mensen om mij heen merken heel duidelijk dat ik met 0,8 fte zeker 30-35 uur in de week op school zit, en vaak weekenddagen en avonden aan voor- en nawerk besteed, plus dan nog de verplichte activiteiten op school buiten lestijd. ik heb ervoor gekozen, mede omdat ik lange vakanties heb en omdat het veel vastigheid biedt in deze tijden (ik geef een tekortvak), maar vooral omdat het leuk is en ik van kinderen houd. de lange uren zijn dan part of the dealquote:Op maandag 5 september 2011 16:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nu slaat de wijzer weer naar de ándere kant te ver door, vind ik. Eerst dat artikel van "oh wat zijn we toch zielig, want ik heb een vies kopje thee", en nu krijgen we een betoog dat het onderwijs een en al halleluja is. "In het voortgezet onderwijs heb je een volledige baan bij 25 lesuurtjes van 50 minuten" - lesuurtjes. Dat klinkt al alsof het niks is. Deze collega heeft waarschijnlijk ook alleen maar 25 "lesuurtjes". Geen mentoraat, geen lid van werkgroep blabla, geen begeleider van stagiaires, geen lid van de organisatie van zus en zo - ook allemaal taken die je in de schoot geworpen krijgt en die veel tijd opslurpen.
Los daarvan: ik ben het wel met die schrijver eens hoor. Met al dat gezeik zet je alleen jezelf in de kijker.
Dat dacht ik in het begin ook. Er is klagen en klagen. Je hebt de klagers die het niet fijn vinden als ze een vies kopje thee hebben, als ze pauzetoezicht moeten houden als het regent, en ouderavonden verafschuwen. Er zijn ook klagers die uit betrokkenheid dingen aan de kaak willen stellen. Hoe langer ik in het onderwijs zit, vallen me veel dingen op die gewoon aan verbetering toe zijn. Je realiseert je ook dat er dingen niet goed geregeld zijn. Uit bezorgdheid kaart je dan dingen aan, maar ik zeur nooit "om het zeuren". Als ik dingen aankaart ("gezeur") dan heb ik op z'n minst altijd een verbeterpunt of alternatief achter de hand.quote:Op maandag 5 september 2011 18:05 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen.
Dat dus.quote:Op maandag 5 september 2011 18:39 schreef ShadyLane het volgende:
Op het moment dat een collega uit oprechte bezorgdheid om de leerlingen moppert dat de klassen veel te groot worden, ben je nogal een zuurpruim als je dat soort betrokkenheid interpreteert als 'enkel geklaag/gezeur'.
In sommige regio's wel in het 1e graadsgebied voor zover ik weet. Althans, tijdens mijn laatste sollicitatie werd gezegd dat het heel lastig was om 1e graders voor Engels te krijgen (regio Rotterdam). Wat op zich wel logisch is, want er is geen 1e graads opleiding in Rotterdam.quote:
Echte zeurklagers heb je natuurlijk ook, absoluut, ik had een collega die werkelijk geen REET uitvoerde, afgezien van het hoogst noodzakelijke, en in onze gezamenlijke tussenuren waarin ik door de personeelskamer rende van het kopieerapparaat naar een leerling die extra uitleg nodig had enz. enz. zat hij daar, zijn tussenuur te vullen met geklaag dat ie het zo druk hadquote:Op maandag 5 september 2011 19:25 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Ik zal het van jullie oude rotten maar aannemen Jullie hebben natuurlijk helemaal helemaal gelijk dat er in het onderwijs veel mis is en dat er vaak wordt geklaagd uit betrokkenheid.
In west-nederland wel voor 1e graads ja, net als Nederlands, Frans, Duits, Klassieke Talen en de betavakken. Ik was ook weer met 1 brief binnen bij twee scholenquote:Op maandag 5 september 2011 20:06 schreef Dutchie11 het volgende:
[..]
In sommige regio's wel in het 1e graadsgebied voor zover ik weet. Althans, tijdens mijn laatste sollicitatie werd gezegd dat het heel lastig was om 1e graders voor Engels te krijgen (regio Rotterdam). Wat op zich wel logisch is, want er is geen 1e graads opleiding in Rotterdam.
Het feit dat ik 1e graads wil gaan doen stemde de school al heel blij.
Dat meisje gaf 'm ook repliek door te zeggen dat ze keihard d'r best ging doen voor VWO. Vandaag even aangesproken, collega. De opmerkingen was zo geplaatst. De leerling deed wat te weinig, iets te veel praten en toen maakte hij de opmerking dat hij haar nog wel eens op de MAVO zou terugzien...quote:Op zaterdag 3 september 2011 11:09 schreef mane het volgende:
Ik zou die collega er wel naar vragen, maar niet op een beschuldigende maar juist heel luchtige toon. Dan kun je er misschien een beetje achter komen hoe die leraar zelf daar tegenover staat en wat zijn eigen beeld is van hoe hij met leerlingen om gaat.
De meisjes in kwestie zou ik vooral aanspreken op hun eigen gevoel van trots. Je laat je toch niet door een leraar aanpraten dat je dom bent zeker? Kom op zeg! Dat moet je maar met een korreltje zout nemen hoor. Bovendien is het een stimulans om die leraar vooral het tegendeel te gaan bewijzen. Laat maar zien dat hij het bij het verkeerde eind heeft.
quote:Op maandag 5 september 2011 21:39 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
In west-nederland wel voor 1e graads ja, net als Nederlands, Frans, Duits, Klassieke Talen en de betavakken. Ik was ook weer met 1 brief binnen bij twee scholen
maar ben je dan niet gewoon een beetje laat voor de vacatures nu? in april stikt t nog van de vacatures en kun je op allerlei scholen wel terecht volgens mij.quote:Op maandag 5 september 2011 22:27 schreef merry77 het volgende:
Nou, valt mij als beta (natuurkunde) toch erg tegen om iets te vinden.
Bijna alle studenten van waar ik mee begon hebben al iets (op 1 na bij de stageschool).
Vandaag een enthousiast gesprek gehad, maar ja meerdere kandidaten.
En elke vakdocent is ook mentor van een groepje tot 15 leerlingen. En moet een dagopening doen.
Met die laatste twee heb ik beide geen ervaring.
En oja, ik ben dan gelijk de enige bovenbouw docent. Oftewel gelijk de verantwoording voor 2 havo 5 klassen en een 6 vwo klas.
Over in het diepe springen gesproken.
[..]
Ik ken eigenlijk helemaal geen collega's die zeuren over hun eigen werk. Nog op niet één school meegemaakt. Enkel in de media lees ik dat allemaal.quote:Op maandag 5 september 2011 18:05 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Het eerste artikel is overdreven negatief, dit artikel is overdreven positief. In beide gevallen natuurlijk bedoeld om discussie uit te lokken, wat ook goed lukt.
Als beginnend docent vind ik het ergerlijk dat veel klagende collega's hun vak zo naar beneden halen. Alsof je wel een enorme loser moet zijn om in het onderwijs te werken, want het is werkelijk verschrikkelijk en het afvoerputje van werkend Nederland, want in het bedrijfsleven is alles zo veel beter... Vind je het gek dat het beroep niet veel prestige heeft, als een groot deel van de mensen die het uitoefenen er alleen maar over zitten te klagen?
dat zit ik volgens mij al 6 jaarquote:Op dinsdag 6 september 2011 18:48 schreef mane het volgende:
Wat voor vermoeidheid is het: lichamelijk of vooral geestelijk? Een combinatie? En heeft die vermoeidheid alleen te maken met veel werk, of spelen er andere dingen?
In principe is het zo dat als je iets doet wat je leuk vindt je er ook energie van krijgt. Dat zou als compensatie voor het soms zware werk en het vroege opstaan zo moeten voelen, denk ik. Dat je dus wel moe bent, maar tegelijkertijd denkt: jeeh! . Dat is niet iedere dag haalbaar, maar voor de juiste balans wel belangrijk dat het vaak/regelmatig zo is. Aan de andere kant: dit is pas je tweede jaar voor de klas en je begint weer op een nieuwe school en dat is ook allemaal best heftig. Maak je je niet te druk over dingen? Als je ook ga nadenken/piekeren over de vermoeidheid, wordt het natuurlijk ingewikkeld... Lukt het je de dingen los te laten? Ben je niet te perfectionistisch? Ik weet niet... Ik krijg soms de indruk, van wat je hier schrijft, dat je tegen een lichte overspannenheid aanzit. Maar misschien is die indruk wel helemaal verkeerd hoor.
Het is ook lang, eng en moeilijk. Maar misschien is het vooral belangrijk te benadrukken voor jezelf dat je het kan, dat het leuk is en dat je er veel van leert. Het wat minder 'zwaar' zien en proberen vertrouwen te hebben in wat je kan. Dat moet natuurlijk groeien, dat gevoel, maar het is ook een beetje een kwestie van self-fulfilling prophecy. Vanavond proberen even lekker te ontspannen, niet praten (of schrijven) over werk, over je zorgen of je vermoeidheid, maar alles even lekker van je afzetten. En als je toch aan je werk denkt, bedenken dat het morgen vast een best leuke dag gaat worden en dat jij het wel aan gaat kunnen allemaal. En dat jij het in ieder geval leuk gaat maken.quote:
goeie insteek lukt me ook vaker wel dan niet, alleen als t allemaal van n leien dakje gaat post ik hier minder op de een of andere manier en vandaag was wel een dieptepuntje even. morgen weer beter!quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:39 schreef mane het volgende:
[..]
Het is ook lang, eng en moeilijk. Maar misschien is het vooral belangrijk te benadrukken voor jezelf dat je het kan, dat het leuk is en dat je er veel van leert. Het wat minder 'zwaar' zien en proberen vertrouwen te hebben in wat je kan. Dat moet natuurlijk groeien, dat gevoel, maar het is ook een beetje een kwestie van self-fulfilling prophecy. Vanavond proberen even lekker te ontspannen, niet praten (of schrijven) over werk, over je zorgen of je vermoeidheid, maar alles even lekker van je afzetten. En als je toch aan je werk denkt, bedenken dat het morgen vast een best leuke dag gaat worden en dat jij het wel aan gaat kunnen allemaal. En dat jij het in ieder geval leuk gaat maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |