abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 augustus 2011 @ 12:38:48 #101
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101326941
Hebben jullie deze trouwens al gelezen: http://www.volkskrant.nl/(...)wijs-te-werken.dhtml

Deels is het natuurlijk waar, maar het is ook wel weer een uiting van de typische klaag- en zeurcultuur die er onder docenten heerst.
pi_101328526
Je moet wel gek zijn om als leraar in het voortgezet onderwijs te... Er is een apart topic over. Ik heb erg gelachen om het artikel en vind er veel humor in zitten, maar mijn collega's zijn het niet allemaal met me eens dat de schrijfster het ook zo heeft bedoeld.
  maandag 29 augustus 2011 @ 14:12:23 #103
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101329810
Had ik over het hoofd gezien, dank!
pi_101332428
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 13:33 schreef ShadyLane het volgende:
Je moet wel gek zijn om als leraar in het voortgezet onderwijs te... Er is een apart topic over. Ik heb erg gelachen om het artikel en vind er veel humor in zitten, maar mijn collega's zijn het niet allemaal met me eens dat de schrijfster het ook zo heeft bedoeld.
Ik las het eigenlijk ook als een artikel met een grote knipoog :D kan me niet voorstellen dat mensen hier aanstoot aan nemen :?
pi_101336656
Hmmm, lekker als je collega die ook eerste grader is (die al eeuwen op de school werkt) zegt dat de kans groot is dat we volgend een eerste grader teveel hebben (door de krimp) en dat er dus iemand wegmoet...maar dan net niet erbij zegt 'ik denk dat jij weg moet.' Geeft een lekker gevoel zo na de 1ste lesweek :P Niet dat ik denk dat ik wegga, maar echt lekker tactisch is het niet...
pi_101338065
Nee. Aan de andere kant wil hij/zij misschien vooral aangeven (hint hint) dat het wel goed kan zijn om over de toekomst na te denken. Dat je niet aan het einde van het schooljaar voor nare verrassingen komt te staan.... Het is dus misschien niet zo naar bedoeld als het lijkt. Ik zou er nog eens naar vragen en dan ook vragen of het inderdaad dan duidelijk is dat jij weg zal moeten. (Of even bij de schoolleiding informeren.)
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101340611
quote:
2s.gif Op maandag 29 augustus 2011 18:04 schreef mane het volgende:
Nee. Aan de andere kant wil hij/zij misschien vooral aangeven (hint hint) dat het wel goed kan zijn om over de toekomst na te denken. Dat je niet aan het einde van het schooljaar voor nare verrassingen komt te staan.... Het is dus misschien niet zo naar bedoeld als het lijkt. Ik zou er nog eens naar vragen en dan ook vragen of het inderdaad dan duidelijk is dat jij weg zal moeten. (Of even bij de schoolleiding informeren.)
Het ligt erg gecompliceerd, ik heb natuurlijk zelf ook wel nagedacht over de schooljaren 2012-2013 en verder maar het hangt ook van andere factoren af. Mijn andere collega heeft ook laten doorschemeren dat ze misschien zelf weggaat (andere plaats verhuizen) en dan zou het probleem al niet meer bestaan. Alleen kwam het vandaag een beetje 'bot' over, allebei eerste graads bevoegdheid, allebei vast contract...alleen ben ik nog jong en geen vakhoofd ;) Maar afwachten, toevallig heb ik morgen een gesprek met de conrector, zal 't eens voorzichtig ter sprake brengen...maar een krimpende school is echt niet leuk :N
pi_101341032
Hier ook een krimpende school en enorme bezuinigingen, echt niet leuk. De gevolgen komen ook heel direct bij personeel en leerlingen terecht. Leidt tot overvolle klassen, hoorde al van een docent die in een bovenbouwklas met een rooster werkt voor welke leerling wanneer verplicht afwezig moet zijn, omdat het anders gewoon niet in het lokaal past. Daarnaast wordt kopiëren enorm ontmoedigd en beperkt, heel irritant, en alle handouts en gekopieerde oefeningen moeten volgend jaar herbruikt worden, dus nergens mag meer op geschreven worden, zo vervelend voor de leerlingen. En stages worden gebruikt om het zelfgecreëerde tekort aan docenten op te lossen, ook echt niet oke. Grote kans dat ik er dus niet kan blijven, maar ik geloof niet dat ik dat nou zo erg vind!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101343213
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 19:27 schreef Naamah het volgende:
Hier ook een krimpende school en enorme bezuinigingen, echt niet leuk. De gevolgen komen ook heel direct bij personeel en leerlingen terecht. Leidt tot overvolle klassen, hoorde al van een docent die in een bovenbouwklas met een rooster werkt voor welke leerling wanneer verplicht afwezig moet zijn, omdat het anders gewoon niet in het lokaal past. Daarnaast wordt kopiëren enorm ontmoedigd en beperkt, heel irritant, en alle handouts en gekopieerde oefeningen moeten volgend jaar herbruikt worden, dus nergens mag meer op geschreven worden, zo vervelend voor de leerlingen. En stages worden gebruikt om het zelfgecreëerde tekort aan docenten op te lossen, ook echt niet oke. Grote kans dat ik er dus niet kan blijven, maar ik geloof niet dat ik dat nou zo erg vind!
Herkenning inderdaad. Bij ons is het nog niet zo erg (en ik wil ook niet weg) maar je merkt wel dat het ook financieel moeilijk gaat worden. Minder vaagroepbudget, amper nog geld voor de diploma uitreikingen (normaal kregen alle kids een roos e.d.), minder geld voor excursies en ga maar door.
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:24:27 #110
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101347850
Denk dat dat op heel veel scholen het geval is. Vervelend.
.
  maandag 29 augustus 2011 @ 21:51:16 #111
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_101349521
Vandaag eerste lesdag gehad aan de HvA (International Degree in English and Education). Wat me vooral opviel is dat ik een van de weinige ben die leraar wil worden. Een groot deel is weg na de propedeuse of maken de studie wel af maar gaan dan wat anders doen... Van sommigen vraag ik me ook af hoe ze zich staande gaan houden op een school tijdens hun stage :P
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 07:31:39 #112
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101360705
Is alleen maar voordelig voor jouw kansen op de arbeidsmarkt moet je maar denken...
pi_101376180
Zo, ik ga me ook maar eens rustig voorbereiden op maandag weer beginnen :7 . Werk dit jaar voor het eerst vijf dagen, en zit door zwangerschap van een eerstegraadscollega vól in de bovenbouw...

Heb aan onderbouw alleen maar een brugklas en 2HAVO en een uurtje Cambridge in G3. Verder 4HAVO, 2x 4VWO, 2x 5VWO en een 5HAVO, Spannend, maar wel zin in *O* !

Vandaag studiewijzers geknip-geplakt, toetsen gemaakt, kom weer aardig in de stof :) .

[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 30-08-2011 17:16:34 ]
pi_101400470
Die bezuinigingen spelen overal, ja. Bij ons op school dit jaar ook overvolle klassen van 31, bijvoorbeeld in klas 5 en 6. Dat moet wel ten koste van de kwaliteit gaan. Individuele begeleiding/persoonlijke aandacht, differentiatie, hogere werkdruk. Ik kan daar echt wel verdrietig van worden. Overal zo de mond vol over verbeteren van kwaliteit van het onderwijs, de nadruk nu vanuit het ministerie op 'excellentie'. Jubelberichten over dat het lerarentekort toch wel meevalt (ja, op deze manier wel natuurlijk). Het betekent echt helemaal niets als dit de praktijk is.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101402330
31 :{ dat is toch haast niet werkbaar.

Onze school heeft juist een berisping van de inspectie gehad dat ze teveel geld in de apaarpot hadden zitten :o . Dus dit jaar drie kleine 2HAVO en ook drie kleine 3HAVO klassen, in plaats van 2 van 30, en 4HAVO/5VWO/5HAVO/6VWO krijgen nu ook een vast mentoruur ingeroosterd.
pi_101415349
Te vroeg gejuicht - ik zie in de net gepubliceerde klassenlijsten een 4HAVO van 31 leerlingen.
Feest :') .
pi_101417393
het onderwijs is echt een zooitje heb ik dit jaar tijdens mijn stage gemerkt.
De plannen van het kabinet zijn desastreus voor de kenniseconomie die ze zonodig willen. En die wij als Nederland ook zouden moeten willen.

Kwaliteit moet beter bla bla bla.
Maar ondertussen keihard bezuinigen, bijv op de rugzakleerlingen, waardoor die niet meer in het speciaal onderwijs terecht komen en dus naar het gewone onderwijs gaan. Waar dus steeds meer overvolle klassen van rond de 30 leerlingen komen.
Leuk, als je straks 5 ahdh, pdd-nossers etc in je klas hebt zitten.
Down down down, gaat de kwaliteit.

En wij brave Nederlanders durven niet eens de straat op te gaan om te demonstreren, omdat wij het beste voor de leerlingen voor hebben en hen niet de dupe van willen laten zijn als leraren staken.
Alleen HOE gaan we ooit een kentering inzetten?
Want dit gaat echt gigantisch de verkeerde kant uit.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101418575
Ik denk dat de wal het schip moet keren, merry77. De situatie is kennelijk nog niet zorgwekkend genoeg.
  donderdag 1 september 2011 @ 11:46:41 #119
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101443566
Hier op school gaat het tot nu toe vooral over de urennorm. Lesuitval is geen optie meer, alles moet opgevangen worden. Ik zit nu een klas op te vangen, want er is brugklaskamp. Deze klas heeft vandaag 2 uur les en 4 opvanguren. Een andere klas heeft enkel 4 opvanguren vandaag.

Iedereen hier is er niet echt over te spreken uiteraard. De uurtjes tellen, maar mensen: waar slaat dit op?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 1 september 2011 @ 17:46:51 #120
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101454100
Oh, dat begint bij ons dan weer íetsje minder te worden. Dat krampachtige ophokken gebeurt niet meer. Ligt ook er aan dat er niet genoeg toezichthoudende docenten zijn. Een van de dingen die je kunt laten vallen i.v.m. het trekkingsrecht is namelijk toezicht houden....
.
  donderdag 1 september 2011 @ 17:49:10 #121
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101454165
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 17:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oh, dat begint bij ons dan weer íetsje minder te worden. Dat krampachtige ophokken gebeurt niet meer. Ligt ook er aan dat er niet genoeg toezichthoudende docenten zijn. Een van de dingen die je kunt laten vallen i.v.m. het trekkingsrecht is namelijk toezicht houden....
Ja maar hoe kan jullie school dan wel aan al die uren komen? Hebben jullie dan meer lessen ingeroosterd? Dat moet dan wel. Maar ik heb niet het idee dat er minder uren per vak zijn hier dan op andere scholen waar ik gewerkt heb.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101454253
Onze school staat onder toezicht omdat o.a. de onderwijstijd in klas 4 niet wordt gehaald ondanks opvanguren en extensieve uren. Dus zijn de toetsweken in 4H en 4V en 3M afgeschaft.
  donderdag 1 september 2011 @ 18:35:53 #123
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101455561
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 17:49 schreef ErikT het volgende:
Ja maar hoe kan jullie school dan wel aan al die uren komen? Hebben jullie dan meer lessen ingeroosterd? Dat moet dan wel.
In de onderbouw geen proefwerkweken meer, aangepaste opzet met rapportvergaderingen, aangepast begin en einde van het schooljaar, etc etc..

Er zijn scholen, die hebben bijvoorbeeld een proefwerkweek (lesuitval!), en daarna hebben de leerlingen een week vrij (lesuitval!), terwijl de docenten vergaderen. Wij hebben geen proefwerkweek (geen lesuitval), alleen in de bovenbouw. Bij rapportvergaderingen hebben de leerlingen gewoon les met een 7 x 40 minutenrooster, en de vergaderingen vinden ná die lessen plaats. Waardoor hier ook géén lesuitval is.
.
pi_101457188
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

In de onderbouw geen proefwerkweken meer, aangepaste opzet met rapportvergaderingen, aangepast begin en einde van het schooljaar, etc etc..

Er zijn scholen, die hebben bijvoorbeeld een proefwerkweek (lesuitval!), en daarna hebben de leerlingen een week vrij (lesuitval!), terwijl de docenten vergaderen. Wij hebben geen proefwerkweek (geen lesuitval), alleen in de bovenbouw. Bij rapportvergaderingen hebben de leerlingen gewoon les met een 7 x 40 minutenrooster, en de vergaderingen vinden ná die lessen plaats. Waardoor hier ook géén lesuitval is.
Same here, werkt prima! En de onderbouw heeft bij ons nog wel opvang voor tussenuren, dat wordt gedaan door twee onderwijsassistenten die dat als enige taak hebben. Er ligt dan materiaal en studiewijzers e.d. dus kunnen ze altijd aan de slag.
  donderdag 1 september 2011 @ 21:54:03 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101466157
Bij ons betekent een tussenuur standaard een extra taal- of rekenuur met een invaldocent (iedereen heeft invaluren in zijn rooster), hier zijn boeken voor en alle leerlingen hebben een schrift voor deze extra lesuren. Zo voelt het voor de leerlingen als een gewoon lesuur (is het in feite ook natuurlijk) en hebben ze op jaarbasis toch een aantal extra taal- en rekenuren die ze zo hard nodig hebben, zeker met het oog op het referentiekader van de commissie Meijerink.

Voor docenten werkt dit ook prima, je hoeft geen klassen meer te 'entertainen' maar je gaat gewoon lekker een uurtje met ze aan de slag.
pi_101466705
Vandaag nog gratis te downloaden: "Orde houden in het VMBO"

Hier: http://www.withitness.nl/(...)deinhetvmboebook.pdf

Veel nuttige tips, ook voor andere niveaus! Te laat? PM mij ;)
  donderdag 1 september 2011 @ 22:04:46 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101466941
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2011 22:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Vandaag nog gratis te downloaden: "Orde houden in het VMBO"
Hier: http://www.withitness.nl/(...)deinhetvmboebook.pdf
Veel nuttige tips, ook voor andere niveaus! Te laat? PM mij ;)
Bedankt voor de tip! Ik ga het es op m'n gemakje doorlezen! :)
.
pi_101468940
Volle klassen heb ik ook... havo 4 zijn er 31 vwo 4 ook, vwo 3 en havo 3 gelukkig maar 25 en brugklas van 29. Klassen op de andere lokatie zijn kleiner.

Ik heb 1 ingeroosterd opvanguur, en als ik dit jaar niet aan mijn taakuren kom moet ik volgend jaar extra lesuren draaien ter comprnsatie.

er zijn weinig reisjes en tripjes ook... maar dan wel weer een personeelsreis naar lissabon, kosten grotrndeels voor de docenten zelf, dat wel.
Kwak
pi_101471045
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2011 22:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Vandaag nog gratis te downloaden: "Orde houden in het VMBO"

Hier: http://www.withitness.nl/(...)deinhetvmboebook.pdf

Veel nuttige tips, ook voor andere niveaus! Te laat? PM mij ;)
Dank je wel!

Flink genaaid door de LERO trouwens: vorig jaar in mijn derde jaar voltijd heb ik drie dagen per week (onbetaald) stage moeten lopen en twee volle dagen zo goed als verplicht aanwezig moeten zijn op de hogeschool. Heb me een slag in de rondte gewerkt om alles te kunnen bolwerken, heb flink moeten lenen bij de IB-groep omdat er absoluut geen tijd meer was voor een bijbaantje en heb als een van de weinigen van mijn groep mijn LIO-assessment mogen doen en gehaald.
Komen ze er nu achter dat die drie dagen toch eigenlijk wel veel te veel druk is voor het aantal studiepunten dat er voor staat, dus de derdejaars van dít jaar hoeven slechts 2 dagen stage te lopen :') De derdejaars die vorig jaar dus teveel uren hebben gemaakt voor té weinig studiepunten worden niet gecompenseerd...
  vrijdag 2 september 2011 @ 10:10:22 #130
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101480416
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 18:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

In de onderbouw geen proefwerkweken meer, aangepaste opzet met rapportvergaderingen, aangepast begin en einde van het schooljaar, etc etc..

Er zijn scholen, die hebben bijvoorbeeld een proefwerkweek (lesuitval!), en daarna hebben de leerlingen een week vrij (lesuitval!), terwijl de docenten vergaderen. Wij hebben geen proefwerkweek (geen lesuitval), alleen in de bovenbouw. Bij rapportvergaderingen hebben de leerlingen gewoon les met een 7 x 40 minutenrooster, en de vergaderingen vinden ná die lessen plaats. Waardoor hier ook géén lesuitval is.
OK, maar hoe redden die andere scholen het dan?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 2 september 2011 @ 10:11:12 #131
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101480436
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 21:54 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons betekent een tussenuur standaard een extra taal- of rekenuur met een invaldocent (iedereen heeft invaluren in zijn rooster), hier zijn boeken voor en alle leerlingen hebben een schrift voor deze extra lesuren. Zo voelt het voor de leerlingen als een gewoon lesuur (is het in feite ook natuurlijk) en hebben ze op jaarbasis toch een aantal extra taal- en rekenuren die ze zo hard nodig hebben, zeker met het oog op het referentiekader van de commissie Meijerink.

Voor docenten werkt dit ook prima, je hoeft geen klassen meer te 'entertainen' maar je gaat gewoon lekker een uurtje met ze aan de slag.
Dit is echt een goed idee. Die stuur ik op naar de schoolleiding.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101481193
Deze vond ik ook nog op de site over orde houden: een klassenplattegrond waar ook ruimte op is om huiswerk en absenties op te noteren.

Hier: http://www.withitness.nl/?p=229

Handig voor de eerste weken waarin de klassensamenstelling nogal kan veranderen en je dus niet meteen de lijst in je agenda honderd keer uit wil gummen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2011 10:43:52 ]
pi_101481220
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 10:10 schreef ErikT het volgende:

[..]

OK, maar hoe redden die andere scholen het dan?
Dat vraag ik me ook wel eens af :{ de andere middelbare scholen in de plaats waar ik lesgeef hielden een week eerder op met het schooljaar en hebben meer excursies én veel lesuitval in de vergaderweken. Hoe ze het doen met de urennorm? Geen idee -O-
pi_101488628
Even een vraag voor mijn collega-neerlandici. Ik merk dat ik het moeilijk vind om vakinhoudelijke dingen uit te leggen. Bijvoorbeeld functies van een alinea, alineaverbanden, argumentatiestructuren enzovoort. Dat staat natuurlijk allemaal in het boek uitgelegd, maar dat is vaak niet genoeg voor de leerlingen, die hebben toch extra uitleg nodig en handige voorbeelden om het echt te begrijpen.

Vanuit de opleiding is hier helemaal geen aandacht voor. Ik ken ook geen literatuur of handboeken op dit gebied, zijn die er? Hoe leer je dit soort dingen uitleggen? Hoe kom je aan handige voorbeelden of trucjes die leerlingen helpen?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101489790
Heb je op de opleiding ook geen vakdidactiekvakken gehad :o ?

Als ik zelf niet weet hoe ik iets handig kan brengen vraag ik het eerst aan collega's en sla dan wat boeken er op na die ik vanuit de opleiding op collega's heb aangeraden gekregen.

Voor Nederlands zou ik echt niet weten welke boeken handig zijn, maar er is een vakcommunity op digischool, misschien kunnen die je wat tips geven?
pi_101489961
Vakdidactiek gaat vooral over waarom je bepaalde stof behandelt en globaal over hoe je dat doet (bijvoorbeeld het belang van herschrijven bij schrijfopdrachten), maar niet over hoe je concreet dingen uitlegt. Het is nogal wetenschappelijk, weinig praktisch, jammer genoeg.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_101490055
Dat is vervelend zeg, ik heb dat heel anders ervaren - eigenlijk vond ik het de enige colleges die heel praktisch gericht waren op de lespraktijk! Dat verschilt dus duidelijk per opleiding.
pi_101490677
ik vond vakdidactiek ook erg onder de maat.
Zeker bij natuurkunde is HOE je iets uitlegt erg belangrijk. Structuur is erg belangrijk, maar ook gebruik je een analogie, gebruik je een demo, welke stappen vertel je. Etc.
Ik vond dat echt onder de maat.

Bij de stage die ik liep vertelde de stagebegeleider mij wat leerlingen lastig vinden, welke verkeerde denkbeelden ze hebben, hoe je het beste de tekeningetjes maakt. Daar had ik wat aan.

Ik heb overigens wel te horen gekregen dat de laatste opdrachten nu ook goed zijn. Dus dat betekent dat ik eerste graads bevoegd ben geworden! YEAH!
Nu die baan nog.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 2 september 2011 @ 17:27:58 #139
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101494997
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 10:10 schreef ErikT het volgende:
OK, maar hoe redden die andere scholen het dan?
De vraag is óf ze het redden. Er zijn ook scholen die denken: wij doen gewoon wat we willen en zolang de inspectie ons niet op de vingers tikt, blijven we dat doen. Ik ken ook verhalen van scholen die al weken voor het einde van het schooljaar geen lessen meer hadden. Dan hadden ze daar proefwerkweek, projectweek, inhaalweek etc. Soms zelfs met vrije dagen. Die zijn dan gewoon een beetje brutaler dan de lieverdjes onder de scholen. Dat risico nemen ze dan.
.
  vrijdag 2 september 2011 @ 18:36:17 #140
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101497192
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 14:35 schreef Naamah het volgende:
Even een vraag voor mijn collega-neerlandici. Ik merk dat ik het moeilijk vind om vakinhoudelijke dingen uit te leggen. Bijvoorbeeld functies van een alinea, alineaverbanden, argumentatiestructuren enzovoort. Dat staat natuurlijk allemaal in het boek uitgelegd, maar dat is vaak niet genoeg voor de leerlingen, die hebben toch extra uitleg nodig en handige voorbeelden om het echt te begrijpen.

Vanuit de opleiding is hier helemaal geen aandacht voor. Ik ken ook geen literatuur of handboeken op dit gebied, zijn die er? Hoe leer je dit soort dingen uitleggen? Hoe kom je aan handige voorbeelden of trucjes die leerlingen helpen?
Laat ze het praktische verschil zien; een tekst die helemaal juist is en een tekst die zo krom als een hoepel is. Als opdracht moeten ze zelf aangeven welke tekst goed is en welke niet, uiteraard met hun beredenering erbij. Grote kans dat ze zelf de functie van bepaalde regels ontdekken.
  vrijdag 2 september 2011 @ 20:21:00 #141
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101501218
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 15:28 schreef merry77 het volgende:
ik vond vakdidactiek ook erg onder de maat.
Zeker bij natuurkunde is HOE je iets uitlegt erg belangrijk. Structuur is erg belangrijk, maar ook gebruik je een analogie, gebruik je een demo, welke stappen vertel je. Etc.
Ik vond dat echt onder de maat.

Bij de stage die ik liep vertelde de stagebegeleider mij wat leerlingen lastig vinden, welke verkeerde denkbeelden ze hebben, hoe je het beste de tekeningetjes maakt. Daar had ik wat aan.

Ik heb overigens wel te horen gekregen dat de laatste opdrachten nu ook goed zijn. Dus dat betekent dat ik eerste graads bevoegd ben geworden! YEAH!
Nu die baan nog.
Ik vond vakdidactiek het enige fatsoenlijke onderdeel van de opleiding. De rest kan wat mij betreft geschrapt worden. Een tentamentje pedagogiek erbij, wat themabijeenkomsten, en klaar.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101504478
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 18:36 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Laat ze het praktische verschil zien; een tekst die helemaal juist is en een tekst die zo krom als een hoepel is. Als opdracht moeten ze zelf aangeven welke tekst goed is en welke niet, uiteraard met hun beredenering erbij. Grote kans dat ze zelf de functie van bepaalde regels ontdekken.
De werkvormen bedenken lukt wel, het gaat echt puur om klassikaal uitleg geven over bepaalde termen (bijvoorbeeld het verschil tussen een toegeving en een nuancering, tussen een oorzaak, reden, gevolgtrekking). Ik weet het zelf wel, maar om het aan de leerlingen uit te leggen mis ik echt de handige bewoordingen, trucjes om te herkennen en slimme voorbeelden.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  vrijdag 2 september 2011 @ 21:27:15 #143
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101504809
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 21:20 schreef Naamah het volgende:

[..]

De werkvormen bedenken lukt wel, het gaat echt puur om klassikaal uitleg geven over bepaalde termen (bijvoorbeeld het verschil tussen een toegeving en een nuancering, tussen een oorzaak, reden, gevolgtrekking). Ik weet het zelf wel, maar om het aan de leerlingen uit te leggen mis ik echt de handige bewoordingen, trucjes om te herkennen en slimme voorbeelden.
Op die fiets. Ik hoef nooit verder te gaan dan stam + t, dus daar kan ik je niet mee helpen vrees ik... :')
pi_101510166
Een klein casusje. Vorig schooljaar hebben leerlingen via de leerlingenraad aangegeven dat er enkele docenten bij ons team soms denigrerende opmerkingen maakten over leerlingen, vaak tot betrekking tot het niveau (met name mavo-leerlingen). We hebben ook voorbeelden gehoord en de boodschap was natuurlijk dat dat absoluut niet kon. Ik vond het verbazingwekkend dat er collega's zijn die kinderen afbranden omdat dat natuurlijk totaal niet werkt, het kind beschadigd en je de schoolnaam ook geen goed doet.

Vandaag had ik het 8ste uur een klas voor me, een tweede klas. Een gezellige klas, tandje druk met veel meiden, maar prima mee te werken. Vooraan mijn bureautje zitten twee meiden die weliswaar af en toe iets teveel praten maar op mij overkomen als eerlijke meiden. Een van de twee meiden kwam binnen en was vol over het feit dat een collega iets tegen haar had gezegd. Nu willen leerlingen vaak graag iets aandikken maar dit kwam eerlijk uit. Ze vertelde dat de docent haar 'dom' had genoemd en ze 'anders maar mavo moest gaan doen' terwijl ze nu in 2VWO zit en andere soortgelijke opmerkingen. Ik heb er niet teveel op gereageerd maar toen ik om half vijf mijn tas inpakte bleef het toch hangen, ook omdat dit soort dingen natuurlijk niet kunnen. Als ze waar zijn natuurlijk....

Wat zouden jullie doen, gewoon de collega er naar vragen? Of het aankijken en geen actie ondernemen?
pi_101517193
Bij ons zijn een paar docenten juist erg populair om hun humor die "eigenlijk echt niet kan". Daar komen veel grovere termen voorbij dan 'dom' en 'mavo'. Heel soms bellen boze ouders van een onderbouwer die nog niet doorhad dat dit zonder aanzien des persoons gebeurt bij iedereen en dat het dus niet persoonlijk of vervelend is bedoeld. Bovenbouwers vinden het prachtig, getuige het feit dat massa's leerlingen lovend over juist deze docenten schrijven in het jaarboek.

Geen idee hoe dat op jullie school bij deze docent zit, misschien is het gewoon echt een bruut, maar het kan dus ook heel anders liggen.
  zaterdag 3 september 2011 @ 09:41:57 #146
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101520270
Ach, ik heb leerlingen ook al van alles genoemd. Dom niet, dat is niet zo handig. Maar goudvis (omdat ze niet verder kijken dan één les) bv wel (+uitleg). Ja kom zeg, als ze zich als een idioot gedragen mag je daar toch wat van zeggen. Of moet je ze dan complimentjes gaan geven?
Het gaat er volgens mij ook om hoe het gezegd wordt. Met een knipoog kan je bijna alles zeggen. En het verschilt natuurlijk per leerling wat je kan zeggen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101521395
Ik zou die collega er wel naar vragen, maar niet op een beschuldigende maar juist heel luchtige toon. Dan kun je er misschien een beetje achter komen hoe die leraar zelf daar tegenover staat en wat zijn eigen beeld is van hoe hij met leerlingen om gaat.

De meisjes in kwestie zou ik vooral aanspreken op hun eigen gevoel van trots. Je laat je toch niet door een leraar aanpraten dat je dom bent zeker? Kom op zeg! Dat moet je maar met een korreltje zout nemen hoor. Bovendien is het een stimulans om die leraar vooral het tegendeel te gaan bewijzen. Laat maar zien dat hij het bij het verkeerde eind heeft.

Zie het als een gratis cursusje weerbaarheid.

Ik heb zelf een sectiegenoot waar leerlingen, zeker in klas 1, soms echt doodsbang voor zijn. Als hij je alleen maar aankijkt, kun je bij wijze van spreken al door de grond zakken. Zeker niet pedagogisch verantwoord wat hij doet, maar de leerlingen hebben genoeg andere leraren die hen wel veel positieve bevestiging geven. Dit is de leraar 'you love to hate'. Hij geeft wel briljant les namelijk. Hij is ook geen mentor meer omdat er teveel klachten kwamen. :o . Toch was er vorig jaar een bijzonder voorval met een jongen in klas 4 die zijn ouders en de docenten tot wanhoop dreef. Niemand leek tot hem door te dringen. Toen gaf de jongen in een gesprek aan dat de enige persoon wiens mening hij wel serieus nam die ene leraar was. Mijn collega werd gevraagd of hij dan maar even een gesprekje met die knul wilde voeren. Dat gesprekje heeft ongeveer 2 minuten geduurd. Maar het hielp wel. O+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101534651
Normaal maak ik zelf geen denigrerende opmerkingen. 1x in een 3vwo klas zaten een paar meiden continu te klagen over dat ik vervangende leraar was en dat ik ze te hard liet werken.
Ik had namelijk een so 2 weken van tevoren opgegeven (ik had hem ook onverwacht kunnen geven en dat was beter geweest).
Bij de so waren er 7 van de 29 leerlingen uit de vwo klas er alleen mijn uur niet! Heel opvallend. In de havo klas was er slechts 1 niet alleen mijn uur. Ik ben toen naar de afdelingsleider gegaan.
Dat terzijde.

Ik heb een practicum gedaan, waarna ze 1 grafiekje moesten tekenen en 1 dingetje uitrekenen. En ze moesten een korte spreekbeurt houden over een onderwerp van alternatieve energie. Ik heb een hele les met ze in de mediatheek gezeten, waar het gros niets aan de opdracht heeft gedaan.
Dat grafiekje kost hen max een half uur tijd.

Verder had ik geen huiswerk gegeven.

En die meiden maar klagen. Dus ik zei dat ze vwo deden en dat er dus meer van hen verwacht werd. En tegen die ene (dat zij alleen het kon horen) dat als het teveel was, ze misschien maar havo moest gaan doen.
Maar het was echt een klaagklas die vwo klas.
Ik heb namelijk in 1 3havo klas PRECIES dezelfde opdrachten gegeven en daar heb ik geen een klacht gehoord. Ik had echt zo iets, van, wat loop je toch te klagen.
Geen huiswerk, een hele les in de mediatheek voor het onderwerp (hoefde maar 5 minuutjes te zijn) en daarna nog een week de tijd (en voor sommigen zelfs meer, want er zat nog een vakantie tussen).

