Ik zei ook tussen je buitenspouwblad en je PUR-laagquote:Op woensdag 6 juli 2011 20:27 schreef TR08 het volgende:
Volgens mij diffundeert water gewoon door bakstenen heen...de binnenzijde van bakstenen wordt na een tijdje dus gewoon nat.
Ik ben persoonlijk minder bang voor vocht met spul dat nog een wat meer open structuur heeft. Glaswol zal inklinken, parels heb ik ergens nog wel vertrouwen in.
Pur....liever niet. Als er ergens een club beestjes een gaatje gaat lopen graven in de pur is de vocht dichtheid van de oppervlakte structuur weg en begint de ellende al. En ik had al een bijen nest dit voorjaar.
Mag jij mij vertellen hoe dat in hemelsnaam gaat gebeuren. Condens vormt zich als warme lucht op een koud oppervlak neerslaat. Neem aan dat je met binnenzijde van de muur de binnenkant van het buitenspouwblad bedoelt?quote:Op woensdag 6 juli 2011 23:22 schreef vigier het volgende:
Bedenk dat je niet alleen regen hebt, maar ook condensvorming aan de binnenzijde van je muur.
Komt je ketel uit het jaar steen ofzo?quote:Op woensdag 6 juli 2011 22:30 schreef TR08 het volgende:
2600 over het afgelopen jaar
Mag wel ongeveer door 2 van mij
Nou...ik zit wel eens aan de kant van het "garantie verlenen" en ik kan je zeggen dat je pas 10 jaar op schrijft als je eigenlijk zeker moet zijn dat het minstens wel 30 jaar goed gaat. Dus die 10 jaar vind ik op zich een mooi getal.quote:Op donderdag 7 juli 2011 09:31 schreef Forno het volgende:
De vraag is niet of het goed gaat, maar hoe lang het goed gaat.
Eigenlijk kun je heel simpel redeneren. Als je tien jaar garantie hebt is dat een mooie indicatie voor de levensduur van het spul (PUR/vlokken/parels). Als het vijftig jaar zou meegaan zou de garantie vijftig jaar zijn. Logica van de koude grond, maar het zegt meer dan 1000 mooie brochures, verkooppraatjes en onderzoeken.
-knip-
Ok je weet iig hoe je met je ketel om moet gaan, daar valt al vrij veel te winnen. Hoe staat je pompsnelheid en de temperatuur van je tapwater?quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:19 schreef TR08 het volgende:
Ik heb een vrij moderne en goed onderhouden HR107 ketel (ex Nefit ingenieur die aan dat ding mee ontwikkeld heeft zit naast mij op mijn werk) maar het huis kierde gewoon aan alle kanten afgelopen winter. Dat gaat je op 2 manieren pijn doen:
-Je verbruik is uberhaupt hoog door het hoge warmte verlies
-Je verbruik stijgt nog verder omdat je radiatoren op een hogere temperatuur bedreven worden waardoor je ketel rendement zakt.
We zijn nu tijdens de verbouwing dus ook druk aan het isoleren/ontkieren/etc. Daarbij moet ventilatie natuurlijk ook door blijven gaan.
Wel zoveel mogelijk gelijke retourtemperatuur maar absoluut NIET zo laag mogelijk. Je moet zorgen dat de temperatuurval over de radiator ongeveer 20 graden is. Dus ingaand bijv. 60 graden en uitgaand 40 graden. Dan werkt een modulerende ketel het meest efficient.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:35 schreef blomke het volgende:
De retourtemperatuur van je radiatoren moet zoveel mogelijk gelijk zijn (als ze openstaan uiteraard) én zo lag mogelijk. Daar kan je %-ketelrendement mee winnen.
Je haalt 2 dingen door elkaar: een modulerende ketel warmt zodanig op dat het verschil aanvoer - retour 20 graden is (of what ever ingesteld). Zorg je nu voor veel VO, dan kan je met een lage aan- en afvoertemperatuur toe, nog tseeds met een verschil van 20 graden.quote:Op donderdag 7 juli 2011 12:06 schreef mister_white het volgende:
[..]
Je moet zorgen dat de temperatuurval over de radiator ongeveer 20 graden is. Dus ingaand bijv. 60 graden en uitgaand 40 graden. Dan werkt een modulerende ketel het meest efficient.
Weet niet hoe jij isolatiemateriaal in een spouw makkelijk wilt verwijderen? Als het al niet schier onmogelijk is zonder het metselwerk aan de buitenkant te verwijderen. En garantie van 10 jaar is geen 'garantie' dat het dan 30 jaar goed gaat, in de zin van geen vochtdoorslag of inzakken van isolatie. Natuurlijk zal het iets langer zijn, om al te veel schadeclaims te voorkomen. En er zijn variabelen die bepalen of je eerder of later problemen krijgt; vochtige kleigrond of niet, fundering op staal of betonfundering met vochtkering, hoekhuis of tussenwoning, waterdoorlatende steen of hardgebakken en bijna waterdicht.quote:Op donderdag 7 juli 2011 10:25 schreef TR08 het volgende:
[..]
Nou...ik zit wel eens aan de kant van het "garantie verlenen" en ik kan je zeggen dat je pas 10 jaar op schrijft als je eigenlijk zeker moet zijn dat het minstens wel 30 jaar goed gaat. Dus die 10 jaar vind ik op zich een mooi getal.
Punt blijft alleen: Hoe ga je in het kader van de garantie de problemen oplossen als ze toch optreden? Daar moet je gewoon bij stil staan. En het mooie is: Als je een oplossing kiest die tijdens de garantie periode goed te repareren is is de kans erg groot dat dat na de garantie nog steeds zo is.
Hier nog een mooie van spouwmuurisolatie.nl:quote:Werking en ventilatie
Door de spouwmuur kan het regenwater dat tegen de gevel komt door de capillaire werking van de poreuze baksteen niet meer tot binnen doordringen omdat de gevel onderbroken wordt door de spouw. Door de spouw licht te ventileren met roostertjes of open stootvoegen (verticale voegen) onder en boven in het buitenblad wordt de waterdamp afgevoerd en droogt de muur. Bij onderzoek is echter gebleken dat bij normale bakstenen het vocht in de muur voor ca 98% door middel van diffusie het buitenblad verlaat. Met andere woorden, het ventileren van de spouw is overbodig. Lint- en stootvoegen mogen dus afgedicht worden. Het zorgt enkel voor het afkoelen van de muur. Dit geldt echter niet voor ventilatieroosters (zie foto). Deze ventilatieroosters hebben tot taak de kruipruimte van de woning te ventileren en mogen niet worden afgedicht.
Bij dampdichte materialen (zoals geglazuurde bakstenen of een baksteen beschilderd met dampdichte verf e.d.) zal het vocht wel volledig moeten worden afgevoerd door middel van ventilatie. Een dampdichte laag aan de buitenzijde / op het buitenspouwblad is daarom af te raden.
De geschiktheid zit hem dus in een schone spouw zonder cementbruggen.quote:Inspectie vóór het isoleren
Ons werk begint al voordat we gaan isoleren: muur en spouw worden door ons geinspecteerd om eventuele gebreken die vochtproblemen kunnen veroorzaken te ontdekken. Zo moet het voegwerk in goede conditie zijn en de spouw vrij zijn van cementbruggen en vuil. Uiteraard moeten reeds aanwezige vochtproblemen in de woning eerst worden verholpen. In de jaren zeventig en tachtig zijn bovengenoemde zaken door een aantal spouwmuurisolatie-bedrijven wel eens nagelaten en dan kan het tot vochtproblemen leiden.
En dit kan natuurlijk nooit. Nuon komt eerst langs om zelf te inspecteren en in de spouw te kijken. Ik kan niet in mijn spouw kijken en zij sturen speciaal o.a. daarvoor een mannetje langs dus zij moeten maar zeggen of het goed is.quote:5. Voor vochtdoorslag ontstaan na Isolatiewerk op grond van aanwezige
cementbruggen of andere obstakels in de spouwmuur kan geen aansprakelijkheid aanvaardt worden. Koper garandeert de afwezigheid van
dergelijke obstakels in spouwmuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |