mij onbekend is, ik had dan ook goede hoop op Step. Een vent als Dick Swaab vond ik goed te pruimen ondanks dat ik het compleet niet met hem eens was, hij was in ieder geval consequent en kon zijn standpunten beargumenteren.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:04 schreef mane het volgende:
JBC is soms echt wat te laf. Hij zou veel meer, op een nette, beleefde manier uiteraard, moeten doorvragen. En niet perse op persoonlijk vlak, want dat een zomergast ook op die manier met de billen bloot zou moeten is de grootste misvatting van deze tijd. Het feit dat sommige mensen het een slechte uitzending vinden omdat ze zich niet kunnen identificeren met de zomergast of het niet eens zijn met zijn of haar wereldbeeld zegt al genoeg. Zulke dingen zou je toch juist moeten toejuichen? Wees blij dat je iemand treft die anders denkt dan jij, op basis van andere ervaringen dan de jouwe. En we hoeven helemaal niet te gaan wroeten in persoonlijke trauma's. Daarvoor kijk je maar naar In Therapie. Ik wil graag dat het gewoon gaat over het vak, de passie en de interesses van de gasten en dat die zoveel mogelijk worden uitgediept en uitgeplozen. Maar dan mag je wel een wat kritischere vragensteller hebben die op het moment dat de kijker zijn wenkbrauwen fronst dat ook doet en doorvraagt.
Ik denk nog met regelmaat terug aan de aflevering ooit met Lieve Joris, toen Peter van Ingen nog de interviewer was. Toen was ik behoorlijk jong: wat maakte dat een indruk zeg.
Waar ken jij het drama in Noorwegen dan aan toe?quote:Op maandag 8 augustus 2011 13:02 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het hele punt is dat ze twee situaties, 1 mooie situatie en 1 afschuwelijke situatie, met beide situaties als overeenkomst de collectiviteit van de islam. Ze de eerste situatie wel aan de islam toekent en de andere niet, zo simpel als dat. En dat is gewoon hypocriet, opportuun of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan er echt niets anders van maken.
Om eerlijk te zijn was ik haar op een gegeven moment ook wel zat en Jelle al heel lang eigenlijk.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:45 schreef DrDentz het volgende:
Mijn aandachtsspanne was te kort om de uitzending uit te zitten gisteren, volgende week nieuwe kans.
Volkomen mee eens. Het is niet de islam die in de kern gewelddadig is, maar de fundamentalistische aanhangers. Waardoor de islam snel het etiket gewelddadige religie opgeplakt krijgt.quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:29 schreef speknek het volgende:
uitwassen en excessen van de islam.
Breivik was ook niet gewoon een gek, ik weet niet zo goed waarom je dat krampachtig wil volhouden.
Ja, zo zijn we weer terug bij dezelfde 'semantische' kwestie van vanochtend, want nu draait het om de vraag: "Wat is een gek?"quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:29 schreef speknek het volgende:
uitwassen en excessen van de islam.
Breivik was ook niet gewoon een gek, ik weet niet zo goed waarom je dat krampachtig wil volhouden.
Dan snap je niet wat ik bedoel. Het gaat mij om de inconsequentie, als je de islam zo mooi vindt vanwege die collectieve troost dan moet je dus ook het collectieve geweld van die islam toekennen (want dat uitzonderingen verhaal gaat hier dus helemaal niet op, ze had het zelf ook over kuddegedrag).quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:25 schreef Nadine26 het volgende:
Waar ken jij het drama in Noorwegen dan aan toe?
Gekken heb je overal. Fundamentalisten ook. Step Vaessen heeft natuurlijk gewoon gelijk: met de Islam heeft dat niets te maken. Het heeft te maken met uitwassen en excessen. Dat hoort (helaas) ook bij het leven.
Dit ben ik met je eens, en ik snap nu wat je bedoelt.quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:43 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dan snap je niet wat ik bedoel. Het gaat mij om de inconsequentie, als je de islam zo mooi vindt vanwege die collectieve troost dan moet je dus ook het collectieve geweld van die islam toekennen (want dat uitzonderingen verhaal gaat hier dus helemaal niet op, ze had het zelf ook over kuddegedrag).
Het is het een of het ander, of je stelt die collectieve troost heeft niets met de islam te maken en dan ook niet het collectieve geweld, of andersom. Beetje willekeurig kiezen is hypocriet!
Collectiviteit is voor veel mensen belangrijk en ze halen er positiviteit uit, maar persoonlijk vind ik het eigenlijk walgelijk. Diezelfde collectiviteit geld ook voor extreem rechts, voor fundamentalisten, voor de tea party, voor voetbalgeweld, etc etc. Al die mensen die in dat soort groepen zitten voelen zich daar prettig bij.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:28 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dit ben ik met je eens, en ik snap nu wat je bedoelt.
Toch begrijp ik de wrevel die deze Step Vaessen oproept (bij velen) niet helemaal. Het is niet zo gek dat zij met andere, 'Indonesische' ogen naar de islam kijkt. Ik ben zelf helemaal niet geneigd om de islam (of welke andere religie ook) als iets positiefs te zien, maar ik vind het wel interessant om eens te horen wat een betrokken buitenstaander ervan zegt. En ik geloof ook echt dat zij die 'positieve' ervaring aan den lijve heeft ondervonden, en misschien wel dagelijks ondervindt, dus wie zijn wij om dat van tafel te vegen? Onze ervaringen met de islam zijn totaal anders, sowieso veel negativer gekleurd, maar vooral ook minder betrokken. Voor ons (nou ja: de meesten) is de islam iets vreemds en bedreigends (terecht, overigens), maar als inwoner van Indonesië ervaart zij dat heel anders. Dat vind ik mooi. Vooral omdat zij - een journalist die zich intensief met alle geloofsellende bezighoudt - niet alleen spreekt vanuit haar gevoel, maar ook vanuit haar kennis.
Ja oké, maar ik denk wel dat individualisme een luxe is die wij ons kunnen veroorloven, maar in Indonesië ligt dat voor veel mensen toch een beetje anders. Leven in een kampong is geen keuze voor het collectief. In die context kan ik religie (de functie en de betekenis ervan) ook wel begrijpen. Daarom waren die beelden van de Tsunami-overlevenden ook mooi: die mensen hebben echt niks anders dan het geloof om zich aan vast te klampen en om wat troost uit te putten.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:41 schreef truthortruth het volgende:
Collectiviteit is voor veel mensen belangrijk en ze halen er positiviteit uit, maar persoonlijk vind ik het eigenlijk walgelijk. Diezelfde collectiviteit geld ook voor extreem rechts, voor fundamentalisten, voor de tea party, voor voetbalgeweld, etc etc. Al die mensen die in dat soort groepen zitten voelen zich daar prettig bij.
Er zitten veel nadelen aan individualisme, maar geef het mij maar boven elke georganiseerd collectief, of dat nou religie is of een ander soort groepering.
Ik blijf erbij dat ze (voor mij, tenminste) veel interessants heeft verteld over Indonesië, en ja, dat heeft ze gedaan vanuit een ander perspectief - wel bijzonder, vond ik juist. Verder zei ze toch ook een aantal tamelijk opmerkelijke dingen, bijvoorbeeld over de 'vriendin' (slachtoffer van de tsunami) die totaal geen begrip had voor het verdriet van Step, die immers haar weldoener was, dus wat kwam ze nou opeens uithuilen? Schrijnend, maar ook geestig, als je erover nadenkt. Arnon Grunberg zou er zo een roman over kunnen schrijven (menselijke relaties als ruilhandel of als economisch model, hoe noemt hij het ook alweer). Ook over haar rouwverwerking zei ze een paar mooie dingen. Nee hoor, niks mis met die Stepquote:Als ik zomergasten zit te kijken, zogenaamd van een hoog intellectueel niveau (en dat ben ik absoluut niet met mijn arbeiders achtergrond), dan verwacht ik mensen te zien die meer inzicht geven in dit soort zaken. Niet het soort marketing types die preken voor hun eigen parochie als Step.
Maar in het geval van Joegoslavie is het vreemde dat het er eerst niet was. Mensen gingen ineens hun vrienden haten en dingen aan doen omdat ze anders waren. Terwijl ze dus al jaren vrienden waren. Je kunt je niet voorstellen dat mensen zo kunnen worden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:58 schreef speknek het volgende:
opruierij en kuddegedrag zijn bij uitstek wapenfeiten van religie. Alhoewel je het in het geval van joegoslavie ook het gevolg van patriotisme kunt noemen, wat niet zo gek veel van religie verschilt.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:51 schreef golfer het volgende:
Hoe vonden jullie trouwens de keuzefilm Control?
Had hem al eerder gezien, goede film, mooie sfeer doordat de film niet dichtgeplamuurd zat met muziek en het zwart-wit voegde zeker tijdens de concertfragmenten wat toe.quote:
Of course, als een groep moslimradicalen een andere groep moslimradicalen afmaakt (zoals in dit geval) gaat het om religie en om niks anders. Dat wil zeggen: in de basis. Maar daarachter spelen nog een hoop andere motieven en belangen mee, en die zijn niet-religieus van aard (maar politiek en cultureel) en dáárom zei Step Vaessen dat het hier in eerste instantie niet om de islam ging. Zij bedoelde: de manier waarop het incident escaleerde en de slachtingen oogluikend werden toegestaan, nota bene door de politie. Dát heeft niks met de islam te maken, maar met die andere zaken.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:07 schreef speknek het volgende:
Het grootste probleem van Nadine26's argument is dat de vervolging van Ahmadiyya door radicale moslims niet iets typisch Indonesisch is, maar redelijk wereldwijd. Daarom is het per definitie religieus gemotiveerd.
Heel goedquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:51 schreef golfer het volgende:
Hoe vonden jullie trouwens de keuzefilm Control?
Hoofdrolspeler is Sam Riley. Die andere film van Corbijn (The American) vond ik maar een slap verhaaltje met mooie beelden van Italiaanse landschappen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:54 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Heel goedLaatst heb ik die andere film van Corbijn gezien (met George Clooney) maar die vond ik traag en gekunsteld en veel te opgelegd diepzinnig. Maar Control is gewoon een klein maar goed verhaal, treurig wel, en de beelden zijn mooi. De muziek ook. De hoofdrolspeler draagt de film, trouwens (geen idee hoe die man heet).
Op een gegeven moment ook maar afgezet. Mooi geschoten plaatjes, maar het werd maar niet boeiend. Dat depressieve interesseert me ook niks moet ik eerlijk zeggen, en de muziek van Joy Division vond ik ook al nooit boeiend.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:54 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Heel goedLaatst heb ik die andere film van Corbijn gezien (met George Clooney) maar die vond ik traag en gekunsteld en veel te opgelegd diepzinnig. Maar Control is gewoon een klein maar goed verhaal, treurig wel, en de beelden zijn mooi. De muziek ook. De hoofdrolspeler draagt de film, trouwens (geen idee hoe die man heet).
Je doet je nickname geen eer aanquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat depressieve interesseert me ook niks moet ik eerlijk zeggen, en de muziek van Joy Division vond ik ook al nooit boeiend.
Afgelopen zondag was een gast die in Indonesie woont. Jelle Brandt Corstius introduceerde de gast die aankomende zondag komt (de mensenrechtenactiviste Gonçalvez-Ho Kang You) als een persoon uit 'dat andere land dat we 300 jaar lang uitgebuit hebben, Suriname'.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:32 schreef Poppenkastpop het volgende:
Ik heb ZG niet gezien: waar slaat die TT op?
Dat is waar, ja. Ik vond die hele liefdesproblematiek er een beetje te dik bovenop liggen, ik bedoel: het was alsof de beste man om die reden naar de strop greep - wat op zich natuurlijk best kan - maar op een bepaalde manier staat dat (toch wat 'burgerlijke') leed voor mijn gevoel haaks op de Rock 'n roll-sfeer die de film ook wilde uitstralen. Of misschien was dat dan wel zijn tragiek: dat hij in zijn hart een lieve burgerman was, maar dat zijn popsterrenstatus (en zijn 'rock 'n roll-kant) hem verscheurde. Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen? Ik weet verder niks van Joy Division of Ian Curtis - ik had alleen opgemaakt uit het verhaal van Step Vaessen dat het hier ging om een depressieve man, maar voor mijn gevoel kwam die depressiviteit (in de film, dan) vooral voort uit de worsteling met zijn epilepsie, en daar bovenop kwam dus het schuldgevoel over zijn dubbelleven.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:15 schreef mane het volgende:
Ik vind Joy Division wel boeiend, maar de film ook wat minder. Het is duidelijk waar Corbijn's talent ligt, het is dan ook visueel en muzikaal gezien een prachtige film. Maar er mist ook iets, en dat is het emotionele, gevoelsmatige, empathische. Na de film begreep ik nog steeds niets van Ian Curtis, en zijn tragiek, ondanks het toch goede spel van Riley. Daarom deed het me eigenlijk ook weinig. De laatste beelden van de film zijn ook prachtig, maar het raakte me niet. Er zit een te grote afstandelijkheid in voor mij. Maar dat is volgens mij wel typerend voor hoe Corbijn zelf in het leven staat.
Ja. Zo is het. Dit soort discussies loopt uiteindelijk dan ook altijd vast. Maakt verder ook niet uit, maar daarom vond ik Step Vaessen ook interessant: zij bekijkt het vanuit een andere invalshoek, en dat is voor ons - échte buitenstaanders - alleen al om die reden de moeite waard.quote:Wat betreft die discussie over religie. Deze is wel heel klassiek. Een genuanceerd beeld krijg je vanzelf als je je verdiept in de alledaagse praktijk van gelovigen en dan is het ook vrij begrijpelijk dat er een ambivalent of paradoxaal verhaal uit komt. Het is heel gemakkelijk om de waarde van religie in het dagelijkse leven van mensen als positief te beschrijven, en het is ook heel logisch dat excessen die plaatsvinden, waar dan ook ter wereld en wanneer dan ook, vaak plaatsvinden onder de dekmantel van religie, waarbij het feitelijk vaak om politiek en macht gaat, toch is het ook weer vrij begrijpelijk om in een monotheistische godsdienst als de islam aanleiding te zien voor intolerantie en geweld jegens andersdenkenden. Het ene is niet minder waar dan het andere, het is allemaal waar. Religie is complex, zowel theoretisch te benaderen als praktisch, en de uitingsvormen en gevolgen van religie zijn helemaal divers. Uiteindelijk is het de mens die het doet, niet de religie zelf. Maar hoe kun je nu van haar verwachten dat zij met een eensluidend antwoord of visie gaat komen? Het punt is nu juist dat die er niet is en niet gegeven kan worden.
Tja, rekenfoutje kan gebeuren.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Afgelopen zondag was een gast die in Indonesie woont. Jelle Brandt Corstius introduceerde de gast die aankomende zondag komt (de mensenrechtenactiviste Gonçalvez-Ho Kang You) als een persoon uit 'dat andere land dat we 300 jaar lang uitgebuit hebben, Suriname'.
Grappig, ik keek Zomergasten voor het eerst, juist vanwege Step (die ik nog niet kende). Als ik jou zo lees dan is het 'hoge intellectuele niveau' wat je verwacht er niet omdat Step het anders ziet dan jij ?quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:41 schreef truthortruth het volgende:
Als ik zomergasten zit te kijken, zogenaamd van een hoog intellectueel niveau (en dat ben ik absoluut niet met mijn arbeiders achtergrond), dan verwacht ik mensen te zien die meer inzicht geven in dit soort zaken. Niet het soort marketing types die preken voor hun eigen parochie als Step.
Religieus gemotiveerd of inherent aan de mens ? Religie is een makkelijke kapstok om groepen mee te mobiliseren, onderschat dat niet. Armoede en honger is een prachtige bodem als motivator.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:07 schreef speknek het volgende:
Het grootste probleem van Nadine26's argument is dat de vervolging van Ahmadiyya door radicale moslims niet iets typisch Indonesisch is, maar redelijk wereldwijd. Daarom is het per definitie religieus gemotiveerd.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden en hoe ik jouw standpunt moet zien, maar natuurlijk wordt geweld heel makkelijk aan religie gekoppeld, en dat maakt het op zich al religieus geweld. Ik blijf er echter bij dat het geloof er alleen maar wordt bijgehaald om een duidelijk contrast te creëen tussen groepen, het zijn de oudste groepsblokken, dus succes gegarandeerd. Het blijven echter excessen, als je de naar geweld grijpende groepen afzet tegen de omvang van de totale geloofgroepen kom je tot een heel ander plaatje.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:24 schreef speknek het volgende:
Er lijkt hier een soort valse tegenstrijdigheid tussen de users te bestaan. Ik onderschrijf vrijwel alles wat Nadine26 zegt, maar vind dat haar (in mijn ogen spin op) versie van het verhaal niet overeenkomt met wat Step (en JBC!) zei. Overigens onderschreef ik ook vrijwel alles wat Step zei, maar enkel dat je niet de goede punten aan de islam kunt toeschrijven en tegelijkertijd de slechte punten aan andere oorzaken. Ahmadiyya worden over de hele wereld vervolgd door moslims; ze verschillen wat dat betreft niet zoveel met de joden van voor de tweede wereldoorlog en de behandeling van de christenen jegens hen. Tuurlijk, armoe, honger, ze zijn anders, maar dan niet net gaan doen alsof er geen theologische argumenten voor bedacht waren, en de scheiding niet volledig op religie lag. In tegenstelling tot de joden hebben ze overigens geen plekken in het bankwezen of wat dies meer zij.