Ja daar werd ik wat iel van.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101588230
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2011 15:12 schreef Razztwizzle het volgende:
Dat is vervelend zeg, ik heb dat heel anders ervaren - eigenlijk vond ik het de enige colleges die heel praktisch gericht waren op de lespraktijk! Dat verschilt dus duidelijk per opleiding.
Het verschilt binnen de opleiding ook nog per vakdidacticus. Bij moderne vreemde talen vond ik het heel erg fijn en praktijkgericht in Leiden, bijvoorbeeld.

quote:
7s.gif Op vrijdag 2 september 2011 22:55 schreef Hippos het volgende:
Een klein casusje. Vorig schooljaar hebben leerlingen via de leerlingenraad aangegeven dat er enkele docenten bij ons team soms denigrerende opmerkingen maakten over leerlingen, vaak tot betrekking tot het niveau (met name mavo-leerlingen). We hebben ook voorbeelden gehoord en de boodschap was natuurlijk dat dat absoluut niet kon. Ik vond het verbazingwekkend dat er collega's zijn die kinderen afbranden omdat dat natuurlijk totaal niet werkt, het kind beschadigd en je de schoolnaam ook geen goed doet.

Vandaag had ik het 8ste uur een klas voor me, een tweede klas. Een gezellige klas, tandje druk met veel meiden, maar prima mee te werken. Vooraan mijn bureautje zitten twee meiden die weliswaar af en toe iets teveel praten maar op mij overkomen als eerlijke meiden. Een van de twee meiden kwam binnen en was vol over het feit dat een collega iets tegen haar had gezegd. Nu willen leerlingen vaak graag iets aandikken maar dit kwam eerlijk uit. Ze vertelde dat de docent haar 'dom' had genoemd en ze 'anders maar mavo moest gaan doen' terwijl ze nu in 2VWO zit en andere soortgelijke opmerkingen. Ik heb er niet teveel op gereageerd maar toen ik om half vijf mijn tas inpakte bleef het toch hangen, ook omdat dit soort dingen natuurlijk niet kunnen. Als ze waar zijn natuurlijk....

Wat zouden jullie doen, gewoon de collega er naar vragen? Of het aankijken en geen actie ondernemen?
Ik had vorige week een zorgleerling, o.a. faalangst, helemaal over haar toeren omdat een docent had gezegd dat kinderen die het huiswerk niet af hadden te dom of te lui waren. Hele klas moest 8e en 9e uur terugkomen. Ivm nog meer problemen met die leerling en docenten heb ik de teamleider ingeschakeld, die heeft even gepraat met de docent in kwestie. Uitkomst moet ik nog horen. We zijn bij ons op school heel hands on daarin. Niet dat je je collega's afvalt, maar als er een kritische situatie is met een zorgleerling en er gebeuren dingen die niet handig zijn, dan wordt er gewoon even met de teamleider gepraat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2011 20:55 schreef merry77 het volgende:
Normaal maak ik zelf geen denigrerende opmerkingen. 1x in een 3vwo klas zaten een paar meiden continu te klagen over dat ik vervangende leraar was en dat ik ze te hard liet werken.
Ik had namelijk een so 2 weken van tevoren opgegeven (ik had hem ook onverwacht kunnen geven en dat was beter geweest).
Bij de so waren er 7 van de 29 leerlingen uit de vwo klas er alleen mijn uur niet! Heel opvallend. In de havo klas was er slechts 1 niet alleen mijn uur. Ik ben toen naar de afdelingsleider gegaan.
Dat terzijde.

Ik heb een practicum gedaan, waarna ze 1 grafiekje moesten tekenen en 1 dingetje uitrekenen. En ze moesten een korte spreekbeurt houden over een onderwerp van alternatieve energie. Ik heb een hele les met ze in de mediatheek gezeten, waar het gros niets aan de opdracht heeft gedaan.
Dat grafiekje kost hen max een half uur tijd.

Verder had ik geen huiswerk gegeven.

En die meiden maar klagen. Dus ik zei dat ze vwo deden en dat er dus meer van hen verwacht werd. En tegen die ene (dat zij alleen het kon horen) dat als het teveel was, ze misschien maar havo moest gaan doen.
Maar het was echt een klaagklas die vwo klas.
Ik heb namelijk in 1 3havo klas PRECIES dezelfde opdrachten gegeven en daar heb ik geen een klacht gehoord. Ik had echt zo iets, van, wat loop je toch te klagen.
Geen huiswerk, een hele les in de mediatheek voor het onderwerp (hoefde maar 5 minuutjes te zijn) en daarna nog een week de tijd (en voor sommigen zelfs meer, want er zat nog een vakantie tussen).

Ja daar werd ik wat iel van.
Je kunt ook denken: misschien werkt deze wat begeleidende aanpak wel voor havo, maar niet voor vwo. Misschien hebben ze juist minder tijd en meer werk nodig op geprikkeld te raken? t is maar een ideetje, geen aanval!
Kwak
pi_101588349
getverdemme... krijg net mail dat de moeder van 1 van m'n lieve bruggers terminaal ziek is. bah...
Kwak
  maandag 5 september 2011 @ 14:37:31 #151
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101591421
Hier nog een aardig artikel. Tegen de zeurcultuur.

http://onderwijs.vkbanen.(...)on-weer-in-lesgeven/
pi_101591538
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 5 september 2011 @ 16:53:40 #153
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101595795
Nu slaat de wijzer weer naar de ándere kant te ver door, vind ik. Eerst dat artikel van "oh wat zijn we toch zielig, want ik heb een vies kopje thee", en nu krijgen we een betoog dat het onderwijs een en al halleluja is. "In het voortgezet onderwijs heb je een volledige baan bij 25 lesuurtjes van 50 minuten" - lesuurtjes. Dat klinkt al alsof het niks is. Deze collega heeft waarschijnlijk ook alleen maar 25 "lesuurtjes". Geen mentoraat, geen lid van werkgroep blabla, geen begeleider van stagiaires, geen lid van de organisatie van zus en zo - ook allemaal taken die je in de schoot geworpen krijgt en die veel tijd opslurpen.

Los daarvan: ik ben het wel met die schrijver eens hoor. Met al dat gezeik zet je alleen jezelf in de kijker.
.
pi_101596367
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 16:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nu slaat de wijzer weer naar de ándere kant te ver door, vind ik. Eerst dat artikel van "oh wat zijn we toch zielig, want ik heb een vies kopje thee", en nu krijgen we een betoog dat het onderwijs een en al halleluja is. "In het voortgezet onderwijs heb je een volledige baan bij 25 lesuurtjes van 50 minuten" - lesuurtjes. Dat klinkt al alsof het niks is. Deze collega heeft waarschijnlijk ook alleen maar 25 "lesuurtjes". Geen mentoraat, geen lid van werkgroep blabla, geen begeleider van stagiaires, geen lid van de organisatie van zus en zo - ook allemaal taken die je in de schoot geworpen krijgt en die veel tijd opslurpen.

Los daarvan: ik ben het wel met die schrijver eens hoor. Met al dat gezeik zet je alleen jezelf in de kijker.
mensen om mij heen merken heel duidelijk dat ik met 0,8 fte zeker 30-35 uur in de week op school zit, en vaak weekenddagen en avonden aan voor- en nawerk besteed, plus dan nog de verplichte activiteiten op school buiten lestijd. ik heb ervoor gekozen, mede omdat ik lange vakanties heb en omdat het veel vastigheid biedt in deze tijden (ik geef een tekortvak), maar vooral omdat het leuk is en ik van kinderen houd. de lange uren zijn dan part of the deal

maar dat betekent nog niet dat ik het normaal vind dat de werkomstandigheden op sommige scholen onder de maat zijn, dat er met jou en je leerlingen geschoven wordt soms alsof je maar een poppetje bent, en dat betekent nog niet dat ik niet vind dat er dingen beter kunnen, of dat docenten soms ondergewaardeerd worden.

zuur zijn helpt niet, maar doen alsof t allemaal zo easy is is idd. niet erg eerlijk.
Kwak
  maandag 5 september 2011 @ 18:05:55 #155
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101598199
Het eerste artikel is overdreven negatief, dit artikel is overdreven positief. In beide gevallen natuurlijk bedoeld om discussie uit te lokken, wat ook goed lukt.

Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen. Alsof je wel een enorme loser moet zijn om in het onderwijs te werken, want het is werkelijk verschrikkelijk en het afvoerputje van werkend Nederland, want in het bedrijfsleven is alles zo veel beter... Vind je het gek dat het beroep niet veel prestige heeft, als een groot deel van de mensen die het uitoefenen er alleen maar over zitten te klagen?
pi_101599232
Ik vind dat zo'n Rob Muijs die afgeeft op de klaagcultuur daarmee zelf nogal een erg negatieve insteek heeft. Op het moment dat een collega uit oprechte bezorgdheid om de leerlingen moppert dat de klassen veel te groot worden, of uit oprechte bezorgdheid om de kwaliteit van het onderwijs aangeeft dat de arbeidsvoorwaarden wat meer marktconform moeten worden om voldoende hogeropgeleiden aan te trekken, ben je nogal een zuurpruim als je dat soort betrokkenheid interpreteert als 'enkel geklaag/gezeur'.
  maandag 5 september 2011 @ 19:06:06 #157
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101600328
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 18:05 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen.
Dat dacht ik in het begin ook. Er is klagen en klagen. Je hebt de klagers die het niet fijn vinden als ze een vies kopje thee hebben, als ze pauzetoezicht moeten houden als het regent, en ouderavonden verafschuwen. Er zijn ook klagers die uit betrokkenheid dingen aan de kaak willen stellen. Hoe langer ik in het onderwijs zit, vallen me veel dingen op die gewoon aan verbetering toe zijn. Je realiseert je ook dat er dingen niet goed geregeld zijn. Uit bezorgdheid kaart je dan dingen aan, maar ik zeur nooit "om het zeuren". Als ik dingen aankaart ("gezeur") dan heb ik op z'n minst altijd een verbeterpunt of alternatief achter de hand.

quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 18:39 schreef ShadyLane het volgende:
Op het moment dat een collega uit oprechte bezorgdheid om de leerlingen moppert dat de klassen veel te groot worden, ben je nogal een zuurpruim als je dat soort betrokkenheid interpreteert als 'enkel geklaag/gezeur'.
Dat dus. :)
.
  maandag 5 september 2011 @ 19:25:52 #158
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101601398
Ik zal het van jullie oude rotten maar aannemen ;) Jullie hebben natuurlijk helemaal helemaal gelijk dat er in het onderwijs veel mis is en dat er vaak wordt geklaagd uit betrokkenheid.
pi_101601927
Is Engels echt een tekortvak?
pi_101603934
Bovenbouw in elk geval wel volgens mij ja, onderbouw weet ik niet, maar het zou goed kunnen van wel. Vriend van me werkt in elk geval op een school met alleen een master en nog geen lesbevoegdheid, en volgens hem hebben zijn studiegenoten ook allemaal een betaalde leraarsbaan i.p.v. LIO-stage.
pi_101603990
quote:
5s.gif Op maandag 5 september 2011 19:35 schreef Razztwizzle het volgende:
Is Engels echt een tekortvak?
In sommige regio's wel in het 1e graadsgebied voor zover ik weet. Althans, tijdens mijn laatste sollicitatie werd gezegd dat het heel lastig was om 1e graders voor Engels te krijgen (regio Rotterdam). Wat op zich wel logisch is, want er is geen 1e graads opleiding in Rotterdam.

Het feit dat ik 1e graads wil gaan doen stemde de school al heel blij.
pi_101604198
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:25 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik zal het van jullie oude rotten maar aannemen ;) Jullie hebben natuurlijk helemaal helemaal gelijk dat er in het onderwijs veel mis is en dat er vaak wordt geklaagd uit betrokkenheid.
Echte zeurklagers heb je natuurlijk ook, absoluut, ik had een collega die werkelijk geen REET uitvoerde, afgezien van het hoogst noodzakelijke, en in onze gezamenlijke tussenuren waarin ik door de personeelskamer rende van het kopieerapparaat naar een leerling die extra uitleg nodig had enz. enz. zat hij daar, zijn tussenuur te vullen met geklaag dat ie het zo druk had :')
pi_101610130
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 20:06 schreef Dutchie11 het volgende:

[..]

In sommige regio's wel in het 1e graadsgebied voor zover ik weet. Althans, tijdens mijn laatste sollicitatie werd gezegd dat het heel lastig was om 1e graders voor Engels te krijgen (regio Rotterdam). Wat op zich wel logisch is, want er is geen 1e graads opleiding in Rotterdam.

Het feit dat ik 1e graads wil gaan doen stemde de school al heel blij.
In west-nederland wel voor 1e graads ja, net als Nederlands, Frans, Duits, Klassieke Talen en de betavakken. Ik was ook weer met 1 brief binnen bij twee scholen :@
Kwak
pi_101611163
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 september 2011 11:09 schreef mane het volgende:
Ik zou die collega er wel naar vragen, maar niet op een beschuldigende maar juist heel luchtige toon. Dan kun je er misschien een beetje achter komen hoe die leraar zelf daar tegenover staat en wat zijn eigen beeld is van hoe hij met leerlingen om gaat.

De meisjes in kwestie zou ik vooral aanspreken op hun eigen gevoel van trots. Je laat je toch niet door een leraar aanpraten dat je dom bent zeker? Kom op zeg! Dat moet je maar met een korreltje zout nemen hoor. Bovendien is het een stimulans om die leraar vooral het tegendeel te gaan bewijzen. Laat maar zien dat hij het bij het verkeerde eind heeft.
Dat meisje gaf 'm ook repliek door te zeggen dat ze keihard d'r best ging doen voor VWO. Vandaag even aangesproken, collega. De opmerkingen was zo geplaatst. De leerling deed wat te weinig, iets te veel praten en toen maakte hij de opmerking dat hij haar nog wel eens op de MAVO zou terugzien...
Nu blijf ik zo'n opmerking niet helemaal OK vinden, maar dat is persoonlijk, maar ik begrijp nu een beetje waar 't vandaan komt.
pi_101613307
Nou, valt mij als beta (natuurkunde) toch erg tegen om iets te vinden.
Bijna alle studenten van waar ik mee begon hebben al iets (op 1 na bij de stageschool).

Vandaag een enthousiast gesprek gehad, maar ja meerdere kandidaten.
En elke vakdocent is ook mentor van een groepje tot 15 leerlingen. En moet een dagopening doen.
Met die laatste twee heb ik beide geen ervaring.

En oja, ik ben dan gelijk de enige bovenbouw docent. Oftewel gelijk de verantwoording voor 2 havo 5 klassen en een 6 vwo klas.
Over in het diepe springen gesproken.

quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 21:39 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

In west-nederland wel voor 1e graads ja, net als Nederlands, Frans, Duits, Klassieke Talen en de betavakken. Ik was ook weer met 1 brief binnen bij twee scholen :@
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101636672
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 22:27 schreef merry77 het volgende:
Nou, valt mij als beta (natuurkunde) toch erg tegen om iets te vinden.
Bijna alle studenten van waar ik mee begon hebben al iets (op 1 na bij de stageschool).

Vandaag een enthousiast gesprek gehad, maar ja meerdere kandidaten.
En elke vakdocent is ook mentor van een groepje tot 15 leerlingen. En moet een dagopening doen.
Met die laatste twee heb ik beide geen ervaring.

En oja, ik ben dan gelijk de enige bovenbouw docent. Oftewel gelijk de verantwoording voor 2 havo 5 klassen en een 6 vwo klas.
Over in het diepe springen gesproken.

[..]

maar ben je dan niet gewoon een beetje laat voor de vacatures nu? in april stikt t nog van de vacatures en kun je op allerlei scholen wel terecht volgens mij.
Kwak
  dinsdag 6 september 2011 @ 17:50:52 #167
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101638306
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 18:05 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Het eerste artikel is overdreven negatief, dit artikel is overdreven positief. In beide gevallen natuurlijk bedoeld om discussie uit te lokken, wat ook goed lukt.

Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen. Alsof je wel een enorme loser moet zijn om in het onderwijs te werken, want het is werkelijk verschrikkelijk en het afvoerputje van werkend Nederland, want in het bedrijfsleven is alles zo veel beter... Vind je het gek dat het beroep niet veel prestige heeft, als een groot deel van de mensen die het uitoefenen er alleen maar over zitten te klagen?
Ik ken eigenlijk helemaal geen collega's die zeuren over hun eigen werk. Nog op niet één school meegemaakt. Enkel in de media lees ik dat allemaal.
Ik heb wel collega's die kritiek hebben op:
- grote klassen (heb ik ook)
- inspectie die alleen let op aantal uren (heb ik ook)
- leerlingen die op de basisschool niet meer leren rekenen en schrijven (heb ik ook)
- mensen die nog nooit voor de klas hebben gestaan die beleid bepalen (heb ik ook - zoals nu weer die idioten die jongens en meisjes willen scheiden. Die lui moet je eens in een klas zetten met 2 jongens en 28 meisjes, of andersom. Kan je lachen.)

Verder vindt iedereen het hartstikke leuk. Dat moet ook wel, want anders houd je het nooit vol.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101638769
Half april was ik nog niet klaar ervoor. In mei ben ik zeker 4 op gesprek geweest, maar werd steeds gekozen voor andere kandidaten met meer ervaring.
Er zijn nu nog steeds vacatures. Waarschijnlijk van mensen die laat hebben opgezegd en naar een van die banen in mei vertrokken zijn. Gisteren een gesprek gehad, was op zich positief. Maar zou voor mij een hele diepe sprong zijn. En gelijk mentorklasje en gelijk eindexamenklassen. Vandaag op weer een nieuwe vacature gereageerd. Ook weer een school in de regio. Laten we hopen dat die ook reageert en ik daar op gesprek mag komen.

Als dat niet lukt probeer ik via invaluren (ziekte uitval etc) wat te werken en ervaring op te bouwen.
Daarvoor heb ik donderdag met een intermediair bureau een gesprek.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101638859
@Erik: toch zijn aparte jongens en meiden scholen niet raar. Kijk naar landen als Engeland, Australie, Spanje. In dat soort landen zijn het aantal meisjes dat exact kiest een stuk hoger dan hier. Omdat ze namelijk niet door de normale rollenpatronen in de klas niet meer exact gaan kiezen.

Het is meen ik aangetoont dat meiden beter presteren zonder jongens (wederzijdse afleiding enzo). Maar dat jongens beter presteren als er wel meiden aanwezig zijn (zal wel iets met macho gedrag te maken hebben).
Dus ik vind het niet zo'n gekke gedachte. Je zou een tussenweg kunnen nemen en deel van de uren gescheiden doen en deels samen. Het Nederlandse polderen zogezegd. Ook een traditie.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101639934
overigens ben ik wel helemaal kapot nu al. van 9 naar 21 uur is veel... met ook nog een mentorklas en de nodige taakgroepjes die er nog aan zitten te komen.

eigenlijk denk ik dat ik naast wennen aan vroeg (2x half zes, 2x tien voor zes) opstaan vooral last heb van het feit dat de vermoeidheid van vorig jaar in 4 weken vakantie er niet uit is gegaan (had in de vakantie ook nog proefschriftgedoe)... vorig jaar was t zwaarste jaar van m'n leven... nu voelt t niet veel lichter, ook al is het werk veel leuker en makkelijker dan vorig jaar. dat klopt niet.
Kwak
pi_101640406
Wat voor vermoeidheid is het: lichamelijk of vooral geestelijk? Een combinatie? En heeft die vermoeidheid alleen te maken met veel werk, of spelen er andere dingen?

In principe is het zo dat als je iets doet wat je leuk vindt je er ook energie van krijgt. Dat zou als compensatie voor het soms zware werk en het vroege opstaan zo moeten voelen, denk ik. Dat je dus wel moe bent, maar tegelijkertijd denkt: jeeh! *O* . Dat is niet iedere dag haalbaar, maar voor de juiste balans wel belangrijk dat het vaak/regelmatig zo is. Aan de andere kant: dit is pas je tweede jaar voor de klas en je begint weer op een nieuwe school en dat is ook allemaal best heftig. Maak je je niet te druk over dingen? Als je ook ga nadenken/piekeren over de vermoeidheid, wordt het natuurlijk ingewikkeld... Lukt het je de dingen los te laten? Ben je niet te perfectionistisch? Ik weet niet... Ik krijg soms de indruk, van wat je hier schrijft, dat je tegen een lichte overspannenheid aanzit. Maar misschien is die indruk wel helemaal verkeerd hoor.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101641576
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:48 schreef mane het volgende:
Wat voor vermoeidheid is het: lichamelijk of vooral geestelijk? Een combinatie? En heeft die vermoeidheid alleen te maken met veel werk, of spelen er andere dingen?

In principe is het zo dat als je iets doet wat je leuk vindt je er ook energie van krijgt. Dat zou als compensatie voor het soms zware werk en het vroege opstaan zo moeten voelen, denk ik. Dat je dus wel moe bent, maar tegelijkertijd denkt: jeeh! *O* . Dat is niet iedere dag haalbaar, maar voor de juiste balans wel belangrijk dat het vaak/regelmatig zo is. Aan de andere kant: dit is pas je tweede jaar voor de klas en je begint weer op een nieuwe school en dat is ook allemaal best heftig. Maak je je niet te druk over dingen? Als je ook ga nadenken/piekeren over de vermoeidheid, wordt het natuurlijk ingewikkeld... Lukt het je de dingen los te laten? Ben je niet te perfectionistisch? Ik weet niet... Ik krijg soms de indruk, van wat je hier schrijft, dat je tegen een lichte overspannenheid aanzit. Maar misschien is die indruk wel helemaal verkeerd hoor.
dat zit ik volgens mij al 6 jaar :')

ik schrik er nu een beetje van dat ik niet zoveel energie krijg als ik zou willen. ik ben een perfectionist, al kan ik dat tegenwoordig al veel beter loslaten. ik ben vooral lichamelijk moe, en een beetje geestelijk. deels ook vanwege dingen die nog buiten werk spelen (ik zou eigenlijk ook nog aan mn proefschrift en mn opleidingsportfolio moeten werken naast nieuwe school en grotere aanstelling, ik zit nog in de laatste fase van een projectbestuur - project eind september... etc.)

op school zelf vind ik het erg leuk allemaal, maar ik kan me 's avonds niet goed tot werken zetten, en ik zie wel op tegen een dag als morgen: 1e tot 7e les, wel 1 tussenuur maar ook pauzesurveillance (we hebben 2x een half uur pauze, 1 daarvan surveilleer ik) dan weer tussenuur, ingeroosterde vergadering, half vijf klaar (dat is al 9 en een half uur op school zijn). dan wachten op m'n eerste ouderavond ooit, spannend enzo, en pas tegen tienen thuis waarschijnlijk. dat vind ik lang, eng en moeilijk.

maar vergeleken met vorig jaar is het zoveel makkelijker allemaal! het is alleen ook veel méér geworden.
Kwak
pi_101641651
Het is zeker even wennen na de vakantie, ook voor mij en ook al is dit de derde lesweek. Ik ben in stapjes meer gaan werken. In 2008-2009 tijdens mijn LIO jaar werkte ik op mijn school 9 lesuren. In het jaar daarna (2009-2010) werkte ik ongeveer 15 lesuren. Vorig jaar waren dat er ongeveer 18/19 en nu tijdelijk 25 en na de kerst ongeveer 23. Maar het is zwaar, zeker met alle taken. Lesgeven, mentoraat, maatschappelijke stage helpen opzetten, leerlingen begeleiden die stage lopen in het Erasmus MC, profielwerkstukken...maar goed, als ik dan 3 enthousiaste 6V leerlingen rond zie lopen in het Erasmus word ik zelf ook weer helemaal happy.
pi_101643268
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:09 schreef kwakz0r het volgende:
dat vind ik lang, eng en moeilijk.

Het is ook lang, eng en moeilijk. Maar misschien is het vooral belangrijk te benadrukken voor jezelf dat je het kan, dat het leuk is en dat je er veel van leert. Het wat minder 'zwaar' zien en proberen vertrouwen te hebben in wat je kan. Dat moet natuurlijk groeien, dat gevoel, maar het is ook een beetje een kwestie van self-fulfilling prophecy. Vanavond proberen even lekker te ontspannen, niet praten (of schrijven) over werk, over je zorgen of je vermoeidheid, maar alles even lekker van je afzetten. En als je toch aan je werk denkt, bedenken dat het morgen vast een best leuke dag gaat worden en dat jij het wel aan gaat kunnen allemaal. En dat jij het in ieder geval leuk gaat maken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101645874
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:39 schreef mane het volgende:

[..]

Het is ook lang, eng en moeilijk. Maar misschien is het vooral belangrijk te benadrukken voor jezelf dat je het kan, dat het leuk is en dat je er veel van leert. Het wat minder 'zwaar' zien en proberen vertrouwen te hebben in wat je kan. Dat moet natuurlijk groeien, dat gevoel, maar het is ook een beetje een kwestie van self-fulfilling prophecy. Vanavond proberen even lekker te ontspannen, niet praten (of schrijven) over werk, over je zorgen of je vermoeidheid, maar alles even lekker van je afzetten. En als je toch aan je werk denkt, bedenken dat het morgen vast een best leuke dag gaat worden en dat jij het wel aan gaat kunnen allemaal. En dat jij het in ieder geval leuk gaat maken.
:Y goeie insteek lukt me ook vaker wel dan niet, alleen als t allemaal van n leien dakje gaat post ik hier minder op de een of andere manier :@ en vandaag was wel een dieptepuntje even. morgen weer beter!
Kwak
pi_101646058
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 20:25 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

:Y goeie insteek lukt me ook vaker wel dan niet, alleen als t allemaal van n leien dakje gaat post ik hier minder op de een of andere manier :@ en vandaag was wel een dieptepuntje even. morgen weer beter!
Is logisch en prima :* het is ook zwaar, en hoewel meer fijne uren met leuke klassen veel beter is dan weinig roturen met rotklassen kost het nog steeds veel energie! 21 uur is best veel, zeker met jouw belasting van proefschrift en opleiding er nog bij. Dus no worries, maar geef het op school ook op tijd aan als die 21 uur tóch teveel blijken te zijn. Ik spreek uit ervaring :@ .
pi_101646197
Mijn begin van het schooljaar was prima, eerste lessen gaan altijd zo lekker soepel :') het is nog lekker afwachtend allemaal, maar ik leer steeds beter om meteen vanaf het begin duidelijk te zijn in wat ik verwacht van ze. Ook is de methode niet meer nieuw voor me, dat scheelt ook een hoop want ik kan nu aan zien komen waar ze tegenaan zullen lopen en daar op inspringen.

Facilitair is het wel een puinhoop op school -O- voor de vakantie allemaal een eigen laptop gekregen. Ik vroeg me af wat er mis was met de PC's in de lokalen, maar soit. Leuke gadget. Maar nu blijkt dat het internet nog niet goed werkt, nog lang niet alle lokalen aansluitingen hebben voor beamers en geluid. Vandaag ook nog beide kopieerapparaten naar hun grootjes.. Fijn ;) maar goed, het hoort er een beetje bij en ik ga er gewoon vanuit dat níks werkt, dan valt het altijd mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2011 20:31:25 ]
  woensdag 7 september 2011 @ 15:35:23 #178
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101674352
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:07 schreef merry77 het volgende:
@Erik: toch zijn aparte jongens en meiden scholen niet raar. Kijk naar landen als Engeland, Australie, Spanje. In dat soort landen zijn het aantal meisjes dat exact kiest een stuk hoger dan hier. Omdat ze namelijk niet door de normale rollenpatronen in de klas niet meer exact gaan kiezen.
In Engeland, Australië en Spanje is veel meer respect voor autoriteit. De dingen die hier volstrekt normaal zijn in de klas, zijn in bv Spanje volstrekt onaanvaardbaar. Als je zo'n vrije sfeer hebt in de scholen/klassen, dan heb je een evenwicht nodig tussen jongens en meisjes. Ze houden elkaar nog enigszins normaal.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101679922
Ik volg dit topic nu al een tijdje op Fok en ik vind het erg vermakelijk om alle anekdotes, verhalen en soms ook lof- danwel klaagzangen te lezen. Zelf zit ik nu ook enige tijd met de gedachte te spelen om ook een eerstegraadsbevoegdheid te halen. Ik heb twee Engelstalige universitaire bacheloropleidingen gedaan, op het gebied van algemene en bedrijfseconomie. Nu zit ik er aan te denken om een universitaire lerarenopleiding te gaan doen. Hier heb ik echter nog wat vragen over, en ik hoop dat iemand hier bereid is deze te beantwoorden:

1) Wat is het verschil tussen een HBO opleiding tot eerstegraads leraar en een universitaire opleiding? Wat bevelen jullie aan?

2) Hoe zien de arbeidsperspectieven eruit voor een docent die een eerstegraadsbevoegdheid heeft voor M&O of algemene economie? Wordt er waarde gehecht aan een universitaire vooropleiding of maakt dit niets uit?

3) Is het aan te raden om eerst nog een weekje mee te lopen op een middelbare school? Ik ben 5 jaar geleden geslaagd voor het VWO maar ik zag al dat het curriculum gewijzigd was in de tussentijd.

4) Is er een meerwaarde aan de Engelstalige lerarenopleiding? Zodat je ook in het tweetalig onderwijs les kunt geven?

Hopelijk zijn de docenten in opleiding bereid om wat vragen van mij te beantwoorden. Alvast bedankt.
pi_101680481
Ik volg dit topic ook al een tijdje, omdat ik in mijn LIO jaar zit. Ik doe de opleiding tot docent algemene economie aan de RuG dus ik kan een aantal van je vragen beantwoorden.

1. Ik weet niet wat het verschil is, maar ik volg de opleiding dus aan de universiteit. Als je altijd op de universiteit hebt gezeten lijkt het mij handiger dat je de lerarenopleiding daar ook volgt, omdat je weet hoe het daar werkt.

2. De arbeidsperspectieven moeten goed zijn in het westen. Veel vraag naar economiedocenten daar. In de rest van het land is de vraag gemiddeld. (De vraag is wat er kan gaan gebeuren als de economie weer aantrekt. Als een deel van de docenten besluit dan het bedrijfsleven in te gaan kan de vraag naar economiedocenten ineens sterk groeien.)

3. Het curriculum is minder puur theorie en meer praktijkgericht geworden. De stof staat dichter bij de leefwereld van de leerlingen. Een keer meelopen op een school is natuurlijk altijd handig om een indruk te krijgen. De RuG biedt sowieso een basiscursus voorafgaand aan de lerarenopleiding aan waarin je kunt snuffelen aan het lesgeven op de middelbare school om te kijken of het wat voor je is. Of de andere universiteiten ook zoiets doen weet ik niet.

4. Geen idee.
pi_101681238
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:02 schreef CG het volgende:
Ik volg dit topic ook al een tijdje, omdat ik in mijn LIO jaar zit. Ik doe de opleiding tot docent algemene economie aan de RuG dus ik kan een aantal van je vragen beantwoorden.

1. Ik weet niet wat het verschil is, maar ik volg de opleiding dus aan de universiteit. Als je altijd op de universiteit hebt gezeten lijkt het mij handiger dat je de lerarenopleiding daar ook volgt, omdat je weet hoe het daar werkt.

2. De arbeidsperspectieven moeten goed zijn in het westen. Veel vraag naar economiedocenten daar. In de rest van het land is de vraag gemiddeld. (De vraag is wat er kan gaan gebeuren als de economie weer aantrekt. Als een deel van de docenten besluit dan het bedrijfsleven in te gaan kan de vraag naar economiedocenten ineens sterk groeien.)

3. Het curriculum is minder puur theorie en meer praktijkgericht geworden. De stof staat dichter bij de leefwereld van de leerlingen. Een keer meelopen op een school is natuurlijk altijd handig om een indruk te krijgen. De RuG biedt sowieso een basiscursus voorafgaand aan de lerarenopleiding aan waarin je kunt snuffelen aan het lesgeven op de middelbare school om te kijken of het wat voor je is. Of de andere universiteiten ook zoiets doen weet ik niet.

4. Geen idee.
Bedankt voor je antwoorden. Op mijn universiteit is zo'n cursus niet mogelijk. Er is ook helemaal geen lerarenopleiding op dit moment (UVT). Als iemand anders nog aanvullingen en/of tips heeft, dan hoor ik deze natuurlijk graag.
pi_101682588
Ik heb eigenlijk nog wel een vraag aan de docenten hier. Ik ben dus LIO en heb 3 klassen onder m'n hoede. Lesgeven vind ik best leuk, organisatorisch gaat het goed en ik weet van mezelf goed wat ik per les wil vertellen en de leerlingen wil meegeven. Het punt waar ik soms wel veel moeite mee heb is klassenmanagement. Dat kan af en toe een les behoorlijk verpesten.

Ik heb bv. een 3e klas waar ik best wat moeite mee heb. Het is een drukke groep van 30 leerlingen met een scheve verdeling m/v, namelijk 10/20. Ik heb in deze groep best veel moeite om aan het begin van de les de aandacht te vangen en deze vast te houden als ik wat wil uitleggen. Ook als ik ze aan het werk zet gaan ze snel met elkaar praten. Wat zijn de tips/trucs om zulke groepen onder controle te houden en dat ze doen wat je ze opdraagt? (Een groot deel van de klas wil overigens wel graag goed meedoen met de les. Er zijn een paar echte grote stoorzenders, helaas kan ik die niet makkelijk apart zetten omdat alle plekken bezet zijn in zo'n volle klas.)

Ook heb ik een andere 3e klas die ik 2 uur in de week heb. Beide lessen zijn het 7e uur. De energie is er dan vaak wel uit bij de leerlingen. Wat zijn de tips/trucs om leerlingen op dat uur nog in gang en geconcentreerd aan het werk te kunnen krijgen?
pi_101682846
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 17:48 schreef YourAsset het volgende:
1) Wat is het verschil tussen een HBO opleiding tot eerstegraads leraar en een universitaire opleiding? Wat bevelen jullie aan?
Een HBO-opleiding tot eerstegraads docent is bedoeld voor docenten die al een tweedegraads bevoegdheid hebben. Een universitaire lerarenopleiding is voor mensen die al een vakinhoudelijke universitaire master voltooid hebben en daarna in één jaar hun eerstegraads bevoegdheid willen halen. Soms wordt dit in een tweejarig masterprogramma samengebracht.

quote:
2) Hoe zien de arbeidsperspectieven eruit voor een docent die een eerstegraadsbevoegdheid heeft voor M&O of algemene economie? Wordt er waarde gehecht aan een universitaire vooropleiding of maakt dit niets uit?
Qua salaris maakt het niet in principe niet uit; na een universitaire lerarenopleiding word je in dezelfde schaal ingedeeld als je tweedegraads collega's. Vanaf 2014 zou je als eerstegraads docent recht hebben op salarisschaal LD als je minstens de helft van je lessen in het eerstegraads gebied geeft, maar er kan nog een hoop veranderen voor het 2014 is natuurlijk.

quote:
3) Is het aan te raden om eerst nog een weekje mee te lopen op een middelbare school? Ik ben 5 jaar geleden geslaagd voor het VWO maar ik zag al dat het curriculum gewijzigd was in de tussentijd.
Kan. Sommige opleidingen hebben de mogelijkheid tot snuffelstages, maar als je al weet dat je docent wil worden, denk ik dat het weinig toevoegt. In het begin van de opleiding observeer je sowieso nog veel. Over het curriculum krijg je vast op de opleiding nog wel wat te horen.

quote:
4) Is er een meerwaarde aan de Engelstalige lerarenopleiding? Zodat je ook in het tweetalig onderwijs les kunt geven?
Is er een Engelstalige lerarenopleiding? Non-native speakers die lesgeven in het tweetalig onderwijs hebben volgens mij een Cambridge-certificaat moeten halen (CAE/CPE), maar ik weet niet precies wat de eisen zijn.
  woensdag 7 september 2011 @ 19:18:29 #184
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101683493
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 15:35 schreef ErikT het volgende:

[..]

In Engeland, Australië en Spanje is veel meer respect voor autoriteit. De dingen die hier volstrekt normaal zijn in de klas, zijn in bv Spanje volstrekt onaanvaardbaar. Als je zo'n vrije sfeer hebt in de scholen/klassen, dan heb je een evenwicht nodig tussen jongens en meisjes. Ze houden elkaar nog enigszins normaal.
Ik geef les aan een techniekklas met alleen jongens, aan een zorgklas met alleen meisjes en aan gemengde klassen en dat is een wereld van verschil. Zo'n meidengroep is al snel een theeclubje, en bij onenigheid gaat het er vaak erg gemeen aan toe. Zo'n jongensgroep bestaat juist vaak weer uit 'rauwdauwers' en behoeft dan ook een compleet andere benadering. Wel interessant om te verschillen te zien, maar ik denk dat leerlingen toch het best functioneren in een heterogene groep.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilentEnigma op 07-09-2011 20:05:01 ]
pi_101684274
Ik heb ruim een jaar geleden gereageerd in dit topic, ik zat toen net in mijn derdejaarsstage op een mbo. Die stage heb ik door allerlei omstandigheden niet voldoende afgerond op alle competenties en dus begin ik dit jaar aan de afronding op een middelbare school en zoals ik het tot nu toe begrepen heb, voornamelijk vmbo. Yay!

En dan gelijk de nay: de eeuwige gebrekkige communicatie tussen opleiding en stageschool }:| Omdat het om een afronding gaat, niet om het compleet opnieuw lopen van een stage (want er zijn wel dingen met voldoende beoordeeld), is afgesproken tussen mij, mijn stagebegeleider vanuit de opleiding en het stagebureau (we hoeven zelf in principe geen stageschool te zoeken) afgesproken dat ik ongeveer 1 periode, tot eind november, de stage zou lopen om het spul af te ronden. Dit was in formuliervorm ook netjes opgestuurd naar de stageschool. Vandaag een introductiebijeenkomst gehad met de andere stagiaires en de opleider van de school. Aan de opleider ook vertelt hoe en wat, maar ze was er in eerste instantie nogal stellig in dat ze verwachtte dat ik tot eind januari zou blijven. Uiteindelijk gaf ze toe dat ik hier dan wel met mijn vakcoach (nog geen kennis mee gemaakt, morgen even een mailtje sturen) even een gesprek moest aangaan, want ook die rekende op mij tot eind januari. Nog maar even op zinnen hoe ik dit netjes doch stellig aan de vrouw ga brengen, want ik weiger een hele stageperiode en alle bijbehorende opdrachten opnieuw te doen als dat niet nodig is en ook niet is afgesproken.

Verder ben ik overigens wel enthousiast over de school. Op 5 minuten fietsen van m'n huis, aardige mensen tot nu toe ontmoet, mede-stagiaires lijken me ook ok, een goed georganiseerde intervisie-gebeuren (is een verplichting vanuit de opleiding) en volgens mij duidelijke lijnen bij wie ik voor dingen moet zijn.
I reject reality and substitute my own
  woensdag 7 september 2011 @ 21:32:07 #186
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101690039
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 18:58 schreef CG het volgende:
Ik heb bv. een 3e klas waar ik best wat moeite mee heb. Het is een drukke groep van 30 leerlingen met een scheve verdeling m/v, namelijk 10/20. Ik heb in deze groep best veel moeite om aan het begin van de les de aandacht te vangen en deze vast te houden als ik wat wil uitleggen. Ook als ik ze aan het werk zet gaan ze snel met elkaar praten. [b[Wat zijn de tips/trucs om zulke groepen onder controle te houden en dat ze doen wat je ze opdraagt? (Een groot deel van de klas wil overigens wel graag goed meedoen met de les. Er zijn een paar echte grote stoorzenders, helaas kan ik die niet makkelijk apart zetten omdat alle plekken bezet zijn in zo'n volle klas.)[/b]
Buiten de klas is altijd ruimte. ;) Uiteraard wil je al je leerlingen in de les, maar de groep gaat voor het individu. Als het uit de hand loopt: sancties. Begin maar met strafwerk, en vervolgens mik je ze eruit en laat je ze nakomen / strafwerk schrijven.

PS Hier moet je ongeveer nu mee beginnen. De eerste 2 weken kijken ze de kat uit de boom, in week 3 en 4 gaan ze alles proberen. Dan moet je aangeven waar de grenzen zijn, en het zo doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
PPS Praat altijd achteraf met de gesanctioneerde leerling. Uiteindelijk moet je ze wel meekrijgen, dus je moet een beetje begrip bij ze kweken.

quote:
Ook heb ik een andere 3e klas die ik 2 uur in de week heb. Beide lessen zijn het 7e uur. De energie is er dan vaak wel uit bij de leerlingen. Wat zijn de tips/trucs om leerlingen op dat uur nog in gang en geconcentreerd aan het werk te kunnen krijgen?
In de late uren begin ik meestal wat rustiger. Een paar minuutjes een beetje laten keuvelen. Dat win je op het einde weer terug. Als je meteen hard van start wil roep je volgens mij weerstand op.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101693346
Iemand vroeg over lerarenopleiding economie: alles is al wel gezegd, behalve dat je tweetalig volgens mij in Leiden kan doen, world teacher training is dat.
Kwak
pi_101693515
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:38 schreef kwakz0r het volgende:
Iemand vroeg over lerarenopleiding economie: alles is al wel gezegd, behalve dat je tweetalig volgens mij in Leiden kan doen, world teacher training is dat.
Bedankt allemaal, dit helpt me zeker. Ik ga mijn oude school ook mailen om te vragen of ik een paar dagen mee kan lopen om een beter beeld te krijgen van de dingen die ik als leerling niet zag. Bovendien ben ik ook wel benieuwd hoe het nieuwe programma is en hoe (andere) docenten de werkdruk ervaren. Hoeveel uur werken jullie gemiddeld per week? Mijn indruk, na het lezen van een aantal topics, is dat jullie vaak meer uren werken dan jullie betaald krijgen.
  woensdag 7 september 2011 @ 23:41:45 #189
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101695914
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 22:42 schreef YourAsset het volgende:
Mijn indruk, na het lezen van een aantal topics, is dat jullie vaak meer uren werken dan jullie betaald krijgen.
Dat heb je goed gezien. :P

[ Bericht 8% gewijzigd door Baba-O-Riley op 07-09-2011 23:46:46 ]
.
pi_101697342
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2011 19:04 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Een HBO-opleiding tot eerstegraads docent is bedoeld voor docenten die al een tweedegraads bevoegdheid hebben. Een universitaire lerarenopleiding is voor mensen die al een vakinhoudelijke universitaire master voltooid hebben en daarna in één jaar hun eerstegraads bevoegdheid willen halen. Soms wordt dit in een tweejarig masterprogramma samengebracht.

Bestaan er wel HBO-opleidingen die je tot een eerstegraads docent opleiden? Bij mijn weten is de route namelijk HBO - tweedegraads --> hbo-master, maar dan heb je het over andere taken óf --> uni-master - eerstegraads.

En als docent kun je ook nog eens extra prestatiebeurs krijgen als je een hbo-master of uni-master gaat doen. Kom ik nu pas achter. In mijn vierde jaar, met absoluut geen ruimte meer om een premaster te doen (die wordt je volgens mij geacht te doen als 'minor' zijnde) en ook al weinig spaargeld om twee keer 3000 euro op te hoesten om mijn langstudeerboete ervan te betalen. Want hoe leuk ik lesgeven ook vind, hoeveel zin ik ook heb om weer te beginnen op mijn stage, ik zie mezelf nog niet volgend jaar september een baan (een baan, ieks!) hebben en vanaf dan mijn werkleven te beginnen. Ik ben voor mijn gevoel nog niet klaar voor dat deel van het grotemensenleven -O-
I reject reality and substitute my own
pi_101719875
Ik doelde inderdaad op een HBO-masteropleiding.
pi_101757229
ouderavond overleefd *O* helse week overleefd *O*

nu een weekend niks. ongeveer.
Kwak
  vrijdag 9 september 2011 @ 20:11:07 #193
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_101761254
Volgende week al een eerste lesje van 10 minuten (VMBO 3/4 stof) aan medestudenten geven :@ :D
Op elke fokker past een bril.
  vrijdag 9 september 2011 @ 23:06:53 #194
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101769296
Ik heb deze week breuken geoefend. Eerst in HAVO 4, want ik wilde weten wat het niveau was en aangezien het eerste HS havo 4 over rekenen gaat. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Wat je vroeger dus leerde in groep 6. (Vroeger... ik ben 28.) Goed, ze konden er geen klap van. Een derde kon niet eens 1/3 bij 3/4 optellen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand.

"Ja dit is zo lang geleden!"

Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.

"Dit hebben we nooit gehad." Aha. "Dit is al zo lang geleden." Huh?

Hierna besprak ik mijn bevindingen met collega's, die zeiden "ach ja, welkom in het onderwijs!" en ging het eens in Gymnasium 1 bekijken. Nou, daar konden toch zeker 2 leerlingen alle sommen maken. 2! Collega, met zo'n :D smile: "En, hoe was het in Gymnasium 1?" Hetzelfde dus.

Leerling: "Ja, dat optellen heb ik wel geleerd. Maar dat keer heb ik nooit gehad." Say what? Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.


Het is geen wonder ook, dat het niveau bij wiskunde zo laag is, en dat leerlingen bij natuurkunde vastlopen op de wiskunde. Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomie _O- En de klassen op de basisschool worden steeds groter... nog 10 jaar en je moet beginnen met leren tellen in de brugklas.

Goed. In klas 1 gaat de eerste repetitie dit jaar over HS 1 én breuken. En in klas 3 gaat de rekenmachine van tafel.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101770031
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:06 schreef ErikT het volgende:
Ik heb deze week breuken geoefend. Eerst in HAVO 4, want ik wilde weten wat het niveau was en aangezien het eerste HS havo 4 over rekenen gaat. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Wat je vroeger dus leerde in groep 6. (Vroeger... ik ben 28.) Goed, ze konden er geen klap van. Een derde kon niet eens 1/3 bij 3/4 optellen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand.

"Ja dit is zo lang geleden!"

Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.

"Dit hebben we nooit gehad." Aha. "Dit is al zo lang geleden." Huh?

Hierna besprak ik mijn bevindingen met collega's, die zeiden "ach ja, welkom in het onderwijs!" en ging het eens in Gymnasium 1 bekijken. Nou, daar konden toch zeker 2 leerlingen alle sommen maken. 2! Collega, met zo'n :D smile: "En, hoe was het in Gymnasium 1?" Hetzelfde dus.

Leerling: "Ja, dat optellen heb ik wel geleerd. Maar dat keer heb ik nooit gehad." Say what? Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.


Het is geen wonder ook, dat het niveau bij wiskunde zo laag is, en dat leerlingen bij natuurkunde vastlopen op de wiskunde. Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomie _O- En de klassen op de basisschool worden steeds groter... nog 10 jaar en je moet beginnen met leren tellen in de brugklas.

Goed. In klas 1 gaat de eerste repetitie dit jaar over HS 1 én breuken. En in klas 3 gaat de rekenmachine van tafel.
Dat klinkt inderdaad wel erg triest. Voor gymnasium leerlingen al helemaal...

Ze zouden de grafische rekenmachine (zeker voor de maatschappij-profielen) gewoon af kunnen schaffen. Een grafische rekenmachine heb je gewoon niet nodig op de middelbare school. Een uitgebreide eenvoudige rekenmachine werkt even goed voor de meeste dingen.
pi_101773414
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:06 schreef ErikT het volgende:
Ik heb deze week breuken geoefend. Eerst in HAVO 4, want ik wilde weten wat het niveau was en aangezien het eerste HS havo 4 over rekenen gaat. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Wat je vroeger dus leerde in groep 6. (Vroeger... ik ben 28.) Goed, ze konden er geen klap van. Een derde kon niet eens 1/3 bij 3/4 optellen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand.

"Ja dit is zo lang geleden!"

Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.

"Dit hebben we nooit gehad." Aha. "Dit is al zo lang geleden." Huh?

Hierna besprak ik mijn bevindingen met collega's, die zeiden "ach ja, welkom in het onderwijs!" en ging het eens in Gymnasium 1 bekijken. Nou, daar konden toch zeker 2 leerlingen alle sommen maken. 2! Collega, met zo'n :D smile: "En, hoe was het in Gymnasium 1?" Hetzelfde dus.

Leerling: "Ja, dat optellen heb ik wel geleerd. Maar dat keer heb ik nooit gehad." Say what? Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.


Het is geen wonder ook, dat het niveau bij wiskunde zo laag is, en dat leerlingen bij natuurkunde vastlopen op de wiskunde. Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomie _O- En de klassen op de basisschool worden steeds groter... nog 10 jaar en je moet beginnen met leren tellen in de brugklas.

Goed. In klas 1 gaat de eerste repetitie dit jaar over HS 1 én breuken. En in klas 3 gaat de rekenmachine van tafel.
volgens mij leren ze het nog wel hoor, en zelf net zoals ik het "vroeger" leerde. maar je moet niet onderschatten wat een zomertje pre-puberen met het geheugen doet, laat staan een paar jaar middelbare school (waar kinderen doorgaans in de onderbouw veel onzelfstandiger worden behandeld dan einde basisschool) plus puberende hersenen. weg zorgvuldig aangeleerde kennis. neem nooit aan dat een kind iets niet geleerd heeft als ze zeggen het niet te weten, of het nooit gekund heeft. ze krijgen bij ons nu verplicht rekenvaardigheid als vak vanaf de derde ofzo...

klagen over woordenschat wil ik wel doen, dat gaat achteruit, kinderen lezen veel minder dan vroeger, en dat ligt niet persé aan school :N
Kwak
  zaterdag 10 september 2011 @ 13:19:43 #197
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101782005
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 september 2011 23:06 schreef ErikT het volgende:
Ik heb deze week breuken geoefend. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand. "Ja dit is zo lang geleden!"
Kan me ik wel in vinden hoor... Als je mij nu opeens zou vragen om een rijtje Franse werkwoorden te gaan vervoegen of iets dergelijks, zou ik ook even in mijn hersenpan een dikke laag stof moeten wegblazen. Leerlingen hebben dat ook..

quote:
Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.
quote:
Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.
Je kunt het de kinderen niet kwalijk nemen. Welk gevoel geef je ze met zo'n opmerking? Je steekt in op het negatieve - dan kun je beter zeggen: "Oke, we gaan ons eens in deze materie vastbijten" en het ze uitleggen. Ik kom ook wel eens leerlingen tegen die een verleden tijd nog steeds niet beheersen. Dan ga ik ook niet zeggen: "Ga maar vragen aan je leraar van vorig jaar of die z'n salaris kan terug storten, want die heeft je niks geleerd. Of doe dat maar niet, want die leraar was ik zélf". Niet afgeven op eerdere periodes in een leerproces.

quote:
Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomie _O-
Ik kan me je gevoel goed voorstellen, maar tja... zo gaat het nu eenmaal. Feiten kennis, of in jouw geval tafeltjeskennis is vervangen door aanleren van vaardigheden. Je hoeft het tafeltje van 8 niet te kennen, als je maar weet hoe je er achter kunt komen wat het tafeltje van 8 dan wél is. Het is wachten tot er weer iemand het lumineuze idee krijgt en alles weer terugdraait. :P De kinderen kun je dit niet aanrekenen, zij kunnen er niks aan doen. Kostelijk vermaken om iets dat leerlingen niet kunnen? Je bent er om het ze te leren ;)
.
pi_101783787
Eens met Baba+Kwak. Zomervakantie veroorzaakt een (soms tijdelijke) vorm van dementie (ook bij mij :') ik wist m'n kopieercode niet meer en vergat twee keer m'n brood te smeren en mee te nemen) maar met regelmatig herhalen en oefenen komen ze er vaak wel weer. Positief aanpakken, voordat je ze meteen het gevoel geeft dat ze niks kunnen.

En het tafels stampen moet inderdaad weer worden ingevoerd ^O^ , sommige dingen moeten gewoon op de automatische piloot goed gaan. Net zoals de onregelmatige werkwoorden voor Engels. Bijdehandje in 5HAVO deze week "I'm sure that last year you didn't teached us this, Miss!". Ouch. Herhalenherhalenherhalen maar weer.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2011 14:31:26 ]
pi_101785047
Zo gaat het bij Nederlands ook inderdaad. Werkwoordsvervoegingen, zinnen ontleden of woorden benoemen, het zijn dingen die je gewoon op de basisschool al leert, maar die je ze praktisch elk jaar weer opnieuw kan leren. En breuken optellen zal bij mij nog wel gaan, maar ik heb echt geen flauw idee meer hoe je die dingen met elkaar vermenigvuldigt.
I reject reality and substitute my own
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:11:24 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101787628
Omdat je er niks meer mee doet, vergeet je dat soort informatie.. Dat is normaal.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')