Ik kijk niet alleen naar capequote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:07 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Dat zegt iemand die alleen maar cape kijkt
Kan me nog andere dingen voor me halen, maar we wachten met smart op een uitgebreide updatequote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:14 schreef Narasan het volgende:
[..]
Ik kijk niet alleen naar cape. Je hoeft mij niet uit te leggen dat je meerdere factoren nodig hebt voor het ontstaan van onweer. Dat weet ik zelf ook wel
. Denk maar aan de low level & deep layer shear, ko-index, storm relative helicity, signaficant tornado parameter etc.
neequote:Op zaterdag 13 augustus 2011 09:47 schreef Fredo55 het volgende:
Trouwens, vrijdag kan het volgens het knmi 29 graden worden.
En nu staat het ensemble gemiddelde, de oper en de control <20C voor vrijdagquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 09:47 schreef Fredo55 het volgende:
Ik ben niet goed in het schrijven van onweersverwachtingen, maar ik zal ergens volgende week mijn best doen om hier mijn verwachting online te zettenquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:18 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Kan me nog andere dingen voor me halen, maar we wachten met smart op een uitgebreide update
De kaarten zien er nu weer minder uit inderdaad.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 11:40 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
En nu staat het ensemble gemiddelde, de oper en de control <20C voor vrijdag
Dat gaat vooral vannacht/ochtend over ons heen trekkenquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:31 schreef Jor_Dii het volgende:
Vanavond BBQ.. zie wat er begint te ontstaan bij Normandië![]()
Ik moet het nog zienquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 14:34 schreef Drassss het volgende:
[..]
Dat gaat vooral vannacht/ochtend over ons heen trekken
Welke vrijdag? Volgend jaar ergens?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 09:47 schreef Fredo55 het volgende:
Dat was een voorspelling van gisteren.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:27 schreef Resistor het volgende:
[..]
Welke vrijdag? Volgend jaar ergens?
Allemachtig... dat is een omslagquote:Op zondag 14 augustus 2011 11:27 schreef Resistor het volgende:
[..]
Niets zo veranderlijk als het weer, we gaan zelfs weer de 'enkele cijfers' in voor de temperatuur 's nachts lijkt het wel...
[ afbeelding ]
Nieuwe pluim ziet er weer heel anders uit.quote:Op zondag 14 augustus 2011 11:27 schreef Resistor het volgende:
[..]
Niets zo veranderlijk als het weer, we gaan zelfs weer de 'enkele cijfers' in voor de temperatuur 's nachts lijkt het wel...
[ afbeelding ]
Ik zou donderdag ook nog niet afschrijvenquote:Op zondag 14 augustus 2011 15:04 schreef marcel-o het volgende:
zondag kans op onweer dus.
typisch Nederlands weerbeeld.
relatief fris, 1 dag warm -->onweer
quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:44 schreef kepler het volgende:
Ik heb de hele dag zon gehad in ZandvoortHet was zelfs zo warm dat ik mn trui moest uit trekken
![]()
Dan ga je maar lekker naar het buitenland, alles boven de 23oC is mij te warm. Qua temperatuur vind ik dit een heerlijke zomer, maar alleen een beetje veel regen. Geef mij maar gewoon buien van hoogstens een half uur, waarna de zon weer doorkomt.quote:Op zondag 14 augustus 2011 17:43 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik snak zo naar nog een weekje 30 graden.....
Ik heb in maart nog staan ijskrabben, in mijn t-shirt. Sindsdien slechts 1 dag iets aangehad met lange mouwen, maar dat was meer omdat het op zee iets kouder was en er iets buiswater over de boeg kwam van de bootquote:Op zondag 14 augustus 2011 17:44 schreef kepler het volgende:
Ik heb de hele dag zon gehad in ZandvoortHet was zelfs zo warm dat ik mn trui moest uit trekken
![]()
dat was toch ook al voor vandaag?quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:04 schreef marcel-o het volgende:
zondag kans op onweer dus.
typisch Nederlands weerbeeld.
relatief fris, 1 dag warm -->onweer
Op rtl4 zeiden ze er in ieder geval niets over.quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:40 schreef meteo-online het volgende:
Opvallend dat geen enkel weerpraatje te lezen/horen is over aanstaande donderdag. Toch te maken met een thermisch laagje. EC, GFS en UKMO komen er mee
GFS
[ afbeelding ]
ECMWF
[ afbeelding ]
UKMO
[ afbeelding ]
Vertrouwen bij mij is ook weg, maar deze situatie schrijven wij al een dag of 4 over. Telkens weer terugkomend dat laagjequote:Op zondag 14 augustus 2011 20:42 schreef Fredo55 het volgende:
Mijn vertrouwen is deze zomer een beetje weg wat onweer betreft.
Vaak mooie kaarten gezien, die met de run minder worden.
Rtl4 kijkt nooit zo ver vooruit toch?quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:45 schreef aloa het volgende:
[..]
Op rtl4 zeiden ze er in ieder geval niets over.
Kan wel wat worden (als je naar het cape en neerslag kaartje kijkt.)
LT van Guidance ook al zoiets, je kan het om zijn minst vermelden dat er een kans bestaat dat het zo zou gaan uitpakken, is immers iets wat ons land kan beinvloeden. Wordt al dagen aangegeven door GFS (maar dat wordt genegeerd) en ECMWF komt er ook telkens mee. UKMO idem. Vraag me af waarom dan niets vermeldenquote:Op zondag 14 augustus 2011 20:56 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Rtl4 kijkt nooit zo ver vooruit toch?
Dinsdag/Woensdag meer zekerheid.
Net als het KNMI, als het niet zeker is, dan hoor je ze er amper over. Terwijl het inderdaad wel terugkomt in de kaarten en pluim e.d. Maar het is geen zekerheid.quote:Op zondag 14 augustus 2011 20:56 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Rtl4 kijkt nooit zo ver vooruit toch?
Dinsdag/Woensdag meer zekerheid.
Nee, dat is het gelukkig nietquote:Op maandag 15 augustus 2011 10:25 schreef Frutsel het volgende:
Ik dacht ff dat het bovenste kaartje minimum temperaturen waren
Een sneeuw-bliksem-ontladingquote:Op maandag 15 augustus 2011 11:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dat moest er nog eens bij komenhoge cape / onweer / sneeuwval
Mooi lijntje tot diep in Belgiequote:Op maandag 15 augustus 2011 13:32 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Vanuit het niets ontstaat een fel buitje ten westen van Almelo.
En ook bij Emmen.
Eerst dikke vette donders op de achtergrond, de lucht wordt zwart en er hangt een enorme ijskap boven de bui.quote:
quote:Op maandag 15 augustus 2011 18:58 schreef mazaru het volgende:
Ik heb deze hele zomer mijn winterdekbed er nog niet af gehad.
Winterdekbed? Is je huis niet geisoleerd ofzo?quote:Op maandag 15 augustus 2011 18:58 schreef mazaru het volgende:
Ik heb deze hele zomer mijn winterdekbed er nog niet af gehad.
Amerikaanse toestanden?quote:Op maandag 15 augustus 2011 21:51 schreef meteo-online het volgende:
De atmosfeer staat op ontploffen
Letterlijk en fuguurlijk, man man wat een kaarten. Zondag/maandag zelfs in Belgie cape van 4000
Is nog wel ver weg hoor, maar goed... Hier de run evenquote:
Zeg het nou nog eens zodat ik het begrijp?quote:Op maandag 15 augustus 2011 21:51 schreef meteo-online het volgende:
De atmosfeer staat op ontploffen
Letterlijk en fuguurlijk, man man wat een kaarten. Zondag/maandag zelfs in Belgie cape van 4000
Hoi,quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:21 schreef Narasan het volgende:
Ook ECMWF komt met mooie Theta-E 850 hPa waardes zondag 18 UTC.
[ http://imageshack.us/photo/my-images/37/thetae850hpazondag.png/ (copy/paste deze link) | http://img37.imageshack.us/img37/7390/thetae850hpazondag.png (copy/paste deze link) ]
Uploaded with http://imageshack.us (copy/paste deze link)
Bron: www.weer.nl
Nee, gewoon, zeg eens iets dat we begrijpen?quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:23 schreef Narasan het volgende:
[..]
Hoi... Ik weet niet hoe ik kaarten moet uploaden vandaar die link.
Met Thete-850 hPa kunnen we heel mooi luchtmassa's onderschatten. Bij naderende warmtefronten heb je dan vrijwel ook een hogere Theta-E, koudefronten natuurlijk een lagere Theta-E. Als de Theta-E waardes erg hoog zijn, wat het geval is bij GFS dan kunnen de buien samen clusteren tot een MCS (Mesoscale Convective System).quote:
Gezien de onstabiliteit (die erg hoog is) is er KANS op onweer. CAPE zegt niet allesquote:Op maandag 15 augustus 2011 22:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zeg het nou nog eens zodat ik het begrijp?
regen, storm, onweer, tropisch, wát!
Dank jequote:Op maandag 15 augustus 2011 22:28 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Gezien de onstabiliteit (die erg hoog is) is er KANS op onweer. CAPE zegt niet alles
*knip*
Geen dank. Komen nog meer waardes bij kijken zoals de Dls, Lls, SRH, schering 0-1km, schering 0-6km, stp, scp, jet enz enz. Maar die theorie bespaar ik jequote:
Ja doe maarquote:Op maandag 15 augustus 2011 22:39 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Geen dank. Komen nog meer waardes bij kijken zoals de Dls, Lls, SRH, schering 0-1km, schering 0-6km, stp, scp, jet enz enz. Maar die theorie bespaar ik je
Dan rijden we er gewoon naar toequote:Op maandag 15 augustus 2011 22:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
Je kan wel hoge cape hebben, maar als die buien langs je neus voorbij gaan heb je er niks aan
Hier even een simpel kaartje van GFS (Amerikaans weermodel)quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:40 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja doe maar
Enne, enig zicht op 20 augustus wat voor weer het is?
In Dover
Mooie uitleg.quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:28 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Gezien de onstabiliteit (die erg hoog is) is er KANS op onweer. CAPE zegt niet alles
De CAPE en lifted index geven de waarden aan over de onstabiliteitsfactor van de atmosfeer. Negatieve CAPE betekent stabiele atmosfeer en is dus onweer uitgesloten. Positieve CAPE betekent onstabiliteit en hoe hoger de waarde is des de groter de kans bestaat op onweer.
CAPE negatief tot 0 J/KG - Stabiele atmosfeer
CAPE tot 1000 J/KG - Licht onstabiel
CAPE tot 2500 J/KG - Onstabiel
CAPE tot 3500 J/KG - heel onstabiel
CAPE tot 5000 J/KG - extreem onstabiel
De LIFTED INDEX is wat ingewikkelder om uit te leggen, maar het komt er ongeveer op neer wat de temperatuursverschil zou zijn als een luchtdeeltje van grondniveau naar het niveau van 500 hPA gebracht zou worden en vergeleken wordt met de daar aanwezige luchttemperatuur. Het is hierbij van belang dat de LIFTED INDEX negatieve waarden moet hebben. Het luchtdeeltje is dan warmer dan de ongeving en blijft omhoog stijgen en bestaat er dus een kans om een onweersbui te krijgen.
LI hoger dan 0 - Lucht is stabiel, onweer uitgesloten
LI tot -3 - Een bui met onweer is mogelijk
LI tot -6 - Zware onweersbuien mogelijk
LI tot -9 - een goede kans op zware onweersbuien
LI lager dan -9 - Lucht zeer onstabiel, grote kans op (zeer) zware onweersbuien.
Maar, als zowel de CAPE als de LIFTED INDEX gunstig zijn geeft dat nog niet de garantie dat het ook daadwerkelijk gaat onweren. Deze waarden geven slechts een indicatie aan van gebieden die gevoelig zijn voor het ontstaan van onweer.
De Theta's zijn: De equivalent potentiële temperatuur ('theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energie uitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e.
Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradiënt in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten. Theta-e kan ook gebruikt worden bij bij convectief weer. Met name 'tongen' van hoge theta-e waarden kunnen (in het zomerhalfjaar) plekken zijn waar zware (onweers)buien ontstaan en optreden.
Schadespoor is nog altijd te zien.quote:Op maandag 15 augustus 2011 22:40 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Dan rijden we er gewoon naar toeHet is dat ik geen internet had vorige week zaterdag, anders had ik van Groningen even naar Friesland gescheurd
Mooi weer in Dover, gematigd zomerweer en af en toe een heet relletjequote:Op maandag 15 augustus 2011 22:42 schreef meteo-online het volgende:
[..]
Hier even een simpel kaartje van GFS (Amerikaans weermodel)
[ afbeelding ]
Het is vrij standaard hier. Studentenflat, matige isolatie, niet geïsoleerde warmwaterleidingen, veel kleine kamers met veel te veel apparatuur. Ik heb momenteel ook 2 computers op volle rekenkracht draaien voor een afstudeerproject. dat help ook niet erg mee. Het is altijd warm, pas als het buiten vriest, lukt het om m'n kamer op kamertemperatuur te houden. Verwarming heb ik in de 7 jaar dat ik hier woon nog nooit aan gehad.quote:Op dinsdag 16 augustus 2011 23:05 schreef Fredo55 het volgende:
Binnen 29 graden?![]()
Dan doe je iets goed fout.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |