abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100416383
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 23:26 schreef Lagrinta het volgende:
Vredesmissies, laat me niet lachen. Het typeert het Naïeve Nederlandse wereldbeeld wat veel te positief is. Kijk blauwhelmen, niet schieten goed volk. Oorlog en dan neutraal zijn: right. Alleen Zwitserland weet hoe dat moet .
De Nazi's hadden ook plannen om Zwitserland te veroveren maar dat hebben ze niet gedaan vanwege de vele bergen, daarnaast hadden de nazi's leningen bij de Zwiterse banken voor de productie van oorlogsmaterieel, dus die neutraliteit handhaven gaat helaas niet op ;)
  zondag 7 augustus 2011 @ 11:20:00 #277
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100416672
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 11:04 schreef Clan het volgende:

[..]

De Nazi's hadden ook plannen om Zwitserland te veroveren maar dat hebben ze niet gedaan vanwege de vele bergen, daarnaast hadden de nazi's leningen bij de Zwiterse banken voor de productie van oorlogsmaterieel, dus die neutraliteit handhaven gaat helaas niet op ;)
Alle topmensen dictators, presidenten en industriëlen hebben daar een kluis al dan niet op nummer, dus daar gaat niets gebeuren, nee we doen lekker vechten in arme landen en dan met miljoenen kostende tanks, betaalt met geleend geld, tussen hongerige kinderen door rijden
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_100418435
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 11:04 schreef Clan het volgende:

[..]

Dat weet ik. Maar Zwitserland doet altijd alsof ze geen standpunt innemen. Maar in Zwitserland geldt er één wet: wie betaalt bepaalt.
pi_100504960
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 19:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat het geen vechtmissie was hoor je enkel in Nederland (en nog wat noord-west Europese landen). Het hele concept 'wederopbouwmissie' is in de oren van de Amerikanen (en Engelsen) onbekend. Zij maken daar de dienst uit en leveren het merendeel van de troepen. "To hunt and kill the Taliban". Dat is hun 'mission-statement'.
Ook de middelen waarmee men nu is uitgerust (gevechtshelicopters, straaljagers, tanks, houwitsers), de zeer zware bommen, noem maar op, duiden ook gewoon op oorlog.
In de politiek is er in het begin nog wat 'wederopbouwmissie' gestameld, maar ook het Nederlandse leger is daar met bijna al zijn middelen (muv tanks) aan de gang gegaan.

Die term 'wederopbouwmissie' is vooral bedacht om de PVDA aan boord te krijgen en voor de feel-good van de Nederlandse bevolking. Als je tegen een Amerikaan verteld dat Nederland daar vooral zit 'om Afghaanse meisjes op school te krijgen', dan kijkt hij je aan alsof je hem voor de gek houdt.

Niet dat Nederland niet oprecht geprobeerd heeft om het land daar op te bouwen overigens! Dat zeker wel. Maar er is ook heel veel gevochten, en Nederland is te klein om daar in z'n eentje het beleid te bepalen.
Toch gek dat de amerikanen ook veel aan wederopbouw, voedselhulp, scholen, vrouwen rechten etc doen.
En voor je iets kan opbouwen zul je toch de elementen die dat niet willen(lees taliban oa) moeten verwijderen.
En ik weet hoe het er daar in afghanistan aan toe gaat, in tegenstelling tot veel figuren hier die denken te weten hoe het werkt. Ik ben dr geweest...
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:21:12 #280
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_100505662
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 13:02 schreef Bouke-p het volgende:

[..]

Toch gek dat de amerikanen ook veel aan wederopbouw, voedselhulp, scholen, vrouwen rechten etc doen.
En voor je iets kan opbouwen zul je toch de elementen die dat niet willen(lees taliban oa) moeten verwijderen.
En ik weet hoe het er daar in afghanistan aan toe gaat, in tegenstelling tot veel figuren hier die denken te weten hoe het werkt. Ik ben dr geweest...
In een "gewone" counterinsurgency doe je ook veel van dat soort projecten. De Russen hadden destijds een PRT van 10.000 man rondlopen in Kabul. In Vietnam is ook ontzettend veel van dat soort werk gedaan.
Of je het nu opbouwmissie of counterinsurgency noemt, de sleutel ligt altijd bij de hearts and minds van de bevolking. En die win je eerder met een waterput dan met een bombardement.
The End Times are wild
pi_100507076
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 13:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

In een "gewone" counterinsurgency doe je ook veel van dat soort projecten. De Russen hadden destijds een PRT van 10.000 man rondlopen in Kabul. In Vietnam is ook ontzettend veel van dat soort werk gedaan.
Of je het nu opbouwmissie of counterinsurgency noemt, de sleutel ligt altijd bij de hearts and minds van de bevolking. En die win je eerder met een waterput dan met een bombardement.
Ja, wat die Russen de Afghanen onder meer leerden, tenminste de lui van de KGB, was hoe je mensen moest martelen. In mijn tijd bij de IND veel van die verhalen gelezen. Dat was nog eens opbouwend werk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_100556076
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 13:57 schreef mane het volgende:

[..]

Ja, wat die Russen de Afghanen onder meer leerden, tenminste de lui van de KGB, was hoe je mensen moest martelen. In mijn tijd bij de IND veel van die verhalen gelezen. Dat was nog eens opbouwend werk.
Die kregen jullie van de SMID?
pi_100556550
quote:
0s.gif Op zondag 7 augustus 2011 12:36 schreef Lagrinta het volgende:
Maar in Zwitserland geldt er één wet: wie betaalt bepaalt.
Dat is niet alleen daar zo.
pi_100595027
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 18:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat dus. Roméo Dallaire heeft het bv. wel geprobeerd... Die zat in een ongeveer vergelijkbare situatie.
quote:
As the Belgians departed on 19 April, Dallaire felt an acute sense of betrayal; 'I stood there as the last Hercules left...and I thought that almost exactly fifty years to the day my father and my father-in-law had been fighting in Belgium to free the country from fascism, and there I was, abandoned by Belgian soldiers. So profoundly did I despise them for it...I found it inexcusable.'[10]

Ik krijg er de rillingen van.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_100596164
De EU had toen meer ruggegraat moeten tonen en de problemen in eigen gebied zelf moeten oplossen door een groot en goed uitgerust contingent soldaten te sturen. Dan had Mladic wel twee keer nagedacht voor hij als onbeduidende Serviër zo'n toon had aangeslagen, en dan had hij ook niet de mogelijkheid gekregen om een slachting van zulke proporties aan te richten onder dem oslimbevolking.
Sum es est, sumus estis sunt
  donderdag 11 augustus 2011 @ 13:40:09 #286
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_100597249
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 13:22 schreef Leevancleef het volgende:
De EU had toen meer ruggegraat moeten tonen en de problemen in eigen gebied zelf moeten oplossen door een groot en goed uitgerust contingent soldaten te sturen. Dan had Mladic wel twee keer nagedacht voor hij als onbeduidende Serviër zo'n toon had aangeslagen, en dan had hij ook niet de mogelijkheid gekregen om een slachting van zulke proporties aan te richten onder dem oslimbevolking.
Dat klopt maar ik geloof er niets van dat Mladic de Dutchbatters frontaal had aan durven vallen. Servië was al niet de partij die het lekkerst lag in de ogen van het westen maar met een frontale aanval op een VN legergroep had hij zijn eigen doodsvonnis en wellicht zelfs het doodsvonnis van de hele republiek getekend.

Dat wist Mladic best. Mladic was echter niet alleen monster zonder scrupules maar ook een briljant strateeg met ijzeren ballen. Onze Karremans was het omgekeerde, een man met ongetwijfeld een fantastische moraal maar tevens een man met ballen als eierschalen. Mladic overblufte hem volledig. In de ontmoeting tussen Mladic en Karremans stonden er geen twee legerleiders tegenover elkaar. Er stond een kwade conrector en er stond een brugpieper die moeite had om zijn plas binnen te houden.

Onafhankelijk van de voorgeschiedenis, het al dan niet voldoende toegerust zijn , het al dan niet verleend zijn van luchtsteun en het al dan niet voldoende bemand zijn was de opstelling van Karremans één van de grootste schandes uit de Nederlandse geschiedenis. Het is een fragment dat ikzelf al niet kan kijken zonder me met terigwerkende kracht te schamen voor het feit dat ik in Nederland geboren ben. Een schandvlek op onze geschiedenis en illustratief voor onze volksaard.

Karremans zou er goed aan doen een erg grote steen op te zoeken en daar onder te gaan zitten. Het moment waarop hij had moeten spreken is voorbij en als hij toen zijn mond hield kan hij het maar beter nu ook doen.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_100599272
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 13:40 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Dat klopt maar ik geloof er niets van dat Mladic de Dutchbatters frontaal had aan durven vallen. Servië was al niet de partij die het lekkerst lag in de ogen van het westen maar met een frontale aanval op een VN legergroep had hij zijn eigen doodsvonnis en wellicht zelfs het doodsvonnis van de hele republiek getekend.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 19:47 schreef michaelmoore het volgende:
Ik hoop dat ze hem veroordelen, als je soldaat bent dan moet je je plicht doen en anders de krijgsraad
Dat is nog maar de vraag of een aanval op Dutchbat het doodvonnis van Servië had betekend. De Amerikanen trokken zich terug uit Somalië nadat een paar soldaten hun leven verloren. De Belgen deden in Rwanda het zelfde. De algehele moraal uit die tijd was dat verliezen aan onze zijde onacceptabel waren.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 14:28:55 #288
324665 meth77
to do or not to do
pi_100599649
quote:
Onafhankelijk van de voorgeschiedenis, het al dan niet voldoende toegerust zijn , het al dan niet verleend zijn van luchtsteun en het al dan niet voldoende bemand zijn was de opstelling van Karremans één van de grootste schandes uit de Nederlandse geschiedenis. Het is een fragment dat ikzelf al niet kan kijken zonder me met terigwerkende kracht te schamen voor het feit dat ik in Nederland geboren ben. Een schandvlek op onze geschiedenis en illustratief voor onze volksaard.

Heel juist, Hij snapt het
Hij heeft een steen in het buitenland gevonden
pi_100604435
quote:
0s.gif Op

[quote]0s.gif [b]Op donderdag 11 augustus 2011 13:40 schreef Hanoying het volgende:

Ik denk dat het e.e.a. veel te maken heeft met het feit dat de Nederlandse cultuur hiërarchie ontkent. Veel Nederlanders willen niet zien dat er in iedere sociale situatie automatisch een hiërarchie ontstaat. Hierdoor zijn Nederlandse hooggeplaatste militairen niet in staat om in een situatie als de zaak-Karremans en Mladic meteen ter plekke in te zien dat ze zich niet hoeven laten afbekken door een Servische provinciaal als Mladic.
Sum es est, sumus estis sunt
  Moderator donderdag 11 augustus 2011 @ 16:36:28 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_100605675
ja schattig verhaal maar jullie lijken er niet bij stil te staan dat op Sarajevo na alle enclaves onder vergelijkbare omstandigheden zijn gevallen en in de enclave Sarajevo zijn meer burgerdoden gevallen dan waar dan ook

bemand door Britten, Fransen, Belgen, Canadezen tot Ukrainers aan toe

allemaal last van de Nederlandse volksaard???

kom nou zeg :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_100640446
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 13:22 schreef Leevancleef het volgende:
Dan ken jij de geschiedenis van Servië in Europa niet, de laatste keer dat Europa een grote mond had tegen Servië heeft uiteindelijkl geleid tot de Eerste Wereldoorlog! ;)
pi_100640566
quote:

[..]

Dat wist Mladic best. Mladic was echter niet alleen monster zonder scrupules maar ook een briljant strateeg met ijzeren ballen. Onze Karremans was het omgekeerde, een man met ongetwijfeld een fantastische moraal maar tevens een man met ballen als eierschalen. Mladic overblufte hem volledig. In de ontmoeting tussen Mladic en Karremans stonden er geen twee legerleiders tegenover elkaar. Er stond een kwade conrector en er stond een brugpieper die moeite had om zijn plas binnen te houden.

Karremans zou er goed aan doen een erg grote steen op te zoeken en daar onder te gaan zitten. Het moment waarop hij had moeten spreken is voorbij en als hij toen zijn mond hield kan hij het maar beter nu ook doen.
Dat moet je mij eens uitleggen. Waarom is het handelen van Kolonel bd Karremans illustratief voor onze volksaard?
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:22:31 #293
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_100642928
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 14:24 schreef Clan het volgende:

[..]

Dat moet je mij eens uitleggen. Waarom is het handelen van Kolonel bd Karremans illustratief voor onze volksaard?
Als je de beelden voor de eerste keer zou zien, zonder geluid en met alle herkenningstekens op Karremansie zijn kleding geblurred en vervolgens zou moeten raden uit welk land de man met de snor kwam.

Dan mocht er geen twijfel over de gok bestaan.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_100647634
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 15:22 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Als je de beelden voor de eerste keer zou zien, zonder geluid en met alle herkenningstekens op Karremansie zijn kleding geblurred en vervolgens zou moeten raden uit welk land de man met de snor kwam.

Dan mocht er geen twijfel over de gok bestaan.
Als je zonder op te zoeken zou kunnen zeggen welke landen onder UNPROFOR in Bosnië Herzegovina zaten, zou je gelijk hebben.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 09:59:08 #295
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100670824
Srebrenica was wel de grootste naoorlogse massaslachting en de Nederlander hebben dit laten gebeuren en zijn daarna feest gaan vieren.

Dit was mede de schuld van de pianoplayer, maar ook van de soldaten die stonden te beven voor een paar Serviërs en al die mensen die ze moesten beschermen de bussen in geholpen hebben
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:12:23 #296
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_100671809
de mensen die ze in de bussen hebben geholpen hebben het anders nagenoeg allemaal overleefd
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:29:31 #297
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_100672114
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:12 schreef sp3c het volgende:
de mensen die ze in de bussen hebben geholpen hebben het anders nagenoeg allemaal overleefd
En de rest is afgeschoten als dolle honden terwijl de Nederlanders hen zouden beschermen, en toen was het feest
  Moderator zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:33:12 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_100672193
de rest is zonder medeweten van de Hollanders de enclave uitgetrokken en is onderweg omgekomen tijdens gevechten/opgepakt en geexecuteerd/veilig in Tuzla aangekomen

niet dat feitenkennis heel erg veel nut heeft in dit soort topics ofzo ...
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:35:22 #299
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_100672241
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 11:12 schreef sp3c het volgende:
Dat klopt niet, 80% van de mensen die door de Dutchbatters de bus in zijn geholpen zijn later vermoord.
Lo que no se ve es lo que cuenta.
  Moderator zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:45:05 #300
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_100672466
lol, bron pls
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')