abonnement Unibet Coolblue
  maandag 25 juli 2011 @ 21:58:23 #1
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_99938144
Deel 24 alweer van ons gezellige docententopic. Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.

Het vorige deel is hier te vinden.
  maandag 25 juli 2011 @ 22:14:12 #2
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_99938901
Ik zag een lapo en geen nieuw topic, dus heb ik hem maar aangemaakt... :@
  maandag 25 juli 2011 @ 22:21:27 #3
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99939221
Moet wel nog even centraal gemaakt worden door een modje.

quote:
Hoe was jullie allereerste stage en wat moest je doen
Eerste stage moest ik achter in de klas zitten en observeren. Kreeg je van de opleiding een joekel van een klapper mee met allerhande opdrachten, varierend van volstrekt nutteloos tot beetje nutteloos. Je kreeg nog net niet de taak om het aantal bakstenen te gaan tellen. Dan is het de bedoeling dat je stukjes van de les gaat geven, bijv. een stukje uitleg, een lesbegin of afronding van de les. En zo ga je steeds wat verder.
Ik heb destijds aan mijn stagebegeleider gevraagd of ik hele lessen mocht draaien. Dan zou ik vanzelf wel zien of ik ging verzuipen of bleef drijven. Was wel een gokje, maar goed, daar zijn stages voor. De stagebegeleider vond het okee, dus gaf ik volledige lessen.
Daarnaast krijg je tijdens zo'n snuffelstage voor het eerst een kijkje achter de schermen en zie je dus ook wat een leraar allemaal moet doen - wat je dus, als leerling, niet ziet.
.
pi_99939703
Ik heb afgelopen jaar ook stage gelopen in zowel het PO als VO (voor de opleiding docent muziek, ik ben nu tweedejaars), maar totaal niet veel meegekregen over wat een docent náást het lesgeven allemaal moet doen. Hopelijk komt dat uitgebreide kijkje achter de schermen nog :)
pi_99942019
En om de vraag van Santello uit het vorige topic nog even te beantwoorden:

quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 21:17 schreef Santello het volgende:
Wij willen cijfers zien


En dan hier nog de gewijzigde salaristabellen voor het VO.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-07-2011 23:24:47 ]
pi_99951820
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2011 22:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Moet wel nog even centraal gemaakt worden door een modje.

[..]

Eerste stage moest ik achter in de klas zitten en observeren. Kreeg je van de opleiding een joekel van een klapper mee met allerhande opdrachten, varierend van volstrekt nutteloos tot beetje nutteloos. Je kreeg nog net niet de taak om het aantal bakstenen te gaan tellen. Dan is het de bedoeling dat je stukjes van de les gaat geven, bijv. een stukje uitleg, een lesbegin of afronding van de les. En zo ga je steeds wat verder.
Ik heb destijds aan mijn stagebegeleider gevraagd of ik hele lessen mocht draaien. Dan zou ik vanzelf wel zien of ik ging verzuipen of bleef drijven. Was wel een gokje, maar goed, daar zijn stages voor. De stagebegeleider vond het okee, dus gaf ik volledige lessen.
Daarnaast krijg je tijdens zo'n snuffelstage voor het eerst een kijkje achter de schermen en zie je dus ook wat een leraar allemaal moet doen - wat je dus, als leerling, niet ziet.
Dit was bij mij ook zo, de eerste stages lijken op elkaar. Ik liep stage op het Stedelijk Gymnasium in Leiden en observeerde lessen (we waren met 3 stagiaires) en als een medestudent een les gaf observeerde ik/wij die ook om weer feedback te geven. Maar al snel werd ik het observeren zat en wilde ik aan de slag gaan. Dus eerst helpen tijdens de les (als leerlingen bezig zijn) en daarna ook mijn eerste lessen gegeven. Dat weer bespreken en weer verbeterpunten aanbrengen. Daarnaast achter de schermen kijken en we hebben toen ook bij andere lessen (behalve ons eigen monovak) gekeken. Een medestudent heeft toen ook een dag meegelopen met de klas, indrukwekkend omdat je dan pas goed beseft wat een klas allemaal op een lesdag meemaakt.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 13:14:17 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99957794
Meelopen met een klas is inderdaad ook leuk. Je ziet dan namelijk hoe een klas kan reageren op verschillende docenten, én dan zie je ook heel goed dat jij als docent met jouw gedrag eigenlijk zélf bepaalt hoe een klas op jou reageert. Bij de ene docent is de klas heel rustig, bij de volgende docent vliegen de plafondplaten in het rond, en bij docent nummer 3 hangt een hele gezellige sfeer. Drie docenten, éénzelfde klas. Dat vond ik wel opmerkelijk, destijds.
En ik realiseerde me toen ook weer hoe vermoeiend het eigenlijk is om 8 uur achter elkaar in houten bankjes te hangen :@
.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 14:41:38 #8
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_99961245
Wel een leuk idee inderdaad om een dagje met een klas mee te lopen :)
Op elke fokker past een bril.
pi_99979701
Vraagje aan jullie. Onze school heeft wat last van een negatief imago, deels terecht en deels onterecht. Daar werken we ook keihard aan maar een goede naam herstellen kost veel, heel veel tijd.

Ook merken we dat sommige basisscholen nogal gekleurd zijn in hun visie (dit betekent in de praktijk school A aanbevelen en scholen B en C niet en zelfs foldermateriaal van scholen B en C achterhouden) en ik vraag me af op welke manieren een VO-school de banden met basisscholen kan aanhalen. Hoe doen jullie scholen dit? Ik zat er met een collega over te brainstormen voor de vakantie en we kwamen wel met wat ideeën maar misschien hebben jullie leuke ideeën. Of het praktisch is uit te voeren is een tweede, maar alle het goede begint bij goede ideeën ;)
pi_99979995
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:12 schreef Hippos het volgende:
Vraagje die misschien een antwoord hier kan vinden. Onze school heeft wat last van een negatief imago, deels terecht en deels onterecht. Daar werken we ook keihard aan maar een goede naam herstellen kost veel, heel veel tijd.

Ook merken we dat sommige basisscholen nogal gekleurd zijn in hun visie (dit betekent in de praktijk school A aanbevelen en scholen B en C niet en zelfs foldermateriaal van scholen B en C achterhouden) en ik vraag me af op welke manieren een VO-school de banden met basisscholen kan aanhalen. Hoe doen jullie scholen dit? Ik zat er met een collega over te brainstormen voor de vakantie en we kwamen wel met wat ideeën maar misschien hebben jullie leuke ideeën. Of het praktisch is uit te voeren is een tweede, maar alle het goede begint bij goede ideeën ;)
Wij hebben de laatste jaren geregeld studiedagen met leerkrachten van de basisscholen in de buurt. Met name de vakken en docenten wiskunde/rekenen, Nederlands en Engels zijn daarbij betrokken. We proberen te kijken hoe men op de basisschool omgaat met bepaalde onderwerpen en manieren van lesgeven. Dat vergelijken we met de manier van lesgeven op de middelbare school.
Het is heel leerzaam gebleken en we hebben de kloof die wij ervaren wel wat kunnen verkleinen.

Misschien dat jullie zo wat nader tot elkaar kunnen komen?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_99980204
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:17 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Wij hebben de laatste jaren geregeld studiedagen met leerkrachten van de basisscholen in de buurt. Met name de vakken en docenten wiskunde/rekenen, Nederlands en Engels zijn daarbij betrokken. We proberen te kijken hoe men op de basisschool omgaat met bepaalde onderwerpen en manieren van lesgeven. Dat vergelijken we met de manier van lesgeven op de middelbare school.
Het is heel leerzaam gebleken en we hebben de kloof die wij ervaren wel wat kunnen verkleinen.
(eerste even een spelingsfout uit mijn post gehaald :P ) Maar dit is al een waardevol idee, dank je wel, ik ben ervan overtuigd dat we op het gebied van communicatie tussen onze school en de basisscholen veel kunnen bereiken en een positieve naam kunnen opbouwen, want dat hebben we hard nodig. Wat doen jullie scholen eigenlijk op het gebied van werving in de maanden november-februari? Bij ons heb je een demo-avond (komen leerlingen met ouders en volgen dan enkele korte lessen) maar komen verschillende basisscholen ook langs om een uurtje of 2 rond te lopen in de school, een grotere demo-les en dan maken ze de school echt mee. Daarnaast natuurlijk de open dag, maar ik heb het gevoel dat we nog meer kunnen. Maar misschien overdrijf ik.
pi_99980534
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:20 schreef Hippos het volgende:

[..]

(eerste even een spelingsfout uit mijn post gehaald :P ) Maar dit is al een waardevol idee, dank je wel, ik ben ervan overtuigd dat we op het gebied van communicatie tussen onze school en de basisscholen veel kunnen bereiken en een positieve naam kunnen opbouwen, want dat hebben we hard nodig. Wat doen jullie scholen eigenlijk op het gebied van werving in de maanden november-februari? Bij ons heb je een demo-avond (komen leerlingen met ouders en volgen dan enkele korte lessen) maar komen verschillende basisscholen ook langs om een uurtje of 2 rond te lopen in de school, een grotere demo-les en dan maken ze de school echt mee. Daarnaast natuurlijk de open dag, maar ik heb het gevoel dat we nog meer kunnen. Maar misschien overdrijf ik.
Wij doen eigenlijk maar drie 'grote' dingen om leerlingen te 'lokken' en contact te hebben met basisscholen.
1) Studiedagen zoals net beschreven.
2) Mini-lessen (een paar weken voor het open huis). Leerlingen van de basisscholen krijgen dan 5 vakken van 20 minuten per stuk zodat ze een beetje kunnen proeven wat ze gaan krijgen. De leerkrachten van de basisscholen zijn daarbij aanwezig.
3) Open Huis

Meer schiet me even niet te binnen, dus dat zegt genoeg :)
Mocht je serieus werk gaan maken van overleg met de basisscholen, dan kan ik wel in mijn mailarchief zoeken welke opzet we hebben gekozen en welke onderwerpen aan bod zijn geweest. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_99980900
Globaal hetzelfde als onze school (studiedagen is wel nieuw, dat kende ik niet) maar de laatste 3 jaar merken we dat we toch iets meer moeten gaan doen. We hebben gewoon een wat mindere aanmeldingen en het kost even voordat we dat weer te boven zijn. Vooral het imago moet verbeteren en daarom denk ik dat het slim is om ook te investeren in zaken die daarbij (ook op lange termijn) kunnen helpen. Ik hoop vooral dat onze mentoren voor een positief imago gaan zorgen, want dat is verreweg het belangrijkste (en soms hoor ik wel eens verhalen...).

Maar alle ideeën zijn welkom! :P
pi_99981178
Een mentorentraining is bij ons gegeven door de oprichter van http://rvtraining.nl met een aantal medewerkers. Als je duidelijk aangeeft wat je precies voor ogen hebt (imagoverbetering?), kunnen zijn trainingen en cursussen voor zowel beginnende als gevorderde mentoren heel zinvol zijn.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:39:47 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99981344
- Een kennismakingsmiddag? Als in juni de nieuwe brugklassen gemaakt zijn, nodig de leerlingen uit op een woensdagmiddag om al kennis te maken met hun nieuwe mentor en klasgenootjes?
- Of een speciaal feest, waarbij een brugklasser een introducé uit groep 8 mee mag nemen? Zo krijgen de groep achters een beeld van jullie middelbare school.
- Zorg dat de school positief in de pers komt. Ik stuur als PR functionaris veel kopij naar de kranten. Denk bijv. aan berichtgeving over projecten, sportieve prestaties, etc. Dan komt je school bij ouders op de keukentafel te liggen.
- Aantrekkelijke website?
.
pi_99981411
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Een kennismakingsmiddag? Als in juni de nieuwe brugklassen gemaakt zijn, nodig de leerlingen uit op een woensdagmiddag om al kennis te maken met hun nieuwe mentor en klasgenootjes?
Dat doen wij ook idd!

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Aantrekkelijke website?
Heel vaak een zorgenkindje van een school.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 22:42:25 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_99981487
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:41 schreef -J-D- het volgende:
Heel vaak een zorgenkindje van een school.
Maar ó zo belangrijk!
.
pi_99981602
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Maar ó zo belangrijk!
Idd, ik zit al jaren te zeuren op onze school dat we de website te weinig als PR-middel gebruiken. Bv.: We hebben een paar VWO-plus klassen met diverse mooie projecten. Maar op de website staat alleen een algemeen verhaal zonder concrete voorbeelden of links naar projecten.
Een gemiste kans is een understatement.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_99993232
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Een kennismakingsmiddag? Als in juni de nieuwe brugklassen gemaakt zijn, nodig de leerlingen uit op een woensdagmiddag om al kennis te maken met hun nieuwe mentor en klasgenootjes?
- Of een speciaal feest, waarbij een brugklasser een introducé uit groep 8 mee mag nemen? Zo krijgen de groep achters een beeld van jullie middelbare school.
- Zorg dat de school positief in de pers komt. Ik stuur als PR functionaris veel kopij naar de kranten. Denk bijv. aan berichtgeving over projecten, sportieve prestaties, etc. Dan komt je school bij ouders op de keukentafel te liggen.
- Aantrekkelijke website?
Die intromiddag hebben we ook zag ik net, ik geef zelf geen les aan klas 1 maar even speuren en ik zag dat we in juni altijd zo'n middag hebben, maar het meenemen van een introducee op een feest is weer een leuk idee. Dat van de PR weten we inmiddels ook. We komen ook redelijk vaak in de regionale bladen met positief nieuws (zeker vorig schooljaar) maar in de wat grotere kranten niet. Onze grootste concurrent weer wel en dat proberen we echt te veranderen, maar dan moeten onze stukjes wel geplaatst worden ;)

Onze website is ook aangepast maar daar zijn we voor een deel ook weer afhankelijk van de overkoepelende organisatie die de websites van alle zusterscholen bouwt. Daar word ik wel eens moe van.
  woensdag 27 juli 2011 @ 17:56:20 #20
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100012626
quote:
7s.gif Op woensdag 27 juli 2011 09:28 schreef Hippos het volgende:
maar dan moeten onze stukjes wel geplaatst worden ;)
Of de krant bellen en vragen of ze een journalist langs sturen. Doe ik ook wel eens, maar dan wel alleen bij écht bijzondere en grootse gevallen.
.
pi_100013142
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 17:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Of de krant bellen en vragen of ze een journalist langs sturen. Doe ik ook wel eens, maar dan wel alleen bij écht bijzondere en grootse gevallen.
Dat is inderdaad een enorme goede tip. Al doende kwamen we daar ook achter. Onze vakgroep organiseert dit jaar (weer) een enorm leuke activiteiten dag waarbij leerlingen in de natuur (compleet met veldwerktent en materialen) allerlei onderzoekjes doen. Daar komt nu een journalist bij kijken. Ik hoop op een mooie stukje :)
  woensdag 27 juli 2011 @ 18:28:57 #22
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_100013675
Of zelf filmpjes maken van activiteiten op school en die op Youtube zetten. Is toch weer net iets leuker dan foto's. Moet je wel iemand hebben die een beetje behendig is met een videobewerkingsprogramma. Maar de leerlingen zijn natuurlijk de beste PR. Als zij leuke verhalen te vertellen hebben, heeft dat ook weer een positief effect.
Of een "koffie-morgen" organiseren. Ouders of mensen uit de buurt komen dan in ongedwongen sfeer een kopje koffie drinken met docenten en kunnen zich dan laten informeren wat de school doet.
.
pi_100213820
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2011 22:12 schreef Hippos het volgende:
Vraagje aan jullie. Onze school heeft wat last van een negatief imago, deels terecht en deels onterecht. Daar werken we ook keihard aan maar een goede naam herstellen kost veel, heel veel tijd.

Ook merken we dat sommige basisscholen nogal gekleurd zijn in hun visie (dit betekent in de praktijk school A aanbevelen en scholen B en C niet en zelfs foldermateriaal van scholen B en C achterhouden) en ik vraag me af op welke manieren een VO-school de banden met basisscholen kan aanhalen. Hoe doen jullie scholen dit? Ik zat er met een collega over te brainstormen voor de vakantie en we kwamen wel met wat ideeën maar misschien hebben jullie leuke ideeën. Of het praktisch is uit te voeren is een tweede, maar alle het goede begint bij goede ideeën ;)
Nu ben ik heel benieuwd welke school dat is, is t in regio Leiden? PM staat open :7 O-)
Kwak
pi_100673846
Ha luie docenten... ik zie dat jullie allemaal vakantie aan het vieren zijn.

Ik krijg - als alles goed gaat - begin 2012 een tweedegraadsbevoegdheid maatschappijleer, door louter de minor leren lesgeven te volgen. Nu zijn er uiteraard weinig vacatures voor maatschappijleer in de omgeving van een universiteit waar dit gegeven wordt. Ik vroeg me dus af of scholen (snel) bereid zijn je voor een ander vak aan te nemen, indien je al een bevoegdheid hebt. Ik ken wel een paar verhalen over een gymdocent die als invaller wiskunde ging geven aan de brugklas, of een Engelsman die opleidingsloos Engels mag geven terwijl de school de opleiding betaalt. Ik zou dan voor het vak Nederlands kiezen.
pi_100673924
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2011 13:13 schreef Mainport het volgende:
Ha luie docenten... ik zie dat jullie allemaal vakantie aan het vieren zijn.

Ik krijg - als alles goed gaat - begin 2012 een tweedegraadsbevoegdheid maatschappijleer, door louter de minor leren lesgeven te volgen. Nu zijn er uiteraard weinig vacatures voor maatschappijleer in de omgeving van een universiteit waar dit gegeven wordt. Ik vroeg me dus af of scholen (snel) bereid zijn je voor een ander vak aan te nemen, indien je al een bevoegdheid hebt. Ik ken wel een paar verhalen over een gymdocent die als invaller wiskunde ging geven aan de brugklas, of een Engelsman die opleidingsloos Engels mag geven terwijl de school de opleiding betaalt. Ik zou dan voor het vak Nederlands kiezen.
Zolang je bereid bent de studie te volgen die bij dat vak hoort, zijn scholen soms bereid.
Onbevoegd voor de klas zonder uitzicht op bevoegdheid gebeurt zelden voor langere tijd. De regels daaromtrent zijn ook aangescherpt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')