Ik zei ook tussen je buitenspouwblad en je PUR-laag , is dus inderdaad aan de binnenkant van je spouwmuur en mede daarom zit er ook een luchtlaag in je spouw, om dat water af te voeren.quote:Op woensdag 6 juli 2011 20:27 schreef TR08 het volgende:
Volgens mij diffundeert water gewoon door bakstenen heen...de binnenzijde van bakstenen wordt na een tijdje dus gewoon nat.
Ik ben persoonlijk minder bang voor vocht met spul dat nog een wat meer open structuur heeft. Glaswol zal inklinken, parels heb ik ergens nog wel vertrouwen in.
Pur....liever niet. Als er ergens een club beestjes een gaatje gaat lopen graven in de pur is de vocht dichtheid van de oppervlakte structuur weg en begint de ellende al. En ik had al een bijen nest dit voorjaar.
Mag jij mij vertellen hoe dat in hemelsnaam gaat gebeuren. Condens vormt zich als warme lucht op een koud oppervlak neerslaat. Neem aan dat je met binnenzijde van de muur de binnenkant van het buitenspouwblad bedoelt?quote:Op woensdag 6 juli 2011 23:22 schreef vigier het volgende:
Bedenk dat je niet alleen regen hebt, maar ook condensvorming aan de binnenzijde van je muur.
Komt je ketel uit het jaar steen ofzo?quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:30 schreef TR08 het volgende:
2600 over het afgelopen jaar
Mag wel ongeveer door 2 van mij
Nou...ik zit wel eens aan de kant van het "garantie verlenen" en ik kan je zeggen dat je pas 10 jaar op schrijft als je eigenlijk zeker moet zijn dat het minstens wel 30 jaar goed gaat. Dus die 10 jaar vind ik op zich een mooi getal.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:31 schreef Forno het volgende:
De vraag is niet of het goed gaat, maar hoe lang het goed gaat.
Eigenlijk kun je heel simpel redeneren. Als je tien jaar garantie hebt is dat een mooie indicatie voor de levensduur van het spul (PUR/vlokken/parels). Als het vijftig jaar zou meegaan zou de garantie vijftig jaar zijn. Logica van de koude grond, maar het zegt meer dan 1000 mooie brochures, verkooppraatjes en onderzoeken.
-knip-
Ok je weet iig hoe je met je ketel om moet gaan, daar valt al vrij veel te winnen. Hoe staat je pompsnelheid en de temperatuur van je tapwater?quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:19 schreef TR08 het volgende:
Ik heb een vrij moderne en goed onderhouden HR107 ketel (ex Nefit ingenieur die aan dat ding mee ontwikkeld heeft zit naast mij op mijn werk ) maar het huis kierde gewoon aan alle kanten afgelopen winter. Dat gaat je op 2 manieren pijn doen:
-Je verbruik is uberhaupt hoog door het hoge warmte verlies
-Je verbruik stijgt nog verder omdat je radiatoren op een hogere temperatuur bedreven worden waardoor je ketel rendement zakt.
We zijn nu tijdens de verbouwing dus ook druk aan het isoleren/ontkieren/etc. Daarbij moet ventilatie natuurlijk ook door blijven gaan.
Wel zoveel mogelijk gelijke retourtemperatuur maar absoluut NIET zo laag mogelijk. Je moet zorgen dat de temperatuurval over de radiator ongeveer 20 graden is. Dus ingaand bijv. 60 graden en uitgaand 40 graden. Dan werkt een modulerende ketel het meest efficient.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:35 schreef blomke het volgende:
De retourtemperatuur van je radiatoren moet zoveel mogelijk gelijk zijn (als ze openstaan uiteraard) én zo lag mogelijk. Daar kan je %-ketelrendement mee winnen.
Je haalt 2 dingen door elkaar: een modulerende ketel warmt zodanig op dat het verschil aanvoer - retour 20 graden is (of what ever ingesteld). Zorg je nu voor veel VO, dan kan je met een lage aan- en afvoertemperatuur toe, nog tseeds met een verschil van 20 graden.quote:Op donderdag 7 juli 2011 12:06 schreef mister_white het volgende:
[..]
Je moet zorgen dat de temperatuurval over de radiator ongeveer 20 graden is. Dus ingaand bijv. 60 graden en uitgaand 40 graden. Dan werkt een modulerende ketel het meest efficient.
Weet niet hoe jij isolatiemateriaal in een spouw makkelijk wilt verwijderen? Als het al niet schier onmogelijk is zonder het metselwerk aan de buitenkant te verwijderen. En garantie van 10 jaar is geen 'garantie' dat het dan 30 jaar goed gaat, in de zin van geen vochtdoorslag of inzakken van isolatie. Natuurlijk zal het iets langer zijn, om al te veel schadeclaims te voorkomen. En er zijn variabelen die bepalen of je eerder of later problemen krijgt; vochtige kleigrond of niet, fundering op staal of betonfundering met vochtkering, hoekhuis of tussenwoning, waterdoorlatende steen of hardgebakken en bijna waterdicht.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:25 schreef TR08 het volgende:
[..]
Nou...ik zit wel eens aan de kant van het "garantie verlenen" en ik kan je zeggen dat je pas 10 jaar op schrijft als je eigenlijk zeker moet zijn dat het minstens wel 30 jaar goed gaat. Dus die 10 jaar vind ik op zich een mooi getal.
Punt blijft alleen: Hoe ga je in het kader van de garantie de problemen oplossen als ze toch optreden? Daar moet je gewoon bij stil staan. En het mooie is: Als je een oplossing kiest die tijdens de garantie periode goed te repareren is is de kans erg groot dat dat na de garantie nog steeds zo is.
Hier nog een mooie van spouwmuurisolatie.nl:quote:Werking en ventilatie
Door de spouwmuur kan het regenwater dat tegen de gevel komt door de capillaire werking van de poreuze baksteen niet meer tot binnen doordringen omdat de gevel onderbroken wordt door de spouw. Door de spouw licht te ventileren met roostertjes of open stootvoegen (verticale voegen) onder en boven in het buitenblad wordt de waterdamp afgevoerd en droogt de muur. Bij onderzoek is echter gebleken dat bij normale bakstenen het vocht in de muur voor ca 98% door middel van diffusie het buitenblad verlaat. Met andere woorden, het ventileren van de spouw is overbodig. Lint- en stootvoegen mogen dus afgedicht worden. Het zorgt enkel voor het afkoelen van de muur. Dit geldt echter niet voor ventilatieroosters (zie foto). Deze ventilatieroosters hebben tot taak de kruipruimte van de woning te ventileren en mogen niet worden afgedicht.
Bij dampdichte materialen (zoals geglazuurde bakstenen of een baksteen beschilderd met dampdichte verf e.d.) zal het vocht wel volledig moeten worden afgevoerd door middel van ventilatie. Een dampdichte laag aan de buitenzijde / op het buitenspouwblad is daarom af te raden.
De geschiktheid zit hem dus in een schone spouw zonder cementbruggen.quote:Inspectie vóór het isoleren
Ons werk begint al voordat we gaan isoleren: muur en spouw worden door ons geinspecteerd om eventuele gebreken die vochtproblemen kunnen veroorzaken te ontdekken. Zo moet het voegwerk in goede conditie zijn en de spouw vrij zijn van cementbruggen en vuil. Uiteraard moeten reeds aanwezige vochtproblemen in de woning eerst worden verholpen. In de jaren zeventig en tachtig zijn bovengenoemde zaken door een aantal spouwmuurisolatie-bedrijven wel eens nagelaten en dan kan het tot vochtproblemen leiden.
En dit kan natuurlijk nooit. Nuon komt eerst langs om zelf te inspecteren en in de spouw te kijken. Ik kan niet in mijn spouw kijken en zij sturen speciaal o.a. daarvoor een mannetje langs dus zij moeten maar zeggen of het goed is.quote:5. Voor vochtdoorslag ontstaan na Isolatiewerk op grond van aanwezige
cementbruggen of andere obstakels in de spouwmuur kan geen aansprakelijkheid aanvaardt worden. Koper garandeert de afwezigheid van
dergelijke obstakels in spouwmuren.
Let op!! Buitentemperatuur is -10 graden; dus temperatuursverschil is 30graden. Dit is een uitzonderlijk koud esituatie. Bovendien is de windkoeling niet meegnomen in dit model.quote:Op zondag 10 juli 2011 13:41 schreef TR08 het volgende:Ik zou per m2 van circa 60 naar circa 20W/m2 gaan bij een spouw diepte van iets minder dan 5cm en een temperatuurverschil van 10C.
Klopt, je moet dan uiteraard wel weer ventileren. Ik heb in mijn huis 2 grote gaten in mijn buitenmuren geboord en daar roosters voor gezet die altijd open zijn (kunnen evt wel dicht hoor). Bij isoleren HOORT altijd ook ventileren.quote:Op zondag 10 juli 2011 12:46 schreef blomke het volgende:
Dat verhaal klopt wel; dat rampscenario wat ik beschreef was eind jaren '80, begin jaren '90 van de vorige eeuw.
Overigens zou ik me van een waterafstotend goedje niet al te veel voorstellen: je maakt de muur dan ook waterdicht voor waterdamp van binnenuit en krijgt dan condensatieproblemen in de spouw. Bovendien kan optrekkend vocht uit de bodem&fundering, dan ook niet meer uitdampen. Ten slotte moet je zo'n waterafstotende behandeling herhalen. Het blijft niet eeuwig intact.
Theoretisch natuurlijk. Als jij vensters op het zuiden heb, gaat die vlieger niet op, net als de hele dag de deur open laten staanquote:Op maandag 11 juli 2011 09:27 schreef bobenjanneke het volgende:
Want door spouwmuurisolatie wordt het in de zomer natuurlijk ook minder snel warm binnen.
Hartelijk bedankt voor deze praktijkervaring. Het is heel goed te raliseren, dat rücksichtlos isoleren van een spouw wel degelijk grote risico's met zich meebrengt, waarbij de schade vele malen groter is dan het voordeel in energiebesparing.quote:Op zondag 10 juli 2011 19:45 schreef error_404 het volgende:
Maar nog ben ik geen voorstander van dit soort 'lapmiddelen'... Oude huizen hebben een bepaald soort vochthuishouding door materiaalgebruik, ventilatie ed. Dat zijn dingen die je niet kunt berekenen en als je ze zou kunnen berekenen, heb je nog geen garanties.
Mijn 'simpele' praktijkervaring leert dat dit soort ingrepen in oude panden danwel problemen opleveren, danwel geen nut hebben, omdat het rendement veel te laag is.
Vaak komt dit soort te weinig isolatie (zal in jouw geval geen probleem zijn), ouderwetse ononderbroken detaillering, te weinig extra isolerend oppervlak, te veel vlakken die te weinig isoleren en daarmee de isolerende vlakken wegstrepen.
De schades die ik heb gezien variëren van vochtdoorslag en schimmelvorming tot verrotte kozijnen (die 95 jaar nooit gerot hadden en na het isoleren ineens wel, aan de kant van de spouw) tot verrotte lateien en scheurvorming.
Nee, gewoon het venster....quote:Op maandag 11 juli 2011 11:58 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Je bedoelt dus eigenlijk je raam? ;-)
Een wát?!quote:
Wil je de foto's hier ook eens posten?quote:Op maandag 11 juli 2011 19:47 schreef TR08 het volgende:
Vandaag nieuwe ramen laten zetten in de slaapkamer en meteen even in de spouw gefotografeerd. In het algemeen ziet de spouw er schoon uit en de breedte matcht ook wel zo'n beetje met wat ik gister op kon meten.
De spouw is alleen niet vrij van cementbruggen e.d.
-Hier en daar ligt een stukje baksteen er tussen (2 stuks ofzo)
-Een klont ergens die ik echt de naam "cementbrug" zou geven
-Links en rechts van de slaapkamer ramen is de spouw gewoon dicht gemetseld dus daar heb je effectief een "cementbrug" (of hoe je het wilt noemen) van ongeveer 1m hoog en 10cm breed.
Eens kijken hoe de bedrijven gaan reageren op de foto's straks
Hier staan een aantal interessante dingen:quote:Artikel 11: Garantie
1. Voor zover niet schriftelijk anders is overeengekomen staat IKOB-BKB er jegens opdrachtgever voor in dat gedurende één jaar na levering de door hem geleverde goederen naar behoren functioneren, mits deze normaal en zorgvuldig worden gebruikt en alle voor het gebruik van de betreffende goederen gegeven instructies en andere garantievoorschriften opgenomen in de overeenkomst, de voorwaarden, dan wel in het garantiebewijs, stipt en volledig worden nagekomen.
2. Indien IKOB-BKB goederen aan opdrachtgever levert welke IKOB-BKB van diens toeleveranciers heeft verkregen, is IKOB-BKB nimmer tot een verdergaande garantie of aansprakelijkheid ten opzichte van opdrachtgever gehouden dan waarop IKOB-BKB ten
opzichte van diens toeleverancier aanspraak kan maken.
3. Indien naar het redelijk oordeel van IKOB-BKB genoegzaam is aangetoond dat de door IKOB-BKB geleverde goederen niet behoorlijk functioneren binnen de zin van lid 1, zal IKOB-BKB de keus hebben hetzij de niet-deugdelijk gebleken goederen kosteloos nieuw te leveren tegen retourneren van de ondeugdelijk gebleken goederen, hetzij de betreffende goederen deugdelijk te repareren, hetzij opdrachtgever alsnog een in onderling overleg vast te stellen korting op de koopprijs te verlenen. Door voldoening aan één van de hiervoor genoemde prestaties zal IKOB-BKB ter zake van zijn garantieverplichtingen volledig zijn gekweten en zal IKOB-BKB
tot geen enkele verdere (schade)vergoeding zijn gehouden.
Artikel 12: Aansprakelijkheid
1. Behoudens opzet of grove schuld van IKOB-BKB of diens leidinggevend personeel is IKOB-BKB nimmer aansprakelijk voor enige indirecte schade van opdrachtgever of derden, waaronder mede begrepen gevolgschade, immateriële schade, bedrijfs- of milieuschade.
2. Behoudens opzet of grove schuld van IKOB-BKB of diens leidinggevend personeel is de aansprakelijkheid van IKOB-BKB jegens opdrachtgever uit welken hoofde dan ook per gebeurtenis (waarbij een samenhangende reeks gebeurtenissen als één gebeurtenis geldt) beperkt tot ¤ 5.000,-- of tot de betreffende contractsom indien dit meer is dan ¤ 5.000,-- (excl. BTW) met dien verstande dat de schadevergoeding het bedrag ad ¤ 50.000,-- niet zal overschrijden. Onder contractsom wordt in dit lid verstaan de vergoeding die volgens de overeenkomst bij volledige uitvoering daarvan verschuldigd zou zijn.
3. In geval van aansprakelijkheid als in de voorgaande leden bedoeld heeft opdrachtgever tot de daar bedoelde maxima de keuze uit kosteloze verbetering van de door IKOB-BKB verrichte werkzaamheden c.q. leveringen of een schadevergoeding in geld.
4. Binnen het kader van de beperking van de voorgaande leden is IKOB-BKB slechts aansprakelijk voor werk voor zover dat door IKOB-BKB zelf of onder zijn verantwoordelijkheid is verricht. Met name staat IKOB-BKB niet in voor van derden ontvangen gegevens, tenzij het schriftelijk heeft meegedeeld dat het deze gegevens heeft onderzocht en juist bevonden.
5. Behoudens in geval van grove schuld of opzet van IKOB-BKB of diens leidinggevend personeel, zal opdrachtgever IKOB-BKB vrijwaren voor alle aanspraken van derden, uit welken hoofde dan ook, ter zake van vergoeding van schade, kosten of interesses, die op enigerlei wijze verband houden met de uitvoering van de overeenkomst
Jouw offerte is E 2200 voor 83m2quote:De kosten zijn circa 1000,- meer dan de spouwmuur isolatie bij de buren, de additionele isolatie factor moet die wel gaan terug verdienen.
Ok, dus een 'kleine lokale koudebrug' is niet zo ernstig en zou niet direct voor vochtproblemen moeten zorgen? Ik had het ook even gegoogled en kwam vooral voorbeelden tegen van niet juist geplaatste kozijnen, aansluiting vloer / muur etc.quote:Op woensdag 13 juli 2011 20:56 schreef TR08 het volgende:
@Sleeve: Een cementbrug is altijd een kleine lokale koudebrug. Die brug verandert niet als je gaat isoleren. Je hele muur wordt dus gemiddeld veel beter en lokaal blijft het gewoon een beetje minder maar dat is op zich net als nu.
Het PUR waarmee geisoleerd wordt zou geen vocht door mogen laten.
Ik heb het idee dat TS alles behoorlijk goed uitzoekt. En in de gaten heeft tot waar de garanties reiken. En op basis daarvan een goede keus kan maken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:10 schreef Forno het volgende:
Ach ja, ze schermen met allerlei garanties en bureau's die waarschijnlijk net zo goed kunnen omvallen. Misschien (lijkt me niet onwaarschijnlijk) zijn het een soort dochterondernemingen die bij faillisement van het moederbedrijf ook omvallen. Maar het staat in ieder geval leuk op de verkoopfolder.
Als puntje bij paaltje komt en je hebt schimmel, en dat kunnen ze repareren, wie zegt dat dat dan goed gaat en in welke termijn en welk eigen risico. Ik zou er ver vandaan blijven, maar dat is mijn mening.
Zoals ik eerder al zei, ben ik 1 van die mensen met een huis met spouw al paar jaar gevuld met piepschuim bolletjes. Mijn persoonlijke realistische ervaring tot nu toe is dat het geen enkel probleem oplevert bij mijn huis. Misschien ben ik de enige en een geluksvogel of komt het nog over 10 jaar, maar misschien zijn er ook wel meer huizen waar het wel goed gaat.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:19 schreef Forno het volgende:
Ik zou beginnen met een steekproef houden onder de mensen die de afgelopen 10 jaar kun woning hebben nageisoleerd. Dan krijg je een realistisch beeld van de voor- en nadelen van spouwmuurisolatie.
Het antwoord van IKOB BKB:quote:Beste heer/mevrouw,
Ik sprak vandaag een isolatie firma die mij vertelde dat IKOB BKB geen garantie overneemt van failliete bij u aangesloten firma''s aan eindklanten (op bijvoorbeeld vocht doorslag/andere defecten). Een andere firma bezwoer mij dat U dit wel doet indien zij failliet gaan.
Hoe zit dit nu?
Met vriendelijke groet,
TR08
Claims dat IKOB BKB dus garanties overneemt in geval van faillissement oid van het uitvoerende bedrijf zijn dus onzin.quote:Geachte heer TR08,
Als certificerende instelling geeft IKOB-BKB geen garantie op het uitgevoerde werk, eventuele garantie wordt door de uitvoerende bedrijven zelf gegeven.
In de veronderstelling u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en met vriendelijke groet,
-Naam medewerker-
IKOB-BKB BV
Ringveste 1
Postbus 298
3990 GB Houten
Tel: +31 (0) 30 63 580 60
Fax: +31 (0) 30 63 506 86
e-mail : planning@ikobbkb.nl
website: www.ikobbkb.nl
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n) en kan vertrouwelijke informatie bevatten. Indien dit bericht bij vergissing bij u terechtgekomen is, wilt u ons hierover dan berichten. Gelieve in dat geval het bericht te vernietigen, de inhoud ervan niet te gebruiken en niet aan derden ter kennis te brengen.
Ben even benieuwd wat het is geworden en wat de ervaringen zijn. Ik heb inmiddels opdracht gegeven aan de firma Pluimers via Essent. Deze adviseerde na spouwmuur onderzoek de ISO pearl. Ook heb ik hier een adviseur van Nuon gehad die hetzelfde advies gaf en de offerte was ook nagenoeg gelijk en iemand van de Energiewacht. Die had ook geen kwaad woord over de ISO pearls maar hij gaf aan dat hij altijd werkte met een bedrijf die vlokken gebruikte omdat de isowaarde gelijk was maar de kosten lager. Ik verwacht dat ze met 2 tot 4 weken hier de klus hebben geklaard.quote:Op donderdag 21 juli 2011 13:11 schreef TR08 het volgende:
Bij deze nog een reaktie van IKOB BKB:
Mijn mail was:
[..]
Het antwoord van IKOB BKB:
[..]
Claims dat IKOB BKB dus garanties overneemt in geval van faillissement oid van het uitvoerende bedrijf zijn dus onzin.
Condens vormt zich als warme lucht koud wordt. Warme lucht kan meer vocht bevatten als koude lucht en als warme lucht koud wordt loopt de emmer over. En krijg je condens. Ik zou een gespecialiseerd bedrijf laten komen die de situatie in kan schatten. Er zijn zoveel factoren afhankelijk van wat voor jou de juiste isolatie is. Niet alleen door condensvorming maar ook door regendoorslag (3 liter per stortbui per vierkante meter als de regen er recht op staat, bij goedkope stenen) waarom de isolatie ook altijd van de fundering los staat. Maar ook door te grote metselbaarden in je spouw. Misschien kan achteraf isoleren bij jou wel helemaal niet. Dat kunnen wij van hier niet raden. Daarbij is het wel zeer verstandig om open stootvoegen te maken.quote:Op donderdag 7 juli 2011 08:01 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Mag jij mij vertellen hoe dat in hemelsnaam gaat gebeuren. Condens vormt zich als warme lucht op een koud oppervlak neerslaat. Neem aan dat je met binnenzijde van de muur de binnenkant van het buitenspouwblad bedoelt?
En open sleuven heet geen dilatatievoeg maar gewoon een open stootvoeg. Die zijn er bij nieuwe huizen niet primair voor de ventilatie maar meer voor het uit kunnen laten treden van vocht.
Vroeger waren ze wel voor ventilatie, maar met de isolatie die tegenwoordig in de spouw zit heb je geen luchtstroom meer door opwarming vanuit binnen. Droging van het buitenblad vindt dus eigenlijk nog maar aan een zijde plaats (de buitenkant).
Het is -tot nu toe- nog niks geworden. Ben wel (een veel te ver doorgenerd ) model aan het maken dat mij van mijn huis de besparing van de diverse maatregelen moet geven.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 11:40 schreef MisterHD het volgende:
[..]
Ben even benieuwd wat het is geworden en wat de ervaringen zijn. Ik heb inmiddels opdracht gegeven aan de firma Pluimers via Essent. Deze adviseerde na spouwmuur onderzoek de ISO pearl. Ook heb ik hier een adviseur van Nuon gehad die hetzelfde advies gaf en de offerte was ook nagenoeg gelijk en iemand van de Energiewacht. Die had ook geen kwaad woord over de ISO pearls maar hij gaf aan dat hij altijd werkte met een bedrijf die vlokken gebruikte omdat de isowaarde gelijk was maar de kosten lager. Ik verwacht dat ze met 2 tot 4 weken hier de klus hebben geklaard.
Onze woning komt uit 1957 en de spouw was helemaal schoon en ongeveer 6 cm. De ISO pearl heeft een RD waarde van 1.82 m2 K/W. En omdat er op het moment nog subsidie voor was helemaal aantrekkelijk......
En voelen de muren nu warmer aan dan voorheen ?quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:41 schreef Zolena het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al zei, ben ik 1 van die mensen met een huis met spouw al paar jaar gevuld met piepschuim bolletjes.
Geen idee; is door de vorige eigenaar gedaan. Maar ons verbruik is aanzienlijk lager dan een gemiddeld 2 onder 1 kap huis en ons huis is van 1921.quote:Op vrijdag 30 januari 2015 15:41 schreef DerekB het volgende:
[..]
En voelen de muren nu warmer aan dan voorheen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |