Foto's uit Syrie:quote:'President Assad is de duivel die we kennen'
Uit beduchtheid voor 'the devil you don't know' ontziet de wereld andermaal een Syrische president Assad.
Wie nog dacht dat de Syrische president Bashar al-Assad een minder hardvochtig heerser is dan zijn vader Hafez, die weet nu beter. Zondagochtend liet hij het leger de stad Hama binnentrekken, waarbij de tanks voluit vuurden. Het resultaat: minstens vijftig doden, honderden gewonden.
Er schuilt een tragische symboliek in het feit dat juist in Hama alle geweldsregisters werden opengetrokken. De naam van deze stad is voor altijd verbonden met de massaslachting die Assad senior er in 1982 liet aanrichten om een soennitische opstand de kop in te drukken. Berichten over wat er was gebeurd, drongen destijds pas geleidelijk door tot de buitenwereld, die er nauwelijks consequenties aan verbond: Assad was een belangrijke speler in het Midden-Oosten, hij was 'the devil you know'.
Dankzij de moderne communicatiemiddelen kunnen de gebeurtenissen in Syrië niet meer zo vergaand aan het oog worden onttrokken als vroeger. Maar de geslotenheid van het land maakt het nog steeds moeilijk precies te achterhalen wat er gaande is. En tot op zekere hoogte is Assad jr. net als zijn vader 'the devil you know': er is gebrekkig zicht op wat er allemaal gist onder de etnische en religieuze lappendeken die Syrië is.
Vandaar dat ook nu het internationale protest tegen het gewelddadig optreden van het bewind-Assad aan de behoedzame kant is gebleven. Maar Syrië is nu vier maanden in de greep van het geweld, het dodental ligt al boven de 1.500, niets wijst erop dat de oppositie zich het zwijgen laat opleggen, noch dat het bewind een ander antwoord heeft dan brute repressie. Het wordt steeds onzinniger om Assad nog te ontzien uit angst voor 'the devil you don't know'.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The problem is not the occupation, but how people deal with it.
Nee.quote:Op zondag 7 augustus 2011 14:33 schreef anabolefreak het volgende:
ROFL.
En dat beslis jij?Gelukkig laat Assad zich door niemand wegjagen, en zeker niet door een paar demonstrantjes die proberen hier de publieke opininie te bespelen met een propaganda over doodgeschoten kindjes, jongen op fiets overreden door tank, en meer van dat soort emo-talk...
Laat dit nu toevallig het beeld zijn wat ik dus ook gezien heb..quote:President Assad has defended his security forces' deadly crackdown on anti-regime protests as the "duty of state" to confront "outlaws."
"Syria is on the path to reforms," he said, quoted by state news agency SANA.
"To deal with outlaws who cut off roads, seal towns and terrorise residents is a duty of the state which must defend security and protect the lives of civilians," he said in a meeting with Lebanese Foreign Minister Adnan Mansur.
Het merendeel van zijn volk ziet hem juist nu als een sterke leider, die optreed tegen wetteloze rel jongeren die wegen afsluiten , en chaos veroorzaken...quote:Op zondag 7 augustus 2011 15:53 schreef waht het volgende:
[..]
Nee.
Misschien blijft Assad gewoon zitten, wie kan het ook wat schelen. Maar z'n tijd als leider met enige legitimiteit is voorbij. Elke grootmacht die ooit wat van Syrie wil heeft vanaf nu een goed startpunt.
Hm das raar, ik krijg juist vanuit die "westerse" media mee dat er geen grootschalige protesten zijn, en alleen in hama wat nu de kop in wordt gedrukt.quote:Op zondag 7 augustus 2011 15:57 schreef anabolefreak het volgende:
How 10,000 Protestors Multiply Overnight to be 500,000
The Hama Affair
By PIERRE PICCININ
]
Dat staat er toch ook? protesten van 10.000 man worden opgeblazen alsof het er 500.000 zijn??quote:Op zondag 7 augustus 2011 16:08 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Hm das raar, ik krijg juist vanuit die "westerse" media mee dat er geen grootschalige protesten zijn, en alleen in hama wat nu de kop in wordt gedrukt.
Ik zeg juist dat het op mij vanuit de media helemaal niet opgeblazen over komt.quote:Op zondag 7 augustus 2011 16:13 schreef anabolefreak het volgende:
[..]
Dat staat er toch ook? protesten van 10.000 man worden opgeblazen alsof het er 500.000 zijn??
Er zijn wel degelijk protesten in Dera, Damascus, Homs, Hama, Maraat-an-Numan, Jisr-al-Shigur en Deir-ez-Sor. Maar de aantallen kloppen voor geen meter, en de duistere kant wordt vaak ook neit genoemd, dus de afgesloten wegen, barricades, autobranden, aanvallen op politie, het in brand steken van graanvelden, etc...
Jij kijkt duidelijk geen Al Jazeeraquote:Op zondag 7 augustus 2011 16:17 schreef MouzurX het volgende:
[..]
Ik zeg juist dat het op mij vanuit de media helemaal niet opgeblazen over komt.
Oftewel dat het er maar 10.000 zijn.
Wat verwacht je anders? Als je geen journalisten toelaat tot je land verzinnen journalisten wel een leuk verhaaltje.quote:Op zondag 7 augustus 2011 16:21 schreef anabolefreak het volgende:
[..]
Jij kijkt duidelijk geen Al Jazeera
En ook in de westerse media wordt het allemaal opgeblazen...
Al jazeera is sowieso subjectief.quote:Op zondag 7 augustus 2011 16:21 schreef anabolefreak het volgende:
[..]
Jij kijkt duidelijk geen Al Jazeera
En ook in de westerse media wordt het allemaal opgeblazen...
Ah, het regime steekt graanvelden in brand.quote:Op zondag 7 augustus 2011 16:13 schreef anabolefreak het volgende:
[..]
Dat staat er toch ook? protesten van 10.000 man worden opgeblazen alsof het er 500.000 zijn??
Er zijn wel degelijk protesten in Dera, Damascus, Homs, Hama, Maraat-an-Numan, Jisr-al-Shigur en Deir-ez-Sor. Maar de aantallen kloppen voor geen meter, en de duistere kant wordt vaak ook neit genoemd, dus de afgesloten wegen, barricades, autobranden, aanvallen op politie, het in brand steken van graanvelden, etc...
verdraai mijn woorden niet svp.quote:Op zondag 7 augustus 2011 18:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ah, het regime steekt graanvelden in brand.
Ik begijp je probleem, maar dat kan heel eenvoudig verholpen worden met persvrijheid.
Ik weet dat jouw lulpraatjes niet te controleren zijn wegens gebrek aan persvrijheid.quote:Op zondag 7 augustus 2011 20:41 schreef anabolefreak het volgende:
[..]
verdraai mijn woorden niet svp.
Collega's van mij die 's avonds om half 10 terug kwamen van werk, hebben in de regio Hama een beginnende brand geblust (20 ha verwoest uiteindelijk) en de dader gepakt, iemand uit Hama..
Dus kom niet met lul praatjes als je nergens vanaf weet graag...
+1quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:01 schreef Hockeystick het volgende:
Papiers probleem is dat hij heeft geleerd op school de tv en gedrukte boeken als waarheid te beschouwen, als CNN zegt dat er 1.7 miljard chinezen in HAMA de polonaise aan het lopen zijn dan kan je papier er niet van overtuigen dat het misschien (nep is) of dat er maar 17 chinezen waren en het nieuws een beetje een klein klein beetje wordt opgedikt,
Papier denkt dat wij als beschaafde wereld alle neiuws zo eerlijk mogelijk naar buiten brengen zonder er een draai aan te geven om een bepaalde situatie te creeren wat voor party X goed is en party Z nadelig kan zijn, bij een oorlog beginnen in een land
Ik ken plenty voorbeelden hiervan. Zodra ze een verblijfsvergunning hebben kunnen ze opeens op vakantie daar. Wel bang zijn natuurlijk dat je opnieuw opgepakt, verkracht, vermoord en weer begraven wordtquote:stel wij intervieuwen 2 vluchtelingen uit Syrië, dan zullen ze liegen dat het geschreven staat dat ze als enige van hun hele familie zijn ontkomen nadat ze zijn vermoord,verkracht,begraven. dan zullen ze een verblijfsvergunning krijgen en volgend jaar weer op familie bezoek in Syrië gaan.
www.cnn.comquote:Op zondag 7 augustus 2011 21:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik kan niet eens CNN ontvangen
Waarom zo beperkt? Je hoeft niet te kiezen, het nieuws kan overal over gaan. En als je ook kanten leest zie je dat ook. Er zijn zelfs tijdschriften die onderwerpen op langere termijn behandelen. Er is dus geen enkele reden om het niet over Syrië te hebben.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:22 schreef Hockeystick het volgende:
Yup,
Elke dag krijgen we nu op het nieuws te horen dat Assad arme zielige en waarschijnlijk gay jongeren afschiet, waarom om goodwill te kweken om wederom een interventie te beginnen, waarom gaat het nieuws niet meer over:
-Japan
-BP olielek in de oceaan
-Libië
-de oolog aan de grens Mexica - VS???
een druppel een plas en alles bleef zoals het was.quote:
CNN filmpjes werkten begin dit jaar niet met XP, dus ze zijn geboycott. En sinds ik via het Japan-topic hoorde dat ze stevig censureerden over de atoomramp blijft dat zo.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:38 schreef Hockeystick het volgende:
[..]
www.cnn.com
Woon jij in China dan?
leve het vrije internet! hoezé hoezé hoera!
Kijk dit vind ik nou leuk dat je dit woord noemt....als je gaat inzien dat alle media in de wereld censureren,manipuleren en propaganderen kunnen we weer verder gaan met welles/nietus Assadquote:
Interne aangelegenheden van een land boeien me niet, assad zegt dat dit Terroristen zijn geloof ik Assad.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:59 schreef rakotto het volgende:
http://egyptianchronicles(...)f-hula-and.html#more
Samenvatting van de terreuracties van Assad vandaag in Syrie + Filmpjes.
Al deze landen praten over hun eigen terroristen en ik durf te wedden dat de Engelse echt niet vredelievend waren met Noord-Ierse vrijheidstrijders.quote:Op woensdag 20 juli 2011 21:28 schreef Hockeystick het volgende:
Obama zegt dat dit deze mensen niet bestaan, dan bestaan ze ook niet...
De NOS zendt deze beelden niet uit dus is niet waar
NATO zegt volgens resolutie 1973 dat ze nooit een partij in een oorlog zullen kiezen maar de bevolking beschermen....De Bombardementen op,woonhuizen,ziekenhuizen en moskeeën zijn nodig omdat daar slechteriken wonen/zitten volgens rebellen inlichtingen, mochten er vrouwen en kinderen zitten dan zaten ze daar omdat ze als menselijk schild werden gebruikt, volgens de vrijheidsstrijders werden de vrouwen en kinderen vaak verkracht en vermoord
Wat vrijheidsstrijders zeggen is waar:
Aboe Nidal Organisatie (ANO)
Abu Sayyaf Groep
Al Qaida
Al-Qaida in de Islamitische Maghreb
Al-Shabaab (Somalië)
Egyptische Islamitische Jihad
Euskadi Ta Askatasuna (ETA)
Gama'a al-Islamiyya (GAI) (De Islamitische Groep)
Groupe Islamique Armé
Marokkaanse Islamitische Strijdersgroep (Groupe Islamique Combattant Marocain -GICM
Hamas
Real Irish Republican Army (RIRA)
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP)
Al-Takfir en al-Hijra
(GRAPO)
Oranje Vrijwilligers (Orange Volunteers)
Dit zijn geen terroristen nee,
Dus je kan zeggen dat Engeland een grove fout maakt met de IRA
Spanje met de ETA
dit zijn ook vrijheidsstrijders.
Omdat hier mensen zitten en zeggen dat je met oogkleppen en elke oorlog apart van de andere moet zien, zijn de vrijheidsstrijders, die door een officieel erkende regering van Libië tot terroristische organisatie zijn verklaard en tegenwoordig officiële woord voerders van de bevolking zijn, zie ik de IRA en de ETA ook als erkende gesprekspartners. dit omdat appels met peren vergelijken niet kan.
Dit leer je in groep 1 van de basisschool...
Voor sommige:
Engeland ziet de IRA als terroristen,
Spanje ziet de ETA als terroristen
Libië ziet de LCN als terroristen
Aangezien Assad alle media censureert, geloof ik hem niet en is hij een massamoordenaar.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:48 schreef Hockeystick het volgende:
[..]
Kijk dit vind ik nou leuk dat je dit woord noemt....als je gaat inzien dat alle media in de wereld censureren,manipuleren en propaganderen kunnen we weer verder gaan met welles/nietus Assad
Dat mensen überhaupt hun mond nog durven open te trekken na 't zien van zulke filmpjes voor Assad.quote:Op zondag 7 augustus 2011 21:59 schreef rakotto het volgende:
http://egyptianchronicles(...)f-hula-and.html#more
Samenvatting van de terreuracties van Assad vandaag in Syrie + Filmpjes.
Hoeveel mensen zijn er doodgeschoten? Als je ziet hoeveel mensen er lopen, en je luistert hoevaak er geschoten word dan lijkt het mij niet dat ze gericht schieten. Het zijn eerder schoten in de lucht, want ik zie iedereen wegrennen en er valt er ergens 1 neer.quote:Op maandag 8 augustus 2011 01:15 schreef rakotto het volgende:
Syrische leger schiet op mensen die duidelijk terroristen zijn.
quote:Syrië ontkent aanval op Deir al-Zor – Duitse parlementariër wil olie-boycot
Het Syrische regime ontkent dat er een aanval is geweest op Deir al-Zor, waar zeker twintig mensen zouden zijn gedood. Volgens een officiële verklaring is er “geen enkele tank in de stad” geweest. Syrië noemt de berichten “het werk van provocerende satellietzenders.” Dit meldt persbureau Reuters.
Volgens een Syrische mensenrechtengroepering, de Syrische Revolutionaire Coördinatie Unie, zijn gisteren zeker vijftig mensen gedood in Deir al-Zor. Dertien mensen kwamen om bij een andere, door tanks geleide aanval op dorpen rond de stad Homs.
De Syrische autoriteiten beschuldigen “gewapende saboteurs” ervan de meeste burgerslachtoffers op hun geweten te hebben. Zij zouden zeker 500 veiligheidstroepen hebben gedood. De Syrische staatstelevisie liet gisteravond beelden zien van lijken in de rivier Orontes bij Hama, met de mededeling dat 17 politieagenten werden aangevallen en gedood in die stad.
Verschillende mensenrechtengroepen schatten het aantal burgerdoden sinds het begin van de betogingen in Syrië op 1600. Volgens de Verenigde Staten zijn het er meer dan 2000.
‘Europa moet Syrische olie boycotten’
Een Duitse CDU-parlementariër wil dat de Europese Unie de import van Syrische olie en gas stopzet, in reactie op het geweld dat het Syrische regime inzet tegen antiregeringsbetogingen, meldt persbureau AFP.
Volgens Ruprecht Polenz, voorzitter van de Commissie voor Buitenlandse Zaken van de Bondsdag, zijn handelssancties nodig om de Syrische president Bashar al-Assad ervan te overtuigen het geweld te stoppen en dat hij “simpelweg vertrekt”.
Kan iemand deze kuttrolll, die het topic verneukt, aanpakken?quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:43 schreef anabolefreak het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn er doodgeschoten? Als je ziet hoeveel mensen er lopen, en je luistert hoevaak er geschoten word dan lijkt het mij niet dat ze gericht schieten. Het zijn eerder schoten in de lucht, want ik zie iedereen wegrennen en er valt er ergens 1 neer.
Verder zijn demonstraties verboden. Als ik hier in NL 200 rijd en word opgepakt hoef ik ook niet te janken, want dan weet ik wat de consequenties zijn. Het zelfde geld als ik in NL met een wapen over straat ga lopen, ik weet dat het niet mag, en ben zelf verantwoordelijk voor de consequenties...
Als je in Syrie woont, weet je dat demonstraties verboden zijn als je geen vergunning hebt, dus als je dan toch demonstreert weet je wat de gevolgen zijn....
quote:Saudische koning bekritiseert Syrië
De Saudische koning Abdullah heeft harde kritiek geuit op Syrië. Hij eist dat er een eind aan het bloedvergieten komt en zegt dat het regime niet alleen hervormingen moet beloven, maar ook moet doorvoeren.
Het geweld tegen demonstranten noemde hij buiten proporties. Abdullah trekt uit protest zijn ambassadeur terug.
Vijftig doden
Ondanks de harde repressie houden de protesten in Syrië aan. In de oostelijke stad Deir al-Sour vielen dit weekeinde minstens vijftig doden bij een grote operatie van het leger.
In de provincie Homs vielen volgens activisten 26 doden en elders in het land nog eens zes.
quote:Anonymous kraakt site Syrisch ministerie van Defensie
De website van het ministerie van Defensie in Syrië is vanochtend gekraakt door leden van het hackerscollectief Anonymous. Anonymous pleegde eerder soortgelijke aanvallen op overheidswebsites en bedrijven.
Op de site van het ministerie van Defensie van Syrië waren enkele uren berichten te lezen die tegen de overheid waren gericht. Ook waren er stills te zien van amateurbeelden van protesten in Syrië. In het midden van de site was het logo van Anonymous geplaatst, een man met een vraagteken als hoofd. Op dit moment is de website van het ministerie van Defensie van Syrië offline.
Deze tekst stond op de website van het Syrische ministerie te lezen:
“To the Syrian people: The World stands with you against the brutal regime of Bashar Al-Assad. Know that time and history are on your side – tyrants use violence because they have nothing else, and the more violent they are, the more fragile they become. We salute your determination to be non-violent in the face of the regime’s brutality, and admire your willingness to pursue justice, not mere revenge. All tyrants will fall, and thanks to your bravery Bashar Al-Assad is next.“
Anonymous plaatste ook een boodschap aan het Syrische leger:
“To the Syrian military: You are responsible for protecting the Syrian people, and anyone who orders you to kill women, children, and the elderly deserves to be tried for treason. No outside enemy could do as much damage to Syria as Bashar Al-Assad has done. Defend your country – rise up against the regime! – Anonymous“
quote:Syria protests: Troops renew attacks on pro-democracy demonstrators
Crackdown comes as President Bashar al-Assad rejects Turkish appeals to change tack or face fate of Muammar Gaddafi
Syrian security forces were reported to have launched another wave of violence against pro-democracy protesters on Tuesday as President Bashar al-Assad rejected a Turkish appeal to change tack or meet the fate of Libya's Muammar Gaddafi.
Human rights groups recorded at least 40 civilians dead on the day that Ahmed Davutoglu, Turkey's foreign minister, met the Syrian leader to issue what was billed as a "final warning" to end the five-month crackdown, estimated by the US as having claimed 2,000 victims.
Syrian's state news agency, Sana, quoted Assad as telling Davutoglu that he would "relentlessly fight terrorist groups" – the terminology used by Damascus to describe anti-regime protests. Davutoglu returned to Ankara without speaking to reporters but was expected to hold a press conference later.
Activists quoted by al-Arabiya TV said 17 people had been killed on the third day of an assault on the Deir Ezzor, close to the border where many people have links to Iraq and Saudi Arabia.
The Syrian National Organisation for Human Rights reported 26 people killed and dozens wounded when troops backed by tanks and armoured vehicles stormed Soran and other villages north of Hama, target of a 10-day assault to crush protests. Syrian state media said government forces were withdrawing from the city.
The Syrian Revolution Co-ordinating Union said the bodies of two sisters, aged six and 11, were among five brought to a hospital in nearby Tibet al-Imam. Four people were also killed in Binnish, near the border with Turkey.
"The whole town has been joining in night rallies against Assad after Ramadan prayers," a resident said. A member of the Local Co-ordination Committees told the Guardian more than 20 tanks and armoured vehicles had entered the town at 4am, with forces shooting, raiding houses and making arrests, including of teenage boys. "This town has been protesting in huge numbers," said the activist, named Odai. "That's why they [the regime] want to put it down."
Soldiers entering houses had stolen money and jewellery. Similar reports have come from other cities including Homs. Tanks were reported in the northern town of Idlib.
As the violence continued, it was rumoured that Ali Habib, the former Syrian defence minister, had been found dead after being replaced on Monday. But sources in Damacsus insisted that Habib, like the Assads a member of the minority Alawite sect, was unwell but alive.
In the past high-profile Syrians who have fallen foul of the regime have been killed or reportedly taken their own lives in mysterious circumstances. True or not, the story seemed symptomatic of a febrile atmosphere and heightened intense speculation about the inner workings of the Assad regime.
Opposition sources said they were worried that the new defence minister, Daoud Rajah, had been chosen to drive a wedge between his own Christian community and the country's Sunni majority. The appointment was also seen as reflecting possible disagreements the president and his brother Maher, who in effect commands the elite fourth division and has been overseeing the security crackdown.
Turkish officials protested at suggestions Davutoglu was simply delivering a message from the US, after briefing by the state department in Washington about a conversation between him and the secretary of state, Hillary Clinton.
Assad's diplomatic isolation deepened this week after Saudi Arabia led Kuwait and Bahrain in recalling their ambassadors from Damascus in protest at the repression. Diplomats say the US and Britain were instrumental in pressing Arab states to break their silence and change tack. King Abdullah of Saudi Arabia called the Syrian regime "a killing machine".
Emissaries from India, Brazil and South Africa are also due in Damascus to appeal for an end to the crackdown and the introduction of genuine democratic reforms. All three have so far been reticent about stronger UN action against Syria.
Activists in Damascus said they were drawing hope from the escalation of protests and the ratcheting up of international pressure on Assad. But none said they could envisage the way in which the regime would fall.
Human Rights Watch said on Tuesday the UN security council should press Syria to comply with its demand to end attacks against peaceful protesters.
"President Bashar al-Assad needs to hear loud and clear that the security council will not tolerate such contempt for its united call for Syria to change course," said Sarah Leah Whitson, Middle East director at Human Rights Watch.
Russia's foreign minister, Sergei Lavrov, said "precedence should be given to ending the violence and continuing efforts to effect profound political and socioeconomic changes in Syria without delay".
Syria has banned foreign media and restricted local coverage that strays from the official party line, which states the regime is fighting thugs and religious extremists who are acting out a foreign conspiracy.
quote:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/4936/Onrust-in-het-Midden-Oosten/article/detail/2844321/2011/08/10/Leger-Syrie-bestormt-nieuwe-steden.dhtml
Het Syrische leger breidt zijn offensief uit. Woensdag hebben troepen ook de steden Taftanaz en Sermin, in de buurt van de grens met Turkije, bestormd. Volgens inwoners is hierbij gebruik gemaakt van tanks.
Ondertussen is de Syrische stad Deir el-Zour volgens een anonieme activist na zware beschietingen door het leger ingenomen. De troepen van president Bashar Assad belegeren de stad al vier dagen, en woensdag bezweek de wijk Mattar Qadim als laatste.
Het Syrische leger is al ruim een week bezig met een bloedig offensief tegen betogers die het vertrek van president Assad eisen. Volgens mensenrechtenactivisten zijn daardoor honderden doden gevallen. Betrouwbare informatie is echter schaars omdat westerse journalisten niet mogen werken in het Arabische land.
Assad zegt de 'terroristische groeperingen' te blijven vervolgen, ondanks de toenemende internationale druk om een einde te maken aan het geweld. Sinds de opstand in maart is begonnen, zijn naar schatting meer dan 2000 burgers om het leven gekomen. Tienduizenden mensen zijn gearresteerd.
Dinsdag drong de Turke minister van buitenlandse zaken Ahmet Davutoglu aan op een einde aan het bloedvergieten. Woensdag arriveren gezanten uit India, Brazilië en Zuid-Afrika met boodschappen van dezelfde strekking. De Amerikaanse president Barack Obama zou overwegen het vertrek van Assad te eisen.
Stropopquote:Op woensdag 10 augustus 2011 13:25 schreef Kelb het volgende:
sinds wanneer nemen Nederlanders het op voor extreme moslims?
quote:Op woensdag 10 augustus 2011 13:25 schreef Kelb het volgende:
+1quote:Op woensdag 10 augustus 2011 13:25 schreef Kelb het volgende:
Haha! Je bent schizofreen!quote:
Allemaal vrije verkiezingenquote:Op woensdag 10 augustus 2011 19:20 schreef anabolefreak het volgende:
[..]
Vrijheid onder de Moslim Broedershap,
quote:Syria violence spreads to commercial capital Aleppo
Two people killed as government forces launch raid on country's second-largest city
Syria's uprising spread into the country's commercial hub of Aleppo today, where two people died during rare government raids, which also saw at least 13 protesters killed in other towns and cities.
The foray into Aleppo, which remains a stronghold of the regime, came as observers outside Syria began to question whether five months of violence and implacable defiance had now reached a tipping point for Bashar al-Assad and the ruling Ba'ath party.
The mood in the country's second-largest city has long been considered a key barometer of the regime's standing inside the country it has ruled with ruthless control for more than four decades.
"If [Aleppo] turns, the Assads have lost Damascus," said one western official. "It is very important to them. It is the only part of the country where the economy has remained relatively resolute."
Across the country, security forces today were widely reported to have opened fire near people as they emerged from mosques and public gathering places, in a bid to deny them a chance to organise after weekly prayers.
The Muslim prayer day of Friday has become the most volatile day of each week, since the uprising began in March – and this was no different, with demonstrators turning out in large numbers in many cities.
"In many places they started to shoot and use teargas the moment prayer ended," said Razan Zeitouneh, a lawyer and activist based in Damascus, from where she monitors the protest movement. "We noticed they used gunfire everywhere, as well as thugs with batons in many places."
Deir Ezzor, in the north-east of the country, was under siege for a third consecutive day, as were the battered cities of Homs and Hama along the western border with Lebanon. The regime regards all three predominantly Sunni Muslim towns as hostile and continues to claim that foreign-backed extremists inside them are driving ever-escalating violence.
Aleppo is also a largely Sunni city, with a sizeable Christian minority, but its residents are mainly middle-class, with strong links to Turkey and considered to be more invested in the ruling Allawite sect.
"There were protests today in the rural areas but also in at least three central neighbourhoods, which is new," said one man who lives near the Aleppo district of Sakhour. "The one in Sakhour was 1,000 people at most but there is lots of security in Aleppo so this is a good size."
"Unrest has been growing in Aleppo during Ramadan because more people are going to prayers and can gather to protest," said a second activist in Aleppo. "Then the increased violence here and in other cities has made people angrier, too. Opposition is slowly increasing here."
At least 257 people have been killed nationwide during the past 11 days, which has seen a renewed push by the military to crush anti-regime protests.
Dissent also continues to mount in the international community, which has struggled to counter a regime that shows little sign of withdrawing its military from civilian areas, despite months of increasingly vehement criticism. US secretary of state Hillary Clinton intensified calls for an economic boycott of Syria, urging countries to "get on the right side of history" and stop buying oil from and selling weapons to regime figures.
Russia and China have continued to stand alongside their ally, but the Arab League this week rounded on Damascus and tensions sharply increased with Saudi Arabia and Turkey.
One western official in Beirut said a point of no return for Mr Assad had drawn nearer this week, with the embattled autocrat unable to convince friend or foe that he had a solution for the instability that threatens to end the uncontested four-decade rule of the Assad clan.
During that time, Syria has become entrenched as a strategic key to the region's fortunes and regional and western observers increasingly fear a drastic increase in volatility throughout the Middle East if Mr Assad were to fall.
"Syria has networks and influence on all of its borders," said a second diplomat in Beirut. "This is where they have leverage – in uncertainty. As the regime continues down this misguided path, things have a very real risk of going badly for many of its neighbours."
Mensen die graag een zakcentje willen verdienen en niet vies zijn van een beetje risico.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 10:13 schreef zuiderbuur het volgende:
In "De Morgen" staat vandaag een interview met een 21-jarige die gevlucht is van Latakia naar België. Hij zegt onder andere dat er spionnen van het regime meelopen in betogingen die namen doorgeven van demonstranten. Als dat zo is, vraag ik me af wie die spionnen zijn die blijkbaar zelf het risico willen lopen doorzeefd te worden?
Net zoals de demonstranten die allemaal betaald worden door Saudie Arabie en de USAquote:Op zaterdag 13 augustus 2011 12:37 schreef waht het volgende:
[..]
Mensen die graag een zakcentje willen verdienen en niet vies zijn van een beetje risico.
Genoeg jongemannen die zo'n baan willen hebben.
Jammer alleen dat hij geen uitkering krijgt.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 17:00 schreef anabolefreak het volgende:
[..]
Net zoals de demonstranten die allemaal betaald worden door Saudie Arabie en de USA
Praat toch geen poep man. Diezelfde 21 jarige jongen die gevlucht is en dat interview geeft is gewoon een economisch vluchteling. Zodra hij zijn verblijfsvergunning en uitekring heeft gaat hij op vakantie in dat gruwelijke Syrie. Te lui om te werken, en te veel mooi verhalen horen over het paradijs Europa, dat doet deze gasten hier komen..
Wie zegt dat?quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 17:14 schreef waht het volgende:
[..]
Jammer alleen dat hij geen uitkering krijgt.
quote:Op maandag 8 augustus 2011 10:43 schreef anabolefreak het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn er doodgeschoten? Als je ziet hoeveel mensen er lopen, en je luistert hoevaak er geschoten word dan lijkt het mij niet dat ze gericht schieten. Het zijn eerder schoten in de lucht, want ik zie iedereen wegrennen en er valt er ergens 1 neer.
Verder zijn demonstraties verboden. Als ik hier in NL 200 rijd en word opgepakt hoef ik ook niet te janken, want dan weet ik wat de consequenties zijn. Het zelfde geld als ik in NL met een wapen over straat ga lopen, ik weet dat het niet mag, en ben zelf verantwoordelijk voor de consequenties...
Als je in Syrie woont, weet je dat demonstraties verboden zijn als je geen vergunning hebt, dus als je dan toch demonstreert weet je wat de gevolgen zijn....
Dat is gewoon gebruikelijk hoor gebeurt bij elke demonstratie.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 10:13 schreef zuiderbuur het volgende:
In "De Morgen" staat vandaag een interview met een 21-jarige die gevlucht is van Latakia naar België. Hij zegt onder andere dat er spionnen van het regime meelopen in betogingen die namen doorgeven van demonstranten. Als dat zo is, vraag ik me af wie die spionnen zijn die blijkbaar zelf het risico willen lopen doorzeefd te worden?
Dat wist ik niet, maar het is toch niet helemaal vergelijkbaar (wanneer is in Nederland het laatst een tank of marineschip ingezet tegen betogers?)quote:Op zondag 14 augustus 2011 12:00 schreef worldcrisis het volgende:
[..]
Dat is gewoon gebruikelijk hoor gebeurt bij elke demonstratie.
Ook hier in Nederland bij rechtse demonstraties bijvoorbeeld.
Meestal zijn het de 'leiders' met de grootste mond die de snitches zijn!
Het leven van een persoon is in Syrie heel wat minder waard dan in NL. Als je dat verrekent is het wel vergelijkbaar.quote:Op zondag 14 augustus 2011 12:52 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, maar het is toch niet helemaal vergelijkbaar (wanneer is in Nederland het laatst een tank of marineschip ingezet tegen betogers?)
Juli 1934, tijdens de Jordaan oproer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jordaanoproerquote:Op zondag 14 augustus 2011 12:52 schreef zuiderbuur het volgende:
(wanneer is in Nederland het laatst een tank of marineschip ingezet tegen betogers?)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al had Nederland toen geen tanks en was dit pantservoertuig hetgeen er het meest op leek."Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
quote:Op zondag 14 augustus 2011 13:04 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Juli 1934, tijdens de Jordaan oproer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jordaanoproer
Foto's in de spoiler:En in Nijmegen in 1981 met de Piersonrellen. Onder andere 5 tanks en een pantserwagen zijn toen ingezet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Al had Nederland toen geen tanks en was dit pantservoertuig hetgeen er het meest op leek.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piersonrellen
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
Trouwerij van Beatrix nog maar net 30 jaar geledenquote:Op zondag 14 augustus 2011 12:52 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, maar het is toch niet helemaal vergelijkbaar (wanneer is in Nederland het laatst een tank of marineschip ingezet tegen betogers?)
quote:Op zondag 14 augustus 2011 14:32 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Trouwerij van Beatrix nog maar net 30 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kroningsoproer
Dat is geen vraag, dat is een zekerheid: die wordt ter plekke gelynched. Kijk maar eens hoe dat in Tunesië ging met die jagers waarvan men dacht dat ze spionnen waren...quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:15 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
[quote]Ik vraag me trouwens af wat men met zo'n spion van het regime doet als hij ontmaskerd wordt.
[/quote]Goed punt idd. Alleen is het presenteren een beetje lastig aangezien er geen journalist in komt en nauwelijks beelden naar buiten. Maar het is idd een probleem dat er geen alternatief duidelijk zichtbaar is.quote:In Syrië is er bij mijn weten niet eens echt een "parallelle autoriteit" gepresenteerd.
Was er niet een periode waarin Turkije Syrië bedreigde met oorlog vanwege PKK-acties op Syrische bodem?quote:Op maandag 15 augustus 2011 21:36 schreef remlof het volgende:
Turkije neemt 'stappen' als Syrië niet stopt
quote:Syrie: Opstand in Latakia is afgelopen
Het Syrische leger heeft een einde gemaakt aan de opstand in de stad Latakia en de troepen zijn begonnen met zich terug te trekken, zo meldt het Syrische Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Generaal Mohammad Hassan al-Ali: "de burgers van Latakia kunnen hun dagelijkse leven opnieuw oppikken na de eerdere verstoring door terroristische groepen". Sinds zaterdag zijn in de stad minstens 34 doden gevallen nadat het Syrische leger een offensief startte tegen tegenstanders van de regering. Volgens mensenrechtenactivisten zouden de regeringsprotesten, die midden maart van start gingen, al aan minstens 1.790 burgers het leven hebben gekost.
quote:UN withdrews non-essential staff from Syria
The United Nations has withdrawn non-essential staff from Syria where President Bashar al-Assad is seeking to crush a five-month uprising against his rule, a senior U.N. official said on Wednesday.
U.N. Special Coordinator for Lebanon Michael Williams said in a statement to Reuters that the 26 non-essential international staff members and their families had left Syria.
Williams also said he was "very concerned" at the situation in Latakia, where activists say 36 people have been killed in a military assault which was launched against parts of the coastal city on Saturday.
quote:Shell praat met Kamer over sancties Syrië
(Novum) - Shell gaat met de Tweede Kamer praten over mogelijke oliesancties tegen Syrië. President-directeur van Shell Nederland Dick Benschop heeft een uitnodiging van D66-leider Alexander Pechtold voor een gesprek in de Kamer aangenomen, schrijft Spits.
Shell praat met Kamer over sancties Syrië
Shell is een van de grootste afnemers van olie in Syrië. Pechtold wil weten of het bedrijf bereid is tot een boycot. "Shell wil maatschappelijk verantwoord ondernemen dus dan is het goed dat ze het gesprek aangaan. Ik vind dat ze dat ook verplicht zijn aan de consument en de politiek", zegt hij in de krant. Multinationals met grote belangen in Syrië kunnen niet wegkijken van de 'wreedheden' van president Bashar Assad, vindt hij.
Minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal (VVD) zei vorige week al de druk op Syrië verder te willen opvoeren met scherpere sancties. Zo wil hij de zwarte lijst van personen die Europa niet in mogen uitbreiden met handlangers van het regime van Assad.
Ik denk dat Syrië wel een andere afnemer zal weten te vinden. In het uiterste geval kunnen ze lager dan de marktprijs verkopen wat nog altijd veel beter is dan niks.quote:
Nou, ik denk echt dat de Syriërs en Assad hier vijf minuten goed voor gaan zittenquote:
Ik respecteer Moore wel, maar een toespraak van ruim 5 minuten door een Amerikaan die verder niets kan betekenen voor een volk dat in nood zit komt toch wat ijdel over.quote:Op woensdag 17 augustus 2011 15:32 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Moore komt geloofwaardig over... in tegenstelling tot de neocons .. respect voor hem hij steunt de willekeurige man op straat!
Reuters:quote:Obama roept Assad op tot vertrek
WASHINGTON - De Amerikaanse president Barack Obama heeft president Bashar al-Assad van Syrië opgeroepen op te stappen.
Hij tekende donderdag een decreet waardoor alle Syrische tegoeden in de Verenigde Staten worden bevroren. Ook is de import van olie en olieproducten uit het Arabische land in de Verenigde Staten verboden.
quote:In a joint statement, French President Sarkozy, German Chancellor Merkel and UK PM Cameron have called on Assad to resign.
De EU en de VS willen dat Assad opstapt.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 16:03 schreef waht het volgende:
Als Assad nog niet eerder het buitenbeentje was is hij het nu wel. Naast Europa en Amerika heeft hij nu ook de Arabische landen tegen hem in het harnas gejaagd. Zelfs Palestijnen heroverwegen hun relatie tot dit regime.
Vanzelfsprekend blijven de Russen lekker wapens leveren, want o wat zijn ze belangrijk, en houdt Iran zich stil.
quote:The Western media has played a central role in obfuscating the nature of foreign interference in Syria including outside support to armed insurgents. In chorus they have described recent events in Syria as a "peaceful protest movement" directed against the government of Bashar Al Assad.
Recent developments in Syria point to a full-fledged armed insurgency, integrated by Islamist "freedom fighters", supported, trained and equipped by NATO and Turkey's High Command.
According to Israeli intelligence sources:
NATO headquarters in Brussels and the Turkish high command are meanwhile drawing up plans for their first military step in Syria, which is to arm the rebels with weapons for combating the tanks and helicopters spearheading the Assad regime's crackdown on dissent. Instead of repeating the Libyan model of air strikes, NATO strategists are thinking more in terms of pouring large quantities of anti-tank and anti-air rockets, mortars and heavy machine guns into the protest centers for beating back the government armored forces. (DEBKAfile, NATO to give rebels anti-tank weapons, August 14, 2011)
The delivery of weapons to the rebels is to be implemented "overland, namely through Turkey and under Turkish army protection....Alternatively, the arms would be trucked into Syria under Turkish military guard and transferred to rebel leaders at pre-arranged rendez-vous." (Ibid, emphasis added)
NATO and the Turkish High command, also contemplate the development of a jihad involving the recruitment of thousands of freedom fighters, reminiscent of the enlistment of Mujahideen to wage the CIA's jihad (holy war) in the heyday of the Soviet-Afghan war:
Also discussed in Brussels and Ankara, our sources report, is a campaign to enlist thousands of Muslim volunteers in Middle East countries and the Muslim world to fight alongside the Syrian rebels. The Turkish army would house these volunteers, train them and secure their passage into Syria. (Ibid, emphasis added)
These various developments point towards the possible involvement of Turkish troops inside Syria, which could potentially lead to a broader military confrontation between the two countries, as well as a full-fledged "humanitarian" military intervention by NATO, which would be carried out in coordination with the Alliance's support to the insurgency.
A detailed report on developments in Syria will be published shortly by Global Research
Global Research Articles by Michel Chossudovsky
Dat zeg ik.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 17:20 schreef Chooselife het volgende:
[..]
De EU en de VS willen dat Assad opstapt.
Bron?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:09 schreef Chooselife het volgende:
NATO and Turkey Support Armed Rebels in Syria. Campaign to Recruit Muslim "Freedom Fighters"
[..]
Je moet op Fok een bron vermelden als je berichten van elders quote. Anders kan Fok in de problemen komen i.v.m. auteursrecht.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:45 schreef Chooselife het volgende:
Wat zou voldoende voor je zijn, FOX news? De website van het NOS journaal?
Je wilt toch niet meer met Asaad gezien worden zeg, hij kan wel vrienden worden met de grote leider Kimquote:Op zondag 7 augustus 2011 15:53 schreef waht het volgende:
[..]
Nee.
Misschien blijft Assad gewoon zitten, wie kan het ook wat schelen. Maar z'n tijd als leider met enige legitimiteit is voorbij. Elke grootmacht die ooit wat van Syrie wil heeft vanaf nu een goed startpunt.
Waar komt dit vandaan?quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:09 schreef Chooselife het volgende:
NATO and Turkey Support Armed Rebels in Syria. Campaign to Recruit Muslim "Freedom Fighters"
[..]
Nouquote:Op vrijdag 19 augustus 2011 09:45 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Wat zou voldoende voor je zijn, FOX news? De website van het NOS journaal?
Klinkt allemaal erg betrouwbaar!quote:Op donderdag 18 augustus 2011 19:09 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Tijdje niet gezien nee, ook niet op de FP..quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:05 schreef remlof het volgende:
Waar is ChristianLebaneseFront eigenlijk gebleven? Zou ie naar Syrië zijn om voor Assad te vechten?
Hee!! Hoe is het?!!quote:Op zaterdag 20 augustus 2011 14:05 schreef remlof het volgende:
Waar is ChristianLebaneseFront eigenlijk gebleven? Zou ie naar Syrië zijn om voor Assad te vechten?
quote:Syriers: Kaddafi is weg, nu jij Bashar!
Duizenden antiregeringsdemonstranten zijn vandaag in heel Syrië de straat opgegaan om te protesteren tegen president Bashar Assad. Ze scandeerden 'Kaddafi is vertrokken, nu is het jouw beurt Bashar!'.
In Homs openden veiligheidstroepen zonder waarschuwing het vuur en doodden ten minste één persoon, aldus ooggetuigen. Inwoners van Homs en verscheidene andere steden zijn woedend vanwege de uitlatingen die Assad gisteren in een televisie-interview deed en riepen dat zijn regime het volgende is dat valt, na dat van Muammar Kaddafi in Libië. De oppositie heeft het vertrouwen in Assad verloren en noemde zijn beloftes mosterd na de maaltijd. Ze is van mening dat de hervormingsvoorstellen te weinig om het lijf hebben.
Assad beloofde zondag hervormingen, waaronder parlementsverkiezingen in februari, maar bleef erbij dat de onrust wordt veroorzaakt door gewapende bendes en islamitische militanten en niet door ware hervormingsactivisten. Assad zei dat hij zich geen zorgen maakte over de veiligheidssituatie in het land en waarschuwde tegen een buitenlandse militaire interventie zoals in Libië.
In Hama schoten gewapende aanhangers van Assad zondag twee mensen dood, aldus activisten van het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten en van de Lokale Coördinatiecomités.
Dodental
Het dodental als gevolg van het brute optreden van leger en politie in Syrië is gestegen naar 2200. Dit heeft de Hoge Commissaris van de VN voor de Mensenrechten, Navi Pillay, vandaag gezegd. Eerder werd een dodental van 2000 genoemd.
Sinds enkele maanden is het erg onrustig in Syrië. Demonstranten in vele steden die het aftreden van president Bashar al-Assad en democratie eisen, worden keihard aangepakt door leger en politie. Assad regeert sinds zijn aantreden in 2000 feitelijk als dictator van het Arabische land
bronquote:Weer geweld tegen betogers Syrië
Update: maandag 29 aug 2011, 02:08
Het Syrische regime lijkt niet onder de indruk van de oproep van de Arabische Liga om een einde te maken aan het geweld tegen betogers. Troepen zijn Khan Sheikhoun binnengevallen en volgens inwoners van de stad is er opnieuw op demonstranten geschoten.
In de stad, die op de weg naar Turkije ligt, zouden zeker twee doden gevallen zijn. Ook waren er veel arrestaties.
Ook in de hoofdstad Damascus was het onrustig. Syrische troepen schoten met machinegeweren op een groep militairen die de kant had gekozen van betogers. Het regime heeft steeds ontkend dat er militairen overlopen.
Dit vind ik nochtans een wending die wat meer aandacht mag krijgen:quote:Op maandag 5 september 2011 18:43 schreef abdalfawaz het volgende:
Dit is dus gevaarlijk. Syrië begint meer en meer van de radar te verdwijnen hier in de media. Laten we niet op een Iran-scenario hopen.
Martin Jansen is een propaganda-freak.quote:Op maandag 5 september 2011 20:08 schreef zuiderbuur het volgende:
In "De Morgen" stond dit weekend trouwens opnieuw een stuk over Syrië door de arabist Martin Jansen. Hij maakte de vergelijking met Libië, en stelt dat er grote verschillen zijn, waardoor het in Syrië wel zo'n vaart niet zal lopen.
Syrië kent geen plaats die als bolwerk van het verzet kan dienen, zoals Benghazi, de oppositie is te veel verdeeld, bij het leger wordt er enkel op laag niveau gedeserteerd, en het zou ook voor de westerse grootmachten tot een te instabiele situatie leiden als Syrië, het Midden-Oosten in het klein, van regime verandert. Een mogelijke burgeroorlog in Libanon zou volgens hem een gevolg kunnen zijn.
Wie weet, ik herinner me ook nog dat men zei dat in Libië het autoritaire regime de teugels in handen zou kunnen houden, en dat het niet zoals in Tunesië zou gaan.
Ik moet je nageven dat je hier de spijker op z'n kop slaat! Die man moet je niet al te serieus nemen.quote:Op dinsdag 6 september 2011 08:11 schreef Monidique het volgende:
Die Jansen is een of andere obscure man in Damascus die daar Arabisch heeft gestudeerd en al enkele jaren op internet met name opiniestukken instuurt over moslims dit, moslims dat.
Zijn opiniestukken staan geregeld in de Vlaamse krant "De Morgen", en soms zijn die eerder al verschenen in een Nederlandse krant.quote:Op dinsdag 6 september 2011 10:09 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Ik moet je nageven dat je hier de spijker op z'n kop slaat! Die man moet je niet al te serieus nemen.
(ken hem persoonlijk goed)
Misschien is het gewoon een soort lukraak gekozen schuilnaam.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:52 schreef De_Nuance het volgende:
Wat is dat toch met die Arabisten die Jansen heten?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die man woont al heel lang in Syrië en is gewoon als verdwaalde 'student' op 40-jarige leeftijd daar terecht gekomen. Beetje een vakidioot die in Damascus veel op het Nederlands Instituut in Damascus rond hing/hangt. Kennelijk zijn er weinig andere Nederlandstalige aanknopingspunten aldaarquote:Op dinsdag 6 september 2011 13:16 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Zijn opiniestukken staan geregeld in de Vlaamse krant "De Morgen", en soms zijn die eerder al verschenen in een Nederlandse krant.
Ik heb niet veel info over hem? Heeft hij boeken geschreven of zo? Waarom komt hij relatief vaak aan het woord?
Heeft hij een reden om het regime te steunen? (Hier een stuk van hem getiteld "Behoud Syrisch regime heeft louter voordelen")
quote:Syrian soldiers executed for refusing to target activists
Protesters claim deaths happened at Damascus barracks as analysts report increasing number of troop defections
Eight soldiers were executed in the Syrian capital Damascus on Friday for refusing to fire on protesters, activists have claimed.
The Local Co-ordination Committees (LCCs), which monitor demonstrations in the country, said the soldiers were killed in the Kesweh area of the capital after a dispute at their barracks. Six people were injured, some of them critically, when security forces fired on demonstrators, the LCCs said.
Analysts say the number of soldiers defecting from the Syrian army seems to be increasing, but this poses little threat to President Bashar al-Assad's regime because there is no sign of senior figures deserting or heavy weaponry being lost. Army attacks on mosques in Hama and Deir Ezzor seem to have been the catalyst for some of the desertions.
Elsewhere, two civilians were killed in the central city of Homs and Idlib province near the Turkish border as security forces fired on protesters across the country when demonstrations followed Friday prayers.
Murhaf Jouejati, a Syria expert at the National Defense University in Washington DC, said the protests in Homs seemed "far larger than usual" and the pro-Assad militiamen, known as Shabiha or "ghosts", had descended on the town in large numbers.
Most foreign journalists are banned from Syria and it is impossible to properly verify what is happening in the country.
Security forces were reported to have broken up a demonstration in another part of Damascus using pump-action shotguns and teargas, and a new video emerged purporting to show a mass grave in the capital.
Protesters have been increasingly calling for international protection from the Assad regime's crackdown as the death toll tops 2,200.
The uprising began six months ago with modest calls for reform and an insistence that there be no foreign intervention such as the Nato operation that helped topple the government of Libya. But now protesters have called for observation missions and human rights monitors to help deter attacks on civilians.
The calls are a sign of the growing frustration – and desperation – by a remarkably resilient movement that has nonetheless failed to bring down Assad, who still has the iron loyalty of the armed forces, which is key to his power.
Widespread international condemnation and sanctions have done little to stop the crackdown. The regime has all but sealed off the country to foreigners, saying the unrest is being driven by terrorists and thugs who want to destroy Syria.
The media blackout makes it difficult to independently confirm reports, but amateur video and other witness accounts have become vital lines of information.
On Friday, videos showed crowds in flashpoint areas, including Damascus, Homs and Idlib, calling for Assad's execution and hoisting signs that read: "Bashar: Game Over!"
Security forces broke up most gatherings by firing bullets and teargas or chasing protesters with batons, activists said.
Several people were killed, but the death toll was not immediately clear.
On Thursday, a leading human rights group said Syrian security forces "forcibly removed" patients from a hospital and prevented doctors from reaching the wounded during a military siege in Homs this week.
The New York-based Human Rights Watch cited testimony from witnesses, including doctors. "Snatching wounded people from the operating room is inhumane and illegal," said Sarah Leah Whitson, its Middle East director.
"Cutting people off from essential medical care causes grave suffering and perhaps irreparable harm."
Wednesday's military operation in Homs killed at least 20 people. It was among the most severe crackdowns on an urban centre during the uprising.
A doctor at the al-Barr hospital told Human Rights Watch that security forces seized some of the wounded from the hospital.
"When we tried to help the wounded, the security forces pushed us back, saying these were criminals and rapists," he said. "They were beating the wounded as they moved them out of the hospital."
There have been other reports of security forces targeting hospitals and rounding up the wounded in Syria and in Bahrain, where there have been widespread protests by the Shi'ite majority against the long-ruling Sunni monarchy.
Doctors and nurses who treated protesters during rallies in Bahrain were rounded up in a crackdown that resulted in the arrests of hundreds of activists.
Onderdeel van de studie, een naamswijziging.quote:Op dinsdag 6 september 2011 13:52 schreef De_Nuance het volgende:
Wat is dat toch met die Arabisten die Jansen heten?
quote:Turkey blamed after defector is returned to Syria
Lieutenant Colonel Hussein al-Harmoush was first senior military officer to defect during anti-Assad uprising
The first senior military officer to defect during the Syrian uprising has been arrested by regime forces after disappearing from Turkey and was set to appear on state television on Thursday night, prompting opposition activists to claim he had been betrayed by his hosts as part of a deal.
Lieutenant Colonel Hussein al-Harmoush, who defected in June with senior members of an army unit responsible for a crackdown in the town of Jisr al-Shighour, went missing from a refugee camp in southern Turkey two weeks ago.
He had been received by Turkish officials as one of thousands who had fled the crackdown and a series of security sweeps that followed. He had called several times for other Syrian forces to follow his lead.
The Syrian Arab news agency said Harmoush's "confession" was scheduled to be broadcast on Thursday night.
Wissam Tarif from the human rights organisation Avaaz said he had been told that Turkish officials had traded Harmoush for nine members of the PKK Kurdish militant group, which Turkey has proscribed as a terrorist organisation.
"We have heard from the Kurds that there has been a deal done," he said. "The Turks have been extremely interested in finding ways to clearly define the Kurdish role inside the [Syrian opposition] transitional council."
A spokesman for the Turkish government said that he had no information about Harmoush. When asked on Thursday in Cairo about the missing officer, Turkey's prime minister, Recep Tayyip Erdogan, did not respond.
Turkey has been a crucial base for the Syrian opposition, which on Thursday announced the formation of a 140-member transitional council, in an effort to provide a unified voice and eventually an alternative to four decades of strongman rule in Syria.
After six months of uprising, which has been met by a relentless crackdown by Syrian state forces, other regional states are also trying to take a stake in nascent opposition political groupings. Both Qatar and Iran have offered to hold summits, along with France, which is calling for President Bashar al-Assad to leave office.
The Syrian regime consistently casts the uprising as a series of running battles between security forces and terrorist groups of Islamists, which it claims are being backed by neighbouring states, among them Saudi Arabia and Israel.
Tarif said there was no evidence that either funds or weapons were flowing into Syria.
He said security forces were facing sustained armed resistance in the city of Homs only, with most other parts of the restive country under military control.
"Assad made a mistake in 2001 when he gave out weapons to people as part of a Golan Heights [protection] force," he said. "It's these weapons that are being used now and a lot of them appear to have made their way to Homs. It is the one place that people are shooting back."
Meanwhile, the former attorney general of Hama, Adnan Mohammed al-Bakkour, appeared on Thursday on a video released on the internet, in which he rebuffed regime claims that he had been forced to make an earlier video resigning from his post and denouncing the ongoing crackdown.
In the short film Bakkour reaffirmed his earlier insistence that he had defected to the opposition – the most senior non-military official to do so during the uprising.
International groups believe more than 2,600 people have been killed in the crackdowns. Between 400 and 600 members of the security forces have also been killed, although observers believe that large numbers of them have been defectors killed by loyalist units.
Gunfire resounded through part of the Syrian capital, Damascus, on Thursday where the local co-ordinating committees, which act as an umbrella group for the opposition, say up to five were killed.
The attacks come as a Red Crescent medic whose ambulance came under attack last week in Homs died at the American University Hospital in Beirut. Hakam Dorak al-Seba'i was injured when the ambulance he was driving in Homs was shot at on 7 September.
Security has been intense in Damascus – the political heart of the Alawite clan, which is led by the Assad family – and demonstrations have not achieved the same size or reach there.
Several Syrian families were reported to have been forced to make declarations that "armed gangs" had killed their sons during recent fighting
Ik denk dat je de wereld te zwart wit ziet. De BRIC's en de VS zijn wederzijds afhankelijk. Het is niet alsof de een de ander in zijn zak heeft.quote:Op dinsdag 20 september 2011 20:47 schreef Chooselife het volgende:
Denk je dat nu serieus?
Obama en Erdogan kunnen helemaal niets uitrichten. Al-Assad blijft 20 jaar op zijn plek. Omdat Rusland, China en Iran dat graag zo zien. En in hun kielzog het gehele BRICs-machtsblok. En gezien Erdogan en Obama volledig afhankelijk zijn van de BRICs, zullen ze niet eens een poging wagen richting Syrië.
De Turken staan te springen om in te grijpen en hebben de plannen daarvoor al lang klaar liggen. Gewoon een aangepaste Noord-Irak dus voor de Turken. Ze hebben liever niet dat de Syrische Koerd zich gaat identificeren met de rest.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:00 schreef Aloulou het volgende:
Zowel de Russen/Chinezen als Amerikanen/Turkije hebben weinig invloed op de vraag of Assad aanblijft. Ze kunnen bespreken wat ze willen maar meer invloed op de situatie krijgen ze niet.
De sancties weerhouden Assad's regime er niet van zich enigzins terughoudender op te stellen. En aan een invasie of bombardementen a-la Libie begint men echt niet. Gewoon afwachten dus. Het volk zie ik niet snel meer teruggaan, ook niet als dit volgend jaar nog bezig is. En Assad's leger zal ook niet direct terugtrekken. Hele moeilijke situatie dus die nog alle kanten op kan gaan. Hoewel ik geloof dat de mensen op straat uiteindelijk toch echt de langste adem hebben. Het leger is gewoon te klein om alles echt neer te slaan. Ze kunnen niet overal tegelijk zijn namelijk.
De Russen hebben er een belangrijke militaire haven. Hiermee verzekeren ze zich tot een stabiele en permanente aanwezigheid in de Middenlandse Zee. En willen hun MO-proxy ongetwijfeld niet kwijt, hetzelfde als voor de VS en Bahrein geldt.quote:Op dinsdag 20 september 2011 21:03 schreef waht het volgende:
Ik vraag me ook af in hoeverre het B, I & C iets kan schelen wat er met Assad gebeurt. Voor de Russen is het een (net zoals Kadaffi was) afnemer van wapentuig dus wat hen betreft kan ik het enigszins begrijpen.
Men weet niet wat Iran werkelijk denkt. Dat kan ook niet, want die inlichtingen hebben we hier niet beschikbaar. Het lijkt cosmetisch gemotiveerd, die quasi-strenge toon van Ahmadinejad. Ik vermoed dat het is om een rookgordijn te creëeren.quote:Op dinsdag 20 september 2011 22:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Iran is zich misschien al een beetje aan het indekken.
Jammer dat er zo weinig beweging zit in het leger van Syrië. Lijkt me erg frustrerend voor de demonstranten.
quote:'Ooggetuigenverslag uit de Syrische stad Homs'
In de Syrische stad Homs zijn vreedzame demonstraties onmogelijk geworden door het beangstigende geweld van gewapende bendes. Arabist Martin Janssen maakte van dichtbij de gevolgen mee.
Ongeveer een maand geleden kreeg een van mijn Syrische vrienden hier in Damascus een neef op bezoek uit de stad Homs. Omdat hij wist dat ik een ruim appartement bewoonde vroeg hij of zijn neef enkele dagen bij mij mocht logeren. Ik stemde toe en de neef, Achmed, bracht als mijn gast drie dagen door in mijn woning.
Achmed, een jongeman van rond de 20 jaar, maakte een vermoeide indruk. Hij vertelde mij dat in Homs de situatie momenteel zo gevaarlijk was dat in vele wijken de jongeren s'nachts in toerbeurt patrouilleerden om hun wijken te beschermen tegen het sektarische geweld dat de stad in haar greep houdt. Mijn gast Achmed was één van hen en sindsdien had hij geen nacht meer behoorlijk geslapen. Het verklaarde zijn chronische vermoeidheid en depressiviteit. Dat laatste vooral 'omdat hij het gevoel had in een donkere tunnel te leven waarvan het einde niet in zicht was'. In deze drie dagen werd zijn gelaat slechts één keer verhelderd door een glimlach. Dat gebeurde tijdens het afscheid toen ik hem vertelde dat hij altijd welkom was.
Deze glimlach was het laatste wat ik van Achmed zou zien want donderdag 8 augustus ontving ik het bericht dat hij de nacht tevoren in Homs was vermoord. Een kogel, afgevuurd door een sluipschutter die zich verscholen had op het dak van een woning, had hem in zijn hoofd getroffen. Hij stierf ter plekke en zijn ontzielde lichaam zou enkele uren in het nauwe steegje blijven liggen omdat het gevaar van de talloze sluipschutters verhinderde, dat zijn gewaarschuwde en ontzette familieleden zijn lichaam konden meenemen.
Achmed's familieleden in Damascus reisden terstond naar Homs en bleven daar een aantal dagen conform hun islamitische tradities. Na terugkeer in Damascus beschreven ze mij in levendige beelden de situatie in Homs die in schril contrast stond met de kalmte en rust in Damascus. Ze vertelden me dat ze de eerste dagen het gevoel hadden gehad dat ze in Aghanistan waren. Schietpartijen dan hier dan daar.
Verdwaalde kogels
De situatie in Homs heeft volstrekt niets meer van doen met vreedzame demonstraties versus het Syrische leger. Goedbewapende bendes beheersen vooral s'nachts het straatbeeld. In de wijk waar de familie van mijn vrienden woonde was men vooral bevreesd voor zogenaamde 'verdwaalde kogels'. Een jong echtpaar zat op het balkon van hun woning een kop koffie te drinken. Plotseling werd de echtgenote dodelijk getroffen door zo'n gevreesde verdwaalde kogel en stierf in de armen van haar man. Enkele straten verder overleed op gelijke wijze een huisvrouw die op klaarlichte dag bezig was de was op te hangen. Geraakt door een verdwaalde kogel waarvan niemand de herkomst wist. Vrouwen die boodschappen gingen doen waren vergezeld door een mannelijk familielid dat een geweer in zijn hand droeg om hen te beschermen.
Het Syrische leger heeft reeds meerdere malen probleemwijken in Homs uitgekamd, arrestaties verricht en alle illegale wapens in beslag genomen. Enkele dagen later echter blijken er weer volop wapens aanwezig te zijn en de autoriteiten vermoeden dat deze wapens Homs worden binnengesmokkeld via het rioleringssysteem van de stad. Wat de situatie moeilijk controleerbaar maakt want dit rioleringssysteem blijkt een ingewikkeld labyrint van gangen te zijn met honderden ingangen in verschillende delen van de stad.
Dit ooggetuige verslag uit de Syrische stad Homs maakt duidelijk waarom men uiterste voorzichtigheid dient te betrachten bij het beoordelen van de huidige crisis in Syrië. Het simpele zwart-wit beeld dat de situatie schetst als een confrontatie tussen enerzijds vreedzame demonstranten, die slechts vrijheid en democratie verlangen, en anderzijds het brute geweld van het Syrische leger is op zijn zachtst uitgedrukt eenzijdig en onvolledig. In Homs bijvoorbeeld zijn vreedzame demonstraties onmogelijk geworden door het beangstigende geweld van gewapende bendes die zich de 'brigades van Khalid ibn Walid' schijnen te noemen. Het zijn soennitische radicalen die zich laten inspireren door een in Saoedie-Arabië gevestigde haatprediker Adnan al-Arour.
Eind deze maand begint in Syrië het nieuwe schooljaar maar in Homs durven veel ouders hun kinderen niet naar school te sturen. Vooral de Alawitische minderheid in de stad is bevreesd omdat Adnan al-Arour zijn volgelingen in Syrië heeft opgeroepen om 'alle Alawitische mannen te doden, hun vrouwen te verkrachten en hun kinderen te ontvoeren'. De Alawieten vrezen thans dat hun kinderen daadwerkelijk ontvoerd zullen worden wanneer men hen naar school zal sturen.
Slagveld
Deze berichten schetsen een andere zijde van de huidige crisissituatie in Syrië en verklaren waarom nog steeds een behoorlijk gedeelte van de Syrische bevolking zwijgend het regime steunt. Ze vrezen dat de eventuele val van het Syrische regime zal leiden tot de ineenstorting van de Syrische staat waardoor Syrië zal veranderen in een slagveld waarop de best bewapende elementen de strijd in hun voordeel zullen beslechten.
Het Syrische regime wordt verweten de sektarische kaart te spelen en verschillende bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten. Op basis van verhalen van ooggetuigen echter, zoals de bovenstaande situatieschets uit Homs, kan men met evenveel reden het tegenovergestelde verdedigen. Dat namelijk allerlei regionale krachten deze sektarische kaart gebruiken en dat het Syrische regime net tracht om deze sektarische veenbrand, die de eenheid van het land bedreigt, te blussen.
De Syrische revolutie blijkt twee zeer verschillende gezichten te hebben. Het westen ziet in de Syrische crisis vooral de strijd van een regime dat om haar voortbestaan vecht. De waarheid is echter eveneens dat de toekomst van Syrië als eenheidsstaat op het spel staat.
Martin Janssen is arabist en woont in Damascus.
quote:'Betogingen Syrië kleiner en kleiner'
De betogingen tegen het regime van president Bashar al-Assad in Syrië nemen sterk in omvang af. Dit stellen waarnemers over het protest in Syrië dat half maart losbarstte, meldde het Franse persbureau AFP vandaag.
Het regime heeft de protesten uiterst bloedig neergeslagen. En de talrijke arrestaties van mensen die mogelijk hun ontevredenheid over het bewind willen uiten, ondermijnen de kracht van de geweldloze opstand.
Anderzijds ontstaat er hier en daar gewapend verzet, zoals in de westelijke streek van Homs en in de noordelijke provincie Idlib.
quote:Amnesty International Reveals Shocking New Evidence of Extreme Brutality in Syria -- Mutilated Body of Abducted 18-Year-Old Woman Killed in Horrific Circumstances
(New York) – Amnesty International today revealed new evidence of the extreme brutality being meted out to Syrian protesters and their families. The organization said the mutilated body of an 18-year-old woman who was abducted by security forces was discovered by her family in a morgue in Homs Sept. 13. Zainab al-Hosni would become the first woman known to have died in custody during the unrest.
The family of Zainab was visiting the morgue to identify the body of her activist brother Mohammad, who was also arrested and apparently tortured and killed in detention. The family found that Zainab had been decapitated, her arms cut off, and skin removed.
“If it is confirmed that Zainab was in custody when she died, this would be one of the most disturbing cases of a death in detention we have seen so far,” said Philip Luther, Amnesty International’s deputy director for the Middle East and North Africa.
“We have documented other cases of protesters whose bodies were returned to their famlies in a mutilated state during recent months, but this is particularly shocking.”
The killings of the brother and sister bring Amnesty International’s records of reported deaths in custody to 103 cases since mass protests in Syria began in March this year.
Amnesty International has recorded 15 new deaths in custody cases since its report “Deadly Detention: Deaths in Custody Amid Popular Protest in Syria,” published on August 30. The bodies of the dead showed signs of beating, shooting and stabbing.
Zainab al-Hosni was abducted by plain-clothes individuals believed to be members of the security forces on 27 July, apparently to pressure her activist brother Mohammad Deeb al-Hosni to turn himself in.
Mohammad Deeb al-Hosni, 27, had been organizing protests in Homs since demonstrations began. After Zainab’s arrest in July, he was apparently told on the phone by her captors that she would only be released if he stopped his anti-regime activities.
He was eventually arrested on September 10 and held at the Political Security branch in Homs.
Their mother was summoned by security forces to pick up Mohammad’s dead body from a military hospital only three days later, on September 13. The body showed signs of torture including bruising on the back and cigarette burns on the body. He had been shot in the right arm, right leg, and three times in the chest.
By chance, their mother discovered Zainab’s mutilated body at the same military hospital. However, the family were not permitted to take Zainab’s body home until September 17.
Their mother was said to have been made to sign a document saying that Zainab and Mohammad had been kidnapped and killed by an armed gang.
“There are no signs of torture and murder abating in Syria,” said Luther.
“The mounting toll of reports of people dying behind bars provides yet more evidence of crimes against humanity and should spur the UN Security Council into referring the situation in Syria to the International Criminal Court.”
Amnesty International has compiled the names of more than 2,200 people reported to have died since pro-reform protests began. Thousands of others have been arrested, with many held incommunicado at unknown locations at risk of torture or death.
quote:http://latakia-city.gov.sy/
Latakia, once a beautiful and serene port city, is now a hornets nest of military offensives, demonstrations, and everyday brutalities. Mass arrests are frequent. In early August, security forces arrested and detained thousands of people, forcing them into a football stadium and taking away their identification cards and cell phones. More than 5000 Palestinian refugees were forced from their homes and displaced. The Syrian navy continuously shelled the port city for days. Detained protestors are reprimanded and humiliated in school classrooms that have been converted into temporary prisons. Two year old O'laa Jablawi was shot in the eye and killed as she and her parents attempted to flee the besieged city.
And yet, despite the rising violence and suffering seen in Latakia, Assad continue to promise nothing and do nothing. The rampant corruption and brutality that are the trademarks of the Assad regime continue to flourish in Latakia and surrounding cities. One thing is clear, Assad fears the Syrian people. he fears what they will achieve if they collectively mobilize and demand freedom. And so he continues to use his toy army to strike down the peaceful demonstrators. But as each day brings them closer to the end of Assad’s tyranny and the taste of freedom, we applaud the Syrian people’s courage.
Inmiddels durf ik te concluderen dat het regime van Assad politieke tegenstanders met bruut geweld uit de weg wil ruimen. Niet puur gebaseerd op de actuele gebeurtenissen, maar evenveel op de geschiedenis van de al Assad-heerschappij.quote:Op vrijdag 23 september 2011 23:43 schreef Chooselife het volgende:
Wat moeten we daarmee. Afschuwelijk, maar niemand weet hoe, wat, wie, wanneer. Dan kun je onmogelijk conclusies trekken. Het kan net zo goed een noodlottig ongeval zijn geweest.
Het artikel gaat verder.quote:Syrian forces attempt to crush army deserters
Government troops storm city of Rastan, as growing numbers of army deserters pledge 'to protect peaceful protests'.
Syrian forces backed by tanks and helicopters stormed into the central town of Rastan to crush army deserters who are fighting back after months of mostly peaceful protests against President Bashar al-Assad, residents said.
Early on Tuesday, dozens of armoured vehicles entered Rastan, a town of 40,000 on the Orontes river north of Homs, after tanks and helicopters pounded it with heavy machineguns through the hours of darkness.
"Tanks closed in on Rastan overnight and the sound of machineguns and explosions has been non-stop. They finally entered this morning," said a resident named Abu Qassem.
Reports indicate that 20 civilians were injured in the assualt. However, Al Jazeera could not immediately confirm reports of injuries due to restrictions on reporting in Syria.
Hundreds of soldiers who have defied orders to fire on protesters have formed the Khaled Bin al-Walid battalion, named after the Arab conqueror of Syria, in Rastan. The force, led by Captain Abdelrahman Sheikh, has some tanks. Colonel Riad al-Assad, the most senior military defector, is active in the area.
Nearby in Houla, across the Orontes, thousands of villagers held an anti-Assad rally during which a new battalion of defectors was announced. Several soldiers in fatigues were seen in a YouTube video as a crowd chanted "Freedom".
To cheers, an announcer was seen in the video saying: "The Syrian Free Army declares the formation of the Ali bin Abi Taleb Battalion in Houla, Homs, under the command of First Lieutenant Colonel Fayez al-Abdallah, to be supervised by the Khaled bin al-Walid battalion ... to protect peaceful protests."
Rastan lies on the highway to Turkey near the city of Homs and is part of a region that has emerged as a centre of resistance to Assad's government.
quote:Syriërs voeren ook online een hevige strijd
Terwijl op de grond Syrische demonstranten harde confrontaties aangaan met de ordetroepen van president Bashar Assad speelt zich ook online een hevige strijd af. Voor- en tegenstanders van het regime wenden zich steeds meer tot het internet om websites te hacken in een poging de pr-oorlog te winnen.
Activistische groepen hebben de afgelopen dagen zeker twaalf websites van de Syrische overheid gehackt en de inhoud vervangen door onder andere interactieve kaarten met dodentallen en berichten over de gruweldaden van Syrische ordetroepen tegen de betogers. Hun acties zijn een reactie op de tactiek van het regime, aldus de groeperingen.
Internet als wapen
De activisten proberen Assad tot aftreden te dwingen door internet als wapen te gebruiken. Ze plaatsen video's waarin de aanvallen op antiregeringsbetogers te zien zijn en mobiliseren aanhangers met behulp van sociale-netwerksites.
Al vanaf het begin van de Syrische opstand heeft echter ook groep aanhangers van de regering, bekend als het Syrische Elektronische Leger (SEL), het internet ingezet om oppositieactivisten en hun medestanders aan te vallen, onder meer door Facebookpagina's en andere sociale-netwerksites te overspoelen met proregeringsberichten als 'Ik houd van Bashar' en andere, vaak bedreigende, teksten.
Aanval sites Oprah en Pitt
Het SEL valt ook geregeld webpagina's buiten Syrië aan. Zo werden onlangs onder meer de sites van de Amerikaanse universiteit Harvard, Oprah Winfrey en acteur Brad Pitt aangevallen. De vrouw van Pitt, Angelina Jolie bezocht in juni als goodwill-ambassadrice van de Verenigde Naties duizenden Syrische vluchtelingen in Turkije.
Het SEL zegt geen banden te hebben met het regime van Assad, maar oppositieactivisten twijfelen er niet aan dat de Syrische geheime dienst de beweging in het leven heeft geroepen. In juni prees Assad de inzet van de jongeren nog en noemde hij de groep een 'echt leger in een virtuele realiteit'.
Buitenlandse journalisten mogen Syrië niet in en er is weinig betrouwbare informatie over de gebeurtenissen in het land. Het regime van Assad controleert alle televisie- en radiozenders en de kranten. Die media beschuldigen buitenlandse krachten en islamitische extremisten van de onrust. Online video's geplaatst door activisten tonen de mensen in het land en daarbuiten echter beelden van wat er werkelijk gebeurt.
Elektronische oorlog
In eerste instantie richtten de cyberaanvallen van het SEL veel schade aan, zei Omar Idilbi van de Lokale Coördinatiecomités, een activistische antiregeringsbeweging. Op dit moment is de impact echter beperkt omdat er tegenaanvallen worden uitgevoerd door hackersbeweging Anonymous en twee groepen die vooral uit Syrische hackers bestaan.
'Het is een elektronische oorlog. Het is legitiem. Zo lang niemand gewond raakt zijn we bereid hem tot het einde te voeren', aldus Idilbi.
quote:Syrische leger doodt zeker 27 mensen in Rastan
Het Syrische leger heeft ten minste 27 mensen gedood in bij een poging de stad Rastan te heroveren. Dat hebben activisten laten weten, meldt persbureau Reuters.
De gevechten duren al drie dagen. Volgens activisten is Rastan in handen van deserteurs van het regeringsleger. Aanhangers van president Bashar al-Assad maken onder ander gebruik van tanks en helikopters om de stad weer in te winnen. Het merendeel van de slachtoffers zijn inwoners van de stad. Bij de gevechten kwamen twee overgelopen militairen om. De overige slachtoffers zijn inwoners van Rastan.
Compromis in zicht over Syrië-resolutie
Vanochtend werd bekend dat leden van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties het bijna eens lijken te zijn over een resolutie die het geweld in Syrië veroordeelt. De Franse VN-ambassadeur Gerard Araud sluit niet uit dat vrijdag een compromis wordt bereikt.
De leden van de raad spraken woensdag twee uur over een Europese en een Russische ontwerpresolutie. Volgens diplomaten zullen de Europese landen delen van het Russische voorstel in hun tekst opnemen alvorens die donderdag opnieuw ter bespreking voor te leggen.
De Duitse VN-ambassadeur Peter Wittig verklaarde dat de Europese landen naar een compromis zochten. De Russische gezant Vitali Tsjoerkin zei dat de partijen ‘nu dichter bij elkaar’ staan dan in augustus. Een eerste, door de Verenigde Staten ondersteunde Europese ontwerpresolutie die onder meer voorzag in een wapenembargo en andere sancties, strandde toen op verzet van Rusland, China, India, Zuid-Afrika en Brazilië. De landen waren bang dat de resolutie een voorwendsel was voor militaire interventie in Syrië, zoals dat volgens hen ook in Libië het geval was.
quote:Syrische veiligheidstroepen doden zeven burgers in Homs
Zeven burgers, van wie twee kinderen, zijn gisterenavond gedood in het gouvernement Homs, in het centrum van Syrië. De doden vielen onder meer bij huiszoekingen door Syrische veiligheidstroepen. Dat heeft het Syrische observatorium voor mensenrechten gemeld.
Twee burgers, van wie één kind, werden in Rastan, ten noorden van de stad Homs, omgebracht.
Vier anderen, van wie een meisje, werden doodgeschoten in Homs, een stad op 160 kilometer ten noorden van de hoofdstad Damascus, tijdens huiszoekingen door veiligheidstroepen.
Vanmorgen werd nog een burger gedood in Homs, in de wijk al-Khalidya.
quote:Op vrijdag 30 september 2011 14:49 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Het wordt al weer heerlijk rustig in Syrie.
quote:‘Overgelopen militairen doden Syrische regeringstroepen’
Bij gevechten in Syrië tussen ordediensten en gedeserteerde regeringstroepen zijn vandaag zeven doden gevallen. In Rastan kwamen militairen en politieagenten om het leven toen ze botsten met regimestrijders die zich tegen president Assad hebben gekeerd.
Het Syrische staatspersbureau Sana meldde de gevechten vanochtend. Het nieuws komt te midden van berichten dat regeringstroepen massaal zijn overgelopen naar de oppositie in Rastan. De berichten zijn onmogelijk te verifiëren, omdat er nauwelijks onafhankelijke waarnemers zijn in Syrië.
Loyaliteit aan Assad vertoont scheurtjes
Ondanks dat ook 32 gewonden aan de kant van de Syrische troepen werden gemeld, spreekt een legerwoordvoerder van een “succesvolle” operatie. De gevechten in het centraal gelegen Rastan duurden twee dagen.
Sinds de protesten in maart begonnen, zijn de Syrische militairen grotendeels loyaal gebleven aan president Assad. Maar de overlopers zouden nu hun eigen eenheden hebben gevormd rond de stad, 180 kilometer ten noorden van Damascus. In het gebied zouden veel sunnitische moslims worden gerekruteerd voor het leger.
De vermakelijk, maar weinig originele huistroll is er weer. Wat leuk.quote:Op vrijdag 30 september 2011 14:49 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Het wordt al weer heerlijk rustig in Syrie.
President Bashar al-Assad doet eindelijk wat moest gebeuren.
quote:Syrische oppositie verenigt zich in Nationale Raad van Eenheid
Alle belangrijke oppositiegroeperingen uit Syrië hebben zich verenigd in een Nationale Raad van Eenheid. Dat maakte een belangrijke oppositiefiguur vanmiddag bekend in Turkije.
De oppositiegroeperingen spraken vandaag in Turkije met elkaar over de oprichting van een overkoepelende organisatie die hun gezamenlijke verzet tegen het regime van president Bashar al-Assad extra kracht kan geven. De belangrijke oppositielider Burhan Ghilyon maakte na afloop van de besprekingen bekend dat alle groeperingen overeenstemming hebben bereikt, meldt de televisiezender Al-Arabiya.
In een gezamenlijke verklaring zegt de Nationale Raad van Eenheid geen buitenlandse interventie in Syrië te willen, maar wel roept de Raad de Verenigde Naties op resoluties op te stellen die burgers in het land kunnen beschermen. Verder zeggen de verenigde oppositiegroepen te streven naar een democratische staat die de burgerrechten respecteert en de wensen van alle Syrische revolutionairen in vervulling brengt.
Bronnen rond de Raad zeiden tegen Al Arabiya dat het orgaan oppositiegroeperingen van binnen en buiten Syrië vertegenwoordigt. Veel Syrische dissidenten zijn de afgelopen decennia naar het buitenland gevlucht vanwege de repressie in eigen land en hebben, vaak in westerse landen, hun eigen organisaties opgericht. De bronnen benadrukken dat ze niet voor het ontmantelen van het Syrische leger pleiten. Oppositieleider Ghilyon voegde toe dat hij gelooft dat alleen “vreedzame middelen” het conflict in Syrië kunnen oplossen.
quote:Syria accused of torturing relatives of overseas activists
Amnesty International report also details more than 30 cases of intimidation of activists around world
The Syrian government has been accused of torturing the relatives of Syrians protesting overseas in an attempt to silence international criticism of President Bashar al-Assad's regime.
The charges are made in a report from Amnesty International – The Long Reach of the Mukhabaraat (the name of the Syrian secret police) – which details more than 30 cases of direct and indirect intimidation of activists in Canada, Chile, France, Germany, Spain, Sweden, the UK and US.
One dissident, now living in Germany, told Amnesty that his brother had been arrested, held for a month and tortured by Syrian military intelligence because of his sibling's anti-regime stance. In Sweden, another pro-reform activist said her activities on the internet and the streets of Stockholm had attracted the attention of the Syrian authorities.
At the end of May, she received a letter in Arabic using her maiden name, which warned her: "Keep quiet or neither you, nor your family in Syria is safe." Not long after, her brother was arrested in Damascus, had both his hands broken and was forced to promise that the family would disown his sister.
Anti-regime activists in several countries have reported being harassed, intimidated and even assaulted.
Five weeks ago in Paris, a 35-year-old Syrian engineer and two fellow demonstrators were attacked by a group of men and women carrying pro-Assad flags. They say they were told by French police officers that no action could be taken against two of their assailants because they held diplomatic passports. Later that night, according to the engineer, more anti-regime protesters were attacked with baseball bats by the same group.
In the UK, the Foreign Office has raised concerns of intimidation on at least two occasions, while in the US, where concerns about Syrian diplomatic staff photographing and filming protesters have already led the state department to summon the country's ambassador to Washington, there have been similar reports of intimidation.
According to the Amnesty study, the elderly parents of a US-based Syrian were badly beaten and locked in their bathroom in the city of Homs after their son – a pianist and composer – was filmed performing at a pro-reform demonstration in front of the White House. In Illinois, an expatriate Syrian activist reported receiving a menacing email after one of her Facebook friends in Syria was arrested for protesting at his university and being forced to open his account on the social network.
It read: "These words are directed at you, you agent, you traitor. Your messages have come to us … We are waiting for you to come to the airport so we can show you what is good for you and for what you are doing. We will make an example out of you."
British-based demonstrators say they have also been filmed while protesting, phoned and visited at home by Syrian embassy staff, and threatened with death. One protester said Mukhabaraat officers raided his mother's home in Damascus, asking questions about him and eventually forcing her to flee the country.
Another British-based protester, Ghias Aljundi, told the Guardian he had been called on his mobile in June by someone claiming to be from the embassy. "He said: 'Don't think you are protected. We can get you anyway. It's better for you to stop what you are doing. You are a traitor'." Aljundi added: "I didn't feel comfortable at all. I know they're not going to do anything to me, but I immediately had to call my brothers to see what was happening [in Syria].
"The regime is completely morally bankrupt and so they can do anything."
Allegations of menacing behaviour by Syrian embassy staff in London have also prompted the Foreign Office to raise the issue of intimidation and harassment of protesters and their families on at least two occasions during meetings with the Syrian ambassador, who gave assurances that his staff were not involved in such activities. He said he would take action were evidence to emerge to the contrary.
The FO is also liaising with Scotland Yard and urging demonstrators to report any evidence of harassment or other crimes by embassy staff to the Metropolitan police.
Scotland Yard said it was aware of the allegations of intimidation and is investigating a claim of harassment made on 28 August.
Amnesty is calling on the Syrian government to immediately end its harassment of protesters and their families, and is asking the international community to make sure such intimidation does not go unchecked.
"We look to host governments to act on credible allegations of abuses without waiting for formal complaints," said Neil Sammonds, Amnesty's Syrian researcher.
"Many of the people we have spoken to are too scared of what could happen to them to make formal complaints with the police. We would expect that any official found responsible for such acts should be prosecuted, or – if diplomatic immunity prevents that – asked to leave the country."
No one at the Syrian embassy in London could be reached for comment on the allegations.
Despite the apparent intimidation, UK-based Syrians are planning to stage an "I am not afraid" demonstration outside the Syrian embassy on Tuesday morning.
During the protest, they will hold placards inscribed with their names and home towns.
quote:Syrië schrapt importverbod voor morrende elite
De Syrische overheid heeft besloten een importverbod van buitenlandse producten toch niet in te voeren. Dat meldt persbureau AP vandaag.
Volgens het officiële staatspersbureau Sana besloot het regime de maatregel in te trekken nadat er onrust was ontstaan onder de rijke elite van het land. President Bashar al-Assad, die al maanden keihard optreedt tegen anti-overheidsdemonstraties, leunt zwaar op dit deel van de bevolking voor steun.
De overheid voerde de ban vorige maand in, in een poging de voorraden van buitenlandse deviezen niet verder te laten slinken, nu de economie van het land wordt meegtrokken in de politieke chaos die Syrië al zes maanden teistert.
Al maanden trekken dagelijks duizenden mensen de straat op om hun ongenoegen te uiten over het Assad-regime dat de macht al 41 jaar in handen heeft. Volgens de Verenigde Naties zijn er in de afgelopen maanden al zeker 2700 mensen om het leven gebracht door de overheid, dat onder meer het leger tegen de eigen burgers inzet.
quote:Syrische kolonel vlucht naar Turkije
De Syrische kolonel Riad al-Asaad is naar Turkije gevlucht. Hij riep zijn landgenoten vandaag vanuit Turkije op zich te verenigen in de strijd tegen het Syrische regime van president Bashar al-Assad.
De kolonel voerde al enige tijd vanuit Syrië verzet tegen het bewind. Hij is tot nu toe de hoogste Syrische militair die afstand heeft genomen van Assad. Volgens hem zijn al circa 10.000 Syrische militairen gedeserteerd.
quote:Veto Rusland en China tegen VN-sancties Syrië
(Novum/AP) - NEW YORK - Rusland en China hebben in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties hun veto uitgesproken tegen een resolutie die Syrië sancties oplegt als het niet onmiddellijk een einde maakt aan het militaire geweld tegen burgers.
Het zou de eerste juridisch bindende VN-resolutie tegen Syrië zijn geweest sinds het leger van president Bashar Assad half maart tanks en militairen begon in te zetten tegen antiregeringsdemonstranten. De verwerping van de resolutie toont de diepe kloven in de Veiligheidsraad over de manier waarop met het geweld in Syrië moet worden omgegaan. Volgens de VN kwamen meer dan 2700 mensen om sinds de opstand tegen het regime aanving.
De Europese indieners van de resolutie probeerden een veto eerder al te voorkomen door drie keer het taalgebruik in de resolutie af te zwakken, tot het punt dat het woord sanctie er niet meer in voorkwam, maar tevergeefs.
De stemming was negen tegen twee, met onthoudingen van India, Zuid-Afrika, Brazilië en Libanon.
Dom om dat dom te noemen.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 13:26 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Rusland en China lijken wel de nieuwe imperialisten. Dom om tegen te stemmen, iedereen ziet dit en mocht er een revolutie plaats vinden dan worden de Chinezen en Russen buitenspel gezet door het Syrische volk. Zelfde als in Libië .
De Russen willen meer invloed in het MO. Zo bereiken ze het tegenovergestelde. Dus ja? Noem het hoe je wil.quote:Dom om dat dom te noemen.
De Russen zijn de komende tien jaar nog van betekenis, dus ze spartelen nog wat in deze laatste jaren. Daarna zullen ze zich moeten onderschikken aan China, India en wie weet welke landen nog meer.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 14:30 schreef HAKIM_1988 het volgende:
@ Chooselife
[..]
De Russen willen meer invloed in het MO. Zo bereiken ze het tegenovergestelde. Dus ja? Noem het hoe je wil.
Volstrekt onwaar. Ze laten zien dat een vriendschap met hen, een duurzame is. Daar zijn de regimes in het Midden-Oosten erg vatbaar voor.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 14:30 schreef HAKIM_1988 het volgende:
@ Chooselife
[..]
De Russen willen meer invloed in het MO. Zo bereiken ze het tegenovergestelde. Dus ja? Noem het hoe je wil.
Ik ben benieuwd naar de voorbeelden. Zelfs Kim Jong-Il komt daar nog over de vloer om te proosten.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 14:45 schreef waht het volgende:
Alsof het Kremlin zo'n integere, trouwe partner is geweest voor menig land.
Ik voorzie een verstevigd bondgenootschap tussen die landen. Iets wat we nu al zien in de BRICs samenwerking.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 14:33 schreef waht het volgende:
[..]
De Russen zijn de komende tien jaar nog van betekenis, dus ze spartelen nog wat in deze laatste jaren. Daarna zullen ze zich moeten onderschikken aan China, India en wie weet welke landen nog meer.
De voormalige Sovjet-republieken wenden zich om een reden richting het westen. Het kremlin heeft hen decennialang als vuil behandeld, tegen marginale voordelen als lid van zo'n grote unie.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 14:46 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de voorbeelden. Zelfs Kim Jong-Il komt daar nog over de vloer om te proosten.
In zo'n samenwerking zal China de machtigste partij zijn, ik denk niet dat de Russen dat kunnen verdragen. De Russen willen zelf de sterkste zijn, net als tijdens de USSR. Ze willen niet dansen naar de pijpen van de Chinezen die, toevallig, graag meer grondstoffen willen hebben.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 14:47 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ik voorzie een verstevigd bondgenootschap tussen die landen. Iets wat we nu al zien in de BRICs samenwerking.
Ze denken er het grote geld te kunnen ophalen door een verkochte ziel aan het Westen/NAVO. Intrinsiek zijn ze Slavische zielsgenoten. Ze hebben een gezamenlijke historie en ontelbaar veel zaken gemeen met elkaar. De volkeren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Lees ook eens het belangrijke werk "clash of civilizations".quote:Op woensdag 5 oktober 2011 15:08 schreef waht het volgende:
[..]
De voormalige Sovjet-republieken wenden zich om een reden richting het westen. Het kremlin heeft hen decennialang als vuil behandeld, tegen marginale voordelen als lid van zo'n grote unie.
[..]
Rusland danst nooit naar iemand's pijpen. Rusland zal haar geopolitieke nederlaag (uiteenvallen Sovjetunie) de komende tien jaren herstellen, door een nieuwe unie op te richten waar staten als Belarus, Kazakhstan, Tadjikistan, Kirzgië ontwijfeld deel van uitmaken. Een Verenigde Staten van Rusland. Dat zal de Russen grondstoffelijk volstrekt onafhankelijk maken en kan het China decennia bedienen in haar opbouw.quote:In zo'n samenwerking zal China de machtigste partij zijn, ik denk niet dat de Russen dat kunnen verdragen. De Russen willen zelf de sterkste zijn, net als tijdens de USSR. Ze willen niet dansen naar de pijpen van de Chinezen die, toevallig, graag meer grondstoffen willen hebben.
quote:Oppositie: veto leidt tot meer geweld Syrië
PARIJS - De Chinees-Russische blokkade van een VN-resolutie tegen het bewind van de Syrische president Bashar al-Assad zal mogelijk tot meer geweld leiden. Dat zei woensdag de leider van de onlangs verenigde Syrische oppositie.
„Het steunen van Bashar al-Assad in zijn militaristische en fascistische project zal het Syrische volk niet aanmoedigen om vast te houden aan een vreedzame revolutie”, zei Bourhan Ghalioun, de leider van de Syrische Nationale Raad.
Dat gaat eigenlijk enkel op voor Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne, die de "Oost-Slavische, orthodoxe" kern vormden. De banden met Wit-Rusland zijn goed, maar in Oekraïne kijkt men naar west en oost tegelijk.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 15:49 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ze denken er het grote geld te kunnen ophalen door een verkochte ziel aan het Westen/NAVO. Intrinsiek zijn ze Slavische zielsgenoten. Ze hebben een gezamenlijke historie en ontelbaar veel zaken gemeen met elkaar. De volkeren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Lees ook eens het belangrijke werk "clash of civilizations".
Het is dus een kwestie van een paar jaar wanneer men (lees: de machthebbers) zich daar beseft zich toch maar weer aan te sluiten bij de voorzieningen van moedertje Rusland.
In mijn ogen -en in de ogen van auteur Huntington- nog een incompleet geheel. Voeg daar gerust Servië, Bulgarije, Griekenland, Roemenië, Cyprus, Armenië en "Georgië" aan toe. Zij vormen inderdaad een orthodoxe band met elkaar.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 16:47 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Dat gaat eigenlijk enkel op voor Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne, die de "Oost-Slavische, orthodoxe" kern vormden. De banden met Wit-Rusland zijn goed, maar in Oekraïne kijkt men naar west en oost tegelijk.
Die zender kijk ik niet. Hoewel het blikverruimend kan werken, vind ik de mate van propaganda te groot. Evenals CNN, FOX, Al Jazeera e.d. laten zien.quote:Meer on-topic: misschien is af en toe kijken naar Russia Today niet zo slecht, niet dat alles daar zo waarheidsgetrouw is, maar je ziet het eens van de andere kant.
Waarom mogen China en Rusland hun veto niet gebruiken, als de VSA dat ook soms doet, en als NAVO-landen bombardementen uitvoeren in Libië en daar contracten in de wacht slepen?
Voor het volk van de afgescheiden Sovjet republieken zal het in ieder geval voordeliger zijn. Rusland heeft weinig te bieden behalve aspiraties om weer haar buurlanden te domineren, bij de EU kunnen de landen zich ontwikkelen op manieren die de landen meer zelfbeschikking biedt. Want nogmaals: de landen die onder het regime van het Kremlin hebben moeten leven willen daar niet naar terug. Dit is echt niet zo'n grote verrassing, het is logisch. Zelfs een hond laat zich geen twee keer slaan.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 15:49 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Ze denken er het grote geld te kunnen ophalen door een verkochte ziel aan het Westen/NAVO. Intrinsiek zijn ze Slavische zielsgenoten. Ze hebben een gezamenlijke historie en ontelbaar veel zaken gemeen met elkaar. De volkeren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Lees ook eens het belangrijke werk "clash of civilizations".
Het is dus een kwestie van een paar jaar wanneer men (lees: de machthebbers) zich daar beseft zich toch maar weer aan te sluiten bij de voorzieningen van moedertje Rusland.
Ik denk dat het de andere kant met Rusland opgaat. Ze kunnen nog wel minstens een decennia de vruchten plukken van hun rijke voorraad aan grondstoffen maar daarna is het schluss. De maatschappelijke problemen van Rusland zijn te omvangrijk en 'ingeburgerd' om binnen tien jaar te herstellen. De boel zal weer van binnenuit eroderen. Autoritair leiderschap (zoals nu) is de enige manier om het boeltje bij elkaar te houden en tevens de reden waarom het nooit meer dan dit kan worden.quote:[..]
Rusland danst nooit naar iemand's pijpen. Rusland zal haar geopolitieke nederlaag (uiteenvallen Sovjetunie) de komende tien jaren herstellen, door een nieuwe unie op te richten waar staten als Belarus, Kazakhstan, Tadjikistan, Kirzgië ontwijfeld deel van uitmaken. Een Verenigde Staten van Rusland. Dat zal de Russen grondstoffelijk volstrekt onafhankelijk maken en kan het China decennia bedienen in haar opbouw.
Zo gaat het misschien bij Eurosong, maar Serviërs, Bulgaren en Roemenen liggen met elkaar overhoop. Nooit hebben ze een staatkundige unie geleefd, terwijl de unie van Wit-Russen, Russen en Oekraïners teruggaat tot het Kievse rijk.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 16:57 schreef Chooselife het volgende:
In mijn ogen -en in de ogen van auteur Huntington- nog een incompleet geheel. Voeg daar gerust Servië, Bulgarije, Griekenland, Roemenië, Cyprus, Armenië en "Georgië" aan toe. Zij vormen inderdaad een orthodoxe band met elkaar.
Maar boeken zijn uiteraard te traag om deze (r)evoluties te volgen.quote:Die zender kijk ik niet. Hoewel het blikverruimend kan werken, vind ik de mate van propaganda te groot. Evenals CNN, FOX, Al Jazeera e.d. laten zien.
Dè waarheid bestaat niet, maar de meest accurate informatie haal ik nog steeds uit boeken.
quote:Syrian insurrection set to gather momentum
UN failure to pass sanctions resolution against Assad's regime has convinced some that diplomacy cannot protect them
An armed insurrection inside Syria looks set to gather momentum after the failure to pass a UN resolution against president Bashar al-Assad's regime, according to dissidents in two key Syrian cities.
Activists from Homs and Hama, where mostly peaceful protests over the past six months have lately become more aggressive and armed, say the failure of the US effort to threaten sanctions against Syria has convinced some that diplomacy cannot protect them.
"There's no way out of this except to fight," said an activist from Homs. "For the people of Homs the international community are not with us and we know that for sure. Russia and China will continue to protect Assad and as long as that happens, he will hunt us down."
Britain, France and the US are expected to seek a fresh resolution on Syria before the UN Security Council after Russia and China on Tuesday night vetoed a draft that threatened sanctions, a security council source said.
The veto by Russia, supported by China, provoked the biggest verbal explosion from the US at the UN for years, with its ambassador Susan Rice expressing "outrage" over the Moscow and Beijing move.
Rice also walked out of the security council, the first such demonstration in recent years. While walk-outs are common at the UN general assembly, they are rare in the security council.
"It will not go away," the source said. "It will not be next week. We don't have a date. But there are a number of ways the security council can get back to this."
The vote was 9-2 in favour, with four abstentions: South Africa, India, Brazil and Lebanon.
Rice, who before joining the Obama administration established a reputation as an outspoken critic of the failure of the west to intervene in humanitarian crises round the world, said after the vote: "The United States is outraged that this council has utterly failed to address an urgent moral challenge and a growing threat to regional peace and security."
Without naming Russia and China but making it clear they were the target of her words, she said: "Let there be no doubt: this is not about military intervention. This is not about Libya. That is a cheap ruse by those who would rather sell arms to the Syrian regime than stand with the Syrian people."
She added: "This is about whether this council, during a time of sweeping change in the Middle East, will stand with peaceful protestors crying out for freedom – or with a regime of thugs with guns that tramples human dignity and human rights.
"We deeply regret that some members of the council have prevented us from taking a principled stand against the Syrian regime's brutal oppression of its people."
The resolution had been weakened considerably since the original text was circulated to the 15 security council members in early August seeking to impose sanctions.
The draft resolution on Tuesday only said the security council would "consider its options" in 30 days' time if Assad failed to stop the violence and seek a peaceful settlement of the crisis. It said the options would include sanctions. To further water down the resolution in an attempt to make it more acceptable to Russia and China, there was no hint of military intervention.
In Homs, where government forces are routinely clashing with armed members of the opposition – many of them former soldiers who defected with their weapons – outgunned protesters are now openly seeking weapons from outside the country.
"We know that we will not see Nato jets above the skies of Damascus," said one Homs resident. "It is us against them. No one else will help us."
In Beirut, where aid supplies to Homs and Hama are co-ordinated, aid workers said they had been receiving more requests for weapons than for food or medicine. "Of course we can't help with this. But it shows how much their priorities have changed."
Hier een zeer recent rapport van een Zweedse denktank. De conclusie is dat de relatie achteruit gaat door de opkomst van China. China is zelf een concurrent geworden op het gebied van wapenhandel en wordt minder afhankelijk van Rusland qua energievoorziening.quote:Op woensdag 5 oktober 2011 15:08 schreef waht het volgende:
[..]
De voormalige Sovjet-republieken wenden zich om een reden richting het westen. Het kremlin heeft hen decennialang als vuil behandeld, tegen marginale voordelen als lid van zo'n grote unie.
[..]
In zo'n samenwerking zal China de machtigste partij zijn, ik denk niet dat de Russen dat kunnen verdragen. De Russen willen zelf de sterkste zijn, net als tijdens de USSR. Ze willen niet dansen naar de pijpen van de Chinezen die, toevallig, graag meer grondstoffen willen hebben.
quote:Top Kurd among 10 killed as Syrians protest
Ten Syrians, including a prominent Kurdish rights activist, were killed on Friday as thousands of people rallied against President Bashar al-Assad's regime and in support of a newly formed opposition front, activists said.
Kurdish activist and opposition spokesman Meshaal Tamo, 53, was killed when four masked gunmen stormed his house in Qamishli in the north and opened fire, also wounding his son and another fellow activist in the Kurdish Future Party, activists said.
Thousands of Kurds took to the streets in Qamishli after Tamo's death, and gathered outside the hospital where his body was taken.
The official SANA news agency reported Tamo's "assassination," but gave a different account of his death. It said he was killed "by gunmen in a black car who fired at his car."
Tamo, a member of the newly formed Syrian National Council (SNC) opposition grouping, had been released recently after three and a half years in prison.
AFP
quote:Activisten bestormen Syrische ambassade in Berlijn
Een groep van ongeveer dertig activisten heeft vanochtend de Syrische ambassade in Berlijn bestormd. De betogers slaagden erin de ambassade binnen te dringen en hebben vernielingen aangericht.
De groep betogers haalden gisteravond al de Syrische vlag bij de ambassade naar beneden, zei een woordvoerder van de Berlijnse politie vanochtend tegen persbureau AP. Na het binnendringen van de ambassade vanochtend werd door de boze demonstranten schade aangericht aan schilderijen en het meubilair. De ambassadeur en het personeel bleven volgens de politie ongedeerd. Niemand werd gearresteerd.
Zeven arrestaties in Londen na beklimmen Syrische ambassade
Gisteren arresteerde de politie in Londen zeven betogers die op het dak van de Syrische ambassade waren geklommen en met een Koerdische vlag stonden te zwaaien. Syriërs in Londen, Berlijn en over de hele wereld zijn woedend over de dood van de Koerdische oppositieleider Mashaal Tammo. Hij werd vrijdag gedood door gemaskerde en gewapende lieden die zijn appartement in de noord-Syrische stad Qamishli waren binnengedrongen.
In Syrië zelf woonden gisteren ongeveer 50.000 mensen de begrafenis van Tammo in Qamishli bij. Bij gevechten tussen activisten en veiligheidstroepen voorafgaand aan de begrafenis kwamen zeker twee mensen om het leven. Volgens de Verenigde Naties heeft de bloedige repressie door het Syrische bewind van president Bashar al-Assad inmiddels aan bijna drieduizend mensen het leven gekost.
quote:Syrië sluit grens bij Qamishli
De Syrische autoriteiten hebben in de grensstad Qamishli de grensovergang naar het Turkse Nusaybin gesloten.
Dit berichten plaatselijke Turkse autoriteiten vandaag. Gisteren was Qamishli het toneel van een massale betoging tegen het regime van president Bashar al-Assad.
Activisten spraken over zeker 50.000 mensen die in Qamishli naar de begrafenis van de prominente Syrisch-Koerdische oppositiepoliticus Meshaal al-Tamo kwamen en hun afkeer van Assads regime kenbaar maakten. Tamo werd vrijdag in zijn woning in de stad vermoord. Turkije heeft 'de weerzinwekkende moord op Tamo en aanvallen op andere oppositieleiders' fel veroordeeld.
Tamo stichtte de liberale Partij van de Koerdische Toekomst en was lid van de onlangs gevormde Syrische Nationale Raad, die oppositie voert tegen Assad. Hij werd onlangs vrijgelaten nadat hij drieënhalf jaar als politieke gevangene vastzat. Tamo was in eigen kring omstreden omdat hij Koerdisch nationalisme afwees.
quote:
http://www.nu.nl/buitenla(...)mbassades-syrie.htmlquote:BERLIJN - In heel Europa hebben Koerdische betogers zaterdagavond Syrische ambassades aangevallen.
quote:Op zondag 9 oktober 2011 13:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
[..]
http://www.nu.nl/buitenla(...)mbassades-syrie.html
Ik denk dat de Syrische regering met deze moord -ik ga ervan uit dat het de regering was- feitelijk een nieuw front heeft geopend. Er waren al demonstraties in het noord-oosten, maar dat zal nu intensiveren.
http://blogs.aljazeera.net/liveblog/syria-oct-9-2011-1738quote:Sun, 9 Oct 2011, 15:38 GMT+3 - Syria
The Associated Press news agency is reporting that the son of assassinated Kurdish-Syrian activist Mishaal al-Tammo has called for huge Kurdish protests in Syria.
Libië heeft zojuist de Syrian National Council erkent. De ambassade van Syrië in Tripoli wordt gesloten en de ambassadeur zal het land uitgeschopt worden. Kon je op wachten natuurlijk, er is enorm veel sympathie voor de Syrische demonstranten in Libië en Damascus heeft Khadaffi meerdere malen wapens geleverd tijdens de oorlog. Maar nou ben ik benieuwd wat Assad bedoeld met die 'measures'quote:Op zondag 9 oktober 2011 14:55 schreef zuiderbuur het volgende:
De Syrische minister van buitenlandse zaken heeft vandaag landen gewaarschuwd niet de Syrian National Council te erkennen, en er is mee gedreigd om ambassades in Damascus "gelijkaardig" te behandelen. Opmerkelijk is dat er een delegatie van de ALBA in Damascus is om steun aan het regime te tonen.(Chavez, Morales,..?)
http://edition.cnn.com/2011/10/09/world/meast/syria-unrest/
Ik kan er niks over vinden. Free Syrian Army claimt wel dat er al 10 000 soldaten zijn overgelopen maar niemand kan dat nagaan.quote:Op maandag 10 oktober 2011 17:14 schreef rakotto het volgende:
Volgens AJA schijnt dat er 15.000 soldaten gisteren zich bij het volk hebben aangesloten.
Propaganda.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 00:28 schreef Kelb het volgende:
Ik kom zelf uit Syrië, ik ben vóór Assad. Hij wil een beter Syrië creëren, misschien lukt dat niet zoals hij heeft gezegd maar ik denk dat géén één persoon dat op korte termijn op de wereld kan want Syrië is één grote chaos. Mijn pa komt pas geleden uit Syrië, hij was daar op vakantie voor 3 weken en kon daar niks vinden met betrekking tot wat er in de nieuws wordt gezegd. Het word allemaal dramatisch verteld hier op het nieuws alsof mensen daar elke dag voor hun leven vrezen. Hij is in verschillende steden geweest zoals Homs, Aleppo, Kamishli maar iedereen liep daar vrolijk door de straten. mensen zijn tot in de nacht nog met z'n allen waterpijp aan het roken.
óf de waarheid komt boven water drijven....
óf Syrië krijgt de kans en tijd daar niet voor en word aangevallen....
óf het is al zo'n grote puinhoop dat dat heel moeilijk gaat worden!
Jij bent een gewetenloze geloofd-alles-wat-de-media-zegt. Jou kennis komt uit wat de (westerse) media je verteld terwijl die niet eens het land binnen mogen komen.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 00:33 schreef Confetti het volgende:
[..]
Propaganda.
Assad is een gewetenloze massamoordenaar die voor het strafhof moet verschijnen.
Die duizenden vluchtelingen, 3000 doden en de dissidenten die nu in Turkije zijn komen ook allemaal uit Syrië.quote:Ik kom zelf uit Syrië, ik ben vóór Assad. Hij wil een beter Syrië creëren, misschien lukt dat niet zoals hij heeft gezegd maar ik denk dat géén één persoon dat op korte termijn op de wereld kan want Syrië is één grote chaos. Mijn pa komt pas geleden uit Syrië, hij was daar op vakantie voor 3 weken en kon daar niks vinden met betrekking tot wat er in de nieuws wordt gezegd. Het word allemaal dramatisch verteld hier op het nieuws alsof mensen daar elke dag voor hun leven vrezen. Hij is in verschillende steden geweest zoals Homs, Aleppo, Kamishli maar iedereen liep daar vrolijk door de straten. mensen zijn tot in de nacht nog met z'n allen waterpijp aan het roken.
Daar zit misschien wat in, maar waarom mogen die media het land niet binnen? Het was bijvoorbeeld in Egypte ook niet eenvoudig voor de pers, maar hen werd nog steeds de toegang tot het land niet ontzegd?quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 00:54 schreef Kelb het volgende:
Jij bent een gewetenloze geloofd-alles-wat-de-media-zegt. Jou kennis komt uit wat de (westerse) media je verteld terwijl die niet eens het land binnen mogen komen.
Jij bent een domme ik-geloof-alles-wat-Assad-zegt.quote:Op dinsdag 11 oktober 2011 00:54 schreef Kelb het volgende:
[..]
Jij bent een gewetenloze geloofd-alles-wat-de-media-zegt.
quote:At home with the Assads: Syria's ruthless ruling family
The dynasty founded on Hafez al-Assad's rise from poverty and obscurity is maintained by some uncompromising characters
It is evening, and in a large house in a leafy, upmarket district of Damascus, a trio of siblings have gathered in the home of their mother, Anisa Makhlouf al-Assad, the reclusive former first lady of Syria. Along with her son Bashar, the country's current president, his younger brother Maher, commander of the brutal Fourth Division, and their formidable older sister, Bushra, she pores over the latest reports from officials across the country, as Bushra's husband, Asef Shawkat, the president's chief of staff and former military intelligence chief, looks on.
How many people came out on the protests? What did they chant? How many were killed? The family debate, perhaps, over what more can be done to put down the protests, and argue over what reforms to offer, or where next to direct the extensive security forces at their disposal. The subtext to the gathering is clear: under no circumstances will they release their grasp on the country they have ruled for more than four decades.
Is this how they happen, the family gatherings of the house of Assad, whose brutal response to the wave of popular uprisings in Syria since January has reportedly left nearly 3,000 people dead? Only whispered reports have emerged of how the country's ruling family are co-ordinating their response – most journalists, of course, have been banned from Syria since the uprising began – but the many rumours of these meetings chime with the image, long-established, of a tightknit and power-hungry cabal that rules in secret, presided over by the steely family matriarch.
"It's a mafia; the family rules as a family," says someone who was formerly allowed glimpses into the Assad regime's inner sanctum. "No one knows the exact workings, but they are closing ranks more and more."
Despite the family's obsessive secrecy, tantalising clues to their relationships and often dysfunctional workings can be gleaned from talking to former associates, embassy officials, biographers and diplomatic correspondence, including cables released by WikiLeaks. They paint a picture of a once-humble family that rose, ruthlessly, to rule Syria with a combination of megalomania and arrogance, corrupted by power and paranoia.
It was not always this way. Hafez al-Assad, the former president and father of the current incumbent Bashar, was born in 1930 to a poor family, and into the minority Alawite sect, in the remote coastal village of Qardaha in western Syria. No one in the family had been educated even to secondary school level, and the village, at that time, did not have a road connecting it to the city.
But the smart, ambitious young man joined the Ba'ath party at 16 and the Syrian air force at 22, where he rose, eventually, to the post of commander-in-chief. In 1970 he seized the presidency in a coup, a position that the family have shown no inclination to relinquish, even after Hafez's death in 2000.
"Hafez was tough and shrewd, and attained power by working for it, while Bashar inherited it," said one Damascus-based analyst who, like most observers commenting these days on the Assad regime, asked for anonymity. "We can tell a lot about the family from that – today they have forgotten where they came from." The family and their entourage are now very much an urban elite, their spiritual home the wealthy Damascus suburbs of swish coffee shops and fast cars rather than the rural poverty from which they rose, and in which many Syrians now languish.
Hafez al-Assad's intentions to turn his presidency into the family business became clear, but the family's dynastic ambitions did not go according to plan. It was always Basel, the oldest, flamboyant son, who was being groomed, via a military career, to inherit the presidential mantle. A handsome, competitive jockey with a love of fast cars, he was killed in 1994, aged 31, after crashing his Mercedes on a Damascus motorway.
It is rumoured that for a time there was a debate over which brother should take Basel's place in the succession, with some, including, it was rumoured, the first lady, Anisa, favouring Maher, a military hardman in the mould of his father.
Instead it was Bashar, Maher's older brother by three years, who was recalled from London where he was training as an opthalmologist and pushed into the military. He was 34 when he became president.
The early years of Bashar's rule were marked by a brief opening of civil society that many hoped might herald a more liberal presidency. Any sense of Bashar, now 46, as a reformer has long since disappeared, however.
"[Bashar] changed over time from a well-intentioned man into someone who believed the propaganda and praise of the sycophants surrounding him," said David Lesch, an American academic and Assad's official biographer. Associates portray him as pleasant and gregarious, taking pains to act modestly – the family live in a house in Damascus's Malki neighbourhood, where Bashar has been known to surprise visitors by answering the door himself.
But critics are scathing of the president's leadership qualities. A guest who attended several dinners with him described him thus: "He has no charisma. You don't feel the urge to lean across the table to hear what he has to say." A 2009 cable from the US embassy in Damascus, released as part of the WikiLeaks hoard, is even less flattering, describing the president as vain and not as shrewd as his father, and yet to grow into his role after the loss of the head of the family.
In December 2000, five months after inheriting the presidency from his father, Bashar married Asma Akhras, a 25-year-old British-Syrian banker who had been born and educated in London, where her father, a consultant cardiologist, was a prominent member of the expat Syrian community.
Though the sophisticated and always beautifully dressed first lady attended a private London girls' school and speaks with the accent of the expensively educated, the family home is a modest, pebbledashed terrace in an anonymous street in Acton, west London.
Asma is smart and cosmopolitan and, in Damascus, her views are avidly discussed and speculated upon. How can she, an outsider to the family from a liberal western home, tolerate their brutality? "Some say she is upset and is isolating herself, others that she knew she married a dictator and is as bad as the rest of them," says the regime insider.
She is certainly an enigma, attending a Church of England school in west London (her family are secular Sunni Muslims) before sixth form at the private Queen's College, where her Syrian identity was almost hidden, and she called herself Emma.
"I don't remember her being referred to as Asma; she was definitely just Emma," recalls one schoolfriend. "She didn't stand out as a Muslim at all, not like some girls who wore more traditional dress. You wouldn't have thought she was anything but English, I guess. And I'm not sure I would have singled her out for great things."
She remembers her friend as funny, kind and "very friendly" – as one who did not take school that seriously, but did not cause a lot of trouble. There was, however, "a sharp side to her, and she didn't like being told off by the teachers", says the friend, recalling her walking out of more than one lesson, and on one occasion getting involved in a "huge catfight" with another girl – "proper scratching and knocking over lockers".
Whatever her private views, to many Syrians, Asma will always be an outsider. "She is his wife and has power over him, but ultimately she's seen as a foreigner and excluded from the core decisions," says Ayman Abdel Nour, a schoolfriend of and former adviser to the president, who now lives in exile. The same is not true of the couple's three children, a girl and two boys, who appear on posters and fridge magnets of the Assad family sold widely in Damascus markets. The oldest, called Hafez and aged just nine, is already being spoken of by some hardened regime loyalists as his father's successor.
Having been passed over for the presidency, Maher has pursued his military career with vigour. As a commander of the elite Republican Guard and the Fourth Division, he has been central to the violence. Despised by the protesters, he is, accordingly, lionised by some sections of the military who see his brother the president as weak, and posters of him adorn some neighbourhoods in Homs. Abdel Nour calls him "a military guy, the tough sort".
Maher reportedly shot and wounded his brother-in-law, Asef Shawkat, in 1999, though the two men were named together in a report into the death of the former Lebanese prime minister Rafik Hariri as possibly having been responsible.
Shawkat's relationship with the family is complex. Basel reportedly blocked his marriage to Bushra because he had been married before, was older and had children,. The wedding was delayed until Bashar, to whom he is close, took power. But in another 2005 WikiLeaks cable, Shawkat was portrayed as isolated, with the president willing to sacrifice him if necessary to protect his brother Maher.
Bushra, a pharmacist, is described as smart and steely, a reclusive figure who nonetheless wields great influence behind the scenes. Her children are named Bushra, Maher, Basel and Anisa after other members of the family. "It shows her power hunger," the insider said. "People who know her say Bushra is a nightmare, stroppy and ruthless."
Despite their strong, uncompromising characters, the family are seen as close, presided over by Anisa as "head of the family council", according to Abdel Nour. "They all dine together on a Friday night – at least until the uprising," says Lesch. "I got the impression that relations were good."
Assailed in Syria, however, and increasingly isolated internationally, the family have become more insular, paranoid and out of touch with reality, say observers. "1982 is informing the regime," says Lesch, referring to the year the former president brutally quashed an armed Islamist uprising, killing thousands of civilians. Assad's speeches in which he said he has "felt the love" of his people suggests either delusion or vociferous self-denial, given the scale of dissent. It is this hubris, and this focus on its more secure past, that may be the family's downfall.
"The protests will not go away and the regime is finished," says one Damascus resident who has taken to the streets in protest. "But the family's gradual detachment from the people and its arrogance means they will be the last to realise it."
quote:Syrische leger doorzoekt huizen in jacht op vijanden
Syrische troepen hebben vandaag stellingen van tegenstanders van het regime in de stad Homs met granaten bestookt. Ook worden huizen doorzocht in de jacht op tegenstanders. Dat meldden oppositieleden vanuit Libanon.
Zeker twee burgers zijn vannacht omgekomen. Vier Syrische militairen zijn volgens de staatsmedia door 'terroristen' gedood.
De top van de grootste religieuze groepering in Syrië, de soennitische moslims, heeft het Westen gewaarschuwd zich niet op militair vlak te bemoeien met Syrië. De top dreigde met het plegen van zelfmoordaanslagen in de Verenigde Staten en Europa als Syrië onder vuur wordt genomen.
Westerse landen hebben overigens vooralsnog geen intentie getoond om een militaire operatie in Syrië op te zetten zoals dat in Libië gebeurde.
quote:Syrië laat gevangene Walid al-Bunni gaan voor 17 euro
Het dictatoriale bewind in Syrië heeft de prominente dissident Walid al-Bunni vrijgelaten. Dat meldde zijn advocaat woensdag. Al-Bunni mocht de gevangenis verlaten na het betalen van een borgsom van 1150 Syrische pond (ongeveer 17 euro).
Al-Bunni werd op 6 augustus gearresteerd, samen met zijn twee zonen. De autoriteiten willen Bunni berechten voor zijn rol bij demonstraties tegen het dictatoriale bewind van president Bashar al-Assad en voor het aanzetten tot verdeeldheid. Zijn zoons waren kort na hun arrestatie vrijgelaten.
In 2000 was Bunni al een prominente activist, tijdens de zogenoemde 'Lente van Damascus'. Destijds volgde Bashar al-Assad zijn overleden vader Hafez op, en hoopten dissidenten tevergeefs op hervormingen. Al-Bunni was ook een van de 12 ondertekenaars van de Declaratie van Damascus, in 2005. Het regime beantwoordde deze nieuwe oproep voor hervormingen met celstraffen van 30 maanden.
Vandaag was Damascus het toneel van een grote demonstratie van aanhangers van Assad. Honderdduizenden mensen zouden hebben meegedaan aan de steunbetuiging.
twitter:st4rbuck_ twitterde op vrijdag 14-10-2011 om 22:21:41#OpSyria: Tango down: http://t.co/4NAUYTsL More info on IRC: http://t.co/MWqN7kRA #Anonymous #Syria #OpFreedom reageer retweet
http://www.shell.com/ doet het weer/nog.quote:The Syrian government is waging war against its citizens. Shell is a major investor in Syria. It is a key associate of the state oil company which controls the internal market.
Shell believes that companies should play an active role in supporting human rights and that it needs a licence to operate from society. But it has no such license now in Syria and it is doing business with an elite that commits gross and systematic human rights violations, including torture, arbitrary killing, and collective punishment
"It is noted that Shell, Total, BP, and OMV have purchased Syrian crude since the uprising, thus directly contributing to the budget the Assads what he has used for buying weapons to kill innocent civilians. Royal Dutch Shell bought 586400 barrels on 29 May 11, Austrias OMV bought 586400 barrels on 28 Jun 11, BP bought 586400 barrels on 10 Apr 11, and another 586400 barrels on 20 Apr 11."
"The EU sanctions prohibit European customers from buying Syrian oil but dont prohibit European companies with operations inside Syria from continuing their ventures there. Firms with existing contracts to buy Syrian oil have until Nov. 15 to do so."
All the while, Dick Benschop, head of Shells Dutch arm claims, "Halting the Shells operation in Syria would hurt the Syrian people more than its government"
This shows Shell does not care about human rights abuses in Syria.
Shell must recognize that the Syrian people are being killed by bullets that Shell has paid for. Shell officials have failed to understand that when people are massacred, the last thing they care about is the availability of petrol and petrol prices.
Shell must stop production immediately and show that human rights abuses and killing civilians are not acceptable.
Shell must recognize that once the Syrian people gain their freedom, they may not welcome Shell again if it appears sympathetic to the Assad regime.
Our objective is to urge Shell to reconsider its stand and stand with the people of Syria by halting its operations in Syria. It does not need to wait for orders from the EU to do so. If it does wait, it proves the point that it is willingly supporting murderous dictators for cheap oil.
Poster http://postimage.org/image/1hs8lw2is/
Twitter:
https://twitter.com/#!/Op_Syria
https://twitter.com/#!/RevoluSec
https://twitter.com/#!/Syrian_MAJOR
We Are Anonymous.
We are Legion.
We do not forgive.
We do not forget.
Of het regime wint, of er komt een burgeroorlog. Ik las dat Hafez er in de jaren tachtig ook drie jaar over deed.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 18:13 schreef Disana het volgende:
Steeds meer militairen weigeren op burgers te schieten en lopen over; een burgeroorlog dreigt.
Niet zo overdrijven. De extremisten worden langzaam maar zeker uitgeroeid.quote:Op vrijdag 14 oktober 2011 18:13 schreef Disana het volgende:
Steeds meer militairen weigeren op burgers te schieten en lopen over; een burgeroorlog dreigt.
Jij laat het ook niet zien.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 10:44 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]
Niet zo overdrijven. De extremisten worden langzaam maar zeker uitgeroeid.
Dit laten ze natuurlijk niet zien op het RTL4 nieuws:
6 jaar zelfs. 1976-1982quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 00:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
Of het regime wint, of er komt een burgeroorlog. Ik las dat Hafez er in de jaren tachtig ook drie jaar over deed.
Libië heeft z'n eigen problemen en burgeroorlog, die komen niet te hulp. Maar inderdaad, een burgeroorlog, die volgens mij uiteindelijk onvermijdelijk is, gaat heel wat naars met zich meebrengen. Daarentegen, Irak bleef ook beperkt tot Irak.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:00 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
6 jaar zelfs. 1976-1982
http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_uprising_in_Syria
Wat ik vooral opvallend vind is hoe rustig Aleppo nu is in vergelijking met toen. Voor de rest is de opstand wel wat anders alles is veel verspreider, wordt niet alleen gesteund door islamieten en lijkt ook groter. Overgelopen militairen zijn nu ook een groter probleem. Het schijnen er al 10 000 te zijn al valt het niet te bewijzen...Als het tot een burgeroorlog komt heb je ook nog het probleem dat landen als Turkije en Libië de oppositie zeker weten gaan helpen.
Ik zie dit niet snel goedkomen voor Assad.
De burgeroorlog lijkt nu wel op zijn einde te lopen. Ik denk dat ze daarna zeker in staat zijn om bijvoorbeeld wapens te leveren aan Syriërs.quote:Libië heeft z'n eigen problemen en burgeroorlog, die komen niet te hulp.
Ik zou nog maar even wachten met de burgeroorlog voor beëindigd te verklaren. Als er wapens komen, dan waarschijnlijk weer net zoals in Libië, een of ander wahhabistisch staatje dat jihadisten en andere islamisten gaat bewapenen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 16:58 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
De burgeroorlog lijkt nu wel op zijn einde te lopen. Ik denk dat ze daarna zeker in staat zijn om bijvoorbeeld wapens te leveren aan Syriërs.
En in de VS worden ook demonstranten met tanks beschoten.quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 18:12 schreef Medi het volgende:
Niks aan de hand in Syrie. China en Russia hebben een veto uitgesproken. VS en Europa huilen. Failliet dat ze zijn wensen ze weer te gaan koloniseren, helaas pindakaas. Kut volk ook. In VS grote demonstraties, media zegt er niks over. Syrie, paar duizend de straat op en men wenst gelijk het hele land kapot te bombarderen. In the name of freedom and equal rights.. Fok Europa en de VS. Brokeass fukers.
Inderdaad want al het bewijs dat Bashar op zijn eigen bevolking laat schieten is allemaal nep. Alles is gewoon nagemaakt met decors in Qatar. Uiteraard allemaal gefinancierd door de evil VS!quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 18:34 schreef Medi het volgende:
Nee, zij plegen slechts genocide tegen medemensen en bestelen het eigen volk. Wake the fok up. Onzin over dat een politieke/militaire macht haar eigen volk afslacht, om zo de onrust de kop in te drukken wordt slechts geloofd door gasten als jou. Mensen die slechts naar de tv luisteren en zelf niet na kunnen denken.
Het monddood maken van een volk, haar welvaart en kinderen gebruiken in oorlogen en genocides, is veel erger dan het beschieten van een aantal rebellen die tot op de tand gewapend zijn en op de politie en militairen schieten. Imo er zijn rond de 1000 militairen omgekomen in Syrie.
Dat men ook geen vragen stelt bij waarom de VS nu haar bondgenoten in het midden oosten/noord afrika laat vallen? En de gewone man in Syrie en al die andere landen hebben niets beters te doen dan de straat op te gaan. Veiligheid van hun gezinnen en inkomen, ach, 40 jaar gedaan, nu buiten spelen met uncle sam.
quote:Syrisch leger schiet betogers dood in schaduw pro-Assadbetogingen
In de schaduw van een grootschalig steunprotest voor president Bashar al-Assad in de Syrische stad Aleppo zijn elders in Syrië vandaag zeker zeventien mensen doodgeschoten door het Syrische leger. Dat zeggen activisten.
Volgens het Syrisch Observatorium voor Mensenrechten, een organisatie die vanuit Londen opereert, schoten Syrische militairen onder meer drie tienermeisjes en een vrouw dood. Van de zeventien doden die volgens de activisten vielen zouden er acht zijn omgekomen in de centraal gelegen stad Homs. De andere acht burgers zouden zijn gedood in Qusair, een stad in de buurt van de grens met Libanon.
Naast de gedode burgers zouden vandaag ook zeven Syrische soldaten zijn omgekomen bij gevechten tussen overgelopen militairen en militairen die nog altijd loyaal zijn aan het regime van Assad. Volgens het Syrisch Observatorium voor Mensenrechten raakten de soldaten onderling in gevecht Jussiyeh, een plaats in de buurt van Qusair. Verdere details over de toedracht van de gevechten tussen de militairen ontbreken.
Tienduizenden Syriërs betuigen steun aan regime Assad
In de tweede stad van Syrië, Aleppo, en op andere plaatsen in het land werden vandaag grote steundemonstraties voor het regime van Assad georganiseerd. In de noordelijk gelegen stad Aleppo kwam volgens de Syrische staatstelevisie een omvangrijke demonstratie op gang. De demonstratie laat zien dat, een week na een gelijksoortige opkomst in Damascus, het regime nog steeds in staat is grote menigten op de been te brengen.
Hoewel de marsen door de staat worden georganiseerd, zijn er volgens onze buitenlandredacteur Carolien Roelants zeker ook vrijwillige deelnemers:
“Een deel van die pro-Assaddemonstranten móet, maar dat geldt zeker niet voor hen allemaal. Onder hen zijn christenen en alawieten, zoals Assad zelf, die vrezen voor wat er bij een eventuele val van het regime in de plaats komt. Maar ook onder sunnieten, die als meerderheid veelal tegen het regime protesteren, is er een deel dat zich achter de president schaart.”
quote:Activists pouring out into streets cheering death of Gaddafi
Activists say protesters pouring into Syria's streets are cheering the death of Libya's ousted ruler, Muammar Gaddafi.
The death of Gaddafi appeared to reinvigorate Syria's protesters, who say President Bashar al-Assad's regime will be the next to unravel.
On Friday, protesters carried signs that read, “We congratulate Libyan rebels for the victory”. Dozens also were seen marching in the Damascus suburb of Douma, chanting slogans calling on Assad to resign.
Meanwhile, the Assad government continued its violent crackdown on Friday, as security forces shot dead two people at a checkpoint in the rebellious central city of Homs, the Britain-based Syrian Observatory for Human Rights said.
quote:Killing of Gaddafi fuels Syrian demonstrations
The killing of Libya's Muammar Gaddafi fueled demonstrations across Syria after Friday prayers that called for the ouster of President Bashar al-Assad, braving a heavier than normal security presence, activists and residents said.
Initial reports from activists said at least two protesters had been killed by live ammunition fired by security forces trying to disperse demonstrations in the central city of Homs.
The city of one million has been scene of extensive military operations to suppress regular protests and a nascent armed insurgency that has emerged after a relentless crackdown on persistent demonstrations calling for more political freedoms.
"Gaddafi is finished. It is your turn now Bashar!" shouted demonstrators in the town of Maaret al-Numaan in the northwestern province of Idlib, according to one witness.
"Prepare yourself Assad!" chanted protesters in the town of Tayyana in the tribal province of Deir al-Zor, on the border with Iraq's Sunni Muslim heartland.
Assad, an ophthalmologist who inherited power from his late father in 2000, strengthened ties with Gaddafi months before the Arab Spring wave of popular unrest against repressive ruling elites erupted in Tunisia in December.
The two countries struck a series of cooperation deals and Assad later allowing a Syrian-based satellite station to broadcast messages from Gaddafi while he was on the run. He was killed in unclear circumstances after his capture on Thursday.
In the town of Houla northwest of Homs, a crowd of several thousands held shoulders and waved old Syrian flags dating to before Assad's Baath party took power in a coup 48 years ago.
"Doctor, you are next!" read banners carried by the villagers, according to live video footage.
Demonstrations also broke out in Homs, the provincial capital 140 km (85 miles) north of Damascus, where three members of same family were also shot dead at an army road block in Bab Sbaa district on their way to prayers, local activists said.
Syrian authorities say they are fighting "armed terrorist groups" in Homs who have been killing civilians, prominent figures and troops. The authorities have banned most foreign media, making verification of events on the ground difficult.
quote:Syrische betogers roepen opnieuw om interventie – 37 doden
Syrische troepen hebben vandaag zeker 37 betogers doodgeschoten bij anti-regeringsprotesten in de steden Hama en Homs. Dat meldt het Arabische tv-station Al Arabiya op gezag van Syrische activisten.
Betogers zouden opnieuw hebben opgeroepen tot internationale bescherming in de vorm van een no-flyzone, nu de NAVO heeft aangekondigd zijn missie in Libië te beëindigen.
Onze Midden-Oostenspecialist Carolien Roelants over de oproep tot militaire interventie:
“Een no-flyzone heeft op dit moment geen zin, omdat Syrië nog niet wordt aangevallen door vliegtuigen. Binnen de verschillende Syrische oppositiecoalities heerst geen eenstemmigheid over een verzoek tot verdergaande Westerse interventie naast de huidige sancties. Er zitten natuurlijk veel problemen aan. Als je militair zou ingrijpen dan maak je meer burgerdoden. Daarnaast zit de Westerse wereld niet te wachten op een nieuwe interventie.”
In heel Syrië werd vandaag volop gedemonstreerd na het vrijdaggebed, aldus de Syrische activisten. Volgens hen zijn de protesten toegenomen sinds de dood van de voormalig Libische leider Gaddafi. Deze berichten zijn niet of nauwelijks te verifiëren, omdat er geen buitenlandse journalisten en waarnemers worden toegelaten in het land.
quote:Syrische tanks bestoken gedeserteerde soldaten in Homs
Tanks voerden vanochtend de zwaarste aanvallen uit op de Syrische stad Homs sinds de intensivering van de militaire acties twee weken geleden tegen de opstand tegen het regime van president Bashar al-Assad.
Volgens ooggetuigen is de aanval gericht op gedeserteerde soldaten die zich ophouden in de wijk Bab Amro, meldt persbureau Reuters. Gisteren voegden zij zich bij honderden anderen in de stad. Volgens het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten vielen bij de aanval vanochtend zeker een dode en vijf gewonden. Het leger zou afweergeschut en zware mitrailleurs inzetten.
Volgens de Syrische mensenrechtenorganisatie Sawasiah zijn de afgelopen tien dagen zeker driehonderd mensen omgekomen in Homs en zijn sinds maart dertigduizend mensen opgepakt.
Gisteren kwamen zeker veertig mensen om het leven in Hama en Homs toen veiligheidsdiensten het vuur openden op demonstranten. De betogingen tegen Assad zijn de afgelopen dagen toegenomen na de dood van de Libische leider Moammar Gaddafi. De demonstranten riepen op tot actie van de NAVO om Assad uit het zadel te helpen. Volgens Midden-Oosten-deskundige Carolien Roelants van NRC Handelsblad zal het echter niet snel komen tot actie van de NAVO. Roelants:
“Een no-flyzone heeft op dit moment geen zin, omdat Syrië nog niet wordt aangevallen door vliegtuigen. Binnen de verschillende Syrische oppositiecoalities heerst bovendien geen eenstemmigheid over een verzoek tot verdergaande Westerse interventie naast de huidige sancties. Er zitten natuurlijk veel problemen aan. Als je militair zou ingrijpen dan maak je meer burgerdoden. Daarnaast zit de Westerse wereld niet te wachten op een nieuwe interventie. Er is veel verdeeldheid binnen de Syrische oppositie over van alles en nog wat, waaronder die no-flyzone. Er zijn verschillende oppositiecoalities actief, waaronder de Syrische Nationale Raad, maar veel oppositieleden herkennen zich niet in deze club, omdat zij niet iedereen vertegenwoordigen. De verdeeldheid weerspiegelt de religieuze, etnische en ideologische verscheidenheid in Syrië.”
In Syrië zouden sinds het begin van de opstand in maart al zeker drieduizend mensen gedood zijn, zo blijkt uit onderzoek van de Verenigde Naties.
Het Westen gaat niets doen omdat het te duur is. Niet omdat deze randdebiel dit zegt of omdat het fout zou zijn.quote:Assad waarschuwt tegen westers ingrijpen
DAMASCUS - Westers militair ingrijpen in Syrië zal het hele Midden-Oosten meesleuren. Daarvoor heeft de dictatoriale president Bashar al-Assad gewaarschuwd.
''Syrië is de breuklijn, en als je met de grond speelt veroorzaak je een aardbeving'', zegt hij in een interview met de Britse krant The Sunday Telegraph.
Demonstranten in Syrië hebben vrijdag opgeroepen tot het instellen van een vliegverbod, zoals eerder gebeurde in Libië. Dat moet burgers en deserterende militairen beschermen tegen het regeringsleger.
In Libië hebben westerse landen het leger ingezet om die no-flyzone te handhaven. Aan die missie komt maandag een einde.
In het vraaggesprek zegt Assad te strijden tegen terroristen. Daarbij zijn in het begin ''veel fouten'' gemaakt, erkent de president, maar dat schrijft hij toe aan een een gebrek aan mankracht. ''Weinig agenten, en eigenlijk alleen het leger, zijn getraind om het op te nemen tegen al-Qaeda'', aldus Assad.
Nah, denk ik niet. Dit vuurtje zal eerder oncontroleerbaar worden met zoveel zuurstof in de omgeving dan het gedoofd kan worden.quote:Op zondag 30 oktober 2011 11:56 schreef waht het volgende:
[..]
Het Westen gaat niets doen omdat het te duur is. Niet omdat deze randdebiel dit zegt of omdat het fout zou zijn.
Dus wordt het te duur, of wat bedoel je?quote:Op zondag 30 oktober 2011 11:59 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Nah, denk ik niet. Dit vuurtje zal eerder oncontroleerbaar worden met zoveel zuurstof in de omgeving dan het gedoofd kan worden.
Geld wat is dat nou tegenwoordig? We zetten de persen aan en we hebben het weer. Vertrouwen daar moet het Westen het tegenwoordig van hebben.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:01 schreef waht het volgende:
[..]
Dus wordt het te duur, of wat bedoel je?
Na verloop van tijd loop je als land tegen bepaalde grenzen op. Je kunt geen conflict starten als je geen overschot aan militaire middelen hebt. Op de korte termijn valt dat nog te regelen, op de lange termijn niet.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:03 schreef Monidique het volgende:
Tsja, Irak was ook een dure, nutteloze oorlog. Afghanistan is een dure, nutteloze oorlog geworden. Libië is nog onbekend. Het feit dat iets duur is of zinloos, houdt niet in dat Westerse landen geen reden vinden om toch die domme en zinloze dingen te doen.
Je overschat de ratio en intelligentie van regeringsleiders en onderschat de middelen van het Westen.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:11 schreef waht het volgende:
[..]
Na verloop van tijd loop je als land tegen bepaalde grenzen op. Je kunt geen conflict starten als je geen overschot aan militaire middelen hebt. Op de korte termijn valt dat nog te regelen, op de lange termijn niet.
Ach, Rusland zal wel weer tegen zijn, Iran zal het veroordelen, Turkije wil het niet laten escaleren, net zo min als Israel. Als iedereen besluit dat insluiting de beste oplossing is zal de grootste schade beperkt blijven binnen Syrie.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:10 schreef johnnylove het volgende:
[..]
Geld wat is dat nou tegenwoordig? We zetten de persen aan en we hebben het weer. Vertrouwen daar moet het Westen het tegenwoordig van hebben.
Met Syrië heb je teveel actoren die het in het diepe kunnen springen en daarmee kweek je onzekerheid. Iets wat het Westen op dit moment absoluut niet kan hebben.
Erg naïef. Een burgeroorlog in Syrië kan heel andere landen raken.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:14 schreef waht het volgende:
[..]
Ach, Rusland zal wel weer tegen zijn, Iran zal het veroordelen, Turkije wil het niet laten escaleren, net zo min als Israel. Als iedereen besluit dat insluiting de beste oplossing is zal de grootste schade beperkt blijven binnen Syrie.
Je vergeet de interne actoren die zullen reageren. Dat zal zeker niet intern blijven dan.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:14 schreef waht het volgende:
[..]
Ach, Rusland zal wel weer tegen zijn, Iran zal het veroordelen, Turkije wil het niet laten escaleren, net zo min als Israel. Als iedereen besluit dat insluiting de beste oplossing is zal de grootste schade beperkt blijven binnen Syrie.
Die burgeroorlog is al gaande. Als je tegen buitenlandse inmenging bent blijft er niet veel over naast het proberen in te dammen van de schade.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:16 schreef Monidique het volgende:
[..]
Erg naïef. Een burgeroorlog in Syrië kan heel andere landen raken.
OK, wellicht is het daarvoor te kleinschalig.quote:Op zondag 30 oktober 2011 12:29 schreef Monidique het volgende:
Er is nog geen burgeroorlog in Syrië.
quote:zo 30 okt 2011, 13:59
China laakt beleid Assad
CAIRO - China heeft de Syrische regering gewaarschuwd voor de gevaren van „de harde onderdrukking van de oppositie. Dit kan zo niet doorgaan”, waarschuwde de speciale Chinese gezant voor het Midden-Oosten, Wu Sike, zondag in Caïro na een bezoek aan Damascus.
Hij zei dat hij dit tegen hoge Syrische functionarissen heeft gezegd. „Het regime van president Bashar al-Assad moet de ambities en gerechtvaardigde eisen van het Syrische volk respecteren en ernaar handelen”, aldus de Chinese diplomaat.
Ook las ik elders dat Turkije overweegt om Koerdische opposanten te steunen tegen Assad. Daarover vind ik wel maar weinig op het net, en het zou me een vreemde zet lijken als ze ook de PKK in Turkije zelf en Noord-Irak bekampen.quote:ANTAKYA, Turkey — Once one of Syria’s closest allies, Turkey is hosting an armed opposition group waging an insurgency against the government of President Bashar al-Assad, providing shelter to the commander and dozens of members of the group, the Free Syrian Army, and allowing them to orchestrate attacks across the border from inside a camp guarded by the Turkish military.
...
Ik denk dat het laatste onwaarschijnelijk is en gewoon een stomme gerucht is.quote:Op maandag 31 oktober 2011 10:14 schreef zuiderbuur het volgende:
Een artikel in de New York Times over de opvang die het Free Syrian Army geniet net over in de grens met Turkije.
Een overgelopen kolonel zegt dat ze meer dan tienduizend strijders hebben.
[..]
Ook las ik elders dat Turkije overweegt om Koerdische opposanten te steunen tegen Assad. Daarover vind ik wel maar weinig op het net, en het zou me een vreemde zet lijken als ze ook de PKK in Turkije zelf en Noord-Irak bekampen.
quote:Syrie negeert eis van Arabische Liga
De Syrische regering stopt de inzet van militairen tegen betogers niet. Het gaat daarmee niet in op de eisen van de Arabische Liga. Damascus zou het overleg met de Liga wel willen voortzetten. Dat meldt de Syrische krant al-Watan vandaag.
Een ontmoeting tussen de Syrische minister Walid Moualem van Buitenlandse Zaken en een delegatie van ministers van de Arabische Liga in Qatar eindigde gisterenavond zonder resultaat. De delegatie presenteerde daar een routekaart om de rust in Syrië te laten terugkeren na maanden van protesten waarbij al 3000 doden vielen.
Vrijlatingen
De Liga wil dat militairen de Syrische steden verlaten. Verder moeten alle mensen die sinds februari zijn opgepakt, worden vrijgelaten en moet de regering een gesprek met de oppositie beginnen. Maar op deze eisen wil de regering van president Assad niet ingaan.
Morgen zal Syrië tijdens een speciale vergadering van de Arabische Liga met eigen voorstellen komen, aldus al-Watan. Assad zou onder meer willen dat de "media-oorlog" tegen Syrië wordt gestopt
Er is ongetwijfeld een "bias" in de westerse media, die misschien geneigd is het ongenoegen uit te vergroten, maar Assad's regime maakt het wel buitenlandse journalisten niet gemakkelijk, en moet dan ook niet verwonderd zijn dat vage youtube-beelden van onduidelijke oorsprong domineren in onze media.quote:Op dinsdag 1 november 2011 11:48 schreef Frutsel het volgende:
Morgen zal Syrië tijdens een speciale vergadering van de Arabische Liga met eigen voorstellen komen, aldus al-Watan. Assad zou onder meer willen dat de "media-oorlog" tegen Syrië wordt gestopt
quote:'Arabische Liga akkoord met Syrië'
BEIROET - Volgens de Algerijnse minister Mourad Medelci van Buitenlandse Zaken heeft een commissie van de Arabische Liga die een einde probeert te maken aan het geweld in Syrië, overeenstemming bereikt met de Syrische autoriteiten.
Dat meldt de Arabische nieuwszender al-Arabiya dinsdag.
De commissie sprak zondag met Syrische functionarissen in Qatar met het doel een eind te maken aan het bloedvergieten in dat land.
De Arabische Liga zou onder meer hebben voorgesteld om de militairen uit Syrische steden terug te trekken.
De terroristische Arabische Liga die voornamelijk uit dictateurs bestaat. Het duurt nog wel even voordat het opgeschoond is.quote:
quote:Arabs await Syrian response
(Reuters) - Arab foreign ministers will review on Wednesday Syria's response to their initiative aimed at ending seven months of violence that has raged during an uprising against President Bashar al-Assad's rule.
The Arab League has drawn up proposals to end bloodshed that the United Nations says has killed 3,000 people.
Assad has deployed his army and security forces to crush protests inspired by uprisings elsewhere in the Arab world. He has said they are battling Islamist militants and armed gangs who the authorities say have killed 1,100 security personnel.
Syria said on Tuesday it had reached an agreement with League representatives but gave no details. Syrian state media said an official announcement would come at the League meeting.
Diplomats have said proposals include the immediate release of prisoners, withdrawal of security forces from the streets, League monitoring and starting talks with the opposition.
On Wednesday, sources at Cairo-based Arab League said Syria had made no formal reply. "The Syrian position is a little vague. They want to surprise everyone with their response at the meeting," the representative of one Arab state said.
A Gulf state League delegate said disagreement remained over the mechanism to monitor street unrest, the venue for a dialogue and the participation of foreign-based Syrian dissidents. Syrian newspaper Al Watan carried a similar report.
Assad has said he wants dialogue. His opponents say the killing must stop first. Analysts also question whether the Syrian leader would be ready to halt military action against protesters and armed opponents of his 11-year rule.
Activists said on Wednesday at least 11 people were killed by security forces in and around Homs in central Syria.
"The regime is trying to buy time. Its calls for reform and dialogue are false and deceiving. The (Syrian) National Council reaffirms its demands that it had submitted to the Arab League," the opposition council said in a statement.
The council said it wanted the League to take steps that included suspending Syria from the pan-Arab body and ensuring international protection for civilians, with Arab backing.
Arabs took such measures during an uprising in Libya against the rule of Muammar Gaddafi, now ousted and killed. The League's backing for a no-fly zone over Libya led to a U.N. Security Council resolution that, in turn, prompted a NATO air campaign.
But the Arab League has stopped short of suspending Syria. Arab diplomats, cited by the Egypt's official news agency, said that would not happen at Wednesday's meeting.
"The meeting will focus on discussing the Syrian response to the Arab roadmap which the Arab ministerial committee presented (in Qatar)," it said, referring to talks with Syrian officials.
Citing the diplomats, it said it was "not possible under any circumstances to repeat the Libyan model in Syria." NATO has also ruled out any such military intervention in Syria.
quote:http://www.guardian.co.uk(...)ia-plan-live-updates
1.40pm: Bound and gagged victims of an apparent execution, whose bodies were filmed today near Homs, (see 9.54am) were killed by plain-clothed security forces in an revenge attack, local sources told Amnesty International's Neil Sammonds.
"It appears to be a revenge attack or manipulated to look like a revenge attack," he said after speaking to several sources in the area.
The incident comes after reports that nine people of either Christian or Alawite were killed after an attack on a bus, he said.
Some hours after that ... shabiha - regime militia who go around in civilian clothes - went into this tissue factory and killed up to 11 people. It is apparently their bodies which are shown in a very gruesome video. It looks as though some have been beaten up, one has had his hand cut off. Some said they had been killed by knives, others that they had been shot.
All of the people we spoke to today, said it has become very ugly [in Homs] and it has become harder and harder to really know what's happening. It [Homs] is the third largest city [in Syria]. It has got a strong ethnic mosaic going through it, although most people are Sunni. But it has become the heart, effectively, of the resistance.
Thousands of people who have defected from the army have congregated, it appears, in the Homs province. We are getting different figures for how many have left the army, but most say perhaps 10,000 to 15,000 [defected soldiers] have kept their arms and are using them primarily to defend civilians areas.
quote:NAVO sluit ingrijpen in Syrië uit
Laatste update: 1 november 2011
AMSTERDAM - De NAVO heeft niet de intentie om, net als in Libië, militair op te treden in het conflict tussen voor- en tegenstanders van de Syrische president Bashar al-Assad.
Dat zegt secretaris-generaal van de NAVO Anders Fogh Rasmussen maandag tegen de pers tijdens een verrassingsbezoek aan Libië, zo meldt de Arabische nieuwszender al-Arabiya.
"Het is absoluut uitgesloten", aldus Rasmussen, die benadrukte dat de omstandigheden in Syrië niet te vergelijken zijn met die in Libië.
In dat land heeft het militaire bondgenootschap acht maanden lang opgetreden tegen het, inmiddels gevallen, bewind van ex-dictator Muammar Kaddafi.
De NAVO ondersteunde de Libische rebellen onder meer door het handhaven van een wapenembargo en een no-flyzone en met luchtaanvallen op militaire doelen.
Breuklijn
Assad waarschuwde zondag in een interview met The Sunday Telegraph het westen voor ingrijpen in het Syrische conflict. ''Syrië is de breuklijn, en als je met de grond speelt veroorzaak je een aardbeving'', zo zei hij.
Vrijdag riepen demonstranten tegen het autoritaire regime van Assad op tot het instellen van een vliegverbod boven Syrië, zoals eerder gebeurde in Libië.
Betogers
Tegenstanders van Assad gingen in maart van dit jaar, in navolging van de revoluties en opstanden in andere Arabische landen, voor het eerst de straat op. De betogers willen meer politieke vrijheid, een einde aan de corruptie en eisen het vertrek van de president.
Veiligheidstroepen grijpen sindsdien met extreem harde hand in. Betogers worden met tanks uiteen gedreven en het leger schiet op hen met scherp. Het exacte aantal slachtoffers is onduidelijk. In de meest recente schatting van de Verenigde Naties (VN) van begin oktober wordt uitgegaan van zo'n 3000 doden.
quote:Syrie accepteert Arabisch vredesplan
Tijdens een spoedvergadering van de Arabische Liga heeft Syrië woensdag ingestemd met een plan dat tot het einde van het bloedvergieten in het land moet leiden. Ook moeten personen die tijdens protesten tegen het Assadbewind zijn opgepakt, worden vrijgelaten.
Tevens moet Syrië worden opengesteld voor internationale waarnemers en buitenlandse journalisten. De regering moet een dialoog met de oppositie beginnen. Bij de protesten tegen het regime van president Bashar al-Assad, die in februari begonnen, zijn volgens de VN al meer dan 3000 doden gevallen.
Weer vergaderen.quote:Op woensdag 2 november 2011 19:12 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Oke en wat zijn de tegenmaatregelen als ze dit niet gaan doen..?
Zal me benieuwen hoe het morgen gaat na het vrijdaggebedquote:Betogers in Syrië gedood ondanks akkoord
DAMASCUS (ANP) - Syrische militairen hebben donderdag zeker drie mensen gedood in de stad Homs in het midden van het land, enkele dagen nadat het regime in Damascus had ingestemd met een plan voor het beëindigen van het geweld. Dat heeft het Syrische Observatorium voor Mensenrechten laten weten.
Volgens de mensenrechtenbeweging is hevig artillerievuur hoorbaar in de wijken Baba Amr en Al-Inshaat. Die wijken zijn bolwerken van het verzet tegen het bewind van president Bashar al-Assad
Foei zeggenquote:Op woensdag 2 november 2011 19:12 schreef abdalfawaz het volgende:
[..]
Oke en wat zijn de tegenmaatregelen als ze dit niet gaan doen..?
De signaalwerking is die van de NAVO richting de rest van de wereld, "We kunnen het nog steeds".quote:Op donderdag 3 november 2011 20:36 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tot zover de signaalwerking van de Libië-oorlog,.
Joh, niemand is van mening dat de NAVO geen regime change kan bewerkstelligen in een klein landje zonder noemenswaardig leger. Echter, wat sommigen zeiden, is dat dit een signaal zou zijn naar andere dictators. Nou, mooi niet dus, haha.quote:Op donderdag 3 november 2011 20:46 schreef waht het volgende:
[..]
De signaalwerking is die van de NAVO richting de rest van de wereld, "We kunnen het nog steeds".
Zonder repercussies een land bombarderen is niet zo maar iets wat elk land kan doen.
Dat signaal gaat ook naar die dictators. Wat ze ermee doen valt niet te voorspellen uiteraard. Behalve dan dat je kan voorspellen dat ze niet zonder gevecht de macht op zullen geven.quote:Op donderdag 3 november 2011 20:48 schreef Monidique het volgende:
[..]
Joh, niemand is van mening dat de NAVO geen regime change kan bewerkstelligen in een klein landje zonder noemenswaardig leger. Echter, wat sommigen zeiden, is dat dit een signaal zou zijn naar andere dictators. Nou, mooi niet dus, haha.
Ze kunnen nog twee weken vrijuit schieten...quote:Weer Syrische betogers gedood
DAMASCUS - Syrische militairen hebben vrijdag in de stad Homs in het midden van het land vanaf tanks op burgers gevuurd. Zeker drie mensen zijn omgekomen.
Dat hebben activisten in Homs laten weten.
Volgens de oppositie tegen president Bashar al-Assad hebben militairen donderdag zeker 20 burgers gedood. Eerder deze week stemde Damascus in met het plan van de Arabische Liga om onder meer zijn troepen terug te trekken uit de steden.
En dan krijgen ze vast nog twee weken...quote:Arabische Liga geeft Assad twee weken respijt
CAIRO - Het regime van de Syrische dictator Bashar al-Assad krijgt tot en met half november de tijd om een eind te maken aan de belegering van opstandige steden.
Daarna kan een dialoog beginnen tussen het bewind en de oppositie.
Dat heeft Ahmad ben Hali, de plaatsvervangend secretaris-generaal van de Arabische Liga, donderdag gezegd tegen de Arabische nieuwszender al-Arabiya.
''We zitten nu in de beginfase'', stelde Ben Hali een dag nadat het Assad-regime had ingestemd met een routekaart van de Arabische Liga voor vrede in Syrië.
Terugtrekking
Naast terugtrekking van militairen uit Syrische steden wordt daarin ook gesteld dat het doden van betogers direct moet stoppen.
Het regime heeft er verder mee ingestemd alle politieke gevangenen vrij te laten en een dialoog te beginnen met de oppositie. De beloftes van Assad stonden woensdag en donderdag in schril contrast met de praktijk.
Tientallen burgers werden volgens de oppositie om het leven gebracht door medewerkers van de veiligheidsdiensten. Volgens het bewind werden 13 militairen gedood door extremisten.
quote:Occupy demonstrators at St Paul's link up with protests in Syria - video
Occupy London protesters take part in a two-way livestream connecting demonstrations at St Paul's Cathedral with those in Damascus and Homs in Syria. They claim it is the first such event in the UK, and part of their attempts to link protest movements around the world. Around 50 UK-based Syrians took part in the protest, which streamed live to Syria
quote:Op zaterdag 5 november 2011 00:20 schreef NDAsilenced het volgende:
Zojuist op het late (0:00) journaal nog het item gezien over Syrië. Allemaal weer narigheid en shit, maar dit vond ik toch wel opmerkelijk.
Demonstranten zingen hun protest op de Jingle-Bells melodie, na het vrijdaggebed: (op 0:55)
http://nos.nl/video/310389-syrie-blijft-demonstranten-doden.html
Tja, ik denk dan weer, zouden ze weten dat ze een melodie zingen dat geassocieerd wordt met de viering van een zeker Christelijk feest? Laat de Imam het maar niet horen.
Ik vind je vraag niet heel duidelijk gesteld, maar op beide interpretaties is het korte antwoord, nee.quote:Op zaterdag 5 november 2011 01:20 schreef rakotto het volgende:
[..]
Is de hele wereldbeeld van Moslims/Middenoostenaars nu verstoord?
Een taalfout duidelijk maken en dan niet op de vraag een antwoord geven.quote:Op zaterdag 5 november 2011 14:28 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Ik vind je vraag niet heel duidelijk gesteld, maar op beide interpretaties is het korte antwoord, nee.
quote:A tale of two Syrian villages
Locals in Masyaf claimed hundreds of Alawite families had been expelled from Sunni villages. In Bareen, I visited Miyada Idris in the house she was renting with her husband Juma Jbeili, five children and sister-in-law. The family had fled their home in Akrab’s Alawite enclave of Jbeili, a community of about 200 families. Their new home, an unpainted concrete block, had no furniture - save for some thin mattresses on the floor. There was no glass in the windows and no running water. The family left Akrab after feeling intimidated by what Miyada dubbed "sectarian slogans".
"At first it was every Friday, then every day," she said. "They burned state buildings and attacked some shops and they called for jihad. My husband’s name was written as a collaborator with the state because he called security to protect us. There were papers on the streets and walls with his name and others’ names written and it said they were collaborators - and [that] after the fall of the regime 'their blood will be spilled'."
They said they could not return to their life and farm home in Akrab. "We’re afraid they’ll kill us," said Miyada. "We will transfer our children to school here." Locals had cursed and threatened them, while the local bakery set aside bread rations for the revolutionaries, she said.
I also visited the family of Naji Jbeili. They too were Alawites from Akrab, who had fled after being threatened at gunpoint by Sunni men. They too had owned their home in Akrab. Now they rented a small unfurnished house for about $100 a month.
"Their hatred appeared," said one of the men in the family. "It's finished, we can never go back," said another. They worried that armed men would prevent them from returning to reclaim their belongings. "We are waiting for the army to remove the armed men," one told me. Mosques and town leaders were against the regime, said the family, blaming the people of Hula for coming to their village and stirring up problems.
The other side of the coin
I returned to Hula with two opposition activists, named Khaled and Odai, from Homs. They were both in the opposition coordinating committees. They had been jailed in the past and were now wanted by Syrian security. After receiving word that police might have closed the road to Hula, the pair asked a friend - whose brother was in jail for "opposition activities" - to drive one kilometre ahead of us to give warning of any security checkpoints.
They blamed the government for the sectarianism. "The security apparatus is like the old British empire," said Khaled. "Divide and conquer." They denied that sectarian slogans were chanted in demonstrations. "Alawites say we will throw them into the sea but nobody in the opposition ever said 'Alawites to the coffin and Christians to Beirut'," he said. Khaled, however, admitted that the opposition was almost entirely Sunni. "One out of 10,000 Alawites are in the opposition," he said. "Maybe 200 in total, and they are all known by name."
Khaled's neighbour in Homs was a poor Alawite labourer, who earned about $12 a day. "But he is afraid of talking, and afraid of both sides," Khaled said. "He says Alawites in the opposition are punished more than others."
Like my Alawite driver had done previously, they planned their route based on the sects of the villages on the way. They wanted to avoid the Shia village of al Ghur. "We don’t want to go there," said Khaled. "They won't kill us for political reasons, they will kill us for religious reasons - so they will go to paradise." Instead, they passed Sam’aleel, a Circasian Sunni village, and drove on through Burj, a Turkman Sunni village. Leaving Burj to enter Tel Daw and Hula, our path was partially blocked by large rocks, placed there by opposition activists, while the road itself was marked by the tracks of Syrian tanks and armoured vehicles. "These are smuggling roads," Khaled explained to me, as we entered Hula. Once in Hula, my two companions relaxed. All the government spies had fled or been killed, they told me. "Here they are very harsh with spies," Khaled said.
'A people's movement'
We drove through narrow, unpaved alleys and stopped in front of a house with motorcycles parked outside it. I was taken into a guest room full of bookshelves with religious books, where four men sat on mats. One was a policeman with a large beard; another was a thin, older, bespectacled school teacher and a third was a tall, young medical student. I asked why they were opposed to the regime. "It is corrupt, oppressive, and makes sectarian divisions," said the school teacher. "We [have been] against this regime for a long time." He cited many arrests made during the Muslim Brotherhood uprising between 1976 and 1982.
"What's happening here in Syria and Hula is popular," said the teacher. "It’s a people’s movement. There is no leader. We are against oppression, insults and [a] lack of dignity." Like many opposition supporters, they felt a strong sense of injustice. "I don’t feel Syrian," the teacher said. "Syria is for the Assad family ... A security man without [even] an elementary school degree can insult me in front of my family," he added.
Distrust of the other
"There were no problems with Alawites before," said the teacher. "But there was always this feeling inside you that this man is looking down on you, even if you try to distance it from yourself, that he has perks and full rights and you don’t. We are tenth-level citizens and they are above."
"Alawites get preferential treatment in university," said the medical student, insisting that Alawites received the answers to high school examinations.
They conceded that most Alawites supported the regime. "They think if the regime goes, they will go," the teacher said. Khaled added: "They believe that if the regime leaves, they will die."
They were upset about the ban of the niqab, or full veil, on women in public schools - while the medical student complained that the books of the medieval Islamic scholar and Salafi source, Ibn Taimiya, were banned.
"We feel as though we are living under occupation," the teacher said. Security officers had been placed on the rooftops of schools, frightening teachers and students. They said that, once, when townspeople had tried to broadcast a speech by the incendiary exiled Sheikh Adnan al-Arur in the main square, security officials shut off their electricity.
"It's our right to revolt," one of the men said. But the teacher admitted that they could not fight the state with arms.
Two days before I met them, the army raided the town, wounding three men, shooting at livestock and at houses, they told me. They said a soldier from Hula, named Radeeb Hamadi, had been recently stopped by security at a checkpoint in Kiswa. After the security officers saw he was from Hula, they stabbed him to death, the men alleged.
Protests begin
The first demonstration in Hula took place on March 25. Four days later, the medical student was arrested for demonstrating in Homs. He said he was hung from his arms and beaten, as well as given electric shocks; they called him "gay" and stepped on his face. There was sewage water on the floor of his cell.
Wael Qaseem, Hula’s first opposition "martyr" was killed on April 8 while protesting. They claimed Wael’s killer was a security officer from Tareen named Wissam al-Waeri. "On the day of Wael’s funeral, people said: 'We won't be quiet about it' - and protested," said the teacher. "Then the shabiha ["thugs"] came with the army and shot at people, killing one man and injuring 10 others, while seven were arrested.""April 22 was the massacre," they said. Thousands of protesters from different areas gathered together. "It was peaceful," said the teacher. "We said 'freedom' only, not 'the downfall of the regime'." The police did not oppose the demonstration, they said, and they withdrew to allow for security officers with Alawite accents to open fire on the protesters. Locals responded with rocks - and some gunfire. Eventually, the security forces ran out of ammunition, my companion told me. Reinforcements evacuated the security officers, relocating them to the water department office outside the town, as protesters burned down their headquarters. Following those clashes, protesters began calling for the downfall of the regime. Six protesters were killed that day. "The youngest martyr was 15," one of the men told me. "I washed his body myself." Dozens of others were wounded.
Torture allegations and desertion
Abu Suleiman, the bearded policeman, was serving in Homs on April 22, during the first large demonstration there. He told me he called his family in Hula that day and heard shooting in the background. He shouted in rage and Alawite policemen reported him, he said. Political security officers then raided the police station, pointed their guns at him and beat him. He was taken to have his head stitched at the military hospital, which was full of armed civilians, he said. In Military Security detention, he was tortured with burning metal. He showed me the scars all over his body. He said he was beaten with clubs and chairs. His back was injured from being beaten with a rifle. They threatened his mother and daughters. Abu Suleiman told me he was tortured for 27 days and he spent a total of 45 days in different prisons. He was accused of spreading sectarianism, insulting the state and inciting demonstrations. He was allowed to return to his job but he deserted, he told me.
The medical student was also jailed, accused of spreading chaos, fighting security, destruction, sectarianism - as well as "harming national unity and the state". His alleged torturers called him a traitor and a collaborator with Israel and said he called Christians "infidels".
The fourth man with us had also deserted his Hama police force service and was staying in Hula.
I climbed on the teacher's motorcycle as he gave me a tour of the neighbouring villages - with Abu Suleiman leading us on his motorcycle to keep an eye out for trouble. As we rode through towns, little boys waved to us and gave us the "V for victory" sign with fingers. Most houses we drove past had large bullet holes in their windows or in the walls near the windows. Many streets were blocked off with large stones and mounds of gravel or logs. Young men had set up checkpoints to protect the town, they told me. On one large concrete barrier, protesters spray-painted a sign pointing south to the Golan, mocking security forces for fighting Syrians rather than liberating land occupied by Israel. The few paved roads were scarred by burnt tyres, while the fields around us were dry. Abu Suleiman pointed to his house, a simple building made of plain breezeblocks. As we headed to the outskirts of town, a truck coming towards us honked its horn. He warned us that a new military security checkpoint had just been put up and we should turn around.
We continued driving, passing a bulldozer riddled with bullets, probably formerly tasked with preventing opposition activists from constructing roadblocks. The cemetery was a simple plot of land with breezeblocks both marking the graves and acting as tombstones. We rode on, past the "Mosque of the Martyrs", until recently named the "Mosque of the Martyr Basil al-Assad", after the brother of the president who died in a car crash. They renamed the roundabout next to it "Freedom Roundabout".
Before we parted, I asked them how they thought they could succeed. "By continuing," the teacher said. "We will continue, under the slogan: 'Death but no humiliation'."
Al Jazeera English
Het is alleen niet dat Assad een keus heeft. Het is duidelijk dat hij na 10 maanden moorden zijn volk niet onder de duim krijgt. Uit verschillende artikelen blijkt zoals eerder gezegd dat er gewoon dorpen/steden/gebieden zijn waar het Syrische regime de controle totaal verloren is. En van waaruit ex-militairen en andere oppositie het leger aanvallen en ook hun militairen ombrengt.quote:Op zaterdag 5 november 2011 20:26 schreef Truffelvarken het volgende:
Assad en zijn Alevieten zullen zich nooit overgeven aan de Shiiten of Soennieten. Zeker niet na de verheffende moord op Gadaffie wereldwijd op de TV met steun van de onovertroffen VN.
Dat is voor hen, maar ook voor andere minderheden in Syrië, zelfmoord op een bijzonder onaangename manier.
Totaal:quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:00 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe groot is het Syrische leger (de landmacht bedoel ik dan) eigenlijk?
Thanks.quote:Op zaterdag 5 november 2011 22:51 schreef rakotto het volgende:
[..]
Totaal:
747,000
Actief:
304,000
Bron: Wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Syria
Ik beweer dus, althans vermoed, dat ze de oorsprong helemaal niet kennen. Verder zijn het uiteraard 'normale' mensen, echter ook moslim.quote:Op zaterdag 5 november 2011 17:47 schreef rakotto het volgende:
[..]
Een taalfout duidelijk maken en dan niet op de vraag een antwoord geven.![]()
Wat ik dus zei is: Vind je het vreemd dat Moslims/Middenoostenaars zich gedragen als normale mensen en dat er eigenlijk niets aan de hand is met een "Christelijke" melodie volgens hun hen?
Hehe, zo wereldvreemd zijn ze niet. Dat nummer kennen ze zelfs in Somalie wel denk ik.quote:Op maandag 7 november 2011 12:40 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Ik beweer dus, althans vermoed, dat ze de oorsprong helemaal niet kennen. Verder zijn het uiteraard 'normale' mensen, echter ook moslim.
Even de ledenlijst erbij gepakt en ik tel 16 dictatoriale landenquote:Op maandag 7 november 2011 20:57 schreef rakotto het volgende:
De Arabische Liga is een grote bende. 19 landen bestaan uit dictators, dus zoveel zullen zij niet doen.
Ik vrees dat je de aanhalingstekens bij "authority" vergeten bent, of bedoelde je "authorities"quote:Op maandag 7 november 2011 22:46 schreef fokker2012 het volgende:
2 Palestinian Authority -------- "democratie"
Lijkt me nog één van de betere leerlingen, de koning is met de nieuwe grondwet toch ergens tegemoet gekomen aan de bevolking.quote:21 Morocco --------- dictatuur
Zou je bijna willen.quote:22 Somalia --------- dictatuur
De overgelopen militairen vormen geen gevaar als dat ze het regime militair gezien omver kunnen werpen. Wel is het zo dat het aantal nog steeds toeneemt en dat het regime over gebieden/steden/dorpen volledig de controle kwijt is. Overheidsspionnen zijn afgemaakt en/of gevlucht, en militairen in samenwerking met simpele gewapende jongeren en groepen beheersen de buurten. En vallen het leger en legerposten aan vanuit hun "hometowns". Vandaag heeft het leger geprobeerd een buurt in Homs schoon te vegen omdat er aardig wat ex-militairen verscholen zaten maar het schijnt dat een deel van hen op tijd is ontkomen. Vergeet hierbij niet dat veel lokalen op de hand van deze militairen zijn en hen direct of indirect zullen helpen. Hoewel de overgelopen militairen niet genoeg stootkracht hebben het leger militair gezien te overwinnen wil dat niet zeggen dat het Syrische leger bij machte is hen uit te roeien. Ze hebben immers (sowieso van heel veel soennieten wat 80% van bevolking is) veel steun bij lokale mensen. Ook voelen die zich zwaar verantwoordelijk voor hen omdat deze militairen uit het leger zijn gestapt om de bevolking te beschermen tegen het leger van Assad.quote:Op maandag 7 november 2011 21:52 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Even nog over de opmerkingen over de overgelopen militairen in Syrië. Ik denk niet dat die militairen echt een hele grote bedreiging vormen. Het aantal (15k dus) zou nog best kunnen kloppen, maar een heel groot deel van die overgelopen militairen bestaan uit lucht en zeemacht, dat valt te zien in de meeste video's. Daar hebben ze dus niet zoveel aan omdat ze nu vooral mensen nodig hebben die op de grond kunnen opereren. Ik hoop dat ik fout zit.
Ik reken Iraq als een schijndemocratie. Lebanon is als eerste altijd een Democratie geweest en Tunesie reken ik tot op heden als een Democratie na de eerlijke verkiezingen die verlopen zijn. Ik denk dat wij uit de transitie periode zijn.quote:Op maandag 7 november 2011 22:46 schreef fokker2012 het volgende:
[..]
Even de ledenlijst erbij gepakt en ik tel 16 dictatoriale landen
1 Kuwait --------- dictatuur
2 Palestinian Authority -------- "democratie"
3 Qatar --------- dictatuur
4 Jordan --------- dictatuur
5 Bahrain --------- dictatuur
6 United Arab Emirates --------- dictatuur
7 Lebanon -------- "democratie"
8 Libya -------- transitie
9 Oman --------- dictatuur
10 Saudi Arabia --------- dictatuur
11 Syria --------- dictatuur
12 Tunisia -------- transitie
13 Iraq -------- "democratie"
14 Comoros --------- dictatuur
15 Algeria --------- dictatuur
16 Sudan --------- dictatuur
17 Djibouti --------- dictatuur
18 Egypt -------- transitie
19 Yemen --------- dictatuur
20 Mauritania --------- dictatuur
21 Morocco --------- dictatuur
22 Somalia --------- dictatuur
quote:Dodental Syrie stijgt naar 3500
Het dodental in Syrië bij de protesten tegen het regime van president Bashar al-Assad is inmiddels opgelopen tot zeker 3500. Dat heeft een woordvoerster van de VN-organisatie voor mensenrechten dinsdag bekendgemaakt. Assad drukt de protesten tegen zijn bewind sinds halverwege maart met harde hand de kop in.
Syrië ging vorige week akkoord met een voorstel van de Arabische Liga dat een eind moet maken aan de protesten. Ondanks de afspraken in de 'routekaart naar vrede' zijn er nog tientallen doden gevallen.
twitter:AnonymousPress twitterde op dinsdag 08-11-2011 om 17:42:30This is what the #Syria phishing attempt looks like acc. to @TelecomixSyria http://t.co/3vuhurVq reageer retweet
quote:UN: More Syrian soldiers defect to opposition
Head of world body's rights division says Syria runs risk of Libyan-style civil war as troops desert to back protesters.
The United Nations has said there is an increasing risk of a Libyan-style civil war in Syria, as more Syrian soldiers deployed by the government to quell the country’s uprising are defecting to the opposition.
Navi Pillay, the UN human rights chief, said on Wednesday: "Where basic human rights are trampled and peaceful demands for change met by brutal violence, people are eventually compelled to have recourse to rebellion against tyranny and oppression."
"It happened in Libya, it may happen in Syria," she told the UN Security Council during a debate on protecting civilians in armed conflict.
Pillay’s comments came as armoured government force stormed villages in the central city of Hama in pursuit of army defectors challenging President Bashar al-Assad's rule, according to the Syrian Observatory for Human Rights.
Continued crackdown
The UK-based rights group said that tanks pounded villages near the town of Maharda and casualties were reported on both sides in fighting.
The Local Co-ordination Committees activist network reported on Wednesday that at least 26 people were killed across the country, including two children.
Pillay said that "more and more soldiers refuse to become complicit in international crimes and are changing sides. There is a serious risk of Syria descending into armed struggle".
A defected soldier told Al Jazeera he was trying to protect peaceful protesters from the government forces.
“We have clashes with whoever tries to attack the civilians, or tries to kill or terrorise the citizens," he said.
“For the time being we get all help and assistance from inside Syria. We just need to provide a safe place for the dissidents and those who defected."
Pillay reiterated UN estimates that "well over 3,500" people had been killed in Syria since anti-government demonstrations began in March.
"Tens of thousands of people, including doctors, nurses and wounded patients, have been arbitrarily arrested and many remain detained incommunicado, placing them at serious risk of torture."
Syria had agreed to an Arab League plan on November 2 pledging to pull its military from restive cities, but Pillay told the 15-nation Security Council she was "concerned that the killing of civilians has not stopped."
'No foreign intervention'
Also on Wednesday, a Syrian opposition delegation arriving in Cairo for talks with the Arab League said it supported sending observers to Syria to document attacks by Assad’s government on civilians.
However, the delegation said it opposed foreign intervention.
Hassan Abdel Azim, the general co-ordinator of the Syrian National Co-ordination Committee (SNCC), was the only person who managed to get inside the Arab League headquarters and meet with Nabil al-Araby, the Arab League secretary-general, as the four-man delegation were greeted by demonstrators who threw eggs at them.
The SNCC is a rival to the broad-based Syrian National Council group.
Al Jazeera's Jane Arraf said incident was an indication of how divided the Syrian opposition is.
She said: "The protesters, many of which are Syrian exiles, are saying that these people meeting at the Arab League are agents of the Syrian government, calling them traitors.
Source: Al Jazeera English
Dit vind ik een grof schandaal. Beetje die moordpartijen in Syrië gaan bagatelliserenquote:Occupy demonstrators at St Paul's link up with protests in Syria - video
Occupy London protesters take part in a two-way livestream connecting demonstrations at St Paul's Cathedral with those in Damascus and Homs in Syria. They claim it is the first such event in the UK, and part of their attempts to link protest movements around the world. Around 50 UK-based Syrians took part in the protest, which streamed live to Syria
quote:Syria, Iran and Middle East latest - live updates
9.36am: Amateur video footage from the Damascus suburb of Barzeh purports to show the moment when the security forces opened fired on a funeral procession on Wednesday. Activists said eight people were killed in the incident.
quote:Video: Frontline gaat undercover in Syrië
Volgens de Verenigde Naties zijn er in Syrië sinds maart al zeker 3500 mensen omgekomen bij de bloedige opstand tegen het regime van president Bashar al-Assad. Omdat buitenlandse journalisten geen toestemming krijgen om in Syrië te werken blijft de revolte en het geweld grotendeels voor de wereld verborgen. Maar niet voor Ramita Navai.
Zij deed verslag van de situatie in het land voor het Amerikaanse actualiteitenprogramma Frontline (trailer). Navai slaagde erin, net als Anthony Shadid van The New York Times, het land binnen te komen als ‘toerist’. Daar bezocht ze geheime ziekenhuizen voor gewonde activisten, liep ze mee met demonstraties en interviewt ze de Syrische oppositie.
Al-jazeera had de laatste paar dagen weer een aantal goede reportages geweest over overgelopen militairen in Syrie. Er komt vrij weinig naar buiten over wat er allemaal gebeurd maar het lijkt er voor mij toch op dat de deserteurs niet bij machte zijn om de bevolking echt te beschermen en Assad lijkt ook te sturen naar een burgeroorlog. Maar wat weten we nou precies over de achtergronden van de demonstranten. Het zijn vooral soennieten natuurlijk, maar er komt weinig naar buiten van de andere groepen. In homs protesteren christenen en soennieten samen en er zijn enkele gedeserteerde Druzen. Maar verder?quote:Op maandag 7 november 2011 23:18 schreef Aloulou het volgende:
[..]
De overgelopen militairen vormen geen gevaar als dat ze het regime militair gezien omver kunnen werpen. Wel is het zo dat het aantal nog steeds toeneemt en dat het regime over gebieden/steden/dorpen volledig de controle kwijt is. Overheidsspionnen zijn afgemaakt en/of gevlucht, en militairen in samenwerking met simpele gewapende jongeren en groepen beheersen de buurten. En vallen het leger en legerposten aan vanuit hun "hometowns". Vandaag heeft het leger geprobeerd een buurt in Homs schoon te vegen omdat er aardig wat ex-militairen verscholen zaten maar het schijnt dat een deel van hen op tijd is ontkomen. Vergeet hierbij niet dat veel lokalen op de hand van deze militairen zijn en hen direct of indirect zullen helpen. Hoewel de overgelopen militairen niet genoeg stootkracht hebben het leger militair gezien te overwinnen wil dat niet zeggen dat het Syrische leger bij machte is hen uit te roeien. Ze hebben immers (sowieso van heel veel soennieten wat 80% van bevolking is) veel steun bij lokale mensen. Ook voelen die zich zwaar verantwoordelijk voor hen omdat deze militairen uit het leger zijn gestapt om de bevolking te beschermen tegen het leger van Assad.
Net op AJE een interessante discussie gezien onder leiding van Marwan Bishara vooral over Syrie. Zowel door de journalist die er zeven weken was afgelopen September, als een oppositielid en een dame die vooral met Irak bekend is. Zij beamen dat men er al eerder steeds meer van overtuigd in Syrie is dat teruggevochten moet worden tegen al-Assad en dat ook toeneemt.
Ook werd de geopperd dat als het verder escaleert en burgeroorlogproporties aanneemt Turkije wellicht een grotere rol gaat spelen en zich harder tegen het Syrische regime zou kunnen opstellen. Het is in ieder geval zeker dat het voorlopig niet ophoudt, verder escaleert en daarmee de regio nog onstabieler maakt. Libanon is altijd het jongere broertje geweest van Syrie met veel verschillende groepen, Irak is explosief ook en Iran's hand zit ook bij het regime van Assad. Zij zullen niet blij zijn te zien dat Assad zijn land niet meer onder de duim krijgt en invloed verliest.
Mijn visie: 10 maanden staatspropaganda dat het om "moslimextremisten gaat" heeft niet geholpen. 10 maanden demonstranten als ratten afmaken, oppakken en in een kist terugsturen of martelen heeft niet geholpen. Hoe langer het duurt hoe nadeliger voor Assad en zijn regime. Het is immers duidelijk dat hoe hard hij ook ingrijpt hij het niet meer in de hand heeft. En daarnaast zie ik de demonstranten niet snel meer opgeven. Daarvoor is teveel bloed gevloeid. Tijd is niet aan de kant van Assad in ieder geval, bewijzen de 10 maanden die al voorbij zijn terwijl het alles behalve vermindert is.
Zijn vader had in 1982 een "goede" oplossing voor de toen 6 jaar lange opstand. Maar dat zie ik nu nog niet gebeuren dat zou echt een wanhoopsdaad zijn.quote:Wat kan hij nog inzetten om het de demonstranten en tegenstanders het zwijgen op te leggen dat hij al niet gebruikt heeft?
Klopt, heb het verkeerd genoteerd. Mijn excuses, het zijn inderdaad Yemen en Lebanon.quote:Op zaterdag 12 november 2011 15:06 schreef fusionfake het volgende:
Al-Thani said that the suspension would take effect on November 16; and that 19 member countries voted in favour of the measure, while Lebanon and Yemen objected and Iraq abstained.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |