Ik ben gewoon benieuwt wat de beleggers in dit topic hierover denkenquote:Op maandag 18 juli 2011 23:26 schreef Lucas15 het volgende:
Nog twee weken dalen en dan rustig omhoog?Wie zal het zeggen?
Je berekening lijkt te kloppen. Je kunt P/E en EV/EBITDA trouwens niet direkt met elkaar vergelijken. Je probeert hetzelfde te meten, namelijk wat je betaalt voor earnings, maar de schaal wordt onvergelijkbaar doordat je andere variabelen in de berekening betrekt.quote:Op maandag 18 juli 2011 22:35 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Even snel gerekend met de resultaten van shell omdat ik aandelen hiervan heb.
huidige koers: 25,3
Earnings per share 1e kwartaal: 1.42
Market cap: 137.52
Total debt: 42.63
Total cash: 16.61
EBITDA: 45.86
Met P/E kom je dan dus op (even voor het gemak aangenomen dat in Q2 t/m Q4 de earnings ook 1,42 zijn, wat natuurlijk niet zo is): 25,3/(1,42*4) = 4.45
EV/EBITDA: (137.52 + 42.63 - 16.61) / 45.86 = 3.57
Dan is RDSA gebaseerd op deze cijfers eigenlijk 'goedkoop' of doe ik iets fout?
Toentertijd (begin 2009 was het dacht ik?) heb ik wel wat aandelen ingekocht, maar op een AEX van 250 de helft verkocht.quote:
Inderdaad! Altijd leuk om te weten wat mensen denken..quote:Op maandag 18 juli 2011 23:31 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ik ben gewoon benieuwt wat de beleggers in dit topic hierover denken
Beetje speculeren is altijd leuk.
Had ik het een paar topics geleden ook al over, staat ook op mijn shortlist!quote:Op maandag 18 juli 2011 17:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zit overigens een beetje te loensen naar Vivendi, maar eerst eens uitdiepen welk deel van de activiteiten nou telecom zijn.... maar een P/E van iets op de zes en een redelijk stabiel dividend en kasstroom is wellicht wel wat.... (komt op de shortlist dus)
Het is een zekerheid dat Europa met een antwoord komt en dat de VS het schuldenplafond verhoogt. Tel daarbij op de goede kwartaalcijfers die gepresenteerd worden, dan heb je alle ingredienten voor een stijgende beurs klaar liggen.quote:Op maandag 18 juli 2011 23:40 schreef LXIV het volgende:
Als er een antwoord komt op de schuldencrisis Europa (as donderdag), en het VS_schuldenplafond verhoogd wordt (2-aug), dan kan het wel weer omhoog. Tot die tijd weet ik het niet. Ik zou in ieder geval op geen van beiden willen gokken.
De vraag is eerder of het antwoord van Europa de beleggers tevreden zal stellen. De kwartaalcijfers zullen wel redelijk zijn, van de outlook weet ik dat nog niet zo zeker.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 08:07 schreef WinningMood het volgende:
[..]
Het is een zekerheid dat Europa met een antwoord komt en dat de VS het schuldenplafond verhoogt. Tel daarbij op de goede kwartaalcijfers die gepresenteerd worden, dan heb je alle ingredienten voor een stijgende beurs klaar liggen.
Tijd om in te stappen dus.
Die lopen ook lekker achter de feiten aan. De koers van Tomtom is momenteel ¤3,327.quote:ING heeft het advies voor TomTom verlaagd naar 'hold' van 'buy' en verlaagde het koersdoel van 7,50 euro naar 3,75 euro.[...]
Mooi vak, beursanalist bij een grote bank.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 08:30 schreef WinningMood het volgende:
Lees trouwens net dit op de voorpagina van DFT:
[..]
Die lopen ook lekker achter de feiten aan. De koers van Tomtom is momenteel ¤3,327.
Als ze een halfjaar geleden een Sell advies hadden gegeven, met als doel ¤3,50, dan had je er wat mee gekund.
Jij dacht dat ze die adviezen gaven om de krantlezende belegger beter te maken?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 08:30 schreef WinningMood het volgende:
[..]
Die lopen ook lekker achter de feiten aan. De koers van Tomtom is momenteel ¤3,327.
Als ze een halfjaar geleden een Sell advies hadden gegeven, met als doel ¤3,50, dan had je er wat mee gekund.
Wat als ze GB gaan pakken?quote:Op maandag 18 juli 2011 23:33 schreef Mercer het volgende:
Ik denk dat we heel dicht bij een bodem zitten, indien geen totale afstort.
Toen was het waarschijnlijk een BUY met koersdoel 8 euro. Wat dat betreft zitten analisten letterlijk vaker fout dan goed. Het is dus eerder een koop- dan een verkoopsignaal. TT stijgt vandaag dus ook.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 08:30 schreef WinningMood het volgende:
[..]
Zie ook:quote:Een van de conclusies van hun onderzoek is dat je de beleggingsadviezen van deze financiële instellingen maar het best kunt negeren. 'Geen van de onderzochte adviseurs heeft statistisch significante voorspelkwaliteiten', schrijven de auteurs. Sterker, de adviezen van ABN Amro, ING Barings, IRIS en Van der Hoop werken averechts. Wie doet wat analisten van die instellingen adviseren, is slechter af dan wie niets doet.
Op zich is de constatering dat de beleggingsadviezen van analisten waardeloos zijn niet nieuw. Onderzoekers in binnen- en buitenland kwamen al vaker tot de conclusie dat hun nut nul is. Vorig jaar nog bleek uit onderzoek van de economen Roger Laeven en Ben Jacobsen dat wie de afgelopen jaren de adviezen van Nederlandse analisten zou hebben opgevolgd, het jaarlijks 6,5 procent slechter zou hebben gedaan dan wie heel passief in de Amsterdamse AEX-index had belegd.
Wel nieuw is hun conclusie is dat vooral de adviezen van grote banken gemiddeld veel te positief zijn. Neem nu ABN Amro. Momenteel geeft de bank op haar website voor 27 verschillende Nederlandse aandelen een koopadvies. Een koopadvies betekent dat de analist van ABN Amro verwacht dat het betreffende aandeel harder zal stijgen dan het beursgemiddelde. Tegenover die 27 outperformers staan slechts zeven fondsen die het naar verwachting minder goed zullen doen dan de index. Dat kan natuurlijk niet.
Misschien geven 'analisten' de adviezen vooral voor zichzelf en hun posities...quote:Op dinsdag 19 juli 2011 11:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen was het waarschijnlijk een BUY met koersdoel 8 euro. Wat dat betreft zitten analisten letterlijk vaker fout dan goed. Het is dus eerder een koop- dan een verkoopsignaal. TT stijgt vandaag dus ook.
Zou je denken?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:02 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Misschien geven 'analisten' de adviezen vooral voor zichzelf en hun posities...
Denk inderdaad ook niet dat ze alleen die adviezen voor zichzelf geven..quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zou je denken?![]()
Alleen niet zo handig voor het imago van hun werkgever..
Ach joh, er zijn nog hele volksstammen die mensen, hun adviezen en hun werkgevers geloven als ze maar een pak dragen en in een groot gebouw werken. Neem deze bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zou je denken?![]()
quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:22 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
[..]
Denk inderdaad ook niet dat ze alleen die adviezen voor zichzelf geven..
Nee, alleen hebben die analisten niet bij elk advies dat ze geven persoonlijk financieel gewin, dus er zit vast wel iets van waarheid inquote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:29 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ach joh, er zijn nog hele volksstammen die mensen, hun adviezen en hun werkgevers geloven als ze maar een pak dragen en in een groot gebouw werken. Neem deze bijvoorbeeld:
[..]
Als er iets is waar ik absoluut geen geloof meer in heb is het imago van een bank; of ook - de meeste banken hebben 't zo verknoeit en blijven 't zo verknoeien dat 't lijkt alsof het hun zelf niets kan schelen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zou je denken?![]()
Vivendi is in feite een conglomeraat met zeer verschillende bedrijfstakken. Het volgende heb ik overgenomen uit het laatste financiele persbericht van Vivendi. Fok! is niet zo geschikt voor het pasten van tabellen, maar het is hopelijk leesbaar ...quote:Op dinsdag 19 juli 2011 00:45 schreef Sokz het volgende:
[..]
Had ik het een paar topics geleden ook al over, staat ook op mijn shortlist!
edit: Beursvloer #195 - Met "the smart money" aan de zijlijn
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Q1 2011 Omzet EBITA Activision Blizzard 1061 15% 502 29% Universal Music Group 881 12% 46 3% SFR (Franse telco) 3056 43% 566 33% Maroc Telecom Group 672 9% 266 16% GVT (Braziliaanse telco) 329 5% 90 5% Canal+ Group 1192 17% 265 16% Non-core operations and others -7 0% -30 -2% Totaal Vivendi 7184 100% 1705 100% |
Denk dat het wel verstandig is verder te kijken dan die percentagesquote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:48 schreef jaco het volgende:
[..]
Vivendi is in feite een conglomeraat met zeer verschillende bedrijfstakken. Het volgende heb ik overgenomen uit het laatste financiele persbericht van Vivendi. Fok! is niet zo geschikt voor het pasten van tabellen, maar het is hopelijk leesbaar ...
[ code verwijderd ]
(Bedragen in miljoenen euro's)
SFR is het leeuwendeel van Vivendi: 43 % van de omzet en 33% van de winst (EBITA). Dit is de basis voor een waarde analyse van het bedrijf.
Activision en Maroc Telecom Group lijken zeer lucratieve activiteiten. Canal+ en GVT iets minder, maar het zijn geen 'bleeders'.
Universal Music Group lijkt me hopeloos. Dit bedrijf heeft weliswaar grote artiesten onder contract, maar wie koopt er nou nog CD's. Vivendi moet deze tak waarschijnlijk continu reorganiseren omdat de omzet blijft dalen (staat ook in het persbericht). Ik weet niet genoeg van deze industrie om te beoordelen of het verkopen van muziekrechten aan films, games en radio/tv zenders nog interessante business is. Heeft zo'n muziekuitgever ook de inkomsten uit de concerten van hun artiesten? Ik zou eerlijk gezegd niet zo snel in een alleenstaande muziekuitgever beleggen.
Die andere 5 bedrijfstakken vind ik wel interessant. Het gevaar is dat de opbrengsten daaruit naar Universal gaan vloeien, zodra Universal verliezen gaat noteren.
ik weet eigenlijk niet zeker of ze ook buitenlandse dividendbelasting renseigneren..... (of alleen Nederlandse)quote:Op maandag 18 juli 2011 22:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Mee eens en zo doe ik dat ook, maar die gegevens worden door jouw broker gewoon gerenseigneerd.Als het om een paar honderd euro gaat zal het zo'n vaart niet lopen. Maar het is redelijk makkelijk eruit te pikken voor ze.
Ik weet niet wat het risico is, maar weet wel dat het al in de markt gecalculeerd is. Met andere woorden: als je nu koopt krijg je premie (korting) voor dat risico, koop je donderdag dan is die premie veel lager maar het risico kleiner. Of de koersen nog lager als het fout gaat.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:47 schreef Coelho het volgende:
Zit te twijfelen wat ik met een significante belegging in een AEX indexfonds moet doen met het oog op donderdag. Indien de EU leiders er niet uit komen, zie ik het gebeuren dat we een koersval krijgen. Maar goed, is dit al ingecalculeerd door de markt en hebben we al een bodem of lopen we inderdaad het risico (tientallen) procenten te kelderen? Het gaat me niet om dagelijkse fluctuaties, daar ben ik op berekend, maar om een duidelijke koersval. Risico?
Je zou een call kunnen schrijven?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:47 schreef Coelho het volgende:
Zit te twijfelen wat ik met een significante belegging in een AEX indexfonds moet doen met het oog op donderdag. Indien de EU leiders er niet uit komen, zie ik het gebeuren dat we een koersval krijgen. Maar goed, is dit al ingecalculeerd door de markt en hebben we al een bodem of lopen we inderdaad het risico (tientallen) procenten te kelderen? Het gaat me niet om dagelijkse fluctuaties, daar ben ik op berekend, maar om een duidelijke koersval. Risico?
Logisch ook, want die bedrijven zijn ook gewoon klanten van ABN!quote:Op dinsdag 19 juli 2011 11:51 schreef Whiteguy het volgende:
Oud artikel, maar daarom niet minder relevant:
http://www.intermediair.n(...)eggingsadviezen.html
Kleine passage:
[..]
Zie ook:
http://www.abnamro.nl/nl/(...)s/ondernemingen.html
Klik even 'Nederlandse aandelen' aan, en je zult zien dat ze NERGENS een verkoop advies hebben staan.
Nope, het gaat om een gedeelte van een beleggingshypotheek voor een huis dat te koop staat uiterlijk begin 2013 verkocht gaat worden. Ik heb dus X participaties à [AEX stand] en fluctueer dus lekker mee. Opbrengst zal gebruikt worden om het verlies deels mee af te dekken. Ik kan uit het indexfonds stappen en overstappen naar een spaarconstructie, maar mocht de AEX weer gaan stijgen, dan blijf ik er liever inquote:
Is wel een risico die je neemt dan..quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:01 schreef Coelho het volgende:
[..]
Nope, het gaat om een gedeelte van een beleggingshypotheek voor een huis dat te koop staat uiterlijk begin 2013 verkocht gaat worden. Opbrengst zal gebruikt worden om het verlies deels mee af te dekken. Ik kan uit het indexfonds stappen en overstappen naar een spaarconstructie, maar mocht de AEX weer gaan stijgen, dan blijf ik er liever in![]()
Onder de streep eet ik er geen boterham minder door, maar een ruime koersval zorgt er wel voor dat ik een aantal (niet noodzakelijke) aankopen voor me uit zal moeten schuiven omdat ik mijn verlies op een andere wijze moet compenseren. Als we daarentegen terug gaan naar 360 of hoger binnen nu en een paar maanden, kan ik me juist meer veroorloven.
Ja? Moeten we er inderdaad van uit gaan dat de AEX bijvoorbeeld naar 250 gaat als de EU leiders geen oplossing weten te vinden?quote:
Als ik het geld op zo'n korte termijn nodig had dan zou ik helemaal niet beleggen. Als je gekoppeld aan een hypotheek met looptijd van 20 jaar wil instappen kun je dat gerust doen. Maar netto anderhalf jaar, dat is gewoon gokken. Kun je 20% winst maken of 20% verlies, valt niks over te zeggen. Over 20 of 30 jaar is je winstkans véél groter en je verlieskans véél kleiner.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:01 schreef Coelho het volgende:
[..]
Nope, het gaat om een gedeelte van een beleggingshypotheek voor een huis dat te koop staat uiterlijk begin 2013 verkocht gaat worden. Ik heb dus X participaties à [AEX stand] en fluctueer dus lekker mee. Opbrengst zal gebruikt worden om het verlies deels mee af te dekken. Ik kan uit het indexfonds stappen en overstappen naar een spaarconstructie, maar mocht de AEX weer gaan stijgen, dan blijf ik er liever in![]()
Onder de streep eet ik er geen boterham minder door, maar een ruime koersval zorgt er wel voor dat ik een aantal (niet noodzakelijke) aankopen voor me uit zal moeten schuiven omdat ik mijn verlies op een andere wijze moet compenseren. Als we daarentegen terug gaan naar 360 of hoger binnen nu en een paar maanden, kan ik me juist meer veroorloven.
Dit was uiteraard niet een volledige analyse waarop ik een investeringsbesluit neem, maar meer een schets hoe Vivendi in elkaar steekt. Het lijkt op het oog een internationale telco met een conglomeraat element dankzij die media activiteiten. Conglomeraten noteren meestal met een discount op de totale waarde, omdat de meeste beleggers liever investeren in een onderneming binnen 1 bepaalde bedrijfstak, waar ze een strategische visie op hebben en bedrijven kunnen vergelijken. Je zou een sum of the parts valuation moeten verrichten met daarin alle aparte takken van Vivendi om vast te stellen of er inderdaad van zo'n discount sprake is, maar dit is geen eenvoudige klus.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:50 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
[..]
Denk dat het wel verstandig is verder te kijken dan die percentages
Helemaal mee eens, al is het niet zo dat ik nu met een zak met geld naar de bank ga om het te beleggen. Het is een constructie die al jaren loopt en door verkoop nu ineens eindig is geworden. Met dus de "simpele" overweging, ga ik nu conservatief en pak ik wat ik heb (wat dus nu al zo'n 10% minder is dan aan het begin van het jaar) of laat ik het lekker staan met het risico dat het -20% wordt, maar met de kans het ook weer +10-20% meer wordt.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:06 schreef LXIV het volgende:
Als ik het geld op zo'n korte termijn nodig had dan zou ik helemaal niet beleggen. Als je gekoppeld aan een hypotheek met looptijd van 20 jaar wil instappen kun je dat gerust doen. Maar netto anderhalf jaar, dat is gewoon gokken. Kun je 20% winst maken of 20% verlies, valt niks over te zeggen. Over 20 of 30 jaar is je winstkans véél groter en je verlieskans véél kleiner.
Dat weet niemand. Maar als je toch al long zit, dan zou ik gewoon long blijven zitten. Dat doe ik zelf ook. Anders ben je net de particulier die telkens op het laagste punt uitstapt. Maar dit is geen advies, want zoals al gezegd: er valt geen peil op te trekken. Het beste kun je nog gewoon zoveel mogelijk van je porto handhaven, en misschien ter zijner tijd, als de koersen hoger staan, een deel ervan gebruiken. En anders dus je koop nog wat uitstellen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:17 schreef Coelho het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, al is het niet zo dat ik nu met een zak met geld naar de bank ga om het te beleggen. Het is een constructie die al jaren loopt en door verkoop nu ineens eindig is geworden. Met dus de "simpele" overweging, ga ik nu conservatief en pak ik wat ik heb (wat dus nu al zo'n 10% minder is dan aan het begin van het jaar) of laat ik het lekker staan met het risico dat het -20% wordt, maar met de kans het ook weer +10-20% meer wordt.
Wat zijn de signalen van de markt? Gaan we het komende jaar nog lager, of schieten we omhoog als blijkt dat het directe risico van de Middellandse Zee landen kan worden afgewend?
Ik koop steeds dezelfde 3 betrouwbare aandelen bijquote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat weet niemand. Maar als je toch al long zit, dan zou ik gewoon long blijven zitten. Dat doe ik zelf ook. Anders ben je net de particulier die telkens op het laagste punt uitstapt. Maar dit is geen advies, want zoals al gezegd: er valt geen peil op te trekken. Het beste kun je nog gewoon zoveel mogelijk van je porto handhaven, en misschien ter zijner tijd, als de koersen hoger staan, een deel ervan gebruiken. En anders dus je koop nog wat uitstellen.
Alles is tijdig.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:40 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ik koop steeds dezelfde 3 betrouwbare aandelen bij
Wat zijn betrouwbare hoor ik U zeggen, de aandelen die er 40 jaar geleden ook al waren
True that, maar DSM is ook geen hip bedrijf, en dat speelt nog extra in 't voordeel qua veiligheidquote:
Ik ben ook wel van dat soort bedrijven, maar daar heb ik ook wel op verloren. Aegon en ING werden ook heel lang als het meest solide mogelijk gezien. Die bedrijven zijn er nog steeds, maar wel voor veel lagere koersen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:40 schreef meth77 het volgende:
[..]
Ik koop steeds dezelfde 3 betrouwbare aandelen bij
Wat zijn betrouwbare hoor ik U zeggen, de aandelen die er 40 jaar geleden ook al waren, maar vooral DSM
Canal+ zie ik wel langzaam maar gestaag groeien, GVT is marktleider in brazilië dus leuk gepositioneerd in een opkomend land waar steeds meer mensen een telefoon krijgen. SFR blijft steady en Activision heeft dé games onder de games nml. Call of Duty & World of Warcraft. Zijn twee enorme cashcows.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 12:48 schreef jaco het volgende:
SFR is het leeuwendeel van Vivendi: 43 % van de omzet en 33% van de winst (EBITA). Dit is de basis voor een waarde analyse van het bedrijf.
Activision en Maroc Telecom Group lijken zeer lucratieve activiteiten. Canal+ en GVT iets minder, maar het zijn geen 'bleeders'.
Universal Music Group lijkt me hopeloos.
Blizzard... tja...quote:Op dinsdag 19 juli 2011 13:58 schreef Sokz het volgende:
[..]
Canal+ zie ik wel langzaam maar gestaag groeien, GVT is marktleider in brazilië dus leuk gepositioneerd in een opkomend land waar steeds meer mensen een telefoon krijgen. SFR blijft steady en Activision heeft dé games onder de games nml. Call of Duty & World of Warcraft. Zijn twee enorme cashcows.
UMG tsjah, vrijwel elke grote artiest op dit moment staat er onder contract (lady gaga, justin bieber, rihanna) maar blijkt wel uit de cijfers dat er niet echt flink op verdiend wordt. Wél zijn ze nu steeds actiever aan het worden online dwz. 'vevo' bij youtube. Geen idee wat dat opbrengt.
Activision/blizzard is dus voor een verdacht groot gedeelte afhankelijk van Blizzard, wat op zijn beurt weer voor een angstaanjagend groot gedeelte leunt op WOW.quote:World of Warcraft zorgt voor 97 procent van omzet Blizzard
Gamesontwikkelaar Blizzard haalt maar liefst 97 procent van zijn totale omzet uit World of Warcraft. In 2008 genereerde het online spel 1,15 miljard dollar, meldt de Telegraaf. Moederbedrijf Activision Blizzard draaide een omzet van 3,5 miljard, waarvan 1,34 miljard afkomstig was van de WoW-maker. Dat bedrag kwam voornamelijk van verkopen en abonnementen op het pc-platform.
Consoles
Bij de spelcomputers verdiende Activision Blizzard het meeste aan de Wii, waarvan de games in 2008 maar liefst 407 miljoen dollar opbrachten. Tweede was de Xbox 360 met 361 miljoen dollar. Interessant genoeg draaide het bedrijf meer omzet met PlayStation 2- dan met PlayStation 3-games, respectievelijk 284 miljoen en 241 miljoen dollar. (sam)
04/03/09 20u21
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |