abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 juli 2011 @ 21:58:23 #1
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_99938144
Deel 24 alweer van ons gezellige docententopic. Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.
  maandag 25 juli 2011 @ 22:14:12 #2
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_99938901
Ik zag een lapo en geen nieuw topic, dus heb ik hem maar aangemaakt... :@
  maandag 25 juli 2011 @ 22:21:27 #3
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99939221
Moet wel nog even centraal gemaakt worden door een modje.

quote:
Hoe was jullie allereerste stage en wat moest je doen
Eerste stage moest ik achter in de klas zitten en observeren. Kreeg je van de opleiding een joekel van een klapper mee met allerhande opdrachten, varierend van volstrekt nutteloos tot beetje nutteloos. Je kreeg nog net niet de taak om het aantal bakstenen te gaan tellen. Dan is het de bedoeling dat je stukjes van de les gaat geven, bijv. een stukje uitleg, een lesbegin of afronding van de les. En zo ga je steeds wat verder.
Ik heb destijds aan mijn stagebegeleider gevraagd of ik hele lessen mocht draaien. Dan zou ik vanzelf wel zien of ik ging verzuipen of bleef drijven. Was wel een gokje, maar goed, daar zijn stages voor. De stagebegeleider vond het okee, dus gaf ik volledige lessen.
Daarnaast krijg je tijdens zo'n snuffelstage voor het eerst een kijkje achter de schermen en zie je dus ook wat een leraar allemaal moet doen - wat je dus, als leerling, niet ziet.
.
pi_99939703
Ik heb afgelopen jaar ook stage gelopen in zowel het PO als VO (voor de opleiding docent muziek, ik ben nu tweedejaars), maar totaal niet veel meegekregen over wat een docent náást het lesgeven allemaal moet doen. Hopelijk komt dat uitgebreide kijkje achter de schermen nog :)
pi_99942019
En om de vraag van Santello uit het vorige topic nog even te beantwoorden:

quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 21:17 schreef Santello het volgende:
Wij willen cijfers zien


En dan hier nog de gewijzigde salaristabellen voor het VO.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2011 23:24:47 ]
pi_99951820
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 22:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Moet wel nog even centraal gemaakt worden door een modje.

[..]

Eerste stage moest ik achter in de klas zitten en observeren. Kreeg je van de opleiding een joekel van een klapper mee met allerhande opdrachten, varierend van volstrekt nutteloos tot beetje nutteloos. Je kreeg nog net niet de taak om het aantal bakstenen te gaan tellen. Dan is het de bedoeling dat je stukjes van de les gaat geven, bijv. een stukje uitleg, een lesbegin of afronding van de les. En zo ga je steeds wat verder.
Ik heb destijds aan mijn stagebegeleider gevraagd of ik hele lessen mocht draaien. Dan zou ik vanzelf wel zien of ik ging verzuipen of bleef drijven. Was wel een gokje, maar goed, daar zijn stages voor. De stagebegeleider vond het okee, dus gaf ik volledige lessen.
Daarnaast krijg je tijdens zo'n snuffelstage voor het eerst een kijkje achter de schermen en zie je dus ook wat een leraar allemaal moet doen - wat je dus, als leerling, niet ziet.
Dit was bij mij ook zo, de eerste stages lijken op elkaar. Ik liep stage op het Stedelijk Gymnasium in Leiden en observeerde lessen (we waren met 3 stagiaires) en als een medestudent een les gaf observeerde ik/wij die ook om weer feedback te geven. Maar al snel werd ik het observeren zat en wilde ik aan de slag gaan. Dus eerst helpen tijdens de les (als leerlingen bezig zijn) en daarna ook mijn eerste lessen gegeven. Dat weer bespreken en weer verbeterpunten aanbrengen. Daarnaast achter de schermen kijken en we hebben toen ook bij andere lessen (behalve ons eigen monovak) gekeken. Een medestudent heeft toen ook een dag meegelopen met de klas, indrukwekkend omdat je dan pas goed beseft wat een klas allemaal op een lesdag meemaakt.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:14:17 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99957794
Meelopen met een klas is inderdaad ook leuk. Je ziet dan namelijk hoe een klas kan reageren op verschillende docenten, én dan zie je ook heel goed dat jij als docent met jouw gedrag eigenlijk zélf bepaalt hoe een klas op jou reageert. Bij de ene docent is de klas heel rustig, bij de volgende docent vliegen de plafondplaten in het rond, en bij docent nummer 3 hangt een hele gezellige sfeer. Drie docenten, éénzelfde klas. Dat vond ik wel opmerkelijk, destijds.
En ik realiseerde me toen ook weer hoe vermoeiend het eigenlijk is om 8 uur achter elkaar in houten bankjes te hangen :@
.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:41:38 #8
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_99961245
Wel een leuk idee inderdaad om een dagje met een klas mee te lopen :)
Op elke fokker past een bril.
pi_99979701
Vraagje aan jullie. Onze school heeft wat last van een negatief imago, deels terecht en deels onterecht. Daar werken we ook keihard aan maar een goede naam herstellen kost veel, heel veel tijd.

Ook merken we dat sommige basisscholen nogal gekleurd zijn in hun visie (dit betekent in de praktijk school A aanbevelen en scholen B en C niet en zelfs foldermateriaal van scholen B en C achterhouden) en ik vraag me af op welke manieren een VO-school de banden met basisscholen kan aanhalen. Hoe doen jullie scholen dit? Ik zat er met een collega over te brainstormen voor de vakantie en we kwamen wel met wat ideeën maar misschien hebben jullie leuke ideeën. Of het praktisch is uit te voeren is een tweede, maar alle het goede begint bij goede ideeën ;)
pi_99979995
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:12 schreef Hippos het volgende:
Vraagje die misschien een antwoord hier kan vinden. Onze school heeft wat last van een negatief imago, deels terecht en deels onterecht. Daar werken we ook keihard aan maar een goede naam herstellen kost veel, heel veel tijd.

Ook merken we dat sommige basisscholen nogal gekleurd zijn in hun visie (dit betekent in de praktijk school A aanbevelen en scholen B en C niet en zelfs foldermateriaal van scholen B en C achterhouden) en ik vraag me af op welke manieren een VO-school de banden met basisscholen kan aanhalen. Hoe doen jullie scholen dit? Ik zat er met een collega over te brainstormen voor de vakantie en we kwamen wel met wat ideeën maar misschien hebben jullie leuke ideeën. Of het praktisch is uit te voeren is een tweede, maar alle het goede begint bij goede ideeën ;)
Wij hebben de laatste jaren geregeld studiedagen met leerkrachten van de basisscholen in de buurt. Met name de vakken en docenten wiskunde/rekenen, Nederlands en Engels zijn daarbij betrokken. We proberen te kijken hoe men op de basisschool omgaat met bepaalde onderwerpen en manieren van lesgeven. Dat vergelijken we met de manier van lesgeven op de middelbare school.
Het is heel leerzaam gebleken en we hebben de kloof die wij ervaren wel wat kunnen verkleinen.

Misschien dat jullie zo wat nader tot elkaar kunnen komen?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_99980204
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:17 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Wij hebben de laatste jaren geregeld studiedagen met leerkrachten van de basisscholen in de buurt. Met name de vakken en docenten wiskunde/rekenen, Nederlands en Engels zijn daarbij betrokken. We proberen te kijken hoe men op de basisschool omgaat met bepaalde onderwerpen en manieren van lesgeven. Dat vergelijken we met de manier van lesgeven op de middelbare school.
Het is heel leerzaam gebleken en we hebben de kloof die wij ervaren wel wat kunnen verkleinen.
(eerste even een spelingsfout uit mijn post gehaald :P ) Maar dit is al een waardevol idee, dank je wel, ik ben ervan overtuigd dat we op het gebied van communicatie tussen onze school en de basisscholen veel kunnen bereiken en een positieve naam kunnen opbouwen, want dat hebben we hard nodig. Wat doen jullie scholen eigenlijk op het gebied van werving in de maanden november-februari? Bij ons heb je een demo-avond (komen leerlingen met ouders en volgen dan enkele korte lessen) maar komen verschillende basisscholen ook langs om een uurtje of 2 rond te lopen in de school, een grotere demo-les en dan maken ze de school echt mee. Daarnaast natuurlijk de open dag, maar ik heb het gevoel dat we nog meer kunnen. Maar misschien overdrijf ik.
pi_99980534
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:20 schreef Hippos het volgende:

[..]

(eerste even een spelingsfout uit mijn post gehaald :P ) Maar dit is al een waardevol idee, dank je wel, ik ben ervan overtuigd dat we op het gebied van communicatie tussen onze school en de basisscholen veel kunnen bereiken en een positieve naam kunnen opbouwen, want dat hebben we hard nodig. Wat doen jullie scholen eigenlijk op het gebied van werving in de maanden november-februari? Bij ons heb je een demo-avond (komen leerlingen met ouders en volgen dan enkele korte lessen) maar komen verschillende basisscholen ook langs om een uurtje of 2 rond te lopen in de school, een grotere demo-les en dan maken ze de school echt mee. Daarnaast natuurlijk de open dag, maar ik heb het gevoel dat we nog meer kunnen. Maar misschien overdrijf ik.
Wij doen eigenlijk maar drie 'grote' dingen om leerlingen te 'lokken' en contact te hebben met basisscholen.
1) Studiedagen zoals net beschreven.
2) Mini-lessen (een paar weken voor het open huis). Leerlingen van de basisscholen krijgen dan 5 vakken van 20 minuten per stuk zodat ze een beetje kunnen proeven wat ze gaan krijgen. De leerkrachten van de basisscholen zijn daarbij aanwezig.
3) Open Huis

Meer schiet me even niet te binnen, dus dat zegt genoeg :)
Mocht je serieus werk gaan maken van overleg met de basisscholen, dan kan ik wel in mijn mailarchief zoeken welke opzet we hebben gekozen en welke onderwerpen aan bod zijn geweest. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_99980900
Globaal hetzelfde als onze school (studiedagen is wel nieuw, dat kende ik niet) maar de laatste 3 jaar merken we dat we toch iets meer moeten gaan doen. We hebben gewoon een wat mindere aanmeldingen en het kost even voordat we dat weer te boven zijn. Vooral het imago moet verbeteren en daarom denk ik dat het slim is om ook te investeren in zaken die daarbij (ook op lange termijn) kunnen helpen. Ik hoop vooral dat onze mentoren voor een positief imago gaan zorgen, want dat is verreweg het belangrijkste (en soms hoor ik wel eens verhalen...).

Maar alle ideeën zijn welkom! :P
pi_99981178
Een mentorentraining is bij ons gegeven door de oprichter van http://rvtraining.nl met een aantal medewerkers. Als je duidelijk aangeeft wat je precies voor ogen hebt (imagoverbetering?), kunnen zijn trainingen en cursussen voor zowel beginnende als gevorderde mentoren heel zinvol zijn.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:39:47 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99981344
- Een kennismakingsmiddag? Als in juni de nieuwe brugklassen gemaakt zijn, nodig de leerlingen uit op een woensdagmiddag om al kennis te maken met hun nieuwe mentor en klasgenootjes?
- Of een speciaal feest, waarbij een brugklasser een introducé uit groep 8 mee mag nemen? Zo krijgen de groep achters een beeld van jullie middelbare school.
- Zorg dat de school positief in de pers komt. Ik stuur als PR functionaris veel kopij naar de kranten. Denk bijv. aan berichtgeving over projecten, sportieve prestaties, etc. Dan komt je school bij ouders op de keukentafel te liggen.
- Aantrekkelijke website?
.
pi_99981411
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Een kennismakingsmiddag? Als in juni de nieuwe brugklassen gemaakt zijn, nodig de leerlingen uit op een woensdagmiddag om al kennis te maken met hun nieuwe mentor en klasgenootjes?
Dat doen wij ook idd!

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Aantrekkelijke website?
Heel vaak een zorgenkindje van een school.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:42:25 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99981487
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:41 schreef -J-D- het volgende:
Heel vaak een zorgenkindje van een school.
Maar ó zo belangrijk!
.
pi_99981602
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Maar ó zo belangrijk!
Idd, ik zit al jaren te zeuren op onze school dat we de website te weinig als PR-middel gebruiken. Bv.: We hebben een paar VWO-plus klassen met diverse mooie projecten. Maar op de website staat alleen een algemeen verhaal zonder concrete voorbeelden of links naar projecten.
Een gemiste kans is een understatement.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_99993232
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Een kennismakingsmiddag? Als in juni de nieuwe brugklassen gemaakt zijn, nodig de leerlingen uit op een woensdagmiddag om al kennis te maken met hun nieuwe mentor en klasgenootjes?
- Of een speciaal feest, waarbij een brugklasser een introducé uit groep 8 mee mag nemen? Zo krijgen de groep achters een beeld van jullie middelbare school.
- Zorg dat de school positief in de pers komt. Ik stuur als PR functionaris veel kopij naar de kranten. Denk bijv. aan berichtgeving over projecten, sportieve prestaties, etc. Dan komt je school bij ouders op de keukentafel te liggen.
- Aantrekkelijke website?
Die intromiddag hebben we ook zag ik net, ik geef zelf geen les aan klas 1 maar even speuren en ik zag dat we in juni altijd zo'n middag hebben, maar het meenemen van een introducee op een feest is weer een leuk idee. Dat van de PR weten we inmiddels ook. We komen ook redelijk vaak in de regionale bladen met positief nieuws (zeker vorig schooljaar) maar in de wat grotere kranten niet. Onze grootste concurrent weer wel en dat proberen we echt te veranderen, maar dan moeten onze stukjes wel geplaatst worden ;)

Onze website is ook aangepast maar daar zijn we voor een deel ook weer afhankelijk van de overkoepelende organisatie die de websites van alle zusterscholen bouwt. Daar word ik wel eens moe van.
  woensdag 27 juli 2011 @ 17:56:20 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100012626
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juli 2011 09:28 schreef Hippos het volgende:
maar dan moeten onze stukjes wel geplaatst worden ;)
Of de krant bellen en vragen of ze een journalist langs sturen. Doe ik ook wel eens, maar dan wel alleen bij écht bijzondere en grootse gevallen.
.
pi_100013142
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 17:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Of de krant bellen en vragen of ze een journalist langs sturen. Doe ik ook wel eens, maar dan wel alleen bij écht bijzondere en grootse gevallen.
Dat is inderdaad een enorme goede tip. Al doende kwamen we daar ook achter. Onze vakgroep organiseert dit jaar (weer) een enorm leuke activiteiten dag waarbij leerlingen in de natuur (compleet met veldwerktent en materialen) allerlei onderzoekjes doen. Daar komt nu een journalist bij kijken. Ik hoop op een mooie stukje :)
  woensdag 27 juli 2011 @ 18:28:57 #22
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100013675
Of zelf filmpjes maken van activiteiten op school en die op Youtube zetten. Is toch weer net iets leuker dan foto's. Moet je wel iemand hebben die een beetje behendig is met een videobewerkingsprogramma. Maar de leerlingen zijn natuurlijk de beste PR. Als zij leuke verhalen te vertellen hebben, heeft dat ook weer een positief effect.
Of een "koffie-morgen" organiseren. Ouders of mensen uit de buurt komen dan in ongedwongen sfeer een kopje koffie drinken met docenten en kunnen zich dan laten informeren wat de school doet.
.
pi_100213820
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:12 schreef Hippos het volgende:
Vraagje aan jullie. Onze school heeft wat last van een negatief imago, deels terecht en deels onterecht. Daar werken we ook keihard aan maar een goede naam herstellen kost veel, heel veel tijd.

Ook merken we dat sommige basisscholen nogal gekleurd zijn in hun visie (dit betekent in de praktijk school A aanbevelen en scholen B en C niet en zelfs foldermateriaal van scholen B en C achterhouden) en ik vraag me af op welke manieren een VO-school de banden met basisscholen kan aanhalen. Hoe doen jullie scholen dit? Ik zat er met een collega over te brainstormen voor de vakantie en we kwamen wel met wat ideeën maar misschien hebben jullie leuke ideeën. Of het praktisch is uit te voeren is een tweede, maar alle het goede begint bij goede ideeën ;)
Nu ben ik heel benieuwd welke school dat is, is t in regio Leiden? PM staat open :7 O-)
Kwak
pi_100673846
Ha luie docenten... ik zie dat jullie allemaal vakantie aan het vieren zijn.

Ik krijg - als alles goed gaat - begin 2012 een tweedegraadsbevoegdheid maatschappijleer, door louter de minor leren lesgeven te volgen. Nu zijn er uiteraard weinig vacatures voor maatschappijleer in de omgeving van een universiteit waar dit gegeven wordt. Ik vroeg me dus af of scholen (snel) bereid zijn je voor een ander vak aan te nemen, indien je al een bevoegdheid hebt. Ik ken wel een paar verhalen over een gymdocent die als invaller wiskunde ging geven aan de brugklas, of een Engelsman die opleidingsloos Engels mag geven terwijl de school de opleiding betaalt. Ik zou dan voor het vak Nederlands kiezen.
Graag op anoniem
pi_100673924
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:13 schreef Mainport het volgende:
Ha luie docenten... ik zie dat jullie allemaal vakantie aan het vieren zijn.

Ik krijg - als alles goed gaat - begin 2012 een tweedegraadsbevoegdheid maatschappijleer, door louter de minor leren lesgeven te volgen. Nu zijn er uiteraard weinig vacatures voor maatschappijleer in de omgeving van een universiteit waar dit gegeven wordt. Ik vroeg me dus af of scholen (snel) bereid zijn je voor een ander vak aan te nemen, indien je al een bevoegdheid hebt. Ik ken wel een paar verhalen over een gymdocent die als invaller wiskunde ging geven aan de brugklas, of een Engelsman die opleidingsloos Engels mag geven terwijl de school de opleiding betaalt. Ik zou dan voor het vak Nederlands kiezen.
Zolang je bereid bent de studie te volgen die bij dat vak hoort, zijn scholen soms bereid.
Onbevoegd voor de klas zonder uitzicht op bevoegdheid gebeurt zelden voor langere tijd. De regels daaromtrent zijn ook aangescherpt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:32:23 #26
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_100674343
Ik moet eerder beginnen dan ik dacht :o

Aanstaande week een bijspijker week voor de lerarenopleiding (vrijwillig) om je voor te bereiden op de Nederlandse toets en presentatietechnieken. Het mooie is dat als die week de toets haalt je hem in oktober niet meer hoeft te doen, dat scheelt en je hoeft geen verplichte bijspijker vakken erbij te nemen.

Ik ben al niet zo'n ster in Nederlands, maar ik heb de afgelopen week al aardig zitten oefenen met zo'n boek van Bol.com. Combineer dat met nog een week extra bijspijkeren en dan neem ik aan dat er wel een voldoende valt te halen :7
Op elke fokker past een bril.
pi_100675675
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:16 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Zolang je bereid bent de studie te volgen die bij dat vak hoort, zijn scholen soms bereid.
Onbevoegd voor de klas zonder uitzicht op bevoegdheid gebeurt zelden voor langere tijd. De regels daaromtrent zijn ook aangescherpt.
Allez, dat geeft me hoop
Graag op anoniem
pi_100675720
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:32 schreef Catch_me het volgende:
Ik moet eerder beginnen dan ik dacht :o

Aanstaande week een bijspijker week voor de lerarenopleiding (vrijwillig) om je voor te bereiden op de Nederlandse toets- en presentatietechnieken. Het mooie is dat als je die week de toets haalt je hem in oktober niet meer hoeft te doen, dat scheelt en je hoeft geen verplichte bijspijker vakken erbij te nemen.

Ik ben al niet zo'n ster in Nederlands, maar ik heb de afgelopen week al aardig zitten oefenen met zo'n boek van Bol.com. Combineer dat met nog een week extra bijspijkeren en dan neem ik aan dat er wel een voldoende valt te halen :7
Graag op anoniem
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:51:22 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100676653
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:13 schreef Mainport het volgende:
Ha luie docenten... ik zie dat jullie allemaal vakantie aan het vieren zijn.

Ik krijg - als alles goed gaat - begin 2012 een tweedegraadsbevoegdheid maatschappijleer, door louter de minor leren lesgeven te volgen.
Maar heb je wel al een bevoegdheid voor een ander vak? Zo nee, dan duurt het niet meer lang of je krijgt de bevoegdheid bij een pakje boter.
.
pi_100677150
Geen enkele academicus wil dat werk fulltime doen voor een hongerloontje, dan krijg je dat vanzelf
Graag op anoniem
pi_100679732
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 15:08 schreef Mainport het volgende:
Geen enkele academicus wil dat werk fulltime doen voor een hongerloontje, dan krijg je dat vanzelf
Geen enkele? Ik wel :)
Alsof alles om loon gaat...
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:21:58 #32
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_100681140
Weet hier iemand toevallig of je voor de lerarenopleiding ook taal- en redekundig moet kunnen ontleden, of verschilt dat per instituut?

If so:
Op elke fokker past een bril.
  zaterdag 13 augustus 2011 @ 17:23:01 #33
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_100681168
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 17:21 schreef Catch_me het volgende:
Weet hier iemand toevallig of je voor de lerarenopleiding ook taal- en redekundig moet kunnen ontleden, of verschilt dat per instituut?

If so: [ afbeelding ]
Volgens mij moet je wel een reken- en taaltoets maken. Althans op Windesheim.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_100683734
maandag begint de startweek van het ICLON. Ik vind het spannend, maar tegelijkertijd baal ik omdat mijn vakantie 3 weken korter is dan "normaal" :p

Ik ben heel benieuwd hoe ik het dit jaar ga vinden!
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_100692009
Misschien bevalt de bijbaan je wel zo goed dat je straks als je academicus bent fulltime voor de klas wil, MP!

"Met de educatieve minor kunnen studenten al vroeg ontdekken wat een geweldig vak het leraarschap is, en boren we nieuw goud aan om de kwaliteit van het onderwijs te vergroten", redeneert Van Bijsterveldt.
pi_100718739
Ik ben gisteravond nog afgetroefd door een dertienjarig meisje... wat moet dat van mij worden
Graag op anoniem
pi_100720006
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 16:55 schreef Mainport het volgende:
Ik ben gisteravond nog afgetroefd door een dertienjarig meisje... wat moet dat van mij worden
Toen ik aan de opleiding begon, in augustus 2008, moest ik het herexamen 2008-II VWO maken. Dat maakte ik niet foutloos :') En nu, 3 jaar later, doe ik het misschien wel beter maar lang niet altijd foutloos, dat doet (bijna) geen enkele docent. Maak je er dus geen zorgen over, het gaat er vooral om hoe je de kennis overbrengt aan de leerlingen.
pi_100720244
Ik bedoelde dat ze een grote mond had en gevatter kon antwoorden dan ik... ze is geboren in 1998 nota bene. Ik barstte bijna in huilen uit
Graag op anoniem
pi_100723093
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 17:38 schreef Mainport het volgende:
Ik bedoelde dat ze een grote mond had en gevatter kon antwoorden dan ik... ze is geboren in 1998 nota bene. Ik barstte bijna in huilen uit
Oh, verkeerd begrepen ;-) Maar ik snap 'm. En het zal niet de eerste keer zijn hoor, ik heb ook wel eens momenten waarbij ik denk van 'hmmm.'
  zondag 14 augustus 2011 @ 19:38:56 #40
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_100724818
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 17:21 schreef Catch_me het volgende:
Weet hier iemand toevallig of je voor de lerarenopleiding ook taal- en redekundig moet kunnen ontleden, of verschilt dat per instituut?

If so: [ afbeelding ]
Ik heb dat voor de lerarenopleidingen Engels en Nederlands wel gemoeten, gelukkig.
pi_100751115
Ik ben behoorlijk nerveus voor de start volgende week. T is m'n tweede jaar voor de klas, maar een nieuwe school en een veel grotere aanstelling. En voor t eerst ben ik mentor dit jaar. Gaan die einde-vakantie-zenuwen ooit over?

Probeer me deze week voor te bereiden, beetje inlezen over mentor zijn, paperassen uitzoeken (zit tussen de dozen hier en probeer een werkplek te creëren en m'n materialen uit te sorteren... alsvast bedenken wat ik de eerste lessen wil doen enzo...

brrrr -O-

Terwijl ik weet dat ik t weer leuk vind zodra ik ervoor sta...
Kwak
pi_100751169
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 18:46 schreef Tha_Bartman het volgende:
maandag begint de startweek van het ICLON. Ik vind het spannend, maar tegelijkertijd baal ik omdat mijn vakantie 3 weken korter is dan "normaal" :p

Ik ben heel benieuwd hoe ik het dit jaar ga vinden!
Succes! Ik vond de introweek vorig jaar erg zwaar maar wel nuttig. Vriendinnetje van me begint ook deze week. Maar die staat al drie en een half jaar voor de klas, dus die komt in de groep met ervaren masterstudenten en zij-instromers waarschijnlijk, net als ik vorig jaar.

Weet je al wie je IB-ers zijn?
Kwak
  maandag 15 augustus 2011 @ 11:01:24 #43
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_100751908
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:32 schreef kwakz0r het volgende:

Weet je al wie je IB-ers zijn?
Nee, nog geen idee.
Maar ik heb vanwege mijn masterscriptie me nog niet echt bezig gehouden met alles rondom mijn nieuwe opleiding :@ Ik heb alleen zelf mijn stageplek geregeld zodat ik op een plek kwam waar ik niet te ver voor hoefde te reizen, en die zeer goed bevallen was bij een vriendin van mij vorig jaar.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_100752397
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 11:01 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Nee, nog geen idee.
Maar ik heb vanwege mijn masterscriptie me nog niet echt bezig gehouden met alles rondom mijn nieuwe opleiding :@ Ik heb alleen zelf mijn stageplek geregeld zodat ik op een plek kwam waar ik niet te ver voor hoefde te reizen, en die zeer goed bevallen was bij een vriendin van mij vorig jaar.
waar ga je stage lopen? (mag ook per pm)
Kwak
  maandag 15 augustus 2011 @ 12:52:56 #45
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100755599
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:30 schreef kwakz0r het volgende:
Ik ben behoorlijk nerveus voor de start volgende week. T is m'n tweede jaar voor de klas, maar een nieuwe school en een veel grotere aanstelling. En voor t eerst ben ik mentor dit jaar. Gaan die einde-vakantie-zenuwen ooit over?
Kan me goed voorstellen dat het spannend is. Bij mij maakte dat gevoel van nervositeit na verloop van tijd plaats voor positieve kriebels, zo van: "há, ik heb er weer zin in!".

quote:
Probeer me deze week voor te bereiden, beetje inlezen over mentor zijn
Een ander boek (naast "Handboek voor elke mentor") dat ik kan aanraden is "Begeleiden van de groep" van Piet Gielis/André Konig/Jan Lap. Staan ook handige tips in hoe je met je nieuwe mentorklas op een goeie manier het schooljaar door komt. "In gesprek met de leerling" van Konig is een prettig leesbaar boek over diverse gesprekstechnieken - handig voor je mentorleerlingen straks.

quote:
brrrr -O-
Komt goed ^O^
.
pi_100755838
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 12:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Kan me goed voorstellen dat het spannend is. Bij mij maakte dat gevoel van nervositeit na verloop van tijd plaats voor positieve kriebels, zo van: "há, ik heb er weer zin in!".

[..]

Een ander boek (naast "Handboek voor elke mentor") dat ik kan aanraden is "Begeleiden van de groep" van Piet Gielis/André Konig/Jan Lap. Staan ook handige tips in hoe je met je nieuwe mentorklas op een goeie manier het schooljaar door komt. "In gesprek met de leerling" van Konig is een prettig leesbaar boek over diverse gesprekstechnieken - handig voor je mentorleerlingen straks.

[..]

Komt goed ^O^
thanks! handboek voor elke mentor heb ik besteld, in gesprek met de leerling heb ik voor de opleiding moeten lezen. training gespreksvaardigheid net afgerond voor de vakantie, rest van pedagogiek volgt in oktober (ik doe er anderhalf jaar over ipv 1 jaar, door omstandigheden van ziekte en afmaken proefschrift)

ik vind t vast de tweede dag (of anders week) alweer leuk :P
Kwak
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:02:05 #47
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100755986
Oh, dat is ook zeker zo. :) Weer even over de drempel heen stappen en dan is 't weer leuk. Leerlingen zullen hetzelfde gevoel hebben, denk ik. In de eerste les met een nieuwe mentorklas was één van de dingen die ik deed, de leerlingen een korte vragenlijst laten invullen. Vragen als: 'Had je zin om naar school te komen?, hoe ging het vorig jaar op school?, wat doe je zoal ná school?, welk vak vind je het leukst?'. Duurt een minuutje of 5, maar 't levert je een schat aan informatie op. Ook de vraag 'Zijn er dingen waarvan je vindt dat ik - als jouw mentor - het moet weten?" kan heel interessante informatie leveren..
.
pi_100756122
http://www.voorelkementor.nl/artikelen.html deze artikelen zou ik allemáál wel willen lezen...
boek is ook besteld.

ik hoop van collega's wat te horen over wat te doen in de mentorles... hebben virjdag introdag, maandag "warme" overdracht met de vorige mentor.

Ik word geloof ik in elk geval geacht met elke leerling voor 1 september een gesprek individueel gehad te hebben over sterktes en zwaktes, en daar verslag van te leggen, ihkv begeleiding bij profielkeuze (t is havo 3).

was van plan om in elke klas tijdens de eerste engelse les tijd te besteden aan "wat mogen wij van elkaar verwachten?" ben in m'n vorige baan te snel er vanuit gegaan dat kinderen de school en omgansgregels wel kenden en dat t vanzelfsprekend was :') maar wil er ook weer geen preek van maken. de vorm "wat verwachten we van elkaar" vind ik dan wel passend.
Kwak
  maandag 15 augustus 2011 @ 13:16:45 #49
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100756500
Hebben jullie geen introductiedag?
.
pi_100756547
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 13:06 schreef kwakz0r het volgende:
was van plan om in elke klas tijdens de eerste engelse les tijd te besteden aan "wat mogen wij van elkaar verwachten?" ben in m'n vorige baan te snel er vanuit gegaan dat kinderen de school en omgansgregels wel kenden en dat t vanzelfsprekend was :') maar wil er ook weer geen preek van maken. de vorm "wat verwachten we van elkaar" vind ik dan wel passend.
Ja, goed idee!

Beginnen op een nieuwe school is natuurlijk ook spannend! Je zult zien dat het volgend jaar al een stuk minder spannend zal zijn en zo wordt dat ieder jaar minder. Vooral als je je echt fijn voelt op die school en je leuke collega's hebt en een band met leerlingen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_100757130
Vind 'm mooi "wat mogen we van elkaar verwachten?". Misschien ga ik 'm ook wel gebruiken tijdens m'n eerste lessen :) Ben erg aan het zoeken naar hoe ik de lessen wil gaan beginnen, maar deze past er wel in!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:15:27 #52
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_100771571
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:32 schreef kwakz0r het volgende:
Weet je al wie je IB-ers zijn?
Wilma Kruithof en Esther de Vrind.

En stage ga ik je over PM'en. :)

Het was een lange zit, veel informatie, spelletjes om elkaar te leren kennen, en wat basisvaardigheden. Ik heb er wel zin in, maar de collegebanken zijn weer even wennen. :P
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_100774295
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:15 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Wilma Kruithof en Esther de Vrind.

En stage ga ik je over PM'en. :)

Het was een lange zit, veel informatie, spelletjes om elkaar te leren kennen, en wat basisvaardigheden. Ik heb er wel zin in, maar de collegebanken zijn weer even wennen. :P
esther is leuk! Die was mijn vakdidacticus! (we waren met veel te veel vam engels dus verdeeld onder de amdere vakdidactici van modernde vreemde talen). Wilma ken ik niet...
Kwak
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:34:26 #54
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_100775414
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:13 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

esther is leuk! Die was mijn vakdidacticus! (we waren met veel te veel vam engels dus verdeeld onder de amdere vakdidactici van modernde vreemde talen). Wilma ken ik niet...
Wilma is nieuw dus dat kan kloppen. Ze brachten beiden de les erg leuk vanmiddag dus dat gaf goede hoop voor de toekomst.:Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:51:31 #55
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_100804803
Ik ga komende week op twee scholen aan de slag en ik zit nu te twijfelen of ik één agenda ga gebruiken of voor elke school een aparte. (Voor mijn privéleven gebruik ik geen agenda.) Het is natuurlijk deels persoonlijk wat handiger is, maar wat doen jullie en waarom?
pi_100805069
Een! Heb nooit op 2 scholen gewerkt maar wel bijklusdingen naast m'n werk gehad en als je met twee agenda's werkt is het risico op dubbele afspraken levensgroot. Voor de cijfers zou je eventueel wel een aparte agenda of een schrift kunnen nemen, maar al het andere zou ik centraal op 1 plek houden.
pi_100805261
Ik zou ook een doen. En dan wel een systeem om het toch een beetje te scheiden, bijvoorbeeld de dagen in twee helften delen, links voor de ene school, rechts voor de andere of met twee kleuren pen werken.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:49:44 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100807314
Ik heb zelf ook een tijdje op twee scholen gewerkt, en ik zou één agenda aanraden. Je zou inderdaad met twee kleuren kunnen werken - maar met één agenda hou je in elk geval overzicht.

Punten kun je ook in één agenda bij houden.
.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:52:53 #59
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_100807444
Dank voor de reacties, het wordt één agenda :) De ideeën van de twee kleuren of helften zal ik zeker overwegen.
pi_100808868
Ik begin de 29e met me nieuwe baan als docent bovenbouw havo/vwo.
Het is me eerste jaar zelfstandig, afgelopen jaar stage gelopen.

Ik ben opzoek naar een leuke manier om het jaar mee te beginnen en mezelf voor te stellen.
Is het verstandig gelijk veel over jezelf te vertellen of het gewoon bij je naam te houden?
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:45:42 #61
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100809503
Ligt er aan wat je zelf prettig vindt, denk ik. Sommige mensen zijn heel open, anderen weer wat gesloten. Wees jezelf. Ik ben heel open voor de klas, maar aan het begin van het schooljaar hou ik het bij een korte introductie. Gedurende het jaar leren ze me vanzelf wel beter kennen en vertel ik ook meer over mezelf.

Hou er ook rekening mee dat een klas er soms helemaal niet op zit te wachten als jij je hele levensverhaal op tafel gooit ;)
.
pi_100811188
Ik hou het ook kort, meestal vertel ik in een paar zinnen wie ik ben en wat ik allemaal doe (vakken) en daarna focus ik me op de klas. Dus een plattegrondje, namen doornemen en dan de focus naar het vak.
pi_100811209
Tsja, wat is veel. Naast je naam kan je natuurlijk ook je woonplaats vermelden en daar iets omheen of iets over je onderwijservaring/achtergrond. Dan vertel je wel iets over jezelf, zonder dat het meteen allemaal heel privacygevoelig en oninteressant is.

En iets héél anders, maar leerlingen die het hebben over 'me baan' en 'me eerste jaar' worden door mij gekielhaald. Nou ja, vooruit, figuurlijk dan. /beroepsdeformatie
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_100813234
Bedankt! Ik ga het beknopt houden.
Ik ben wel open (met grenzen natuurlijk) maar niet iedereen zal daarop zitten te wachten inderdaad!

@Naamah, die regel vind ik ook goed. Zulke dingen zeg je niet tegen een docent, dat is respectloos.
Ga ik ook handhaven!
pi_100813958
Ik bedoelde eigenlijk het gebruik van 'me' als bezittelijk voornaamwoord..
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_100815163
of: 'die man van Duits...' of 'die vrouw zei' :{
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 19:05:11 #67
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100817222
Als je op zulke dingen moet gaan letten, heb je wel een dagtaak, denk ik :D
.
pi_100817375
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 19:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als je op zulke dingen moet gaan letten, heb je wel een dagtaak, denk ik :D
Mwah, het is meer een automatisme om daar iets van te zeggen ;)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:23:04 #69
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_100821063
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 18:10 schreef Hippos het volgende:
of: 'die man van Duits...' of 'die vrouw zei' :{
Ik vind het vooral respectloos klinken als leerlingen alleen de achternaam van een collega noemen, dat laat ik ook altijd wel weten zonder direct een preek af te steken.
Als ze een verhaal houden over bijvoorbeeld 'Jansen' dan reageer ik standaard met 'Jansen? Ik ken helemaal geen Jansen...'. Er volgt dan meestal een verontwaardige reactie als 'u kent mevrouw Jansen toch wel?!' Dan antwoord ik op mijn beurt weer met 'Ooooh, MEVROUW Jansen. Ja, die ken ik wel.'
Ik hoop zo wel een signaal af te geven zonder meteen als een zure zeiksnor over te komen.
pi_100824919
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik vind het vooral respectloos klinken als leerlingen alleen de achternaam van een collega noemen, dat laat ik ook altijd wel weten zonder direct een preek af te steken.
Als ze een verhaal houden over bijvoorbeeld 'Jansen' dan reageer ik standaard met 'Jansen? Ik ken helemaal geen Jansen...'. Er volgt dan meestal een verontwaardige reactie als 'u kent mevrouw Jansen toch wel?!' Dan antwoord ik op mijn beurt weer met 'Ooooh, MEVROUW Jansen. Ja, die ken ik wel.'
Ik hoop zo wel een signaal af te geven zonder meteen als een zure zeiksnor over te komen.
Dat bedoelde ik ook inderdaad, ik corrigeer ze ook wel eens. "Dekker zei" "Je bedoelt Meneer Dekker?"
Vroeger als leerling ben ik 1x genadeloos door mijn docent Nederlands voor paal gezet toen ik per ongeluk 'hun zeiden' zei...het is me altijd bijgebleven :)
pi_100826048
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik vind het vooral respectloos klinken als leerlingen alleen de achternaam van een collega noemen, dat laat ik ook altijd wel weten zonder direct een preek af te steken.
Als ze een verhaal houden over bijvoorbeeld 'Jansen' dan reageer ik standaard met 'Jansen? Ik ken helemaal geen Jansen...'. Er volgt dan meestal een verontwaardige reactie als 'u kent mevrouw Jansen toch wel?!' Dan antwoord ik op mijn beurt weer met 'Ooooh, MEVROUW Jansen. Ja, die ken ik wel.'
Ik hoop zo wel een signaal af te geven zonder meteen als een zure zeiksnor over te komen.
Oh, daar zie ik dan het punt niet zo van, alhoewel ik toch wel van de goede manieren ben. Ik deed het zelf als leerling en later als student ook. Ik werd zelf als leerling wel door leraren met alleen mijn achternaam aangesproken (vooral als ze boos op me waren ;( .) maar dat komt ook omdat ik een nogal pakkende korte achternaam heb, denk ik. Ik heb nu collega's die een andere collega of leerlingen aanspreken met alleen de achternaam. t Is wel erg lullo-achtig fout natuurlijk.

The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:50:39 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100829599
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 21:54 schreef mane het volgende:
Ik heb nu collega's die een andere collega of leerlingen aanspreken met alleen de achternaam.
Die voelen zich dan wel érg verheven boven de rest van het volk...
.
pi_100829929
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik vind het vooral respectloos klinken als leerlingen alleen de achternaam van een collega noemen, dat laat ik ook altijd wel weten zonder direct een preek af te steken.
Als ze een verhaal houden over bijvoorbeeld 'Jansen' dan reageer ik standaard met 'Jansen? Ik ken helemaal geen Jansen...'. Er volgt dan meestal een verontwaardige reactie als 'u kent mevrouw Jansen toch wel?!' Dan antwoord ik op mijn beurt weer met 'Ooooh, MEVROUW Jansen. Ja, die ken ik wel.'
Ik hoop zo wel een signaal af te geven zonder meteen als een zure zeiksnor over te komen.
Ik vind bovenstaande manier toch iets meer 'zeikerig' dan onderstaand, als ik zo vrij mag zijn.
Ik kies zelf voor onderstaande manier omdat de boodschap dan ook wel overkomt.
Er zit een nuanceverschil in beide manieren, als je het mij vraagt.
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 21:34 schreef Hippos het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook inderdaad, ik corrigeer ze ook wel eens. "Dekker zei" "Je bedoelt Meneer Dekker?"
Vroeger als leerling ben ik 1x genadeloos door mijn docent Nederlands voor paal gezet toen ik per ongeluk 'hun zeiden' zei...het is me altijd bijgebleven :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:30:15 #74
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_100831942
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 22:56 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Ik vind bovenstaande manier toch iets meer 'zeikerig' dan onderstaand, als ik zo vrij mag zijn.
Ik kies zelf voor onderstaande manier omdat de boodschap dan ook wel overkomt.
Er zit een nuanceverschil in beide manieren, als je het mij vraagt.

[..]

Als ik een leerling met een IQ van 67 vraag 'je bedoelt Meneer Dekker?' dan vrees ik dat hij/zij daar niet altijd een boodschap in herkent...
pi_100860963
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:34 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Wilma is nieuw dus dat kan kloppen. Ze brachten beiden de les erg leuk vanmiddag dus dat gaf goede hoop voor de toekomst.:Y
Bedoel je niet toch Esther Bos? Die geeft als t goed is begeleiding met Wilma, Esther de Vrind doet de Alfrink opleidingsklas... Esther Bos was mijn IB en die is écht heel leuk!

Ik zie net dat de b;ackboard groep van mijn begeleidingsgroep is verdwenen van blackboard, kan dus nergens meer bij (heb gelukkig meeste studiewijzers enzo wel op papier, maar toch onhandig... maar even achteraan mailen).
Kwak
pi_100861140
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 17:51 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Bedoel je niet toch Esther Bos? Die geeft als t goed is begeleiding met Wilma,
Mijn excuses, die bedoel ik inderdaad.

Ik had Esther de vrind ergens in die enorme map zien staan en de verkeerde connectie gelegd. :P
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_100866841
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 17:56 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Mijn excuses, die bedoel ik inderdaad.

Ik had Esther de vrind ergens in die enorme map zien staan en de verkeerde connectie gelegd. :P
ik had ze allebei, enter confusion...
Kwak
pi_100875206
Het is ook echt zó veel informatie die in deze week gepropt wordt, en ik moet ook echt weer wennen aan het braaf iedere dag 4-5 uur college volgen :P

Gelukkig morgen laatste dag, en dan begint volgende week het echt werk.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_100933168
Nieuw rooster, nieuw informatieblad, veranderingen op gebied van cijferinvoer, toetsweken...afijn, maandag gaan we weer van start :)
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:05:00 #80
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_100933363
Ik heb in de afgelopen drie dagen meer dan 15 mails ontvangen, het is wel duidelijk dat de vakantie is afgelopen...
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:28:52 #81
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100936342
Ik ga volgende week weer es acclimatiseren, lokaal opruimen, collega's begroeten, etc. De week erná begint het feest weer. Het aantal mailtjes is ondertussen inderdaad langzaam toe aan het nemen. Normaal zit ik op 25 stuks per dag ongeveer. Heb wel weer zin om te beginnen :)

Kijken jullie trouwens naar "Over de Streep"? Toch wel vrij heftig wat daar allemaal speelt en naar boven komt. Zit soms met een brok in m'n keel er naar te kijken. Als het niet zo duur was, zou ik er zelf ook wel eens aan willen deelnemen met een jaarlaag.

[ Bericht 26% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-08-2011 16:31:35 ]
.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:56:00 #82
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_100943586
*O* Nederlandse taaltoets gehaald *O*

Dat betekent dus dat ik hem in oktober niet meer hoef te maken, weer een zorg minder. Ook voor een "oefen" tentamen pedagogiek (ik heb een soort bijspijkerweek gedaan) een 8 gehaald :)

Aanstaande week nog een weekje vakantie en dan gaan we echt aan de opleiding beginnen.
Op elke fokker past een bril.
pi_100951953
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga volgende week weer es acclimatiseren, lokaal opruimen, collega's begroeten, etc. De week erná begint het feest weer. Het aantal mailtjes is ondertussen inderdaad langzaam toe aan het nemen. Normaal zit ik op 25 stuks per dag ongeveer. Heb wel weer zin om te beginnen :)

Kijken jullie trouwens naar "Over de Streep"? Toch wel vrij heftig wat daar allemaal speelt en naar boven komt. Zit soms met een brok in m'n keel er naar te kijken. Als het niet zo duur was, zou ik er zelf ook wel eens aan willen deelnemen met een jaarlaag.
vriendin van me heeft zoiets met haar mentorklas gedaan - kwamen ze zelf mee. ze bespraken de film geloof ik in de klas tijdens haar vakles, en toen zei een leerling, kunnen we zoiets niet in de klas doen? zij vond het wel goed, maar toen was direct de vraag: vertelt u dan ook iets over uzelf? en dat heeft ze na even slikken gedaan, iets heel kwetsbaars verteld. Daarna vertelde om de beurt elke leerling een "geheim" en de hele klas in tranen enzo... heel indrukwekkend vonden ze het.

maar t kan alleen als t uit je klas zelf komt denk ik, in een gewone lessituatie, en als er een echte vertrouwensband is. je kunt zoiets niet sturen behalve in zo'n duur project.
Kwak
pi_100952045
vandaag trouwens intro op nieuwe school. al wat leuke collega's ontmoet, drie klapzoenen ontvangen van de locatiedirecteur (type: wassenaarse opa) en heel veel info aangehoord. maandag de meer les-praktische dingen in de teamvergadering, mentor-instructie etc.

spannend, maar heel veel zin in!

ook maar eens Teitler's lessen in orde gelezen (ben halverwege) veel "ohja" momenten, maar ook veel goede redenen om een goede start te maken en beter consequent te zijn. ik vind t fijn om zo duidelijk de gevolgen en redenen uitgelegd te krijgen met voorbeelden, anders dan de algemeenheden in Ebbens enzo...
Kwak
pi_101112807
Heb vorige week de laatste twee verbeterde opdrachten ingeleverd. Worden nu nagekeken. Als ze goed zijn dan ontvang ik in oktober mijn eerste graads bevoegdheid.

Alleen jammer genoeg heb ik nog geen baan kunnen vinden. Ik zou toch verwachten dat een eerste graads natuurkundeleraar wat schaarser zou zijn.
Alle anderen van de studie hebben wel een baan kunnen vinden. Op 1 na zelfs bij de stageschool waar ze stage liepen. Alleen hebben ze op de school waar ik stage liep al twee eerstegraders rondlopen en dat is genoeg. :-(

Heb al bij "maandag" geinformeerd, wellicht kan ik werk vinden als invaldocent.
Er werd me aangeraden niet als tweedegrader te gaan beginnen, omdat je dan een lager salaris krijgt aangeboden en daar moeilijk vanaf komt als je ook hogere klassen gaat lesgeven.

Wie heeft hetzelfde meegemaakt?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101114575
Het moment van onderhandelen over salaris is op het moment van in dienst komen ja, daar hebben ze gelijk in. Wanneer je eenmaal ergens voor LB1 aan de slag bent gegaan moet je met tientallen anderen concurreren om twee of drie hogere schalen die jaarlijks vrijkomen (dit is de situatie buiten de Randstad, binnen de Randstad zijn er meer mogelijkheden).

Jammer dat je nog niks gevonden hebt maar ik denk dat in elk geval invalwerk er zeker wel in moet zitten voor een eerstegrader natuurkunde. Ook in de eerste maanden van het schooljaar worden er al mensen overspannen of gaan met zwangerschapsverlof.

Succes!
pi_101136158
Sodeju, ik ben kapot. Maandag opening, gisteren vergaderdagje en geen lessen en dan vandaag in 1x 8 uur lesgeven achter elkaar. Dat voel ik wel :P 0,0 ritme ;)
Ik heb nu, behalve bovenbouwklassen, ook weer een aantal onderbouwklassen en ook 1 gymnasium. Aaah, die zijn echt nog zo O+
  woensdag 24 augustus 2011 @ 18:41:28 #88
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101136629
Ik heb weer een lekkere mentorklas, de eerste onderlinge vechtpartij is alweer een feit. Ik heb desondanks goede zin in het schooljaar, we gaan er wel weer wat leuks van maken. :)
pi_101139604
kent iemand het domein concept?
drie klassen leerlingen in 1 zaal waarbij dan een docent rondloopt en assisteert waar nodig?

Wat zijn zijn/haar ervaringen hiermee?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 24 augustus 2011 @ 20:10:26 #90
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101140091
Ja, ik heb met dat principe gewerkt. Ik denk trouwens niet dat er maar één docent op 3 klassen wordt gezet. Meestal zijn er dan gewoon 3 docenten aanwezig. (Zo niet: succes! :{ ).
Het heeft voordelen, het heeft nadelen. Je kunt daar natuurlijk geen klassikale les gaan geven, maar de leerlingen zijn bezig met een taak of project. Dat brengt een wat lossere sfeer, leerlingen praten wat met elkaar en jij kunt rustig uitleg geven aan leerlingen die dat nodig hebben. Zo kun je gedifferentieerd lesgeven.
Echter, je bent wel afhankelijk van je collega's. Als die hun klas niet onder controle hebben, dan stoort dat jouw klas en de rust in de zaal. Goede afspraken maken tussen collega's die lesgeven in die zaal is dan wel belangrijk.
Ik vond die uurtjes dat ik lesgaf in zo'n domein wel leuk, maar je moet er wel tegen kunnen :P
.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 20:59:59 #91
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101142466
Pfoe, vandaag ook mijn eerste echte lessen van het jaar gehad. Begonnen met een blokuur 6V en dat liep niet lekker. De les die ik gepland had liep in de soep (deels door een fout van mij en deels doordat ik de verkeerde sleutel van een kastje had gekregen...). Geen goed begin van het jaar dus helaas. Ik heb deze leerlingen vorig jaar twee maanden gehad als invaller en toen ging het prima, dus ik ga er maar van uit dat het beter wordt ;)

Daarna (althans, na drie tussenuren) een blokuur 5V en dat vrolijkte me weer helemaal op. Een leuke klas, is mijn eerste indruk, en ze hebben uitstekend meegedaan.

Morgen voor het eerst onderbouw: 2 havo/atheneum, 3 havo en 3 vwo. Ben benieuwd...
pi_101202310
Hoe ging het Johannes? En bij kwakzOr?

Ik heb er echt zin in dit jaar. De klassen die ik heb zijn ook echt heel leuk. Daarnaast ben ik geen onderbouwmentor meer, dat is een opluchting na al het werk van vorig jaar.

Iets minder is wel dat de vader van een mentorleerling van vorig jaar dreigt met een klacht bij de inspectie. Leerling is inmiddels van school af en volgens de ouders heeft onze school (ik dus ook) alles verkeerd gedaan. Die mensen zijn echt gek. Als er een leerling is voor wie we ons enorm hebben uitgesloofd dan is die het wel. En raadt eens wie er altijd weigerden mee te werken? Zoals mijn rector zei: soms is het nogal ondankbaar werk. Achja, het zal wel los lopen, alhoewel die ouders hier wel gek genoeg voor zijn.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:11:11 #93
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101205841
Ben ook weer begonnen. Weer lekker wiskunde, ipv natuurkunde de afgelopen 2 jaar. Heerlijk: meer uren per klas, minder voorbereidingstijd en de ruimte om eindeloos stomme verhaaltjes te verzinnen met getallenvoorbeelden. En meer 1 op 1 uitleggen. En eerste klassen. "Meester." :D
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:28:16 #94
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101229749
Ik geef dit jaar alleen Engels en Nederlands, niet meer zes verschillende vakken zoals vorig jaar. Ben wel gezegend met een techniekklas waarin 6 ADHD'ers en 8 dyslecten zitten, dat wordt weer feest! *O*
pi_101239677
okay wish me luck. Had gisteren een nieuwe sollictatie verstuurd. Kreeg vandaag een mailtje dat ze een orienterend gesprek met me willen. Ga maandag meteen even contact opnemen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:36:40 #96
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101243438
Gisteren voor het eerst mijn onderbouwklassen gehad, hartstikke leuk. Met de bovenbouwklassen ook een goede start gemaakt voor m'n gevoel.

Blijft die ene zesde klas waarmee het van de week zo slecht ging. Het ging vandaag een stuk beter, maar vergeleken met de parallelklas nog niet goed. Een aantal leerlingen lijken nogal onzeker over hun eigen niveau (ze hebben mijn vak in de 5e bijna de helft van het jaar niet gehad) en daardoor gedemotiveerd. Ik hoop dat ik daar wat aan kan doen.

Maar al met al heb ik er weer zin in hoor! Alleen is er over negatieve zaken meestal wat meer te zeggen dan over de dingen die gewoon prima gaan...
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:49:43 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101251732
Ik begin woensdag met de eerste lessen.. Heb er wel weer zin in. Ik geef dit jaar 18 uurtjes, dat is wel een verschil met de 25 uur die ik normaal gesproken had. Maar ik heb veel taken extra (gehad, maar dit jaar ook weer), dus directie gaat es compenseren ;) Dat geeft in elk geval wat meer 'lucht' in het lesrooster.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 01:36 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Een aantal leerlingen lijken nogal onzeker over hun eigen niveau en daardoor gedemotiveerd. Ik hoop dat ik daar wat aan kan doen.
Overspoel ze met positivisme, haha.. Vaak zeggen dat je er van overtuigd bent dat het ze gaat lukken. Kleine stapjes zetten, dan komen ze er waarschijnlijk wel.
.
pi_101256866
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 07:27 schreef mane het volgende:
Hoe ging het Johannes? En bij kwakzOr?

Ik heb er echt zin in dit jaar. De klassen die ik heb zijn ook echt heel leuk. Daarnaast ben ik geen onderbouwmentor meer, dat is een opluchting na al het werk van vorig jaar.

Iets minder is wel dat de vader van een mentorleerling van vorig jaar dreigt met een klacht bij de inspectie. Leerling is inmiddels van school af en volgens de ouders heeft onze school (ik dus ook) alles verkeerd gedaan. Die mensen zijn echt gek. Als er een leerling is voor wie we ons enorm hebben uitgesloofd dan is die het wel. En raadt eens wie er altijd weigerden mee te werken? Zoals mijn rector zei: soms is het nogal ondankbaar werk. Achja, het zal wel los lopen, alhoewel die ouders hier wel gek genoeg voor zijn.
Balen zeg, zo'n situatie...

Leuk dat je aan me dacht! Het ging heel goed deze week! Deze kinderen, deze scholen, het is echt een verademing vergeleken met vorig jaar. Ik heb in 1 les meer rust dan in een hele week vorig jaar...

Ontzettend leuke kinderen, ik ben nog een beetje flieft op de kids in 1 gymnasium (dropjes zijn het! O+ "mevrouw, mag ik dat dan ook met potlood doen? - mag ik dit uitknippen? - oh mevrouw, ik heb mijn lockerpas in mijn locker opgesloten - ik ook mevrouw! - juf juf juf, komt u uit engeland? O+"

4havo wordt een lastige dit jaar denk ik, moet sowieso nieuwe plattegrond maken, gaat zo niet goed. Ze zijn ontzettend gedemotiveerd. De studiewijzer is bindend, en heel erg saai, zo kan ik geen les geven, maar ze zijn het ook zo gewend en reageerden slecht op een "ander soort" actievere opdracht die ik extra deed. Jammer.

3h mijn mentorklas is lief, zitten wel een paar enorme zorggevallen in, vind ik wel spannend... moet voor 23 sept iedereen apart gesproken hebben en verslag leggen.

3 atheneum is heel leuk, 4 gym/ath hebben maar 2 uur les en dat is een blokuur (de roostermakers hebben enorm gefaald dit jaar, iedereen heft ongeveer de helft van zn lessen in blokuren. mijn 4ga klas had: blokuur engels, blokuur nederlands, blokuur latijn achter elkaar dat kán gewoon niet. en engels blokuur met maar 2 uur les is heel erg onpraktisch...

verder nog een 3h en een 3v op de andere locatie, dat is een zwarte school, hele andere populatie dan de vinexlocatie maar vreselijk leuk. Ontzettend leuke, gemotiveerde, beschaafde kinderen!! alleen het pendelen was een ramp, dus ik heb vandaag een autootje gekocht :') *O*

Ik ben dol enthousiast. wel afgepeigerd, van elke dag half zes opstaan en nog even echt wennen aan zoveel werken en zoveel lessen, maar ben 2 dagen redelijk op tijd klaar, dus dat is fijn, met een 0,8 aanstelling dus eigenlijk toch nog 2 dagdelen en 1 hele dag min of meer vrij :Y kijken of t zo blijft na de roosteraanpassingen...

had ik al *O* gedaan?

serieus... ik wist niet dat t bestond, een klas die echt zelfstandig en stil kan werken...
Kwak
pi_101260607
Leuk kwakzOr! Ik herken het gevoel over de blokuren. Ik heb ze ook, schijnbaar is het roostertechnisch een voordeel. Dit jaar heb ik 4 blokuren. Een blokuur 4H op woensdag en de andere 4H op vrijdag een blokuur en idem dito met 5VWO. Gelukkig zit er steeds een pauze doorheen, daar ben ik wel blij mee.

Ik heb ook 1 gymnasium, helaas tijdelijk (zwangerschapsvervanging) maar wel enorm leuk, zeer leergierig. Aan 2VWO moet ik nog een beetje wennen, een 'giebelklasje' door alle meiden, maar ze werkten prima. Zeker toen ze zagen dat ik stickers geef als ze hun werk in orde hebben...overigens vinden 4H (en 5V!) leerlingen dat ook nog steeds erg leuk...

4Mavo is even aankijken, 2 leuke lessen gehad, maar zit een meisje in met zeer bijzondere achtergrond. Tikkeltje brutaal. Maar goed, ze waren gisteren goed bezig.

Alleen dat ritme...dat heb ik nog niet na 3 dagen lesgeven...
  maandag 29 augustus 2011 @ 11:31:26 #100
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101325121
Ik heb ook vier blokuren in de week. Bij veel scholen lijkt het beleid te zijn als het even kan blokuren in te roosteren. Ik weet niet of de redenen daarvoor roostertechnisch of onderwijskundig van aard zijn, maar ik hou er ook niet van.
  maandag 29 augustus 2011 @ 12:38:48 #101
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_101326941
Hebben jullie deze trouwens al gelezen: http://www.volkskrant.nl/(...)wijs-te-werken.dhtml

Deels is het natuurlijk waar, maar het is ook wel weer een uiting van de typische klaag- en zeurcultuur die er onder docenten heerst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')