abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99443531
quote:
Varkens genieten in de wei
Oirschot - De varkens van boer Scheepens mochten voor het eerst naar buiten. De dieren trokken veel bekijks, terwijl ze knorden van genot.

Scheepens is op de biologische toer gegaan. Hij laat zijn Engelse Berkshire varkens samen met hun biggen buiten hun gang gaan. In het weiland zijn verscheidene koepels gebouwd waar zeugen en biggen kunnen schuilen.

Als de kleintjes groot genoeg zijn om zonder hun moeder te kunnen, gaan ze naar een stal met stro en een uitloop naar buiten.

Leuke dieren, die varkens, ze verdienen een beter leven.

[ Bericht 45% gewijzigd door Frutsel op 14-07-2011 08:04:33 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_99443617
Bij ons zie je vaak koeien in de wei, maar dat is maar een heeeeeel klein deel dat vrij rond mag lopen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_99443660
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 06:07 schreef bijdehand het volgende:
Bij ons zie je vaak koeien in de wei, maar dat is maar een heeeeeel klein deel dat vrij rond mag lopen.
Ik neem aan dat je een onderbouwing hebt voor dat maar een "heeeeeel klein deel" van de koeien in de wei loopt?

Want ik weet niet beter dan dat het merendeel gewoon 's zomers in de wei staat.

Tenzij je met vrij rond mag bewegen bedoelt dat ze op straat mogen lopen en deel mogen nemen aan het verkeer :')
pi_99443713
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 06:31 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je een onderbouwing hebt voor dat maar een "heeeeeel klein deel" van de koeien in de wei loopt?

Tenzij je met vrij rond mag bewegen bedoelt dat ze op straat mogen lopen en deel mogen nemen aan het verkeer :')
Volgens mij staan die beesten vaak in zo'n kutschuur met z'n honderden, net als varkens en kippen.

Anyway, ik dacht dat dit in GC stond want dit is toch geen nieuws :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_99443737
Ze zullen heerlijk smaken over enkele weken.
pi_99443776
Ik vind dit heel provocerend. Deze onreine dieren :(
  donderdag 14 juli 2011 @ 07:25:16 #7
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_99443873
Top. :D

Hopelijk binnenkort ook meer koeien en kippen buiten!
  donderdag 14 juli 2011 @ 07:32:53 #8
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_99443938

Yum, Pata Negra!
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  Boks-Chick donderdag 14 juli 2011 @ 08:30:35 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_99444443
Hij is wel boer, dierenarts en, niet te vergeten, varkensfluisteraar :D _O-
lolwut
pi_99444509
quote:
19s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:30 schreef BrandX het volgende:
Hij is wel boer, dierenarts en, niet te vergeten, varkensfluisteraar :D _O-
Die varkens fluisteren vast heel vaak 'neeee, ik wil niet opgegeten worden' :'(
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_99444536
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 07:07 schreef Keiichi het volgende:
Ik vind dit heel provocerend. Deze onreine dieren :(
Niet zeuren! Het zijn gewoon dieren. Dan ga ja maar naar Zandbakkiestan of zo...
  Boks-Chick donderdag 14 juli 2011 @ 08:42:13 #12
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_99444586
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:36 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:'(
lolwut
  donderdag 14 juli 2011 @ 09:03:48 #13
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_99444941
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 08:36 schreef Isabeau het volgende:
Daarom is speenvarken ook zo lekker! O+

Die kunnen nog niet praten.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 07:32 schreef Perrin het volgende:
Yum, Pata Negra!
We hebben een kenner! ^O^
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_99445662
Niet alle koeien mogen in de lente de wei in. Steeds meer boeren houden de koeien binnen omdat dit kosten (tijd) kan besparen. Zo hoef je ze niet meer uit de wei te halen wanneer het tijd is om te melken en misschien dat het ook scheelt aan land dat je dan weer anders kan gebruiken.

Goed initiatief, varkentjes horen ook buiten :) Als ik me bedenk dat mijn stukje vlees alleen buiten is geweest tussen de stal en de slacht dan eet ik liever biologisch.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_99446695
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:49 schreef Spatzmann het volgende:
Zoalng het vlees maar goedkoop blijft. Kom op waar hebben we het over. Het zijn maar halffabrikaten en moeten dus ook als zodanig worden behandeld....
Obvious troll is obvious :D
pi_99447155
De mens denkt dat het een minderwaardige vorm van leven is, dat is heel wat anders dan dat het ook feitelijk zo is.

Ik vind het gewoon tof dat ze zo buiten kunnen lopen. _O_
  donderdag 14 juli 2011 @ 10:45:03 #17
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_99447295
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:34 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Dit is geen troll. Dit is mijn mening. Dieren zijn een minderwaardige vorm van leven. Waarom daar rechten aangeven?
Je getroll was al duidelijk. En als je het meent ben jij de enige minderwaardige vorm van leven.

Goed dat die dieren ook buiten kunnen lopen :)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_99447370
quote:

[..]

Die :') smiley is misplaatst, want:

koeien mogen wel degelijk deelnemen aan het verkeer.
pi_99448067
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Die :') smiley is misplaatst, want:
[ afbeelding ]
koeien mogen wel degelijk deelnemen aan het verkeer.
Met tong uit z'n bek :P
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:26:10 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_99448662
Hier in huize piet eten we Livar varkensvlees
En scharrel Iberico
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_99449095
Ha, bij die man hebben wij ook onze twee varkentjes gekocht! Die trouwens ook heerlijk buiten rond crossen door de wei elke dag O+

Leuk om te zien dat hun moeders nu ook van de buitenlucht mogen genieten :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:42:01 #22
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_99449221
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
En scharrel Iberico
Dat vind ik dan wel weer top. Deze varkens hebben wel een goed leven gehad.

Vegetarisch eten is natuurlijk nog beter, maar toch vind ik dit zeker ook lovenswaardig.

:D ^O^ :7
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:52:03 #23
45206 Pietverdriet
pi_99449584
[

quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:38 schreef Miss_Isis het volgende:
Ha, bij die man hebben wij ook onze twee varkentjes gekocht! Die trouwens ook heerlijk buiten rond crossen door de wei elke dag O+

Leuk om te zien dat hun moeders nu ook van de buitenlucht mogen genieten :)
Worden die in de Herfst ook vetgemest en geslacht of is het alleen voor de leuk?

[ Bericht 31% gewijzigd door Pietverdriet op 14-07-2011 11:58:39 ]
  donderdag 14 juli 2011 @ 11:53:39 #24
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_99449655
quote:

En scharrel Iberico
Dat zou ik ook wel willen, niet alleen de behandeling, ook de smaak is vele malen beter.

Later als ik groot ben!.. O+
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_99449862
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Worden die in de Herfst ook vetgemest en geslacht of is het alleen voor de leuk?
Deze twee zijn nu nog voor de leuk, en met ingang van het nieuwe jaar zijn ze voor de fok. De biggetjes worden dan grotendeels verkocht (is het plan iig) en een paar (ik denk niet meer dan 2 of 3) kunnen we zelf opfokken voor de slacht in november 2012.

Voor mij de ultieme vorm van het aangename (snoezige baby biggetjes! O+ ) combineren met het andere aangename (heerlijke karbonaadjes en speklapjes :Y) )
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:00:13 #26
45206 Pietverdriet
pi_99449892
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:53 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dat zou ik ook wel willen, niet alleen de behandeling, ook de smaak is vele malen beter.

Later als ik groot ben!.. O+
Klopt, de smaak was een zeer belangrijke reden over te stappen. Ik ben al jaren niet te spreken over de smaak van het gewone varkensvlees.
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:02:53 #27
45206 Pietverdriet
pi_99449997
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 11:59 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Deze twee zijn nu nog voor de leuk, en met ingang van het nieuwe jaar zijn ze voor de fok. De biggetjes worden dan grotendeels verkocht (is het plan iig) en een paar (ik denk niet meer dan 2 of 3) kunnen we zelf opfokken voor de slacht in november 2012.

Voor mij de ultieme vorm van het aangename (snoezige baby biggetjes! O+ ) combineren met het andere aangename (heerlijke karbonaadjes en speklapjes :Y) )
Het verkopen kan nog lastig worden, de handel in en het houden van varkens is in NL zeer streng geregeld, en geloof zelfs dat jij als particulier nu al in de overtreding bent. Weet dat echter niet zeker. Als je ze wilt laten slachten moet je wel de weg weten.
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:09:46 #28
38496 Perrin
pi_99450242
quote:
The “magic” is called Secreto Ibérico, (Iberian Secret), and I am licking my fingers at the memory alone. Everyone knows that the Spanish love their pork. They have awesome pork products. I pity the pork abstainers on holiday in Spain. Of all the Spanish, the Extremeños know pork the best. The Secreto Ibérico is a cut of pork that I believe could only come from the famed Spanish pigs raised in the wooded hills of Extremadura.

What is it? It is a highly-marbled cut from behind the shoulder blade. Highly-marbled, so all you anti-fattists out there can stop reading. Herein lies the glory. Seared pork fat. Secreto Ibérico is cooked over a hot flame and through the power of science, the outer surface turns crispy while the inside stays moist and flavorful. Cut up and consumed with mass quantities of french fries cooked in olive oil, it is heaven. Or a heart attack, depending on your genetic makeup. Cost? No idea! It was worth whatever we paid!
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:12:39 #29
45206 Pietverdriet
pi_99450355
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Heb zaterdag wangetjes van iberico gegeten, waren goddelijk.
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:13:33 #30
38496 Perrin
pi_99450403
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb zaterdag wangetjes van iberico gegeten, waren goddelijk.
*kwijl* In NL niet zo makkelijk te krijgen, of schreeuwend duur.. In de Extremadura daarentegen...
pi_99450466
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het verkopen kan nog lastig worden, de handel in en het houden van varkens is in NL zeer streng geregeld, en geloof zelfs dat jij als particulier nu al in de overtreding bent. Weet dat echter niet zeker. Als je ze wilt laten slachten moet je wel de weg weten.
Nee hoor, geen overtreding. Je moet je alleen laten registreren als varkenshouder, en zo staan we ook geregistreerd. Je krijgt dan een UBN en alles. Dit hebben we trouwens ook nodig voor de geitjes en schapen die we hebben. Alles is heel strikt gereguleerd, een varkenshouder zal je ook nooit biggen verkopen als je geen UBN hebt. Je kan dan niet eens de vervoersdocumenten en zo aanvragen die je nodig hebt. We staan nu geregistreerd als hobby houder van varkens, dit betekend dat je niet meer dan 4 volwassen varkens mag hebben. Deze mogen dan wel biggen krijgen, want onder de 25 kilo tellen ze niet als volwassen varken. De verkoop wordt dan wel lastig, dit mag dan geloof ik alleen aan andere hobby houders.

Dat is allemaal echter niet van toepassing, omdat we onze hobby status over een tijdje willen laten veranderen in een B-status. Dat houdt in dat je officieel een fokbedrijf bent. Dan moet je aan meer regels voldoen, maar het valt eigenlijk best mee zolang je minder dan 30 varkens hebt (en ook hier tellen biggen onder de 25 kilo niet mee voor het totaal aantal). Je mag dan ook gewoon aan- en afvoeren naar andere bedrijven en/of hobbyhouders :)

Afvoeren voor de slacht is ook gewoon mogelijk, we hebben in 2008 ook twee biggen opgefokt voor de slacht (Koosjer en Halal O+ ):

Er zit in ons dorp op slechts 2 km van ons huis een slager die zelf slacht, dus ideaal. Je vraagt vervoersdocumenten en slachtblikjes aan, knipt ze in de oren, varkens in de trailer en hop, een uur later zijn ze gekeurd, geslacht en opnieuw gekeurd. En twee dagen later kun je ze in mootjes ophalen voor in de vriezer :)
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:15:16 #32
45206 Pietverdriet
pi_99450482
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:13 schreef Perrin het volgende:

[..]

*kwijl* In NL niet zo makkelijk te krijgen, of schreeuwend duur.. In de Extremadura daarentegen...
Ik had ze bij de Hanos gekocht, weet niet meer wat het koste, maar was iedere cent waard.
pi_99450726
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:39 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Niet alle koeien mogen in de lente de wei in. Steeds meer boeren houden de koeien binnen omdat dit kosten (tijd) kan besparen. Zo hoef je ze niet meer uit de wei te halen wanneer het tijd is om te melken en misschien dat het ook scheelt aan land dat je dan weer anders kan gebruiken.
Ook is de meerwaarde van grasmelk gering. Als je daar namelijk boerenkaas van wilt maken dan komt de VWA elke week langs om de breedte van de voegen tussen de tegeltjes te controleren, op kosten van de kaasmaker. Zodat het duurder is dan een ambachtelijke kaas die uit de Auvernge is ingevlogen en de grootindustriele kaasmakers er geen concurrent aan hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:22:52 #34
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_99450818
Laat die stinkende smerige rotvarkens maar lekker in de stal. Ze hoeven niet gelukkig te zijn, als ze maar lekker smaken.
pi_99450974
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Laat die stinkende smerige rotvarkens maar lekker in de stal. Ze hoeven niet gelukkig te zijn, als ze maar lekker smaken.
Dat doen ongelukkige varkens niet. Maar jouw smaak is waarschijnlijk al verpest.
  donderdag 14 juli 2011 @ 12:52:23 #36
45206 Pietverdriet
pi_99452080
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Jij hebt duidelijk nooit een stuk Livar of biologische Iberico gegeten. Je moesje koopt alleen bij de AH?

quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:48 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ze smaken nog steeds prima. Natuurlijk kan het beter. Maar voor het dagelijks stukje vlees goed genoeg. Minder lekker vlees > geen vlees.
Nog zo eentje
pi_99454303
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 10:34 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Dit is geen troll. Dit is mijn mening. Dieren zijn een minderwaardige vorm van leven. Waarom daar rechten aangeven?
dat vind ik van jou ook, ook maar slachten dan?
  donderdag 14 juli 2011 @ 13:50:12 #38
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_99454550
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2011 09:39 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Koeien binnenhouden heeft dan wel weer tot gevolg dat er meer tijd gaat zitten in het maaien van gras en het voeren van koeien. Wat meespeelt is dat bedrijven groter worden, zodat er niet genoeg grond is om de koeien buiten te laten lopen, of de grond ligt op afstand.

Ook komt de melkrobot meer en meer op, dat bemoeilijkt de weidegang ook, omdat een koe op dat moment altijd in staat moet zijn om de melkrobot te bereiken.
pi_99455759
quote:

[..]

5 tot 10% van alle koeien komt buiten, de rest niet...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:20:59 #40
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_99455833
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Bij melkkoeien ligt het rond de 75-80% momenteel.
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:24:06 #42
45206 Pietverdriet
pi_99455986
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Bron?
pi_99455990
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:20 schreef freako het volgende:

[..]

Bij melkkoeien ligt het rond de 75-80% momenteel.
Bij melkkoeien is het idd wat hoger, de vleeskoeien komen bijna geen van allen buiten.
Oh, en het geld vooral in de zomer die 75/80%, in de winter staan ze bijna allemaal binnen en zo'n 20% van het melkvee komt nooit buiten
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:28:09 #44
45206 Pietverdriet
pi_99456169
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Bij melkkoeien is het idd wat hoger, de vleeskoeien komen bijna geen van allen buiten.
Oh, en het geld vooral in de zomer die 75/80%, in de winter staan ze bijna allemaal binnen en zo'n 20% van het melkvee komt nooit buiten
Het is logisch natuurlijk dat koeien in de winter op stal staan, dat is al eeuwen zo. Koeien zijn te stom om sneeuw weg te schuiven en het gras er onder te eten. Ze blijven gewoon staan.
pi_99456235
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is logisch natuurlijk dat koeien in de winter op stal staan, dat is al eeuwen zo. Koeien zijn te stom om sneeuw weg te schuiven en het gras er onder te eten. Ze blijven gewoon staan.
Nee hoor, dat kunnen ze prima, maar een buiten/binnen oplossing vinden ze het fijnste, dus kunnen schuilen wanneer ze dat willen, maar ook buiten wanneer ze het willen.

Daarbij eten melkkoeien heel veel meer dan alleen gras ;)

Is wel leuk net voor de winter trouwens, dan is het tijd voor koeien scheren(anders krijgen ze het te warm binnen), dat vinden ze altijd erg lekker dat scheren ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door erodome op 14-07-2011 14:38:22 ]
pi_99456293
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:48 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Ze smaken nog steeds prima. Natuurlijk kan het beter. Maar voor het dagelijks stukje vlees goed genoeg. Minder lekker vlees > geen vlees.
Ik ben met je eens dat er ook vlees moet zijn voor bijstandsmoeders en andere betreurenswaardigen. Maar ik denk dat beleid gericht op meer biologische varkenshouderij leidt tot goedkoper biologisch vlees en daardoor meer waar voor je geld.
pi_99456488
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben met je eens dat er ook vlees moet zijn voor bijstandsmoeders en andere betreurenswaardigen. Maar ik denk dat beleid gericht op meer biologische varkenshouderij leidt tot goedkoper biologisch vlees en daardoor meer waar voor je geld.
Biologisch vlees is beter omdat het duurder is. Denk daar maar eens overna.
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:36:09 #48
45206 Pietverdriet
pi_99456509
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Toen piet een klein pietje was in de jaren 60 had mijn pa een goede baan, we stookten alleen in de woonkamer, in de winter stonden de bloemen op de dekens. We dronken thee of ranja, of gewoon water, geen cola. Vakantie was kamperen op de fiets, pietje zat achterop.
We hadden geen auto, en er kwam eind jaren 60 een TV (zwart wit)
Ik droeg kleren af van mijn grotere broer en zus. We aten lang niet iedere dag vlees.
Dit is geen jeugd romantiek, dit was de feitelijke situatie.
Als een bijstandsmoeder tegenwoordig zo leeft staat er direct een team van de VARA en SBS voor de deur en stelt de SP en GL kamervragen.
Mevrouw de voorzitter, het kan toch niet zo zijn....
pi_99456515
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Biologisch vlees is beter omdat het duurder is. Denk daar maar eens overna.
Biologisch vlees van goede kwaliteit is gewoon ronduit lekkerder.
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:36:39 #50
38496 Perrin
pi_99456528
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:29 schreef erodome het volgende:

Is wel leuk net voor de winter trouwens, dan is het tijd voor koeien scheren(anders krijgen ze het te warm binnen), dat vinden ze altijd erg lekker dat scheren ;)
Laatst nog een weddenschap met mijn vriendin verloren, die zei dat niet alleen schapen maar ook koeien worden geschoren, en ik verklaarde haar voor gek ;(
pi_99456532
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:36 schreef erodome het volgende:

[..]

Jups. Agreed.
pi_99456590
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:36 schreef Perrin het volgende:

[..]

Laatst nog een weddenschap met mijn vriendin verloren, die zei dat niet alleen schapen maar ook koeien worden geschoren, en ik verklaarde haar voor gek ;(
Grinnik, dat is idd een verloren weddenschap ;)
Het is altijd erg leuk om te doen dat scheren en daarna in de trein of bus zitten is heerlijk rustig, niemand die naast je komt zitten behalve andere scheerders ;)
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:38:11 #53
45206 Pietverdriet
pi_99456608
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:36 schreef erodome het volgende:

[..]

Helaas is veel biologisch vlees graatmager, als ik bij de groene weg kijk. Dat mag de groene weg dus lekker zelf op eten.
pi_99456645
Van goede kwaliteit zeg ik dan ook ;)
  donderdag 14 juli 2011 @ 14:46:52 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99457067
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 12:14 schreef Miss_Isis het volgende:
we hebben in 2008 ook twee biggen opgefokt voor de slacht (Koosjer en Halal O+ ):
:D _O-

Hoe heten de huidige 2?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_99457245
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

:D _O-

Hoe heten de huidige 2?
Deze twee heten Penny (naar de Pennywafel) en Pimmie (naar Pimmetjes). Omdat ze hopelijk net zo lekker zullen smaken :Y)
pi_99457324
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toen piet een klein pietje was in de jaren 60 had mijn pa een goede baan, we stookten alleen in de woonkamer, in de winter stonden de bloemen op de dekens. We dronken thee of ranja, of gewoon water, geen cola. Vakantie was kamperen op de fiets, pietje zat achterop.
We hadden geen auto, en er kwam eind jaren 60 een TV (zwart wit)
Ik droeg kleren af van mijn grotere broer en zus. We aten lang niet iedere dag vlees.
Dit is geen jeugd romantiek, dit was de feitelijke situatie.
Als een bijstandsmoeder tegenwoordig zo leeft staat er direct een team van de VARA en SBS voor de deur en stelt de SP en GL kamervragen.
Mevrouw de voorzitter, het kan toch niet zo zijn....
Ik denk niet dat er veel bijstandsmoeders zijn die van die 60 euro in de week die ze hebben om boodschappen te doen de kinderen elke dag een lap vlees op het bord leggen.

Mijn vader was dan een paar jaar geleden weer heel erg te spreken over het eten op vakantie in.... Polen. Gewoon door de wat primitieve landbouw daar, niks fancys. En de modale Pool eet ook gewoon regelmatig vlees.

Nou kan een klein lapje vlees op je bord best teleurstellend lijken, het is in wezen die fixatie op prijs per kilo die het verpest. In wezen wordt een kilo appels vergeleken met een kilo peren, het is een valse vergelijking, alleen gebaseerd op oppervlakkige overeenkomst. Het is wijn vergelijken met druivensap uit druivenconcentraat met allerlei toevoegingen, en dan voor druivensap kiezen omdat het de liter goedkoper is. Als je ontzettende dorst hebt is dat zinnig ja. Als het fabrieksvlees er niet zou zijn was er geen probleem wat betreft de prijs van normaal vlees.
pi_99457774
Ik ken eigenlijk geen mensen die geen kritisch vlees-eter of vegetarier zijn die niet dagelijks vlees eten.
Dat is of een bewuste keuze, of er is elke dag vlees, van frikandel tot kiloknaller varkentje, maar zo arm als ze zijn in dit land, elke dag vlees op het bord+vleeswaren op brood.
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:02:30 #59
45206 Pietverdriet
pi_99457891
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:00 schreef erodome het volgende:
Ik ken eigenlijk geen mensen die geen kritisch vlees-eter of vegetarier zijn die niet dagelijks vlees eten.
Dat is of een bewuste keuze, of er is elke dag vlees, van frikandel tot kiloknaller varkentje, maar zo arm als ze zijn in dit land, elke dag vlees op het bord+vleeswaren op brood.
Edit, begrijp je verkeerd.
  Moderator donderdag 14 juli 2011 @ 15:03:41 #60
236264 crew  capricia
pi_99457942
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan ken je nu je eerste
Ik eet lang niet iedere dag vlees.
Hier ook niet.
Ben dol op goed en lekker vlees en ben een ware carnivoor, maar ik hoef dat echt niet iedere dag te eten.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99457980
Ha, wedden dat die beesten die dierenactivisten nu flinke ziektes toewensen met dit weer.
pi_99458151
quote:

[..]

Is deze onderbouwing goed genoeg?

De Bio-industrie

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 11:20 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

*O* _O_ *O*

Ik weet het en ook goed nieuws voor de koeien *O*

http://vroegevogels.vara.(...)593db86e91ea73714fb3

C1000 en Lidl: alle koeien in de wei! (de rest volgt vanzelf wel)
09 juni 2011

Zou zomaar kunnen dat dat onderzoek van Wakker Dier (zie mijn OP)
toch wel klopte O-)

http://www.wakkerdier.nl/docs/resulaten_weilandenonderzoek.pdf
Dat onderzoek van Wakker Dier is uit 2004

Resultaten:
69% van de weilanden bleek leeg te staan. In 14% stonden koeien, in 7%
schapen en in 9% van de weilanden stonden paarden. 1% was gevuld met
andere dieren, meestal hobbygeiten, 2 keer kippen en geen enkele keer
varkens, eenden, kalkoenen, konijnen of andere veelgehouden
landbouwdieren.

Dus het heeft toch nog 7 jaar geduurd voordat er bij iemand een lichtje ging
branden...

nah jah.... beter laat dan nooit zullen we maar denken (8>
pi_99458258
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:03 schreef capricia het volgende:

[..]

Hier ook niet.
Ben dol op goed en lekker vlees en ben een ware carnivoor, maar ik hoef dat echt niet iedere dag te eten.
Maar is dat een geldkeuze bij jou?
Dus omdat je weinig geld hebt je niet dagelijks vlees eet, dat dat de reden daarachter is?
Of is dat omdat je goed vlees wil en dat goede vlees niet dagelijks kan betalen of om andere redenen niet dagelijks vlees eet?

Ik eet ook niet dagelijks vlees, maar dat is geen geldkwestie.
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:09:18 #64
45206 Pietverdriet
pi_99458271
quote:
10s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:04 schreef CaptainCookie het volgende:
Ha, wedden dat die beesten die dierenactivisten nu flinke ziektes toewensen met dit weer.
De schapen op de dijk roepen bah, en de koeien boe.
pi_99458334
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schapen zouden best net als die varkens huisjes willen hebben, die kunnen er echt zo bijstaan van wat een kutweer!
pi_99458347
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

en de lammetjes b'ehhhhhhhhhhhhh O+
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:12:03 #67
45206 Pietverdriet
pi_99458439
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:10 schreef erodome het volgende:

[..]

Schapen zouden best net als die varkens huisjes willen hebben, die kunnen er echt zo bijstaan van wat een kutweer!
Ze kunnen er echter prima tegen, schapen that is.
pi_99458578
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:10 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar boeren moeten ook voor beschutting zorgen bij extreme weersomstandigheden
en als het 10 graden gaat vriezen zullen ze de stal wel inmogen

Kamervragen aan de minister van LNV over beschutting voor weidedieren tegen extreme weersomstandigheden

http://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/454
pi_99458696
Schapen staan in de winter eigenlijk alleen binnen omdat er dan gelammerd wordt en die kersverse lammetjes niet tegen erge kou kunnen nog en omdat bij veel schapen er toch wel wat geboorteproblemen zijn en ze een handje geholpen moeten worden.

En beschutting hebben schapen maar zelden, maar net als geiten houden ze niet zo van nat, dan zie je ze staan met de ruggetjes gekromt in afschuw, pokkeland met al die regen zie je ze dan denken ;)
Maar ze kunnen er prima tegen, krijgen er niets van, vol in de zon staan is kwalijker.
pi_99458905
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:17 schreef erodome het volgende:
Schapen staan in de winter eigenlijk alleen binnen omdat er dan gelammerd wordt en die kersverse lammetjes niet tegen erge kou kunnen nog en omdat bij veel schapen er toch wel wat geboorteproblemen zijn en ze een handje geholpen moeten worden.

En beschutting hebben schapen maar zelden, maar net als geiten houden ze niet zo van nat, dan zie je ze staan met de ruggetjes gekromt in afschuw, pokkeland met al die regen zie je ze dan denken ;)
Maar ze kunnen er prima tegen, krijgen er niets van, vol in de zon staan is kwalijker.
zie punt 3. http://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/454

Ik deel de mening dat dieren die in de wei staan beschuttingsmogelijkheden dienen te hebben
tegen extreme weersomstandigheden.

De mate waarin een dier ongerief ondervindt van weersextremen is sterk afhankelijk van de
diersoort.
Ook de beschik¬baarheid van voldoende water speelt daarbij een rol.

De houder van het dier is de eerst verantwoordelijke wanneer het gaat om het voorkomen van
ongerief. Hiertoe kan de houder, naast het bieden van beschutting in de weide, de dieren op erg
zonnige en warme dagen ook op stal houden.

De GWWD en het besluit Welzijn productiedieren bieden vervolgens de mogelijkheid
om om op te treden tegen houders die geen maatregelen nemen bij extreme weers¬omstandig¬heden en waarbij dat leidt tot ernstig ongerief.
pi_99459008
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:09 schreef erodome het volgende:

[..]

Dus omdat je weinig geld hebt je niet dagelijks vlees eet, dat dat de reden daarachter is?
Of is dat omdat je goed vlees wil en dat goede vlees niet dagelijks kan betalen of om andere redenen niet dagelijks vlees eet?

Hier eigenlijk omdat ik het zat ben om elke dag vlees te eten. Vroeger elke dag vlees, maar merk dat ik met minder vlees gezonder ben. Daarnaast zoveel mogelijk biologisch. Ten eerst voor die beesten ten tweede omdat er minder rotzooi in wordt gepropt.
pi_99459027
hoe triest, een boer laat zn varkens in een wei vrij rondlopen, de hele pers rukt uit voor deze unieke happening.... dat zegt wel wat over hoe we hier normaal met varkens omgaan.
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:28:58 #73
45206 Pietverdriet
pi_99459292
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:09 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is ook een geldkeuze, maar niet alleen maar. Niet dat ik het geld niet hebt.
  donderdag 14 juli 2011 @ 15:30:20 #74
45206 Pietverdriet
pi_99459380
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:21 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

zie punt 3. http://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/454

Ik deel de mening dat dieren die in de wei staan beschuttingsmogelijkheden dienen te hebben
tegen extreme weersomstandigheden.

De mate waarin een dier ongerief ondervindt van weersextremen is sterk afhankelijk van de
diersoort.
Ook de beschik¬baarheid van voldoende water speelt daarbij een rol.

De houder van het dier is de eerst verantwoordelijke wanneer het gaat om het voorkomen van
ongerief. Hiertoe kan de houder, naast het bieden van beschutting in de weide, de dieren op erg
zonnige en warme dagen ook op stal houden.

De GWWD en het besluit Welzijn productiedieren bieden vervolgens de mogelijkheid
om om op te treden tegen houders die geen maatregelen nemen bij extreme weers¬omstandig¬heden en waarbij dat leidt tot ernstig ongerief.
Jeez, Die beesten staan in Schotland en Wales in de bergen, al generaties, kunnen ze prima tegen.
pi_99461573
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jeez, Die beesten staan in Schotland en Wales in de bergen, al generaties, kunnen ze prima tegen.
Dat denk ik ook :')

Tenslotte hebben ze een leren jas aan :P
pi_99462178
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

Dat onderzoek van Wakker Dier is uit 2004

Resultaten:
69% van de weilanden bleek leeg te staan. In 14% stonden koeien, in 7%
schapen en in 9% van de weilanden stonden paarden. 1% was gevuld met
andere dieren, meestal hobbygeiten, 2 keer kippen en geen enkele keer
varkens, eenden, kalkoenen, konijnen of andere veelgehouden
landbouwdieren.

Dus het heeft toch nog 7 jaar geduurd voordat er bij iemand een lichtje ging
branden...

nah jah.... beter laat dan nooit zullen we maar denken (8>
Lekker relevant hoeveel weilanden er leeg staan. Je weet dat een boer per koe een half hectare land moet hebben? (louter voor mestuitrij)

Van Wakkerdier: 80% van de melkkoeien komt buiten, over weidegang vleesrunderen staat niks maar laten we de assumptie maken van 0. Hoeveelheid melkkoeien in NL 1,5 miljoen, hoeveelheid vleesrunderen in NL 300k
.

Oftewel, dat het maar een "zeer klein deel" is wat buiten mag is onzin. Ook Erodome heb ik die 5-10 procent niet zien onderbouwen.
pi_99462286
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:23 schreef okiokinl het volgende:
hoe triest, een boer laat zn varkens in een wei vrij rondlopen, de hele pers rukt uit voor deze unieke happening.... dat zegt wel wat over hoe we hier normaal met varkens omgaan.
En de kippen...

http://www.allepersberich(...)ink-gaan-scharrelen/

En de koeien...

http://vroegevogels.vara.(...)593db86e91ea73714fb3

En de paarden..

http://www.telegraaf.nl/b(...)paarden__.html?p=9,2

En alle andere dieren die ik vergeten ben...

Circussen geen vergunning meer nodig voor wilde dieren
pi_99462401
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 16:20 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Lekker relevant hoeveel weilanden er leeg staan. Je weet dat een boer per koe een half hectare land moet hebben? (louter voor mestuitrij)

Van Wakkerdier: 80% van de melkkoeien komt buiten, over weidegang vleesrunderen staat niks maar laten we de assumptie maken van 0. Hoeveelheid melkkoeien in NL 1,5 miljoen, hoeveelheid vleesrunderen in NL 300k
.

Oftewel, dat het maar een "zeer klein deel" is wat buiten mag is onzin. Ook Erodome heb ik die 5-10 procent niet zien onderbouwen.
Lees eerst dit topic maar eens dan praten we wel verder....

De Bio-industrie
pi_99462426
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 16:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Lees eerst dit topic maar eens dan praten we wel verder....

De Bio-industrie
Nee, ik ga geen heel topic doorspitten
pi_99462973
quote:
en dan stap ik in de trein, kijk naar buiten en dan is 80% van de weilanden leeg..
pi_99474872
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is ook een geldkeuze, maar niet alleen maar. Niet dat ik het geld niet hebt.
Het ging mij even om die bijstandsmoeders die niet elke dag vlees op tafel zouden zetten terwijl ze dat wel wilde.
  donderdag 14 juli 2011 @ 20:51:10 #82
45206 Pietverdriet
pi_99474992
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2011 20:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Het ging mij even om die bijstandsmoeders die niet elke dag vlees op tafel zouden zetten terwijl ze dat wel wilde.
En? Gaan ze toch werken?
  donderdag 14 juli 2011 @ 20:57:42 #83
294141 tarantism
hups in die kont
pi_99475301
pi_99475510
Elke dag vlees is ook niet echt noodzaak. c_/
  donderdag 14 juli 2011 @ 21:17:34 #85
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_99476313
quote:
En scharrel Iberico
Chapeau. Halverwege het filmpje realiseerde ik me dat ik een film over de slacht aan het kijken ben terwijl ik eet (varkenshaas nota bene) en dat het gewoon kon ook.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_99476957
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2011 20:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En? Gaan ze toch werken?
Helemaal mee eens, maar dat dat nu al niet mogelijk zou zijn, daar ging het over, dat lijkt mij niet waar aan de hand van wat ik gezien heb.
Zou misschien niet meer kunnen als het echte goedkope prutvlees eruit gaat(halaluja!), maar dat vind ik niet zo erg.
pi_99490881
Ik geloof dat ik Meneer Bleker serieus een beetje haat... oO<

http://www.telegraaf.nl/b(...)_langer__.html?p=3,3

Toestemming knippen kippensnavel verlengd
do 14 jul 2011

DEN HAAG - Pluimveehouders mogen ook de komende tien jaar de snavels van kippen en
kalkoenen jonger dan tien dagen knippen. Dat heeft staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw)
geschreven aan de Tweede Kamer.

De ingreep is eigenlijk verboden, maar pluimveehouders hebben vrijstelling.

Deze zou op 1 september aflopen, maar is nu verlengd door Bleker met tien jaar tot 2021.
De reden voor de verlenging is het dierenwelzijn: als de snavels niet worden geknipt neemt de
pikkerij onder de dieren fors toe, aldus Bleker.

De sector zegt meer tijd nodig te hebben om maatregelen door te voeren waardoor het knippen
niet meer nodig is, zoals het fokken van minder pikkerige kippen. Bleker wil dat de sector „serieus
aan de slag gaat” met het toepassen van een „mildere methode” van het snavelknippen, via
infrarood.

I.p.v. te verbieden om 20.000 kippen in een schuur te proppen kiest meneer voor deze
oplossing :r
  vrijdag 15 juli 2011 @ 06:54:44 #88
8369 speknek
Another day another slay
pi_99490954
Mooi dat er eindelijk aandacht is voor het welzijn van varkens. Van alle dieren in Nederland hebben zij het meeste baat bij betere leefomstandigheden (ze zijn waarschijnlijk verreweg het intelligentst van de veedieren), maar hoor je er het minst over.
Koeien hebben toch wel een aardig leven, anders wordt het vlees een de melk slecht en moeten de weilanden gemaaid en bemest worden; kippen zijn dom en als je ze een vrije uitloop geeft gaan ze binnen allemaal tegen elkaar aangepropt zitten. Schapen zijn hobbydieren envstaan sowieso de hele dag in de wei. Maar de intelligentste, het varken, moet binnen in kleine hokken op roosters zitten.
Ik wil eigenlijk geen varkensvlees meer eten (het is ook minder goed voor je natuurlijk), maar ik zit op het moment in een overwegend moslimland, en wat hier door moet gaan voor worst of pepperoni is wel heel schraal...
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_99490994
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 06:54 schreef speknek het volgende:
kippen zijn dom en als je ze een vrije uitloop geeft gaan ze binnen allemaal tegen elkaar aangepropt zitten.
8)7

vrijdag 15 juli 2011 @ 07:16:58 #90
8369 speknek
Another day another slay
pi_99491037
Leuk verhaal, maar het strookt niet met de werkelijkheid.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_99491042
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 07:16 schreef speknek het volgende:
Leuk verhaal, maar het strookt niet met de werkelijkheid.
Jaren kippen gehad en ze slapen alleen naast elkaar.
Het zijn net mensen. :')
pi_99491146
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 07:18 schreef Godtje het volgende:

[..]

Jaren kippen gehad en ze slapen alleen naast elkaar.
Het zijn net mensen. :')
dat geldt voor zoveel dieren...

vrijdag 15 juli 2011 @ 07:40:30 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_99491161
Ik ken iemand die kippenfarms bouwt en die vind vrije uitloop dus grote onzin. Blijf het wel altijd braaf kopen, want de gedachte dat ze de keuze hebben is fijn, ookal is het dus onzin. Boederijkippen werken gewoon anders, ook met vrije uitloop hebben ze een 'pik'orde bijvoorbeeld, iets wat in de natuur volgens mij nauwelijks voorkomt omdat ze niet in zulke grote groepen leven.
pi_99491188
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 07:40 schreef speknek het volgende:
Ik ken iemand die kippenfarms bouwt en die vind vrije uitloop dus grote onzin. Blijf het wel altijd braaf kopen, want de gedachte dat ze de keuze hebben is fijn, ookal is het dus onzin. Boederijkippen werken gewoon anders, ook met vrije uitloop hebben ze een 'pik'orde bijvoorbeeld, iets wat in de natuur volgens mij nauwelijks voorkomt omdat ze niet in zulke grote groepen leven.
Man, zelfs bij mensen komt het voor, kijk maar naar sommige ''modjes'' :')

De rangorde in overheersing vinden we overal in de natuur:
bij de kauwen, de bavianen, de wolven, de ratten, de muizen
en bij meer andere dieren die in groepsverband leven.

Maar hoe verloopt zoiets nu bij ons, mensen?
Je zou zeggen dat mensen minder geneigd zijn om anderen te overheersen.
Maar iedereen die in een grote fabriek of op een groot kantoor heeft gewerkt, weet wel beter.

Hierarchie en zucht naar status bestaan nog steeds onder ons, maar ze zijn verborgen onder een
dun laagje beschaving.

In primitieve beschavingen is die hierarchie heel duidelijk aanwezig.
De heerser oefent een mysterieuze, bijna goddelijke macht uit, die zelden of nooit wordt betwist.

Bron: Overheersing: de pikorde | Samenleving en ontwikkeling | Sociaal cultureel

http://samenleving-en-ont(...)sing-de-pikorde.html
  vrijdag 15 juli 2011 @ 09:06:22 #95
45206 Pietverdriet
pi_99492069
quote:
Pikorde heb je ook bij een paar kipjes
  vrijdag 15 juli 2011 @ 09:21:43 #96
3542 Gia
User under construction
pi_99492323
quote:
Ik wil eigenlijk geen varkensvlees meer eten (het is ook minder goed voor je natuurlijk), maar ik zit op het moment in een overwegend moslimland, en wat hier door moet gaan voor worst of pepperoni is wel heel schraal...
Waarom is varkensvlees niet goed voor je?

Er is bijvoorbeeld zeer mager varkensvlees. Er is geen zeer mager lamsvlees.
Er is meer keuze uit mager varkensvlees dan uit mager lamsvlees.
Een varkenskotelet is bijvoorbeeld minder vet dan een lamskotelet.

Okay, rund en kip zijn beide gezonder. Dat wel. Maar er is niets mis met zeer mager of mager varkensvlees.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 09:27:16 #97
45206 Pietverdriet
pi_99492410
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 09:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Waarom is varkensvlees niet goed voor je?

Er is bijvoorbeeld zeer mager varkensvlees. Er is geen zeer mager lamsvlees.
Er is meer keuze uit mager varkensvlees dan uit mager lamsvlees.
Een varkenskotelet is bijvoorbeeld minder vet dan een lamskotelet.

Okay, rund en kip zijn beide gezonder. Dat wel. Maar er is niets mis met zeer mager of mager varkensvlees.
Rund en kip gezonder? Waarom dat?
Vet? Waar haal je de onzin vandaan dat vet ongezond is?
En vet varkensvlees is veel lekkerder dan mager
  vrijdag 15 juli 2011 @ 09:34:15 #98
3542 Gia
User under construction
pi_99492533
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 09:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Rund en kip gezonder? Waarom dat?
Vet? Waar haal je de onzin vandaan dat vet ongezond is?
En vet varkensvlees is veel lekkerder dan mager
Vind ik ook, hoor. Maar sommigen menen dat varkensvlees slecht voor je is omdat het vetter zou zijn dan al het andere vlees. Daarom geef ik aan dat er ook mager tot zelfs zeer mager varkensvlees is. Dit dus voor de mensen die liever mager vlees eten.

Doe mij maar een lekker speklapje. Heerlijk, met uitgebakken zwoerd.
pi_99494501
quote:
Klopt, kippen kunnen maar tot 25 tellen ofzo, de groepen horen niet groter te zijn dan dat.
Omdat wij ze wel in veel grotere groepen willen houden krijg je problemen met die pikorde, die dan maar door en door blijft gaan, waar het in een normale groep vrij snel duidelijk is wie waar staat en dat continue nare gepik niet meer nodig is.

Maar zelfs in die veelste grote groepen houden kippen van een paar simpele zaken, ze willen graag op stok kunnen, een zandbadje nemen en een beetje rondscharrelen en pikken op de grond.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 11:02:21 #100
37769 erodome
Zweefteef
pi_99494559
Volgens mij is varkensvlees vooral wat slechter voor je door de stresshormonen erin, het is nu eenmaal een intelligent dier dat op nare manier gehouden wordt, dat geeft veel stress bij het dier.
Als ze dan naar de slacht gaan gaan ze voor het eerst heel even het daglicht in om dan een vreemde omgeving in te moeten die niet echt veilig overkomt, wat nog meer stress oplevert.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:16:09 #101
3542 Gia
User under construction
pi_99496693
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 11:02 schreef erodome het volgende:
Volgens mij is varkensvlees vooral wat slechter voor je door de stresshormonen erin, het is nu eenmaal een intelligent dier dat op nare manier gehouden wordt, dat geeft veel stress bij het dier.
Als ze dan naar de slacht gaan gaan ze voor het eerst heel even het daglicht in om dan een vreemde omgeving in te moeten die niet echt veilig overkomt, wat nog meer stress oplevert.
Maar dan zijn de varkens waar het hier over gaat, prima te consumeren, toch?

Overigens proef ik niks van stresshormonen in mijn speklapjes of hamlapjes.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:21:57 #102
45206 Pietverdriet
pi_99496868
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 11:02 schreef erodome het volgende:
En schapen, koeien, geiten, kippen, kalkoenen etc hebben dat niet?
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:23:22 #103
3542 Gia
User under construction
pi_99496905
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schapen, koeien, geiten en kippen die halal geslacht worden natuurlijk niet. Toch?
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:24:38 #104
45206 Pietverdriet
pi_99496941
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 09:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Vind ik ook, hoor. Maar sommigen menen dat varkensvlees slecht voor je is omdat het vetter zou zijn dan al het andere vlees. Daarom geef ik aan dat er ook mager tot zelfs zeer mager varkensvlees is. Dit dus voor de mensen die liever mager vlees eten.

Doe mij maar een lekker speklapje. Heerlijk, met uitgebakken zwoerd.
Jij zei dat kip en rund gezonder zijn, nu zeg je dat dit niet zo is?
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:25:34 #105
274453 okiokinl
blablabla
pi_99496984
zomaar een google linkje:

http://www.centrumhethof.(...)rkensvlees-slecht-is

quote:
Het blijkt dat het vetgehalte in varkensvlees zeer hoog is, met name binnen de cellen. Vet bevat tweemaal zoveel calorieën als koolhydraten en eiwitten en wordt onmiddellijk opgeslagen en slechts met grote moeite weer afgebroken.
Het cholesterolgehalte van varkensvlees blijkt hoog. Vet hangt altijd samen met cholesterol. Het menselijk lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van celmembranen en voor vettransport. Te veel cholesterol veroorzaakt afzetting op de bloedvatwanden en bevordert toenemende vernauwing van de slagaders.
Ook bevat varkensvlees eiwitten, die vanwege hun structuur snel rotten in uw darmen. Door de hierbij vrijkomende rottingsproducten komen er veel toxines vrij en vormen deze producten een grote belasting voor uw darmen, bloed, lymfe, lever, matrix en nieren. De eiwitstructuur van het vlees van de varkens lijkt op die van mensen. Hierdoor wordt het door het immuunsysteem niet als lichaamsvreemde stof beschouwd en kan het gemakkelijk in het bloed en de lymfe belanden, inclusief alle toxines en eiwit rotting producten. Dit gebeurt veel sneller dan bij alle andere dierlijke en plantaardige eiwitten.
Het bindweefsel heeft last van zwavelhoudende mycopolysacchariden in het varkensvlees, die zeer slijmig zijn. Dit heeft tot gevolg dat de varkensvleeseters eigenaardige Rubensiaanse opzwelling van het bindweefsel vertonen. Er vindt een opstapeling plaats van slijmsubstanties in pezen, gewrichten, kraakbeen etc., wat o.a. kan leiden tot reuma, arthritis en dicusproblemen. Het bindweefsel zuigt zich als een spons vol met water en zwelt. Aangezien deze zwavelhoudende verbindingen gekoppeld zijn aan bepaalde organen, is het zelfs aan mensen te zien welk varkensvlees ze het liefst eten: hals-, rug-, buikspek of ham. De bindweefselstructuren van de mens worden zwakker door het varkensvlees en er ontstaan eerder klachten van het bewegingsapparaat.
Varkensvlees bevat veel groeihormonen. Dit veroorzaakt niet alleen bij jongeren een versterkte groei, maar bevordert ook ontstekingen. Aangezien deze groeihormonen alle groeiprocessen bevorderen, bewerkstelligen ze ook de groei van kankercellen.
Het histamine en imadozolgehalte van varkensvlees is hoog. Hierdoor worden allergieën, netelroos en neurodermitis, abcessen, steenpuisten, negenogen en alle mogelijke ontstekingen bevorderd. Een hoog histaminegehalte maakt ook minder stressbestendig, activeert maagzweren, hartritmestoornissen en hartinfarcten.
Varkensvlees bevat vreemdsoortige tumorbevorderende stoffen, die als oncogenen, endobionten, siphonospora en polymorfa beschreven worden.
Varkensvlees bevat virussen, met name griepachtige virussen. Deze virussen vestigen zich meestal in onze longen en grijpen hun kans tijdens een verzwakte periode van ons immuunsysteem. Dit kan ook leiden tot chronische verkoudheden.
Varkens hebben een slechter ontgiftingsysteem, waardoor ze hun afvalstoffen sneller in vetweefsel opslaan. Bij consumeren van vlees (met vet) moet ons ontgiftingsmechanisme hiermee aan de slag. Levert aldus een grotere belasting op voor ons lichaam.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:29:37 #106
274453 okiokinl
blablabla
pi_99497116
en een betje onzin om te zeggen dat kippen geen bat hebben bij vrije uitloop. alleen is dat misschien nog niet genoeg voor ze. ik koop dan ook alleen biologische eieren. vrije uitloop is nog steeds een onnatuurlijke situatie, die beestjes moeten hun eigen groepjes kunnen vormen en genoeg ruimte hebben om een plekje te vinden voor hun groepje.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:34:11 #107
45206 Pietverdriet
pi_99497271
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:25 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Esotherische poep website
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:40:32 #108
3542 Gia
User under construction
pi_99497497
quote:
18s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:

Jij zei dat kip en rund gezonder zijn, nu zeg je dat dit niet zo is?
Waar zeg ik dat dit niet zo is?

Er bestaat zeer mager varkensvlees, zeer mager rundvlees, zeer mager kippevlees, maar zeer mager lamsvlees bestaat niet.
Echter bestaat er wel zeer vet varkensvlees en zijn er van de andere vleessoorten geen zeer vette varianten.

Voor een overzicht:
http://www.uzleuven.be/fi(...)tgehalte%20vlees.pdf

Het enige wat ik zeg is dat als je kiest voor mager of zeer mager varkensvlees dat net zo gezond is als rund of kip.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:42:03 #109
45206 Pietverdriet
pi_99497548
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat dit niet zo is?

Er bestaat zeer mager varkensvlees, zeer mager rundvlees, zeer mager kippevlees, maar zeer mager lamsvlees bestaat niet.
Echter bestaat er wel zeer vet varkensvlees en zijn er van de andere vleessoorten geen zeer vette varianten.

Voor een overzicht:
http://www.uzleuven.be/fi(...)tgehalte%20vlees.pdf

Het enige wat ik zeg is dat als je kiest voor mager of zeer mager varkensvlees dat net zo gezond is als rund of kip.
Van waar je link tussen vet en gezond?
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:42:21 #110
3542 Gia
User under construction
pi_99497557
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:25 schreef okiokinl het volgende:

[..]

Groeihormonen worden bij kip en rundvlees ook gebruikt. Denk bij schapen ook.
Verder is varkensvlees gemiddeld genomen vetter dan de andere vleessoorten, maar als je kiest voor de magere of zeer magere varianten is het net zo gezond.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:43:24 #111
45206 Pietverdriet
pi_99497590
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Verder is varkensvlees gemiddeld genomen vetter dan de andere vleessoorten, maar als je kiest voor de magere of zeer magere varianten is het net zo gezond.
Het gebruik van groeihormonen is in de EU streng verboden.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:45:28 #112
3542 Gia
User under construction
pi_99497672
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Heb ik al eerder op geantwoord. Veel mensen denken dat varkensvlees altijd vet is, dus ongezond. Daarom geef ik aan, voor de mensen die zo denken, dat er ook zeer mager varkensvlees is.

Vet is inderdaad niet per se ongezond, alleen teveel vet wel.

Maar breng dat de gezondheidsfreaks die vet mijden maar eens aan hun verstand.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 12:46:05 #113
3542 Gia
User under construction
pi_99497697
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Het gebruik van groeihormonen is in de EU streng verboden.
Door rood rijden ook.

http://www.retaildetail.e(...)st/tag/groeihormonen
  vrijdag 15 juli 2011 @ 13:11:32 #114
45206 Pietverdriet
pi_99498546
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Heb ik al eerder op geantwoord. Veel mensen denken dat varkensvlees altijd vet is, dus ongezond. Daarom geef ik aan, voor de mensen die zo denken, dat er ook zeer mager varkensvlees is.

Vet is inderdaad niet per se ongezond, alleen teveel vet wel.

Maar breng dat de gezondheidsfreaks die vet mijden maar eens aan hun verstand.
Maar waarom haal je dan telkens Vet en Ongezond bij elkaar?
  vrijdag 15 juli 2011 @ 13:13:10 #115
37769 erodome
Zweefteef
pi_99498607
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jawel, andere diersoorten hebben dat ook, zeker bij kippen zal dit fiks opgaan aangezien die echt ranzig behandeld worden.
Maar varkens staan er bekend om iig.

Koeien zal wel meevallen, die zijn meestal in de hand zijn wel gewend, bij schapen geld ook dat ze al vele malen in de hand zijn geweest en vaak meerdere keren al vervoerd zijn(van het ene veld naar het andere veld e.d.), dat scheelt al een hele slok op een borrel.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 15:40:47 #116
66825 Reya
Fier Wallon
pi_99504680
quote:
En dan eet je een baguette met ardennerham en besluit toch maar door te gaan met varkensvlees eten.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 16:07:34 #117
8369 speknek
Another day another slay
pi_99505690
Volgens mij is het probleem van varkensvlees meer dat varkens alleseters zijn en er veel meer bacterien in het vlees zit. Dat dat impliciet de reden is voor het verbod in het jodendom en de islam, mensen werden er vaak ziek van, dus moet het vast niet gods bedoeling zijn geweest. Maar even geen wikipedia bij de hand.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 16:14:36 #118
45206 Pietverdriet
pi_99505926
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 16:07 schreef speknek het volgende:
Volgens mij is het probleem van varkensvlees meer dat varkens alleseters zijn en er veel meer bacterien in het vlees zit. Dat dat impliciet de reden is voor het verbod in het jodendom en de islam, mensen werden er vaak ziek van, dus moet het vast niet gods bedoeling zijn geweest. Maar even geen wikipedia bij de hand.
Bacterien in het vlees? Vertel.
Bacterien zitten op het vlees, aan de buitenkant, maar niet in het vlees.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 16:19:47 #119
8369 speknek
Another day another slay
pi_99506077
afgezien van de haas zijn er toch maar heel weinig stukjes van een varken die je rauw kunt eten, in tegenstelling tot een rund?
pi_99507429
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 16:19 schreef speknek het volgende:
afgezien van de haas zijn er toch maar heel weinig stukjes van een varken die je rauw kunt eten, in tegenstelling tot een rund?
Ik kan geen enkele reden waarom je rauw vlees zou willen eten maar inderdaad.

Rundvlees en vis is inderdaad schoner dan het vlees van een kip of varken, dit heeft behalve de
bacterien nog een andere reden. bij de productie van slachtvarkens en vleeskuikens wordt over het
algemeen meer gebruik gemaakt van medicatie/hormonen e.d.
ondanks de verplichte wachttijd voor de slacht (periode voor de slacht waarin het dier geen
middelen meer krijgt) word het aangeraden om je vlees goed te bakken.
Ook kan een varken parasieten dragen die door verhitting onschadelijk worden gemaakt.

enne...

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/03/24/R310.htm

Zwiebelmetwurst :r :')
  vrijdag 15 juli 2011 @ 17:35:28 #121
3542 Gia
User under construction
pi_99509038
quote:
En hoe zit dat met kip en lam?

Trouwens, rund kun je alleen rauw eten als het heel, heel vers is.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 17:43:50 #122
45206 Pietverdriet
pi_99509312
quote:
Ik eet ook rauw varkensgehakt, mett noemen ze dat hier, heerlijk
pi_99509343
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah. En ik maar denken dat je daar dood van gaat |:(
  vrijdag 15 juli 2011 @ 17:45:36 #124
45206 Pietverdriet
pi_99509375
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:35 schreef Gia het volgende:

[..]

En hoe zit dat met kip en lam?

Trouwens, rund kun je alleen rauw eten als het heel, heel vers is.
Ook rundvlees eet ik rauw, tartaar of dun gesneden of als rode steak
  vrijdag 15 juli 2011 @ 17:46:14 #125
45206 Pietverdriet
pi_99509401
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Ah. En ik maar denken dat je daar dood van gaat |:(
Nee hoor
  vrijdag 15 juli 2011 @ 17:47:03 #126
274453 okiokinl
blablabla
pi_99509434
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 16:07 schreef speknek het volgende:
dat kan het niet zijn, als je verhit gaan bacterien allemaal dood.

en over vetten, volgens mij zijn alle dierlijke vetten redelijk ongezond, en heb je die helemaal niet nodig. je hebt wel vet nodig, maar dat kan je gewoon uit andere dingen halen, plantaardig.
ik heb wel altijd begrepen dat er in varkensvlees meer schadelijke stoffen ziten, die je met het vet opslaat in je lichaam, en als je dan vet verbrand, richten ze schade aan in je lichaam.

en trouwens, varkens zijn intelligenter dan honden. het is een schande dat wij deze dieren zo behandelen. als we honden in kooitjes op roosters zonder daglicht zouden gaan houden, dan zouden mensen moord en brand schreeuwen.
pi_99509643
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:47 schreef okiokinl het volgende:

[..]

en trouwens, varkens zijn intelligenter dan honden. het is een schande dat wij deze dieren zo behandelen. als we honden in kooitjes op roosters zonder daglicht zouden gaan houden, dan zouden mensen moord en brand schreeuwen.
Tja wij discrimineren nu eenmaal als het gaat om dieren. Weinig mensen zal het ze wat doen als je een mug of vlieg kapot slaat bijvoorbeeld maar dat mag je dan weer niet doen bij een poes want = zielig.

Intelligentie doet er niet zoveel toe, eerder aaibaarheid.
  vrijdag 15 juli 2011 @ 17:55:02 #128
45206 Pietverdriet
pi_99509735
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:47 schreef okiokinl het volgende:

[..]

dat kan het niet zijn, als je verhit gaan bacterien allemaal dood.

en over vetten, volgens mij zijn alle dierlijke vetten redelijk ongezond, en heb je die helemaal niet nodig. je hebt wel vet nodig, maar dat kan je gewoon uit andere dingen halen, plantaardig.
ik heb wel altijd begrepen dat er in varkensvlees meer schadelijke stoffen ziten, die je met het vet opslaat in je lichaam, en als je dan vet verbrand, richten ze schade aan in je lichaam.

Wat een gelul. Waar haal je die onzin vandaan? Vertellen vegetariers het elkaar bij kopjes kamillethee?
  vrijdag 15 juli 2011 @ 18:57:32 #129
3542 Gia
User under construction
pi_99511733
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heeft dat nog een andere naam? Kan het niet vinden op google, namelijk.
pi_99512675
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:52 schreef HAKIM_1988 het volgende:

[..]

Tja wij discrimineren nu eenmaal als het gaat om dieren. Weinig mensen zal het ze wat doen als je een mug of vlieg kapot slaat bijvoorbeeld maar dat mag je dan weer niet doen bij een poes want = zielig.

Intelligentie doet er niet zoveel toe, eerder aaibaarheid.
Ik dacht nog... wie zou de eerste smartass zijn met zo'n opmerking, maar dat ben jij.
Je mag door voor de koelkast *O*

Ja, als ik 's nachts een mug in mijn slaapkamer heb mep ik hem harstikke dood :Y

errug heh... :O
pi_99512959
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wat een gelul. Waar haal je die onzin vandaan? Vertellen vegetariers het elkaar bij kopjes kamillethee?
Ik denk dat je beter kan uitleggen dat het ongezond is als je je volpropt met vlees dat
volzit met hormonen en antibiotica, maar dat een goed (dus bio-logisch) stukje vlees
op zijn tijd echt niet zoveel kwaad kan.

beter een klein stukkie goed vlees dan een kilo van die afvalrotzooi toch?

trouwens je krijgt er wel tetten van van die afvalrotzooi dat wel... :')

http://jongeren.blog.nl/a(...)ter_en_steak#more-84

Resten van de anti- conceptie pil zitten in kraanwater.
Er worden ook hormonen in de veeteelt gebruikt. Dus via je steak kun je ook borsten ontwikkelen.
Nou mannen, dat wordt vegetarisch worden en voortaan water uit spa-flesjes drinken.

en ja het is verboden om groeihormonen te gebruiken in de veeteelt maar het gebeurd wel :Y
komen nog regelmatig berichten over als er weer eens een controle is geweest.
pi_99513035
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 18:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Heeft dat nog een andere naam? Kan het niet vinden op google, namelijk.
varkensgehakt is toch gewoon varkensgehakt ?

http://www.smulweb.nl/zoe(...)dient1=varkensgehakt

Ik moet er niet aan denken om dat rauw te eten maar goed als Piet dat lekker vindt moet
ie dat vooral doen ...

Ik neem wel een stukkie kaas :P
  vrijdag 15 juli 2011 @ 19:43:04 #133
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_99513235
quote:
Varkens vrij in Oirschotse wei

Leuke dieren, die varkens, ze verdienen een beter leven.
Prachtige dieren! Intelligent, gevoelig en sociaal.
Bij mij in de buurt is er een biologische boer, daar zitten die varkens op een modderig stuk grond, het is mooi om te zien hoe blij die dieren zijn met gewoon wat in de modder te liggen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 15 juli 2011 @ 19:48:57 #134
11102 knep
Mountainfreak
pi_99513429
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2011 19:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Prachtige dieren! Intelligent, gevoelig en sociaal.
Bij mij in de buurt is er een biologische boer, daar zitten die varkens op een modderig stuk grond, het is mooi om te zien hoe blij die dieren zijn met gewoon wat in de modder te liggen.
Dit.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 01:31:01 #135
287131 FoolWithMokey
Jesus loves you
pi_99529874
het is het wei
Sisco Certified
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')