Knap dat je dat uit mijn post kan opmaken. Probeer je mij een portie westerse zelfhaat door de maag te splitsen? We hadden het over vroege genocides en daarom haal ik dit voorbeeld aan. De ellende in Darfur is mijn optiek net zo erg, maak je maar geen zorgen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:11 schreef Gulo het volgende:
[..]
De Namibische genocide is uiteraard heel erg maar staat qua aantallen nog niet in de schaduw van genocides op dat continent tussen Afrikanen onderling (denk bijvoorbeeld aan de Rwandese genocide).
Het lijkt wel of jij dingen alleen als genocide aanmerkt als er blanken achter zitten.
Andersom is geen punt zeker?
Dat hoeft dan ook niet. Was ook meer een reactie op de bewering van sommige users dat die 'kansloze Afrikanen al eeuwen lopen te prutsen'.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:17 schreef Boris_Karloff het volgende:
Maar ik kan en wil me niet verantwoordelijk voelen voor dingen die lang geleden gebeurd zijn.
Dat gevoel bekroop mij ja. Prima als het niet zo is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:17 schreef KoosVogels het volgende:
Probeer je mij een portie westerse zelfhaat door de maag te splitsen?
Dit vind ik ietwat kort door de bocht, aangezien de problemen in Afrika al langer bestaan dan de Chinese invloed op het continent.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:27 schreef Marlan het volgende:
Het Westen heeft geen schuld aan de problematiek van Afrika, de grote boosdoener is China. Dat land koopt enorme landbouwgronden in Afrika en overspoelt het continent met goedkope wapens. De Afrikaanse elite ziet dit wel zitten, want hun bankrekeningen raken aardig gevuld, maar de gewone Afrikaan is de dupe van dit Chinees imperialisme.
Exact. Hulporganisaties zijn simpele organisaties met winstoogmerk. Ze verdienen alleen als er ellende is, en dan voornamelijk ellende die zich goed laat filmen. Afrika is derhalve de perfecte markt voor de hulporganisatie.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:11 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet verzonnen, maar weer in stand gehouden om die reden.
Ja, schuif alles op de Chinezenquote:Op woensdag 20 juli 2011 13:27 schreef Marlan het volgende:
Het Westen heeft geen schuld aan de problematiek van Afrika, de grote boosdoener is China. Dat land koopt enorme landbouwgronden in Afrika en overspoelt het continent met goedkope wapens. De Afrikaanse elite ziet dit wel zitten, want hun bankrekeningen raken aardig gevuld, maar de gewone Afrikaan is de dupe van dit Chinees imperialisme.
Klopt. Ver voordat de Europeanen iets met Afrika wilden doen was het continent al een brandhaard.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit vind ik ietwat kort door de bocht, aangezien de problemen in Afrika al langer bestaan dan de Chinese invloed op het continent.
Dit dus.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:17 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Omdat het geen SP'ers zijn, en ze niet op zoek zijn naar mensen die 'hun best willen doen'.
Je bedoelt in de 15e eeuw en de eeuwen daarvoor?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:34 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt. Ver voordat de Europeanen iets met Afrika wilden doen was het continent al een brandhaard.
De Arabieren hebben voor de Europeanen ook flinke slavenhandel gevoerd. Maar van hun kant hoor je weinig hulpacties.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:34 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt. Ver voordat de Europeanen iets met Afrika wilden doen was het continent al een brandhaard.
Het grote probleem zijn die publieke en semi-publieke instellingen. Ze krijgen een vast X bedrag aan subsidie van de overheid, waarmee ze zichzelf kunnen verrijken. Zolang dit soort organisaties corrupt zijn en zichzelf tonnen salarissen per jaar geven, neemt de bevolking hen steeds minder serieus.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:26 schreef teknomist het volgende:
Unicef Henk Franken ¤ 371.459
Rode Kruis Cees Breederveld ¤ 198.000
Hartstichting Hans Stam ¤ 181.119
Nierstichting Paul Beerkens ¤ 177.249
Kerk in actie Haaije Feenstra ¤ 176.000
KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar ¤ 175.135
Artsen zonder Grenzen Hans van de Weerd ¤ 174.000
Prins Bernard cultuurfonds Adriana Esmeijer ¤ 160.400
Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff ¤ 154.000
Plan Nederland Tjipke Bergsma ¤ 136.000
Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden ¤ 129.498
Cordaid René Grotenhuis ¤128.514
Greenpeace Liesbeth van Tongeren ¤ 126.901
Woord en Daad Jan Lock ¤ 125.361
Astma fonds Michael Rutgers ¤ 125.000
Zonnebloem Marijke van Eck ¤ 122.416
Terres des Hommes Ron van Huizen ¤ 117.440
Amnesty International Eduard Nazarski ¤ 115.955
Oxfam/Novib Farah Karimi ¤ 115.769
SOS Kinderdorp Albert Jaap van Santbrink ¤ 103.164
Cliniclowns Nederland Hans Geels ¤ 94.577
Liliane fonds Kees van den Broek ¤ 92.016
War Child Mark Vogt ¤ 87.600
quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bedoelt in de 15e eeuw en de eeuwen daarvoor?
