Nog niet.. ik ging er vanuit dat het een tijdelijk iets was en dat de boom er weer bovenop zou komen, het ziet er nu alleen eerder uit dat ie gewoon dood aanhet gaan is.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:39 schreef Staal het volgende:
Hoe reageerde je bovenbuurman toen je vertelde dat er wellicht wat reinigingsmiddel in jouw planten terecht is gekomen?
Dat misschien eerst maar eens doen voordat je hem gaat aanklagen?quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:42 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik heb de buurman er dus ook nog niet over aangesproken,
Begin daar eerst maar eens mee.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:42 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Nog niet.. ik ging er vanuit dat het een tijdelijk iets was en dat de boom er weer bovenop zou komen, het ziet er nu alleen eerder uit dat ie gewoon dood aanhet gaan is.
Rustig aan, het die jongen zijn hobby. Al een paar jaar want ik ken hem uit die reeks.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:45 schreef Seven. het volgende:
Stel je niet aan, het is een fucking bonsai, niet je huisdier. Voor hetzelfde geld heb je dat ding zelf om zeep geholpen of is het gewoon een EHEC boom.
Sommige mensen:
Dat geloof ik best, ik weet ook dat er veel tijd kruipt in bonsais. Maar dan nóg vind ik dat hij zich aanstelt, hoe wil je nou iemand aansprakelijk stellen voor zoiets? Als die boom doodgaat, gewoon vragen aan de buurman of hij dus niet meer zijn balkon schoon wil maken met schoonmaakmiddel. Doet hij het dan toch nog, dan kun je weer verder zien.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:46 schreef Staal het volgende:
[..]
Rustig aan, het die jongen zijn hobby. Al een paar jaar want ik ken hem uit die reeks.
Anders zou ik aanvankelijk ook gedacht hebben dat dit een grap zou zijn maar er zit heel wat moeite, tijd en ook geld in.
Wat een onzinquote:Op donderdag 14 juli 2011 14:45 schreef Seven. het volgende:
Stel je niet aan, het is een fucking bonsai, niet je huisdier. Voor hetzelfde geld heb je dat ding zelf om zeep geholpen of is het gewoon een EHEC boom.
Sommige mensen:
Zo zou je ook reageren als iemand z'n hond of kat dood gaat door chemicaliën van de buren?quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Take your loss, TS. Ik snap je teleurstelling maar je stelt je hopeloos aan.
Misschien kan hij iets ritselen met een WA verzekering? (Ik heb hier overigens geen verstand van.)quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat geloof ik best, ik weet ook dat er veel tijd kruipt in bonsais. Maar dan nóg vind ik dat hij zich aanstelt, hoe wil je nou iemand aansprakelijk stellen voor zoiets? Als die boom doodgaat, gewoon vragen aan de buurman of hij dus niet meer zijn balkon schoon wil maken met schoonmaakmiddel. Doet hij het dan toch nog, dan kun je weer verder zien.
Take your loss, TS. Ik snap je teleurstelling maar je stelt je hopeloos aan.
En is die boom bewust van pijn?quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:52 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wat een onzinAlsof dieren belangrijker zijn dan TS z'n bomen, het zijn allebei levende organismen.
Dus als ik in jouw huis je hele inboedel kort en klein sla, zeg jij dan ook met een glimlach "och, het zijn maar spullen"?quote:
Het is gewoon idioot dat je het je zelfs afvraagt of je iemand verantwoordelijk kunt stellen voor de dood van een boom. Je pleurt dat ding in de vuilnisbak en niemand heeft er meer last van. Behangschade blijf je zien, kost geld om te repareren.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:53 schreef Lienekien het volgende:
Wat nou aanstellen? Hij vraagt zich alleen af of hij de bovenbuurman aansprakelijk kan stellen voor geleden schade. Dat zou je toch ook doen als hij, ik noem maar wat, zo driftig aan het spuiten was geweest dat bij jou binnen het water naar binnen kwam en het behang losliet?
Misschien?! Die boom kost relatief veel geldquote:Op donderdag 14 juli 2011 14:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is gewoon idioot dat je het je zelfs afvraagt of je iemand verantwoordelijk kunt stellen voor de dood van een boom. Je pleurt dat ding in de vuilnisbak en niemand heeft er meer last van. Behangschade blijf je zien, kost geld om te repareren.
Die boom kost misschien geld om te vervangen maar TS heeft geen enkel bewijs dat het door de buurman kwam, alleen maar een vermoeden.
Ik had het over levende organismen, jij begon over pijn. Iets dat er totaal niks mee te maken heeft.quote:
Toevallig heeft mijn ex mijn laptop gesloopt. Per ongeluk. Nou ja, dan doe ik niet moeilijk nee.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:55 schreef Staal het volgende:
[..]
Dus als ik in jouw huis je hele inboedel kort en klein sla, zeg jij dan ook met een glimlach "och, het zijn maar spullen"?
Nou, boehoequote:Op donderdag 14 juli 2011 14:57 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Misschien?! Die boom kost relatief veel geldOm nog maar te zwijgen over de tijd die TS er in heeft gestoken om 'm zo te krijgen.
In zo'n geval is een WA verzekering erg handig. Waarom maak je (je ex) daar geen gebruik van?quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Toevallig heeft mijn ex mijn laptop gesloopt. Per ongeluk. Nou ja, dan doe ik niet moeilijk nee.
Blijf dan gewoon weg uit het topic als je toch alleen maar wil mededelen dat je TS een aansteller vindt...quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nou, boehoe. Hij heeft een keer pech, so what?
Kijk, als er een pijnvoelend levend organisme bij betrokken was, stel.. je hond ligt altijd op het balkon en die krijgt ineens brandplekken in zijn vacht of zo, nogal een verschil lijkt me?quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:58 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik had het over levende organismen, jij begon over pijn. Iets dat er totaal niks mee te maken heeft.
Gewoon niet bij stilgestaan destijds? Onder het mom van 'pech' en 'ach, goed excuus om nieuwe te kopen, kan het geld wel missen'. Als ik destijds geen geld had gehad, dan had ik misschien wel om een bijdrage gevraagd. Verder zie ik echt niet in waarom je een drama zou maken van iets dat keihard vervangbaar is en ook nog eens minder dan 200 euro waard is.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:59 schreef Staal het volgende:
[..]
In zo'n geval is een WA verzekering erg handig. Waarom maak je (je ex) daar geen gebruik van?
Of lopen jullie onverzekerd rond?
Leuke hobby hoor, dieren houden, maar je weet gewoon dat die dingen dood kunnen gaan dus niet zeiken als die ineens dood in je huiskamer liggen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Buurman doet het niet met opzet, ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over een boom (leuke hobby hoor, maar je weet gewoon dat die dingen dood kunnen gaan).
quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:00 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Blijf dan gewoon weg uit het topic als je toch alleen maar wil mededelen dat je TS een aansteller vindt...
Makkelijk he, selectief quoten?quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:04 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Leuke hobby hoor, dieren houden, maar je weet gewoon dat die dingen dood kunnen gaan dus niet zeiken als die ineens dood in je huiskamer liggen.
Wat moest ik er op zeggen dan? Lullig voor die hond in dat geval maar ik kan er niet meer of minder mee zitten dan een boom.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
Makkelijk he, selectief quoten?![]()
Hondje is niet zo vervangbaar
Makkelijk he, selectief quoten?quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wat moest ik er op zeggen dan? Lullig voor die hond in dat geval maar ik kan er niet meer of minder mee zitten dan een boom.
En verder; een hond is ook vervangbaar en zelfs voor minder geld dan de boom van TS
Dát ja.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:11 schreef punchdrunk het volgende:
volgens mij heb je de volgorde nogal verkeerd makker..
1: uitzoeken OF het reinigen van het balkon boven je uberhaupt kan leiden tot de verschijnselen die je ziet in je boompjes;
2: zo ja, bespreken met je bovenbuurman, en proberen tot een oplossing te komen;
3: als dat niet lukt, DAN ga je eens kijken of er iets aansprakelijk te stellen valt.
4: als je daar vervolgens niet uitkomt met (de juridische vertegenwoordiging van) je buurman, DAN kun je hem aanklagen.
eerlijk gezegd heb ik aardig de schijt van mensen die met juridische verhalen komen voor ze uberhaupt weten of er wel een aansprakelijkheid is, en zo ja, of die aansprakelijkheid uberhaupt word afgewezen. zo zadel je iedereen met een hoop werk, ergernis en kosten op, en niemand (behalve een paar advocaten) word er beter van.
daarnaast moet je nog goed oppassen: stel je voor dat jij nu je rechtsbijstand inschakeld om die vent aansprakelijk te stellen. er volgt een briefwisseling, en uiteindelijk blijkt dat het niet aan te tonen is dat die buurman iets te maken heeft met de schade. wie denk je dat dan voor de kosten van zijn jurist mag opdraven?
beter ga je eerst maar eens wat huiswerk doen, en vervolgens met die vent praten, voor je een leger juristen op hem af stuurt..
Waarom zou ik iets quoten dat niet nuttig is in m'n reactie?quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:11 schreef Seven. het volgende:
[..]
Makkelijk he, selectief quoten?![]()
Een Border Collie met stamboom is niet goedkoper dan een bonsai. Die hond heeft wel pijn gevoeld toen hij dood ging. Je kunt wel uit alle macht proberen een punt te maken maar feit is dat de schade nu eenmaal geleden is en dat ongelukken gebeuren. Zo gaat dat in dit leven. Als je daar niet mee om kunt gaan, kun je jezelf beter van het balkon gooien.
Zonde, hij stond er wel echt heel mooi bij!quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:10 schreef SiGNe het volgende:
Voorheen:
[ afbeelding ]
Nu:
[ afbeelding ]
Omdat je je eigen argument sterker probeert te maken, door de nuances uit de mijne te halen? Onsportief en zwak.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:14 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Waarom zou ik iets quoten dat niet nuttig is in m'n reactie?
En je kunt ook gewoon een hond uit het asiel halen, zonder stamboom.
quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:15 schreef kwiwi het volgende:
Maar TS, waarom ben je nog niet met je buurman gaan praten?
quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:18 schreef Scorpie het volgende:
Seven kan ook optjeften uit dit topic, probleem ook opgelost. TS zit namelijk niet te wachten op andermans geneuzel over zijn/haar hobby, daar is KLB, GC of ONZ voor.
Ja inderdaad, hij kan ook een andere plant kopen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:16 schreef Seven. het volgende:
[..]
Omdat je je eigen argument sterker probeert te maken, door de nuances uit de mijne te halen? Onsportief en zwak.
TS kan ook een fuchsia kopen, is het probleem ook opgelost.
quote:
quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:42 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Nog niet.. ik ging er vanuit dat het een tijdelijk iets was en dat de boom er weer bovenop zou komen, het ziet er nu alleen eerder uit dat ie gewoon dood aanhet gaan is.
Wanneer gaat TS dan wel met zijn buurman praten?quote:
Dat waren inderdaad de antwoorden waar ik naar opzoek ben, zoals ik in de OP al zei, ik heb nog nooit iemand aangeklaagd of aansprakelijk gesteld voor iets dus ik vroeg me af hoe zoiets een beetje netjes afgehandeld kan worden.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:11 schreef punchdrunk het volgende:
volgens mij heb je de volgorde nogal verkeerd makker..
1: uitzoeken OF het reinigen van het balkon boven je uberhaupt kan leiden tot de verschijnselen die je ziet in je boompjes;
2: zo ja, bespreken met je bovenbuurman, en proberen tot een oplossing te komen;
3: als dat niet lukt, DAN ga je eens kijken of er iets aansprakelijk te stellen valt.
4: als je daar vervolgens niet uitkomt met (de juridische vertegenwoordiging van) je buurman, DAN kun je hem aanklagen.
eerlijk gezegd heb ik aardig de schijt van mensen die met juridische verhalen komen voor ze uberhaupt weten of er wel een aansprakelijkheid is, en zo ja, of die aansprakelijkheid uberhaupt word afgewezen. zo zadel je iedereen met een hoop werk, ergernis en kosten op, en niemand (behalve een paar advocaten) word er beter van.
daarnaast moet je nog goed oppassen: stel je voor dat jij nu je rechtsbijstand inschakeld om die vent aansprakelijk te stellen. er volgt een briefwisseling, en uiteindelijk blijkt dat het niet aan te tonen is dat die buurman iets te maken heeft met de schade. wie denk je dat dan voor de kosten van zijn jurist mag opdraven?
beter ga je eerst maar eens wat huiswerk doen, en vervolgens met die vent praten, voor je een leger juristen op hem af stuurt..
Als het al een rechter haalt, want met een WA verzekering valt ook wel het een en ander te reglequote:Op donderdag 14 juli 2011 15:20 schreef bijdehand het volgende:
Praat eerst met je buurman. De rechter zal zulke dingen ook meewegen.
Inmiddels weet hij dat de boom aan het doodgaan is, dus had hij de buurman er wel op kunnen gaan aanspreken..quote:
Hij post toch niet in GC, KLB of ONZ ? Hij post in WGR, met vragen over hoe dit aan te pakken. Hij post niet in WGR om afgezeken te worden door een wel/niet lesbische psychotische Belgische forumslet met daddy-issues die denkt dat ze het recht heeft iemand anders voor lul te zetten 'omdat het kan'.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
![]()
![]()
Mensen hóéven niet te reageren op mijn stelling dat TS zich aanstelt. En TS hoeft dit topic niet te openen als hij dat niet wil horen.
Ik zeg alleen maar 'het is niet je huisdier of zo' omdat TS spreekt over aanklagen en aansprakelijk stellen nog voor hij zelfs maar met de buren gepraat heeft. Dat jij daar dan weer uitgebreid over verder wil discussiëren komt mij alleen maar goed uit want ik verveel me en net te weinig tijd om nog een Star Trek aflevering op te zetten, da's alles.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja inderdaad, hij kan ook een andere plant kopen.
Maar wie is er nou eigenlijk zwak? Jij gaat ineens dieren bij een planten discussie halen, beetje jammer want daar ging het helemaal niet over. Ik ben tenminste nog zo sportief dat ik er op inga.
Maar goed, dit topic gaat over de bonsai van TS. Niet over jouw dode dier of andere dingen. OT
Daar ben ik ook benieuwd naar. TS?quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:22 schreef Staal het volgende:
[..]
Wanneer gaat TS dan wel met zijn buurman praten?
Ik vind dat niet grof?quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij post toch niet in GC, KLB of ONZ ? Hij post in WGR, met vragen over hoe dit aan te pakken. Hij post niet in WGR om afgezeken te worden door een wel/niet lesbische psychotische Belgische forumslet met daddy-issues die denkt dat ze het recht heeft iemand anders voor lul te zetten 'omdat het kan'.
En als je dat grof vind, dan hoef je mijn reactie niet te lezen en ook niet te reageren natuurlijk.
Ja nu is het inderdaad duidelijk waarom je over huisdieren begon..quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zeg alleen maar 'het is niet je huisdier of zo' omdat TS spreekt over aanklagen en aansprakelijk stellen nog voor hij zelfs maar met de buren gepraat heeft. Dat jij daar dan weer uitgebreid over verder wil discussiëren komt mij alleen maar goed uit want ik verveel me en net te weinig tijd om nog een Star Trek aflevering op te zetten, da's alles.
Hear hear.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hij post toch niet in GC, KLB of ONZ ? Hij post in WGR, met vragen over hoe dit aan te pakken. Hij post niet in WGR om afgezeken te worden door een wel/niet lesbische psychotische Belgische forumslet met daddy-issues die denkt dat ze het recht heeft iemand anders voor lul te zetten 'omdat het kan'.
En als je dat grof vind, dan hoef je mijn reactie niet te lezen en ook niet te reageren natuurlijk.
Whatever coward, met jou valt gewoon niet te discussiëren. Sjeen heeft gesproken, ontopic dan maar.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:25 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja nu is het inderdaad duidelijk waarom je over huisdieren begon..Je dommigheid is echt niet af te zwakken met een smoesje hoor
quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Whatever coward, met jou valt gewoon niet te discussiëren.
Zijn we het toch nog ergens over eens.quote:Sjeen heeft gesproken, ontopic dan maar.
TS moet eerst maar eens met de buurman gaan praten.
Als je goed leest lees je dat ik om advies vroeg hoe met dit soort zaken om te gaan omdat ik er geen ervaring mee heb.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zeg alleen maar 'het is niet je huisdier of zo' omdat TS spreekt over aanklagen en aansprakelijk stellen nog voor hij zelfs maar met de buren gepraat heeft. Dat jij daar dan weer uitgebreid over verder wil discussiëren komt mij alleen maar goed uit want ik verveel me en net te weinig tijd om nog een Star Trek aflevering op te zetten, da's alles.
Dat weet ik wel, en ik vind het ook best kut voor je. Je bonsai stond er echt mooi bijquote:Op donderdag 14 juli 2011 15:31 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Als je goed leest lees je dat ik om advies vroeg hoe met dit soort zaken om te gaan omdat ik er geen ervaring mee heb.
Dat ik het aanklagen noem komt gewoon uit onwetendheid.
En als je ziet hoeveel verzorging en onderhoud een bonsai nodig heeft zou je het bijna wel een huisdier kunnen noemen, het is in elk geval niet een gewoon plantje uit de supermarkt.
Als een boom zo kwetsbaar is dien je er ook zelf goed zorg voor te dragen, hem buiten op het balkon neerzetten kan er toe leiden dat er 'troep' van boven komt (in allerlei vormen). Waarom zet je een kwetsbare boom onbeschermd buiten?quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:31 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Als je goed leest lees je dat ik om advies vroeg hoe met dit soort zaken om te gaan omdat ik er geen ervaring mee heb.
Dat ik het aanklagen noem komt gewoon uit onwetendheid.
En als je ziet hoeveel verzorging en onderhoud een bonsai nodig heeft zou je het bijna wel een huisdier kunnen noemen, het is in elk geval niet een gewoon plantje uit de supermarkt.
Kan ik me voorstellen. Echter, ik zou maar wel zorgen dat je ZEKER WEET dat die schade door je bovenbuurman komt. je kunt wel zomaar iemand aansprakelijk stellen, maar bedenk je goed dat je vanaf de eerste brief door een jurist, je hem dwingt kosten te maken; kosten die hij op JOU gaat verhalen als het loos alarm blijkt!quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:22 schreef SiGNe het volgende:
[..]
..
Ik wil ook geen ruzie met mijn bovenbuur maar ik zou wel graag een vergoeding willen voor de geleden schade.
met het grote verschil dat je niet weet of het door je bovenbuurman komt. En vergeet niet, in juridische zin is het: "wie eist, bewijst!". Jij moet dus boven redelijke twijfel verheven bewijs leveren dat de toestand van jou boompje te wijten is aan de schoonmaakactie van je bovenbuurman. ik weet niet of ik dat aan zou durven in een rechtzaal.quote:In feite hetzelfde als iemand met een winkelwagentje tegen je auto aan rijdt, als je weet wie het gedaan heeft kan je eisen dat de schade wordt vergoed... of in elk geval proberen.
als je het echt grondig wil doen, zou ik eerst eens uitzoeken of die schade veroorzaakt kan zijn door wat poetsmiddel, voor je je bovenbuurman aansprakelijk stelt.quote:Ik ga m'n bovenbuur zo snel mogelijk aanspreken hierover, waarschijnlijk vanavond als ie thuis is.
Ik hoop dat het vrij makkelijk op te lossen is met een WA-verzekering ofzo, rechtzaken o.i.d. heb ik totaal geen zin in.
Als er iemand per ongeluk tegen je netjes geparkeerde auto aanrijdt wil je ook een schadevergoeding lijkt me zo.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:29 schreef goofy_goober het volgende:
Ik zou toch denken dat je zelf verantwoordelijk bent voor de veiligheid van je boompjes. Die buurman deed het vast niet expres dus om dan te gaan dreigen met een schadevergoeding... mja. Goeie les voor de volgende keer.
Hoezo? Het is jouw eigendom zeg je dus ook jouw verantwoordelijkheid.. Dan neem ik aan dat dat voor al je bezittingen geldt. Of trek je een grens bij een bepaald bedrag?quote:
Automobilisten zijn daar voor verzekerd. TS had zijn boompjes dus ook moeten verzekeren als hij er zo gehecht aan is. Daarbij moet hij ook eerst maar eens zien te bewijzen dat het door die buurman zijn schoonmaakmiddelen komt, want hij gaat er nu maar vanuit dat het daardoor komt.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:34 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hoezo? Het is jouw eigendom zeg je dus ook jouw verantwoordelijkheid.. Dan neem ik aan dat dat voor al je bezittingen geldt. Of trek je een grens bij een bepaald bedrag?
inderdaad, zolang dat niet eerst gebeurt.. kan wat mij betreft TS de boom in (HA-HA!)quote:
Denk dat het een beetje de emotie is van TS omdat zijn kansen natuurlijk klein zijn.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:57 schreef probeer het volgende:
[..]
inderdaad, zolang dat niet eerst gebeurt.. kan wat mij betreft TS de boom in (HA-HA!)
Met sommige buren valt helaas niet te praten.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 13:00 schreef Staal het volgende:
[..]
Denk dat het een beetje de emotie is van TS omdat zijn kansen natuurlijk klein zijn.
Maar jouw kritiek op de hedendaagse mentaliteit daar ben ik het in het algemeen wel mee eens.
Als mensen gewoon normaal met elkaar praten zijn de meeste dingen goed op te lossen en zou je ook geen debiele programma's hebben als "Bonje met de Buren".
Als er een wasrek had gestaan en de buurman had zijn balkon met chloor schoongemaakt, dan is hij toch ook gewoon aansprakelijk voor de schade.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij is je buurman gewoon aansprakelijk wanneer zijn schoonmaken de oorzaak is. Het is namelijk een onrechtmatige daad om andermans struikgewas met middelen te besproeien die de dood doen intreden. Hij moet er maar om denken dat die middelen op andermans balkon kunnen terechtkomen wanneer hij de hogedrukreiniger hanteert.
Dus dan ga je met die man praten, legt hem uit dat je boompjes daar niet tegen kunnen, zodat hij de volgende keer in overleg treedt voor hij gaat schoonmaken, en vraag je hem of hij zijn wa-verzekering daarvoor wil inschakelen aangezien zo'n boom 100 euro kost.
Pas als hij nee zegt is er een probleem.
In dat geval hoeft TS zijn boompjes niet te verzekeren, maar zou de buurman zijn verzekering moeten inschakelen (mits het echt zijn schuld is uiteraard). Ik ga toch ook mijn stilstaande auto die in de tuin staat niet verzekeren omdat een ander er wel eens per ongeluk schade aan zou kunnen toebrengen? Daar zal de persoon die de schade veroorzaakt verzekerd voor moeten zijn (of het zelf even betalen).quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:56 schreef goofy_goober het volgende:
[..]
Automobilisten zijn daar voor verzekerd. TS had zijn boompjes dus ook moeten verzekeren als hij er zo gehecht aan is. Daarbij moet hij ook eerst maar eens zien te bewijzen dat het door die buurman zijn schoonmaakmiddelen komt, want hij gaat er nu maar vanuit dat het daardoor komt.
quote:Op vrijdag 15 juli 2011 14:47 schreef Maanvis het volgende:
hoe weet je zo zeker dat er een schoonmaakmiddel is gebruikt? ik gebruik zelf altijd alleen maar heet water en natuurlijke mosverwijderaar.
vast een ninja editquote:Op vrijdag 15 juli 2011 14:56 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels met de bovenbuur gesproken en hij ontkent nu opeens dat ie ook een schoonmaakmiddel had gebruikt terwijl ie toen hij ermee bezig was het wel toe had gegeven.
Zonde voor TS. Als ik zelf zoiets met buren zou hebben zou ik een mooie bonsai kopen. Niet te duur maar dat er toch iets tegenover staat. Hoop dat die buurman er toch nog even over nadenkt.
Bedenk me ineens dat ik dit ook doe tegen groene aanslag. Met keukenazijn van de euroshopper. En die dure producten zijn ook voornamelijk azijnzuur.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 14:47 schreef Maanvis het volgende:
hoe weet je zo zeker dat er een schoonmaakmiddel is gebruikt? ik gebruik zelf altijd alleen maar heet water en natuurlijke mosverwijderaar.
kun jij wel vinden, maar juridisch is dit nauwelijks hard te maken. je hebt heel wat te bewijzen namelijk. daarnaast vraag ik me zelfs af of -ALS je al kunt bewijzen dat het aan een vermeende schoonmaakactie van de buurman ligt- een rechter niet zou oordelen dat als eiser zo'n gevoelig boompje maar wat beter zou moeten beschermen..in ieder geval zou geen enkele rechter de buurman veroordelen tot schadevergoeding EN alle juridische kosten. het heeft dus geen enkele zin om voor 100 euro hier een zaak van te maken.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 13:08 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij is je buurman gewoon aansprakelijk wanneer zijn schoonmaken de oorzaak is. Het is namelijk een onrechtmatige daad om andermans struikgewas met middelen te besproeien die de dood doen intreden. Hij moet er maar om denken dat die middelen op andermans balkon kunnen terechtkomen wanneer hij de hogedrukreiniger hanteert.
granted.quote:Dus dan ga je met die man praten, legt hem uit dat je boompjes daar niet tegen kunnen, zodat hij de volgende keer in overleg treedt voor hij gaat schoonmaken, en vraag je hem of hij zijn wa-verzekering daarvoor wil inschakelen aangezien zo'n boom 100 euro kost.
Pas als hij nee zegt is er een probleem.
Ook 'natuurlijke' mosverwijderaar en dingen als azijn kunnen funest zijn voor zo'n boom - dat iets natuurlijk is, betekend natuurlijk niet dat het niet schadelijk voor andere organismen is. Ook 'natuurlijke' dingen bestaan uit chemicaliën.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 14:47 schreef Maanvis het volgende:
Klopt helemaal en de zwarte den (Pinus Parviflora) wordt sowieso al gezien als een van de moeilijkste bomen om te onderhouden als bonsaika, ze zijn erg gevoelig.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 19:32 schreef Taaie-Neuskoek het volgende:
[..]
Ook 'natuurlijke' mosverwijderaar en dingen als azijn kunnen funest zijn voor zo'n boom - dat iets natuurlijk is, betekend natuurlijk niet dat het niet schadelijk voor andere organismen is. Ook 'natuurlijke' dingen bestaan uit chemicaliën.
Verder kan natuurlijk ook het water wat door het balkon gedruppeld veel zooi erin hebben (alle rotzooi die zich in de loop der tijd verzameld heeft), en dat kan ook voldoende zijn om zo'n boompje om te brengen.
Ik zou daar wel tevreden mee zijn, het is tenslotte beter dan niets.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 20:32 schreef CantFazeMe het volgende:
Jammer dat het geen fatsoenlijke buur is dan. Ik had dan 50/50 voor een nieuwe boom betaald. Zou jij daarmee bijvoorbeeld tevreden mee zijn?
Ja, dat is ook moeilijk te bewijzen.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 20:33 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar aan de andere kant, is het niet moeilijk om te bewijzen dat het echt door de wasmiddel kwam van je buurman?
Inderdaad zonde, maar foto's met verschillende weertypen en belichting geven ook een heel ander beeld, de bovenste is op een stralende dag genomen en de onderste op een gure dag met flitslicht.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:10 schreef SiGNe het volgende:
Voorheen:
[ afbeelding ]
Nu:
[ afbeelding ]
Nee, ze kunnen niet binnen, hoogstens voor een korte periode.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 23:14 schreef Markster het volgende:
waarom zet je zo een dure hobby op je balkon, die plantjes kunnen toch ook binnen ?
In tegenstelling tot velen in WGR begin ik niet bij wat ik vind, om daar dan wat rechtsregels bij te verzinnen, maar bij hoe het juridisch zit.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 15:23 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
kun jij wel vinden, maar juridisch is dit nauwelijks hard te maken.
Er is wel een bewijsproblematiek, maar dat staat los van de aansprakelijkheid van buurman. Als de rechter bewezen acht dat buurman de dood van de plant heeft veroorzaakt, dan zal hij de schade moeten vergoeden, en ook de proceskosten moeten betalen.quote:je hebt heel wat te bewijzen namelijk. daarnaast vraag ik me zelfs af of -ALS je al kunt bewijzen dat het aan een vermeende schoonmaakactie van de buurman ligt- een rechter niet zou oordelen dat als eiser zo'n gevoelig boompje maar wat beter zou moeten beschermen..in ieder geval zou geen enkele rechter de buurman veroordelen tot schadevergoeding EN alle juridische kosten. het heeft dus geen enkele zin om voor 100 euro hier een zaak van te maken.
Een boom hoort toch niet dood te gaan van een beetje schoonmaakmiddel, lijkt me? Buiten worden ook genoeg terrassen schoongemaakt en al die bomen in de tuinen gaan er ook niet stuk aan.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 23:32 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Nee, ze kunnen niet binnen, hoogstens voor een korte periode.
Het zijn bomen, geen bloemen of (binnen)planten.
En in mijn geval zijn het ook nog eens naaldbomen, die kunnen niet tegen het klimaat dat in een huis heerst.
Loofbomen kunnen er langer tegen maar in een huis in de lucht vaak te droog en beginnen ze al vrij snel hun blad of naalden te verliezen.
Het liefst had ik een tuin gehad waar ik een mooi gedeelte voor de bonsai kan inrichten maar ik ben helaas beperkt tot m'n balkon.
Je kunt een bonzai dan ook net vergelijk met een gewone boom, de oorsprong mag dan gelijk zijn, maar een gewone boom wordt niet contstant geknipt om in toom te houden.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 15:22 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Een boom hoort toch niet dood te gaan van een beetje schoonmaakmiddel, lijkt me? Buiten worden ook genoeg terrassen schoongemaakt en al die bomen in de tuinen gaan er ook niet stuk aan.
Dus eigenlijk heeft TS gewoon een te zwakke boom om op het balkon te plaatsen.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 17:08 schreef klipper het volgende:
[..]
Je kunt een bonzai dan ook net vergelijk met een gewone boom, de oorsprong mag dan gelijk zijn, maar een gewone boom wordt niet contstant geknipt om in toom te houden.
Bonzai is dan ook niet voor iedereen weggelegd, de boom verzwakt toch, en dan heb je toch wel je techniek nodig om de boom wel zo te behandelen dat deze niet hroter wordt maar ook niet dood gaat.
Niet te zwak voor het balkon, daar heeft ie het jaren prima volgehouden tenslotte, wel te zwak voor zeepsop of andere reinigingsmiddelen.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:06 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus eigenlijk heeft TS gewoon een te zwakke boom om op het balkon te plaatsen.
Dat is ook weer erg kort door de bocht.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:06 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus eigenlijk heeft TS gewoon een te zwakke boom om op het balkon te plaatsen.
tja sorry hoor maar als je je eigen balkon niet eens meer met zeepsop mag reinigen ivm een zeer zwak boompje daaronder, dan kun je beter dat boompje ergens anders neer zetten waar geen mensen boven wonen die zeepsop gebruiken.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:16 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Niet te zwak voor het balkon, daar heeft ie het jaren prima volgehouden tenslotte, wel te zwak voor zeepsop of andere reinigingsmiddelen.
Afgelopen winter met -15 heeft ie prima doorstaan bijvoorbeeld, loofbomen kunnen daar weer minder goed tegen.
Gewoon een kwestie van iedereen die onder je woont even laten weten dat er een balkon wordt schoongemaakt.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 20:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
tja sorry hoor maar als je je eigen balkon niet eens meer met zeepsop mag reinigen ivm een zeer zwak boompje daaronder, dan kun je beter dat boompje ergens anders neer zetten waar geen mensen boven wonen die zeepsop gebruiken.
nee, jij plaatst dat bonsai boompje op een plaats waar het niet voor geschikt is (fokking zeepsop geen zware chemicaliën dus). dus moet je ook leven met de consequenties (dat het boompje nu dood is)quote:Op zondag 17 juli 2011 00:47 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Gewoon een kwestie van iedereen die onder je woont even laten weten dat er een balkon wordt schoongemaakt.
Schoonmaken is verder prima, maar laat het even weten.
Als je je kleren op het balkon te drogen hangt waren die ook weer smerig geworden bijvoorbeeld en er zijn genoeg mensen die op warme dagen hun (slaap)kamerraam open laten staan.
Het was ook niet een klein beetje water dat naar beneden kwam maar behoorlijk veel.
Als jij alleen een balkon hebt en daarop je was moet drogen, is het fijn dat je bovenburen het even melden wanneer ze met de hogedruk aan de gang gaan. Van zo'n balkon komt me toch een partij drap en andere klerezooi. Lekker voor je was. Nee, dat hoort m.i. gewoon bij een stukje leven en laten leven.quote:Op zondag 17 juli 2011 04:43 schreef Mint_Clansell het volgende:
Je buren waarschuwen wanneer je een feestje hebt, okee, maar wanneer je het balkon gaat schoonmaken? Waarschuw jij je buren ook wanneer je de ramen gaat lappen of gaat stofzuigen?
Maar het is toch niet de eerste keer in jaren dat een buur/ deze buur een balkon schoon maakt? Wat zou er nu dan anders dan normaal zijn?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 18:16 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Niet te zwak voor het balkon, daar heeft ie het jaren prima volgehouden tenslotte, wel te zwak voor zeepsop of andere reinigingsmiddelen.
Afgelopen winter met -15 heeft ie prima doorstaan bijvoorbeeld, loofbomen kunnen daar weer minder goed tegen.
Kan me heel goed voorstellen dat je even wat informatie wilt verzamelen voordat je je buurman gaat aanspreken. Natuurlijk hoopt iedereen dat het gewoon een kwestie is van 'Oh, shit zeg, sorry! Zullen we even zien wat de verzekering hier mee doet?', maar mocht zijn antwoord 'quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:22 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Dat waren inderdaad de antwoorden waar ik naar opzoek ben, zoals ik in de OP al zei, ik heb nog nooit iemand aangeklaagd of aansprakelijk gesteld voor iets dus ik vroeg me af hoe zoiets een beetje netjes afgehandeld kan worden.
Ik wil ook geen ruzie met mijn bovenbuur maar ik zou wel graag een vergoeding willen voor de geleden schade.
Er is inderdaad veel tijd in die boom gaan zitten, heb 'm al 6 jaar en het was mijn mooiste bonsai.
Als ik zelf iets verkeerd zou hebben gedaan waardoor ie dood was gegaan dan was dat ook klote maar eigen schuld en dikke pech.
Nu komt het dus door een ander dat die boom dood aan het gaan is en dan is er een mogelijkheid om evt. een financiele compensatie te vragen.
In feite hetzelfde als iemand met een winkelwagentje tegen je auto aan rijdt, als je weet wie het gedaan heeft kan je eisen dat de schade wordt vergoed... of in elk geval proberen.
Ik ga m'n bovenbuur zo snel mogelijk aanspreken hierover, waarschijnlijk vanavond als ie thuis is.
Ik hoop dat het vrij makkelijk op te lossen is met een WA-verzekering ofzo, rechtzaken o.i.d. heb ik totaal geen zin in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |