abonnement Unibet Coolblue
  maandag 5 september 2011 @ 14:37:31 #151
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101591421
Hier nog een aardig artikel. Tegen de zeurcultuur.

http://onderwijs.vkbanen.(...)on-weer-in-lesgeven/
pi_101591538
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 5 september 2011 @ 16:53:40 #153
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101595795
Nu slaat de wijzer weer naar de ándere kant te ver door, vind ik. Eerst dat artikel van "oh wat zijn we toch zielig, want ik heb een vies kopje thee", en nu krijgen we een betoog dat het onderwijs een en al halleluja is. "In het voortgezet onderwijs heb je een volledige baan bij 25 lesuurtjes van 50 minuten" - lesuurtjes. Dat klinkt al alsof het niks is. Deze collega heeft waarschijnlijk ook alleen maar 25 "lesuurtjes". Geen mentoraat, geen lid van werkgroep blabla, geen begeleider van stagiaires, geen lid van de organisatie van zus en zo - ook allemaal taken die je in de schoot geworpen krijgt en die veel tijd opslurpen.

Los daarvan: ik ben het wel met die schrijver eens hoor. Met al dat gezeik zet je alleen jezelf in de kijker.
.
pi_101596367
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 16:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nu slaat de wijzer weer naar de ándere kant te ver door, vind ik. Eerst dat artikel van "oh wat zijn we toch zielig, want ik heb een vies kopje thee", en nu krijgen we een betoog dat het onderwijs een en al halleluja is. "In het voortgezet onderwijs heb je een volledige baan bij 25 lesuurtjes van 50 minuten" - lesuurtjes. Dat klinkt al alsof het niks is. Deze collega heeft waarschijnlijk ook alleen maar 25 "lesuurtjes". Geen mentoraat, geen lid van werkgroep blabla, geen begeleider van stagiaires, geen lid van de organisatie van zus en zo - ook allemaal taken die je in de schoot geworpen krijgt en die veel tijd opslurpen.

Los daarvan: ik ben het wel met die schrijver eens hoor. Met al dat gezeik zet je alleen jezelf in de kijker.
mensen om mij heen merken heel duidelijk dat ik met 0,8 fte zeker 30-35 uur in de week op school zit, en vaak weekenddagen en avonden aan voor- en nawerk besteed, plus dan nog de verplichte activiteiten op school buiten lestijd. ik heb ervoor gekozen, mede omdat ik lange vakanties heb en omdat het veel vastigheid biedt in deze tijden (ik geef een tekortvak), maar vooral omdat het leuk is en ik van kinderen houd. de lange uren zijn dan part of the deal

maar dat betekent nog niet dat ik het normaal vind dat de werkomstandigheden op sommige scholen onder de maat zijn, dat er met jou en je leerlingen geschoven wordt soms alsof je maar een poppetje bent, en dat betekent nog niet dat ik niet vind dat er dingen beter kunnen, of dat docenten soms ondergewaardeerd worden.

zuur zijn helpt niet, maar doen alsof t allemaal zo easy is is idd. niet erg eerlijk.
Kwak
  maandag 5 september 2011 @ 18:05:55 #155
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101598199
Het eerste artikel is overdreven negatief, dit artikel is overdreven positief. In beide gevallen natuurlijk bedoeld om discussie uit te lokken, wat ook goed lukt.

Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen. Alsof je wel een enorme loser moet zijn om in het onderwijs te werken, want het is werkelijk verschrikkelijk en het afvoerputje van werkend Nederland, want in het bedrijfsleven is alles zo veel beter... Vind je het gek dat het beroep niet veel prestige heeft, als een groot deel van de mensen die het uitoefenen er alleen maar over zitten te klagen?
pi_101599232
Ik vind dat zo'n Rob Muijs die afgeeft op de klaagcultuur daarmee zelf nogal een erg negatieve insteek heeft. Op het moment dat een collega uit oprechte bezorgdheid om de leerlingen moppert dat de klassen veel te groot worden, of uit oprechte bezorgdheid om de kwaliteit van het onderwijs aangeeft dat de arbeidsvoorwaarden wat meer marktconform moeten worden om voldoende hogeropgeleiden aan te trekken, ben je nogal een zuurpruim als je dat soort betrokkenheid interpreteert als 'enkel geklaag/gezeur'.
  maandag 5 september 2011 @ 19:06:06 #157
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101600328
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 18:05 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen.
Dat dacht ik in het begin ook. Er is klagen en klagen. Je hebt de klagers die het niet fijn vinden als ze een vies kopje thee hebben, als ze pauzetoezicht moeten houden als het regent, en ouderavonden verafschuwen. Er zijn ook klagers die uit betrokkenheid dingen aan de kaak willen stellen. Hoe langer ik in het onderwijs zit, vallen me veel dingen op die gewoon aan verbetering toe zijn. Je realiseert je ook dat er dingen niet goed geregeld zijn. Uit bezorgdheid kaart je dan dingen aan, maar ik zeur nooit "om het zeuren". Als ik dingen aankaart ("gezeur") dan heb ik op z'n minst altijd een verbeterpunt of alternatief achter de hand.

quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 18:39 schreef ShadyLane het volgende:
Op het moment dat een collega uit oprechte bezorgdheid om de leerlingen moppert dat de klassen veel te groot worden, ben je nogal een zuurpruim als je dat soort betrokkenheid interpreteert als 'enkel geklaag/gezeur'.
Dat dus. :)
.
  maandag 5 september 2011 @ 19:25:52 #158
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101601398
Ik zal het van jullie oude rotten maar aannemen ;) Jullie hebben natuurlijk helemaal helemaal gelijk dat er in het onderwijs veel mis is en dat er vaak wordt geklaagd uit betrokkenheid.
pi_101601927
Is Engels echt een tekortvak?
pi_101603934
Bovenbouw in elk geval wel volgens mij ja, onderbouw weet ik niet, maar het zou goed kunnen van wel. Vriend van me werkt in elk geval op een school met alleen een master en nog geen lesbevoegdheid, en volgens hem hebben zijn studiegenoten ook allemaal een betaalde leraarsbaan i.p.v. LIO-stage.
pi_101603990
quote:
5s.gif Op maandag 5 september 2011 19:35 schreef Razztwizzle het volgende:
Is Engels echt een tekortvak?
In sommige regio's wel in het 1e graadsgebied voor zover ik weet. Althans, tijdens mijn laatste sollicitatie werd gezegd dat het heel lastig was om 1e graders voor Engels te krijgen (regio Rotterdam). Wat op zich wel logisch is, want er is geen 1e graads opleiding in Rotterdam.

Het feit dat ik 1e graads wil gaan doen stemde de school al heel blij.
pi_101604198
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 19:25 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik zal het van jullie oude rotten maar aannemen ;) Jullie hebben natuurlijk helemaal helemaal gelijk dat er in het onderwijs veel mis is en dat er vaak wordt geklaagd uit betrokkenheid.
Echte zeurklagers heb je natuurlijk ook, absoluut, ik had een collega die werkelijk geen REET uitvoerde, afgezien van het hoogst noodzakelijke, en in onze gezamenlijke tussenuren waarin ik door de personeelskamer rende van het kopieerapparaat naar een leerling die extra uitleg nodig had enz. enz. zat hij daar, zijn tussenuur te vullen met geklaag dat ie het zo druk had :')
pi_101610130
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 20:06 schreef Dutchie11 het volgende:

[..]

In sommige regio's wel in het 1e graadsgebied voor zover ik weet. Althans, tijdens mijn laatste sollicitatie werd gezegd dat het heel lastig was om 1e graders voor Engels te krijgen (regio Rotterdam). Wat op zich wel logisch is, want er is geen 1e graads opleiding in Rotterdam.

Het feit dat ik 1e graads wil gaan doen stemde de school al heel blij.
In west-nederland wel voor 1e graads ja, net als Nederlands, Frans, Duits, Klassieke Talen en de betavakken. Ik was ook weer met 1 brief binnen bij twee scholen :@
Kwak
pi_101611163
quote:
11s.gif Op zaterdag 3 september 2011 11:09 schreef mane het volgende:
Ik zou die collega er wel naar vragen, maar niet op een beschuldigende maar juist heel luchtige toon. Dan kun je er misschien een beetje achter komen hoe die leraar zelf daar tegenover staat en wat zijn eigen beeld is van hoe hij met leerlingen om gaat.

De meisjes in kwestie zou ik vooral aanspreken op hun eigen gevoel van trots. Je laat je toch niet door een leraar aanpraten dat je dom bent zeker? Kom op zeg! Dat moet je maar met een korreltje zout nemen hoor. Bovendien is het een stimulans om die leraar vooral het tegendeel te gaan bewijzen. Laat maar zien dat hij het bij het verkeerde eind heeft.
Dat meisje gaf 'm ook repliek door te zeggen dat ze keihard d'r best ging doen voor VWO. Vandaag even aangesproken, collega. De opmerkingen was zo geplaatst. De leerling deed wat te weinig, iets te veel praten en toen maakte hij de opmerking dat hij haar nog wel eens op de MAVO zou terugzien...
Nu blijf ik zo'n opmerking niet helemaal OK vinden, maar dat is persoonlijk, maar ik begrijp nu een beetje waar 't vandaan komt.
pi_101613307
Nou, valt mij als beta (natuurkunde) toch erg tegen om iets te vinden.
Bijna alle studenten van waar ik mee begon hebben al iets (op 1 na bij de stageschool).

Vandaag een enthousiast gesprek gehad, maar ja meerdere kandidaten.
En elke vakdocent is ook mentor van een groepje tot 15 leerlingen. En moet een dagopening doen.
Met die laatste twee heb ik beide geen ervaring.

En oja, ik ben dan gelijk de enige bovenbouw docent. Oftewel gelijk de verantwoording voor 2 havo 5 klassen en een 6 vwo klas.
Over in het diepe springen gesproken.

quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 21:39 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

In west-nederland wel voor 1e graads ja, net als Nederlands, Frans, Duits, Klassieke Talen en de betavakken. Ik was ook weer met 1 brief binnen bij twee scholen :@
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101636672
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 22:27 schreef merry77 het volgende:
Nou, valt mij als beta (natuurkunde) toch erg tegen om iets te vinden.
Bijna alle studenten van waar ik mee begon hebben al iets (op 1 na bij de stageschool).

Vandaag een enthousiast gesprek gehad, maar ja meerdere kandidaten.
En elke vakdocent is ook mentor van een groepje tot 15 leerlingen. En moet een dagopening doen.
Met die laatste twee heb ik beide geen ervaring.

En oja, ik ben dan gelijk de enige bovenbouw docent. Oftewel gelijk de verantwoording voor 2 havo 5 klassen en een 6 vwo klas.
Over in het diepe springen gesproken.

[..]

maar ben je dan niet gewoon een beetje laat voor de vacatures nu? in april stikt t nog van de vacatures en kun je op allerlei scholen wel terecht volgens mij.
Kwak
  dinsdag 6 september 2011 @ 17:50:52 #167
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101638306
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2011 18:05 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Het eerste artikel is overdreven negatief, dit artikel is overdreven positief. In beide gevallen natuurlijk bedoeld om discussie uit te lokken, wat ook goed lukt.

Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen. Alsof je wel een enorme loser moet zijn om in het onderwijs te werken, want het is werkelijk verschrikkelijk en het afvoerputje van werkend Nederland, want in het bedrijfsleven is alles zo veel beter... Vind je het gek dat het beroep niet veel prestige heeft, als een groot deel van de mensen die het uitoefenen er alleen maar over zitten te klagen?
Ik ken eigenlijk helemaal geen collega's die zeuren over hun eigen werk. Nog op niet één school meegemaakt. Enkel in de media lees ik dat allemaal.
Ik heb wel collega's die kritiek hebben op:
- grote klassen (heb ik ook)
- inspectie die alleen let op aantal uren (heb ik ook)
- leerlingen die op de basisschool niet meer leren rekenen en schrijven (heb ik ook)
- mensen die nog nooit voor de klas hebben gestaan die beleid bepalen (heb ik ook - zoals nu weer die idioten die jongens en meisjes willen scheiden. Die lui moet je eens in een klas zetten met 2 jongens en 28 meisjes, of andersom. Kan je lachen.)

Verder vindt iedereen het hartstikke leuk. Dat moet ook wel, want anders houd je het nooit vol.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_101638769
Half april was ik nog niet klaar ervoor. In mei ben ik zeker 4 op gesprek geweest, maar werd steeds gekozen voor andere kandidaten met meer ervaring.
Er zijn nu nog steeds vacatures. Waarschijnlijk van mensen die laat hebben opgezegd en naar een van die banen in mei vertrokken zijn. Gisteren een gesprek gehad, was op zich positief. Maar zou voor mij een hele diepe sprong zijn. En gelijk mentorklasje en gelijk eindexamenklassen. Vandaag op weer een nieuwe vacature gereageerd. Ook weer een school in de regio. Laten we hopen dat die ook reageert en ik daar op gesprek mag komen.

Als dat niet lukt probeer ik via invaluren (ziekte uitval etc) wat te werken en ervaring op te bouwen.
Daarvoor heb ik donderdag met een intermediair bureau een gesprek.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101638859
@Erik: toch zijn aparte jongens en meiden scholen niet raar. Kijk naar landen als Engeland, Australie, Spanje. In dat soort landen zijn het aantal meisjes dat exact kiest een stuk hoger dan hier. Omdat ze namelijk niet door de normale rollenpatronen in de klas niet meer exact gaan kiezen.

Het is meen ik aangetoont dat meiden beter presteren zonder jongens (wederzijdse afleiding enzo). Maar dat jongens beter presteren als er wel meiden aanwezig zijn (zal wel iets met macho gedrag te maken hebben).
Dus ik vind het niet zo'n gekke gedachte. Je zou een tussenweg kunnen nemen en deel van de uren gescheiden doen en deels samen. Het Nederlandse polderen zogezegd. Ook een traditie.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101639934
overigens ben ik wel helemaal kapot nu al. van 9 naar 21 uur is veel... met ook nog een mentorklas en de nodige taakgroepjes die er nog aan zitten te komen.

eigenlijk denk ik dat ik naast wennen aan vroeg (2x half zes, 2x tien voor zes) opstaan vooral last heb van het feit dat de vermoeidheid van vorig jaar in 4 weken vakantie er niet uit is gegaan (had in de vakantie ook nog proefschriftgedoe)... vorig jaar was t zwaarste jaar van m'n leven... nu voelt t niet veel lichter, ook al is het werk veel leuker en makkelijker dan vorig jaar. dat klopt niet.
Kwak
pi_101640406
Wat voor vermoeidheid is het: lichamelijk of vooral geestelijk? Een combinatie? En heeft die vermoeidheid alleen te maken met veel werk, of spelen er andere dingen?

In principe is het zo dat als je iets doet wat je leuk vindt je er ook energie van krijgt. Dat zou als compensatie voor het soms zware werk en het vroege opstaan zo moeten voelen, denk ik. Dat je dus wel moe bent, maar tegelijkertijd denkt: jeeh! *O* . Dat is niet iedere dag haalbaar, maar voor de juiste balans wel belangrijk dat het vaak/regelmatig zo is. Aan de andere kant: dit is pas je tweede jaar voor de klas en je begint weer op een nieuwe school en dat is ook allemaal best heftig. Maak je je niet te druk over dingen? Als je ook ga nadenken/piekeren over de vermoeidheid, wordt het natuurlijk ingewikkeld... Lukt het je de dingen los te laten? Ben je niet te perfectionistisch? Ik weet niet... Ik krijg soms de indruk, van wat je hier schrijft, dat je tegen een lichte overspannenheid aanzit. Maar misschien is die indruk wel helemaal verkeerd hoor.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101641576
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2011 18:48 schreef mane het volgende:
Wat voor vermoeidheid is het: lichamelijk of vooral geestelijk? Een combinatie? En heeft die vermoeidheid alleen te maken met veel werk, of spelen er andere dingen?

In principe is het zo dat als je iets doet wat je leuk vindt je er ook energie van krijgt. Dat zou als compensatie voor het soms zware werk en het vroege opstaan zo moeten voelen, denk ik. Dat je dus wel moe bent, maar tegelijkertijd denkt: jeeh! *O* . Dat is niet iedere dag haalbaar, maar voor de juiste balans wel belangrijk dat het vaak/regelmatig zo is. Aan de andere kant: dit is pas je tweede jaar voor de klas en je begint weer op een nieuwe school en dat is ook allemaal best heftig. Maak je je niet te druk over dingen? Als je ook ga nadenken/piekeren over de vermoeidheid, wordt het natuurlijk ingewikkeld... Lukt het je de dingen los te laten? Ben je niet te perfectionistisch? Ik weet niet... Ik krijg soms de indruk, van wat je hier schrijft, dat je tegen een lichte overspannenheid aanzit. Maar misschien is die indruk wel helemaal verkeerd hoor.
dat zit ik volgens mij al 6 jaar :')

ik schrik er nu een beetje van dat ik niet zoveel energie krijg als ik zou willen. ik ben een perfectionist, al kan ik dat tegenwoordig al veel beter loslaten. ik ben vooral lichamelijk moe, en een beetje geestelijk. deels ook vanwege dingen die nog buiten werk spelen (ik zou eigenlijk ook nog aan mn proefschrift en mn opleidingsportfolio moeten werken naast nieuwe school en grotere aanstelling, ik zit nog in de laatste fase van een projectbestuur - project eind september... etc.)

op school zelf vind ik het erg leuk allemaal, maar ik kan me 's avonds niet goed tot werken zetten, en ik zie wel op tegen een dag als morgen: 1e tot 7e les, wel 1 tussenuur maar ook pauzesurveillance (we hebben 2x een half uur pauze, 1 daarvan surveilleer ik) dan weer tussenuur, ingeroosterde vergadering, half vijf klaar (dat is al 9 en een half uur op school zijn). dan wachten op m'n eerste ouderavond ooit, spannend enzo, en pas tegen tienen thuis waarschijnlijk. dat vind ik lang, eng en moeilijk.

maar vergeleken met vorig jaar is het zoveel makkelijker allemaal! het is alleen ook veel méér geworden.
Kwak
pi_101641651
Het is zeker even wennen na de vakantie, ook voor mij en ook al is dit de derde lesweek. Ik ben in stapjes meer gaan werken. In 2008-2009 tijdens mijn LIO jaar werkte ik op mijn school 9 lesuren. In het jaar daarna (2009-2010) werkte ik ongeveer 15 lesuren. Vorig jaar waren dat er ongeveer 18/19 en nu tijdelijk 25 en na de kerst ongeveer 23. Maar het is zwaar, zeker met alle taken. Lesgeven, mentoraat, maatschappelijke stage helpen opzetten, leerlingen begeleiden die stage lopen in het Erasmus MC, profielwerkstukken...maar goed, als ik dan 3 enthousiaste 6V leerlingen rond zie lopen in het Erasmus word ik zelf ook weer helemaal happy.
pi_101643268
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:09 schreef kwakz0r het volgende:
dat vind ik lang, eng en moeilijk.

Het is ook lang, eng en moeilijk. Maar misschien is het vooral belangrijk te benadrukken voor jezelf dat je het kan, dat het leuk is en dat je er veel van leert. Het wat minder 'zwaar' zien en proberen vertrouwen te hebben in wat je kan. Dat moet natuurlijk groeien, dat gevoel, maar het is ook een beetje een kwestie van self-fulfilling prophecy. Vanavond proberen even lekker te ontspannen, niet praten (of schrijven) over werk, over je zorgen of je vermoeidheid, maar alles even lekker van je afzetten. En als je toch aan je werk denkt, bedenken dat het morgen vast een best leuke dag gaat worden en dat jij het wel aan gaat kunnen allemaal. En dat jij het in ieder geval leuk gaat maken.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_101645874
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 september 2011 19:39 schreef mane het volgende:

[..]

Het is ook lang, eng en moeilijk. Maar misschien is het vooral belangrijk te benadrukken voor jezelf dat je het kan, dat het leuk is en dat je er veel van leert. Het wat minder 'zwaar' zien en proberen vertrouwen te hebben in wat je kan. Dat moet natuurlijk groeien, dat gevoel, maar het is ook een beetje een kwestie van self-fulfilling prophecy. Vanavond proberen even lekker te ontspannen, niet praten (of schrijven) over werk, over je zorgen of je vermoeidheid, maar alles even lekker van je afzetten. En als je toch aan je werk denkt, bedenken dat het morgen vast een best leuke dag gaat worden en dat jij het wel aan gaat kunnen allemaal. En dat jij het in ieder geval leuk gaat maken.
:Y goeie insteek lukt me ook vaker wel dan niet, alleen als t allemaal van n leien dakje gaat post ik hier minder op de een of andere manier :@ en vandaag was wel een dieptepuntje even. morgen weer beter!
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')