abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 18:46:05 #1
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100363035
De afgelopen week ben ik twee topics begonnen waarin het erg clashte tussen gelovigen en ongelovigen.
Waarschijnlijk voor de eerste keer ooit op het internet(!).

Ik vond het erg interessante gesprekken en ben langzaam gaan inzien op welke manier deze twee groepen verschillend naar het leven kijken.
Maar wat oorspronkelijk begon als een rel actie van mijn kant eindigde als een les in zelfkennis voor ondergetekende.
En waar ik voorheen graag ging rellen en het echte debat vermeed uit angst, merk ik nu dat door kritisch te kijken naar mijn geloof ik ook sterker sta in mn geloof.

Ik wil graag dat dit een plek is waar mensen hun vragen kunnen stellen aan elkaar, een open en respectvol gesprek, geen kleinerende opmerkingen.
En daarom vraag ik de mods bij deze om een oogje in het zeil te houden en mogelijke trollen te verwijderen.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:37:18 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_100365184
Zoals naatje bedoel je?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:45:50 #3
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100365529
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 19:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoals naatje bedoel je?
exsqueeze me?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 19:54:36 #4
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100365890
Tis niet een hele pakkende titel, maar zo blijft t lekker rustig, precies volgens plan! MOEHAHAHAHA!!
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 20:44:11 #5
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100368057
Probleem is dat de meeste vragen (van beide kanten) niet zozeer zijn om gaten in de eigen kennis op te vullen, maar om gaten in de kennis van de ander aan te tonen.
Daarnaast zijn beide kanten gewoonlijk zodanig zeker van hun zaak dat ze het niet accepteren als de ander een goed punt maakt. De makkelijkste verdediging daartegen is de belediging.

Oftewel, ieder topic over religie en filosofie is gedoemd tot weinig respectvolle en kleinerende opmerkingen.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 20:53:38 #6
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100368544
ja daar heb je zeker een punt, maar het vorige topic dat ik was begonnen ging grotendeels erg goed, pittige vragen heen en weer maar respectvol.

het belangrijkste is dat wetenschap niet essentieel is voor geloof, geloof heb je om heel andere redenen dan om wetenschap, geloof gaat om kwesties als gevoel en liefde en toets je aan andere dingen dan natuurwetten.

eigelijk is het heel vreemd dat de twee zo vaak botsen, het zijn twee dingen die elkaar helemaal niet uitsluiten, een bakker kan ook prima een boeddhist zijn.

Het zijn alleen twee verschillende aspecten van het zelfde ding.
pi_100371572
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 20:53 schreef Daskaar het volgende:
het belangrijkste is dat wetenschap niet essentieel is voor geloof, geloof heb je om heel andere redenen dan om wetenschap, geloof gaat om kwesties als gevoel en liefde en toets je aan andere dingen dan natuurwetten.
Geloofswaarheden zijn dus niet waar, maar persoonlijke voorkeuren.
The view from nowhere.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:17:11 #8
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100372639
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 21:54 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Geloofswaarheden zijn dus niet waar, maar persoonlijke voorkeuren.
das een behoorlijke sprong die je maakt.
leg es uit,.
pi_100372651
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 20:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Oftewel, ieder topic over religie en filosofie is gedoemd tot weinig respectvolle en kleinerende opmerkingen.
Ergens wel, but then again, er zijn toch wel degelijk mensen van hun geloof afgevallen door wat voor (combinatie van) invloeden dan ook, waarom zou op een online forum discussiėren er daar niet 1 van zijn?
pi_100372741
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 18:46 schreef Daskaar het volgende:
En waar ik voorheen graag ging rellen en het echte debat vermeed uit angst, merk ik nu dat door kritisch te kijken naar mijn geloof ik ook sterker sta in mn geloof.
Ben wel benieuwd wat voor zelfkritiek dat dan wel niet is.

"Klopt het wel wat ik geloof?"
*pakt bijbel*
"Ja het klopt."

Zoiets?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:24:39 #11
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100372978
quote:
5s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:17 schreef Modus het volgende:

[..]

Ergens wel, but then again, er zijn toch wel degelijk mensen van hun geloof afgevallen door wat voor (combinatie van) invloeden dan ook, waarom zou op een online forum discussiėren er daar niet 1 van zijn?
Omdat verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen over het algemeen alleen maar standvastiger worden in hun overtuigingen als ze geconfronteerd worden met tegenbewijs. Mensen worden steeds beter in het verwerpen van tegenbewijs op irrationele gronden. En naarmate ze dat vaker doen, beginnen ze een patroon te zien, en wordt het verwerpen nog makkelijker.
Kijk bijvoorbeeld naar het fenomeen van de 'linkse media': mensen verwerpen consistent bewijzen uit de media omdat ze niet stroken met hun denkbeelden. Na een tijdje gaan ze vermoeden dat alle media tegen hen gekant is, en zullen ze dus sneller geneigd zijn geldig bewijs op irrationele grond ("de media is links, dus ze zullen dit wel verdraaid hebben naar hun zienswijze') te verwerpen.

Dat geldt overigens niet alleen voor religieuze discussies, maar bijvoorbeeld ook voor politieke discussies.

Helaas heb ik nu niet de beschikking over mijn computertje, want ik had nog wat interessante linkjes hierover opgeslagen.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:25:05 #12
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100372996
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:19 schreef Modus het volgende:

[..]

*pakt bijbel*
"Ja het klopt."

Zoiets?
Ja zoiets, niet één keer heb ik Daskaar er op kunnen betrappen dat hij vroeg om een bron om iets na te lezen of dat hij ging vragen hoe en waarom we een bepaalde mening zijn aangedaan, hij kijkt wel uit. Ik kan Daskaar er zelfs niet op betrappen een deel van "De historische jezus reeks" te hebben gelezen.

Dus wij van WC-eend adviseren WC-eend dus.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:26:35 #13
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100373049
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:19 schreef Modus het volgende:

[..]

*pakt bijbel*
"Ja het klopt."

Zoiets?
nee meer dat ik kritische vragen durf aan te gaan omdat ik nu beter van mezelf weet waarom ik geloof. snap je?
dat wetenschap helemaal geen grip heeft op mijn geloof, omdat ik niet geloof gebaseerd op feiten, maar ervaring, gevoel(niet emotie) en direct contact zoeken met God.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:27:27 #14
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100373082
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:25 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja zoiets, niet één keer heb ik Daskaar er op kunnen betrappen dat hij vroeg om een bron om iets na te lezen of dat hij ging vragen hoe en waarom we een bepaalde mening zijn aangedaan, hij kijkt wel uit. Ik kan Daskaar er zelfs niet op betrappen een deel van "De historische jezus reeks" te hebben gelezen.

Dus wij van WC-eend adviseren WC-eend dus.
je toon spreekt boekdelen
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:33:29 #15
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100373349
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Omdat verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen over het algemeen alleen maar standvastiger worden in hun overtuigingen als ze geconfronteerd worden met tegenbewijs. Mensen worden steeds beter in het verwerpen van tegenbewijs op irrationele gronden. En naarmate ze dat vaker doen, beginnen ze een patroon te zien, en wordt het verwerpen nog makkelijker.
Kijk bijvoorbeeld naar het fenomeen van de 'linkse media': mensen verwerpen consistent bewijzen uit de media omdat ze niet stroken met hun denkbeelden. Na een tijdje gaan ze vermoeden dat alle media tegen hen gekant is, en zullen ze dus sneller geneigd zijn geldig bewijs op irrationele grond ("de media is links, dus ze zullen dit wel verdraaid hebben naar hun zienswijze') te verwerpen.

Dat geldt overigens niet alleen voor religieuze discussies, maar bijvoorbeeld ook voor politieke discussies.

Helaas heb ik nu niet de beschikking over mijn computertje, want ik had nog wat interessante linkjes hierover opgeslagen.
ja ik denk zeker dat je daarin gelijk hebt, maar de wereld veranderd snel tegenwoordig, en elk bewijs wordt dezelfde week weer ontkracht door een ander onderzoek. mensen zijn achterdochtig geworden en met goeie reden, we zijn zo goed geinformeerd dat we weten dat we tig keer zijn voorgelogen in het verleden en daarom steeds minder reden hebben een authoriteits figuur te vertrouwen.
dus waarom zouden we nog een ander vertrouwen?

maar tegelijk besef ik me dat we in een overgangsperiode zitten en we hebben tijd nodig om te aklimatiseren.
pi_100373368
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:17 schreef Daskaar het volgende:

[..]

das een behoorlijke sprong die je maakt.
leg es uit,.
Blijkbaar is er geen overlap tussen je geloofsinhoud en alles wat vatbaar is voor wetenschappelijk onderzoek (= alles wat falsificeerbaar is).
The view from nowhere.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:34:39 #17
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100373386
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:26 schreef Daskaar het volgende:

[..]

nee meer dat ik kritische vragen durf aan te gaan omdat ik nu beter van mezelf weet waarom ik geloof. snap je?
dat wetenschap helemaal geen grip heeft op mijn geloof, omdat ik niet geloof gebaseerd op feiten, maar ervaring, gevoel(niet emotie) en direct contact zoeken met God.
Je hebt door dat je zo iedere discussie saboteert? Je weigert met zo'n instelling namelijk te discussiėren op gelijke voet en met een gezamenlijke basis. Je verwacht dat anderen jouw uitgangspunt overnemen, en als ze een andere vorm van redeneren gebruiken, schiet je ze af. Zo dwing je mensen bewust of onbewust al een premisse aan te nemen die ze niet ondersteunen.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:36:00 #18
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100373433
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Je hebt door dat je zo iedere discussie saboteert? Je weigert met zo'n instelling namelijk te discussiėren op gelijke voet en met een gezamenlijke basis. Je verwacht dat anderen jouw uitgangspunt overnemen, en als ze een andere vorm van redeneren gebruiken, schiet je ze af. Zo dwing je mensen bewust of onbewust al een premisse aan te nemen die ze niet ondersteunen.
Mooi gezegd, maar dat is overigens al aangetoond door het feit dat dit topic überhaupt bestaat.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:38:49 #19
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100373530
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

nee want we kunnen discussieren over het bestaan van de ark van noach of jezus. maar wat er ook uit die discussie komt het maakt niet uit voor mn geloof, omdat mn geloof niet gebaseerd is op dit soort feiten.
dat is niet saboteren, omdat de twee helemaal niet met elkaar in aanraking komen.
in feite zal je weinig gelovigen treffen met een open houding als mij en het verbaasd me dat jullie dit niet zien.
pi_100373657
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:26 schreef Daskaar het volgende:
Ik wil niet bijdehand doen maar HET speerpunt van het christelijk geloof is de vermeende wederopstanding die door de overgrote meerderheid van de christenen als historisch feit gezien wordt. Om daaraan toe te voegen dat als ze dat niet zouden doen elk fundament onder hun geloof wegvalt.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:43:01 #21
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100373683
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:33 schreef Daskaar het volgende:

[..]

ja ik denk zeker dat je daarin gelijk hebt, maar de wereld veranderd snel tegenwoordig, en elk bewijs wordt dezelfde week weer ontkracht door een ander onderzoek. mensen zijn achterdochtig geworden en met goeie reden, we zijn zo goed geinformeerd dat we weten dat we tig keer zijn voorgelogen in het verleden en daarom steeds minder reden hebben een authoriteits figuur te vertrouwen.
dus waarom zouden we nog een ander vertrouwen?

maar tegelijk besef ik me dat we in een overgangsperiode zitten en we hebben tijd nodig om te aklimatiseren.
Het gaat niet om scepticisme of kritisch naar bronnen kijken. Het gaat over het op irrationele en onterechte gronden bronnen verwerpen.

Je hoeft maar een discussie over politiek of religie te openen, en je zult zien dat je overspoeld wordt met voorbeelden hiervan.
pi_100373735
Hoe precies zoek je trouwens direct contact met een onkenbare transcendente entitieit?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:44:09 #23
177948 Daskaar
cake or death?
pi_100373740
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:42 schreef Modus het volgende:

[..]

Ik wil niet bijdehand doen maar HET speerpunt van het christelijk geloof is de vermeende wederopstanding die door de overgrote meerderheid van de christenen als historisch feit gezien wordt. Om daaraan toe te voegen dat als ze dat niet zouden doen elk fundament onder hun geloof wegvalt.
true, das waar en dat is idd iets wat ik geloof
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:44:53 #24
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100373767
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:38 schreef Daskaar het volgende:

[..]

nee want we kunnen discussieren over het bestaan van de ark van noach of jezus. maar wat er ook uit die discussie komt het maakt niet uit voor mn geloof, omdat mn geloof niet gebaseerd is op dit soort feiten.
Ark van Noach: feit of fictie?

Linkje naar deel 1:
De historische Jezus
Linkje naar deel 2:
De historische Jezus #2
Linkje naar deel 3:
De historische Jezus #3
Linkje naar deel 4:
De historische Jezus #4
quote:
dat is niet saboteren, omdat de twee helemaal niet met elkaar in aanraking komen.
in feite zal je weinig gelovigen treffen met een open houding als mij en het verbaasd me dat jullie dit niet zien.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:42 schreef Modus het volgende:

[..]

Ja dit dus. Als je van het christelijk geloof je eigen versie gaat maken, dan ben je bezig een eigen geloof te maken, dat mag hoor maar met welke autoriteit doe je dat dan?
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 22:46:03 #25
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_100373821
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 22:38 schreef Daskaar het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik bedoel. Je verwacht dat wij zonder bewijs iets accepteren dat jij alleen waarneemt, namelijk "je geloof". Dit, terwijl de basis van al het wetenschappelijk debat bewijs is dat door iedereen universeel waar te nemen is.

Oftewel, jij gaat uit van een andere basis dan je discussiepartners. En zo saboteer je de hele discussie, want je praat langs elkaar af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')