Knap dat je dat uit mijn post kan opmaken. Probeer je mij een portie westerse zelfhaat door de maag te splitsen? We hadden het over vroege genocides en daarom haal ik dit voorbeeld aan. De ellende in Darfur is mijn optiek net zo erg, maak je maar geen zorgen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:11 schreef Gulo het volgende:
[..]
De Namibische genocide is uiteraard heel erg maar staat qua aantallen nog niet in de schaduw van genocides op dat continent tussen Afrikanen onderling (denk bijvoorbeeld aan de Rwandese genocide).
Het lijkt wel of jij dingen alleen als genocide aanmerkt als er blanken achter zitten.
Andersom is geen punt zeker?
Dat hoeft dan ook niet. Was ook meer een reactie op de bewering van sommige users dat die 'kansloze Afrikanen al eeuwen lopen te prutsen'.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:17 schreef Boris_Karloff het volgende:
Maar ik kan en wil me niet verantwoordelijk voelen voor dingen die lang geleden gebeurd zijn.
Dat gevoel bekroop mij ja. Prima als het niet zo is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:17 schreef KoosVogels het volgende:
Probeer je mij een portie westerse zelfhaat door de maag te splitsen?
Dit vind ik ietwat kort door de bocht, aangezien de problemen in Afrika al langer bestaan dan de Chinese invloed op het continent.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:27 schreef Marlan het volgende:
Het Westen heeft geen schuld aan de problematiek van Afrika, de grote boosdoener is China. Dat land koopt enorme landbouwgronden in Afrika en overspoelt het continent met goedkope wapens. De Afrikaanse elite ziet dit wel zitten, want hun bankrekeningen raken aardig gevuld, maar de gewone Afrikaan is de dupe van dit Chinees imperialisme.
Exact. Hulporganisaties zijn simpele organisaties met winstoogmerk. Ze verdienen alleen als er ellende is, en dan voornamelijk ellende die zich goed laat filmen. Afrika is derhalve de perfecte markt voor de hulporganisatie.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:11 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet verzonnen, maar weer in stand gehouden om die reden.
Ja, schuif alles op de Chinezenquote:Op woensdag 20 juli 2011 13:27 schreef Marlan het volgende:
Het Westen heeft geen schuld aan de problematiek van Afrika, de grote boosdoener is China. Dat land koopt enorme landbouwgronden in Afrika en overspoelt het continent met goedkope wapens. De Afrikaanse elite ziet dit wel zitten, want hun bankrekeningen raken aardig gevuld, maar de gewone Afrikaan is de dupe van dit Chinees imperialisme.
Klopt. Ver voordat de Europeanen iets met Afrika wilden doen was het continent al een brandhaard.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit vind ik ietwat kort door de bocht, aangezien de problemen in Afrika al langer bestaan dan de Chinese invloed op het continent.
Dit dus.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:17 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Omdat het geen SP'ers zijn, en ze niet op zoek zijn naar mensen die 'hun best willen doen'.
Je bedoelt in de 15e eeuw en de eeuwen daarvoor?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:34 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt. Ver voordat de Europeanen iets met Afrika wilden doen was het continent al een brandhaard.
De Arabieren hebben voor de Europeanen ook flinke slavenhandel gevoerd. Maar van hun kant hoor je weinig hulpacties.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:34 schreef waht het volgende:
[..]
Klopt. Ver voordat de Europeanen iets met Afrika wilden doen was het continent al een brandhaard.
Het grote probleem zijn die publieke en semi-publieke instellingen. Ze krijgen een vast X bedrag aan subsidie van de overheid, waarmee ze zichzelf kunnen verrijken. Zolang dit soort organisaties corrupt zijn en zichzelf tonnen salarissen per jaar geven, neemt de bevolking hen steeds minder serieus.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:26 schreef teknomist het volgende:
Unicef Henk Franken ¤ 371.459
Rode Kruis Cees Breederveld ¤ 198.000
Hartstichting Hans Stam ¤ 181.119
Nierstichting Paul Beerkens ¤ 177.249
Kerk in actie Haaije Feenstra ¤ 176.000
KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar ¤ 175.135
Artsen zonder Grenzen Hans van de Weerd ¤ 174.000
Prins Bernard cultuurfonds Adriana Esmeijer ¤ 160.400
Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff ¤ 154.000
Plan Nederland Tjipke Bergsma ¤ 136.000
Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden ¤ 129.498
Cordaid René Grotenhuis ¤128.514
Greenpeace Liesbeth van Tongeren ¤ 126.901
Woord en Daad Jan Lock ¤ 125.361
Astma fonds Michael Rutgers ¤ 125.000
Zonnebloem Marijke van Eck ¤ 122.416
Terres des Hommes Ron van Huizen ¤ 117.440
Amnesty International Eduard Nazarski ¤ 115.955
Oxfam/Novib Farah Karimi ¤ 115.769
SOS Kinderdorp Albert Jaap van Santbrink ¤ 103.164
Cliniclowns Nederland Hans Geels ¤ 94.577
Liliane fonds Kees van den Broek ¤ 92.016
War Child Mark Vogt ¤ 87.600
quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bedoelt in de 15e eeuw en de eeuwen daarvoor?
Noord-Afrika is een ietwat ander verhaal maar het meeste ten zuiden van de Sahara is een brandhaard. Dat Europese landen sommige omstandigheden hebben gecreëerd die vorm geven aan de conflicten van vandaag mag dan kloppen, ook zonder deze omstandigheden zouden Afrikaanse stammen oorlog voeren.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De Arabieren hebben voor de Europeanen ook flinke slavenhandel gevoerd. Maar van hun kant hoor je weinig hulpacties.
Maar buiten dat, het lijkt mij sterk dat Afrika vóór het buitenlandse imperialisme (Arabieren, Europeanen) ook al 1 grote ellende was. Landen als Mali hadden daarvoor redelijkeb beschavingen gekend.
Het beste wat je dan kunt doen is wat eten kopen en het zelf langsbrengenquote:Op woensdag 20 juli 2011 13:44 schreef capricia het volgende:
Ik wil die mensen in Afrika best helpen door geld te doneren. Maar ik weet niet welke organisatie dan het beste is. Liever niet een organisatie waarbij veel geld aan de grote strijkstok blijft plakken.
Als ik doneer wil ik dat het naar de mensen in Afrika gaat.
Ik het dat gebied al een paar keer bereisd, en dus geld uitgegeven daar..lijkt mij een mooie manier!quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het beste wat je dan kunt doen is wat eten kopen en het zelf langsbrengen
En die bewering baseert u waarop precies?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:53 schreef waht het volgende:
[..]
[..]
Noord-Afrika is een ietwat ander verhaal maar het meeste ten zuiden van de Sahara is een brandhaard. Dat Europese landen sommige omstandigheden hebben gecreëerd die vorm geven aan de conflicten van vandaag mag dan kloppen, ook zonder deze omstandigheden zouden Afrikaanse stammen oorlog voeren.
Arabieren zijn met andere belangrijke dingen bezig, ze hebben andere prioriteiten. Bijvoorbeeld 90 miljard dollars aan Amerikaanse wapens kopen:quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:37 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
De Arabieren hebben voor de Europeanen ook flinke slavenhandel gevoerd. Maar van hun kant hoor je weinig hulpacties.
Als je dat doet blijft er ook aardig wat 'aan de strijkstok' hangen...quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:53 schreef Boris_Karloff het volgende:
Het beste wat je dan kunt doen is wat eten kopen en het zelf langsbrengen
Mali wordt volgens mij niet tot Noord-Afrika gerekend.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:53 schreef waht het volgende:
[..]
[..]
Noord-Afrika is een ietwat ander verhaal maar het meeste ten zuiden van de Sahara is een brandhaard.
Ten eerste zijn Europeanen niet de enigen; Arabieren hebben eveneens flinke slavenhandel gevoerd.quote:Dat Europese landen sommige omstandigheden hebben gecreëerd die vorm geven aan de conflicten van vandaag mag dan kloppen, ook zonder deze omstandigheden zouden Afrikaanse stammen oorlog voeren.
Dat kan. Maar voor het kopen van stokken hoef je als regering minder geld uit te geven dan voor het kopen van moderne, buitenlandse tanks. Waardoor je dus meer geld aan onderwijs, gezondheidszorg en landbouw uit kan geven.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:59 schreef Boris_Karloff het volgende:
Als we nou eerst eens zorgen dat de wapenverkoop aan Afrikaanse landen verboden wordt. Dan zullen ze elkaar nog steeds de hersenpan inslaan met een stok, maar de overall schade is dan stukken kleiner.
Dommer dan dat bestaat nietquote:Op woensdag 20 juli 2011 13:57 schreef Marlan het volgende:
[..]
Arabieren zijn met andere belangrijke dingen bezig, ze hebben andere prioriteiten. Bijvoorbeeld 90 miljard dollars aan Amerikaanse wapens kopen:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |