abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:57:06 #1
8369 speknek
Another day another slay
pi_100454665

Nederland 2 - 20.15
Vanavond weer de start van Zomergasten, met Jelle Brandt Corstius

De Zomergasten van 2011
Zondag 24 juli: Marc-Marie Huijbregts
Marc-Marie Huijbregts (Tilburg, 1964) is cabaretier, acteur, zanger en presentator.

Zondag 31 juli: Dick Swaab
Dick Swaab (Amsterdam, 1944) is emeritus hoogleraar neurobiologie en internationaal bekend hersenonderzoeker

Zondag 7 augustus: Step Vaessen
Step Vaessen (Simpelveld, 1965) is journaliste en anchorwoman van de nieuwszender Al Jazeera English.

Zondag 14 augustus: Lilian Gonçalvez-Ho Kang You
Lilian Gonçalvez-Ho Kang You (Paramaribo, 1946) is jurist en mensenrechtenactivist.

Zondag 21 augustus: Erik van Lieshout
Erik van Lieshout (Deurne 1968) is beeldend kunstenaar. Hij maakt schilderijen, collages, tekeningen, installaties en videofilms.

Zondag 28 augustus: Guy Verhofstadt
Guy Verhofstadt (Dendermonde, 1953) is fractievoorzitter van de Open VLD (Open Vlaamse Liberalen en Democraten) in het Europees Parlement. Van 1999 tot 2008 leidde hij als premier van België drie kabinetten en een interim kabinet.

Keuzefilms
Elke Zomergastenavond wordt besloten met een keuzefilm die speciaal door de Zomergasten is geselecteerd.

Zoals ieder jaar sluiten de Zomergasten hun avond af met een film naar keuze. Dit jaar een jaar een zeer bijzondere filmselectie van de Zomergasten.

Chère Inconnue, 24 juli
Marc-Marie Huijbregts zal aanstaande zondag de Franse speelfilm Chère Inconnue vertonen, met in de hoofdrol een excellerende Simone Signoret, een van zijn favoriete actrices. Deze ontroerende film is zelden op televisie vertoond.

The Diving Bell and the Butterfly, 31 juli
Als afsluiting van zijn avond op 31 juli heeft Dick Swaab gekozen voor het aangrijpend relaas The Diving Bell and the Butterfly, uit 2007. Het waargebeurd verhaal over Elle-hoofdredacteur Jean-Dominique Bauby die door een beroerte vrijwel volledig verlamd raakt.

Control, 7 augustus
Zomergasten heeft de rechten weten te verwerven voor de keuzefilm van Step Vaessen, Control van fotograaf en filmmaker Anton Corbijn. Dit is de wereld televisiepremière van Control.

Seven Beauties, 14 augustus
Lilian Gonçalves-Ho Kang You kiest voor de omstreden Italiaanse speelfilm Pasqualino Settebellezze, in het Engels getiteld Seven Beauties uit 1975. Een verhaal over hoe onder andere het concentratiekamp te overleven. Regie is van Lina Wertmüller

Los Angeles, 2004, 21 augustus
Erik van Lieshout heeft de eigenzinnige korte film Los Angeles, 2004 van kunstenaar Sarah Morris gekozen. In deze kunstdocumentaire onderzoekt Morris de spanning tussen sterrendom en de stad Los Angeles.

Novecento, 28 augustus
De keuze van Guy Verhofstadt is de director's cut van Novecento van Bertolucci uit 1976. Deze versie van de epische film is zoals de regisseur het bedoeld heeft en duurt 315 minuten. Zomergasten zal de film integraal uitzenden.

Meer info: http://programma.vpro.nl/zomergasten

Topicreeks: Zomergasten 2011
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100455333
Het vorige topic was vol, precies op het moment dat er discussie uitbrak over de volgende kwestie, dus ik vat nog even samen:

quote:
Op maandag 8 augustus 2011 10:33 schreef truthortruth het volgende:
Mja, Bert Brussen legt wel de vinger op de zere plek. Op het moment dat mensen collectief troost vinden door die tsunami dan is de islam zo mooi, maar op het moment dat mensen collectief geweld plegen in naam van diezelfde islam dan heeft die islam er niet mee te maken. En dit soort oppertune beeldvorming was ze volgens mij constant mee bezig.
Daarop reageerde ik met:

quote:
Nee, ze plaatste de beelden in een Indonesisch perspectief. Ze woont in Indonesië, ze is er namelijk journalist, en dus is zij als geen ander in staat om aan ons te laten zien hoe de Islam in dat land óók voor verdeeldheid zorgt. Gek, hè? Of had je verwacht dat alle Indonesiërs alléén maar de hele dag in groepsgebed zitten, of juist dat ze elkaar alléén maar afslachten in naam van de (fundamentalistische) Islam?

De Islam kan volgens haar mooi zijn, en ook lelijk. Die lelijkheid, en dat heeft ze heel duidelijk uitgelegd, komt voor een groot deel voort uit de angst en de corruptie die in het 'democratische' Indonesië nog altijd hoogtij vieren. Overgangsfase, hè? Een volwaardige democratie stamp je niet op een achternamiddag uit de grond :)
En toen beweerde Speknek:

quote:
Je reageert niet echt op zijn post
En dan vraag ik me af:
:?
Waar reageer ik volgens jou dan wel op? Truthortruth heet het over 'opportune beeldvorming', maar wat is er dan zo opportuun? (moeilijk woord :P ) Volgens mij was het de bedoeling van Step Vaessen om een genuanceerd beeld te schetsen van Indonesiëen ja, daar horen bepaalde tegenstrijdigheden bij. Indonesië is namelijk een tegenstrijdig land. Prille democratie, immers.
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:29:26 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_100455598
Dat wanneer de islam positief uitpakt, dit het mooie van religie is, en wanneer het negatief uitpakt, dit door andere dingen dan de religie komt. Jij herhaalt dat alleen maar zonder een semantisch tegenargument te geven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100456523
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:29 schreef speknek het volgende:
Dat wanneer de islam positief uitpakt, dit het mooie van religie is, en wanneer het negatief uitpakt, dit door andere dingen dan de religie komt. Jij herhaalt dat alleen maar zonder een semantisch tegenargument te geven.
Semantisch O+

Maar serieus: jij wilt gewoon niet lezen wat er staat. Ik herhaal niks, ik leg alleen uit dat die tweeledigheid (mooi versus lelijk) in de ogen van Step Vaessen onderdeel is van de realiteit in Indonesië. Het is een beetje een schizofreen land. De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.

Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.

Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus. Is dat semantisch genoeg? Bovendien heeft Step Vaessen duidelijk uitgelegd dat de politie niet optrad uit angst. En dat heeft inderdaad weinig te maken met de Islam an sich, maar meer met de politieke onderstroom - ook tegen fundamentalisten durft men niet hard op te treden, omdat het thema 'religie' zo hypergevoelig ligt in een land dat als democratie nog maar in de kinderschoenen staat. Bovendien zei Step Vaessen dat ze uiteindelijk heeft besloten, juist op basis van dit filmpje, om in Indonesië te blijven. Omdat ze de beelden wil laten zien. Probeert ze de zaak dan te bagatelliseren? Nee. Ze doet wat ze kan doen, als journalist.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:02:25 #5
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_100456661
Ze wilde Indonesië toch verlaten?
pi_100456825
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.
Gelovigen hebben een schizofrene relatie met hun religie.
quote:
Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.

Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus.
Maar wie bepaalt dan wanneer iets wel en niet tot die religie behoort? Dat claimen namelijk zowel de 'gekken' als de 'niet gekken'. Neem van mij aan dat in dit geval die gekken op hun beurt de nietgekken gek vinden.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:07:57 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_100456830
En jij hebt schijnbaar niet geluisterd naar wat ze zei.
quote:
Volgens haar dus niet. Haar woorden '[dat] het niets met de islam te maken heeft'.
Je kunt net zo goed claimen dat het meditatieve zingen na de tsunami was ingegeven door een traumatische gebeurtenis en de eerste samenkomst van een gemeenschap; heeft niets met de islam te maken.

Het punt is natuurlijk dat het aanvallen van de Ahmadiyya niet anders uit valt te leggen dan religieus geinspireerd. Ja, corruptie, ophitsing, geldingsdrang.. Uiteindelijk kun je elke actie van de mens in meer of mindere mate terugbrengen tot het mannetje dat indruk wil maken op het vrouwtje voor nageslacht. Maar dat is een dooddoener.
pi_100456839
quote:
Maar serieus: jij wilt gewoon niet lezen wat er staat. Ik herhaal niks, ik leg alleen uit dat die tweeledigheid (mooi versus lelijk) in de ogen van Step Vaessen onderdeel is van de realiteit in Indonesië. Het is een beetje een schizofreen land. De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.

Maar dat is toch het hele punt, ze zei letterlijk dat op het moment dat islam voor geweld zorgt (dat filmpje dus), dat het niet aan de islam ligt maar aan kuddegedrag. Dus ze zei helemaal niet dat het lelijk was van die religie.
quote:
Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus. Is dat semantisch genoeg? Bovendien heeft Step Vaessen duidelijk uitgelegd dat de politie niet optrad uit angst. En dat heeft inderdaad weinig te maken met de Islam an sich, maar meer met de politieke onderstroom - ook tegen fundamentalisten durft men niet hard op te treden, omdat het thema 'religie' zo hypergevoelig ligt in een land dat als democratie nog maar in de kinderschoenen staat. Bovendien zei Step Vaessen dat ze uiteindelijk heeft besloten, juist op basis van dit filmpje, om in Indonesië te blijven. Omdat ze de beelden wil laten zien. Probeert ze de zaak dan te bagatelliseren? Nee. Ze doet wat ze kan doen, als journalist.
En hier doe je dus hetzelfde als Step deed.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_100457217
Helaas de aflevering gemist..
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_100457645
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:07 schreef Modus het volgende:

[..]

Gelovigen hebben een schizofrene relatie met hun religie.

[..]

Maar wie bepaalt dan wanneer iets wel en niet tot die religie behoort? Dat claimen namelijk zowel de 'gekken' als de 'niet gekken'. Neem van mij aan dat in dit geval die gekken op hun beurt de nietgekken gek vinden.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Sowieso is in mijn ogen elke gelovige gek, of in elk geval naïef, maar ik vind het juist mooi dat iemand als Step Vaessen niet oordeelt. Nu heb ik het over gematigd gelovigen, uiteraard. Laat die mensen lekker samen bidden; ik durf mijn hand er ook niet voor in het vuur te steken of ik na een natuurramp als de Tsunami, waarbij ik drie kinderen heb verloren, niet in gebed zou uitbarsten. In mijn ogen heeft dat nauwelijks met religie te maken en veel meer met een menselijk overlevingsmechanisme. Maar met fundamentalisten ligt het anders. Daar moet je (als buitenstaander) haast wel over oordelen - en dat doet Step Vaessen ook.

Het gaat (in deze discussie tenminste) meer over de blik van de buitenstaander. Veel mensen betichten Step Vaessen van een gemakkelijk soort blindheid. Maar zij ziet het wel. Ik vind het niet vreemd dat zij, als inwoner van Indonesië, ook de schoonheid ziet. En de lelijkheid. En vooral dus de schizofrenie van het land, want in een volwaardige democratie zou iedereen gewoon moeten kunnen zeggen: "Ik geloof niet," en dat kan daar dus niet. Nog niet.
pi_100457957
Mijn aandachtsspanne was te kort om de uitzending uit te zitten gisteren, volgende week nieuwe kans.
pi_100457963
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:35 schreef Nadine26 het volgende:
Het gaat (in deze discussie tenminste) meer over de blik van de buitenstaander. Veel mensen betichten Step Vaessen van een gemakkelijk soort blindheid. Maar zij ziet het wel. Ik vind het niet vreemd dat zij, als inwoner van Indonesië, ook de schoonheid ziet. En de lelijkheid. En vooral dus de schizofrenie van het land, want in een volwaardige democratie zou iedereen gewoon moeten kunnen zeggen: "Ik geloof niet," en dat kan daar dus niet. Nog niet.
Maar waaruit blijkt dan voor jou dat ze het dus wel ziet? Want dat heb ik dus even gemist en dat is nu precies wat mij stoorde.
pi_100458045
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:07 schreef speknek het volgende:
En jij hebt schijnbaar niet geluisterd naar wat ze zei.

[..]

Volgens haar dus niet. Haar woorden '[dat] het niets met de islam te maken heeft'.
Je kunt net zo goed claimen dat het meditatieve zingen na de tsunami was ingegeven door een traumatische gebeurtenis en de eerste samenkomst van een gemeenschap; heeft niets met de islam te maken.

Het punt is natuurlijk dat het aanvallen van de Ahmadiyya niet anders uit valt te leggen dan religieus geinspireerd. Ja, corruptie, ophitsing, geldingsdrang.. Uiteindelijk kun je elke actie van de mens in meer of mindere mate terugbrengen tot het mannetje dat indruk wil maken op het vrouwtje voor nageslacht. Maar dat is een dooddoener.
Ja, oké, maar dan wordt het inderdaad een puur semantische kwestie, want dan gaat het om de vraag: "Wat is religie?"

Volgens mij was dat gisteren niet het thema. Step Vaessen bekijkt de wereld vanuit haar positie als journalist/verslaggever. Niet helemáál neutraal, zoals Jelle B-C al opmerkte, maar nog steeds wel als ongelovige buitenstaander. En haar opmerking 'dat het niets met de Islam te maken heeft', kun je dus ook op verschillende manieren interpreteren. Want ja, natuurlijk heeft het met de Islam te maken, waarmee anders? Maar het heeft óók te maken met kuddegedrag, want die fundamentalistische stroming is in wezen natuurlijk niet de basis van de Islam (en ik denk dat zij dát wilde zeggen), het is er een uitwas van, en in een verdeeld en schizofreen land als Indonesië zijn mensen daar gevoelig voor. Als de politie wél hard had opgetreden - en laten we wel wezen: in een democratie zou je dat wel mogen verwachten - hadden ze een ploitiek statement gemaakt en dat durfden ze niet. Dat is mijn interpretatie van haar opmerking dat 'het niets met de Islam te maken heeft'. Het heeft met politiek te maken, en met het feit dat de president zieltjes kan winnen door vooral de andere kant op te kijken als er mensen worden afgeslacht uit naam van de Islam, omdat de Islam in Indonesië nog altijd onaantastbaar is. Dát moet veranderen, en dat wilde Step Vaessen (volgens mij) zeggen.
pi_100458520
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:48 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ja, oké, maar dan wordt het inderdaad een puur semantische kwestie, want dan gaat het om de vraag: "Wat is religie?"

Volgens mij was dat gisteren niet het thema. Step Vaessen bekijkt de wereld vanuit haar positie als journalist/verslaggever. Niet helemáál neutraal, zoals Jelle B-C al opmerkte, maar nog steeds wel als ongelovige buitenstaander. En haar opmerking 'dat het niets met de Islam te maken heeft', kun je dus ook op verschillende manieren interpreteren. Want ja, natuurlijk heeft het met de Islam te maken, waarmee anders? Maar het heeft óók te maken met kuddegedrag, want die fundamentalistische stroming is in wezen natuurlijk niet de basis van de Islam (en ik denk dat zij dát wilde zeggen), het is er een uitwas van, en in een verdeeld en schizofreen land als Indonesië zijn mensen daar gevoelig voor. Als de politie wél hard had opgetreden - en laten we wel wezen: in een democratie zou je dat wel mogen verwachten - hadden ze een ploitiek statement gemaakt en dat durfden ze niet. Dat is mijn interpretatie van haar opmerking dat 'het niets met de Islam te maken heeft'. Het heeft met politiek te maken, en met het feit dat de president zieltjes kan winnen door vooral de andere kant op te kijken als er mensen worden afgeslacht uit naam van de Islam, omdat de Islam in Indonesië nog altijd onaantastbaar is. Dát moet veranderen, en dat wilde Step Vaessen (volgens mij) zeggen.
Het hele punt is dat ze twee situaties, 1 mooie situatie en 1 afschuwelijke situatie, met beide situaties als overeenkomst de collectiviteit van de islam. Ze de eerste situatie wel aan de islam toekent en de andere niet, zo simpel als dat. En dat is gewoon hypocriet, opportuun of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan er echt niets anders van maken.
pi_100458590
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:45 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar waaruit blijkt dan voor jou dat ze het dus wel ziet? Want dat heb ik dus even gemist en dat is nu precies wat mij stoorde.
Ik vond dat het duidelijk bleek uit haar persoonlijke relaas over dat 'Youtube'-filmpje. Haar eerste reactie was: "Ik ga hier weg, nú!" Want ze wilde niet dat haar zoon zou opgroeien in een land waar dit soort gruwelen gewoon geaccepteerd worden. Een collega zei toen tegen haar: "Als je nu vertrekt, laat je Indonesië stikken," (of woorden van gelijke strekking), want het is natuurlijk een feit dat journalisten als Step Vaessen in dat deel van de wereld (zoals ook in Syrië, waar ze ook over sprak) nog werkelijk invloed kunnen uitoefenen. In Caïro bleef het tamelijk rustig op het plein dankzij de camera's van Al Jazeera. Een afslachting voor het oog van de wereld was geen optie. Hetzelfde geldt voor het 'Youtube'-filmpje. In plaats van de benen te nemen, heeft zij toen besloten om het meteen die avond uit te zenden. Mensen de ogen openen, laten zien wat er speelt, en op die manier - al klinkt dat erg idealistisch, maar waarom niet - proberen het land te hervormen. In elk geval is er dan openheid. Misschien heeft de Indonesische president zich ook wel even achter de oren gekrabd toen dat 'Youtube'-filmpje de wereld overging. Dan heb je als journalist een belangrijke functie.
pi_100463402
quote:
Het lijkt net alsof Marc Marie er twee keer op staat.
pi_100470114
JBC is soms echt wat te laf. Hij zou veel meer, op een nette, beleefde manier uiteraard, moeten doorvragen. En niet perse op persoonlijk vlak, want dat een zomergast ook op die manier met de billen bloot zou moeten is de grootste misvatting van deze tijd. Het feit dat sommige mensen het een slechte uitzending vinden omdat ze zich niet kunnen identificeren met de zomergast of het niet eens zijn met zijn of haar wereldbeeld zegt al genoeg. Zulke dingen zou je toch juist moeten toejuichen? Wees blij dat je iemand treft die anders denkt dan jij, op basis van andere ervaringen dan de jouwe. En we hoeven helemaal niet te gaan wroeten in persoonlijke trauma's. Daarvoor kijk je maar naar In Therapie. Ik wil graag dat het gewoon gaat over het vak, de passie en de interesses van de gasten en dat die zoveel mogelijk worden uitgediept en uitgeplozen. Maar dan mag je wel een wat kritischere vragensteller hebben die op het moment dat de kijker zijn wenkbrauwen fronst dat ook doet en doorvraagt.

Ik denk nog met regelmaat terug aan de aflevering ooit met Lieve Joris, toen Peter van Ingen nog de interviewer was. Toen was ik behoorlijk jong: wat maakte dat een indruk zeg.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_100471183
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2011 18:04 schreef mane het volgende:
JBC is soms echt wat te laf. Hij zou veel meer, op een nette, beleefde manier uiteraard, moeten doorvragen. En niet perse op persoonlijk vlak, want dat een zomergast ook op die manier met de billen bloot zou moeten is de grootste misvatting van deze tijd. Het feit dat sommige mensen het een slechte uitzending vinden omdat ze zich niet kunnen identificeren met de zomergast of het niet eens zijn met zijn of haar wereldbeeld zegt al genoeg. Zulke dingen zou je toch juist moeten toejuichen? Wees blij dat je iemand treft die anders denkt dan jij, op basis van andere ervaringen dan de jouwe. En we hoeven helemaal niet te gaan wroeten in persoonlijke trauma's. Daarvoor kijk je maar naar In Therapie. Ik wil graag dat het gewoon gaat over het vak, de passie en de interesses van de gasten en dat die zoveel mogelijk worden uitgediept en uitgeplozen. Maar dan mag je wel een wat kritischere vragensteller hebben die op het moment dat de kijker zijn wenkbrauwen fronst dat ook doet en doorvraagt.

Ik denk nog met regelmaat terug aan de aflevering ooit met Lieve Joris, toen Peter van Ingen nog de interviewer was. Toen was ik behoorlijk jong: wat maakte dat een indruk zeg.
Ik vind het ook leuk om andere meningen te horen en zeker van mensen op een gebied dat voor mij onbekend is, ik had dan ook goede hoop op Step. Een vent als Dick Swaab vond ik goed te pruimen ondanks dat ik het compleet niet met hem eens was, hij was in ieder geval consequent en kon zijn standpunten beargumenteren.

Deze Step was inconsequent en flinterdun.
pi_100473434
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 13:02 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het hele punt is dat ze twee situaties, 1 mooie situatie en 1 afschuwelijke situatie, met beide situaties als overeenkomst de collectiviteit van de islam. Ze de eerste situatie wel aan de islam toekent en de andere niet, zo simpel als dat. En dat is gewoon hypocriet, opportuun of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan er echt niets anders van maken.
Waar ken jij het drama in Noorwegen dan aan toe?

Gekken heb je overal. Fundamentalisten ook. Step Vaessen heeft natuurlijk gewoon gelijk: met de Islam heeft dat niets te maken. Het heeft te maken met uitwassen en excessen. Dat hoort (helaas) ook bij het leven.
  maandag 8 augustus 2011 @ 19:29:05 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_100473564
uitwassen en excessen van de islam.
Breivik was ook niet gewoon een gek, ik weet niet zo goed waarom je dat krampachtig wil volhouden.
pi_100473601
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:45 schreef DrDentz het volgende:
Mijn aandachtsspanne was te kort om de uitzending uit te zitten gisteren, volgende week nieuwe kans.
Om eerlijk te zijn was ik haar op een gegeven moment ook wel zat en Jelle al heel lang eigenlijk.
pi_100475560
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:29 schreef speknek het volgende:
Breivik was ook niet gewoon een gek, ik weet niet zo goed waarom je dat krampachtig wil volhouden.
Volkomen mee eens. Het is niet de islam die in de kern gewelddadig is, maar de fundamentalistische aanhangers. Waardoor de islam snel het etiket gewelddadige religie opgeplakt krijgt.
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:21:14 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_100476015
Euhm, dan ben je het niet volledig met me eens, want ik zie een religie als iets onafscheidbaars van de mensen die het uitoefenen. Als zij vanuit de Islam geweld motiveren, dan is hun Islam in de kern gewelddadig.
pi_100483110
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:29 schreef speknek het volgende:
Ja, zo zijn we weer terug bij dezelfde 'semantische' kwestie van vanochtend, want nu draait het om de vraag: "Wat is een gek?"

Elke gek haalt zijn ideeën ergens vandaan. En als je het dan per se wilt nuanceren, kun je het best hebben over 'Islamitische gekken'. Maar die zijn ook gewoon gek, hoor. Doorgeslagen in hun religie. Zoals Breivik ook is doorgeslagen, op geheel eigen wijze, maar wat doet dat ertoe? Gek is gek, en dus staan die mensen niet symbool voor een groter en geaccepteerd gedachtengoed, ze staan symbool voor hun eigen gekte.

We scheren nu toch niet alle Noren over dezelfde kam als Breivik? Waarom zou je dat dan wel doen met Islamieten? 8)7
  maandag 8 augustus 2011 @ 22:25:59 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_100483384
Niet elk gedachtegoed heeft dezelfde uitwerking op mensen. Een fascist en een communist zijn veel eerder geneigd geweld toe te passen dan een liberaal. Collectivisten eerder dan individualisten. Of, in de woorden van Weinberg
"With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion"
pi_100484415
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:25 schreef Nadine26 het volgende:
Waar ken jij het drama in Noorwegen dan aan toe?

Gekken heb je overal. Fundamentalisten ook. Step Vaessen heeft natuurlijk gewoon gelijk: met de Islam heeft dat niets te maken. Het heeft te maken met uitwassen en excessen. Dat hoort (helaas) ook bij het leven.
Dan snap je niet wat ik bedoel. Het gaat mij om de inconsequentie, als je de islam zo mooi vindt vanwege die collectieve troost dan moet je dus ook het collectieve geweld van die islam toekennen (want dat uitzonderingen verhaal gaat hier dus helemaal niet op, ze had het zelf ook over kuddegedrag).

Het is het een of het ander, of je stelt die collectieve troost heeft niets met de islam te maken en dan ook niet het collectieve geweld, of andersom. Beetje willekeurig kiezen is hypocriet!
pi_100487173
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 22:43 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dan snap je niet wat ik bedoel. Het gaat mij om de inconsequentie, als je de islam zo mooi vindt vanwege die collectieve troost dan moet je dus ook het collectieve geweld van die islam toekennen (want dat uitzonderingen verhaal gaat hier dus helemaal niet op, ze had het zelf ook over kuddegedrag).

Het is het een of het ander, of je stelt die collectieve troost heeft niets met de islam te maken en dan ook niet het collectieve geweld, of andersom. Beetje willekeurig kiezen is hypocriet!
Dit ben ik met je eens, en ik snap nu wat je bedoelt.

Toch begrijp ik de wrevel die deze Step Vaessen oproept (bij velen) niet helemaal. Het is niet zo gek dat zij met andere, 'Indonesische' ogen naar de islam kijkt. Ik ben zelf helemaal niet geneigd om de islam (of welke andere religie ook) als iets positiefs te zien, maar ik vind het wel interessant om eens te horen wat een betrokken buitenstaander ervan zegt. En ik geloof ook echt dat zij die 'positieve' ervaring aan den lijve heeft ondervonden, en misschien wel dagelijks ondervindt, dus wie zijn wij om dat van tafel te vegen? Onze ervaringen met de islam zijn totaal anders, sowieso veel negativer gekleurd, maar vooral ook minder betrokken. Voor ons (nou ja: de meesten) is de islam iets vreemds en bedreigends (terecht, overigens), maar als inwoner van Indonesië ervaart zij dat heel anders. Dat vind ik mooi. Vooral omdat zij - een journalist die zich intensief met alle geloofsellende bezighoudt - niet alleen spreekt vanuit haar gevoel, maar ook vanuit haar kennis.
pi_100488002
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 23:28 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dit ben ik met je eens, en ik snap nu wat je bedoelt.

Toch begrijp ik de wrevel die deze Step Vaessen oproept (bij velen) niet helemaal. Het is niet zo gek dat zij met andere, 'Indonesische' ogen naar de islam kijkt. Ik ben zelf helemaal niet geneigd om de islam (of welke andere religie ook) als iets positiefs te zien, maar ik vind het wel interessant om eens te horen wat een betrokken buitenstaander ervan zegt. En ik geloof ook echt dat zij die 'positieve' ervaring aan den lijve heeft ondervonden, en misschien wel dagelijks ondervindt, dus wie zijn wij om dat van tafel te vegen? Onze ervaringen met de islam zijn totaal anders, sowieso veel negativer gekleurd, maar vooral ook minder betrokken. Voor ons (nou ja: de meesten) is de islam iets vreemds en bedreigends (terecht, overigens), maar als inwoner van Indonesië ervaart zij dat heel anders. Dat vind ik mooi. Vooral omdat zij - een journalist die zich intensief met alle geloofsellende bezighoudt - niet alleen spreekt vanuit haar gevoel, maar ook vanuit haar kennis.
Collectiviteit is voor veel mensen belangrijk en ze halen er positiviteit uit, maar persoonlijk vind ik het eigenlijk walgelijk. Diezelfde collectiviteit geld ook voor extreem rechts, voor fundamentalisten, voor de tea party, voor voetbalgeweld, etc etc. Al die mensen die in dat soort groepen zitten voelen zich daar prettig bij.

Er zitten veel nadelen aan individualisme, maar geef het mij maar boven elke georganiseerd collectief, of dat nou religie is of een ander soort groepering.

Als ik zomergasten zit te kijken, zogenaamd van een hoog intellectueel niveau (en dat ben ik absoluut niet met mijn arbeiders achtergrond), dan verwacht ik mensen te zien die meer inzicht geven in dit soort zaken. Niet het soort marketing types die preken voor hun eigen parochie als Step.
pi_100491105
Maar als je bijvoorbeeld naar een land als voormalig Joegoslavie kijkt, dan leefden mensen al jaren als buren gezellig en zelfs als vrienden naast elkaar en konden ze elkaar ineens op grond van religie of oorspronkelijke afkomst haten en vermoorden. Issues die eerst nooit een probleem zijn geweest. Dan komt zoiets naar mijn mening toch niet voort uit de religie, maar uit opruierij en kuddegedrag. Wat dat betreft heeft zij wel gelijk.

Vind het trouwens een supertof mens en een van de leukste afleveringen sinds tijden. Vorige week met Swaab waren er best interessante fragmenten bij, maar over het algemeen was het toch wel erg saai...
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:51:59 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100491494
Hoe vonden jullie trouwens de keuzefilm Control?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:58:51 #31
8369 speknek
Another day another slay
pi_100491783
opruierij en kuddegedrag zijn bij uitstek wapenfeiten van religie. Alhoewel je het in het geval van joegoslavie ook het gevolg van patriotisme kunt noemen, wat niet zo gek veel van religie verschilt.
pi_100491798
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 23:41 schreef truthortruth het volgende:

Collectiviteit is voor veel mensen belangrijk en ze halen er positiviteit uit, maar persoonlijk vind ik het eigenlijk walgelijk. Diezelfde collectiviteit geld ook voor extreem rechts, voor fundamentalisten, voor de tea party, voor voetbalgeweld, etc etc. Al die mensen die in dat soort groepen zitten voelen zich daar prettig bij.

Er zitten veel nadelen aan individualisme, maar geef het mij maar boven elke georganiseerd collectief, of dat nou religie is of een ander soort groepering.
Ja oké, maar ik denk wel dat individualisme een luxe is die wij ons kunnen veroorloven, maar in Indonesië ligt dat voor veel mensen toch een beetje anders. Leven in een kampong is geen keuze voor het collectief. In die context kan ik religie (de functie en de betekenis ervan) ook wel begrijpen. Daarom waren die beelden van de Tsunami-overlevenden ook mooi: die mensen hebben echt niks anders dan het geloof om zich aan vast te klampen en om wat troost uit te putten.

quote:
Als ik zomergasten zit te kijken, zogenaamd van een hoog intellectueel niveau (en dat ben ik absoluut niet met mijn arbeiders achtergrond), dan verwacht ik mensen te zien die meer inzicht geven in dit soort zaken. Niet het soort marketing types die preken voor hun eigen parochie als Step.
Ik blijf erbij dat ze (voor mij, tenminste) veel interessants heeft verteld over Indonesië, en ja, dat heeft ze gedaan vanuit een ander perspectief - wel bijzonder, vond ik juist. Verder zei ze toch ook een aantal tamelijk opmerkelijke dingen, bijvoorbeeld over de 'vriendin' (slachtoffer van de tsunami) die totaal geen begrip had voor het verdriet van Step, die immers haar weldoener was, dus wat kwam ze nou opeens uithuilen? Schrijnend, maar ook geestig, als je erover nadenkt. Arnon Grunberg zou er zo een roman over kunnen schrijven (menselijke relaties als ruilhandel of als economisch model, hoe noemt hij het ook alweer). Ook over haar rouwverwerking zei ze een paar mooie dingen. Nee hoor, niks mis met die Step :)
pi_100492102
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 00:58 schreef speknek het volgende:
opruierij en kuddegedrag zijn bij uitstek wapenfeiten van religie. Alhoewel je het in het geval van joegoslavie ook het gevolg van patriotisme kunt noemen, wat niet zo gek veel van religie verschilt.
Maar in het geval van Joegoslavie is het vreemde dat het er eerst niet was. Mensen gingen ineens hun vrienden haten en dingen aan doen omdat ze anders waren. Terwijl ze dus al jaren vrienden waren. Je kunt je niet voorstellen dat mensen zo kunnen worden.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 01:07:45 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_100492162
Het grootste probleem van Nadine26's argument is dat de vervolging van Ahmadiyya door radicale moslims niet iets typisch Indonesisch is, maar redelijk wereldwijd. Daarom is het per definitie religieus gemotiveerd.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 01:22:12 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100492751
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 00:51 schreef golfer het volgende:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_100492900
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:22 schreef golfer het volgende:

[..]

Had hem al eerder gezien, goede film, mooie sfeer doordat de film niet dichtgeplamuurd zat met muziek en het zwart-wit voegde zeker tijdens de concertfragmenten wat toe.
Minpunt vond ik dat er naar mijn gevoel teveel werd gefocussed op de relatie Ian - Debbie - Annik en te weinig op de band.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
pi_100493706
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:07 schreef speknek het volgende:
Het grootste probleem van Nadine26's argument is dat de vervolging van Ahmadiyya door radicale moslims niet iets typisch Indonesisch is, maar redelijk wereldwijd. Daarom is het per definitie religieus gemotiveerd.
Of course, als een groep moslimradicalen een andere groep moslimradicalen afmaakt (zoals in dit geval) gaat het om religie en om niks anders. Dat wil zeggen: in de basis. Maar daarachter spelen nog een hoop andere motieven en belangen mee, en die zijn niet-religieus van aard (maar politiek en cultureel) en dáárom zei Step Vaessen dat het hier in eerste instantie niet om de islam ging. Zij bedoelde: de manier waarop het incident escaleerde en de slachtingen oogluikend werden toegestaan, nota bene door de politie. Dát heeft niks met de islam te maken, maar met die andere zaken.

Maar luister, Vaessen werkt in Azië, ze staat bij wijze van spreken met haar pumps in de brandhaarden, zij zal dus echt wel weten dat de islam ook gewelddadig en wreed is. Als ze dat had willen ontkennen (zoals veel mensen schijnen te denken) had ze misschien beter een ander filmpje kunnen kiezen O-)

In dit geval spreken de beelden voor zich. Ook de achterliggende feiten (de islam is ook gewelddadig en wreed) spreken voor zich. Ze probeerde ons toch niet wijs te maken dat het allemaal wel meeviel met die afgeslachte stakkers? Ga er maar vanuit dat zij die geweldsfactor als een inkopper beschouwt. Ze werkt daar! Dus dát wilde ze de kijkertjes niet uitleggen. Dat was ook niet echt nodig. Maar wat ze ons wél wilde vertellen, omdat het een ander licht werpt op de zaak, is dat de situatie in Indonesië vaak complexer en politieker is dan veel mensen beseffen. In een normale democratie zou dit niet worden toegestaan (door de politie). Dát heeft niks met de islam te maken. Dat heeft met de unieke situatie in Indonesië te maken.
pi_100493798
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 00:51 schreef golfer het volgende:
Heel goed ^O^ Laatst heb ik die andere film van Corbijn gezien (met George Clooney) maar die vond ik traag en gekunsteld en veel te opgelegd diepzinnig. Maar Control is gewoon een klein maar goed verhaal, treurig wel, en de beelden zijn mooi. De muziek ook. De hoofdrolspeler draagt de film, trouwens (geen idee hoe die man heet).
pi_100507737
Voor iedereen die meer van deze prachtige, interessante vrouw wil zien:
http://tvblik.nl/30-hoog/step-vaessen
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:17:47 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100507921
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:54 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Heel goed ^O^ Laatst heb ik die andere film van Corbijn gezien (met George Clooney) maar die vond ik traag en gekunsteld en veel te opgelegd diepzinnig. Maar Control is gewoon een klein maar goed verhaal, treurig wel, en de beelden zijn mooi. De muziek ook. De hoofdrolspeler draagt de film, trouwens (geen idee hoe die man heet).
Hoofdrolspeler is Sam Riley. Die andere film van Corbijn (The American) vond ik maar een slap verhaaltje met mooie beelden van Italiaanse landschappen.
Control bracht mij weer terug naar mijn adolescentie in 1973. Kleding en haardracht enzo.
En prachtige zwart-witbeelden. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_100510084
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:54 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Op een gegeven moment ook maar afgezet. Mooi geschoten plaatjes, maar het werd maar niet boeiend. Dat depressieve interesseert me ook niks moet ik eerlijk zeggen, en de muziek van Joy Division vond ik ook al nooit boeiend.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_100510740
Ik vind Joy Division wel boeiend, maar de film ook wat minder. Het is duidelijk waar Corbijn's talent ligt, het is dan ook visueel en muzikaal gezien een prachtige film. Maar er mist ook iets, en dat is het emotionele, gevoelsmatige, empathische. Na de film begreep ik nog steeds niets van Ian Curtis, en zijn tragiek, ondanks het toch goede spel van Riley. Daarom deed het me eigenlijk ook weinig. De laatste beelden van de film zijn ook prachtig, maar het raakte me niet. Er zit een te grote afstandelijkheid in voor mij. Maar dat is volgens mij wel typerend voor hoe Corbijn zelf in het leven staat.

Wat betreft die discussie over religie. Deze is wel heel klassiek. Een genuanceerd beeld krijg je vanzelf als je je verdiept in de alledaagse praktijk van gelovigen en dan is het ook vrij begrijpelijk dat er een ambivalent of paradoxaal verhaal uit komt. Het is heel gemakkelijk om de waarde van religie in het dagelijkse leven van mensen als positief te beschrijven, en het is ook heel logisch dat excessen die plaatsvinden, waar dan ook ter wereld en wanneer dan ook, vaak plaatsvinden onder de dekmantel van religie, waarbij het feitelijk vaak om politiek en macht gaat, toch is het ook weer vrij begrijpelijk om in een monotheistische godsdienst als de islam aanleiding te zien voor intolerantie en geweld jegens andersdenkenden. Het ene is niet minder waar dan het andere, het is allemaal waar. Religie is complex, zowel theoretisch te benaderen als praktisch, en de uitingsvormen en gevolgen van religie zijn helemaal divers. Uiteindelijk is het de mens die het doet, niet de religie zelf. Maar hoe kun je nu van haar verwachten dat zij met een eensluidend antwoord of visie gaat komen? Het punt is nu juist dat die er niet is en niet gegeven kan worden.
pi_100511155
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat depressieve interesseert me ook niks moet ik eerlijk zeggen, en de muziek van Joy Division vond ik ook al nooit boeiend.
Je doet je nickname geen eer aan >:)
pi_100511430
Die slaat ook meer op de grote wereld dan op de je/mijn eigen kleine wereld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_100511468
Ik heb ZG niet gezien: waar slaat die TT op?
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 15:41:50 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_100512103
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:32 schreef Poppenkastpop het volgende:
Ik heb ZG niet gezien: waar slaat die TT op?
Afgelopen zondag was een gast die in Indonesie woont. Jelle Brandt Corstius introduceerde de gast die aankomende zondag komt (de mensenrechtenactiviste Gonçalvez-Ho Kang You) als een persoon uit 'dat andere land dat we 300 jaar lang uitgebuit hebben, Suriname'.
pi_100512324
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:15 schreef mane het volgende:
Ik vind Joy Division wel boeiend, maar de film ook wat minder. Het is duidelijk waar Corbijn's talent ligt, het is dan ook visueel en muzikaal gezien een prachtige film. Maar er mist ook iets, en dat is het emotionele, gevoelsmatige, empathische. Na de film begreep ik nog steeds niets van Ian Curtis, en zijn tragiek, ondanks het toch goede spel van Riley. Daarom deed het me eigenlijk ook weinig. De laatste beelden van de film zijn ook prachtig, maar het raakte me niet. Er zit een te grote afstandelijkheid in voor mij. Maar dat is volgens mij wel typerend voor hoe Corbijn zelf in het leven staat.
Dat is waar, ja. Ik vond die hele liefdesproblematiek er een beetje te dik bovenop liggen, ik bedoel: het was alsof de beste man om die reden naar de strop greep - wat op zich natuurlijk best kan - maar op een bepaalde manier staat dat (toch wat 'burgerlijke') leed voor mijn gevoel haaks op de Rock 'n roll-sfeer die de film ook wilde uitstralen. Of misschien was dat dan wel zijn tragiek: dat hij in zijn hart een lieve burgerman was, maar dat zijn popsterrenstatus (en zijn 'rock 'n roll-kant) hem verscheurde. Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen? Ik weet verder niks van Joy Division of Ian Curtis - ik had alleen opgemaakt uit het verhaal van Step Vaessen dat het hier ging om een depressieve man, maar voor mijn gevoel kwam die depressiviteit (in de film, dan) vooral voort uit de worsteling met zijn epilepsie, en daar bovenop kwam dus het schuldgevoel over zijn dubbelleven.
Enfin. Ik vond het toch een mooie film. Die afstandelijkheid was misschien niet alleen typerend voor Corbijn, maar ook voor Ian Curtis - iemand die achter een glaswand zat, die niet bereikt kon worden (en zelf kon hij er ook niet doorheen breken).

quote:
Wat betreft die discussie over religie. Deze is wel heel klassiek. Een genuanceerd beeld krijg je vanzelf als je je verdiept in de alledaagse praktijk van gelovigen en dan is het ook vrij begrijpelijk dat er een ambivalent of paradoxaal verhaal uit komt. Het is heel gemakkelijk om de waarde van religie in het dagelijkse leven van mensen als positief te beschrijven, en het is ook heel logisch dat excessen die plaatsvinden, waar dan ook ter wereld en wanneer dan ook, vaak plaatsvinden onder de dekmantel van religie, waarbij het feitelijk vaak om politiek en macht gaat, toch is het ook weer vrij begrijpelijk om in een monotheistische godsdienst als de islam aanleiding te zien voor intolerantie en geweld jegens andersdenkenden. Het ene is niet minder waar dan het andere, het is allemaal waar. Religie is complex, zowel theoretisch te benaderen als praktisch, en de uitingsvormen en gevolgen van religie zijn helemaal divers. Uiteindelijk is het de mens die het doet, niet de religie zelf. Maar hoe kun je nu van haar verwachten dat zij met een eensluidend antwoord of visie gaat komen? Het punt is nu juist dat die er niet is en niet gegeven kan worden.
Ja. Zo is het. Dit soort discussies loopt uiteindelijk dan ook altijd vast. Maakt verder ook niet uit, maar daarom vond ik Step Vaessen ook interessant: zij bekijkt het vanuit een andere invalshoek, en dat is voor ons - échte buitenstaanders - alleen al om die reden de moeite waard.
pi_100512376
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:41 schreef speknek het volgende:

[..]

Afgelopen zondag was een gast die in Indonesie woont. Jelle Brandt Corstius introduceerde de gast die aankomende zondag komt (de mensenrechtenactiviste Gonçalvez-Ho Kang You) als een persoon uit 'dat andere land dat we 300 jaar lang uitgebuit hebben, Suriname'.
Tja, rekenfoutje kan gebeuren.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:15:53 #49
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100516535
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 23:41 schreef truthortruth het volgende:
Grappig, ik keek Zomergasten voor het eerst, juist vanwege Step (die ik nog niet kende). Als ik jou zo lees dan is het 'hoge intellectuele niveau' wat je verwacht er niet omdat Step het anders ziet dan jij ?
Ben je wel eens in Indonesië geweest ? En dan doel ik niet op een groepsreisje achter de ramen van een bus. Toen ik er vorig jaar was ben ik 'toevalligerwijs' met veel lagen van de bevolking in aanraking gekomen, met name moslims dus.
Wat Step vertelde is helemaal in lijn met wat ik aantrof en leerde. Ik heb heel goed kunnen zien hoe religieuze groepen denken, ook over elkaar, ik heb ook diverse groepen gesproken en allerlei standpunten horen langskomen. Wat Step zondag vertelde is totaal in lijn met hoe ik Indonesië ervoer, dat heeft niks met preken voor eigen parochie te maken.

Het zou eigenlijk de ultieme spiegel moeten zijn voor je eigen vooringenomenheid, maar ik gok dat je ego daar te groot voor is. Typisch Westers, maar dat zul je pas zien als je over je eigen opgetrokken blokkades durft heen te kijken. Geloof me, de islam in Indonesië heeft niks te maken met de islam die wij hier tegenkomen, al zullen mensen dat hier anders zien; ze zien alleen dat ze allemaal de koran lezen en dat er zogenaamd religieus geweld is. Dat is jouw tekortkoming, niet die van Step.

Nadine26 ziet een hoop dingen zo gek nog niet, als ik haar posts lees.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:19:56 #50
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100516688
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:07 schreef speknek het volgende:
Religieus gemotiveerd of inherent aan de mens ? Religie is een makkelijke kapstok om groepen mee te mobiliseren, onderschat dat niet. Armoede en honger is een prachtige bodem als motivator.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:24:19 #51
8369 speknek
Another day another slay
pi_100516858
Er lijkt hier een soort valse tegenstrijdigheid tussen de users te bestaan. Ik onderschrijf vrijwel alles wat Nadine26 zegt, maar vind dat haar (in mijn ogen spin op) versie van het verhaal niet overeenkomt met wat Step (en JBC!) zei. Overigens onderschreef ik ook vrijwel alles wat Step zei, maar enkel dat je niet de goede punten aan de islam kunt toeschrijven en tegelijkertijd de slechte punten aan andere oorzaken. Ahmadiyya worden over de hele wereld vervolgd door moslims; ze verschillen wat dat betreft niet zoveel met de joden van voor de tweede wereldoorlog en de behandeling van de christenen jegens hen. Tuurlijk, armoe, honger, ze zijn anders, maar dan niet net gaan doen alsof er geen theologische argumenten voor bedacht waren, en de scheiding niet volledig op religie lag. In tegenstelling tot de joden hebben ze overigens geen plekken in het bankwezen of wat dies meer zij.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:37:16 #52
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100517381
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 17:24 schreef speknek het volgende:
Er lijkt hier een soort valse tegenstrijdigheid tussen de users te bestaan. Ik onderschrijf vrijwel alles wat Nadine26 zegt, maar vind dat haar (in mijn ogen spin op) versie van het verhaal niet overeenkomt met wat Step (en JBC!) zei. Overigens onderschreef ik ook vrijwel alles wat Step zei, maar enkel dat je niet de goede punten aan de islam kunt toeschrijven en tegelijkertijd de slechte punten aan andere oorzaken. Ahmadiyya worden over de hele wereld vervolgd door moslims; ze verschillen wat dat betreft niet zoveel met de joden van voor de tweede wereldoorlog en de behandeling van de christenen jegens hen. Tuurlijk, armoe, honger, ze zijn anders, maar dan niet net gaan doen alsof er geen theologische argumenten voor bedacht waren, en de scheiding niet volledig op religie lag. In tegenstelling tot de joden hebben ze overigens geen plekken in het bankwezen of wat dies meer zij.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden en hoe ik jouw standpunt moet zien, maar natuurlijk wordt geweld heel makkelijk aan religie gekoppeld, en dat maakt het op zich al religieus geweld. Ik blijf er echter bij dat het geloof er alleen maar wordt bijgehaald om een duidelijk contrast te creëen tussen groepen, het zijn de oudste groepsblokken, dus succes gegarandeerd. Het blijven echter excessen, als je de naar geweld grijpende groepen afzet tegen de omvang van de totale geloofgroepen kom je tot een heel ander plaatje.

Wij zijn er tegenwoordig aan gewend geraakt dat dit vooral de islam betreft, omdat ons dit wordt aangepraat en soms zelfs strookt met wat we hier zien met de 'zandbak-moslims'. Maar als je iets ruimer kijkt en bijvoorbeeld kijkt wat er tussen diverse groepen Christenen is gebeurt in een niet ver achter ons liggend verleden dan zou je misschien iets genuanceerder kunnen kijken naar het geweld van hedendag.

Ik praat de laatste tijd met grote regelmaat met een Protestantse dominee die Jakarta is ontvlucht vanwege hetzelfde geweld, althans door dezelfde groep. Als ik hem dan open en eerlijk vraag naar zijn mening over de islam, dan zal hij nooit en te nimmer zeggen wat mensen in dit topic beweren. Ik verbaas me over de nuance van de man als je bedenkt dat hij heeft moeten rennen voor zijn leven en zijn (geboorte-)kerk tot de grond is afgefikt. Het zit duidelijk wat gecompliceerder in elkaar dan willen (durven) denken.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:48:46 #53
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100517789
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 22:32 schreef Tem het volgende:
ze heeft gewoon slaven dus?
Klopt en dat is heel normaal. Als bule (buitenlander) heb je in Indonesië personeel lopen. Doe je dat niet dan ben je een vrek. Wij zijn hier opgevoed met het idee dat we moeten sparen etc. In Indonesië geef je sneller geld uit aan je medemens, door ze als personeel aan te nemen heb je best-value voor je geld.
Ik ken zat verhalen van ondernemers die niet konden aarden in Indonesië. Pas toen ze een tuinman, kok en pembantu (huishoudhulp) in dienst namen werden ze omarmd door hun omgeving. Dat heeft alles met de 'wij'-cultuur te maken die in Indonesië heerst, kennen wij hier niet.

Ik moet altijd denken aan een Nederlands koppeltje dat ik op het vliegveld van Denpasar(Bali) sprak, zij irriteerden zich de hele vakantie aan het feit dat je bij een bezienswaardigheid eerst entree betaalt en een bonnetje krijgt, je rijdt 50 meter verder en dan moet je je bonnetje weer inleveren bij een loket (kost '20 cent'). Zij zagen dit als ineffecient, zo verdien je nooit geld. De Indonesische visie op dit verhaal is dat er nu twee mensen een 'baan' hebben. Alletwee een halve baan, maar nu hebben twee gezinnen/families een beetje eten.

Ik denk een Melkert baan daar het meest bij in de buurt komt, beter allemaal iets dan een paar mensen alles. Je moet er even voor uit je eigen denkpatroon komen, maar hé, de wereld bestaat niet alleen maar uit witte Europese mensen.

Het mooiste aan een verre reis is je eigen regels en inzichten te laten varen, je vervolgens laten meedrijven op andere gedachten en visies van anderen en van daaruit eens terugkijken naar hoe je normaal denkt en handelt. Je komt op die manier niet alleen een andere cultuur tegen, je komt jezelf ook tegen.
pi_100518840
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:45 schreef Nadine26 het volgende:

Enfin. Ik vond het toch een mooie film. Die afstandelijkheid was misschien niet alleen typerend voor Corbijn, maar ook voor Ian Curtis - iemand die achter een glaswand zat, die niet bereikt kon worden (en zelf kon hij er ook niet doorheen breken).
Ja, dat is een prachtig beeld. En niet voor niets dat Corbijn kennelijk iets heeft met Ian en dat 'iets' gaat verder dan de muziek. En in die zin heb je wel gelijk en is hij wellicht door de enige en juiste persoon in film gebracht. Wat betreft zijn motieven voor de zelfmoord: dat vond ik dus ook zo lastig. Ik had zelf de theorie dat Ian Curtis het graag allemaal goed wilde doen: het gezinsleven en zijn werk als muzikant. Dat die werelden niet bij elkaar konden komen, en dat hij het gevoel had te hebben gefaald in alle opzichten.. dat kon hij niet langer verdragen? Corbijn heeft een streng gereformeerde achtergrond en die strengheid, in het oordeel naar jezelf, en de zwaarte (het leven heel serieus nemen), dat zat wel in de film, vond ik. Dit vind ik een heftig en goed nummer:

Mijn vader heeft ook epilepsie. Sinds zijn dertigste heeft hij gelukkig goede medicijnen en daardoor nog maar zeer sporadisch aanvallen, maar als ik hoor van hem hoe dat voor zijn dertigste ging en wat een impact het heeft op je leven (veel geheugenverlies, gevoelens van onzekerheid/minderwaardigheid, buitengesloten/niet begrepen worden) dan denk ik dat er eigenlijk nog veel te weinig bekend is over de impact die deze ziekte heeft op iemands persoonlijkheid en leven. Vandaar wellicht ook mijn eigen interesse in Ian Curtis.
pi_100518989
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 17:48 schreef elcastel het volgende:

[..]

Klopt en dat is heel normaal. Als bule (buitenlander) heb je in Indonesië personeel lopen. Doe je dat niet dan ben je een vrek. Wij zijn hier opgevoed met het idee dat we moeten sparen etc. In Indonesië geef je sneller geld uit aan je medemens, door ze als personeel aan te nemen heb je best-value voor je geld.
Ik ken zat verhalen van ondernemers die niet konden aarden in Indonesië. Pas toen ze een tuinman, kok en pembantu (huishoudhulp) in dienst namen werden ze omarmd door hun omgeving. Dat heeft alles met de 'wij'-cultuur te maken die in Indonesië heerst, kennen wij hier niet.

Ik moet altijd denken aan een Nederlands koppeltje dat ik op het vliegveld van Denpasar(Bali) sprak, zij irriteerden zich de hele vakantie aan het feit dat je bij een bezienswaardigheid eerst entree betaalt en een bonnetje krijgt, je rijdt 50 meter verder en dan moet je je bonnetje weer inleveren bij een loket (kost '20 cent'). Zij zagen dit als ineffecient, zo verdien je nooit geld. De Indonesische visie op dit verhaal is dat er nu twee mensen een 'baan' hebben. Alletwee een halve baan, maar nu hebben twee gezinnen/families een beetje eten.

Ik denk een Melkert baan daar het meest bij in de buurt komt, beter allemaal iets dan een paar mensen alles. Je moet er even voor uit je eigen denkpatroon komen, maar hé, de wereld bestaat niet alleen maar uit witte Europese mensen.

Het mooiste aan een verre reis is je eigen regels en inzichten te laten varen, je vervolgens laten meedrijven op andere gedachten en visies van anderen en van daaruit eens terugkijken naar hoe je normaal denkt en handelt. Je komt op die manier niet alleen een andere cultuur tegen, je komt jezelf ook tegen.
Dat weet ik, het was ook meer een plaagstootje. Ik ben in veel landen buiten Europa geweest ;)
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:35:30 #56
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100519179
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:29 schreef Tem het volgende:
Dat weet ik, het was ook meer een plaagstootje. Ik ben in veel landen buiten Europa geweest ;)
Check. Ik had behoefte het even uit te leggen, veel mensen weten of begrijpen dit niet, vandaar.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:38:14 #57
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100519263
Verdomd is Zomergasten niet terug te zien op uitzendinggemist ?
pi_100519273
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:35 schreef elcastel het volgende:

[..]

Check. Ik had behoefte het even uit te leggen, veel mensen weten of begrijpen dit niet, vandaar.
Goed verwoord, jammer dat Step dat niet wat beter naar voren bracht in de uitzending.
pi_100519284
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:38 schreef elcastel het volgende:
Verdomd is Zomergasten niet terug te zien op uitzendinggemist ?
Nope, zaterdagmiddag is de herhaling.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 18:39:20 #60
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100519301
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:38 schreef Tem het volgende:
Damn, nou ja, dan maar opnemen ...
  Trouwste user 2022 dinsdag 9 augustus 2011 @ 20:14:24 #61
7889 tong80
Spleenheup
pi_100522979
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 18:38 schreef Tem het volgende:

[..]

Ze knippen er dan de helft uit.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_100523250
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 20:14 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ze knippen er dan de helft uit.

hmmm, waarschijnlijk met rechten te maken ofzo?
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 20:28:15 #63
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100523532
Wat zonde ! Ik heb de uitzending gewoon helemaal gezien, maar die belevenis is dus niet meer volledig te herhalen ...
pi_100599191
A.s. zondag dus:

Lilian Gonçalves-Ho Kang You (Paramaribo, 1946) is jurist. Na haar rechtenstudie in Leiden ging ze terug naar haar geboorteland Suriname om te helpen met de opbouw van het land. In 1971 werd ze jurist bij het kabinet van de minister-president in Paramaribo en ontmoette daar haar echtgenoot Kenneth Gonçalves, met wie ze later een advocatenpraktijk opbouwde. Kenneth Gonçalves was een van de vijftien Surinamers die door het regime Bouterse op 8 december 1982 werden geëxecuteerd. Toen Lilian Gonçalves zich in haar land niet meer veilig voelde kwam ze met haar dochtertje naar Nederland. Ze was hier o.a. advocaat, vice-voorzitter van de Commissie Gelijke Behandeling en vice-voorzitter van de telecomwaakhond OPTA. In 2001 werd Gonçalves voorzitter van Amnesty International Nederland en vervolgens in 2006 van het internationale bestuur van Amnesty in Londen. Ze zette zich bij Amnesty in voor meer aandacht voor sociale, culturele en economische rechten en voor vrouwenrechten. In 2009 plaatste de Volkskrant Gonçalves op de 37ste plaats van de Top 200 van invloedrijkste Nederlanders. Gonçalves is staatsraad bij de Raad van State en voorzitter van het Prins Claus Fonds.

In haar zomergastenavond laat de betrokken juriste zien hoe de vrouwen van Liberia hun zedelijkheid in de strijd gooien om rebellenleiders aan de onderhandelingstafel te krijgen (Pray the Devil Back To Hell, 2009), hoe realistisch de bizarre ondernemingen van een excentrieke rubberbaron in de jungle eigenlijk zijn (Fitzcarraldo, 1982) en hoe Afghaanse kinderen Talibaantje en Amerikaantje spelen (Buddha Collapsed out of Shame, 2007).

Verder fragmenten uit de speelfilms The Crying Game (1992) en uit de Bondfilm Casino Royale (2006) en van de meest groteske verleidingsscène ooit op film gedraaid (uit haar keuzefilm Pasqualino Settebellezze).

De keuzefilm van Lilian Gonçalves is de zwarte komedie Pasqualino Settebellezze (Lina Wertmüller 1975). Pasqualino Frafuso (Giancarlo Giannini) staat thuis in Napels bekend als "Pasqualino zeven schoonheden," een kruimeldief die teert op het werk van zijn zeven zusters, wier eer hij altijd beweert te verdedigen. Als de pooier Totonno (Mario Conti) zijn zus Concettina (Elena Fiore) voor hem laat hoereren vermoordt Pasqualino hem, snijdt zijn lichaam aan stukken en stuurt alle stukken per post door heel Italië. Hij wordt gepakt en voor straf het leger in gestuurd, waaruit hij terstond deserteert. Uiteindelijk komt hij terecht in een concentratiekamp. Hij wil koste wat kost overleven en vat het plan op om de lelijke Duitse kampbewaakster (Shirley Stoler, gemodelleerd naar de beruchte “bitch van Buchenwald” Ilse Koch) te verleiden.
Poef.....gone! ©golfer
pi_100604315
Lijkt me nog best wel wat die film!
pi_100685829
Step _O_
pi_100707878
Ik ben wel benieuwd naar de gast van vanavond.
  Moderator / Redactie Sport zondag 14 augustus 2011 @ 12:39:48 #68
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_100707911
Ken d'r niet. Dus ik ga gewoon kijken en zie het wel :P.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_100721685
zit al klaar, ben benieuwd

en haar keuzefilm
Zomergastenfilm: Seven beauties
Filmdrama

Seven Beauties was een jonge Napolitaanse gangster die besluit om een misdaad te plegen om een naam te maken in die onderwereld.
OpperHeks van de vliegende bezemsteel te Amsterdam
  zondag 14 augustus 2011 @ 18:21:42 #70
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100721774
Keuzefilm ken ik nog van vroeger uit de bios. Hele vreemde, beklemmende film. Ik neem hem gewoon weer op.
Gast ken ik niet. Ben benieuwd wat ze te melden heeft.
Poef.....gone! ©golfer
pi_100721799
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 18:21 schreef golfer het volgende:
Keuzefilm ken ik nog van vroeger uit de bios. Hele vreemde, beklemmende film. Ik neem hem gewoon weer op.
Gast ken ik niet. Ben benieuwd wat ze te melden heeft.
ik ga hem ieder geval kijken.......... :Y
  zondag 14 augustus 2011 @ 18:29:50 #72
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_100722048
Ik sla over, vind dit jaar zomergasten niet zo bijzondere gasten heeft...Is mijn mening hoor..oke, vorige week was ik dan niet thuis dus kan daar niet over oordelen.
pi_100722228
quote:
11s.gif Op zondag 14 augustus 2011 18:29 schreef Haaibaaike het volgende:
Ik sla over, vind dit jaar zomergasten niet zo bijzondere gasten heeft...Is mijn mening hoor..oke, vorige week was ik dan niet thuis dus kan daar niet over oordelen.
vorige week ben ik afgehaakt, teveel nare beelden van mensen die elkaar afslachten etc.
  Trouwste user 2022 zondag 14 augustus 2011 @ 18:39:26 #74
7889 tong80
Spleenheup
pi_100722356
quote:
11s.gif Op zondag 14 augustus 2011 18:29 schreef Haaibaaike het volgende:
vorige week was ik dan niet thuis dus kan daar niet over oordelen.
Heb je het wel bij de VPRO gemeld ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_100722831
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 18:39 schreef tong80 het volgende:

[..]

natuurlijk heeft haaitje dat gedaan
_O-
  zondag 14 augustus 2011 @ 19:14:06 #76
8369 speknek
Another day another slay
pi_100723749
Ik ben lid van Amnesty (wat ik al jarenlang wil stopzetten sinds de huidige voorzitter begon te emmeren over Wilders, maar telkens vergeet, maar goed), dus ken haar wel van foldertjes. De fragmenten die ze noemen klinkt wel interessant, dus ben benieuwd.
  zondag 14 augustus 2011 @ 19:30:29 #77
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_100724471
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 18:39 schreef tong80 het volgende:

OMG hij is er weer. :P 80 bemoei je niet met mij ja })

[ Bericht 0% gewijzigd door Haaibaaike op 14-08-2011 19:51:47 ]
  zondag 14 augustus 2011 @ 19:32:42 #78
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_100724565
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 18:35 schreef Toverheks het volgende:

vorige week ben ik afgehaakt, teveel nare beelden van mensen die elkaar afslachten etc.
Dat kan ik me voorstellen Toverheks dat je dan afhaakt. Keken zeker wel veel Fok!kers zeker ;)
  zondag 14 augustus 2011 @ 19:33:13 #79
8369 speknek
Another day another slay
pi_100724578
Te kort om op te fappen.
pi_100724714
Ik vond Prem vorig jaar wel interessant over Suriname dus ik ben benieuwd :)
know'm sayin?
word? word.
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 19:48:25 #81
9859 crew  Karina
Woman
pi_100725206
Ik ben eerlijk gezegd wat sceptisch, de afgelopen twee afleveringen vond ik niet zo boeiend. Maar we zullen zien, in ieder geval niet teveel op JB letten want van hem gaan mijn haren rechtovereind staan.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Trouwste user 2022 zondag 14 augustus 2011 @ 19:55:18 #82
7889 tong80
Spleenheup
pi_100725483
quote:
18s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:30 schreef Haaibaaike het volgende:

[..]

OMG hij is er weer. :P 80 bemoei je niet met mij ja })
Ik vond het gewoon jammer dat je vorige week niet hebt kunnen kijken.

pi_100725627
Niet haten op JBC.. hij houdt de vaart er goed in.
  Trouwste user 2022 zondag 14 augustus 2011 @ 20:01:27 #84
7889 tong80
Spleenheup
pi_100725790
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 19:58 schreef DrDentz het volgende:
Niet haten op JBC.. hij houdt de vaart er goed in.
Ja wat een tempo en scherpe vragen heeft die man.

pi_100725834
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:01 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ja wat een tempo en scherpe vragen heeft die man.

Nou, enorm.
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:05:12 #86
9859 crew  Karina
Woman
pi_100725981
Ik erger me in ieder geval rot aan hem, met zijn bruggetjes.
niet zo tof doen
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:07:24 #87
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100726090
quote:
99s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:05 schreef Karina het volgende:
Ik erger me in ieder geval rot aan hem, met zijn bruggetjes.
Zal hem vast een voorzet geven:
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:08:12 #88
9859 crew  Karina
Woman
pi_100726133
quote:
6s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:07 schreef golfer het volgende:

[..]

Zal hem vast een voorzet geven:
[ afbeelding ]
Kon dat plaatje nog groter ;) Over naar het volgende onderwerp, een Brug te Ver.
niet zo tof doen
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:14:06 #89
9859 crew  Karina
Woman
pi_100726429
Ja en net NU begint Nederland 2 opeens te storen bij mij -O- vast een voorteken.
niet zo tof doen
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:19:50 #90
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100726712
Tweede scherm geopend.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:22:49 #91
311468 Van_Poppel
pi_100726877
Eerste indruk is :O

Maargoed, we kijken of deze mevrouw nog wat te melden heeft... :)
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:23:24 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_100726913
Spreek dan van tevoren af of je u of je zegt :{.
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:23:31 #93
9859 crew  Karina
Woman
pi_100726921
Tja, ik ben bang dat ik er ook al een hard hoofd in heb eigenlijk.
niet zo tof doen
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:23:37 #94
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_100726926
Fitzcarraldo geweldige film
Feyenoord!!! * Barça
  Trouwste user 2022 zondag 14 augustus 2011 @ 20:23:38 #95
7889 tong80
Spleenheup
pi_100726927
Vraag dan naar welke programma's ze kijkt :

zondag 14 augustus 2011 @ 20:24:05 #96
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100726946
Inderdaad. gewoon U zeggen tegen je. ;)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:24:17 #97
311468 Van_Poppel
pi_100726953
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:23 schreef speknek het volgende:
Spreek dan van tevoren af of je u of je zegt :{.
Dit kwam idd wat geforceerd over, want volgens mij wil zij gewoon met u aangesproken worden...
pi_100726999
Als je echt van de tropen wil genieten moet je Taksi drinken.
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:25:39 #99
269001 Veadige
helemaal klaar
pi_100727013
Hij komt tot de conclusie dat hij het bij U wil houden en spreekt haar vervolgens twee keer in één zin met je aan... hmmzz..
komt een goudvis bij de dokter,
zegt de dokter:
ah, ik zie het al,
uit de kom.
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:25:40 #100
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100727014
Jelle heeft een vestje van z'n Opa aangetrokken. Van toen die nog wel modieus waren. ;)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:26:46 #101
9859 crew  Karina
Woman
pi_100727065
Mijn gedachten dwalen al weer af. Mooi achtergrondfilmpje.
niet zo tof doen
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:27:13 #102
66825 Reya
Fier Wallon
pi_100727087
Morgen vrij (Maria-Tenhemelopneming), dus eindelijk tijd om de keuzefilm te kijken.
pi_100727101
vind haar wel een mooie klank in haar stem hebben
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:27:40 #104
311468 Van_Poppel
pi_100727113
quote:
99s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:26 schreef Karina het volgende:
Mijn gedachten dwalen al weer af. Mooi achtergrondfilmpje.
Jammer dat Gert niet is uitgenodigd :(
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:28:12 #105
9859 crew  Karina
Woman
pi_100727138
Dit doet me aan African Queen denken, die boot.
niet zo tof doen
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:29:29 #106
9859 crew  Karina
Woman
pi_100727201
Direkt komt Tarzan aangeslingerd.
niet zo tof doen
pi_100727212
mooi beeld was dat met die boom
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:30:24 #108
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_100727238
Ik val net binnen. Wat voor fragment is dit?
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:30:54 #109
123170 alors
zlata1234
pi_100727261
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:29 schreef Toverheks het volgende:
mooi beeld was dat met die boom
erg tof :Y
know'm sayin?
word? word.
  Trouwste user 2022 zondag 14 augustus 2011 @ 20:31:41 #110
7889 tong80
Spleenheup
pi_100727306
De documenaire Mien liebster feind over Klaus Kinski van Werner Herzog is boeiender.

zondag 14 augustus 2011 @ 20:33:21 #111
8369 speknek
Another day another slay
pi_100727394
Was van de zomer op Borneo, en de jungle ruikt gewoon naar Burger's Bush.
pi_100727506
vind dat ze ook zo in Indonesie geboren kon worden, mis de Adoe zeg bij haar niks surinaams
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:36:15 #113
9859 crew  Karina
Woman
pi_100727548
Niet van het hele eenkennige, oh ja, zo eentje.
niet zo tof doen
pi_100727567
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:35 schreef Toverheks het volgende:
vind dat ze ook zo in Indonesie geboren kon worden, mis de Adoe zeg bij haar niks surinaams
Dat was mijn eerste associatie, dat het een indische vrouw is.
pi_100727575
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:35 schreef Toverheks het volgende:
Heeft ze geen Javaanse roots? Er is nl. een grote groep Javanen in Suriname. Ik vind haar ook erg Indisch uitzien.
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:37:09 #116
9859 crew  Karina
Woman
pi_100727588
Papillon is wel een hele mooie film.
niet zo tof doen
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:37:43 #117
311468 Van_Poppel
pi_100727617
Schitterende film inderdaad :)
pi_100727629
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:36 schreef Culthit. het volgende:

[..]

Heeft ze geen Javaanse roots? Er is nl. een grote groep Javanen in Suriname. Ik vind haar ook erg Indisch uitzien.
denk het wel..chinese grootmoeder heeft ze
pi_100727633
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:23 schreef Bonobo11 het volgende:
Fitzcarraldo geweldige film
Inderdaad. Jammer dat het haar keuzefilm niet is.
pi_100727647
quote:
99s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:37 schreef Karina het volgende:
Papillon is wel een hele mooie film.
die had ze wel als keuzefilm mogen doen wil ik ook wel weer eens terug zien
pi_100727654
Die ogen van die Kinski :o http://live.vpro.nl/#tijdlijn
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:39:33 #122
311468 Van_Poppel
pi_100727712
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:38 schreef Toverheks het volgende:

[..]

die had ze wel als keuzefilm mogen doen wil ik ook wel weer eens terug zien
Was vorig jaar geloof ik nog op RTL7 ...

Vandaar dat ik die film gezien heb :P
pi_100727716
Dus we gaan toch jijen en jouwen :')
pi_100727725
chinees oma, grootvader kind van slavin en plantage eigenaar portugees joods van moeders kant,
vader volbloed chinees........... ze is een mix
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:40:09 #125
123170 alors
zlata1234
pi_100727744
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:39 schreef Bluezz het volgende:
Dus we gaan toch jijen en jouwen :')
dat zeiden ze toch al in het begin...
know'm sayin?
word? word.
pi_100727750
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:39 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]

Was vorig jaar geloof ik nog op RTL7 ...

Vandaar dat ik die film gezien heb :P
in een ver verleden heb ik hem gezien mooie film met Dustin hoffman
pi_100727766
steve mcqueen zie ik ook
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:40:43 #128
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100727769
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:37 schreef Culthit. het volgende:

Inderdaad. Jammer dat het haar keuzefilm niet is.
Ze heeft sowieso wel mooie filmfragmenten uitgezocht. (Papillon ook)

Maar eigenlijk zou zomergasten toch moeten gaan om favoriete TV-fragmenten?
Poef.....gone! ©golfer
pi_100727839
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:40 schreef golfer het volgende:

[..]

Ze heeft sowieso wel mooie filmfragmenten uitgezocht. (Pappillon ook)

nee volgens mij is het altijd zo geweest stukjes film ertussen
pi_100727854
Prachtig die muziek.
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:42:30 #131
9859 crew  Karina
Woman
pi_100727862
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:40 schreef golfer het volgende:

[..]

Ze heeft sowieso wel mooie filmfragmenten uitgezocht. (Pappillon ook)

Vind ik eigenlijk ook veel leuker, oude tv-fragmenten zie je niet zo vaak meer, een film kun je altijd nog terugkijken.
niet zo tof doen
pi_100727900
verdorrie ik ga papilon weer ergens kopen want wil hem weer zien. :P
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:50:00 #133
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100728314
Lekker informatief, dat tweede scherm.

Volgens de tijdslijn van de VPRO ligt Duivelseiland de Franse strafkolonie van Frans-Guyana voor de Afrikaanse kust.
Hoezo niet opgelet met geografie? ;)
Poef.....gone! ©golfer
pi_100728364
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:50 schreef golfer het volgende:

Volgens de tijdslijn van de VPRO ligt Duivelseiland de Franse strafkolonie van Frans-Guyana voor de Afrikaanse kust.
_O-
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:51:10 #135
123170 alors
zlata1234
pi_100728384
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:50 schreef golfer het volgende:

oh dat is wel ernstig ja
know'm sayin?
word? word.
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:52:11 #136
9859 crew  Karina
Woman
pi_100728451
Het lijkt me niet makkelijk van die moeilijke rapporten te lezen, beetje rare opmerking.
niet zo tof doen
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:54:12 #137
123170 alors
zlata1234
pi_100728568
Ach gos die kindjes :{
know'm sayin?
word? word.
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 20:55:37 #138
9859 crew  Karina
Woman
pi_100728658
:{ dat meisje, wat zielig.

En die jongetjes eigenlijk ook, die hebben geen idee wat ze aan het doen zijn.
niet zo tof doen
pi_100728715
:{
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_100728800
Wat een haatzaaiend filmje dit.
pi_100728832
:'( pppfftttttttttttttt oh die tranen zit ff te slikken hier
pi_100728838
quote:
99s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:55 schreef Karina het volgende:
:{ dat meisje, wat zielig.

En die jongetjes eigenlijk ook, die hebben geen idee wat ze aan het doen zijn.
Dat.
pi_100728873
Walgelijk, ik ben afgehaakt.
  zondag 14 augustus 2011 @ 20:59:20 #144
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100728889
Heftige film.
Poef.....gone! ©golfer
pi_100728893
indringende film lijkt me dit, maar alles uit de naam van God echt bbrrrrrr het bestaat en het gebeurd
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:01:14 #146
8369 speknek
Another day another slay
pi_100728998
Ha, JBC doet een uitdagende vraag.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:01:47 #147
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100729032
Ze geeft Jelle in ieder geval even goed van repliek met die opmerkingen over vrouwen en vooruitgang. ^O^
Poef.....gone! ©golfer
pi_100729037
Ik vind JBC vandaag wel oke.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:01:50 #149
8369 speknek
Another day another slay
pi_100729038
(alleen beetje eng dat ie het waarschijnlijk meent)
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 21:04:44 #150
9859 crew  Karina
Woman
pi_100729210
Ik vind hem af en toe wel een beetje praten alsof hij het tegen een kind heeft.
niet zo tof doen
pi_100729299
quote:
99s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:04 schreef Karina het volgende:
Dat toontje hoorde ik al in zijn eerste zinnen ja.
pi_100729413
quote:
99s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:04 schreef Karina het volgende:
dat doet hij al vanaf de eerste uitzending
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 21:08:54 #153
9859 crew  Karina
Woman
pi_100729464
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:08 schreef Toverheks het volgende:

[..]

dat doet hij al vanaf de eerste uitzending
Het viel me nu opeens extra op, ook door die opmerking over de "moeilijke documenten".
niet zo tof doen
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:09:00 #154
311468 Van_Poppel
pi_100729471
Wat een luchtfietserij van die kerel...
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:10:29 #155
311468 Van_Poppel
pi_100729567
Is die spoorlijn er gekomen?
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:11:22 #156
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100729613
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:10 schreef Van_Poppel het volgende:
Is die spoorlijn er gekomen?
Nee.
Poef.....gone! ©golfer
pi_100729631
hij heeft ook een truttig vest aan, wie kleed hem :o :D
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:12:01 #158
66825 Reya
Fier Wallon
pi_100729658
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:11 schreef Toverheks het volgende:
Aaf.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:12:32 #159
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100729691
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:11 schreef Toverheks het volgende:
Z'n Opa. :')
Poef.....gone! ©golfer
pi_100729713
quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:12 schreef Reya het volgende:

[..]

Aaf.
nou Aaf moet dan eens op *HoeKleedIkIemandAAn* les >:)
pi_100729830
Wat is nu weer het net bij deze onderbreking? Dat doet hij zo vaak.

Dan begint iemand iets te vertellen en dan haakt hij in op de eerste 5 woorden. Uitermate storend!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_100729949
Missertje mbt de decembermoorden :o
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 21:17:52 #163
9859 crew  Karina
Woman
pi_100729993
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:17 schreef DancingPhoebe het volgende:
Missertje mbt de decembermoorden :o
Wat? Ik was weer afgedwaald :@
niet zo tof doen
pi_100730050
Ze zei "gelukkig met haar rug naar het fort toe!"

Hij zei "Want dat is het militair hoofdkwartier(?)?"

"Ja en daar zijn de Decembermoorden gepleegd!"

:')
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:20:47 #165
66825 Reya
Fier Wallon
pi_100730174
Het kabbelt een beetje voort.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:21:38 #166
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_100730230
Volgens mij was het geen missertje...
  Moderator zondag 14 augustus 2011 @ 21:21:42 #167
9859 crew  Karina
Woman
pi_100730236
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:18 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ze zei "gelukkig met haar rug naar het fort toe!"

Hij zei "Want dat is het militair hoofdkwartier(?)?"

"Ja en daar zijn de Decembermoorden gepleegd!"

:')
Ah bedankt!
quote:
2s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:20 schreef Reya het volgende:
Het kabbelt een beetje voort.
Dat heb ik elke week. Daarom dwalen mijn gedachten steeds af.
niet zo tof doen
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:21:56 #168
123170 alors
zlata1234
pi_100730246
Ik vind het interessant tot nu toe ^O^
know'm sayin?
word? word.
pi_100730329
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:21 schreef PLAE@ het volgende:
Volgens mij was het geen missertje...
Najah missertje is misschien een groot woord, maar aan tafel met die vrouw moet je toch weten dat het 1 behoorlijk ver boven het ander staat in relevantie...
pi_100730511
Ik zet het pas net aan......is het wat?
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:25:47 #171
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100730516
Ik vind haar erg interessant, maar kan mijn gedachten er niet bij houden vandaag.
Ik denk dat ik zaterdag maar even naar de herhaling ga kijken.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:26:46 #172
66825 Reya
Fier Wallon
pi_100730579
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:25 schreef golfer het volgende:
Ik vind haar erg interessant, maar kan mijn gedachten er niet bij houden vandaag.
Exact, dat heb ik ook. Het is boeiend, maar weet niet te boeien.
pi_100730801
Hé. Mr. T.
pi_100730912
Zit die beeldstoring in het materiaal of in de Rotterdamse lucht?
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:31:43 #175
123170 alors
zlata1234
pi_100730923
correspondenten met baard en snor
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:32:01 #176
123170 alors
zlata1234
pi_100730942
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:31 schreef DancingPhoebe het volgende:
Zit die beeldstoring in het materiaal of in de Rotterdamse lucht?
dat eerste denk ik.
know'm sayin?
word? word.
pi_100730966
Saffie drbij :7
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:33:32 #178
123170 alors
zlata1234
pi_100731039
waarom krijgt zo'n Bouterse nooit eens een flinke longkanker?
know'm sayin?
word? word.
pi_100731043
Bouterse boeeeeeeeeee :P
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:35:32 #180
311468 Van_Poppel
pi_100731192
Alsof Suriname dit materiaal wil vrijgeven :')
pi_100731444
Ik zit al een tijdje te kijken en vind dit de beste uitzending voor wat betreft het inlevingsvermogen en aansluiting hebben met de tafelgast van Jelle tot nu toe. ^O^ Hij haalt er echt wel wat extra's uit vanavond.
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:39:19 #182
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_100731493
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:23 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Najah missertje is misschien een groot woord, maar aan tafel met die vrouw moet je toch weten dat het 1 behoorlijk ver boven het ander staat in relevantie...
True.

Maar goed nu gaat hij alsnog de mist in.
pi_100731566
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:39 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

True.

Maar goed nu gaat hij alsnog de mist in.
Haha, ik had het nog niet getypt of hij maakte twee slippertjes.
Before I die, I’m going to eat a bag of unpopped popcorn. That should make the cremation a little more interesting.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:45:14 #184
311468 Van_Poppel
pi_100731821
Dat Papiamento (ik neem aan dat Bouterse dit spreekt) blijft een mooi taaltje...
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:47:18 #185
8369 speknek
Another day another slay
pi_100731955
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:45 schreef Van_Poppel het volgende:
Dat Papiamento (ik neem aan dat Bouterse dit spreekt) blijft een mooi taaltje...
Gewoon Nederlands met Engelse woorden, volgens mij spreken ze Papiamento op de ABC eilanden, niet in Suriname.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:48:17 #186
311468 Van_Poppel
pi_100732013
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:47 schreef speknek het volgende:

[..]

Gewoon Nederlands met Engelse woorden, volgens mij spreken ze Papiamento op de ABC eilanden, niet in Suriname.
Ok, ik had de ondertiteling toch nodig om dit te kunnen verstaan...
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:50:37 #187
123170 alors
zlata1234
pi_100732202
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:47 schreef speknek het volgende:

[..]

:Y Suriname is toch (o.a.) Sranan Tongo ofzo?
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:56:21 #188
8369 speknek
Another day another slay
pi_100732634
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:50 schreef alors het volgende:

[..]

Moest ik opzoeken :@. Schijnbaar, maar ik kon Bouterse redelijk goed verstaan.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:58:44 #189
8369 speknek
Another day another slay
pi_100732806
Dit is niet Buitenhof _O_.

opbokken JBC.
pi_100732816
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:58 schreef speknek het volgende:

opbokken JBC.
  zondag 14 augustus 2011 @ 21:59:57 #191
39256 Bonobo11
pi_100732901
quote:

opbokken JBC.
Hij werd even op z'n plek gezet
Feyenoord!!! * Barça
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:00:48 #192
123170 alors
zlata1234
pi_100732948
quote:

opbokken JBC.
ja die was raak :D
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:01:56 #193
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_100733032
quote:

[..]

Ja, maar dat is een mengeling tussen Frans, Engels, Nederlands en Swahili. Hoewel er pogingen zijn ondernomen om er een gestandaardiseerde taal van te maken zal dat waarschijnlijk niet meer gebeuren.

Goede aflevering. Hoewel je echt interesse moet hebben in de stof om dit interessant te vinden. De beelden uit de jaren zeventig zijn echter goud waard. Knap dat die weer boven water zijn gekomen. Ik ben echter bang dat de gemiddelde vpro kijker zonder bovengemiddelde interesse in Suriname dit geen boeiende tv avond gaat vinden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:03:44 #194
8369 speknek
Another day another slay
pi_100733184
Welke documentaire is dit? Deze wil ik wel zien.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:08:25 #195
123170 alors
zlata1234
pi_100733561
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:03 schreef speknek het volgende:
Welke documentaire is dit? Deze wil ik wel zien.
Maison Tropicale van Manthia Diawara
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:10:45 #196
8369 speknek
Another day another slay
pi_100733729
tnx!
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:18:00 #197
8369 speknek
Another day another slay
pi_100734277
Het is een beetje in aan het kakken.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:18:06 #198
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_100734286
De manier waarop hij dit insteekt voelt voor mij wat ongemakkelijk.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:19:29 #199
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_100734400
Nu opnieuw :{
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:20:20 #200
39256 Bonobo11
pi_100734487
Wat een stalinist is jelle toch
Feyenoord!!! * Barça
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:25:40 #201
8369 speknek
Another day another slay
pi_100734942
quote:
7s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:20 schreef Bonobo11 het volgende:
Wat een stalinist is jelle toch
Waar is de marxist hunter als je hem nodig hebt.
pi_100735066
quote:
9s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Waar is de marxist hunter als je hem nodig hebt.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:36:04 #203
123170 alors
zlata1234
pi_100735742
Wat een bizarre situatie :{
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:51:33 #204
174598 zakstront
het gaat om de inhoud
pi_100736857
watisser? ik kijk niet want luister al FOK!radio maar jullie zijn al 15 minuten stil...?
maar het oog wil ook wat
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:53:19 #205
123170 alors
zlata1234
pi_100736990
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:51 schreef zakstront het volgende:
watisser? ik kijk niet want luister al FOK!radio maar jullie zijn al 15 minuten stil...?
ja het is rustig blijkbaar, ik kijk nog steeds geboeid :)
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:54:02 #206
174598 zakstront
het gaat om de inhoud
pi_100737046
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:53 schreef alors het volgende:

[..]

ja het is rustig blijkbaar, ik kijk nog steeds geboeid :)
maar wat was er zo bizar dan?
maar het oog wil ook wat
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:56:09 #207
123170 alors
zlata1234
pi_100737210
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:54 schreef zakstront het volgende:

[..]

maar wat was er zo bizar dan?
oh een filmpje waarin een moordenaar aan nabestaanden ging vertellen hoe hun naasten waren vermoord, met behoor gruwelijke details...
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:57:14 #208
174598 zakstront
het gaat om de inhoud
pi_100737291
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:56 schreef alors het volgende:

[..]

oh een filmpje waarin een moordenaar aan nabestaanden ging vertellen hoe hun naasten waren vermoord, met behoor gruwelijke details...
bah blij dat ik dat gemist heb ;(
maar het oog wil ook wat
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:59:28 #209
123170 alors
zlata1234
pi_100737436
Dappere vrouwen _O_
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:09:46 #210
39256 Bonobo11
pi_100738106
Wel aardige aflevering
Feyenoord!!! * Barça
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:10:58 #211
123170 alors
zlata1234
pi_100738173
Wat een mooi meisje O+
know'm sayin?
word? word.
pi_100738329
quote:

[..]

Negerengels.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Surinaams

Toffe taal.
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:41:45 #213
123170 alors
zlata1234
pi_100739925
Gaat iemand de film nog kijken? Het spreekt me zo niet echt aan :{
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:46:12 #214
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100740154
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:41 schreef alors het volgende:
Gaat iemand de film nog kijken? Het spreekt me zo niet echt aan :{
Neem hem op.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:48:49 #215
123170 alors
zlata1234
pi_100740279
Nee dat kan niet, maar na 20 minuten gezien te hebben denk ik niet dat ik hem leuk zal gaan vinden, de stijl van de film spreekt me gewoon niet aan.
know'm sayin?
word? word.
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:49:36 #216
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_100740327
Wegens leren tentamen echt geen tijd dit te kijken. Is de herhaling de moeite waard volgende week zaterdag. Kijk dan of ik het kan opnemen. Lukte vandaag niet.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  maandag 15 augustus 2011 @ 03:46:08 #217
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_100747074
Film opgenomen, alleen om de scene te kijken wat ie met zn vriend ging doen. Dit soort films boeien me verder niet zo.
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  maandag 15 augustus 2011 @ 09:33:46 #218
8369 speknek
Another day another slay
pi_100749927
Vond het wel een van de leukere afleveringen. Interessante stukjes, menselijk verhaal, en iedereen die JBCs linkse cultuurrelativisme dist heeft een streepje voor.
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:56:22 #219
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_100755758
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 21:12 schreef Toverheks het volgende:

nou Aaf moet dan eens op *HoeKleedIkIemandAAn* les >:)
Aaf is zijn zus hoorde ik vorig jaar van iemand. :)
  Trouwste user 2022 maandag 15 augustus 2011 @ 13:26:17 #220
7889 tong80
Spleenheup
pi_100756807
quote:
10s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:56 schreef Haaibaaike het volgende:

[..]

Aaf is zijn zus hoorde ik vorig jaar van iemand. :)
Van wie heb je dat gehoord ? Hij zal zich doodgeschrokken zijn.

maandag 15 augustus 2011 @ 15:08:17 #221
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_100760792
Interessante en intelligente vrouw. Had uiteraard meer ingezeten (kom op Jelle, luister nou eens naar je tafelgast! :( ), maar het was best een leerzame aflevering voor een jonkie als ondergetekende.
  maandag 15 augustus 2011 @ 15:09:22 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100760835
Heb ik wat gemist? Loont het de herhaling te gaan kijken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 15 augustus 2011 @ 17:12:39 #223
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_100766581
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:26 schreef tong80 het volgende:

[..]

Van wie heb je dat gehoord ? Hij zal zich doodgeschrokken zijn.

Ga iets nuttigs doen Ja!!!
  Trouwste user 2022 maandag 15 augustus 2011 @ 22:04:46 #224
7889 tong80
Spleenheup
pi_100780737
quote:
13s.gif Op maandag 15 augustus 2011 17:12 schreef Haaibaaike het volgende:

[..]

Ga iets nuttigs doen Ja!!!
Is dit een bevel ? Geil.

maandag 15 augustus 2011 @ 22:20:09 #225
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100781597
Kunnen Haaibaaike en Tong80 hun kinderachtige echtelijke ruzies niet even elders voorzetten?
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 15 augustus 2011 @ 22:22:08 #226
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_100781712
Ik neem me elk jaar voor van Zomergasten te gaan genieten en elk jaar denk ik na vier weken: zucht, het komt er weer niet van :')
  Trouwste user 2022 maandag 15 augustus 2011 @ 22:50:43 #227
7889 tong80
Spleenheup
pi_100783552
quote:
13s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:20 schreef golfer het volgende:
Kunnen Haaibaaike en Tong80 hun kinderachtige echtelijke ruzies niet even elders voorzetten?
Doen we al.

pi_100796364
Had het opgenomen en gisteren geprobeerd te kijken, maar ik kwam er niet door heen. Ligt dat aan mij? Vonden jullie het wel boeiend?
  Trouwste user 2022 dinsdag 16 augustus 2011 @ 11:16:14 #229
7889 tong80
Spleenheup
pi_100799052
Ik heb het eerste uur gezien. Het hoort over TV-fragmenten te gaan. Die kregen we niet te zien.
Het was allemaal over één thema en JBC was weer eens totaal ongeïnteresseerd. Ik zit als kijker met vragen die hij voor me moet stellen. Maar het is geen interviewer. "Volgende onderwerp."
Ben afgehaakt. Volgende week nieuwe kans. Maar ben er bang voor.

pi_100801561
Ja precies, het moet over TV-fragmenten gaan. En dat dan tussendoor wat over de gast ter sprake komt is mooi meegenomen. Dit was alleen een thema-uitzending.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:48:34 #231
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100802155
De recensie van Bert Brussen op Nu.nl:

quote:
Een college “Geschiedenis van Suriname”, een stoomcursus mensenrechten, een pleidooi voor de rechtstaat, geloof in de democratie met Zuid-Amerikaanse passie en een vleugje politiek opportunisme.

Zo valt deze vierde Zomergasten-aflevering met Lilian Gonçalves-Ho Kang You als zomergast samen te vatten.

Moeilijk, intellectueel, beschaafd, bedachtzaam, elitair wellicht maar nimmer saai. Eigenlijk was het zo’n Zomergasten waar de ware fan Peter van Ingen als gastheer miste.

Niet dat er met Jelle Brandt Corstius zoveel mis was, maar toch, gewoon voor de sfeer. Die goede oude tijd.

Warme verhalen

Diezelfde goede oude tijd klonk ook zo heerlijk warm door in de verhalen over Suriname die Gonçalves vertelde. Verhalen waarin prostituees nog "dames van de horizontale vreugde" heten. Je proefde de kruiden, hoorde over verre streken en overleveringen van jaren her in dat merkwaardige maar toch ook weer zo herkenbare accent.

Kokos, kousenband en kon esi baka. Het warmbloedige van daar dat zo schril afsteekt tegen die kille Hollandsche calvinistenmentaliteit van hier, het had een weldadig effect op het gesprek. Alsof het allemaal niet hoefde, maar gewoon ging, samen met z’n tweeën aan de keukentafel op zomaar een zomeravond.

Decembermoorden

Maar zwaar was het wel. Loodzwaar. De man van Gonçalves werd in december 1982 door de soldaten van Desi Bouterse doodgeschoten. Een van de decembermoorden die zijn sporen had nagelaten. Ze was “een stuk van zichzelf kwijtgeraakt” maar had wellicht evenveel gewonnen.

De voortgezette strijd voor mensenrechten en democratie was de absolute winst en het koste haar geen enkele moeite dat te tonen. In tegenstelling tot haar verdriet dat, voelbaar aanwezig in elk zorgvuldig gekozen fragment, even zorgvuldig werd vermomd tot beheersbare, keurige taal die op zich niet eens emotieloos was maar altijd behoedzaam.

Diplomatie

Gonçalves heeft gedurende de drie uur geen moment gesproken zonder eerst grondig na te denken over een zorgvuldig antwoord. “Ik ben niet iemand die graag mijn hart laat spreken”, zei ze en dat was voor haar even zwaarwegend als het recht om geen antwoord te geven als mensen te dichtbij kwamen.

Maar misschien is dat diplomatie. Niet willen antwoorden op vragen over de hedendaagse Nederlandse politiek en in plaats daarvan “dit is niet Buitenhof toch?” zeggen, is in elk geval een briljant staaltje van doortastendheid.

Staalkaart

Toch was dat niet hinderlijk. Het was geen ijzige tante waar de vragende blikken van de kijkers op afketsten als kogels op een pantser. Evengoed zorgvuldig en doordacht waren haar verhalen kleurrijk en bloemrijk. Een staalkaart van mogelijkheden, behorende bij een getekend leven van een denker die weigert zich over te geven aan Jobstijding of dictatuur.

Misschien was het de warmbloedige invloed, het vreemde trucje van retorica en geveinsde schoonheid dat bij sommige (ex-) advocaten in de genen lijkt te zitten of de zichtbare strijdvaardigheid van haar vrouwelijke optimisme; zelfs een cynicus wilde samen met Gonçalves geloven in een betere wereld, al was het maar voor heel even.

Oprechte stiltes

Zelden kende een Zomergasten-uitzending zoveel oprechte stiltes. Stiltes waarin gastheer en gast met elkaar communiceerden via de ogen. Stiltes die thuis werden gedeeld, omdat er nagedacht moest worden over wat zo schrijnend naar voren kwam in de fragmenten. Stiltes die daarna werden doorbroken met antwoorden op vragen als: “Wat is erger? Niet weten wat er met je man is gebeurd of alles weten van de marteling en zijn dood?”.

Wie zelf een man heeft verloren, gemarteld en wel, door een dictator die nog altijd aan de macht is in het vaderland dat uiteindelijk is ontvlucht en toch weloverwogen een antwoord kan geven op die vraag zonder blijk te geven van enig wantrouwen in de rechtstaat, is groots en benijdenswaardig.

Eigenlijk is het geen wonder dat Brandt Corstius de hele uitzending lang moeite bleef houden met tutoyeren. Sommige mensen kun je niet anders dan met “u” aanspreken.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:08:14 #232
7889 tong80
Spleenheup
pi_100802925
Dat is juist mijn punt.

Alles bleef op afstand nooit vroeg ie door.

De recensent vond de stiltes mooi. Ik dacht juist stel eens de juiste vragen.

pi_100810394
Ik viel er bij in slaap... :Z
pi_100810511
Is die Bert Brussen van nu.nl dezelfde als die Bert Brussen van GeenStijl?
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:56:33 #235
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_100812148
Nee, het zijn twee verschillende mensen die allebei columnist zijn en hetzelfde heten.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 17:00:30 #236
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_100812305
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 16:56 schreef Stefan het volgende:
Nee, het zijn twee verschillende mensen die allebei columnist zijn en hetzelfde heten.
Toevallig hè, nt als Brusselmans
  woensdag 17 augustus 2011 @ 00:15:24 #237
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_100834339
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb ik wat gemist? Loont het de herhaling te gaan kijken?
Als je haar verleden en overwegingen interessant vindt: zeker doen.
De gekozen fragmenten sluiten daar ook bij aan. Veel historisch materiaal: droge verslaggeving en registraties.

Een aantal inzichten rondom culturele invloed op gebrek aan historish besef.
Een paar veelzeggende fictie fragmenten die niet echt werden opgepakt door Jelle.
Een paar mooie stiltes.
En het thema van publiek en privaat komt ook even terug in een geforseerde botsing tussen host en gast.

Het mooiste was imo een opmerking van Lilian met betrekking op privacy en beschaving. ( die me ontschoten is.)
Echter het beetje spanning dat er in het gesprek zat was niet echt de 3 uur waard.
Maar ja, 'k kon het wel uitzitten.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 00:18:08 #238
45206 Pietverdriet
pi_100834482
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 00:15 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Als je haar verleden en overwegingen interessant vindt: zeker doen.
De gekozen fragmenten sluiten daar ook bij aan. Veel historisch materiaal: droge verslaggeving en registaties.

Een aantal inzichten rondom culturele invloed op gebrek aan historish besef.
Een paar veelzeggende fictie fragmenten die niet echt werden opgepakt door Jelle.
Een paar mooie stiltes.
En het thema van publiek en privaat komt ook even terug in een geforseerde botsing tussen host en gast.

Het mooiste was imo een opmerking van Lilian met betrekking op privacy en beschaving. ( die me ontschoten is.)
Echter het beetje spanning dat er in het gesprek zat was niet echt de 3 uur waard.
Maar ja, 'k kon het wel uitzitten.
Ik moet eerlijk zegen, ik ken het hele mens niet
  woensdag 17 augustus 2011 @ 00:26:50 #239
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_100834888
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 00:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zegen, ik ken het hele mens niet
Het gesprek met Swaab was een stuk vermakelijker.
Dit gesprek was wellicht te vroeg omdat mevrouw een belangrijke publieke functie heeft.
En dus zeker niet vrijuit kon spreken. En dat is erg goed van haar, maar jammer voor het gesprek.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 00:28:21 #240
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_100834966
k heb Step Vaessen nog steeds op de recorder staan maar ik kan mezelf er nog niet toe zetten :+
  woensdag 17 augustus 2011 @ 11:24:18 #241
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_100845572
Step Vaesen ging vooral over haarzelf en haar reportages. En dan komen ze bij een videoclip kappen ze die na 1 minuut al af.
pi_100845916
Hopelijk brengen de komende twee gasten nog wat interessants. Mis eigenlijk wel een muzikaal genie, zoals Tom Barman of Junkie XL.
  Trouwste user 2022 woensdag 17 augustus 2011 @ 17:51:30 #243
7889 tong80
Spleenheup
pi_100860959
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 11:35 schreef bloodymary1 het volgende:
Hopelijk brengen de komende twee gasten nog wat interessants. Mis eigenlijk wel een muzikaal genie, zoals Tom Barman of Junkie XL.
Barman is een paar jaar geleden al zomergast geweest.

pi_100860996
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 17:51 schreef tong80 het volgende:

[..]

Junkie XL ook volgens mij.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 18:26:10 #245
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_100862084
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 17:51 schreef tong80 het volgende:

[..]

Hij bedoelt ook een muzikaal genie als die twee die al eerder bij Zomergasten geweest zijn. Overigens zou ik Junkie XL niet echt als een muzikaal genie willen omschrijven, maar dat terzijde.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
  woensdag 17 augustus 2011 @ 18:32:24 #246
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_100862274
In dat geval Andre Rieu als zomergast. ^O^
pi_100863536
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 18:32 schreef Stefan het volgende:
:{w We zitten niet bij de Tros.
  Trouwste user 2022 woensdag 17 augustus 2011 @ 19:05:08 #248
7889 tong80
Spleenheup
pi_100863580
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 18:32 schreef Stefan het volgende:
Dan zien we eindelijk eens een sportmoment.

De halve finale van Ajax Bayern München uit 1995.

woensdag 17 augustus 2011 @ 19:08:32 #249
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_100863738
Denk dat een Rieu een boeiende ZG is
pi_100863804
quote:
1s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 17:52 schreef Tem het volgende:

[..]

Junkie XL ook volgens mij.
Even opgezocht. Hij was in 2008 te gast bij Zomergasten.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 17 augustus 2011 @ 19:14:29 #251
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_100864010
1988: Pierre Janssen, Renate Rubinstein, Pieter Verhoeff, G.B.J. Hiltermann, Sienie Strikwerda
1989: Loe de Jong, Andrée van Es, Louis Andriessen, Joop van Tijn
1990: Henk Hofland, Adelheid Roosen, Rob Scholte, Hugo Claus
1991: Armando, Jan Wolkers, Jacqueline de Gier, Willem Breuker, Piet Vroon
1992: Renée Soutendijk, Charlotte Mutsaers, Anil Ramdas, Ischa Meijer, Frank van Ree
1993: Ernst van de Wetering, Ian Buruma, Lieve Joris, Jan Mulder
1994: Frans Swarttouw, Ton Alberts, Isabelle van Keulen, Inez de Beaufort, Rudy Kousbroek
1995: Frits Bolkestein, Ian Kerkhof, Lydia Rood, Marcel Kurpershoek, Harry Mulisch
1996: Connie Palmen, Jan Vrijman, Thom Hoffman, Anton Corbijn, Gerardjan Rijnders
1997: Arnon Grunberg, K. Schippers, Candy Dulfer, Jaap van Heerden, Hugo Brandt Corstius (onaangekondigd: 'mystery guest')
1998: Renate Dorrestein, Arend Jan Dunning, Willem van Kooten, Alex van Warmerdam
1999: Sonja Barend, Tom Lanoye, Tamarah Benima, Kader Abdolah
2000: Raoul Heertje, Henk van Os, Helga Ruebsamen, Geert Mak, Kristien Hemmerechts
2001: Martin Bril, Youp van 't Hek, Frits Barend & Henk van Dorp, Sylvia Tóth, Mensje van Keulen
2002: Huub van der Lubbe, Anna Enquist, Cees Fasseur, Mies Bouwman
2003: Henriëtte Maassen van den Brink, Dries van Agt, Hafid Bouazza, Paul de Leeuw, Britta Böhler
2004: Heleen van Royen, Felix Rottenberg, Theo Maassen, Morris Tabaksblat, Tijs Goldschmidt, Ayaan Hirsi Ali
2005: Cees Nooteboom, Tom Barman, Robbert Dijkgraaf, Maria Goos, Wim Anker, Katja Schuurman
2006: Jeltje van Nieuwenhoven, Joep van Lieshout, Leon de Winter, Halina Reijn, Ad Verbrugge, Henkjan Smits
2007: Bettine Vriesekoop, Bram Moszkowicz, Hany Abu-Assad, Christine van Broeckhoven, Alexander Rinnooy Kan, Linda de Mol, 'De Kijker'
2008: Ronald Plasterk, Junkie XL, Naema Tahir, Annemarie Prins, Willem Schinkel, Joop van den Ende
2009: Viktor & Rolf, Prem Radhakishun, Trudy Dehue, Carice van Houten, Alexander Pechtold, Jaap van Zweden
2010: Jan Marijnissen, Maarten 't Hart, Paulien Cornelisse, Annet Malherbe, Paul Verhoeven, Erwin Olaf
2011: Marc-Marie Huijbregts, Dick Swaab, Step Vaessen, Lilian Gonçalves-Ho Kang You, Erik van Lieshout, Guy Verhofstadt
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_100864231
Daar hebben we nog eens wat aan Borisz
  Trouwste user 2022 woensdag 17 augustus 2011 @ 19:35:16 #253
7889 tong80
Spleenheup
pi_100865005
Mijn favorieten Pierre Jansen Ischa Meijer Piet Vroon en Jan Wolkers

pi_100866621
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:35 schreef tong80 het volgende:

_O_
pi_100874887
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 18:26 schreef DrDurden het volgende:

[..]

Hij bedoelt ook een muzikaal genie als die twee die al eerder bij Zomergasten geweest zijn. Overigens zou ik Junkie XL niet echt als een muzikaal genie willen omschrijven, maar dat terzijde.
Hij is een zij, maar ik bedoel inderdaad dat die al geweest zijn en dat dat hele leuke uitzendingen waren. Misschien vind je Junkie XL geen muzikaal genie, maar een genie is hij zeker en dat bleek ook door de boeiende uitzending.
  Trouwste user 2022 donderdag 18 augustus 2011 @ 14:53:45 #256
7889 tong80
Spleenheup
pi_100895756
Willem van Kooten was trouwens ook geweldig met zijn gedichtenbundel. Slimme man. Daar zou je geen Gymnast achter verwacht hebben.

Trouwste user 2022 donderdag 18 augustus 2011 @ 14:55:33 #257
7889 tong80
Spleenheup
pi_100895820
Kader Abdolah was vreselijk. Die man probeert zo goed grammaticaal correct nederlands te praten dat het leek alsof je naar het voorlezen van de Dikke van Dale zat te kijken.

pi_100905379
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 19:35 schreef tong80 het volgende:

Ik wil die ook zien :(. Dat fragment met ¦imek en Vroon dat Carice van Houten liet zien toen ze Zomergast was vond ik indrukwekkend. Sowieso een interessant figuur, Piet Vroon. Niemand die een tv-archiefje bijhoudt?

Al zou de VPRO slechts de gespreksfragmenten van alle seizoenen online zetten (die zijn toch niet auteursrechtelijk beschermd, of beter gezegd: de VPRO heeft die rechten?), zou ik tevreden zijn.
Stay on my arm, you little charmer
  Trouwste user 2022 donderdag 18 augustus 2011 @ 20:48:52 #259
7889 tong80
Spleenheup
pi_100910730
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 18:44 schreef tim. het volgende:

[..]

Ik wil die ook zien :(. Dat fragment met ¦imek en Vroon dat Carice van Houten liet zien toen ze Zomergast was vond ik indrukwekkend. Sowieso een interessant figuur, Piet Vroon. Niemand die een tv-archiefje bijhoudt?

Helaas was de wereld te moeilijk voor hem. Briljante hoogleraar en columnist

Deed aan parachute springen, moterrijden en kleiduiven schieten _O_

donderdag 18 augustus 2011 @ 21:05:16 #260
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_100911536
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 14:53 schreef tong80 het volgende:
Willem van Kooten was trouwens ook geweldig met zijn gedichtenbundel. Slimme man. Daar zou je geen Gymnast achter verwacht hebben.

Kon hij nog turnen ook?

Trouwste user 2022 vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:00:46 #261
7889 tong80
Spleenheup
pi_100930936
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 21:05 schreef zeeuws jongetje het volgende:

[..]

Kon hij nog turnen ook?

:D

Hij noemde zich wel Joost den Draaier. ;)

pi_100974034
Ik ben wel erg benieuwd naar de gast van morgen. Eindelijk iemand met een beetje pit!
  Trouwste user 2022 zaterdag 20 augustus 2011 @ 17:59:41 #263
7889 tong80
Spleenheup
pi_100976522
Ik heb vanmiddag alsnog de rest gekeken. Ik werd er zwaarmoedig van en zag nog steeds geen TV-fragmenten. Ik kan wel tegen zware dingen maar dit was 3 uur lang ellende doostaan. Werd er naar van.

zaterdag 20 augustus 2011 @ 18:00:24 #264
45206 Pietverdriet
pi_100976541
Heb het na 5 minuten al afgezet.
  Moderator zaterdag 20 augustus 2011 @ 19:33:35 #265
9859 crew  Karina
Woman
pi_100979021
Ik heb vorige week wel gekeken, tot half 10, toen heb ik Red mijn Vakantie opgezet :') . Ik vind het elke week saai, terwijl ik afgelopen week vantevoren wel had gedacht dat het interessant zou kunnen worden, maar helaas.

En, wat al een paar keer eerder is gezegd, al die filmfragmenten, ik wil tv-fragmenten van vroeger zien.
niet zo tof doen
pi_100996863
Vanavond wordt het denk ik wel leuker. Hoop ik.
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:37:21 #267
45206 Pietverdriet
pi_100997059
Na, een beeldende kunstenmaker, meestal niet de meest interessante mensen vind ik, nogal smal denkraam op hun eigen wereldje.
Maar goed, ik vond de laatste jaren eigenlijk alleen schwaab, Verhoeven en joop van der ende de moeite waard.
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:39:35 #268
45206 Pietverdriet
pi_100997113
Als ik kijk naar wie er over de jaren te gast waren, ligt het aan mij dat ze steeds oninteressanter worden, of wordt de spoeling te dun, m.a.w. zijn er geen interessante gasten meer?

Gasten

In de loop der jaren zijn de volgende mensen te gast geweest in Zomergasten:
1988: Pierre Janssen, Renate Rubinstein, Pieter Verhoeff, G.B.J. Hiltermann, Sienie Strikwerda
1989: Loe de Jong, Andrée van Es, Louis Andriessen, Joop van Tijn
1990: Henk Hofland, Adelheid Roosen, Rob Scholte, Hugo Claus
1991: Armando, Jan Wolkers, Jacqueline de Gier, Willem Breuker, Piet Vroon
1992: Renée Soutendijk, Charlotte Mutsaers, Anil Ramdas, Ischa Meijer, Frank van Ree
1993: Ernst van de Wetering, Ian Buruma, Lieve Joris, Jan Mulder
1994: Frans Swarttouw, Ton Alberts, Isabelle van Keulen, Inez de Beaufort, Rudy Kousbroek
1995: Frits Bolkestein, Ian Kerkhof, Lydia Rood, Marcel Kurpershoek, Harry Mulisch
1996: Connie Palmen, Jan Vrijman, Thom Hoffman, Anton Corbijn, Gerardjan Rijnders
1997: Arnon Grunberg, K. Schippers, Candy Dulfer, Jaap van Heerden, Hugo Brandt Corstius (onaangekondigd: 'mystery guest')
1998: Renate Dorrestein, Arend Jan Dunning, Willem van Kooten, Alex van Warmerdam
1999: Sonja Barend, Tom Lanoye, Tamarah Benima, Kader Abdolah
2000: Raoul Heertje, Henk van Os, Helga Ruebsamen, Geert Mak, Kristien Hemmerechts
2001: Martin Bril, Youp van 't Hek, Frits Barend & Henk van Dorp, Sylvia Tóth, Mensje van Keulen
2002: Huub van der Lubbe, Anna Enquist, Cees Fasseur, Mies Bouwman
2003: Henriëtte Maassen van den Brink, Dries van Agt, Hafid Bouazza, Paul de Leeuw, Britta Böhler
2004: Heleen van Royen, Felix Rottenberg, Theo Maassen, Morris Tabaksblat, Tijs Goldschmidt, Ayaan Hirsi Ali
2005: Cees Nooteboom, Tom Barman, Robbert Dijkgraaf, Maria Goos, Wim Anker, Katja Schuurman
2006: Jeltje van Nieuwenhoven, Joep van Lieshout, Leon de Winter, Halina Reijn, Ad Verbrugge, Henkjan Smits
2007: Bettine Vriesekoop, Bram Moszkowicz, Hany Abu-Assad, Christine van Broeckhoven, Alexander Rinnooy Kan, Linda de Mol, 'De Kijker'
2008: Ronald Plasterk, Junkie XL, Naema Tahir, Annemarie Prins, Willem Schinkel, Joop van den Ende
2009: Viktor & Rolf, Prem Radhakishun, Trudy Dehue, Carice van Houten, Alexander Pechtold, Jaap van Zweden
2010: Jan Marijnissen, Maarten 't Hart, Paulien Cornelisse, Annet Malherbe, Paul Verhoeven, Erwin Olaf
2011: Marc-Marie Huijbregts, Dick Swaab, Step Vaessen, Lilian Gonçalves-Ho Kang You, Erik van Lieshout, Guy Verhofstadt
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:42:51 #269
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100997187
Vanavond:

Erik van Lieshout (Deurne 1968) is beeldend kunstenaar. Hij maakt schilderijen, collages, tekeningen, installaties en videofilms. Van Lieshout studeerde van 1990 tot 1992 aan de Ateliers in Haarlem. Hij werd bij een breder publiek bekend met tekeningen van de later vermoorde politicus Pim Fortuyn. Van Lieshout had solotententoonstellingen in o.a. Keulen, Zürich, Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam en het Groninger Museum. Zijn werk bevindt zich in internationale collecties van musea en verzamelaars. Hij werd in 2003 geselecteerd voor de Nederlandse inzending van de Biënnale in Venetië.

Erik van Lieshout heeft de korte film Los Angeles, 2004 van kunstenaar Sarah Morris gekozen. In deze documentaire onderzoekt ze de spanning tussen sterrendom en de stad. Met Hollywood als epicentrum beleeft Los Angeles in deze film haar meest hectische week, namelijk die voorafgaand aan de uitreiking van Oscars.

Behalve de hectiek van de showbizz, brengt Morris zonder commentaar de alledaagse stedelijkheid in beeld. Snelwegen, sportscholen en supermarkten worden afgewisseld met Brad Pitt op de set van Mr And Mrs Smith, het legendarische Bonaventure Hotel, Mulholland Drive, en de Vanity Fair party.

Vele bekende sterren komen voorbij, waaronder Lawrence Bender, Jeff Bridges, Dino De Laurentiis, Sidney Ganis, David Hoberman, Dennis Hopper, Nicole Kidman, Ben Kingsley, Heath Ledger, Helen Mirren, en Jack Nicholson
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:43:09 #270
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100997200
Ik ken de beste man niet en laat mij graag verrassen.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:47:51 #271
45206 Pietverdriet
pi_100997317
Als ik het lees snurk ik al,
  zondag 21 augustus 2011 @ 12:55:13 #272
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_100997503
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Na, een beeldende kunstenmaker, meestal niet de meest interessante mensen vind ik, nogal smal denkraam op hun eigen wereldje.
Maar goed, ik vond de laatste jaren eigenlijk alleen schwaab, Verhoeven en joop van der ende de moeite waard.
Dat hangt - zeker gezien de diversiteit van de vakgebieden - met name af van persoonlijke voorkeuren. Entertainment figuren boeien mij bijvoorbeeld persoonlijk geen reet en die weten mij dan over het algemeen ook niet te overtuigen. Ik vind echter dat de VPRO het elk jaar goed lukt om de diversiteit te behouden en alle smaken (binnen een bepaald kader) langs te laten komen. Met een paar hele leuke verrassingen erbij.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 21 augustus 2011 @ 13:05:59 #273
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100997822
Voor degenen die wat meer niveau gewend zijn is er natuurlijk ook nog de hoogstaande film Spion van Oranje met Paul de Leeuw op Ned.3. ;)
Poef.....gone! ©golfer
pi_100998798
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Dan kijk je niet. Misschien is RTL boulevard meer van uw gading.
  zondag 21 augustus 2011 @ 13:39:54 #275
45206 Pietverdriet
pi_100998831
quote:
12s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:05 schreef golfer het volgende:
Voor degenen die wat meer niveau gewend zijn is er natuurlijk ook nog de hoogstaande film Spion van Oranje met Paul de Leeuw op Ned.3. ;)
LOL
  zondag 21 augustus 2011 @ 13:41:11 #276
45206 Pietverdriet
pi_100998867
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:55 schreef Ryon het volgende:

[..]

Dat hangt - zeker gezien de diversiteit van de vakgebieden - met name af van persoonlijke voorkeuren. Entertainment figuren boeien mij bijvoorbeeld persoonlijk geen reet en die weten mij dan over het algemeen ook niet te overtuigen. Ik vind echter dat de VPRO het elk jaar goed lukt om de diversiteit te behouden en alle smaken (binnen een bepaald kader) langs te laten komen. Met een paar hele leuke verrassingen erbij.
Als ik kijk naar de zomer Gasten van Peter van Ingen, vond ik het toen beter.
  Moderator zondag 21 augustus 2011 @ 13:43:35 #277
9859 crew  Karina
Woman
pi_100998934
Hij klinkt niet echt interessant ben ik bang, maar ik laat me verrassen (hopelijk).
niet zo tof doen
  zondag 21 augustus 2011 @ 13:48:52 #278
45206 Pietverdriet
pi_100999096
Voor de liefhebbers van goede gesprekken zonder alle fragmenten er tussendoor, de vpro heeft alle Marathoninterviews als download en als podcast beschikbaar. Van Freek de Jonge tot GBJ Hilterman. Betere interviews dan zomergasten imho

http://www.vpro.nl/programma/marathoninterview/
  zondag 21 augustus 2011 @ 13:49:35 #279
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_100999110
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de liefhebbers van goede gesprekken zonder alle fragmenten er tussendoor, de vpro heeft alle Marathoninterviews als download en als podcast beschikbaar. Van Freek de Jonge tot GBJ Hilterman. Betere interviews dan zomergasten imho
Dat klinkt interessant, thanks!
pi_100999122
Film heb ik gezien bij IDFA Rotterdam met toelichting van Sarah Morris. Niet echt boeiend wat ik me ervan herinner. Het zijn meer losse beelden dan een verhaal. En pretentieus. Haar toelichting was slaapverwekkend.

Ik verwacht niet dat deze gast veel diepgang heeft. Fotografen en beeldend kunstenaars zijn me tot nu toe altijd tegengevallen bij Zomergasten. Hoe dat komt, weet ik niet, want ik ken ook beeldend kunstenaars die wel een rijke en brede blik hebben.
  zondag 21 augustus 2011 @ 13:51:04 #281
45206 Pietverdriet
pi_100999170
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:49 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Dat klinkt interessant, thanks!
Is het zeker, heb er al heel wat ochtend en avondspitsen plezierig mee verbracht
Heb er ook ff een link bij gezet
  zondag 21 augustus 2011 @ 13:52:06 #282
45206 Pietverdriet
pi_100999202
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:49 schreef hetzwartegat het volgende:
Film heb ik gezien bij IDFA Rotterdam met toelichting van Sarah Morris. Niet echt boeiend wat ik me ervan herinner. Het zijn meer losse beelden dan een verhaal. En pretentieus. Haar toelichting was slaapverwekkend.

Ik verwacht niet dat deze gast veel diepgang heeft. Fotografen en beeldend kunstenaars zijn me tot nu toe altijd tegengevallen bij Zomergasten. Hoe dat komt, weet ik niet, want ik ken ook beeldend kunstenaars die wel een rijke en brede blik hebben.
Jelle is ook niet van het niveau Peter van Ingen
pi_100999263
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is waar. Jelle is best dramatisch slecht in deze rol.
  zondag 21 augustus 2011 @ 13:53:51 #284
45206 Pietverdriet
pi_100999268
Alle marathon interviewgasten

A
Aartsen, Jozias van door Ger Jochems op 13 juli 2007
Aboutaleb, Ahmed door Elles de Bruin op 21 december 2004
Achterhuis, Hans door Jan Haasbroek op 18 augustus 1989
Andriessen, Koos door Hans Simonse op 26 augustus 1994
Arian, Max door Max van Weezel op 12 augustus 1994
Arion, Frank Martinus door Djoeke Veeninga op 9 juli 1999

B
Bakker, Riek door Elles de Bruin op 30 juli 2004
Bakker, Rudolf door Jan Donkers op 21 juli 2000
Barend, Sonja door Djoeke Veeninga op 29 december 2006
Belliot, Hannah door Djoeke Veeninga op 22 juli 2005
Berlijn, Dick door Ger Jochems op 29 december 2008
Bianchi, Herman door Ger Jochems op 31 juli 1992
Blokker, Jan door Chris Kijne op 20 juli 1990
Borst. Piet door Ger Jochems op 28 juli 2006
Boutellier, Hans door Arend Jan Heerma van Voss op 5 juli 2005
Brouwers, Jeroen door Sarah Verroen op 2 augustus 1996
Buruma, Ian door Djoeke Veeninga op 16 juli 2004

C
Campert, Remco door Jan Donkers op 9 augustus 1991
Chabot, Bart door Fons Dellen op 18 juli 1997
Claus , Hugo door Johan Anthierens op 15 juli 1986
Cohen, Job door Arend Jan Heerma van Voss op 29 december 2000

D
Dam, Johannes van door Olaf Oudheusden op 25 december 2008
Dam, Marcel van door Elles de Bruin op 1 juli 2005
Dantzig, Dries van door Arend Jan Heerma van Voss op 28 augustus 1998
Dasberg, Lea door Harmke Pijpers op 4 augustus 1989
Diepenhorst , prof. I.A. door Rob Klaasman op 25 juli 1986
Dieren, Wouter van door Anton IJdo op 1 september 1998
Dijkstal, Hans door Arend Jan Heerma van Voss op 9 juli 2004
Donner, Piet Hein door Aukje Holtrop op 31 december 2004
Doorman, S.J. door Anton de Goede op 5 juli 1996
Doorn, J.A.A. van door Arend Jan Heerma van Voss op 20 juli 2007
Doorn, Johnny van door Peter Flik op 26 december 1986
Draaisma, Douwe door Arend Jan Heerma van Voss op 4 januari 2002
Dresselhuys, Cisca door Sarah Verroen op 21 augustus 1998
Drion, Mr. H. door Karen de Bok op 3 juli 1992

E
Eijkelboom, Jan door Anton de Goede op 27 december 1996
Ellian, Afshin door Elles de Bruin op 19 juli 2002

F
Faber, Mient Jan door Rik Delhaas op 25 juli 2003
Februari, Marjolijn door Pieter van de Wielen op 11 juli 2008
Fens, Kees door Aukje Holtrop op 8 augustus 1986
Ficq, Benedicte door Katrien de Klein op 27 juli 2001
Franssens, Jean Paul door Chris Kijne op 4 augustus 1995
Fresco, Louise door Rob van Hattum op 1 augustus 2008
Frijda, Nico door Arend Jan Heerma van Voss op 31 december 1999
Fuchs, Rudi door Wim Brands op 23 juli 1999

G
Gaay Fortman, W. F. de door John Jansen van Galen op 4 juli 1986
Galjaard, Hans door Lida Iburg op 25 augustus 1989
Geelhoed, Ad door Ger Jochems op 20 juli 2001
Geertsema, W.J. door Henk van Hoorn op 11 juli 1986
Gooijer, Rijk de door Jan Haasbroek op 24 augustus 1990

H
Haakmat, André door Gerard van Westerloo op 7 augustus 1998
Haasse, Hella door Karen de Bok op 20 augustus 1993
Harmsen, Ger door Ronald van den Boogaard op 8 augustus 1997
Hart, Maarten ?t door Aukje Holtrop op 2 januari 2007
Heeresma, Heere door Anton de Goede op 27 augustus 1993
Helman, Albert door Djoeke Veeninga op 28 juli 1989
Hemmerechts, Kristien door Djoeke Veeninga op 9 augustus 1996
Hendriks, Bertus door Rik Delhaas op 4 januari 2008
Henk Hofland door Ischa Meijer op 1 augustus 1986
Hiddink, Guus door Jan Donkers op 15 juli 2005
Hilterman, Mr. G.B.J. door Ger Jochems op 3 januari 1992
Hirsi Ali, Ayaan door Djoeke Veeninga op 26 december 2003
Hoofdakker, Rudi van den door Arend Jan Heerma van Voss op 3 januari 1997
Hooff, Jan van door Rob van Hattum op 18 juli 2003

I
Icke, Vincent door Ger Jochems op 22 augustus 1997

J
Jabaaij, Wijnie door Lida Iburg op 2 augustus 1991
Jan Wolkers door Ronald van den Boogaard op 19 december 1986
Japin, Arthur door Djoeke Veeninga op 26 december 2008
Jonge, de Freek door Ischa Meijer op 22 augustus 1986
Jongerius, Agnes door Aukje Holtrop op 4 juli 2008
Joris, Lieve door Djoeke Veeninga op 27 juli 2007
Junger Tas, J. door Djoeke Veeninga op 11 juli 1997
Jurgens, Erik door Arend Jan Heerma van Voss op 15 augustus 1997

K
K. Schippers door Wim Brands op 7 juli 2006
Kant, Agnes door Kees van den Bosch op 25 juli 2008
Kennedy , James door Rik Delhaas op 31 december 2008
Kilsdonk, Pater van door Chris Kijne op 26 december 1997
Kingma, Herre door Hans Simonse op 30 december 2005
Kleywegt, Arie door Ronald van den Boogaard op 13 augustus 1993
Koenen, Liesbeth door Jan Haasbroek op 5 augustus 1994
Kohnstamm, Max door Chris Kijne op 23 juli 2004
Kok, Bessel door Ton van der Graaf op 5 juli 1991
Kok, Wim door Arend Jan Heerma van Voss op 3 januari 2003
Kooten en de Bie, Kees en Wim door Arend Jan Heerma van Voss op 2 januari 2004
Kross, Rudi door John Jansen van Galen op 21 juli 1989
Kuitert, Prof. Dr. Harry door Ger Jochems op 6 augustus 1993

L
Lamers, Jan Joris door Ischa Meijer op 25 december 1987
Leeser-Gassan, Anita Beatrix door Irene Houthuijs op 1 augustus 2003
Leeuw, Paul de door Djoeke Veeninga op 3 augustus 2001
Lehmann , Louis Th. door Wim Noordhoek op 10 augustus 1990
Lewin, Lisette door Jan Haasbroek op 21 juli 1995
Leijten, J.C.M. door Hans Simonse op 27 juli 1990
Lipschits, Isaac door Irene Houthuijs op 14 augustus 1998
Lubbers, Ruud door Chris Kijne op 28 december 2007

M
Mathijsen, Marita door Chris Kijne op 25 december 2007
Matsier, Nicolaas door Rudi Boon op 28 juli 1995
Melitta, Ileane door Harmke Pijpers op 29 juli 1994
Melkert, Ad door Arend Jan Heerma van Voss op 30 augustus 2002
Michaelis, Hanny door Anton de Goede op 4 juli 2003
Mierlo, Hans van door Henk van Hoorn op 7 juli 1989
Montijn, Jan door Chris Kijne op 17 juli 1992
Muller- van Ast, Ina door Ronald van den Boogaard op 14 juli 1989
Müller, Frits door Chris Kijne op 29 augustus 1997
Mutsaers, Charlotte door Hanneke Groenteman op 2 augustus 2002

N
Niehaus, Carl door Rik Delhaas op 26 juli 2002
Nieuwenhoven, Jeltje van door Arend Jan Heerma van Voss op 16 juli 1999
Noordervliet, Nelleke door Aukje Holtrop op 2 juli 2004

O
Ouden, Willem den door Jacqueline Maris op 25 juli 1997

P
Palmen, Connie door Wim Brands op 6 juli 2007
Peper, Bram door Arend Jan Heerma van Voss op 6 juli 2001
Pessers, Dorien door Arend Jan Heerma van Voss op 23 december 2005
Princen, Poncke door Ronald van den Boogaard op 18 augustus 1995
Pronk, Jan door Hans Simonse op 24 juli 1992

Q

R
Reijden, J.P. van der door Jan Haasbroek op 29 augustus 1986
Roling, Marte door Chris Kijne op 18 juli 2008
Ros, Martin door Hugo Camps op 19 augustus 1994
Rosenboom, Thomas door Wim Brands op 29 juli 2005
Rossem, Maarten van door Djoeke Veeninga op 1 januari 2008
Ruebsamen, Helga door Aukje Holtrop op 10 augustus 2001
Ruyslinck, Ward door Ronald van den Boogaard op 10 juli 1992

S
Sauer, Derk door Chris Kijne op 27 december 2002
Schegget, Bert ter door Hans Simonse op 11 augustus 1989
Scheur, Jaap van der door Ronald van den Boogaard op 12 juli 1996
Siebelink, Jan door John Jansen van Galen op 17 augustus 1990
Simek, Martin door Djoeke Veeninga op 20 december 1991
Smit, René door Hans Simonse op 19 juli 1996
Sorgdrager, Winnie door Joop van Tijn op 14 juli 1995
Spong, Gerard door Djoeke Veeninga op 14 juli 2006
Spoor, André door Michal Citroen op 19 juli 1991
Staal, Frits door Max Pam op 11 september 1992
Sutorius, Eugene door Rik Delhaas op 3 augustus 2007
Swaan, Bram de door Geert Mak op 28 december 1990

T
Tas, Louis door Chris Kijne op 30 augustus 1996
Thomassen, Wim door John Jansen van Galen op 1 januari 1988
Tobback, Louis door Frenk van der Linden op 27 december 1991

U

V
Verwey-Jonker, Hilde door Ger Jochems op 2 januari 1998
Vogelaar, Ella door Max van Weezel op 30 december 2008
Vonhoff, Henk door Ger Jochems op 12 juli 2002
Vos, Peter door Chris Kijne op 11 juli 2003
Vries, Theun de door Geert Mak op 13 juli 2001
Vriesekoop, Bettine door Chris Kijne op 21 juli 2006
Vrijman, Jan door Felix Rottenberg op 31 augustus 1990

W
Waal, Lodewijk de door Ger Jochems op 14 juli 2000
Waard, Elly de door Anton de Goede op 28 juli 2000
Wagenaar, Willem Albert door Aukje Holtrop op 5 juli 2002
Wagner, G.A. door Ronald van den Boogaard op 13 juli 1990
Walle, Johan van der door Anton de Goede op 1 augustus 1997
Wang, Lulu door Djoeke Veeninga op 8 augustus 2008
Wellenstein, E.P. door Ger Jochems op 26 juli 1996
Wetering, Ernst van de door Djoeke Veeninga op 25 december 1998
Wijffels, Herman door Hans Simonse op 28 december 2001
Wijnbergen, Sveder van door Ger Jochems op 24 december 1999
Willemsen, August door Anton de Goede op 30 juli 1999
Winsemius, Pieter door Kees van den Bosch op 26 december 2006
Winter, Theun de door Stan van Houcke op 26 december 1997
Wöltgens, Thijs door Gerard Legebeke op 23 augustus 1996
Woltz, Wout door Frenk van der Linden op 3 augustus 1990

X

Y
Zijderveld, Anton door Arend Jan Heerma van Voss op 7 juli 2000
pi_100999552
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt het niet alleen aan. Wat hierboven ook al genoemd wordt. Ze proberen de uitzending in een thema te gieten, waardoor het tv door en voor deskundigen wordt.

Ik wil emotie! Gewoon mooie fragmenten die indruk hebben gemaakt op de gast. En dan mag het best alle richtingen uit. Al laat je verdomme de omhaal van Van Basten voor de tiende keer zien. In zulke fragmenten zit vaak meer emotie dan een fragment dat precies bij de gast past.

Het moet niet zo geënsceneerd worden. Bij die omhaal kun je bijvoorbeeld vragen. Was je in het stadion? Samen met je vader? Oh, was die toen al dood? Wat voor invloed heeft dat op je leven gehad?

Is beter dan vantevoren te plannen dat je het na 2 uur en 2 minuten over de dood van de vader van de gast gaat hebben.
  zondag 21 augustus 2011 @ 14:05:02 #286
45206 Pietverdriet
pi_100999644
Tja op de een of andere manier is al het charmante weg en is het doodgeformat
pi_100999804
En een stukje onzekerheid bij de presentator en de programmamaker, waardoor ze de controle willen houden. Soms moet je vertrouwen op het lot en dan komt het allemaal goed.
  Trouwste user 2022 zondag 21 augustus 2011 @ 14:50:25 #288
7889 tong80
Spleenheup
pi_101001208
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:49 schreef hetzwartegat het volgende:

Dat vind ik juist vaak wel boeiende gasten Anton Corbijn, Ian Kerkhof en Rob Scholte herinner ik me als mooie uitzendingen.

Trouwste user 2022 zondag 21 augustus 2011 @ 14:52:15 #289
7889 tong80
Spleenheup
pi_101001282
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2011 13:53 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat is waar. Jelle is best dramatisch slecht in deze rol.
Ik heb een positieve instelling maar erger me vreselijk aan die man. Toont totaal geen interesse en vraagt nooit door. Totale mislukking.

Trouwste user 2022 zondag 21 augustus 2011 @ 14:55:46 #290
7889 tong80
Spleenheup
pi_101001437
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 14:02 schreef hetzwartegat het volgende:

Het moet niet zo geënsceneerd worden. Bij die omhaal kun je bijvoorbeeld vragen. Was je in het stadion? Samen met je vader? Oh, was die toen al dood? Wat voor invloed heeft dat op je leven gehad?

Ik was in het stadion. Met een vriend en zijn vriendin en vader. Zij was erbij omdat ze Stanley Menzo zo leuk vond. Ik wist gelijk dat we iets historisch hadden gezien. :)

pi_101001554
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
pi_101001596
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 14:52 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik heb een positieve instelling maar erger me vreselijk aan die man. Toont totaal geen interesse en vraagt nooit door. Totale mislukking.

Hij is nog afstandelijker dan Jeroen Pauw tijdens een interview en die hangt al half in het achtergrondscherm.
Kun je nagaan.
  Trouwste user 2022 zondag 21 augustus 2011 @ 15:13:09 #293
7889 tong80
Spleenheup
pi_101002106
quote:
9s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:00 schreef Specularium het volgende:

[..]

Hij is nog afstandelijker dan Jeroen Pauw tijdens een interview en die hangt al half in het achtergrondscherm.
Kun je nagaan.
Die is af en toe nog scherp en heeft zo nu en dan humor.

zondag 21 augustus 2011 @ 15:16:36 #294
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_101002262
quote:
9s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:00 schreef Specularium het volgende:

[..]

Kun je nagaan.
Pauw is echt veel beter dan JBC.

Maar ja, Jelle is een zoon van Piet Grijs, en dan kun je in VPRO-kringen weinig meer verkeerd doen. Hoe treurig het ook is.
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:19:50 #295
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_101002413
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:16 schreef Omnifacer het volgende:

Eens

quote:
Maar ja, Jelle is een zoon van Piet Grijs, en dan kun je in VPRO-kringen weinig meer verkeerd doen. Hoe treurig het ook is.
Volslagen nonsens.
Poef.....gone! ©golfer
pi_101002507
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:16 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

En dan is veel beter nog een understatement.

Er is maar 1 ding nog erger dan Jelle en dat is Aaf.
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:33:04 #297
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_101002898
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:19 schreef golfer het volgende:

[..]

Eens

[..]

Volslagen nonsens.
Want?
  zondag 21 augustus 2011 @ 15:33:26 #298
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_101002909
quote:
7s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:22 schreef Specularium het volgende:

[..]

En dan is veel beter nog een understatement.

Er is maar 1 ding nog erger dan Jelle en dat is Aaf.
Ik kan iets bedenken dat nog erger is: Hugo.
  Trouwste user 2022 zondag 21 augustus 2011 @ 15:36:56 #299
7889 tong80
Spleenheup
pi_101003087
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2011 15:33 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Ik kan iets bedenken dat nog erger is: Hugo.
Malle Hugo ;)

zondag 21 augustus 2011 @ 15:40:41 #300
12221 Tijn