mensen om mij heen merken heel duidelijk dat ik met 0,8 fte zeker 30-35 uur in de week op school zit, en vaak weekenddagen en avonden aan voor- en nawerk besteed, plus dan nog de verplichte activiteiten op school buiten lestijd. ik heb ervoor gekozen, mede omdat ik lange vakanties heb en omdat het veel vastigheid biedt in deze tijden (ik geef een tekortvak), maar vooral omdat het leuk is en ik van kinderen houd. de lange uren zijn dan part of the dealquote:Op maandag 5 september 2011 16:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nu slaat de wijzer weer naar de ándere kant te ver door, vind ik. Eerst dat artikel van "oh wat zijn we toch zielig, want ik heb een vies kopje thee", en nu krijgen we een betoog dat het onderwijs een en al halleluja is. "In het voortgezet onderwijs heb je een volledige baan bij 25 lesuurtjes van 50 minuten" - lesuurtjes. Dat klinkt al alsof het niks is. Deze collega heeft waarschijnlijk ook alleen maar 25 "lesuurtjes". Geen mentoraat, geen lid van werkgroep blabla, geen begeleider van stagiaires, geen lid van de organisatie van zus en zo - ook allemaal taken die je in de schoot geworpen krijgt en die veel tijd opslurpen.
Los daarvan: ik ben het wel met die schrijver eens hoor. Met al dat gezeik zet je alleen jezelf in de kijker.
Dat dacht ik in het begin ook. Er is klagen en klagen. Je hebt de klagers die het niet fijn vinden als ze een vies kopje thee hebben, als ze pauzetoezicht moeten houden als het regent, en ouderavonden verafschuwen. Er zijn ook klagers die uit betrokkenheid dingen aan de kaak willen stellen. Hoe langer ik in het onderwijs zit, vallen me veel dingen op die gewoon aan verbetering toe zijn. Je realiseert je ook dat er dingen niet goed geregeld zijn. Uit bezorgdheid kaart je dan dingen aan, maar ik zeur nooit "om het zeuren". Als ik dingen aankaart ("gezeur") dan heb ik op z'n minst altijd een verbeterpunt of alternatief achter de hand.quote:Op maandag 5 september 2011 18:05 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen.
Dat dus.quote:Op maandag 5 september 2011 18:39 schreef ShadyLane het volgende:
Op het moment dat een collega uit oprechte bezorgdheid om de leerlingen moppert dat de klassen veel te groot worden, ben je nogal een zuurpruim als je dat soort betrokkenheid interpreteert als 'enkel geklaag/gezeur'.
In sommige regio's wel in het 1e graadsgebied voor zover ik weet. Althans, tijdens mijn laatste sollicitatie werd gezegd dat het heel lastig was om 1e graders voor Engels te krijgen (regio Rotterdam). Wat op zich wel logisch is, want er is geen 1e graads opleiding in Rotterdam.quote:
Echte zeurklagers heb je natuurlijk ook, absoluut, ik had een collega die werkelijk geen REET uitvoerde, afgezien van het hoogst noodzakelijke, en in onze gezamenlijke tussenuren waarin ik door de personeelskamer rende van het kopieerapparaat naar een leerling die extra uitleg nodig had enz. enz. zat hij daar, zijn tussenuur te vullen met geklaag dat ie het zo druk hadquote:Op maandag 5 september 2011 19:25 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik zal het van jullie oude rotten maar aannemenJullie hebben natuurlijk helemaal helemaal gelijk dat er in het onderwijs veel mis is en dat er vaak wordt geklaagd uit betrokkenheid.
In west-nederland wel voor 1e graads ja, net als Nederlands, Frans, Duits, Klassieke Talen en de betavakken. Ik was ook weer met 1 brief binnen bij twee scholenquote:Op maandag 5 september 2011 20:06 schreef Dutchie11 het volgende:
[..]
In sommige regio's wel in het 1e graadsgebied voor zover ik weet. Althans, tijdens mijn laatste sollicitatie werd gezegd dat het heel lastig was om 1e graders voor Engels te krijgen (regio Rotterdam). Wat op zich wel logisch is, want er is geen 1e graads opleiding in Rotterdam.
Het feit dat ik 1e graads wil gaan doen stemde de school al heel blij.
Dat meisje gaf 'm ook repliek door te zeggen dat ze keihard d'r best ging doen voor VWO. Vandaag even aangesproken, collega. De opmerkingen was zo geplaatst. De leerling deed wat te weinig, iets te veel praten en toen maakte hij de opmerking dat hij haar nog wel eens op de MAVO zou terugzien...quote:Op zaterdag 3 september 2011 11:09 schreef mane het volgende:
Ik zou die collega er wel naar vragen, maar niet op een beschuldigende maar juist heel luchtige toon. Dan kun je er misschien een beetje achter komen hoe die leraar zelf daar tegenover staat en wat zijn eigen beeld is van hoe hij met leerlingen om gaat.
De meisjes in kwestie zou ik vooral aanspreken op hun eigen gevoel van trots. Je laat je toch niet door een leraar aanpraten dat je dom bent zeker? Kom op zeg! Dat moet je maar met een korreltje zout nemen hoor. Bovendien is het een stimulans om die leraar vooral het tegendeel te gaan bewijzen. Laat maar zien dat hij het bij het verkeerde eind heeft.
quote:Op maandag 5 september 2011 21:39 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
In west-nederland wel voor 1e graads ja, net als Nederlands, Frans, Duits, Klassieke Talen en de betavakken. Ik was ook weer met 1 brief binnen bij twee scholen
maar ben je dan niet gewoon een beetje laat voor de vacatures nu? in april stikt t nog van de vacatures en kun je op allerlei scholen wel terecht volgens mij.quote:Op maandag 5 september 2011 22:27 schreef merry77 het volgende:
Nou, valt mij als beta (natuurkunde) toch erg tegen om iets te vinden.
Bijna alle studenten van waar ik mee begon hebben al iets (op 1 na bij de stageschool).
Vandaag een enthousiast gesprek gehad, maar ja meerdere kandidaten.
En elke vakdocent is ook mentor van een groepje tot 15 leerlingen. En moet een dagopening doen.
Met die laatste twee heb ik beide geen ervaring.
En oja, ik ben dan gelijk de enige bovenbouw docent. Oftewel gelijk de verantwoording voor 2 havo 5 klassen en een 6 vwo klas.
Over in het diepe springen gesproken.
[..]
Ik ken eigenlijk helemaal geen collega's die zeuren over hun eigen werk. Nog op niet één school meegemaakt. Enkel in de media lees ik dat allemaal.quote:Op maandag 5 september 2011 18:05 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Het eerste artikel is overdreven negatief, dit artikel is overdreven positief. In beide gevallen natuurlijk bedoeld om discussie uit te lokken, wat ook goed lukt.
Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen. Alsof je wel een enorme loser moet zijn om in het onderwijs te werken, want het is werkelijk verschrikkelijk en het afvoerputje van werkend Nederland, want in het bedrijfsleven is alles zo veel beter... Vind je het gek dat het beroep niet veel prestige heeft, als een groot deel van de mensen die het uitoefenen er alleen maar over zitten te klagen?
dat zit ik volgens mij al 6 jaarquote:Op dinsdag 6 september 2011 18:48 schreef mane het volgende:
Wat voor vermoeidheid is het: lichamelijk of vooral geestelijk? Een combinatie? En heeft die vermoeidheid alleen te maken met veel werk, of spelen er andere dingen?
In principe is het zo dat als je iets doet wat je leuk vindt je er ook energie van krijgt. Dat zou als compensatie voor het soms zware werk en het vroege opstaan zo moeten voelen, denk ik. Dat je dus wel moe bent, maar tegelijkertijd denkt: jeeh!. Dat is niet iedere dag haalbaar, maar voor de juiste balans wel belangrijk dat het vaak/regelmatig zo is. Aan de andere kant: dit is pas je tweede jaar voor de klas en je begint weer op een nieuwe school en dat is ook allemaal best heftig. Maak je je niet te druk over dingen? Als je ook ga nadenken/piekeren over de vermoeidheid, wordt het natuurlijk ingewikkeld... Lukt het je de dingen los te laten? Ben je niet te perfectionistisch? Ik weet niet... Ik krijg soms de indruk, van wat je hier schrijft, dat je tegen een lichte overspannenheid aanzit. Maar misschien is die indruk wel helemaal verkeerd hoor.
Het is ook lang, eng en moeilijk. Maar misschien is het vooral belangrijk te benadrukken voor jezelf dat je het kan, dat het leuk is en dat je er veel van leert. Het wat minder 'zwaar' zien en proberen vertrouwen te hebben in wat je kan. Dat moet natuurlijk groeien, dat gevoel, maar het is ook een beetje een kwestie van self-fulfilling prophecy. Vanavond proberen even lekker te ontspannen, niet praten (of schrijven) over werk, over je zorgen of je vermoeidheid, maar alles even lekker van je afzetten. En als je toch aan je werk denkt, bedenken dat het morgen vast een best leuke dag gaat worden en dat jij het wel aan gaat kunnen allemaal. En dat jij het in ieder geval leuk gaat maken.quote:
quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:39 schreef mane het volgende:
[..]
Het is ook lang, eng en moeilijk. Maar misschien is het vooral belangrijk te benadrukken voor jezelf dat je het kan, dat het leuk is en dat je er veel van leert. Het wat minder 'zwaar' zien en proberen vertrouwen te hebben in wat je kan. Dat moet natuurlijk groeien, dat gevoel, maar het is ook een beetje een kwestie van self-fulfilling prophecy. Vanavond proberen even lekker te ontspannen, niet praten (of schrijven) over werk, over je zorgen of je vermoeidheid, maar alles even lekker van je afzetten. En als je toch aan je werk denkt, bedenken dat het morgen vast een best leuke dag gaat worden en dat jij het wel aan gaat kunnen allemaal. En dat jij het in ieder geval leuk gaat maken.
Is logisch en primaquote:Op dinsdag 6 september 2011 20:25 schreef kwakz0r het volgende:
[..]goeie insteek lukt me ook vaker wel dan niet, alleen als t allemaal van n leien dakje gaat post ik hier minder op de een of andere manier
en vandaag was wel een dieptepuntje even. morgen weer beter!
In Engeland, Australië en Spanje is veel meer respect voor autoriteit. De dingen die hier volstrekt normaal zijn in de klas, zijn in bv Spanje volstrekt onaanvaardbaar. Als je zo'n vrije sfeer hebt in de scholen/klassen, dan heb je een evenwicht nodig tussen jongens en meisjes. Ze houden elkaar nog enigszins normaal.quote:Op dinsdag 6 september 2011 18:07 schreef merry77 het volgende:
@Erik: toch zijn aparte jongens en meiden scholen niet raar. Kijk naar landen als Engeland, Australie, Spanje. In dat soort landen zijn het aantal meisjes dat exact kiest een stuk hoger dan hier. Omdat ze namelijk niet door de normale rollenpatronen in de klas niet meer exact gaan kiezen.
Bedankt voor je antwoorden. Op mijn universiteit is zo'n cursus niet mogelijk. Er is ook helemaal geen lerarenopleiding op dit moment (UVT). Als iemand anders nog aanvullingen en/of tips heeft, dan hoor ik deze natuurlijk graag.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:02 schreef CG het volgende:
Ik volg dit topic ook al een tijdje, omdat ik in mijn LIO jaar zit. Ik doe de opleiding tot docent algemene economie aan de RuG dus ik kan een aantal van je vragen beantwoorden.
1. Ik weet niet wat het verschil is, maar ik volg de opleiding dus aan de universiteit. Als je altijd op de universiteit hebt gezeten lijkt het mij handiger dat je de lerarenopleiding daar ook volgt, omdat je weet hoe het daar werkt.
2. De arbeidsperspectieven moeten goed zijn in het westen. Veel vraag naar economiedocenten daar. In de rest van het land is de vraag gemiddeld. (De vraag is wat er kan gaan gebeuren als de economie weer aantrekt. Als een deel van de docenten besluit dan het bedrijfsleven in te gaan kan de vraag naar economiedocenten ineens sterk groeien.)
3. Het curriculum is minder puur theorie en meer praktijkgericht geworden. De stof staat dichter bij de leefwereld van de leerlingen. Een keer meelopen op een school is natuurlijk altijd handig om een indruk te krijgen. De RuG biedt sowieso een basiscursus voorafgaand aan de lerarenopleiding aan waarin je kunt snuffelen aan het lesgeven op de middelbare school om te kijken of het wat voor je is. Of de andere universiteiten ook zoiets doen weet ik niet.
4. Geen idee.
Een HBO-opleiding tot eerstegraads docent is bedoeld voor docenten die al een tweedegraads bevoegdheid hebben. Een universitaire lerarenopleiding is voor mensen die al een vakinhoudelijke universitaire master voltooid hebben en daarna in één jaar hun eerstegraads bevoegdheid willen halen. Soms wordt dit in een tweejarig masterprogramma samengebracht.quote:Op woensdag 7 september 2011 17:48 schreef YourAsset het volgende:
1) Wat is het verschil tussen een HBO opleiding tot eerstegraads leraar en een universitaire opleiding? Wat bevelen jullie aan?
Qua salaris maakt het niet in principe niet uit; na een universitaire lerarenopleiding word je in dezelfde schaal ingedeeld als je tweedegraads collega's. Vanaf 2014 zou je als eerstegraads docent recht hebben op salarisschaal LD als je minstens de helft van je lessen in het eerstegraads gebied geeft, maar er kan nog een hoop veranderen voor het 2014 is natuurlijk.quote:2) Hoe zien de arbeidsperspectieven eruit voor een docent die een eerstegraadsbevoegdheid heeft voor M&O of algemene economie? Wordt er waarde gehecht aan een universitaire vooropleiding of maakt dit niets uit?
Kan. Sommige opleidingen hebben de mogelijkheid tot snuffelstages, maar als je al weet dat je docent wil worden, denk ik dat het weinig toevoegt. In het begin van de opleiding observeer je sowieso nog veel. Over het curriculum krijg je vast op de opleiding nog wel wat te horen.quote:3) Is het aan te raden om eerst nog een weekje mee te lopen op een middelbare school? Ik ben 5 jaar geleden geslaagd voor het VWO maar ik zag al dat het curriculum gewijzigd was in de tussentijd.
Is er een Engelstalige lerarenopleiding? Non-native speakers die lesgeven in het tweetalig onderwijs hebben volgens mij een Cambridge-certificaat moeten halen (CAE/CPE), maar ik weet niet precies wat de eisen zijn.quote:4) Is er een meerwaarde aan de Engelstalige lerarenopleiding? Zodat je ook in het tweetalig onderwijs les kunt geven?
Ik geef les aan een techniekklas met alleen jongens, aan een zorgklas met alleen meisjes en aan gemengde klassen en dat is een wereld van verschil. Zo'n meidengroep is al snel een theeclubje, en bij onenigheid gaat het er vaak erg gemeen aan toe. Zo'n jongensgroep bestaat juist vaak weer uit 'rauwdauwers' en behoeft dan ook een compleet andere benadering. Wel interessant om te verschillen te zien, maar ik denk dat leerlingen toch het best functioneren in een heterogene groep.quote:Op woensdag 7 september 2011 15:35 schreef ErikT het volgende:
[..]
In Engeland, Australië en Spanje is veel meer respect voor autoriteit. De dingen die hier volstrekt normaal zijn in de klas, zijn in bv Spanje volstrekt onaanvaardbaar. Als je zo'n vrije sfeer hebt in de scholen/klassen, dan heb je een evenwicht nodig tussen jongens en meisjes. Ze houden elkaar nog enigszins normaal.
Buiten de klas is altijd ruimte.quote:Op woensdag 7 september 2011 18:58 schreef CG het volgende:
Ik heb bv. een 3e klas waar ik best wat moeite mee heb. Het is een drukke groep van 30 leerlingen met een scheve verdeling m/v, namelijk 10/20. Ik heb in deze groep best veel moeite om aan het begin van de les de aandacht te vangen en deze vast te houden als ik wat wil uitleggen. Ook als ik ze aan het werk zet gaan ze snel met elkaar praten. [b[Wat zijn de tips/trucs om zulke groepen onder controle te houden en dat ze doen wat je ze opdraagt? (Een groot deel van de klas wil overigens wel graag goed meedoen met de les. Er zijn een paar echte grote stoorzenders, helaas kan ik die niet makkelijk apart zetten omdat alle plekken bezet zijn in zo'n volle klas.)[/b]
In de late uren begin ik meestal wat rustiger. Een paar minuutjes een beetje laten keuvelen. Dat win je op het einde weer terug. Als je meteen hard van start wil roep je volgens mij weerstand op.quote:Ook heb ik een andere 3e klas die ik 2 uur in de week heb. Beide lessen zijn het 7e uur. De energie is er dan vaak wel uit bij de leerlingen. Wat zijn de tips/trucs om leerlingen op dat uur nog in gang en geconcentreerd aan het werk te kunnen krijgen?
Bedankt allemaal, dit helpt me zeker. Ik ga mijn oude school ook mailen om te vragen of ik een paar dagen mee kan lopen om een beter beeld te krijgen van de dingen die ik als leerling niet zag. Bovendien ben ik ook wel benieuwd hoe het nieuwe programma is en hoe (andere) docenten de werkdruk ervaren. Hoeveel uur werken jullie gemiddeld per week? Mijn indruk, na het lezen van een aantal topics, is dat jullie vaak meer uren werken dan jullie betaald krijgen.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:38 schreef kwakz0r het volgende:
Iemand vroeg over lerarenopleiding economie: alles is al wel gezegd, behalve dat je tweetalig volgens mij in Leiden kan doen, world teacher training is dat.
Dat heb je goed gezien.quote:Op woensdag 7 september 2011 22:42 schreef YourAsset het volgende:
Mijn indruk, na het lezen van een aantal topics, is dat jullie vaak meer uren werken dan jullie betaald krijgen.
Bestaan er wel HBO-opleidingen die je tot een eerstegraads docent opleiden? Bij mijn weten is de route namelijk HBO - tweedegraads --> hbo-master, maar dan heb je het over andere taken óf --> uni-master - eerstegraads.quote:Op woensdag 7 september 2011 19:04 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Een HBO-opleiding tot eerstegraads docent is bedoeld voor docenten die al een tweedegraads bevoegdheid hebben. Een universitaire lerarenopleiding is voor mensen die al een vakinhoudelijke universitaire master voltooid hebben en daarna in één jaar hun eerstegraads bevoegdheid willen halen. Soms wordt dit in een tweejarig masterprogramma samengebracht.
Dat klinkt inderdaad wel erg triest. Voor gymnasium leerlingen al helemaal...quote:Op vrijdag 9 september 2011 23:06 schreef ErikT het volgende:
Ik heb deze week breuken geoefend. Eerst in HAVO 4, want ik wilde weten wat het niveau was en aangezien het eerste HS havo 4 over rekenen gaat. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Wat je vroeger dus leerde in groep 6. (Vroeger... ik ben 28.) Goed, ze konden er geen klap van. Een derde kon niet eens 1/3 bij 3/4 optellen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand.
"Ja dit is zo lang geleden!"
Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.
"Dit hebben we nooit gehad." Aha. "Dit is al zo lang geleden." Huh?
Hierna besprak ik mijn bevindingen met collega's, die zeiden "ach ja, welkom in het onderwijs!" en ging het eens in Gymnasium 1 bekijken. Nou, daar konden toch zeker 2 leerlingen alle sommen maken. 2! Collega, met zo'nsmile: "En, hoe was het in Gymnasium 1?" Hetzelfde dus.
Leerling: "Ja, dat optellen heb ik wel geleerd. Maar dat keer heb ik nooit gehad." Say what? Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.
Het is geen wonder ook, dat het niveau bij wiskunde zo laag is, en dat leerlingen bij natuurkunde vastlopen op de wiskunde. Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomieEn de klassen op de basisschool worden steeds groter... nog 10 jaar en je moet beginnen met leren tellen in de brugklas.
Goed. In klas 1 gaat de eerste repetitie dit jaar over HS 1 én breuken. En in klas 3 gaat de rekenmachine van tafel.
volgens mij leren ze het nog wel hoor, en zelf net zoals ik het "vroeger" leerde. maar je moet niet onderschatten wat een zomertje pre-puberen met het geheugen doet, laat staan een paar jaar middelbare school (waar kinderen doorgaans in de onderbouw veel onzelfstandiger worden behandeld dan einde basisschool) plus puberende hersenen. weg zorgvuldig aangeleerde kennis. neem nooit aan dat een kind iets niet geleerd heeft als ze zeggen het niet te weten, of het nooit gekund heeft. ze krijgen bij ons nu verplicht rekenvaardigheid als vak vanaf de derde ofzo...quote:Op vrijdag 9 september 2011 23:06 schreef ErikT het volgende:
Ik heb deze week breuken geoefend. Eerst in HAVO 4, want ik wilde weten wat het niveau was en aangezien het eerste HS havo 4 over rekenen gaat. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Wat je vroeger dus leerde in groep 6. (Vroeger... ik ben 28.) Goed, ze konden er geen klap van. Een derde kon niet eens 1/3 bij 3/4 optellen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand.
"Ja dit is zo lang geleden!"
Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.
"Dit hebben we nooit gehad." Aha. "Dit is al zo lang geleden." Huh?
Hierna besprak ik mijn bevindingen met collega's, die zeiden "ach ja, welkom in het onderwijs!" en ging het eens in Gymnasium 1 bekijken. Nou, daar konden toch zeker 2 leerlingen alle sommen maken. 2! Collega, met zo'nsmile: "En, hoe was het in Gymnasium 1?" Hetzelfde dus.
Leerling: "Ja, dat optellen heb ik wel geleerd. Maar dat keer heb ik nooit gehad." Say what? Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.
Het is geen wonder ook, dat het niveau bij wiskunde zo laag is, en dat leerlingen bij natuurkunde vastlopen op de wiskunde. Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomieEn de klassen op de basisschool worden steeds groter... nog 10 jaar en je moet beginnen met leren tellen in de brugklas.
Goed. In klas 1 gaat de eerste repetitie dit jaar over HS 1 én breuken. En in klas 3 gaat de rekenmachine van tafel.
Kan me ik wel in vinden hoor... Als je mij nu opeens zou vragen om een rijtje Franse werkwoorden te gaan vervoegen of iets dergelijks, zou ik ook even in mijn hersenpan een dikke laag stof moeten wegblazen. Leerlingen hebben dat ook..quote:Op vrijdag 9 september 2011 23:06 schreef ErikT het volgende:
Ik heb deze week breuken geoefend. Breuken optellen, vermenigvuldigen en delen. Vermenigvuldigen ongeveer hetzelfde, delen door een breuk kon niemand. "Ja dit is zo lang geleden!"
quote:Dus ik naar HAVO 1. Dat zou korter geleden moeten zijn. Zelfde sommen. Precies hetzelfde resultaat. Ze konden er geen klap van.
Je kunt het de kinderen niet kwalijk nemen. Welk gevoel geef je ze met zo'n opmerking? Je steekt in op het negatieve - dan kun je beter zeggen: "Oke, we gaan ons eens in deze materie vastbijten" en het ze uitleggen. Ik kom ook wel eens leerlingen tegen die een verleden tijd nog steeds niet beheersen. Dan ga ik ook niet zeggen: "Ga maar vragen aan je leraar van vorig jaar of die z'n salaris kan terug storten, want die heeft je niks geleerd. Of doe dat maar niet, want die leraar was ik zélf". Niet afgeven op eerdere periodes in een leerproces.quote:Ik heb ze verteld dat ze hun ouders moeten vertellen om hun geld terug te gaan vragen op de basisschool.
Ik kan me je gevoel goed voorstellen, maar tja... zo gaat het nu eenmaal. Feiten kennis, of in jouw geval tafeltjeskennis is vervangen door aanleren van vaardigheden. Je hoeft het tafeltje van 8 niet te kennen, als je maar weet hoe je er achter kunt komen wat het tafeltje van 8 dan wél is. Het is wachten tot er weer iemand het lumineuze idee krijgt en alles weer terugdraait.quote:Er is geen basis. Er is geen gevoel voor getallen. Het zit er gewoon niet in. 7x4 is rustig 21, 9x4 is 32 en als je weet dat 2x36 72 is, pak je voor 3x36 je rekenmachine. Dit is toch niet leuk zo? Ja, ik heb me kostelijk vermaakt, daar niet van, maar het is echt in en in triest natuurlijk. Nederland kenniseconomie![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |