quote:Varkens genieten in de wei
Oirschot - De varkens van boer Scheepens mochten voor het eerst naar buiten. De dieren trokken veel bekijks, terwijl ze knorden van genot.
Scheepens is op de biologische toer gegaan. Hij laat zijn Engelse Berkshire varkens samen met hun biggen buiten hun gang gaan. In het weiland zijn verscheidene koepels gebouwd waar zeugen en biggen kunnen schuilen.
Als de kleintjes groot genoeg zijn om zonder hun moeder te kunnen, gaan ze naar een stal met stro en een uitloop naar buiten.
Ik neem aan dat je een onderbouwing hebt voor dat maar een "heeeeeel klein deel" van de koeien in de wei loopt?quote:Op donderdag 14 juli 2011 06:07 schreef bijdehand het volgende:
Bij ons zie je vaak koeien in de wei, maar dat is maar een heeeeeel klein deel dat vrij rond mag lopen.
Volgens mij staan die beesten vaak in zo'n kutschuur met z'n honderden, net als varkens en kippen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 06:31 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je een onderbouwing hebt voor dat maar een "heeeeeel klein deel" van de koeien in de wei loopt?
Want ik weet niet beter dan dat het merendeel gewoon 's zomers in de wei staat.
Tenzij je met vrij rond mag bewegen bedoelt dat ze op straat mogen lopen en deel mogen nemen aan het verkeer
Die varkens fluisteren vast heel vaak 'neeee, ik wil niet opgegeten worden'quote:Op donderdag 14 juli 2011 08:30 schreef BrandX het volgende:
Hij is wel boer, dierenarts en, niet te vergeten, varkensfluisteraar![]()
Niet zeuren! Het zijn gewoon dieren. Dan ga ja maar naar Zandbakkiestan of zo...quote:Op donderdag 14 juli 2011 07:07 schreef Keiichi het volgende:
Ik vind dit heel provocerend. Deze onreine dieren
quote:Op donderdag 14 juli 2011 08:36 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Die varkens fluisteren vast heel vaak 'neeee, ik wil niet opgegeten worden'
Daarom is speenvarken ook zo lekker!quote:Op donderdag 14 juli 2011 08:36 schreef Isabeau het volgende:
Die varkens fluisteren vast heel vaak 'neeee, ik wil niet opgegeten worden'
We hebben een kenner!quote:
Obvious troll is obviousquote:Op donderdag 14 juli 2011 09:49 schreef Spatzmann het volgende:
Zoalng het vlees maar goedkoop blijft. Kom op waar hebben we het over. Het zijn maar halffabrikaten en moeten dus ook als zodanig worden behandeld....
Je getroll was al duidelijk. En als je het meent ben jij de enige minderwaardige vorm van leven.quote:Op donderdag 14 juli 2011 10:34 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dit is geen troll. Dit is mijn mening. Dieren zijn een minderwaardige vorm van leven. Waarom daar rechten aangeven?
Diequote:Op donderdag 14 juli 2011 06:31 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je een onderbouwing hebt voor dat maar een "heeeeeel klein deel" van de koeien in de wei loopt?
Tenzij je met vrij rond mag bewegen bedoelt dat ze op straat mogen lopen en deel mogen nemen aan het verkeer
Met tong uit z'n bekquote:Op donderdag 14 juli 2011 10:47 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Diesmiley is misplaatst, want:
[ afbeelding ]
koeien mogen wel degelijk deelnemen aan het verkeer.
Dat vind ik dan wel weer top. Deze varkens hebben wel een goed leven gehad.quote:Op donderdag 14 juli 2011 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier in huize piet eten we Livar varkensvlees
En scharrel Iberico
Worden die in de Herfst ook vetgemest en geslacht of is het alleen voor de leuk?quote:Op donderdag 14 juli 2011 11:38 schreef Miss_Isis het volgende:
Ha, bij die man hebben wij ook onze twee varkentjes gekocht! Die trouwens ook heerlijk buiten rond crossen door de wei elke dag
Leuk om te zien dat hun moeders nu ook van de buitenlucht mogen genieten
Dat zou ik ook wel willen, niet alleen de behandeling, ook de smaak is vele malen beter.quote:Op donderdag 14 juli 2011 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
En scharrel Iberico
Deze twee zijn nu nog voor de leuk, en met ingang van het nieuwe jaar zijn ze voor de fok. De biggetjes worden dan grotendeels verkocht (is het plan iig) en een paar (ik denk niet meer dan 2 of 3) kunnen we zelf opfokken voor de slacht in november 2012.quote:Op donderdag 14 juli 2011 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
[..]
Worden die in de Herfst ook vetgemest en geslacht of is het alleen voor de leuk?
Klopt, de smaak was een zeer belangrijke reden over te stappen. Ik ben al jaren niet te spreken over de smaak van het gewone varkensvlees.quote:Op donderdag 14 juli 2011 11:53 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat zou ik ook wel willen, niet alleen de behandeling, ook de smaak is vele malen beter.
Later als ik groot ben!..
Het verkopen kan nog lastig worden, de handel in en het houden van varkens is in NL zeer streng geregeld, en geloof zelfs dat jij als particulier nu al in de overtreding bent. Weet dat echter niet zeker. Als je ze wilt laten slachten moet je wel de weg weten.quote:Op donderdag 14 juli 2011 11:59 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Deze twee zijn nu nog voor de leuk, en met ingang van het nieuwe jaar zijn ze voor de fok. De biggetjes worden dan grotendeels verkocht (is het plan iig) en een paar (ik denk niet meer dan 2 of 3) kunnen we zelf opfokken voor de slacht in november 2012.
Voor mij de ultieme vorm van het aangename (snoezige baby biggetjes!) combineren met het andere aangename (heerlijke karbonaadjes en speklapjes
)
quote:The “magic” is called Secreto Ibérico, (Iberian Secret), and I am licking my fingers at the memory alone. Everyone knows that the Spanish love their pork. They have awesome pork products. I pity the pork abstainers on holiday in Spain. Of all the Spanish, the Extremeños know pork the best. The Secreto Ibérico is a cut of pork that I believe could only come from the famed Spanish pigs raised in the wooded hills of Extremadura.
What is it? It is a highly-marbled cut from behind the shoulder blade. Highly-marbled, so all you anti-fattists out there can stop reading. Herein lies the glory. Seared pork fat. Secreto Ibérico is cooked over a hot flame and through the power of science, the outer surface turns crispy while the inside stays moist and flavorful. Cut up and consumed with mass quantities of french fries cooked in olive oil, it is heaven. Or a heart attack, depending on your genetic makeup. Cost? No idea! It was worth whatever we paid!
Heb zaterdag wangetjes van iberico gegeten, waren goddelijk.quote:
*kwijl* In NL niet zo makkelijk te krijgen, of schreeuwend duur.. In de Extremadura daarentegen...quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb zaterdag wangetjes van iberico gegeten, waren goddelijk.
Nee hoor, geen overtreding. Je moet je alleen laten registreren als varkenshouder, en zo staan we ook geregistreerd. Je krijgt dan een UBN en alles. Dit hebben we trouwens ook nodig voor de geitjes en schapen die we hebben. Alles is heel strikt gereguleerd, een varkenshouder zal je ook nooit biggen verkopen als je geen UBN hebt. Je kan dan niet eens de vervoersdocumenten en zo aanvragen die je nodig hebt. We staan nu geregistreerd als hobby houder van varkens, dit betekend dat je niet meer dan 4 volwassen varkens mag hebben. Deze mogen dan wel biggen krijgen, want onder de 25 kilo tellen ze niet als volwassen varken. De verkoop wordt dan wel lastig, dit mag dan geloof ik alleen aan andere hobby houders.quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het verkopen kan nog lastig worden, de handel in en het houden van varkens is in NL zeer streng geregeld, en geloof zelfs dat jij als particulier nu al in de overtreding bent. Weet dat echter niet zeker. Als je ze wilt laten slachten moet je wel de weg weten.
Ik had ze bij de Hanos gekocht, weet niet meer wat het koste, maar was iedere cent waard.quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
*kwijl* In NL niet zo makkelijk te krijgen, of schreeuwend duur.. In de Extremadura daarentegen...
Ook is de meerwaarde van grasmelk gering. Als je daar namelijk boerenkaas van wilt maken dan komt de VWA elke week langs om de breedte van de voegen tussen de tegeltjes te controleren, op kosten van de kaasmaker. Zodat het duurder is dan een ambachtelijke kaas die uit de Auvernge is ingevlogen en de grootindustriele kaasmakers er geen concurrent aan hebben.quote:Op donderdag 14 juli 2011 09:39 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Niet alle koeien mogen in de lente de wei in. Steeds meer boeren houden de koeien binnen omdat dit kosten (tijd) kan besparen. Zo hoef je ze niet meer uit de wei te halen wanneer het tijd is om te melken en misschien dat het ook scheelt aan land dat je dan weer anders kan gebruiken.
Dat doen ongelukkige varkens niet. Maar jouw smaak is waarschijnlijk al verpest.quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Laat die stinkende smerige rotvarkens maar lekker in de stal. Ze hoeven niet gelukkig te zijn, als ze maar lekker smaken.
Jij hebt duidelijk nooit een stuk Livar of biologische Iberico gegeten. Je moesje koopt alleen bij de AH?quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Laat die stinkende smerige rotvarkens maar lekker in de stal. Ze hoeven niet gelukkig te zijn, als ze maar lekker smaken.
Nog zo eentjequote:Op donderdag 14 juli 2011 12:48 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Ze smaken nog steeds prima. Natuurlijk kan het beter. Maar voor het dagelijks stukje vlees goed genoeg. Minder lekker vlees > geen vlees.
dat vind ik van jou ook, ook maar slachten dan?quote:Op donderdag 14 juli 2011 10:34 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Dit is geen troll. Dit is mijn mening. Dieren zijn een minderwaardige vorm van leven. Waarom daar rechten aangeven?
Koeien binnenhouden heeft dan wel weer tot gevolg dat er meer tijd gaat zitten in het maaien van gras en het voeren van koeien. Wat meespeelt is dat bedrijven groter worden, zodat er niet genoeg grond is om de koeien buiten te laten lopen, of de grond ligt op afstand.quote:Op donderdag 14 juli 2011 09:39 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Niet alle koeien mogen in de lente de wei in. Steeds meer boeren houden de koeien binnen omdat dit kosten (tijd) kan besparen. Zo hoef je ze niet meer uit de wei te halen wanneer het tijd is om te melken en misschien dat het ook scheelt aan land dat je dan weer anders kan gebruiken.
5 tot 10% van alle koeien komt buiten, de rest niet...quote:Op donderdag 14 juli 2011 06:31 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Bij melkkoeien ligt het rond de 75-80% momenteel.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:19 schreef erodome het volgende:
[..]
5 tot 10% van alle koeien komt buiten, de rest niet...
Bron?quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:19 schreef erodome het volgende:
[..]
5 tot 10% van alle koeien komt buiten, de rest niet...
Bij melkkoeien is het idd wat hoger, de vleeskoeien komen bijna geen van allen buiten.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:20 schreef freako het volgende:
[..]
Bij melkkoeien ligt het rond de 75-80% momenteel.
Het is logisch natuurlijk dat koeien in de winter op stal staan, dat is al eeuwen zo. Koeien zijn te stom om sneeuw weg te schuiven en het gras er onder te eten. Ze blijven gewoon staan.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Bij melkkoeien is het idd wat hoger, de vleeskoeien komen bijna geen van allen buiten.
Oh, en het geld vooral in de zomer die 75/80%, in de winter staan ze bijna allemaal binnen en zo'n 20% van het melkvee komt nooit buiten
Nee hoor, dat kunnen ze prima, maar een buiten/binnen oplossing vinden ze het fijnste, dus kunnen schuilen wanneer ze dat willen, maar ook buiten wanneer ze het willen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het is logisch natuurlijk dat koeien in de winter op stal staan, dat is al eeuwen zo. Koeien zijn te stom om sneeuw weg te schuiven en het gras er onder te eten. Ze blijven gewoon staan.
Ik ben met je eens dat er ook vlees moet zijn voor bijstandsmoeders en andere betreurenswaardigen. Maar ik denk dat beleid gericht op meer biologische varkenshouderij leidt tot goedkoper biologisch vlees en daardoor meer waar voor je geld.quote:Op donderdag 14 juli 2011 12:48 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Ze smaken nog steeds prima. Natuurlijk kan het beter. Maar voor het dagelijks stukje vlees goed genoeg. Minder lekker vlees > geen vlees.
Biologisch vlees is beter omdat het duurder is. Denk daar maar eens overna.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat er ook vlees moet zijn voor bijstandsmoeders en andere betreurenswaardigen. Maar ik denk dat beleid gericht op meer biologische varkenshouderij leidt tot goedkoper biologisch vlees en daardoor meer waar voor je geld.
Toen piet een klein pietje was in de jaren 60 had mijn pa een goede baan, we stookten alleen in de woonkamer, in de winter stonden de bloemen op de dekens. We dronken thee of ranja, of gewoon water, geen cola. Vakantie was kamperen op de fiets, pietje zat achterop.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat er ook vlees moet zijn voor bijstandsmoeders en andere betreurenswaardigen. Maar ik denk dat beleid gericht op meer biologische varkenshouderij leidt tot goedkoper biologisch vlees en daardoor meer waar voor je geld.
Biologisch vlees van goede kwaliteit is gewoon ronduit lekkerder.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:35 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Biologisch vlees is beter omdat het duurder is. Denk daar maar eens overna.
Laatst nog een weddenschap met mijn vriendin verloren, die zei dat niet alleen schapen maar ook koeien worden geschoren, en ik verklaarde haar voor gekquote:Op donderdag 14 juli 2011 14:29 schreef erodome het volgende:
Is wel leuk net voor de winter trouwens, dan is het tijd voor koeien scheren(anders krijgen ze het te warm binnen), dat vinden ze altijd erg lekker dat scheren
Jups. Agreed.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Biologisch vlees van goede kwaliteit is gewoon ronduit lekkerder.
Grinnik, dat is idd een verloren weddenschapquote:Op donderdag 14 juli 2011 14:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Laatst nog een weddenschap met mijn vriendin verloren, die zei dat niet alleen schapen maar ook koeien worden geschoren, en ik verklaarde haar voor gek
Helaas is veel biologisch vlees graatmager, als ik bij de groene weg kijk. Dat mag de groene weg dus lekker zelf op eten.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Biologisch vlees van goede kwaliteit is gewoon ronduit lekkerder.
Deze twee heten Penny (naar de Pennywafel) en Pimmie (naar Pimmetjes). Omdat ze hopelijk net zo lekker zullen smakenquote:
Ik denk niet dat er veel bijstandsmoeders zijn die van die 60 euro in de week die ze hebben om boodschappen te doen de kinderen elke dag een lap vlees op het bord leggen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 14:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Toen piet een klein pietje was in de jaren 60 had mijn pa een goede baan, we stookten alleen in de woonkamer, in de winter stonden de bloemen op de dekens. We dronken thee of ranja, of gewoon water, geen cola. Vakantie was kamperen op de fiets, pietje zat achterop.
We hadden geen auto, en er kwam eind jaren 60 een TV (zwart wit)
Ik droeg kleren af van mijn grotere broer en zus. We aten lang niet iedere dag vlees.
Dit is geen jeugd romantiek, dit was de feitelijke situatie.
Als een bijstandsmoeder tegenwoordig zo leeft staat er direct een team van de VARA en SBS voor de deur en stelt de SP en GL kamervragen.
Mevrouw de voorzitter, het kan toch niet zo zijn....
Edit, begrijp je verkeerd.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:00 schreef erodome het volgende:
Ik ken eigenlijk geen mensen die geen kritisch vlees-eter of vegetarier zijn die niet dagelijks vlees eten.
Dat is of een bewuste keuze, of er is elke dag vlees, van frikandel tot kiloknaller varkentje, maar zo arm als ze zijn in dit land, elke dag vlees op het bord+vleeswaren op brood.
Hier ook niet.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan ken je nu je eerste
Ik eet lang niet iedere dag vlees.
Is deze onderbouwing goed genoeg?quote:Op donderdag 14 juli 2011 06:31 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat onderzoek van Wakker Dier is uit 2004quote:Op zaterdag 11 juni 2011 11:20 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Ik weet het en ook goed nieuws voor de koeien![]()
http://vroegevogels.vara.(...)593db86e91ea73714fb3
C1000 en Lidl: alle koeien in de wei! (de rest volgt vanzelf wel)
09 juni 2011
Zou zomaar kunnen dat dat onderzoek van Wakker Dier (zie mijn OP)
toch wel klopte![]()
http://www.wakkerdier.nl/docs/resulaten_weilandenonderzoek.pdf
Maar is dat een geldkeuze bij jou?quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Hier ook niet.
Ben dol op goed en lekker vlees en ben een ware carnivoor, maar ik hoef dat echt niet iedere dag te eten.
De schapen op de dijk roepen bah, en de koeien boe.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:04 schreef CaptainCookie het volgende:
Ha, wedden dat die beesten die dierenactivisten nu flinke ziektes toewensen met dit weer.
Schapen zouden best net als die varkens huisjes willen hebben, die kunnen er echt zo bijstaan van wat een kutweer!quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De schapen op de dijk roepen bah, en de koeien boe.
en de lammetjes b'ehhhhhhhhhhhhhquote:Op donderdag 14 juli 2011 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De schapen op de dijk roepen bah, en de koeien boe.
Ze kunnen er echter prima tegen, schapen that is.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Schapen zouden best net als die varkens huisjes willen hebben, die kunnen er echt zo bijstaan van wat een kutweer!
Maar boeren moeten ook voor beschutting zorgen bij extreme weersomstandighedenquote:Op donderdag 14 juli 2011 15:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Schapen zouden best net als die varkens huisjes willen hebben, die kunnen er echt zo bijstaan van wat een kutweer!
zie punt 3. http://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/454quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:17 schreef erodome het volgende:
Schapen staan in de winter eigenlijk alleen binnen omdat er dan gelammerd wordt en die kersverse lammetjes niet tegen erge kou kunnen nog en omdat bij veel schapen er toch wel wat geboorteproblemen zijn en ze een handje geholpen moeten worden.
En beschutting hebben schapen maar zelden, maar net als geiten houden ze niet zo van nat, dan zie je ze staan met de ruggetjes gekromt in afschuw, pokkeland met al die regen zie je ze dan denken
Maar ze kunnen er prima tegen, krijgen er niets van, vol in de zon staan is kwalijker.
Hier eigenlijk omdat ik het zat ben om elke dag vlees te eten. Vroeger elke dag vlees, maar merk dat ik met minder vlees gezonder ben. Daarnaast zoveel mogelijk biologisch. Ten eerst voor die beesten ten tweede omdat er minder rotzooi in wordt gepropt.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar is dat een geldkeuze bij jou?
Dus omdat je weinig geld hebt je niet dagelijks vlees eet, dat dat de reden daarachter is?
Of is dat omdat je goed vlees wil en dat goede vlees niet dagelijks kan betalen of om andere redenen niet dagelijks vlees eet?
Ik eet ook niet dagelijks vlees, maar dat is geen geldkwestie.
Dat is ook een geldkeuze, maar niet alleen maar. Niet dat ik het geld niet hebt.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar is dat een geldkeuze bij jou?
Dus omdat je weinig geld hebt je niet dagelijks vlees eet, dat dat de reden daarachter is?
Of is dat omdat je goed vlees wil en dat goede vlees niet dagelijks kan betalen of om andere redenen niet dagelijks vlees eet?
Ik eet ook niet dagelijks vlees, maar dat is geen geldkwestie.
Jeez, Die beesten staan in Schotland en Wales in de bergen, al generaties, kunnen ze prima tegen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:21 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
zie punt 3. http://www.partijvoordedieren.nl/tweedekamer/kamervragen/i/454
Ik deel de mening dat dieren die in de wei staan beschuttingsmogelijkheden dienen te hebben
tegen extreme weersomstandigheden.
De mate waarin een dier ongerief ondervindt van weersextremen is sterk afhankelijk van de
diersoort. Ook de beschik¬baarheid van voldoende water speelt daarbij een rol.
De houder van het dier is de eerst verantwoordelijke wanneer het gaat om het voorkomen van
ongerief. Hiertoe kan de houder, naast het bieden van beschutting in de weide, de dieren op erg
zonnige en warme dagen ook op stal houden.
De GWWD en het besluit Welzijn productiedieren bieden vervolgens de mogelijkheid
om om op te treden tegen houders die geen maatregelen nemen bij extreme weers¬omstandig¬heden en waarbij dat leidt tot ernstig ongerief.
Dat denk ik ookquote:Op donderdag 14 juli 2011 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jeez, Die beesten staan in Schotland en Wales in de bergen, al generaties, kunnen ze prima tegen.
Lekker relevant hoeveel weilanden er leeg staan. Je weet dat een boer per koe een half hectare land moet hebben? (louter voor mestuitrij)quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dat onderzoek van Wakker Dier is uit 2004
Resultaten:
69% van de weilanden bleek leeg te staan. In 14% stonden koeien, in 7%
schapen en in 9% van de weilanden stonden paarden. 1% was gevuld met
andere dieren, meestal hobbygeiten, 2 keer kippen en geen enkele keer
varkens, eenden, kalkoenen, konijnen of andere veelgehouden
landbouwdieren.
Dus het heeft toch nog 7 jaar geduurd voordat er bij iemand een lichtje ging
branden...
nah jah.... beter laat dan nooit zullen we maar denken
En de kippen...quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:23 schreef okiokinl het volgende:
hoe triest, een boer laat zn varkens in een wei vrij rondlopen, de hele pers rukt uit voor deze unieke happening.... dat zegt wel wat over hoe we hier normaal met varkens omgaan.
Lees eerst dit topic maar eens dan praten we wel verder....quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:20 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Lekker relevant hoeveel weilanden er leeg staan. Je weet dat een boer per koe een half hectare land moet hebben? (louter voor mestuitrij)
Van Wakkerdier: 80% van de melkkoeien komt buiten, over weidegang vleesrunderen staat niks maar laten we de assumptie maken van 0. Hoeveelheid melkkoeien in NL 1,5 miljoen, hoeveelheid vleesrunderen in NL 300k
.
Oftewel, dat het maar een "zeer klein deel" is wat buiten mag is onzin. Ook Erodome heb ik die 5-10 procent niet zien onderbouwen.
Nee, ik ga geen heel topic doorspittenquote:Op donderdag 14 juli 2011 16:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Lees eerst dit topic maar eens dan praten we wel verder....
De Bio-industrie
en dan stap ik in de trein, kijk naar buiten en dan is 80% van de weilanden leeg..quote:Op donderdag 14 juli 2011 16:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
En de kippen...
http://www.allepersberich(...)ink-gaan-scharrelen/
En de koeien...
http://vroegevogels.vara.(...)593db86e91ea73714fb3
En de paarden..
http://www.telegraaf.nl/b(...)paarden__.html?p=9,2
En alle andere dieren die ik vergeten ben...
Circussen geen vergunning meer nodig voor wilde dieren
Het ging mij even om die bijstandsmoeders die niet elke dag vlees op tafel zouden zetten terwijl ze dat wel wilde.quote:Op donderdag 14 juli 2011 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is ook een geldkeuze, maar niet alleen maar. Niet dat ik het geld niet hebt.
En? Gaan ze toch werken?quote:Op donderdag 14 juli 2011 20:49 schreef erodome het volgende:
[..]
Het ging mij even om die bijstandsmoeders die niet elke dag vlees op tafel zouden zetten terwijl ze dat wel wilde.
Chapeau. Halverwege het filmpje realiseerde ik me dat ik een film over de slacht aan het kijken ben terwijl ik eet (varkenshaas nota bene) en dat het gewoon kon ook.quote:Op donderdag 14 juli 2011 11:26 schreef Pietverdriet het volgende:
En scharrel Iberico
Helemaal mee eens, maar dat dat nu al niet mogelijk zou zijn, daar ging het over, dat lijkt mij niet waar aan de hand van wat ik gezien heb.quote:
quote:Op vrijdag 15 juli 2011 06:54 schreef speknek het volgende:
kippen zijn dom en als je ze een vrije uitloop geeft gaan ze binnen allemaal tegen elkaar aangepropt zitten.
Jaren kippen gehad en ze slapen alleen naast elkaar.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 07:16 schreef speknek het volgende:
Leuk verhaal, maar het strookt niet met de werkelijkheid.
dat geldt voor zoveel dieren...quote:Op vrijdag 15 juli 2011 07:18 schreef Godtje het volgende:
[..]
Jaren kippen gehad en ze slapen alleen naast elkaar.
Het zijn net mensen.
Man, zelfs bij mensen komt het voor, kijk maar naar sommige ''modjes''quote:Op vrijdag 15 juli 2011 07:40 schreef speknek het volgende:
Ik ken iemand die kippenfarms bouwt en die vind vrije uitloop dus grote onzin. Blijf het wel altijd braaf kopen, want de gedachte dat ze de keuze hebben is fijn, ookal is het dus onzin. Boederijkippen werken gewoon anders, ook met vrije uitloop hebben ze een 'pik'orde bijvoorbeeld, iets wat in de natuur volgens mij nauwelijks voorkomt omdat ze niet in zulke grote groepen leven.
Pikorde heb je ook bij een paar kipjesquote:Op vrijdag 15 juli 2011 07:40 schreef speknek het volgende:
Ik ken iemand die kippenfarms bouwt en die vind vrije uitloop dus grote onzin. Blijf het wel altijd braaf kopen, want de gedachte dat ze de keuze hebben is fijn, ookal is het dus onzin. Boederijkippen werken gewoon anders, ook met vrije uitloop hebben ze een 'pik'orde bijvoorbeeld, iets wat in de natuur volgens mij nauwelijks voorkomt omdat ze niet in zulke grote groepen leven.
Waarom is varkensvlees niet goed voor je?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 06:54 schreef speknek het volgende:
Ik wil eigenlijk geen varkensvlees meer eten (het is ook minder goed voor je natuurlijk), maar ik zit op het moment in een overwegend moslimland, en wat hier door moet gaan voor worst of pepperoni is wel heel schraal...
Rund en kip gezonder? Waarom dat?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 09:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Waarom is varkensvlees niet goed voor je?
Er is bijvoorbeeld zeer mager varkensvlees. Er is geen zeer mager lamsvlees.
Er is meer keuze uit mager varkensvlees dan uit mager lamsvlees.
Een varkenskotelet is bijvoorbeeld minder vet dan een lamskotelet.
Okay, rund en kip zijn beide gezonder. Dat wel. Maar er is niets mis met zeer mager of mager varkensvlees.
Vind ik ook, hoor. Maar sommigen menen dat varkensvlees slecht voor je is omdat het vetter zou zijn dan al het andere vlees. Daarom geef ik aan dat er ook mager tot zelfs zeer mager varkensvlees is. Dit dus voor de mensen die liever mager vlees eten.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 09:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rund en kip gezonder? Waarom dat?
Vet? Waar haal je de onzin vandaan dat vet ongezond is?
En vet varkensvlees is veel lekkerder dan mager
Klopt, kippen kunnen maar tot 25 tellen ofzo, de groepen horen niet groter te zijn dan dat.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 07:40 schreef speknek het volgende:
Maar dan zijn de varkens waar het hier over gaat, prima te consumeren, toch?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 11:02 schreef erodome het volgende:
Volgens mij is varkensvlees vooral wat slechter voor je door de stresshormonen erin, het is nu eenmaal een intelligent dier dat op nare manier gehouden wordt, dat geeft veel stress bij het dier.
Als ze dan naar de slacht gaan gaan ze voor het eerst heel even het daglicht in om dan een vreemde omgeving in te moeten die niet echt veilig overkomt, wat nog meer stress oplevert.
En schapen, koeien, geiten, kippen, kalkoenen etc hebben dat niet?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 11:02 schreef erodome het volgende:
Volgens mij is varkensvlees vooral wat slechter voor je door de stresshormonen erin, het is nu eenmaal een intelligent dier dat op nare manier gehouden wordt, dat geeft veel stress bij het dier.
Als ze dan naar de slacht gaan gaan ze voor het eerst heel even het daglicht in om dan een vreemde omgeving in te moeten die niet echt veilig overkomt, wat nog meer stress oplevert.
Schapen, koeien, geiten en kippen die halal geslacht worden natuurlijk niet. Toch?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En schapen, koeien, geiten, kippen, kalkoenen etc hebben dat niet?
Jij zei dat kip en rund gezonder zijn, nu zeg je dat dit niet zo is?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 09:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Vind ik ook, hoor. Maar sommigen menen dat varkensvlees slecht voor je is omdat het vetter zou zijn dan al het andere vlees. Daarom geef ik aan dat er ook mager tot zelfs zeer mager varkensvlees is. Dit dus voor de mensen die liever mager vlees eten.
Doe mij maar een lekker speklapje. Heerlijk, met uitgebakken zwoerd.
quote:Het blijkt dat het vetgehalte in varkensvlees zeer hoog is, met name binnen de cellen. Vet bevat tweemaal zoveel calorieën als koolhydraten en eiwitten en wordt onmiddellijk opgeslagen en slechts met grote moeite weer afgebroken.
Het cholesterolgehalte van varkensvlees blijkt hoog. Vet hangt altijd samen met cholesterol. Het menselijk lichaam heeft cholesterol nodig voor de aanmaak van celmembranen en voor vettransport. Te veel cholesterol veroorzaakt afzetting op de bloedvatwanden en bevordert toenemende vernauwing van de slagaders.
Ook bevat varkensvlees eiwitten, die vanwege hun structuur snel rotten in uw darmen. Door de hierbij vrijkomende rottingsproducten komen er veel toxines vrij en vormen deze producten een grote belasting voor uw darmen, bloed, lymfe, lever, matrix en nieren. De eiwitstructuur van het vlees van de varkens lijkt op die van mensen. Hierdoor wordt het door het immuunsysteem niet als lichaamsvreemde stof beschouwd en kan het gemakkelijk in het bloed en de lymfe belanden, inclusief alle toxines en eiwit rotting producten. Dit gebeurt veel sneller dan bij alle andere dierlijke en plantaardige eiwitten.
Het bindweefsel heeft last van zwavelhoudende mycopolysacchariden in het varkensvlees, die zeer slijmig zijn. Dit heeft tot gevolg dat de varkensvleeseters eigenaardige Rubensiaanse opzwelling van het bindweefsel vertonen. Er vindt een opstapeling plaats van slijmsubstanties in pezen, gewrichten, kraakbeen etc., wat o.a. kan leiden tot reuma, arthritis en dicusproblemen. Het bindweefsel zuigt zich als een spons vol met water en zwelt. Aangezien deze zwavelhoudende verbindingen gekoppeld zijn aan bepaalde organen, is het zelfs aan mensen te zien welk varkensvlees ze het liefst eten: hals-, rug-, buikspek of ham. De bindweefselstructuren van de mens worden zwakker door het varkensvlees en er ontstaan eerder klachten van het bewegingsapparaat.
Varkensvlees bevat veel groeihormonen. Dit veroorzaakt niet alleen bij jongeren een versterkte groei, maar bevordert ook ontstekingen. Aangezien deze groeihormonen alle groeiprocessen bevorderen, bewerkstelligen ze ook de groei van kankercellen.
Het histamine en imadozolgehalte van varkensvlees is hoog. Hierdoor worden allergieën, netelroos en neurodermitis, abcessen, steenpuisten, negenogen en alle mogelijke ontstekingen bevorderd. Een hoog histaminegehalte maakt ook minder stressbestendig, activeert maagzweren, hartritmestoornissen en hartinfarcten.
Varkensvlees bevat vreemdsoortige tumorbevorderende stoffen, die als oncogenen, endobionten, siphonospora en polymorfa beschreven worden.
Varkensvlees bevat virussen, met name griepachtige virussen. Deze virussen vestigen zich meestal in onze longen en grijpen hun kans tijdens een verzwakte periode van ons immuunsysteem. Dit kan ook leiden tot chronische verkoudheden.
Varkens hebben een slechter ontgiftingsysteem, waardoor ze hun afvalstoffen sneller in vetweefsel opslaan. Bij consumeren van vlees (met vet) moet ons ontgiftingsmechanisme hiermee aan de slag. Levert aldus een grotere belasting op voor ons lichaam.
Esotherische poep websitequote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:25 schreef okiokinl het volgende:
zomaar een google linkje:
http://www.centrumhethof.(...)rkensvlees-slecht-is
[..]
Waar zeg ik dat dit niet zo is?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Jij zei dat kip en rund gezonder zijn, nu zeg je dat dit niet zo is?
Van waar je link tussen vet en gezond?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat dit niet zo is?
Er bestaat zeer mager varkensvlees, zeer mager rundvlees, zeer mager kippevlees, maar zeer mager lamsvlees bestaat niet.
Echter bestaat er wel zeer vet varkensvlees en zijn er van de andere vleessoorten geen zeer vette varianten.
Voor een overzicht:
http://www.uzleuven.be/fi(...)tgehalte%20vlees.pdf
Het enige wat ik zeg is dat als je kiest voor mager of zeer mager varkensvlees dat net zo gezond is als rund of kip.
Groeihormonen worden bij kip en rundvlees ook gebruikt. Denk bij schapen ook.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:25 schreef okiokinl het volgende:
zomaar een google linkje:
http://www.centrumhethof.(...)rkensvlees-slecht-is
[..]
Het gebruik van groeihormonen is in de EU streng verboden.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Groeihormonen worden bij kip en rundvlees ook gebruikt. Denk bij schapen ook.
Verder is varkensvlees gemiddeld genomen vetter dan de andere vleessoorten, maar als je kiest voor de magere of zeer magere varianten is het net zo gezond.
Heb ik al eerder op geantwoord. Veel mensen denken dat varkensvlees altijd vet is, dus ongezond. Daarom geef ik aan, voor de mensen die zo denken, dat er ook zeer mager varkensvlees is.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Groeihormonen worden bij kip en rundvlees ook gebruikt. Denk bij schapen ook.
Verder is varkensvlees gemiddeld genomen vetter dan de andere vleessoorten, maar als je kiest voor de magere of zeer magere varianten is het net zo gezond.
Door rood rijden ook.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Het gebruik van groeihormonen is in de EU streng verboden.
Maar waarom haal je dan telkens Vet en Ongezond bij elkaar?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb ik al eerder op geantwoord. Veel mensen denken dat varkensvlees altijd vet is, dus ongezond. Daarom geef ik aan, voor de mensen die zo denken, dat er ook zeer mager varkensvlees is.
Vet is inderdaad niet per se ongezond, alleen teveel vet wel.
Maar breng dat de gezondheidsfreaks die vet mijden maar eens aan hun verstand.
Jawel, andere diersoorten hebben dat ook, zeker bij kippen zal dit fiks opgaan aangezien die echt ranzig behandeld worden.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En schapen, koeien, geiten, kippen, kalkoenen etc hebben dat niet?
En dan eet je een baguette met ardennerham en besluit toch maar door te gaan met varkensvlees eten.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 06:54 schreef speknek het volgende:
Ik wil eigenlijk geen varkensvlees meer eten (het is ook minder goed voor je natuurlijk), maar ik zit op het moment in een overwegend moslimland, en wat hier door moet gaan voor worst of pepperoni is wel heel schraal...
Bacterien in het vlees? Vertel.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 16:07 schreef speknek het volgende:
Volgens mij is het probleem van varkensvlees meer dat varkens alleseters zijn en er veel meer bacterien in het vlees zit. Dat dat impliciet de reden is voor het verbod in het jodendom en de islam, mensen werden er vaak ziek van, dus moet het vast niet gods bedoeling zijn geweest. Maar even geen wikipedia bij de hand.
Ik kan geen enkele reden waarom je rauw vlees zou willen eten maar inderdaad.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 16:19 schreef speknek het volgende:
afgezien van de haas zijn er toch maar heel weinig stukjes van een varken die je rauw kunt eten, in tegenstelling tot een rund?
En hoe zit dat met kip en lam?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 16:19 schreef speknek het volgende:
afgezien van de haas zijn er toch maar heel weinig stukjes van een varken die je rauw kunt eten, in tegenstelling tot een rund?
Ik eet ook rauw varkensgehakt, mett noemen ze dat hier, heerlijkquote:Op vrijdag 15 juli 2011 16:19 schreef speknek het volgende:
Ah. En ik maar denken dat je daar dood van gaatquote:Op vrijdag 15 juli 2011 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik eet ook rauw varkensgehakt, mett noemen ze dat hier, heerlijk
Ook rundvlees eet ik rauw, tartaar of dun gesneden of als rode steakquote:Op vrijdag 15 juli 2011 17:35 schreef Gia het volgende:
[..]
En hoe zit dat met kip en lam?
Trouwens, rund kun je alleen rauw eten als het heel, heel vers is.
Nee hoorquote:Op vrijdag 15 juli 2011 17:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ah. En ik maar denken dat je daar dood van gaat
dat kan het niet zijn, als je verhit gaan bacterien allemaal dood.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 16:07 schreef speknek het volgende:
Volgens mij is het probleem van varkensvlees meer dat varkens alleseters zijn en er veel meer bacterien in het vlees zit. Dat dat impliciet de reden is voor het verbod in het jodendom en de islam, mensen werden er vaak ziek van, dus moet het vast niet gods bedoeling zijn geweest. Maar even geen wikipedia bij de hand.
Tja wij discrimineren nu eenmaal als het gaat om dieren. Weinig mensen zal het ze wat doen als je een mug of vlieg kapot slaat bijvoorbeeld maar dat mag je dan weer niet doen bij een poes want = zielig.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 17:47 schreef okiokinl het volgende:
[..]
en trouwens, varkens zijn intelligenter dan honden. het is een schande dat wij deze dieren zo behandelen. als we honden in kooitjes op roosters zonder daglicht zouden gaan houden, dan zouden mensen moord en brand schreeuwen.
Wat een gelul. Waar haal je die onzin vandaan? Vertellen vegetariers het elkaar bij kopjes kamillethee?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 17:47 schreef okiokinl het volgende:
[..]
dat kan het niet zijn, als je verhit gaan bacterien allemaal dood.
en over vetten, volgens mij zijn alle dierlijke vetten redelijk ongezond, en heb je die helemaal niet nodig. je hebt wel vet nodig, maar dat kan je gewoon uit andere dingen halen, plantaardig.
ik heb wel altijd begrepen dat er in varkensvlees meer schadelijke stoffen ziten, die je met het vet opslaat in je lichaam, en als je dan vet verbrand, richten ze schade aan in je lichaam.
Heeft dat nog een andere naam? Kan het niet vinden op google, namelijk.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik eet ook rauw varkensgehakt, mett noemen ze dat hier, heerlijk
Ik dacht nog... wie zou de eerste smartass zijn met zo'n opmerking, maar dat ben jij.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 17:52 schreef HAKIM_1988 het volgende:
[..]
Tja wij discrimineren nu eenmaal als het gaat om dieren. Weinig mensen zal het ze wat doen als je een mug of vlieg kapot slaat bijvoorbeeld maar dat mag je dan weer niet doen bij een poes want = zielig.
Intelligentie doet er niet zoveel toe, eerder aaibaarheid.
Ik denk dat je beter kan uitleggen dat het ongezond is als je je volpropt met vlees datquote:Op vrijdag 15 juli 2011 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat een gelul. Waar haal je die onzin vandaan? Vertellen vegetariers het elkaar bij kopjes kamillethee?
varkensgehakt is toch gewoon varkensgehakt ?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 18:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Heeft dat nog een andere naam? Kan het niet vinden op google, namelijk.
Prachtige dieren! Intelligent, gevoelig en sociaal.quote:Varkens vrij in Oirschotse wei
Leuke dieren, die varkens, ze verdienen een beter leven.
Dit.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 19:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Prachtige dieren! Intelligent, gevoelig en sociaal.
Bij mij in de buurt is er een biologische boer, daar zitten die varkens op een modderig stuk grond, het is mooi om te zien hoe blij die dieren zijn met gewoon wat in de modder te liggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |