abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 juni 2011 @ 11:16:31 #251
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_97575611
quote:
12s.gif Op woensdag 1 juni 2011 09:28 schreef Casos het volgende:
Ik vind het allemaal maar verwarrend. Bio-industrie is slecht, maar biologisch producten zijn prima. Hmmm.... gewoon logisch redenerend zou je verwachten dat biologische eieren uit de bio(logische)-industrie komen. Maar nee, dan moet je op zoek naar een EKO keurmerk.

Verder is het aantal links en fimpjes (voor mij) teveel, krijg er een BNW/TRU gevoel bij. Ik kom in dit topic alleen nog om de reacties van ReNero te lezen, echte praktijkervaring van een boer.
WOOOT IK HEB EEN FAN!!

Thnx Casos maar mijn mening/visie is niet heilig. Fan heeft zeker een punt, in de huidige samenleving gaat het allemaal over goedkoop consumeren, dat mag zeker beter. Meer oog voor de kwaliteit en zorg die het product heeft en heeft gehad.

Het probleem met de discussie over dierwelzijn in Nederland is de media. Vooral die Telegraaf is hier goed in, het gaat tegenwoordig om scoren en niet om inhoud en diepgang. Hierdoor zijn mensen die verder van de sector af staan geneigd te denken dat het heel slecht gaat met de dieren in de Nederlandse veehouderij. Niet dat alles goed gaat, er is zeker verbetering mogelijk en die zijn ook constant in uitvoering. Maar wij als sector zijn niet zo media achtig door ervaringen in het verleden.
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
pi_97575937
Wat ik eerder heb aangegeven is het jammer van de opbouw van dit topic. Door de felle stelling name van de TS is er geen discussie mogelijk want een tussenweg bestaat niet volgens haar.

Als ze dan ook nog eens zo aanwezig is dan ben je snel klaar want een discussie is niet mogelijk. Het is mening keer op keer herhalen, door drukken en in paniek met meer en meer linkjes en lappen tekst te gooien.

Niet meer te lezen en niet meer te bepraten.

Wat zonde is! Want het doel is een goed doel en een discussie die gevoerd moet worden. Het liefste wel met een gespreksvoorzitter die wat genuanceerder is. Die ook open kan staan voor de standpunten van de ander. Beide kanten hebben hele valide en relevante punten als je je daar voor afsluit is het snel klaar.

Hoe nobel het streven van FANN ook is. Even kort door de bocht volgens haar een zeer zeer verrote Bio industrie (en daar mee doelend op bijna elke vee/pluimhouderij op deze wereld) die van de ene op de andere dag 'goed' moet worden.

Dat is gewoon niet mogelijk. Dat zal stapje voor stapje moeten doen. Daar is een open discussie zo ontzettend belangrijk voor. Elke schakel in het proces is daar belangrijk voor. En kijk eens naar de winst die er is gemaakt in de afgelopen 10 jaar. Nederland mag in elk geval best trots zijn op de bewust wording. Kijk eens in eens willekeurige supermarkt hoeveel biologische producten daar liggen en hoeveel mensen die kopen. Een duidelijk signaal van de consument dat ze het willen hebben en dat ze bereid zijn er meer voor te betalen.
pi_97605203
''zucht'' :')

Gaan jullie maar verder in het promoot hier sigme's diergaarde Bio-industrie: slecht voor mens & dier - hoe beter vlees eten?

Beter :Y

Ik had beter een topic kunnen openen dat die arme Nemo doof wordt van zuur water
want de oceanen worden steeds zuurder door de opname van CO2 en straks hoort arme
Nemo zijn zijn vijanden straks niet meer hoort aankomen, zielig heh... :'( :'( :'(

Dat topic had hier meer kans gehad.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:z
  zaterdag 11 juni 2011 @ 11:07:10 #254
285174 Evienne
never odd or even
pi_98018037
Goed nieuws voor de kip!

Johma, Mona, Lotus en Brink stappen respectievelijk in oktober, september, vóór het eind van dit jaar en volgend jaar over op scharreleieren in ál hun produkten.

quote:
In Nederland zitten nog steeds ruim 19 miljoen kippen in de legbatterij. Een groot deel van de legbatterijeieren worden geëxporteerd. Scharrelkippen komen niet buiten, maar lopen wel los in een schuur met stro, zitstok en legnest. Vrije-uitloopeieren, Rondeeleieren en biologische eieren komen van kippen die buiten lopen.
OK, het kan altijd nog beter door gebruik te gaan maken van biologische eieren maar goed voorbeeld doet hopelijk volgen. *O*
think for yourself, question authority
while it is always possible to wake a person who's sleeping, no amount of noise will wake a person who is pretending to be asleep
pi_98018292
quote:
17s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 11:07 schreef Evienne het volgende:
Goed nieuws voor de kip!

Johma, Mona, Lotus en Brink stappen respectievelijk in oktober, september, vóór het eind van dit jaar en volgend jaar over op scharreleieren in ál hun produkten.

[..]

OK, het kan altijd nog beter door gebruik te gaan maken van biologische eieren maar goed voorbeeld doet hopelijk volgen. *O*
*O* _O_ *O*

Ik weet het en ook goed nieuws voor de koeien *O*

http://vroegevogels.vara.(...)593db86e91ea73714fb3

C1000 en Lidl: alle koeien in de wei! (de rest volgt vanzelf wel)
09 juni 2011

Zou zomaar kunnen dat dat onderzoek van Wakker Dier (zie mijn OP)
toch wel klopte O-)

http://www.wakkerdier.nl/docs/resulaten_weilandenonderzoek.pdf
pi_98111026
EHEC bacterie in Duitsland #3 , Nu nog meer doden en zieken

crosspost voor het archief, de rest van de topics zullen ook wel wegzakken..

quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 21:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Superbacterie EHEC
Antibiotica (vlees) is de bron van alle kwaad

NaturalNews meldde al op 2 juni dat de media er totaal naast zitten met het toeschrijven van de
uitbraak met de EHEC aan komkommers. De EHEC superbacterie is namelijk familie van de
E coli bacterie die simpelweg niet kan groeien op komkommers en ander fruit.

Het kan wel eens de eerste van een serie superbacteriën zijn die bovendien resistent zijn voor het
laatste redmiddel van Big Farma: antibiotica!

Vrijwel elk rapport dat je leest in de media zitten er met de feiten rond de EHEC besmetting totaal
naast. Het gaat niet om fruit wat besmet is maar om vlees. De bacterie groeit namelijk uitsluitend
in de darmen van dieren, - en mensen – en dus niet bij groenten.

De media geven dit echter niet graag toe.
De hele agenda is er op gericht om groenten, en ook biologische groenten in een kwaad daglicht
te zetten. De vleesindustrie die nu het de rekening gepresenteerd krijgt van het ongelimiteerd
toedienen van antibiotica bij dieren wordt uit de wind gehouden.

In plaats daarvan is het een middel om het toepassen van bestraling op verse groenten er door
te drukken.

Nog steeds lezen we in de media dat men geen idee heeft waar de bacterie vandaan komt.
Het tegendeel is echter waar. Het eten van vlees is waar het gevaar schuilt.
Fabriekmatig gerunde boerderijen waar dieren onder ongezonde omstandigheden opeen gepakt
zitten en al jaren met grote hoeveelheden antibiotica op de been gehouden worden.

Al jaren wordt gewaarschuwd dat dit tot een catastrofe moet gaan leiden, welnu dit is inmiddels
een feit. De ontlasting van deze dieren wordt op grote schaal gebuikt als bemesting en viola,
groenten krijgen de schuld.

Als daarna de consumenten de ongewassen komkommers eten komt de bacterie in een warm
nest, immers velen gebruiken zelf antibiotica. Een milieu dus waar de EHEC bacterie zich
uitstekend thuis voelt om zijn destructieve werk voort te zetten.

Het E coli broertje de EHEC bacterie is dus een regelrecht antibiotica probleem!

Voedingsveiligheid is geen moeilijke wetenschap.
Als je dieren laat opgroeien in vieze onwaardige condities en ze moeten met antibiotica in leven
gehouden worden dan gaat dit vroeg of laat fout aflopen.

Eet uitsluitend vlees van een biologische boer die de regels van de natuur respecteert.
De kiloknallers zijn het grootste risco.

Bron Natural News
http://www.naturalnews.com/032590_ecoli_superbugs.html
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 22:01 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Het jammere is (en gelukkig maar ergens ook) dat je steeds gedateerde-re 'nieuws' links post.
Alsof je uitzoekt welk nieuws moment je beter uitkomt, toen, net, actueel, en straks wellicht ehhh tja, straks...
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 22:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

nee dat komt omdat ik steeds klachten kreeg over ''linkdumping'' dus probeerde ik het
zonder ''bronnen'' of linkdumping hoe ze het willen noemen, maar ik las jullie discussie
en toen dacht ik...

nou.... misschien schept dit iets meer duidelijkheid

ook niet goed dus begrijp ik :')

Wat ik zojuist heb gepost kun je in al mijn eerdere beweringen terugvinden, zelfs in mijn
OP van De Bio-industrie en toen was er nog geen sprake van een
EHEC bacterie uitbraak of hoe je het wilt noemen.

Mensen schijnen gewoon een hekel te hebben aan ''bronnen'' of een te lange tekst.
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 10:49 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Niks van aantrekken, trek je eigen plan, loop je eigen route. Ik sta aan jouw kant, echter wat ik dus jammer vindt is dat je niet nieuwe ontwikkelingen gebruikt om de mensen wijzer te maken, maar terug in de tijd gaat met nieuws berichten, elke nieuwe dag, een ouder bericht aanhalen, dat overtuigt niet, dat doet mensen juist denken : "die zoekt bewijzen bij de gedachten die ze heeft".

[..]

En zo is er vast in de jaren '50 in rusland ook al ehec e.d. onderzoek gedaan met verschillende conclusies en gedachten . . .

[..]

Ik niet hoor, maar als ik zie dat de aangehaalde bron van het gesettelde hoernaille is, en dan ook steeds verder terug vanaf de huidige datum, dan frons ik wel even.
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2011 02:46 schreef Tism het volgende:
Als wij de straf kregen die wij verdienen voor de manier waarop wij voedsel produceren dan huh!?..omfg..dan huh!??.... :o

http://brandpunt.kro.nl/s(...)w_met_midas_dekkers/

Interview met Midas Dekkers waarin hij zijn mening geeft over het nut van controles op ons voedsel om de EHEC-uitbraak in Nederland te voorkomen.. :)
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 12:53 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Oke, jij hebt geen hekel aan lange posten dat is mooi want dan kan ik bewijzen dat ik geen
bronnen ''achteraf'' zoek, maar gewoon soms dingen niet post omdat ik dan al ZEKER weet
dat er NOG meer bagger komt :') :P

dit interview met Midas Dekker zie ik voor het eerst.

[..]

Dat we ooit de rekening gepresenteerd zouden krijgen voor de manier hoe we omgaan met
ons Milieu en de Dieren dat heb ik wel al vaker gepost, maar het interesseert blijkbaar een
heleboel mensen gewoon helemaal NIKS, serieus, je kan het checken in diverse topics waar
ik heb gepost.

De Bio-industrie

Megastallen, veel nederlanders zeggen tegen te zijn

EHEC bacterie in Duitsland2 , nu nog meer doden en zieken

EHEC bacterie in Duitsland #3 , Nu nog meer doden en zieken

zie ook mijn post hier EHEC en de politieke 'verantwoording' voor 'levende handel'

Het enige wat gebeurd is dat het belachelijk wordt gemaakt of als niet interessant of gebagatelliseerd of zelfs boos.

Het is een mentaliteit van ''we weten het eigenlijk wel, maar we willen het eigenlijk liever
niet weten dus we doen maar gewoon of er geen probleem is''.

Dit is wat ik dacht en denk toen ik het filmpje met het interview met Midas bekeek.

Ja, er zit veel waarheid in wat Midas Dekker hier zegt, het is volkomen absurd zoals we nu met
de dieren en de natuur omgaan. Het heen en weer gesleep van dieren van het ene land naar het
andere is domweg achterlijk.

Aan de ene kant produceren wij in Nederland zo'n 3x zoveel vlees (rund, varkens en kippen) dan
we hier ooit zouden kunnen opeten dus die dat wordt geëxporteerd, maar aan de andere kant
importeren we dan weer vlees uit een ander land. Volkomen absurd dus.

Een goed voorbeeld hiervan is het rundvlees wat onder de merknaam Greenfields bij Albert Heijn verlocht wordt. http://www.ahgreenfields.nl/Husbandry.htm

Het lijkt allemaal prima, want je hebt in ieder geval vlees van dieren die een beter leven hebben
gehad dan een koe die in Nederland in een Megastal zit. De dieren worden ook niet volgespoten
met antibiotica of andere rotzooi.

Maar als je even beter nadenkt is het allemaal volkomen absurd, we produceren dus 3x zoveel
vlees dan we consumeren en zitten daardoor dus wel met een gigantisch Mestoverschot.

(stom toeval is dat op dezelfde dag de eerste berichten in de kranten verschenen over de EHEC bacterie ook dit bericht in de krant stond)
De Bio-industrie

http://www.telegraaf.nl/m(...)rburen__.html?p=17,1

Mestoorlog met oosterburen
di 24 mei 2011

Tussen ons land en Duitsland ontstaat een diplomatiek conflict over het Nederlandse mestoverschot.
Dat wordt door boeren vooral over de oostgrens geëxporteerd.
Volgens ingewijden is er sprake van een ’mestoorlog’.

---

In Den Haag reageert men gelaten.
„Het principe van vraag en aanbod geldt”, vindt een zegsman bij het departement van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie.

Maar dat wordt in Düsseldorf niet ontkend.
Zij willen echter de grondwaterproblemen aanpakken.
„Wij willen minder mest. Holland moet zijn problemen zelf te lijf gaan”, valt in de modestad aan
de Rijn te horen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

's avonds kwam pas het bericht over de EHEC bacterie, dus als je je door al het gezeik over
linkdumping, kritiek en boze Boeren gejammer heen kunt worstelen :') door dat topic dan zie
je daar een aantal posten verderop al staan dat ik toen al dacht dat het bijna geen toeval kon
zijn en dat het best eens zo zou kunnen zijn dat er een verband zou zitten tussen die twee
berichten.

Buiten het Mestoverschot waar we dus mee blijven zitten als we zo doorgaan is het natuurlijk
ook absurd dat door die in- en export van dieren blijven vastzitten aan die gruwelijke veetransporten.

Maar goed ik begrijp wel waar Midas heen wil, maar zo gaan mensen dus geen insecten
eten. :N

http://insecteneten.nl/new/insecteneten/assortiment.php

Ik zou er zelf niet eens aan moeten denken om eerlijk te zijn. :D

Meelwormen om gerechten mee te maken. (gevriesdroogd) 50 gram per doos.
¤ 8,50 per doos

Sprinkhanen om gerechten mee te maken, of om in de chocolade te dippen (gevriesdroogd)
35 stuks per doosje. ¤12,50 per doos

De eerste keer dat ik hoorde dat er luizen zaten verwerkt in ''Roze Koeken'' en M&M's was mijn
eerste reactie ook ''gadverdamme" :r

Maar inmiddels weet ik dat het gewoon gaat om Cochenille een rode kleurstof gemaakt van een
schildluizensoort (E120) en gewoon veilig niks mis mee, dus zit ik er verder niet mee en ik denk
de meeste mensen niet, dat hoop ik tenminste want de meeste mensen eten ook gewoon
allemaal rustig Roze Koeken, M&M's, Roodgekleurde Marsepein, en drinken drankjes zoals Wicky aardbei,
dit zijn dus allemaal producten waar de rode kleurstof Cochenille inzit wat is gemaakt van Schildluis.

Als je de insecten dus in een fabriek zodanig weet te verwerken tot voedsel dat het lekker is en
er niet echt een Sprinkhaan of een Kakkerlak op je bord ligt, dan zal daar vast wel een markt
voor zijn. (als we zo doorgaan hebben we trouwens niet veel keus meer straks :') )

Dit is bijvoorbeeld een schildluis en als je het zo op je bordje krijgt...

Is toch heel anders dan dat je het zo krijgt aangeboden...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb er nooit voor gepleit om GEEN vlees meer te eten, ook al ben ik daar diverse malen
van beschuldigd, wel heb ik gepleit om MINDER vlees te eten en als je dan vlees eet in
ieder geval Biologisch, omdat er domweg verder geen alternatieve zijn.

Ja oké een potje maden of sprinkhanen dus, maar dat gaat niet werken bij de meeste mensen
denk ik, (zelfs niet bij mij oO< )

En verder prima wat Midas daar zegt (8> , 1 of 2 dagen vlees per week voor de mensen die
echt niet zonder kunnen en dan hebben die dieren die we dan nog ''nodig'' hebben een prima
leventje in de wei, zodat het landschap ook weer een beetje ''normaal'' wordt. (wel alleen nog even
een diervriendelijker manier vinden om te slachten, want zoals het er nu aan toe gaat in de
slachterijen is gewoon goor en dierenmishandeling)

Ook zegt Midas precies wat ik al zei en al diverse malen heb herhaalt op dit moment gaat
het puur om de centen, de rest wordt domweg ''vergeten'' of er worden smoesen verzonnen.

In ieder geval ben ik het 100 % met hem eens dat we zo gewoon niet door kunnen blijven
gaan, en dat deze EHEC bacterie ''uitbraak'' nog maar slechts een kleine waarschuwing is.

Op dit moment 35 mensen dood en 3.000 mensen ziek

http://www.volkskrant.nl/(...)00-mensen-ziek.dhtml

hoewel dit natuurlijk best zwaar balen is als je toevallig zelf bij die doden of zieken zit of iemand
van je geliefden:

Veel mensen die in Duitsland besmetting met de EHEC-bacterie overleefden, zullen de rest van
hun leven kampen met de gevolgen. Ongeveer 100 mensen hebben zulke zware schade aan hun
nieren dat ze een transplantatie nodig hebben of dialyse.

Maar als het hierbij blijft, weet ik zeker dat het straks weer heel snel vergeten zal zijn,
net als alle andere ''waarschuwingen'' die we al hebben gekregen.
Nog even en het is wachten op de mensen die gaan roepen dat dit ook allemaal maar
een Hoax was :')

Nou dat het tropisch regenwoud wordt bedreigd door houtkap om o,a, de Bio-industrie
in stand te houden hoef ik denk ik niet meer te herhalen dat weet nu ook wel zo'n beetje
iedereen denk ik en wat de gevolgen zijn weten we ook wel allemaal ga ik vanuit,
klimaatsverandering enzo...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tropisch_regenwoud

nog een filmpje

en dan nu koffie :W

[ Bericht 2% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 13-06-2011 14:22:18 ]
  maandag 13 juni 2011 @ 14:43:35 #257
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_98112189
quote:
Ik heb er nooit voor gepleit om GEEN vlees meer te eten, ook al ben ik daar diverse malen
van beschuldigd, wel heb ik gepleit om MINDER vlees te eten en als je dan vlees eet in
ieder geval Biologisch, omdat er domweg verder geen alternatieve zijn.
Ik gebruik als alternatief weleens sojavlees. Ok, eerlijk is eerlijk, ik vind het niet net zo lekker als gewoon vlees. Maar als alternatief vind ik het goed te doen. Niet elke dag, maar ik wil ook niet meer elke dag vlees eten.
pi_98188717
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 14:43 schreef Marrije het volgende:

[..]

Ik gebruik als alternatief weleens sojavlees. Ok, eerlijk is eerlijk, ik vind het niet net zo lekker als gewoon vlees. Maar als alternatief vind ik het goed te doen. Niet elke dag, maar ik wil ook niet meer elke dag vlees eten.
Dat is misschien wel een goede beslissing, beter laat dan nooit denk ik dan maar.
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen toch bij hun dagelijkse maaltijd iets willen eten
dat er ''precies'' zo uit ziet als vlees, want zo'n nepkarbonaatje smaakt toch echt heel
anders, je kan ook gewoon een Kaassoufflé ofzoiets bij je eten serveren, de kinderen
wennen er vazelf aan.

Misschien lukt het je beter als je bijvoorbeeld dit filmpje bekijkt, want dat er flink wordt
gerotzooid met vlees is echt niets nieuws :N ook al voordat er sprake was van EHEC
maar ''ze'' doen wel erg hun best om alle gevaren verborgen te houden.

Dit is al jaaaaaaaaaren aan de gang :')

Dit zijn misschien wel ''lekkere'' alternatieven, ikzelf vind een aantal van deze
producten ook gewoon ECHT lekker, misschien de moeite waard om je het eens proberen?

http://www.tivall.nl/culinair.asp

http://www.ah.nl/keuzeklavertje/

Gezonde en bewuste keuze

Een Gezonde keuze is te herkennen aan een Keuze Klavertje met een groene ring en de
Bewuste keuze is te herkennen aan een Keuze Klavertje met een oranje ring.

De normen van de Gezonde en de Bewuste keuze zijn opgesteld op basis van de richtlijnen
van het Voedingscentrum (Richtlijnen Goede Voedselkeuze 2009). Producten die het Keuze
Klavertje dragen, voldoen aan de volgende criteria:

weinig verzadigd vet /transvet en/of
weinig suiker en/of
weinig zout en/of
veel vezels
pi_98188862
Hier nog een overzicht van alle keurmerken en logo's

http://www.food-info.net/nl/keurmerken.htm

Tegenwoordig staan er bijzonder veel kleine logo's en keurmerken op het etiket.
Maar wat betekenen al die logo's nu eigenlijk ?
En wie zit er achter de keurmerken ?

Op deze pagina proberen we een overzicht te geven van wat er zoal op het etiket kan staan.
De bijbehorende teksten zijn vaak afkomstig van de betreffende uitgevende instantie.

edit:

Ik zie (of ik ben scheel) dat er 1 logo ontbreekt op de lijst en dat is Europese biologische logo.

http://ec.europa.eu/agric(...)ce/logo-labelling_nl

Het EU-logo voor biologische productie en de logo's van de EU-lidstaten worden gebruikt om de
herkenbaarheid van biologische voeding en drank te vergroten. Het is een aanvulling op de
informatie die op het etiket staat.

Wanneer een klant in de winkel een product koopt met daarop het EU-logo, mag hij erop rekenen
dat:

tenminste 95% van de productingrediënten die van de landbouw afkomstig zijn biologisch
geproduceerd zijn;
het product voldoet aan de regels van de officiële inspectie.
het product in een gesloten verpakking rechtstreeks van de producent of verwerker komt;
het product de naam van de producent, verwerker of verkoper bevat en de naam of code van de
inspectie.

Vanaf 1 juli 2010 moeten alle voorverpakte biologische voedingsmiddelen verplicht voorzien zijn
van het EU Biologisch logo. Op geïmporteerde producten mag het logo na deze datum vrijwillig
worden gebruikt.

Wanneer de nieuwe Verordening ingaat en het EU-logo gebruikt gaat worden, moet het etiket ook
vermelden waar de onbewerkte landbouwproducten zijn verbouwd. Dit kan worden aangegeven
met de aanduiding 'EU', 'niet-EU' of de naam van het land waar het product werd verbouwd.

en als je toch niks te doen hebt dit weekend...

http://www.passievoorfood(...)r-naar-de-boer-2011/

Lekker naar de boer 2011

Op zaterdag 18 en zondag 19 juni zijn jij en je gezin meer dan welkom bij 200 biologische boeren
en tuinders, want dan organiseert Biologica samen met Taskforce Marktontwikkeling Biologische
Landbouw het jaarlijkse Lekker naar de boer.

Je kunt dan zelf zien hoe gezond, duurzaam, diervriendelijk en multifunctioneel er gewerkt wordt op
een biologisch bedrijf. Je ontdekt er welke boer met hart en ziel werkt aan de biologische
producten die je in jouw supermarkt vindt.

Biologische boeren staan dat weekend klaar om je alles te vertellen over hun bedrijf, je ziet vrolijke
kippen en varkens en je kunt proeven van heerlijke streekproducten.

Elke boerderij die meedoet, organiseert allerlei leuke activiteiten voor jong en oud.
Dat kan variëren van een proeverij tot fruitplukken, een ritje op de trekker, kookworkshops van
marakeshboter maken tot popcorn bakken, op de foto met een geit in een overall, van schminken
tot een Bourgondische maaltijd. Kortom, voor ieder wat wils. (8>

Vlees van deze boerderijen hebben ook het Europese biologische logo.

Lekker naar de boer is dichterbij dan je denkt. Op 200 plaatsen in Nederland staan een boer en boerin op jullie te wachten voor een gezellige ochtend of middag biologisch vertier. Hier vind je de programmas van boerderijen bij jou in de buurt.

http://www.lekkernaardeboer.nl/zoek_een_hoofdbedrijf/

Download hier de lijst met boerderijen per provincie.

http://www.lekkernaardebo(...)website-20110610.pdf

[ Bericht 39% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 15-06-2011 03:27:44 ]
pi_98189285
Ben ik nog even... oO<

Voor de mensen die zo af en toe een ''vleesloze" dag willen.

Dit zijn de Keumerken.

Op deze website vindt je heel veel info over bijvoorbeeld:

Vegetarische recepten, keurmerken en restaurants die Gastvrij zijn voor Vegetariërs.
Deze restaurants hebben dit keurmerk.

Dit keurmerk wordt gegeven aan restaurants die op hun menukaart genoeg keuze bieden aan
mensen die (een dagje) geen vlees willen eten

Het keurmerk wordt beheerd door de Nederlandse Vegetariërsbond (NVB).

een voorbeeldje:

http://www.horeca-gouda.n(...)k-voor-tof-en-swing/

Keurmerk voor Tof en Swing
  woensdag 15 juni 2011 @ 10:22:36 #261
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_98192532
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 02:37 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat is misschien wel een goede beslissing, beter laat dan nooit denk ik dan maar.
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen toch bij hun dagelijkse maaltijd iets willen eten
dat er ''precies'' zo uit ziet als vlees, want zo'n nepkarbonaatje smaakt toch echt heel
anders, je kan ook gewoon een Kaassoufflé ofzoiets bij je eten serveren, de kinderen
wennen er vazelf aan.
Het gaat dan ook niet alleen maar om de smaak, ook niet zo zeer om de kinderen, als ik naar mijn eigen gezin kijk tenminste. t Zijn hier vooral de ouders die verzot zijn op vlees. En het gaat dus ook om het idee. Ja, klinkt misschien raar, maar het is gewenning en voor je ergens anders aan gewend bent, ben je al veel stappen verder. Ondanks de gevaren heeft het bij mij toch wel even geduurd eer ik uberhaupt een vleesloze dag wilde. En ook niet alle vleesloze dagen worden ingevuld met sojavlees, vaker niet dan wel. Maar ik opperde gewoon een alternatief, niet voor dagelijks, al vinden sommige mensen dat misschien juist wel geweldig, ook prima. Voor ons is het gewoon lekker voor af en toe.
Ik denk dat het ergens ook wel een verslaving is Fann. Ondanks dat je weet dat het slecht kan zijn blijf je het eten omdat je het lekker vindt. Omdat het gewenning is. Een gewenning die erg lastig te vervangen is en aan vervanging heeft men dan vaak in eerste instantie behoefte omdat cold turkey voor een groep een te grote stap is. En vervanging creëer je niet alleen door variatie van andere producten. Het is best logisch dat mensen behoefte hebben aan het idee toch vlees te eten. Als je het bekijkt vanuit het oogpunt dat het een verslaving is.
quote:
Misschien lukt het je beter als je bijvoorbeeld dit filmpje bekijkt, want dat er flink wordt
gerotzooid met vlees is echt niets nieuws :N ook al voordat er sprake was van EHEC
maar ''ze'' doen wel erg hun best om alle gevaren verborgen te houden.

Dit is al jaaaaaaaaaren aan de gang :')

Die filmpjes hebben hetzelfde effect als foto's van longen van een verstokte roker laten zien aan iemand die verslaafd is aan roken. Als het al wat teweeg brengt dan is het vaak van korte duur. Maar wie weet, trek je er één mee over de streep, en dat is ook mooi meegenomen.
pi_98223476
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 10:22 schreef Marrije het volgende:

[..]

Het gaat dan ook niet alleen maar om de smaak, ook niet zo zeer om de kinderen, als ik naar mijn eigen gezin kijk tenminste. t Zijn hier vooral de ouders die verzot zijn op vlees. En het gaat dus ook om het idee. Ja, klinkt misschien raar, maar het is gewenning en voor je ergens anders aan gewend bent, ben je al veel stappen verder. Ondanks de gevaren heeft het bij mij toch wel even geduurd eer ik uberhaupt een vleesloze dag wilde. En ook niet alle vleesloze dagen worden ingevuld met sojavlees, vaker niet dan wel. Maar ik opperde gewoon een alternatief, niet voor dagelijks, al vinden sommige mensen dat misschien juist wel geweldig, ook prima. Voor ons is het gewoon lekker voor af en toe.
Ik denk dat het ergens ook wel een verslaving is Fann. Ondanks dat je weet dat het slecht kan zijn blijf je het eten omdat je het lekker vindt. Omdat het gewenning is. Een gewenning die erg lastig te vervangen is en aan vervanging heeft men dan vaak in eerste instantie behoefte omdat cold turkey voor een groep een te grote stap is. En vervanging creëer je niet alleen door variatie van andere producten. Het is best logisch dat mensen behoefte hebben aan het idee toch vlees te eten. Als je het bekijkt vanuit het oogpunt dat het een verslaving is.

[..]

Die filmpjes hebben hetzelfde effect als foto's van longen van een verstokte roker laten zien aan iemand die verslaafd is aan roken. Als het al wat teweeg brengt dan is het vaak van korte duur. Maar wie weet, trek je er één mee over de streep, en dat is ook mooi meegenomen.
Nou ja, dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, in vlees zit eigenlijk geen stof waar je aan
verslaafd kan raken, met sigaretten ligt dat anders, dan ben je niet echt verslaafd aan
''de sigaret'' maar aan de nicotine.

Bovendien weet iedereen wel dat hij/zij zijn kind geen sigaret moet geven of in bijzijn van
kleine kinderen (zeker baby's) moeten gaan roken en al helemaal niet als je zwanger bent.

Als je dus in je eentje een sigaret rookt doe je, buiten jezelf, er verder niemand kwaad mee,
je kinderen worden niet ziek, er hoeven geen hele oerwouden omgekapt te worden en er worden
ook geen dieren voor mishandeld.

JIJ bepaald wat je kinderen eten en als je dan weet wat voor troep erin zit, vooral dus in
het vlees van de Bio-industrie en dat ze het gevaar kunnen lopen om, indien ze een infectie
zouden krijgen, niet meer reageren op de antibiotica omdat ze dat die antibiotica bijna letterlijk
''met de paplepel'' al hebben binnengekregen dan zit daar toch een groot verschil in.

Kleine kinderen mogen bijvoorbeeld ook (net als zwangere vrouwen) geen rauw vlees en rauw
melkse kazen eten. De darmen van kleine kinderen zijn nog niet volledig ontwikkeld, waardoor
kinderen gevoeliger zijn voor infecties.

http://www.comfibaby.nl/rauw-vlees-i-11.html

Je zou ook halftijds vegetariër kunnen worden :P

Dat was ooit eens een voorstel van de Duitse vegetariërsbond VEBU aan de bevolking na
een groot dioxineschandaal, wat inmiddels ook allang weer is vergeten... (8>

http://www.demorgen.be/dm(...)jds-vegetarier.dhtml
pi_98223727
Maar waarom zou je in vredesnaam geen vlees mogen eten :?
Of waarom geen zeven dagen per week als het vlees betreft van dieren die normaal groot gegroeid zijn ?
pi_98223926
Van mij mag je alles...

ik probeerde alleen het verschil aan te tonen tussen ''verslaving'' van vlees eten en roken.
aangezien Marrije 3 kleine kinderen heeft, gaf ik dit voorbeeld.
pi_98224136
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Van mij mag je alles...

ik probeerde alleen het verschil aan te tonen tussen ''verslaving'' van vlees eten en roken.
aangezien Marrije 3 kleine kinderen heeft, gaf ik dit voorbeeld.
Je bepleit dat mensen minder vlees moeten eten. Dat begrijp ik niet zo goed, vind het ook betuttelend :Y

Goed vlees, diervriendelijk, heel prima, de hoeveelheid moeten mensen zelf weten lijkt mij. :Y)
  woensdag 15 juni 2011 @ 21:58:33 #266
37769 erodome
Zweefteef
pi_98224457
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:54 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Je bepleit dat mensen minder vlees moeten eten. Dat begrijp ik niet zo goed, vind het ook betuttelend :Y

Goed vlees, diervriendelijk, heel prima, de hoeveelheid moeten mensen zelf weten lijkt mij. :Y)
Besef je je goed dat het niet zo door kan gaan?
Sinds de jaren 60 is de vleesproductie verdriedubbeld en als we zo doorgaan zal dit in de aankomende jaren nog een keer verdubbelen.

Iedereen elke dag vleeswaren en een lekkere lap vlees kan gewoon niet, nu dat dat geld voor 1/3 van de wereldbevolking is de druk op de wereld al enorm hoog erdoor, we zitten gewoon een beetje aan het eind van de capaciteit.

Het is een illusie dat dit door kan gaan zo, de gevolgen zijn echt enorm, nu al, niet alleen voor dierenwelzijn, maar voor mens, dier en aarde.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_98224614
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:54 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Als je biologisch vlees gaat eten ben je duurder uit, dat is het grootste bezwaar van alle
mensen die gereageerd hebben en dan is het misschien een idee om minder vlees te eten.

Hoewel je natuurlijk nooit op de echte juiste manier zoveel vlees Biologisch kan produceren
als dat er op dit moment wordt geproduceerd in de Bio-industrie, dus als de mensen dan
toch 7 dagen per week vlees willen eten zou dat weleens een probleem kunnen worden,
en dus zou je de overige dagen kunnen ''opvullen'' met alternatieven van vlees.
pi_98224682
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Sinds de jaren 60 is de vleesproductie verdriedubbeld en als we zo doorgaan zal dit in de aankomende jaren nog een keer verdubbelen.

Iedereen elke dag vleeswaren en een lekkere lap vlees kan gewoon niet, nu dat dat geld voor 1/3 van de wereldbevolking is de druk op de wereld al enorm hoog erdoor, we zitten gewoon een beetje aan het eind van de capaciteit.

Het is een illusie dat dit door kan gaan zo, de gevolgen zijn echt enorm, nu al, niet alleen voor dierenwelzijn, maar voor mens, dier en aarde.
dat zeg ik :+
pi_98224774
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 21:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Je moet het probleem bij de bron aanpakken, er zijn simpelweg teveel mensen voor alle beschikbare resources. Als je al iets wil doen moeten regeringen in ieder geval geen fokpremies geven :N
pi_98224903
En verder is het vraag en aanbod. Goed zorgen voor de dieren, als het vlees dan duurder moet worden door minder aanbod, dan haken vanzelf wel mensen af.
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:07:26 #271
37769 erodome
Zweefteef
pi_98225114
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:02 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Je moet het probleem bij de bron aanpakken, er zijn simpelweg teveel mensen voor alle beschikbare resources. Als je al iets wil doen moeten regeringen in ieder geval geen fokpremies geven :N
We hebben idd teveel mensen, maar weet echt goed dat 70% van de landbouwgronden op deze wereld wordt ingenomen voor de vleesbehoefte van 1/3 van de wereldbevolking.
Theoretisch kunnen we alle mensen op aarde prima voeden, als we weinig tot geen vlees eten.
Dat is alleen theorie en gaat niet gebeuren in deze wereld, maar het laat even goed zien wat voor druk de veeteelt op deze wereld zet.

En nee, dan kan er niet ineens 70% extra ingenomen worden voor menselijke consumptie, maar een stevige 50% wel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_98225435
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:07 schreef erodome het volgende:

[..]

We hebben idd teveel mensen, maar weet echt goed dat 70% van de landbouwgronden op deze wereld wordt ingenomen voor de vleesbehoefte van 1/3 van de wereldbevolking.
Theoretisch kunnen we alle mensen op aarde prima voeden, als we weinig tot geen vlees eten.
Dat is alleen theorie en gaat niet gebeuren in deze wereld, maar het laat even goed zien wat voor druk de veeteelt op deze wereld zet.

En nee, dan kan er niet ineens 70% extra ingenomen worden voor menselijke consumptie, maar een stevige 50% wel.
Theoretisch kunnen we alle mensen ook prima voeden als je duizend andere maatregelen neemt. Om daarvoor juist de vleesproductie aan te halen vind ik dan ook grote flauwekul.
  woensdag 15 juni 2011 @ 22:21:16 #273
37769 erodome
Zweefteef
pi_98226090
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:11 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Theoretisch kunnen we alle mensen ook prima voeden als je duizend andere maatregelen neemt. Om daarvoor juist de vleesproductie aan te halen vind ik dan ook grote flauwekul.
Kom op zeg....

Er gaat gewoon belachelijk veel voer in de beesten, nog meer water(wat niet zo vrijblijvend is als de meeste nederlanders denken), er wordt een enorme druk op het milieu gelegd met bestrijdingsmiddelen(niet elk land heeft dezelfde strenge regels als nederland), vervoer en vele andere zaken.
Ook worden mensen misbruikt, natuur verwoest, erosie, braakliggende landbouwterreinen die zo misbruikt zijn dat er in de aankomende jaren alleen nog het allersterkste onkruid op kan groeien en ga nog maar even door.

Deze industrie is de oorzaak van een heel fiks deel van wat mis is in deze wereld, direct.
En ook al kunnen we op andere manieren die bevolking ook voeden, veel meer groei in de vleessector is niet mogelijk.
pi_98227143
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Kom op zeg....

Er gaat gewoon belachelijk veel voer in de beesten, nog meer water(wat niet zo vrijblijvend is als de meeste nederlanders denken), er wordt een enorme druk op het milieu gelegd met bestrijdingsmiddelen(niet elk land heeft dezelfde strenge regels als nederland), vervoer en vele andere zaken.
Ook worden mensen misbruikt, natuur verwoest, erosie, braakliggende landbouwterreinen die zo misbruikt zijn dat er in de aankomende jaren alleen nog het allersterkste onkruid op kan groeien en ga nog maar even door.

Deze industrie is de oorzaak van een heel fiks deel van wat mis is in deze wereld, direct.
En ook al kunnen we op andere manieren die bevolking ook voeden, veel meer groei in de vleessector is niet mogelijk.
Enig idee hoeveel voer er in mensen gaat en hoeveel water die gebruiken? Enig idee hoeveel de oliewinning en verbruik van olie de aarde verpest? Enig idee wat plastic in de oceanen met het leven daar doet? Weet je bij benadering hoeveel vis er gegeten wordt door aalscholvers? Weet je hoeveel kinderen kinderarbeid verrichten voor winkelketens waar jij en ik kopen?

Inderdaad, kom op zeg :Y Het is veel te simpel om voor een milieu- en voedselprobleem één ding uit de complete keten te pakken en je daar op te gaan fixeren (de vleeseters hebben het gedaan, de snoodaards!).

Als iedereen in het westen maandelijks 100 euro schenkt aan het arme gepeupel komt het gewoon helemaal goed en lijden ze geen honger, kan er ook nog aan natuurbeheer gedaan worden.

Bottomline, mensen moeten gewoon goed voor dieren zijn, want ze verdienen niet een door mensen aangedaan slecht leven. Maar daar houdt het voor mij ook mee op.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2011 22:47:49 ]
pi_98229002
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 22:37 schreef Teun_ZHV het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel voer er in mensen gaat en hoeveel water die gebruiken? Enig idee hoeveel de oliewinning en verbruik van olie de aarde verpest? Enig idee wat plastic in de oceanen met het leven daar doet? Weet je bij benadering hoeveel vis er gegeten wordt door aalscholvers? Weet je hoeveel kinderen kinderarbeid verrichten voor winkelketens waar jij en ik kopen?

Inderdaad, kom op zeg :Y Het is veel te simpel om voor een milieu- en voedselprobleem één ding uit de complete keten te pakken en je daar op te gaan fixeren (de vleeseters hebben het gedaan, de snoodaards!).

Als iedereen in het westen maandelijks 100 euro schenkt aan het arme gepeupel komt het gewoon helemaal goed en lijden ze geen honger, kan er ook nog aan natuurbeheer gedaan worden.

Bottomline, mensen moeten gewoon goed voor dieren zijn, want ze verdienen niet een door mensen aangedaan slecht leven. Maar daar houdt het bij ook mee op.
Is het niet betuttelend dan om te zeggen dan ''iedereen in het westen maar maandelijks 100 euro moet schenken aan ''het arme gepeupel''

3 euro per maand voor bijvoorbeeld Wakker Dier is al teveel gevraagd. :P

maar goed, gaat het even niet over.

Ten eerste:
De Bio-industrie is een van de ergste vormen van dierenleed in onze hedendaagse maatschappij.
Elk jaar leven en sterven miljoenen dieren in erbarmelijke omstandigheden. De dieren worden ten
volle uitgebuit om maar zoveel mogelijk winst te kunnen maken, tegen zo laag mogelijke kosten.

Ten tweede:
Om al deze dieren te kunnen voeren worden met name in 3e wereldlanden de landbouwgronden
gebruikt om veevoer op te verbouwen. Hierdoor wordt vaak de honger en armoede in dit soort
landen in stand gehouden omdat deze grond door de plaatselijke bevolking gebruikt zou moeten
worden om hun eigen voedsel op te verbouwen.

Ten derde:
Ook verontrustend is, het gebruik van grote hoeveelheden antibiotica.
Dit medicijn komt boeren goed van pas, want het middel werkt zowel groeibevorderend als
virusremmend. Het heeft dus vele voordelen, behalve dat het de kans vergroot dat bacteriën
resistent worden.

Dat is nog niet erg, maar wordt het pas op het moment dat je door verlaagde weerstand een
virusinfectie oploopt en dus antibiotica nodig hebt. Het consumeren van dit soort vlees kan dan ook
een gevaar voor de gezondheid opleveren.

Ten vierde:
Ook vormen de enorme mestoverschotten van al deze dieren een aanslag op ons milieu.
Natuurgebieden en bossen hebben al jaren te kampen met verzuurde regen.

Een andere vervelende bijkomstigheid die komt kijken bij sommige soorten van bio-industrie is het
onnodig doden van dieren die in eerste instantie niet nodig zijn voor de industrie, zoals dolfijnen die
verdrinken als ze in de netten van de tonijnvissers terechtkomen.

Het bedreigen van het normaal voortbestaan van bepaalde diersoorten.
Bijvoorbeeld Japanse vissersvloten die complete visverwerkende fabrieken zijn. Hierbij wordt op
zo een brutale wijze gevist, dat het ecologische systeem op de zeebodem compleet verwoest
wordt.

Ten vijfde:
Ontbossing van tropisch regenwoud voor landbouwgronden.
Ontbossing veroorzaakt erosie. Dit komt doordat de wortels van de bomen de grond vasthouden,
maar als er geen bomen met wortels meer zijn wordt de grond blootgesteld aan
weersomstandigheden als regen en wind. De grond wordt zo gemakkelijk weggespoeld of waait
weg en daardoor verdwijnt veel vruchtbare grond, waardoor opnieuw ontbost moet worden en zo
wordt het probleem van ontbossing nooit opgelost.

Een ander negatief gevolg van ontbossing is klimaatsverandering. De planten van tropische
regenwouden slaan veel koolstof op en zetten dit om in zuurstof. Wanneer tropisch regenwoud
gekapt wordt, zet het organische materiaal geen koolstof meer om in zuurstof en ontstaat er teveel
koolstofdioxide en wordt warmte vastgehouden. Dit leidt tot een temperatuur verschil. Ook kan het
de stijging van de zeespiegel tot gevolg hebben.

En er komt nog veel meer bij kijken... dit los je zelfs niet op met een voorstel om iedereen in
Het Westen op te roepen of te dwingen, je mag het noemen zoals je wilt, 100 euro per maand
te storten op een bankrekening.

Wat het maar zo simpel :')

ik ga een peuk roken :7 :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')