abonnement Unibet Coolblue
pi_97266679
Naar aanleiding van het Wakker Dier-topic lijkt het me toch beter om een echt topic te wijden aan de alternatieven voor vlees uit de bio-industrie.

Waarom een alternatief zoeken voor goedkoop & veilig vlees?
Nou, vooral omdat vlees uit bio-industrie niet goedkoop en niet veilig is. Ten eerste natuurlijk voor de betrokken beesten, voor hun is het een duur lot en zeer onveilig.
Maar ook voor de mensen, zeker voor de hele samenleving, is de bio-industie duur en gevaarlijk.
Duur, omdat er allerlei kosten zijn die niet via de vleesconsument verrekend worden. Subsidies, waterzuivering, milieuvervuiling. Die betalen we met z'n allen, nu en in de toekomst.
Gevaarlijk omdat de methoden om vlees zo snel en goedkoop mogelijk te produceren ziekterisico's met zich meebrengen. En de bestrijding van allerlei dierziektes middels antibiotica óók risico's voor mensen opleveren.

Ok, eko-vlees dan maar?
Ja *O*.
Maar eerlijk gezegd, dat is voor te veel klanten gewoon te duur. Objectief of subjectief. Daardoor zijn er veel mensen die zeggen graag beter vlees te willen kopen - maar het niet doen.

Oh. Wat dan wel?
Nou, om te beginnen, ga eens bij een slager van de groene weg langs; er is veel biologisch vlees lang niet zo duur als in de supermarkt.
Er zijn ook een paar andere keurmerken, waarvan sommige ook in supermarkten liggen; kijk er eens naar en koop waar mogelijk in elk geval béter vlees dan kiloknalvlees.

Verder kan je heel goed vlees (meestal rund) bij boeren zelf kopen.
De biologische boeren met een winkel aan huis vind je hier. Maar er zijn ook veel niet-biologische boeren met een eigen winkel. In een eigen winkel krijgt een boer véél meer geld voor z'n vlees, terwijl je als klant minder betaalt dan in de supermarkt. Boeren met winkel aan huis kunnen je vertellen hoe de koe jij eet gehuisvest is geweest - bij mijn boeren is dat in de wei.

Boeren? Wat hebben die ermee te maken?
Nou, die doen dat hele ding met jonkies geboren laten worden, deze vetmesten en naar de slager brengen. De ene boer doet dat heel anders dan de ander, en aan het vlees op je bord kan je niet vragen hoe z'n boerbaas het heeft gedaan. In de supermarkt aan een snotjong vragen schiet ook niet op. Als je wil weten hoe de dieren leven, moet je je vlees ergens halen waar ze dat wél weten.

En wat is het doel van dit topic nou?
Nou, niet speciaal de misstanden uit de bio-industrie in binnen- en buitenland aan te tonen. Dat geloof ik wel; ook zonder misstanden vind ik het een misverstand dat het béter zou zijn om vlees tegen elke prijs zo goedkoop mogelijk in de winkel te krijgen.

Wat wel: bespreken hoe bio-industrie is ontstaan, wat we ervan kunnen leren. Bespreken welke keuzes je kan maken. Ieder radertje in de keten van dier - leven - slachten - verwerken - opeten maakt keuzes. Welke keuzes zijn er, welke worden gestimuleerd, gesubsidieerd, bestraft?
Welke alternatieven voor bio-industrie-vlees zijn kansrijk? Iedereen aan de soja? Kopen bij de boer? Mega-stallen verbieden? Wat kunnen we doen, en wat doen we ook echt?
Etc etc etc :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 24 mei 2011 @ 21:32:38 #2
163650 Greys
pi_97267644
Dat 'Beter Leven' keurmerk zag ik inderdaad toevallig van de week bij de Jumbo op diverse soorten vlees staan. Toen vroeg ik me af wat die ene ster betekent, maar dat betekent dus 'een belangrijke stap in de goede richting'. Twee sterren staan op producten die beter scoren op gebied van dierenwelzijn, maar nog niet zo goed als biologische producten. Drie sterren staan op biologische producten.



quote:
Varkensvlees van Jumbo Supermarkt, onder de naam Jumbo Bewust. Dit vlees is afkomstig van varkens die gehouden zijn in een 'strooisel'-stal. Hierin hebben de dieren meer ruimte en strooisel (zaagsel). Dit strooisel biedt het nodige ligcomfort en wroetgelegenheid. De strooiselstal is niet alleen goed voor het welzijn van de varkens, maar is ook beter voor het milieu. Daarom heeft het houden van varkens in strooiselstallen ook het Milieukeurmerk.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_97267713
TS begint :+.

Ik koop niet zoveel vlees, omdat ik voornamelijk eigen vlees (nou ja, afgezien van m'n vingers niet echt eigen vlees natuurlijk) eet. Varken en schaap in de diepvries en er wandelt nog wat in de wei. Zeer diervriendelijk, mag ik wel zeggen.
Rundvlees koop ik, wanneer ik het koop, bij een van de boeren in de buurt - er zitten 3 boeren op fietsafstand die hun eigen vee aan huis in diepgevroren pakketten verkopen. Ik kan er gewoon een pondje gehakt halen (3,-) of een stuk vlees, meestal in pakken van ongeveer een pond.

Toch kom ik nog best vaak bij de slager. De biologische slager, daar haal ik kipkarkasjes voor de honden. Die zijn reuze betaalbaar. Daarnaast eten de honden rauw vlees. Zonder keurmerk, maar van een leverancier die lang scharrelslager is geweest en nu vlees verkoopt wat hij fatsoenlijk behandeld en geslacht vindt. Een beetje zoals dat beter-leven keurmerk, maar dan zonder onafhankelijke keuring. Gecertificeerd vlees voor de honden vind ik te duur.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97267996
Oh ja, ook een heikel punt: Melk.

Er zijn vrij veel signalen dat veel melkkoeien veel problemen hebben (pootproblemen & uierontsteking). Ook hier is mijn grote probleem dat ik aan een pak melk niet kan zien van wat voor boer het komt.

Er zijn melkveehouderijen waar de koeien gemiddeld (!) maar 3 lactaties meedraaien (lees: drie keer een kalf krijgen en daarna hun melk aan de boer geven) voordat ze worden geslacht omdat ze niet goed genoeg meer zijn.
Er zijn ook melkveehouderijen waar koeien rondlopen van bijna 20 (!) jaar oud.

Ik moet hier nog eens iets op verzinnen. Een vriendin van mij heeft een boer in de buurt die (verse) melk verkoopt - dat zou ik ook moeten hebben.
Er is een lijstje van boeren die rauwe melk verkopen. De lijst zal bij lange na niet compleet zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door sigme op 24-05-2011 21:49:01 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97268179
Mijn mening is dat iedereen als jonge volwassene zelf eens zou moeten jagen, doden, ontwijden, slachten en dan opeten. Als je dit hebt gedaan ga je veel bewuster vlees eten. je beseft ineens dat dit een levend dier is geweest. Dan eet je (klinkt raar) met meer respect. Ik denk dat dit ons onverantwoorde gedrag zal verminderen.

Overigens zijn de boeren niet echt het probleem, die willen wel, die doet het ook pijn dat ze hun dieren nog net niet mishandelen om te produceren voor de prijs die de grote afnemers bedingen. Boeren kunnen echt niet anders, varkenshouders hebben een negatief rendement! Ze verliezen dus op hun werk!

De enige manier om de grote afnemers van gedrag te doen veranderen is minder vlees eten en vlees kopen dat beter heeft geleefd.

Overigens kun je je daarbij afvragen of biologisch dan beter is. Biologisch is enorm verspillend (het kost veel meer energie en graan) en kan alleen bestaan bij de gratie van niet-biologisch. Als alle biologisch zou zijn, zouden plagen zoals mond en klauwzeer en vogelgriep onze veestapen decimeren.
Whatever...
pi_97268970
Mond- en klauwzeer decimeert geen veestapel - dat doet de regering door de beesten te ruimen. Veruit de meeste dieren gaan niet dood aan zo'n lullig ziektetje.

Maar of compleet alles biologisch volgens de eko-normen beter is, is inderdaad wel een relevante vraag. Er zijn ook tussenwegen, is dat misschien ook goed genoeg? Wanneer is het goed genoeg voor mens & dier?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97276642
Goed topic. Ik ga morgen eens kijken naar die boeren en vlees. Veel is voor de gemiddelde mens gewoon onbetaalbaar en ook al ben ik een grote dierenliefhebber, ik heb ook mijn vlees nodig. Toch probeer ik zo goed en zo weinig mogelijk te eten maar dat wil er hier bij de mannen nog niet helemaal in.

Onze eieren zijn wel altijd biologisch en anders halen we ze bij de boerin.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 24 mei 2011 @ 23:59:43 #8
163650 Greys
pi_97276948
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 23:52 schreef Tamashii het volgende:
Goed topic. Ik ga morgen eens kijken naar die boeren en vlees. Veel is voor de gemiddelde mens gewoon onbetaalbaar en ook al ben ik een grote dierenliefhebber, ik heb ook mijn vlees nodig. Toch probeer ik zo goed en zo weinig mogelijk te eten maar dat wil er hier bij de mannen nog niet helemaal in.

Onze eieren zijn wel altijd biologisch en anders halen we ze bij de boerin.
Maar juist dan is zo'n 'tussenweg' wellicht een goede oplossing in jouw geval.
Dat vlees met één of twee sterren als keurmerk, dat is écht niet veel duurder (heb er op gelet bij de Jumbo), je hoeft er niet stad en land voor af om het te kunnen krijgen en je weet dat dat varken dan in elk geval niet klem heeft gestaan/gelegen tussen en op ijzeren rekken maar in een strooiselstal heeft geleefd. Nog steeds niet ideaal, maar in elk geval een stuk beter :)
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_97277254
Ja wij gaan altijd naar de hoogvliet of ah. Vind de Jumbo een rotwinkel bij ons eerlijk gezegd. Ontzettend groot waardoor je al snel 2 uur doet over de wekelijkse boodschappen.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  woensdag 25 mei 2011 @ 14:50:29 #10
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_97294721
Ik heb het in het andere topic al vaak aangegeven, de eerste klap is het makkelijste door Nederlands geproduceerde producten te kopen. Groente, fruit, melk en vlees worden hier strenger gecontroleerd en zijn veiliger. De omstandigheden waarin het gemaakt is zijn vele malen beter, Nederland loopt voorop in de discussie en uitvoering van dierenrechten en dierwelzijn.

Ik ben het eens met de mensen die hier zeggen, ga naar je slager en niet de supermarkt voor vlees en groente. melk in de schappen (Friesland en Campina) komt voor 95% uit Nederland, AH's huismerk wordt bijvoorbeeld ook door Friesland gemaakt. Bij de boer zelf is ook een goede optie, de tussenhandel maakt veel producten duur. Melk gaat over de toonbank voor 1,20 terwijl de boer hier maar 36 cent van terug ziet. Daarnaast is hier de slagroom etc al uit gehaald dus gaat het nog eens over de kop.
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
pi_97295208
Met renero eens, producten uit eigen land kiezen helpt al heel veel, je haalt er bij vlees het lange transport van dieren tussenuit en alleen daarmee zet je al fikse zoden aan de dijk voor dierenwelzijn en milieu.

Direct bij de boer kopen is ook een goede, dan komt het geld ook waat het hoort en krijgt de boer ook de mogelijkheid om het anders te (blijven) doen en zelfs nog te verbeteren waar mogelijk.
Boeren zitten nu te vaak op het randje, er zit bijna niets tussen winst op een dier en verlies op een dier.

De nederlandse regels rondom consumptie dieren en ook rondom landbouw zijn niet heel verkeerd, zeker niet in het licht van hoe andere landen het doen, alleen hiermee geef je dus al een signaal dat het rekening houden met dierenwelzijn en milieu een goed plan is, je kan nog meer doen en voor eko en biologisch gaan, maar ook hier zou ik voor binnenlandse producten kiezen, zoveel mogelijk.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 25 mei 2011 @ 15:30:32 #12
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_97296529
Goed topic!
Bij vlees lette ik al heel erg op en ik eet al jaren minstens een of twee dagen maar ook vaker geen vlees. Melk drink ik niet, kaas koop ik op de markt van mensen van een biologische kaasboerderij.
Maar ik ga vooral zeker in de winkel beter opletten waar de dingen die ik koop vandaan komen ^O^ Het allerliefste zou ik vlees halen bij iemand als Sigme. Vroeger hadden mn opa en oma een kleine boerderij , waar ze ganzen kippen eenden en konijnen hadden die ze opaten ook, en ook duiven gingen wel eens de soep in als er teveel waren. Er was ook een moestuin bij. Ik hielp oma in de moestuin en opa met slachten en ik vond dat geweldig.
Als ik de ruimte had deed ik het echt zo weer zo O+
Ik zou ook heel graag voor de honden ergens biologisch barf vandaan halen.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_97309559
Dat doet me eraan denken, voordat wij zelf schapen gingen houden en opeten, haalden we lamsvlees bij de provinciale natuurbeheerder.
Mooi vlees en niet duur, maar een vriezer is wel nodig.
quote:
De runderen (Limousin en Schotse Hooglander) en schapen(Drents heideschaap & Schoonebeker) die niet meer voor het beheer van natuurterreinen kunnen worden ingezet gaan naar de slager. Omdat deze dieren in grote rust zijn opgegroeid en op uitsluitend biologische manier worden verzorgd, is het vlees van hoogwaardige kwaliteit.
Drenthe
Limburg
Utrecht

Nou ja, googelen kunnen jullie ook wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_97311335
Laat ik nou net gezien hebben dat de Lidl biologisch (beter leven-keurmerk 3 sterren) rundergehakt in het assortiment heeft genomen *O*

quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 14:50 schreef ReNero het volgende:
Ik heb het in het andere topic al vaak aangegeven, de eerste klap is het makkelijste door Nederlands geproduceerde producten te kopen.
Ik denk dat het Lidl-rundvlees uit Duitsland komt. Stel dat dat zo is, heeft een beschaafd buurland als Duitsland echt lagere normen dan wij?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 25 mei 2011 @ 22:24:14 #15
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_97316749
Inderdaad een goed topic!
Eet zelf al jaren geen vlees meer en alleen vegetarische en biologische kaas en eieren.
Nog niet helemaal aan gedacht het spul bij een boer zelf te halen.. ook wel een idee!
Zuivel drink ik verder vrij weinig, wel regelmatig biologische yoghurt van AH huismerk (kost maar een euro'tje).
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  woensdag 25 mei 2011 @ 22:24:38 #16
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97316775
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:38 schreef sigme het volgende:
Oh ja, ook een heikel punt: Melk.

Er zijn vrij veel signalen dat veel melkkoeien veel problemen hebben (pootproblemen & uierontsteking). Ook hier is mijn grote probleem dat ik aan een pak melk niet kan zien van wat voor boer het komt.

Er zijn melkveehouderijen waar de koeien gemiddeld (!) maar 3 lactaties meedraaien (lees: drie keer een kalf krijgen en daarna hun melk aan de boer geven) voordat ze worden geslacht omdat ze niet goed genoeg meer zijn.
Er zijn ook melkveehouderijen waar koeien rondlopen van bijna 20 (!) jaar oud.

Ik moet hier nog eens iets op verzinnen. Een vriendin van mij heeft een boer in de buurt die (verse) melk verkoopt - dat zou ik ook moeten hebben.
Er is een lijstje van boeren die rauwe melk verkopen. De lijst zal bij lange na niet compleet zijn.
Bij voorkeur bij de boer, al is het maar omdat het 10x lekkerder is :9
Verder is biologische melk niet eens zo heel veel duurder, praktijkvoorbeeld: 1 Liter AH halfvolle melk is 78 cent en een liter AH biologische halfvolle melk is 88 cent.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 25 mei 2011 @ 22:25:40 #17
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_97316836
Trouwens, ik ben ook lid van de Wakkere Winkelaar. Misschien ook een tip voor anderen? Elke week zo in je mail waar er vegetarische & biologische producten in de aanbieding zijn.
http://www.wakkerdier.nl/wakkere_winkelaar.php

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  donderdag 26 mei 2011 @ 00:25:17 #18
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_97322578
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 21:32 schreef Greys het volgende:
Dat 'Beter Leven' keurmerk zag ik inderdaad toevallig van de week bij de Jumbo op diverse soorten vlees staan. Toen vroeg ik me af wat die ene ster betekent, maar dat betekent dus 'een belangrijke stap in de goede richting'. Twee sterren staan op producten die beter scoren op gebied van dierenwelzijn, maar nog niet zo goed als biologische producten. Drie sterren staan op biologische producten.

[ afbeelding ]

[..]

Afleveringetje keuringsdienst van waarde over dat keurmerk:
http://www.keuringsdienst.nl/page/16949/nl
pi_97324967
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2011 22:25 schreef ChipsZak. het volgende:
Trouwens, ik ben ook lid van de Wakkere Winkelaar. Misschien ook een tip voor anderen? Elke week zo in je mail waar er vegetarische & biologische producten in de aanbieding zijn.
http://www.wakkerdier.nl/wakkere_winkelaar.php

Ik weet dat dit niet veel met bio-industrie te maken heeft, maar wel met dierenwelzijn: ik vind het jammer dat vis vaak overgeslagen wordt als het aankomt op 'beter' eten. www.goedevis.nl
De enorme viskwekerijen zijn niet heel anders dan de grote zoogdierkwekerijen, mij lijkt dat gewoon bij de bio-industrie horen. Goed dat je erop wijst ^O^.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 26 mei 2011 @ 07:12:59 #20
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_97325126
quote:
2s.gif Op donderdag 26 mei 2011 06:23 schreef sigme het volgende:

[..]

De enorme viskwekerijen zijn niet heel anders dan de grote zoogdierkwekerijen, mij lijkt dat gewoon bij de bio-industrie horen. Goed dat je erop wijst ^O^.
Dat is wel waar maar men slaat vis bijna altijd over in zulke discussies, helaas.
Nouja, nu zijn ze toch genoemd oO< .
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_97459667
Wil je echt goed bezig zijn voor dier & milieu dan eet je sowieso biologisch, vlees, groente en fruit uit Nederland. Het kost een aardige duit, maar als je bewuster boodschappen doet, hoef je niet meer geld kwijt te zijn. Tot 2 jaar geleden kocht ik nog kiloknallers en 3 halen, 2 betalen aanbiedingen. Vervolgens verdween wel ruim de helft in de prullenbak.

Zelf ben ik me hier bewust van geworden na een opleiding tot Voedingsdeskundige. Want wat een rotzooi prop je in je lijf: antibiotica, pesticiden, chemicaliën etc. En vlees heb je absoluut niet dagelijks nodig. Dus een dagje zonder is geen enkel probleem!

En wees eerlijk: dieren horen buiten of in een fijne stal. Niet met tientallen, honderden of duizenden in een stal zonder ooit buitenlucht te zien! (of af en toe alleen te mogen luchten...)
pi_97463708
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 16:22 schreef Vitapientje het volgende:
Wil je echt goed bezig zijn voor dier & milieu dan eet je sowieso biologisch, vlees, groente en fruit uit Nederland. Het kost een aardige duit, maar als je bewuster boodschappen doet, hoef je niet meer geld kwijt te zijn. Tot 2 jaar geleden kocht ik nog kiloknallers en 3 halen, 2 betalen aanbiedingen. Vervolgens verdween wel ruim de helft in de prullenbak.

Zelf ben ik me hier bewust van geworden na een opleiding tot Voedingsdeskundige. Want wat een rotzooi prop je in je lijf: antibiotica, pesticiden, chemicaliën etc. En vlees heb je absoluut niet dagelijks nodig. Dus een dagje zonder is geen enkel probleem!

En wees eerlijk: dieren horen buiten of in een fijne stal. Niet met tientallen, honderden of duizenden in een stal zonder ooit buitenlucht te zien! (of af en toe alleen te mogen luchten...)
Ik ben het helemaal met je eens dat het beter is om geen onnodige en zelfs schadelijke chemicaliën naar binnen te werken.

Maar koeien "horen" natuurlijk helemaal niet in een wei - het zijn bosdieren. Ik vind dat wel een beetje lastig - het romantische idee dat sommigen hebben bij ideale omstandigheden voor dieren zijn dat vanuit die dieren zelf gezien niet per se ook.

Overigens lopen mijn twee koetjes ook gewoon in een wei, waar ze nu naar mijn zin zelfs wat weinig beschutting (tegen zon met name) hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 29 mei 2011 @ 18:53:56 #23
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_97464602
quote:
7s.gif Op zondag 29 mei 2011 18:23 schreef sigme het volgende:
Maar koeien "horen" natuurlijk helemaal niet in een wei - het zijn bosdieren. Ik vind dat wel een beetje lastig - het romantische idee dat sommigen hebben bij ideale omstandigheden voor dieren zijn dat vanuit die dieren zelf gezien niet per se ook.

Overigens lopen mijn twee koetjes ook gewoon in een wei, waar ze nu naar mijn zin zelfs wat weinig beschutting (tegen zon met name) hebben.
Daarom horen er in een wei ook minstens genoeg bomen te staan om aan alle koeien schaduw te geven.
  Vis een optie? zondag 29 mei 2011 @ 18:56:32 #24
70532 loveli
N
pi_97464701
quote:
7s.gif Op zondag 29 mei 2011 18:23 schreef sigme het volgende:
Maar koeien "horen" natuurlijk helemaal niet in een wei - het zijn bosdieren.
Nooit bij nagedacht dat een koe niet in de wei hoort.
crap in = crap out
pi_97464713
quote:
7s.gif Op zondag 29 mei 2011 18:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens dat het beter is om geen onnodige en zelfs schadelijke chemicaliën naar binnen te werken.

Maar koeien "horen" natuurlijk helemaal niet in een wei - het zijn bosdieren. Ik vind dat wel een beetje lastig - het romantische idee dat sommigen hebben bij ideale omstandigheden voor dieren zijn dat vanuit die dieren zelf gezien niet per se ook.

Overigens lopen mijn twee koetjes ook gewoon in een wei, waar ze nu naar mijn zin zelfs wat weinig beschutting (tegen zon met name) hebben.
Is dat nog niet verplicht dan om voor beschutting van weidedieren te zorgen bij
extreme weersomstandigheden?

Als er geen bomen staan kan je toch een soort van afdakje maken ofzoiets..
Het is een bekend fenomeen waarom koeien vaak in een sloot belanden, dit is namelijk
omdat ze wanhopig op zoek zijn naar vekoeling :{

http://www.keesfloor.nl/wolken/grasland_koeien.htm

edit:

voor paarden is het verplicht, zal voor koeien ook wel zo zijn en zo niet waarom wachten tot het
verplicht is ...

Waar moet de wei aan voldoen?

De weide moet groot genoeg zijn, zodat het paard voldoende voedsel kan vinden.
Voer het paard of de pony bij, want alleen gras is niet voldoende.
Er is beschutting van bomen of van een afdak nodig om het paard te beschermen tegen
wind en regen.
Er moet altijd vers en schoon drinkwater aanwezig zijn.
De omheining is veilig, stevig en hoog genoeg.
Het paard mag niet ontsnappen en mag zich niet verwonden.
Er moeten naast verschillende soorten grassen ook klaver en andere kruiden groeien.

http://www.dierennieuws.nl/paarden/di03014a.htm
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')