abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 augustus 2011 @ 10:57:06 #1
8369 speknek
Another day another slay
pi_100454665



Nederland 2 - 20.15
Vanavond weer de start van Zomergasten, met Jelle Brandt Corstius

De Zomergasten van 2011
Zondag 24 juli: Marc-Marie Huijbregts
Marc-Marie Huijbregts (Tilburg, 1964) is cabaretier, acteur, zanger en presentator.

Zondag 31 juli: Dick Swaab
Dick Swaab (Amsterdam, 1944) is emeritus hoogleraar neurobiologie en internationaal bekend hersenonderzoeker

Zondag 7 augustus: Step Vaessen
Step Vaessen (Simpelveld, 1965) is journaliste en anchorwoman van de nieuwszender Al Jazeera English.

Zondag 14 augustus: Lilian Gonçalvez-Ho Kang You
Lilian Gonçalvez-Ho Kang You (Paramaribo, 1946) is jurist en mensenrechtenactivist.

Zondag 21 augustus: Erik van Lieshout
Erik van Lieshout (Deurne 1968) is beeldend kunstenaar. Hij maakt schilderijen, collages, tekeningen, installaties en videofilms.

Zondag 28 augustus: Guy Verhofstadt
Guy Verhofstadt (Dendermonde, 1953) is fractievoorzitter van de Open VLD (Open Vlaamse Liberalen en Democraten) in het Europees Parlement. Van 1999 tot 2008 leidde hij als premier van België drie kabinetten en een interim kabinet.

Keuzefilms
Elke Zomergastenavond wordt besloten met een keuzefilm die speciaal door de Zomergasten is geselecteerd.

Zoals ieder jaar sluiten de Zomergasten hun avond af met een film naar keuze. Dit jaar een jaar een zeer bijzondere filmselectie van de Zomergasten.

Chère Inconnue, 24 juli
Marc-Marie Huijbregts zal aanstaande zondag de Franse speelfilm Chère Inconnue vertonen, met in de hoofdrol een excellerende Simone Signoret, een van zijn favoriete actrices. Deze ontroerende film is zelden op televisie vertoond.

The Diving Bell and the Butterfly, 31 juli
Als afsluiting van zijn avond op 31 juli heeft Dick Swaab gekozen voor het aangrijpend relaas The Diving Bell and the Butterfly, uit 2007. Het waargebeurd verhaal over Elle-hoofdredacteur Jean-Dominique Bauby die door een beroerte vrijwel volledig verlamd raakt.

Control, 7 augustus
Zomergasten heeft de rechten weten te verwerven voor de keuzefilm van Step Vaessen, Control van fotograaf en filmmaker Anton Corbijn. Dit is de wereld televisiepremière van Control.

Seven Beauties, 14 augustus
Lilian Gonçalves-Ho Kang You kiest voor de omstreden Italiaanse speelfilm Pasqualino Settebellezze, in het Engels getiteld Seven Beauties uit 1975. Een verhaal over hoe onder andere het concentratiekamp te overleven. Regie is van Lina Wertmüller

Los Angeles, 2004, 21 augustus
Erik van Lieshout heeft de eigenzinnige korte film Los Angeles, 2004 van kunstenaar Sarah Morris gekozen. In deze kunstdocumentaire onderzoekt Morris de spanning tussen sterrendom en de stad Los Angeles.

Novecento, 28 augustus
De keuze van Guy Verhofstadt is de director's cut van Novecento van Bertolucci uit 1976. Deze versie van de epische film is zoals de regisseur het bedoeld heeft en duurt 315 minuten. Zomergasten zal de film integraal uitzenden.

Meer info: http://programma.vpro.nl/zomergasten


Topicreeks: Zomergasten 2011
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100455333
Het vorige topic was vol, precies op het moment dat er discussie uitbrak over de volgende kwestie, dus ik vat nog even samen:

quote:
Op maandag 8 augustus 2011 10:33 schreef truthortruth het volgende:
Mja, Bert Brussen legt wel de vinger op de zere plek. Op het moment dat mensen collectief troost vinden door die tsunami dan is de islam zo mooi, maar op het moment dat mensen collectief geweld plegen in naam van diezelfde islam dan heeft die islam er niet mee te maken. En dit soort oppertune beeldvorming was ze volgens mij constant mee bezig.
Daarop reageerde ik met:

quote:
Nee, ze plaatste de beelden in een Indonesisch perspectief. Ze woont in Indonesië, ze is er namelijk journalist, en dus is zij als geen ander in staat om aan ons te laten zien hoe de Islam in dat land óók voor verdeeldheid zorgt. Gek, hè? Of had je verwacht dat alle Indonesiërs alléén maar de hele dag in groepsgebed zitten, of juist dat ze elkaar alléén maar afslachten in naam van de (fundamentalistische) Islam?

De Islam kan volgens haar mooi zijn, en ook lelijk. Die lelijkheid, en dat heeft ze heel duidelijk uitgelegd, komt voor een groot deel voort uit de angst en de corruptie die in het 'democratische' Indonesië nog altijd hoogtij vieren. Overgangsfase, hè? Een volwaardige democratie stamp je niet op een achternamiddag uit de grond :)
En toen beweerde Speknek:

quote:
Je reageert niet echt op zijn post
En dan vraag ik me af:
:?
Waar reageer ik volgens jou dan wel op? Truthortruth heet het over 'opportune beeldvorming', maar wat is er dan zo opportuun? (moeilijk woord :P ) Volgens mij was het de bedoeling van Step Vaessen om een genuanceerd beeld te schetsen van Indonesiëen ja, daar horen bepaalde tegenstrijdigheden bij. Indonesië is namelijk een tegenstrijdig land. Prille democratie, immers.
  maandag 8 augustus 2011 @ 11:29:26 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_100455598
Dat wanneer de islam positief uitpakt, dit het mooie van religie is, en wanneer het negatief uitpakt, dit door andere dingen dan de religie komt. Jij herhaalt dat alleen maar zonder een semantisch tegenargument te geven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100456523
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:29 schreef speknek het volgende:
Dat wanneer de islam positief uitpakt, dit het mooie van religie is, en wanneer het negatief uitpakt, dit door andere dingen dan de religie komt. Jij herhaalt dat alleen maar zonder een semantisch tegenargument te geven.
Semantisch O+

Maar serieus: jij wilt gewoon niet lezen wat er staat. Ik herhaal niks, ik leg alleen uit dat die tweeledigheid (mooi versus lelijk) in de ogen van Step Vaessen onderdeel is van de realiteit in Indonesië. Het is een beetje een schizofreen land. De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.

Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.

Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus. Is dat semantisch genoeg? Bovendien heeft Step Vaessen duidelijk uitgelegd dat de politie niet optrad uit angst. En dat heeft inderdaad weinig te maken met de Islam an sich, maar meer met de politieke onderstroom - ook tegen fundamentalisten durft men niet hard op te treden, omdat het thema 'religie' zo hypergevoelig ligt in een land dat als democratie nog maar in de kinderschoenen staat. Bovendien zei Step Vaessen dat ze uiteindelijk heeft besloten, juist op basis van dit filmpje, om in Indonesië te blijven. Omdat ze de beelden wil laten zien. Probeert ze de zaak dan te bagatelliseren? Nee. Ze doet wat ze kan doen, als journalist.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:02:25 #5
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_100456661
Ze wilde Indonesië toch verlaten?
pi_100456825
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.
Gelovigen hebben een schizofrene relatie met hun religie.
quote:
Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.

Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus.
Maar wie bepaalt dan wanneer iets wel en niet tot die religie behoort? Dat claimen namelijk zowel de 'gekken' als de 'niet gekken'. Neem van mij aan dat in dit geval die gekken op hun beurt de nietgekken gek vinden.
  maandag 8 augustus 2011 @ 12:07:57 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_100456830
En jij hebt schijnbaar niet geluisterd naar wat ze zei.
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.
Volgens haar dus niet. Haar woorden '[dat] het niets met de islam te maken heeft'.
Je kunt net zo goed claimen dat het meditatieve zingen na de tsunami was ingegeven door een traumatische gebeurtenis en de eerste samenkomst van een gemeenschap; heeft niets met de islam te maken.

Het punt is natuurlijk dat het aanvallen van de Ahmadiyya niet anders uit valt te leggen dan religieus geinspireerd. Ja, corruptie, ophitsing, geldingsdrang.. Uiteindelijk kun je elke actie van de mens in meer of mindere mate terugbrengen tot het mannetje dat indruk wil maken op het vrouwtje voor nageslacht. Maar dat is een dooddoener.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100456839
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 11:58 schreef Nadine26 het volgende:
Maar serieus: jij wilt gewoon niet lezen wat er staat. Ik herhaal niks, ik leg alleen uit dat die tweeledigheid (mooi versus lelijk) in de ogen van Step Vaessen onderdeel is van de realiteit in Indonesië. Het is een beetje een schizofreen land. De Indonesiërs hebben een schizofrene relatie met hun religie.

Bovendien is het een waarheid als een koe dat religie positief uitpakt wanneer het mooi en troostend is, en vice versa: wanneer religie voor geweld zorgt, is het lelijk, ja. Maar die twee kanten zijn toch in elke religie verenigd? Oók in de Islam.
Maar dat is toch het hele punt, ze zei letterlijk dat op het moment dat islam voor geweld zorgt (dat filmpje dus), dat het niet aan de islam ligt maar aan kuddegedrag. Dus ze zei helemaal niet dat het lelijk was van die religie.
quote:
Het youtube-filmpje van die afslachting bevat gruwelijke beelden, maar het ging hier om fundamentalisten. Om gekken, dus. Is dat semantisch genoeg? Bovendien heeft Step Vaessen duidelijk uitgelegd dat de politie niet optrad uit angst. En dat heeft inderdaad weinig te maken met de Islam an sich, maar meer met de politieke onderstroom - ook tegen fundamentalisten durft men niet hard op te treden, omdat het thema 'religie' zo hypergevoelig ligt in een land dat als democratie nog maar in de kinderschoenen staat. Bovendien zei Step Vaessen dat ze uiteindelijk heeft besloten, juist op basis van dit filmpje, om in Indonesië te blijven. Omdat ze de beelden wil laten zien. Probeert ze de zaak dan te bagatelliseren? Nee. Ze doet wat ze kan doen, als journalist.
En hier doe je dus hetzelfde als Step deed.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_100457217
Helaas de aflevering gemist..
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_100457645
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:07 schreef Modus het volgende:

[..]

Gelovigen hebben een schizofrene relatie met hun religie.

[..]

Maar wie bepaalt dan wanneer iets wel en niet tot die religie behoort? Dat claimen namelijk zowel de 'gekken' als de 'niet gekken'. Neem van mij aan dat in dit geval die gekken op hun beurt de nietgekken gek vinden.
Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Sowieso is in mijn ogen elke gelovige gek, of in elk geval naïef, maar ik vind het juist mooi dat iemand als Step Vaessen niet oordeelt. Nu heb ik het over gematigd gelovigen, uiteraard. Laat die mensen lekker samen bidden; ik durf mijn hand er ook niet voor in het vuur te steken of ik na een natuurramp als de Tsunami, waarbij ik drie kinderen heb verloren, niet in gebed zou uitbarsten. In mijn ogen heeft dat nauwelijks met religie te maken en veel meer met een menselijk overlevingsmechanisme. Maar met fundamentalisten ligt het anders. Daar moet je (als buitenstaander) haast wel over oordelen - en dat doet Step Vaessen ook.

Het gaat (in deze discussie tenminste) meer over de blik van de buitenstaander. Veel mensen betichten Step Vaessen van een gemakkelijk soort blindheid. Maar zij ziet het wel. Ik vind het niet vreemd dat zij, als inwoner van Indonesië, ook de schoonheid ziet. En de lelijkheid. En vooral dus de schizofrenie van het land, want in een volwaardige democratie zou iedereen gewoon moeten kunnen zeggen: "Ik geloof niet," en dat kan daar dus niet. Nog niet.
pi_100457957
Mijn aandachtsspanne was te kort om de uitzending uit te zitten gisteren, volgende week nieuwe kans.
pi_100457963
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:35 schreef Nadine26 het volgende:
Het gaat (in deze discussie tenminste) meer over de blik van de buitenstaander. Veel mensen betichten Step Vaessen van een gemakkelijk soort blindheid. Maar zij ziet het wel. Ik vind het niet vreemd dat zij, als inwoner van Indonesië, ook de schoonheid ziet. En de lelijkheid. En vooral dus de schizofrenie van het land, want in een volwaardige democratie zou iedereen gewoon moeten kunnen zeggen: "Ik geloof niet," en dat kan daar dus niet. Nog niet.
Maar waaruit blijkt dan voor jou dat ze het dus wel ziet? Want dat heb ik dus even gemist en dat is nu precies wat mij stoorde.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_100458045
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:07 schreef speknek het volgende:
En jij hebt schijnbaar niet geluisterd naar wat ze zei.

[..]

Volgens haar dus niet. Haar woorden '[dat] het niets met de islam te maken heeft'.
Je kunt net zo goed claimen dat het meditatieve zingen na de tsunami was ingegeven door een traumatische gebeurtenis en de eerste samenkomst van een gemeenschap; heeft niets met de islam te maken.

Het punt is natuurlijk dat het aanvallen van de Ahmadiyya niet anders uit valt te leggen dan religieus geinspireerd. Ja, corruptie, ophitsing, geldingsdrang.. Uiteindelijk kun je elke actie van de mens in meer of mindere mate terugbrengen tot het mannetje dat indruk wil maken op het vrouwtje voor nageslacht. Maar dat is een dooddoener.
Ja, oké, maar dan wordt het inderdaad een puur semantische kwestie, want dan gaat het om de vraag: "Wat is religie?"

Volgens mij was dat gisteren niet het thema. Step Vaessen bekijkt de wereld vanuit haar positie als journalist/verslaggever. Niet helemáál neutraal, zoals Jelle B-C al opmerkte, maar nog steeds wel als ongelovige buitenstaander. En haar opmerking 'dat het niets met de Islam te maken heeft', kun je dus ook op verschillende manieren interpreteren. Want ja, natuurlijk heeft het met de Islam te maken, waarmee anders? Maar het heeft óók te maken met kuddegedrag, want die fundamentalistische stroming is in wezen natuurlijk niet de basis van de Islam (en ik denk dat zij dát wilde zeggen), het is er een uitwas van, en in een verdeeld en schizofreen land als Indonesië zijn mensen daar gevoelig voor. Als de politie wél hard had opgetreden - en laten we wel wezen: in een democratie zou je dat wel mogen verwachten - hadden ze een ploitiek statement gemaakt en dat durfden ze niet. Dat is mijn interpretatie van haar opmerking dat 'het niets met de Islam te maken heeft'. Het heeft met politiek te maken, en met het feit dat de president zieltjes kan winnen door vooral de andere kant op te kijken als er mensen worden afgeslacht uit naam van de Islam, omdat de Islam in Indonesië nog altijd onaantastbaar is. Dát moet veranderen, en dat wilde Step Vaessen (volgens mij) zeggen.
pi_100458520
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:48 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Ja, oké, maar dan wordt het inderdaad een puur semantische kwestie, want dan gaat het om de vraag: "Wat is religie?"

Volgens mij was dat gisteren niet het thema. Step Vaessen bekijkt de wereld vanuit haar positie als journalist/verslaggever. Niet helemáál neutraal, zoals Jelle B-C al opmerkte, maar nog steeds wel als ongelovige buitenstaander. En haar opmerking 'dat het niets met de Islam te maken heeft', kun je dus ook op verschillende manieren interpreteren. Want ja, natuurlijk heeft het met de Islam te maken, waarmee anders? Maar het heeft óók te maken met kuddegedrag, want die fundamentalistische stroming is in wezen natuurlijk niet de basis van de Islam (en ik denk dat zij dát wilde zeggen), het is er een uitwas van, en in een verdeeld en schizofreen land als Indonesië zijn mensen daar gevoelig voor. Als de politie wél hard had opgetreden - en laten we wel wezen: in een democratie zou je dat wel mogen verwachten - hadden ze een ploitiek statement gemaakt en dat durfden ze niet. Dat is mijn interpretatie van haar opmerking dat 'het niets met de Islam te maken heeft'. Het heeft met politiek te maken, en met het feit dat de president zieltjes kan winnen door vooral de andere kant op te kijken als er mensen worden afgeslacht uit naam van de Islam, omdat de Islam in Indonesië nog altijd onaantastbaar is. Dát moet veranderen, en dat wilde Step Vaessen (volgens mij) zeggen.
Het hele punt is dat ze twee situaties, 1 mooie situatie en 1 afschuwelijke situatie, met beide situaties als overeenkomst de collectiviteit van de islam. Ze de eerste situatie wel aan de islam toekent en de andere niet, zo simpel als dat. En dat is gewoon hypocriet, opportuun of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan er echt niets anders van maken.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_100458590
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:45 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Maar waaruit blijkt dan voor jou dat ze het dus wel ziet? Want dat heb ik dus even gemist en dat is nu precies wat mij stoorde.
Ik vond dat het duidelijk bleek uit haar persoonlijke relaas over dat 'Youtube'-filmpje. Haar eerste reactie was: "Ik ga hier weg, nú!" Want ze wilde niet dat haar zoon zou opgroeien in een land waar dit soort gruwelen gewoon geaccepteerd worden. Een collega zei toen tegen haar: "Als je nu vertrekt, laat je Indonesië stikken," (of woorden van gelijke strekking), want het is natuurlijk een feit dat journalisten als Step Vaessen in dat deel van de wereld (zoals ook in Syrië, waar ze ook over sprak) nog werkelijk invloed kunnen uitoefenen. In Caïro bleef het tamelijk rustig op het plein dankzij de camera's van Al Jazeera. Een afslachting voor het oog van de wereld was geen optie. Hetzelfde geldt voor het 'Youtube'-filmpje. In plaats van de benen te nemen, heeft zij toen besloten om het meteen die avond uit te zenden. Mensen de ogen openen, laten zien wat er speelt, en op die manier - al klinkt dat erg idealistisch, maar waarom niet - proberen het land te hervormen. In elk geval is er dan openheid. Misschien heeft de Indonesische president zich ook wel even achter de oren gekrabd toen dat 'Youtube'-filmpje de wereld overging. Dan heb je als journalist een belangrijke functie.
pi_100463402
quote:
Het lijkt net alsof Marc Marie er twee keer op staat.
pi_100470114
JBC is soms echt wat te laf. Hij zou veel meer, op een nette, beleefde manier uiteraard, moeten doorvragen. En niet perse op persoonlijk vlak, want dat een zomergast ook op die manier met de billen bloot zou moeten is de grootste misvatting van deze tijd. Het feit dat sommige mensen het een slechte uitzending vinden omdat ze zich niet kunnen identificeren met de zomergast of het niet eens zijn met zijn of haar wereldbeeld zegt al genoeg. Zulke dingen zou je toch juist moeten toejuichen? Wees blij dat je iemand treft die anders denkt dan jij, op basis van andere ervaringen dan de jouwe. En we hoeven helemaal niet te gaan wroeten in persoonlijke trauma's. Daarvoor kijk je maar naar In Therapie. Ik wil graag dat het gewoon gaat over het vak, de passie en de interesses van de gasten en dat die zoveel mogelijk worden uitgediept en uitgeplozen. Maar dan mag je wel een wat kritischere vragensteller hebben die op het moment dat de kijker zijn wenkbrauwen fronst dat ook doet en doorvraagt.

Ik denk nog met regelmaat terug aan de aflevering ooit met Lieve Joris, toen Peter van Ingen nog de interviewer was. Toen was ik behoorlijk jong: wat maakte dat een indruk zeg.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_100471183
quote:
2s.gif Op maandag 8 augustus 2011 18:04 schreef mane het volgende:
JBC is soms echt wat te laf. Hij zou veel meer, op een nette, beleefde manier uiteraard, moeten doorvragen. En niet perse op persoonlijk vlak, want dat een zomergast ook op die manier met de billen bloot zou moeten is de grootste misvatting van deze tijd. Het feit dat sommige mensen het een slechte uitzending vinden omdat ze zich niet kunnen identificeren met de zomergast of het niet eens zijn met zijn of haar wereldbeeld zegt al genoeg. Zulke dingen zou je toch juist moeten toejuichen? Wees blij dat je iemand treft die anders denkt dan jij, op basis van andere ervaringen dan de jouwe. En we hoeven helemaal niet te gaan wroeten in persoonlijke trauma's. Daarvoor kijk je maar naar In Therapie. Ik wil graag dat het gewoon gaat over het vak, de passie en de interesses van de gasten en dat die zoveel mogelijk worden uitgediept en uitgeplozen. Maar dan mag je wel een wat kritischere vragensteller hebben die op het moment dat de kijker zijn wenkbrauwen fronst dat ook doet en doorvraagt.

Ik denk nog met regelmaat terug aan de aflevering ooit met Lieve Joris, toen Peter van Ingen nog de interviewer was. Toen was ik behoorlijk jong: wat maakte dat een indruk zeg.
Ik vind het ook leuk om andere meningen te horen en zeker van mensen op een gebied dat voor mij onbekend is, ik had dan ook goede hoop op Step. Een vent als Dick Swaab vond ik goed te pruimen ondanks dat ik het compleet niet met hem eens was, hij was in ieder geval consequent en kon zijn standpunten beargumenteren.

Deze Step was inconsequent en flinterdun.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_100473434
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 13:02 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het hele punt is dat ze twee situaties, 1 mooie situatie en 1 afschuwelijke situatie, met beide situaties als overeenkomst de collectiviteit van de islam. Ze de eerste situatie wel aan de islam toekent en de andere niet, zo simpel als dat. En dat is gewoon hypocriet, opportuun of hoe je het ook wilt noemen. Ik kan er echt niets anders van maken.
Waar ken jij het drama in Noorwegen dan aan toe?

Gekken heb je overal. Fundamentalisten ook. Step Vaessen heeft natuurlijk gewoon gelijk: met de Islam heeft dat niets te maken. Het heeft te maken met uitwassen en excessen. Dat hoort (helaas) ook bij het leven.
  maandag 8 augustus 2011 @ 19:29:05 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_100473564
uitwassen en excessen van de islam.
Breivik was ook niet gewoon een gek, ik weet niet zo goed waarom je dat krampachtig wil volhouden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100473601
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 12:45 schreef DrDentz het volgende:
Mijn aandachtsspanne was te kort om de uitzending uit te zitten gisteren, volgende week nieuwe kans.
Om eerlijk te zijn was ik haar op een gegeven moment ook wel zat en Jelle al heel lang eigenlijk.
pi_100475560
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:29 schreef speknek het volgende:
uitwassen en excessen van de islam.
Breivik was ook niet gewoon een gek, ik weet niet zo goed waarom je dat krampachtig wil volhouden.
Volkomen mee eens. Het is niet de islam die in de kern gewelddadig is, maar de fundamentalistische aanhangers. Waardoor de islam snel het etiket gewelddadige religie opgeplakt krijgt.
  maandag 8 augustus 2011 @ 20:21:14 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_100476015
Euhm, dan ben je het niet volledig met me eens, want ik zie een religie als iets onafscheidbaars van de mensen die het uitoefenen. Als zij vanuit de Islam geweld motiveren, dan is hun Islam in de kern gewelddadig.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100483110
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:29 schreef speknek het volgende:
uitwassen en excessen van de islam.
Breivik was ook niet gewoon een gek, ik weet niet zo goed waarom je dat krampachtig wil volhouden.
Ja, zo zijn we weer terug bij dezelfde 'semantische' kwestie van vanochtend, want nu draait het om de vraag: "Wat is een gek?"

Elke gek haalt zijn ideeën ergens vandaan. En als je het dan per se wilt nuanceren, kun je het best hebben over 'Islamitische gekken'. Maar die zijn ook gewoon gek, hoor. Doorgeslagen in hun religie. Zoals Breivik ook is doorgeslagen, op geheel eigen wijze, maar wat doet dat ertoe? Gek is gek, en dus staan die mensen niet symbool voor een groter en geaccepteerd gedachtengoed, ze staan symbool voor hun eigen gekte.

We scheren nu toch niet alle Noren over dezelfde kam als Breivik? Waarom zou je dat dan wel doen met Islamieten? 8)7
  maandag 8 augustus 2011 @ 22:25:59 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_100483384
Niet elk gedachtegoed heeft dezelfde uitwerking op mensen. Een fascist en een communist zijn veel eerder geneigd geweld toe te passen dan een liberaal. Collectivisten eerder dan individualisten. Of, in de woorden van Weinberg
"With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion"
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100484415
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:25 schreef Nadine26 het volgende:
Waar ken jij het drama in Noorwegen dan aan toe?

Gekken heb je overal. Fundamentalisten ook. Step Vaessen heeft natuurlijk gewoon gelijk: met de Islam heeft dat niets te maken. Het heeft te maken met uitwassen en excessen. Dat hoort (helaas) ook bij het leven.
Dan snap je niet wat ik bedoel. Het gaat mij om de inconsequentie, als je de islam zo mooi vindt vanwege die collectieve troost dan moet je dus ook het collectieve geweld van die islam toekennen (want dat uitzonderingen verhaal gaat hier dus helemaal niet op, ze had het zelf ook over kuddegedrag).

Het is het een of het ander, of je stelt die collectieve troost heeft niets met de islam te maken en dan ook niet het collectieve geweld, of andersom. Beetje willekeurig kiezen is hypocriet!
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_100487173
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 22:43 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dan snap je niet wat ik bedoel. Het gaat mij om de inconsequentie, als je de islam zo mooi vindt vanwege die collectieve troost dan moet je dus ook het collectieve geweld van die islam toekennen (want dat uitzonderingen verhaal gaat hier dus helemaal niet op, ze had het zelf ook over kuddegedrag).

Het is het een of het ander, of je stelt die collectieve troost heeft niets met de islam te maken en dan ook niet het collectieve geweld, of andersom. Beetje willekeurig kiezen is hypocriet!
Dit ben ik met je eens, en ik snap nu wat je bedoelt.

Toch begrijp ik de wrevel die deze Step Vaessen oproept (bij velen) niet helemaal. Het is niet zo gek dat zij met andere, 'Indonesische' ogen naar de islam kijkt. Ik ben zelf helemaal niet geneigd om de islam (of welke andere religie ook) als iets positiefs te zien, maar ik vind het wel interessant om eens te horen wat een betrokken buitenstaander ervan zegt. En ik geloof ook echt dat zij die 'positieve' ervaring aan den lijve heeft ondervonden, en misschien wel dagelijks ondervindt, dus wie zijn wij om dat van tafel te vegen? Onze ervaringen met de islam zijn totaal anders, sowieso veel negativer gekleurd, maar vooral ook minder betrokken. Voor ons (nou ja: de meesten) is de islam iets vreemds en bedreigends (terecht, overigens), maar als inwoner van Indonesië ervaart zij dat heel anders. Dat vind ik mooi. Vooral omdat zij - een journalist die zich intensief met alle geloofsellende bezighoudt - niet alleen spreekt vanuit haar gevoel, maar ook vanuit haar kennis.
pi_100488002
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 23:28 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dit ben ik met je eens, en ik snap nu wat je bedoelt.

Toch begrijp ik de wrevel die deze Step Vaessen oproept (bij velen) niet helemaal. Het is niet zo gek dat zij met andere, 'Indonesische' ogen naar de islam kijkt. Ik ben zelf helemaal niet geneigd om de islam (of welke andere religie ook) als iets positiefs te zien, maar ik vind het wel interessant om eens te horen wat een betrokken buitenstaander ervan zegt. En ik geloof ook echt dat zij die 'positieve' ervaring aan den lijve heeft ondervonden, en misschien wel dagelijks ondervindt, dus wie zijn wij om dat van tafel te vegen? Onze ervaringen met de islam zijn totaal anders, sowieso veel negativer gekleurd, maar vooral ook minder betrokken. Voor ons (nou ja: de meesten) is de islam iets vreemds en bedreigends (terecht, overigens), maar als inwoner van Indonesië ervaart zij dat heel anders. Dat vind ik mooi. Vooral omdat zij - een journalist die zich intensief met alle geloofsellende bezighoudt - niet alleen spreekt vanuit haar gevoel, maar ook vanuit haar kennis.
Collectiviteit is voor veel mensen belangrijk en ze halen er positiviteit uit, maar persoonlijk vind ik het eigenlijk walgelijk. Diezelfde collectiviteit geld ook voor extreem rechts, voor fundamentalisten, voor de tea party, voor voetbalgeweld, etc etc. Al die mensen die in dat soort groepen zitten voelen zich daar prettig bij.

Er zitten veel nadelen aan individualisme, maar geef het mij maar boven elke georganiseerd collectief, of dat nou religie is of een ander soort groepering.

Als ik zomergasten zit te kijken, zogenaamd van een hoog intellectueel niveau (en dat ben ik absoluut niet met mijn arbeiders achtergrond), dan verwacht ik mensen te zien die meer inzicht geven in dit soort zaken. Niet het soort marketing types die preken voor hun eigen parochie als Step.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_100491105
Maar als je bijvoorbeeld naar een land als voormalig Joegoslavie kijkt, dan leefden mensen al jaren als buren gezellig en zelfs als vrienden naast elkaar en konden ze elkaar ineens op grond van religie of oorspronkelijke afkomst haten en vermoorden. Issues die eerst nooit een probleem zijn geweest. Dan komt zoiets naar mijn mening toch niet voort uit de religie, maar uit opruierij en kuddegedrag. Wat dat betreft heeft zij wel gelijk.

Vind het trouwens een supertof mens en een van de leukste afleveringen sinds tijden. Vorige week met Swaab waren er best interessante fragmenten bij, maar over het algemeen was het toch wel erg saai...
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:51:59 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100491494
Hoe vonden jullie trouwens de keuzefilm Control?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 00:58:51 #31
8369 speknek
Another day another slay
pi_100491783
opruierij en kuddegedrag zijn bij uitstek wapenfeiten van religie. Alhoewel je het in het geval van joegoslavie ook het gevolg van patriotisme kunt noemen, wat niet zo gek veel van religie verschilt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100491798
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 23:41 schreef truthortruth het volgende:

Collectiviteit is voor veel mensen belangrijk en ze halen er positiviteit uit, maar persoonlijk vind ik het eigenlijk walgelijk. Diezelfde collectiviteit geld ook voor extreem rechts, voor fundamentalisten, voor de tea party, voor voetbalgeweld, etc etc. Al die mensen die in dat soort groepen zitten voelen zich daar prettig bij.

Er zitten veel nadelen aan individualisme, maar geef het mij maar boven elke georganiseerd collectief, of dat nou religie is of een ander soort groepering.
Ja oké, maar ik denk wel dat individualisme een luxe is die wij ons kunnen veroorloven, maar in Indonesië ligt dat voor veel mensen toch een beetje anders. Leven in een kampong is geen keuze voor het collectief. In die context kan ik religie (de functie en de betekenis ervan) ook wel begrijpen. Daarom waren die beelden van de Tsunami-overlevenden ook mooi: die mensen hebben echt niks anders dan het geloof om zich aan vast te klampen en om wat troost uit te putten.

quote:
Als ik zomergasten zit te kijken, zogenaamd van een hoog intellectueel niveau (en dat ben ik absoluut niet met mijn arbeiders achtergrond), dan verwacht ik mensen te zien die meer inzicht geven in dit soort zaken. Niet het soort marketing types die preken voor hun eigen parochie als Step.
Ik blijf erbij dat ze (voor mij, tenminste) veel interessants heeft verteld over Indonesië, en ja, dat heeft ze gedaan vanuit een ander perspectief - wel bijzonder, vond ik juist. Verder zei ze toch ook een aantal tamelijk opmerkelijke dingen, bijvoorbeeld over de 'vriendin' (slachtoffer van de tsunami) die totaal geen begrip had voor het verdriet van Step, die immers haar weldoener was, dus wat kwam ze nou opeens uithuilen? Schrijnend, maar ook geestig, als je erover nadenkt. Arnon Grunberg zou er zo een roman over kunnen schrijven (menselijke relaties als ruilhandel of als economisch model, hoe noemt hij het ook alweer). Ook over haar rouwverwerking zei ze een paar mooie dingen. Nee hoor, niks mis met die Step :)
pi_100492102
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 00:58 schreef speknek het volgende:
opruierij en kuddegedrag zijn bij uitstek wapenfeiten van religie. Alhoewel je het in het geval van joegoslavie ook het gevolg van patriotisme kunt noemen, wat niet zo gek veel van religie verschilt.
Maar in het geval van Joegoslavie is het vreemde dat het er eerst niet was. Mensen gingen ineens hun vrienden haten en dingen aan doen omdat ze anders waren. Terwijl ze dus al jaren vrienden waren. Je kunt je niet voorstellen dat mensen zo kunnen worden.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 01:07:45 #34
8369 speknek
Another day another slay
pi_100492162
Het grootste probleem van Nadine26's argument is dat de vervolging van Ahmadiyya door radicale moslims niet iets typisch Indonesisch is, maar redelijk wereldwijd. Daarom is het per definitie religieus gemotiveerd.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 01:22:12 #35
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100492751
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 00:51 schreef golfer het volgende:
Hoe vonden jullie trouwens de keuzefilm Control?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_100492900
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:22 schreef golfer het volgende:

[..]

Had hem al eerder gezien, goede film, mooie sfeer doordat de film niet dichtgeplamuurd zat met muziek en het zwart-wit voegde zeker tijdens de concertfragmenten wat toe.
Minpunt vond ik dat er naar mijn gevoel teveel werd gefocussed op de relatie Ian - Debbie - Annik en te weinig op de band.
Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef Dj_Day-V het volgende:
Door PSV spelen jullie nu CL :') !
pi_100493706
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:07 schreef speknek het volgende:
Het grootste probleem van Nadine26's argument is dat de vervolging van Ahmadiyya door radicale moslims niet iets typisch Indonesisch is, maar redelijk wereldwijd. Daarom is het per definitie religieus gemotiveerd.
Of course, als een groep moslimradicalen een andere groep moslimradicalen afmaakt (zoals in dit geval) gaat het om religie en om niks anders. Dat wil zeggen: in de basis. Maar daarachter spelen nog een hoop andere motieven en belangen mee, en die zijn niet-religieus van aard (maar politiek en cultureel) en dáárom zei Step Vaessen dat het hier in eerste instantie niet om de islam ging. Zij bedoelde: de manier waarop het incident escaleerde en de slachtingen oogluikend werden toegestaan, nota bene door de politie. Dát heeft niks met de islam te maken, maar met die andere zaken.

Maar luister, Vaessen werkt in Azië, ze staat bij wijze van spreken met haar pumps in de brandhaarden, zij zal dus echt wel weten dat de islam ook gewelddadig en wreed is. Als ze dat had willen ontkennen (zoals veel mensen schijnen te denken) had ze misschien beter een ander filmpje kunnen kiezen O-)

In dit geval spreken de beelden voor zich. Ook de achterliggende feiten (de islam is ook gewelddadig en wreed) spreken voor zich. Ze probeerde ons toch niet wijs te maken dat het allemaal wel meeviel met die afgeslachte stakkers? Ga er maar vanuit dat zij die geweldsfactor als een inkopper beschouwt. Ze werkt daar! Dus dát wilde ze de kijkertjes niet uitleggen. Dat was ook niet echt nodig. Maar wat ze ons wél wilde vertellen, omdat het een ander licht werpt op de zaak, is dat de situatie in Indonesië vaak complexer en politieker is dan veel mensen beseffen. In een normale democratie zou dit niet worden toegestaan (door de politie). Dát heeft niks met de islam te maken. Dat heeft met de unieke situatie in Indonesië te maken.
pi_100493798
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 00:51 schreef golfer het volgende:
Hoe vonden jullie trouwens de keuzefilm Control?
Heel goed ^O^ Laatst heb ik die andere film van Corbijn gezien (met George Clooney) maar die vond ik traag en gekunsteld en veel te opgelegd diepzinnig. Maar Control is gewoon een klein maar goed verhaal, treurig wel, en de beelden zijn mooi. De muziek ook. De hoofdrolspeler draagt de film, trouwens (geen idee hoe die man heet).
pi_100507737
Voor iedereen die meer van deze prachtige, interessante vrouw wil zien:
http://tvblik.nl/30-hoog/step-vaessen
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 14:17:47 #40
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_100507921
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:54 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Heel goed ^O^ Laatst heb ik die andere film van Corbijn gezien (met George Clooney) maar die vond ik traag en gekunsteld en veel te opgelegd diepzinnig. Maar Control is gewoon een klein maar goed verhaal, treurig wel, en de beelden zijn mooi. De muziek ook. De hoofdrolspeler draagt de film, trouwens (geen idee hoe die man heet).
Hoofdrolspeler is Sam Riley. Die andere film van Corbijn (The American) vond ik maar een slap verhaaltje met mooie beelden van Italiaanse landschappen.
Control bracht mij weer terug naar mijn adolescentie in 1973. Kleding en haardracht enzo.
En prachtige zwart-witbeelden. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_100510084
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:54 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Heel goed ^O^ Laatst heb ik die andere film van Corbijn gezien (met George Clooney) maar die vond ik traag en gekunsteld en veel te opgelegd diepzinnig. Maar Control is gewoon een klein maar goed verhaal, treurig wel, en de beelden zijn mooi. De muziek ook. De hoofdrolspeler draagt de film, trouwens (geen idee hoe die man heet).
Op een gegeven moment ook maar afgezet. Mooi geschoten plaatjes, maar het werd maar niet boeiend. Dat depressieve interesseert me ook niks moet ik eerlijk zeggen, en de muziek van Joy Division vond ik ook al nooit boeiend.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_100510740
Ik vind Joy Division wel boeiend, maar de film ook wat minder. Het is duidelijk waar Corbijn's talent ligt, het is dan ook visueel en muzikaal gezien een prachtige film. Maar er mist ook iets, en dat is het emotionele, gevoelsmatige, empathische. Na de film begreep ik nog steeds niets van Ian Curtis, en zijn tragiek, ondanks het toch goede spel van Riley. Daarom deed het me eigenlijk ook weinig. De laatste beelden van de film zijn ook prachtig, maar het raakte me niet. Er zit een te grote afstandelijkheid in voor mij. Maar dat is volgens mij wel typerend voor hoe Corbijn zelf in het leven staat.

Wat betreft die discussie over religie. Deze is wel heel klassiek. Een genuanceerd beeld krijg je vanzelf als je je verdiept in de alledaagse praktijk van gelovigen en dan is het ook vrij begrijpelijk dat er een ambivalent of paradoxaal verhaal uit komt. Het is heel gemakkelijk om de waarde van religie in het dagelijkse leven van mensen als positief te beschrijven, en het is ook heel logisch dat excessen die plaatsvinden, waar dan ook ter wereld en wanneer dan ook, vaak plaatsvinden onder de dekmantel van religie, waarbij het feitelijk vaak om politiek en macht gaat, toch is het ook weer vrij begrijpelijk om in een monotheistische godsdienst als de islam aanleiding te zien voor intolerantie en geweld jegens andersdenkenden. Het ene is niet minder waar dan het andere, het is allemaal waar. Religie is complex, zowel theoretisch te benaderen als praktisch, en de uitingsvormen en gevolgen van religie zijn helemaal divers. Uiteindelijk is het de mens die het doet, niet de religie zelf. Maar hoe kun je nu van haar verwachten dat zij met een eensluidend antwoord of visie gaat komen? Het punt is nu juist dat die er niet is en niet gegeven kan worden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_100511155
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:02 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat depressieve interesseert me ook niks moet ik eerlijk zeggen, en de muziek van Joy Division vond ik ook al nooit boeiend.
Je doet je nickname geen eer aan >:)
pi_100511430
Die slaat ook meer op de grote wereld dan op de je/mijn eigen kleine wereld.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_100511468
Ik heb ZG niet gezien: waar slaat die TT op?
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 15:41:50 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_100512103
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:32 schreef Poppenkastpop het volgende:
Ik heb ZG niet gezien: waar slaat die TT op?
Afgelopen zondag was een gast die in Indonesie woont. Jelle Brandt Corstius introduceerde de gast die aankomende zondag komt (de mensenrechtenactiviste Gonçalvez-Ho Kang You) als een persoon uit 'dat andere land dat we 300 jaar lang uitgebuit hebben, Suriname'.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100512324
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:15 schreef mane het volgende:
Ik vind Joy Division wel boeiend, maar de film ook wat minder. Het is duidelijk waar Corbijn's talent ligt, het is dan ook visueel en muzikaal gezien een prachtige film. Maar er mist ook iets, en dat is het emotionele, gevoelsmatige, empathische. Na de film begreep ik nog steeds niets van Ian Curtis, en zijn tragiek, ondanks het toch goede spel van Riley. Daarom deed het me eigenlijk ook weinig. De laatste beelden van de film zijn ook prachtig, maar het raakte me niet. Er zit een te grote afstandelijkheid in voor mij. Maar dat is volgens mij wel typerend voor hoe Corbijn zelf in het leven staat.
Dat is waar, ja. Ik vond die hele liefdesproblematiek er een beetje te dik bovenop liggen, ik bedoel: het was alsof de beste man om die reden naar de strop greep - wat op zich natuurlijk best kan - maar op een bepaalde manier staat dat (toch wat 'burgerlijke') leed voor mijn gevoel haaks op de Rock 'n roll-sfeer die de film ook wilde uitstralen. Of misschien was dat dan wel zijn tragiek: dat hij in zijn hart een lieve burgerman was, maar dat zijn popsterrenstatus (en zijn 'rock 'n roll-kant) hem verscheurde. Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen? Ik weet verder niks van Joy Division of Ian Curtis - ik had alleen opgemaakt uit het verhaal van Step Vaessen dat het hier ging om een depressieve man, maar voor mijn gevoel kwam die depressiviteit (in de film, dan) vooral voort uit de worsteling met zijn epilepsie, en daar bovenop kwam dus het schuldgevoel over zijn dubbelleven.
Enfin. Ik vond het toch een mooie film. Die afstandelijkheid was misschien niet alleen typerend voor Corbijn, maar ook voor Ian Curtis - iemand die achter een glaswand zat, die niet bereikt kon worden (en zelf kon hij er ook niet doorheen breken).

quote:
Wat betreft die discussie over religie. Deze is wel heel klassiek. Een genuanceerd beeld krijg je vanzelf als je je verdiept in de alledaagse praktijk van gelovigen en dan is het ook vrij begrijpelijk dat er een ambivalent of paradoxaal verhaal uit komt. Het is heel gemakkelijk om de waarde van religie in het dagelijkse leven van mensen als positief te beschrijven, en het is ook heel logisch dat excessen die plaatsvinden, waar dan ook ter wereld en wanneer dan ook, vaak plaatsvinden onder de dekmantel van religie, waarbij het feitelijk vaak om politiek en macht gaat, toch is het ook weer vrij begrijpelijk om in een monotheistische godsdienst als de islam aanleiding te zien voor intolerantie en geweld jegens andersdenkenden. Het ene is niet minder waar dan het andere, het is allemaal waar. Religie is complex, zowel theoretisch te benaderen als praktisch, en de uitingsvormen en gevolgen van religie zijn helemaal divers. Uiteindelijk is het de mens die het doet, niet de religie zelf. Maar hoe kun je nu van haar verwachten dat zij met een eensluidend antwoord of visie gaat komen? Het punt is nu juist dat die er niet is en niet gegeven kan worden.
Ja. Zo is het. Dit soort discussies loopt uiteindelijk dan ook altijd vast. Maakt verder ook niet uit, maar daarom vond ik Step Vaessen ook interessant: zij bekijkt het vanuit een andere invalshoek, en dat is voor ons - échte buitenstaanders - alleen al om die reden de moeite waard.
pi_100512376
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 15:41 schreef speknek het volgende:

[..]

Afgelopen zondag was een gast die in Indonesie woont. Jelle Brandt Corstius introduceerde de gast die aankomende zondag komt (de mensenrechtenactiviste Gonçalvez-Ho Kang You) als een persoon uit 'dat andere land dat we 300 jaar lang uitgebuit hebben, Suriname'.
Tja, rekenfoutje kan gebeuren.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:15:53 #49
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100516535
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 23:41 schreef truthortruth het volgende:
Als ik zomergasten zit te kijken, zogenaamd van een hoog intellectueel niveau (en dat ben ik absoluut niet met mijn arbeiders achtergrond), dan verwacht ik mensen te zien die meer inzicht geven in dit soort zaken. Niet het soort marketing types die preken voor hun eigen parochie als Step.
Grappig, ik keek Zomergasten voor het eerst, juist vanwege Step (die ik nog niet kende). Als ik jou zo lees dan is het 'hoge intellectuele niveau' wat je verwacht er niet omdat Step het anders ziet dan jij ?
Ben je wel eens in Indonesië geweest ? En dan doel ik niet op een groepsreisje achter de ramen van een bus. Toen ik er vorig jaar was ben ik 'toevalligerwijs' met veel lagen van de bevolking in aanraking gekomen, met name moslims dus.
Wat Step vertelde is helemaal in lijn met wat ik aantrof en leerde. Ik heb heel goed kunnen zien hoe religieuze groepen denken, ook over elkaar, ik heb ook diverse groepen gesproken en allerlei standpunten horen langskomen. Wat Step zondag vertelde is totaal in lijn met hoe ik Indonesië ervoer, dat heeft niks met preken voor eigen parochie te maken.

Het zou eigenlijk de ultieme spiegel moeten zijn voor je eigen vooringenomenheid, maar ik gok dat je ego daar te groot voor is. Typisch Westers, maar dat zul je pas zien als je over je eigen opgetrokken blokkades durft heen te kijken. Geloof me, de islam in Indonesië heeft niks te maken met de islam die wij hier tegenkomen, al zullen mensen dat hier anders zien; ze zien alleen dat ze allemaal de koran lezen en dat er zogenaamd religieus geweld is. Dat is jouw tekortkoming, niet die van Step.

Nadine26 ziet een hoop dingen zo gek nog niet, als ik haar posts lees.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 17:19:56 #50
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_100516688
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 01:07 schreef speknek het volgende:
Het grootste probleem van Nadine26's argument is dat de vervolging van Ahmadiyya door radicale moslims niet iets typisch Indonesisch is, maar redelijk wereldwijd. Daarom is het per definitie religieus gemotiveerd.
Religieus gemotiveerd of inherent aan de mens ? Religie is een makkelijke kapstok om groepen mee te mobiliseren, onderschat dat niet. Armoede en honger is een prachtige bodem als motivator.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')