Daarop reageerde ik met:quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:33 schreef truthortruth het volgende:
Mja, Bert Brussen legt wel de vinger op de zere plek. Op het moment dat mensen collectief troost vinden door die tsunami dan is de islam zo mooi, maar op het moment dat mensen collectief geweld plegen in naam van diezelfde islam dan heeft die islam er niet mee te maken. En dit soort oppertune beeldvorming was ze volgens mij constant mee bezig.
En toen beweerde Speknek:quote:Nee, ze plaatste de beelden in een Indonesisch perspectief. Ze woont in Indonesië, ze is er namelijk journalist, en dus is zij als geen ander in staat om aan ons te laten zien hoe de Islam in dat land óók voor verdeeldheid zorgt. Gek, hè? Of had je verwacht dat alle Indonesiërs alléén maar de hele dag in groepsgebed zitten, of juist dat ze elkaar alléén maar afslachten in naam van de (fundamentalistische) Islam?
De Islam kan volgens haar mooi zijn, en ook lelijk. Die lelijkheid, en dat heeft ze heel duidelijk uitgelegd, komt voor een groot deel voort uit de angst en de corruptie die in het 'democratische' Indonesië nog altijd hoogtij vieren. Overgangsfase, hè? Een volwaardige democratie stamp je niet op een achternamiddag uit de grond![]()
En dan vraag ik me af:quote:Je reageert niet echt op zijn post
Semantischquote:Op maandag 8 augustus 2011 11:29 schreef speknek het volgende:
Dat wanneer de islam positief uitpakt, dit het mooie van religie is, en wanneer het negatief uitpakt, dit door andere dingen dan de religie komt. Jij herhaalt dat alleen maar zonder een semantisch tegenargument te geven.
Gelovigen hebben een schizofrene relatie met hun religie.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.
Maar wie bepaalt dan wanneer iets wel en niet tot die religie behoort? Dat claimen namelijk zowel de 'gekken' als de 'niet gekken'. Neem van mij aan dat in dit geval die gekken op hun beurt de nietgekken gek vinden.quote:Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.
Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus.
Volgens haar dus niet. Haar woorden '[dat] het niets met de islam te maken heeft'.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.
Maar dat is toch het hele punt, ze zei letterlijk dat op het moment dat islam voor geweld zorgt (dat filmpje dus), dat het niet aan de islam ligt maar aan kuddegedrag. Dus ze zei helemaal niet dat het lelijk was van die religie.quote:Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
Maar serieus: jij wilt gewoon niet lezen wat er staat. Ik herhaal niks, ik leg alleen uit dat die tweeledigheid (mooi versus lelijk) in de ogen van Step Vaessen onderdeel is van de realiteit in Indonesië. Het is een beetje een schizofreen land. De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.
Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.
En hier doe je dus hetzelfde als Step deed.quote:Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus. Is dat semantisch genoeg? Bovendien heeft Step Vaessen duidelijk uitgelegd dat de politie niet optrad uit angst. En dat heeft inderdaad weinig te maken met de Islam an sich, maar meer met de politieke onderstroom - ook tegen fundamentalisten durft men niet hard op te treden, omdat het thema 'religie' zo hypergevoelig ligt in een land dat als democratie nog maar in de kinderschoenen staat. Bovendien zei Step Vaessen dat ze uiteindelijk heeft besloten, juist op basis van dit filmpje, om in Indonesië te blijven. Omdat ze de beelden wil laten zien. Probeert ze de zaak dan te bagatelliseren? Nee. Ze doet wat ze kan doen, als journalist.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Sowieso is in mijn ogen elke gelovige gek, of in elk geval naïef, maar ik vind het juist mooi dat iemand als Step Vaessen niet oordeelt. Nu heb ik het over gematigd gelovigen, uiteraard. Laat die mensen lekker samen bidden; ik durf mijn hand er ook niet voor in het vuur te steken of ik na een natuurramp als de Tsunami, waarbij ik drie kinderen heb verloren, niet in gebed zou uitbarsten. In mijn ogen heeft dat nauwelijks met religie te maken en veel meer met een menselijk overlevingsmechanisme. Maar met fundamentalisten ligt het anders. Daar moet je (als buitenstaander) haast wel over oordelen - en dat doet Step Vaessen ook.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:07 schreef Modus het volgende:
[..]
Gelovigen hebben een schizofrene relatie met hun religie.
[..]
Maar wie bepaalt dan wanneer iets wel en niet tot die religie behoort? Dat claimen namelijk zowel de 'gekken' als de 'niet gekken'. Neem van mij aan dat in dit geval die gekken op hun beurt de nietgekken gek vinden.
Maar waaruit blijkt dan voor jou dat ze het dus wel ziet? Want dat heb ik dus even gemist en dat is nu precies wat mij stoorde.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:35 schreef Nadine26 het volgende:
Het gaat (in deze discussie tenminste) meer over de blik van de buitenstaander. Veel mensen betichten Step Vaessen van een gemakkelijk soort blindheid. Maar zij ziet het wel. Ik vind het niet vreemd dat zij, als inwoner van Indonesië, ook de schoonheid ziet. En de lelijkheid. En vooral dus de schizofrenie van het land, want in een volwaardige democratie zou iedereen gewoon moeten kunnen zeggen: "Ik geloof niet," en dat kan daar dus niet. Nog niet.
Ja, oké, maar dan wordt het inderdaad een puur semantische kwestie, want dan gaat het om de vraag: "Wat is religie?"quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:07 schreef speknek het volgende:
En jij hebt schijnbaar niet geluisterd naar wat ze zei.
[..]
Volgens haar dus niet. Haar woorden '[dat] het niets met de islam te maken heeft'.
Je kunt net zo goed claimen dat het meditatieve zingen na de tsunami was ingegeven door een traumatische gebeurtenis en de eerste samenkomst van een gemeenschap; heeft niets met de islam te maken.
Het punt is natuurlijk dat het aanvallen van de Ahmadiyya niet anders uit valt te leggen dan religieus geinspireerd. Ja, corruptie, ophitsing, geldingsdrang.. Uiteindelijk kun je elke actie van de mens in meer of mindere mate terugbrengen tot het mannetje dat indruk wil maken op het vrouwtje voor nageslacht. Maar dat is een dooddoener.
Het hele punt is dat ze twee situaties, 1 mooie situatie en 1 afschuwelijke situatie, met beide situaties als overeenkomst de collectiviteit van de islam. Ze de eerste situatie wel aan de islam toekent en de andere niet, zo simpel als dat. En dat is gewoon hypocriet, opportuun of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan er echt niets anders van maken.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:48 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, oké, maar dan wordt het inderdaad een puur semantische kwestie, want dan gaat het om de vraag: "Wat is religie?"
Volgens mij was dat gisteren niet het thema. Step Vaessen bekijkt de wereld vanuit haar positie als journalist/verslaggever. Niet helemáál neutraal, zoals Jelle B-C al opmerkte, maar nog steeds wel als ongelovige buitenstaander. En haar opmerking 'dat het niets met de Islam te maken heeft', kun je dus ook op verschillende manieren interpreteren. Want ja, natuurlijk heeft het met de Islam te maken, waarmee anders? Maar het heeft óók te maken met kuddegedrag, want die fundamentalistische stroming is in wezen natuurlijk niet de basis van de Islam (en ik denk dat zij dát wilde zeggen), het is er een uitwas van, en in een verdeeld en schizofreen land als Indonesië zijn mensen daar gevoelig voor. Als de politie wél hard had opgetreden - en laten we wel wezen: in een democratie zou je dat wel mogen verwachten - hadden ze een ploitiek statement gemaakt en dat durfden ze niet. Dat is mijn interpretatie van haar opmerking dat 'het niets met de Islam te maken heeft'. Het heeft met politiek te maken, en met het feit dat de president zieltjes kan winnen door vooral de andere kant op te kijken als er mensen worden afgeslacht uit naam van de Islam, omdat de Islam in Indonesië nog altijd onaantastbaar is. Dát moet veranderen, en dat wilde Step Vaessen (volgens mij) zeggen.
Ik vond dat het duidelijk bleek uit haar persoonlijke relaas over dat 'Youtube'-filmpje. Haar eerste reactie was: "Ik ga hier weg, nú!" Want ze wilde niet dat haar zoon zou opgroeien in een land waar dit soort gruwelen gewoon geaccepteerd worden. Een collega zei toen tegen haar: "Als je nu vertrekt, laat je Indonesië stikken," (of woorden van gelijke strekking), want het is natuurlijk een feit dat journalisten als Step Vaessen in dat deel van de wereld (zoals ook in Syrië, waar ze ook over sprak) nog werkelijk invloed kunnen uitoefenen. In Caïro bleef het tamelijk rustig op het plein dankzij de camera's van Al Jazeera. Een afslachting voor het oog van de wereld was geen optie. Hetzelfde geldt voor het 'Youtube'-filmpje. In plaats van de benen te nemen, heeft zij toen besloten om het meteen die avond uit te zenden. Mensen de ogen openen, laten zien wat er speelt, en op die manier - al klinkt dat erg idealistisch, maar waarom niet - proberen het land te hervormen. In elk geval is er dan openheid. Misschien heeft de Indonesische president zich ook wel even achter de oren gekrabd toen dat 'Youtube'-filmpje de wereld overging. Dan heb je als journalist een belangrijke functie.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:45 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar waaruit blijkt dan voor jou dat ze het dus wel ziet? Want dat heb ik dus even gemist en dat is nu precies wat mij stoorde.
Ik vind het ook leuk om andere meningen te horen en zeker van mensen op een gebied dat voor mij onbekend is, ik had dan ook goede hoop op Step. Een vent als Dick Swaab vond ik goed te pruimen ondanks dat ik het compleet niet met hem eens was, hij was in ieder geval consequent en kon zijn standpunten beargumenteren.quote:Op maandag 8 augustus 2011 18:04 schreef mane het volgende:
JBC is soms echt wat te laf. Hij zou veel meer, op een nette, beleefde manier uiteraard, moeten doorvragen. En niet perse op persoonlijk vlak, want dat een zomergast ook op die manier met de billen bloot zou moeten is de grootste misvatting van deze tijd. Het feit dat sommige mensen het een slechte uitzending vinden omdat ze zich niet kunnen identificeren met de zomergast of het niet eens zijn met zijn of haar wereldbeeld zegt al genoeg. Zulke dingen zou je toch juist moeten toejuichen? Wees blij dat je iemand treft die anders denkt dan jij, op basis van andere ervaringen dan de jouwe. En we hoeven helemaal niet te gaan wroeten in persoonlijke trauma's. Daarvoor kijk je maar naar In Therapie. Ik wil graag dat het gewoon gaat over het vak, de passie en de interesses van de gasten en dat die zoveel mogelijk worden uitgediept en uitgeplozen. Maar dan mag je wel een wat kritischere vragensteller hebben die op het moment dat de kijker zijn wenkbrauwen fronst dat ook doet en doorvraagt.
Ik denk nog met regelmaat terug aan de aflevering ooit met Lieve Joris, toen Peter van Ingen nog de interviewer was. Toen was ik behoorlijk jong: wat maakte dat een indruk zeg.
Waar ken jij het drama in Noorwegen dan aan toe?quote:Op maandag 8 augustus 2011 13:02 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het hele punt is dat ze twee situaties, 1 mooie situatie en 1 afschuwelijke situatie, met beide situaties als overeenkomst de collectiviteit van de islam. Ze de eerste situatie wel aan de islam toekent en de andere niet, zo simpel als dat. En dat is gewoon hypocriet, opportuun of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan er echt niets anders van maken.
Om eerlijk te zijn was ik haar op een gegeven moment ook wel zat en Jelle al heel lang eigenlijk.quote:Op maandag 8 augustus 2011 12:45 schreef DrDentz het volgende:
Mijn aandachtsspanne was te kort om de uitzending uit te zitten gisteren, volgende week nieuwe kans.
Volkomen mee eens. Het is niet de islam die in de kern gewelddadig is, maar de fundamentalistische aanhangers. Waardoor de islam snel het etiket gewelddadige religie opgeplakt krijgt.quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:29 schreef speknek het volgende:
uitwassen en excessen van de islam.
Breivik was ook niet gewoon een gek, ik weet niet zo goed waarom je dat krampachtig wil volhouden.
Ja, zo zijn we weer terug bij dezelfde 'semantische' kwestie van vanochtend, want nu draait het om de vraag: "Wat is een gek?"quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:29 schreef speknek het volgende:
uitwassen en excessen van de islam.
Breivik was ook niet gewoon een gek, ik weet niet zo goed waarom je dat krampachtig wil volhouden.
Dan snap je niet wat ik bedoel. Het gaat mij om de inconsequentie, als je de islam zo mooi vindt vanwege die collectieve troost dan moet je dus ook het collectieve geweld van die islam toekennen (want dat uitzonderingen verhaal gaat hier dus helemaal niet op, ze had het zelf ook over kuddegedrag).quote:Op maandag 8 augustus 2011 19:25 schreef Nadine26 het volgende:
Waar ken jij het drama in Noorwegen dan aan toe?
Gekken heb je overal. Fundamentalisten ook. Step Vaessen heeft natuurlijk gewoon gelijk: met de Islam heeft dat niets te maken. Het heeft te maken met uitwassen en excessen. Dat hoort (helaas) ook bij het leven.
Dit ben ik met je eens, en ik snap nu wat je bedoelt.quote:Op maandag 8 augustus 2011 22:43 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dan snap je niet wat ik bedoel. Het gaat mij om de inconsequentie, als je de islam zo mooi vindt vanwege die collectieve troost dan moet je dus ook het collectieve geweld van die islam toekennen (want dat uitzonderingen verhaal gaat hier dus helemaal niet op, ze had het zelf ook over kuddegedrag).
Het is het een of het ander, of je stelt die collectieve troost heeft niets met de islam te maken en dan ook niet het collectieve geweld, of andersom. Beetje willekeurig kiezen is hypocriet!
Collectiviteit is voor veel mensen belangrijk en ze halen er positiviteit uit, maar persoonlijk vind ik het eigenlijk walgelijk. Diezelfde collectiviteit geld ook voor extreem rechts, voor fundamentalisten, voor de tea party, voor voetbalgeweld, etc etc. Al die mensen die in dat soort groepen zitten voelen zich daar prettig bij.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:28 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dit ben ik met je eens, en ik snap nu wat je bedoelt.
Toch begrijp ik de wrevel die deze Step Vaessen oproept (bij velen) niet helemaal. Het is niet zo gek dat zij met andere, 'Indonesische' ogen naar de islam kijkt. Ik ben zelf helemaal niet geneigd om de islam (of welke andere religie ook) als iets positiefs te zien, maar ik vind het wel interessant om eens te horen wat een betrokken buitenstaander ervan zegt. En ik geloof ook echt dat zij die 'positieve' ervaring aan den lijve heeft ondervonden, en misschien wel dagelijks ondervindt, dus wie zijn wij om dat van tafel te vegen? Onze ervaringen met de islam zijn totaal anders, sowieso veel negativer gekleurd, maar vooral ook minder betrokken. Voor ons (nou ja: de meesten) is de islam iets vreemds en bedreigends (terecht, overigens), maar als inwoner van Indonesië ervaart zij dat heel anders. Dat vind ik mooi. Vooral omdat zij - een journalist die zich intensief met alle geloofsellende bezighoudt - niet alleen spreekt vanuit haar gevoel, maar ook vanuit haar kennis.
Ja oké, maar ik denk wel dat individualisme een luxe is die wij ons kunnen veroorloven, maar in Indonesië ligt dat voor veel mensen toch een beetje anders. Leven in een kampong is geen keuze voor het collectief. In die context kan ik religie (de functie en de betekenis ervan) ook wel begrijpen. Daarom waren die beelden van de Tsunami-overlevenden ook mooi: die mensen hebben echt niks anders dan het geloof om zich aan vast te klampen en om wat troost uit te putten.quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:41 schreef truthortruth het volgende:
Collectiviteit is voor veel mensen belangrijk en ze halen er positiviteit uit, maar persoonlijk vind ik het eigenlijk walgelijk. Diezelfde collectiviteit geld ook voor extreem rechts, voor fundamentalisten, voor de tea party, voor voetbalgeweld, etc etc. Al die mensen die in dat soort groepen zitten voelen zich daar prettig bij.
Er zitten veel nadelen aan individualisme, maar geef het mij maar boven elke georganiseerd collectief, of dat nou religie is of een ander soort groepering.
Ik blijf erbij dat ze (voor mij, tenminste) veel interessants heeft verteld over Indonesië, en ja, dat heeft ze gedaan vanuit een ander perspectief - wel bijzonder, vond ik juist. Verder zei ze toch ook een aantal tamelijk opmerkelijke dingen, bijvoorbeeld over de 'vriendin' (slachtoffer van de tsunami) die totaal geen begrip had voor het verdriet van Step, die immers haar weldoener was, dus wat kwam ze nou opeens uithuilen? Schrijnend, maar ook geestig, als je erover nadenkt. Arnon Grunberg zou er zo een roman over kunnen schrijven (menselijke relaties als ruilhandel of als economisch model, hoe noemt hij het ook alweer). Ook over haar rouwverwerking zei ze een paar mooie dingen. Nee hoor, niks mis met die Stepquote:Als ik zomergasten zit te kijken, zogenaamd van een hoog intellectueel niveau (en dat ben ik absoluut niet met mijn arbeiders achtergrond), dan verwacht ik mensen te zien die meer inzicht geven in dit soort zaken. Niet het soort marketing types die preken voor hun eigen parochie als Step.
Maar in het geval van Joegoslavie is het vreemde dat het er eerst niet was. Mensen gingen ineens hun vrienden haten en dingen aan doen omdat ze anders waren. Terwijl ze dus al jaren vrienden waren. Je kunt je niet voorstellen dat mensen zo kunnen worden.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:58 schreef speknek het volgende:
opruierij en kuddegedrag zijn bij uitstek wapenfeiten van religie. Alhoewel je het in het geval van joegoslavie ook het gevolg van patriotisme kunt noemen, wat niet zo gek veel van religie verschilt.
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:51 schreef golfer het volgende:
Hoe vonden jullie trouwens de keuzefilm Control?
Had hem al eerder gezien, goede film, mooie sfeer doordat de film niet dichtgeplamuurd zat met muziek en het zwart-wit voegde zeker tijdens de concertfragmenten wat toe.quote:
Of course, als een groep moslimradicalen een andere groep moslimradicalen afmaakt (zoals in dit geval) gaat het om religie en om niks anders. Dat wil zeggen: in de basis. Maar daarachter spelen nog een hoop andere motieven en belangen mee, en die zijn niet-religieus van aard (maar politiek en cultureel) en dáárom zei Step Vaessen dat het hier in eerste instantie niet om de islam ging. Zij bedoelde: de manier waarop het incident escaleerde en de slachtingen oogluikend werden toegestaan, nota bene door de politie. Dát heeft niks met de islam te maken, maar met die andere zaken.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:07 schreef speknek het volgende:
Het grootste probleem van Nadine26's argument is dat de vervolging van Ahmadiyya door radicale moslims niet iets typisch Indonesisch is, maar redelijk wereldwijd. Daarom is het per definitie religieus gemotiveerd.
Heel goedquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 00:51 schreef golfer het volgende:
Hoe vonden jullie trouwens de keuzefilm Control?
Hoofdrolspeler is Sam Riley. Die andere film van Corbijn (The American) vond ik maar een slap verhaaltje met mooie beelden van Italiaanse landschappen.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:54 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Heel goedLaatst heb ik die andere film van Corbijn gezien (met George Clooney) maar die vond ik traag en gekunsteld en veel te opgelegd diepzinnig. Maar Control is gewoon een klein maar goed verhaal, treurig wel, en de beelden zijn mooi. De muziek ook. De hoofdrolspeler draagt de film, trouwens (geen idee hoe die man heet).
Op een gegeven moment ook maar afgezet. Mooi geschoten plaatjes, maar het werd maar niet boeiend. Dat depressieve interesseert me ook niks moet ik eerlijk zeggen, en de muziek van Joy Division vond ik ook al nooit boeiend.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:54 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Heel goedLaatst heb ik die andere film van Corbijn gezien (met George Clooney) maar die vond ik traag en gekunsteld en veel te opgelegd diepzinnig. Maar Control is gewoon een klein maar goed verhaal, treurig wel, en de beelden zijn mooi. De muziek ook. De hoofdrolspeler draagt de film, trouwens (geen idee hoe die man heet).
Je doet je nickname geen eer aanquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat depressieve interesseert me ook niks moet ik eerlijk zeggen, en de muziek van Joy Division vond ik ook al nooit boeiend.
Afgelopen zondag was een gast die in Indonesie woont. Jelle Brandt Corstius introduceerde de gast die aankomende zondag komt (de mensenrechtenactiviste Gonçalvez-Ho Kang You) als een persoon uit 'dat andere land dat we 300 jaar lang uitgebuit hebben, Suriname'.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:32 schreef Poppenkastpop het volgende:
Ik heb ZG niet gezien: waar slaat die TT op?
Dat is waar, ja. Ik vond die hele liefdesproblematiek er een beetje te dik bovenop liggen, ik bedoel: het was alsof de beste man om die reden naar de strop greep - wat op zich natuurlijk best kan - maar op een bepaalde manier staat dat (toch wat 'burgerlijke') leed voor mijn gevoel haaks op de Rock 'n roll-sfeer die de film ook wilde uitstralen. Of misschien was dat dan wel zijn tragiek: dat hij in zijn hart een lieve burgerman was, maar dat zijn popsterrenstatus (en zijn 'rock 'n roll-kant) hem verscheurde. Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen? Ik weet verder niks van Joy Division of Ian Curtis - ik had alleen opgemaakt uit het verhaal van Step Vaessen dat het hier ging om een depressieve man, maar voor mijn gevoel kwam die depressiviteit (in de film, dan) vooral voort uit de worsteling met zijn epilepsie, en daar bovenop kwam dus het schuldgevoel over zijn dubbelleven.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:15 schreef mane het volgende:
Ik vind Joy Division wel boeiend, maar de film ook wat minder. Het is duidelijk waar Corbijn's talent ligt, het is dan ook visueel en muzikaal gezien een prachtige film. Maar er mist ook iets, en dat is het emotionele, gevoelsmatige, empathische. Na de film begreep ik nog steeds niets van Ian Curtis, en zijn tragiek, ondanks het toch goede spel van Riley. Daarom deed het me eigenlijk ook weinig. De laatste beelden van de film zijn ook prachtig, maar het raakte me niet. Er zit een te grote afstandelijkheid in voor mij. Maar dat is volgens mij wel typerend voor hoe Corbijn zelf in het leven staat.
Ja. Zo is het. Dit soort discussies loopt uiteindelijk dan ook altijd vast. Maakt verder ook niet uit, maar daarom vond ik Step Vaessen ook interessant: zij bekijkt het vanuit een andere invalshoek, en dat is voor ons - échte buitenstaanders - alleen al om die reden de moeite waard.quote:Wat betreft die discussie over religie. Deze is wel heel klassiek. Een genuanceerd beeld krijg je vanzelf als je je verdiept in de alledaagse praktijk van gelovigen en dan is het ook vrij begrijpelijk dat er een ambivalent of paradoxaal verhaal uit komt. Het is heel gemakkelijk om de waarde van religie in het dagelijkse leven van mensen als positief te beschrijven, en het is ook heel logisch dat excessen die plaatsvinden, waar dan ook ter wereld en wanneer dan ook, vaak plaatsvinden onder de dekmantel van religie, waarbij het feitelijk vaak om politiek en macht gaat, toch is het ook weer vrij begrijpelijk om in een monotheistische godsdienst als de islam aanleiding te zien voor intolerantie en geweld jegens andersdenkenden. Het ene is niet minder waar dan het andere, het is allemaal waar. Religie is complex, zowel theoretisch te benaderen als praktisch, en de uitingsvormen en gevolgen van religie zijn helemaal divers. Uiteindelijk is het de mens die het doet, niet de religie zelf. Maar hoe kun je nu van haar verwachten dat zij met een eensluidend antwoord of visie gaat komen? Het punt is nu juist dat die er niet is en niet gegeven kan worden.
Tja, rekenfoutje kan gebeuren.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Afgelopen zondag was een gast die in Indonesie woont. Jelle Brandt Corstius introduceerde de gast die aankomende zondag komt (de mensenrechtenactiviste Gonçalvez-Ho Kang You) als een persoon uit 'dat andere land dat we 300 jaar lang uitgebuit hebben, Suriname'.
Grappig, ik keek Zomergasten voor het eerst, juist vanwege Step (die ik nog niet kende). Als ik jou zo lees dan is het 'hoge intellectuele niveau' wat je verwacht er niet omdat Step het anders ziet dan jij ?quote:Op maandag 8 augustus 2011 23:41 schreef truthortruth het volgende:
Als ik zomergasten zit te kijken, zogenaamd van een hoog intellectueel niveau (en dat ben ik absoluut niet met mijn arbeiders achtergrond), dan verwacht ik mensen te zien die meer inzicht geven in dit soort zaken. Niet het soort marketing types die preken voor hun eigen parochie als Step.
Religieus gemotiveerd of inherent aan de mens ? Religie is een makkelijke kapstok om groepen mee te mobiliseren, onderschat dat niet. Armoede en honger is een prachtige bodem als motivator.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 01:07 schreef speknek het volgende:
Het grootste probleem van Nadine26's argument is dat de vervolging van Ahmadiyya door radicale moslims niet iets typisch Indonesisch is, maar redelijk wereldwijd. Daarom is het per definitie religieus gemotiveerd.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet verwoorden en hoe ik jouw standpunt moet zien, maar natuurlijk wordt geweld heel makkelijk aan religie gekoppeld, en dat maakt het op zich al religieus geweld. Ik blijf er echter bij dat het geloof er alleen maar wordt bijgehaald om een duidelijk contrast te creëen tussen groepen, het zijn de oudste groepsblokken, dus succes gegarandeerd. Het blijven echter excessen, als je de naar geweld grijpende groepen afzet tegen de omvang van de totale geloofgroepen kom je tot een heel ander plaatje.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:24 schreef speknek het volgende:
Er lijkt hier een soort valse tegenstrijdigheid tussen de users te bestaan. Ik onderschrijf vrijwel alles wat Nadine26 zegt, maar vind dat haar (in mijn ogen spin op) versie van het verhaal niet overeenkomt met wat Step (en JBC!) zei. Overigens onderschreef ik ook vrijwel alles wat Step zei, maar enkel dat je niet de goede punten aan de islam kunt toeschrijven en tegelijkertijd de slechte punten aan andere oorzaken. Ahmadiyya worden over de hele wereld vervolgd door moslims; ze verschillen wat dat betreft niet zoveel met de joden van voor de tweede wereldoorlog en de behandeling van de christenen jegens hen. Tuurlijk, armoe, honger, ze zijn anders, maar dan niet net gaan doen alsof er geen theologische argumenten voor bedacht waren, en de scheiding niet volledig op religie lag. In tegenstelling tot de joden hebben ze overigens geen plekken in het bankwezen of wat dies meer zij.
Klopt en dat is heel normaal. Als bule (buitenlander) heb je in Indonesië personeel lopen. Doe je dat niet dan ben je een vrek. Wij zijn hier opgevoed met het idee dat we moeten sparen etc. In Indonesië geef je sneller geld uit aan je medemens, door ze als personeel aan te nemen heb je best-value voor je geld.quote:
Ja, dat is een prachtig beeld. En niet voor niets dat Corbijn kennelijk iets heeft met Ian en dat 'iets' gaat verder dan de muziek. En in die zin heb je wel gelijk en is hij wellicht door de enige en juiste persoon in film gebracht. Wat betreft zijn motieven voor de zelfmoord: dat vond ik dus ook zo lastig. Ik had zelf de theorie dat Ian Curtis het graag allemaal goed wilde doen: het gezinsleven en zijn werk als muzikant. Dat die werelden niet bij elkaar konden komen, en dat hij het gevoel had te hebben gefaald in alle opzichten.. dat kon hij niet langer verdragen? Corbijn heeft een streng gereformeerde achtergrond en die strengheid, in het oordeel naar jezelf, en de zwaarte (het leven heel serieus nemen), dat zat wel in de film, vond ik. Dit vind ik een heftig en goed nummer:quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 15:45 schreef Nadine26 het volgende:
Enfin. Ik vond het toch een mooie film. Die afstandelijkheid was misschien niet alleen typerend voor Corbijn, maar ook voor Ian Curtis - iemand die achter een glaswand zat, die niet bereikt kon worden (en zelf kon hij er ook niet doorheen breken).
Dat weet ik, het was ook meer een plaagstootje. Ik ben in veel landen buiten Europa geweestquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 17:48 schreef elcastel het volgende:
[..]
Klopt en dat is heel normaal. Als bule (buitenlander) heb je in Indonesië personeel lopen. Doe je dat niet dan ben je een vrek. Wij zijn hier opgevoed met het idee dat we moeten sparen etc. In Indonesië geef je sneller geld uit aan je medemens, door ze als personeel aan te nemen heb je best-value voor je geld.
Ik ken zat verhalen van ondernemers die niet konden aarden in Indonesië. Pas toen ze een tuinman, kok en pembantu (huishoudhulp) in dienst namen werden ze omarmd door hun omgeving. Dat heeft alles met de 'wij'-cultuur te maken die in Indonesië heerst, kennen wij hier niet.
Ik moet altijd denken aan een Nederlands koppeltje dat ik op het vliegveld van Denpasar(Bali) sprak, zij irriteerden zich de hele vakantie aan het feit dat je bij een bezienswaardigheid eerst entree betaalt en een bonnetje krijgt, je rijdt 50 meter verder en dan moet je je bonnetje weer inleveren bij een loket (kost '20 cent'). Zij zagen dit als ineffecient, zo verdien je nooit geld. De Indonesische visie op dit verhaal is dat er nu twee mensen een 'baan' hebben. Alletwee een halve baan, maar nu hebben twee gezinnen/families een beetje eten.
Ik denk een Melkert baan daar het meest bij in de buurt komt, beter allemaal iets dan een paar mensen alles. Je moet er even voor uit je eigen denkpatroon komen, maar hé, de wereld bestaat niet alleen maar uit witte Europese mensen.
Het mooiste aan een verre reis is je eigen regels en inzichten te laten varen, je vervolgens laten meedrijven op andere gedachten en visies van anderen en van daaruit eens terugkijken naar hoe je normaal denkt en handelt. Je komt op die manier niet alleen een andere cultuur tegen, je komt jezelf ook tegen.
Check. Ik had behoefte het even uit te leggen, veel mensen weten of begrijpen dit niet, vandaar.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:29 schreef Tem het volgende:
Dat weet ik, het was ook meer een plaagstootje. Ik ben in veel landen buiten Europa geweest
Goed verwoord, jammer dat Step dat niet wat beter naar voren bracht in de uitzending.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:35 schreef elcastel het volgende:
[..]
Check. Ik had behoefte het even uit te leggen, veel mensen weten of begrijpen dit niet, vandaar.
Nope, zaterdagmiddag is de herhaling.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 18:38 schreef elcastel het volgende:
Verdomd is Zomergasten niet terug te zien op uitzendinggemist ?
Damn, nou ja, dan maar opnemen ...quote:
Ze knippen er dan de helft uit.quote:
ik ga hem ieder geval kijken..........quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:21 schreef golfer het volgende:
Keuzefilm ken ik nog van vroeger uit de bios. Hele vreemde, beklemmende film. Ik neem hem gewoon weer op.
Gast ken ik niet. Ben benieuwd wat ze te melden heeft.
vorige week ben ik afgehaakt, teveel nare beelden van mensen die elkaar afslachten etc.quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:29 schreef Haaibaaike het volgende:
Ik sla over, vind dit jaar zomergasten niet zo bijzondere gasten heeft...Is mijn mening hoor..oke, vorige week was ik dan niet thuis dus kan daar niet over oordelen.
Heb je het wel bij de VPRO gemeld ?quote:Op zondag 14 augustus 2011 18:29 schreef Haaibaaike het volgende:
vorige week was ik dan niet thuis dus kan daar niet over oordelen.
natuurlijk heeft haaitje dat gedaanquote:Op zondag 14 augustus 2011 18:39 schreef tong80 het volgende:
[..]
Heb je het wel bij de VPRO gemeld ?
OMG hij is er weer.quote:
Dat kan ik me voorstellen Toverheks dat je dan afhaakt. Keken zeker wel veel Fok!kers zekerquote:Op zondag 14 augustus 2011 18:35 schreef Toverheks het volgende:
vorige week ben ik afgehaakt, teveel nare beelden van mensen die elkaar afslachten etc.
Ik vond het gewoon jammer dat je vorige week niet hebt kunnen kijken.quote:Op zondag 14 augustus 2011 19:30 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
OMG hij is er weer.80 bemoei je niet met mij ja
Ja wat een tempo en scherpe vragen heeft die man.quote:Op zondag 14 augustus 2011 19:58 schreef DrDentz het volgende:
Niet haten op JBC.. hij houdt de vaart er goed in.
Nou, enorm.quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:01 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ja wat een tempo en scherpe vragen heeft die man.
Zal hem vast een voorzet geven:quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:05 schreef Karina het volgende:
Ik erger me in ieder geval rot aan hem, met zijn bruggetjes.
Kon dat plaatje nog groterquote:Op zondag 14 augustus 2011 20:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Zal hem vast een voorzet geven:
[ afbeelding ]
Dit kwam idd wat geforceerd over, want volgens mij wil zij gewoon met u aangesproken worden...quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:23 schreef speknek het volgende:
Spreek dan van tevoren af of je u of je zegt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |