abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100757130
Vind 'm mooi "wat mogen we van elkaar verwachten?". Misschien ga ik 'm ook wel gebruiken tijdens m'n eerste lessen :) Ben erg aan het zoeken naar hoe ik de lessen wil gaan beginnen, maar deze past er wel in!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 15 augustus 2011 @ 19:15:27 #52
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_100771571
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 10:32 schreef kwakz0r het volgende:
Weet je al wie je IB-ers zijn?
Wilma Kruithof en Esther de Vrind.

En stage ga ik je over PM'en. :)

Het was een lange zit, veel informatie, spelletjes om elkaar te leren kennen, en wat basisvaardigheden. Ik heb er wel zin in, maar de collegebanken zijn weer even wennen. :P
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_100774295
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 19:15 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Wilma Kruithof en Esther de Vrind.

En stage ga ik je over PM'en. :)

Het was een lange zit, veel informatie, spelletjes om elkaar te leren kennen, en wat basisvaardigheden. Ik heb er wel zin in, maar de collegebanken zijn weer even wennen. :P
esther is leuk! Die was mijn vakdidacticus! (we waren met veel te veel vam engels dus verdeeld onder de amdere vakdidactici van modernde vreemde talen). Wilma ken ik niet...
Kwak
  maandag 15 augustus 2011 @ 20:34:26 #54
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_100775414
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:13 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

esther is leuk! Die was mijn vakdidacticus! (we waren met veel te veel vam engels dus verdeeld onder de amdere vakdidactici van modernde vreemde talen). Wilma ken ik niet...
Wilma is nieuw dus dat kan kloppen. Ze brachten beiden de les erg leuk vanmiddag dus dat gaf goede hoop voor de toekomst.:Y
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 13:51:31 #55
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_100804803
Ik ga komende week op twee scholen aan de slag en ik zit nu te twijfelen of ik één agenda ga gebruiken of voor elke school een aparte. (Voor mijn privéleven gebruik ik geen agenda.) Het is natuurlijk deels persoonlijk wat handiger is, maar wat doen jullie en waarom?
pi_100805069
Een! Heb nooit op 2 scholen gewerkt maar wel bijklusdingen naast m'n werk gehad en als je met twee agenda's werkt is het risico op dubbele afspraken levensgroot. Voor de cijfers zou je eventueel wel een aparte agenda of een schrift kunnen nemen, maar al het andere zou ik centraal op 1 plek houden.
pi_100805261
Ik zou ook een doen. En dan wel een systeem om het toch een beetje te scheiden, bijvoorbeeld de dagen in twee helften delen, links voor de ene school, rechts voor de andere of met twee kleuren pen werken.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:49:44 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100807314
Ik heb zelf ook een tijdje op twee scholen gewerkt, en ik zou één agenda aanraden. Je zou inderdaad met twee kleuren kunnen werken - maar met één agenda hou je in elk geval overzicht.

Punten kun je ook in één agenda bij houden.
.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 14:52:53 #59
270592 Johannes_Klabanus
pi_100807444
Dank voor de reacties, het wordt één agenda :) De ideeën van de twee kleuren of helften zal ik zeker overwegen.
pi_100808868
Ik begin de 29e met me nieuwe baan als docent bovenbouw havo/vwo.
Het is me eerste jaar zelfstandig, afgelopen jaar stage gelopen.

Ik ben opzoek naar een leuke manier om het jaar mee te beginnen en mezelf voor te stellen.
Is het verstandig gelijk veel over jezelf te vertellen of het gewoon bij je naam te houden?
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 15:45:42 #61
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100809503
Ligt er aan wat je zelf prettig vindt, denk ik. Sommige mensen zijn heel open, anderen weer wat gesloten. Wees jezelf. Ik ben heel open voor de klas, maar aan het begin van het schooljaar hou ik het bij een korte introductie. Gedurende het jaar leren ze me vanzelf wel beter kennen en vertel ik ook meer over mezelf.

Hou er ook rekening mee dat een klas er soms helemaal niet op zit te wachten als jij je hele levensverhaal op tafel gooit ;)
.
pi_100811188
Ik hou het ook kort, meestal vertel ik in een paar zinnen wie ik ben en wat ik allemaal doe (vakken) en daarna focus ik me op de klas. Dus een plattegrondje, namen doornemen en dan de focus naar het vak.
pi_100811209
Tsja, wat is veel. Naast je naam kan je natuurlijk ook je woonplaats vermelden en daar iets omheen of iets over je onderwijservaring/achtergrond. Dan vertel je wel iets over jezelf, zonder dat het meteen allemaal heel privacygevoelig en oninteressant is.

En iets héél anders, maar leerlingen die het hebben over 'me baan' en 'me eerste jaar' worden door mij gekielhaald. Nou ja, vooruit, figuurlijk dan. /beroepsdeformatie
pi_100813234
Bedankt! Ik ga het beknopt houden.
Ik ben wel open (met grenzen natuurlijk) maar niet iedereen zal daarop zitten te wachten inderdaad!

@Naamah, die regel vind ik ook goed. Zulke dingen zeg je niet tegen een docent, dat is respectloos.
Ga ik ook handhaven!
pi_100813958
Ik bedoelde eigenlijk het gebruik van 'me' als bezittelijk voornaamwoord..
pi_100815163
of: 'die man van Duits...' of 'die vrouw zei' :{
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 19:05:11 #67
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100817222
Als je op zulke dingen moet gaan letten, heb je wel een dagtaak, denk ik :D
.
pi_100817375
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 19:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als je op zulke dingen moet gaan letten, heb je wel een dagtaak, denk ik :D
Mwah, het is meer een automatisme om daar iets van te zeggen ;)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:23:04 #69
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_100821063
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 18:10 schreef Hippos het volgende:
of: 'die man van Duits...' of 'die vrouw zei' :{
Ik vind het vooral respectloos klinken als leerlingen alleen de achternaam van een collega noemen, dat laat ik ook altijd wel weten zonder direct een preek af te steken.
Als ze een verhaal houden over bijvoorbeeld 'Jansen' dan reageer ik standaard met 'Jansen? Ik ken helemaal geen Jansen...'. Er volgt dan meestal een verontwaardige reactie als 'u kent mevrouw Jansen toch wel?!' Dan antwoord ik op mijn beurt weer met 'Ooooh, MEVROUW Jansen. Ja, die ken ik wel.'
Ik hoop zo wel een signaal af te geven zonder meteen als een zure zeiksnor over te komen.
pi_100824919
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik vind het vooral respectloos klinken als leerlingen alleen de achternaam van een collega noemen, dat laat ik ook altijd wel weten zonder direct een preek af te steken.
Als ze een verhaal houden over bijvoorbeeld 'Jansen' dan reageer ik standaard met 'Jansen? Ik ken helemaal geen Jansen...'. Er volgt dan meestal een verontwaardige reactie als 'u kent mevrouw Jansen toch wel?!' Dan antwoord ik op mijn beurt weer met 'Ooooh, MEVROUW Jansen. Ja, die ken ik wel.'
Ik hoop zo wel een signaal af te geven zonder meteen als een zure zeiksnor over te komen.
Dat bedoelde ik ook inderdaad, ik corrigeer ze ook wel eens. "Dekker zei" "Je bedoelt Meneer Dekker?"
Vroeger als leerling ben ik 1x genadeloos door mijn docent Nederlands voor paal gezet toen ik per ongeluk 'hun zeiden' zei...het is me altijd bijgebleven :)
pi_100826048
quote:

[..]

Oh, daar zie ik dan het punt niet zo van, alhoewel ik toch wel van de goede manieren ben. Ik deed het zelf als leerling en later als student ook. Ik werd zelf als leerling wel door leraren met alleen mijn achternaam aangesproken (vooral als ze boos op me waren ;( .) maar dat komt ook omdat ik een nogal pakkende korte achternaam heb, denk ik. Ik heb nu collega's die een andere collega of leerlingen aanspreken met alleen de achternaam. t Is wel erg lullo-achtig fout natuurlijk.

The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 22:50:39 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100829599
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 21:54 schreef mane het volgende:
Ik heb nu collega's die een andere collega of leerlingen aanspreken met alleen de achternaam.
Die voelen zich dan wel érg verheven boven de rest van het volk...
.
pi_100829929
quote:

[..]

Ik vind bovenstaande manier toch iets meer 'zeikerig' dan onderstaand, als ik zo vrij mag zijn.
Ik kies zelf voor onderstaande manier omdat de boodschap dan ook wel overkomt.
Er zit een nuanceverschil in beide manieren, als je het mij vraagt.
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 21:34 schreef Hippos het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook inderdaad, ik corrigeer ze ook wel eens. "Dekker zei" "Je bedoelt Meneer Dekker?"
Vroeger als leerling ben ik 1x genadeloos door mijn docent Nederlands voor paal gezet toen ik per ongeluk 'hun zeiden' zei...het is me altijd bijgebleven :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 23:30:15 #74
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_100831942
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 22:56 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Ik vind bovenstaande manier toch iets meer 'zeikerig' dan onderstaand, als ik zo vrij mag zijn.
Ik kies zelf voor onderstaande manier omdat de boodschap dan ook wel overkomt.
Er zit een nuanceverschil in beide manieren, als je het mij vraagt.

[..]

Als ik een leerling met een IQ van 67 vraag 'je bedoelt Meneer Dekker?' dan vrees ik dat hij/zij daar niet altijd een boodschap in herkent...
pi_100860963
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 20:34 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Wilma is nieuw dus dat kan kloppen. Ze brachten beiden de les erg leuk vanmiddag dus dat gaf goede hoop voor de toekomst.:Y
Bedoel je niet toch Esther Bos? Die geeft als t goed is begeleiding met Wilma, Esther de Vrind doet de Alfrink opleidingsklas... Esther Bos was mijn IB en die is écht heel leuk!

Ik zie net dat de b;ackboard groep van mijn begeleidingsgroep is verdwenen van blackboard, kan dus nergens meer bij (heb gelukkig meeste studiewijzers enzo wel op papier, maar toch onhandig... maar even achteraan mailen).
Kwak
pi_100861140
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 17:51 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Bedoel je niet toch Esther Bos? Die geeft als t goed is begeleiding met Wilma,
Mijn excuses, die bedoel ik inderdaad.

Ik had Esther de vrind ergens in die enorme map zien staan en de verkeerde connectie gelegd. :P
pi_100866841
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2011 17:56 schreef Tha_Bartman het volgende:

[..]

Mijn excuses, die bedoel ik inderdaad.

Ik had Esther de vrind ergens in die enorme map zien staan en de verkeerde connectie gelegd. :P
ik had ze allebei, enter confusion...
Kwak
pi_100875206
Het is ook echt zó veel informatie die in deze week gepropt wordt, en ik moet ook echt weer wennen aan het braaf iedere dag 4-5 uur college volgen :P

Gelukkig morgen laatste dag, en dan begint volgende week het echt werk.
pi_100933168
Nieuw rooster, nieuw informatieblad, veranderingen op gebied van cijferinvoer, toetsweken...afijn, maandag gaan we weer van start :)
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:05:00 #80
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_100933363
Ik heb in de afgelopen drie dagen meer dan 15 mails ontvangen, het is wel duidelijk dat de vakantie is afgelopen...
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:28:52 #81
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100936342
Ik ga volgende week weer es acclimatiseren, lokaal opruimen, collega's begroeten, etc. De week erná begint het feest weer. Het aantal mailtjes is ondertussen inderdaad langzaam toe aan het nemen. Normaal zit ik op 25 stuks per dag ongeveer. Heb wel weer zin om te beginnen :)

Kijken jullie trouwens naar "Over de Streep"? Toch wel vrij heftig wat daar allemaal speelt en naar boven komt. Zit soms met een brok in m'n keel er naar te kijken. Als het niet zo duur was, zou ik er zelf ook wel eens aan willen deelnemen met een jaarlaag.

[ Bericht 26% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-08-2011 16:31:35 ]
.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:56:00 #82
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_100943586
*O* Nederlandse taaltoets gehaald *O*

Dat betekent dus dat ik hem in oktober niet meer hoef te maken, weer een zorg minder. Ook voor een "oefen" tentamen pedagogiek (ik heb een soort bijspijkerweek gedaan) een 8 gehaald :)

Aanstaande week nog een weekje vakantie en dan gaan we echt aan de opleiding beginnen.
Op elke fokker past een bril.
pi_100951953
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga volgende week weer es acclimatiseren, lokaal opruimen, collega's begroeten, etc. De week erná begint het feest weer. Het aantal mailtjes is ondertussen inderdaad langzaam toe aan het nemen. Normaal zit ik op 25 stuks per dag ongeveer. Heb wel weer zin om te beginnen :)

Kijken jullie trouwens naar "Over de Streep"? Toch wel vrij heftig wat daar allemaal speelt en naar boven komt. Zit soms met een brok in m'n keel er naar te kijken. Als het niet zo duur was, zou ik er zelf ook wel eens aan willen deelnemen met een jaarlaag.
vriendin van me heeft zoiets met haar mentorklas gedaan - kwamen ze zelf mee. ze bespraken de film geloof ik in de klas tijdens haar vakles, en toen zei een leerling, kunnen we zoiets niet in de klas doen? zij vond het wel goed, maar toen was direct de vraag: vertelt u dan ook iets over uzelf? en dat heeft ze na even slikken gedaan, iets heel kwetsbaars verteld. Daarna vertelde om de beurt elke leerling een "geheim" en de hele klas in tranen enzo... heel indrukwekkend vonden ze het.

maar t kan alleen als t uit je klas zelf komt denk ik, in een gewone lessituatie, en als er een echte vertrouwensband is. je kunt zoiets niet sturen behalve in zo'n duur project.
Kwak
pi_100952045
vandaag trouwens intro op nieuwe school. al wat leuke collega's ontmoet, drie klapzoenen ontvangen van de locatiedirecteur (type: wassenaarse opa) en heel veel info aangehoord. maandag de meer les-praktische dingen in de teamvergadering, mentor-instructie etc.

spannend, maar heel veel zin in!

ook maar eens Teitler's lessen in orde gelezen (ben halverwege) veel "ohja" momenten, maar ook veel goede redenen om een goede start te maken en beter consequent te zijn. ik vind t fijn om zo duidelijk de gevolgen en redenen uitgelegd te krijgen met voorbeelden, anders dan de algemeenheden in Ebbens enzo...
Kwak
pi_101112807
Heb vorige week de laatste twee verbeterde opdrachten ingeleverd. Worden nu nagekeken. Als ze goed zijn dan ontvang ik in oktober mijn eerste graads bevoegdheid.

Alleen jammer genoeg heb ik nog geen baan kunnen vinden. Ik zou toch verwachten dat een eerste graads natuurkundeleraar wat schaarser zou zijn.
Alle anderen van de studie hebben wel een baan kunnen vinden. Op 1 na zelfs bij de stageschool waar ze stage liepen. Alleen hebben ze op de school waar ik stage liep al twee eerstegraders rondlopen en dat is genoeg. :-(

Heb al bij "maandag" geinformeerd, wellicht kan ik werk vinden als invaldocent.
Er werd me aangeraden niet als tweedegrader te gaan beginnen, omdat je dan een lager salaris krijgt aangeboden en daar moeilijk vanaf komt als je ook hogere klassen gaat lesgeven.

Wie heeft hetzelfde meegemaakt?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_101114575
Het moment van onderhandelen over salaris is op het moment van in dienst komen ja, daar hebben ze gelijk in. Wanneer je eenmaal ergens voor LB1 aan de slag bent gegaan moet je met tientallen anderen concurreren om twee of drie hogere schalen die jaarlijks vrijkomen (dit is de situatie buiten de Randstad, binnen de Randstad zijn er meer mogelijkheden).

Jammer dat je nog niks gevonden hebt maar ik denk dat in elk geval invalwerk er zeker wel in moet zitten voor een eerstegrader natuurkunde. Ook in de eerste maanden van het schooljaar worden er al mensen overspannen of gaan met zwangerschapsverlof.

Succes!
pi_101136158
Sodeju, ik ben kapot. Maandag opening, gisteren vergaderdagje en geen lessen en dan vandaag in 1x 8 uur lesgeven achter elkaar. Dat voel ik wel :P 0,0 ritme ;)
Ik heb nu, behalve bovenbouwklassen, ook weer een aantal onderbouwklassen en ook 1 gymnasium. Aaah, die zijn echt nog zo O+
  woensdag 24 augustus 2011 @ 18:41:28 #88
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101136629
Ik heb weer een lekkere mentorklas, de eerste onderlinge vechtpartij is alweer een feit. Ik heb desondanks goede zin in het schooljaar, we gaan er wel weer wat leuks van maken. :)
pi_101139604
kent iemand het domein concept?
drie klassen leerlingen in 1 zaal waarbij dan een docent rondloopt en assisteert waar nodig?

Wat zijn zijn/haar ervaringen hiermee?
  woensdag 24 augustus 2011 @ 20:10:26 #90
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101140091
Ja, ik heb met dat principe gewerkt. Ik denk trouwens niet dat er maar één docent op 3 klassen wordt gezet. Meestal zijn er dan gewoon 3 docenten aanwezig. (Zo niet: succes! :{ ).
Het heeft voordelen, het heeft nadelen. Je kunt daar natuurlijk geen klassikale les gaan geven, maar de leerlingen zijn bezig met een taak of project. Dat brengt een wat lossere sfeer, leerlingen praten wat met elkaar en jij kunt rustig uitleg geven aan leerlingen die dat nodig hebben. Zo kun je gedifferentieerd lesgeven.
Echter, je bent wel afhankelijk van je collega's. Als die hun klas niet onder controle hebben, dan stoort dat jouw klas en de rust in de zaal. Goede afspraken maken tussen collega's die lesgeven in die zaal is dan wel belangrijk.
Ik vond die uurtjes dat ik lesgaf in zo'n domein wel leuk, maar je moet er wel tegen kunnen :P
.
  woensdag 24 augustus 2011 @ 20:59:59 #91
270592 Johannes_Klabanus
pi_101142466
Pfoe, vandaag ook mijn eerste echte lessen van het jaar gehad. Begonnen met een blokuur 6V en dat liep niet lekker. De les die ik gepland had liep in de soep (deels door een fout van mij en deels doordat ik de verkeerde sleutel van een kastje had gekregen...). Geen goed begin van het jaar dus helaas. Ik heb deze leerlingen vorig jaar twee maanden gehad als invaller en toen ging het prima, dus ik ga er maar van uit dat het beter wordt ;)

Daarna (althans, na drie tussenuren) een blokuur 5V en dat vrolijkte me weer helemaal op. Een leuke klas, is mijn eerste indruk, en ze hebben uitstekend meegedaan.

Morgen voor het eerst onderbouw: 2 havo/atheneum, 3 havo en 3 vwo. Ben benieuwd...
pi_101202310
Hoe ging het Johannes? En bij kwakzOr?

Ik heb er echt zin in dit jaar. De klassen die ik heb zijn ook echt heel leuk. Daarnaast ben ik geen onderbouwmentor meer, dat is een opluchting na al het werk van vorig jaar.

Iets minder is wel dat de vader van een mentorleerling van vorig jaar dreigt met een klacht bij de inspectie. Leerling is inmiddels van school af en volgens de ouders heeft onze school (ik dus ook) alles verkeerd gedaan. Die mensen zijn echt gek. Als er een leerling is voor wie we ons enorm hebben uitgesloofd dan is die het wel. En raadt eens wie er altijd weigerden mee te werken? Zoals mijn rector zei: soms is het nogal ondankbaar werk. Achja, het zal wel los lopen, alhoewel die ouders hier wel gek genoeg voor zijn.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:11:11 #93
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_101205841
Ben ook weer begonnen. Weer lekker wiskunde, ipv natuurkunde de afgelopen 2 jaar. Heerlijk: meer uren per klas, minder voorbereidingstijd en de ruimte om eindeloos stomme verhaaltjes te verzinnen met getallenvoorbeelden. En meer 1 op 1 uitleggen. En eerste klassen. "Meester." :D
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:28:16 #94
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_101229749
Ik geef dit jaar alleen Engels en Nederlands, niet meer zes verschillende vakken zoals vorig jaar. Ben wel gezegend met een techniekklas waarin 6 ADHD'ers en 8 dyslecten zitten, dat wordt weer feest! *O*
pi_101239677
okay wish me luck. Had gisteren een nieuwe sollictatie verstuurd. Kreeg vandaag een mailtje dat ze een orienterend gesprek met me willen. Ga maandag meteen even contact opnemen.
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:36:40 #96
270592 Johannes_Klabanus
pi_101243438
Gisteren voor het eerst mijn onderbouwklassen gehad, hartstikke leuk. Met de bovenbouwklassen ook een goede start gemaakt voor m'n gevoel.

Blijft die ene zesde klas waarmee het van de week zo slecht ging. Het ging vandaag een stuk beter, maar vergeleken met de parallelklas nog niet goed. Een aantal leerlingen lijken nogal onzeker over hun eigen niveau (ze hebben mijn vak in de 5e bijna de helft van het jaar niet gehad) en daardoor gedemotiveerd. Ik hoop dat ik daar wat aan kan doen.

Maar al met al heb ik er weer zin in hoor! Alleen is er over negatieve zaken meestal wat meer te zeggen dan over de dingen die gewoon prima gaan...
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:49:43 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_101251732
Ik begin woensdag met de eerste lessen.. Heb er wel weer zin in. Ik geef dit jaar 18 uurtjes, dat is wel een verschil met de 25 uur die ik normaal gesproken had. Maar ik heb veel taken extra (gehad, maar dit jaar ook weer), dus directie gaat es compenseren ;) Dat geeft in elk geval wat meer 'lucht' in het lesrooster.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 01:36 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Een aantal leerlingen lijken nogal onzeker over hun eigen niveau en daardoor gedemotiveerd. Ik hoop dat ik daar wat aan kan doen.
Overspoel ze met positivisme, haha.. Vaak zeggen dat je er van overtuigd bent dat het ze gaat lukken. Kleine stapjes zetten, dan komen ze er waarschijnlijk wel.
.
pi_101256866
quote:
11s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 07:27 schreef mane het volgende:
Hoe ging het Johannes? En bij kwakzOr?

Ik heb er echt zin in dit jaar. De klassen die ik heb zijn ook echt heel leuk. Daarnaast ben ik geen onderbouwmentor meer, dat is een opluchting na al het werk van vorig jaar.

Iets minder is wel dat de vader van een mentorleerling van vorig jaar dreigt met een klacht bij de inspectie. Leerling is inmiddels van school af en volgens de ouders heeft onze school (ik dus ook) alles verkeerd gedaan. Die mensen zijn echt gek. Als er een leerling is voor wie we ons enorm hebben uitgesloofd dan is die het wel. En raadt eens wie er altijd weigerden mee te werken? Zoals mijn rector zei: soms is het nogal ondankbaar werk. Achja, het zal wel los lopen, alhoewel die ouders hier wel gek genoeg voor zijn.
Balen zeg, zo'n situatie...

Leuk dat je aan me dacht! Het ging heel goed deze week! Deze kinderen, deze scholen, het is echt een verademing vergeleken met vorig jaar. Ik heb in 1 les meer rust dan in een hele week vorig jaar...

Ontzettend leuke kinderen, ik ben nog een beetje flieft op de kids in 1 gymnasium (dropjes zijn het! O+ "mevrouw, mag ik dat dan ook met potlood doen? - mag ik dit uitknippen? - oh mevrouw, ik heb mijn lockerpas in mijn locker opgesloten - ik ook mevrouw! - juf juf juf, komt u uit engeland? O+"

4havo wordt een lastige dit jaar denk ik, moet sowieso nieuwe plattegrond maken, gaat zo niet goed. Ze zijn ontzettend gedemotiveerd. De studiewijzer is bindend, en heel erg saai, zo kan ik geen les geven, maar ze zijn het ook zo gewend en reageerden slecht op een "ander soort" actievere opdracht die ik extra deed. Jammer.

3h mijn mentorklas is lief, zitten wel een paar enorme zorggevallen in, vind ik wel spannend... moet voor 23 sept iedereen apart gesproken hebben en verslag leggen.

3 atheneum is heel leuk, 4 gym/ath hebben maar 2 uur les en dat is een blokuur (de roostermakers hebben enorm gefaald dit jaar, iedereen heft ongeveer de helft van zn lessen in blokuren. mijn 4ga klas had: blokuur engels, blokuur nederlands, blokuur latijn achter elkaar dat kán gewoon niet. en engels blokuur met maar 2 uur les is heel erg onpraktisch...

verder nog een 3h en een 3v op de andere locatie, dat is een zwarte school, hele andere populatie dan de vinexlocatie maar vreselijk leuk. Ontzettend leuke, gemotiveerde, beschaafde kinderen!! alleen het pendelen was een ramp, dus ik heb vandaag een autootje gekocht :') *O*

Ik ben dol enthousiast. wel afgepeigerd, van elke dag half zes opstaan en nog even echt wennen aan zoveel werken en zoveel lessen, maar ben 2 dagen redelijk op tijd klaar, dus dat is fijn, met een 0,8 aanstelling dus eigenlijk toch nog 2 dagdelen en 1 hele dag min of meer vrij :Y kijken of t zo blijft na de roosteraanpassingen...

had ik al *O* gedaan?

serieus... ik wist niet dat t bestond, een klas die echt zelfstandig en stil kan werken...
Kwak
pi_101260607
Leuk kwakzOr! Ik herken het gevoel over de blokuren. Ik heb ze ook, schijnbaar is het roostertechnisch een voordeel. Dit jaar heb ik 4 blokuren. Een blokuur 4H op woensdag en de andere 4H op vrijdag een blokuur en idem dito met 5VWO. Gelukkig zit er steeds een pauze doorheen, daar ben ik wel blij mee.

Ik heb ook 1 gymnasium, helaas tijdelijk (zwangerschapsvervanging) maar wel enorm leuk, zeer leergierig. Aan 2VWO moet ik nog een beetje wennen, een 'giebelklasje' door alle meiden, maar ze werkten prima. Zeker toen ze zagen dat ik stickers geef als ze hun werk in orde hebben...overigens vinden 4H (en 5V!) leerlingen dat ook nog steeds erg leuk...

4Mavo is even aankijken, 2 leuke lessen gehad, maar zit een meisje in met zeer bijzondere achtergrond. Tikkeltje brutaal. Maar goed, ze waren gisteren goed bezig.

Alleen dat ritme...dat heb ik nog niet na 3 dagen lesgeven...
  maandag 29 augustus 2011 @ 11:31:26 #100
270592 Johannes_Klabanus
pi_101325121
Ik heb ook vier blokuren in de week. Bij veel scholen lijkt het beleid te zijn als het even kan blokuren in te roosteren. Ik weet niet of de redenen daarvoor roostertechnisch of onderwijskundig van aard zijn, maar ik hou er ook niet van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')