Noord-Afrika is een ietwat ander verhaal maar het meeste ten zuiden van de Sahara is een brandhaard. Dat Europese landen sommige omstandigheden hebben gecreëerd die vorm geven aan de conflicten van vandaag mag dan kloppen, ook zonder deze omstandigheden zouden Afrikaanse stammen oorlog voeren.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De Arabieren hebben voor de Europeanen ook flinke slavenhandel gevoerd. Maar van hun kant hoor je weinig hulpacties.
Maar buiten dat, het lijkt mij sterk dat Afrika vóór het buitenlandse imperialisme (Arabieren, Europeanen) ook al 1 grote ellende was. Landen als Mali hadden daarvoor redelijkeb beschavingen gekend.
Het beste wat je dan kunt doen is wat eten kopen en het zelf langsbrengenquote:Op woensdag 20 juli 2011 13:44 schreef capricia het volgende:
Ik wil die mensen in Afrika best helpen door geld te doneren. Maar ik weet niet welke organisatie dan het beste is. Liever niet een organisatie waarbij veel geld aan de grote strijkstok blijft plakken.
Als ik doneer wil ik dat het naar de mensen in Afrika gaat.
Ik het dat gebied al een paar keer bereisd, en dus geld uitgegeven daar..lijkt mij een mooie manier!quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het beste wat je dan kunt doen is wat eten kopen en het zelf langsbrengen
En die bewering baseert u waarop precies?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:53 schreef waht het volgende:
[..]
[..]
Noord-Afrika is een ietwat ander verhaal maar het meeste ten zuiden van de Sahara is een brandhaard. Dat Europese landen sommige omstandigheden hebben gecreëerd die vorm geven aan de conflicten van vandaag mag dan kloppen, ook zonder deze omstandigheden zouden Afrikaanse stammen oorlog voeren.
Arabieren zijn met andere belangrijke dingen bezig, ze hebben andere prioriteiten. Bijvoorbeeld 90 miljard dollars aan Amerikaanse wapens kopen:quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De Arabieren hebben voor de Europeanen ook flinke slavenhandel gevoerd. Maar van hun kant hoor je weinig hulpacties.
Als je dat doet blijft er ook aardig wat 'aan de strijkstok' hangen...quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het beste wat je dan kunt doen is wat eten kopen en het zelf langsbrengen
Mali wordt volgens mij niet tot Noord-Afrika gerekend.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:53 schreef waht het volgende:
[..]
[..]
Noord-Afrika is een ietwat ander verhaal maar het meeste ten zuiden van de Sahara is een brandhaard.
Ten eerste zijn Europeanen niet de enigen; Arabieren hebben eveneens flinke slavenhandel gevoerd.quote:Dat Europese landen sommige omstandigheden hebben gecreëerd die vorm geven aan de conflicten van vandaag mag dan kloppen, ook zonder deze omstandigheden zouden Afrikaanse stammen oorlog voeren.
Dat kan. Maar voor het kopen van stokken hoef je als regering minder geld uit te geven dan voor het kopen van moderne, buitenlandse tanks. Waardoor je dus meer geld aan onderwijs, gezondheidszorg en landbouw uit kan geven.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als we nou eerst eens zorgen dat de wapenverkoop aan Afrikaanse landen verboden wordt. Dan zullen ze elkaar nog steeds de hersenpan inslaan met een stok, maar de overall schade is dan stukken kleiner.
Dommer dan dat bestaat nietquote:Op woensdag 20 juli 2011 13:57 schreef Marlan het volgende:
[..]
Arabieren zijn met andere belangrijke dingen bezig, ze hebben andere prioriteiten. Bijvoorbeeld 90 miljard dollars aan Amerikaanse wapens kopen:
Rechtse hobby's!quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:02 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dommer dan dat bestaat niet
Op deze manier spek je de economie van een ander land (de VS in dit geval), terwijl je eigen wapenindustrie in de kinderschoenen blijft staan. Oftewel, het land ontwikkelt zichzelf niet, maar is afhankelijk van de industrieen van andere landen en betaalt daar ook fors voor.
quote:
Een Nazi-verleden in Namibie? Toch knap aangezien ze daar sinds 1918 niet meer waren.quote:Because the region I am about to enter is the Sperrgebiet, or the 'Forbidden Zone' - a place whose savage emptiness conceals the terrible secrets of a Nazi past, adorned with the tainted beauty of blood diamonds.
Vooruit dan maar: er zijn alleen al net zoveel Duitse doden gevallen in 2 luchtaanvallen van de geallieerden als tijdens die genocide van jou in Namibie.quote:En op wie zijn die genocides precies gepleegd in de 20e eeuw? Met name joden en Oost-Europeanen.
Dat is geen rechtse hobby; je moet nou eenmaal in defensie investeren. In defensie investeren is juist goed, want het is een bron voor innovatie en andere technologische vooruitgang, mits je je eigen wapenindustrie ontwikkelt en dus niet al je aankopen in het buitenland doetquote:
Jij bent kennelijk nog nooit in Namibie geweest..quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
[..]
Een Nazi-verleden in Namibie? Toch knap aangezien ze daar sinds 1918 niet meer waren.
Anyway, daar is schoftelijk gehandeld door de Duitsers maar je kan het doden van 75.000 inwoners begin 20e eeuw niet verantwoordelijk houden voor het falen van Afrika nu.
[..]
Een gebouw in Dubai kost gemiddeld al een half miljard tot 1 miljard om neer te zetten, dus dat zal wel loslopen. Met dit geld kon men misschien 1 wolkenkrabber bouwen. Voor de rest heb je wel een puntquote:Op woensdag 20 juli 2011 10:48 schreef Ryker het volgende:
1985 http://nl.wikipedia.org/wiki/Live_Aid
2005 http://nl.wikipedia.org/wiki/Live_8
De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben sinds 1988 in totaal 31 geldinzamelingsacties gehouden via giro 555. De actie voor de slachtoffers van de tsunami in 2005 leverde het meeste geld op, ruim 200 miljoen euro, gevolgd door een actie voor de vluchtelingen in Kosovo in 2000. Een overzicht.
1988: Afrika Nu, hongersnood in Afrika, opbrengst 23.474.000 euro.
1988: Help Sudan, oorlog, opbrengst 2.517.000 euro.
1988: Noodhulp Orkanen die over hele wereld plaatshadden, opbrengst 74.000 euro.
1988: Bangladesh, overstromingen, opbrengst 4.993.000 euro.1990: Ethiopië, oorlogsslachtoffers, opbrengst 8.276.000 euro.
1990: Iran, aardbeving, opbrengst 2.576.000 euro.
1990: Midden-Oosten, Golfcrisis, opbrengst 42.000 euro.
1991: Afrika, hongersnood, opbrengst 17.398.000 euro.
1991: Bangladesh, orkaan, opbrengst 6.570.000 euro.
1991: Midden-Oosten, Golfoorlog, opbrengst 365.000 euro.
1991: Irak, burgeroorlog, opbrengst 5.588.000 euro.
1992: Afrika, hongersnood, opbrengst 18.486.000 euro.
1993: Joegoslavië en Somalië, burgeroorlogen, opbrengst 9.494.000 euro.
1994: Rwanda, genocideslachtoffers, opbrengst 35.867.000 euro.
1994: India, aardbeving, opbrengst 1.844.000 euro.
1997: Oost-Europa, overstromingen, opbrengst 3.494.000 euro.
1998: Sudan, oorlog en honger, opbrengst 8.064.000 euro.
1999: Midden-Amerika, orkaan Mitch, opbrengst 37.220.000 euro.
1999: Bangladesh, overstromingen, opbrengst 950.000 euro.
2000: Kosovo, vluchtelingen, opbrengst 51.915.000 euro.
2000: Turkije, aardbeving, opbrengst 30.484.000 euro.
2000: Mozambique, overstromingen, opbrengst 10.868.000 euro.
2000: India, overstromingen, opbrengst 648.000 euro.
2001: India, aardbeving, opbrengst 9.515.000 euro.
2002: Afghanistan, oorlog, opbrengst 3.636.000 euro.
2003: Zuidelijk Afrika, hongersnood, opbrengst 12.635.000 euro.
2003: Irak, oorlog, opbrengst 705.000 euro.
2004: Darfur, oorlogsslachtoffers, opbrengst 11.975.000 euro.
2004: Iran, aardbeving, opbrengst 8.588.000 euro.
2004-2005: Azië, slachtoffers tsunami, opbrengst 208.326.155 euro.
2005: Pakistan, India en Afghanistan, aardbeving, opbrengst 40.000.000 euro.
enz enz...
Ik zie hier genoeg geld heel afrika te veranderen in een medium/small Dubai.
.
Op de achterliggende redenen voor de conflicten in Afrika die niet enkel te maken hebben met door koloniale machten getrokken landsgrenzen. Maar met dat gezegd hebbende is het wel degelijk mogelijk dat Afrika er minder slecht aan toe had kunnen zijn zonder koloniale invloeden.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En die bewering baseert u waarop precies?
Mali wordt doorkruist door de natuurlijk grens die de Sahara tussen Noord-Afrika en de rest van het continent vormt. Het is zowel letterlijk als figuurlijk een grensgeval.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:58 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Mali wordt volgens mij niet tot Noord-Afrika gerekend.
Het was in ieder geval geen speciale plek op aarde waar nooit conflicten plaatsvonden en dat de koloniale machten die rust hebben verstoord.quote:[..]
Ten eerste zijn Europeanen niet de enigen; Arabieren hebben eveneens flinke slavenhandel gevoerd.
Maar het lijkt mij sterkt dat Afrika voor het buitenlands imperialisme (Arabieren, Europeanen) 1 grote ellende was. Ook sub-Sahara Afrika heeft redelijke beschavingen gekend. Zie hier een lijst.
Gelukkig hebben de Afrikanen geen moderne wapens nodig om genocide onder elkaar te plegen. De genocide in Rwanda werd uitgevoerd met machettes.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als we nou eerst eens zorgen dat de wapenverkoop aan Afrikaanse landen verboden wordt. Dan zullen ze elkaar nog steeds de hersenpan inslaan met een stok, maar de overall schade is dan stukken kleiner.
maar ja, dan moet je tegen de machtige wapenlobby ingaan en die hebben de meeste politici toch al in de zak in het westen.
De westerse landen moeten de importheffingen wellicht afschaffen, maar vervang ze dan in vredesnaam door een wereldwijd collectief import- en exportverbod op voedsel dat ook prima in eigen regio te verbouwen/houden valt.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:52 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Er is niets met iets ondernemen, de huidige aanpak is echter verkeerd. Bovendien moeten de westerse landen de importheffingen afschaffen.
Mensen gaan racisme schreeuwen als nooit tevoren. Daarom lukt het ook nooit met dat aanhangsel.quote:Op woensdag 20 juli 2011 18:22 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
De westerse landen moeten de importheffingen wellicht afschaffen, maar vervang ze dan in vredesnaam door een wereldwijd collectief import- en exportverbod op voedsel dat ook prima in eigen regio te verbouwen/houden valt.
En anders kunnen ze altijd een kerel als deze wel even bellen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 18:12 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
Gelukkig hebben de Afrikanen geen moderne wapens nodig om genocide onder elkaar te plegen. De genocide in Rwanda werd uitgevoerd met machettes.
Misschien wel.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:10 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Een Nazi-verleden in Namibie? Toch knap aangezien ze daar sinds 1918 niet meer waren.
Anyway, daar is schoftelijk gehandeld door de Duitsers maar je kan het doden van 75.000 inwoners begin 20e eeuw niet verantwoordelijk houden voor het falen van Afrika nu.
Ja de slavenhandel in Afrika bestond inderdaad vooral uit het halen van Afrikaanse slaven en ze inzetten in Afrikaanse koloniesquote:Op woensdag 20 juli 2011 19:01 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Misschien wel.
Het was namelijk gebruikelijk om een kolonie uit te roeien als de oorspronkelijke inwoners dwars lagen.
Denk bijvoorbeeld maar aan Banda waar onze held Jan Pieterszoon Coen de bevolking uitroeide omdat ze het lef hadden ook met de Portugezen handel te drijven.
Als onze helden de bevolking uitroeiden importeerden ze slaven vanuit andere landen.
Die slaven werden gehaald voor slavernij en aan hun lot overgelaten toen de slavernij afgeschad werd dus het is mogelijk dat dat nog steeds gevolgen heeft.
Ik vraag me af waarom ik eigenlijk de moeite neem om jou te antwoorden omdat je nogal bespottelijk doet.quote:Op woensdag 20 juli 2011 19:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ja de slavenhandel in Afrika bestond inderdaad vooral uit het halen van Afrikaanse slaven en ze inzetten in Afrikaanse kolonies
Je zit er een eeuwtje of wat na homie. De echte kolonisatie van Afrika begon pas echt ruim na het afschaffen van slavernij.
En waarom haal je een Indonesische kolonie erbij? Volgens mij ligt Indonesie niet in Afrika.
En welke Afrikaanse landen zijn trouwens uitgeroeid en herbevolkt? Please do tell.
Fixedquote:Op woensdag 20 juli 2011 19:47 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja de slavenhandel in Afrika bestond inderdaad vooral uit het halen kopen (van de arabieren) van Afrikaanse slaven en ze inzetten in Afrikaanse kolonies
Die geef ik ook. Met in mijn achterhoofd dat dit de mensen zijn die zich écht belangeloos inzetten voor het goede doel en daar niets voor betaald krijgen. Als enige in het hele proces.quote:Op woensdag 20 juli 2011 20:33 schreef quo_ het volgende:
Ik ben er aan de ene kant helemaal klaar mee.
Goede doelen waarbij het salaris van de directie een goed doel op zich lijkt te zijn. Straat arme landen die het beetje geld wat er is uitgeven aan wapens en daarvan nooit genoeg lijken te hebben.
Aan de andere kant realiseer ik me dat wij het in het westen allemaal erg goed hebben. In ons gezin is het niet anders, we moeten er weliswaar hard voor werken maar er komt meer geld binnen dan ooit.
Het bijna agressieve geklaag van goededoelen directeuren die hun "handel" zien verdampen laat ik voor wat het is. Maar de vrijwilliger die aan mijn deur staat met een collectebus stuur ik nog steeds niet met lege handen weg.
Ik heb daar steeds minder moeite mee. Enerzijds doordat je gewoon wéét dat de doelen op die sentimenten inspelen, anderzijds door de steeds genieperige manier waardoor dingen worden ingekleed. Kaarten voor zielige kindertjes, maak ik ze open, zie ik dat een kwart van het bedrag naar de 'werkstudent' gaat die bij me voor de deur stond. Bel je erachteraan omdat je je belazerd voelt: 'Tja, dat had hij moeten zeggen'. Niet dus.quote:Op woensdag 20 juli 2011 20:33 schreef quo_ het volgende:
Het bijna agressieve geklaag van goededoelen directeuren die hun "handel" zien verdampen laat ik voor wat het is. Maar de vrijwilliger die aan mijn deur staat met een collectebus stuur ik nog steeds niet met lege handen weg.
Belangeloos? Ik krijg altijd minstens 3 pennen van het astmafondsquote:Op woensdag 20 juli 2011 20:56 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Die geef ik ook. Met in mijn achterhoofd dat dit de mensen zijn die zich écht belangeloos inzetten voor het goede doel en daar niets voor betaald krijgen. Als enige in het hele proces.
Je zou er wel toe komen.. De islamieten houden de voedselhulp tegen, wat kun je dan nog doen? Pvda stemmen helpt dus nietquote:
Zó hey! 3 nog wel , damn . Het reumafonds is niet zo scheutigquote:Op woensdag 20 juli 2011 20:57 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Belangeloos? Ik krijg altijd minstens 3 pennen van het astmafonds
Echt fucking schandaligquote:Op woensdag 20 juli 2011 10:26 schreef teknomist het volgende:
Unicef Henk Franken ¤ 371.459
Rode Kruis Cees Breederveld ¤ 198.000
Hartstichting Hans Stam ¤ 181.119
Nierstichting Paul Beerkens ¤ 177.249
Kerk in actie Haaije Feenstra ¤ 176.000
KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar ¤ 175.135
Artsen zonder Grenzen Hans van de Weerd ¤ 174.000
Prins Bernard cultuurfonds Adriana Esmeijer ¤ 160.400
Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff ¤ 154.000
Plan Nederland Tjipke Bergsma ¤ 136.000
Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden ¤ 129.498
Cordaid René Grotenhuis ¤128.514