Klopt en dat is heel normaal. Als bule (buitenlander) heb je in Indonesië personeel lopen. Doe je dat niet dan ben je een vrek. Wij zijn hier opgevoed met het idee dat we moeten sparen etc. In Indonesië geef je sneller geld uit aan je medemens, door ze als personeel aan te nemen heb je best-value voor je geld.quote:
Ja, dat is een prachtig beeld. En niet voor niets dat Corbijn kennelijk iets heeft met Ian en dat 'iets' gaat verder dan de muziek. En in die zin heb je wel gelijk en is hij wellicht door de enige en juiste persoon in film gebracht. Wat betreft zijn motieven voor de zelfmoord: dat vond ik dus ook zo lastig. Ik had zelf de theorie dat Ian Curtis het graag allemaal goed wilde doen: het gezinsleven en zijn werk als muzikant. Dat die werelden niet bij elkaar konden komen, en dat hij het gevoel had te hebben gefaald in alle opzichten.. dat kon hij niet langer verdragen? Corbijn heeft een streng gereformeerde achtergrond en die strengheid, in het oordeel naar jezelf, en de zwaarte (het leven heel serieus nemen), dat zat wel in de film, vond ik. Dit vind ik een heftig en goed nummer:quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:45 schreef Nadine26 het volgende:
Enfin. Ik vond het toch een mooie film. Die afstandelijkheid was misschien niet alleen typerend voor Corbijn, maar ook voor Ian Curtis - iemand die achter een glaswand zat, die niet bereikt kon worden (en zelf kon hij er ook niet doorheen breken).
Dat weet ik, het was ook meer een plaagstootje. Ik ben in veel landen buiten Europa geweestquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:48 schreef elcastel het volgende:
[..]
Klopt en dat is heel normaal. Als bule (buitenlander) heb je in Indonesië personeel lopen. Doe je dat niet dan ben je een vrek. Wij zijn hier opgevoed met het idee dat we moeten sparen etc. In Indonesië geef je sneller geld uit aan je medemens, door ze als personeel aan te nemen heb je best-value voor je geld.
Ik ken zat verhalen van ondernemers die niet konden aarden in Indonesië. Pas toen ze een tuinman, kok en pembantu (huishoudhulp) in dienst namen werden ze omarmd door hun omgeving. Dat heeft alles met de 'wij'-cultuur te maken die in Indonesië heerst, kennen wij hier niet.
Ik moet altijd denken aan een Nederlands koppeltje dat ik op het vliegveld van Denpasar(Bali) sprak, zij irriteerden zich de hele vakantie aan het feit dat je bij een bezienswaardigheid eerst entree betaalt en een bonnetje krijgt, je rijdt 50 meter verder en dan moet je je bonnetje weer inleveren bij een loket (kost '20 cent'). Zij zagen dit als ineffecient, zo verdien je nooit geld. De Indonesische visie op dit verhaal is dat er nu twee mensen een 'baan' hebben. Alletwee een halve baan, maar nu hebben twee gezinnen/families een beetje eten.
Ik denk een Melkert baan daar het meest bij in de buurt komt, beter allemaal iets dan een paar mensen alles. Je moet er even voor uit je eigen denkpatroon komen, maar hé, de wereld bestaat niet alleen maar uit witte Europese mensen.
Het mooiste aan een verre reis is je eigen regels en inzichten te laten varen, je vervolgens laten meedrijven op andere gedachten en visies van anderen en van daaruit eens terugkijken naar hoe je normaal denkt en handelt. Je komt op die manier niet alleen een andere cultuur tegen, je komt jezelf ook tegen.
Check. Ik had behoefte het even uit te leggen, veel mensen weten of begrijpen dit niet, vandaar.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:29 schreef Tem het volgende:
Dat weet ik, het was ook meer een plaagstootje. Ik ben in veel landen buiten Europa geweest
Goed verwoord, jammer dat Step dat niet wat beter naar voren bracht in de uitzending.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:35 schreef elcastel het volgende:
[..]
Check. Ik had behoefte het even uit te leggen, veel mensen weten of begrijpen dit niet, vandaar.
Nope, zaterdagmiddag is de herhaling.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:38 schreef elcastel het volgende:
Verdomd is Zomergasten niet terug te zien op uitzendinggemist ?
Damn, nou ja, dan maar opnemen ...quote:
Ze knippen er dan de helft uit.quote:
ik ga hem ieder geval kijken..........quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:21 schreef golfer het volgende:
Keuzefilm ken ik nog van vroeger uit de bios. Hele vreemde, beklemmende film. Ik neem hem gewoon weer op.
Gast ken ik niet. Ben benieuwd wat ze te melden heeft.
vorige week ben ik afgehaakt, teveel nare beelden van mensen die elkaar afslachten etc.quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:29 schreef Haaibaaike het volgende:
Ik sla over, vind dit jaar zomergasten niet zo bijzondere gasten heeft...Is mijn mening hoor..oke, vorige week was ik dan niet thuis dus kan daar niet over oordelen.
Heb je het wel bij de VPRO gemeld ?quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:29 schreef Haaibaaike het volgende:
vorige week was ik dan niet thuis dus kan daar niet over oordelen.
natuurlijk heeft haaitje dat gedaanquote:Op zondag 14 augustus 2011 18:39 schreef tong80 het volgende:
[..]
Heb je het wel bij de VPRO gemeld ?
OMG hij is er weer.quote:
Dat kan ik me voorstellen Toverheks dat je dan afhaakt. Keken zeker wel veel Fok!kers zekerquote:Op zondag 14 augustus 2011 18:35 schreef Toverheks het volgende:
vorige week ben ik afgehaakt, teveel nare beelden van mensen die elkaar afslachten etc.
Ik vond het gewoon jammer dat je vorige week niet hebt kunnen kijken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 19:30 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
OMG hij is er weer.80 bemoei je niet met mij ja
Ja wat een tempo en scherpe vragen heeft die man.quote:Op zondag 14 augustus 2011 19:58 schreef DrDentz het volgende:
Niet haten op JBC.. hij houdt de vaart er goed in.
Nou, enorm.quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:01 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ja wat een tempo en scherpe vragen heeft die man.
Zal hem vast een voorzet geven:quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:05 schreef Karina het volgende:
Ik erger me in ieder geval rot aan hem, met zijn bruggetjes.
Kon dat plaatje nog groterquote:Op zondag 14 augustus 2011 20:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Zal hem vast een voorzet geven:
[ afbeelding ]
Dit kwam idd wat geforceerd over, want volgens mij wil zij gewoon met u aangesproken worden...quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:23 schreef speknek het volgende:
Spreek dan van tevoren af of je u of je zegt.
Jammer dat Gert niet is uitgenodigdquote:Op zondag 14 augustus 2011 20:26 schreef Karina het volgende:
Mijn gedachten dwalen al weer af. Mooi achtergrondfilmpje.
Dat was mijn eerste associatie, dat het een indische vrouw is.quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:35 schreef Toverheks het volgende:
vind dat ze ook zo in Indonesie geboren kon worden, mis de Adoe zeg bij haar niks surinaams
Heeft ze geen Javaanse roots? Er is nl. een grote groep Javanen in Suriname. Ik vind haar ook erg Indisch uitzien.quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:35 schreef Toverheks het volgende:
vind dat ze ook zo in Indonesie geboren kon worden, mis de Adoe zeg bij haar niks surinaams
denk het wel..chinese grootmoeder heeft zequote:Op zondag 14 augustus 2011 20:36 schreef Culthit. het volgende:
[..]
Heeft ze geen Javaanse roots? Er is nl. een grote groep Javanen in Suriname. Ik vind haar ook erg Indisch uitzien.
die had ze wel als keuzefilm mogen doen wil ik ook wel weer eens terug zienquote:
Was vorig jaar geloof ik nog op RTL7 ...quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:38 schreef Toverheks het volgende:
[..]
die had ze wel als keuzefilm mogen doen wil ik ook wel weer eens terug zien
in een ver verleden heb ik hem gezien mooie film met Dustin hoffmanquote:Op zondag 14 augustus 2011 20:39 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Was vorig jaar geloof ik nog op RTL7 ...
Vandaar dat ik die film gezien heb
Ze heeft sowieso wel mooie filmfragmenten uitgezocht. (Papillon ook)quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:37 schreef Culthit. het volgende:
Inderdaad. Jammer dat het haar keuzefilm niet is.
nee volgens mij is het altijd zo geweest stukjes film ertussenquote:Op zondag 14 augustus 2011 20:40 schreef golfer het volgende:
[..]
Ze heeft sowieso wel mooie filmfragmenten uitgezocht. (Pappillon ook)
Maar eigenlijk zou zomergasten toch moeten gaan om favoriete TV-fragmenten?
Vind ik eigenlijk ook veel leuker, oude tv-fragmenten zie je niet zo vaak meer, een film kun je altijd nog terugkijken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:40 schreef golfer het volgende:
[..]
Ze heeft sowieso wel mooie filmfragmenten uitgezocht. (Pappillon ook)
Maar eigenlijk zou zomergasten toch moeten gaan om favoriete TV-fragmenten?
quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:50 schreef golfer het volgende:
Lekker informatief, dat tweede scherm.
Volgens de tijdslijn van de VPRO ligt Duivelseiland de Franse strafkolonie van Frans-Guyana voor de Afrikaanse kust.
Hoezo niet opgelet met geografie?
oh dat is wel ernstig jaquote:Op zondag 14 augustus 2011 20:50 schreef golfer het volgende:
Lekker informatief, dat tweede scherm.
Volgens de tijdslijn van de VPRO ligt Duivelseiland de Franse strafkolonie van Frans-Guyana voor de Afrikaanse kust.
Hoezo niet opgelet met geografie?
Dat.quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:55 schreef Karina het volgende:
dat meisje, wat zielig.
En die jongetjes eigenlijk ook, die hebben geen idee wat ze aan het doen zijn.
Dat toontje hoorde ik al in zijn eerste zinnen ja.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:04 schreef Karina het volgende:
Ik vind hem af en toe wel een beetje praten alsof hij het tegen een kind heeft.
dat doet hij al vanaf de eerste uitzendingquote:Op zondag 14 augustus 2011 21:04 schreef Karina het volgende:
Ik vind hem af en toe wel een beetje praten alsof hij het tegen een kind heeft.
Het viel me nu opeens extra op, ook door die opmerking over de "moeilijke documenten".quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:08 schreef Toverheks het volgende:
[..]
dat doet hij al vanaf de eerste uitzending
Nee.quote:
Aaf.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:11 schreef Toverheks het volgende:
hij heeft ook een truttig vest aan, wie kleed hem![]()
Z'n Opa.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:11 schreef Toverheks het volgende:
hij heeft ook een truttig vest aan, wie kleed hem![]()
nou Aaf moet dan eens op *HoeKleedIkIemandAAn* lesquote:
Wat? Ik was weer afgedwaaldquote:Op zondag 14 augustus 2011 21:17 schreef DancingPhoebe het volgende:
Missertje mbt de decembermoorden
Ah bedankt!quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:18 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ze zei "gelukkig met haar rug naar het fort toe!"
Hij zei "Want dat is het militair hoofdkwartier(?)?"
"Ja en daar zijn de Decembermoorden gepleegd!"
Dat heb ik elke week. Daarom dwalen mijn gedachten steeds af.quote:
Najah missertje is misschien een groot woord, maar aan tafel met die vrouw moet je toch weten dat het 1 behoorlijk ver boven het ander staat in relevantie...quote:
Exact, dat heb ik ook. Het is boeiend, maar weet niet te boeien.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:25 schreef golfer het volgende:
Ik vind haar erg interessant, maar kan mijn gedachten er niet bij houden vandaag.
dat eerste denk ik.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:31 schreef DancingPhoebe het volgende:
Zit die beeldstoring in het materiaal of in de Rotterdamse lucht?
True.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:23 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Najah missertje is misschien een groot woord, maar aan tafel met die vrouw moet je toch weten dat het 1 behoorlijk ver boven het ander staat in relevantie...
Haha, ik had het nog niet getypt of hij maakte twee slippertjes.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:39 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
True.
Maar goed nu gaat hij alsnog de mist in.
Gewoon Nederlands met Engelse woorden, volgens mij spreken ze Papiamento op de ABC eilanden, niet in Suriname.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:45 schreef Van_Poppel het volgende:
Dat Papiamento (ik neem aan dat Bouterse dit spreekt) blijft een mooi taaltje...
Ok, ik had de ondertiteling toch nodig om dit te kunnen verstaan...quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Gewoon Nederlands met Engelse woorden, volgens mij spreken ze Papiamento op de ABC eilanden, niet in Suriname.
quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:47 schreef speknek het volgende:
[..]
Gewoon Nederlands met Engelse woorden, volgens mij spreken ze Papiamento op de ABC eilanden, niet in Suriname.
Moest ik opzoekenquote:Op zondag 14 augustus 2011 21:50 schreef alors het volgende:
[..]Suriname is toch (o.a.) Sranan Tongo ofzo?
Ja, maar dat is een mengeling tussen Frans, Engels, Nederlands en Swahili. Hoewel er pogingen zijn ondernomen om er een gestandaardiseerde taal van te maken zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:50 schreef alors het volgende:
Maison Tropicale van Manthia Diawaraquote:Op zondag 14 augustus 2011 22:03 schreef speknek het volgende:
Welke documentaire is dit? Deze wil ik wel zien.
Waar is de marxist hunter als je hem nodig hebt.quote:
quote:Op zondag 14 augustus 2011 22:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Waar is de marxist hunter als je hem nodig hebt.
ja het is rustig blijkbaar, ik kijk nog steeds geboeidquote:Op zondag 14 augustus 2011 22:51 schreef zakstront het volgende:
watisser? ik kijk niet want luister al FOK!radio maar jullie zijn al 15 minuten stil...?
maar wat was er zo bizar dan?quote:Op zondag 14 augustus 2011 22:53 schreef alors het volgende:
[..]
ja het is rustig blijkbaar, ik kijk nog steeds geboeid
oh een filmpje waarin een moordenaar aan nabestaanden ging vertellen hoe hun naasten waren vermoord, met behoor gruwelijke details...quote:
bah blij dat ik dat gemist hebquote:Op zondag 14 augustus 2011 22:56 schreef alors het volgende:
[..]
oh een filmpje waarin een moordenaar aan nabestaanden ging vertellen hoe hun naasten waren vermoord, met behoor gruwelijke details...
Negerengels.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:50 schreef alors het volgende:
Neem hem op.quote:Op zondag 14 augustus 2011 23:41 schreef alors het volgende:
Gaat iemand de film nog kijken? Het spreekt me zo niet echt aan
Aaf is zijn zus hoorde ik vorig jaar van iemand.quote:Op zondag 14 augustus 2011 21:12 schreef Toverheks het volgende:
nou Aaf moet dan eens op *HoeKleedIkIemandAAn* les
Van wie heb je dat gehoord ? Hij zal zich doodgeschrokken zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2011 12:56 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Aaf is zijn zus hoorde ik vorig jaar van iemand.
Ga iets nuttigs doen Ja!!!quote:Op maandag 15 augustus 2011 13:26 schreef tong80 het volgende:
[..]
Van wie heb je dat gehoord ? Hij zal zich doodgeschrokken zijn.
Is dit een bevel ? Geil.quote:
Doen we al.quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:20 schreef golfer het volgende:
Kunnen Haaibaaike en Tong80 hun kinderachtige echtelijke ruzies niet even elders voorzetten?
quote:Een college “Geschiedenis van Suriname”, een stoomcursus mensenrechten, een pleidooi voor de rechtstaat, geloof in de democratie met Zuid-Amerikaanse passie en een vleugje politiek opportunisme.
Zo valt deze vierde Zomergasten-aflevering met Lilian Gonçalves-Ho Kang You als zomergast samen te vatten.
Moeilijk, intellectueel, beschaafd, bedachtzaam, elitair wellicht maar nimmer saai. Eigenlijk was het zo’n Zomergasten waar de ware fan Peter van Ingen als gastheer miste.
Niet dat er met Jelle Brandt Corstius zoveel mis was, maar toch, gewoon voor de sfeer. Die goede oude tijd.
Warme verhalen
Diezelfde goede oude tijd klonk ook zo heerlijk warm door in de verhalen over Suriname die Gonçalves vertelde. Verhalen waarin prostituees nog "dames van de horizontale vreugde" heten. Je proefde de kruiden, hoorde over verre streken en overleveringen van jaren her in dat merkwaardige maar toch ook weer zo herkenbare accent.
Kokos, kousenband en kon esi baka. Het warmbloedige van daar dat zo schril afsteekt tegen die kille Hollandsche calvinistenmentaliteit van hier, het had een weldadig effect op het gesprek. Alsof het allemaal niet hoefde, maar gewoon ging, samen met z’n tweeën aan de keukentafel op zomaar een zomeravond.
Decembermoorden
Maar zwaar was het wel. Loodzwaar. De man van Gonçalves werd in december 1982 door de soldaten van Desi Bouterse doodgeschoten. Een van de decembermoorden die zijn sporen had nagelaten. Ze was “een stuk van zichzelf kwijtgeraakt” maar had wellicht evenveel gewonnen.
De voortgezette strijd voor mensenrechten en democratie was de absolute winst en het koste haar geen enkele moeite dat te tonen. In tegenstelling tot haar verdriet dat, voelbaar aanwezig in elk zorgvuldig gekozen fragment, even zorgvuldig werd vermomd tot beheersbare, keurige taal die op zich niet eens emotieloos was maar altijd behoedzaam.
Diplomatie
Gonçalves heeft gedurende de drie uur geen moment gesproken zonder eerst grondig na te denken over een zorgvuldig antwoord. “Ik ben niet iemand die graag mijn hart laat spreken”, zei ze en dat was voor haar even zwaarwegend als het recht om geen antwoord te geven als mensen te dichtbij kwamen.
Maar misschien is dat diplomatie. Niet willen antwoorden op vragen over de hedendaagse Nederlandse politiek en in plaats daarvan “dit is niet Buitenhof toch?” zeggen, is in elk geval een briljant staaltje van doortastendheid.
Staalkaart
Toch was dat niet hinderlijk. Het was geen ijzige tante waar de vragende blikken van de kijkers op afketsten als kogels op een pantser. Evengoed zorgvuldig en doordacht waren haar verhalen kleurrijk en bloemrijk. Een staalkaart van mogelijkheden, behorende bij een getekend leven van een denker die weigert zich over te geven aan Jobstijding of dictatuur.
Misschien was het de warmbloedige invloed, het vreemde trucje van retorica en geveinsde schoonheid dat bij sommige (ex-) advocaten in de genen lijkt te zitten of de zichtbare strijdvaardigheid van haar vrouwelijke optimisme; zelfs een cynicus wilde samen met Gonçalves geloven in een betere wereld, al was het maar voor heel even.
Oprechte stiltes
Zelden kende een Zomergasten-uitzending zoveel oprechte stiltes. Stiltes waarin gastheer en gast met elkaar communiceerden via de ogen. Stiltes die thuis werden gedeeld, omdat er nagedacht moest worden over wat zo schrijnend naar voren kwam in de fragmenten. Stiltes die daarna werden doorbroken met antwoorden op vragen als: “Wat is erger? Niet weten wat er met je man is gebeurd of alles weten van de marteling en zijn dood?”.
Wie zelf een man heeft verloren, gemarteld en wel, door een dictator die nog altijd aan de macht is in het vaderland dat uiteindelijk is ontvlucht en toch weloverwogen een antwoord kan geven op die vraag zonder blijk te geven van enig wantrouwen in de rechtstaat, is groots en benijdenswaardig.
Eigenlijk is het geen wonder dat Brandt Corstius de hele uitzending lang moeite bleef houden met tutoyeren. Sommige mensen kun je niet anders dan met “u” aanspreken.
Toevallig hè, nt als Brusselmansquote:Op dinsdag 16 augustus 2011 16:56 schreef Stefan het volgende:
Nee, het zijn twee verschillende mensen die allebei columnist zijn en hetzelfde heten.
Als je haar verleden en overwegingen interessant vindt: zeker doen.quote:Op maandag 15 augustus 2011 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb ik wat gemist? Loont het de herhaling te gaan kijken?
Ik moet eerlijk zegen, ik ken het hele mens nietquote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:15 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Als je haar verleden en overwegingen interessant vindt: zeker doen.
De gekozen fragmenten sluiten daar ook bij aan. Veel historisch materiaal: droge verslaggeving en registaties.
Een aantal inzichten rondom culturele invloed op gebrek aan historish besef.
Een paar veelzeggende fictie fragmenten die niet echt werden opgepakt door Jelle.
Een paar mooie stiltes.
En het thema van publiek en privaat komt ook even terug in een geforseerde botsing tussen host en gast.
Het mooiste was imo een opmerking van Lilian met betrekking op privacy en beschaving. ( die me ontschoten is.)
Echter het beetje spanning dat er in het gesprek zat was niet echt de 3 uur waard.
Maar ja, 'k kon het wel uitzitten.
Het gesprek met Swaab was een stuk vermakelijker.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 00:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zegen, ik ken het hele mens niet
Barman is een paar jaar geleden al zomergast geweest.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
Hopelijk brengen de komende twee gasten nog wat interessants. Mis eigenlijk wel een muzikaal genie, zoals Tom Barman of Junkie XL.
Junkie XL ook volgens mij.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:51 schreef tong80 het volgende:
[..]
Barman is een paar jaar geleden al zomergast geweest.
Hij bedoelt ook een muzikaal genie als die twee die al eerder bij Zomergasten geweest zijn. Overigens zou ik Junkie XL niet echt als een muzikaal genie willen omschrijven, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 17:51 schreef tong80 het volgende:
[..]
Barman is een paar jaar geleden al zomergast geweest.
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:32 schreef Stefan het volgende:
In dat geval Andre Rieu als zomergast.
Dan zien we eindelijk eens een sportmoment.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:32 schreef Stefan het volgende:
In dat geval Andre Rieu als zomergast.
quote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:35 schreef tong80 het volgende:
Mijn favorieten Pierre Jansen Ischa Meijer Piet Vroon en Jan Wolkers
Hij is een zij, maar ik bedoel inderdaad dat die al geweest zijn en dat dat hele leuke uitzendingen waren. Misschien vind je Junkie XL geen muzikaal genie, maar een genie is hij zeker en dat bleek ook door de boeiende uitzending.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 18:26 schreef DrDurden het volgende:
[..]
Hij bedoelt ook een muzikaal genie als die twee die al eerder bij Zomergasten geweest zijn. Overigens zou ik Junkie XL niet echt als een muzikaal genie willen omschrijven, maar dat terzijde.
Ik wil die ook zienquote:Op woensdag 17 augustus 2011 19:35 schreef tong80 het volgende:
Mijn favorieten Pierre Jansen Ischa Meijer Piet Vroon en Jan Wolkers
Helaas was de wereld te moeilijk voor hem. Briljante hoogleraar en columnistquote:Op donderdag 18 augustus 2011 18:44 schreef tim. het volgende:
[..]
Ik wil die ook zien. Dat fragment met ¦imek en Vroon dat Carice van Houten liet zien toen ze Zomergast was vond ik indrukwekkend. Sowieso een interessant figuur, Piet Vroon. Niemand die een tv-archiefje bijhoudt?
Kon hij nog turnen ook?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 14:53 schreef tong80 het volgende:
Willem van Kooten was trouwens ook geweldig met zijn gedichtenbundel. Slimme man. Daar zou je geen Gymnast achter verwacht hebben.
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:05 schreef zeeuws jongetje het volgende:
[..]
Kon hij nog turnen ook?
Dat hangt - zeker gezien de diversiteit van de vakgebieden - met name af van persoonlijke voorkeuren. Entertainment figuren boeien mij bijvoorbeeld persoonlijk geen reet en die weten mij dan over het algemeen ook niet te overtuigen. Ik vind echter dat de VPRO het elk jaar goed lukt om de diversiteit te behouden en alle smaken (binnen een bepaald kader) langs te laten komen. Met een paar hele leuke verrassingen erbij.quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Na, een beeldende kunstenmaker, meestal niet de meest interessante mensen vind ik, nogal smal denkraam op hun eigen wereldje.
Maar goed, ik vond de laatste jaren eigenlijk alleen schwaab, Verhoeven en joop van der ende de moeite waard.
LOLquote:Op zondag 21 augustus 2011 13:05 schreef golfer het volgende:
Voor degenen die wat meer niveau gewend zijn is er natuurlijk ook nog de hoogstaande film Spion van Oranje met Paul de Leeuw op Ned.3.
Als ik kijk naar de zomer Gasten van Peter van Ingen, vond ik het toen beter.quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat hangt - zeker gezien de diversiteit van de vakgebieden - met name af van persoonlijke voorkeuren. Entertainment figuren boeien mij bijvoorbeeld persoonlijk geen reet en die weten mij dan over het algemeen ook niet te overtuigen. Ik vind echter dat de VPRO het elk jaar goed lukt om de diversiteit te behouden en alle smaken (binnen een bepaald kader) langs te laten komen. Met een paar hele leuke verrassingen erbij.
Dat klinkt interessant, thanks!quote:Op zondag 21 augustus 2011 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de liefhebbers van goede gesprekken zonder alle fragmenten er tussendoor, de vpro heeft alle Marathoninterviews als download en als podcast beschikbaar. Van Freek de Jonge tot GBJ Hilterman. Betere interviews dan zomergasten imho
Is het zeker, heb er al heel wat ochtend en avondspitsen plezierig mee verbrachtquote:
Jelle is ook niet van het niveau Peter van Ingenquote:Op zondag 21 augustus 2011 13:49 schreef hetzwartegat het volgende:
Film heb ik gezien bij IDFA Rotterdam met toelichting van Sarah Morris. Niet echt boeiend wat ik me ervan herinner. Het zijn meer losse beelden dan een verhaal. En pretentieus. Haar toelichting was slaapverwekkend.
Ik verwacht niet dat deze gast veel diepgang heeft. Fotografen en beeldend kunstenaars zijn me tot nu toe altijd tegengevallen bij Zomergasten. Hoe dat komt, weet ik niet, want ik ken ook beeldend kunstenaars die wel een rijke en brede blik hebben.
Dat is waar. Jelle is best dramatisch slecht in deze rol.quote:Op zondag 21 augustus 2011 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jelle is ook niet van het niveau Peter van Ingen
Ligt het niet alleen aan. Wat hierboven ook al genoemd wordt. Ze proberen de uitzending in een thema te gieten, waardoor het tv door en voor deskundigen wordt.quote:Op zondag 21 augustus 2011 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jelle is ook niet van het niveau Peter van Ingen
Dat vind ik juist vaak wel boeiende gasten Anton Corbijn, Ian Kerkhof en Rob Scholte herinner ik me als mooie uitzendingen.quote:Op zondag 21 augustus 2011 13:49 schreef hetzwartegat het volgende:
Film heb ik gezien bij IDFA Rotterdam met toelichting van Sarah Morris. Niet echt boeiend wat ik me ervan herinner. Het zijn meer losse beelden dan een verhaal. En pretentieus. Haar toelichting was slaapverwekkend.
Ik verwacht niet dat deze gast veel diepgang heeft. Fotografen en beeldend kunstenaars zijn me tot nu toe altijd tegengevallen bij Zomergasten. Hoe dat komt, weet ik niet, want ik ken ook beeldend kunstenaars die wel een rijke en brede blik hebben.
Ik heb een positieve instelling maar erger me vreselijk aan die man. Toont totaal geen interesse en vraagt nooit door. Totale mislukking.quote:Op zondag 21 augustus 2011 13:53 schreef Tem het volgende:
[..]
Dat is waar. Jelle is best dramatisch slecht in deze rol.
Ik was in het stadion. Met een vriend en zijn vriendin en vader. Zij was erbij omdat ze Stanley Menzo zo leuk vond. Ik wist gelijk dat we iets historisch hadden gezien.quote:Op zondag 21 augustus 2011 14:02 schreef hetzwartegat het volgende:
Het moet niet zo geënsceneerd worden. Bij die omhaal kun je bijvoorbeeld vragen. Was je in het stadion? Samen met je vader? Oh, was die toen al dood? Wat voor invloed heeft dat op je leven gehad?
Hij is nog afstandelijker dan Jeroen Pauw tijdens een interview en die hangt al half in het achtergrondscherm.quote:Op zondag 21 augustus 2011 14:52 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik heb een positieve instelling maar erger me vreselijk aan die man. Toont totaal geen interesse en vraagt nooit door. Totale mislukking.
Die is af en toe nog scherp en heeft zo nu en dan humor.quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:00 schreef Specularium het volgende:
[..]
Hij is nog afstandelijker dan Jeroen Pauw tijdens een interview en die hangt al half in het achtergrondscherm.
Kun je nagaan.
Pauw is echt veel beter dan JBC.quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:00 schreef Specularium het volgende:
[..]
Hij is nog afstandelijker dan Jeroen Pauw tijdens een interview en die hangt al half in het achtergrondscherm.
Kun je nagaan.
Eensquote:
Volslagen nonsens.quote:Maar ja, Jelle is een zoon van Piet Grijs, en dan kun je in VPRO-kringen weinig meer verkeerd doen. Hoe treurig het ook is.
En dan is veel beter nog een understatement.quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:16 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Pauw is echt veel beter dan JBC.
Ik kan iets bedenken dat nog erger is: Hugo.quote:Op zondag 21 augustus 2011 15:22 schreef Specularium het volgende:
[..]
En dan is veel beter nog een understatement.
Er is maar 1 ding nog erger dan Jelle en dat is Aaf.
Malle Hugoquote:Op zondag 21 augustus 2011 15:33 schreef Omnifacer het volgende:
[..]
Ik kan iets bedenken dat nog erger is: Hugo.
Ik vind dat er dit jaar voor het eerst oninteressantere gasten zijn dan de jaren daarvoor. De laatste tien jaar is wat mij betreft niet minder dan de eerste tien jaar, wat gasten betreft.quote:Op zondag 21 augustus 2011 12:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik kijk naar wie er over de jaren te gast waren, ligt het aan mij dat ze steeds oninteressanter worden, of wordt de spoeling te dun, m.a.w. zijn er geen interessante gasten meer?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |