Terwijl de kamp Holland aan het dansen was werden elders de Moslimmannen afgeslacht. Op zich terecht punt, ware het alleen dat onze troepen natuurlijk toen nog geen idee hadden van de genocide die zich enkele kilometers verder afspeelde.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:43 schreef DoveKwal het volgende:
Natuurlijk hadden de Dutchbatters weinig kunnen doen. Wat ik Karremans echter wel kwalijk neem is zijn onprofessionele houding als bevelhebbend officier. Zijn onderdanige en geintimeerde houding tegenover de Serven al was het de eerste de beste zandhaas die op z'n eerste missie angstig in z'n schuttersput dekking zoekt.
Je hoort daar te staan zonder te drinken met de vijand, cadeau's aan te nemen. Wat ballen tonen. Denken dat jij en je manschappen doodgeschoten worden als VN'ers als hij niet aan die poppenkast had meegedaan is onzin. Er stond daar geen officier die een dergelijke missie kan leiden.
En dan ook nog, als ontlading voor je mannen, een feestje geven is helemaal een teken dat je de situatie niet begrijpt.
Onder hun ogen werden de mannen van de vrouwen gescheiden en in bussen weggevoerd. Vlak bij het kamp werden al mannen gexecuteerd. Dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Het was hoe dan ook geen tijdstip voor een feestje.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:47 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Terwijl de kamp Holland aan het dansen was werden elders de Moslimmannen afgeslacht. Op zich terecht punt, ware het alleen dat onze troepen natuurlijk toen nog geen idee hadden van de genocide die zich enkele kilometers verder afspeelde.
nee dat is een fabeltje, dat dansen was op het vliegveld ofzo onder invloed van de drank die samen met het orkest en de kroonprins was ingevlogen omdat ze eindelijk de enclave uitwaren ... dit was niet tijdens de massamoord en ook niet vlak erna want Karremans weigerde het wapentuigquote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:47 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Terwijl de kamp Holland aan het dansen was werden elders de Moslimmannen afgeslacht. Op zich terecht punt, ware het alleen dat onze troepen natuurlijk toen nog geen idee hadden van de genocide die zich enkele kilometers verder afspeelde.
er waren op dat moment nog nauwelijks meer mannen in de enclave, die waren de nacht ervoor de heuvels ingetrokken om zich een weg naar Tuzla te vechten met alle gevolgen van dienquote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:50 schreef achter te laten
DoveKwal het volgende:
[..]
Onder hun ogen werden de mannen van de vrouwen gescheiden en in bussen weggevoerd. Vlak bij het kamp werden al mannen gexecuteerd. Dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Het was hoe dan ook geen tijdstip voor een feestje.
Aldus een bureau tijger of puisterig pubertje op een donkere zolderkamer?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:52 schreef DoveKwal het volgende:
Nee, dan heb ik 1000 keer meer respect voor iemand als van Uhm. Dat is een echte officier.
de enclave was op het moment van de pianoplayer al gevallen, de moslims waren dood, Karremans was ziek omdat er al god weet hoe lang geen nieuwe voorraden de enclave binnenkwamen (de weg openschieten mocht van de VN niet) etc.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:43 schreef DoveKwal het volgende:
Natuurlijk hadden de Dutchbatters weinig kunnen doen. Wat ik Karremans echter wel kwalijk neem is zijn onprofessionele houding als bevelhebbend officier. Zijn onderdanige en geintimeerde houding tegenover de Serven al was het de eerste de beste zandhaas die op z'n eerste missie angstig in z'n schuttersput dekking zoekt.
Je hoort daar te staan zonder te drinken met de vijand, cadeau's aan te nemen. Wat ballen tonen. Denken dat jij en je manschappen doodgeschoten worden als VN'ers als hij niet aan die poppenkast had meegedaan is onzin. Er stond daar geen officier die een dergelijke missie kan leiden.
En dan ook nog, als ontlading voor je mannen, een feestje geven is helemaal een teken dat je de situatie niet begrijpt.
Ik ben zelf beroepsmilitair geweest dus die denigrerende onzin kun je achterwege laten.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:58 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Aldus een bureau tijger of puisterig pubertje op een donkere zolderkamer?
oeh thanksquote:
Ik ben zelf een tweede wereldoorlog en en een Afghanistan veteraan dus take that! Bureauheldquote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:02 schreef DoveKwal het volgende:
[..]
Ik ben zelf beroepsmilitair geweest dus die denigrerende onzin kun je achterwege laten.
Fijn voor je. Verder nog iets inhoudelijks te melden ?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik ben zelf een tweede wereldoorlog en en een Afghanistan veteraan dus take that! Bureauheld
Als je gewoon objectief kijkt naar de man Karremans kun je imho niet stellen dat daar een officier stond waar de mannen een voorbeeld aan konden nemen. Juist in dit soort situaties onderscheiden de goede officieren zich van de leidinggevenden die beter een materieeldepot kunnen leiden.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:17 schreef Maron het volgende:
De beste stuurlui staan (nog steeds) aan wal..
klopt denk ik wel jaquote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:21 schreef DoveKwal het volgende:
[..]
Als je gewoon objectief kijkt naar de man Karremans kun je imho niet stellen dat daar een officier stond waar de mannen een voorbeeld aan konden nemen. Juist in dit soort situaties onderscheiden de goede officieren zich van de leidinggevenden die beter een materieeldepot kunnen leiden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Het gaat ook niet over het voorkomen denk ik, meer over de nasleep. Daar waar Karremans zo over klaagt. Hij zou imho voor een groot deel de hand in eigen boezem moeten steken en zit niet in de positie om beklag te doen over zijn imago.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
een Patton zou het nooit worden nee maar zou Patton die massamoord hebben kunnen voorkomen?
ik denk het niet
Of Karremans een goed officier is terzijde, de cijfers spreken voor zich. De optelsom is nu achtduizend dode Bosniakken en geen enkele dode Nederlandse soldaat. Naar de gangbare maatstaf was een Nederlandse/NAVO soldaat destijds honderd keer meer waad dan een Bosniak of Serviër. Vierhonderd (het aantal Nederlandse soldaten) keer honderd is om en nabij de veertigduizend. Karremans heeft derhalve zoveel mogelijk levens gespaard als hij kon.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:21 schreef DoveKwal het volgende:
[..]
Als je gewoon objectief kijkt naar de man Karremans kun je imho niet stellen dat daar een officier stond waar de mannen een voorbeeld aan konden nemen. Juist in dit soort situaties onderscheiden de goede officieren zich van de leidinggevenden die beter een materieeldepot kunnen leiden.
Je gaat er vanuit dat de houding van Karremans levens gespaard heeft, ik betwijfel dat. Zelfs de Server waren niet zo gek een massaslachting onder VN'er te plegen. Dat had direct hun einde betekend. Bovendien is dat gewoon het risico dat je als militair loopt. Je gaat er niet heen om bloemen uit te delen. Dat ze niet uitgerust waren voor de Servische aanval ontslaat je niet van de plicht al het mogelijk te doen om je taak uit te voeren, het beschermen van de burgers in de enclave.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:38 schreef waht het volgende:
[..]
Of Karremans een goed officier is terzijde, de cijfers spreken voor zich. De optelsom is nu achtduizend dode Bosniakken en geen enkele dode Nederlandse soldaat. Naar de gangbare maatstaf was een Nederlandse/NAVO soldaat destijds honderd keer meer waad dan een Serviër. Vierhonderd (het aantal Nederlandse soldaten) keer honderd is om en nabij de zestigduizend. Karremans heeft derhalve zoveel mogelijk levens gespaard als hij kon.
Doden aan eigen kant zijn helemaal niet onacceptabel. Dat is een ingecalculeerd risico.quote:O.k., sommige van die cijfers zijn verzonnen. Wat ik bedoel is dat een dode aan eigen kant op alle mogelijke manieren onacceptabel is. Westerse volken willen geen enkel slachtoffer, punt. Een goede officier weet dat. Dus hoewel een Thermopylae-scenario erg interessant klinkt is dat in deze tijd ondenkbaar.
Dat kan kloppen. Dan moet je echter wel goed kunnen bluffen als officier zijnde.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:44 schreef DoveKwal het volgende:
Je gaat er vanuit dat de houding van Karremans levens gespaard heeft, ik betwijfel dat. Zelfs de Server waren niet zo gek een massaslachting onder VN'er te plegen. Dat had direct hun einde betekend. Bovendien is dat gewoon het risico dat je als militair loopt. Je gaat er niet heen om bloemen uit te delen. Dat ze niet uitgerust waren voor de Servische aanval ontslaat je niet van de plicht al het mogelijk te doen om je taak uit te voeren, het beschermen van de burgers in de enclave.
De tolerantie om slachtoffers de accepteren is vandaag de dag in ieder geval veel kleiner dan in het begin en midden van de vorige eeuw. De NAVO-operaties in voormalig Joegoslavië staan in de boeken als operaties met de minste slachtoffers ooit aan 'onze' zijde. Sterker, in 1999 is aan Westerse zijde geen enkel slachtoffer gevallen door gevechtshandelingen.quote:Doden aan eigen kant zijn helemaal niet onacceptabel. Dat is een ingecalculeerd risico.
Misschien moet je eens onderzoeken hoeveel westerse militairen er in b.v. Irak en Afghanistan om het leven zijn gekomen. Ook aan Nederlandse zijde.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:50 schreef waht het volgende:
[..]
De tolerantie om slachtoffers de accepteren is vandaag de dag in ieder geval veel kleiner dan in het begin en midden van de vorige eeuw. De NAVO-operaties in voormalig Joegoslavië staan in de boeken als operaties met de minste slachtoffers ooit aan 'onze' zijde. Sterker, in 1999 is aan Westerse zijde geen enkel slachtoffer gevallen door gevechtshandelingen.
Die cijfers ken ik uit m'n hoofd, en zijn historisch laag.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:54 schreef DoveKwal het volgende:
[..]
Misschien moet je eens onderzoeken hoeveel westerse militairen er in b.v. Irak en Afghanistan om het leven zijn gekomen. Ook aan Nederlandse zijde.
De missie werd zo uitgevoerd zodat het risico voor de uitvoerende soldaten laag genoeg zou zijn.quote:Dat er in voormalig Joegoslavie zo weinig om het leven zijn gekomen had puur te maken met de missie die uitgevoerd werd. Dat was geen offensieve, meer peacekeeping en observatie.
Dat komt meer door verbeterde technologie, bewapening en inlichtingen. Het is geen bewuste keuze van landen die militairen sturen dat er minder militairen mogen sneuvelen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:58 schreef waht het volgende:
[..]
Die cijfers ken ik uit m'n hoofd, en zijn historisch laag.
Wellicht moet je de slachtofferaantallen van vroegere conflicten eens opzoeken.
2 dode Nederlandse soldatenquote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:38 schreef waht het volgende:
[..]
Of Karremans een goed officier is terzijde, de cijfers spreken voor zich. De optelsom is nu achtduizend dode Bosniakken en geen enkele dode Nederlandse soldaat.
Niet helemaal offtopic. Want ik stel dat de missies in Joegoslavië zijn vormgegeven zoals ze zijn doordat onze kant een zeer lage tolerantie voor slachtoffers had (en heeft). Dat komt niet alleen door technologie. De belangrijkste factor is dat steun voor missies snel zal verdwijnen als er doden vallen. Elk land dat in Afghanistan/Irak zit/zat heeft hiermee te maken gekregen, en velen hebben eieren voor hun geld gekozen. (Jazeker, zelfs de Sovjet Unie had er destijds mee te maken.)quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:01 schreef DoveKwal het volgende:
[..]
Dat komt meer door verbeterde technologie, bewapening en inlichtingen. Het is geen bewuste keuze van landen die militairen sturen dat er minder militairen mogen sneuvelen.
Beetje offtopic.
quote:wo 03 aug 2011, 22:00
| lees voor
Karremans houdt rekening met strafvervolging
HILVERSUM - De voormalige commandant van Dutchbat III, Thom Karremans, houdt er rekening mee dat hij zich in Nederland voor een rechter moet verantwoorden. Dat zei hij woensdagavond in het tv-programma Nieuwsuur.
Ik bedoelde ter plekke in Srebrenica.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
2 dode Nederlandse soldaten
Jeffrey Broere omgekomen in Jajici op 29 maart 1995. (Alpha compagnie)
Raviv van Renssen omgekomen in Srebrenica op 8 juli 1995. (Bravo compagnie)
never forget ...
Karremans is imho niet hoofdelijk aansprakelijk, dat was de politiek. Of anders de legerleiding die hem stuurde.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:07 schreef michaelmoore het volgende:
En terecht, hij is zeker zo schuldig , de lafaard
[..]
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:07 schreef michaelmoore het volgende:
En terecht, hij is zeker zo schuldig , de lafaard
[..]
Waren die niet door Moslims aangevallen toen ze zich terugtrokken?quote:
Raviv van Renssen wel jaquote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:17 schreef Viajero het volgende:
[..]
Waren die niet door Moslims aangevallen toen ze zich terugtrokken?
Mee eens. Niets dan respect voor die jongens. En voor alle Dutchbat veteranen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
Raviv van Renssen wel ja
maakt niet uit, de twee waren Dutchbat III, gestationeerd in de enclave Srebrenica en omgekomen tijdens de uitvoering van die taak
de stelling dat er geen Nederlanders bij om zijn gekomen klopt niet en is imo respectloos
Respect omdat ze niks hebben gedaan?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:22 schreef Viajero het volgende:
[..]
Mee eens. Niets dan respect voor die jongens. En voor alle Dutchbat veteranen.
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:22 schreef Viajero het volgende:
[..]
Mee eens. Niets dan respect voor die jongens. En voor alle Dutchbat veteranen.
Ik ben zeker dat religie hier niets van doen heeft.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:24 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Respect omdat ze niks hebben gedaan?
Belachelijk hoe men hier reageert. Als het om Nederlanders ging die gestorven waren in die enclave en niet moslims dan waren de reacties heel anders gok ik.
Ze hebben niks gedaan. Niks doen noem ik niet gedaan wat ze konden. Maar als iemand weigert om de levens van 8000 mensen te redden zegt dat wel genoeg. Orders of geen orders...quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:25 schreef sp3c het volgende:
"ze hebben niks gedaan" strookt niet met de feiten
ze hebben gedaan wat ze konden
dit was uiteindelijk niet genoeg
En wat hadden ze dan kunnen doen volgens jou?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:27 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ze hebben niks gedaan. Niks doen noem ik niet gedaan wat ze konden. Maar als iemand weigert om de levens van 8000 mensen te redden zegt dat wel genoeg. Orders of geen orders...
Waarschijnlijk omdat de outposts terug hadden gevochten toch ? Verder waren er troepen die de Serven hebben aangevallen. Nederlands en niet-Nederlands.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:33 schreef sp3c het volgende:
waar zou Mladic trouwens zo boos om zijn in die piano video?
er zitten ondertitels bij
Bij 600 VN doden komt men echt wel in actie. En dat Karremans niks is aan te rekenen is gewoon dikke onzin. Die vent is gewoon een slapjanus. Een officier van niks. Hoe hij erbij staat. Als een hond die door z'n baasje uitgescholden word omdat hij binnen gepoept heeft. Gatverdamme. Een officier met een beetje zelfrespect had óf tegen Mladic een grote bek gegeven of zichzelf hebben neergeknald. Dat hij zelfs durft te klagen kan ik gewoon niet bevatten. Het leven van een soldaat (en hoger) is geen normaal leven. Het leven van het soldaat is gericht alles te geven en als het nodig is zelfs je zelf in de dood jagen. Alleen op die manier win je oorlogen. Dit soort onzin hoort niet bij het leven van een soldaat.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
En wat hadden ze dan kunnen doen volgens jou?
Ze waren:
- zwaar in de minderheid
- volledig omsingeld
- onvoldoende bewapend door het VN-mandaat
Terugvechten zou betekenen dat er naast de Srebrenica doden ook nog eens 600 bodybags terug naar Nederland zouden komen; pure zelfmoord.
Het hele gebeuren is de internationale politiek en de VN aan te rekenen, maar niet 'onze jongens' en Karremans.
men is in actie gekomen, Deliberate Force begon in Augustus!quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:37 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Bij 600 VN doden komt men echt wel in actie. En dat Karremans niks is aan te rekenen is gewoon dikke onzin. Die vent is gewoon een slapjanus. Een officier van niks. Hoe hij erbij staat. Als een hond die door z'n baasje uitgescholden word omdat hij binnen gepoept heeft. Gatverdamme. Een officier met een beetje zelfrespect had óf tegen Mladic een grote bek gegeven of zichzelf hebben neergeknald. Dat hij zelfs durft te klagen kan ik gewoon niet bevatten. Het leven van een soldaat (en hoger) is geen normaal leven. Het leven van het soldaat is gericht alles te geven en als het nodig is zelfs je zelf in de dood jagen. Alleen op die manier win je oorlogen. Dit soort onzin hoort niet bij het leven van een soldaat.
Als soldaat vecht je voor het hogere doel, niet voor jezelf.....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |