abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin maandag 15 augustus 2011 @ 22:26:04 #276
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_100781979
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:23 schreef Narasan het volgende:

[..]

Hoi... Ik weet niet hoe ik kaarten moet uploaden vandaar die link :(.
Nee, gewoon, zeg eens iets dat we begrijpen? -O-
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_100782076
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:25 schreef meteo-online het volgende:

En wat houdt dat in Narasan?
Met Thete-850 hPa kunnen we heel mooi luchtmassa's onderschatten. Bij naderende warmtefronten heb je dan vrijwel ook een hogere Theta-E, koudefronten natuurlijk een lagere Theta-E. Als de Theta-E waardes erg hoog zijn, wat het geval is bij GFS dan kunnen de buien samen clusteren tot een MCS (Mesoscale Convective System).

Korte uitleg, en ik weet niet of het helemaal klopt, want zo technisch kan ik het ook niet uitleggen en ben ik ook nog niet.
pi_100782143
quote:
15s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:20 schreef yvonne het volgende:

[..]

Zeg het nou nog eens zodat ik het begrijp?
regen, storm, onweer, tropisch, wát!
Gezien de onstabiliteit (die erg hoog is) is er KANS op onweer. CAPE zegt niet alles

De CAPE en lifted index geven de waarden aan over de onstabiliteitsfactor van de atmosfeer. Negatieve CAPE betekent stabiele atmosfeer en is dus onweer uitgesloten. Positieve CAPE betekent onstabiliteit en hoe hoger de waarde is des de groter de kans bestaat op onweer.

CAPE negatief tot 0 J/KG - Stabiele atmosfeer
CAPE tot 1000 J/KG - Licht onstabiel
CAPE tot 2500 J/KG - Onstabiel
CAPE tot 3500 J/KG - heel onstabiel
CAPE tot 5000 J/KG - extreem onstabiel

De LIFTED INDEX is wat ingewikkelder om uit te leggen, maar het komt er ongeveer op neer wat de temperatuursverschil zou zijn als een luchtdeeltje van grondniveau naar het niveau van 500 hPA gebracht zou worden en vergeleken wordt met de daar aanwezige luchttemperatuur. Het is hierbij van belang dat de LIFTED INDEX negatieve waarden moet hebben. Het luchtdeeltje is dan warmer dan de ongeving en blijft omhoog stijgen en bestaat er dus een kans om een onweersbui te krijgen.

LI hoger dan 0 - Lucht is stabiel, onweer uitgesloten
LI tot -3 - Een bui met onweer is mogelijk
LI tot -6 - Zware onweersbuien mogelijk
LI tot -9 - een goede kans op zware onweersbuien
LI lager dan -9 - Lucht zeer onstabiel, grote kans op (zeer) zware onweersbuien.

Maar, als zowel de CAPE als de LIFTED INDEX gunstig zijn geeft dat nog niet de garantie dat het ook daadwerkelijk gaat onweren. Deze waarden geven slechts een indicatie aan van gebieden die gevoelig zijn voor het ontstaan van onweer.

De Theta's zijn: De equivalent potentiële temperatuur ('theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energie uitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e.

Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradiënt in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten. Theta-e kan ook gebruikt worden bij bij convectief weer. Met name 'tongen' van hoge theta-e waarden kunnen (in het zomerhalfjaar) plekken zijn waar zware (onweers)buien ontstaan en optreden.
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
pi_100782498
Nou, de uitleg van meteo-online is veel beter... Skip die van mij maar ^^.
  Admin maandag 15 augustus 2011 @ 22:35:58 #280
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_100782659
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:28 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Gezien de onstabiliteit (die erg hoog is) is er KANS op onweer. CAPE zegt niet alles

*knip*
Dank je ^O^
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

maandag 15 augustus 2011 @ 22:37:59 #281
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_100782792
Je kan wel hoge cape hebben, maar als die buien langs je neus voorbij gaan heb je er niks aan ;)
pi_100782855
quote:
14s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:35 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dank je ^O^
Geen dank. Komen nog meer waardes bij kijken zoals de Dls, Lls, SRH, schering 0-1km, schering 0-6km, stp, scp, jet enz enz. Maar die theorie bespaar ik je :P
  Admin maandag 15 augustus 2011 @ 22:40:11 #283
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_100782924
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:39 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Geen dank. Komen nog meer waardes bij kijken zoals de Dls, Lls, SRH, schering 0-1km, schering 0-6km, stp, scp, jet enz enz. Maar die theorie bespaar ik je :P
Ja doe maar ;)
Enne, enig zicht op 20 augustus wat voor weer het is?
In Dover *;

pi_100782940
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:37 schreef SpeedyGJ het volgende:
Je kan wel hoge cape hebben, maar als die buien langs je neus voorbij gaan heb je er niks aan ;)
Dan rijden we er gewoon naar toe ;) Het is dat ik geen internet had vorige week zaterdag, anders had ik van Groningen even naar Friesland gescheurd
pi_100783079
quote:
10s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:40 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ja doe maar ;)
Enne, enig zicht op 20 augustus wat voor weer het is?
In Dover *;
Hier even een simpel kaartje van GFS (Amerikaans weermodel)

pi_100783097
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:28 schreef meteo-online het volgende:

[..]

De CAPE en lifted index geven de waarden aan over de onstabiliteitsfactor van de atmosfeer. Negatieve CAPE betekent stabiele atmosfeer en is dus onweer uitgesloten. Positieve CAPE betekent onstabiliteit en hoe hoger de waarde is des de groter de kans bestaat op onweer.

CAPE negatief tot 0 J/KG - Stabiele atmosfeer
CAPE tot 1000 J/KG - Licht onstabiel
CAPE tot 2500 J/KG - Onstabiel
CAPE tot 3500 J/KG - heel onstabiel
CAPE tot 5000 J/KG - extreem onstabiel

De LIFTED INDEX is wat ingewikkelder om uit te leggen, maar het komt er ongeveer op neer wat de temperatuursverschil zou zijn als een luchtdeeltje van grondniveau naar het niveau van 500 hPA gebracht zou worden en vergeleken wordt met de daar aanwezige luchttemperatuur. Het is hierbij van belang dat de LIFTED INDEX negatieve waarden moet hebben. Het luchtdeeltje is dan warmer dan de ongeving en blijft omhoog stijgen en bestaat er dus een kans om een onweersbui te krijgen.

LI hoger dan 0 - Lucht is stabiel, onweer uitgesloten
LI tot -3 - Een bui met onweer is mogelijk
LI tot -6 - Zware onweersbuien mogelijk
LI tot -9 - een goede kans op zware onweersbuien
LI lager dan -9 - Lucht zeer onstabiel, grote kans op (zeer) zware onweersbuien.

Maar, als zowel de CAPE als de LIFTED INDEX gunstig zijn geeft dat nog niet de garantie dat het ook daadwerkelijk gaat onweren. Deze waarden geven slechts een indicatie aan van gebieden die gevoelig zijn voor het ontstaan van onweer.

De Theta's zijn: De equivalent potentiële temperatuur ('theta-e') is een mooie indicator voor verschillende luchtmassa's. Theta-e is de temperatuur die een 'luchtpakketje' (in het geval van bovenstaande kaart afkomstig van 850 hPa) heeft als het eerst zover naar boven is gebracht dat door condensatie alle latente warmte (condensatiewarmte) vrij is gekomen en daarna (droog)adiabatisch (zonder energie uitwisseling met de atmosfeer) weer naar beneden (naar het 1000 mb niveau) gebracht is. Theta-e wordt dus door de temperatuur én door het vochtgehalte van de lucht bepaald. Hoe warmer en hoe vochtiger de lucht hoe hoger de theta-e.

Met behulp van theta-e kun je onder andere dus goed verschillende luchtmassa's onderscheiden. Bijvoorbeeld een warme sector tussen warmte- en koufront in. De warme sector is over het algemeen warmer en vochtiger dan de omringende lucht en heeft daardoor ook een hogere theta-e waarde. En een scherpe gradiënt in de theta-e waarden wijst dan op een front tussen 2 luchtsoorten. Theta-e kan ook gebruikt worden bij bij convectief weer. Met name 'tongen' van hoge theta-e waarden kunnen (in het zomerhalfjaar) plekken zijn waar zware (onweers)buien ontstaan en optreden.
Mooie uitleg.
  maandag 15 augustus 2011 @ 23:01:59 #287
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_100784272
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:40 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Dan rijden we er gewoon naar toe ;) Het is dat ik geen internet had vorige week zaterdag, anders had ik van Groningen even naar Friesland gescheurd
Schadespoor is nog altijd te zien.
Ik moet morgen toch naar Dokkum dus zal mijn camera wel even mee nemen :)
pi_100784661
Donderdag zit ik in Apeldoorn, zul je net zien dat het thuis los gaat. :')
Life is Music
  Moderator dinsdag 16 augustus 2011 @ 08:39:51 #289
8781 crew  Frutsel
pi_100795805
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 22:42 schreef meteo-online het volgende:

[..]

Hier even een simpel kaartje van GFS (Amerikaans weermodel)

[ afbeelding ]
Mooi weer in Dover, gematigd zomerweer en af en toe een heet relletje O+
pi_100808006
Prachtige dag :)
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_100808264
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 15:06 schreef Jor_Dii het volgende:
Prachtige dag :)
:Y
pi_100811636
Lekker weertje inderdaad, zowel gister als vandaag!
Zonder wrijving geen glans
pi_100814387
Van zulke dagen komen er wel meer.
Mijn mobiel geeft nog steeds voor donderdag onweer aan.
Life is Music
pi_100830005
1 dag mooi weer en ik weet gelijk ook weer wat er kut aan is. Veel te warm om te kunnen slapen. :'(
Buiten 17C, binnen 29C. ;(
pi_100830506
Binnen 29 graden? :{
Dan doe je iets goed fout. :o
Life is Music
pi_100830842
Een Fokker in een klein zolderkamertje met zijn computer, dat gaat wel hard natuurlijk :+

Maar het koelt inderdaad slecht af. Het is ook nooit goed eigenlijk :P
pi_100830936
Kaarten zien er nog steeds perfect uit vindt ik in mijn ogen. Ben benieuwd naar de 18z van zometeen!
pi_100831011
Even WRF erbij gepakt voor de onstabiliteit (zondag/maandag) Topic moet vol voor een nieuwe :P

pi_100831084
hopelijk krijgen we de komende weken meer zon te zien!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')