abonnement bol.com Coolblue
  FOK!fotograaf donderdag 7 juli 2011 @ 09:31:44 #26
17893 Forno
pi_99142309
De vraag is niet of het goed gaat, maar hoe lang het goed gaat.

Eigenlijk kun je heel simpel redeneren. Als je tien jaar garantie hebt is dat een mooie indicatie voor de levensduur van het spul (PUR/vlokken/parels). Als het vijftig jaar zou meegaan zou de garantie vijftig jaar zijn. Logica van de koude grond, maar het zegt meer dan 1000 mooie brochures, verkooppraatjes en onderzoeken.

Wil niet zeggen dat je na tien jaar meteen problemen krijgt, maar de kans op vochtdoorslag en ingezakte vlokken/parels neemt exponentioneel toe.

"Maar ach, na tien jaar ben ik toch weer verhuist", denken de meeste mensen. :')
  donderdag 7 juli 2011 @ 09:36:28 #27
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99142394
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:30 schreef TR08 het volgende:
2600 over het afgelopen jaar :')

Mag wel ongeveer door 2 van mij :)
Komt je ketel uit het jaar steen ofzo? :o
pi_99143162
Ook een punt: een HR ketel n een goed waterzijdig ingeregelde CV -ketel, kunnen dramatisch helpen bij een lager verbruik.
  donderdag 7 juli 2011 @ 10:19:40 #29
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99143370
Ik heb een vrij moderne en goed onderhouden HR107 ketel (ex Nefit ingenieur die aan dat ding mee ontwikkeld heeft zit naast mij op mijn werk *) ) maar het huis kierde gewoon aan alle kanten afgelopen winter. Dat gaat je op 2 manieren pijn doen:

-Je verbruik is uberhaupt hoog door het hoge warmte verlies
-Je verbruik stijgt nog verder omdat je radiatoren op een hogere temperatuur bedreven worden waardoor je ketel rendement zakt.

We zijn nu tijdens de verbouwing dus ook druk aan het isoleren/ontkieren/etc. Daarbij moet ventilatie natuurlijk ook door blijven gaan.

[ Bericht 21% gewijzigd door TR08 op 07-07-2011 10:26:06 ]
  donderdag 7 juli 2011 @ 10:25:02 #30
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99143482
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 09:31 schreef Forno het volgende:
De vraag is niet of het goed gaat, maar hoe lang het goed gaat.

Eigenlijk kun je heel simpel redeneren. Als je tien jaar garantie hebt is dat een mooie indicatie voor de levensduur van het spul (PUR/vlokken/parels). Als het vijftig jaar zou meegaan zou de garantie vijftig jaar zijn. Logica van de koude grond, maar het zegt meer dan 1000 mooie brochures, verkooppraatjes en onderzoeken.
-knip-
Nou...ik zit wel eens aan de kant van het "garantie verlenen" en ik kan je zeggen dat je pas 10 jaar op schrijft als je eigenlijk zeker moet zijn dat het minstens wel 30 jaar goed gaat. Dus die 10 jaar vind ik op zich een mooi getal.

Punt blijft alleen: Hoe ga je in het kader van de garantie de problemen oplossen als ze toch optreden? Daar moet je gewoon bij stil staan. En het mooie is: Als je een oplossing kiest die tijdens de garantie periode goed te repareren is is de kans erg groot dat dat na de garantie nog steeds zo is.
  donderdag 7 juli 2011 @ 10:42:29 #31
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99143937
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 10:19 schreef TR08 het volgende:
Ik heb een vrij moderne en goed onderhouden HR107 ketel (ex Nefit ingenieur die aan dat ding mee ontwikkeld heeft zit naast mij op mijn werk *) ) maar het huis kierde gewoon aan alle kanten afgelopen winter. Dat gaat je op 2 manieren pijn doen:

-Je verbruik is uberhaupt hoog door het hoge warmte verlies
-Je verbruik stijgt nog verder omdat je radiatoren op een hogere temperatuur bedreven worden waardoor je ketel rendement zakt.

We zijn nu tijdens de verbouwing dus ook druk aan het isoleren/ontkieren/etc. Daarbij moet ventilatie natuurlijk ook door blijven gaan.
Ok je weet iig hoe je met je ketel om moet gaan, daar valt al vrij veel te winnen. Hoe staat je pompsnelheid en de temperatuur van je tapwater?

Voor de rest inderdaad flink aan de gang met tochtstrips, radiatorfolie en dat soort dingen.

Qua ventilatie kun je een Climarad overwegen :)
  donderdag 7 juli 2011 @ 11:12:39 #32
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99144851
Instelling pompsnelheid weet ik zo niet uit mijn hoofd...tapwater heb ik zo laag als mogelijk gezet zonder in legionella gevarenzone te komen. Ben exacte temperatuur even kwijt.
pi_99145598
De retourtemperatuur van je radiatoren moet zoveel mogelijk gelijk zijn (als ze openstaan uiteraard) n zo lag mogelijk. Daar kan je %-ketelrendement mee winnen.
pi_99146675
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 11:35 schreef blomke het volgende:
De retourtemperatuur van je radiatoren moet zoveel mogelijk gelijk zijn (als ze openstaan uiteraard) n zo lag mogelijk. Daar kan je %-ketelrendement mee winnen.
Wel zoveel mogelijk gelijke retourtemperatuur maar absoluut NIET zo laag mogelijk. Je moet zorgen dat de temperatuurval over de radiator ongeveer 20 graden is. Dus ingaand bijv. 60 graden en uitgaand 40 graden. Dan werkt een modulerende ketel het meest efficient.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
  donderdag 7 juli 2011 @ 12:41:02 #35
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99148084
Dat volg ik even niet helemaal...waarom zou dat zo zijn? Normaal gesproken neemt ketel rendement (bij een industriele ketel tenminste) vrij rucksichtlos toe moet afnemende retour temperatuur.
pi_99148536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 12:06 schreef mister_white het volgende:

[..]

Je moet zorgen dat de temperatuurval over de radiator ongeveer 20 graden is. Dus ingaand bijv. 60 graden en uitgaand 40 graden. Dan werkt een modulerende ketel het meest efficient.
Je haalt 2 dingen door elkaar: een modulerende ketel warmt zodanig op dat het verschil aanvoer - retour 20 graden is (of what ever ingesteld). Zorg je nu voor veel VO, dan kan je met een lage aan- en afvoertemperatuur toe, nog tseeds met een verschil van 20 graden.

Maar jij al gebruiker kan niet je radiatoren instellen dat die verschiltemperatuur 20 wordt.
  donderdag 7 juli 2011 @ 13:04:58 #37
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99148994
Net nog even overleg gehad met de expert naast mij:

Wat je moet voorkomen is dat de water snelheid door je CV ketel te laag wordt. Bij lage snelheid neemt aan de waterzijde de warmte overdracht af waardoor je rookgassen toch minder gekoeld worden.

Koud retour blijft dus goed, maar je moet voldoende flow houden. De 20C temperatuurval over je radiatoren is op zich niet heilig. Minder dan 20C (bij gelijkblijvende retour temperatuur) is zelfs beter. Meer dan 20C kan op gegeven moment door verminderde warmte overdracht in de ketel een verhoogd verbruik geven. Wanneer dat echt pijn gaat doen hangt af van wat het water debiet door de ketel is in verhouding tot het nominale debiet bij vollast.
pi_99149378
Bij lage snelheid van het water, neemt het ketelvermogen ook af, domweg omdat er waterzijdig minder warmtevraag is. Daardoor daalt de rookgassnelheid en is de verblijftijd in de warmtewisselaar langer. Er blijft dus weer meer tijd voor de rookgassen om af te koelen.
  donderdag 7 juli 2011 @ 13:30:15 #39
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99150066
Lage watersnelheid en lage warmte vraag hoeven niet noodzakelijk samen te gaan:

Je kunt een X hoeveelheid warmte vragen met veel water en laag temperatuur verschil of weinig water en hoog temperatuurverschil.

Welke combinatie optimaal is hangt af van de temperaturen zelf en de karakteristiek van je ketel.
  FOK!fotograaf donderdag 7 juli 2011 @ 14:00:15 #40
17893 Forno
pi_99151486
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 10:25 schreef TR08 het volgende:

[..]

Nou...ik zit wel eens aan de kant van het "garantie verlenen" en ik kan je zeggen dat je pas 10 jaar op schrijft als je eigenlijk zeker moet zijn dat het minstens wel 30 jaar goed gaat. Dus die 10 jaar vind ik op zich een mooi getal.

Punt blijft alleen: Hoe ga je in het kader van de garantie de problemen oplossen als ze toch optreden? Daar moet je gewoon bij stil staan. En het mooie is: Als je een oplossing kiest die tijdens de garantie periode goed te repareren is is de kans erg groot dat dat na de garantie nog steeds zo is.
Weet niet hoe jij isolatiemateriaal in een spouw makkelijk wilt verwijderen? Als het al niet schier onmogelijk is zonder het metselwerk aan de buitenkant te verwijderen. En garantie van 10 jaar is geen 'garantie' dat het dan 30 jaar goed gaat, in de zin van geen vochtdoorslag of inzakken van isolatie. Natuurlijk zal het iets langer zijn, om al te veel schadeclaims te voorkomen. En er zijn variabelen die bepalen of je eerder of later problemen krijgt; vochtige kleigrond of niet, fundering op staal of betonfundering met vochtkering, hoekhuis of tussenwoning, waterdoorlatende steen of hardgebakken en bijna waterdicht.

Maar goed, zo zijn er ook miljoenen mensen met een woekerpolis opgezadeld. Blijkbaar heeft een groot deel van de bevolking oogkleppen op. Of men verkoopt het snel als het mis gaat. Die mentaliteit legt de isolatieboeren in ieder geval geen windeieren. Ik zou het zelf nooit doen, dat moge duidelijk zijn. :s)

[ Bericht 2% gewijzigd door Forno op 07-07-2011 14:05:43 ]
pi_99154644
Wij hebben een huis met piepschuimbolletjes in spouw gekocht. Nergens last van, bolletjes zitten er al jaaren in volgens buren.

En bij slopen achtergevel hadden we veel moeite met bolletjes in de spouw (van zijmuren) houden...
pi_99155162
Dat is dan een gunstig verhaal. Die piepschuimbolletjes heb ik vaker gezien als na-isolatie. Wel vervelend als ze eruit lopen.

Wat de isolatieboeren betreft: zodra ze beginnen over bodemisolatie door vlokken, wokkels of schelpen op de bodem: niet doen!! Je isoleert de bodem onder je huis maar niet de vloer waar je op leeft.
pi_99155812
maar wat zijn nou exact jullie bezwaren tegen polyurethaanschuim (pur)? Neem bijvoorbeeld de tasman toren in groningen, volledig daarmee geisoleerd, die lui gebruikten dat echt niet als het na 10 jaar niet meer zou werken toch? Dat moet gewoon 100 jaar staan ofzo
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  donderdag 7 juli 2011 @ 17:49:09 #44
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99161391
Uhm nou...kijk korrels krijg je er nog een keer uit met een stofzuiger-achtig iets. Met PUR geloof ik niet dat je dat er uit kunt krijgen (zonder de muur te slopen) mocht er een probleem ontstaan.

Ik vind het risico dat er "iets" gebeurt te groot om te accepteren dat de muur eruit moet als de isolatie problemeng aat geven.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 17:35:48 #45
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99210318
Nou...vandaag was een interessante dag. Allerlei firma's begonnen mij te bellen waaronder 1 die PUR aanbeveelt. Hij claimt juist dat de woning stichting in Almelo op allerlei locaties parels en vlokken laat verwijderen om er PUR in te zetten...Weet iemand meer van het hoe en waarom van die aktie?

Heb hem nog enigszins aan de tand gevoeld over wat er gedaan kan als er problemen optreden met vocht en zo. Meneer reageerde daarop vrij kortaf met dat je het daarover helemaal niet hoefde te hebben omdat we van hem "gewoon de garantie krijgen dat dat niet gebeurt".

Volgende week mag hij dat nog eens netjes komen uitleggen, daarna meer nieuws. Met zijn irritatie heeft hij in elk geval geen bonus punten gescoord. Wel interessant is natuurlijk de claim dat hij hier in Almelo voor de woningstichting op diverse locaties juist de vlokken en parels aan het verwijderen is en aan het vervangen met PUR. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen :)

Nog een leuk aandachtspunt bij ons: Wij hebben een houten vloer met houten draagbalken. Qua ventilatie van de spouw zal hier dus bij isoleren goed aandacht aan moeten worden besteed...

Ben me nog verder aan het inlezen: Op Wikipedia staat nog wat interessants over spouwmuur isolatie:
quote:
Werking en ventilatie

Door de spouwmuur kan het regenwater dat tegen de gevel komt door de capillaire werking van de poreuze baksteen niet meer tot binnen doordringen omdat de gevel onderbroken wordt door de spouw. Door de spouw licht te ventileren met roostertjes of open stootvoegen (verticale voegen) onder en boven in het buitenblad wordt de waterdamp afgevoerd en droogt de muur. Bij onderzoek is echter gebleken dat bij normale bakstenen het vocht in de muur voor ca 98% door middel van diffusie het buitenblad verlaat. Met andere woorden, het ventileren van de spouw is overbodig. Lint- en stootvoegen mogen dus afgedicht worden. Het zorgt enkel voor het afkoelen van de muur. Dit geldt echter niet voor ventilatieroosters (zie foto). Deze ventilatieroosters hebben tot taak de kruipruimte van de woning te ventileren en mogen niet worden afgedicht.
Bij dampdichte materialen (zoals geglazuurde bakstenen of een baksteen beschilderd met dampdichte verf e.d.) zal het vocht wel volledig moeten worden afgevoerd door middel van ventilatie. Een dampdichte laag aan de buitenzijde / op het buitenspouwblad is daarom af te raden.
Hier nog een mooie van spouwmuurisolatie.nl:
quote:
Inspectie vr het isoleren
Ons werk begint al voordat we gaan isoleren: muur en spouw worden door ons geinspecteerd om eventuele gebreken die vochtproblemen kunnen veroorzaken te ontdekken. Zo moet het voegwerk in goede conditie zijn en de spouw vrij zijn van cementbruggen en vuil. Uiteraard moeten reeds aanwezige vochtproblemen in de woning eerst worden verholpen. In de jaren zeventig en tachtig zijn bovengenoemde zaken door een aantal spouwmuurisolatie-bedrijven wel eens nagelaten en dan kan het tot vochtproblemen leiden.
De geschiktheid zit hem dus in een schone spouw zonder cementbruggen.

Hier nog wat meer info over aandachtspunten:
http://www.dekruipruimte-(...)ouwmuurisolatie.html

Info van de overkoepelende organisatie waar alle isoleerfirma's die zich "erkend" mogen noemen bij aangesloten zijn:
http://www.ikobbkb.nl/pam(...)/spouw_dak_vloer.pdf

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 08-07-2011 19:21:21 ]
pi_99217145
Er is toevallig een week geleden een vertegenwoordiger bij ons langsgeweest voor spouwmuur isolatie.
Afhankelijk van het soort binnen/buitenmuur wordt er een type isolatie aangeboden.

Bij ons waren dat EPS korrels ( iso pearls ) en bij ons wordt 15 jaar garantie gegeven.
De eps/iso parels worden er verlijmd ingespoten, zodat ze niet kunnen inzakken.

Wij zijn voor 28m2 E 735 incl. kwijt.
Wij hebben een laag aantal m2, omdat een gedeelte van de pui van onder naar boven doorloopt.

De garantie wordt gegeven volgens de algemene voorwaarden van de bij de KOMO/BKB aangesloten bedrijven.
pi_99218274
Vind ik niet duur.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 20:45:09 #48
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99218350
Weet je die toevallig te vinden? KOMO/BKB lijkt nu IKOB/BKB te heten maar ik vind hun voorwaarden niet erg specifiek op spouwmuur isolatie gericht.

Nuon heeft haar algemene isolatie voorwaarden hier:
Een stukje uit de voorwaarden:
quote:
5. Voor vochtdoorslag ontstaan na Isolatiewerk op grond van aanwezige
cementbruggen of andere obstakels in de spouwmuur kan geen aansprakelijkheid aanvaardt worden. Koper garandeert de afwezigheid van
dergelijke obstakels in spouwmuren.
En dit kan natuurlijk nooit. Nuon komt eerst langs om zelf te inspecteren en in de spouw te kijken. Ik kan niet in mijn spouw kijken en zij sturen speciaal o.a. daarvoor een mannetje langs dus zij moeten maar zeggen of het goed is.

Verder verwijst Nuon naar de inhoud van een of ander "garantie certificaat" wat je bij oplevering krijgt (of een vergelijkbaar moment). Kent iemand hier de inhoud van dat certificaat?

[ Bericht 6% gewijzigd door TR08 op 08-07-2011 20:52:03 ]
pi_99225022
Er is bij ons op 1 plek een gaatje in de buitenmuur geboord en met een zaklampje naar binnen gekeken.
Toen werd mij verteld dat we "te gladde" muren hebben voor pur, maar wel geschikt voor iso pearls.

We weten nog niet of we het gaan doen, dus heb me er nog niet in verdiept in de voorwaarden en garantie bepalingen.

[ Bericht 5% gewijzigd door bobenjanneke op 09-07-2011 15:54:50 ]
  zaterdag 9 juli 2011 @ 14:59:36 #50
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_99243281
Tsja als er aangekondigd wordt dat er "een inspecteur komt kijken om te beoordelen of de spouw geschikt is voor isolatie"...dan mag het niet mijn probleem worden als hij maar half inspecteert. Van mij mag hij best even de tijd nemen.
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')