quote:Bij sommigen is de schuld opgelopen tot 25 duizend euro.
Partij van de Armoede FTW!quote:De Amsterdamse wethouder van armoede Freek Ossel (PvdA)
wtf?quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:15 schreef aloa het volgende:
Hij pleit voor meer voorlichting op scholen.
Of gewoon door de ouders? Mobiel afpakken en weer lekker een blokker prepaid geven.quote:meer voorlichting op scholen
Ik ga uit van bellen/internetten in het buitenland.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:19 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Of gewoon door de ouders? Mobiel afpakken en weer lekker een blokker prepaid geven.
25.000 schuld met je mobiel, hoe krijg je het in vredesnaam voor elkaar?
De totale schuld, dus scooter, telefoon, computer, kleding, eh...quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:19 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Hoe doe je dat inderdaad?quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:19 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Het valt me op hoeveel mensen er constant aan het bellen/smsen/pingen/whatsappen zijn. Dat in combinatie met een verkeerd abonnement (geen onbeperkt internet), het aanschaffen van apps en dergelijke zorgt ervoor dat het aardig snel gaat.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:19 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Of gewoon door de ouders? Mobiel afpakken en weer lekker een blokker prepaid geven.
Op die leeftijd moet je een spaarrekening hebben, geen schulden. Echt, we zijn compleet zot geworden.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:20 schreef BertV het volgende:
[..]
De totale schuld, dus scooter, telefoon, computer, kleding, eh...
Nee, totale schuld, over de leerlingen die een schuld hebben. Dus als jij geen schuld hebt en je buurman 8700e, is de gemiddelde schuld 8700equote:Op donderdag 7 juli 2011 09:21 schreef Casos het volgende:
Dus gemeten over 34 MBO's in Amsterdam (okok) is er gemiddeld per leerling een schuld van 8700 euro, alleen al door het gebruik van een mobiele telefoon?
Mijn god, en dan nog praten over voorlichting....
Precies, mij werd altijd geleerd niet meer uit te geven dan er binnenkomt. Best goed principe eigenlijkquote:Op donderdag 7 juli 2011 09:22 schreef Casos het volgende:
[..]
Op die leeftijd moet je een spaarrekening hebben, geen schulden. Echt, we zijn compleet zot geworden.
Nou ja, ik had ook wel klasgenoten (VWO) die constant geld te kort hadden... maar dan hebben we het over tientjes, niets meer. Welke club is er trouwens ueberhaupt zo idioot om duizenden euro's aan een scholier te lenen?quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:22 schreef Casos het volgende:
[..]
Op die leeftijd moet je een spaarrekening hebben, geen schulden. Echt, we zijn compleet zot geworden.
dit, niet de gemiddelde scholier.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:22 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Nee, totale schuld, over de leerlingen die een schuld hebben. Dus als jij geen schuld hebt en je buurman 8700e, is de gemiddelde schuld 8700e
Welke club NIET?quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Welke club is er trouwens ueberhaupt zo idioot om duizenden euro's aan een scholier te lenen?
Helemaal mee eens. Ik heb nog nooit iets hoeven lenen. Sparen FTW.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:24 schreef Vrieskist het volgende:
[..]
Precies, mij werd altijd geleerd niet meer uit te geven dan er binnenkomt. Best goed principe eigenlijk
Even wat doorgeklikt naar het artikel in Trouw:quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:22 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Nee, totale schuld, over de leerlingen die een schuld hebben. Dus als jij geen schuld hebt en je buurman 8700e, is de gemiddelde schuld 8700e
Dikke kans dat die ouders een woekerhypotheek hebben, een PLletje voor de auto, een plasma TV op afbetaling en een mooie "creditcard" van de Wehkamp met 22% rente.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:27 schreef spijkerbroek het volgende:
Welke club NIET?
De ouders zijn verantwoordelijk, dus die kunnen ze dan erop aanspreken. Of een uitgestelde betaling met woekerrente. Die krijgen hun centjes dubbel en dwars terug hoor.
En meer mensen in de schulsanering...
Wtf, armoede in Nederland.quote:De Amsterdamse wethouder van armoede Freek Ossel (PvdA)
Alles is relatief, in Afrika ga je dood als je arm bent, hier mag je kieskeurig zijn over je Voedselbankpakket als je arm bent.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:31 schreef Schuifpui het volgende:
Wtf, armoede in Nederland.![]()
Het bericht maakt wel duidelijk dat dat niet bestaat, althans niet mijn definitie van armoede.
En dan bellen ze op, "ja doe mij maar in de schuldsanering".quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:30 schreef spijkerbroek het volgende:
1000 leerlingen met gemiddeld 8700 euro schuld.. dan hebben we het over 8.7 miljoen euro.. ik vind dat nogal wat
Dat zijn allemaal domme mensen. Wel de nieuwste mobiele telefoon willen hebben, en wat het moet kosten aan abonnement maakt niet uit want immers, als je een duurder abbo neemt dan 'krijg je de telefoon gratis en voor niets erbij!!'.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:35 schreef Disorder het volgende:
[..]
Inderdaad. Hoe kun je het in godsnaam laten oplopen tot 25000 euro?
Daar is wel een handtekening van een ouder/verzorger voor nodig inderdaad, maar als hij vervolgens in Lloret voor 500 euro aan data verstookt, en constant over zijn belbundel heen gaat, kan het even duren voordat je daar als ouder achter komt natuurlijk.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:38 schreef Cheiron het volgende:
Dit gaat toch over minderjarigen? Kunnen die zelfstandig een abonnement afsluiten bij een telecom provider dan?
"Dan ga je toch rood staan, no biggie."quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:43 schreef Id_do_her het volgende:
"Och, en als die schuld te hoog wordt, leen ik wel geld om het af te betalen."_!
zo'n fijne primeline "creditcard" krijg je al bij een usb stickje bij de gemiddelde BCC, en met die sms-leningen kan het helemaal snel gaan, zeker als je de termijn niet haalt, en >40% rente mag betalen. Ook een bekende is een scooter op "0%" afbetaling, en dan 1 van de laatste betalingen missen. Wordt het hele bedrag met terugwerkende kracht omgezet naar een persoonlijk krediet met 16% rente.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:42 schreef Perrin het volgende:
Waar kun je lenen zonder inkomen? En duizenden euro's schuld vanwege bellen? [ afbeelding ]
Ik vind het ook wel knap trouwens. Ik ben al jaren tussen de 25-50 euro per maand kwijt. Dat betekent dat ik al 41 jaar geen rekening heb betaald!quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:37 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat zijn allemaal domme mensen. Wel de nieuwste mobiele telefoon willen hebben, en wat het moet kosten aan abonnement maakt niet uit want immers, als je een duurder abbo neemt dan 'krijg je de telefoon gratis en voor niets erbij!!'.
Maar dan nog, 25.000 euro...dan ben je echt een mongool als je jezelf in die situatie krijgt.
Die mentaliteit dus inderdaad.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:44 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
"Dan ga je toch rood staan, no biggie."
Nu ja:quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:57 schreef kwiwi het volgende:
wtfWaar zijn de ouders in dit geheel? Die valt het niet op dat hun kinderen wel erg dure spullen aanschaffen gezien hun inkomen?
Zal waarschijnlijk wel een smoes achter zitten.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:57 schreef kwiwi het volgende:
wtfWaar zijn de ouders in dit geheel? Die valt het niet op dat hun kinderen wel erg dure spullen aanschaffen gezien hun inkomen?
Het zijn net kinderen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nu ja:
Nicky (25) bijvoorbeeld kwam daarnaast in moeilijkheden met haar zorgverzekering, die ook door velen niet wordt betaald.
25 jaar oud. En dan kneus genoeg zijn om je bling bling troep te verkiezen boven je zorgverzekering.Wat een mongolen.
Nou ja misschien hebben ze een EHBO App aangeschaft, dan is een zorgverzekering inderdaad overbodig.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:00 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Nu ja:
Nicky (25) bijvoorbeeld kwam daarnaast in moeilijkheden met haar zorgverzekering, die ook door velen niet wordt betaald.
25 jaar oud. En dan kneus genoeg zijn om je bling bling troep te verkiezen boven je zorgverzekering.Wat een mongolen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:03 schreef aloa het volgende:
'Het is stoer om een hoge telefoonrekening te hebben'
"Het is stoer om hoge telefoonrekeningen te hebben. Dat betekent dat je veel belt, wat weer betekent dat je veel vrienden hebt. Daarbij komt nog de merkkleding. Ik vind Levi's en Replay oké, maar schoolgenoten gaan voor Armani en Dolce & Gabbana."
Goed idee danquote:Maar als je de ene rekening niet kunt betalen, hoe betaal je dan de andere? Daarom kon ik mijn mobiele telefoonrekening ook niet meer betalen en toen ik uit huis ging, kwam er ook huurschuld bij."
Ik heb waar ik werk gehoord van telefoonrekeningen van die omvang door mensen die youtube checken in het buitenlandquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:10 schreef Ronaldsen het volgende:
Het is vrijwel onmogelijk om een schuld te hebben van bijna 9.000 euro, laat staan 25.000 euro alleen door het gebruik van een mobieltje.
Zeker ergens de komma verkeerd neergezet, lijkt me een onzin verhaal dit.
Heb je wel de goede persoonsgegevens opgegeven voor die check?quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:10 schreef CarltonBanks het volgende:
ik heb ook een schuld van 20k ... het is maar net hoe je kijkt
laatst voor een hypotheek een check laten doen bij het BKR....
creditcard (visa): 6000 euro
creditcard (mastercard): 3000 euro
rabobank rood staan: 10000 euro
en met een telefoon abbo (vast en mobiel) kom ik volgens de bkr aan bijna 20k
en toch sta ik nergens rood, gek he? ... het is maar net hoe je telt
Ze zit dan ook op het ROC op d'r 25equote:
Dan moet je je er even in verdiepen, die van de 25k had 4 jaar lang haar zorgpremie niet betaald, dus dan heb je al 5500 euro te pakken.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:10 schreef Ronaldsen het volgende:
Het is vrijwel onmogelijk om een schuld te hebben van bijna 9.000 euro, laat staan 25.000 euro alleen door het gebruik van een mobieltje.
Zeker ergens de komma verkeerd neergezet, lijkt me een onzin verhaal dit.
Ja dat vond ik ook al zo'n strak plan. En misschien zou ze eens full-time moeten gaan werken. Kan ze in de avond wel zo'n ROC-opleiding doen.quote:
Zo'n vriend had ik op school ook, die moest en zou het huis uit, terwijl hij vanaf zijn ouderlijk huis kon fietsen naar school. Die kon de eindjes ook niet aan elkaar knopen, maar daar hebben de ouders wél ingegrepen toen het uit de klauwen liep met zijn financiën.quote:
de mogelijkheid dat ik rood kan staan... dus zegt de hypo boer, dat ik rood sta... de oplossing?quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Heb je wel de goede persoonsgegevens opgegeven voor die check?
Ja dan wel, maar door een mobieltje vind ik wel extreemquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:12 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dan moet je je er even in verdiepen, die van de 25k had 4 jaar lang haar zorgpremie niet betaald, dus dan heb je al 5500 euro te pakken.
Je kan in 5 a 6 dagen zo voor 700 euro verbellen in het buitenland, en dan komen daar de data-kosten in het buitenland nog bij. Een gsm factuur van 1000 euro in een maand is dus zo geregeld. Tel dat op bij een scooter op afbetalen (2,5k à 16% rente), een paar van die sms-kredieten, wat kleren op afbetaling, een jaartje geen zorgpremie betalen (~1300 euro) en presto, die 8k heb je binnen 2 maanden gehaald.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:19 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ja dan wel, maar door een mobieltje vind ik wel extreem
Maar, jij hebt echt een schuld van 20k?quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:18 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
de mogelijkheid dat ik rood kan staan... dus zegt de hypo boer, dat ik rood sta... de oplossing?
gewoon mijn doorlopendkrediet opzeggen en een creditkaart terug geven... en ik kon mijn hypotheek krijgen.
overigens kan ik na dat mijn hypotheek rond is mijn creditcard weer terug krijgen... maffe wereld he?
De smartphone is daar voor een groot deel debet aan.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:19 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ja dan wel, maar door een mobieltje vind ik wel extreem
ik kan 20k schuld hebben als ik mijn cc's vol gebruik en volledig rood sta, volgens de hypotheek verstrekker telt dat mee en kan ik daarom een lagere hypotheek krijgen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar, jij hebt echt een schuld van 20k?
oooow op die manier. Telt dat mee ja? Hmja, ergens kan ik daar wel inkomen. Ik heb daar geen last van gehad in ieder geval, maar idd, het is altijd veel beter om spaargeld achter de hand te hebben. In ieder geval nog iemand hier die verstandig isquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:37 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
ik kan 20k schuld hebben als ik mijn cc's vol gebruik en volledig rood sta, volgens de hypotheek verstrekker telt dat mee en kan ik daarom een lagere hypotheek krijgen.
in werkelijkheid sta ik geen dubbeltje rood, sterker nog, er staat 9000 op mijn spaarrekening.... zoals ik al zei: het is maar net hoe ze kijken
Bij mij was het precies hetzelfde, een limiet van 1500 euro op mijn Rabo creditcard was voor de Rabobank reden om in eerste instantie mij geen Rabo hypotheek te geven.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:37 schreef CarltonBanks het volgende:
ik kan 20k schuld hebben als ik mijn cc's vol gebruik en volledig rood sta, volgens de hypotheek verstrekker telt dat mee en kan ik daarom een lagere hypotheek krijgen.
in werkelijkheid sta ik geen dubbeltje rood, sterker nog, er staat 9000 op mijn spaarrekening.... zoals ik al zei: het is maar net hoe ze kijken
quote:"Het is stoer om hoge telefoonrekeningen te hebben. Dat betekent dat je veel belt, wat weer betekent dat je veel vrienden hebt. Daarbij komt nog de merkkleding. Ik vind Levi's en Replay oké, maar schoolgenoten gaan voor Armani en Dolce & Gabbana."
Ze trekken volgens mij niet automatisch al je mogelijke kredieten euro voor euro af van je max hypotheekbedrag, mijn liefquote:Op donderdag 7 juli 2011 10:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
oooow op die manier. Telt dat mee ja? Hmja, ergens kan ik daar wel inkomen. Ik heb daar geen last van gehad in ieder geval, maar idd, het is altijd veel beter om spaargeld achter de hand te hebben. In ieder geval nog iemand hier die verstandig is
Wil de overheid dan telefoonbezit bevorderen?quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:58 schreef RM-rf het volgende:
Misschien dat de Overheid een 'Telefoonrekening-aftrek' moet instellen voor Telefoonbezitter dat de rente die ze over de schulden van hun Telefoonrekening moeten betalen aftrekbaar is van hun inkomsten en ze daarvoor dan minder belasting hoeven te betalen....
Als dat op de woningmarkt werkt, kan het toch wel ook gelden voor consumptie-krediet
Jammer alleen dat er op de woningmarkt nog een onderpand is, op de telefoonmarkt niet. Misschien moet de hele telecomsector maar weer genationaliseerd.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:58 schreef RM-rf het volgende:
Misschien dat de Overheid een 'Telefoonrekening-aftrek' moet instellen voor Telefoonbezitter dat de rente die ze over de schulden van hun Telefoonrekening moeten betalen aftrekbaar is van hun inkomsten en ze daarvoor dan minder belasting hoeven te betalen....
Als dat op de woningmarkt werkt, kan het toch wel ook gelden voor consumptie-krediet
Nee je hebt geen schuld van 20.000 euro. Je hebt het gewoon verkeerd begrepen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:10 schreef CarltonBanks het volgende:
ik heb ook een schuld van 20k ... het is maar net hoe je kijkt
laatst voor een hypotheek een check laten doen bij het BKR....
creditcard (visa): 6000 euro
creditcard (mastercard): 3000 euro
rabobank rood staan: 10000 euro
en met een telefoon abbo (vast en mobiel) kom ik volgens de bkr aan bijna 20k
en toch sta ik nergens rood, gek he? ... het is maar net hoe je telt
Niet per se. MBO is in de regel 16-20 jaar.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:38 schreef Cheiron het volgende:
Dit gaat toch over minderjarigen? Kunnen die zelfstandig een abonnement afsluiten bij een telecom provider dan?
Exacte cijfers zijn natuurlijk niet te geven.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:07 schreef KreKkeR het volgende:
Trouwens weer een lekker suggestieve schrijfstijl en kop in de media. Maar ik zie toch liever de feiten in het artikel: met andere woorden: hoeveel % v/d schulden is te wijten aan de smartphone, hoeveel % aan x, hoeveel aan y.
Groot is namelijk niet hetzelfde als grootste en nog een stuk subjectiever. Als ik naar de strekking v/h artikel kijk, gaat het er eigenlijk om dat een deel van deze jongeren, zoals wel vaker, gewoon totaal niet met geld kan omgaan en alleen maar loopt te consumeren. De nieuwste smartphone is hier net zoals de nieuwste kleding, onderdeel van, maar men suggereert bijna dat dit echt de hoofdoorzaak v/d schulden is.
Vandaar dat ik in zo'n artikel liever onderbouwde cijfers zij dan een mening als 'voor een groot deel' van een achterlijke journalist.
Ik ben nog van de Pennie-rekening generatie.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:09 schreef mrpepperoni het volgende:
Wellicht is het juist goed. Beter op je 16e 5k rood staan en leren...
Een zorgverzekering heb je per se nodig. Dat (dure) telefoonabbo niet. Als je een telefoonabbo gaat afsluiten (wat een luxe goed is) dan lijkt mij dat je eerst op een rijtje zet wat je inkomsten en uitgaven zijn. Dan weet je ook direct hoeveel je overhoudt en of het verstandig is om (dat specifieke) telefoon abonnement te nemen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:13 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Exacte cijfers zijn natuurlijk niet te geven.
Als iemand een mobiel abonnement en zorgverzekering moet betalen, zal het kortetermijndenken er vaak voor zorgen dat het mobiel wel betaald wordt, maar de zorgverzekering niet. Is deze schuld (voor verzekering) dan te wijten aan de zorgverzekering of aan het mobiel?
Tuurlijk. Maar je kan daarnaast natuurlijk ook kijken hoeveel % v/h inkomen opgaat aan een specifiek iets. Op basis daarvan kan de lezer zelf inschatten of dit buitenproportioneel veel is of niet.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:13 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Exacte cijfers zijn natuurlijk niet te geven.
Als iemand een mobiel abonnement en zorgverzekering moet betalen, zal het kortetermijndenken er vaak voor zorgen dat het mobiel wel betaald wordt, maar de zorgverzekering niet. Is deze schuld (voor verzekering) dan te wijten aan de zorgverzekering of aan het mobiel?
Ik ben ook van die generatie, en ook wij hadden dingen als merkkleding etc, maar hoe je het zo gierend uit de klauwen kan laten lopen verbijsterd me keer op keer.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:17 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik ben nog van de Pennie-rekening generatie.
Als ik op mijn 16e fl 11.000,- (excl. inflatie) rood had gestaan was het nooit meer goed gekomen.
Noem mij negatief, maar zoiets kun je op latere leeftijd niet meer leren.
Waarom zou het niet goed kunnen komen? Wanneer je actief studeert zonder financiele steun van e.g. je ouders sta je uiteindelijk ook tienduizenden euro's in het rood, dat je later zonder heel veel moeite terug kan verdienen. Of het kost wel wat moeite, maar het lukt wel.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:17 schreef BertV het volgende:
[..]
Als ik op mijn 16e fl 11.000,- (excl. inflatie) rood had gestaan was het nooit meer goed gekomen.
Same here. ik ben ook van die generatie, en ik snap ook niet hoe het zo mis kan gaan. Ik ben opgevoed met de regel dat je ál-tijd jezelf moet indekken tegen financiele tegenvallers en nooit iets moet kopen zonder minimaal 50% meer aan geld te hebben dan wat het product dat ik wil kopen kost.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:22 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik ben ook van die generatie, en ook wij hadden dingen als merkkleding etc, maar hoe je het zo gierend uit de klauwen kan laten lopen verbijsterd me keer op keer.
Als je op je 16e 5k schuld hebt dan moet je een schop onder je hol hebben, en je ouders ook. Als je nou eens gewoon zorgt dat je GEEN schuld hebt, dan hoef je je ook niet druk te maken over of het 'te doen moet zijn'.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:25 schreef mrpepperoni het volgende:
[..]
Waarom zou het niet goed kunnen komen? Wanneer je actief studeert zonder financiele steun van e.g. je ouders sta je uiteindelijk ook tienduizenden euro's in het rood, dat je later zonder heel veel moeite terug kan verdienen. Of het kost wel wat moeite, maar het lukt wel.
Op je 16e is 5k een (relatief groot) probleem, maar indien je op een oplossing richt en er aan werkt moet het te doen zijn.
Het vervelende van dit soort lui is dat de staat zich er nu mee gaat bemoeien. En paternalisme werkt vaak selcht voor de meer prudente burgers.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Same here. ik ben ook van die generatie, en ik snap ook niet hoe het zo mis kan gaan. Ik ben opgevoed met de regel dat je ál-tijd jezelf moet indekken tegen financiele tegenvallers en nooit iets moet kopen zonder minimaal 50% meer aan geld te hebben dan wat het product dat ik wil kopen kost.
De veronderstelling was dat de schuld bestond. Indien je de schuld hebt is er duidelijk al iets fout, maar het probleem is op te lossen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als je op je 16e 5k schuld hebt dan moet je een schop onder je hol hebben, en je ouders ook. Als je nou eens gewoon zorgt dat je GEEN schuld hebt, dan hoef je je ook niet druk te maken over of het 'te doen moet zijn'.
Nou ja, het probleem is op te lossen in die zin dat je van die 5k (in dit voorbeeld) schuld wel af kunt komen. Maar dat is niet het eigenlijke probleem. Het eigenlijke probleem is de mindset van die mensen.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:34 schreef mrpepperoni het volgende:
[..]
De veronderstelling was dat de schuld bestond. Indien je de schuld hebt is er duidelijk al iets fout, maar het probleem is op te lossen.
Dat dus. Ach ja. Symptoombestrijding noemen ze dat..quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou ja, het probleem is op te lossen in die zin dat je van die 5k (in dit voorbeeld) schuld wel af kunt komen. Maar dat is niet het eigenlijke probleem. Het eigenlijke probleem is de mindset van die mensen.
Ze kunnen niet met geld omgaan, dat is duidelijk, maar ze worden dus ook niet afgeremd door hun ouders (misschien omdat die in dezelfde situatie zitten) dus die mentaliteit blijft bestaan. Dat je dan nu die 5k schuld aflost doet niks af aan dat je niet met geld kunt omgaan, en dat ook nooit hebt meegekregen (anders heb je dit probleem niet lijkt me?) en dat leer je niet zo makkelijk meer hoe ouder je wordt.
Die gaan geen eigen huis kopenquote:Op donderdag 7 juli 2011 09:30 schreef spijkerbroek het volgende:
1000 leerlingen met gemiddeld 8700 euro schuld.. dan hebben we het over 8.7 miljoen euro.. ik vind dat nogal wat
bij youfone kun je gewoon een maxbedrag instellenquote:Op donderdag 7 juli 2011 12:36 schreef ems. het volgende:
25.000
Even onthouden dat ik prepaid voor mijn kroost regel.
precies, dat stadium lijken we voorbij te zijn.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:21 schreef Casos het volgende:
Dus gemeten over 34 MBO's in Amsterdam (okok) is er gemiddeld per leerling een schuld van 8700 euro, alleen al door het gebruik van een mobiele telefoon?
Mijn god, en dan nog praten over voorlichting....
Nee, dit is gemiddelde schuld van de 1000 bezoekers van de 'budgetspreekuren'.quote:Op donderdag 7 juli 2011 16:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
precies, dat stadium lijken we voorbij te zijn.
Gewoon net als andere zaken een verbod
Mischien zijn kledingregels en een telefoon-, scooterverbod op school dus helemaal niet zo slechtquote:Op donderdag 7 juli 2011 09:54 schreef aloa het volgende:
Torenhoge schulden, met dank aan de smartphone
Die wedloop wordt volgens de gemeente heviger. Groepsdruk zorgt ervoor dat een leerling in een 'harde consumptiestrijd' verwikkeld raakt van nieuwe telefoons, kleding, accessoires en schoenen.
Dit gaat inderdaad maar om een beperkt aantal leerlingen en dan waarschijnlijk ook de meeste extreme en die daarom opzoek zijn naar hulp of advies. Maar nu denkt heel Nederland dat elke Amsterdamse ROC scholier 8000 euro rood staat..quote:Op donderdag 7 juli 2011 16:09 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Nee, dit is gemiddelde schuld van de 1000 bezoekers van de 'budgetspreekuren'.
De gemiddelde schuld dus van mensen die beseffen dat ze niet al te handig bezig zijn. De gemiddelde schuld van alle scholieren is onbekend, net als de groep die geen hulp zoekt/nodig denkt te hebben.
Voor voorlichting is het inderdaad behoorlijk aan de late kant, besef van de waarde van geld hadden ze al jaren terug moeten hebben.
Al die merken komen waarschijnlijk uit hetzelfde soort fabrieken in China waarbij alleen het labeltje verschillend is.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:03 schreef aloa het volgende:
'Het is stoer om een hoge telefoonrekening te hebben'
Daarbij komt nog de merkkleding. Ik vind Levi's en Replay oké, maar schoolgenoten gaan voor Armani en Dolce & Gabbana."
Klopt. Ik ben grootgebracht met het idee dat je eerst spaart wanneer je iets wilt kopen, verder dien je altijd geld achter de hand te hebben voor als er onverwachts iets kapot gaat. Dat is er zo in gedramd, dat ik dat nog steeds automatisch hanteer.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:17 schreef BertV het volgende:
[..]
Moeten ze maar 8 keer zo weinig bellen per maandquote:Op donderdag 7 juli 2011 13:50 schreef meth77 het volgende:
[..]
maar prepaid is 8 keer zo duur per minuut
Neen. Domme mensen zijn daar debet aan.quote:AMSTERDAM - Scholieren met schulden staan voor gemiddeld 8700 euro in het krijt bij schuldeisers. De smartphone is daar voor een groot deel debet aan.
Domme kinderen met domme oudersquote:Op donderdag 7 juli 2011 17:22 schreef popolon het volgende:
[..]
Neen. Domme mensen zijn daar debet aan.
Als dit verhaal op moet gaan voor de gemiddelde scholier gaat er iets goed fout met het gemiddelde Nederlandse gezin en de daarbij behorende opvoeding.quote:
Smartphones verbieden!quote:Op donderdag 7 juli 2011 17:39 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
"Guns don't kill people, people kill people"?
Boh, en jij hebt geen ton geleend voor een hypotheek?quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:17 schreef BertV het volgende:
[..]
Want die kunnen wel even 25k rood staan zeker? leuke aaname verderquote:Op donderdag 7 juli 2011 09:20 schreef BertV het volgende:
[..]
De totale schuld, dus scooter, telefoon, computer, kleding, eh...
Ik zie liever dat die kosten van die mobiele contracten wat doorzichtiger worden, niet keihard roepen 10 euro maand om dan per elke mb nog een 10tje te rekenen..quote:
Nee, al moet je in Nederland dan wel weer vermelden dat je niet arm of geestelijk gehandicapt bent als je huurt, dus hierbij.quote:Op donderdag 7 juli 2011 17:48 schreef twaalf het volgende:
[..]
Boh, en jij hebt geen ton geleend voor een hypotheek?
Ik heb jaren een 3310, toen een 1100 en pas vorig jaar een "moderne" (oude sony erricson walkman (of iets in die richting)) Kan mij letterlijk aan mn reet roesten wat een ander er van vindt. Als ik hem iedere dag op zou moeten laden mag hij van mij part een water into wine functie hebben, ik hoef hem niet.quote:Op donderdag 7 juli 2011 22:23 schreef OldJeller het volgende:
Maar dan maak je wel de blits met je superdeluxe, nieuwe, hypermoderne telefoon waarmee je met je vrienden die naast je in de klas zitten, op internet kan communiceren.
Wie blits wilt maken, moet schulden hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |